Verwijderd schreef op woensdag 17 maart 2010 @ 18:58:
[...]
Als ik jou reacties lees krijg ik steeds meer het idee dat je een beetje onder de plak zit bij de contentleveranciers en dat soort mensen. Ik bedoel, wat nou aardig wat eisen? En wat is er zo bijzonder aan een DVB-C signaal met HD zenders zonder codering? En support/tv-certificatie van je provider heb je helemaal niet nodig bij een kaal DVB-C signaal wat volledig conform de DVB-C standaard is.
Dat ik het niet met je eens ben (en ook in staat ben om zaken vanuit het perspectief van een dienstenleverancier of contentprovider te bekijken) wil niet zeggen dat ik ergens 'onder de plak zit'.
Natuurlijk wil ik "alles".. en liefst ook nog eens "gratis".. en dan ook nog op elk mogelijk device wat ik bezit. Maar ik begrijp ook dat er een enorm gebied is tussen "wat ik wil" en "wat een dienstenleverancier kan leveren zonder de prijzen enorm te verhogen". Alle "extraatjes" kosten nou eenmaal geld.. en niet zo'n klein beetje ook. Dat punt schijn jij hier en daar te vergeten.. je trekt je er in ieder geval bar weinig van aan
Verder probeer ik de bovenstaande poster gewoon duidelijk te maken dat hij zijn beslissing moet baseren op diensten die 'nu' beschikbaar zijn en niet op diensten die 'mogelijk in de nabije toekomst' te krijgen zijn. Tevens probeer ik hem duidelijk te maken dat zijn wensenpakket momenteel bij geen enkele dienstenleverancier onder te brengen is.. maar hij leest mijn post duidelijk beter.. en vat het genuanceerder op dan jij doet.
Een kaal ongecodeerd DVB-C signaal met een aantal (basis) HD zenders kun je veel beter doen dan heel die frequentieruimte volstoppen met allerlei specifieke prut SD zenders waar 9 van de 10 mensen niet naar kijken. Je kunt bij DVB-C veel beter gewoon een compact basispakket maken waarbij de NL basiszenders in HD worden doorgeven en de rest van de SD zenders ook op maximale bitrate. Scheelt een hoop licentiekosten voor prut zenders en daar kun je mooi die HD varianten van de NL basiszenders voor afnemen. Kwaliteit hoort altijd de hoogste prioriteit te krijgen. Codering is ook niet nodig als je het analoge en DVB-C signaal met dezelfde zenders in 1 abonnement stopt. En ook het verhaaltje van Premium content gaat dan niet meer op bij zo'n basispakket.
Dus zo moeilijk is het allemaal niet. Caiway is daar het bewijs van.
Volgens mij is het elke leverancier vrij om haar product in te vullen zoals zij dat zelf wensen te doen. CaiW heeft voor een compleet ander model gekozen en heeft weer beperkingen op andere gebieden (oa. interactiviteit). Daarnaast is de opzet van CaiW compleet anders dan de opzet van een UPC/Ziggo of Glashard media. CaiW heeft voor een simpel model gekozen wat zonder al te veel kosten door slechts een aantal engineers te onderhouden is.
Probleem hier in Nederland is dat er gewoon een bepaalde mentaliteit/autoriteit heerst van wij bepalen hoe de klant TV kijkt, en dat moet maar eens afgelopen zijn.
Dat bepalen de dienstenleveranciers niet, dat bepalen de contentleveranciers. Maar volgens mij zijn jij en ik een aantal posts terug (in de vorige thread) al tot de conclusie gekomen dat we dat allebei onzin vinden. We kunnen er alleen zo weinig aan doen.
Stel je voor dat een internetprovider jou verplicht een bepaald type netwerkkaart af te nemen als je bij hun een internet abo neemt. Een aangepaste netwerkkaart speciaal voor het provider netwerk, waarmee hun de controle hebben over welke ip adressen jij wel en niet mag opvragen en tevens ook bijhouden welke ip adressen je opvraagt. Precies hetzelfde gebeurd al jaren met die codering bij de kabelboeren. Dat slaat toch helemaal nergens op dat dit mag/kan en dat het ook maar door blijft gaan? Je moet gewoon zelf kunnen bepalen welke apparatuur je gebruikt en het netwerk moet zich gewoon aan de standaarden houden zodat dit mogelijk is. En die stiekeme inbreuk op je privacy kan natuurlijk helemaal niet door de beugel! Ik heb niks tegen het beveiligen van zenders/zenderpakketten die de klant niet afneemt, maar beveiliging mag nooit ten koste gaan van keuzevrijheid en gebruikersgemak!
Zie boven.. ik ben het met je eens.. maar 9 van de 10 keer is dit geen beslissing van de dienstenleverancier maar van de contenteigenaar. Je voorbeeld hierboven klopt in essentie dus wel.. maar het zou voor het TV verhaal correcter zijn als je het zo zou schrijven:
Stel je voor dat een internetprovider jou verplicht een bepaald type netwerkkaart af te nemen als je via hun internetverbinding toegang wilt hebben tot een speciale externe website (van een andere leverancier) waarop alle nieuwe films voor 30 cent te downloaden zijn. Verder heeft deze kaart geen impact op je verbinding. Neem je de kaart niet.. dan kun je gewoon op internet maar mis je een deel van de content.
Bij IPTV zou men bijvoorbeeld de multicast adressen op afstand in het modem kunnen blokkeren/deblokkeren (via een geautomatiseerd proces) op basis van het afgenomen abonnement. Op die manier heb je geen beveiliging meer nodig op basis van MAC-adressen en kan iedereen met elk apparaat de IPTV streams oppikken waarvoor hij betaalt.
Lees de productbeschrijving: De kosten die je maakt voor het product digitale televisie zijn specifiek voor het bekijken van IPTV via een amino STB. Ook al vind jij dat jij het "recht" hebt om het op het op elke mogelijke manier te ontvangen.. dan wil dat nog niet zeggen dat de dienstenleverancier een "verplichting" heeft om jou daarin te ondersteunen.
Ga voor de gein maar eens met een paar glasvezelproviders praten over hun digitale aanbod en vraag hen naar de reacties van de contenteigenaren. Die partijen zijn als de dood voor de symmetrische profielen bij glasvezelnetwerken. Een klant met een kabel/DSL abo'tje kan met wat pijn en moeite een binnenkomend digitaal signaal weer broadcasten (bvb naar een relay server) naar de buitenwereld. maar dan is hij wel zijn upspeed voor 90% kwijt voor 1 8Mbit SD stream.
Iemand met een 100/100Mbit verbinding kan zonder problemen 10 sd streams naar de buitenwereld relayen, of een 4-5tal HD streams. Glasvezel met symmetrische snelheden maakt het gewoon enorm makkelijk om met een aantal mensen alle content te relayen die eigenlijk alleen voor dat netwerk bedoeld was. Doen ze dat niet naar de buitenwereld dan zouden ze dat zelfs nog binnen het netwerk houden. Dan krijg je dus 1 lokale website waarop alle streams gratis af te nemen zijn en binnen no time koopt niemand meer een STB en betalen ze ook niet meer voor de streams. Wat denk je dan dat er met de pakketten gebeurt of de kosten?
(en als je denkt dat het bovenstaande voorbeeld vergezocht is.. ik ken een aantal mensen die als Proof of concept zoiets hebben opgezet)
Reggefiber is gelukkig op de goede weg en heeft nu een goed open model neergezet wat betreft het analoog/DVB-C pakket. Enkel de basis HD zenders ontbreken wat gewoon niet meer van deze tijd is. Men had zich moeten focussen op een 'compact basis kwaliteitspakket'. DVB-C leent zich daar prima voor.
Wat betreft het aanbod van DVB-c ben ik het wel met je eens. Het is echter de keuze van een dienstenleverancier hoe ze dat invullen. Zo lijkt het me redelijk logisch dat 'kosten' een belangrijk aspect van deze afweging vormen. Een 30 SD zenders over DVB-C doorgeven is vast goedkoper dan 30 SD zenders en 10 HD zenders doorgeven.