Ik heb zelf ook een 70-200 f2.8 VR bla bla bla (maar wel een witte, dus Nikonians vinden mij nog wel eens een vieze vuile canonian in disquise...) Die is wheatersealed. Als ik de 24-70 en de 70-200 vergelijk, dan doet de 70-200 helemaal interne zoom (en focus) en de 24-70 doet dat niet. Het voorelement schuift wat heen en weer als je zoomt (niet bij focussen trouwens). Vandaar dat ik de weathersealing van de 24-70 iets minder vertrouw dan die van de 70-200.
Die laatste durf ik bij wijze van spreken (met uitzondering van de mount) in een bak water te steken.... Hmm, dat is best een handig idee als ik nog eens vissen wil fotograferen. Gewoon je lens in het water hangen.. Body nog buiten het water en klikken maar....
n.b. Ik begrijp wijnands donders goed. Als je fotograferen leuk vind en je weet 100% zeker dat je niet dit soort bedragen (1000 euro of meer) aan een lens wilt uitgeven, dan is lenen inderdaad heel erg gevaarlijk.
Waarom ik dit soort geld uitgeef aan lenzen, terwijl fotograferen echt gewoon een hobby is? Ik ben niet meer tevreden met de prestaties van bijvoorbeeld de 18-70. Schitterende lens overigens, kan je hele mooie foto's mee maken, maar ik heb het gevoel dat ik beter foto's kan maken dan de lens.
(Let op dit is dus wel een 95-5 situatie. In 95% van de gevallen kan ik de foto ook gewoon met die lens maken, maar in 5% van de gevallen is de lens de beperking.)
Ik ken mezelf, maar ik ben ook door schade en schade wijs geworden. Of eigenlijk niet door schade en schande, maar ik heb heel bewust het pad gevolgd.
Ik begon met een D50 met 18-55 lens. Daarbij kwam al snel een geleende 50 mm f1.4 en een Sigma non-APO, schuifzoom 75-300. Die geleende 75-300 ging snel terug, want ik kan gewoon niet met een schuifzoom overweg. Het bereik miste ik wel, dus heb ik een Sigma 70-300 APO gehaald. Daar heb ik veel leuke foto's mee gemaakt, maar tja, ik liep tegen de limieten van de lens aan. Vervolgens ben ik op zoek gegaan naar een 2e hands Sigma70-200 f2.8 (non-macro). Die heb ik samen met een 1.4TC gekocht en de 70-300 ging de deur weer uit. Ook met de 70-200 heb ik heel wat mooie plaatjes geschoten, maar het kriebelde toch en dus ging de 70-200 de deur uit en werd die vervangen door een tweedehands Nikon. Ja, ik zie het verschil in mijn foto's....
Goed, de les die ik heb geleerd, als ik een lens vervang door een duurder exemplaar, kan ik het net zo goed gelijk echt goed doen. Vandaar dat ik de overstap heb gemaakt van de 18-70 direct naar de 24-70. Geen tussenstappen meer, want ik wist dat ik uiteindelijk toch echt bij de Nikon uit zou komen. Waarom? Omdat het gewoon de beste lens is die je voor deze mount op dit bereik kan krijgen. Ja, ik weet het quantacosta? Veel.....

Oh, trouwens Wijnands, ik wil graag nog een keer kijken of mijn basis set in jouw tas past.
[
Voor 51% gewijzigd door
Verwijderd op 28-05-2010 08:35
]