[iPad] Ervaringen & Discussie - Deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 3 ... 11 Laatste
Acties:
  • 105.733 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Phuncz schreef op donderdag 04 maart 2010 @ 17:08:
Mijn iPhone 2G moet ik regelmatig (eens na 2-3 weken) rebooten want hij wordt merkelijk trager, blijkbaar ergens een geheugenlek. Maar mijn toestel is gejailbreaked, dus dat verklaart het één en ander misschien.
Ach..mijn HTC Vario 2 liep dagelijks meerdere keren vast. Eens in de 2/3 weken een reboot valt dan nog mee.
Probeer sbsettings en dan af en toe wat zaken in de processes uitzetten en free memory. Dan blijft je toestel merkbaar sneller.

Hoop dat er een een sbsettings op de iPad komt ;-) Backgrounder erop en klaar is klara.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Phuncz

ico_sphere by Matthew Divito

Persoonlijk hoop ik dat er een goede video streaming app komt. Als het ding vlotjes 720p kan, dan zou ik wel graag media willen streamen vanaf de PC of netwerkschijf. En anders zal het recoden+syncen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Eindelijk weer eens bericht van een ontwikkelaar.. dit keer van e-books en de mogelijkheden van de iPad.
http://www.youtube.com/watch?v=jdExukJVUGI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tooooony
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 04-09-2024
En ook een officiele reclame, zo lijkt het...

http://www.youtube.com/watch?v=9qWTH_Te6uw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flanger
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08:43

flanger

That Guy

Lijkt me eerder samengesteld door een fan uit clips van de keynote

Just because I rock, doesn't mean im made of stone

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lowfi
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17:17
Phuncz schreef op donderdag 04 maart 2010 @ 18:27:
Persoonlijk hoop ik dat er een goede video streaming app komt. Als het ding vlotjes 720p kan, dan zou ik wel graag media willen streamen vanaf de PC of netwerkschijf. En anders zal het recoden+syncen worden.
Dat is er al? AirVideo. Of bedoel je wat anders…? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Huh, wat voor slot is dat? Afbeeldingslocatie: http://i47.tinypic.com/mb7e3n.png

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• richard-5
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12:05
Is geen slot, is volume knop!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

lowfi schreef op donderdag 04 maart 2010 @ 20:20:
[...]

Dat is er al? AirVideo. Of bedoel je wat anders ? :)
Zoiets, maar dan met 720p support :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Waar renderen jullie filmpjes mee om naar mp4 trouwens? Wil alvast ff met de settings gaan klooien. Mijn ervaring is dat het nooit de eerste keer vlekkeloos werkt en wil natuurlijk wel vanaf het eerste moment UP op me iPad (en starttek moet ook van Steve)
Phuncz schreef op donderdag 04 maart 2010 @ 21:05:
[...]

Zoiets, maar dan met 720p support :)
Waarom zou je dat willen? Er is helemaal geen 720p mogelijk op een 1024x786 scherm.
Een mindere resolutie (575p BV) zal er ook geweldig uitzien.

My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiev
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 05-05-2021
Donstil schreef op dinsdag 02 maart 2010 @ 13:01:
Haha deze is toch wel het vermelden waard.

[afbeelding]
Ik sta niet raar op te kijken als ze over 2 jaar inderdaad een iBoard hebben gemaakt, voor aan de muur ofzo. :D

* Kiev denkt aan NCIS: LA style

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Donstil schreef op donderdag 04 maart 2010 @ 21:19:
Waarom zou je dat willen? Er is helemaal geen 720p mogelijk op een 1024x786 scherm.
Omdat de iPad zelf al 720p h.264 support heeft, wat wil zeggen dat de videochip het aankan om het te scalen. Als je dan 720p h.264 content hebt, moet dit niet gerecode worden en kan je het in theorie rechtstreeks streamen, zolang het bij profile 3.1 blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Phuncz schreef op donderdag 04 maart 2010 @ 21:35:
[...]

Omdat de iPad zelf al 720p h.264 support heeft, wat wil zeggen dat de videochip het aankan om het te scalen. Als je dan 720p h.264 content hebt, moet dit niet gerecode worden en kan je het in theorie rechtstreeks streamen, zolang het bij profile 3.1 blijft.
ja dat begrijp ik maar is het niet sneller te streamen als je bv de 575p resolutie pakt. Verschil ga je toch niet (tot nauwelijks) zien en is een stuk sneller. Zeker onderweg. Athans ik ga er ff vanuit dat niemand thuis een film gaat streamen naar zijn iPad.

Daarbij vraag ik me ook af wat we met 720p support moeten op een nonHD schermpje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Donstil schreef op donderdag 04 maart 2010 @ 21:43:
[...]
Athans ik ga er ff vanuit dat niemand thuis een film gaat streamen naar zijn iPad.
Ik wel :$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icelus
  • Niet online
Waar renderen jullie filmpjes mee om naar mp4 trouwens? Wil alvast ff met de settings gaan klooien. Mijn ervaring is dat het nooit de eerste keer vlekkeloos werkt en wil natuurlijk wel vanaf het eerste moment UP op me iPad (en starttek moet ook van Steve)
[...]

Probeer Handbrake. Men is al naar presets aan het kijken.

Developer Accused Of Unreadable Code Refuses To Comment

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ooh uuhh haha oke :P

Ik kijk films altijd op me TV maar dat is kendelijk ouderwets 8)7

Iemand nog een mooie Decodeer programma tip? (voor de mac uiteraard)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Dat is niet ouderwets maar soms wil je gewoon iets anders zien dan de rest bijvoorbeeld. Het is misschien ook wel ontspannender om in bed te liggen met oordopjes nog een serietje ofzo te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaborGardens
  • Laatst online: 16:45
Phuncz schreef op donderdag 04 maart 2010 @ 23:21:
Dat is niet ouderwets maar soms wil je gewoon iets anders zien dan de rest bijvoorbeeld. Het is misschien ook wel ontspannender om in bed te liggen met oordopjes nog een serietje ofzo te kijken.
Dat is idd ook mijn insteek, dus ook ik zat te denken aan streamen naar iPad ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lowfi
[...]

720 past toch in 768?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ja maar 1280 niet in 1024: 720p = 1280x720. De iPad heeft een 4x3 verhouding en geen 16x9.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Voor animatie series as Family Guy is het dan wel weer ideaal, ze hanteren nog steeds 4:3 verhouding omdat er nog veel Amerikanen een klassieke TV hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Net als oude TV series ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icelus
  • Niet online
Official: iPad Launching Here April 3, Pre-Orders March 12
It's official: iPad's launching in the US on April 3, with the 3G modeling coming later in the month. Pre-orders start next week, March 12.

Developer Accused Of Unreadable Code Refuses To Comment

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14:45
Pff, klote.

iPad will be available in the US on Saturday, April 3, for Wi-Fi models and in late April for Wi-Fi + 3G models. In addition, all models of iPad will be available in Australia, Canada, France, Germany, Italy, Japan, Spain, Switzerland and the UK in late April. :(

International pricing will be announced in April. iPad will ship in additional countries later this year.

[ Voor 16% gewijzigd door matthijst op 05-03-2010 14:52 ]

Haters everywhere but I don’t really care

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoietyMe
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 26-05 08:10

MoietyMe

zij/haar

Phuncz schreef op vrijdag 05 maart 2010 @ 13:07:
ze hanteren nog steeds 4:3 verhouding omdat er nog veel Amerikanen een klassieke TV hebben.
Dat is niet waar. Seth MacFarlane vindt het geen toevoeging aan de serie om het in 16:9 te gaan uitzenden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online
matthijst schreef op vrijdag 05 maart 2010 @ 14:51:
Pff, klote.

iPad will be available in the US on Saturday, April 3, for Wi-Fi models and in late April for Wi-Fi + 3G models. In addition, all models of iPad will be available in Australia, Canada, France, Germany, Italy, Japan, Spain, Switzerland and the UK in late April. :(

International pricing will be announced in April. iPad will ship in additional countries later this year.
Bah. Nederland valt dus buiten de boot. Naja... dan moet ik me maar troosten met het feit dat de eerste kinderziektes er uit gewerkt wordt :|

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15:38

Hertog

Aut bibat, aut abeat

kmf schreef op vrijdag 05 maart 2010 @ 15:12:
[...]

Bah. Nederland valt dus buiten de boot. Naja... dan moet ik me maar troosten met het feit dat de eerste kinderziektes er uit gewerkt wordt :|
Of gewoon een dagtripje plannen naar onze altijd vriendelijke oosterburen :)

"Pray, v. To ask that the laws of the universe be annulled in behalf of a single petitioner, confessedly unworthy." --Ambrose Bierce, The Devil's Dictionary

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online
Hertog schreef op vrijdag 05 maart 2010 @ 15:13:
[...]

Dan kan ik de iPad niet als kosten opdragen voor de belasting...

En what about garantie?

[ Voor 4% gewijzigd door kmf op 05-03-2010 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog

Hertog

Aut bibat, aut abeat

kmf schreef op vrijdag 05 maart 2010 @ 15:17:
[...]

Dan kan ik de iPad niet als kosten opdragen voor de belasting...

En what about garantie?
Apple geeft wereldwijde garantie op laptops in ieder geval. Of dat op een iPad ook zo is kan niemand je momenteel vertellen denk ik, maar ik verwacht eigenlijk geen problemen.

Wat die belasting betreft heb je waarschijnlijk pech :P Alhoewel, ik heb geen idee hoe belastingregels daarover werken maar is daar geen EU-regeling voor?

"Pray, v. To ask that the laws of the universe be annulled in behalf of a single petitioner, confessedly unworthy." --Ambrose Bierce, The Devil's Dictionary

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hertog schreef op vrijdag 05 maart 2010 @ 15:26:
[...]

Apple geeft wereldwijde garantie op laptops in ieder geval. Of dat op een iPad ook zo is kan niemand je momenteel vertellen denk ik, maar ik verwacht eigenlijk geen problemen.

Wat die belasting betreft heb je waarschijnlijk pech :P Alhoewel, ik heb geen idee hoe belastingregels daarover werken maar is daar geen EU-regeling voor?
De kans dat er geen garantie zit op een buitenlandse ipad is groter dan dat er wel garantie op gaat komen.
Buiten de Macs hebben al de apparaten dat niet namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• syltheboy
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
Hertog schreef op vrijdag 05 maart 2010 @ 15:13:
[...]

Haha, dat kan natuurlijk ook! :Y Zelf wacht ik nog even totdat hij in NL verkrijgbaar is en ik verwacht dat dit ongeveer 1 maand later is, dus dan heb ik hem waarschijnlijk ergens eind mei. ;( Ach ja, dan maar 1 maand extra wachten. Het is niet anders. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik haal hem uit Australie waarschijnlijk. Dit land zit wel bij de eerste "zending" en via ik heb daar via Ebay al vaker iPhone's gekocht bij een powerseller op Ebay.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flanger

flanger

That Guy

En ik maar hopen dat hij einde Maart er ging zijn... Trouwens, was er in de keynote van Jobs niet gesproken over een gelijktijdige, internationale launch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online
Donstil schreef op vrijdag 05 maart 2010 @ 15:31:
[...]

De kans dat er geen garantie zit op een buitenlandse ipad is groter dan dat er wel garantie op gaat komen.
Ik ben zelf normaal gesproken niet zo nauw met garanties, maar voor een nieuw product als de iPad is een garantiebepaling weer wel belangrijk voor mij.
Zeker als er vertragingen zijn geweest met de productie (en daarom dat het nu niet een global launch wordt), dan wil ik wel zeker weten dat als het scherm plotseling uitvalt, ik nog ergens kan aankloppen...
flanger schreef op vrijdag 05 maart 2010 @ 15:48:
En ik maar hopen dat hij einde Maart er ging zijn... Trouwens, was er in de keynote van Jobs niet gesproken over een gelijktijdige, internationale launch?
Dat klopt, en het stond ook op zo'n beetje alle internationale apple sites dat het eind maart beschikbaar zal zijn.

[ Voor 23% gewijzigd door kmf op 05-03-2010 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog

Hertog

Aut bibat, aut abeat

Donstil schreef op vrijdag 05 maart 2010 @ 15:31:
[...]

Ik weet niet welke 'alle apparaten' je bedoelde maar de iPod heeft in ieder geval ook internationale garantie en de rest is al helemaal niet vergelijkbaar. Het enige wat nog overblijft is de iPhone en de enige reden dat ze daar moeilijker doen is de abonnement-deals. Dus mij lijkt de kans juist vrij groot :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tooooony
Jasses, ik zit inmiddels elke dag op de Apple site te turen voor de launch...
Meestal wordt de interesse ook wat minder als ik lang moet wachten, ik kan me dat nu nog niet voorstellen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReCreator
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ReCreator

-geen-

Op de NL website van Apple staat nog wel doodleuk eind maart de Wi-Fi en april de 3G.
Dat is wel weer raar dan.

"Time flies like an arrow; fruit flies like a banana."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat een mega kansloze actie dit!! Ze hadden er gewoon te weinig, dus de nieuwsberichten over een onderproductie en uitstellen van release kloppen gewoon.
Ze hebben dit slim (?!?!) opgelost door dezelfde distributie manier als de iPhone te gebruiken. Dan is er
plots wel weer genoeg.

Stel dat hij hier pas in juni of juli uitkomt. Vind het gewoon mega triest dat ik een soort de dagen aftel, geld ligt klaar en dan vertelt iemand.. we plakken er nog misschien wel 3 of 4 maandjes aan vast. pfff

Ik overweeg toch een ritje naar Duitsland (net zoals met de 3GS naar Belgie) want heb ook geen zin om elke dag de bekende sites te kijken en zien hoe gelukkig iedereen ermee is en wat het allemaal kan.

Dus.. ik heb bij deze op 3 april nog 2 of 3 plekken vrij in de auto en rij vanuit Sassenheim richting Amsterdam, Utrecht, Arnhem richting Oberhausen, Dusseldorf..
Meerijden mag, maar ik rij er niet teveel voor om om je op te halen ;-)

PS..het wordt vroeg, want ik sta graag vooraan in de rij, want je zal zien dat ze per Mediamarkt weer 10 stuks gaan verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gelukkig heb ik een kennis die wel eentje meebrengt uit Amerika :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tooooony
PS..het wordt vroeg, want ik sta graag vooraan in de rij, want je zal zien dat ze per Mediamarkt weer 10 stuks gaan verkopen.

Zien we elkaar wel in de rij!
Neem ik worstebroodjes mee, jij de koffie ok?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuCarD
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

LuCarD

Certified BUFH

Ik wou een iPad kopen om mee te kunnen nemen op vakantie, maar dat gaat nu dus gewoon niet :(

Nu ga ik maar een e-reader kopen, en dan zie ik volgend jaar wel of ik geinterreseerd ben in een iPad.

Programmer - an organism that turns coffee into software.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online
Hopelijk kan je apps alvast kopen, voordat je de iPad hebt... kan je nog van de goedkope introprijzen gebruik maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FerdiV
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 28-06 09:20
Verwijderd schreef op vrijdag 05 maart 2010 @ 16:31:
Wat een mega kansloze actie dit!! Ze hadden er gewoon te weinig, dus de nieuwsberichten over een onderproductie en uitstellen van release kloppen gewoon.
Ze hebben dit slim (?!?!) opgelost door dezelfde distributie manier als de iPhone te gebruiken. Dan is er
plots wel weer genoeg.

Stel dat hij hier pas in juni of juli uitkomt. Vind het gewoon mega triest dat ik een soort de dagen aftel, geld ligt klaar en dan vertelt iemand.. we plakken er nog misschien wel 3 of 4 maandjes aan vast. pfff

Ik overweeg toch een ritje naar Duitsland (net zoals met de 3GS naar Belgie) want heb ook geen zin om elke dag de bekende sites te kijken en zien hoe gelukkig iedereen ermee is en wat het allemaal kan.

Dus.. ik heb bij deze op 3 april nog 2 of 3 plekken vrij in de auto en rij vanuit Sassenheim richting Amsterdam, Utrecht, Arnhem richting Oberhausen, Dusseldorf..

Sassenheim?? Hee daar woon ik :9

Maar helemaal naar Duitsland, komt hij daar dan al wel eerder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carfreak02
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16:35
Verwijderd schreef op vrijdag 05 maart 2010 @ 16:31:
plots wel weer genoeg.

Leuk idee, ware het niet dat de DE iPad pas eind april komt.

Het worden wel weer import rituelen inderdaad, just like de iPhone 2G launch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Dit is nieuws voor iedereen, zelfs Apple Belgium was overtuigd stock te hebben binnen een maand... Oh well, dan wat langer wachten. Als ie er in mei nog niet is kom ik zowiezo in Duitsland, Oostenrijk en Italië, daar zal iemand ze wel hebben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

FerdiV schreef op vrijdag 05 maart 2010 @ 17:29:
[...]

Sassenheim?? Hee daar woon ik :9

Maar helemaal naar Duitsland, komt hij daar dan al wel eerder?
Hehe..dat verwacht je dan weer niet he..nog meer mensen uit dat dorpie..
Maar eehh in Duitsland komt hij op 3 april.. hier in NL later, nobody knows, maar het zou wel eens een paar maandjes kunnen zijn.
carfreak02 schreef op vrijdag 05 maart 2010 @ 17:34:
[...]

Leuk idee, ware het niet dat de DE iPad pas eind april komt.

Het worden wel weer import rituelen inderdaad, just like de iPhone 2G launch.
Voor mij komt DE iPad begin april >:) ik las vanmiddag op 9to5mac dat tethering hoogstwaarschijnlijk mogelijk is en met mijn jailbreak icm MyWi kom ik een heel eind. Zo vaak gaat de iPad toch niet mee.

Ik ga er vanuit dat de NL taal gewoon te kiezen is op een Duitser en de garantie goed geregeld is.

Foto 9to5mac..
Afbeeldingslocatie: http://www.9to5mac.com/files/u3/Screen%20shot%202010-03-05%20at%2012.59.22%20AM.png

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 05-03-2010 18:25 . Reden: foto toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Shit mijn Australische ebayer gaat de iPad niet verkopen vanaf begin April.
Zijn er mensen hier die een goeie Duitse reseller weten? Waar je kan reserveren.

EDIT: trouwens. Op de iphoneclub waren er wat leden die een iPhone hadden gekocht via de online store uit italië. Dat kan normaal niet maar hadden ze "THE NETHERLANDS" ingevult bij de comments van de bestelling.

Er kwamen er net zoveel wel aan als niet (andere bestelligen werden geannuleerd). Denk dat ik dat ook ff ga proberen in de Duitse store.

[ Voor 52% gewijzigd door Donstil op 05-03-2010 18:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moejo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 30-08 13:25
Verwijderd schreef op vrijdag 05 maart 2010 @ 18:24:
[...]

[...]

Voor mij komt DE iPad begin april >:)
Volgens mij doelde carfreak op het feit dat de DE (ofwel de Duitse) iPad pas eind April gereleased wordt, tegelijk met de 3G versie. Op 3 april wordt alleen de Wi-Fi versie in de VS uitgebracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tooooony
Bij Monchen Gladbach net over de grens bij Venlo zit een mega Media Markt langs de A61.
Grote kans dat ze een in-house Apple reseller zijn.
Ik ga daar in ieder geval even kijken begin april....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Moejo schreef op vrijdag 05 maart 2010 @ 19:05:
[...]

Volgens mij doelde carfreak op het feit dat de DE (ofwel de Duitse) iPad pas eind April gereleased wordt, tegelijk met de 3G versie. Op 3 april wordt alleen de Wi-Fi versie in de VS uitgebracht.
Ik zie het nu pas ja.. pfff eind april pas in Europa. Baggerzooi :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lowfi
Geeft apple net genoeg tijd voor iphone os 3.5 met geupdate homescreen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kijk als een duitse Ipad net zo in te stellen is als een Nederlandse dan rijd ik een paar kilometer en haal hem daar op, de vraag is alleen, kan een duitse Ipad hetzelfde als dat ik hem in Nederland koop ? Volgens mij wel, als ik de ervaringen met mijn Imac en MacBook er tegen aan leg. Die kun je gewoon instellen op je eigen land instellingen. Ik weet het dus wel, lekker een dagje Duitsland met moeder de vrouw, zij gaat naar een modewinkel en ik naar een duitse applestore. Komt helemaal goed

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nou ik haal hem maar weer uit de USA. Zie idd net dat Apple ze eind maart pas in de andere aangekondigde landen verwacht.

12maart maar bestellen op de USA site. Gedonder weer zeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flanger

flanger

That Guy

De "prijs" pagina is verdwenen van het iPad gedeelte op de lokale Apple sites.

Ik vrees voor een late launch...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
Donstil schreef op vrijdag 05 maart 2010 @ 19:20:
Nou ik haal hem maar weer uit de USA. Zie idd net dat Apple ze eind maart pas in de andere aangekondigde landen verwacht.

12maart maar bestellen op de USA site. Gedonder weer zeg.
Via myUS?
Ervaring mee?
Kan je zelf de waarde aangeven, of betekent het standaard 24% + 17 euro extra erbovenop door douane?

Denk dat ik zelf ff naar Dusseldorf rij op releasedag, dan heb je hem eind april, zal niet zo heel veel schelen met kopen in de VS en laten opsturen, met die slome douane de laatste tijd.

[ Voor 18% gewijzigd door matthijst op 05-03-2010 20:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
matthijst schreef op vrijdag 05 maart 2010 @ 20:46:
[...]

Via myUS?
Ervaring mee?
Kan je zelf de waarde aangeven, of betekent het standaard 24% + 17 euro extra erbovenop door douane?

Denk dat ik zelf ff naar Dusseldorf rij op releasedag, dan heb je hem eind april, zal niet zo heel veel schelen met kopen in de VS en laten opsturen, met die slome douane de laatste tijd.
ups/fedex/DHL doen maar een dag langer over je pakket als je de echte waarde er op vermeld.

Hij is dan wel iets duurder maar rijden naar duitsland (vanuit Zeeland) met mijn auto kost me ook twee x tanken. Dus weinig verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aaargh!
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-09 19:58

Aaargh!

Bow for me for I am prutser

Verwijderd schreef op vrijdag 05 maart 2010 @ 19:17:
Kijk als een duitse Ipad net zo in te stellen is als een Nederlandse dan rijd ik een paar kilometer en haal hem daar op, de vraag is alleen, kan een duitse Ipad hetzelfde als dat ik hem in Nederland koop ? (...)
Dan nog, dikke kans dat er dan nog geen iPad apps in de Nederlandse appstore staan, 't is maar de vraag of je 'm kan activeren met een Nederlands account, etc.

Those who do not understand Unix are condemned to reinvent it, poorly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@hierboven Geen idee of dat nodig is. Moet een iPod toch geactiveerd worden via iTunes of kan je die zo aanzetten en gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFG
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11-05 15:27

WFG

Als je de iPad uit Duitsland (of een ander land) haalt dan kun je ook mooi de verhalen uit Amerika horen, of er problemen mee zijn en of ie goed bevalt etc etc.

Lijkt me niet dat ie geactiveerd moet worden. Er zit geen abonnement bij, althans de wifi modellen niet.

Spin, magic wheel of bullshit! Spin!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
Benieuwd wat de prijs gaat worden in Duitsland, en of de garantie wereldwijd is.
Als hij in Duitsland 450 euro is, dan loont het inderdaad nog wel om er 1 in de VS te bestellen, als je er dan wel gewoon garantie op hebt.
Naar Duitsland rijden in geval van problemen gaat net iets simpeler dan terugsturen naar de VS :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muthas
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
matthijst schreef op zaterdag 06 maart 2010 @ 00:29:
dan loont het inderdaad nog wel om er 1 in de VS te bestellen
Hoezo? 499 dollar is 366 euro, als je hem fatsoenlijk en redelijk snel wil versturen (verzekerd) ben je al gauw 40 euro kwijt. Doordat je hem verzekerd weten ze de waarde, dus dan mag je ook nog leuk douanerechten, btw en inklaringskosten betalen. Zit je al snel aan de 450 euro totaal ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swiebert
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 07:46
mooi, ben met pasen in de VS . Sta op 3 april op de i-stoep @ 679 N Michigan Ave denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

swiebert schreef op zaterdag 06 maart 2010 @ 11:36:
mooi, ben met pasen in de VS . Sta op 3 april op de i-stoep @ 679 N Michigan Ave denk ik.
Neem er gelijk eentje voor mij mee ;-) Trakteer ik je op een refill bij de Mac daar.. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
Muthas schreef op zaterdag 06 maart 2010 @ 11:36:
[...]

Hoezo? 499 dollar is 366 euro, als je hem fatsoenlijk en redelijk snel wil versturen (verzekerd) ben je al gauw 40 euro kwijt. Doordat je hem verzekerd weten ze de waarde, dus dan mag je ook nog leuk douanerechten, btw en inklaringskosten betalen. Zit je al snel aan de 450 euro totaal ;)
Inderdaad, en ik gok dat ie hier ook 450 gaat kosten.
Als garantie dus hetzelfde is in de VS als uit Duitsland, dan heb je hem via de VS een maand eerder voor ongeveer hetzelfde geld :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik hoef hem niet goedkoper maar wil hek gewoon snel hebben.

Wordt alleen spannend of Apple Buitenlandse creditcards gaat filteren (dit doen ze net zovaak wel als niet) en of ze fromus2eu/myus.com/enz adressen gaan filteren (ook dit doen ze net zovaak wel als niet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JasonEarl
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 18-08 21:59
nvm

[ Voor 97% gewijzigd door JasonEarl op 06-03-2010 18:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Phuncz schreef op woensdag 03 maart 2010 @ 17:29:
[...]

Yep. Als ik nuttige/openbare informatie heb zal ik het ook meedelen, maar dat is dan voor België. Nu is het meestal hetzelfde voor Nederland want zover ik weet wordt Apple op Benelux niveau geregeld qua voorraden.
Dit was dus onzin eigenlijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Heb even en offerte opgevraagd bij
fromus2eu.

Prijs:
Kosten voor producten
$634.94
Shipping kosten binnen de USA
$0.00
Geschatte verzendkosten naar Nederland
$121.50
Currency toeslag (5% over bovenstaande) *
$37.82
Subtotaal
$794.26

Omgerekend euro's
€ 629.54
Handling fee
€ 40.00
Totaal
€ 669.54

De “kosten voor product” zijn inclusief 6% sales tax.

Belachelijk duur. Ze gaat wel op release iPads halen dus je zou hem wel snel kunnen hebben.
Persoonlijk ga ik proberen via myus.com. Mocht dat niet lukken dan ben ik toevallig 1mei tm 5mei in Parijs en ga ik dan wel ff kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qorne
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-03-2018

Qorne

Think Different

Donstil schreef op zaterdag 06 maart 2010 @ 20:58:
Heb even en offerte opgevraagd bij
fromus2eu.

Prijs:
Kosten voor producten
$634.94
Shipping kosten binnen de USA
$0.00
Geschatte verzendkosten naar Nederland
$121.50
Currency toeslag (5% over bovenstaande) *
$37.82
Subtotaal
$794.26

Omgerekend euro's
€ 629.54
Handling fee
€ 40.00
Totaal
€ 669.54

De “kosten voor product” zijn inclusief 6% sales tax.

Belachelijk duur. Ze gaat wel op release iPads halen dus je zou hem wel snel kunnen hebben.
Persoonlijk ga ik proberen via myus.com. Mocht dat niet lukken dan ben ik toevallig 1mei tm 5mei in Parijs en ga ik dan wel ff kijken.
Betreft Ellen, ze levert wel kwaliteit, maar het is ook haar werk dus ze haalt er een behoorlijke personal shopper fee tussen weg. Als je het gewoon goed geregeld wilt hebben kan je het beste met haar in zee gaan, weet je gewoon zeker dat het goed komt. Het kost alleen wel wat meer....

Wat is nou het grote verschil tussen MyUs.com en borderlinx.com, voor een eenmalige actie is volgens mij borderlinx.com goedkoper (je postbox/adres geval) kost daar niks. Zij klaren het product ook direct voor je in, voordeel is dan dat je direct weet wat het kost, bij MyUS.com kan je de mazzel hebben dat je geen inklaringskosten hoeft te betalen, maar dat weet je natuurlijk nooit zeker.

De grote vraag is, hoe groot is de doos van de iPad en wat weegt het zootje bij elkaar?

[ Voor 51% gewijzigd door Qorne op 06-03-2010 21:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
MyUS geeft ook de echte waarde op, dus wordt ws ook wel getaxt.

http://www.shipito.com/ kost je $8.50 voor doorsturen en daar kan je je eigen aangifteformulier invullen.
Dan kan je dus nog gokken met lage aangifte :)

Apparaat weegt 700 gram ofzo. Als de iPhone een indicatie is zal de doos vrij compact zijn, ik zou gokken op 25cm x 32cm x 8cm ofzo, max 3 kg.

[ Voor 24% gewijzigd door matthijst op 06-03-2010 21:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scott
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 07-09 07:45

Scott

Ik ben, dus ik tweak

Ik woon in de VS en ben bereid om voor tweakers hier de iPad naar Nederland te versturen, tegen onkosten + €20. De 5% extra die Ellen rekent bespaar je jezelf dus. Verder laat ik het aan jou over hoe je het verstuurd wilt hebben: verzekerd, onverzekerd, via UPS/FedEx of USPS etc. Ik doe uiteraard geen illegale dingen zoals gift of repair op de verpakking schrijven (net zoals Ellen dus). Mochten er tweakers geïnteresseerd zijn, stuur maar een DM.

Oh, en even voor de duidelijkheid: ik probeer hier niet mijn brood mee te verdienen, 't is gewoon om wat tweakers uit de brand te helpen, wat mij een leuk extraatje oplevert :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@hierboven. Je hebt een berichtje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FerdiV
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 28-06 09:20
Tof tof, ben wel geïnteresseerd! Maar vraag me af hoe dat zit met een 'buitenlandse' iPad. Wil eerst zien of dat wel goed gaat. Zal dus niet op dag 1 gebeuren.

Anyway, ik vraag me af waarom zoveel mensen over Duitslands beginnen. Is er bekend wanneer die daar uitkomt? Heb ik wat gemist?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Scott schreef op zaterdag 06 maart 2010 @ 21:50:
Ik woon in de VS en ben bereid om voor tweakers hier de iPad naar Nederland te versturen, tegen onkosten + €20. De 5% extra die Ellen rekent bespaar je jezelf dus. Verder laat ik het aan jou over hoe je het verstuurd wilt hebben: verzekerd, onverzekerd, via UPS/FedEx of USPS etc. Ik doe uiteraard geen illegale dingen zoals gift of repair op de verpakking schrijven (net zoals Ellen dus). Mochten er tweakers geïnteresseerd zijn, stuur maar een DM.

Oh, en even voor de duidelijkheid: ik probeer hier niet mijn brood mee te verdienen, 't is gewoon om wat tweakers uit de brand te helpen, wat mij een leuk extraatje oplevert :)
Fijn dat je dit soort dingen voor tweakers wilt doen :) Ik moet je alleen vragen om dit soort inkoopacties buiten Tweakers.net om te regelen, omdat vanwege nare ervaringen uit het verleden we hier niet meer onze vingers aan willen branden. Zie ook Einde aan de Inkoopacties.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scott
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 07-09 07:45

Scott

Ik ben, dus ik tweak

Daedalus schreef op zaterdag 06 maart 2010 @ 22:06:
[...]
Fijn dat je dit soort dingen voor tweakers wilt doen :) Ik moet je alleen vragen om dit soort inkoopacties buiten Tweakers.net om te regelen, omdat vanwege nare ervaringen uit het verleden we hier niet meer onze vingers aan willen branden. Zie ook Einde aan de Inkoopacties.
Blegh, moet je het weer verpesten ? :( :P

Had dat totaal gemist btw, excuses. 't Is alleen niet echt een inkoopactie, meer een tweaker die andere tweakers uit de brand wil helpen door wat goedkoper een iPad naar Nederland te brengen. Een inkoopactie is in mijn ogen meer één iemand die alle zooi in een keer haalt en dat naar anderen distribueert, terwijl dit 1-op-1 is...

Als jullie het echt niet willen zal ik het uiteraard niet (meer) doen, maar persoonlijk vind ik dit toch wel iets anders dan een inkoopactie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qorne
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-03-2018

Qorne

Think Different

Leuke aanvulling op het forum nieuws: Jobs: geen tethering mogelijk tussen iPhone en iPad

Zoals te verwachten kun je niet je iPhone als modem gebruiken voor de iPad wifi. Dan zul je dus een iPad 3G moeten kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nogal logisch.. Anders zouden ze de 3G variant amper verkopen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Qorne schreef op zondag 07 maart 2010 @ 14:07:
Leuke aanvulling op het forum nieuws: Jobs: geen tethering mogelijk tussen iPhone en iPad

Zoals te verwachten kun je niet je iPhone als modem gebruiken voor de iPad wifi. Dan zul je dus een iPad 3G moeten kopen.
gewoon MYWI uit cydia halen en je kan overal je iPad gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gurneyhck
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18-08 11:10
Qorne schreef op zondag 07 maart 2010 @ 14:07:

Kan er niet echt uithalen of het met andere telefoons wel mogelijk is... Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvalks
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 04-09 14:17
Gurneyhck schreef op maandag 08 maart 2010 @ 11:39:
[...]

Kan er niet echt uithalen of het met andere telefoons wel mogelijk is... Iemand een idee?
Ik vrees dat het ook voor andere telefoons niet gaat lukken, ik zat zelf ook al aan de mogelijkheid te denken om via BT een verbinding te maken naar internet als ik ergens op locatie ben. Maar ik vrees dat dit (voorlopig) niet gaat lukken... niet dat het voor mij een reden is om em niet aan te schaffen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnoppenSpook
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 04-09-2023
En via zo'n wifi router app op je Nokia of iPhone (als dat bestaat...).

Zou de iPad dat ook kunnen zien?

/me weet geen leuke quote voor in zijn signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Via een wifi router zou gewoon moeten werken, aangezien de telefoon/iphone dan door de ipad gezien wordt als een wifi access point, en zou deze dan dus gewoon moeten pakken. Het zou raar zijn als dat niet zou werken, want dan zou een router thuis via wifi ook niet benaderd kunnen worden met een iPad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jongens..als je een gejailbreakte iPhone hebt en je download MyWi zoals Donstil al eerder zei (en al meerdere keren is besproken) wordt je iPhone een wifi verbinding. Dus je 3G wordt automatisch omgezet alsof je een wifi router hebt en daarmee kan je je iPad gewoon verbinden.

Het standaard tetheren uit het iPhone OS gaat niet lukken, maar via MyWi (gratis met een beetje zoekwerk in Cydia) lukt dit gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• richard-5
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12:05
Welke telefoon is het meeste geschikt (zonder jailbreak o.i.d en zo simpel mogelijk) om als wifi hotspot te dienen? Als ik een iPad wil kopen zonder 3G moet er een telefoon komen met deze mogelijkheid. Het mag een simpele telefoon zijn want een smartphone o.i.d. is niet meer nodig, daarvoor heb ik de iPad. Moet ik dan naar een Android model kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
richard-5 schreef op maandag 08 maart 2010 @ 19:58:
Welke telefoon is het meeste geschikt (zonder jailbreak o.i.d en zo simpel mogelijk) om als wifi hotspot te dienen? Als ik een iPad wil kopen zonder 3G moet er een telefoon komen met deze mogelijkheid. Het mag een simpele telefoon zijn want een smartphone o.i.d. is niet meer nodig, daarvoor heb ik de iPad. Moet ik dan naar een Android model kijken?
Simpele telefoons zullen echt de 3g verbinding niet via wifi kunnen doorzetten.
Je zal dus naar een smartphone moeten en als je dat toch een smartphone neemt zou ik voor een iPhone gaan. Er is trouwens ook een Wmobile (bleh!) programma voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

richard-5 schreef op maandag 08 maart 2010 @ 19:58:
Voor het doorzetten van 3G zou ik natuurlijk voor een iPhone gaan. Dit omdat het perfect werkt met MyWi. Het jailbreaken is een piece of cake (15 sec met blackra1n) en het voordeel is dat het niet vastloopt, vertrouwd is, omdat iPad ook op iPhone OS draait.. wisselt onderling makkelijk gegevens uit en je deelt 1 iTunes. Geen gezeur met andere programmaas. Je koopt een goeie tweedehands 3G op marktplaats of forum van iPhoneclub, jailbreakt hem en je hebt een winnende combinatie >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flanger

flanger

That Guy

Als je beslist om in Duitsland (of Frankrijk, voor de Belgen onder ons :) ) aan te kopen, kun je dan eenvoudig weg langsgaan bij een Apple Premium Reseller? Of zullen zijn op de launch day geen voorraad hebben, en enkel de Apple Stores zelf wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
flanger schreef op maandag 08 maart 2010 @ 22:46:
Als je beslist om in Duitsland (of Frankrijk, voor de Belgen onder ons :) ) aan te kopen, kun je dan eenvoudig weg langsgaan bij een Apple Premium Reseller? Of zullen zijn op de launch day geen voorraad hebben, en enkel de Apple Stores zelf wel?
is er al iets bekend over de pre-order procedure in Frankrijk toevallig?
Ik ben vanaf 1mei wat dagen in Parijs en dat zou dus een mooie tweede kans kunnen zijn (mocht de USA niet lukken vrijdag)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• debeer
  • Laatst online: 09-09 17:02
Wel heel toevallig dat je precies dan in Frankrijk bent hè ;)

debeerzietzevliegen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!
debeer schreef op dinsdag 09 maart 2010 @ 08:07:
Wel heel toevallig dat je precies dan in Frankrijk bent hè ;)
Haha nee nee is echt toevallig dit keer. Ga met me vriendin wat dagen naar Parijs.
Mocht de USA dus niet lukken dan gaan we lekker "romantisch" naar de Apple Store >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online
Nou kan ik me vergissen, want het is al een paar jaar geleden dat we naar amerika waren gegaan, maar was het niet zo dat je de salestax terug kon krijgen op het vliegveld? Moest je een formulier of zo voor invullen bij aankoop en dan afgeven. Of was dat japan...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• absrnd
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17:02
I denk dat voor allen die een leuk tripje plannen om de iPad te halen, terugkijkend op de iPhone3GS, zal er zeker weer wachtlijsten ontstaan bij de winkels.
dus zorg wel dat je zeker een te pakken hebt voor je gaat :)

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@hierboven.

Als je hier in dit topic kijkt lijkt de vraag enorm. Echter verwacht ik persoonlijk geen iPhone 3g/3gs wachtrijen daar lijkt de iPad toch te weinig voor te leven bij de "normale" mens. (athans dat gevoel heb ik)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Donstil schreef op dinsdag 09 maart 2010 @ 15:50:
@hierboven.

Als je hier in dit topic kijkt lijkt de vraag enorm. Echter verwacht ik persoonlijk geen iPhone 3g/3gs wachtrijen daar lijkt de iPad toch te weinig voor te leven bij de "normale" mens. (athans dat gevoel heb ik)
Ik verwacht wel rijen in Amerika (we zullen het 2 april zien) maar niet in Nederland.
Het vervelende in Nederland zal de beperkte oplage zijn. Als je niet reserveert zou het zomaar kunnen zijn dat je naast de pot piest.
Ook eind april in Duitsland,Engeland,Frankrijk enz zullen er tekort zijn op de releasedag. Apple zal voor een tekort zorgen zodat de belangstelling groter lijkt.
Ik ben voor de 3GS naar Belgie gegaan en daar was serieus een groot tekort. Veel mensen uren in de rij voor niets.
Reserveren loont dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op dinsdag 09 maart 2010 @ 16:59:
[...]

Ik verwacht wel rijen in Amerika (we zullen het 2 april zien) maar niet in Nederland.
Het vervelende in Nederland zal de beperkte oplage zijn. Als je niet reserveert zou het zomaar kunnen zijn dat je naast de pot piest.
Ook eind april in Duitsland,Engeland,Frankrijk enz zullen er tekort zijn op de releasedag. Apple zal voor een tekort zorgen zodat de belangstelling groter lijkt.
Ik ben voor de 3GS naar Belgie gegaan en daar was serieus een groot tekort. Veel mensen uren in de rij voor niets.
Reserveren loont dus.
Reserveren loont altijd. Denk dat vergelijken met een iPhone release niet helemaal goed is. Die leefde toch wat meer heb ik het idee.

Ik zou er rekening mee houden dat Apple de EU verdeling af laat hangen van de USA release.
Lijkt me dat de iPad in de pre-order gaat zodat Apple precies kan zien hoe ze het moeten verdelen.

Alles wat overblijft zal dan naar retailers gaan en alles wat ze in april nog hebben geproduceerd gaat dan naar europa/RestleveringVS

EDIT: Athans dat denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 09 maart 2010 @ 16:59:
[...]

Reserveren loont dus.
De uiteindelijke vraag is dus eigenlijk, hoe lang duurt het voordat de productie voldoende op peil is?
Dat is dus nogal moeilijk te schatten. Als het wereldwijd was uitgebracht, dan kon je er vast wel eentje halen uit de eerste batch.
Maar nu amerika eerst alles krijgt, en daarna pas de rest, dan kan je met zekerheid zeggen dat de lovende reviews en apps veel mensen aanspreekt, wie eerst niet geinteresseerd waren...

Pagina: 1 ... 3 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Let op of je post niet beter past in <a href="http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1399545//">~~~[iPad] Importeren</a>.

Om de doorzoekbaarheid te verbeteren moeten problemen en specifieke vragen in een apart (nieuw) topic: <a href="http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1363593#item5">iPods, iPhones & iTunes Beleid</a>