dutchdragon81 schreef op donderdag 30 september 2010 @ 15:35:
goedemiddag vriendelijke mensen van het tweakeruniversum.. ik heb zojuist de sony a290 ... dit is mijn eerste dslr... dus ben een beginnend plaatjesschieter

, en met beginnend bedoel ik ook echt beginnend
nu heb ik ik de camera met de 18-55 lens aangeschaft.. wat zeer goed werkt echter wil ik ook nog een lens (objectief) van 70-300 zodat ik dingen die veraf zijn veel dichterbij kan halen..
ik heb gehoord dat ik bijv. sigma 70-300 lenzen kan gebruiken.. zijn dit alle lenzen of is tamron beter..
kijk aangezien ik beginnend hobbie fotograaf ben en eigenlijk nog moet kijken of dit wel iets voor me is, is iedere cent die ik extra uitgeef al teveel dus boven de 170 euro vind ik niet verstandig voor mijn bankrekening (donaties toegestaan).
is dit een mogelijkheid
http://www.kieskeurig.nl/..._dg_macro/reviews/153487/ ?
past die uberhaupt?
ik verwacht geen wonderen of super perfect beeld zoals met objectieven van 500 euro en hoger
hartstikke bedankt voor jullie tijd en advies alvast
In principe worden heel veel lenzen van merken zoals Sigma, Tamron etc. gemaakt voor verschillende merken dSLR's. Je moet bij het bestellen oppassen dat je een lens kiest die geschikt is voor Sony (of eventueel nog minolta), deze lenzen hebben een
A-mount .
Als je graag eens wat wil proberen, zou ik je willen adviseren eens op marktplaats of ebay rond te kijken. Minolta is overgenomen door Sony, en alle konica minolta en minolta lenzen passen ook op Sony Alpha camera's. De lenzen zijn over het algemeen niet duur (een redelijke 75-300mm heb je al voor 60 à 70 euro).
Houd er wel rekening mee dat wanneer je een Full Frame lens koopt het bereikt verandert met jouw a290. Je hebt dan te maken met een cropfactor. Dat wil zeggen dat je sensor 1,5 keer kleiner is dan een filmpje/full frame sensor, en dat je daardoor het bereik ook moet vermenigvuldigen met 1,5.
Voorbeeldje: Stel je koopt een 75-300mm minolta lens. Deze lens is oorspronkelijk gemaakt voor filmpjes. Die hebben hetzelfde formaat als een full frame sensor. Jouw camera heeft een kleinere sensor (APS-C sensor). Je moet dus het bereik met 1,5 cropfactor vermenigvuldigen. Het effectieve bereik van je lens wordt dan: 112,5-450mm. Een redelijk goedkope telelens dus, maar je verliest ook een deel functionaliteit omdat je bereik pas van 112,5 begint.
Als je nog vragen hebt kun je me ook een DM sturen, en dan help ik je graag verder.