Ik heb nu koud 24 uur de A55 in huis en een hoop zaken vallen mij allezins mee. Zo doet de batterij het nog

(GPS uit net als wat andere autofuncties) en heb ik met verscheidene functies lekker zitten spelen. Het kleine formaat deert niet echt daar het gedeelte waar je 'm vast hebt wel weer zo diep is dattie blijft haken aan 2 vingers als je 'm vast hebt.
Alle autofuncties werkten goed zoals de smile shutter (hilarisch ik en 3 mensen gaan er voor zitten en zodra we lachten ging de flitser voorflitsen en drukte de camera af. Zelfs met een polafilter en flarecap zag het ding in het donker bij 1 lamp die ergens in de buurt stond.
de panorama functie is leuk maar vergt enige oefening daar je makkelijk te snel beweegt voor de camera. het boekje raad ook aan ea voor te bereiden door 5 plekken of punten uit te kiezen waarlangs je de camera haalt voor de foto. Deze 5 punten moeten dan maximaal 180 graden bestrijken wil je dat de camera de boel naadloos aaneen rijgt. en het waterpas ding (hoe noem je het) is hierbij zeer welkom want je kunt de foto daardoor goed recht en dus panoramisch maken.
Live view is mooi, vooral dat je meteen ziet wat de camera ziet als je een functie kiest. Ga je voor de Sony zonsondergang functie dan wordt het beeld gelijk wat roder.
Je kunt een rule of 3ds grid instellen wat ook helpt je te richten op een compositie
zo even uit het hoofd de dingen die mij meteen opvallen na 1 dag.
Het is natuurlijk wel zo dat je last hebt van het relatief trage verwerken van fotoos en RAW+JPEG lijkt dat erger te maken dan de standaard Fine instelling voor beeldkwaliteit (zelfs met een 30mb/s SD kaart).
Met mijn Prime lens bleek dat je niet zonder meer strak kunt filmen omdat je dan vlot buiten de scherpte beweegt en daar reageert de cam niet lekker op. de 18-55 kitlens die erbij kwam doet dat leuker terwijl , gezien de afstand tot het object de prime lens nog best wat had kunnen bewegen om het scherp te krijgen. Ik deed het met de lens op MF en toen kreeg ik mijn doel wel scherp ipv bomen achterin de tuin.
Ik moet wat dat betreft nog uitvogelen hoe dat zit als je van te voren de spot en metering isntellingen wat aanpast en of de cam dat dan meeneemt bij het filmen (meende daarover wat gelezen te hebben)
maar goed. Ik is happy. Binnenkort een externe richtmicrofoon erbij dus dat zal de lens geluidjes wel doen verminderen hoop ik. Niet dat het opvalt of stoort maar zo zachtjes op de achtergrond hoor je ze wel.