Ik kan het nergens vinden, maar geeft Sony nu 2 jaar of 1 jaar garantie? Heb mijn a200 vorig jaar gekocht.
Als het bij de webwinkels erbij staat zie ik overal 2 jaar garantie. Staat het niet op de bon of het garantiebewijs?
Verder mag je los van de garantietermijn er vanuit gaan dat een camera minstens 2 jaar mee mag gaan.
Verder mag je los van de garantietermijn er vanuit gaan dat een camera minstens 2 jaar mee mag gaan.
Verwijderd
Zo te zien is het toch 1 jaar... Als ik de garantiebepalingen op support.sony-europe.com lees staat er één jaar, maar ik weet niet of dat geldt voor ale producten, staat er niet bij namelijk.
Sommige webshops geven uit zichzelf twee jaar garantie, zoals cameranu.nl. Ik heb hem echter bij mediamarkt gekocht en er staat verder niets vermeld op de bon.
Sommige webshops geven uit zichzelf twee jaar garantie, zoals cameranu.nl. Ik heb hem echter bij mediamarkt gekocht en er staat verder niets vermeld op de bon.
Als je aan mij vraagt: Glas. Lichtsterkte is een punt, maar een lens kan je fotografie zoveel meer veranderen dan een body. Zoals iemand het hier op het FG forums stelde: "Body? Ja dat is dat kastje achter mijn lens"PowerUp schreef op woensdag 15 september 2010 @ 21:09:
[...]
Ik zat me vandaag ook nog te bedenken of het nou handiger is om in een body of in glas te investeren. Maar van de A200 naar A580 is waarschijnlijk minstens 2 stops winst in ISO-prestaties. Dat is ook het verschil tussen f/5.6 en f/2.8 (ja ik weet dat er meer factoren meespelen bij lichtsterkte). Dat vergroot de mogelijkheden van mijn huidige glaswerk
Als je zeker weet dat je bij Sony wilt blijven (ja toch moet je daar over nadenken, doe ik ook
- Zooi - www.stefanjacobs.nl
Verwijderd
Daar heb je wel gelijk in, ware het niet dat de a200 een instapmodel is en nieuwere modellen toch wel wat verbeterpunten hebben 
Zo heeft de a580 een nieuwe en verbeterde AF, 3.0" Tilt LCD met live view (erg handig voor op statief), hoge ISO waarden waar je wat mee kunt (A200 hoger dan ISO400 is waardeloos) en een HD filmfunctie. En er is vast nog wel iets wat ik vergeet
Zijn de verbeteringen minimaal dan kun je beter glas kopen ja.
Zo heeft de a580 een nieuwe en verbeterde AF, 3.0" Tilt LCD met live view (erg handig voor op statief), hoge ISO waarden waar je wat mee kunt (A200 hoger dan ISO400 is waardeloos) en een HD filmfunctie. En er is vast nog wel iets wat ik vergeet
Zijn de verbeteringen minimaal dan kun je beter glas kopen ja.
Op Dyxum heb ik ooit een test gezien.Markofnikoff schreef op donderdag 16 september 2010 @ 13:15:
[...]
Als je aan mij vraagt: Glas. Lichtsterkte is een punt, maar een lens kan je fotografie zoveel meer veranderen dan een body. Zoals iemand het hier op het FG forums stelde: "Body? Ja dat is dat kastje achter mijn lens"
Als je zeker weet dat je bij Sony wilt blijven (ja toch moet je daar over nadenken, doe ik ook) dan is lenzen denk ik the way to go. Ik heb nu een Tamron 70-200 gekocht, en hoewel ik al een lens in hetzelfde bereik had, stelt deze me toch in staat om ander soort foto's te maken. Ik moet toegeven dat deze lens alleen een tussenstop is naar het echte werk, want dat is nog een bijkomend voordeel, de waarde van een lens is veel vaster/stabieler dan bij een body.
Een hele dure body met kitlens, en een hele dure/goede lens en een instap camera.
Je zou verwachten dat degene met de goede lens de mooiste foto had maar dat was niet zo.
Ik zei ook altijd...glas kopen.
Maar een body heeft toch wel veel invloed op je glaswerk.
Ik heb ooit het verschil gezien tussen mijn 7D naar de A900, wereld van verschil (nu is dat misschien extreem door de technologie verschillen).
Maar een body kan wel degelijk je mogelijkheden verruimen.
Maar glaswerk moet je zeker niet vergeten, en is als je eenmaal een nette body hebt veel belangrijker.
Daarnaast een betere investering (waarde vast en gaat enorm lang mee).
Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9
Sigma: 17 F4.0 || Sony: 25 F1.4 GM | 35 F1.4 GM | 50 F1.2 GM | 85 F1.8 | 100-400 F4.5-5.6 GM
DJI: Mavic 2 Zoom
Alle nieuwe snufjes die ik met een A580 krijg is natuurlijk ook een factor
. Soms mis ik Live View best wel, en HD filmen (hoewel wat kreupel) wil ik ook wel. Dan is er inderdaad ook nog het grote klapbare scherm met meer pixels.
De multi-NR-dinges-functie lijkt me ook erg handig, jammer dat het jpeg only is. Dat ISO25600 leek best op ISO1600 op mijn A200, toch 4 stops verschil.
Kortom: A200 --> A580 is in mijn ogen zo'n enorme verbetering dat het de moeite waard is, daarna gaan we vrolijk verder met glas
Een overstap naar Canon of Nikon heb ik natuurlijk ook over nagedacht, maar met een beperkt budget zie ik het voordeel niet zo. Helemaal nu het laatste jaar de ISO-prestaties van Sony weer on par zijn met Canikon. Er gaan wel wilde geruchten over de toekomstplannen van Sony (verlaten FF, SLT only), maar voorlopig blijven ze gewoon hun arsenaal uitbreiden. Alleen moeten ze een keer met een A7xx komen, want dat duurt gewoon veel te lang. De 60D wordt nu een beetje belachelijk gemaakt, "sufferdje van de klas". Als je die vergelijking doortrekt is Sony de spijbelaar
De multi-NR-dinges-functie lijkt me ook erg handig, jammer dat het jpeg only is. Dat ISO25600 leek best op ISO1600 op mijn A200, toch 4 stops verschil.
Kortom: A200 --> A580 is in mijn ogen zo'n enorme verbetering dat het de moeite waard is, daarna gaan we vrolijk verder met glas
Een overstap naar Canon of Nikon heb ik natuurlijk ook over nagedacht, maar met een beperkt budget zie ik het voordeel niet zo. Helemaal nu het laatste jaar de ISO-prestaties van Sony weer on par zijn met Canikon. Er gaan wel wilde geruchten over de toekomstplannen van Sony (verlaten FF, SLT only), maar voorlopig blijven ze gewoon hun arsenaal uitbreiden. Alleen moeten ze een keer met een A7xx komen, want dat duurt gewoon veel te lang. De 60D wordt nu een beetje belachelijk gemaakt, "sufferdje van de klas". Als je die vergelijking doortrekt is Sony de spijbelaar
@ Hierboven, allemaal waar natuurlijk
Het zijn allemaal goede redenen, en ik moet toegeven dat het verschil tussen de 200 en de 580 bijv erg groot is. ISO prestaties zijn inderdaad weer helemaal goed, en de IQ ook. Dit moest ook wel aangezien Sony bijna alle sensoren voor Nikon etc maakt. Als iemand anders meer uit jouw sensoren haalt dan jezelf lukt..... tja. Waar ik alleen erg van baal is dat Sony het zo rustig aan doet met lenzen.... waar zijn alle middenklassers?
Ik wil gewoon meer SSM en G goodness.... 17-40F4, 70-200F4 etc... Zeker nu die SLT body's zo'n mooi focus systeem hebben om te filmen zal Sony toch echt van die screw-drive af moeten gaan stappen en naar SSM of het systeem van de NEX lenzen moeten.....
[ Voor 14% gewijzigd door Markofnikoff op 16-09-2010 14:35 ]
Verwijderd
Je moet inderdaad alleen overstappen wanneer het technologie-verschil groot is. Normaal krijg je een paar extra MP en dat is het dan wl zo'n beetje, maar het verschil tussen a200 en a580 is behoorlijk. Anders zou ik een overstap ook niet aan het overwegen zijn.
Ik wacht gewoon tot de prijs rond de €750 ligt
Gewoon vreemd dat sommige winkels €50 meer vragen dat de adviesprijs, maar wellicht verandert dat wanneer de camera daadwerkelijk leverbaar wordt.
Ik wacht gewoon tot de prijs rond de €750 ligt
[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 16-09-2010 14:36 ]
Ik las laatst ook ergens dat de A7xx voor de D400 uit gaat komen, omdat Nikon de sensor nodig heeftMarkofnikoff schreef op donderdag 16 september 2010 @ 14:33:
@ Hierboven, allemaal waar natuurlijkHet zijn allemaal goede redenen, en ik moet toegeven dat het verschil tussen de 200 en de 580 bijv erg groot is. ISO prestaties zijn inderdaad weer helemaal goed, en de IQ ook. Dit moest ook wel aangezien Sony bijna alle sensoren voor Nikon etc maakt. Als iemand anders meer uit jouw sensoren haalt dan jezelf lukt..... tja.
Edit: Waarschijnlijk alleen een A77 mockup op de Photokina. Met dezelfde accu als de A33/A55, dat zou een flinke misser zijn

De laatste tijd heeft Sony alleen maar SAM/SSM lenzen geïntroduceerd (18-55 SAM, 55-200SAM, 35SAM, 50SAM, 85SAM, CZ24SSM), dus dat komt wel goed denk ik. Als ze die SAM motor maar wat stiller maken...Waar ik alleen erg van baal is dat Sony het zo rustig aan doet met lenzen.... waar zijn alle middenklassers?Ik wil gewoon meer SSM en G goodness.... 17-40F4, 70-200F4 etc... Zeker nu die SLT body's zo'n mooi focus systeem hebben om te filmen zal Sony toch echt van die screw-drive af moeten gaan stappen en naar SSM of het systeem van de NEX lenzen moeten.....
Edit: meer middenklasse lenzen zijn zeker gewenst. Er gaan wel geruchten over een CZ 16-80 f/2.8-3.5 SSM. Het probleem is ook dat ze niet zoveel verkopen als Canon en Nikon, en dus ook langer er over gaan doen om de R&D weer terug te krijgen. Als ze nou de Minolta 70-210 f/4 een update geven, moet toch niet zoveel kosten?
Of zouden ze Tamron ook deels meerekenen als 'hun' lenzen?
[ Voor 21% gewijzigd door PowerUp op 16-09-2010 19:10 ]
Iets aan de CA doen en inwendig (liefst met 1 van de achterste groepen) focusend maken is toch net iets meer als een kleine update.PowerUp schreef op donderdag 16 september 2010 @ 15:03:Het probleem is ook dat ze niet zoveel verkopen als Canon en Nikon, en dus ook langer er over gaan doen om de R&D weer terug te krijgen. Als ze nou de Minolta 70-210 f/4 een update geven, moet toch niet zoveel kosten?
Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320
Die oude "beercan" in een nieuw jasje, modernere coating en de diafragma van afgeronde lamellen maken, is al een hele vooruitgang en een goede aanvulling in het lenzen aanbod.
Bij Photoclubalpha staat een interessant interview met de mensen van de SLT camera's. Het gaat over hun keuzes bij de filmmodus.
Edit: nieuw gerucht rond de A77. Toch een grotere accu, maar een nieuw type. Kan naar CF+MS of SD+MS schrijven.
Op de Photokina zal net als in februari een prototype staan, begin 2011 moet het ding er dan echt zijn.
Edit2: en die nieuwe accu zal ook voor een A9xx zijn
Edit: nieuw gerucht rond de A77. Toch een grotere accu, maar een nieuw type. Kan naar CF+MS of SD+MS schrijven.
Op de Photokina zal net als in februari een prototype staan, begin 2011 moet het ding er dan echt zijn.
Edit2: en die nieuwe accu zal ook voor een A9xx zijn
[ Voor 51% gewijzigd door PowerUp op 17-09-2010 22:53 ]
die 13e maand weet ook weer waar hij in geïnvesteerd gaat worden....
Mijn Flickr; Sony A7iii
Verwijderd
Beste mensen,
Ik zit een beetje met een dilemma. Er komen binnenkort de A55 en de A580 uit, nu weet ik niet welke van deze twee ik moet kiezen. Aan de ene kant vind ik het kantelbare scherm van de A55 heel erg handig (ik maak ook veel foto's samen met vrienden en dergelijke), aan de andere kant heb ik aardig grote handen waardoor ik bang ben dat de A55 niet fijn in mijn handen zal liggen. Zal verder de +~1/3 stop van de A55 nog iets uitmaken voor redelijk amateuristische fotografie?
Ik maak vooral macro en portret foto's.
Ik zit een beetje met een dilemma. Er komen binnenkort de A55 en de A580 uit, nu weet ik niet welke van deze twee ik moet kiezen. Aan de ene kant vind ik het kantelbare scherm van de A55 heel erg handig (ik maak ook veel foto's samen met vrienden en dergelijke), aan de andere kant heb ik aardig grote handen waardoor ik bang ben dat de A55 niet fijn in mijn handen zal liggen. Zal verder de +~1/3 stop van de A55 nog iets uitmaken voor redelijk amateuristische fotografie?
Ik twijfel hier ook over, de ruis van de A55 is volgens DPreview plaatjes toch iets minder als bijvoorbeeld de Sony NEX, dat zal wel door het spiegel systeem komen die de A55 gebruikt. Daarnaast is het wel een 100% viewfinder, geen dichtslaande spiegel meer etc. De 580 zal optimaal presteren met wat de sensor toelaat, vertrouwde technologie maar daarmee ook zijn quirks zoals de dichtslaande spiegel blackout etc. en een 95% viewfinderVerwijderd schreef op zaterdag 18 september 2010 @ 11:08:
Beste mensen,
De 16MP sensor van de A55 zou natuurlijk ook gewoon net iets beter kunnen presteren als de 14MP sensor uit de NEX5. Er valt door de half hoorlatende spiegel immers minder licht op de sensor.Sn0wblind schreef op zaterdag 18 september 2010 @ 12:51:
[...]
Ik twijfel hier ook over, de ruis van de A55 is volgens DPreview plaatjes toch iets minder als bijvoorbeeld de Sony NEX, dat zal wel door het spiegel systeem komen die de A55 gebruikt. Daarnaast is het wel een 100% viewfinder, geen dichtslaande spiegel meer etc. De 580 zal optimaal presteren met wat de sensor toelaat, vertrouwde technologie maar daarmee ook zijn quirks zoals de dichtslaande spiegel blackout etc. en een 95% viewfinder
Voor macro en portret zullen de prestatie's op iso 6400 en hoger van weinig belang zijn (lijkt mij). Op lagere iso waarden zijn beide camera's dusdanig ruisarm dat het verschil te verwaarlozen zal zijn. Eigenlijk rest alleen de vraag of een A55 niet erg klein is. Ik zou zeggen probeer eens een A33 ergens vast te houden (niet alleen met de lichte kitlens maar ook met een middelgewicht lens) en je hebt een aardig idee hoe het ding in de hand ligt met bijvoorbeeld een 100mm macro of een 85 f/1.4.Verwijderd schreef op zaterdag 18 september 2010 @ 11:08:
Zal verder de +~1/3 stop van de A55 nog iets uitmaken voor redelijk amateuristische fotografie?
Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320
Ik vind zelf toch ook het lenzenaanbod een beetje tegenvallen. En de flitsers zijn toch ook erg duur. Dat is wel jammer.PowerUp schreef op donderdag 16 september 2010 @ 14:18:
Heb zelf nu nog maar twee lenzen, de 18-70 kitlens en een beercan.
pricewatch: Sony HVL-F42AMMr_gadget schreef op zaterdag 18 september 2010 @ 14:16:
En de flitsers zijn toch ook erg duur.
pricewatch: Canon Speedlite 430EX II
pricewatch: Nikon Speedlight SB-600
Verwijderd
Voor mij is het lenzenaanbod niet zo'n groot probleem, gezien ik toch vaak voor Tamron of Tokina ga
Voor mij is fotografie een hobby en lenzen van Canon, Nikon en Sony zijn vaak erg duur.
Ik heb zelf de keuze gemaakt voor de a580 o.a. vanwege de OVF. EVF is alleen te gebruiken wanneer de camera aanstaat en vreet behoorlijk wat stroom. Ik doe zelf veel aan long exposure fotografie en dat vreet ook stroom. Geen handige combi dus.
Ik heb zelf de keuze gemaakt voor de a580 o.a. vanwege de OVF. EVF is alleen te gebruiken wanneer de camera aanstaat en vreet behoorlijk wat stroom. Ik doe zelf veel aan long exposure fotografie en dat vreet ook stroom. Geen handige combi dus.
Verwijderd
Ik heb deze tas en daar past de nex 5 in met beide kleine lenzen en de oplader as well.[message=,noline]Kolvy schreef op zondag 12 september 2010 @ 12:01[/message]:
Ik heb de nex-5 met 18-55 lens.
Nu ben ik op zoek naar een tas waar ook de accessoires in meegenomen kunnen worden.
De meeste zijn te groot en kan er geen één vinden die wel voldoet.
Misschien dat iemand hier een degelijke tas heeft gevonden.
b.v.d
http://forums.dpreview.co...ssage=36304329&q=Bag&qf=m
http://www.amazon.com/gp/product/B001T0HXA0/ref=oss_product
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 19-09-2010 10:20 ]
de 16mp sensor zou ook iets beter moeten presteren, maar de lichtdoorlatende spiegel houd het gewoon iets tegen.martijn_tje schreef op zaterdag 18 september 2010 @ 14:06:
[...]
De 16MP sensor van de A55 zou natuurlijk ook gewoon net iets beter kunnen presteren als de 14MP sensor uit de NEX5. Er valt door de half hoorlatende spiegel immers minder licht op de sensor.
[...]
Voor macro en portret zullen de prestatie's op iso 6400 en hoger van weinig belang zijn (lijkt mij). Op lagere iso waarden zijn beide camera's dusdanig ruisarm dat het verschil te verwaarlozen zal zijn. Eigenlijk rest alleen de vraag of een A55 niet erg klein is. Ik zou zeggen probeer eens een A33 ergens vast te houden (niet alleen met de lichte kitlens maar ook met een middelgewicht lens) en je hebt een aardig idee hoe het ding in de hand ligt met bijvoorbeeld een 100mm macro of een 85 f/1.4.
Maargoed, morgen mijn NEX terug naar de store brengen, Gaar scrollwiel systeem. eerst piepen en aanlopen en nu opeens de knop in het scrollwiel die geen click meer geeft en het lijtk te begeven. Beetje telleurgesteld in de bouwkwaliteit.
Ik heb zelf de Crumpler Jimmy Bo 200. Daar past de NEX-5 met 18-55mm lens in, samen met een doosje geheugenkaartjes, afstandbediening, flitser en extra batterij. Daarnaast is er nog voldoende ruimte om wat platte dingen zoals een paspoort in en doen. Andere suggesties en wat foto's van mij staan opVerwijderd schreef op zondag 19 september 2010 @ 10:19:
[...Ik zoek een tas voor de NEX-5...]
Ik heb deze tas en daar past de nex 5 in met beide kleine lenzen en de oplader as well.
http://forums.dpreview.co...ssage=36304329&q=Bag&qf=m
http://www.amazon.com/gp/product/B001T0HXA0/ref=oss_product
DPreview - Which camera bag would I buy?.
Het hangt er ook een beetje vanaf wat je mee wilt nemen. Voor enkel de camera had ik genoeg aan de Lowe Pro 100AW, maar ik wilde wat meer meenemen dan dat.
Wil je een stijlvol (maar erg duur) alternatief, dan kan je eens hier of hier kijken.
Z-machine OriginID: JaccoW
mwa... moeten, moeten... meer pixels op het selfde kleine sensortje, als je ziet hoe Canon tegen beperkingen aan loopt bij de 7D met slechts 2MP meer. IK weet dat er al tijden geroepen wordt dat de grens aan pixeldichtheid met een acceptabele IQ bereikt is, maar het zou me niet verbazen als we er echt in de boort komen. Diffractie speelt inmiddels al op vanaf f/5.6. Straks kan je alleen nog diffractie vrij schieten met echt snel glas wat wideopen sowieso nog neit scherp genoeg is om het van de sensor te winnen in termen van oplossend vermogen.Sn0wblind schreef op zondag 19 september 2010 @ 14:57:
de 16mp sensor zou ook iets beter moeten presteren, maar de lichtdoorlatende spiegel houd het gewoon iets tegen.
Volgens mij missen we elkaar, laat ik het iets directer stellen. Ondanks die halfdoorlatende spiegel presteerd de A55 beter als de nex5. Zonder die halfdoorlatende spiegel (zoals in de A580) wordt dat verschil alleen maar groter.
[ Voor 38% gewijzigd door martijn_tje op 19-09-2010 20:31 ]
Hmm, ergens tussen de comments verstopte quote van de admin van sonyalpharumors:
Geen firmware update voor de A33/A55 wat betreft manual controle in videoHi! The firmware will come for NEX only. Bye!

de sensor schijnt beter te presteren zonder die spiegel namelijk, beter dan de nex 14mp sensor die ook in de A33 zit. Maar mijn grootste struikelpunt met die pellicle mirror is niet zozeer het iets minder ligt zo vanuit de doos maar die spiegel gaat wel een partij stoffig worden met de maanden, dan gaat dat wel een issue worden en of die reinigbaar door de gebruiker is is nog niet bekend.martijn_tje schreef op zondag 19 september 2010 @ 20:25:
[...]
mwa... moeten, moeten... meer pixels op het selfde kleine sensortje, als je ziet hoe Canon tegen beperkingen aan loopt bij de 7D met slechts 2MP meer. IK weet dat er al tijden geroepen wordt dat de grens aan pixeldichtheid met een acceptabele IQ bereikt is, maar het zou me niet verbazen als we er echt in de boort komen. Diffractie speelt inmiddels al op vanaf f/5.6. Straks kan je alleen nog diffractie vrij schieten met echt snel glas wat wideopen sowieso nog neit scherp genoeg is om het van de sensor te winnen in termen van oplossend vermogen.
Volgens mij missen we elkaar, laat ik het iets directer stellen. Ondanks die halfdoorlatende spiegel presteerd de A55 beter als de nex5. Zonder die halfdoorlatende spiegel (zoals in de A580) wordt dat verschil alleen maar groter.
Als je een (d)SLR wat langer gebruikt wordt de spiegel ook behoorlijk stoffig. Die van m'n KM 5D heb ik al meerdere maanden schoon gemaakt (evenals het matglas). Een voordeel het oppervlak is niet zo statisch als de sensor. en voor echt plakkerige bende kan je altijd vervallen op spul waar je je lenzen mee schoon maakt (dat moet immers ook geen residu achterlaten, geen mogenlijke coatings aantasten en niet krassen).
Mijn camera (Sony Alpha 200) is nu al 5 weken onderweg. Bij het aanzetten behoorlijk te ratelen en te trillen. Is het normaal dat zo'n reparatie zo lang duurt ? Hebben hier mensen ervaring ?
[ Voor 4% gewijzigd door Neoz op 20-09-2010 10:04 ]
Serve The Humanity , Be Server
De A33 is ondertussen al bij verschillende winkels te verkrijgen. Iemand al een eerste ervaring?
Op het forum van dyxum en dpreview zijn wel wat gebruikerservaringen te vinden. Verder heeft alphamountworld een vrij kritische review geschreven die vooral over zijn eigen gebruikservaring gaat.
klopt maar die doorzichtigie mirror is msichien neit user maintainable, sommigen beweren dat het een dun filmpje is, andere weer dat het ogneveer net zo dik is als een sensor ir filter.martijn_tje schreef op maandag 20 september 2010 @ 07:07:
Als je een (d)SLR wat langer gebruikt wordt de spiegel ook behoorlijk stoffig. Die van m'n KM 5D heb ik al meerdere maanden schoon gemaakt (evenals het matglas). Een voordeel het oppervlak is niet zo statisch als de sensor. en voor echt plakkerige bende kan je altijd vervallen op spul waar je je lenzen mee schoon maakt (dat moet immers ook geen residu achterlaten, geen mogenlijke coatings aantasten en niet krassen).
Verwijderd
Morgen begint dan eindelijk de photokina
Jammer van de hoe treinreiskosten, anders was ik wellicht een kijkje gaan nemen 
Ik hoop dat we wat meer gaan zien van de a580, hoor je verder niet zo heel veel over..
Ik hoop dat we wat meer gaan zien van de a580, hoor je verder niet zo heel veel over..
Ik ben erg benieuwd. Het laatste gerucht op SAR is dat er misschien toch een A7xx naast de A77 komt. En zullen ze nu met de 500 mm f/4 G komen? Verder weet ik niet echt wat ze nog uit de hoge hoed kunnen toveren.
http://forums.dpreview.co...rum=1037&message=36142251
Ik hoop mijn A55 over een week of wat op de mat te hebben. Wat zouden goede testjes zijn om te zien hoelang de batt nou echt meegaat?
Ik hoop mijn A55 over een week of wat op de mat te hebben. Wat zouden goede testjes zijn om te zien hoelang de batt nou echt meegaat?
And it goes BRAAAAAPP!
Hem echt gebruiken?
Als je hem snel leeg wil hebben kan je een hele tijd gaan filmen, of de hele tijd op 10 fps schieten
Als je hem snel leeg wil hebben kan je een hele tijd gaan filmen, of de hele tijd op 10 fps schieten
PowerUp schreef op maandag 20 september 2010 @ 17:11:
Hem echt gebruiken?
And it goes BRAAAAAPP!
Verwijderd
Zou mij eerlijk gezegd wel verbazen als de a700 alleen vervangen wordt door een SLT camera. Lijkt mij dat ze dan eerst nog beide uitgeven, zoals bij het lagere segment (a55/a580).PowerUp schreef op maandag 20 september 2010 @ 15:38:
Ik ben erg benieuwd. Het laatste gerucht op SAR is dat er misschien toch een A7xx naast de A77 komt. En zullen ze nu met de 500 mm f/4 G komen? Verder weet ik niet echt wat ze nog uit de hoge hoed kunnen toveren.
Maar goed, time will tell
Verwijderd
Kan je die sources van hen wel vertrouwen, ik geloof dat ik wel eens heb gehoord dat iedereen die een beetje feitjes kan bedenken daar een goede kans maakt daar als "good source" bekend te staan.
wat ik van de foto's heb gezien is het eerder de dikte van een IR filter. Dus een glazen of kunststof plaatje met waarschijnlijk de coating aan de achterkant (makkerlijker om glad te krijgen, tenkoste van een extra glas/spiegel overgang voor het licht dat naar het af systeem gaat) .Sn0wblind schreef op maandag 20 september 2010 @ 12:04:
klopt maar die doorzichtigie mirror is msichien neit user maintainable, sommigen beweren dat het een dun filmpje is, andere weer dat het ogneveer net zo dik is als een sensor ir filter.
Volgens mij ben je een 'good source' als je eerder correcte info gegeven hebt. Met de A33/A55 hadden ze best veel dingen goed. Alleen de overvloed aan A7xx geruchten het laatste jaar kan niet allemaal goed zijnVerwijderd schreef op maandag 20 september 2010 @ 18:33:
Kan je die sources van hen wel vertrouwen, ik geloof dat ik wel eens heb gehoord dat iedereen die een beetje feitjes kan bedenken daar een goede kans maakt daar als "good source" bekend te staan.
En het kan heel goed zijn dat Sony zijn koers met de A7xx gaandeweg gewijzigd heeft.
got link?PowerUp schreef op zondag 19 september 2010 @ 22:49:
Hmm, ergens tussen de comments verstopte quote van de admin van sonyalpharumors:
[...]
Geen firmware update voor de A33/A55 wat betreft manual controle in video
And it goes BRAAAAAPP!
http://www.sonyalpharumor.../comment-page-1/#comments, ergens in het midden van de comments.
Ik heb nog een stel MD lenzen, mogelijk ter overname.
Via deze Fotodiox adapter (apart aan te schaffen, zie deze link
http://www.amazon.com/Fot...kor-Camera/dp/B003Y2YE62;) ) kun je al de MD lenzen op de Sony NEX camera's gebruiken.
Wie geinteresseerd is geeft het maar aan.
Via deze Fotodiox adapter (apart aan te schaffen, zie deze link
Dat is wat voor Wolf!KRG schreef op dinsdag 21 september 2010 @ 10:42:
Ik heb nog een stel MD lenzen, mogelijk ter overname.
Via deze Fotodiox adapter (apart aan te schaffen, zie deze linkhttp://www.amazon.com/Fot...kor-Camera/dp/B003Y2YE62;) ) kun je al de MD lenzen op de Sony NEX camera's gebruiken.
Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9
Sigma: 17 F4.0 || Sony: 25 F1.4 GM | 35 F1.4 GM | 50 F1.2 GM | 85 F1.8 | 100-400 F4.5-5.6 GM
Nou de mock-up van de PMA is ook op de Photokina aanwezig. Het blijkt dus zo te zijn dat de A700 opvolger een SLT wordt...... http://a.img-dpreview.com...ina2010/Sony/DSC00648.jpg?
Verwijderd
SLT met optische zoeker wellicht? Dat zou nog te begrijpen zijn, want niet iedereen zit te springen om een EVF. Wel gewaagd van Sony, maar innoveren is nu eenmaal een noodzaak om in deze markt te kunnen overleven.
En toch...... Ik heb besloten Sony te laten voor wat het is, áls ik in ieder geval een goede prijs voor mijn set kan krijgen... Dus als iemand interesse heeft in een A700 + glas en accessoires dan hoor ik het graag
Hier de achterkant van die camera:

Ook wat nieuwe E-mount lenzen.
Ziet er ook wel interessant uit.

En deze kennen we volgens mij ook nog niet:

Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9
De firmware update voor de NEX is inmiddels bevestigd. Dit maakt het mogelijk om het diafragma in te stellen tijdens filmen en bied AF voor SSM/SAM lenzen met de A-mount adapter 
http://www.dpreview.com/n...092123sonynexfirmware.asp
Dat lijkt niet op een EVF, gewoon een OVF.Mud.Starrr schreef op dinsdag 21 september 2010 @ 13:08:
[afbeelding]
Mooi dat er wat meer lenzen komen, dat is toch een belangrijk nadeel.
Dat lijkt de 500 f/4 toch?
[ Voor 65% gewijzigd door PowerUp op 21-09-2010 13:18 ]
Geen swivel of tilt screen op die A7x(x),
jammer
Verder: OVF of EVF het maakt me niks uit, zolang die EVF maar net zo goed is als een OVF.
(en dus met alle extra's die je ermee kan: beter)
jammer
Verder: OVF of EVF het maakt me niks uit, zolang die EVF maar net zo goed is als een OVF.
Mijn Flickr; Sony A7iii
Dat maakt de NEX ineens heel interessant.PowerUp schreef op dinsdag 21 september 2010 @ 13:15:
De firmware update voor de NEX is inmiddels bevestigd. Dit maakt het mogelijk om het diafragma in te stellen tijdens filmen en bied AF voor SSM/SAM lenzen met de A-mount adapter
Ik was heel enthousiast toen hij uitkwam, tot bleek dat de SSM/SAM lenzen niet werkte.
Misschien toch maar weer eens over na denken om een NEX erbij te nemen.
Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9
Verwijderd
Andere merken doen dat ook niet op mid-range en high-end modellen. Waarschijnlijk omdat ze eerst zeker willen zijn van de duuraamheid van draaibare schermen bij veelvuldig gebruik?ikmattie schreef op dinsdag 21 september 2010 @ 13:16:
Geen swivel of tilt screen op die A7x(x),
jammer
EVF is nog niet hndig omdat je in situaties met hoog contrast blow-op highlights kan krijgen. Aangezien ik veel met landschappen doe is het voor mij dus nog niet handig.
Van het Sony persbericht over de nieuwe NEX-firmware:
Over de A77:
Met deze update hebben ze dus de grootste punten van kritiek verholpen. Maakt de NEX zeker aantrekkelijker.There’s also a new custom function that allows assignment to buttons of frequently-used functions
Over de A77:
EVF dus, maar nog steeds dezelfde mock-up. En nog steeds geen datum van introductie... ik denk dat Nikon wat extra D7000's gaat verkopen...Advanced model
Translucent Mirror Technology
Exmor APS HD CMOS Sensor
AVCHD Full HD video
Verwijderd
Nergens staat dat er een EVF gebruikt wordt. Translucent betekent niet automatisch ook EVF. Die gast van luminous-landscape.com heeft Sony gevraagd of ze dit ooit van plan waren (OVF + SLT) maar Sony had geen commentaar op deze vraag.
Eén nadeel van SLT+OVF, de OVF wordt flink donkerder. Het meeste licht gaat immers naar de sensor.Verwijderd schreef op dinsdag 21 september 2010 @ 15:35:
Nergens staat dat er een EVF gebruikt wordt. Translucent betekent niet automatisch ook EVF. Die gast van luminous-landscape.com heeft Sony gevraagd of ze dit ooit van plan waren (OVF + SLT) maar Sony had geen commentaar op deze vraag.
De styling van die e-mount lenzen is echt heel clean. (erg mooi vind ik)Mud.Starrr schreef op dinsdag 21 september 2010 @ 13:08:
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Dat lompe Alu kanon moet gewoon een wit of zwart jasje krijgen. Zwarte pro lenzen vind ik ook nog steeds erg sweet.
Interessante foto. Een kitlens zonder markeringen met 62- of 67mm filters en SAM motortje (doet kwa styling een beetje aan de 70-300G denken alleen dan een eind korter) en een kleiner flitser met dat unieke draai systeem.Markofnikoff schreef op dinsdag 21 september 2010 @ 12:42:
Nou de mock-up van de PMA is ook op de Photokina aanwezig. Het blijkt dus zo te zijn dat de A700 opvolger een SLT wordt...... http://a.img-dpreview.com...ina2010/Sony/DSC00648.jpg?
Verwijderd
Persoonlijk maakt het mij ook weinig uit, zolang de EVF maar beter in staat is om met hoge contrast scenes om te gaan.
De a33/a55 zijn de eerste dSLT producten en worden vrij goed ontvangen door de vaak kritische pers, belooft dus wat voor de toekomst
Innoveren blijft erg belangrijk in deze markt.
De a33/a55 zijn de eerste dSLT producten en worden vrij goed ontvangen door de vaak kritische pers, belooft dus wat voor de toekomst
Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9
Echt veel nieuwe details zijn het niet. Wel prettig dat het een SLT met grip wordt, komt de ergonomie en accuduur erg ten goede.
Een overzicht van de nieuwe firmware bij imaging resource. Wel opvallend dat Sony dus de specs van de E-mount gaat vrijgeven zodat 3rd party mensen lenzen kunnen gaan maken.
Wel een grappig draadje gevonden op het dpreview forum tussen alle "OMG ik verkoop alles!!!11" topics:
Nieuwe foto's van de A77. Vooral de R&D meeting toverde een glimlach op mijn gezicht
Een overzicht van de nieuwe firmware bij imaging resource. Wel opvallend dat Sony dus de specs van de E-mount gaat vrijgeven zodat 3rd party mensen lenzen kunnen gaan maken.
Wel een grappig draadje gevonden op het dpreview forum tussen alle "OMG ik verkoop alles!!!11" topics:
Nieuwe foto's van de A77. Vooral de R&D meeting toverde een glimlach op mijn gezicht
[ Voor 27% gewijzigd door PowerUp op 22-09-2010 16:22 ]
Verwijderd
Kom net dit tegen op flickr:
http://www.flickr.com/pho...37685465/with/4950489045/
a580 ISO test. Ziet er goed uit tot 1600
Daarna wordt ruis een stuk zichtbaarder, maar niet zo erg dat het niet te reparen is met Lightroom 3.
Sony heeft zo te zien een goede sensor ontwikkeld
Dezelfde sensor wordt overigens ook gebruikt door Nikon (D7000) en Pentax (K-5)
Overigens valt me nu op, dat de steadyshot-functie geen aparte knop meer heeft op de body? Is dit een menuinstelling geworden? Zie http://www.dpreview.com/articles/photokina2010/Sony/
http://www.flickr.com/pho...37685465/with/4950489045/
a580 ISO test. Ziet er goed uit tot 1600
Sony heeft zo te zien een goede sensor ontwikkeld
Overigens valt me nu op, dat de steadyshot-functie geen aparte knop meer heeft op de body? Is dit een menuinstelling geworden? Zie http://www.dpreview.com/articles/photokina2010/Sony/
[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 22-09-2010 17:32 ]
Dan hoop ik voor je dat die snel komt 
Hij staat inmiddels wel in de Pricewatch, samen met de rest van de nieuwe meute:
pricewatch: Sony Alpha DSLR A560L + DT 18-55mm SAM
pricewatch: Sony Alpha DSLR A580L + DT 18-55mm SAM
pricewatch: Sony Alpha SLT-A33L + DT 18-55mm SAM
pricewatch: Sony Alpha SLT-A55L + DT 18-55mm SAM
Ik had vandaag wel graag een camera met Live View gehad trouwens. Een laag standpunt, met een beekje ernaast. Was lastig
Hij staat inmiddels wel in de Pricewatch, samen met de rest van de nieuwe meute:
pricewatch: Sony Alpha DSLR A560L + DT 18-55mm SAM
pricewatch: Sony Alpha DSLR A580L + DT 18-55mm SAM
pricewatch: Sony Alpha SLT-A33L + DT 18-55mm SAM
pricewatch: Sony Alpha SLT-A55L + DT 18-55mm SAM
Ik had vandaag wel graag een camera met Live View gehad trouwens. Een laag standpunt, met een beekje ernaast. Was lastig
Verwijderd
Ach, zo kom ik eens toe aan wat ik echt moet doen: Mijn scriptie afschrijven
En dat lage standpunt herken ik. Ben zelf 1.88 en moet mij soms in hele rare bochten wringen wil ik nog door de zoeker kunnen kijken.
Mijn Alpha 550 heeft die knop al niet meer. Ik moet het via het menu aan of uit zetten.Verwijderd schreef op woensdag 22 september 2010 @ 17:07:
Verwijderd
Op de a200 zit een aprte knop
Vind ik wel handig, gezien ik ook veel vanaf statief schiet. Maar goed, dan maar via een menuoptie.
Je kunt geen enkele zinnige uitspraak over ruis doen uit een verkleinde afbeelding. Het proces van verkleinen voegt pixels samen en middelt ruis dus uit. 1:1 crops is de enige manier om iets te kunnen zien.Verwijderd schreef op woensdag 22 september 2010 @ 17:07:
a580 ISO test. Ziet er goed uit tot 1600Daarna wordt ruis een stuk zichtbaarder, maar niet zo erg dat het niet te reparen is met Lightroom 3.
I don't like facts. They have a liberal bias.
Nog sterker als je voor het verkleinen eerst een enorme bak NR er overheen doet dan vallen die effecten ook weg.burne schreef op donderdag 23 september 2010 @ 21:15:
Je kunt geen enkele zinnige uitspraak over ruis doen uit een verkleinde afbeelding. Het proces van verkleinen voegt pixels samen en middelt ruis dus uit. 1:1 crops is de enige manier om iets te kunnen zien.
Naar wat ik heb begrepen snapt de SSS wat ie moet doen als de camera op een statief staat, of als je aan het pannen bent. Wat op de oudere camera's een reden kan zijn om SSS uit te zetten is de iets hogere flits synchronisatie snelheid zonder SSS.Verwijderd schreef op donderdag 23 september 2010 @ 21:09:
Op de a200 zit een aprte knopVind ik wel handig, gezien ik ook veel vanaf statief schiet. Maar goed, dan maar via een menuoptie.
Verwijderd
Hoe weet zo'n camera dat hij op een statief staat? In de handeiding van de a200 staat overigens dat steady shot uitgezet moet worden bij gebruik op statief.
Sowieso doe ik dat wel, aangezien ik lange sluitertijdfoto's maak. Daar gaat SSS zeker de fout mee in.
Sowieso doe ik dat wel, aangezien ik lange sluitertijdfoto's maak. Daar gaat SSS zeker de fout mee in.
Luminous landscape heeft met een bètaversie van de nieuwe NEX-firmware gewerkt. Ze zijn er gematigd positief voer. De AF met SAM/SSM lenzen is behoorlijk traag.
HoekzoekerVerwijderd schreef op woensdag 22 september 2010 @ 19:50:
Ach, zo kom ik eens toe aan wat ik echt moet doen: Mijn scriptie afschrijvenEn dat lage standpunt herken ik. Ben zelf 1.88 en moet mij soms in hele rare bochten wringen wil ik nog door de zoeker kunnen kijken.
3k3Wp 12'NO - 4k3Wp 30'NO - 3kWp 30'NW
binnenkort een nieuwe alpha aanschaffen, a55 gaat het denk ik worden, wil er ook een beetje leuke allround lens bij. Hoe is de Zeiss 16-80 lens? Kan je daar ngo redelijke bokeh mee rond de 35 tot 50mm en een nice creamy DOV effecten? Aangezien dat vaak niet het sterkste punt is van dit soort zoomlenzen.
Hoe is de bouwkwaliteit?
Hoe is de bouwkwaliteit?
Bokeh van de 16-80 is niet bijzonder goed, blijft een allround zoom hè..Sn0wblind schreef op zondag 26 september 2010 @ 02:53:
Hoe is de Zeiss 16-80 lens? Kan je daar ngo redelijke bokeh mee rond de 35 tot 50mm en een nice creamy DOV effecten? Aangezien dat vaak niet het sterkste punt is van dit soort zoomlenzen.
Hoe is de bouwkwaliteit?
Scherpte is deze lens z'n sterke punt, over volledig zoombereik.
Bouwkwaliteit is redelijk goed, maar niet op het zelfde niveau als andere zeiss lenzen.
Verwijderd
Is mij iets te duur met een prijs rond de €200. Zo heel vaak heb ik dat ding ook weer niet nodig
Overigens wel jammer dat er vanaf de photokina weinig geschreven is over de a580, bijna alles gaat over de a33/a55... Ach ja, ze gebruiken dezelfde CMOS sencor en BIONZ processor dus het zal wel goed zijn
maar we; een beetje bruikbaar als een redelijke portret lens in de 35mm range?mr.louie schreef op zondag 26 september 2010 @ 11:15:
[...]
Bokeh van de 16-80 is niet bijzonder goed, blijft een allround zoom hè..
Bouwkwaliteit is redelijk goed, maar niet op het zelfde niveau als andere zeiss lenzen.
want sony heeft nu bar weinig leuk geprijsde maar beter gebouwde portret lenzen, vind die sam 35mm helemaal niks.
Niet direct. Alleen dat er vier lenzen in 2011 moeten komen en drie lenzen in 2012. Op sonyalpharumors staat wel een gokje van mensen wat het moet zijn.Verwijderd schreef op zondag 26 september 2010 @ 12:54:
Is er al enige info beschikbaar over de nieuwe nex lenzen? Prijs, specs etc?
2011:
• Portret-prime
• Macro
• Telezoom
• Carl Zeiss groothoekprime
2012:
• Groothoekzoom
• Standaardzoom G
• Mid-tele-prime
Maar dit is dus erg speculatief
Er is ook nog een 35 mm f/1.4 G, maar dat is een beetje een andere prijsklasse. Je kan ook nog kijken naar een 50 mm f/1.4, die is niet heel duur.Sn0wblind schreef op zondag 26 september 2010 @ 12:35:
[...]
maar we; een beetje bruikbaar als een redelijke portret lens in de 35mm range?
want sony heeft nu bar weinig leuk geprijsde maar beter gebouwde portret lenzen, vind die sam 35mm helemaal niks.
Als het goed is komen niet werkende lettertypen niet meer voor in de OP trouwens
Die 35mm G lens is erg mooi maar mij iets te duur. Er zit een vrij groot gat tussen de goedkopere lenzen en de meteen high end lenzen van sony.PowerUp schreef op zondag 26 september 2010 @ 13:04:
Er is ook nog een 35 mm f/1.4 G, maar dat is een beetje een andere prijsklasse. Je kan ook nog kijken naar een 50 mm f/1.4, die is niet heel duur.
Als het goed is komen niet werkende lettertypen niet meer voor in de OP trouwens
Een 18-50mm zoomlens van sigma lijkt me ook wel iets maar zie die nergens meer in winkels terug, daarnaast is de compatibaliteit tussen de a55 en de sigma lenzen nog maar de vraag. Maar zo'n zoomlens gebruik ik relatief vaak in combi met een goede portret lens waar ik ook aardige bokeh uit kan halen.
De bokeh van de CZ16-80 is heel behoorlijk, als in mooi uniform, geen outlining of ander onrustig gedrag. Alleen voor gebruik als korte portret lens zijn door de matige lichtsterkte (f/3.5-f/4.5) er betere alternatieven. Een tamron 17-50 f/2.8 kan die rol redelijk invullen, anders een andere lichsterke 2x-7x f/2.8 lens wel. Of een minder flexibele prime.mr.louie schreef op zondag 26 september 2010 @ 11:15:
Bokeh van de 16-80 is niet bijzonder goed, blijft een allround zoom hè..
Als korte portret lens zou je de Sigma 30 f/1.4 kunnen overwegen. Veel Canon en Nikon jongens lopen ook rond met dat ding, inplaats van hun eigen merk 35 f/1.4'sSn0wblind schreef op zondag 26 september 2010 @ 12:35:
Voor een 70-200 of groter kan ik snappen dat bouw een rol speelt, maar voor een veredelde body dop als een sam50 of een sam35 niet. Betere bouw vind je meestal pas terug bij spul dat meer als 600-700 euro kost, dat is bij de meeste merken zo.
We hebben je niet voor niets mod gemaakt natuurlijk, dit was de enige reden!PowerUp schreef op zondag 26 september 2010 @ 13:04:
[...]
Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme
Wat is er mis met de 35mm SAM? Heb er nog geen reviews van gezien dus ik ben wel benieuwd naar waarom hij niks zou zijn..te plastic waarschijnlijk
Kan iemand mij trouwens nog een goed boek / website aanbevelen waar wat meer informatie voor de serieuzere fotograaf in staat? Dingen zoals met wat voor lens je het beste portretten kan maken e.d., en tabellen voor welk diafragma e.d.?
Kan iemand mij trouwens nog een goed boek / website aanbevelen waar wat meer informatie voor de serieuzere fotograaf in staat? Dingen zoals met wat voor lens je het beste portretten kan maken e.d., en tabellen voor welk diafragma e.d.?
[ Voor 4% gewijzigd door Mr_gadget op 26-09-2010 14:19 ]
Van wat ik er tot nu toe van gezien hebt lijkt het een zeer goede lens voor mij, ik ben wel bang dat deze snel uit productie gaat, dus word snel even naar de winkel hollenmartijn_tje schreef op zondag 26 september 2010 @ 13:26:
[...]
De bokeh van de CZ16-80 is heel behoorlijk, als in mooi uniform, geen outlining of ander onrustig gedrag. Alleen voor gebruik als korte portret lens zijn door de matige lichtsterkte (f/3.5-f/4.5) er betere alternatieven. Een tamron 17-50 f/2.8 kan die rol redelijk invullen, anders een andere lichsterke 2x-7x f/2.8 lens wel. Of een minder flexibele prime.
[...]
Als korte portret lens zou je de Sigma 30 f/1.4 kunnen overwegen. Veel Canon en Nikon jongens lopen ook rond met dat ding, inplaats van hun eigen merk 35 f/1.4's
Voor een 70-200 of groter kan ik snappen dat bouw een rol speelt, maar voor een veredelde body dop als een sam50 of een sam35 niet. Betere bouw vind je meestal pas terug bij spul dat meer als 600-700 euro kost, dat is bij de meeste merken zo.
Maar de sam35 vind ik erg jammer vanwege de plastic lensmount, vind ik altijd zo slijtage gevoelig.
Diezelfde optiek in een betere behuizing zou ideaal zijn.
Mobyrick schreef op zondag 26 september 2010 @ 13:48:
[...]
We hebben je niet voor niets mod gemaakt natuurlijk, dit was de enige reden!

Ik zou er bij de Sigma wel even op letten of hij SLT compatible is. Wie weet koop je over een tijdje een SLT model en dan zou je hem naar Sigma moeten sturen omdat hij niet werkt.Sn0wblind schreef op zondag 26 september 2010 @ 14:37:
[...]
Van wat ik er tot nu toe van gezien hebt lijkt het een zeer goede lens voor mij, ik ben wel bang dat deze snel uit productie gaat, dus word snel even naar de winkel hollen
Maar de sam35 vind ik erg jammer vanwege de plastic lensmount, vind ik altijd zo slijtage gevoelig.
Diezelfde optiek in een betere behuizing zou ideaal zijn.
Zelf heb ik de 50 f/1.8 SAM, ja het is veel plastic, maar hij voelt wel stevig aan en is erg licht.
enige wat ik me dan nog afvraag, hoeveel qua image kwaliteit de a33 en a55 verschillen. en vooral dan in low noise omgevingen.
De 16-80 is eigenlijk alleen bruikbaar als portretlens in de 60-80mm range, daar is de bokeh ook redelijk goed.Sn0wblind schreef op zondag 26 september 2010 @ 12:35:
[...]
Zelf doe ik al m'n portretwerk met de sigma 50mm 1.4 hsm, superlens als je een goed exemplaar hebt.
Daarvoor had ik de sony 50mm 1.4, ook prima voor portretten, maar erg zacht van f1.4 tot f2.0, de sigma is daar een stuk beter.
Volgensmij schakelt mijn alpha de antishake uit als ik met statief werk. Normaal uit de hand hoor ik die antishake werken, maar op een statief hoor ik dat niet. Schijnt ook als je met bewegende voorwerpen mee beweegd, de antishake ook uit gaat. Maar toch staat in de handleiding dat op statief de AS uit moet.Verwijderd schreef op donderdag 23 september 2010 @ 21:09:
Op de a200 zit een aprte knopVind ik wel handig, gezien ik ook veel vanaf statief schiet. Maar goed, dan maar via een menuoptie.
De sigma 50mm vond ik ook altijd wel wat. VInd alleen jammer dat de QC van sigma zo belabberd is afentoe.mr.louie schreef op zondag 26 september 2010 @ 15:08:
[...]
De 16-80 is eigenlijk alleen bruikbaar als portretlens in de 60-80mm range, daar is de bokeh ook redelijk goed.
Zelf doe ik al m'n portretwerk met de sigma 50mm 1.4 hsm, superlens als je een goed exemplaar hebt.
Daarvoor had ik de sony 50mm 1.4, ook prima voor portretten, maar erg zacht van f1.4 tot f2.0, de sigma is daar een stuk beter.
Twijfel nu alleen hevig over de A55, het is een mooi apparaat, maar dat spiegel systeem zint me niet zo, dat ik het niet zelf kan cleanen wanneer nodig en dat het toch wat licht tegen houd. De Alpha580 vind ik een zeer goede keus voor wat ik ermee doe en ervoor wil uitgeven maar geen idee wanneer deze nou in de schappen te vinden is.
Verwijderd
Als het goed is ligt de a580 niet veel later dan de a55 in de winkel, beide zouden in oktober uit moeten komen. Ik ga zelf ook voor de a580, niet vanwege de spiegel maar vanwege de OVF en gewicht/afmeting. a55 vind ik te klein.
Hoe zit het nu met de GPS versies van deze camera's? gaan die er nu wel of niet komen?Verwijderd schreef op maandag 27 september 2010 @ 10:13:
Als het goed is ligt de a580 niet veel later dan de a55 in de winkel, beide zouden in oktober uit moeten komen. Ik ga zelf ook voor de a580, niet vanwege de spiegel maar vanwege de OVF en gewicht/afmeting. a55 vind ik te klein.
Mijn Flickr; Sony A7iii
volgens mij komt er geen gps in, er staat nergens in ieder geval iets over in de specs en waar op de A55 een gps logo staat zie ik deze bij de A580 product fotos ook niet terug komen. Ik vraag me af of deze A580 wel wat magnesium behuizings onderdelen krijgt, het goedkopere plastic bovenkantje van de A550 lijkt namelijk vervangen te zijn.ikmattie schreef op maandag 27 september 2010 @ 12:31:
[...]
Hoe zit het nu met de GPS versies van deze camera's? gaan die er nu wel of niet komen?
Ik denk niet dat de A580 iets van magnesium meekrijgt. Gewoon plastic, maar dan met een minder goedkoop ogende finish. Als het maar stevig is
Verwijderd
Klopt, a580 heeft geen magenisum legering. Ik heb wat reviews zitten lezen en één van de minpunten van de a550 die naar voren komt bij dpreview.com is de bouwkwaliteit, die krijgt toch wel een lage score. a55 heeft dat al beter voor elkaar dus zal de a580 dat ook wel krijgen.
Hoewel een body van plastic en magnesiumlegering mij wel erg aanspreekt. Als ik heel eerlijk ben zou ik als ik het geld had waarschijnlijk een Nikon d7000 gehaald hebben
Maar dat is mij te duur.
Hoewel een body van plastic en magnesiumlegering mij wel erg aanspreekt. Als ik heel eerlijk ben zou ik als ik het geld had waarschijnlijk een Nikon d7000 gehaald hebben
nahja plastic hoeft niet meteen minder te zijn natuurlijk, zag een tijdje terug waar ze een eos en een nikon d90 gruwelijk aan het misbruiken waren maar ondanks al die abuse bleven ze werken.PowerUp schreef op maandag 27 september 2010 @ 14:23:
Ik denk niet dat de A580 iets van magnesium meekrijgt. Gewoon plastic, maar dan met een minder goedkoop ogende finish. Als het maar stevig is
Jammer dat ze geen alpha "650" of een "750" maken want een meer high end sony met een aps-c sensor blijf ik interessant vinden.
Verwijderd
Dat is waar
Veel hangt ook af van het gewicht en de afmeting, a580 weegt evenveel als een a500 die ik van de week in mijn handen had, lag erg goed moet ik zeggen. Canon instapmodellen (1000D en 550D) zijn veel te klein.
Overigens komt er wel een nieuw semi-pro model uit (waarschijnlijk de a77, SLT model), maar dat duurt nog wel even.
Overigens komt er wel een nieuw semi-pro model uit (waarschijnlijk de a77, SLT model), maar dat duurt nog wel even.
Jammer dat het weer die SLT heeft, ik vond het zeer interessant maar na het meer rondkijken vind ik de fragiliteit van de doorzichtige spiegel onacceptabel, na verloop van tijd word die nou eenmaal stoffig maar je kan deze niet zelf schoonmaken zoals je de sensor zou kunnen schoonmaken met sensorswabs.
De sensor in de A55 presteerd al heel goed bij laag licht dus ben benieuwt hoe goed de 580 zal zijn.
De sensor in de A55 presteerd al heel goed bij laag licht dus ben benieuwt hoe goed de 580 zal zijn.
Zolang het niet kraakt of mee geeft maakt het mij niet zo veel uit waarvan de buitenkant is.Sn0wblind schreef op maandag 27 september 2010 @ 14:52:
nahja plastic hoeft niet meteen minder te zijn natuurlijk, zag een tijdje terug waar ze een eos en een nikon d90 gruwelijk aan het misbruiken waren maar ondanks al die abuse bleven ze werken.
Mwa ik denk niet dat die folie minder abuse kan hebben als het AA filter van een sensor. En die folie van die spiegel heeft nog 2 andere voordelen.Sn0wblind schreef op maandag 27 september 2010 @ 15:07:
Jammer dat het weer die SLT heeft, ik vond het zeer interessant maar na het meer rondkijken vind ik de fragiliteit van de doorzichtige spiegel onacceptabel, na verloop van tijd word die nou eenmaal stoffig maar je kan deze niet zelf schoonmaken zoals je de sensor zou kunnen schoonmaken met sensorswabs.
1) dat deze niet statisch is dus trekt geen stof aan en kan gewoon schoon geblazen of geborsteld kan worden.
2) dat deze ver van de sensor af zit dus dat je stofjes kleiner als formaat grindkorrel niet ziet op zowel de foto als door de EVF. (hoe dichter bij de sensor hoe scherper de schaduw van het stof je te zien is, en hoe kleiner de diafragma opening hoe scherper)
Gewoon met beleid behandelen en geen reden om paniekerig te doen over ieder stofje. Alleen Swabs gebruiken als er net tijdens je lens wissel een reigert een dropping vol in je camera doet.
[ Voor 11% gewijzigd door martijn_tje op 27-09-2010 21:58 ]
Wat de nieuwe 35mm van sony betreft - zou je als knutselaar daar geen metalen mount kunnen opvijzen?
(koopt ergens zo'n stomme 35-80 4-5.6 op voor 15€ of zo - en dan kan je die toch overplaatsen?)
[voor dat doel heb ik trouwens zo'n lens nog liggen - om die mount ooit te hergebruiken...]
Garantie is dat wel weg - maar je hebt mits wat pulkwerk wel een metalen mount.
Anders rest er u niet veel anders dan achter een Minolta 35 f2.0 te gaan jagen - of bij Sigma te gaan shoppen.
Zelf ben ik de gelukkige bezitter van een 35 f2.0 van Minolta - en die is echt wel duurder dan dat ie ooit gekost heeft nieuw. 'T is een goeie lens - maar of ie nu echt 400€ waard is tja dat hangt er van af.
En zeggen dat die lens ooit erg goedkoop was - dit is zo eentje die 2de hands duurder is dan nieuw!
Als je 'm tegenkomt - NIET laten liggen!
(koopt ergens zo'n stomme 35-80 4-5.6 op voor 15€ of zo - en dan kan je die toch overplaatsen?)
[voor dat doel heb ik trouwens zo'n lens nog liggen - om die mount ooit te hergebruiken...]
Garantie is dat wel weg - maar je hebt mits wat pulkwerk wel een metalen mount.
Anders rest er u niet veel anders dan achter een Minolta 35 f2.0 te gaan jagen - of bij Sigma te gaan shoppen.
Zelf ben ik de gelukkige bezitter van een 35 f2.0 van Minolta - en die is echt wel duurder dan dat ie ooit gekost heeft nieuw. 'T is een goeie lens - maar of ie nu echt 400€ waard is tja dat hangt er van af.
En zeggen dat die lens ooit erg goedkoop was - dit is zo eentje die 2de hands duurder is dan nieuw!
Als je 'm tegenkomt - NIET laten liggen!
Het gaat me er meer om dat die stofjes na een tijdje ophopen en mischien licht inval gaat kosten. Ergens denk ik gewoon aan wachten op de 2de generatie en alsnog 100% voor de 580 te gaan want de sensor is uitstekend als Sony het niet verpest is het wel een camera waar ik 2 jaar minstens mee vooruit kan.martijn_tje schreef op maandag 27 september 2010 @ 21:52:
[...]
Zolang het niet kraakt of mee geeft maakt het mij niet zo veel uit waarvan de buitenkant is.
[...]
Mwa ik denk niet dat die folie minder abuse kan hebben als het AA filter van een sensor. En die folie van die spiegel heeft nog 2 andere voordelen.
1) dat deze niet statisch is dus trekt geen stof aan en kan gewoon schoon geblazen of geborsteld kan worden.
2) dat deze ver van de sensor af zit dus dat je stofjes kleiner als formaat grindkorrel niet ziet op zowel de foto als door de EVF. (hoe dichter bij de sensor hoe scherper de schaduw van het stof je te zien is, en hoe kleiner de diafragma opening hoe scherper)
Gewoon met beleid behandelen en geen reden om paniekerig te doen over ieder stofje. Alleen Swabs gebruiken als er net tijdens je lens wissel een reigert een dropping vol in je camera doet.
jawel de A33. A55 hebben doorschijnende spiegels. De rest heeft nog traditionele spiegels. De komende higher end model is alleen aangekondigd in SLT versie helaas nog.
Dan ben je toch echt wel wat van plan als je denkt binnen 2-3 jaar dusdanig veel stof te verzamelen dat het merkbaar/meetbaar licht gaat kosten (helemaal als je bedenkt dat we het alleen over stof hebben dat er niet af te blazen of te borstelen is). Ook in 25 jaar oude niet afgedichtte lenzen die best wel wat stof hebben gevangen is dat nog niet eens het geval.Sn0wblind schreef op maandag 27 september 2010 @ 22:58:
Het gaat me er meer om dat die stofjes na een tijdje ophopen en mischien licht inval gaat kosten. Ergens denk ik gewoon aan wachten op de 2de generatie en alsnog 100% voor de 580 te gaan want de sensor is uitstekend als Sony het niet verpest is het wel een camera waar ik 2 jaar minstens mee vooruit kan.
Alleen de nex camera's zijn volledig spiegelloos, de A33 en A55 hebben die half doorlatende folie die voor spiegel door moet gaan, de rest heeft idd een conventionele opklappende spiegel.Verwijderd schreef op maandag 27 september 2010 @ 23:55:
helemaal geen spiegels meer bij sony, wel toch?
Dit topic is gesloten.
Let op:
Heb je aanvullende informatie of op- en/of aanmerkingen op de openingspost? Maak dan een TR aan (handje linksboven).
Heb je aanvullende informatie of op- en/of aanmerkingen op de openingspost? Maak dan een TR aan (handje linksboven).