.. ik las alleen dit stuk en werd hoopvol, helaas bleek het een wens te zijn en geen feit
Wat ik (buiten auto exposure / white balance toggle etc.) fijn zou vinden is een toggle tussen auto en manual focus, om 2 redenen:
- Soms beweegt het onderwerp van de video een klein beetje, maar vliegt de camera helemaal uit focus. Dit is me gelukkig maar 1 keer gebeurd tot nu toe, helaas op een vrij kritiek moment, maar met m'n HDR-HC9 camcorder (ook Sony) heb ik vaker soortgelijke problemen dus ik denk niet dat dit een uniek geval is. Autofocus het beginpunt laten zoeken en daarna de focus 'vastzetten' in manual zou in zo'n geval handig zijn.
- Focus shift effecten, voorgrond/achtergrond, helemaal uit focus draaien, etc. zijn (wanneer niet teveel gebruikt) soms leuk als smaakmakers.
In beide gevallen gaat het dan vooral om (snel) bewegende objecten / omgevingen, want als je de tijd hebt om alles netjes neer te zetten is puur MF natuurlijk geen probleem.
Videokwaliteit, vooral kleurdiepte, is wel beter dan van m'n dedicated HD camcorder op de meeste punten. En daar was ik al behoorlijk tevreden mee omdat die weer een grote verbetering op z'n voorganger was. Alleen een beetje jammer van het rolling shutter effect en de beperktere zoom. Dat laatste is natuurlijk afhankelijk van de lens en in de praktijk nog niet echt een probleem geweest, en van het rolling shutter effect heb ik tot nu toe eigenlijk ook alleen maar last gehad toen ik 300 km/u ging, wat bij lange na niet zo problematisch is als bij de andere digicams met filmfunctie die ik gebruikt heb.
Vraag me af of de camcorder versie van de NEX ook het rolling shutter effect heeft.. het is dezelfde sensor dus ik neem bijna aan van wel, maar dat is toch niet acceptabel in een camcorder? Laat staan eentje met die prijs. Of ze sturen de sensor anders aan, dat kan natuurlijk ook nog. In ieder geval vrees ik dat dat product de reden is dat de NEX 3/5 niet veel updates op videogebied hoeven te verwachten. Maar ik vind de resultaten nu al prima eigenlijk.
Al met al ben ik nog steeds erg blij met de NEX 5. Ik was even teleurgesteld dat ik al krassen in het scherm had gemaakt (camera los in rugzak met allerlei hoekige dingen gegooid en daar een halve stad mee afgecrossed dus volledig mijn fout), maar kwam er later achter dat er een screenprotector op meegeleverd was en ik die dus alleen hoef te vervangen (uiteraard pas zodra ik door de krassen de foto's niet meer kan zien

)