"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)
Dan heb je de prijs van de A700 zeker niet gevolgd?Verwijderd schreef op maandag 03 mei 2010 @ 16:13:
Bij Kamera-express is de prijs van de Sony 18-250 F3,5-6,3 in een jaar tijd van 445€ naar 619€ gestegen.
Echt een compleet idiote prijsstijging. Ik heb ze gevraagd naar de reden maar daar kwam geen antwoord op.
- Zooi - www.stefanjacobs.nl
Verwijderd
Totaal andere lenzen met een totaal ander prijskaartje.PowerUp schreef op donderdag 15 april 2010 @ 22:51:
De Beercan heeft een vast diafragma van f/4. De f/3.5-4.5 heeft een heel ander ontwerp en ook geen vast diafragma.
f/4:
[afbeelding]
f/3.5-4.5:
[afbeelding]
Verwijderd
Je kan veel beter de Sony 18-250 nemen. In tegenstelling tot wat je zou denken, is de 18-250 een veel betere lens.MdO82 schreef op vrijdag 30 april 2010 @ 13:16:
Ik ben aan het rondkijken voor de sony A500 dit in combinatie met de Sony DT 18-200 mm f/3.5-6.3 (APS-C).
Nu kan in dit topic verder weinig informatie vinden over de Sony DT 18-200 mm f/3.5-6.3 (APS-C)
En ben dus benieuwd hoe de ervaringen hier van de mensen is omtrent deze lens.
Ik had namelijk het volgende wel gelezen in de openingspost
[...]
Deze lens heb ik uitgezocht omdat ik een groot bereik wil hebben en niet constant mijn lenzen hoef te wisselen zoals met de 18-55 en 55-200.
Hier is een link naar de Dyxum site en een aantal testen.
Test
[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 03-05-2010 16:30 ]
Klopt, maar dat was de vraag ook nietVerwijderd schreef op maandag 03 mei 2010 @ 16:25:
Totaal andere lenzen met een totaal ander prijskaartje.
Zoveel verschil in beeldkwaliteit zal er ook niet zijn denk ik. De Beercan is veel beter gebouwd.
Wat gek, die staat helemaal niet in de pricewatch. De eerder genoemde Sigma en Tamron 18-250 zijn nog een stukje goedkoper en doen het nog beter bij Dyxum.Verwijderd schreef op maandag 03 mei 2010 @ 16:27:
Je kan veel beter de Sony 18-250 nemen. In tegenstelling tot wat je zou denken, is de 18-250 een veel betere lens.
Hier is een link naar de Dyxum site en een aantal testen.
Test
Verwijderd
Dat resulteert erin dat de Sony bij de A700 (sterke motor) sneller scherp stelt dan de Tamron.
Dit scheelt best wel wat.
Ik heb echter geen idee of dit ook geldt voor de wat goedkopere modellen.
Wel is het de zaak om goed uit te kijken waar je het koopt. Bij Kamera-Express zijn sommige Sony prijzen idioot gestegen.
Er wordt inderdaad gezegd dat de Tamron wat trager is dan de Sony lens.
Dit zou komen omdat de Tamron meer "omwentelingen" moet maken dan de Sony.
Maar wat ik nog niet echt kan vinden is, waar zal je dit in merken.
natuurlijk merk je dit in bijvoorbeeld de autosport bijvoorbeeld, dan zal de lens niet snel genoeg zijn om het beeld te vangen.
Maar als je bijvoorbeeld alleen landschappen, macro's en vogels fotografeert zou deze lens dan ook een probleem zijn ?
Dus echt een vraag voor de kenners
2250 WP Zuid PVoutput
Landschappen, dan zit je waarschijnlijk toch op 18-70 mm dus dan is de AF sowieso veel vlotter dan op 250mm en ook geen issue, landschappen bewegen normaal niet zo snelMdO82 schreef op dinsdag 04 mei 2010 @ 11:14:
Ik ben op dit moment ook aan het kijken naar de Tamron 18-250 lens.
Er wordt inderdaad gezegd dat de Tamron wat trager is dan de Sony lens.
Dit zou komen omdat de Tamron meer "omwentelingen" moet maken dan de Sony.
Maar wat ik nog niet echt kan vinden is, waar zal je dit in merken.
natuurlijk merk je dit in bijvoorbeeld de autosport bijvoorbeeld, dan zal de lens niet snel genoeg zijn om het beeld te vangen.
Maar als je bijvoorbeeld alleen landschappen, macro's en vogels fotografeert zou deze lens dan ook een probleem zijn ?
Dus echt een vraag voor de kenners
Eigenlijk zie aan deze opsomming al wat zo'n 18-2xx lens is: je kunt er alles mee maar ook net niet goed.
Verwijderd
[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 04-05-2010 11:59 ]
Voor vogelspotting zal je inderdaad een beter lens moeten hebben.
Maar waar ik achter probeer te komen is of de lens snel genoeg is in allround fotografie.
Natuurlijk is het altijd beter om zelf de lens te bekijken en te "proeven".
Maar wellicht waren er mensen met ervaring met de lens.
2250 WP Zuid PVoutput
Het is dus de Tamron gewordenMach schreef op maandag 03 mei 2010 @ 14:58:
[...]
Grmbl...nu ga ik twijfelen, te meer omdat de Sigma eigenlijk nergens goed (op korte termijn dus) verkrijgbaar is, en de Tamron wel......had eigenlijk mijn zinnen gezet op die Sigma, maar de Tweakers-review van de Tamron is wel goed......help!
DUGG
Verwijderd
Beide lenzen (zoals de meeste superzooms) zijn nogal soft bij het grootste diafragma, F6,3/250mm.
Om de boel scherp te krijgen, moet je minstens naar F8-F11 gaan en daardoor krijg je weer een veel te lange sluitertijd. Om vogels te schieten moet je denken aan de 70-400G lens maar die is vrij prijzig.
Overigens vind Kurt Munger hem een beetje overhyped en adviseerd hij ook de sony 75-300
Ik heb zelf momenteel de 75-300 nog en opzich is het een prima lens voor het geld. Best stevig, redelijk scherp, alleen niet wijd open, goed bereik op aps-c (112-400mm). De CA's zijn alleen echt aanwezig, maar dat is redelijk goed te redden met wat PP. Maar als je niet aan de echte lenzen ala 70-300G 70-400G 70-200G wilt dan is de Sony zeker aan te raden, vooral voor wat ie kost.Mr_gadget schreef op donderdag 06 mei 2010 @ 11:40:
Wat is een beetje een goede richtprijs voor de beercan lens? Op grond van Dyxum zou ik zelf iets van 120 euro denken?
Overigens vind Kurt Munger hem een beetje overhyped en adviseerd hij ook de songy 75-300
Ik heb de 75-300 vervangen voor de Beercan en daar was ik veel meer tevreden mee.Markofnikoff schreef op donderdag 06 mei 2010 @ 12:42:
[...]
Ik heb zelf momenteel de 75-300 nog en opzich is het een prima lens voor het geld. Best stevig, redelijk scherp, alleen niet wijd open, goed bereik op aps-c (112-400mm). De CA's zijn alleen echt aanwezig, maar dat is redelijk goed te redden met wat PP. Maar als je niet aan de echte lenzen ala 70-300G 70-400G 70-200G wilt dan is de Sony zeker aan te raden, vooral voor wat ie kost.
Je mist alleen het stukje bereik van 210-300, maar dat had ik er graag voor over.
Intussen is ook de beercan weer vervangen voor nog beter, maar in verhouding met de G lens die ik nu heb was hij zelfs zo slecht nog niet.
Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9
Sigma: 17 F4.0 || Sony: 25 F1.4 GM | 35 F1.4 GM | 50 F1.2 GM | 85 F1.8 | 100-400 F4.5-5.6 GM
DJI: Mavic 2 Zoom

Bron: http://blog.livedoor.jp/e_p1/archives/cat_50040772.html
Echt heel pancake is die lens nou ook weer niet

Verwijderd
Heb net een Alpha 500 aangeschaft, maar krijg met geen mogelijkheid de optie 'NR bij hoge iso' geactiveerd.
Van de manual wordt ik ook niet wijzer en op google vind ik ook niet het gewenste resultaat.
ook al selecteer ik een hoge iso waarde, de optie blijft uitgeschakeld...
Iemand een idee ???
Overigens schijn je NR beter op de PC te kunnen doen. En de burst rate (hoeveel foto's je achterelkaar kunt schieten) schijnt lager te worden door het extra rekenwerk.
Je kunt kiezen uit 'normal' en 'high' en bij high duurt het rekenwerk langer. Uitzetten gaat niet (met die menukeuze..)

I don't like facts. They have a liberal bias.
Verwijderd
Probleem is dat de camera nog een foto maakt met dezelfde sluitertijd. Dus stel je neemt een foto met 2 minuten, dan moet je nog eens 2 minuten extra wachten voordat je weer een foto kunt nemen.
Verwijderd
De rest ook bedankt natuurlijk!!
Verwijderd
Nu blijft er in het hogere segment alleen de A850 over, lekker is dat. Dan mag Sony dit jaar nog met een A7xx en A1000 komen, anders gaan er echt mensen vertrekken.
* PowerUp durft niet naar het dpreview sony-forum te gaan...
Over de NEX3 en NEX5 worden inmiddels veel specs gegeven door sonyalpharumors:
• 14,2 MP Exmor APS-C CMOS sensor
• ISO 100-12800
• Sony E-mount
• Adapter voor A-mount, alleen AF voor SSM/SAM lenzen, geen motor in de body dus
• 25 punts contrast-AF
• 7 fps
• 3" 920k LCD, helderder dan die van de A550
• 1080p/720p/480p 30fps AVCHD in MP4 voor de NEX5
• 720p/480p 30 fps AVCHD in MP4 voor de NEX3
• Opslag: MS/SDHC
• Speciale compacte hotshoe voor externe flitser, mogelijk meegeleverd
• Kitlens is een 16 mm f/2.8 of 18-55 mm f/3.5-5.6
Morgen moet de aankondiging dan volgen, om 06.45u CEST. Ik ben benieuwd
Hoezeer ik niet wil gaan zeuren hierover, want ik heb daar zelf ook een hekel aan, moet ik bekennen dat ik me afvraag wat Sony aan het doen is. Als ze nu gewoon een klein beetje info zouden geven over hun plannen aangaande de DSLR divisie dan zou er heel wat onrust worden weggenomen in het Sony kamp.PowerUp schreef op maandag 10 mei 2010 @ 22:44:
De A900 is EOL gegaan![]()
Nu blijft er in het hogere segment alleen de A850 over, lekker is dat. Dan mag Sony dit jaar nog met een A7xx en A1000 komen, anders gaan er echt mensen vertrekken.
* PowerUp durft niet naar het dpreview sony-forum te gaan...
Maar ik moet zeggen dat de aankondiging van de 500mm G lens en de Carl Zeiss Distagon 24mm, mij eigenlijk voldoende vertrouwen geven dat Sony ons heul niet vergeten is
Ach laat ik nog maar een paar foto's doen die uit mijn oude stoffige feature loze en hopeloos verouderde A700 komen
Genomen te Roermond op "Kerkhof nabij de Kapel in 't Zand"

Edit: goed sfeertje in die platen trouwens
[ Voor 8% gewijzigd door PowerUp op 10-05-2010 23:18 ]
1. Strictly speaking, the NEX is not an EVIL (electronic viewfinder, interchangeable lens) camera since it does not have an EVF.
2. NEX stands for New E-mount eXperience.
3. “E” is chosen because of the flange focal distance (mount-to-sensor distance) of eighteen (18) mm.
4. With E-mount lenses, Intelligent AF (where the scene is continuously monitored for changes to ensure fast contrast detection AF) will kick in. This works in both still photo and movie shooting.
5. The E-mount lenses feature Optical SteadyShot image stabilization.
6. During MF or DMF mode, you can rotate the focus ring to enlarge the image on the LCD by 7 or 14x.
7. NEX-5 can record HD movies in either AVCHD (1920 x 1080 @ 59.94i / 50i) or MP4 (1440 x 1080 @ 29.97 / 25 fps). 60i or 50i / NTSC or PAL depends on where you bought the camera.
8. NEX-3 records HD movies in MP4 (1280 x 720 @ 29.97 fps).
9. The 3D Sweep Panorama photo is created by generating two shots – 1 for each eye – thus there’s no need for 2 lenses.
10. The 3D photo uses the Multi-Picture Format. On a non 3D-capable TV, the JPEG file is displayed instead.
11. The firmware to enable 3D Sweep Panorama function will come in July, downloadable via Sony’s website.
12. The Auto HDR function now captures and combines 3 photos into 1 for a maximum of 6 EV between exposures.
13. Other than the final HDR photo, an additional photo (the 2nd of the 3 shots) is saved.
14. The NEX works with Apple’s iMovie.
15. The NEX has only a single card slot, but it’s compatible with both Memory Stick and SD cards. SDXC is supported.
16. The NEX is compatible with Eye-Fi cards, including the latest Pro X2 card.
17. An optional optical viewfinder attachment (FDA-SV1) is available.
18. An optional mount adapter (LA-EA1) lets you use your A-mount lenses (manual focus) on the NEX. But not with the 2 A-mount teleconverters.
19. The new E-mount 18-200mm F3.5-6.3 OSS lens has an additional Active mode that also exists in some of Sony’s latest Handycam camcorders. Active mode allows the lens to shift over a greater range of motion, thus enabling even greater camera shake compensation.
20. 2 converters are available for use on the E-mount 16mm F2.8 wide-angle lens. The VCL-ECU1 is an ultra wide converter (~12mm effective focal length). The VCL-ECF1 is a fisheye converter (~10mm effective focal length).
Mijn Flickr; Sony A7iii
Inmiddels dus officieel:ikmattie schreef op dinsdag 11 mei 2010 @ 09:13:
wat meer info van de NEX3 en NEX5: (copy/paste van Sonyalpharumors )
http://dpreview.com/news/1005/10051102sonynex.asp
Video met NEX5 met A-mount (135 STF en 135ZA) en E-mount lenzen:
http://www.youtube.com/user/Sony#p/u/0/1CSjdobj0IQ
Ziet er allemaal leuk uit, maar het gaat mijn DSLR echt niet vervangen, en dan geef ik dat geld liever uit aan glas
[ Voor 14% gewijzigd door Markofnikoff op 11-05-2010 09:27 ]
Ik heb het niet helemaal gevolgd, maar wordt het dan ook mogelijk om die nieuwe lensen te gebruiken op Alpha's? (dmv een adapter)
Wat meer specs: http://www.sony.net/Produ...x3/pdf/specifications.pdf
[ Voor 30% gewijzigd door PowerUp op 11-05-2010 10:06 ]
Wat van de andere kant ook wel te begrijpen is, want ssm en sam trekken natuurlijk je batterij leeg, dus in die E-mount lenzen zal wel een andere soort motor/techniek worden gebruikt voor de AF. Aangezien er in die NEX cams geen dikke NPH500 batterij past, snap ik die keuze denk ik wel.PowerUp schreef op dinsdag 11 mei 2010 @ 10:02:
Nee, andersom, A-mount lenzen zijn te gebruiken op de E-mount, volgens Sony helaas helemaal zonder AF.
Wat meer specs: http://www.sony.net/Produ...x3/pdf/specifications.pdf
Verwijderd
http://www.cameranu.nl/index.php?hg_id=262&sg_id=1016
De a550 staat overigens al een hele tijd op niet leverbaar. Komt Sony snel met een geheel nieuwe camera range ofzo
[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 11-05-2010 10:33 ]
Ik hoop niet dat Sony een kunstmatig tekort aan het creëren is om zodoende die NEX camera's te pushen...Verwijderd schreef op dinsdag 11 mei 2010 @ 10:31:
Dit is wel heel raar, ik kijk net op cameranu.nl, staat de a850 er ook niet meer op... (de a900 was al een tijdje verdwenen)
http://www.cameranu.nl/index.php?hg_id=262&sg_id=1016
De a550 staat overigens al een hele tijd op niet leverbaar. Komt Sony snel met een geheel nieuwe camera range ofzoVaag gedoe allemaal... Op kameraexpress staat ook bijna het gehele asortiment van Sony op in bestelling.
Even (voor mij persoonlijk) over die NEX camera's:
- leuke camera's, maar dan voor erbij misschien, het missen van AF met je 'oude' Alpha objectieven vind ik een groot gemis.
- Dat hele 3D gedoe kan me (vooralsnog) gestolen worden
- IQ en MQ (movie) is nog afwachten, maar dat zal wel goed zitten
- ik begrijp dat ze er geen viewfinder erin hebben gestopt (camera moet klein blijven) maar om nou straks bij elk objectief een passende viewfinder erbij te moeten gaan kopen... (er zou er nu 1 zijn voor de 16mm)
Filmpjes:
- Sony gaat een HD Camcorder maken met E-mount
Promofilmpje
- Filmpje gemaakt met NEX cam met verschillende objectieven (ook Alpha, oa de 135mm 2.8)
Light and Wind
[ Voor 11% gewijzigd door ikmattie op 11-05-2010 11:26 ]
Mijn Flickr; Sony A7iii
1. gebruiken die twee foeilelijke dingen nou dezelfde mount als de rest van 't sony spul, nee toch?
2. Moeten ze niet een eigen topic hebben?
+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++
Nee, de nieuwe E-mount. Er is een adapter voor de A-mount met verlies van AF.1. gebruiken die twee foeilelijke dingen nou dezelfde mount als de rest van 't sony spul, nee toch?
Dat kan, maar aangezien dit topic nou niet heel hard loopt kan het m.i. best hier inbegrepen worden. Misschien dat de Mods hier andere gedachten over hebben.2. Moeten ze niet een eigen topic hebben?
Verwijderd
Ik zie 't hier op het midden van de pagina. http://www.dpreview.com/previews/sonynex5/page3.aspPowerUp schreef op dinsdag 11 mei 2010 @ 12:31:
[...]
Nee, de nieuwe E-mount. Er is een adapter voor de A-mount met verlies van AF.
Verwijderd
Niet duur, en ook de bediening ziet er oké uit
Verwijderd
Overigens hebben de compact camera's van Sony ook al zo'n soort menustructuur waardoor het voor cosumenten die willen overstappen naar iets beter het niet zo'n heel groot probleem zal zijn gok ik.
Vraag mij wel af of Sony nu gaat komen met nieuwe alpha modellen, nu de NEX eindelijk aangekondigd is en vanaf volgende maad te koop is. Het Alpha assortiment kan wel wat nieuw bloed gebruiken...
Volgens de geruchten staan er een A290 en A390 voor juli op het programma. Deze moeten ook kunnen filmen, één van deze modellen zal de mockup zijn geweest van een paar maanden terug. Wanneer ze nu met iets nieuws voor het hogere segment komen is nog niet echt bekend.Verwijderd schreef op dinsdag 11 mei 2010 @ 13:32:
Vraag mij wel af of Sony nu gaat komen met nieuwe alpha modellen, nu de NEX eindelijk aangekondigd is en vanaf volgende maad te koop is. Het Alpha assortiment kan wel wat nieuw bloed gebruiken...
Dan zijn ze mij iig kwijt!
Natuurlijk nietXfix schreef op dinsdag 11 mei 2010 @ 22:45:
Maar, gaat dit nu niet betekenen dat we over een jaar al onze A-mount lenzen kunnen wegdoen als we een nieuwe camera willen omdat Sony verder gaat met de E-mount?
Nee er zijn twee mogelijkheden, Sony komt dit jaar met een paar zeer competitieve body's, waaronder een A700 opvolger en waarschijnlijk een of twee nieuwe instappers. Ze hebben nu de NEX geïntroduceerd, dus waarschijnlijk/hopelijk is nu de A-mount aan de beurt. Of ze wachten toch tot volgend jaar met de A7xx, wat ik niet hoop want dan verliezen ze een hoop gebruikers......
Ik hoop alleen op een moderne beercan 70-200F4 G SSM lens

Verwijderd
Die E lens mount is alleen voor de NEX camera... Dit omdat er een andere afstand is tot de beeldsensor. Alpha mount uitfaseren voor de E mount betekent zelfmoord, want iedereen gaat dan overstappen op Canon of Nikon.Xfix schreef op dinsdag 11 mei 2010 @ 22:45:
Maar, gaat dit nu niet betekenen dat we over een jaar al onze A-mount lenzen kunnen wegdoen als we een nieuwe camera willen omdat Sony verder gaat met de E-mount?

| Sony VAIO Pro 13" 8GB 256GB ssd Windows 8 |
Het is dus niet echt gericht op de dSLR gebruikers die iets naast hun uitrusting zoeken. Maar het blijft mooi om te zien, het hoge bruikbare iso bereik, het fijne 3" vga resolutie 921.000 subpixels groot scherm. En een flitsertje die weliswaar niet intern maar extern erop moet, maar wel meegeleverd is. Dit zijn dingen die ik graag door Olympus zie doorgevoerd worden in een EP-3. Resolutie van het scherm omhoog, hoger iso bereik en mini flitsertje zoals de GF1 intern. Het liefste zie ik dan ook graag een zoeker verschijnen ingebouwd a la Canon Gserie. Is niet super qua specificaties, ook niet wanneer ze het uitvoeren met een elektronische variant. Maar het is iig iets.
Het is een adviesprijs, dus uiteindelijk zal het ding wel iets van 650-700 euro gaan kosten. Dan nog is het een hoge prijs voor het ding, wat wel terug te zien moet zijn in de beeldkwaliteit. Als ik wat testofoto's zie van de 16 mm en 18-55 mm ben ik eigenlijk niet onder de indruk, er is ook best veel CA te zien.ck2000nl schreef op woensdag 12 mei 2010 @ 13:52:
Zag op de Nederlandse Sony site dat de optionele 18-200 mm-lens voor de NEX5, 800.- gaat kosten. Da's toch flink aan de prijs, of is die lens voorzien van zeer goede specs?? Dan gaat voor mij de totaalprijs zwaarder wegen, dan de compactheid van het geheel....
'm already noting some sores in the NEX system that will matter in every day use, and it seems they are worthy of note.
Here's what I've noticed so far in the Nex3 and Nex5:
1. Complicated and fiddly menu system teamed with very little external controls
2. A dust reduction system that doesn't work nearly as good as the competition (not good for such a exposed sensor)- Quoted from Imaging Resource Review "We have found, however, that in-camera dust-removal systems are less than perfectly effective. You're still going to need to use a sensor-cleaning kit fairly often, so the advantage of in-body dust removal is perhaps less than it might seem. If you've got dust specks on your sensor (and sooner or later you will), you're going to need to clean it." Ouch!
3. Big lenses, sans 16mm prime
4. Prime 16mm no stabilization, too wide for portraits, not a good street shooting focal length, horrible close focus distance, and lots of CA and soft corners. Sigh.
5. NO ISO 100 (again, wow, still haven't learned eh?)
6. NO Noise Reduction off setting (strong or weak).. still haven't learned
7. High price as a kit
8. Auto ISO only goes up to 1600? (per spec sheet on IR)
Carl
http://www.alphamountworl...ounting-sores/2010-5/5731
Die Carl loopt al 2 jaar alleen maar te zeiken en te muggenziften op Sony.gimpy schreef op woensdag 12 mei 2010 @ 14:53:
Ik kwam dit tegen, misschien wel interessant voor jullie:
'm already noting some sores in the NEX system that will matter in every day use, and it seems they are worthy of note.
Here's what I've noticed so far in the Nex3 and Nex5:
1. Complicated and fiddly menu system teamed with very little external controls
2. A dust reduction system that doesn't work nearly as good as the competition (not good for such a exposed sensor)- Quoted from Imaging Resource Review "We have found, however, that in-camera dust-removal systems are less than perfectly effective. You're still going to need to use a sensor-cleaning kit fairly often, so the advantage of in-body dust removal is perhaps less than it might seem. If you've got dust specks on your sensor (and sooner or later you will), you're going to need to clean it." Ouch!
3. Big lenses, sans 16mm prime
4. Prime 16mm no stabilization, too wide for portraits, not a good street shooting focal length, horrible close focus distance, and lots of CA and soft corners. Sigh.
5. NO ISO 100 (again, wow, still haven't learned eh?)
6. NO Noise Reduction off setting (strong or weak).. still haven't learned
7. High price as a kit
8. Auto ISO only goes up to 1600? (per spec sheet on IR)
Carl
http://www.alphamountworl...ounting-sores/2010-5/5731
Die heeft nu ook uit de beperkte hoeveelheid hands-ons en previews e.d. alle negatieve punten gepakt zodat hij op DPreview en Alphamountworld.com weer kan laten zien hoe slecht Sony wel niet is e.d.
Dat die gast zich nog niet aan een boom heeft verhangen of op een druk spoor is gaan liggen, zo negatief als hij altijd is...
Even over de NEX3 en NEX5: ik vind het mooie camera's, maar niks voor mij geloof ik, deze camera's zijn duidelijk bedoeld voor mensen die de pocketcams ontgroeid zijn en wat meer controle over de camera willen hebben. Voor mensen die al DSLR schieten is het een stap terug.
Misschien dat er nog wat professionelere NEX7 en NEX9 komen.
Hee, interessant:
de Alpha adapter van de NEX cams zou wel AF hebben met Alpha lenzen met ingebouwde motor:
(bij het kopje contrast AF)
[ Voor 5% gewijzigd door ikmattie op 12-05-2010 15:30 ]
Mijn Flickr; Sony A7iii
hahaikmattie schreef op woensdag 12 mei 2010 @ 15:24:
[...]
Die Carl loopt al 2 jaar alleen maar te zeiken en te muggenziften op Sony.
Die heeft nu ook uit de beperkte hoeveelheid hands-ons en previews e.d. alle negatieve punten gepakt zodat hij op DPreview en Alphamountworld.com weer kan laten zien hoe slecht Sony wel niet is e.d.
Dat die gast zich nog niet aan een boom heeft verhangen of op een druk spoor is gaan liggen, zo negatief als hij altijd is...
Maar wel een beetje vreemd als je admistrator van AlphaMountWorld.com bent...en toch ook een Sony gebruiker neem ik aan???

Zie ook http://www.alphamountworl...lated-gear-reviews-hold-t
Heb je al een op het forum van DPreview sony SLR forun rond gekeken? Daar lopen de grootste huilies rond die er zijn. Als ik iets heb geleerd daar dan is het wel dat Sony gebruikers echte zeikerds kunnen zijn. Waardoor komt dat? Volgens mij omdat Sony gebruikers desperately serieus genomen willen worden, dat Sony heul wel mee kan met Canikon.gimpy schreef op woensdag 12 mei 2010 @ 15:36:
[...]
haha![]()
Maar wel een beetje vreemd als je admistrator van AlphaMountWorld.com bent...en toch ook een Sony gebruiker neem ik aan???
En tja dan heb je veel mensen die denken dat hun onkunde wordt veroorzaakt door gear, want zelf kritiek is natuurlijk not done. Dat Sony sinds de introductie van de A100 een indrukwekkend systeem van Lenzen (waaronder echt een paar juweeltjes zitten), cam's en accessoires heeft opgebouwd dat wordt maar al te vaak genegeerd. En aangezien ons wereldje ons nu eenmaal niet snel genoeg kan draaien en we daarom ook iedere week iets nieuws en beters verwachten, en als dat dan niet komt, waar nog bij komt dat deze mensen hun eigen fotografisch falen als een gevolg van hun eigen systeem keuze zien, dan krijg je akelig hardvochtige huilers die daar echt heel veel uren aan kunnen besteden. (how is that voor een volzin
Zo en nu hou ik er echt over op.......
Edit: Haha ik zie dat Carl zelfs een K-7 vs A700 artikel heeft geschreven, nu neem ik deze beste man dus echt niet meer serieus, niet dat ik vaak op die site kwam maar dit slaat echt alles
Edit:I can tell you that with all my experience using the A900, the K7 would out perform that camera too.
[ Voor 7% gewijzigd door Markofnikoff op 12-05-2010 16:23 ]
Leuke site iig om te lezen moet ik zeggen
Ik ben wel erg benieuwd wat die nieuwe NEX camera's gaat brengen
Dat artikel is trouwens wel erg eerlijk geschreven moet ik zeggenMarkofnikoff schreef op woensdag 12 mei 2010 @ 16:15:
[...]
Edit: Haha ik zie dat Carl zelfs een K-7 vs A700 artikel heeft geschreven, nu neem ik deze beste man dus echt niet meer serieus, niet dat ik vaak op die site kwam maar dit slaat echt alles
De pluspunten welke de A700 heeft worden ook keurig genoemd en hij wijst erop dat hij het nog altijd een fijne camera vind. Niks mis met dat artikel.
Neej tuurlijk, de plus en minpunten kloppen natuurlijk maar dit is toch geen vergelijk meerPriyantha Bleeker schreef op woensdag 12 mei 2010 @ 16:22:
[...]
Dat artikel is trouwens wel erg eerlijk geschreven moet ik zeggen
De pluspunten welke de A700 heeft worden ook keurig genoemd en hij wijst erop dat hij het nog altijd een fijne camera vind. Niks mis met dat artikel.
Daarbij komt dat op DPreview de K7 door de D300 (en dus ook de A700, zie de review van de A700) op pure IQ wordt verslagen. Het zal me verder worst wezen wie wat vindt van welke camera dan ook, maar een camera van nu vergelijken met een 3 jaar oudere cam is bullshit.
Op Dyxum zijn er wat Alpha lensen genoemd waarbij de AF werkt.ikmattie schreef op woensdag 12 mei 2010 @ 15:24:
[...]
Die Carl loopt al 2 jaar alleen maar te zeiken en te muggenziften op Sony.
Even over de NEX3 en NEX5: ik vind het mooie camera's, maar niks voor mij geloof ik, deze camera's zijn duidelijk bedoeld voor mensen die de pocketcams ontgroeid zijn en wat meer controle over de camera willen hebben. Voor mensen die al DSLR schieten is het een stap terug.
Misschien dat er nog wat professionelere NEX7 en NEX9 komen.
Hee, interessant:
de Alpha adapter van de NEX cams zou wel AF hebben met Alpha lenzen met ingebouwde motor:
[afbeelding]
(bij het kopje contrast AF)
Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9
Sigma: 17 F4.0 || Sony: 25 F1.4 GM | 35 F1.4 GM | 50 F1.2 GM | 85 F1.8 | 100-400 F4.5-5.6 GM
Verwijderd

Dus die optie is toch ergens goed voor, ik vind het altijd gruwelijk irritant dat je na 15 seconden nog een keer 15 seconden moet wachten door de NR. Bij bliksemfotografie is dat gewoon geen optie...
Verwijderd
De a200 heeft een CCD sensor, deze schijnen eerder last te hebben van hitte dan een CMOS sensor.
Op mijn A700 heb ik nooit last gehad van een paarse gloed (ook niet met Long Exposure NR), wel vond ik het altijd irritant dat je dan de dode pixels goed ziet.Verwijderd schreef op donderdag 13 mei 2010 @ 14:13:
het viel mij op dat er in de linker en rechter bovenhoek een paarse gloed
Canon 5D III / 1DIV & EF 16-1400mm L IS USM Macro Fisheye | Flickr | Tyno Photography @ Facebook
Tja, je kan het niet altijd voorspellen, mij lijkt dat het heel lastig vasthoud zeker als er een telelens aanzit.Wijnands schreef op dinsdag 11 mei 2010 @ 13:08:
Denk dat de consument eerder geinteresseerd is in een kit met zoom. Verder.. ik vind zowel de cameras als de bediening er vreselijk uit zien. Mezelf kennende voorspel ik dus een groot succes voor deze dingen.
tussen de opnames door houd ik mijn camera met de vingertoppen aan de (ingebouwde) grip vast die ontbreekt zo te zien bij de NEX.
[ Voor 4% gewijzigd door bouwfraude op 13-05-2010 19:36 ]
Verwijderd
Hopelijk dat het in korte tijd eens wat duidelijker wordt. De nieuwe A290 en lenzen geven de indruk dat men nog wel een tijdje doorgaat.
Persoonlijk zie ik niets in het NEX. Mensen kopen een compactje om dat gehannes met die lenzen te voorkomen, de mensen die wel met een tasje vol lenzen rond willen hollen schat ik in dat die niet gezien willen worden met een compactje met toeter erop geschroefd.
De A290 ziet er uit als een echte opvolger voor de A200, nieuwe sensor, normale grip. Wel jammer dat de knopjes bovenop weg zijn, ik kan nu bijvoorbeeld blind de ISO knop vinden, dat gaat dan niet meer lukken.

Edit: Oei, op de Vietnamese specs staat "CCD", ik hoop niet dat ze de A350/A380 sensor hiervoor gaan gebruiken

[ Voor 7% gewijzigd door PowerUp op 14-05-2010 18:42 ]
Ik denk dat ze hem vooral nog goedkoper willen neerzetten.PowerUp schreef op vrijdag 14 mei 2010 @ 18:40:
Dpreview meldt de introductie van de Sigma 120-400 mm f/4.5-5.6 DG OS HSM voor de Alpha mount. Sigma is goed bezig de laatste tijd, al zou het wel leuk zijn als al die nieuwe lenzen ook echt beschikbaar werden![]()
De A290 ziet er uit als een echte opvolger voor de A200, nieuwe sensor, normale grip. Wel jammer dat de knopjes bovenop weg zijn, ik kan nu bijvoorbeeld blind de ISO knop vinden, dat gaat dan niet meer lukken.
[afbeelding]
[afbeelding]
Edit: Oei, op de Vietnamese specs staat "CCD", ik hoop niet dat ze de A350/A380 sensor hiervoor gaan gebruiken
Minder knopjes om te bezuinigen, en misschien inderdaad de A350 sensor.
Gewoon om zo goedkoop mogelijk een dSLR te hebben staan om mensen naar het systeem te lokken.
Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9
Verwijderd
Zelf heb ik een a200 en ben daar erg tevreden mee
Maar wel goed om te zien dat ze bij Sony bezig zijn met nieuw spul
[ Voor 56% gewijzigd door Verwijderd op 15-05-2010 15:42 ]
BTW: Er is een Beercan met USPS onderweg naar me vanuit Amerika!
Hopelijk maakt de douane hem niet duurder
[ Voor 3% gewijzigd door Mr_gadget op 15-05-2010 16:41 ]
Maar ik heb sinds kort een Sony A500 + 18-250 Sony lens.
Uiteraard ben ik hier zeer tevreden over
Maar ik had eens een vraagje over de foto's.
Hierbij 2 voorbeelden
foto1

en
foto2

De 2de foto heb ik even een autocorrectie overheen gehaald in Windows.
Nu wil dit niet bij alle foto's zo lukken, maar zelf ben ik van mening dat foto 2 er beter uitziet.
Over foto1 vind ik een soort waas zitten.
Is hier iets tegen te doen ? Of hoort dit zo ?
[ Voor 15% gewijzigd door MdO82 op 15-05-2010 17:28 . Reden: fotolink aangepast ]
2250 WP Zuid PVoutput
Ik ben ook niet van plan om de A290 te overwegen, een upgrade wordt een A500 of hoger. Op zich zou ik de A200 met kitlens en 70-210 die ik toch niet echt meer gebruik zeker voor 300 euro moeten kunnen verkopen. Dan is een A500 nog maar 130 euroVerwijderd schreef op zaterdag 15 mei 2010 @ 15:39:
Zelf heb ik een a200 en ben daar erg tevreden meeAls ik ga upgraden dan ga ik wel voor mid-range, upgraden naar een a290 lijkt me niet zinvol.
@MdO82: Foto 1 is een beetje onderbelicht, dit is bij foto 2 gecorrigeerd. Het contrast lijkt ook iets te zijn verhoogd. Voor JPEG kan je dingen als contrast zelf instellen in de camera. Wat ik zelf merk is dat mijn A200 best vaak onderbelicht. Ook hebben de lenzen invloed op het contrast. Ik merkte dat de 18-70 kitlens meestal nogal flets was, de Tamron 17-50 doet het daarin een stuk beter.
Die waas zie ik eigenlijk niet.
Is niets tegen te doen behalve PP, want de tweede foto is niet zoals het 'echt is' er zit wat meer contrast en verzadiging in (zoals hier boven ook al wordt aangegeven). Maar die look spreekt ons menselijk oog simpelweg wat meer aan. Gedeeltelijk is zoiets te verhelpen met een andere lens, maar in RAW schieten helpt ook, kost wel meer moeite in PP want je moet alle foto's ontwikkelen als je alles eruit wilt halen. Je kunt ook in de camera wat instellingen veranderen maar ik weet niet of dat bij de A500 net zo kan als bij de A700's creative styles, hier kun je verzadiging, contrast etc instellen.MdO82 schreef op zaterdag 15 mei 2010 @ 17:23:
Ik weet niet of ik dit in de juiste topic geplaatst heb.
Maar ik heb sinds kort een Sony A500 + 18-250 Sony lens.
Uiteraard ben ik hier zeer tevreden over![]()
Maar ik had eens een vraagje over de foto's.
Hierbij 2 voorbeelden
foto1
[afbeelding]
en
foto2
[afbeelding]
De 2de foto heb ik even een autocorrectie overheen gehaald in Windows.
Nu wil dit niet bij alle foto's zo lukken, maar zelf ben ik van mening dat foto 2 er beter uitziet.
Over foto1 vind ik een soort waas zitten.
Is hier iets tegen te doen ? Of hoort dit zo ?
Hier zie ook een (quick n' dirty) voorbeeld waarbij alleen het contrast is veranderd en de color-cast is verwijderd:

Het heeft inderdaad iets weg van een waas als je ze allebei langs elkaar legt (genomen met 17-50 tammy btw)
[ Voor 3% gewijzigd door Markofnikoff op 15-05-2010 23:12 . Reden: typo ]
Een onderbelichte foto is met wat nabewerking -zeker als het RAW is- prima op te lappen(1). Een overbelichte foto heeft maar 1 bestemming: de prullenbak. De neiging van camera's om 'voorzichtig' te belichten is een wijs besluit.PowerUp schreef op zaterdag 15 mei 2010 @ 18:07:
Foto 1 is een beetje onderbelicht, dit is bij foto 2 gecorrigeerd. Het contrast lijkt ook iets te zijn verhoogd. Voor JPEG kan je dingen als contrast zelf instellen in de camera. Wat ik zelf merk is dat mijn A200 best vaak onderbelicht.
Er aan pielen lijdt maar tot 1 ding: slijtage aan je prullenbak. Koop een grotere geheugenkaart, schiet alles als RAW of cRAW en wordt handig met lightroom of aperture.
(1) Er is een prijs. JPG heeft drie kleuren met elk 8 bits. Dus een perfect belichtte foto bevat in theorie 16 miljoen verschillende kleuren. Als je onderbelichting gaat corrigeren vallen er bits weg. Je rekt het deel van 20-220 op tot 0-256, bijvoorbeeld. Je foto bevat dan nog maar 210*210*210 kleuren, ofwel een ruime 9 miljoen verschillende kleuren. Je bent dus 'kleurresolutie' kwijtgeraakt en er is zelfs een duur woord voor: quantiseringsruis.
De meeste RAW-varianten bevatten meer bits. 10, 12 of zelfs 14 bits per kleur. Daardoor is er veel meer te pielen zonder dat je zichtbare artefacten krijgt. Sony RAW is 12 bits, cRAW is effectief een bit of tien.
Het verhaal is natuurlijk veel complexer dan dit, maar voor begrip van wat er gebeurt is dit voldoende detail.
I don't like facts. They have a liberal bias.
Verwijderd
Sigma 18-50 f2.8 euro 340,-
of de
Sigma 18-50 f2.8-4.5 euro 265,-
Waarom de twijfel? De goedkopere schuift niet uit maar heeft bij 50mm slechts een f4.0 terwijl dat bij de duurdere over het hele bereik 2.8 is. Welke raden jullie aan? Of zijn er misschien mensen die zelf een van deze twee hebben? En ben je er tevreden over of niet?
Heb je de extra lichtsterkte nodig? En is het geen 2.8-4.5?Verwijderd schreef op maandag 17 mei 2010 @ 12:52:
Ik ben aan het twijfelen tussen de:
Sigma 18-50 f2.8 euro 340,-
of de
Sigma 18-50 f2.8-4.0 euro 265,-
Waarom de twijfel? De goedkopere schuift niet uit maar heeft bij 50mm slechts een f4.0 terwijl dat bij de duurdere over het hele bereik 2.8 is. Welke raden jullie aan? Of zijn er misschien mensen die zelf een van deze twee hebben? En ben je er tevreden over of niet?
Van de andere kant, ik denk dat de 2.8 optisch ook wel wat sterker is dan de verlopende. Persoonlijk zou ik gaan voor de Tamron 17-50 F2.8 SP, die is erg goed, en heeft geen last van een soms uit elkaar vallend AF systeem
De Tamron wordt vaak in strijd gegooid met de Sigma 18-50 2.8 dus ik ben van menig dat ik je wat vergelijk kan bieden.
Ik heb de Sigma aangeschaft omdat hij toen heel goedkoop was (124€) en ik een lens voor mijn Canon 40D zocht. Echter heb ik de lens ook weer na één week verkocht. Ik was positief verrast over de bouw, schuift niet uit tijdens het zoomen en een goede stabilisatie.Aleen had mijn exemplaar veel last van aberraties en zachte randen, hier was ik mee bekend maar het viel me tegen. Tegelijk kwa er geld vrij om een canon 17-40 te halen dys verhaal was uit.
Mijn Tamron heb ik echter af en toe de hemel in geprezen, wat een fijne lens was dat
Hier nog een nette test:
http://lenstip.com/228.1-..._f_2.8-4.5_DC_OS_HSM.html
3k3Wp 12'NO - 4k3Wp 30'NO - 3kWp 30'NW
Verwijderd
Wel een grappig gerucht: de opvolger van de A900, de A950 of A1000 of hoe het ding ook gaat heten zou een 34 MP Super HAD CCD II sensor hebben
Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme
Die opvolger van de A550 is wel erg interessant, ik sta op het punt een 550 te kopen, maar ga nu nog maar even wachten tot de opvolger er is...Do you really thought Sony would let us wait until Photokina (in September) before to release some new Sony Alpha cameras? According to rumors found on asian forums (and from reliable sources) at least three new Alpha cameras are going to be announced during the next few months.
The next camera to be announced should be the Sony A330 successor (the Sony A390).
And Sony will also upgrade the very popular Sony A550! There will be two (yes two!) Sony A5xx cameras with ExmorHD sensor. We don’t know what the difference will be between the two A5xx cameras. We only know that they will have the same sensor. Expect also some new features to find it’s way inside the cameras.
Mijn Flickr; Sony A7iii
Verwijderd
pricewatch: Sony Alpha DSLR-A500L + DT 18-55mm SAM
pricewatch: Sony Alpha DSLR-A550L + DT 18-55mm SAM
Die 2 MP extra en de 2 fps extra boeien mij niet, maar het 920k scherpje wel, maar om daar nou 180 euro voor uit te geven... Een "A590" zou wel beginnen waar de A550 ook begon: 850 euro, iets later 700 euro. Dan koop ik liever een stuk glas erbij.
De A230 heeft het nog geen jaar uitgehouden, dat vind ik wel heel erg kort. En als de nieuwe geruchten over de A390, en de A5xx uitkomen dan hebben die voorgangers het ook nog geen jaar uitgehouden.
Binnenkort komt er dan waarschijnlijk ook een A390 uit, die zal dan ook wel de 14 MP CCD hebben en de A330 en A380 vervangen.
[ Voor 3% gewijzigd door PowerUp op 18-05-2010 17:00 ]
En wat zijn de ervaringen hiervan ?
2250 WP Zuid PVoutput
Een jaar geleden heeft Sony gezegd, na veel kritiek, dat ze pas video gingen implementeren als het ook echt goed was.De A230 heeft het nog geen jaar uitgehouden, dat vind ik wel heel erg kort. En als de nieuwe geruchten over de A390, en de A5xx uitkomen dan hebben die voorgangers het ook nog geen jaar uitgehouden.
Binnenkort komt er dan waarschijnlijk ook een A390 uit, die zal dan ook wel de 14 MP CCD hebben en de A330 en A380 vervangen.
Zou dat moment nu zijn aangekomen en zouden ze daarom zo snel al een, toch wel belangrijk, gedeelte van hun range gaan vervangen?
ja, ikke, voor de A100, (is dus wel een andere dan de huidige)MdO82 schreef op dinsdag 18 mei 2010 @ 17:06:
Heeft iemand van jullie wel eens een accu besteld via bijvoorbeeld ebay in Hongkong ?
En wat zijn de ervaringen hiervan ?
hij bevalt prima, ik zou niet eens meer weten welke accu de nepperd is, zoveel lijkt hij op de originele.
Ik heb trouwens voor iemand anders destijds voor de A200 ook uit Hong-Kong nepperds laten komen (15 euro voor 2 accu's ofzo), nog geen klachten gehoord.
[ Voor 31% gewijzigd door ikmattie op 18-05-2010 17:12 ]
Mijn Flickr; Sony A7iii
Just because I rock, doesn't mean im made of stone
Ten eerste: Ik zou graag het automatisch kantelen van het lcd info scherm uitzetten omdat het lijkt alsof dat batterij vreet.
Ten tweede: De camera autofocused de hele tijd, ook als ik de fotoknop niet half ingedrukt heb, ook dat zou ik graag uitzetten. Kan dat?
Ohh en ik ben van plan naast de standaard k(u)itlens een prime te kopen in de vorm van 50mm f1,4 van Sony. Ik hoor daar best goede verhalen over. Is er iemand in dit topic die dat zou willen tegenspreken?
Eerste: Is niet mogelijk. Alleen het automatisch roteren van foto's kun je uitzetten.
Tweede: Je hebt Eye-start AF waarschijnlijk aanstaan en als ie dan op Continu-AF staat dan blijft dat ding focussen totdat je het toestel weer van je hoofd afhaalt.
Life is not about specs, it is about joy!
Fn --> Automatische AF --> AF-SECiftci schreef op woensdag 19 mei 2010 @ 15:35:
Ten tweede: De camera autofocused de hele tijd, ook als ik de fotoknop niet half ingedrukt heb, ook dat zou ik graag uitzetten. Kan dat?
Nee, het lijkt mij een prima dingOhh en ik ben van plan naast de standaard k(u)itlens een prime te kopen in de vorm van 50mm f1,4 van Sony. Ik hoor daar best goede verhalen over. Is er iemand in dit topic die dat zou willen tegenspreken?
Hier, hier en hier staan een aantal reviews.
1) de orrientatie sensor vreet geen stroom, en voor t schermpje (wat wel een grootverbruiker is) maakt t helaas niet uit in verbruik.ECiftci schreef op woensdag 19 mei 2010 @ 15:35:
Ten eerste: Ik zou graag het automatisch kantelen van het lcd info scherm uitzetten omdat het lijkt alsof dat batterij vreet.
Ohh en ik ben van plan naast de standaard k(u)itlens een prime te kopen in de vorm van 50mm f1,4 van Sony. Ik hoor daar best goede verhalen over. Is er iemand in dit topic die dat zou willen tegenspreken?
2) idd gewoon AF-S kiezen en eventueel eye start uitzetten shutterpriority aanzetten (kan je ook afdrukken ondanks dat je geen AF lock hebt, kan soms handig zijn voor sport al gebruik ik het zelf zelden)
3) als je mooie bokeh wil is de Sigma 50 f/1.4 misschien ook wel interessant. Ook een erg goede lens, al is ie voor een 50mm wel wat lomp.
Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320
Dat draaien van het scherm kost zover ik weet geen merkbare extra accu duur.ECiftci schreef op woensdag 19 mei 2010 @ 15:35:
Ik gebruik al een paar maanden een Sony Alpha A200. Tot nu toe zeer tevreden mee (had hiervoor een Nikon D50). Toch zijn er wat eigenaardigheden die ik wil oplossen.
Eyestart daarentegen wel!!
Er zit een kleine censor bij je zoeker die ziet dat jij je gezicht (of je lichaam) tegen de zoeker houd.
Op het moment dat dat gebeurd zet hij het scherm uit, en met Eyestart aan gaat hij ook nog focussen.
Eyestart kun je gewoon uitzetten in het menu (lees handleiding).
De 50mm 1.4 is een geweldige lens!! De 1.8 is al super, maar de 1.4 is
Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9
De nieuwe 1.8 is een afwijkend aps-c optimized ontwerp. (presteerd trouwens ook erg netjes).
Niet te min zou ik eerder voor een lineup als minolta 24, sigma 50 (bokeh monster) minolta 85 en minolta 135 willen gaan... alleen dat geld

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320
Bedoel je met de Minolta 135 de "cream machine"? Dat ding (of zijn Sony rebrand) zou ik ook zeker nog eens aan de collectie willen toevoegen. Maar ook hier mist het geld

Dit topic is gesloten.
Heb je aanvullende informatie of op- en/of aanmerkingen op de openingspost? Maak dan een TR aan (handje linksboven).