Riamh mé ag dul a thabhairt duit suas, ní bheidh mé in iúl duit síos
Anoniem: 241525

Ik draai nu 3.0 wat me verbazingwekkend positief verrast heeft. Ik miste al een tijdje een center bij films en series alleen twijfelde ik of een 3.0 opstelling wel goed zou werken. Tot nu toe ben ik zeer positief te spreken over de opstelling en de speakers.
Check: https://www.focal.com/en/...h-fidelity-speakers/chora en https://www.hifi.nl/artik...aalbare-luidsprekers.html eens.
- Chora 806: € 299 euro per stuk
- Chora 816: € 599 euro per stuk
- Chora 826: € 699 euro per stuk
https://www.focal.com/en/spectral-40th
https://www.focal.com/sit...h_specification-sheet.pdf
Helaas 4000 per stuk en ik vind de kleur van de speakers afschuwelijk.
Ik heb nog elke dag plezier van mijn vloerstaande Aria's, maar de prijzen van de hoofdtelefoons gaan me dan toch te ver. Stiekem ben ik dan wel weer benieuwd hoe ze klinken.
Your Friendly Neighborhood Moderator
Edit: kennelijk niet, gezien de prijzen van de Aria 926.
[ Voor 30% gewijzigd door RexP op 23-09-2019 20:04 ]
https://nl.hardware.info/...n-versterker-voor-p-13999
https://www.focal.com/en/symphonie-40th
Wat mij betreft nét iets te duur.
[ Voor 6% gewijzigd door S1NN3D op 10-12-2019 10:38 ]
Had dit nog helemaal niet gezien, maar wat een mooie speaker zonder doek zeg! Vooral de zwarte variant met die donkerblauwe drivers. Ik vind het doek, net zoals bij de Kanta, niet mooi dus lekker weglaten.S1NN3D schreef op maandag 23 september 2019 @ 15:56:
Had het nog niet eerder hier op het forum of elders online gelezen maar zag net dat Focal eerder deze maand de nieuwe Chora lijn heeft geïntroduceerd.
Check: https://www.focal.com/en/...h-fidelity-speakers/chora en https://www.hifi.nl/artik...aalbare-luidsprekers.html eens.
- Chora 806: € 299 euro per stuk
- Chora 816: € 599 euro per stuk
- Chora 826: € 699 euro per stuk
Dit lijkt heel veel speaker voor relatief weinig geld te zijn.
De Chora lijkt mij idd de opvolger van de Chorus V serie waar ik de Aria zie als opvolger van de Chorus W serieJAHRASTAFARI schreef op woensdag 25 september 2019 @ 12:48:
Dat lijkt een serie onder de Aria.
[ Voor 13% gewijzigd door Hulleman op 10-12-2019 10:51 ]
LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |
Maar zonder inderdaad wel de moeite, en front ported dus in theorie flexibeler qua plaatsing. Ga ik eens wat meer over opzoeken.
https://www.focal.com/en/...m_campaign=focal_chora-V2
Overigens vandaag in de winkel wezen luisteren en de Chora 826, Chora 716 en de oude Chorus 716 naast elkaar gehoord. Voor wat het waard is (iedereen heeft een andere voorkeur voor wat hij/zij prettig vind om naar te luisteren natuurlijk) is naar mijn mening de volgorde van best naar slechtst precies omgekeerd als dat je verwacht.
De Chora 826 klonk vreselijk hard/schel. wel erg duidelijk geluid en stereobeeld hoor. Heel de ruimte werd gevuld op alle frequenties zeg maar, maar het klonk mij vreselijk vermoeiend in de oren.
De Chora 716 had dat alles in iets mindere mate, dus minder bereik maar ook minder schel waardoor hij wat mij betreft uiteindelijk toch net wat fijner klonk dan de 826
De Chorus 716 klonk gewoon okee. Minder heftig geluid dan bovenstaande speakers maar evenwichtig en vrij neutraal. Misschien zullen sommigen 'm wat te tam vinden vergeleken met de nieuwe serie maar ik vond het dus prettiger hoewel ook weer niet zodanig goed dat ik 'm aangeschaft heb.
In combinatie met een Denon X2400 en een aantal andere luidsprekers werkt dit perfect voor TV en surround geluid.
Nu ik wat meer puur stereo (veelal Flacbestanden vanaf NAS) beluister vind ik het geluid nogal tegenvallen. Is de Denon versterker eigenlijk te zwak voor deze boxen. Als ik de specificaties lees zou het wel moeten werken, maar ik krijg mijn twijfels. Voor de volledigheid, ik heb alleen nog de Focals aangekoppeld op de receiver en deze staat in Stereo.
Graag jullie ervaringen.
Nog een vraag, als ik e.e.a. op fora lees zouden de conussen van de W-speakers wat (zwart-wit) gespikkeld zijn. Als ik de conussen van mijn speaker zie twijfel ik nogal. Kan iemand een foto tonen van een luidspreker die in de 816W zit, ik mag helaas geen foto's toevoegen. Alvast bedankt.
[ Voor 22% gewijzigd door echoes op 15-02-2020 12:42 . Reden: tekst toegevoegd ]
Te zwak? Alles behalve. Met normaal gebruik heb je aan een paar Watt al voldoende. Met speakers met een gevoeligheid van de Focal Chrous-reeks wellicht nog minder. Nu ga je wellicht twee verhalen horen. De ene zal zeggen dat een surround receiver niet is gemaakt om stereo weer te geven en dat je naar een stereo versterker/-receiver moet gaan kijken. Het andere kamp zal stellen dat er geen verschil is tussen surround en stereo devices zolang deze maar gelijk af zijn gesteld. Deze discussie ga je nooit uitkomen, zie daarvoor Zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht #6.echoes schreef op zaterdag 15 februari 2020 @ 12:34:
Nu ik wat meer puur stereo (veelal Flacbestanden vanaf NAS) beluister vind ik het geluid nogal tegenvallen. Is de Denon versterker eigenlijk te zwak voor deze boxen. Als ik de specificaties lees zou het wel moeten werken, maar ik krijg mijn twijfels. Voor de volledigheid, ik heb alleen nog de Focals aangekoppeld op de receiver en deze staat in Stereo.
Graag jullie ervaringen.
Ikzelf ben van het tweede kamp. Ik heb al langere tijd Focal 826W als front sectie en ben van een mid-end Denon naar een hoger model gegaan. Losse eindtrappen voor meer vermogen toegevoegd. Kabels van veel te veel geld in de set gegooid en ik hoor geen verschil. Voor het complete plaatje zie FeaR in "Post hier foto's en specs van je home cinema! Deel 49" Maar, dat is dus persoonlijk en eigen ervaring en kan voor ieder verschillen.
Is de Denon wel correct ingesteld? Dus speakers op "LARGE" en verder alles uit qua crossover (die zou niet eens beschikbaar moeten zijn met speakers op "LARGE" en subwoofer op "NO"). Hoe ziet de woonkamer er uit qua aankleding? Heb je een grote open kale en harde ruimte of is het aangekleed? Akoestiek kan veel doen met het geluid. Al is de echte vraag natuurlijk wat je mist in het geluid, definieer "tegenvallen".
Quick en dirty foto van één van mijn Focal W-serie (826W):Nog een vraag, als ik e.e.a. op fora lees zouden de conussen van de W-speakers wat (zwart-wit) gespikkeld zijn. Als ik de conussen van mijn speaker zie twijfel ik nogal. Kan iemand een foto tonen van een luidspreker die in de 816W zit...

Op de sticker achterop kan inderdaad staan dat je de "Chorus V" hebt, maar bij "Model" zou dan wel 8xx W" moeten staan. Sowieso was deze serie niet altijd even consequent. De 826W was naar mijn weten alleen in speciale kleuren te krijgen (kleur van de speaker, niet de woofer(s) en mid-unit), dus anders dan de 826V maar de 816W had je weer wel in de kleuren die voor de 816V waren. Waar de 826W eerste generatie ter ere van het 30-jarig bestaan was uitgegeven en alleen in Satin Red en Satin Black verkrijgbaar was. Daarna is de gehele 800-serie als W uitgebracht.
Dat mag je volgens wel alleen biedt Tweakers geen webspace en zal je de foto zelf of extern (denk aan bijvoorbeeld Imgur) moeten hosten. Als je langer lid bent kan je eventueel het Tweakers Fotoalbum gebruiken maar dat is niet één op één gelinkt met het posten van foto's op het forum. Mocht het niet lukken mag je de foto altijd naar mij sturen (FeaR@tweakers.net), dan host ik ze in mijn fotoalbum en deel ik de link....ik mag helaas geen foto's toevoegen. Alvast bedankt.
[ Voor 6% gewijzigd door FeaR op 15-02-2020 17:30 . Reden: Foto gewijzigd ]
Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.
Voor nu nog geen subwoofer (maar wie weet wat de toekomst brengt).
Ik moet zeggen de 807V's zijn wel echt super en ben in de instellingen van mijn Denon wel even bezig geweest om het een en ander in te stellen. Zo was het geluid van de rears wel té veel aanwezig. Op dit moment meer dan tevreden met deze fantastische speakers van Focal.
Mogelijk te verklaren door de hogere gevoeligheid van de 807V ten opzichte van de 716V. Te verklaren door een andere opbouw van de speaker (800 serie versus 700 serie) en een iets grotere woofer in de 807V dan de 716V.Biatch schreef op zondag 16 februari 2020 @ 12:20:
Zo was het geluid van de rears wel té veel aanwezig.
[ Voor 8% gewijzigd door FeaR op 16-02-2020 16:00 . Reden: Irritatiepuntje verwijderd ]
Ja zoiets vermoedde ik al. Ik was ook even bang dat het kwaliteit verschil te groot zou zijn maar dat valt gelukkig reuze mee. Ik heb trouwens niet de V serie van de 716 maar dat zal het verschil niet maken.FeaR schreef op zondag 16 februari 2020 @ 15:27:
[...]
Mogelijk te verklaren door de hogere gevoeligheid van de 807V ten opzichte van de 716V. Te verklaren door een andere opbouw van de speaker (800 serie versus 700 serie) en een iets grotere woofer in de 807V dan de 716V.
716W of de nieuwe 716 (dus zonder V)? Al verschillen de V en W naar mijn weten niet gevoeligheid, wel qua klank. De hedendaagse 716 is volgens mij ook gelijk. Allemaal 91,5 dB. Wat slechts een 0,5 dB scheelt met de 807V. Al kan afstand ook veel doen. Maar die paar dB in de plus of min kan je redelijk snel recht trekken. Voor surround zou ik er ook niet wakker van liggen als de speakers afwijken qua serie. Ik zou wel de front sectie gelijk houden, al zijn de meningen daar ook over verdeeld.Biatch schreef op zondag 16 februari 2020 @ 16:44:
[...]
Ja zoiets vermoedde ik al. Ik was ook even bang dat het kwaliteit verschil te groot zou zijn maar dat valt gelukkig reuze mee. Ik heb trouwens niet de V serie van de 716 maar dat zal het verschil niet maken.
Fotootjes maken en in Post hier foto's en specs van je home cinema! Deel 49 posten. Focal is altijd +1
De chorus 716 zonder v of w. En heb inderdaad de db van de rears verlaagd. Ik zal weer eens een nieuwe foto maken want ben echt fan geworden van het geluid van focalFeaR schreef op zondag 16 februari 2020 @ 16:52:
[...]
716W of de nieuwe 716 (dus zonder V)? Al verschillen de V en W naar mijn weten niet gevoeligheid, wel qua klank. De hedendaagse 716 is volgens mij ook gelijk. Allemaal 91,5 dB. Wat slechts een 0,5 dB scheelt met de 807V. Al kan afstand ook veel doen. Maar die paar dB in de plus of min kan je redelijk snel recht trekken. Voor surround zou ik er ook niet wakker van liggen als de speakers afwijken qua serie. Ik zou wel de front sectie gelijk houden, al zijn de meningen daar ook over verdeeld.
Fotootjes maken en in Post hier foto's en specs van je home cinema! Deel 49 posten. Focal is altijd +1
Dat is inderdaad de nieuwe. Lekker verwarrend al die series die in elkaar overlopenBiatch schreef op zondag 16 februari 2020 @ 16:55:
[...]
De chorus 716 zonder v of w. En heb inderdaad de db van de rears verlaagd. Ik zal weer eens een nieuwe foto maken want ben echt fan geworden van het geluid van focal

Focal, altijd goed! Ben benieuwd naar je foto's.Biatch schreef op zondag 16 februari 2020 @ 16:55:
[...]
De chorus 716 zonder v of w. En heb inderdaad de db van de rears verlaagd. Ik zal weer eens een nieuwe foto maken want ben echt fan geworden van het geluid van focal
@echoes, lijkt me stug dat een Denon X2400 de focal chorus 826W niet goed aan kan sturen. Die speakers hebben, net zoals heel veel focals, een hoge gevoeligheid. Ik draai mijn Aria's 926 op een Marantz 5010 wat een redelijk vergelijkbare setup is met die van jou. Klinkt als een huis. Op wat voor settings speel je? Ik speel muziek stereo zowel met Audyssey (bypass fronts L/R) als op pure direct en beiden klinken lekker. Pure direct heeft wat meer volume nodig om los te komen, maar klinkt gewoon goed.
LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |
Ik heb mail gehad van TS. Ik zal niet al het gras voor zijn voeten wegmaaien, maar kort gezegd stond inderdaad de receiver niet geheel correct ingesteld.Hulleman schreef op maandag 17 februari 2020 @ 13:17:
[...]
@echoes, lijkt me stug dat een Denon X2400 de focal chorus 826W niet goed aan kan sturen. Die speakers hebben, net zoals heel veel focals, een hoge gevoeligheid.
Ik heb alleen wel twijfel bij de foto van de W-conus van @echoes. Ik heb al mijn speakers vergeleken en mijn W-woofers zien er inderdaad anders uit dan de foto's die ik ontvangen heb. Dit is één van de units van @echoes, vergelijk die eens met mijn foto. Mijn units lijken lichter van kleur en meer grof gespikkeld met meer verschil tussen licht en donker. Minder egaal om het zo te zeggen. Ik heb collega mod @S1NN3D gevraagd thuis zijn W-serie eens te checken.
Zou dat kunnen betekenen dat de speaker van @echoes over een V conus beschikt? Als ik google check zien de W conussen er inderdaad minder egaal uit en meer gespikkeld dan de V conussen. Dat verschil is op een relatief kleine afbeelding op google vrij duidelijk te zien.FeaR schreef op maandag 17 februari 2020 @ 13:37:
[...]
Ik heb mail gehad van TS. Ik zal niet al het gras voor zijn voeten wegmaaien, maar kort gezegd stond inderdaad de receiver niet geheel correct ingesteld.
Ik heb alleen wel twijfel bij de foto van de W-conus van @echoes. Ik heb al mijn speakers vergeleken en mijn W-woofers zien er inderdaad anders uit dan de foto's die ik ontvangen heb. Dit is één van de units van @echoes, vergelijk die eens met mijn foto. Mijn units lijken lichter van kleur en meer grof gespikkeld met meer verschil tussen licht en donker. Minder egaal om het zo te zeggen. Ik heb collega mod @S1NN3D gevraagd thuis zijn W-serie eens te checken.
@echoes, welk typenummer staat er achter op je speaker boven de speakerterminals?
[ Voor 6% gewijzigd door Hulleman op 17-02-2020 14:35 ]
Zie ik een scheur zitten in de zwarte buitenrand op ongeveer 10 uur? Zou dat het kunnen zijn? Misschien al eentje uit reparatie?FeaR schreef op maandag 17 februari 2020 @ 13:37:
[...]
Ik heb mail gehad van TS. Ik zal niet al het gras voor zijn voeten wegmaaien, maar kort gezegd stond inderdaad de receiver niet geheel correct ingesteld.
Hierbij (nogmaals) de foto's die ik wilde laten zien, lukt nu wel, met dank aan Fear.
Bij een check bleek de versterker niet goed te zijn ingesteld. Ik heb nu de Denon terug gezet naar fabrieksinstellingen. Met alleen de Focals heb ik de Denon setup weer opnieuw uitgevoerd. Het klinkt allemaal een stuk beter, nu nog wat verder fine-tunen.
Als ik de ingezonden W-foto's zie krijg ik toch wel heel sterk de indruk dat mijn speakers zgn. V-conussen hebben (@FeaR ze voelen ook glad aan). Goedkoop is soms toch duurkoop, ondanks dat ik deze speakers via een gerenommeerde zaak heb aangeschaft. Maar ja om nu nog te reclameren op een aanschaf uit 2013.
Nee, was waarschijnlijk een haartje, stofje ...Biatch schreef op maandag 17 februari 2020 @ 14:45:
[...]
Zie ik een scheur zitten in de zwarte buitenrand op ongeveer 10 uur? Zou dat het kunnen zijn? Misschien al eentje uit reparatie?
Nogmaals, allen dank.

[ Voor 14% gewijzigd door echoes op 20-02-2020 16:40 ]
Glad is volgens mij dan wel weer goed. Ik kan me heugen dat mijn CC800V een soort ruwere feel had van de woofers. Maar dat is al wel meer dan zes jaar geleden dus ik kan er compleet naast zitten. Misschien dat iemand met een V-serie dat kan controleren?echoes schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 16:28:
Als ik de ingezonden W-foto's zie krijg ik toch wel heel sterk de indruk dat mijn speakers zgn. V-conussen hebben (@FeaR ze voelen ook glad aan). Goedkoop is soms toch duurkoop, ondanks dat ik deze speakers via een gerenommeerde zaak heb aangeschaft. Maar ja om nu nog te reclameren op een aanschaf uit 2013.
Zou het niet kunnen dat jouw W-woofers gewoon een ander uiterlijk hebben. Ze zijn een stuk egaler dan de W-woofers die wij hier posten maar ze zijn wel een slag lichter dan de V-woofers die Google laat zien. Ik vind het oprecht lastig hier een conclusie aan te verbinden. Zou toch wat zijn als iemand een V- en W-paar besteld, de units over zet en de W (met V-units) dan retour stuurt. Enige manier hoe je volgens mij kan wisselen. Dat is het gedoe toch niet waard?
Ik heb nog even op HT Forum gecheckt en de V-woofer hoort inderdaad niet glad aan te voelen. Als jouw units glas aanvoelen dan heb je toch gewoon de W te pakken. Leek me al veel werk en moeite om zoiets te wisselen. Op HT Forum zijn ook wat foto's van de 816W langsgekomen die meer egaal blijken te zijn dan de foto's die hier gepost zijn. Lichtinval kan ook veel doen.echoes schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 16:28:
Ik heb de 826V met een Marantz 6007?, voor het stereo beeld heb ik het volgende gedaan.echoes schreef op zaterdag 15 februari 2020 @ 12:34:
1. Meridian explorer vanaf de PC (optisch)
2. Frontspeakers door een Linn LK85 eindversterker.
3. Amp in Pure Direct.
Ik heb echt amazing geluid met flac over foobar2000, had ik niet verwacht van een surround versterker.
Zonder klonk het het erg vlak en duf.
The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.
Gisteren gemaild naar ze (support.home@focal.com), met foto's. Hopelijk krijg ik een reactie (lijkt me toch wel netjes).
Mijn kat gebruikt de linker speaker nog wel eens als opstap naar de kast en ook weer als afstap om er af te komen. Beest weegt bijna 7kg. Kan het zijn dat er in de speaker zelf wat mis is?
Het is niet heel storend en natuurlijk op te lossen door de linker speaker wat meer db’s te geven, maar ik ben benieuwd of dit normaal is.
[ Voor 11% gewijzigd door Hulleman op 28-02-2020 10:08 ]
Op basis van de ontvangen antwoorden van Focal (hieronder) ben ik nu wel min of meer overtuigd dat de speakers toch zgn. W-conussen hebben, ze voelen niet als schuurpapier.Helaas heb ik tot nu toe niets gehoord van Focal zelf (vorige week, vraag gesteld via het contactformulier op hun website).
Gisteren gemaild naar ze (support.home@focal.com), met foto's. Hopelijk krijg ik een reactie (lijkt me toch wel netjes)
Als er iemand is die in de buurt van postcode 6671AZ woont en de 816V of 816W speakers heeft, dan houd ik me voor een luistersessie aanbevolen.
Bedankt voor de reacties, foto's en het meedenken.
En nog een mailtje verder, vandaag, kreeg ik het onderstaand antwoord:Van: x.yy@focal.com
Verzonden: maandag 24 februari 2020 15:23
Aan: J.H.
Onderwerp: RE: Foto's Focal luidspreker Focal V 816W
Dear Mr H.
Your Chorus 816W speakers are equipped with theses W cones, that have never really the same aspect (different painting of the foam) from a range to another and sometimes from series to series.
Best regards
-------------
x.yy – Service Consommateur/Support Technique – Consumer service/Technical Support
FOCAL-Listen Beyond
108, rue de l’avenir - BP374 – 42353 La Talaudiere CEDEX - France
0826101182 (0,15cts la minute) www.focal.com
Van: x.yy@focal.com
Verzonden: vrijdag 28 februari 2020 15:35
Aan: J.H.
Onderwerp: RE: Focal V 816W
Dear Mr H.
No doubt about this (I checked the photos and the serial) but the first way to ensure you is touching, Polyglass is like sand paper when you touch, and W is totally “smooth” because of the glass fiber surface
Best regards
-------------
x.yy – Service Consommateur/Support Technique – Consumer service/Technical Support
FOCAL-Listen Beyond
108, rue de l’avenir - BP374 – 42353 La Talaudiere CEDEX - France
0826101182 (0,15cts la minute) www.focal.com
[ Voor 12% gewijzigd door echoes op 28-02-2020 20:00 ]
Simpelste test is om de speaker links/rechts te wisselen en horen of het dan nu aan de andere kant harder klinkt. Als dat zo is, ligt het aan de speaker, anders aan de instellingen of apparatuur.Hulleman schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 10:06:
Ik heb een vraag over mijn focals aria 926. Het valt me op dat de tweeter van de rechter speaker duidelijk harder speelt dan de tweeter van de linker speaker. Ik gebruik een marantz 5010 met audyssey setup. Het verschil is waarneembaar in de stereo modus (audyssey), maar ook in de direct modus (zonder audyssey). Het volume is. Het viel me eerst op qua gehoor, maar eens wat zitten meten met de decibelmeter van mn apple watch en er zit in dezelfde stukken muziek soms 4 a 5 decibel tussen. Wellicht niet het beste meetapparatuur, maar beter heb ik niet. De fronts staan beiden op 0db in de instelingen. In audyssey is de afstand tot luisterpositie ook gelijk. Bij direct modus hoor ik het ook en is het verschil ook meetbaar. Is dit normaal of iemand enig idee wat het kan zijn?
Mijn kat gebruikt de linker speaker nog wel eens als opstap naar de kast en ook weer als afstap om er af te komen. Beest weegt bijna 7kg. Kan het zijn dat er in de speaker zelf wat mis is?
Het is niet heel storend en natuurlijk op te lossen door de linker speaker wat meer db’s te geven, maar ik ben benieuwd of dit normaal is.
Thnx, idd een slimme oplossing om het te checken. Heb eerst ff een nieuwe audyssey gedraaid en het probleem lijkt verholpen te zijn. Vind ik bijzonder, aangezien ik in de direct modus ook verschil hoorde in volume tussen de rechter en linker speaker.JAHRASTAFARI schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 13:49:
[...]
Simpelste test is om de speaker links/rechts te wisselen en horen of het dan nu aan de andere kant harder klinkt. Als dat zo is, ligt het aan de speaker, anders aan de instellingen of apparatuur.
Even een bump gezien deze post mijn opviel. Bedoel je overigens niet de Chora 816?nodog schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 22:40:
Ik had even niet door dat de prijs per stuk ging dus waar ik dacht dat een setje 826 700e kostte is dat dus het dubbele. Ja, nogal dom natuurlijk maar ach...
Overigens vandaag in de winkel wezen luisteren en de Chora 826, Chora 716 en de oude Chorus 716 naast elkaar gehoord. Voor wat het waard is (iedereen heeft een andere voorkeur voor wat hij/zij prettig vind om naar te luisteren natuurlijk) is naar mijn mening de volgorde van best naar slechtst precies omgekeerd als dat je verwacht.
De Chora 826 klonk vreselijk hard/schel. wel erg duidelijk geluid en stereobeeld hoor. Heel de ruimte werd gevuld op alle frequenties zeg maar, maar het klonk mij vreselijk vermoeiend in de oren.
De Chora 716 had dat alles in iets mindere mate, dus minder bereik maar ook minder schel waardoor hij wat mij betreft uiteindelijk toch net wat fijner klonk dan de 826
De Chorus 716 klonk gewoon okee. Minder heftig geluid dan bovenstaande speakers maar evenwichtig en vrij neutraal. Misschien zullen sommigen 'm wat te tam vinden vergeleken met de nieuwe serie maar ik vond het dus prettiger hoewel ook weer niet zodanig goed dat ik 'm aangeschaft heb.
Ik heb nu een setje Chorus 716W staan met een CC700 center. Deze zijn al weer redelijk belegen (zelfs het fineer bladdert op sommige punten af doordat de speaker in de zon heeft gestaan ) en ik zou wel eens wat anders willen.
De Chorus zou ik inderdaad bestempelen als tam, evenwichtig maar wel een fijn luistergeluid. Eigenlijk zou ik deze willen verplaatsen als rear-speakers maar ik vraag mij af of de nieuwe Chora 826/816 wel passend zijn icm de oudere serie. Zelf denk ik dat de Chora 816 goed genoeg is, onze woonkamer is niet al te groot (pak hem beet 25m2)
Overigens ondertussen tweedehands zelfbouwspeakers (Vifa Vivace) op marktplaats gekocht en qua sound zijn die zoveel beter van kwaliteit als wat ik in de winkel hoorde dat het gewoon niet grappig meer is. Ook nog eens half de prijs (mijn set kostte 650e). Uiteraard is het met zelfbouw een beetje een gok of alles in orde is maar ik zou zeggen; laat je oren werken en ga daar op af.
In het kort, mijn Focal 826W's zijn cadeau gedaan aan de papa. Voor mezelf was het al anderhalf jaar duidelijk dat ik wou upgraden naar de Kanta lijn van Focal. Ik had bij iear.nl eens een demo gehoord van de Kanta nr.1 en ik stond versteld van het geluid ivgl met mijn toenmalige 826W's.
Gezien ik naar een kleinere ruimte verhuisd ben (woonkamer is nu ongeveer 30 m2), misschien een beetje tegenstrijdig zou je denken, maar ik ben voor de Kanta nr.3 gegaan. Een kleinere ruimte is echt een pak moeilijker om je geluid op orde te krijgen dan een grotere ruimte. Ik hoor nu ook weer goed wat de 826W's kunnen in een grotere ruimte bij mijn ouders bijvoorbeeld, dus ik wist dat ik de Kanta nr3 moest kiezen tov de Kanta nr2. om een even warm gevoel te hebben in de eigen woonkamer.
(ook bij iear.nl staan speakers in de grote luisterruimte echt vrij, en klinken de 826W's veel beter dan hier bij mij in de huidige woonkamer bijvoorbeeld).
De versterker is nog steeds een Marantz 7025. De receiver heeft een upgrade gekregen naar een model met 4K ondersteuning (SR5015) gezien de TV ook 4K is (Sony 65XG8505)
Ik had ook flink wat last van reflecties/echo boven de 5khz, ondanks alle muren en plafonds hier werden behangen met vliesbehang. De oplossing was redelijk snel duidelijk, gezien ook vrouwlief de oplossing moest goedkeuren. De oplossing aankopen was echter tricky, gezien hier in BE enkel profesionele kantoorinrichters het product importeerden en dus ook VEEL te veel aanrekenden. Uiteindelijk ben ik rechtstreeks bij de fabrikant in UK gaan aankloppen en heb ik rechtstreeks kunnen inkopen ( Soundtect Ltd )
(Een kleine 1000€ bespaard op 6 panelen en verder een geweldige service van hun sales)
Bij deze enkele shots :
Vrouwlief viel even achterover van de dozen toen de man van iear.nl binnen reed

:strip_exif()/f/image/bQXeyaOnCZLVFexBARxseN8x.jpg?f=fotoalbum_large)
Zicht op speakers :
:strip_exif()/f/image/cDTQnSBjgJ2r8qxnslq5k6Sv.jpg?f=fotoalbum_large)
Zicht naar Wave panelen :
:strip_exif()/f/image/DJF4gwsZG0l5IvceOMpknuOe.jpg?f=fotoalbum_large)
Todo's : ...nog een andere subwoofer.
Momenteel is dat een SVS PB12 Plus. Momenteel enkel actief onder de 40 Hz. Hij staat achter de rode zetel op de foto en zie je dus niet. Ik vind hem in sub-bass echt niet strak genoeg voor muziek
( vooral merkbaar in Dubstep die heel diep gaat en wanneer er in de bass nog kleinere nuances/schommelingen zou moeten zitten ).
Wellicht opnieuw een SVS dan , maar ik kijk uit naar een cylindrische variant met meer vermogen, en met bluetooth, die wat makkelijker te tunen is met een smartphone app.
Dromen : die Rotel Michi's zijn momenteel mijn natte droom. Giften worden aanvaard
Ik ben op zoek naar een versterker om mijn Focal Aria 7.1 setup uitbreiden naar Atmos 11.1. Ik redelijk nieuw in deze wereld kan wel wat advies gebruiken. Deze Aria's heb ik nog niet zo lang en zijn momenteel aangesloten op Denon AVR-1706 (ook nieuw voor mij).
De huidige combinatie werkt prima voor home theater maar muziek valt een beetje tegen bij wat ik die speakers bij anderen heb horen doen. Ik weet niet of ik dat moet zoeken in de versterker of in de akoestiek van de kamer, maar aangezien ik toch een nieuwe versterker wil richt ik mijn aandacht daar eerst op.
Aan zoveel kanalen hangt uiteraard een prijskaartje. Zelfs de "eenvoudigste" 11.1 versterkers van Denon (AVR-X4400H) en Marantz (SR7013) kosten heel wat waterijsjes. Nou mag het best wat kosten maar als het niet het muzikale niveau haal dat ik zoek dan zou het een beetje zonde zijn en geef ik liever wat meer uit. Helaas is er in dat segment niet heel veel aanbod. Een stap beter en de versterker kost al snel meer dan ik voor de luidsprekers heb betaald en dat voelt niet in verhoudig.
Natuurlijk heb ik ook gekeken wat anderen en de fabrikant adviseren en combi die ik veel zie is een versterker van Naim. Ik geloof niet dat Naim een 11.1 AV-receiver maakt en ik geloof dat ik dat ook niet zou willen betalen.
Wat het voor mij moeilijker maakt is dat ik nogal tegenstrijdige informatie zie. Aan de ene kant zie ik namelijk opmerkingen dat de Aria 926 eenvoudig aan te sturen is met 91 dB. Aan de andere kant zie ik reviewers die zeggen dat deze speakers profiteren van een stevige versterker. Spreken die elkaar nu tegen, is het een kwestie van relativiteit (het high-end van de een is het budget van de ander), of snap ik gewoon niet hoe het werkt?
Gaat een Denon/Marantz AVR (van minder dan 2k euro) deze speakers tot hun recht laten komen of doe ik ze daarmee te kort?
Buiten een 11.1 Denon/Marantz versterker, zie ik twee andere opties:
a) een 11.1 Denon/Marantz/Anthem die dubbel zo duur is,
b) een bescheiden 9.1 AV receiver met pre-out + goede stereo versterker.
Optie a (meer geld uitgeven) is natuurlijk altijd mogelijk maar ik heb geen idee of ik er iets mee opschiet.
Daarom voel ik eigenlijk meer voor optie b, zodat ik desgewenst de stereo versterking verder kan upgraden zonder de rest weg te moeten gooien.
Ik heb daar echter wat twijfels bij.
- Werkt Atmos wel zoals het hoort wanneer twee kanalen apart versterkt worden?
- Werkt Room Correction (Dirac enzo) in deze situatie?
- Ik heb allemaal Aria's gekocht om zoveel mogelijk hetzelfde geluid te hebben. Gaat dat voordeel helemaal verloren als ik ze op verschillende versterkers aansluit?
Dan nog een beginnersvraagje over versterkers. Ik geloof dat er onderscheid wordt gemaakt tussen geintegreerde versterkers en losse voor- en eind-versterkers. Kan ik bij optie b (het gebruik van de pre-out van een AV-receiver) pure eind-versterker gebruiken of moet daar toch nog een voorversterker (of nog iets anders) tussen?
Ik weet dat het antwoord op alle vragen "zelf thuis luisteren" zou kunnen zijn, maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan met dit soort apparaten dus ik probeer het een beetje te richten.
This post is warranted for the full amount you paid me for it.
Even wat meningen van mijn kant.
Jouw Aria’s zijn redelijk makkelijk aan te sturen. Ik heb zelf de 948 gehad toen die uitkwam. Het hoge rendement maakt dat je niet zoveel vermogen nodig hebt.
Het vergelijken met anderen hoe daar de aria’s klonken is weinig zinvol. De kamer en akoestiek maken driekwart van het geluid uit. Investeren in de akoestiek met bijv. absorptiepanelen kan enorm veel meerwaarde bieden. De galm neemt daardoor af en het geluid raakt minder “versmeerd” met de reflecterende geluiden.
De denon die je hebt, is een vrij eenvoudig model. Duurdere modellen kunnen meer kanalen processen en meer luidsprekers aansturen, dus met meer versterkers ingebouwd. Ook hebben duurdere modellen meer mogelijkheden qua ruimtecorrectie (Audyssey MultEQ XT, XT32), hetgeen ook een veel groter effect kan hebben dan enkel betere eindversterkers. En met preprocessors en eindversterkers ga je een veel duurder pad in.
Met atmos ga je zeg maar de hoogte in met je geluid, en afhankelijk van je ruimte, budget en zin om se ruimte aan te passen, hang je de hoogte luidsprekers recht boven je, of aan de voor en achterwand bovenin, of zet je ze op de hoofdspeakers en komt het geluid geweerkaatst via het plafond.
Weet dat veel films en bronnen niet meer dan 5 “horizontale” kanalen gebruiken. Atmos is object gebaseerd, dus de processor rekent zelf uit hoe die het geluid moet verdelen over 2 of 6 hoogte speakers.
Beide modellen die je noemt hebben "maar" negen eindversterkers aan boord. Ze kunnen wel 11.2 processen maar als je elf kanalen actief aan wilt sturen zal daar een eindversterker bij moeten.CAPSLOCK2000 schreef op zondag 15 november 2020 @ 17:07:
Aan zoveel kanalen hangt uiteraard een prijskaartje. Zelfs de "eenvoudigste" 11.1 versterkers van Denon (AVR-X4400H) en Marantz (SR7013) kosten heel wat waterijsjes.
Dat laatste is mijns inziens pure marketing praat. In dit segment zijn geen speakers die een echt zware versterker nodig hebben. Als je gaat meten dan kom je wellicht op een relatief laag punt qua laagste weerstand maar met de gevoeligheid van de hedendaagse speakers (en ook de Aria) is dat allemaal geen probleem. Van mijn speakers zeiden ze exact hetzelfde maar ik merkte geen verschil vanaf een mid-end Denon naar high-end Denon naar een Denon met eindtrappen uitgeschakeld (dus puur ingezet als processor) en losse eindversterking. Geen centje pijn.Aan de ene kant zie ik namelijk opmerkingen dat de Aria 926 eenvoudig aan te sturen is met 91 dB. Aan de andere kant zie ik reviewers die zeggen dat deze speakers profiteren van een stevige versterker.
Mijns inziens wel maar dit zal altijd een discussiepunt blijven. Dan kom je op het punt van hoorbare verschillen tussen receivers, kabels, er cetera. Een punt/gebied waar twee kampen zijn. De enige manier om er achter te komen is zelf gaan luisteren en zelf beslissen. Ikzelf ben van het kamp dat liever meer geld in de speakers (en als het kan) akoestiek steekt omdat dat meer brengt. Ik heb diverse dingen getest en ik hoor geen verschil maar mogelijk is dat bij jou anders.Gaat een Denon/Marantz AVR (van minder dan 2k euro) deze speakers tot hun recht laten komen of doe ik ze daarmee te kort?
Als in via de Pre Out op een externe versterker? Dat werkt gewoon. Makkelijkst is wel echt een eindversterker te nemen zodat je maar één keer volumeregeling hebt.Ik heb daar echter wat twijfels bij.
- Werkt Atmos wel zoals het hoort wanneer twee kanalen apart versterkt worden?
Idem aan boven.Werkt Room Correction (Dirac enzo) in deze situatie?
Idem aan wat ik eerder zei over klankverschillen.Ik heb allemaal Aria's gekocht om zoveel mogelijk hetzelfde geluid te hebben. Gaat dat voordeel helemaal verloren als ik ze op verschillende versterkers aansluit?
Zie boven, eindversterker zodat je niet met twee keer volumeregeling zit. De voorversterker is de receiver immers al.Dan nog een beginnersvraagje over versterkers. Ik geloof dat er onderscheid wordt gemaakt tussen geintegreerde versterkers en losse voor- en eind-versterkers. Kan ik bij optie b (het gebruik van de pre-out van een AV-receiver) pure eind-versterker gebruiken of moet daar toch nog een voorversterker (of nog iets anders) tussen?
Akoestische aanpassingen wil ook doen maar is een ander traject.Het vergelijken met anderen hoe daar de aria’s klonken is weinig zinvol. De kamer en akoestiek maken driekwart van het geluid uit. Investeren in de akoestiek met bijv. absorptiepanelen kan enorm veel meerwaarde bieden. De galm neemt daardoor af en het geluid raakt minder “versmeerd” met de reflecterende geluiden.
Ik heb ook een versterker nodig met Atmos.
Hoewel ik snap dat de accoustiek van grote invloed is vind ik het vergelijken met anderen wel zinvol.
Dat laat mij horen wat mogelijk is.
Daarnaast zal ik me toch ergens op moeten baseren bij het aanschaffen van luidsprekers.
Ik ga inderdaad liever niet het dure pad van de losse componenten op, maar als ik van te voren al weet dat ik er anders toch niet kom dan kan ik daar beter op plannen.De denon die je hebt, is een vrij eenvoudig model. Duurdere modellen kunnen meer kanalen processen en meer luidsprekers aansturen, dus met meer versterkers ingebouwd. Ook hebben duurdere modellen meer mogelijkheden qua ruimtecorrectie (Audyssey MultEQ XT, XT32), hetgeen ook een veel groter effect kan hebben dan enkel betere eindversterkers. En met preprocessors en eindversterkers ga je een veel duurder pad in.
[ Voor 9% gewijzigd door CAPSLOCK2000 op 15-11-2020 19:07 ]
Hmm, tnx, dan komt dus nog een paar honderd euro extra bovenop. Dan wordt de route met losse eindversterking (financieel gezien) weer wat interessanter.FeaR schreef op zondag 15 november 2020 @ 17:57:
Beide modellen die je noemt hebben "maar" negen eindversterkers aan boord. Ze kunnen wel 11.2 processen maar als je elf kanalen actief aan wilt sturen zal daar een eindversterker bij moeten.
Tnx, dat is het hoort commentaar waar ik een beetje op hoopteVan mijn speakers zeiden ze exact hetzelfde maar ik merkte geen verschil vanaf een mid-end Denon naar high-end Denon naar een Denon met eindtrappen uitgeschakeld (dus puur ingezet als processor) en losse eindversterking. Geen centje pijn.
Wat betreft kabels zit ik in het koper=koper kamp.Mijns inziens wel maar dit zal altijd een discussiepunt blijven. Dan kom je op het punt van hoorbare verschillen tussen receivers, kabels, er cetera. Een punt/gebied waar twee kampen zijn. <knip> Ikzelf ben van het kamp dat liever meer geld in de speakers (en als het kan) akoestiek steekt omdat dat meer brengt. Ik heb diverse dingen getest en ik hoor geen verschil maar mogelijk is dat bij jou anders.
En zelfs als zo'n zilveren kabel marginaal beter zou zijn dan ben ik met je eens dat je het geld beter in speakers kan steken.
Maar versterkers?
Ik heb hier nog een oude Phillips versterker staan en er is een heel duidelijk verschil met de Denon te horen. Dat is geen verschil van fijnproevers maar een enorm verschil in klank waarvan ik zeker weet dat iedereen het kan horen. Misschien is de Philips gewoon versleten. Maar ik heb een beetje moeite te geloven dat mensen duizenden euro's aan een stereo versterker uitgeven als het echt geen verschil maakt. Maar ja, tegelijkertijd zie ik ze ook idiote bedragen voor een meter kabel betalen....
Dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Het aantal winkels hier in de omgeving dat Focal Aria's heeft staan en verschillene AV receivers van meer dan 3K is zeg maar vrij beperkt.De enige manier om er achter te komen is zelf gaan luisteren en zelf beslissen.
Tnx, dat is denk ik wat ik wil.Als in via de Pre Out op een externe versterker? Dat werkt gewoon. Makkelijkst is wel echt een eindversterker te nemen zodat je maar één keer volumeregeling hebt.
PS.
Bedoel je met uitbreiden naar Atmos niet eigenlijk 7.1.4?
[ Voor 33% gewijzigd door FREAKJAM op 15-11-2020 20:08 ]
is everything cool?
https://www.focal.com/en/...ding-speakers/aria-k2-936
Heb ze nog niet op de site van een dealer zoals bijvoorbeeld iEar zien staan met euro-prijzen. Volgens WhatHiFi gaan ze in Engeland £ 3.699 per paar kosten.
https://www.whathifi.com/...-aria-k2-936-floorstander
Ik kende ze nog niet, maar nu staan ze op de radar, bedankt!FREAKJAM schreef op zondag 15 november 2020 @ 20:01:
Nieuwe Anthems al bekeken? MRX 1140 en 740 (met losse versterker voor Atmos) behoort tot de mogelijkheden.
PS.
Bedoel je met uitbreiden naar Atmos niet eigenlijk 7.1.4?
En ik bedoel inderdaad dat ik een 7.1.4 setup wil.
Nu lijkt een setje focal 716 me wel wat, gezien de hoge sensitiviteit voor het beperkte wattage van de versterker. Maar gast dat wel goed met een minimum aanbevolen wattage van 40w?
En maakt het nog veel uit of ik een setje tweedehands (uit de s-reeks bijvoorbeeld) koop of iets nieuwers?
-'sin
Lijkt wel op de kevlar conus van B&W. Esthetisch komt het mij wat schreeuwerig over tov die mooie flax conussen. Ze zijn dus zo'n € 1.100 per paar duurder dan de flax variant. Ben benieuwd of deze speakers zoveel beter klinken dan de variant met flax conussen.S1NN3D schreef op maandag 16 november 2020 @ 20:30:
Vandaag een mailing ontvangen van Focal dat ze de Aria 900 familie uitgebreid hebben met een nieuwe 3-weg vloerstaander; de K2 936.
https://www.focal.com/en/...ding-speakers/aria-k2-936
Heb ze nog niet op de site van een dealer zoals bijvoorbeeld iEar zien staan met euro-prijzen. Volgens WhatHiFi gaan ze in Engeland £ 3.699 per paar kosten.
https://www.whathifi.com/...-aria-k2-936-floorstander
Focal is inderdaad niet lastig aan te sturen, veelal zitten ze op (meer dan) 90 dB gevoeligheid. Ze dippen wel redelijk laag in weerstand maar door de hoge gevoeligheid gebruik je al zo weinig vermogen dat die dip relatief gemakkelijk op te vangen is. Ik zou daar zo geen probleem zien.Somethingsin schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 21:34:
Nu lijkt een setje focal 716 me wel wat, gezien de hoge sensitiviteit voor het beperkte wattage van de versterker. Maar gast dat wel goed met een minimum aanbevolen wattage van 40w?
En maakt het nog veel uit of ik een setje tweedehands (uit de s-reeks bijvoorbeeld) koop of iets nieuwers?
Dat was ook mijn eerst gedachte. Naast schreeuwerig zou ik het haast goedkoop noemen.Hulleman schreef op woensdag 23 december 2020 @ 09:10:
[...]
Esthetisch komt het mij wat schreeuwerig over tov die mooie flax conussen.
Het materiaal van de conussen is slechts 1 aspect, de ophanging, rubbers, magneten enz spelen ook een grote rol. Die gele conussen zijn natuurlijk iconisch voor Focal, vooral in de toenmalige car-audio een echte hype. Of ze beter klinken dan flax. Ik denk het niet, maar misschien hebben ze niet enkel het materiaal van de conussen aangepast, dus je weet het op papier nooit. Gaan luisteren is de boodschap.Hulleman schreef op woensdag 23 december 2020 @ 09:10:
[...]
Lijkt wel op de kevlar conus van B&W. Esthetisch komt het mij wat schreeuwerig over tov die mooie flax conussen. Ze zijn dus zo'n € 1.100 per paar duurder dan de flax variant. Ben benieuwd of deze speakers zoveel beter klinken dan de variant met flax conussen.
Dank je wel voor het antwoord. Ik heb het ook nog even nagevraagd bij de focal-dostributeur, maar die zegt juist dat 20W te winig is om de juiste klank uit de speakers te krijgen, en dat het (bij hogere volumes) wel kwaad kan als de versterker gaat vervormen en dat hij wel meer vermogen aanraadt.FeaR schreef op woensdag 23 december 2020 @ 09:21:
Focal is inderdaad niet lastig aan te sturen, veelal zitten ze op (meer dan) 90 dB gevoeligheid. Ze dippen wel redelijk laag in weerstand maar door de hoge gevoeligheid gebruik je al zo weinig vermogen dat die dip relatief gemakkelijk op te vangen is. Ik zou daar zo geen probleem zien.
Nu zal ik denk ik niet snel aan echt te hoge volumes komen (en met een 20W versterker zal je ook met flinke clipping niet snel een speaker die tot 200W aankan beschadigen, gok ik), maar dat van die klank zou wel jammer zijn.
Wat ik ook wel bijzonder vindt is dat mijn huidige, veeel minder gevoelige speakers blijkbaar wel met 20 (of zelfs 10) watt om kunnen gaan. Hoe is dat te rijmen?
-'sin
Verkoop-/marketingpraat versus technische onderbouwing. Toegegeven, hogere volumes zullen zeker een issue gaan vormen met een 20 Watt versterker. Echter om een feestje te geven ga je met en vijfvoud van dat vermogen ook in de problemen komen. Voor normaal huiskamervolume en een goede film kom je met 20 Watt best een eind. 25 man in de kamer (niet tijdens Corona), drankje er bij en dan de ruimte willen vullen met muziek? Nee.Somethingsin schreef op donderdag 24 december 2020 @ 16:08:
[...]
Dank je wel voor het antwoord. Ik heb het ook nog even nagevraagd bij de focal-dostributeur, maar die zegt juist dat 20W te winig is om de juiste klank uit de speakers te krijgen, en dat het (bij hogere volumes) wel kwaad kan als de versterker gaat vervormen en dat hij wel meer vermogen aanraadt.
Nu zal ik denk ik niet snel aan echt te hoge volumes komen (en met een 20W versterker zal je ook met flinke clipping niet snel een speaker die tot 200W aankan beschadigen, gok ik), maar dat van die klank zou wel jammer zijn.
Wat ik ook wel bijzonder vindt is dat mijn huidige, veeel minder gevoelige speakers blijkbaar wel met 20 (of zelfs 10) watt om kunnen gaan. Hoe is dat te rijmen?
Ik zocht hele tijd op het forum. Welke versterkers nou het beste met de speakers Focal 1028be match, maar ik kon niet echt vinden. Volgens mij heeft Focal 1028be wel een zwaar versterker nodig minimaal 2x150 watts?. Ik hoor graag of iemand ervaring heeft met de Focal 1028be. Mvg
Dat gezegd hebbende: ik heb een stel Kanta 2's die ik aanstuur met een NAD C298 (2x 185 watt aan 8 ohm).
Een vriend van mij heeft 1028BE's met een wat oudere Arcam AVR. Klinkt ook prima.
Je kan het beste zelf gaan luisteren.
https://www.focal.com/en/...&utm_campaign=1000-series
Wat zijn de verschillen in weergave tussen 1028 en kanta 2?canth schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 11:57:
Focal speakers (ook de 1028BE) hebben over het algemeen geen monsterlijk zware versterkers nodig Ze klinken prima met een versterker rond de 80/100 watt (aan 8 ohm).
Dat gezegd hebbende: ik heb een stel Kanta 2's die ik aanstuur met een NAD C298 (2x 185 watt aan 8 ohm).
Een vriend van mij heeft 1028BE's met een wat oudere Arcam AVR. Klinkt ook prima.
Je kan het beste zelf gaan luisteren.
Met warmer bedoel ik een iets meer aangezet midden/laag. Het hoog en midden-hoog is altijd goed in orde geweest (1027/1028 en Kanta). Na de Dirac correctie (NAD C658) heb ik nog steeds (ruim) voldoende laag, maar het is wel iets minder aangezet dan zonder Dirac. Dit zou overigens ook heel goed aan mijn kamer kunnen liggen...
[ Voor 6% gewijzigd door canth op 31-01-2021 17:09 ]
ik ben een liefhebber van muziek en goed geluid en beginner HiFi enthousiasteling maar ik zit zelf een beetje in dubio ik heb geluisterd naar een focal Aria 948 en een 926 maar ik ben er nog niet helemaal overuit welke van de 2 ik moet kiezen.
ik heb een denon AVR-3500H gekocht en wou een van deze twee zuilen erop aansluiten. alleen waar ik een beetje mee zit is het volgende ik ga nog een centre speaker halen en een sub. heb ik dan de low end nog nodig van de aria 948? omdat ik voor een sub ga? naar mij idee zou ik zeggen nee ik heb de 948 dan niet meer nodig. of mis ik wat over het hoofd?
ik ga nog een eindversterker aanschaffen weet alleen nog niet welke. al hoe wel ik goeie dingen gehoord heb van de cambridge audio CXA81.
hopelijk kunnen jullie hier een lichtje op schijnen
Als je voor een surround set gaat, zou ik de 926 nemen met een sub. Een goede sub levert meer en beter laag dan de grotere 948.choastech schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 09:42:
Hallo Lieve mensen van het Focal topic.
ik ben een liefhebber van muziek en goed geluid en beginner HiFi enthousiasteling maar ik zit zelf een beetje in dubio ik heb geluisterd naar een focal Aria 948 en een 926 maar ik ben er nog niet helemaal overuit welke van de 2 ik moet kiezen.
ik heb een denon AVR-3500H gekocht en wou een van deze twee zuilen erop aansluiten. alleen waar ik een beetje mee zit is het volgende ik ga nog een centre speaker halen en een sub. heb ik dan de low end nog nodig van de aria 948? omdat ik voor een sub ga? naar mij idee zou ik zeggen nee ik heb de 948 dan niet meer nodig. of mis ik wat over het hoofd?
ik ga nog een eindversterker aanschaffen weet alleen nog niet welke. al hoe wel ik goeie dingen gehoord heb van de cambridge audio CXA81.
hopelijk kunnen jullie hier een lichtje op schijnen
Ik ben begonnen bij de Triangle Cello, Dali en Phonar. Deze gaven mij niet het gevoel een grote verbetering te zijn voor hetgeen wat ik had. Ook de grotere versie van de Triangle Cello (de Quator) was niet helemaal wat ik zocht.
Door de vraag van mijn metgezel “wat zou je meenemen als geld er niet toe doet” zijn we een ruimte in gelopen waar de Focal Utopia evo stond. Na hier even na geluisterd te hebben liepen we weer terug naar de eerste luister ruimte om de spullen die we meegenomen hadden in te pakken toen de Focal Kanta 2 onze aandacht trok.
Toch nog maar even aansluiten en luisteren en verdomt, dit kwam erg dicht in de buurt van wat ik zocht. Mooi diep gedetailleerd geluidsbeeld en ik werd emotioneel meegenomen in de muziek. Precies waar ik naar opzoek was.
Na mij hierin wat verdiept te hebben kwam ik ook de sopra tegen welke ik er mooier uit vond zien. Lang verhaal kort, na meerdere luister sessies op verschillende lokaties(ivm andere soorten luister ruimte) en wat onderhandelen was het dan afgelopen zaterdag zover. De upgrade naar de Sopra 2 is een feit (en een waar ik nooit van heb durven dromen)
:strip_exif()/f/image/tAhD8dQWM6oFCAVdMxuFpYfI.jpg?f=fotoalbum_large)
Volgende uitdaging: de ruimte akoestisch aanpakken want dat is nu wel nodig.
[ Voor 3% gewijzigd door raze88 op 18-05-2021 20:04 ]
De Focal Solo 6BE is getest op audiosciencereview.com.
https://www.audiosciencer...iew-studio-monitor.25407/
Ik heb enkele akoestische panelen opgehangen en er zijn gordijnen gekomen. Dit maakt een enorm verschil in positieve zin. Ook heb ik weer wat upgrades aan de versterker uitgevoerd (andere buizen en ontkoppel elcos).JAHRASTAFARI schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 13:50:
@raze88 Schiet het al op met de aanpassingen in akoestiek?
De Focal Solo 6BE is getest op audiosciencereview.com.![]()
https://www.audiosciencer...iew-studio-monitor.25407/
Eind september wordt er als het goed is gestart met de verbouwing van onze woning. In de woonkamer zullen dan (als het goed is) Akupanels meegenomen gaan worden.
:strip_exif()/f/image/ekwQXIc3hjs0gVRuk5dt6RKO.jpg?f=fotoalbum_large)
Uitgepakt, 2x Focal 926 en 1x Focal 900 Center in de kleur 'Dark Ebony':
:strip_exif()/f/image/COXBLzVshoqhfF1KOmggAIOy.jpg?f=fotoalbum_large)
Er moet nog wel het één en ander gebeuren, zoals plaatsing luidsprekers & subwoofer, het inspelen en de huidige Rel Quake subwoofer vervangen voor een groter exemplaar. Maar klinkt heerlijk, kan er binnenkort ongetwijfeld meer over vertellen
[ Voor 8% gewijzigd door stin00 op 02-08-2021 14:49 ]
Your Friendly Neighborhood Moderator
Nice!! Gefeliciteerd met je prachtige speakers!stin00 schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 14:47:
Hier stond vanochtend een prachtig Focal pallet van 78kg voor de deur:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Er moet nog wel het één en ander gebeuren, zoals plaatsing luidsprekers & subwoofer, het inspelen en de huidige Rel Quake subwoofer vervangen voor een groter exemplaar. Maar klinkt heerlijk, kan er binnenkort ongetwijfeld meer over vertellenHeb de set nieuw uit Frankrijk gehaald voor €1409 incl verzending (dank @Morpheus2003 voor de tip en @Jorgen voor het advies). Scheelt bizar veel met Nederlandse prijzen, dan ga je al snel richting de 2500.
Je hebt zeker geen jonge kinderen dat je de doeken eraf hebt gehaald? 😛
[ Voor 3% gewijzigd door Morpheus2003 op 02-08-2021 16:49 ]
Mooi spul! Veel plezier ermee. Dat is een zeer scherpe prijs! Heb je ze rechtstreeks bij Focal gehaald of bij een winkel in Frankrijk? Heb 5 jaar geleden € 1.800 voor een setje 926 betaald.stin00 schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 14:47:
Heb de set nieuw uit Frankrijk gehaald voor €1409 incl verzending (dank @Morpheus2003 voor de tip en @Jorgen voor het advies). Scheelt bizar veel met Nederlandse prijzen, dan ga je al snel richting de 2500.
[ Voor 6% gewijzigd door Hulleman op 03-08-2021 08:24 ]
Mooi hoor, veel plezier ermee!stin00 schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 14:47:
Hier stond vanochtend een prachtig Focal pallet van 78kg voor de deur:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Er moet nog wel het één en ander gebeuren, zoals plaatsing luidsprekers & subwoofer, het inspelen en de huidige Rel Quake subwoofer vervangen voor een groter exemplaar. Maar klinkt heerlijk, kan er binnenkort ongetwijfeld meer over vertellenHeb de set nieuw uit Frankrijk gehaald voor €1409 incl verzending (dank @Morpheus2003 voor de tip en @Jorgen voor het advies). Scheelt bizar veel met Nederlandse prijzen, dan ga je al snel richting de 2500.
Hier dezelfde opstelling met 936's en de CC900. Ik zou wel je lampen opofferen om meer ruimte te geven voor je speakers - het lijkt nu erg op elkaar gepropt en dat doet je geluid geen goed denk ik.
Je kunt dan wel kleine lampen op je speakers zetten of iets aan de muur monteren.
Ik heb ook de doeken er niet op zitten, vind het fraaier zo. Toen we nog katten hadden haalde ik ook meteen de doeken er af, want dat is topspul om in te gaan hangen anders...
Klopt - de woonkamer is sowieso helemaal volgepropt momenteel.. heb te weinig ruimte voor al m'n elektronicaSoeski schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 13:21:
[...]
Mooi hoor, veel plezier ermee!
Hier dezelfde opstelling met 936's en de CC900. Ik zou wel je lampen opofferen om meer ruimte te geven voor je speakers - het lijkt nu erg op elkaar gepropt en dat doet je geluid geen goed denk ik.
Je kunt dan wel kleine lampen op je speakers zetten of iets aan de muur monteren.
Ik heb ook de doeken er niet op zitten, vind het fraaier zo. Toen we nog katten hadden haalde ik ook meteen de doeken er af, want dat is topspul om in te gaan hangen anders...
Maar heb helaas besloten de focal aria's toch weer te verkopen.. het hoog was me wat te schel en ik kreeg snel last van vermoeide oren. Ik las nog dat een stereo versterker met meer vermogen dit mogelijk kan verhelpen, maar dat haalde weinig uit. Ook met een EQ geen positief effect.
Anoniem: 159816
Opmerkelijk, aangezien de Aria serie een neutrale (=goede) luidspreker is. Wat voor luidsprekers had je eerst?stin00 schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 23:21:
[...]
Klopt - de woonkamer is sowieso helemaal volgepropt momenteel.. heb te weinig ruimte voor al m'n elektronicaBen wat aan het verplaatsen en rondschuiven.
Maar heb helaas besloten de focal aria's toch weer te verkopen.. het hoog was me wat te schel en ik kreeg snel last van vermoeide oren. Ik las nog dat een stereo versterker met meer vermogen dit mogelijk kan verhelpen, maar dat haalde weinig uit. Ook met een EQ geen positief effect.
Heb je ze wel echt de kans gegeven dan - de kamer dus goed voorbereid op zo'n set-up? Het zijn beste speakers voor zo op het oog de hoeveelheid m2 en een kale houten vloer helpt ook niet direct, maar je had al room correction gedaan zei je.stin00 schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 23:21:
[...]
Klopt - de woonkamer is sowieso helemaal volgepropt momenteel.. heb te weinig ruimte voor al m'n elektronicaBen wat aan het verplaatsen en rondschuiven.
Ik heb de Aria 936 dus staan, met de CC900, de Aria 906 achter en de Focal Sub 1200W. De room correction moest ook wel even aan de gang bij mij (en nu opnieuw want ik heb een groot kleed neergelegd), maar het schelle herken ik niet. De 936 heeft volgens mij dezelfde tweeter als de 926, alleen een woofer extra - verder niet veel verschil. Onze woonkamer is 80m2, dus minder reflecties van muren en stoelen/banken staan verder uit elkaar.
Zeker opmerkelijk, Focal Arias komen regelmatig goed uit objectieve tests (metingen). Het werd na 2 weken ook niet subjectief beter (gewenning) en kreeg er met een equalizer geen verbetering in. Moet er wel bij zeggen dat mijn gehoor relatief overgevoelig lijkt voor hoog geluid, dus het ligt aan mijn gehoor en zeker niet aan de speakers.Anoniem: 159816 schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 10:56:
[...]
Opmerkelijk, aangezien de Aria serie een neutrale (=goede) luidspreker is. Wat voor luidsprekers had je eerst?
Ik had hiervoor een oud setje Totem Mite T luidsprekers - het tegenovergestelde van neutrale luidsprekers. Totem Acoustic is denk ik jouw aartsvijand als ik zo jouw berichten lees over objectieve metingen en neutrale luidsprekers
In mijn optiek heb ik ze een kans gegeven, ik zou ze ook zeker niet zo snel verkopen als ik er niet ècht gek van werd. Ze zijn inderdaad wat te groot voor een woonkamer van 30m². De luisterafstand is zo'n 4.5 meter en de luidsprekers staan 2 meter uit elkaar en 50cm van de muur. Ze werden rondom wel wat belemmerd natuurlijk en ook het gebrek aan tapijt helpt niet, dus de akoestiek van de ruimte is wel van uiterst bedenkelijk niveau. Verder heb ik er 2 weken naar geluisterd met/zonder room correction, EQ instellingen, anders plaatsen en een andere stereo versterker (al geloof ik totaal niet in verschillende sound per versterker). Ik wilde ze eigenlijk minimaal 1 maand lang de kans geven, maar ik wilde ze tijdens het luisteren liever uitzetten dan doorluisteren. Dan houdt het op helaas.Soeski schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 11:45:
[...]
Heb je ze wel echt de kans gegeven dan - de kamer dus goed voorbereid op zo'n set-up? Het zijn beste speakers voor zo op het oog de hoeveelheid m2 en een kale houten vloer helpt ook niet direct, maar je had al room correction gedaan zei je.
Ik heb de Aria 936 dus staan, met de CC900, de Aria 906 achter en de Focal Sub 1200W. De room correction moest ook wel even aan de gang bij mij (en nu opnieuw want ik heb een groot kleed neergelegd), maar het schelle herken ik niet. De 936 heeft volgens mij dezelfde tweeter als de 926, alleen een woofer extra - verder niet veel verschil. Onze woonkamer is 80m2, dus minder reflecties van muren en stoelen/banken staan verder uit elkaar.
De Marktplaatser die ze heeft overgenomen is overigens heel erg blij met de luidsprekers. Het zijn ook gewoon verdomd mooie en goede luidsprekers, zeker als je ze bij homecinesolutions in Frankrijk koopt met een deal, maar niet aan mij besteed helaas.
[ Voor 3% gewijzigd door stin00 op 18-08-2021 13:12 ]
Anoniem: 159816
Denk dat ze bij de T versie de treble hebben teruggeschroefd, want vanaf 5kHz is het oorpijn.stin00 schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 12:05:
[...]
Zeker opmerkelijk, Focal Arias komen regelmatig goed uit objectieve tests (metingen). Het werd na 2 weken ook niet subjectief beter (gewenning) en kreeg er met een equalizer geen verbetering in. Moet er wel bij zeggen dat mijn gehoor relatief overgevoelig lijkt voor hoog geluid, dus het ligt aan mijn gehoor en zeker niet aan de speakers.
Ik had hiervoor een oud setje Totem Mite T luidsprekers - het tegenovergestelde van neutrale luidsprekers. Totem Acoustic is denk ik jouw aartsvijand als ik zo jouw berichten lees over objectieve metingen en neutrale luidsprekers
https://harmonicsreview.w...m/2010/02/03/totem-mites/
In Nederland te koop voor 849 bij iEar, in Frankrijk voor 719. Toch een behoorlijk verschil
Woon zelf in België. Kunnen jullie nog dealers aanraden in Zuid-Nederland of België waar een scherpe prijs te bekomen is? Ik vermoed niet dat deze met Black Friday in de aanbieding gaan zijn ofzo.
Voor dat verschil zou ik ze hier kopen. Al is het voor eventuele garantie afhandeling. Je speakers naar Frankrijk terug sturen is een dure grap.WhiteDog schreef op woensdag 17 november 2021 @ 22:14:
Ik sta op het punt om 5 stuks Focal 300 ICLCR5 aan te schaffen (plafond inbouw). Deze komen in een 7.1 opstelling (3 vooraan, 2 achteraan, 2 andere plafond inbouw speakers nog te bepalen).
In Nederland te koop voor 849 bij iEar, in Frankrijk voor 719. Toch een behoorlijk verschil
Woon zelf in België. Kunnen jullie nog dealers aanraden in Zuid-Nederland of België waar een scherpe prijs te bekomen is? Ik vermoed niet dat deze met Black Friday in de aanbieding gaan zijn ofzo.
Daar betaal je 559 per stuk als je per mail een prijsopgave doet.
Frankrijk: 5 x 559 + 90 verzending = 2.885 euro
Nederland: 849 x 5 = 4245 euro
Koekoek, als er 2 stuk gaan en je koopt er 2 nieuwe voor in de plaats ben je nog steeds goedkoper uit dan de Nederland optie. In Nederland kan je natuurlijk ook korting krijgen, maar niet zoveel
Ik ben benieuwd of je HomeCineSolutions nog zelf kan mailen voor nóg meer korting bij afname van 5 speakers. Zou het altijd proberen.
[ Voor 12% gewijzigd door stin00 op 18-11-2021 10:15 ]
Dat is een redelijk nette prijs, al zijn ze 1650 a 1670 incl verzending in Frankrijk. Maarja garantie en import komt altijd met een prijsJAHRASTAFARI schreef op donderdag 18 november 2021 @ 15:12:
Of via stassen, mijn aria 948 waren daar vlak na introductie 2050 ipv 2800.
Ik zie ze staan voor 1295 het stuk, dus 2600 het paar?stin00 schreef op donderdag 18 november 2021 @ 18:56:
[...]
Dat is een redelijk nette prijs, al zijn ze 1650 a 1670 incl verzending in Frankrijk. Maarja garantie en import komt altijd met een prijs
https://www.homecinesolut...2217-focal-aria-948-noyer
Even een demander le prix confidentiel aanvragen, dan krijg je na x minuten een e-mail met 1580 voor 2 speakers als aanbodJAHRASTAFARI schreef op donderdag 18 november 2021 @ 19:30:
[...]
Ik zie ze staan voor 1295 het stuk, dus 2600 het paar?
https://www.homecinesolut...2217-focal-aria-948-noyer
Dat zullen vermoedelijk 2x ICW6 worden en een Sub 1000 F (748 €).
Installatie is jammer genoeg pas voorzien voor 03/2022 maar ik wil niet het risico lopen dat er tegen dan niets meer te koop is 😢
Hoe is dit afgelopen?WhiteDog schreef op donderdag 18 november 2021 @ 20:47:
Bedankt iedereen voor de uitleg. Ik was inderdaad al van plan om ze bij die Franse winkel vandaan te halen vanwege de prijs. Is een dikke 2 uur rijden van hieruit dus ik kan ze gewoon gaan ophalen. Zal dan maar meteen een sub en de 2 andere speakers meebestellen 😄
Installatie is jammer genoeg pas voorzien voor 03/2022 maar ik wil niet het risico lopen dat er tegen dan niets meer te koop is 😢
Ik ben ook benieuwd hoe dit is afgelopen. Ik ben zelf van plan om voor de fronts en center te gaan voor de IWLCR6 aangevuld met de SVS sb-1000 pro als sub (of is de Focal sub 1000F een betere optie?). Voor Atmos dacht ik aan 2x 300IW6 en voor de keuken (muziek) ook 2x 300IW6. Voor wat betreft de surroundspeakers ben ik er nog niet uit. De vrouw des huizes wil immers geen zichtbare speakers achter de bank dus daar moet een oplossing voor bedacht worden. Iemand ervaring met plafondspeakers voor de surroundchannels?WhiteDog schreef op donderdag 18 november 2021 @ 20:47:
Bedankt iedereen voor de uitleg. Ik was inderdaad al van plan om ze bij die Franse winkel vandaan te halen vanwege de prijs. Is een dikke 2 uur rijden van hieruit dus ik kan ze gewoon gaan ophalen. Zal dan maar meteen een sub en de 2 andere speakers meebestellen 😄
Ik heb op het moment een 5.1 opstelling van Dali (Zensor) aangestuurd via een Denon x4200.
In mis vooral het laag in stereo en zoek eigenlijk een compleet nieuwe set speakers. Nu kwam er op mijn pad een 5.0 set Focal's bestaande uit:
826v
806v
800cc
Dit voor een afgesproken prijs van 1200 euro.
Mijn vraag is eigenlijk of dit een goede prijs is voor deze set en wellicht dat iemand iets kan zeggen over of het überhaupt wel een upgrade is ten opzichte van mijn Dali s
Ik heb de Dali's nooit beluisterd en kan je daarom niet vertellen of het een upgrade is. Misschien kan ik je helpen met de prijs. Ik heb dezelfde set staan op de rears na, ik heb de 807v. Ik kwam van een set 716 als fronts en CC700 center en ik kan niet anders zeggen dat de cc800V en 826V voor mij een enorme verbetering waren.vwtune schreef op zondag 30 januari 2022 @ 19:39:
Aankoop advies gevraagd.
Ik heb op het moment een 5.1 opstelling van Dali (Zensor) aangestuurd via een Denon x4200.
In mis vooral het laag in stereo en zoek eigenlijk een compleet nieuwe set speakers. Nu kwam er op mijn pad een 5.0 set Focal's bestaande uit:
826v
806v
800cc
Dit voor een afgesproken prijs van 1200 euro.
Mijn vraag is eigenlijk of dit een goede prijs is voor deze set en wellicht dat iemand iets kan zeggen over of het überhaupt wel een upgrade is ten opzichte van mijn Dali s
Qua prijs lastig maar lijkt me reëel. Ik had enorm veel geluk met de 826V die ik tweedehands over kon nemen van iemand die er graag van af wilde en heb er 550 euro voor betaald en voor de cc800v 100. Ik denk dat de 826V als set zeker wel rond de 750+ op moeten brengen maar dat is een wilde gok. De rears komen ook van een Focal liefhebber en mocht ik toen voor 250 meenemen. Dus in totaal 900 euro maar ik besef me dat dat veel mazzel was.

Bedankt voor je info, inmiddels heb ik ze staan en moet zeggen dat het een hele verbetering is tov de Dali's.Biatch schreef op maandag 31 januari 2022 @ 20:16:
[...]
Ik heb de Dali's nooit beluisterd en kan je daarom niet vertellen of het een upgrade is. Misschien kan ik je helpen met de prijs. Ik heb dezelfde set staan op de rears na, ik heb de 807v. Ik kwam van een set 716 als fronts en CC700 center en ik kan niet anders zeggen dat de cc800V en 826V voor mij een enorme verbetering waren.
Qua prijs lastig maar lijkt me reëel. Ik had enorm veel geluk met de 826V die ik tweedehands over kon nemen van iemand die er graag van af wilde en heb er 550 euro voor betaald en voor de cc800v 100. Ik denk dat de 826V als set zeker wel rond de 750+ op moeten brengen maar dat is een wilde gok. De rears komen ook van een Focal liefhebber en mocht ik toen voor 250 meenemen. Dus in totaal 900 euro maar ik besef me dat dat veel mazzel was.
Ik ben alleen nog heel erg aan het spelen met de settings van mijn Denon.
Na de kalibratie heeft ie de center en fronts op LARGE gezet. Handmatig heb ik de center weer naar small gezet, maar de fronts op large gelaten. Na de aanpassing van de fronts op small, was het geluidsbeeld echt aanzienlijk slechter dan wanneer ze staan op large, ik miste een hoop definitie en heel raar, ook het laag miste ik...
Beetje vrreemd of hebben meer hun fronts op large staan in een surround opstelling?
Het zijn tenslotte wel Full range speakers, dus ergens niet gek dat ze op Large gezet worden en ook beter klinken erop?
[ Voor 3% gewijzigd door vwtune op 01-02-2022 21:38 ]
Heb je wel of geen subwoofer? Je had een Dali 5.1 set en had het over een Focal 5.0. Heb je de subwoofer meegenomen of niet? Zo niet dan zou de optie SMALL of LARGE niet eens beschikbaar moeten zijn. Als er wel een subwoofer aan is gesloten, check dan of de crossover wel helemaal open staat en dat je de crossover regelt in de receiver. Als er wel een subwoofer is kan het ook nog dat de Denon deze niet goed detecteert. Anders zie ik geen reden om het gros van de speakers op LARGE in te stellen.vwtune schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 21:33:
[...]
Beetje vrreemd of hebben meer hun fronts op large staan in een surround opstelling?
Deze speakers als Full Range beschouwen zou ik niet doen, dat zijn ze niet.
[ Voor 12% gewijzigd door FeaR op 01-02-2022 22:15 ]
Ik heb nog wel een losse subwoofer (BK XXLS400) erbij en is ook gedetecteerd door de Denon. De crossover achter de sub heb ik op de helft staan en het volume ook, als ik de crossover van de sub helemaal opengooi, dan hoor je zelf zware stemmen uit de sub komen en wordt het geluid boomerig, dat mag niet de bedoeling zijn lijkt mij.FeaR schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 22:06:
[...]
Heb je wel of geen subwoofer? Je had een Dali 5.1 set en had het over een Focal 5.0. Heb je de subwoofer meegenomen of niet? Zo niet dan zou de optie SMALL of LARGE niet eens beschikbaar moeten zijn. Als er wel een subwoofer aan is gesloten, check dan of de crossover wel helemaal open staat en dat je de crossover regelt in de receiver. Als er wel een subwoofer is kan het ook nog dat de Denon deze niet goed detecteert. Anders zie ik geen reden om het gros van de speakers op LARGE in te stellen.
Deze speakers als Full Range beschouwen zou ik niet doen, dat zijn ze niet.
op de Denon staat LFE op 120
Fronts: Lage
Center: (stond ook large, crossover 40, maar heb ik gezet op small en crossover 80)
Rears: small (crossover 80)
Wanneer ik de fronts aanpas naar small en crossover ook op 80 zet, dan klinkt het echt heel anders (minder mooi, vol(geen / nauwelijks bass uit de fronts en minder dynamisch). Ben een beetje het spoor bijster.
Moet misschien de fronts op large en de crossover juist omhoog? rond de 200 ofzo ipv 40 of 80?
[ Voor 4% gewijzigd door vwtune op 02-02-2022 11:05 ]
Crossover op de subwoofer geheel open zetten, je regelt de crossover immers op de receiver.vwtune schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 10:49:
[...]
Ik heb nog wel een losse subwoofer (BK XXLS400) erbij en is ook gedetecteerd door de Denon. De crossover achter de sub heb ik op de helft staan en het volume ook, als ik de crossover van de sub helemaal opengooi, dan hoor je zelf zware stemmen uit de sub komen en wordt het geluid boomerig, dat mag niet de bedoeling zijn lijkt mij.
Ikzelf speel met 60 Hz als crossover op een paartje 826W, kan je eventueel ook nog testen. Dat je met de speakers op SMALL en 80 Hz als crossover geen bass meer hebt klopt. Alles onder de 80 Hz wordt dan niet naar de speakers gestuurd en die zullen die tonen ook niet weer gaan geven. De crossover is qua fgrens wel minder zwart-wit dan ik hier stel, maar puur voor de beeldvorming.Wanneer ik de fronts aanpas naar small en crossover ook op 80 zet, dan klinkt het echt heel anders (minder mooi, vol(geen / nauwelijks bass uit de fronts en minder dynamisch). Ben een beetje het spoor bijster.
Maar verder zitten er geen grove fouten in je instellingen. Als in, waardes die te ver uit elkaar liggen waardoor je gaten gaat krijgen. Enige wat ik dan zo snel kan bedenken is plaatsing/akoestiek en dan vooral van de subwoofer. Als in, als je de speakers niet afkapt (LARGE) heb je OK geluid, kap je de speakers wel af (SMALL) dan mis je bereik/tonen. Met de speakers op SMALL zou de subwoofer onder de crossover weer moeten geven wat de speakers niet doen. Als je dan bereik mist komt de subwoofer (met dat deel van het bereik) mogelijk niet goed tot zijn recht?
[ Voor 10% gewijzigd door FeaR op 02-02-2022 11:09 ]
ik denk dat je hier de spijker op zijn kop slaat, zojuist alles opnieuw gekalibreerd, alles op small, front op 60Hz en de rest op 80Hz. Ik heb een L vormige woonkamer en zit in het midden van de woonkamer, dus niet tegen de muur met mijn bank. In elke hoek van de woonkamer is de bass (van de sub) merkbaar aanwezig, zelfs in de hal en wc buiten de woonkamer) maar op mijn zitplek niet.... ik heb in elke hoek al de sub geplaats en ook midden van de lang muur, maar alle geen positief effect. Geen idee wat ik er nog meer aan kan doen. Zit nu zelfs te denken om een andere sub te kopen, maar lost dit mijn 'probleem' ook op?FeaR schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 11:07:
[...]
Crossover op de subwoofer geheel open zetten, je regelt de crossover immers op de receiver.
[...]
Ikzelf speel met 60 Hz als crossover op een paartje 826W, kan je eventueel ook nog testen. Dat je met de speakers op SMALL en 80 Hz als crossover geen bass meer hebt klopt. Alles onder de 80 Hz wordt dan niet naar de speakers gestuurd en die zullen die tonen ook niet weer gaan geven. De crossover is qua fgrens wel minder zwart-wit dan ik hier stel, maar puur voor de beeldvorming.
Maar verder zitten er geen grove fouten in je instellingen. Als in, waardes die te ver uit elkaar liggen waardoor je gaten gaat krijgen. Enige wat ik dan zo snel kan bedenken is plaatsing/akoestiek en dan vooral van de subwoofer. Als in, als je de speakers niet afkapt (LARGE) heb je OK geluid, kap je de speakers wel af (SMALL) dan mis je bereik/tonen. Met de speakers op SMALL zou de subwoofer onder de crossover weer moeten geven wat de speakers niet doen. Als je dan bereik mist komt de subwoofer (met dat deel van het bereik) mogelijk niet goed tot zijn recht?
Als het kan: sub op de luisterplek zetten en dan rond “kruipen” met een nummer met een aantal afwisselende bastonen erin. Locaties waar het goed klinkt zijn locaties waar je je sub kan neerzetten. Google maar eens op de “subcrawl”vwtune schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 16:52:
[...]
ik denk dat je hier de spijker op zijn kop slaat, zojuist alles opnieuw gekalibreerd, alles op small, front op 60Hz en de rest op 80Hz. Ik heb een L vormige woonkamer en zit in het midden van de woonkamer, dus niet tegen de muur met mijn bank. In elke hoek van de woonkamer is de bass (van de sub) merkbaar aanwezig, zelfs in de hal en wc buiten de woonkamer) maar op mijn zitplek niet.... ik heb in elke hoek al de sub geplaats en ook midden van de lang muur, maar alle geen positief effect. Geen idee wat ik er nog meer aan kan doen. Zit nu zelfs te denken om een andere sub te kopen, maar lost dit mijn 'probleem' ook op?
kan ik de sub dan plaatsen voor mijn bank op de grond, of moet het dan echt letterlijk op mijn bank en zitplek waar ik altijd zit? Ik ga er vanuit dat het gewoon op de grond voor mijn zitplek is...JTfoto schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 17:18:
[...]
Als het kan: sub op de luisterplek zetten en dan rond “kruipen” met een nummer met een aantal afwisselende bastonen erin. Locaties waar het goed klinkt zijn locaties waar je je sub kan neerzetten. Google maar eens op de “subcrawl”
Gewoon op de zitplaats zetten, tenzij dat natuurlijk erg lastig gaat, maar bij een normale bank moet dat prima kunnen.vwtune schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 18:18:
[...]
kan ik de sub dan plaatsen voor mijn bank op de grond, of moet het dan echt letterlijk op mijn bank en zitplek waar ik altijd zit? Ik ga er vanuit dat het gewoon op de grond voor mijn zitplek is...
*KNIP*
Volgende keer eerst even contact zoeken met een moderator van het subforum waarin je wilt posten en twijfelt.
Taxatie en/of hinten naar verkoop op het forum is inderdaad niet de bedoeling. Prijzen en verkoopstrategie zal je zelf vast moeten stellen aan de huidige markt.
[ Voor 111% gewijzigd door FeaR op 09-02-2022 16:07 ]
Aan het kijken naar een nieuwe 5.0 set, ter vervanging van huidige Q Acoustic set 2050i/C2000i/2020i.
Vind ze esthetisch niet helemaal mijn ding, maar spelen wel heel mooi open, helder en met veel detail. (Ideaal voor homecinema?)
Twijfel tussen:
Focal Chora
Klipsch Reference Premiere
Monitor Audio Silver 6G
Keuzes…? 🤔
🍏 MacBook Pro 13” 🍏 iPad Pro 2020 🍏 iPhone 12 Pro 🍏 Apple TV 4K 128GB 2022
In de living heb ik een 2.0 set Focal Chorus 826W. Ik weet niet hoe deze is in vergelijking met de Chora, maar een 5.0 set kan zich best meten met de Klipsch. Alhoewel de Focal zich, wat mijn oren betreft, eerder leent voor muziek.
Hou er wel rekening mee dat de Klipsch qua formaat toch een maat groter is dan de Focal.
Moet wel eerlijk zeggen: het staat pas sinds gister.
[ Voor 151% gewijzigd door FeaR op 03-04-2022 14:33 ]
Zet dyn eq eens aan dat compenseerd voor lage en hoge tonen bij lagere volumes.MonsieurHilbert schreef op zondag 3 april 2022 @ 13:06:
Ik heb Focal Aria 926 speakers en een Denon AVR-X1700H. Maar de bas is er nog niet echt. Andere versterker kopen of een subwoofer erbij?
Moet wel eerlijk zeggen: het staat pas sinds gister.
Het zal met dyn eq aan veel voller klinken als je zachter speelt.
De 6G zal door de komst van de 7G een stuk goedkoper aan te schaffen zijn, en als die net zo goed is als de RX8 (een voorloper hiervan) dan is dat zeker eentje om naar te gaan luisteren.ppeter schreef op zondag 20 februari 2022 @ 20:21:
Iemand ervaring met de Focal Chora?
Aan het kijken naar een nieuwe 5.0 set, ter vervanging van huidige Q Acoustic set 2050i/C2000i/2020i.
Vind ze esthetisch niet helemaal mijn ding, maar spelen wel heel mooi open, helder en met veel detail. (Ideaal voor homecinema?)
Twijfel tussen:
Focal Chora
Klipsch Reference Premiere
Monitor Audio Silver 6G
Keuzes…? 🤔