LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |
Bij Stassen valt er heel goed over de prijs te praten ;-)Hulleman schreef op woensdag 14 december 2016 @ 20:08:
[...]
Ben heel benieuwd! Ze liggen buiten mijn gestelde budget, maar wellicht is er een mooie prijs van te maken of vind ik ze zo goed klinken dat ik mijn budget bij moet stellen.
Live youre Life and Enjoy every Day
Ga voor het maximaal haalbare! Het leven is te kort voor slechte speakersHulleman schreef op woensdag 14 december 2016 @ 20:08:
[...]
Ben heel benieuwd! Ze liggen buiten mijn gestelde budget, maar wellicht is er een mooie prijs van te maken of vind ik ze zo goed klinken dat ik mijn budget bij moet stellen.

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |
Welkom en foto's zijn altijd een leuke aanvulling!Hulleman schreef op dinsdag 27 december 2016 @ 17:58:
Ik ben lid van de focal club.
Wat is de rest van je set?
Er staat nog een kerstboom in de weg. Foto's volgen daarna. Als versterken een Marantz 5010, een jamo S60 center en BA A25 als rears. Volgende upgrade wordt de center speaker. De BA A25 doen hun werk prima als rears bij films en series.JAHRASTAFARI schreef op woensdag 28 december 2016 @ 09:36:
[...]
Welkom en foto's zijn altijd een leuke aanvulling!
Wat is de rest van je set?
Edit. Vergeet ik de svs pb1000
[ Voor 4% gewijzigd door Hulleman op 28-12-2016 09:57 ]
Gisteravond de eerste film gekeken met een dolby 5.1 spoor en kmoet zeggen de center valt me niet tegen icm de 926. Maja zal wel weer een heel ander verhaal zijn als ik er een aria center op aansluit. Vast weer een wereld van verschil.
Blijft erg verslavend dat upgraden van je set!
Ik ben van mijn stoel gevallen. Wat een geluid.
Al lang positieve ervaringen met een Node, en nu dus de versie met versterker in huis. Dit is de oude versie met zogenaamde DDFA/Zetex/CSR chipsets/principe. Een digitale versterker van begin tot eind, zeg maar een kleine NAD M2 of 390DD maar wel enigszins beperkt in vermogen, 2x50watt aan 4Ohm. Soortgelijk aan de NAD 7050 qua versterker principe en uitgangsvermogen, maar dan met de bluesound streamer ingebouwd. In elk geval blijkt dit meer dan genoeg power voor mijn Focal 1028 BE. Kan het op een volume zetten dat ik de bassen echt voel en het al lang niet meer prettig speelt (te hard voor mijn oren).
Maar wat een geluid. Schoon, zuiver, vrij van welke vervorming of kleuring, je hoort zoveel meer details opeens. Kleine afwijkingen in een percussiegeluid, de galm van een stem, bijgeluiden van een piano. Rete strakke plaatsing, zoveel meer diepte in het geluid, Meer controle en details ook in het laag. En dat voor nog geen 400 euro nieuw gekocht!
Het laat ook zien tot waartoe deze Focals in staat zijn. Waarschijnlijk zal er met een NAD M2 of 390DD nog meer uit te halen zijn, maar ik ben gewoon zo verbaasd dat er met zo'n kleine - met alle respect eigenlijk lullige - streamer/versterker zo'n goed geluid kan worden neergezet. Daar sta je dan met je 15kg wegende 1.700+ euro kostenende, dubbel-mono opgebouwde, stereoplay überragende
[ Voor 3% gewijzigd door JAHRASTAFARI op 28-12-2016 10:50 ]
Ik ga nog geen ruim drie ruggen neerleggen voor een subwoofer.
Wie weet ooit als ik een mooi groot vrijstaand huis heb met een dito huiskamer. Misschien heb ik het winnende lot wel met de oudejaarstrekking
Dat heb ik al...!Hulleman schreef op woensdag 28 december 2016 @ 11:00:
[...]
Ik ga nog geen ruim drie ruggen neerleggen voor een subwoofer.
Wie weet ooit als ik een mooi groot vrijstaand huis heb met een dito huiskamer. Misschien heb ik het winnende lot wel met de oudejaarstrekking
Geen idee wat hier nog aan te doen is...

Dit is erg slecht idd. Heb je al contact opgenomen met de dealer of importeur?vhal schreef op woensdag 28 december 2016 @ 14:15:
Als ik zo mijn huidige Focals bekijk, mag er wel gekeken worden naar de kwaliteit van de speakers. Ik heb hier twee 716W's staan waarvan het fineer van boven tot onder los laat aan de randen. Ze zijn wel 6 jaar oud.
[afbeelding]
Alles is te maken. In dit geval te maken door het netjes te (laten) plakken, opnieuw laten fineren of spuiten. Vraag is alleen wat het kost en of dat het waard is.vhal schreef op woensdag 28 december 2016 @ 14:15:
Als ik zo mijn huidige Focals bekijk, mag er wel gekeken worden naar de kwaliteit van de speakers. Ik heb hier twee 716W's staan waarvan het fineer van boven tot onder los laat aan de randen. Ze zijn wel 6 jaar oud.
[afbeelding]
Staan de speakers warm (naast een kachel of veel direct zonlicht) dat het fineer krom trekt of de lijm op lost? Kan ook door de lichtinval van de foto komen, maar het doek lijkt ook verkleurd. Hier (Focal Chorus 826W) is het doek een stuk donkerder.
[ Voor 14% gewijzigd door FeaR op 28-12-2016 17:53 ]
Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.
Ja, ligt ws aan de crappy telefooncamera. Het doek is verder zwart. Wat betreft zonlicht heb je misschien wel een goed punt, de speakers staan niet naast een raam maar wel in een ruimte met veel ramen waardoor het zonlicht wellicht het probleem is.FeaR schreef op woensdag 28 december 2016 @ 17:05:
[...]
Alles is te maken. In dit geval te maken door het netjes te (laten) plakken, opnieuw laten fineren of spuiten. Vraag is alleen wat het kost en of dat het waard is.
Staan de speakers warm (naast een kachel of veel direct zonlicht) dat het fineer krom trekt of de lijm op lost? Kan ook door de lichtinval van de foto komen, maar het doek lijkt ook verkleurd. Hier (Focal Chorus 826W) is het doek een stuk donkerder.
Toch maar eens kijken of ik er iets mee kan doen.
De toenmalige dealer is niet meer, distributeur zou ik nog kunnen proberen.JAHRASTAFARI schreef op woensdag 28 december 2016 @ 15:23:
[...]
Dit is erg slecht idd. Heb je al contact opgenomen met de dealer of importeur?

https://imageshack.com/a/img924/7982/NEAkEm.jpg
Wat je ziet:
Focal aria 926
SVS PB1000
Marantz 5010
Jamo S60 CEN
Samsung F6670 46 inch
Playsation 4
Ziggo Horizonbox
Minix Neo X8H Plus
Links de kast met mn whisky's
[ Voor 4% gewijzigd door FeaR op 30-12-2016 11:30 ]
Normaal door de url tussen IMG-tags te zetten. Dat had ik ook even voor je gedaan, maar de foto is wel erg groot. Daarom heb ik de tags weer verwijderd.Hulleman schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 10:26:
Hierbij de foto van mijn setup: (ik weet ff niet hoe ik een direct plaatje in een bericht krijg)
Ik heb dit ook gehad met mijn Dali's. Stonden wel al jaren in de zon, pas later had ik een zonnescherm dat automatisch naar beneden ging. Het leek inderdaad of de speaker ging splijten aan de zijkant. Erg lelijk, en zonde!vhal schreef op woensdag 28 december 2016 @ 14:15:
[afbeelding]
Mooie aankoop! De Opticon 6 en de 936 heb ik ook naast elkaar gezet, maar dan thuis. De 926 had ik in "de zaak" gehoord en was ik al erg over te spreken. Eenmaal thuis hoor je pas of een speaker ook bij je past, in de ruimte past en of je het geluid dus mooi vindt. En dat is nog zonder uitgebreide calibratie, want dat maakt ook nog eens een wereld van verschil.Hulleman schreef op dinsdag 27 december 2016 @ 17:58:
Ik ben lid van de focal club. Een heel aantal speakers geluisterd, waaronder de Dali opticon 6, aria 926/936, b&w cm8, triangle ez esta, een phonor en een kef. Welke kef t was geen idee, maar die beviel me totaal niet. Leek wel een vervomd geluid, alsof de speaker in t water stond. De b&w cm8 kan ik kort over zijn; echt rommel in mijn oren voor wat die dingen moeten kosten. Al snel kwam ik bij de Opticon 6 en aria 926 uit, waarbij de Aria 926 behoorlijk meer body heeft. Ze hadden ook een 936 klaargezet, maar daar werd ik helemaal onrustig van. Veel minder balans dan de 926. Het klonk echt too much vond ik. Uiteindelijk dus gegaan voor de 926 en thuis al mee gespeeld. Hele mooie vooruitgang tov de Jamo S606👍
Voor mij werd het wel de 936 t.o.v. de Opticon 6; ik vond dat de Opticon iets teveel zelf bepaalde wat je wel en niet kreeg te horen. De Aria 936 gaf alles gewoon door zoals het is, minder "gekleurd" als je wil. En ik kwam van Dali af, dus ik was "gewend" aan die sound. Het werd uiteindelijk wel de 936 i.p.v. de 926 vanwege de extra toegevoegde speaker en dus nog meer scheiding in de tonen. En ook omdat hij gewoon HUGE is
Na calibratie klonk het overigens HEEL erg anders, dus het begint pas bij het aansluiten thuis. Daarna ga je het echt aanpassen aan je ruimte. Je weet niet wat je hoort als je de calibratie gedaan hebt; alsof er nog een heel andere set staat.
[ Voor 6% gewijzigd door Soeski op 30-12-2016 11:55 ]
Ok, daar is dus niks aan veranderd. Ik had het nog tussen imgr tags geplaatst. Dat werkte niet. Vroegah zat ik veel op fora en dat was de manier om plaatjes meteen passend te krijgen.FeaR schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 11:31:
[...]
Normaal door de url tussen IMG-tags te zetten. Dat had ik ook even voor je gedaan, maar de foto is wel erg groot. Daarom heb ik de tags weer verwijderd.
Moet je echt een handig iemand vinden. Ik heb mijn Focals bij Hobo gekocht en die hebben ook contact gezocht met Focal, maar er is niets meer aan te doen helaas.vhal schreef op woensdag 28 december 2016 @ 14:15:
Het is ook "IMG" en geen "IMGR", zie ook UBB FAQ. De foto wordt op de juiste manier verkleind zodat de forum lay-out niet wordt verpest, maar de grootte van de foto blijft gelijk.Hulleman schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 12:07:
[...]
Ok, daar is dus niks aan veranderd. Ik had het nog tussen imgr tags geplaatst. Dat werkte niet. Vroegah zat ik veel op fora en dat was de manier om plaatjes meteen passend te krijgen.
In dit topic praten we over de Focal speakers in het algemeen. Als je op zoek bent naar persoonlijk aankoopadvies, graag een eigen topic openen in Consumentenelektronica Aankoopadvies. De Chorus speakers zijn overigens niet zo'n lastig aan te sturen speakers dus het heeft weinig zin om je heel erg druk te maken over welke versterker/receiver je koopt.stijn12 schreef op maandag 6 februari 2017 @ 16:50:
Iemand bekend met de Focal new chorus 726? Volgens review geweldige speakers! Graag zou deze kolpen maar welke versterker zouden jullie aanraden voor deze beesten?
Nu ben ik op WhatHiFi een Cambridge CX A60 versterker tegengekomen die erg goed uit de test komt. Maar vaak hoor ik dat een speaker en versterker moeten ‘matchen’ en ik ben benieuwd of dit een goede combinatie zou zijn. Ik merk dat ik een voorkeur heb voor warm geluid waarbij alles iets meer uitgesmeerd wordt. Verder vraag ik me af of 2 x 60 Watt RMS vermogen genoeg is om deze speakers aan te sturen. De speakers hebben een vrij hoog rendement dus misschien is dit geen probleem.
De speakers zijn optisch aangesloten op de TV, waar ik TV/Radio/muziek via laptop&chromecast op luister.
Ik ben benieuwd naar jullie mening/reactie! Als jullie andere versterkers aanbevelen dan hoor ik dat ook graag!
Dynaudio Contour 20i | Naim Nait XS 3 | Naim ND5 XS 2 | Naim HiCap DR | Audes ST-900DC
Verder heb je helemaal niet veel vermogen nodig. Met 5 watt klinkt het met jouw speakers al behoorlijk hard.
Ach, je hoort ook vaak dat kabels verschillen brengen en eindversterkers met honderden Watts nodig zijn voor een goede weergave. Dat is de wereld van de audio, wetenschap en emotie gaan hier niet echt samen. De ene kant van de groep zal dan ook zeggen dat speakers en versterking (en mogelijk ook kabels en bronnen) qua klank moeten matchen. De andere kant van de groep is van mening dat elke receiver/versterker in zijn werkzame gebied gelijk moet klinken. Het is aan één persoon om uit te vinden tot welke groep je hoort. Als je het mij zou vragen zou ik de Onkyo houden en eventuele tuning van de set in afstellen van de set (plaatsing en akoestiek) zoeken.Gerwin89 schreef op woensdag 15 februari 2017 @ 16:05:
Maar vaak hoor ik dat een speaker en versterker moeten ‘matchen’ en ik ben benieuwd of dit een goede combinatie zou zijn.
Behoorlijk hard is een understatement. 5 Watt op een speaker met 91,5 dB gevoeligheid levert voor het paar waardes op van over de 100 dB op één meter afstand. Ga je uit van speaker dicht tegen een wand of zelfs in een hoek dan wordt het nog meer.JAHRASTAFARI schreef op woensdag 15 februari 2017 @ 18:10:
Verder heb je helemaal niet veel vermogen nodig. Met 5 watt klinkt het met jouw speakers al behoorlijk hard.
[ Voor 49% gewijzigd door FeaR op 15-02-2017 18:22 ]
Ik hoor hele goede verhalen over de Naim Supernait of Naim Supernait 2 in combinatie met de Aria 926 speakers. Het schijnt ook dat de speakers in combinatie met deze versterker zijn ontwikkeld. Alleen ligt deze versterker behoorlijk boven budget...huug1984 schreef op woensdag 15 februari 2017 @ 16:36:
Ik heb de Aria 926 ook, schitterende speakers en hebben niet veel vermogen nodig. Ik heb ze aangesloten op een Naim Supernait (2x80W) en die heeft heel erg veel reserve. De combi Naim en Focal vind ik erg prettig klinken, je zou de instapper van Naim ook eens kunnen proberen.
Er valt weinig in te stellen bij de Onkyo Receiver. Het is een instap receiver met een 'tone mode' en een 'direct mode'. In de tone mode kan je wat spelen met bass en treble, maar hij klinkt het mooist als beide gewoon op 0 staan. Qua vermogen hoef ik dus niet echt op te letten? Ik lees wel eens dat een te lichte versterker op grote speakers kan leiden tot clipping wat weer schadelijk is voor de speaker. Maar dit zal waarschijnlijk alleen bij heel hoog volume zijn?JAHRASTAFARI schreef op woensdag 15 februari 2017 @ 18:10:
Is de onkyo goed ingesteld? Veel receivers hebben allerlei settings die de weergave kunnen beïnvloeden.
Dynaudio Contour 20i | Naim Nait XS 3 | Naim ND5 XS 2 | Naim HiCap DR | Audes ST-900DC
Zo veel mensen zoveel smaken! Ik heb juist voor de Focal Aria 936 gekozen ten opzichte van de Dali Opticon 6, omdat de Dali het geluid wat uitsmeerde en warmer maakte. De Focals gaven alle geluiden/instrumenten individueel door zonder er zelf al een geheel van te maken en een warme klank/tint te geven. Deze vonden we dus wat "puurder". Dali is juist van de warme klanken, Focal is wat ruwer; minder gekleurd.Gerwin89 schreef op woensdag 15 februari 2017 @ 16:05:
Nu ben ik op WhatHiFi een Cambridge CX A60 versterker tegengekomen die erg goed uit de test komt. Maar vaak hoor ik dat een speaker en versterker moeten ‘matchen’ en ik ben benieuwd of dit een goede combinatie zou zijn. Ik merk dat ik een voorkeur heb voor warm geluid waarbij alles iets meer uitgesmeerd wordt. Verder vraag ik me af of 2 x 60 Watt RMS vermogen genoeg is om deze speakers aan te sturen. De speakers hebben een vrij hoog rendement dus misschien is dit geen probleem.
Ik ben benieuwd naar jullie mening/reactie! Als jullie andere versterkers aanbevelen dan hoor ik dat ook graag!
Qua matchen van versterker, speakers en bekabeling zou ik me er niet zo druk om maken. Stel de set zo neutraal mogelijk in en zorg dat je bronmateriaal van hoog niveau is. Doe wat aan room correction en ga lekker luisteren! Mooie set en keuze, de Focal 926!
En op welke versterker heb je de speakers aangesloten?Soeski schreef op zaterdag 18 februari 2017 @ 11:24:
[...]
Zo veel mensen zoveel smaken! Ik heb juist voor de Focal Aria 936 gekozen ten opzichte van de Dali Opticon 6, omdat de Dali het geluid wat uitsmeerde en warmer maakte. De Focals gaven alle geluiden/instrumenten individueel door zonder er zelf al een geheel van te maken en een warme klank/tint te geven. Deze vonden we dus wat "puurder". Dali is juist van de warme klanken, Focal is wat ruwer; minder gekleurd.
Qua matchen van versterker, speakers en bekabeling zou ik me er niet zo druk om maken. Stel de set zo neutraal mogelijk in en zorg dat je bronmateriaal van hoog niveau is. Doe wat aan room correction en ga lekker luisteren! Mooie set en keuze, de Focal 926!
Bij ons draait 2x Aria 936, 2x Aria 906, 1x CC900 en 1x de Sub 1000F op een Arcam AVR550 (AV receiver dus, niet sec een versterker).Gerwin89 schreef op maandag 20 februari 2017 @ 16:12:
[...]
En op welke versterker heb je de speakers aangesloten?
Ik heb deze niet in combinatie met een NAD geluisterd; die heb ik ingeruild. Ik had de NAD samen met Dali speakers en dit was echt wel een goede combinatie. Toen ik echter de Dali Opticon 6 en Focal Aria 936 naast elkaar hoorde (letterlijk; in eigen woonkamer een demo) was de keuze voor de Focal voor mij duidelijk. Ik kon meer individuele instrumenten en stemmen onderscheiden en het was voor mij wat puurder dan met de Dali's. Deze kleurden het geluid, voegden warmte toe en lieten de tonen meer in elkaar op gaan. Ik moet eerlijk zeggen dat de Dali's ook een andere tweeter techniek hebben en een woofer minder, dus daar zitten wel verschillen in. Maargoed; je kunt toch pas echt vergelijken met je eigen oren in je eigen omgeving. In een winkel klinkt het al snel goed... maar dit is echt niet vergelijkbaar met thuis.
Afgelopen zaterdag met mijn vader naar Stassen HiFi geweest om naar een 7-tal speakers te luisteren. Alle speakers kosten per set zo'n € 2000,-
Jullie raden het waarschijnlijk al, maar de Focal Aria 926 kwam er voor ons uit als de best klinkende speaker. Wat een fantastisch warm en vol geluid. De Triangle Esprit speakers klonken ook erg goed en laat beide merken nu allebei uit Frankrijk komen
Kortom, speakers zijn besteld icm een Rotel A14!
Aha gefeli!Morpheus2003 schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 09:54:
Moet het toch even kwijt
Afgelopen zaterdag met mijn vader naar Stassen HiFi geweest om naar een 7-tal speakers te luisteren. Alle speakers kosten per set zo'n € 2000,-
Jullie raden het waarschijnlijk al, maar de Focal Aria 926 kwam er voor ons uit als de best klinkende speaker. Wat een fantastisch warm en vol geluid. De Triangle Esprit speakers klonken ook erg goed en laat beide merken nu allebei uit Frankrijk komenDe rest viel behoorlijk tegen met als absolute dieptepunt de B&W CM8 S2. Ook de Kef R500 viel ons erg tegen en dat terwijl mijn vader al jaren Kef speakers heeft.
Graag wat foto's als het zover is.
B&W is overrated maar het staat wel zo mooi. Iedereen kent het en dat is weer van belang voor velen.
Zal het doorgeven aan mijn vaderJAHRASTAFARI schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 10:54:
[...]
Aha gefeli!
Graag wat foto's als het zover is.
B&W is overrated maar het staat wel zo mooi. Iedereen kent het en dat is weer van belang voor velen.zoals vw's bij auto's?
Ik ben ook aan het sparen voor de Aria 926 speakers. Heb nu nog Kef IQ9 speakers. Maar tegen de tijd (eind vh jaar) dat ik nieuwe speakers kopen ga ik niet blind voor de Focal maar ga ik wederom luisteren bij Stassen. Denk wel dat de Focal een hele grote kanshebber is
Foto volgt als alles is aangesloten!
Leuk om te lezen dat ik exact hetzelfde heb beluisterd als jij. De Focals en Esprit sprongen er voor mij ook uit. En je raadt het al. De B&W en KEF's vond ik ook niets. We houden blijkbaar van hetzelfde geluidMorpheus2003 schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 09:54:
Moet het toch even kwijt
Jullie raden het waarschijnlijk al, maar de Focal Aria 926 kwam er voor ons uit als de best klinkende speaker. Wat een fantastisch warm en vol geluid. De Triangle Esprit speakers klonken ook erg goed en laat beide merken nu allebei uit Frankrijk komenDe rest viel behoorlijk tegen met als absolute dieptepunt de B&W CM8 S2. Ook de Kef R500 viel ons erg tegen en dat terwijl mijn vader al jaren Kef speakers heeft.
Veel plezier met de aankoop! Elke dag geniet ik er van:)
Wát een verschil zeg met m'n goedkope Onkyo Receiver.. Ongekend wat een versterker kan doen. Het geluid klinkt zoveel helderder maar toch ook warm
Nog 1 vraagje aan Focal Aria bezitters: Hebben jullie de speakers op de zwarte plaat staan of rust hij op de 4 schroefvoetjes? Ik heb de speakers tweedehands gekocht en daar zitten de rubberen voetjes niet bij, dus ik ben een beetje huiverig om hem op de stalen voetjes te zetten op het laminaat...
Maar het is de bedoeling dus dat ze op die voetjes staan? Nu staat hij namelijk gewoon op de voetplaat met de spikes omhoog gedraaid zeg maar. Kan me voorstellen dat op pootjes staan fijner is voor de benedenbuurvrouw maar zou het ook wat doen voor het geluid?FeaR schreef op zondag 5 maart 2017 @ 18:22:
Spikes op laminaat is gegandeerd putten in het laminaat. Goedkoopste oplossing is een paar munten onder de spikes leggen. Officiële "cups" kopen kan ook, maar dan ben je wat meer kwijt.
Anoniem: 639074
Ja, voor de buurvrouw onder je zal het plezieriger zijn als je de speakers van de vloer ontkoppelt.Gerwin89 schreef op zondag 5 maart 2017 @ 21:13:
[...]
Maar het is de bedoeling dus dat ze op die voetjes staan? Nu staat hij namelijk gewoon op de voetplaat met de spikes omhoog gedraaid zeg maar. Kan me voorstellen dat op pootjes staan fijner is voor de benedenbuurvrouw maar zou het ook wat doen voor het geluid?
Dat kan met rubber/granulaat/piepschuim, of met de speciale (en dure!!) akoestische platen voor subs, zoals de Auralex Acoustics SubDude-II.
Ik zie dat ook Bax ze nog steeds levert.
bax-shop.nl/subdude
Je kunt het effect alvast gratis uittesten met halve tennisballen, stukken rubber of met overbodige, maar isolerende slaapmatjes, etc., etc.

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 639074 op 05-03-2017 22:14 ]
Als de Cambridge een beetje neutraal is kan hij de Focals mooi laten klinken. Als de Cambridge daarbij voldoende voeding bezit en dus wat reserve heeft, moet dat goed komen. Focal is net wat de rest zegt vrij makkelijk aan te sturen. Veel plezier met je zoektocht.Gerwin89 schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 21:18:
En zijn er hier mensen die ervaring hebben met de Cambridge CX A60 versterker? Ik lees daar dus hele goede verhalen over op internet, maar ben benieuwd of die versterker 'matcht' met de Focal speakers.
Anoniem: 920257
Zelf heb ik de 926. Klinken erg goed! Na een luistersessie vond ik ze beter klinken dan de 936, maar dat was bij een hifizaak. Nooit thuis beiden beluisterd.Anoniem: 920257 schreef op dinsdag 9 mei 2017 @ 20:25:
Heeft er iemand ervaring met de combinatie van een set Focal 926 / 936 speakers op een NAD C368 / C388 versterker?
Ik stuur ze aan met een marantz 5010. Vraag me af of ze op een NAD heel anders klinken. Invloed van een versterker/receiver op speakers is niet zo groot.
Ik zou zeggen, probeer die speakers te luisteren met verschillende versterkers bij een hifizaak. Dan kun je het zelf ervaren.
Ik ben gisteren bij Stassen geweest en kwam tot precies dezelfde conclusie. Heb daarna nog even kort de 936 mogen beluisteren. Die klonk zo mogelijk nog mooier.Morpheus2003 schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 09:54:
Moet het toch even kwijt
Your Friendly Neighborhood Moderator
Ik vond het too much klinken. De 936 was veel ongecontroleerder dan de 926.Soeski schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 10:20:
Wat vond je beter aan de 926 dan de 936? De 936 heeft natuurlijk de extra woofer en een lagere frequency response, maar verder schelen ze niet veel van elkaar.
Kan het misschien zijn dat dat aan de gebruikte versterker/receiver heeft gelegen??Hulleman schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 22:25:
[...]
Ik vond het too much klinken. De 936 was veel ongecontroleerder dan de 926.
Gevalletje matige 'dempingsfactor'??
Iets soortgelijks viel mij namelijk op tijdens eerdere teleurstellende luistersessies 'in het land' met andere redelijk groot uitgevallen speakers.
Aangesloten op laten wij maar zeggen "instapreceivers".
Maar datzelfde 'slappe gedoe' in met name het laag kon ik hier thuis op een zwaardere versterker niet reproduceren.
Er wordt hier terecht herhaaldelijk geschreven over het bescheiden wattage waar de meeste speakers in de praktijk nog prima mee uit de voeten kunnen, maar over de noodzakelijke stabiliteit cq dempingsfactor lees ik niet zo veel en die kan het audiofeest dan alsnog de nek omdraaien.
Zoiets meen ik nu ook te lezen in je Focal 936 vs 926 vergelijk, maar goed jíj was er bij.

Is een set uit minimaal 2005 ondanks dat de reviews bemoedigend zijn heeft iemand deze set ooit irl beluisterd?
Zo ja hoe zijn de bevindingen voor muziek, qua surround geloof ik het wel. Dat lijkt meer dan ok te zijn voor de grootte van de speakers.
The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.
Was dat niet te regelen dat ze in 1 ruimte stonden?Hulleman schreef op zaterdag 20 mei 2017 @ 13:46:
Er hing een marantz 7011 receiver aan, omdat ik zelf een marantz 5010 heb. Lijkt mij genoeg sap en controle voor die focals. Wellicht als ze aan een dedicated stereoreceiver hangen dat het anders klinkt, maar ik vraag het me af. Het kan natuurlijk ook aan de akoestiek hebben gelegen. De 936 stonden op een heel andere plek dan de 926.
https://www.focal.com/sit...se/kanta_pressrelease.pdf
https://www.hifi.nl/artik...tussen-Aria-en-Sopra.html
https://www.whathifi.com/...ders-and-clear-headphones

Nieuw kastmateriaal, berylium en flax units. Behoorlijk aan de prijs, lees 7.000 pond.
[ Voor 17% gewijzigd door JAHRASTAFARI op 06-10-2017 23:22 ]
Ook echt een achterlijk verschil. Een setje Aria's pik je op voor tussen de € 1.800 (926) en €2.700 (948). De kanta 2 gaat dan mogelijk voor € 7.500 per set weg. Dat is nog duurder dan een sopra 2.
Qua looks vind ik ze wel mooi. Alhoewel ik dan liever dr Electra zie. Die straalt veel meer highend uit naar mijn idee.
[ Voor 16% gewijzigd door Hulleman op 07-10-2017 08:26 ]
Voor de aria 948 heb ik destijds (pas op de markt) 2050 euro betaald.
Ik zou het moeten zien en vooral horen. De electra’s die ik heb vind ik in elk geval mooier uitzien.
Bijzonder om te zien dat de flax mid laag units nu in een duurder model zitten, waar deze destijds in de aria serie werden geïntroduceerd als goedkoper alternatief voor de w sandwich uit de electra.
Ben benieuwd of het nieuwere / betere kastmateriaal het verschil gaat maken.
Iig het gat tussen de aria's en kanta's is qua prijs veel te groot om de kanta's te kunnen positioneren tussen de aria en sopra. De elctra zit er dan ook nog tussen die qua prijs meer in de buurt van de kanta komt.
Wat je zegt, mooi om te zien dat de flax technologie in de duurdere speakers wordt gebruikt.
Eens. Alles boven de Aria's zijn voor 95% van de mensen niet eens te betalen.Jorgen schreef op zaterdag 7 oktober 2017 @ 12:39:
Een setje Aria 926's kost rond de € 2000. Als die Sopra's 12k kosten, dan zitten de Kanta's er precies tussen. Vind dan nog steeds het gat tussen de series enorm.
Dat niet alleen, maar de geluidskwaliteit neemt niet lineair toe ook. Die vlakt af (vraag me niet op welk niveau, dat is lastig objectief te meten). Ik denk dat niemand kan zeggen dat een setje speakers van 7.000 euro dus 3,5x zo goed klinkt als een setje speakers van 2000 euro.Hulleman schreef op zaterdag 7 oktober 2017 @ 15:27:
[...]
Eens. Alles boven de Aria's zijn voor 95% van de mensen niet eens te betalen.
Maar; geluid is gevoel/beleving en het is sowieso lastig om daar een prijskaartje aan te hangen. Da's het mooie van die wereld... wat de gek er voor over heeft!
In een blinde test denk ik dat het echt lastig is dure speakers er uit te halen.
Nu wil langzaam aan over naar hetzelfde merk, Focal/JMlabs. Als rear speakers ben ik uitgekomen op 2 Focal Custom IC 108 welke ingebouwd worden, toch aan het verbouwen.
Nu zoek ik alleen nog een goede center & sub. Welke types zou hier het beste bij passen?
Wat is je budget? Qua center zo dicht mogelijk tegen de lijn van je fronts gaan zitten. Voor de sub zou ik gaan voor een dedicated subwoofer merk. Is de sub voornamelijk voor films of voor muziek? SVSound geeft veel bang for buck met de PB 1000. Velodyne heeft ook goede subs, maar is aan de prijs.beekware schreef op maandag 5 februari 2018 @ 23:58:
Vraag momenteel in bezit van 2 JM Labs Focal Daline 3 welke prima klinken. Deze in gebruik als front speakers samen met een Magnat vector Needle 10 center en Magnat subwoofer en 2 Missions als rears.
Nu wil langzaam aan over naar hetzelfde merk, Focal/JMlabs. Als rear speakers ben ik uitgekomen op 2 Focal Custom IC 108 welke ingebouwd worden, toch aan het verbouwen.
Nu zoek ik alleen nog een goede center & sub. Welke types zou hier het beste bij passen?
[ Voor 103% gewijzigd door FeaR op 11-08-2018 17:38 ]
Zou beide misschien in een goede deal kunnen krijgen, maar kan de Arias alleen testen op andere NAD versterker.
[ Voor 92% gewijzigd door FeaR op 04-11-2018 10:46 ]
Wat laat maar dan toch...Hulleman schreef op maandag 12 februari 2018 @ 13:25:
[...]
Wat is je budget? Qua center zo dicht mogelijk tegen de lijn van je fronts gaan zitten. Voor de sub zou ik gaan voor een dedicated subwoofer merk. Is de sub voornamelijk voor films of voor muziek? SVSound geeft veel bang for buck met de PB 1000. Velodyne heeft ook goede subs, maar is aan de prijs.
inmiddels de center verruild voor een Focal Chorus CC700V en de sub vervangen door eeFocal cub 2 sub. Marktplaats
Klinkt prima,allemaal, vooral de center, wat een verschil qua geluidskwaliteit.
Op dit moment heb ik:
Focal chorus 816w
Focal chorus cc800v
Focal chorus 806v
Focal,chorus sw800v
Dit wil ik vervangen voor:
Focal aria 948
Focal aria cc900
Focal aria 906
Focal sub 1000F
Mijn receiver is de Marantz Sr7011. Heeft Iemand ervaring met deze speakers? Ik twijfel zelf nog of het de upgrade waard is.
7800X3D, RTX 4090, 32GB DDR5
Na een jaar van verbouwen eindelijk tijd om mijn audio op orde te brengen, de loze leidingen liggen er speciaal voor.
Gisteren naar iEars geweest in Tilburg om te gaan luisteren naar een afgeprijsde set B&W 638. Nou ben ik (nog) geen audiofiel maar was gelijk teleurgesteld in het geluid van de B&W's. Dof alsof er een propje in mijn oor zat of iets voor de zuil stond. De vocals in de nummers kwamen gewoon niet naar voren. De lage tonen waren teveel aanwezig en de hoge tonen juist niet. Na wat te hebben beluisterd heeft hij mij de Focal 716 en 726 laten horen. Wow wat een verschil. Zelfs ik hoorde gelijk wanneer hij van Focal naar B&W switchte.
Vocals helder, goed bereik in hoog mid en laag. Verschillende nummers geluisterd van Metallica tot Katie Melua en Armin van Buuren. Ik kon het verschil tussen de 716 en 726 wel horen maar vond die het prijsverschil niet waard. Zeker omdat ik al boven mijn beoogde budget was gegaan.
Dat we nog tijd hadden om in de high end room nog even te luisteren was helemaal mooi meegenomen.
Hopelijk het weekend binnen!
Ik heb bijna alle speakers die jij noemt; alleen niet de 948 maar de 936. Ik vond deze wat fraaier en de extra woofer t.o.v. de 926 en 948 sprak mij wel aan (gehoor en visueel in de ruimte).Marcievg schreef op woensdag 21 november 2018 @ 07:17:
Sinds gister heb ik het idee in mijn hoofd dat ik binnenkort mijn speakers wil vervangen vervangen voor de aria lijn.
Op dit moment heb ik:
Focal chorus 816w
Focal chorus cc800v
Focal chorus 806v
Focal,chorus sw800v
Dit wil ik vervangen voor:
Focal aria 948
Focal aria cc900
Focal aria 906
Focal sub 1000F
Mijn receiver is de Marantz Sr7011. Heeft Iemand ervaring met deze speakers? Ik twijfel zelf nog of het de upgrade waard is.
Ben uiteraard erg tevreden met de set, al wordt door veel mensen aangegeven dat de SUB 1000F erg duur is voor een niet zo bijzondere sub.
Ik weet niet waarmee je ze aan gaat sturen, maar wat ik fijn vond aan deze speakers is juist dat ik veel verschillende instrumenten in muziek kon onderscheiden en het toch als een geheel klonk. Ik heb dit tegenover de Dali Opticon 6 en 8 gezet destijds (op dezelfde AVR) en kon ik de verschillende instrumenten minder goed onderscheiden van elkaar; het "blendde" meer in elkaar. Geen verkeerde klank overigens, maar de Focal was voor mij erg prettig.
Bij mij wordt de boel aangestuurd door de Arcam AVR550 overigens.
De Sub 1000F heeft een enorm vermogen en is erg groot en zwaar; zorg wel dat je deze kwijt kunt in de ruimte. Ik wilde wel graag de bijpassende sub, alles van 1 merk is goed voor mijn OCD
Mijn leverancier gaf overigens aan dat beide speakers een goede keuze zou zijn (Opticon en Aria), maar dat hij zelf de Aria ook beter vond klinken bij mij thuis (ook al was deze iets voordeliger) en dat de Aria prijs/prestatie verhouding een van de beste is momenteel. Maargoed, hij wil ook verkopen natuurlijk
[ Voor 8% gewijzigd door Soeski op 04-12-2018 11:10 ]
Ik stuur mijn speakers aan met de Marantz sr7011. denk dat je hier overheen hebt gelezen in mijn post.Soeski schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 11:05:
[...]
Ik heb bijna alle speakers die jij noemt; alleen niet de 948 maar de 936. Ik vond deze wat fraaier en de extra woofer t.o.v. de 926 en 948 sprak mij wel aan (gehoor en visueel in de ruimte).
Ben uiteraard erg tevreden met de set, al wordt door veel mensen aangegeven dat de SUB 1000F erg duur is voor een niet zo bijzondere sub.
Ik weet niet waarmee je ze aan gaat sturen, maar wat ik fijn vond aan deze speakers is juist dat ik veel verschillende instrumenten in muziek kon onderscheiden en het toch als een geheel klonk. Ik heb dit tegenover de Dali Opticon 6 en 8 gezet destijds (op dezelfde AVR) en kon ik de verschillende instrumenten minder goed onderscheiden van elkaar; het "blendde" meer in elkaar. Geen verkeerde klank overigens, maar de Focal was voor mij erg prettig.
Bij mij wordt de boel aangestuurd door de Arcam AVR550 overigens.
De Sub 1000F heeft een enorm vermogen en is erg groot en zwaar; zorg wel dat je deze kwijt kunt in de ruimte. Ik wilde wel graag de bijpassende sub, alles van 1 merk is goed voor mijn OCD
Omdat ik ze voornamelijk voor films gebruik is een sub wel een must voor mij.
Ik had niet verwacht dat de 936 beter zou klinken dan de 948. De bass die de speakers geven tel ik niet mee in mijn keuze omdat ik deze overlaat aan de subwoofer.
Ik heb dat ook dat ik de hele set wil hebben. Die chorus sw800v werd ook niet gezien als de beste sub voor dat geld maar hij hoort gewoon bij de set. Ik zou me er echt aan storen als er iets tussen staat wat afwijkt in het design.
Door het formaat van de aria's heb ik mijn aquarium in de verkoop gezet. dit geeft mij straks de benodigde 30 cm die ik nu aan ruimte tekort kom.
Ik vond de 948 wat grof qua uiterlijk en de 936 juist erg chique; de extra woofer vond ik ook iets toevoegen aan de beleving. De 948 is dus zeker niet minder goed, maar gewoon anders. Het is in de Aria lijn het topmodel en dat is niet voor niks.
De woofers in de 948 zijn echt flink groter dan in de 936 en 926; er wordt nogal een bak meer lucht verplaatst dus. Als je een lekker grote ruimte hebt is dit natuurlijk fijn. Ook gaat de 948 marginaal lager bij -3 en -6dB dan de 936, maar of je dat echt hoort vraag ik me af.
Mijn 936'en staan (niet in het midden) in de woonkamer van 7m x 11,4m en ze vullen dit prima op.
There's no school like the old school and i'm the headmaster
En dat vraag je in het Focal topic?dannbla schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 13:20:
Wat is het verschil tussen de Klipsch RP-150M en de 500-M ? Is dit puur cosmetisch?
oops haha!
There's no school like the old school and i'm the headmaster
Anoniem: 1170286
Na enige tijd meelezen ook maar eens een account aangemaakt, aangezien ook ik inmiddels een nieuwe telg ben in de grote Focal familie.
Een woord vooraf: Afgezien van een tweetal luistersessies en veel lezen op het interwebs ben ik een totaal groentje op serieus audio gebied, dus bij voorbaat mijn excuus voor mijn onwetendheid.
Het kwam namelijk zo. Niet heel lang geleden besloot ik een serieuze investering te gaan doen in hifi/ surround. Na een luistersessie bij iEar te Tilburg was ik het er met mezelf al snel over eens dat mijn speakers van Focal zouden gaan komen. Met de investering die ik er voor over had zou ik ergens bij de Chorus lijn uitkomen. De basis was gelegd. Nu wilde het toeval dat ik al Googlelend (is dat een woord?) bij een Belgische verkoper uitkwam die een set zo goed als nieuwe 936’s (zwart pianolak) voor een nette prijs te koop aanbood. Jullie raden het al, de set is nu van mij.
Voor stap twee, versterking wederom een luisterafspraak bij iEar gemaakt waar mij de Marantz SR 7013 en Yamaha, ik meen RX-A2080 maar houd me ten goede, ter beluistering werd voorgesteld. In eerste en ook tweede instantie vond ik het geluid van de Yamaha het prettigst klinken, echter was ik ietwat bezorgd dat het hoog na enige tijd vermoeiend voor de oren zou gaan worden. Oh, ter info, ik luisterde in stereomodus daar daar voor mij de focus ligt.
Waar Marantz vaak als ‘warm’ wordt omschreven ervoeren mijn oren met name het mid juist als ‘afgevlakt’ en uitgesmeerd waardoor, voor mij de karakterestiek van de Aria’s voor een deel te niet werd gedaan. Ook miste ik bij beide receivers op relatief laag volume (ik ben een laag volume luisteraar) bass. Met die opmerking verbaasde ik de verkoper die vervolgens meteen het volume opschroefde en de boel in surround modus gooide. Ja nu hoorde en voelde ik de bass wel, maar op lager geluidsniveau viel het laag me echt tegen. Hier ligt dan ook aan jullie mijn eerste vraag. Inmiddels heb ik geleerd dat de Aria’s vanwege de hoge impedantie weinig vermogen vragen (ik kies het woord ‘impedantie’ bewust omdat het zo net lijkt alsof ik er ook verstand van heb) maar ik heb een zelfbenoemd audiofiel ook wel het tegendeel horen beweren, dus voor deze speakers wél veel vermogen opdat de bass drivers tegenwicht aan het hoog kunnen bieden voor een mooi, uitgebalanceerd klankbeeld. .
Lang verhaal kort mijn vraag: Doe ik mijn 936’s met één van bovengenoemde receivers voldoende recht aan of zou ik er beter aan doen voor mijn versterking een grotere/ andere inverstering te doen? Met andere woorden, wat zouden jullie, met de kennis die jullie inmiddels hebben in mijn geval doen? Of wat hebben jullie icm de Aria serie zelf naar tevredenheid staan?
Ja ik weet het, ‘mooi’ is subjectief en je eigen oren zijn het belangrijkst, blablabla... maar ik probeer mezelf zoveel mogelijk te behoeden voor trail and error, spullen kopen, na een tijdje toch niet helemaal tevreden zijn...weer omruilen voor iets anders...en aan het einde van de rit klauwen met geld kwijt zijn totdat alles naar mijn zin is, dus vandaar dat zoveel mogelijk input van jullie kant erg waardevol voor me is om dat pad niet, of zo min mogelijk te hoeven belopen.
Oh trouwens, aanvankelijk wil ik starten met een 3.0 opstelling om vervolgens mogelijk naar 5.1 uit te breiden, dus met center (als iemand een mooie, zwarte cc900 voor weinig voor me weet houd ik me aanbevolen
Mijn persoonlijke voorkeur gaat uit voor mijn versterking alles in één apparaat te hebben, dus, indien nodig geïntegreerde voor/ eindversterking dit voor het bedieningsgemak, maar als ik mezelf daarmee te kort zou doen hoor ik het graag van jullie. Overigens heb ik de laatste drie jaar van deze draad al gelezen dus weet ik al iets meer dan niets. Hopelijk vinden jullie niet dat ik na het lezen van deze draad naar de bekende weg vraag, want ondanks dat ik een groot deel gelezen heb blijf ik nog steeds wat in het duister tasten naar de verstandige vervolgstap. Ik denk dat dat komt omdat sommige berichten elkaar voor mijn gevoel wat tegen spreken, maar mogelijk begrijp ik het verkeerd. Zo lees ik bijvoorbeeld berichten dat een versterker niet van grote invloed is op het klankbeeld terwijl ik gelijkertijd berichten lees van jongens die voor een andere versterker gaan en een wereld van verschil/ verbetering ervaren. Zo ervoer ikzelf tussen de Marantz en Yamaha ook een aanzienlijk verschil in klankbeeld.
Anyway, voor komende dinsdag staat er weer een nieuwe luistersessie gepland bij iEar waar ik bovengenoemde receivers wil gaan vergelijken met: Denon X6500/ 8500, Arcam 550 en Marantz 8077 (al verwacht ik bij laatstgenoemde hetzelfde te ervaren als bij de 7013) om een mogelijke kwaliteitsverbetering te kunnen ervaren. In, met name de X6500 ben ik erg geïnteresseerd.
Voor mij hoeft een surround versterker overigens niet volgepropt te zijn met alle laatste features die ik vermoedelijk toch nooit zal gebruiken. Waar ik wel veel waarde aan hecht is bijvoorbeeld goede streamingmogelijkheden.
Heel graag zou ik jullie gedachten, tips en overpeinzingen lezen aangaande bovenstaande verhaal.
I’m not worthy!
[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 1170286 op 20-01-2019 01:40 ]
Het verbaast mij wel dat de 936's voor jouw oren iets tekortschieten.Anoniem: 1170286 schreef op zaterdag 19 januari 2019 @ 23:47:
[.....]
Anyway, voor komende dinsdag staat er weer een nieuwe luistersessie gepland bij iEar waar ik bovengenoemde receivers wil gaan vergelijken met: Denon X6500/ 8500, Arcam 550 en Marantz 8077 (al verwacht ik bij laatstgenoemde hetzelfde te ervaren als bij de 7013) om een mogelijke kwaliteitsverbetering te kunnen ervaren. In, met name de X6500 ben ik erg geïnteresseerd.
................
Heel graag zou ik jullie gedachten, tips en overpeinzingen lezen aangaande bovenstaande verhaal.
Toch niet de eerste de beste speakers.
Ik zou niet volslagen blind een nieuwe receiver gaan kopen, maar eerder proberen er een (of meerdere), een weekend op je eigen speakers in je eigen luisterruimte rustig uit te proberen.
Een beetje shop werkt daar aan mee.
Misschien kom je er dan achter dat het allemaal niets/weinig uitmaakt, of niet genoeg om zo'n upgrade überhaupt te overwegen.
En als dat wel zo is, dan weet je tenminste waar je voor kiest, want een receiver die in de shop "perfect klinkt", hoeft dat niet te doen op jouw speakers in jouw eigen woonkamer.
Zomaar blind voor een receiver of welke vorm van versterking gaan ook is zeker niet mijn plan. Het moet voor mijn oren eerst goed klinken. Je tip het e.e.a. ook eerst thuis te beluisteren neem ik zeker mee. Vind ik wel een goede. Iemand hier ervaring met de X6500? Van de X6400 begreep ik dat deze veel hitte produceerde.
[ Voor 21% gewijzigd door Anoniem: 1170286 op 20-01-2019 10:57 ]
Doel van vandaag was de 7013 en A2080 die ik eerder beluisterd had af te zetten tegen een aantal andere receivers. Mijn luisterkeuzes waren de Denon x6500h, NAD t777 v3, Arcam 550 en de Marantz 8077.
De 6500h viel voor mij als eerste af. De 8077 beluisterde ik meer als wetenswaardigheid dan als serieuze kandidaat en vond ik klankmatig de mindere tov de 7013. Niet geheel verassend vond ik de Arcam een flinke stap beter presteren, maar met een halve autolengte was de NAD voor mij uiteindelijk toch wel de onbetwiste winnaar. Wat een powerrr...VOL!, open en wat mij betreft van allen het meest gedetailleerd.
Toen ik mijn luistersessie begon met de 6500 om vervolgens op de t777 over de schakelen wist ik het eigenlijk al meteen. Deze receiver gaat voor mij moeilijk te kloppen worden vandaag. En dat is vervolgens ook gebleken. Mijn oren waren op slag verliefd! Ondanks de hete adem van de Arcam in de nek vond ik deze onder alle muzikale omstandigheden toch het best en meest consistent presteren. Guido en ik hebben elkaar de hand geschud en de t777 staat nu voor mij in bestelling.
ME HAPPY!!
Ik heb destijds dezelfde (erg vermakelijke) keuzestress gehad maar de Arcam AVR550 trok me wel over de streep. Modern qua functies, goede support en, belangrijk voor mij, Dirac Live room correction software.
Hij klonk heel goed bij de beoogde Focal speakers. Ik heb voorheen een NAD gehad op Dali speakers en dat combineerde ook erg goed.
Gevoelsmatig vissen de Denon en Marantz receivers ook niet in dezelfde vijver klanten zoals NAD en Arcam dat doen, maar ik heb geen luisterervaring met die merken. Het verbaast me dus niet dat je schrijft dat je de NAD en Arcam in een andere klasse ervaarde; dat zou m.i. ook terecht moeten zijn.
Iemand ervaring met beide series? Ja, de beste optie is zelf luisteren.
Windows 11 Pro, I7-12700K, MSI MPG Z690 EDGE WIFI DDR4, MSI RTX 3090 TI Suprim X 24G, Noctua NH-D15 chromax black, Corsair Vengeance LPX 3200C16 128GB, Seasonic Prime TX-850, Samsung 980 Pro 2TB, Fractal Design Torrent
Wat ik trouwens het nadeel vind van de duurdere merken is dat ze om de een of andere reden altijd minder functies hebben en/of ondersteuning voor audiofilters missen.
Dit is iets te kort door de bocht, al was het maar omdat er ook gewoon slechte versterker/receivers in omloop zijn.Jorgen schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 04:02:
En toch zitten er geen verschillen in de geluidsdoorgifte van versterkers en receivers. Als je toch wat hoort is dat echt een kwestie van volume, equalizersettings en/of (psycho)akoestiek.
Dat kan aan een kreupel ontwerp liggen, maar ook aan bizar slechte componenten.
Daarnaast moet je toch eens een buizenversterker naast een transistorversie horen.
Ik laat even in het midden welke "beter" is, zij zijn in ieder geval "anders".

Heb net iets teveel uitstekende versterkers gehoord om niet met droge ogen te durven beweren dat er nul verschillen zijn.
Ook hier geldt: "They're all equal, but some more than others".
Al is het maar een beetje.
Dat valt me ook wel op ja. Je koopt een Arcam of NAD topmodel en bent 3500-5000 euro kwijt, en die kan dan "bijna" alles wat de Marantz van 800 euro ook kan.Jorgen schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 04:02:
En toch zitten er geen verschillen in de geluidsdoorgifte van versterkers en receivers. Als je toch wat hoort is dat echt een kwestie van volume, equalizersettings en/of (psycho)akoestiek.
Wat ik trouwens het nadeel vind van de duurdere merken is dat ze om de een of andere reden altijd minder functies hebben en/of ondersteuning voor audiofilters missen.
Ergens moet toch op bespaard zijn
Wat betreft verschil zit het wel in de gebruikte componenten. Daar zal je nog wel kwaliteitsverschil in kunnen horen. Dit zit met name in de condensators, de voeding(en) en de aansluitingen/afscherming daarvan.
Natuurlijk zit er ook een deel in de prijs en design. Ik denk ook dat ik blind tussen de NAD T775 en de Arcam AVR550/850 geen verschil zou kunnen horen b.v., mits ze op dezelfde speakers staan in dezelfde ruimte met dezelfde muziek(bron) en allebei geheel flat ingesteld, zonder processing.
Gevoelsmatig zou ik wel verschil horen met een versterker van Pioneer of Marantz in een geheel andere prijsklasse (lees: veel lager), maar ik heb het niet allemaal getest.
[ Voor 33% gewijzigd door Soeski op 12-02-2019 14:18 ]
Het grootste verschil zal zitten in de massa, hoe meer componenten er in één keer aangeschaft kunnen worden hoe meer korting. Ik ken geen afzet cijfers maar dat gaat de factor tien natuurlijk makkelijk voorbij tussen de 'standaard' receivers en de nice markt.Soeski schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 14:14:
[...]
Dat valt me ook wel op ja. Je koopt een Arcam of NAD topmodel en bent 3500-5000 euro kwijt, en die kan dan "bijna" alles wat de Marantz van 800 euro ook kan.
Ergens moet toch op bespaard zijn
Wat betreft verschil zit het wel in de gebruikte componenten. Daar zal je nog wel kwaliteitsverschil in kunnen horen. Dit zit met name in de condensators, de voeding(en) en de aansluitingen/afscherming daarvan.
Natuurlijk zit er ook een deel in de prijs en design. Ik denk ook dat ik blind tussen de NAD T775 en de Arcam AVR550/850 geen verschil zou kunnen horen b.v., mits ze op dezelfde speakers staan in dezelfde ruimte met dezelfde muziek(bron) en allebei geheel flat ingesteld, zonder processing.
Gevoelsmatig zou ik wel verschil horen met een versterker van Pioneer of Marantz in een geheel andere prijsklasse (lees: veel lager), maar ik heb het niet allemaal getest.
Daar heb je ook gelijk het argument waarom er relatief weinig features opzitten, de implementatie daarvan is simpelweg te kostbaar per verkocht model.
Alle ontwikkelingskosten zullen ook terug verdiend moeten worden, support, etc als je dat uit kan smeren over duizenden of enkele verkochte exemplaren maakt nogal een verschil.
Ik denk dat een substantieel deel van de meerprijs zal zitten in de hoeveelheid die afgezet wordt en niet aan het feit dat er alleen betere componenten toegepast worden.
Maar we gaan nu wel een beetje offtopic.
3300Wp Zuid Growatt 3000s / 3300Wp West Growatt 3000s / 1440Wp zuid Growatt 1500s / / 3x18HP, Zuid, 400L Buffervat
Ik ben op zoek naar wat advies omdat ik met de gedachte zit om een setje Focal Aria 948 luidsprekers aan te schaffen.
Ik nu 2 maal de Monitor Audio RX8 aangesloten staan op een Anthem MRX 310.
Dat waren tot voor kort 4 RX8en met een center in een surround opstelling maar ik heb inmiddels besloten geen surround meer te gaan draaien.
Nu is mijn oog gevallen op de Focal Aria 948 in het hoogglans zwart.
Ik lees er veel goede verhalen over en ook het uiterlijk vindt ik ontzettend mooi.
Iemand ervaring met de Aria 948 in combinatie met een Anthem MRX 310 en zou dit goed matchen?
Ik weet dat luisteren altijd de beste manier is maar ik weet zo geen zaak waar deze combinatie staat ook omdat de Anthem al een paar jaar oud is.
Ik ben ook nog in de oriënterende fase vandaar.
Alvast heel erg bedankt voor mogelijke reacties
Groetjes Michel
Als het niet teveel moeite is, zou je de Anthem ook kunnen meenemen als je de Focals gaat beluisteren.MichelH1971 schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 21:19:
Ik weet dat luisteren altijd de beste manier is maar ik weet zo geen zaak waar deze combinatie staat ook omdat de Anthem al een paar jaar oud is.
Ik ben ook nog in de oriënterende fase vandaar.
Alvast heel erg bedankt voor mogelijke reacties
Groetjes Michel
Meeste zaken hebben geen moeite als je je eigen spullen meeneemt.
Dat is inderdaad een optie👍 en ga ik ook zeker doen.wiemelen schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 14:03:
[...]
Als het niet teveel moeite is, zou je de Anthem ook kunnen meenemen als je de Focals gaat beluisteren.
Meeste zaken hebben geen moeite als je je eigen spullen meeneemt.
Moet alleen nog even op zoek naar een winkel die ze heeft staan en het liefst een beetje in de regio.
Het is ook nog niet meteen aan de orde maar ben me wel alvast aan het oriënteren of mijn receiver geschikt zou zijn ook qua vermogen.
Het betreft de Anthem MRX 310.
Power Output: 2 x 80 watts RMS – Two Channels Driven @ 0.1% THD+N into 8 Ohms; 5 x 60 Watts RMS Five Channels Driven @ 0.1% THD+N into 8 Ohms
Amplifier type: Class A/B
Onderstaand de specs van de Focals, met een gevoeligheid van 92,5 dB/w hoef je je geen zorgen te maken dat je niet genoeg output hebt. Waarschijnlijk speel je 99% van de tijd met <10 watt.MichelH1971 schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 17:04:
[...]
Dat is inderdaad een optie👍 en ga ik ook zeker doen.
Moet alleen nog even op zoek naar een winkel die ze heeft staan en het liefst een beetje in de regio.
Het is ook nog niet meteen aan de orde maar ben me wel alvast aan het oriënteren of mijn receiver geschikt zou zijn ook qua vermogen.
Het betreft de Anthem MRX 310.
Power Output: 2 x 80 watts RMS – Two Channels Driven @ 0.1% THD+N into 8 Ohms; 5 x 60 Watts RMS Five Channels Driven @ 0.1% THD+N into 8 Ohms
Amplifier type: Class A/B
Over dat matchen van versterkers is al zo veel geschreven, ik denk dat ik m'n zelfbouw hybride versterker van Ali in een blinde test niet zou kunnen onderscheiden van mijn Denon receiver met een prijsverschil van 800+ euro.
Zolang je een kwalitatief goede versterker hebt en geen hele wilde speakers met rare impedanties zou het me verbazen als je verschil kan horen, 95% van de kwaliteit van de weergave zal bepaald worden door de speakers en de akoestische eigenschappen van de ruimte.
Specs
Reviews
Max. belastbaarheid (in Watt)
350
Aanbevolen versterkervermogen (in Watt)
50 - 350
Nominale impedantie (in Ohm)
8
Gevoeligheid (in dB)
92.5
Frequentiebereik (in Hz)
37 - 28000
Woofer diameter (in mm)
8.25"
Bass reflex
Ja
Type speaker
3-weg
Afmetingen (B x H x D) (in mm)
371 x 1150 x 420
Garantie (maanden)
60
3300Wp Zuid Growatt 3000s / 3300Wp West Growatt 3000s / 1440Wp zuid Growatt 1500s / / 3x18HP, Zuid, 400L Buffervat
Bedankt voor je duidelijke antwoord.DjaRoel schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 18:03:
[...]
Onderstaand de specs van de Focals, met een gevoeligheid van 92,5 dB/w hoef je je geen zorgen te maken dat je niet genoeg output hebt. Waarschijnlijk speel je 99% van de tijd met <10 watt.
Over dat matchen van versterkers is al zo veel geschreven, ik denk dat ik m'n zelfbouw hybride versterker van Ali in een blinde test niet zou kunnen onderscheiden van mijn Denon receiver met een prijsverschil van 800+ euro.
Zolang je een kwalitatief goede versterker hebt en geen hele wilde speakers met rare impedanties zou het me verbazen als je verschil kan horen, 95% van de kwaliteit van de weergave zal bepaald worden door de speakers en de akoestische eigenschappen van de ruimte.
Specs
Reviews
Max. belastbaarheid (in Watt)
350
Aanbevolen versterkervermogen (in Watt)
50 - 350
Nominale impedantie (in Ohm)
8
Gevoeligheid (in dB)
92.5
Frequentiebereik (in Hz)
37 - 28000
Woofer diameter (in mm)
8.25"
Bass reflex
Ja
Type speaker
3-weg
Afmetingen (B x H x D) (in mm)
371 x 1150 x 420
Garantie (maanden)
60
Hier kan ik wel iets mee.
Onze huiskamer is pas uitgebouwd waardoor we nu ruim 12 m2 erbij hebben. Dit maakt het opstellen een heel stuk makkelijker.
Binnenkort maar eens kijken of ik ze ergens in een winkel Kan beluisteren.
Succes met de zoektocht, wat zoek je ten opzichte van de set die je nu hebt in een nieuw aan te schaffen set?MichelH1971 schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 20:38:
[...]
Bedankt voor je duidelijke antwoord.
Hier kan ik wel iets mee.
Onze huiskamer is pas uitgebouwd waardoor we nu ruim 12 m2 erbij hebben. Dit maakt het opstellen een heel stuk makkelijker.
Binnenkort maar eens kijken of ik ze ergens in een winkel Kan beluisteren.
Ik heb zelf nooit Focals of MA gehad, maar wat ik lees zijn de Focals behoorlijk forward wat betreft het hoog en de MA speakers meer neutraal te noemen.
Ik heb zelf Tannoy's Revolution dc6t die waarschijnlijk qua klank meer op de Focals lijken, de nieuwe Revolution xt6 of 8f is misschien ook het luisteren waard als je op zoek bent naar een dynamische speaker met een heldere klank.
Ik heb de Monitor Audio's nu een jaar of 8 staan, bevallen prima maar loop al een tijdje met idee om naar iets anders/mooiers te kijken. Ik was laatst voor mijn werk bij een klant die een setje 948 op een NAD versterker had staan die er prachtig uit zagen en klonken ook ontzettend goed dus mijn interesse was gewekt.DjaRoel schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 21:30:
[...]
Succes met de zoektocht, wat zoek je ten opzichte van de set die je nu hebt in een nieuw aan te schaffen set?
Ik heb zelf nooit Focals of MA gehad, maar wat ik lees zijn de Focals behoorlijk forward wat betreft het hoog en de MA speakers meer neutraal te noemen.
Ik heb zelf Tannoy's Revolution dc6t die waarschijnlijk qua klank meer op de Focals lijken, de nieuwe Revolution xt6 of 8f is misschien ook het luisteren waard als je op zoek bent naar een dynamische speaker met een heldere klank.
Ik heb eigenlijk nog nooit naar Tannoys geluisterd maar ga ze zeker in gedachte houden.
Bedankt voor je tip en ik kom er zeker op terug.
Ik ben benieuwd hoe het geheel thuis klinkt. In de winkel was het een geweldige set! Niet zo "steriel" als B&W bijvoorbeeld.
Iemand ervaringen met (onderdelen) hiervan? Tips?