[Speakers] Het Focal Ervaringen/Discussie Topic

Pagina: 1 ... 18 19 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• echoes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 17-05 17:37
quote van 22 februari
Helaas heb ik tot nu toe niets gehoord van Focal zelf (vorige week, vraag gesteld via het contactformulier op hun website).
Gisteren gemaild naar ze (support.home@focal.com), met foto's. Hopelijk krijg ik een reactie (lijkt me toch wel netjes)
Op basis van de ontvangen antwoorden van Focal (hieronder) ben ik nu wel min of meer overtuigd dat de speakers toch zgn. W-conussen hebben, ze voelen niet als schuurpapier.
Als er iemand is die in de buurt van postcode 6671AZ woont en de 816V of 816W speakers heeft, dan houd ik me voor een luistersessie aanbevolen.

Bedankt voor de reacties, foto's en het meedenken.
Van: x.yy@focal.com
Verzonden: maandag 24 februari 2020 15:23
Aan: J.H.
Onderwerp: RE: Foto's Focal luidspreker Focal V 816W

Dear Mr H.

Your Chorus 816W speakers are equipped with theses W cones, that have never really the same aspect (different painting of the foam) from a range to another and sometimes from series to series.

Best regards

-------------
x.yy – Service Consommateur/Support Technique – Consumer service/Technical Support
FOCAL-Listen Beyond
108, rue de l’avenir - BP374 – 42353 La Talaudiere CEDEX - France
0826101182 (0,15cts la minute) www.focal.com
En nog een mailtje verder, vandaag, kreeg ik het onderstaand antwoord:
Van: x.yy@focal.com
Verzonden: vrijdag 28 februari 2020 15:35
Aan: J.H.
Onderwerp: RE: Focal V 816W

Dear Mr H.

No doubt about this (I checked the photos and the serial) but the first way to ensure you is touching, Polyglass is like sand paper when you touch, and W is totally “smooth” because of the glass fiber surface

Best regards

-------------
x.yy – Service Consommateur/Support Technique – Consumer service/Technical Support
FOCAL-Listen Beyond
108, rue de l’avenir - BP374 – 42353 La Talaudiere CEDEX - France
0826101182 (0,15cts la minute) www.focal.com

[ Voor 12% gewijzigd door echoes op 28-02-2020 20:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 25-05 10:00
Hulleman schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 10:06:
Ik heb een vraag over mijn focals aria 926. Het valt me op dat de tweeter van de rechter speaker duidelijk harder speelt dan de tweeter van de linker speaker. Ik gebruik een marantz 5010 met audyssey setup. Het verschil is waarneembaar in de stereo modus (audyssey), maar ook in de direct modus (zonder audyssey). Het volume is. Het viel me eerst op qua gehoor, maar eens wat zitten meten met de decibelmeter van mn apple watch en er zit in dezelfde stukken muziek soms 4 a 5 decibel tussen. Wellicht niet het beste meetapparatuur, maar beter heb ik niet. De fronts staan beiden op 0db in de instelingen. In audyssey is de afstand tot luisterpositie ook gelijk. Bij direct modus hoor ik het ook en is het verschil ook meetbaar. Is dit normaal of iemand enig idee wat het kan zijn?

Mijn kat gebruikt de linker speaker nog wel eens als opstap naar de kast en ook weer als afstap om er af te komen. Beest weegt bijna 7kg. Kan het zijn dat er in de speaker zelf wat mis is?

Het is niet heel storend en natuurlijk op te lossen door de linker speaker wat meer db’s te geven, maar ik ben benieuwd of dit normaal is.
Simpelste test is om de speaker links/rechts te wisselen en horen of het dan nu aan de andere kant harder klinkt. Als dat zo is, ligt het aan de speaker, anders aan de instellingen of apparatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:19
JAHRASTAFARI schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 13:49:
[...]
Simpelste test is om de speaker links/rechts te wisselen en horen of het dan nu aan de andere kant harder klinkt. Als dat zo is, ligt het aan de speaker, anders aan de instellingen of apparatuur.
Thnx, idd een slimme oplossing om het te checken. Heb eerst ff een nieuwe audyssey gedraaid en het probleem lijkt verholpen te zijn. Vind ik bijzonder, aangezien ik in de direct modus ook verschil hoorde in volume tussen de rechter en linker speaker.

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:00

vhal

ಠ_ಠ

nodog schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 22:40:
Ik had even niet door dat de prijs per stuk ging dus waar ik dacht dat een setje 826 700e kostte is dat dus het dubbele. Ja, nogal dom natuurlijk maar ach...

Overigens vandaag in de winkel wezen luisteren en de Chora 826, Chora 716 en de oude Chorus 716 naast elkaar gehoord. Voor wat het waard is (iedereen heeft een andere voorkeur voor wat hij/zij prettig vind om naar te luisteren natuurlijk) is naar mijn mening de volgorde van best naar slechtst precies omgekeerd als dat je verwacht.

De Chora 826 klonk vreselijk hard/schel. wel erg duidelijk geluid en stereobeeld hoor. Heel de ruimte werd gevuld op alle frequenties zeg maar, maar het klonk mij vreselijk vermoeiend in de oren.

De Chora 716 had dat alles in iets mindere mate, dus minder bereik maar ook minder schel waardoor hij wat mij betreft uiteindelijk toch net wat fijner klonk dan de 826

De Chorus 716 klonk gewoon okee. Minder heftig geluid dan bovenstaande speakers maar evenwichtig en vrij neutraal. Misschien zullen sommigen 'm wat te tam vinden vergeleken met de nieuwe serie maar ik vond het dus prettiger hoewel ook weer niet zodanig goed dat ik 'm aangeschaft heb.
Even een bump gezien deze post mijn opviel. Bedoel je overigens niet de Chora 816?

Ik heb nu een setje Chorus 716W staan met een CC700 center. Deze zijn al weer redelijk belegen (zelfs het fineer bladdert op sommige punten af doordat de speaker in de zon heeft gestaan ) en ik zou wel eens wat anders willen.

De Chorus zou ik inderdaad bestempelen als tam, evenwichtig maar wel een fijn luistergeluid. Eigenlijk zou ik deze willen verplaatsen als rear-speakers maar ik vraag mij af of de nieuwe Chora 826/816 wel passend zijn icm de oudere serie. Zelf denk ik dat de Chora 816 goed genoeg is, onze woonkamer is niet al te groot (pak hem beet 25m2)

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nodog
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 27-05 11:51
Eerlijk gezegd is het al iets te lang geleden dat ik in die winkel was dus weet niet 100% zeker of het de 826 of de 816 was maar aan de prijs te zien was het toch echt de 826 waar ik het over had.

Overigens ondertussen tweedehands zelfbouwspeakers (Vifa Vivace) op marktplaats gekocht en qua sound zijn die zoveel beter van kwaliteit als wat ik in de winkel hoorde dat het gewoon niet grappig meer is. Ook nog eens half de prijs (mijn set kostte 650e). Uiteraard is het met zelfbouw een beetje een gok of alles in orde is maar ik zou zeggen; laat je oren werken en ga daar op af.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• MPAnnihilator
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 25-05 19:19
Het is al even geleden dat ik nog een post deed hier in het Focal topic. Laatste post woonde ik nog in een groot huis, nu ben ik verhuisd naar een nieuw appartement aan zee, nieuwe vrouw , en last but not least ... nieuwe speakers :P

In het kort, mijn Focal 826W's zijn cadeau gedaan aan de papa. Voor mezelf was het al anderhalf jaar duidelijk dat ik wou upgraden naar de Kanta lijn van Focal. Ik had bij iear.nl eens een demo gehoord van de Kanta nr.1 en ik stond versteld van het geluid ivgl met mijn toenmalige 826W's.

Gezien ik naar een kleinere ruimte verhuisd ben (woonkamer is nu ongeveer 30 m2), misschien een beetje tegenstrijdig zou je denken, maar ik ben voor de Kanta nr.3 gegaan. Een kleinere ruimte is echt een pak moeilijker om je geluid op orde te krijgen dan een grotere ruimte. Ik hoor nu ook weer goed wat de 826W's kunnen in een grotere ruimte bij mijn ouders bijvoorbeeld, dus ik wist dat ik de Kanta nr3 moest kiezen tov de Kanta nr2. om een even warm gevoel te hebben in de eigen woonkamer.
(ook bij iear.nl staan speakers in de grote luisterruimte echt vrij, en klinken de 826W's veel beter dan hier bij mij in de huidige woonkamer bijvoorbeeld).

De versterker is nog steeds een Marantz 7025. De receiver heeft een upgrade gekregen naar een model met 4K ondersteuning (SR5015) gezien de TV ook 4K is (Sony 65XG8505)

Ik had ook flink wat last van reflecties/echo boven de 5khz, ondanks alle muren en plafonds hier werden behangen met vliesbehang. De oplossing was redelijk snel duidelijk, gezien ook vrouwlief de oplossing moest goedkeuren. De oplossing aankopen was echter tricky, gezien hier in BE enkel profesionele kantoorinrichters het product importeerden en dus ook VEEL te veel aanrekenden. Uiteindelijk ben ik rechtstreeks bij de fabrikant in UK gaan aankloppen en heb ik rechtstreeks kunnen inkopen ( Soundtect Ltd )
(Een kleine 1000€ bespaard op 6 panelen en verder een geweldige service van hun sales)

Bij deze enkele shots :

Vrouwlief viel even achterover van de dozen toen de man van iear.nl binnen reed O-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U6EAC2O3dCJkx5zkhTXDJMHJLr0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bQXeyaOnCZLVFexBARxseN8x.jpg?f=fotoalbum_large

Zicht op speakers :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zykNVFMwCuS7p4t06AAkHqSTuAI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cDTQnSBjgJ2r8qxnslq5k6Sv.jpg?f=fotoalbum_large

Zicht naar Wave panelen :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z8Q883jr3tTbm381gWpYr4vZ_L8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DJF4gwsZG0l5IvceOMpknuOe.jpg?f=fotoalbum_large

Todo's : ...nog een andere subwoofer.

Momenteel is dat een SVS PB12 Plus. Momenteel enkel actief onder de 40 Hz. Hij staat achter de rode zetel op de foto en zie je dus niet. Ik vind hem in sub-bass echt niet strak genoeg voor muziek
( vooral merkbaar in Dubstep die heel diep gaat en wanneer er in de bass nog kleinere nuances/schommelingen zou moeten zitten ).
Wellicht opnieuw een SVS dan , maar ik kijk uit naar een cylindrische variant met meer vermogen, en met bluetooth, die wat makkelijker te tunen is met een smartphone app.

Dromen : die Rotel Michi's zijn momenteel mijn natte droom. Giften worden aanvaard :)

Mijn Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11:43

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

tl;dr: wat is een passende versterker voor Focal Aria's wanneer ik Dolby Atmos wil en goede muziek?

Ik ben op zoek naar een versterker om mijn Focal Aria 7.1 setup uitbreiden naar Atmos 11.1. Ik redelijk nieuw in deze wereld kan wel wat advies gebruiken. Deze Aria's heb ik nog niet zo lang en zijn momenteel aangesloten op Denon AVR-1706 (ook nieuw voor mij).

De huidige combinatie werkt prima voor home theater maar muziek valt een beetje tegen bij wat ik die speakers bij anderen heb horen doen. Ik weet niet of ik dat moet zoeken in de versterker of in de akoestiek van de kamer, maar aangezien ik toch een nieuwe versterker wil richt ik mijn aandacht daar eerst op.

Aan zoveel kanalen hangt uiteraard een prijskaartje. Zelfs de "eenvoudigste" 11.1 versterkers van Denon (AVR-X4400H) en Marantz (SR7013) kosten heel wat waterijsjes. Nou mag het best wat kosten maar als het niet het muzikale niveau haal dat ik zoek dan zou het een beetje zonde zijn en geef ik liever wat meer uit. Helaas is er in dat segment niet heel veel aanbod. Een stap beter en de versterker kost al snel meer dan ik voor de luidsprekers heb betaald en dat voelt niet in verhoudig.

Natuurlijk heb ik ook gekeken wat anderen en de fabrikant adviseren en combi die ik veel zie is een versterker van Naim. Ik geloof niet dat Naim een 11.1 AV-receiver maakt en ik geloof dat ik dat ook niet zou willen betalen.

Wat het voor mij moeilijker maakt is dat ik nogal tegenstrijdige informatie zie. Aan de ene kant zie ik namelijk opmerkingen dat de Aria 926 eenvoudig aan te sturen is met 91 dB. Aan de andere kant zie ik reviewers die zeggen dat deze speakers profiteren van een stevige versterker. Spreken die elkaar nu tegen, is het een kwestie van relativiteit (het high-end van de een is het budget van de ander), of snap ik gewoon niet hoe het werkt?

Gaat een Denon/Marantz AVR (van minder dan 2k euro) deze speakers tot hun recht laten komen of doe ik ze daarmee te kort?

Buiten een 11.1 Denon/Marantz versterker, zie ik twee andere opties:
a) een 11.1 Denon/Marantz/Anthem die dubbel zo duur is,
b) een bescheiden 9.1 AV receiver met pre-out + goede stereo versterker.

Optie a (meer geld uitgeven) is natuurlijk altijd mogelijk maar ik heb geen idee of ik er iets mee opschiet.
Daarom voel ik eigenlijk meer voor optie b, zodat ik desgewenst de stereo versterking verder kan upgraden zonder de rest weg te moeten gooien.

Ik heb daar echter wat twijfels bij.
- Werkt Atmos wel zoals het hoort wanneer twee kanalen apart versterkt worden?
- Werkt Room Correction (Dirac enzo) in deze situatie?
- Ik heb allemaal Aria's gekocht om zoveel mogelijk hetzelfde geluid te hebben. Gaat dat voordeel helemaal verloren als ik ze op verschillende versterkers aansluit?

Dan nog een beginnersvraagje over versterkers. Ik geloof dat er onderscheid wordt gemaakt tussen geintegreerde versterkers en losse voor- en eind-versterkers. Kan ik bij optie b (het gebruik van de pre-out van een AV-receiver) pure eind-versterker gebruiken of moet daar toch nog een voorversterker (of nog iets anders) tussen?

Ik weet dat het antwoord op alle vragen "zelf thuis luisteren" zou kunnen zijn, maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan met dit soort apparaten dus ik probeer het een beetje te richten.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
Veel vragen.

Even wat meningen van mijn kant.

Jouw Aria’s zijn redelijk makkelijk aan te sturen. Ik heb zelf de 948 gehad toen die uitkwam. Het hoge rendement maakt dat je niet zoveel vermogen nodig hebt.

Het vergelijken met anderen hoe daar de aria’s klonken is weinig zinvol. De kamer en akoestiek maken driekwart van het geluid uit. Investeren in de akoestiek met bijv. absorptiepanelen kan enorm veel meerwaarde bieden. De galm neemt daardoor af en het geluid raakt minder “versmeerd” met de reflecterende geluiden.

De denon die je hebt, is een vrij eenvoudig model. Duurdere modellen kunnen meer kanalen processen en meer luidsprekers aansturen, dus met meer versterkers ingebouwd. Ook hebben duurdere modellen meer mogelijkheden qua ruimtecorrectie (Audyssey MultEQ XT, XT32), hetgeen ook een veel groter effect kan hebben dan enkel betere eindversterkers. En met preprocessors en eindversterkers ga je een veel duurder pad in.

Met atmos ga je zeg maar de hoogte in met je geluid, en afhankelijk van je ruimte, budget en zin om se ruimte aan te passen, hang je de hoogte luidsprekers recht boven je, of aan de voor en achterwand bovenin, of zet je ze op de hoofdspeakers en komt het geluid geweerkaatst via het plafond.

Weet dat veel films en bronnen niet meer dan 5 “horizontale” kanalen gebruiken. Atmos is object gebaseerd, dus de processor rekent zelf uit hoe die het geluid moet verdelen over 2 of 6 hoogte speakers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
CAPSLOCK2000 schreef op zondag 15 november 2020 @ 17:07:
Aan zoveel kanalen hangt uiteraard een prijskaartje. Zelfs de "eenvoudigste" 11.1 versterkers van Denon (AVR-X4400H) en Marantz (SR7013) kosten heel wat waterijsjes.
Beide modellen die je noemt hebben "maar" negen eindversterkers aan boord. Ze kunnen wel 11.2 processen maar als je elf kanalen actief aan wilt sturen zal daar een eindversterker bij moeten.
Aan de ene kant zie ik namelijk opmerkingen dat de Aria 926 eenvoudig aan te sturen is met 91 dB. Aan de andere kant zie ik reviewers die zeggen dat deze speakers profiteren van een stevige versterker.
Dat laatste is mijns inziens pure marketing praat. In dit segment zijn geen speakers die een echt zware versterker nodig hebben. Als je gaat meten dan kom je wellicht op een relatief laag punt qua laagste weerstand maar met de gevoeligheid van de hedendaagse speakers (en ook de Aria) is dat allemaal geen probleem. Van mijn speakers zeiden ze exact hetzelfde maar ik merkte geen verschil vanaf een mid-end Denon naar high-end Denon naar een Denon met eindtrappen uitgeschakeld (dus puur ingezet als processor) en losse eindversterking. Geen centje pijn.
Gaat een Denon/Marantz AVR (van minder dan 2k euro) deze speakers tot hun recht laten komen of doe ik ze daarmee te kort?
Mijns inziens wel maar dit zal altijd een discussiepunt blijven. Dan kom je op het punt van hoorbare verschillen tussen receivers, kabels, er cetera. Een punt/gebied waar twee kampen zijn. De enige manier om er achter te komen is zelf gaan luisteren en zelf beslissen. Ikzelf ben van het kamp dat liever meer geld in de speakers (en als het kan) akoestiek steekt omdat dat meer brengt. Ik heb diverse dingen getest en ik hoor geen verschil maar mogelijk is dat bij jou anders.
Ik heb daar echter wat twijfels bij.
- Werkt Atmos wel zoals het hoort wanneer twee kanalen apart versterkt worden?
Als in via de Pre Out op een externe versterker? Dat werkt gewoon. Makkelijkst is wel echt een eindversterker te nemen zodat je maar één keer volumeregeling hebt.
Werkt Room Correction (Dirac enzo) in deze situatie?
Idem aan boven.
Ik heb allemaal Aria's gekocht om zoveel mogelijk hetzelfde geluid te hebben. Gaat dat voordeel helemaal verloren als ik ze op verschillende versterkers aansluit?
Idem aan wat ik eerder zei over klankverschillen.
Dan nog een beginnersvraagje over versterkers. Ik geloof dat er onderscheid wordt gemaakt tussen geintegreerde versterkers en losse voor- en eind-versterkers. Kan ik bij optie b (het gebruik van de pre-out van een AV-receiver) pure eind-versterker gebruiken of moet daar toch nog een voorversterker (of nog iets anders) tussen?
Zie boven, eindversterker zodat je niet met twee keer volumeregeling zit. De voorversterker is de receiver immers al.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Het vergelijken met anderen hoe daar de aria’s klonken is weinig zinvol. De kamer en akoestiek maken driekwart van het geluid uit. Investeren in de akoestiek met bijv. absorptiepanelen kan enorm veel meerwaarde bieden. De galm neemt daardoor af en het geluid raakt minder “versmeerd” met de reflecterende geluiden.
Akoestische aanpassingen wil ook doen maar is een ander traject.
Ik heb ook een versterker nodig met Atmos.
Hoewel ik snap dat de accoustiek van grote invloed is vind ik het vergelijken met anderen wel zinvol.
Dat laat mij horen wat mogelijk is.
Daarnaast zal ik me toch ergens op moeten baseren bij het aanschaffen van luidsprekers.
De denon die je hebt, is een vrij eenvoudig model. Duurdere modellen kunnen meer kanalen processen en meer luidsprekers aansturen, dus met meer versterkers ingebouwd. Ook hebben duurdere modellen meer mogelijkheden qua ruimtecorrectie (Audyssey MultEQ XT, XT32), hetgeen ook een veel groter effect kan hebben dan enkel betere eindversterkers. En met preprocessors en eindversterkers ga je een veel duurder pad in.
Ik ga inderdaad liever niet het dure pad van de losse componenten op, maar als ik van te voren al weet dat ik er anders toch niet kom dan kan ik daar beter op plannen.

[ Voor 9% gewijzigd door CAPSLOCK2000 op 15-11-2020 19:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

FeaR schreef op zondag 15 november 2020 @ 17:57:
Beide modellen die je noemt hebben "maar" negen eindversterkers aan boord. Ze kunnen wel 11.2 processen maar als je elf kanalen actief aan wilt sturen zal daar een eindversterker bij moeten.
Hmm, tnx, dan komt dus nog een paar honderd euro extra bovenop. Dan wordt de route met losse eindversterking (financieel gezien) weer wat interessanter.
Van mijn speakers zeiden ze exact hetzelfde maar ik merkte geen verschil vanaf een mid-end Denon naar high-end Denon naar een Denon met eindtrappen uitgeschakeld (dus puur ingezet als processor) en losse eindversterking. Geen centje pijn.
Tnx, dat is het hoort commentaar waar ik een beetje op hoopte ;)
Mijns inziens wel maar dit zal altijd een discussiepunt blijven. Dan kom je op het punt van hoorbare verschillen tussen receivers, kabels, er cetera. Een punt/gebied waar twee kampen zijn. <knip> Ikzelf ben van het kamp dat liever meer geld in de speakers (en als het kan) akoestiek steekt omdat dat meer brengt. Ik heb diverse dingen getest en ik hoor geen verschil maar mogelijk is dat bij jou anders.
Wat betreft kabels zit ik in het koper=koper kamp.
En zelfs als zo'n zilveren kabel marginaal beter zou zijn dan ben ik met je eens dat je het geld beter in speakers kan steken.

Maar versterkers?
Ik heb hier nog een oude Phillips versterker staan en er is een heel duidelijk verschil met de Denon te horen. Dat is geen verschil van fijnproevers maar een enorm verschil in klank waarvan ik zeker weet dat iedereen het kan horen. Misschien is de Philips gewoon versleten. Maar ik heb een beetje moeite te geloven dat mensen duizenden euro's aan een stereo versterker uitgeven als het echt geen verschil maakt. Maar ja, tegelijkertijd zie ik ze ook idiote bedragen voor een meter kabel betalen....
De enige manier om er achter te komen is zelf gaan luisteren en zelf beslissen.
Dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Het aantal winkels hier in de omgeving dat Focal Aria's heeft staan en verschillene AV receivers van meer dan 3K is zeg maar vrij beperkt.
Als in via de Pre Out op een externe versterker? Dat werkt gewoon. Makkelijkst is wel echt een eindversterker te nemen zodat je maar één keer volumeregeling hebt.
Tnx, dat is denk ik wat ik wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FREAKJAM
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 11:44

FREAKJAM

"MAXIMUM"

Nieuwe Anthems al bekeken? MRX 1140 en 740 (met losse versterker voor Atmos) behoort tot de mogelijkheden.

PS.
Bedoel je met uitbreiden naar Atmos niet eigenlijk 7.1.4?

[ Voor 33% gewijzigd door FREAKJAM op 15-11-2020 20:08 ]

is everything cool?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Vandaag een mailing ontvangen van Focal dat ze de Aria 900 familie uitgebreid hebben met een nieuwe 3-weg vloerstaander; de K2 936.
https://www.focal.com/en/...ding-speakers/aria-k2-936

Heb ze nog niet op de site van een dealer zoals bijvoorbeeld iEar zien staan met euro-prijzen. Volgens WhatHiFi gaan ze in Engeland £ 3.699 per paar kosten.
https://www.whathifi.com/...-aria-k2-936-floorstander

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

FREAKJAM schreef op zondag 15 november 2020 @ 20:01:
Nieuwe Anthems al bekeken? MRX 1140 en 740 (met losse versterker voor Atmos) behoort tot de mogelijkheden.

PS.
Bedoel je met uitbreiden naar Atmos niet eigenlijk 7.1.4?
Ik kende ze nog niet, maar nu staan ze op de radar, bedankt!
En ik bedoel inderdaad dat ik een 7.1.4 setup wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Somethingsin
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12-05 18:29

Somethingsin

Disaster in a Bottle

Ik ben op zoek naar een nieuw (to me) setje speakers voor mijn oude 20W akai am-2200 (net laten reviseren, en denk dat m'n huidige bose/studiocraft speakers wel een bijpassende upgrade verdienen)
Nu lijkt een setje focal 716 me wel wat, gezien de hoge sensitiviteit voor het beperkte wattage van de versterker. Maar gast dat wel goed met een minimum aanbevolen wattage van 40w?

En maakt het nog veel uit of ik een setje tweedehands (uit de s-reeks bijvoorbeeld) koop of iets nieuwers?

-'sin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
S1NN3D schreef op maandag 16 november 2020 @ 20:30:
Vandaag een mailing ontvangen van Focal dat ze de Aria 900 familie uitgebreid hebben met een nieuwe 3-weg vloerstaander; de K2 936.
https://www.focal.com/en/...ding-speakers/aria-k2-936

Heb ze nog niet op de site van een dealer zoals bijvoorbeeld iEar zien staan met euro-prijzen. Volgens WhatHiFi gaan ze in Engeland £ 3.699 per paar kosten.
https://www.whathifi.com/...-aria-k2-936-floorstander
Lijkt wel op de kevlar conus van B&W. Esthetisch komt het mij wat schreeuwerig over tov die mooie flax conussen. Ze zijn dus zo'n € 1.100 per paar duurder dan de flax variant. Ben benieuwd of deze speakers zoveel beter klinken dan de variant met flax conussen.

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Somethingsin schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 21:34:
Nu lijkt een setje focal 716 me wel wat, gezien de hoge sensitiviteit voor het beperkte wattage van de versterker. Maar gast dat wel goed met een minimum aanbevolen wattage van 40w?

En maakt het nog veel uit of ik een setje tweedehands (uit de s-reeks bijvoorbeeld) koop of iets nieuwers?
Focal is inderdaad niet lastig aan te sturen, veelal zitten ze op (meer dan) 90 dB gevoeligheid. Ze dippen wel redelijk laag in weerstand maar door de hoge gevoeligheid gebruik je al zo weinig vermogen dat die dip relatief gemakkelijk op te vangen is. Ik zou daar zo geen probleem zien.
Hulleman schreef op woensdag 23 december 2020 @ 09:10:
[...]
Esthetisch komt het mij wat schreeuwerig over tov die mooie flax conussen.
Dat was ook mijn eerst gedachte. Naast schreeuwerig zou ik het haast goedkoop noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MPAnnihilator
  • Laatst online: 25-05 19:19
Hulleman schreef op woensdag 23 december 2020 @ 09:10:
[...]

Lijkt wel op de kevlar conus van B&W. Esthetisch komt het mij wat schreeuwerig over tov die mooie flax conussen. Ze zijn dus zo'n € 1.100 per paar duurder dan de flax variant. Ben benieuwd of deze speakers zoveel beter klinken dan de variant met flax conussen.
Het materiaal van de conussen is slechts 1 aspect, de ophanging, rubbers, magneten enz spelen ook een grote rol. Die gele conussen zijn natuurlijk iconisch voor Focal, vooral in de toenmalige car-audio een echte hype. Of ze beter klinken dan flax. Ik denk het niet, maar misschien hebben ze niet enkel het materiaal van de conussen aangepast, dus je weet het op papier nooit. Gaan luisteren is de boodschap.

Mijn Specs

• Somethingsin
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12-05 18:29

Somethingsin

Disaster in a Bottle

FeaR schreef op woensdag 23 december 2020 @ 09:21:

Focal is inderdaad niet lastig aan te sturen, veelal zitten ze op (meer dan) 90 dB gevoeligheid. Ze dippen wel redelijk laag in weerstand maar door de hoge gevoeligheid gebruik je al zo weinig vermogen dat die dip relatief gemakkelijk op te vangen is. Ik zou daar zo geen probleem zien.
Dank je wel voor het antwoord. Ik heb het ook nog even nagevraagd bij de focal-dostributeur, maar die zegt juist dat 20W te winig is om de juiste klank uit de speakers te krijgen, en dat het (bij hogere volumes) wel kwaad kan als de versterker gaat vervormen en dat hij wel meer vermogen aanraadt.

Nu zal ik denk ik niet snel aan echt te hoge volumes komen (en met een 20W versterker zal je ook met flinke clipping niet snel een speaker die tot 200W aankan beschadigen, gok ik), maar dat van die klank zou wel jammer zijn.

Wat ik ook wel bijzonder vindt is dat mijn huidige, veeel minder gevoelige speakers blijkbaar wel met 20 (of zelfs 10) watt om kunnen gaan. Hoe is dat te rijmen?

-'sin

Somethingsin schreef op donderdag 24 december 2020 @ 16:08:
[...]
Dank je wel voor het antwoord. Ik heb het ook nog even nagevraagd bij de focal-dostributeur, maar die zegt juist dat 20W te winig is om de juiste klank uit de speakers te krijgen, en dat het (bij hogere volumes) wel kwaad kan als de versterker gaat vervormen en dat hij wel meer vermogen aanraadt.

Nu zal ik denk ik niet snel aan echt te hoge volumes komen (en met een 20W versterker zal je ook met flinke clipping niet snel een speaker die tot 200W aankan beschadigen, gok ik), maar dat van die klank zou wel jammer zijn.

Wat ik ook wel bijzonder vindt is dat mijn huidige, veeel minder gevoelige speakers blijkbaar wel met 20 (of zelfs 10) watt om kunnen gaan. Hoe is dat te rijmen?
Verkoop-/marketingpraat versus technische onderbouwing. Toegegeven, hogere volumes zullen zeker een issue gaan vormen met een 20 Watt versterker. Echter om een feestje te geven ga je met en vijfvoud van dat vermogen ook in de problemen komen. Voor normaal huiskamervolume en een goede film kom je met 20 Watt best een eind. 25 man in de kamer (niet tijdens Corona), drankje er bij en dan de ruimte willen vullen met muziek? Nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teo232
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 20-04 16:17
Beste Focal fans
Ik zocht hele tijd op het forum. Welke versterkers nou het beste met de speakers Focal 1028be match, maar ik kon niet echt vinden. Volgens mij heeft Focal 1028be wel een zwaar versterker nodig minimaal 2x150 watts?. Ik hoor graag of iemand ervaring heeft met de Focal 1028be. Mvg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• canth
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10:34
Focal speakers (ook de 1028BE) hebben over het algemeen geen monsterlijk zware versterkers nodig Ze klinken prima met een versterker rond de 80/100 watt (aan 8 ohm).
Dat gezegd hebbende: ik heb een stel Kanta 2's die ik aanstuur met een NAD C298 (2x 185 watt aan 8 ohm).

Een vriend van mij heeft 1028BE's met een wat oudere Arcam AVR. Klinkt ook prima.
Je kan het beste zelf gaan luisteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Misschien een beetje een nichemarkt; in-wall speakers. Focal heeft de nieuwe 1000 Series geïntroduceerd.
https://www.focal.com/en/...&utm_campaign=1000-series

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
canth schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 11:57:
Focal speakers (ook de 1028BE) hebben over het algemeen geen monsterlijk zware versterkers nodig Ze klinken prima met een versterker rond de 80/100 watt (aan 8 ohm).
Dat gezegd hebbende: ik heb een stel Kanta 2's die ik aanstuur met een NAD C298 (2x 185 watt aan 8 ohm).

Een vriend van mij heeft 1028BE's met een wat oudere Arcam AVR. Klinkt ook prima.
Je kan het beste zelf gaan luisteren.
Wat zijn de verschillen in weergave tussen 1028 en kanta 2?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• canth
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10:34
Ik heb ze eigenlijk niet (recent) naast elkaar beluisterd. Mijn idee (uit reviews en luistertest van de 1027BE, heel wat jaartjes terug): de Kanta is wat warmer getuned dan de 1028BE, die volgens mij op zijn beurt weer wat warmer was dan de 1027BE.
Met warmer bedoel ik een iets meer aangezet midden/laag. Het hoog en midden-hoog is altijd goed in orde geweest (1027/1028 en Kanta). Na de Dirac correctie (NAD C658) heb ik nog steeds (ruim) voldoende laag, maar het is wel iets minder aangezet dan zonder Dirac. Dit zou overigens ook heel goed aan mijn kamer kunnen liggen...

[ Voor 6% gewijzigd door canth op 31-01-2021 17:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• choastech
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 28-03 09:19
Hallo Lieve mensen van het Focal topic.

ik ben een liefhebber van muziek en goed geluid en beginner HiFi enthousiasteling maar ik zit zelf een beetje in dubio ik heb geluisterd naar een focal Aria 948 en een 926 maar ik ben er nog niet helemaal overuit welke van de 2 ik moet kiezen.

ik heb een denon AVR-3500H gekocht en wou een van deze twee zuilen erop aansluiten. alleen waar ik een beetje mee zit is het volgende ik ga nog een centre speaker halen en een sub. heb ik dan de low end nog nodig van de aria 948? omdat ik voor een sub ga? naar mij idee zou ik zeggen nee ik heb de 948 dan niet meer nodig. of mis ik wat over het hoofd?

ik ga nog een eindversterker aanschaffen weet alleen nog niet welke. al hoe wel ik goeie dingen gehoord heb van de cambridge audio CXA81.

hopelijk kunnen jullie hier een lichtje op schijnen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
choastech schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 09:42:
Hallo Lieve mensen van het Focal topic.

ik ben een liefhebber van muziek en goed geluid en beginner HiFi enthousiasteling maar ik zit zelf een beetje in dubio ik heb geluisterd naar een focal Aria 948 en een 926 maar ik ben er nog niet helemaal overuit welke van de 2 ik moet kiezen.

ik heb een denon AVR-3500H gekocht en wou een van deze twee zuilen erop aansluiten. alleen waar ik een beetje mee zit is het volgende ik ga nog een centre speaker halen en een sub. heb ik dan de low end nog nodig van de aria 948? omdat ik voor een sub ga? naar mij idee zou ik zeggen nee ik heb de 948 dan niet meer nodig. of mis ik wat over het hoofd?

ik ga nog een eindversterker aanschaffen weet alleen nog niet welke. al hoe wel ik goeie dingen gehoord heb van de cambridge audio CXA81.

hopelijk kunnen jullie hier een lichtje op schijnen
Als je voor een surround set gaat, zou ik de 926 nemen met een sub. Een goede sub levert meer en beter laag dan de grotere 948.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• raze88
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 18:55
Na een lange zoektocht voor een vervanger van de Triangle Antal Anniversary heb ik afgelopen weekend de keuze gemaakt voor een setje Focal Sopra 2.

Ik ben begonnen bij de Triangle Cello, Dali en Phonar. Deze gaven mij niet het gevoel een grote verbetering te zijn voor hetgeen wat ik had. Ook de grotere versie van de Triangle Cello (de Quator) was niet helemaal wat ik zocht.

Door de vraag van mijn metgezel “wat zou je meenemen als geld er niet toe doet” zijn we een ruimte in gelopen waar de Focal Utopia evo stond. Na hier even na geluisterd te hebben liepen we weer terug naar de eerste luister ruimte om de spullen die we meegenomen hadden in te pakken toen de Focal Kanta 2 onze aandacht trok.

Toch nog maar even aansluiten en luisteren en verdomt, dit kwam erg dicht in de buurt van wat ik zocht. Mooi diep gedetailleerd geluidsbeeld en ik werd emotioneel meegenomen in de muziek. Precies waar ik naar opzoek was.

Na mij hierin wat verdiept te hebben kwam ik ook de sopra tegen welke ik er mooier uit vond zien. Lang verhaal kort, na meerdere luister sessies op verschillende lokaties(ivm andere soorten luister ruimte) en wat onderhandelen was het dan afgelopen zaterdag zover. De upgrade naar de Sopra 2 is een feit (en een waar ik nooit van heb durven dromen) _/-\o_ .

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hx5pk8guR51ic7j_h5AwtiQRXhs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tAhD8dQWM6oFCAVdMxuFpYfI.jpg?f=fotoalbum_large

Volgende uitdaging: de ruimte akoestisch aanpakken want dat is nu wel nodig.

[ Voor 3% gewijzigd door raze88 op 18-05-2021 20:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
@raze88 Schiet het al op met de aanpassingen in akoestiek?

De Focal Solo 6BE is getest op audiosciencereview.com. :)

https://www.audiosciencer...iew-studio-monitor.25407/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• raze88
JAHRASTAFARI schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 13:50:
@raze88 Schiet het al op met de aanpassingen in akoestiek?

De Focal Solo 6BE is getest op audiosciencereview.com. :)

https://www.audiosciencer...iew-studio-monitor.25407/
Ik heb enkele akoestische panelen opgehangen en er zijn gordijnen gekomen. Dit maakt een enorm verschil in positieve zin. Ook heb ik weer wat upgrades aan de versterker uitgevoerd (andere buizen en ontkoppel elcos).

Eind september wordt er als het goed is gestart met de verbouwing van onze woning. In de woonkamer zullen dan (als het goed is) Akupanels meegenomen gaan worden.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Hier stond vanochtend een prachtig Focal pallet van 78kg voor de deur:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AhnjWuomiSdl_yV5IGQuoMayROI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ekwQXIc3hjs0gVRuk5dt6RKO.jpg?f=fotoalbum_large

Uitgepakt, 2x Focal 926 en 1x Focal 900 Center in de kleur 'Dark Ebony':

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1y82S9VKSXAj7GWIWpMJtGfJdeU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/COXBLzVshoqhfF1KOmggAIOy.jpg?f=fotoalbum_large

Er moet nog wel het één en ander gebeuren, zoals plaatsing luidsprekers & subwoofer, het inspelen en de huidige Rel Quake subwoofer vervangen voor een groter exemplaar. Maar klinkt heerlijk, kan er binnenkort ongetwijfeld meer over vertellen :) Heb de set nieuw uit Frankrijk gehaald voor €1409 incl verzending (dank @Morpheus2003 voor de tip en @Jorgen voor het advies). Scheelt bizar veel met Nederlandse prijzen, dan ga je al snel richting de 2500.

[ Voor 8% gewijzigd door stin00 op 02-08-2021 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 19:53

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

@stin00 Heel gaaf! En graag gedaan 👍🏻😁

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morpheus2003
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 09:16
stin00 schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 14:47:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Er moet nog wel het één en ander gebeuren, zoals plaatsing luidsprekers & subwoofer, het inspelen en de huidige Rel Quake subwoofer vervangen voor een groter exemplaar. Maar klinkt heerlijk, kan er binnenkort ongetwijfeld meer over vertellen :) Heb de set nieuw uit Frankrijk gehaald voor €1409 incl verzending (dank @Morpheus2003 voor de tip en @Jorgen voor het advies). Scheelt bizar veel met Nederlandse prijzen, dan ga je al snel richting de 2500.
Nice!! Gefeliciteerd met je prachtige speakers!

Je hebt zeker geen jonge kinderen dat je de doeken eraf hebt gehaald? 😛

[ Voor 3% gewijzigd door Morpheus2003 op 02-08-2021 16:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
Heb de set nieuw uit Frankrijk gehaald voor €1409 incl verzending (dank @Morpheus2003 voor de tip en @Jorgen voor het advies). Scheelt bizar veel met Nederlandse prijzen, dan ga je al snel richting de 2500.
Mooi spul! Veel plezier ermee. Dat is een zeer scherpe prijs! Heb je ze rechtstreeks bij Focal gehaald of bij een winkel in Frankrijk? Heb 5 jaar geleden € 1.800 voor een setje 926 betaald.

[ Voor 6% gewijzigd door Hulleman op 03-08-2021 08:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soeski
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16-05 19:35

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Mooi hoor, veel plezier ermee!
Hier dezelfde opstelling met 936's en de CC900. Ik zou wel je lampen opofferen om meer ruimte te geven voor je speakers - het lijkt nu erg op elkaar gepropt en dat doet je geluid geen goed denk ik.
Je kunt dan wel kleine lampen op je speakers zetten of iets aan de muur monteren.
Ik heb ook de doeken er niet op zitten, vind het fraaier zo. Toen we nog katten hadden haalde ik ook meteen de doeken er af, want dat is topspul om in te gaan hangen anders...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Niet online
Soeski schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 13:21:
[...]

Mooi hoor, veel plezier ermee!
Hier dezelfde opstelling met 936's en de CC900. Ik zou wel je lampen opofferen om meer ruimte te geven voor je speakers - het lijkt nu erg op elkaar gepropt en dat doet je geluid geen goed denk ik.
Je kunt dan wel kleine lampen op je speakers zetten of iets aan de muur monteren.
Ik heb ook de doeken er niet op zitten, vind het fraaier zo. Toen we nog katten hadden haalde ik ook meteen de doeken er af, want dat is topspul om in te gaan hangen anders...
Klopt - de woonkamer is sowieso helemaal volgepropt momenteel.. heb te weinig ruimte voor al m'n elektronica :+ Ben wat aan het verplaatsen en rondschuiven.

Maar heb helaas besloten de focal aria's toch weer te verkopen.. het hoog was me wat te schel en ik kreeg snel last van vermoeide oren. Ik las nog dat een stereo versterker met meer vermogen dit mogelijk kan verhelpen, maar dat haalde weinig uit. Ook met een EQ geen positief effect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 159816

stin00 schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 23:21:
[...]

Klopt - de woonkamer is sowieso helemaal volgepropt momenteel.. heb te weinig ruimte voor al m'n elektronica :+ Ben wat aan het verplaatsen en rondschuiven.

Maar heb helaas besloten de focal aria's toch weer te verkopen.. het hoog was me wat te schel en ik kreeg snel last van vermoeide oren. Ik las nog dat een stereo versterker met meer vermogen dit mogelijk kan verhelpen, maar dat haalde weinig uit. Ook met een EQ geen positief effect.
Opmerkelijk, aangezien de Aria serie een neutrale (=goede) luidspreker is. Wat voor luidsprekers had je eerst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soeski
stin00 schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 23:21:
[...]

Heb je ze wel echt de kans gegeven dan - de kamer dus goed voorbereid op zo'n set-up? Het zijn beste speakers voor zo op het oog de hoeveelheid m2 en een kale houten vloer helpt ook niet direct, maar je had al room correction gedaan zei je.
Ik heb de Aria 936 dus staan, met de CC900, de Aria 906 achter en de Focal Sub 1200W. De room correction moest ook wel even aan de gang bij mij (en nu opnieuw want ik heb een groot kleed neergelegd), maar het schelle herken ik niet. De 936 heeft volgens mij dezelfde tweeter als de 926, alleen een woofer extra - verder niet veel verschil. Onze woonkamer is 80m2, dus minder reflecties van muren en stoelen/banken staan verder uit elkaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stin00
  • Niet online
Anoniem: 159816 schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 10:56:
[...]

Opmerkelijk, aangezien de Aria serie een neutrale (=goede) luidspreker is. Wat voor luidsprekers had je eerst?
Zeker opmerkelijk, Focal Arias komen regelmatig goed uit objectieve tests (metingen). Het werd na 2 weken ook niet subjectief beter (gewenning) en kreeg er met een equalizer geen verbetering in. Moet er wel bij zeggen dat mijn gehoor relatief overgevoelig lijkt voor hoog geluid, dus het ligt aan mijn gehoor en zeker niet aan de speakers.

Ik had hiervoor een oud setje Totem Mite T luidsprekers - het tegenovergestelde van neutrale luidsprekers. Totem Acoustic is denk ik jouw aartsvijand als ik zo jouw berichten lees over objectieve metingen en neutrale luidsprekers :D
Soeski schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 11:45:
[...]
Heb je ze wel echt de kans gegeven dan - de kamer dus goed voorbereid op zo'n set-up? Het zijn beste speakers voor zo op het oog de hoeveelheid m2 en een kale houten vloer helpt ook niet direct, maar je had al room correction gedaan zei je.
Ik heb de Aria 936 dus staan, met de CC900, de Aria 906 achter en de Focal Sub 1200W. De room correction moest ook wel even aan de gang bij mij (en nu opnieuw want ik heb een groot kleed neergelegd), maar het schelle herken ik niet. De 936 heeft volgens mij dezelfde tweeter als de 926, alleen een woofer extra - verder niet veel verschil. Onze woonkamer is 80m2, dus minder reflecties van muren en stoelen/banken staan verder uit elkaar.
In mijn optiek heb ik ze een kans gegeven, ik zou ze ook zeker niet zo snel verkopen als ik er niet ècht gek van werd. Ze zijn inderdaad wat te groot voor een woonkamer van 30m². De luisterafstand is zo'n 4.5 meter en de luidsprekers staan 2 meter uit elkaar en 50cm van de muur. Ze werden rondom wel wat belemmerd natuurlijk en ook het gebrek aan tapijt helpt niet, dus de akoestiek van de ruimte is wel van uiterst bedenkelijk niveau. Verder heb ik er 2 weken naar geluisterd met/zonder room correction, EQ instellingen, anders plaatsen en een andere stereo versterker (al geloof ik totaal niet in verschillende sound per versterker). Ik wilde ze eigenlijk minimaal 1 maand lang de kans geven, maar ik wilde ze tijdens het luisteren liever uitzetten dan doorluisteren. Dan houdt het op helaas.

De Marktplaatser die ze heeft overgenomen is overigens heel erg blij met de luidsprekers. Het zijn ook gewoon verdomd mooie en goede luidsprekers, zeker als je ze bij homecinesolutions in Frankrijk koopt met een deal, maar niet aan mij besteed helaas.

[ Voor 3% gewijzigd door stin00 op 18-08-2021 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 159816

stin00 schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 12:05:
[...]

Zeker opmerkelijk, Focal Arias komen regelmatig goed uit objectieve tests (metingen). Het werd na 2 weken ook niet subjectief beter (gewenning) en kreeg er met een equalizer geen verbetering in. Moet er wel bij zeggen dat mijn gehoor relatief overgevoelig lijkt voor hoog geluid, dus het ligt aan mijn gehoor en zeker niet aan de speakers.

Ik had hiervoor een oud setje Totem Mite T luidsprekers - het tegenovergestelde van neutrale luidsprekers. Totem Acoustic is denk ik jouw aartsvijand als ik zo jouw berichten lees over objectieve metingen en neutrale luidsprekers :D
Denk dat ze bij de T versie de treble hebben teruggeschroefd, want vanaf 5kHz is het oorpijn.
https://harmonicsreview.w...m/2010/02/03/totem-mites/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhiteDog
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-05 23:43

WhiteDog

met zwarte hond

Ik sta op het punt om 5 stuks Focal 300 ICLCR5 aan te schaffen (plafond inbouw). Deze komen in een 7.1 opstelling (3 vooraan, 2 achteraan, 2 andere plafond inbouw speakers nog te bepalen).

In Nederland te koop voor 849 bij iEar, in Frankrijk voor 719. Toch een behoorlijk verschil :)

Woon zelf in België. Kunnen jullie nog dealers aanraden in Zuid-Nederland of België waar een scherpe prijs te bekomen is? Ik vermoed niet dat deze met Black Friday in de aanbieding gaan zijn ofzo.

• raze88
Even een mail sturen naar een hifi zaak in Tegelen (bij Venlo). Deze willen nog wel eens interessante prijzen maken.

• Sjaak2k
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 10-05 22:00
WhiteDog schreef op woensdag 17 november 2021 @ 22:14:
Ik sta op het punt om 5 stuks Focal 300 ICLCR5 aan te schaffen (plafond inbouw). Deze komen in een 7.1 opstelling (3 vooraan, 2 achteraan, 2 andere plafond inbouw speakers nog te bepalen).

In Nederland te koop voor 849 bij iEar, in Frankrijk voor 719. Toch een behoorlijk verschil :)

Woon zelf in België. Kunnen jullie nog dealers aanraden in Zuid-Nederland of België waar een scherpe prijs te bekomen is? Ik vermoed niet dat deze met Black Friday in de aanbieding gaan zijn ofzo.
Voor dat verschil zou ik ze hier kopen. Al is het voor eventuele garantie afhandeling. Je speakers naar Frankrijk terug sturen is een dure grap.

• stin00
  • Niet online
@WhiteDog Focal speakers nóóit in Nederland/België kopen, gaan hier meermaals over de kop. Via HomeCineSolutions in Frankrijk ben je veel goedkoper uit.

Daar betaal je 559 per stuk als je per mail een prijsopgave doet.

Frankrijk: 5 x 559 + 90 verzending = 2.885 euro
Nederland: 849 x 5 = 4245 euro

Koekoek, als er 2 stuk gaan en je koopt er 2 nieuwe voor in de plaats ben je nog steeds goedkoper uit dan de Nederland optie. In Nederland kan je natuurlijk ook korting krijgen, maar niet zoveel :)

Ik ben benieuwd of je HomeCineSolutions nog zelf kan mailen voor nóg meer korting bij afname van 5 speakers. Zou het altijd proberen.

[ Voor 12% gewijzigd door stin00 op 18-11-2021 10:15 ]

• JAHRASTAFARI
Of via stassen, mijn aria 948 waren daar vlak na introductie 2050 ipv 2800.

• stin00
  • Niet online
JAHRASTAFARI schreef op donderdag 18 november 2021 @ 15:12:
Of via stassen, mijn aria 948 waren daar vlak na introductie 2050 ipv 2800.
Dat is een redelijk nette prijs, al zijn ze 1650 a 1670 incl verzending in Frankrijk. Maarja garantie en import komt altijd met een prijs :)

• JAHRASTAFARI
stin00 schreef op donderdag 18 november 2021 @ 18:56:
[...]

Dat is een redelijk nette prijs, al zijn ze 1650 a 1670 incl verzending in Frankrijk. Maarja garantie en import komt altijd met een prijs :)
Ik zie ze staan voor 1295 het stuk, dus 2600 het paar?

https://www.homecinesolut...2217-focal-aria-948-noyer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stin00
  • Niet online
Even een demander le prix confidentiel aanvragen, dan krijg je na x minuten een e-mail met 1580 voor 2 speakers als aanbod :+ Magische website

• WhiteDog
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-05 23:43

WhiteDog

met zwarte hond

Bedankt iedereen voor de uitleg. Ik was inderdaad al van plan om ze bij die Franse winkel vandaan te halen vanwege de prijs. Is een dikke 2 uur rijden van hieruit dus ik kan ze gewoon gaan ophalen. Zal dan maar meteen een sub en de 2 andere speakers meebestellen 😄

Dat zullen vermoedelijk 2x ICW6 worden en een Sub 1000 F (748 €).

Installatie is jammer genoeg pas voorzien voor 03/2022 maar ik wil niet het risico lopen dat er tegen dan niets meer te koop is 😢

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
WhiteDog schreef op donderdag 18 november 2021 @ 20:47:
Bedankt iedereen voor de uitleg. Ik was inderdaad al van plan om ze bij die Franse winkel vandaan te halen vanwege de prijs. Is een dikke 2 uur rijden van hieruit dus ik kan ze gewoon gaan ophalen. Zal dan maar meteen een sub en de 2 andere speakers meebestellen 😄

Installatie is jammer genoeg pas voorzien voor 03/2022 maar ik wil niet het risico lopen dat er tegen dan niets meer te koop is 😢
Hoe is dit afgelopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icr500
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 25-09-2024
WhiteDog schreef op donderdag 18 november 2021 @ 20:47:

Ik ben ook benieuwd hoe dit is afgelopen. Ik ben zelf van plan om voor de fronts en center te gaan voor de IWLCR6 aangevuld met de SVS sb-1000 pro als sub (of is de Focal sub 1000F een betere optie?). Voor Atmos dacht ik aan 2x 300IW6 en voor de keuken (muziek) ook 2x 300IW6. Voor wat betreft de surroundspeakers ben ik er nog niet uit. De vrouw des huizes wil immers geen zichtbare speakers achter de bank dus daar moet een oplossing voor bedacht worden. Iemand ervaring met plafondspeakers voor de surroundchannels?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vwtune
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 15-11-2024
Aankoop advies gevraagd.
Ik heb op het moment een 5.1 opstelling van Dali (Zensor) aangestuurd via een Denon x4200.

In mis vooral het laag in stereo en zoek eigenlijk een compleet nieuwe set speakers. Nu kwam er op mijn pad een 5.0 set Focal's bestaande uit:
826v
806v
800cc
Dit voor een afgesproken prijs van 1200 euro.

Mijn vraag is eigenlijk of dit een goede prijs is voor deze set en wellicht dat iemand iets kan zeggen over of het überhaupt wel een upgrade is ten opzichte van mijn Dali s

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Biatch
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 25-05 09:26
vwtune schreef op zondag 30 januari 2022 @ 19:39:
Aankoop advies gevraagd.
Ik heb op het moment een 5.1 opstelling van Dali (Zensor) aangestuurd via een Denon x4200.

In mis vooral het laag in stereo en zoek eigenlijk een compleet nieuwe set speakers. Nu kwam er op mijn pad een 5.0 set Focal's bestaande uit:
826v
806v
800cc
Dit voor een afgesproken prijs van 1200 euro.

Mijn vraag is eigenlijk of dit een goede prijs is voor deze set en wellicht dat iemand iets kan zeggen over of het überhaupt wel een upgrade is ten opzichte van mijn Dali s
Ik heb de Dali's nooit beluisterd en kan je daarom niet vertellen of het een upgrade is. Misschien kan ik je helpen met de prijs. Ik heb dezelfde set staan op de rears na, ik heb de 807v. Ik kwam van een set 716 als fronts en CC700 center en ik kan niet anders zeggen dat de cc800V en 826V voor mij een enorme verbetering waren.
Qua prijs lastig maar lijkt me reëel. Ik had enorm veel geluk met de 826V die ik tweedehands over kon nemen van iemand die er graag van af wilde en heb er 550 euro voor betaald en voor de cc800v 100. Ik denk dat de 826V als set zeker wel rond de 750+ op moeten brengen maar dat is een wilde gok. De rears komen ook van een Focal liefhebber en mocht ik toen voor 250 meenemen. Dus in totaal 900 euro maar ik besef me dat dat veel mazzel was. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vwtune
Biatch schreef op maandag 31 januari 2022 @ 20:16:
[...]

Ik heb de Dali's nooit beluisterd en kan je daarom niet vertellen of het een upgrade is. Misschien kan ik je helpen met de prijs. Ik heb dezelfde set staan op de rears na, ik heb de 807v. Ik kwam van een set 716 als fronts en CC700 center en ik kan niet anders zeggen dat de cc800V en 826V voor mij een enorme verbetering waren.
Qua prijs lastig maar lijkt me reëel. Ik had enorm veel geluk met de 826V die ik tweedehands over kon nemen van iemand die er graag van af wilde en heb er 550 euro voor betaald en voor de cc800v 100. Ik denk dat de 826V als set zeker wel rond de 750+ op moeten brengen maar dat is een wilde gok. De rears komen ook van een Focal liefhebber en mocht ik toen voor 250 meenemen. Dus in totaal 900 euro maar ik besef me dat dat veel mazzel was. 8)7
Bedankt voor je info, inmiddels heb ik ze staan en moet zeggen dat het een hele verbetering is tov de Dali's.
Ik ben alleen nog heel erg aan het spelen met de settings van mijn Denon.
Na de kalibratie heeft ie de center en fronts op LARGE gezet. Handmatig heb ik de center weer naar small gezet, maar de fronts op large gelaten. Na de aanpassing van de fronts op small, was het geluidsbeeld echt aanzienlijk slechter dan wanneer ze staan op large, ik miste een hoop definitie en heel raar, ook het laag miste ik...

Beetje vrreemd of hebben meer hun fronts op large staan in een surround opstelling?
Het zijn tenslotte wel Full range speakers, dus ergens niet gek dat ze op Large gezet worden en ook beter klinken erop?

[ Voor 3% gewijzigd door vwtune op 01-02-2022 21:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
vwtune schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 21:33:
[...]
Beetje vrreemd of hebben meer hun fronts op large staan in een surround opstelling?
Heb je wel of geen subwoofer? Je had een Dali 5.1 set en had het over een Focal 5.0. Heb je de subwoofer meegenomen of niet? Zo niet dan zou de optie SMALL of LARGE niet eens beschikbaar moeten zijn. Als er wel een subwoofer aan is gesloten, check dan of de crossover wel helemaal open staat en dat je de crossover regelt in de receiver. Als er wel een subwoofer is kan het ook nog dat de Denon deze niet goed detecteert. Anders zie ik geen reden om het gros van de speakers op LARGE in te stellen.

Deze speakers als Full Range beschouwen zou ik niet doen, dat zijn ze niet.

[ Voor 12% gewijzigd door FeaR op 01-02-2022 22:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vwtune
FeaR schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 22:06:
[...]

Heb je wel of geen subwoofer? Je had een Dali 5.1 set en had het over een Focal 5.0. Heb je de subwoofer meegenomen of niet? Zo niet dan zou de optie SMALL of LARGE niet eens beschikbaar moeten zijn. Als er wel een subwoofer aan is gesloten, check dan of de crossover wel helemaal open staat en dat je de crossover regelt in de receiver. Als er wel een subwoofer is kan het ook nog dat de Denon deze niet goed detecteert. Anders zie ik geen reden om het gros van de speakers op LARGE in te stellen.

Deze speakers als Full Range beschouwen zou ik niet doen, dat zijn ze niet.
Ik heb nog wel een losse subwoofer (BK XXLS400) erbij en is ook gedetecteerd door de Denon. De crossover achter de sub heb ik op de helft staan en het volume ook, als ik de crossover van de sub helemaal opengooi, dan hoor je zelf zware stemmen uit de sub komen en wordt het geluid boomerig, dat mag niet de bedoeling zijn lijkt mij.

op de Denon staat LFE op 120
Fronts: Lage
Center: (stond ook large, crossover 40, maar heb ik gezet op small en crossover 80)
Rears: small (crossover 80)

Wanneer ik de fronts aanpas naar small en crossover ook op 80 zet, dan klinkt het echt heel anders (minder mooi, vol(geen / nauwelijks bass uit de fronts en minder dynamisch). Ben een beetje het spoor bijster.

Moet misschien de fronts op large en de crossover juist omhoog? rond de 200 ofzo ipv 40 of 80?

[ Voor 4% gewijzigd door vwtune op 02-02-2022 11:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
vwtune schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 10:49:
[...]
Ik heb nog wel een losse subwoofer (BK XXLS400) erbij en is ook gedetecteerd door de Denon. De crossover achter de sub heb ik op de helft staan en het volume ook, als ik de crossover van de sub helemaal opengooi, dan hoor je zelf zware stemmen uit de sub komen en wordt het geluid boomerig, dat mag niet de bedoeling zijn lijkt mij.
Crossover op de subwoofer geheel open zetten, je regelt de crossover immers op de receiver.
Wanneer ik de fronts aanpas naar small en crossover ook op 80 zet, dan klinkt het echt heel anders (minder mooi, vol(geen / nauwelijks bass uit de fronts en minder dynamisch). Ben een beetje het spoor bijster.
Ikzelf speel met 60 Hz als crossover op een paartje 826W, kan je eventueel ook nog testen. Dat je met de speakers op SMALL en 80 Hz als crossover geen bass meer hebt klopt. Alles onder de 80 Hz wordt dan niet naar de speakers gestuurd en die zullen die tonen ook niet weer gaan geven. De crossover is qua fgrens wel minder zwart-wit dan ik hier stel, maar puur voor de beeldvorming.

Maar verder zitten er geen grove fouten in je instellingen. Als in, waardes die te ver uit elkaar liggen waardoor je gaten gaat krijgen. Enige wat ik dan zo snel kan bedenken is plaatsing/akoestiek en dan vooral van de subwoofer. Als in, als je de speakers niet afkapt (LARGE) heb je OK geluid, kap je de speakers wel af (SMALL) dan mis je bereik/tonen. Met de speakers op SMALL zou de subwoofer onder de crossover weer moeten geven wat de speakers niet doen. Als je dan bereik mist komt de subwoofer (met dat deel van het bereik) mogelijk niet goed tot zijn recht?

[ Voor 10% gewijzigd door FeaR op 02-02-2022 11:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vwtune
FeaR schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 11:07:
[...]

Crossover op de subwoofer geheel open zetten, je regelt de crossover immers op de receiver.

[...]

Ikzelf speel met 60 Hz als crossover op een paartje 826W, kan je eventueel ook nog testen. Dat je met de speakers op SMALL en 80 Hz als crossover geen bass meer hebt klopt. Alles onder de 80 Hz wordt dan niet naar de speakers gestuurd en die zullen die tonen ook niet weer gaan geven. De crossover is qua fgrens wel minder zwart-wit dan ik hier stel, maar puur voor de beeldvorming.

Maar verder zitten er geen grove fouten in je instellingen. Als in, waardes die te ver uit elkaar liggen waardoor je gaten gaat krijgen. Enige wat ik dan zo snel kan bedenken is plaatsing/akoestiek en dan vooral van de subwoofer. Als in, als je de speakers niet afkapt (LARGE) heb je OK geluid, kap je de speakers wel af (SMALL) dan mis je bereik/tonen. Met de speakers op SMALL zou de subwoofer onder de crossover weer moeten geven wat de speakers niet doen. Als je dan bereik mist komt de subwoofer (met dat deel van het bereik) mogelijk niet goed tot zijn recht?
ik denk dat je hier de spijker op zijn kop slaat, zojuist alles opnieuw gekalibreerd, alles op small, front op 60Hz en de rest op 80Hz. Ik heb een L vormige woonkamer en zit in het midden van de woonkamer, dus niet tegen de muur met mijn bank. In elke hoek van de woonkamer is de bass (van de sub) merkbaar aanwezig, zelfs in de hal en wc buiten de woonkamer) maar op mijn zitplek niet.... ik heb in elke hoek al de sub geplaats en ook midden van de lang muur, maar alle geen positief effect. Geen idee wat ik er nog meer aan kan doen. Zit nu zelfs te denken om een andere sub te kopen, maar lost dit mijn 'probleem' ook op?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JTfoto
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 31-05 16:16

JTfoto

Work hard

vwtune schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 16:52:
[...]

ik denk dat je hier de spijker op zijn kop slaat, zojuist alles opnieuw gekalibreerd, alles op small, front op 60Hz en de rest op 80Hz. Ik heb een L vormige woonkamer en zit in het midden van de woonkamer, dus niet tegen de muur met mijn bank. In elke hoek van de woonkamer is de bass (van de sub) merkbaar aanwezig, zelfs in de hal en wc buiten de woonkamer) maar op mijn zitplek niet.... ik heb in elke hoek al de sub geplaats en ook midden van de lang muur, maar alle geen positief effect. Geen idee wat ik er nog meer aan kan doen. Zit nu zelfs te denken om een andere sub te kopen, maar lost dit mijn 'probleem' ook op?
Als het kan: sub op de luisterplek zetten en dan rond “kruipen” met een nummer met een aantal afwisselende bastonen erin. Locaties waar het goed klinkt zijn locaties waar je je sub kan neerzetten. Google maar eens op de “subcrawl”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vwtune
JTfoto schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 17:18:
[...]

Als het kan: sub op de luisterplek zetten en dan rond “kruipen” met een nummer met een aantal afwisselende bastonen erin. Locaties waar het goed klinkt zijn locaties waar je je sub kan neerzetten. Google maar eens op de “subcrawl”
kan ik de sub dan plaatsen voor mijn bank op de grond, of moet het dan echt letterlijk op mijn bank en zitplek waar ik altijd zit? Ik ga er vanuit dat het gewoon op de grond voor mijn zitplek is...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JTfoto
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 31-05 16:16

JTfoto

Work hard

vwtune schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 18:18:
[...]

kan ik de sub dan plaatsen voor mijn bank op de grond, of moet het dan echt letterlijk op mijn bank en zitplek waar ik altijd zit? Ik ga er vanuit dat het gewoon op de grond voor mijn zitplek is...
Gewoon op de zitplaats zetten, tenzij dat natuurlijk erg lastig gaat, maar bij een normale bank moet dat prima kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wide-O
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 09-02-2022
Vraagje, en ik hoop dat dit toegestaan is in deze topic (heb me hiervoor speciaal geregistreerd).

*KNIP*
Volgende keer eerst even contact zoeken met een moderator van het subforum waarin je wilt posten en twijfelt.

Taxatie en/of hinten naar verkoop op het forum is inderdaad niet de bedoeling. Prijzen en verkoopstrategie zal je zelf vast moeten stellen aan de huidige markt.

[ Voor 111% gewijzigd door FeaR op 09-02-2022 16:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeter
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 27-04 21:07
Iemand ervaring met de Focal Chora?
Aan het kijken naar een nieuwe 5.0 set, ter vervanging van huidige Q Acoustic set 2050i/C2000i/2020i.
Vind ze esthetisch niet helemaal mijn ding, maar spelen wel heel mooi open, helder en met veel detail. (Ideaal voor homecinema?)

Twijfel tussen:

Focal Chora
Klipsch Reference Premiere
Monitor Audio Silver 6G

Keuzes…? 🤔

🍏 MacBook Pro 13” 🍏 iPad Pro 2020 🍏 iPhone 12 Pro 🍏 Apple TV 4K 128GB 2022

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiemelen
  • Registratie: Januari 2011
  • Nu online
Ik heb een Klipsch RP 5.1 set in mijn mancave. Daar kom je absoluut niets te kort aan. Zowel voor film als stereo te gebruiken.
In de living heb ik een 2.0 set Focal Chorus 826W. Ik weet niet hoe deze is in vergelijking met de Chora, maar een 5.0 set kan zich best meten met de Klipsch. Alhoewel de Focal zich, wat mijn oren betreft, eerder leent voor muziek.

Hou er wel rekening mee dat de Klipsch qua formaat toch een maat groter is dan de Focal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MonsieurHilbert
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 22-01 21:46
Ik heb Focal Aria 926 speakers en een Denon AVR-X1700H. Maar de bas is er nog niet echt. Andere versterker kopen of een subwoofer erbij?
Moet wel eerlijk zeggen: het staat pas sinds gister.

[ Voor 151% gewijzigd door FeaR op 03-04-2022 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 30-05 15:52
MonsieurHilbert schreef op zondag 3 april 2022 @ 13:06:
Ik heb Focal Aria 926 speakers en een Denon AVR-X1700H. Maar de bas is er nog niet echt. Andere versterker kopen of een subwoofer erbij?
Zet dyn eq eens aan dat compenseerd voor lage en hoge tonen bij lagere volumes.
Het zal met dyn eq aan veel voller klinken als je zachter speelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online
ppeter schreef op zondag 20 februari 2022 @ 20:21:
Iemand ervaring met de Focal Chora?
Aan het kijken naar een nieuwe 5.0 set, ter vervanging van huidige Q Acoustic set 2050i/C2000i/2020i.
Vind ze esthetisch niet helemaal mijn ding, maar spelen wel heel mooi open, helder en met veel detail. (Ideaal voor homecinema?)

Twijfel tussen:

Focal Chora
Klipsch Reference Premiere
Monitor Audio Silver 6G

Keuzes…? 🤔
De 6G zal door de komst van de 7G een stuk goedkoper aan te schaffen zijn, en als die net zo goed is als de RX8 (een voorloper hiervan) dan is dat zeker eentje om naar te gaan luisteren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marcievg
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 16:41
4 jaar geleden kwam er wat tussen toen ik een upgrade wilde doen. Dankzij deze link heb ik een geweldige deal kunnen sluiten. Ik heb de Aria 936, 906, cc900 en de sub 1000F kunnen bestellen voor 2999 euro.
De browser kan de internetpagina vertalen en voor vragen kun je de klantenservice in het engels benaderen.

Het is vandaag verzonden vanaf de winkel en heb zelfs een foto gekregen van de ingepakte pallet met mijn bestelling. Nog een paar dagen wachten en dan mag ik ze in ontvangst nemen.

Je hebt mij erg blij gemaakt en hopelijk zullen er nog meer mensen profijt van hebben.

7800X3D, RTX 4090, 32GB DDR5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soeski
Marcievg schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 21:10:
[...]

4 jaar geleden kwam er wat tussen toen ik een upgrade wilde doen. Dankzij deze link heb ik een geweldige deal kunnen sluiten. Ik heb de Aria 936, 906, cc900 en de sub 1000F kunnen bestellen voor 2999 euro.
De browser kan de internetpagina vertalen en voor vragen kun je de klantenservice in het engels benaderen.

Het is vandaag verzonden vanaf de winkel en heb zelfs een foto gekregen van de ingepakte pallet met mijn bestelling. Nog een paar dagen wachten en dan mag ik ze in ontvangst nemen.

Je hebt mij erg blij gemaakt en hopelijk zullen er nog meer mensen profijt van hebben.
Exact de set die ik ook heb. Veel plezier ermee! Hier staat het alweer 6 jaar te spelen op een Arcam AVR550.
Ik heb er wel de bijpassende speakersteunen bij (voor de 906's als rear speakers).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcievg
Soeski schreef op zondag 26 juni 2022 @ 18:14:
[...]

Exact de set die ik ook heb. Veel plezier ermee! Hier staat het alweer 6 jaar te spelen op een Arcam AVR550.
Ik heb er wel de bijpassende speakersteunen bij (voor de 906's als rear speakers).
Ik ga ze aansturen met mijn marantz sr7011. Ik ben al wel een beetje aan het kijken voor een nieuwe atmos receiver.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Mijn ervaringen met Focal.

Twee jaar geleden heb ik een stel Focal Aria's gekocht voor muziek en homecinema (926 + 906). Voorheen gebruikte ik 20 jaar lang antieke B&O's uit de jaren 60. Ooit prima speakers maar het was al antiek voordat ik werd geboren.

In eerste instantie had ik dezelfde reactie als @stin00, veel van het geluid kwam me erg scherp over, ook na roomcorrection. Af en toe had ik het gevoel alleen maar naar de cymbalen van de drumstel te luisteren. Enige handmatige equalisatie hielp maar de balans leek niet te kloppen, (te)veel bovenin en (te)weing onderin.
Het was nog steeds een flinke upgrade ten opzichte van m'n oude speakers.
Uit de literatuur wist ik dat Focal bekend staat om een vrij scherp geluid dus het was niet geheel onverwacht maar toch niet waar ik op hoopte. In de showroom had ik het niet zo ervaren.

Om het beter in balans te krijgen heb ik er een subwoofer bij gehaald, dat was ik toch al van plan voor films. Eerlijk gezegd voegt die weinig toe aan de meeste muziek die ik luister en komt het vooral bij films tot z'n recht (de positionering is ook niet geweldig voor muziek). Aan het af en toe scherpe geluid heeft het niks veranderd. Dat was dus niet de oplossing.

Op dat moment begon ik te vrezen dat het aan de akoestiek van de kamer lag. Het argument daartegen was dat mijn oude speakers daar geen last van hadden. Mijn woonkamer is maar klein en veel ruimte om met speakers te schuiven of om akoestische panelen te plaasten is er niet. Als totale leek zou ik ook niet weten waar ik daar mee zou moeten beginnen en het is niet mijn stijl om dan maar op goed geluk wat dingen aan de muur te hangen.

Met lichte tegenzin heb ik toen maar een equalizer gebruikt om het allemaal wat vriendelijker te maken voor mijn oren en dat was op zich prima en zo heb ik het ruim een jaar gebruikt.

Na een jaar begon de tweaker in mij te kriebelen en besloot ik om de equalizer eens opnieuw af te stemmen. Daarbij sluit ik m'n ogen schuif blind met de knopjes tot het goed klinkt. Tot mijn eigen verbazing eindigde ik met een vrijwel neutrale equalizer. De scherpte waar ik voor heen last van had is geen probleem meer. Het is niet dat ik het helemaal niet meer hoor maar tegenwoordig hoort het er bij. Als ik nu mijn oude equalizerprofiel activeer vind ik het geluid dof en droog klinken. Ik heb besloten de equalizer helemaal uit te schakelen.

Mijn conclusie is dat ik (te) gewend was geraakt aan mijn oude afgeleefde speakers. De veel betere Focals hebben me een stuk van de muziek laten horen die voorheen niet uit de verf kwam. Daardoor was al mijn vertrouwde muziek opeens anders en dat was even wennen.

Wat er misschien ook iets mee te maken heeft is dat ik het afgelopen jaar heel veel concerten heb bezocht terwijl ik dat vroeger bijna nooit deed. Misschien zijn mijn oren bijgesteld door de "echte" wereld waarin een drumstel inderdaad overweldigend hard kan zijn.

Een derde optie die ik helaas moet overwegen is dat mijn oren oud aan het worden zijn en ik de hoge tonen minder goed hoor dan voorheen. Ik denk dat ik niet wil weten hoe dit echt zit ;)

Ten slotte moet ik nog opmerken dat ik me tegenwoordig veel bewuster ben van de kwaliteit van de opname. Op mijn oude systeem had ik eigenlijk geen last van slechte opnames. Tegenwoordig hoor ik dat verschil wel en daar valt niet tegenop te equalizen. Helaas zijn bepaalde albums gewoon slecht opgenomen.

Hoe dan ook ben ik momenteel erg tevreden met de Focal luidsprekers.
Wat misschien de beste maat is: ik heb nooit meer het gevoel dat ik iets mis als ik de geluidsinstallaties van anderen hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-05 16:58
CAPSLOCK2000 schreef op maandag 5 december 2022 @ 13:33:
Mijn ervaringen met Focal.

[...]

Ten slotte moet ik nog opmerken dat ik me tegenwoordig veel bewuster ben van de kwaliteit van de opname. Op mijn oude systeem had ik eigenlijk geen last van slechte opnames. Tegenwoordig hoor ik dat verschil wel en daar valt niet tegenop te equalizen. Helaas zijn bepaalde albums gewoon slecht opgenomen.

[...]
Dit is wellicht nog wel het grootste nadeel van de (Focal) speakers. Sommige albums die ik graag luister zijn echt door de mand gevallen en luister ik eigenlijk niet meer op mijn set. Het kan echt het luistergenot bederven.

Sindsdien ook fervent gebruiken geworden van https://dr.loudness-war.info/ waar je informatie kunt vinden over de "kwaliteit" van de verschillende albums.

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theroyalboy88
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 05-02-2024
MonsieurHilbert schreef op zondag 3 april 2022 @ 13:06:
hoe bevallen deze speakers. ik ben aan het sparen en zat op 99% qua besluit. maar nu begin ik te twijfelen omdat ik toch hier en daar lees dat mensen luistermoeheid ervaren door te hoge treble. klopt dit ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koekeeghan
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20-08-2024
Na jaren twijfelen en sparen heb ik nu de Sopra 2 besteld. Een occasion maar dat mag de pret niet drukken. Nu moet ik ook de versterker en alles upgraden. Wat past goed?

Ik had 5k voor een geïntegreerde versterker gebudgetteert (mag ook occasion). Bijvoorbeeld een Musical Fidelity M8 of NAD M33.

Ik heb Ayre set Audionet geluisterd en was niet echt onder de indruk. De NAD M33 is wel erg mooi maar heeft niet de wow die ik zoek. Musical Fidelity heb ik nkg niet gehoord. Dus ben ik verder gaan luisteren en de Focal dealers raden Naim aan en dat klinkt wel heel mooi.

Zeker de nieuwe Naim NSC 222 + Naim NAP 250. Dit is wel een hele andere prijsklasse met 14k. Maar bij iEar hebben ze zomerdeal en krijg je 2e apparaat halve prijs en komt de set op 10.5K. Fiks, maar dit klinkt wel waanzinnig.

Wat kan ik nog meer luisteren? Ik woon in Amsterdam maar ben bereid te reizen om Sopra met de juiste gear te luisteren.

[ Voor 6% gewijzigd door koekeeghan op 16-07-2023 19:33 ]

A mind once stretched by a new idea never regains its original dimensions.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Goofy1978
@koekeeghan Mijn advies zou zijn hang die Sopras aan een deftige versterker van 3000 euro, en met de bespaarde 8-11 duizend euro kocht ik een oled tv van 83 inch.
Die sopras zijn niet lastig aan te sturen lijkt mij, focal speakers hebben een hoge gevoeligheid.
Succes met de zoektocht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ustinov
  • Laatst online: 30-05 17:49
koekeeghan schreef op zondag 16 juli 2023 @ 19:30:

Zeker de nieuwe Naim NSC 222 + Naim NAP 250. Dit is wel een hele andere prijsklasse met 14k. Maar bij iEar hebben ze zomerdeal en krijg je 2e apparaat halve prijs en komt de set op 10.5K. Fiks, maar dit klinkt wel waanzinnig.

Wat kan ik nog meer luisteren? Ik woon in Amsterdam maar ben bereid te reizen om Sopra met de juiste gear te luisteren.
Als je in die prijsklasse twee versterkers met voldoende vermogen hebt die heel anders klinken is er waarschijnlijk (minstens) één kapot.

Die M33 doet gewoon uitzonderlijk goed waar hij voor bedoeld is: versterken.

Weet je zeker dat je je die verschillen niet inbeeld?

UI van de streamingfunctionaliteit kan nog wel eens verschillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raze88
Na jaren twijfelen en sparen heb ik nu de Sopra 2 besteld. Een occasion maar dat mag de pret niet drukken. Nu moet ik ook de versterker en alles upgraden. Wat past goed?

Ik had 5k voor een geïntegreerde versterker gebudgetteert (mag ook occasion). Bijvoorbeeld een Musical Fidelity M8 of NAD M33.

Ik heb Ayre set Audionet geluisterd en was niet echt onder de indruk. De NAD M33 is wel erg mooi maar heeft niet de wow die ik zoek. Musical Fidelity heb ik nkg niet gehoord. Dus ben ik verder gaan luisteren en de Focal dealers raden Naim aan en dat klinkt wel heel mooi.

Hier de Sopra's op de Michi X5. Prima combinatie al ben ik weer aan het rondkijken omdat ik wat emotie mis. Sopra en buis klinkt erg mooi maar zorg dan wel dat je een buizenversteker vind welke voldoende vermogen kan leveren. In het verleden heb ik de sopra's op een hybride versterker gehad en ook dat klonk erg goed. Voordeel is dat je buizen kan wisselen waardoor je de sound kunt tweaken.

Een van de versterkers waar ik nieuwsgierig naar ben is de Musical Fidelity Nuvista 800-2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pharminepulse
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14:22
Hi, ik heb na een korte luistersessie vorig jaar bij Hifi Klubben de Dali Opticon 6 MKII gekocht, qua geluid klinkt het als een flinke verbetering van m'n vorige speakers, de B&W CM5. Bij rustige nummers vind ik vooral de ruimtelijkheid en spreiding van instrumenten erg mooi.

Nu zijn de Focal Aria 926 me altijd bij gebleven door een bericht van @Hulleman in het Dali topic. Wat ik qua design een veel mooiere speaker vind dan mijn Dali's, bij de Dali's haal ik zelfs liever de grill er niet af vanwege het design. Maar wat ik vooral veel lees bij verschillende reviews, in dit draadje en die van Dali te hebben doorgelezen. De Dali's maken er meer een brij van dan de focals doen als het wat drukker wordt in de muziek. Nou luister ik vooral veel muziek waarin vaak veel instrumenten samenkomen en mogelijk wat complex(dit was 1 van de minpunten bij een whathifi review) kan klinken(progrock/metal).

Wat mij erg aanspreekt bij de focals, als ik de reviews erop na lees zijn juist de spreiding van geluiden ipv de brij, neutraler dan de dalis, minder terughoudend en er lange luisterssesies kunnen zijn zonder dat het vermoeiend klinkt, wat ik weleens bij de Opticons ondervind. Nu ga ik waarschijnlijk ergens volgende week naar een winkel waar ze meer speakers hebben dan bij Hifi Klubben. Naast b&w en dali ook oa sonus faber, elac, goldenear en focal beluisterd kunnen worden.

Nu ben ik van plan ze naast de opticon 6 te willen beluisteren. Mijn vraag is nu wel, ik heb al een lange tijd wat gedoe met de plaatsing van de opticons, voornamelijk de bas die wat overheersend is bij vooral pure direct waar ik erg graag naar luister. Nu heeft in iedergeval de aria 926 de bass reflexpoort aan de voorkant, waardoor ik ze dus in feite dichter bij de muur kan plaatsen. De Dali's staan 50cm van de muur, ook oa een meter tot 1.20m geprobeerd, waarbij de bass wel iets minder werd, maar dat was weer te ver in de kamer. Ik begrijp dat een groot onderdeel hierin ook de akoestiek is, daarnaast lees ik dat de bass iets minder zou zijn van de focals, wat in mijn geval juist weer in t voordeel kan werken in vergelijking tot de dalis en plaatsing. Maar zie ik mogelijk nog iets over het hoofd, of mis ik iets waardoor ik er misschien qua bas juist op achteruit kan gaan en de fovcals meer ruimte nodig hebben of kan ik buiten het advies om verschillende speakers weer te gaan beluisteren beter naar bookshelfs gaan kijken?

Als laatste lees ik weinig gebruiker reviews over de focals in een 5.1 opstellingen, hoe is jullie ervaring hiermee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snuitebolletje
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 28-05 14:26

Zou zelf eens kIjken naar een fatsoenlijke voorversterker en een goede eindtrap erbij.

https://www.soundimports....diy-preamplifier-kit.html

https://www.soundimports.eu/nl/soundimpress-pu400-2ch.html
Deze purify eigentakt modules zitten ook in de M33

Of even marktplaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
@Pharminepulse Kijk ook eens naar de Kef r3 of de nieuwe r3 meta series en zeker de Arendal 1961 serie al moet je snel zijn die zijn end of life.
Veel vlakkere weergave dan de Arias die zoveel pieken en dalen in de veergave hebben dat je ze ook niet meer vlak kan afstellen met de reiceiver voor referentie geluid.
Arendal gebruikt dik aluminium voor de binding post plaat, en koper met een laag rhodium voor de speaker terminals.
Focal Aria serie gebruikt ijzer vanaf de plastic binding post naar de interne crossovers ter vergelijk van bouwkwaliteit zeg maar.
Zoek maar op youtube naar een ontmanteling van die speakers.
Heb de Aria 905 in een outlet gekocht en klinken ook niet verkeerd, maar soms zijn ze echt te duur in nederland en zeker amerika waar een setje Arias906 2200 dollar kost.
De Arendal 1961 serie is voor het formaat een van de best klinkende en metende speaker series, en blijven vlak spelen tot 102db output. :)
Films op referentie volume kijken geeft pieken van 100db voor de speakers en 110db voor subwoofers.

[ Voor 13% gewijzigd door Goofy1978 op 15-10-2023 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
@Pharminepulse Ik vind de surround kwaliteiten van speakers een bijzaak. Het gaat om muziek. Films weergeven kunnen alle speakers wel. Ik heb de Opticon 6 en Focal 926 beluisterd en ik vond het verschil best wel groot in het voordeel van de Focals. Wat betreft laagweergave geen idee. Ik heb de Focals altijd aan een SVS PB1000 subwoofer hangen.

[ Voor 16% gewijzigd door Hulleman op 16-10-2023 17:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pharminepulse
Goofy1978 schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 11:41:
@Pharminepulse Kijk ook eens naar de Kef r3 of de nieuwe r3 meta series en zeker de Arendal 1961 serie al moet je snel zijn die zijn end of life.
Veel vlakkere weergave dan de Arias die zoveel pieken en dalen in de veergave hebben dat je ze ook niet meer vlak kan afstellen met de reiceiver voor referentie geluid.
Arendal gebruikt dik aluminium voor de binding post plaat, en koper met een laag rhodium voor de speaker terminals.
Focal Aria serie gebruikt ijzer vanaf de plastic binding post naar de interne crossovers ter vergelijk van bouwkwaliteit zeg maar.
Zoek maar op youtube naar een ontmanteling van die speakers.
Heb de Aria 905 in een outlet gekocht en klinken ook niet verkeerd, maar soms zijn ze echt te duur in nederland en zeker amerika waar een setje Arias906 2200 dollar kost.
De Arendal 1961 serie is voor het formaat een van de best klinkende en metende speaker series, en blijven vlak spelen tot 102db output. :)
Films op referentie volume kijken geeft pieken van 100db voor de speakers en 110db voor subwoofers.
Toevallig wilde ik de Kef R3 (Meta in dit geval) ook graag horen en had die al op mn lijstje gezet. Ik merkte vervolgens dat het wel enigszins lastig werd om de speakers die ik wilde beluisteren ook daadwerkelijk te horen en te zien. Met meerdere hifizaken contact opgenomen, bij allen was er wel een speaker niet op loc. of in het assortiment(sonus faber, dali/etc).

Uiteindelijk bij Iear in Amsterdam alleen de Focal Aria 926 en de B&w 705 S3 beluisterd, een vloerstaander en bookshelf dus. De 705 ook gekozen omdat ik positieve verhalen las over de signature van vorig jaar en het een en ander verbeterd zou zijn in de opvolger van de s2, daarnaast heb ik nog 2 b&w stands in huis van m'n vorige b&w's en die misschien mooi weer had kunnen gebruiken.

Helaas de focals niet kunnen horen naast de opticon 6 mkII die ik zelf heb, niet op loc. aanwezig waardoor een vergelijking iets moeilijker werd, al had ik de nummers die ik hoorde express nog ervoor wat keren op mn dali''s laten draaien. Iear Amsterdam was een kleine winkel, maar wat ik van de focals hoorde klonk allemaal erg goed, de b&w's vielen al snel af, buiten dat deze uiteraard een sub nodig heeft, klonk het allemaal in alles minder. De focals waren ook erg prettig om naar te luisteren zonder dat het wat vermoeiend klonk, veel detail, erg mooie speaker ook en had t idee dat ik wat details duidelijker hoorde dan bij mij dali's. Nu verder wachten tot rond black friday of de prijs nog wat zal zakken en bedenken of ik overstap op de focals, moet uiteindelijk ook af van 2 fronts en een center. In iedergeval erg positief over de focals.
Hulleman schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 17:10:
@Pharminepulse Ik vind de surround kwaliteiten van speakers een bijzaak. Het gaat om muziek. Films weergeven kunnen alle speakers wel. Ik heb de Opticon 6 en Focal 926 beluisterd en ik vond het verschil best wel groot in het voordeel van de Focals. Wat betreft laagweergave geen idee. Ik heb de Focals altijd aan een SVS PB1000 subwoofer hangen.
Ja dat is zeker waar wat betreft surround. Ik vind het daarnaast vooral ook erg fijn dat ik de focals wat dichter tegen de muur aan kan zetten.

Edit; Moet ik trouwens opschieten met een mogelijke aanschaf omdat de K2's ook uit zijn, zie niet direct een bericht dat ze langzaam aan uit het assortiment verdwijnen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hulleman
Pharminepulse schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 12:26:
[...]

Toevallig wilde ik de Kef R3 (Meta in dit geval) ook graag horen en had die al op mn lijstje gezet. Ik merkte vervolgens dat het wel enigszins lastig werd om de speakers die ik wilde beluisteren ook daadwerkelijk te horen en te zien. Met meerdere hifizaken contact opgenomen, bij allen was er wel een speaker niet op loc. of in het assortiment(sonus faber, dali/etc).

Uiteindelijk bij Iear in Amsterdam alleen de Focal Aria 926 en de B&w 705 S3 beluisterd, een vloerstaander en bookshelf dus. De 705 ook gekozen omdat ik positieve verhalen las over de signature van vorig jaar en het een en ander verbeterd zou zijn in de opvolger van de s2, daarnaast heb ik nog 2 b&w stands in huis van m'n vorige b&w's en die misschien mooi weer had kunnen gebruiken.

Helaas de focals niet kunnen horen naast de opticon 6 mkII die ik zelf heb, niet op loc. aanwezig waardoor een vergelijking iets moeilijker werd, al had ik de nummers die ik hoorde express nog ervoor wat keren op mn dali''s laten draaien. Iear Amsterdam was een kleine winkel, maar wat ik van de focals hoorde klonk allemaal erg goed, de b&w's vielen al snel af, buiten dat deze uiteraard een sub nodig heeft, klonk het allemaal in alles minder. De focals waren ook erg prettig om naar te luisteren zonder dat het wat vermoeiend klonk, veel detail, erg mooie speaker ook en had t idee dat ik wat details duidelijker hoorde dan bij mij dali's. Nu verder wachten tot rond black friday of de prijs nog wat zal zakken en bedenken of ik overstap op de focals, moet uiteindelijk ook af van 2 fronts en een center. In iedergeval erg positief over de focals.

[...]

Ja dat is zeker waar wat betreft surround. Ik vind het daarnaast vooral ook erg fijn dat ik de focals wat dichter tegen de muur aan kan zetten.

Edit; Moet ik trouwens opschieten met een mogelijke aanschaf omdat de K2's ook uit zijn, zie niet direct een bericht dat ze langzaam aan uit het assortiment verdwijnen?
Die K2’s zijn al wel een aantal jaar uit. Geen idee hoe ze klinken. Persoonlijk vind ik zie niet mooi met die gele drivers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pharminepulse
Even wat advies nodig, zie momenteel online de aria 926 zwart voor 899 per stuk staan bij smits arnhem. Als ik de pricewatch bekijk door de jaren heen lijkt tussen 900 tot 1000 de laagste prijs. Is het alsnog slim om black friday af te wachten? Mis ik een winkel die niet tussen de pricewatch staat die rond black friday mogelijk wel lager zal gaan. Eerder met iear gemaild wat de prijs zou zijn na inruil opticons + opticon center voor de arias en de cc900, kwam neer op iets over 1900eur, dit is natuurlijk wel buiten black friday om, maar bij smits wel een stuk goedkoper uit terwijl ik de opticons dan nog kan verkopen. Denk dat ik de opticons dan beter via vraag&aanbod/marktplaats kan verkopen?

-Edit: Ze zijn inmiddels besteld.

[ Voor 5% gewijzigd door Pharminepulse op 04-11-2023 11:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pharminepulse
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q8AQnjzKe4k0pzQNYzxH-mW0Sv8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/k951sVcJheEFDuBOaASS3PTv.jpg?f=user_large

Focals sinds vandaag in huis, de aankomende dagen hou ik ze in iedergeval even naast elkaar om te vergelijken, maar de focals klinken erg fijn, de dalis klinken zo te horen na een paar nummers geluisterd te hebben naast de focals wat drukker, inderdaad meer een brei en de bass klinkt wat meer boomerig naar mij idee.

Was trouwens nog wel wat gedoe met de levering, focal stopt dus met de productie van de arias, smits kon ze al helemaal niet meer leveren na gebeld te hebben met focal, uiteindelijk bij Iear besteld die ze wel nog op voorraad hadden en niet black friday af te wachten voor te geval ze dan daar ook niet meer voorradig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel0672
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22-05 22:02
Het blijkt dat de Aria reeks nog wordt uitgebreid en dus niet wordt vervangen door de Vestia.. Ik draai nog steeds (redelijk tevreden) met m'n Chorus 826, maar zit wel af en toe te kijken naar een refresh en upgrade van deze speakers. Weet iemand of de de Aria serie een goede upgrade is?

https://www.theabsoluteso...the-launch-of-aria-evo-x/

[ Voor 31% gewijzigd door marcel0672 op 15-01-2024 11:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marcievg
marcel0672 schreef op maandag 15 januari 2024 @ 11:14:
Het blijkt dat de Aria reeks nog wordt uitgebreid en dus niet wordt vervangen door de Vestia.. Ik draai nog steeds (redelijk tevreden) met m'n Chorus 826, maar zit wel af en toe te kijken naar een refresh en upgrade van deze speakers. Weet iemand of de de Aria serie een goede upgrade is?

https://www.theabsoluteso...the-launch-of-aria-evo-x/
Ik ben van chorus 816w naar aria 936 gegaan. Ook alle andere chorus speakers en sub had ik vervangen voor de aria lijn surround setup.
Wat me al snel opviel was dat het geluid wat voller klinkt.
De subwoofer was de chorus sw800 en die heb ik vervangen door de focal sub 1000f. Het grote verschil in vermogen is dan ook goed te merken.
Omdat ik de speakers in Frankrijk heb besteld voor een hele mooie prijs maakte het de overstap makkelijker.
Ik had de chorus speakers al 10 jaar en was gewoon toe aan nieuwe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel0672
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22-05 22:02
Dank!
Toe aan iets nieuws is eigenlijk ook bij ons een belangrijke reden (maar natuurlijk zonder in te leveren op kwaliteit) ;).

Ik vind het wel belangrijk om eerst te luisteren, liefst in de eigen kamer. Toen ik de chorus (5.0) speakers kocht, kwam de verkoper ook met de speakers thuis. Ik zou dus sneller daar iets halen dan online bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lovemusic
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 24-05-2024
Beste collega. focal gebruikers,

Vandaag de aria 948, cc900 center. En de sub 1000F besteld.
Dit allemaal op basis van de goede reviews hier op het forum.

Moeten nog uit Frankrijk komen, ook op advies forumlid daar besteld, voor een prijs waar je in NL niet voor kan vinden.

Moet nog speaker kabel en banaan stekkers kopen, mijn vraag wat jullie hierin adviseren.
Speakers worden aangesloten op een Marantz SR 8015.

Dus welke kabels en stekkers adviseren jullie.
Moet geen honderden euries per kabeltje gaan kosten,

Alvast dank voor jullie advies

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CPM
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

CPM

Ik doe maar wat, jij dan?

Gewoon koper draad. OFC 1.5mm en bij lange afstanden 2.5mm
Nakamichi banaan stekkers.
Genoeg over te vinden hier als je de zoek functie gebruikt.

| LG C1 65" | Denon x3800h | Dali: Oberon/Opticon/ Alteco C1 | KEF Q600c | SVS: SB-1000 (x2) | Denon X2200w | MiniDSP 2x4 HD | XBOX Series X | Quatt (x2)

• Lovemusic
CPM schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 17:42:
Gewoon koper draad. OFC 1.5mm en bij lange afstanden 2.5mm
Nakamichi banaan stekkers.
Genoeg over te vinden hier als je de zoek functie gebruikt.
Beste CPM,
Dank voor je reply.
Heb inderdaad de artikelen gelezen, vd Hull wordt regelmatig gebruikt.

Nu lees ik wel vaker hoe dikker de kabel hoe beter het geluid met name bij de basweergave, dus zat zelf eerst te kijken naar 4 mm van Oehlbach.
Nu zie ik dat jij veel dunner adviseert.

Ik had eigenlijk de hoop dat er een specifieke kabel uit zou rollen waarbij de Focals zich echt lekker voelen.
Ik weet is voor een deel ook persoonlijk, maar als een meerderheid zweert bij een bepaald type, wie ben ik dan om dat niet eerst te bekijken.

Groet,
Lovemusic

• wiemelen
  • Registratie: Januari 2011
  • Nu online
Ik gebruik Van Damme 4mm (UP-LCOFC Hi-Fi Speaker Cable) naar alle tevredenheid voor mijn Focals Chorus 826W, telkens 3 meter. Hele betaalbare kabel (rond de 13 - 15 euro per meter)

De Oehlbachs 4mm gebruik ik in mijn "man cave" om een Klipsch reference premier surround set aan te sturen. Ook goede kabels, maar wat goedkoper dan de Van Damme gezien ik voor mijn rears toch best wel wat meters moet overbruggen.

• CPM
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

CPM

Ik doe maar wat, jij dan?

@Lovemusic

Jouw vraag wordt o.a. hier beantwoord.

https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2234302/0

Owja en als je alles wilt weten over kabels:

https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1965236/0

[ Voor 13% gewijzigd door CPM op 22-02-2024 10:43 ]

| LG C1 65" | Denon x3800h | Dali: Oberon/Opticon/ Alteco C1 | KEF Q600c | SVS: SB-1000 (x2) | Denon X2200w | MiniDSP 2x4 HD | XBOX Series X | Quatt (x2)

• MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-05 16:58
Bij mijn 716W's laat de fineer op 1 speaker los. Schijnt vaker voor te komen. Iemand tips om dit te herstellen? Secondelijm lijkt niet echt te houden.

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lovemusic
Beste CPM,
Dank voor de links zeer leerzaam, wordt nu waarschijnlijk toch de 2,5 mm.
Hoewel onderstaande voor de fronts ook aantrekkelijk lijkt.
https://logic-audio.nl/product/pro-speaker-single-wire/

€189 voor een setje vind ik nog te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lovemusic
Beste mede forumers,

Wat zouden jullie doen?
Ik krijg maandag de Aria 948 binnen en ga daarna kijken voor achterspeakers.

Nu zit ik te twijfelen tussen de 906 of tweedehands de aria 936.
Moet gaan draaien op een Marantz sr 8015 en die heeft max volgens mij 140 Watt.

Bij de 906 zullen uiteraard ook nog stands aangeschaft moeten worden, dus extra kosten.
Aan de andere kant is de 936 waarschijnlijk wel overkill

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vortexmerc
  • Laatst online: 30-05 13:38
Een vraagje, ik heb de focal theva N3-d nu staan en met de multi eq app op mijn x3800 ingesteld. ik kreeg echter een fase invert warning op beide speakers maar ik ben 100% zeker dat de kabels goed aangesloten zijn.

Ik lees dat dit nog wel eens kan voorvallen en kan ignoren. is dit met focals een ding? iemand ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lovemusic
Lovemusic schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 07:42:
[...]

Beste CPM,
Dank voor de links zeer leerzaam, wordt nu waarschijnlijk toch de 2,5 mm.
Hoewel onderstaande voor de fronts ook aantrekkelijk lijkt.
https://logic-audio.nl/product/pro-speaker-single-wire/

€189 voor een setje vind ik nog te doen.
Lachuuuu,
Al struinend in de garage voor totaal iets anders, kom ik een plastic tas tegen.
Inhoud zo'n 30 meter 2,5 norstone high definitionSpeaker cable, High purity Oxygene free copper.
Dus denk dat ik wel voorzie ben 8)7 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soeski
Lovemusic schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 10:09:
Beste mede forumers,

Wat zouden jullie doen?

Bij de 906 zullen uiteraard ook nog stands aangeschaft moeten worden, dus extra kosten.
Hangt ook van je gebruik af denk ik. De 936 als achterspeakers voor films is wel wat overkill denk ik; de 906 doen echt al goed hun werk. Voor muziek gebruik je de achterspeakers misschien niet (ik wel afhankelijk van de muziek als Multi-Channel stereo of voor Concert Blurays). De 906's moeten dan wel op hoogte gezet worden ja, evt. met de standaard die er voor is.
De 948's zijn al echt fors, nog een set 936 erbij vult je kamer lekker - dat wel 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
Lovemusic schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 10:09:
Beste mede forumers,

Wat zouden jullie doen?

Is de Aria SR900 geen optie voor aan de achtermuur?
Heb je weer plaats gemaak voor 2 subwoofers eronder :9
Pagina: 1 ... 18 19 Laatste