Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marcievg
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 18:27
4 jaar geleden kwam er wat tussen toen ik een upgrade wilde doen. Dankzij deze link heb ik een geweldige deal kunnen sluiten. Ik heb de Aria 936, 906, cc900 en de sub 1000F kunnen bestellen voor 2999 euro.
De browser kan de internetpagina vertalen en voor vragen kun je de klantenservice in het engels benaderen.

Het is vandaag verzonden vanaf de winkel en heb zelfs een foto gekregen van de ingepakte pallet met mijn bestelling. Nog een paar dagen wachten en dan mag ik ze in ontvangst nemen.

Je hebt mij erg blij gemaakt en hopelijk zullen er nog meer mensen profijt van hebben.

7800X3D, RTX 4090, 32GB DDR5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soeski
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 27-06 16:06
Marcievg schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 21:10:
[...]

4 jaar geleden kwam er wat tussen toen ik een upgrade wilde doen. Dankzij deze link heb ik een geweldige deal kunnen sluiten. Ik heb de Aria 936, 906, cc900 en de sub 1000F kunnen bestellen voor 2999 euro.
De browser kan de internetpagina vertalen en voor vragen kun je de klantenservice in het engels benaderen.

Het is vandaag verzonden vanaf de winkel en heb zelfs een foto gekregen van de ingepakte pallet met mijn bestelling. Nog een paar dagen wachten en dan mag ik ze in ontvangst nemen.

Je hebt mij erg blij gemaakt en hopelijk zullen er nog meer mensen profijt van hebben.
Exact de set die ik ook heb. Veel plezier ermee! Hier staat het alweer 6 jaar te spelen op een Arcam AVR550.
Ik heb er wel de bijpassende speakersteunen bij (voor de 906's als rear speakers).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcievg
Soeski schreef op zondag 26 juni 2022 @ 18:14:
[...]

Exact de set die ik ook heb. Veel plezier ermee! Hier staat het alweer 6 jaar te spelen op een Arcam AVR550.
Ik heb er wel de bijpassende speakersteunen bij (voor de 906's als rear speakers).
Ik ga ze aansturen met mijn marantz sr7011. Ik ben al wel een beetje aan het kijken voor een nieuwe atmos receiver.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16-07 10:55

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Mijn ervaringen met Focal.

Twee jaar geleden heb ik een stel Focal Aria's gekocht voor muziek en homecinema (926 + 906). Voorheen gebruikte ik 20 jaar lang antieke B&O's uit de jaren 60. Ooit prima speakers maar het was al antiek voordat ik werd geboren.

In eerste instantie had ik dezelfde reactie als @stin00, veel van het geluid kwam me erg scherp over, ook na roomcorrection. Af en toe had ik het gevoel alleen maar naar de cymbalen van de drumstel te luisteren. Enige handmatige equalisatie hielp maar de balans leek niet te kloppen, (te)veel bovenin en (te)weing onderin.
Het was nog steeds een flinke upgrade ten opzichte van m'n oude speakers.
Uit de literatuur wist ik dat Focal bekend staat om een vrij scherp geluid dus het was niet geheel onverwacht maar toch niet waar ik op hoopte. In de showroom had ik het niet zo ervaren.

Om het beter in balans te krijgen heb ik er een subwoofer bij gehaald, dat was ik toch al van plan voor films. Eerlijk gezegd voegt die weinig toe aan de meeste muziek die ik luister en komt het vooral bij films tot z'n recht (de positionering is ook niet geweldig voor muziek). Aan het af en toe scherpe geluid heeft het niks veranderd. Dat was dus niet de oplossing.

Op dat moment begon ik te vrezen dat het aan de akoestiek van de kamer lag. Het argument daartegen was dat mijn oude speakers daar geen last van hadden. Mijn woonkamer is maar klein en veel ruimte om met speakers te schuiven of om akoestische panelen te plaasten is er niet. Als totale leek zou ik ook niet weten waar ik daar mee zou moeten beginnen en het is niet mijn stijl om dan maar op goed geluk wat dingen aan de muur te hangen.

Met lichte tegenzin heb ik toen maar een equalizer gebruikt om het allemaal wat vriendelijker te maken voor mijn oren en dat was op zich prima en zo heb ik het ruim een jaar gebruikt.

Na een jaar begon de tweaker in mij te kriebelen en besloot ik om de equalizer eens opnieuw af te stemmen. Daarbij sluit ik m'n ogen schuif blind met de knopjes tot het goed klinkt. Tot mijn eigen verbazing eindigde ik met een vrijwel neutrale equalizer. De scherpte waar ik voor heen last van had is geen probleem meer. Het is niet dat ik het helemaal niet meer hoor maar tegenwoordig hoort het er bij. Als ik nu mijn oude equalizerprofiel activeer vind ik het geluid dof en droog klinken. Ik heb besloten de equalizer helemaal uit te schakelen.

Mijn conclusie is dat ik (te) gewend was geraakt aan mijn oude afgeleefde speakers. De veel betere Focals hebben me een stuk van de muziek laten horen die voorheen niet uit de verf kwam. Daardoor was al mijn vertrouwde muziek opeens anders en dat was even wennen.

Wat er misschien ook iets mee te maken heeft is dat ik het afgelopen jaar heel veel concerten heb bezocht terwijl ik dat vroeger bijna nooit deed. Misschien zijn mijn oren bijgesteld door de "echte" wereld waarin een drumstel inderdaad overweldigend hard kan zijn.

Een derde optie die ik helaas moet overwegen is dat mijn oren oud aan het worden zijn en ik de hoge tonen minder goed hoor dan voorheen. Ik denk dat ik niet wil weten hoe dit echt zit ;)

Ten slotte moet ik nog opmerken dat ik me tegenwoordig veel bewuster ben van de kwaliteit van de opname. Op mijn oude systeem had ik eigenlijk geen last van slechte opnames. Tegenwoordig hoor ik dat verschil wel en daar valt niet tegenop te equalizen. Helaas zijn bepaalde albums gewoon slecht opgenomen.

Hoe dan ook ben ik momenteel erg tevreden met de Focal luidsprekers.
Wat misschien de beste maat is: ik heb nooit meer het gevoel dat ik iets mis als ik de geluidsinstallaties van anderen hoor.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 04-07 14:59
CAPSLOCK2000 schreef op maandag 5 december 2022 @ 13:33:
Mijn ervaringen met Focal.

[...]

Ten slotte moet ik nog opmerken dat ik me tegenwoordig veel bewuster ben van de kwaliteit van de opname. Op mijn oude systeem had ik eigenlijk geen last van slechte opnames. Tegenwoordig hoor ik dat verschil wel en daar valt niet tegenop te equalizen. Helaas zijn bepaalde albums gewoon slecht opgenomen.

[...]
Dit is wellicht nog wel het grootste nadeel van de (Focal) speakers. Sommige albums die ik graag luister zijn echt door de mand gevallen en luister ik eigenlijk niet meer op mijn set. Het kan echt het luistergenot bederven.

Sindsdien ook fervent gebruiken geworden van https://dr.loudness-war.info/ waar je informatie kunt vinden over de "kwaliteit" van de verschillende albums.

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theroyalboy88
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 05-02-2024
MonsieurHilbert schreef op zondag 3 april 2022 @ 13:06:
Ik heb Focal Aria 926 speakers en een Denon AVR-X1700H. Maar de bas is er nog niet echt. Andere versterker kopen of een subwoofer erbij?
Moet wel eerlijk zeggen: het staat pas sinds gister.
hoe bevallen deze speakers. ik ben aan het sparen en zat op 99% qua besluit. maar nu begin ik te twijfelen omdat ik toch hier en daar lees dat mensen luistermoeheid ervaren door te hoge treble. klopt dit ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koekeeghan
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20-08-2024
Na jaren twijfelen en sparen heb ik nu de Sopra 2 besteld. Een occasion maar dat mag de pret niet drukken. Nu moet ik ook de versterker en alles upgraden. Wat past goed?

Ik had 5k voor een geïntegreerde versterker gebudgetteert (mag ook occasion). Bijvoorbeeld een Musical Fidelity M8 of NAD M33.

Ik heb Ayre set Audionet geluisterd en was niet echt onder de indruk. De NAD M33 is wel erg mooi maar heeft niet de wow die ik zoek. Musical Fidelity heb ik nkg niet gehoord. Dus ben ik verder gaan luisteren en de Focal dealers raden Naim aan en dat klinkt wel heel mooi.

Zeker de nieuwe Naim NSC 222 + Naim NAP 250. Dit is wel een hele andere prijsklasse met 14k. Maar bij iEar hebben ze zomerdeal en krijg je 2e apparaat halve prijs en komt de set op 10.5K. Fiks, maar dit klinkt wel waanzinnig.

Wat kan ik nog meer luisteren? Ik woon in Amsterdam maar ben bereid te reizen om Sopra met de juiste gear te luisteren.

[ Voor 6% gewijzigd door koekeeghan op 16-07-2023 19:33 ]

A mind once stretched by a new idea never regains its original dimensions.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20-07 09:06
@koekeeghan Mijn advies zou zijn hang die Sopras aan een deftige versterker van 3000 euro, en met de bespaarde 8-11 duizend euro kocht ik een oled tv van 83 inch.
Die sopras zijn niet lastig aan te sturen lijkt mij, focal speakers hebben een hoge gevoeligheid.
Succes met de zoektocht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ustinov
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17:48
koekeeghan schreef op zondag 16 juli 2023 @ 19:30:

Zeker de nieuwe Naim NSC 222 + Naim NAP 250. Dit is wel een hele andere prijsklasse met 14k. Maar bij iEar hebben ze zomerdeal en krijg je 2e apparaat halve prijs en komt de set op 10.5K. Fiks, maar dit klinkt wel waanzinnig.

Wat kan ik nog meer luisteren? Ik woon in Amsterdam maar ben bereid te reizen om Sopra met de juiste gear te luisteren.
Als je in die prijsklasse twee versterkers met voldoende vermogen hebt die heel anders klinken is er waarschijnlijk (minstens) één kapot.

Die M33 doet gewoon uitzonderlijk goed waar hij voor bedoeld is: versterken.

Weet je zeker dat je je die verschillen niet inbeeld?

UI van de streamingfunctionaliteit kan nog wel eens verschillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raze88
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 12:53
Na jaren twijfelen en sparen heb ik nu de Sopra 2 besteld. Een occasion maar dat mag de pret niet drukken. Nu moet ik ook de versterker en alles upgraden. Wat past goed?

Ik had 5k voor een geïntegreerde versterker gebudgetteert (mag ook occasion). Bijvoorbeeld een Musical Fidelity M8 of NAD M33.

Ik heb Ayre set Audionet geluisterd en was niet echt onder de indruk. De NAD M33 is wel erg mooi maar heeft niet de wow die ik zoek. Musical Fidelity heb ik nkg niet gehoord. Dus ben ik verder gaan luisteren en de Focal dealers raden Naim aan en dat klinkt wel heel mooi.

Hier de Sopra's op de Michi X5. Prima combinatie al ben ik weer aan het rondkijken omdat ik wat emotie mis. Sopra en buis klinkt erg mooi maar zorg dan wel dat je een buizenversteker vind welke voldoende vermogen kan leveren. In het verleden heb ik de sopra's op een hybride versterker gehad en ook dat klonk erg goed. Voordeel is dat je buizen kan wisselen waardoor je de sound kunt tweaken.

Een van de versterkers waar ik nieuwsgierig naar ben is de Musical Fidelity Nuvista 800-2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pharminepulse
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20:49
Hi, ik heb na een korte luistersessie vorig jaar bij Hifi Klubben de Dali Opticon 6 MKII gekocht, qua geluid klinkt het als een flinke verbetering van m'n vorige speakers, de B&W CM5. Bij rustige nummers vind ik vooral de ruimtelijkheid en spreiding van instrumenten erg mooi.

Nu zijn de Focal Aria 926 me altijd bij gebleven door een bericht van @Hulleman in het Dali topic. Wat ik qua design een veel mooiere speaker vind dan mijn Dali's, bij de Dali's haal ik zelfs liever de grill er niet af vanwege het design. Maar wat ik vooral veel lees bij verschillende reviews, in dit draadje en die van Dali te hebben doorgelezen. De Dali's maken er meer een brij van dan de focals doen als het wat drukker wordt in de muziek. Nou luister ik vooral veel muziek waarin vaak veel instrumenten samenkomen en mogelijk wat complex(dit was 1 van de minpunten bij een whathifi review) kan klinken(progrock/metal).

Wat mij erg aanspreekt bij de focals, als ik de reviews erop na lees zijn juist de spreiding van geluiden ipv de brij, neutraler dan de dalis, minder terughoudend en er lange luisterssesies kunnen zijn zonder dat het vermoeiend klinkt, wat ik weleens bij de Opticons ondervind. Nu ga ik waarschijnlijk ergens volgende week naar een winkel waar ze meer speakers hebben dan bij Hifi Klubben. Naast b&w en dali ook oa sonus faber, elac, goldenear en focal beluisterd kunnen worden.

Nu ben ik van plan ze naast de opticon 6 te willen beluisteren. Mijn vraag is nu wel, ik heb al een lange tijd wat gedoe met de plaatsing van de opticons, voornamelijk de bas die wat overheersend is bij vooral pure direct waar ik erg graag naar luister. Nu heeft in iedergeval de aria 926 de bass reflexpoort aan de voorkant, waardoor ik ze dus in feite dichter bij de muur kan plaatsen. De Dali's staan 50cm van de muur, ook oa een meter tot 1.20m geprobeerd, waarbij de bass wel iets minder werd, maar dat was weer te ver in de kamer. Ik begrijp dat een groot onderdeel hierin ook de akoestiek is, daarnaast lees ik dat de bass iets minder zou zijn van de focals, wat in mijn geval juist weer in t voordeel kan werken in vergelijking tot de dalis en plaatsing. Maar zie ik mogelijk nog iets over het hoofd, of mis ik iets waardoor ik er misschien qua bas juist op achteruit kan gaan en de fovcals meer ruimte nodig hebben of kan ik buiten het advies om verschillende speakers weer te gaan beluisteren beter naar bookshelfs gaan kijken?

Als laatste lees ik weinig gebruiker reviews over de focals in een 5.1 opstellingen, hoe is jullie ervaring hiermee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snuitebolletje
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 09:46

Zou zelf eens kIjken naar een fatsoenlijke voorversterker en een goede eindtrap erbij.

https://www.soundimports....diy-preamplifier-kit.html

https://www.soundimports.eu/nl/soundimpress-pu400-2ch.html
Deze purify eigentakt modules zitten ook in de M33

Of even marktplaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
@Pharminepulse Kijk ook eens naar de Kef r3 of de nieuwe r3 meta series en zeker de Arendal 1961 serie al moet je snel zijn die zijn end of life.
Veel vlakkere weergave dan de Arias die zoveel pieken en dalen in de veergave hebben dat je ze ook niet meer vlak kan afstellen met de reiceiver voor referentie geluid.
Arendal gebruikt dik aluminium voor de binding post plaat, en koper met een laag rhodium voor de speaker terminals.
Focal Aria serie gebruikt ijzer vanaf de plastic binding post naar de interne crossovers ter vergelijk van bouwkwaliteit zeg maar.
Zoek maar op youtube naar een ontmanteling van die speakers.
Heb de Aria 905 in een outlet gekocht en klinken ook niet verkeerd, maar soms zijn ze echt te duur in nederland en zeker amerika waar een setje Arias906 2200 dollar kost.
De Arendal 1961 serie is voor het formaat een van de best klinkende en metende speaker series, en blijven vlak spelen tot 102db output. :)
Films op referentie volume kijken geeft pieken van 100db voor de speakers en 110db voor subwoofers.

[ Voor 13% gewijzigd door Goofy1978 op 15-10-2023 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:24
@Pharminepulse Ik vind de surround kwaliteiten van speakers een bijzaak. Het gaat om muziek. Films weergeven kunnen alle speakers wel. Ik heb de Opticon 6 en Focal 926 beluisterd en ik vond het verschil best wel groot in het voordeel van de Focals. Wat betreft laagweergave geen idee. Ik heb de Focals altijd aan een SVS PB1000 subwoofer hangen.

[ Voor 16% gewijzigd door Hulleman op 16-10-2023 17:11 ]

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pharminepulse
Goofy1978 schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 11:41:
@Pharminepulse Kijk ook eens naar de Kef r3 of de nieuwe r3 meta series en zeker de Arendal 1961 serie al moet je snel zijn die zijn end of life.
Veel vlakkere weergave dan de Arias die zoveel pieken en dalen in de veergave hebben dat je ze ook niet meer vlak kan afstellen met de reiceiver voor referentie geluid.
Arendal gebruikt dik aluminium voor de binding post plaat, en koper met een laag rhodium voor de speaker terminals.
Focal Aria serie gebruikt ijzer vanaf de plastic binding post naar de interne crossovers ter vergelijk van bouwkwaliteit zeg maar.
Zoek maar op youtube naar een ontmanteling van die speakers.
Heb de Aria 905 in een outlet gekocht en klinken ook niet verkeerd, maar soms zijn ze echt te duur in nederland en zeker amerika waar een setje Arias906 2200 dollar kost.
De Arendal 1961 serie is voor het formaat een van de best klinkende en metende speaker series, en blijven vlak spelen tot 102db output. :)
Films op referentie volume kijken geeft pieken van 100db voor de speakers en 110db voor subwoofers.
Toevallig wilde ik de Kef R3 (Meta in dit geval) ook graag horen en had die al op mn lijstje gezet. Ik merkte vervolgens dat het wel enigszins lastig werd om de speakers die ik wilde beluisteren ook daadwerkelijk te horen en te zien. Met meerdere hifizaken contact opgenomen, bij allen was er wel een speaker niet op loc. of in het assortiment(sonus faber, dali/etc).

Uiteindelijk bij Iear in Amsterdam alleen de Focal Aria 926 en de B&w 705 S3 beluisterd, een vloerstaander en bookshelf dus. De 705 ook gekozen omdat ik positieve verhalen las over de signature van vorig jaar en het een en ander verbeterd zou zijn in de opvolger van de s2, daarnaast heb ik nog 2 b&w stands in huis van m'n vorige b&w's en die misschien mooi weer had kunnen gebruiken.

Helaas de focals niet kunnen horen naast de opticon 6 mkII die ik zelf heb, niet op loc. aanwezig waardoor een vergelijking iets moeilijker werd, al had ik de nummers die ik hoorde express nog ervoor wat keren op mn dali''s laten draaien. Iear Amsterdam was een kleine winkel, maar wat ik van de focals hoorde klonk allemaal erg goed, de b&w's vielen al snel af, buiten dat deze uiteraard een sub nodig heeft, klonk het allemaal in alles minder. De focals waren ook erg prettig om naar te luisteren zonder dat het wat vermoeiend klonk, veel detail, erg mooie speaker ook en had t idee dat ik wat details duidelijker hoorde dan bij mij dali's. Nu verder wachten tot rond black friday of de prijs nog wat zal zakken en bedenken of ik overstap op de focals, moet uiteindelijk ook af van 2 fronts en een center. In iedergeval erg positief over de focals.
Hulleman schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 17:10:
@Pharminepulse Ik vind de surround kwaliteiten van speakers een bijzaak. Het gaat om muziek. Films weergeven kunnen alle speakers wel. Ik heb de Opticon 6 en Focal 926 beluisterd en ik vond het verschil best wel groot in het voordeel van de Focals. Wat betreft laagweergave geen idee. Ik heb de Focals altijd aan een SVS PB1000 subwoofer hangen.
Ja dat is zeker waar wat betreft surround. Ik vind het daarnaast vooral ook erg fijn dat ik de focals wat dichter tegen de muur aan kan zetten.

Edit; Moet ik trouwens opschieten met een mogelijke aanschaf omdat de K2's ook uit zijn, zie niet direct een bericht dat ze langzaam aan uit het assortiment verdwijnen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:24
Pharminepulse schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 12:26:
[...]

Toevallig wilde ik de Kef R3 (Meta in dit geval) ook graag horen en had die al op mn lijstje gezet. Ik merkte vervolgens dat het wel enigszins lastig werd om de speakers die ik wilde beluisteren ook daadwerkelijk te horen en te zien. Met meerdere hifizaken contact opgenomen, bij allen was er wel een speaker niet op loc. of in het assortiment(sonus faber, dali/etc).

Uiteindelijk bij Iear in Amsterdam alleen de Focal Aria 926 en de B&w 705 S3 beluisterd, een vloerstaander en bookshelf dus. De 705 ook gekozen omdat ik positieve verhalen las over de signature van vorig jaar en het een en ander verbeterd zou zijn in de opvolger van de s2, daarnaast heb ik nog 2 b&w stands in huis van m'n vorige b&w's en die misschien mooi weer had kunnen gebruiken.

Helaas de focals niet kunnen horen naast de opticon 6 mkII die ik zelf heb, niet op loc. aanwezig waardoor een vergelijking iets moeilijker werd, al had ik de nummers die ik hoorde express nog ervoor wat keren op mn dali''s laten draaien. Iear Amsterdam was een kleine winkel, maar wat ik van de focals hoorde klonk allemaal erg goed, de b&w's vielen al snel af, buiten dat deze uiteraard een sub nodig heeft, klonk het allemaal in alles minder. De focals waren ook erg prettig om naar te luisteren zonder dat het wat vermoeiend klonk, veel detail, erg mooie speaker ook en had t idee dat ik wat details duidelijker hoorde dan bij mij dali's. Nu verder wachten tot rond black friday of de prijs nog wat zal zakken en bedenken of ik overstap op de focals, moet uiteindelijk ook af van 2 fronts en een center. In iedergeval erg positief over de focals.

[...]

Ja dat is zeker waar wat betreft surround. Ik vind het daarnaast vooral ook erg fijn dat ik de focals wat dichter tegen de muur aan kan zetten.

Edit; Moet ik trouwens opschieten met een mogelijke aanschaf omdat de K2's ook uit zijn, zie niet direct een bericht dat ze langzaam aan uit het assortiment verdwijnen?
Die K2’s zijn al wel een aantal jaar uit. Geen idee hoe ze klinken. Persoonlijk vind ik zie niet mooi met die gele drivers.

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pharminepulse
Even wat advies nodig, zie momenteel online de aria 926 zwart voor 899 per stuk staan bij smits arnhem. Als ik de pricewatch bekijk door de jaren heen lijkt tussen 900 tot 1000 de laagste prijs. Is het alsnog slim om black friday af te wachten? Mis ik een winkel die niet tussen de pricewatch staat die rond black friday mogelijk wel lager zal gaan. Eerder met iear gemaild wat de prijs zou zijn na inruil opticons + opticon center voor de arias en de cc900, kwam neer op iets over 1900eur, dit is natuurlijk wel buiten black friday om, maar bij smits wel een stuk goedkoper uit terwijl ik de opticons dan nog kan verkopen. Denk dat ik de opticons dan beter via vraag&aanbod/marktplaats kan verkopen?

-Edit: Ze zijn inmiddels besteld.

[ Voor 5% gewijzigd door Pharminepulse op 04-11-2023 11:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pharminepulse
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q8AQnjzKe4k0pzQNYzxH-mW0Sv8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/k951sVcJheEFDuBOaASS3PTv.jpg?f=user_large

Focals sinds vandaag in huis, de aankomende dagen hou ik ze in iedergeval even naast elkaar om te vergelijken, maar de focals klinken erg fijn, de dalis klinken zo te horen na een paar nummers geluisterd te hebben naast de focals wat drukker, inderdaad meer een brei en de bass klinkt wat meer boomerig naar mij idee.

Was trouwens nog wel wat gedoe met de levering, focal stopt dus met de productie van de arias, smits kon ze al helemaal niet meer leveren na gebeld te hebben met focal, uiteindelijk bij Iear besteld die ze wel nog op voorraad hadden en niet black friday af te wachten voor te geval ze dan daar ook niet meer voorradig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel0672
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12-07 12:15
Het blijkt dat de Aria reeks nog wordt uitgebreid en dus niet wordt vervangen door de Vestia.. Ik draai nog steeds (redelijk tevreden) met m'n Chorus 826, maar zit wel af en toe te kijken naar een refresh en upgrade van deze speakers. Weet iemand of de de Aria serie een goede upgrade is?

https://www.theabsoluteso...the-launch-of-aria-evo-x/

[ Voor 31% gewijzigd door marcel0672 op 15-01-2024 11:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marcievg
marcel0672 schreef op maandag 15 januari 2024 @ 11:14:
Het blijkt dat de Aria reeks nog wordt uitgebreid en dus niet wordt vervangen door de Vestia.. Ik draai nog steeds (redelijk tevreden) met m'n Chorus 826, maar zit wel af en toe te kijken naar een refresh en upgrade van deze speakers. Weet iemand of de de Aria serie een goede upgrade is?

https://www.theabsoluteso...the-launch-of-aria-evo-x/
Ik ben van chorus 816w naar aria 936 gegaan. Ook alle andere chorus speakers en sub had ik vervangen voor de aria lijn surround setup.
Wat me al snel opviel was dat het geluid wat voller klinkt.
De subwoofer was de chorus sw800 en die heb ik vervangen door de focal sub 1000f. Het grote verschil in vermogen is dan ook goed te merken.
Omdat ik de speakers in Frankrijk heb besteld voor een hele mooie prijs maakte het de overstap makkelijker.
Ik had de chorus speakers al 10 jaar en was gewoon toe aan nieuwe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel0672
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12-07 12:15
Dank!
Toe aan iets nieuws is eigenlijk ook bij ons een belangrijke reden (maar natuurlijk zonder in te leveren op kwaliteit) ;).

Ik vind het wel belangrijk om eerst te luisteren, liefst in de eigen kamer. Toen ik de chorus (5.0) speakers kocht, kwam de verkoper ook met de speakers thuis. Ik zou dus sneller daar iets halen dan online bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lovemusic
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 24-05-2024
Beste collega. focal gebruikers,

Vandaag de aria 948, cc900 center. En de sub 1000F besteld.
Dit allemaal op basis van de goede reviews hier op het forum.

Moeten nog uit Frankrijk komen, ook op advies forumlid daar besteld, voor een prijs waar je in NL niet voor kan vinden.

Moet nog speaker kabel en banaan stekkers kopen, mijn vraag wat jullie hierin adviseren.
Speakers worden aangesloten op een Marantz SR 8015.

Dus welke kabels en stekkers adviseren jullie.
Moet geen honderden euries per kabeltje gaan kosten,

Alvast dank voor jullie advies

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CPM
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

CPM

Ik doe maar wat, jij dan?

Gewoon koper draad. OFC 1.5mm en bij lange afstanden 2.5mm
Nakamichi banaan stekkers.
Genoeg over te vinden hier als je de zoek functie gebruikt.

| LG C1 65" | Denon x3800h | Dali: Oberon/Opticon/ Alteco C1 | KEF Q600c | SVS: SB-1000 (x2) | Denon X2200w | MiniDSP 2x4 HD | XBOX Series X | Quatt (x2)

• Lovemusic
CPM schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 17:42:
Gewoon koper draad. OFC 1.5mm en bij lange afstanden 2.5mm
Nakamichi banaan stekkers.
Genoeg over te vinden hier als je de zoek functie gebruikt.
Beste CPM,
Dank voor je reply.
Heb inderdaad de artikelen gelezen, vd Hull wordt regelmatig gebruikt.

Nu lees ik wel vaker hoe dikker de kabel hoe beter het geluid met name bij de basweergave, dus zat zelf eerst te kijken naar 4 mm van Oehlbach.
Nu zie ik dat jij veel dunner adviseert.

Ik had eigenlijk de hoop dat er een specifieke kabel uit zou rollen waarbij de Focals zich echt lekker voelen.
Ik weet is voor een deel ook persoonlijk, maar als een meerderheid zweert bij een bepaald type, wie ben ik dan om dat niet eerst te bekijken.

Groet,
Lovemusic

• wiemelen
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 20:23
Ik gebruik Van Damme 4mm (UP-LCOFC Hi-Fi Speaker Cable) naar alle tevredenheid voor mijn Focals Chorus 826W, telkens 3 meter. Hele betaalbare kabel (rond de 13 - 15 euro per meter)

De Oehlbachs 4mm gebruik ik in mijn "man cave" om een Klipsch reference premier surround set aan te sturen. Ook goede kabels, maar wat goedkoper dan de Van Damme gezien ik voor mijn rears toch best wel wat meters moet overbruggen.

• CPM
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

CPM

Ik doe maar wat, jij dan?

@Lovemusic

Jouw vraag wordt o.a. hier beantwoord.

https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2234302/0

Owja en als je alles wilt weten over kabels:

https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1965236/0

[ Voor 13% gewijzigd door CPM op 22-02-2024 10:43 ]

| LG C1 65" | Denon x3800h | Dali: Oberon/Opticon/ Alteco C1 | KEF Q600c | SVS: SB-1000 (x2) | Denon X2200w | MiniDSP 2x4 HD | XBOX Series X | Quatt (x2)

• MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 04-07 14:59
Bij mijn 716W's laat de fineer op 1 speaker los. Schijnt vaker voor te komen. Iemand tips om dit te herstellen? Secondelijm lijkt niet echt te houden.

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lovemusic
Beste CPM,
Dank voor de links zeer leerzaam, wordt nu waarschijnlijk toch de 2,5 mm.
Hoewel onderstaande voor de fronts ook aantrekkelijk lijkt.
https://logic-audio.nl/product/pro-speaker-single-wire/

€189 voor een setje vind ik nog te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lovemusic
Beste mede forumers,

Wat zouden jullie doen?
Ik krijg maandag de Aria 948 binnen en ga daarna kijken voor achterspeakers.

Nu zit ik te twijfelen tussen de 906 of tweedehands de aria 936.
Moet gaan draaien op een Marantz sr 8015 en die heeft max volgens mij 140 Watt.

Bij de 906 zullen uiteraard ook nog stands aangeschaft moeten worden, dus extra kosten.
Aan de andere kant is de 936 waarschijnlijk wel overkill

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vortexmerc
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17-07 15:52
Een vraagje, ik heb de focal theva N3-d nu staan en met de multi eq app op mijn x3800 ingesteld. ik kreeg echter een fase invert warning op beide speakers maar ik ben 100% zeker dat de kabels goed aangesloten zijn.

Ik lees dat dit nog wel eens kan voorvallen en kan ignoren. is dit met focals een ding? iemand ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lovemusic
Lovemusic schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 07:42:
[...]

Beste CPM,
Dank voor de links zeer leerzaam, wordt nu waarschijnlijk toch de 2,5 mm.
Hoewel onderstaande voor de fronts ook aantrekkelijk lijkt.
https://logic-audio.nl/product/pro-speaker-single-wire/

€189 voor een setje vind ik nog te doen.
Lachuuuu,
Al struinend in de garage voor totaal iets anders, kom ik een plastic tas tegen.
Inhoud zo'n 30 meter 2,5 norstone high definitionSpeaker cable, High purity Oxygene free copper.
Dus denk dat ik wel voorzie ben 8)7 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soeski
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 27-06 16:06
Lovemusic schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 10:09:
Beste mede forumers,

Wat zouden jullie doen?

Bij de 906 zullen uiteraard ook nog stands aangeschaft moeten worden, dus extra kosten.
Hangt ook van je gebruik af denk ik. De 936 als achterspeakers voor films is wel wat overkill denk ik; de 906 doen echt al goed hun werk. Voor muziek gebruik je de achterspeakers misschien niet (ik wel afhankelijk van de muziek als Multi-Channel stereo of voor Concert Blurays). De 906's moeten dan wel op hoogte gezet worden ja, evt. met de standaard die er voor is.
De 948's zijn al echt fors, nog een set 936 erbij vult je kamer lekker - dat wel 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
Lovemusic schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 10:09:
Beste mede forumers,

Wat zouden jullie doen?

Is de Aria SR900 geen optie voor aan de achtermuur?
Heb je weer plaats gemaak voor 2 subwoofers eronder :9
Pagina: 1 ... 18 19 Laatste