Mijn ervaringen met Focal.
Twee jaar geleden heb ik een stel Focal Aria's gekocht voor muziek en homecinema (926 + 906). Voorheen gebruikte ik 20 jaar lang antieke B&O's uit de jaren 60. Ooit prima speakers maar het was al antiek voordat ik werd geboren.
In eerste instantie had ik dezelfde reactie als @
stin00, veel van het geluid kwam me erg scherp over, ook na roomcorrection. Af en toe had ik het gevoel alleen maar naar de cymbalen van de drumstel te luisteren. Enige handmatige equalisatie hielp maar de balans leek niet te kloppen, (te)veel bovenin en (te)weing onderin.
Het was nog steeds een flinke upgrade ten opzichte van m'n oude speakers.
Uit de literatuur wist ik dat Focal bekend staat om een vrij scherp geluid dus het was niet geheel onverwacht maar toch niet waar ik op hoopte. In de showroom had ik het niet zo ervaren.
Om het beter in balans te krijgen heb ik er een subwoofer bij gehaald, dat was ik toch al van plan voor films. Eerlijk gezegd voegt die weinig toe aan de meeste muziek die ik luister en komt het vooral bij films tot z'n recht (de positionering is ook niet geweldig voor muziek). Aan het af en toe scherpe geluid heeft het niks veranderd. Dat was dus niet de oplossing.
Op dat moment begon ik te vrezen dat het aan de akoestiek van de kamer lag. Het argument daartegen was dat mijn oude speakers daar geen last van hadden. Mijn woonkamer is maar klein en veel ruimte om met speakers te schuiven of om akoestische panelen te plaasten is er niet. Als totale leek zou ik ook niet weten waar ik daar mee zou moeten beginnen en het is niet mijn stijl om dan maar op goed geluk wat dingen aan de muur te hangen.
Met lichte tegenzin heb ik toen maar een equalizer gebruikt om het allemaal wat vriendelijker te maken voor mijn oren en dat was op zich prima en zo heb ik het ruim een jaar gebruikt.
Na een jaar begon de tweaker in mij te kriebelen en besloot ik om de equalizer eens opnieuw af te stemmen. Daarbij sluit ik m'n ogen schuif blind met de knopjes tot het goed klinkt. Tot mijn eigen verbazing eindigde ik met een vrijwel neutrale equalizer. De scherpte waar ik voor heen last van had is geen probleem meer. Het is niet dat ik het helemaal niet meer hoor maar tegenwoordig hoort het er bij. Als ik nu mijn oude equalizerprofiel activeer vind ik het geluid dof en droog klinken. Ik heb besloten de equalizer helemaal uit te schakelen.
Mijn conclusie is dat ik (te) gewend was geraakt aan mijn oude afgeleefde speakers. De veel betere Focals hebben me een stuk van de muziek laten horen die voorheen niet uit de verf kwam. Daardoor was al mijn vertrouwde muziek opeens anders en dat was even wennen.
Wat er misschien ook iets mee te maken heeft is dat ik het afgelopen jaar heel veel concerten heb bezocht terwijl ik dat vroeger bijna nooit deed. Misschien zijn mijn oren bijgesteld door de "echte" wereld waarin een drumstel inderdaad overweldigend hard kan zijn.
Een derde optie die ik helaas moet overwegen is dat mijn oren oud aan het worden zijn en ik de hoge tonen minder goed hoor dan voorheen. Ik denk dat ik niet wil weten hoe dit echt zit
Ten slotte moet ik nog opmerken dat ik me tegenwoordig veel bewuster ben van de kwaliteit van de opname. Op mijn oude systeem had ik eigenlijk geen last van slechte opnames. Tegenwoordig hoor ik dat verschil wel en daar valt niet tegenop te equalizen. Helaas zijn bepaalde albums gewoon slecht opgenomen.
Hoe dan ook ben ik momenteel erg tevreden met de Focal luidsprekers.
Wat misschien de beste maat is: ik heb nooit meer het gevoel dat ik iets mis als ik de geluidsinstallaties van anderen hoor.
This post is warranted for the full amount you paid me for it.