Kabelvraagje voor kenners

Pagina: 1
Acties:
  • 3.617 views

Vraag

• Jan Braambos
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 29-02-2024
Goedendag.

Ik zou graag weten hoe dikke luidsprekerkabel ik nodig heb voor de speakers die ik wil aansluiten.
Zelf kom ik er niet uit en ik hoop dat er een knappe bol is die het me kan zeggen.
Dit zijn de gegevens:

Speakers: Mission model 780, nominal impedance: 6 Ohm. Dit zijn speakers van 30 jaar oud. Type boekenkastspeakers (dus klein). Voor meer gegevens, zie https://hifi-wiki.com/index.php/Mission_760

Versterker: Yamaha A-S201. Vermogen (8 ohm) per kanaal: 100 watt. Vermogen (4 ohm) per kanaal: 115 watt.
Voor meer gegevens, zie https://nl.yamaha.com/nl/...1/specs.html#product-tabs

Kabels: De kabels gaan ca 13 tot 15 meter lang worden. Ik denk OFC te kopen.

Mijn vraag: hoe dikke OFC kabels heb ik nodig? Is 1,5mm2 genoeg?

Alvast hartelijk dank.

Beste antwoord (via Jan Braambos op 18-02-2024 21:25)

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 01-06 21:00
Ik heb hier een setje LS50's in gebruik, speakers die niet bepaald bekend staan om hun makkelijke omgang, maar ook daarvoor voldoet 1.5mm2 ook gewoon.

En zoals @zzattack of weinig subtiele wijze stelt, beter blijf je bij puur koper. CCA is stugger en heeft meer weerstand, waardoor je met koper dus in feite afkunt met een dunnere kabel voor dezelfde weerstand, precies dat wat je wilt.

Omdat je zelf met een wat grotere lengte zit, zou 2.5mm2 wel van voordeel kunnen zijn om de verliezen, zeker bij hoge vermogens dus, te beperken. De site die je zelf aanhaalt brengt een advies uit op basis van hooguit 5% verlies. Als je dan weer elders kijkt, waar men een norm van 10% hanteert (https://www.bax-shop.nl/b...s-en-het-berekenen-ervan/), zou je gewoon met 1.5mm2 af kunnen, ook op jouw afstanden. En dat laatste betreft een kabelwinkel die dus baat heeft je dikkere kabels te laten kopen. Ook Teufel (https://blog.teufelaudio.nl/kabel-verlengen/) heeft het er zelf over dat je bij 20m zou moeten overwegen naar 2.5mm2 op te schalen.

Zo snel gekeken, zie ik geen reden om niet met 1.5mm2 te gaan wanneer het deze lengte betreft en je binnenshuis waarschijnlijk sowieso niet vaak op 100% vermogen zult draaien. En zelfs dan is het dus de vraag of het überhaupt om een hoorbaar verlies gaat.

[ Voor 5% gewijzigd door Cid Highwind op 16-02-2024 10:38 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbieT
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 01-06 12:53
Zoiets in OFC en 2.5mm2:
https://www.allekabels.nl...s/luidspreker_kabels.html

Ik zou vanwege de geringe meerprijs gewoon 2.5mm2 nemen.
Scheelt op 10m 1 euro

Of in wit:
https://www.allekabels.nl...spreker-kabel-op-rol.html

Hier wat goedkoper, twee rolletjes van 15m ben je er ook:
https://www.kabelshop.nl/...LW11005-i30456-t3217.html

[ Voor 47% gewijzigd door RobbieT op 15-02-2024 18:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CPM
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

CPM

Ik doe maar wat, jij dan?

Edit

[ Voor 111% gewijzigd door CPM op 16-02-2024 07:45 ]

| LG C1 65" | Denon x3800h | Dali: Oberon/Opticon/ Alteco C1 | KEF Q600c | SVS: SB-1000 (x2) | Denon X2200w | MiniDSP 2x4 HD | XBOX Series X | Quatt (x2)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raze88
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 02-06 11:08
Ik weet niet of het mag. Een tijd geleden diverse kabels gelegd als voorbereiding voor een surround systeem (welke er tot op heden nog niet is gekomen..) en heb deze kabel besteld: Klik

Goede kabel alleen een beetje stug. Wel erg betaalbaar en ik denk dat deze voldoende voldoet voor wat je ermee wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Braambos
Ik twijfel nog tussen 1.5mm2 en 2.5mm2, maar niet om het prijsverschil.
2.5mm2 is uiteraard dikker en daardoor in mijn huis lastiger weg te werken.
Ik vraag me af, hoeveel dikker is 2.5mm2 dan 1.5mm2? Mert "dikker" bedoel ik, de kabel zoals je die in de hand voelt. Kub je gewoon stellen: 2,5 : 1,5 = 1,66, en dus is hij ruim andrhalf keer zo dik?

En: ik las dat als je muziek niet hard afspeelt, je kan volstaan met een dunnere kabel: If you (like most people) rarely use your amp or stereo output above 50%-60% power, you can go down one wire AWG gauge. That’s because you’ll never reach the wire’s current capacity if you don’t use maximum power – there’s no need for a larger wire most of the time in that case. https://soundcertified.com/speaker-wire-gauge-calculator/
Klopt dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• baldstuff
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 10:21
Als je ze bare wire aansluit, kijk dan ook naar de speakerterminals. Vooral bij oudere speakers kunnen deze kleiner zijn, waardoor je misschien wordt beperkt in je keuze.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• zzattack
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 08:55
raze88 schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 07:54:
crid=1F56RKSL8381&keywords=speaker%2Bkabel%2B2%2C5mm&qid=1708066255&sprefix=speakerkabel%2Caps%2C83&sr=8-10&th=1] Klik [/url]

Goede kabel alleen een beetje stug. Wel erg betaalbaar en ik denk dat deze voldoende voldoet voor wat je ermee wil.
Geen goede kabel, CCA is allemaal rommel.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Cid Highwind
Ik heb hier een setje LS50's in gebruik, speakers die niet bepaald bekend staan om hun makkelijke omgang, maar ook daarvoor voldoet 1.5mm2 ook gewoon.

En zoals @zzattack of weinig subtiele wijze stelt, beter blijf je bij puur koper. CCA is stugger en heeft meer weerstand, waardoor je met koper dus in feite afkunt met een dunnere kabel voor dezelfde weerstand, precies dat wat je wilt.

Omdat je zelf met een wat grotere lengte zit, zou 2.5mm2 wel van voordeel kunnen zijn om de verliezen, zeker bij hoge vermogens dus, te beperken. De site die je zelf aanhaalt brengt een advies uit op basis van hooguit 5% verlies. Als je dan weer elders kijkt, waar men een norm van 10% hanteert (https://www.bax-shop.nl/b...s-en-het-berekenen-ervan/), zou je gewoon met 1.5mm2 af kunnen, ook op jouw afstanden. En dat laatste betreft een kabelwinkel die dus baat heeft je dikkere kabels te laten kopen. Ook Teufel (https://blog.teufelaudio.nl/kabel-verlengen/) heeft het er zelf over dat je bij 20m zou moeten overwegen naar 2.5mm2 op te schalen.

Zo snel gekeken, zie ik geen reden om niet met 1.5mm2 te gaan wanneer het deze lengte betreft en je binnenshuis waarschijnlijk sowieso niet vaak op 100% vermogen zult draaien. En zelfs dan is het dus de vraag of het überhaupt om een hoorbaar verlies gaat.

[ Voor 5% gewijzigd door Cid Highwind op 16-02-2024 10:38 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 12:18
als de afstand 13-15 m is, dan is bij 1,5mm2 de weerstand van de draad ongeveer 0,3 ohm. een draad van 2,5mm2 geeft 0,2 ohm

gezien het vermogen zal er max 5,5 Amp (4 ohm 115w) door de draad gaan. je verlies is max 10 Watt bij vol vermogen. een 2,5mm2 draad geeft een max verlies van ca 6watt bij deze lengte.

bij een 8 ohm belasting is het verlies kleiner omdat de max stroom dan maar 3,5A is (8 ohm, 100Watt).het verlies wordt dan voo1,5/2,5mm2 resp 4 watt en 2,5Watt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Braambos
Dus het verschil is, eenvoudig gezegd:
  • Met een 2,5mm2 draad kan ik muziek op hoger volume horen dan met een 1,5mm2 draad. Toch?
  • En als ik toch nooit muziek hard laat spelen, kan ik voor wat de kwaliteit van het geluid betreft net zo goed 1,5mm2 draad nemen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09:33

FeaR

In GoT we trust

Jan Braambos schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 14:02:
  • Met een 2,5mm2 draad kan ik muziek op hoger volume horen dan met een 1,5mm2 draad. Toch?
In theorie, ja. Echter praat je over behoorlijk wat vermogen als 1,5mm² niet meer zou voldoen over die lengte. Meer vermogen dan je in de huiskamer zal gebruiken en sowieso (veel) meer dan jouw Yamaha kan leveren.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 12:18
1,5mm2 is geschikt voor 10A dat zou bij 4 ohm ca 400watt betekenen. in huis levert dit acuut gehoorschade op, en ruzie met de buren.
2,5mm2 is geschikt voor 16A dus ca 1000Watt bij 4 ohm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Nee. Het verschil tussen 100-6 Watt en 100-10 Watt ga je niet horen.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan Braambos
Hartelijk dank voor al jullie hulp!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
  • En als ik toch nooit muziek hard laat spelen, kan ik voor wat de kwaliteit van het geluid betreft net zo goed 1,5mm2 draad nemen?
Door de soortelijke weerstand en de lengte van de kabel is het spanningsniveau dat bij de luidspreker aankomt lager bij dunnere kabel, dat kan je compenseren door de volumeknop.
Maar we hebben het hier over hele kleine verschillen.
15m*0.0175/2.5 = 0.105 Ohm
15m*0.0175/1.5 = 0.175 Ohm
Stel we sturen 1 Watt naar de luidspreker vaak genoeg voor 85 dB op 1 meter dus de arbowet vind daar wat van.
P=I*I*R 1=0.5*0.5*4
De spanningsval is dan bij 2,5mm2 0,5*0,105 = 0,05 Volt en bij 1,5mm2 0,0875 volt een verschil van 0,0375 Volt op de 2 volt die erheen wordt gestuurd. Dat is nog geen 2%.

CCA (Copper Clad Aluminium) van 4mm2 heeft ongeveer de zelfde weerstand als 2,5 mm2 koper.
Dat heb ik zelf een keer gekocht (had over het CCA heen gelezen) en na wat rekenen vond ik dat ook wel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Braambos
Dus voor het volume maakt het al amper verschil.
En voor de kwaliteit van de muziek?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flans
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 05:53
Wat de bedoel je met kwaliteit?

Hoe de muziek klinkt zal niet worden beïnvloed door de diameter of materiaal van de kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Jan Braambos schreef op maandag 19 februari 2024 @ 09:39:
In de praktijk: nee

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cid Highwind
Jan Braambos schreef op maandag 19 februari 2024 @ 09:39:
Zoals boven gesteld, nee.

Een kabel is een kabel, het enige wat er doorheen wordt gejaagd is stroom. Bij duurdere kabels betaal je voor gebruiksgemak (de aansluitingen) en de optiek. En natuurlijk het warme gevoel veel geld uitgegeven te hebben aan je kabeltjes, waardoor het nog nét wat beter klinkt. ;)

Wel zorgen dat je rood op rood en zwart op zwart aansluit.

Heb mijzelf destijds leuke AudioQuest kabels aan laten smeren. Krengen zijn te dik en te stug om door m'n zuilen te laten leiden en heb me gewoon wat op de mouw laten spelden door zogenaamde experts. Goeie les, die ik graag gratis doorgeef aan een ander.

offtopic:
Zaken als afscherming van straling, of het nu RF, WiFi, "elektrosmog" of aardstraling betreft, allemaal aangeprate, niet-bewezen angsten door fabrikanten die je ook graag nog een nieuwe stroomstekker aan willen smeren. Zodat je groene stroom naar gouden stroom wordt gekatalyseerd, hoewel de duurdere platina versie natuurlijk weer optimaal aansluit bij een versterker met een minder warme, maar helderder klank. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Braambos
Nogmaals dank.
Dit is voor mij als audio-leek allemaal zéér leerzaam.

Nog dit: wat is het gevolg als je NIET rood op rood en zwart op zwart aansluit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Nu online
Jan Braambos schreef op maandag 19 februari 2024 @ 11:29:
Nogmaals dank.
Dit is voor mij als audio-leek allemaal zéér leerzaam.

Als je + en - wisselt, dan werkt de speaker in een 180 graden fase-verschil.
Dan kan wel rare hoorbare artefacten opleveren in multi-speaker (zoals stero) opstellingen.
Levert geen gevaar op voor je apparatuur, maar dit is simpelweg niet nodig.
Gewoon niet doen.
Ff naar de kabel kijken en juist aansluiten.
als de kabel zelf geen rood/zwart indicatie heeft, dan heeft 1 ader vaak een markering... een streep of stippels of een andere indicatie. Dit is de + kabel.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Nu online
peter-rm schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 15:33:
1,5mm2 ... levert ... ruzie met de buren.
2,5mm2 ...
Ik zou zeggen:
1,5mm2 levert ruzie met de buren
2,5mm2 levert ruzie met de hele straat :)

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Braambos
Hahaha!
Ik zal er aan denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CPM
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

CPM

Ik doe maar wat, jij dan?

Aangezien hier zinnige antwoorden komen:

Als ik de kabel doormeet op de 200 ohm stand van mijn action multimetertje dan zou hij 000.105 aan moeten geven? En als het getal significant hoger is dan is er iets aan de hand met de kabel of de aansluitingen?

(Uitgaande van de eerste dan he).

| LG C1 65" | Denon x3800h | Dali: Oberon/Opticon/ Alteco C1 | KEF Q600c | SVS: SB-1000 (x2) | Denon X2200w | MiniDSP 2x4 HD | XBOX Series X | Quatt (x2)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ikbentochniegek
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 02-06 21:06
Dat maakt niet uit als je beide speakers maar op dezelfde manier aan sluit.
Sluit je een van de speakers andersom aan, dan staan ze in tegenfase. Dat wil zeggen dat als de conus van de linker speaker naar buiten beweegt de conus van de rechter speaker naar binnen beweegt. Dit is nadelig voor het geluid en het stereo beeld.
Het is makkelijk te horen als speakers uit fase staan.
Luister naar een mono bron, bijvoorbeeld een nieuwslezer, of wellicht heeft je receiver een mono knop. Wanneer de speakers in fase staan en je zit voor de speakers in het midden dan zal het geluid "tussen" de speakers zitten. Indien uit fase dan lijkt het geluid links en rechts van "buiten" de speakers te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
CPM schreef op maandag 19 februari 2024 @ 19:27:

Als ik de kabel doormeet op de 200 ohm stand van mijn action multimetertje dan zou hij 000.105 aan moeten geven? En als het getal significant hoger is dan is er iets aan de hand met de kabel of de aansluitingen?
Een action multimeter is niet zo heel nauwkeurig in laag ohmige waarden, als ik de meetpennen stevig tegen elkaar duw meet ik al 0,5 Ohm, met een stuk kabel ertussen zou dat ietsje hoger moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 09:59

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Jan Braambos schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 17:48:
Goedendag.

Ik zou graag weten hoe dikke luidsprekerkabel ik nodig heb voor de speakers die ik wil aansluiten.
Zelf kom ik er niet uit en ik hoop dat er een knappe bol is die het me kan zeggen.
Dit zijn de gegevens:

Speakers: Mission model 780, nominal impedance: 6 Ohm. Dit zijn speakers van 30 jaar oud. Type boekenkastspeakers (dus klein). Voor meer gegevens, zie https://hifi-wiki.com/index.php/Mission_760

Versterker: Yamaha A-S201. Vermogen (8 ohm) per kanaal: 100 watt. Vermogen (4 ohm) per kanaal: 115 watt.
Voor meer gegevens, zie https://nl.yamaha.com/nl/...1/specs.html#product-tabs

Kabels: De kabels gaan ca 13 tot 15 meter lang worden. Ik denk OFC te kopen.

Mijn vraag: hoe dikke OFC kabels heb ik nodig? Is 1,5mm2 genoeg?

Alvast hartelijk dank.
Volgens mij zijn 1,5 mm2 en 2,5 mm² de meest aanbevolen diktes en gaat het met beide gewoon goed. Als 1,5 mm² voor je gevoel te dun is, dan neem je 2,5 mm²

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 08:24

Theo

moederbord

zzattack schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 10:24:
[...]

Geen goede kabel, CCA is allemaal rommel.
Ja en nee. Qua geluid maakt het niks uit; een 2.5 mm koperkabel heeft dezelfde weerstand als een 4mm CCA weerstand. En zolang je het enkel bij audio houdt, en niet richting de 10+ MHz gaat zit er nul verschil tussen CCA en koper. CCA moet wat dikker zijn om dezelfde weerstand als koper te hebben. Waar een 4mm diameter CCA gelijkwaardig is aan een 2.5mm koperen kabel is de CCA kabel wel een stuk goedkoper.

Punt waar wél rekening mee moet worden gehouden bij CCA is dat aluminium oxideert, en aluminiumoxide een isolator is. Om dit tegen te gaan is er een koperen laagje op aangebracht. Maar wanneer je incorrect een connector op de kabel zet, of je wiebelt vaak aan de kabel wanneer deze met een klemcontact vast zit op de versterker/kan het dunne koperlaagje beschadigen en komt het aluminum bloot te liggen waardoor het oxideert. Dit is dus iets om rekening mee te houden waardoor CCA niet altijd een goede keuze kabel kan zijn. Maar los van dit is CCA niet minder of slechter dan koper, en is CCA zeker geen rommel.

Sterker nog, stel je hebt een beperkt budget (stel 20 euro voor 2x15 meter kabel) dan is CCA een betere kabel per euro.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 08:24

Theo

moederbord

CPM schreef op maandag 19 februari 2024 @ 19:27:

(Uitgaande van de eerste dan he).
Zelfs met een 600 euro Fluke multimeter kun je dit niet meten. Als je een 0.100 Ohm kabeltje hebt die je met je multimeter wil meten dan meet je ook de weerstand van je meetkabels mee, samen met de connectorweerstand en de interne weerstanden van de meter. Bovendien is de meettolerantie van een simpele meter (zo'n action ding is een simpel ding) als nel 5%, doet het laatste cijfer op het display voor de sier mee en is het één na laatste cijfer ±1. Dus staat er "1.023" op het display (bijv 1.023 volt), dan is dit ergen tussen de 1.01-5% en 1.03+5% (dus ergens tussen de 0.96 - 1.08).
Meet je met een action meter op de 200-Ohm stand dan geeft deze 1.2 Ohm aan dan is dit tussen de 0 en 2 Ohm..

Dit soort weerstandenzijn lastig door te meten met enkel één multimeter.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09:33

FeaR

In GoT we trust

TS heeft zijn antwoord, rest van de discussie heeft meer overlap met Zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht #6.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.