Acties:
  • 0 Henk 'm!
Focal Banner
Inhoudsopgave
Over Focal JMLab
Sinds 1980 is Focal al bezig met het ontwerpen, designen en produceren van drive-units en luidsprekers. Focal is een internationaal bekend merk als het gaat om kwalitatieve akoestische luidsprekers. Tijdens de bestaansjaren van Focal heeft het merk diverse legendarische modellen en series op de markt gebracht. Hierdoor werd de merknaam Focal in de loop der jaren bekender en kreeg het merk meer prestige. Één van de werelds beste en duurdere luidspreker, de Grande Utopia Be, is gemaakt door Focal.

De Focal Chorus Serie
Nu heeft Focal naast de bovengenoemde Grande Utopia Be ook andere series als de Electra, Profile, Dôme en Utopia. Maar dit topic zal vooral gaan om de Focal Chorus serie. En dan ook nog bepaalde versies. Zo wordt onder andere de SR-versie niet behandeld.

Terwijl vele fabrikanten bijna alle productie uitbesteden naar het buitenland, kiest Focal om sterk te investeren in z'n eigen productiefaciliteiten. Focal speakers zijn "100% Made in France"... van de drivers tot en met de behuizing... waardoor een voortdurende innovatie plaats kan vinden zonder dat men afhankelijk wordt van ontwerpen en ontwikkelingen van andere fabrikanten. Deze strategie was reeds de sleutel tot het succes van de originele Chorus reeks. De nieuwe Focal JMLab Chorus 800 V lijn bouwt verder op dit succes.

De Chorus lijn symboliseert de bouw van een uitmuntende speaker gecombineerd met het ultieme doel van de luidsprekerbouwer: het beschikbaar maken van een technologisch zeer hoogstaande speaker die in het bereik ligt van het grootste aantal consumenten. Het doel van de eerste twee generaties: Chorus (in het jaar 2000) en Chorus S (in het jaar 2003) was een speaker te ontwikkelen met een high-end sound door gebruik te maken van de gesofisticeerde trouwe bouwtechnieken van Focal JMLab en deze te combineren met nieuwe productietechnologieën.
De Chorus 700V

Focal Chorus 716V
De Chorus 716 V verkent de 2.5 weg formule in een high-end configuratie. Twee 16,5 cm (6,5") woofers werken in tandem in de bas (alleen de hogere unit produceert ook midrange geluid). Verdubbel de bas impact voor ruimtes tot 30 m2.

Focal Chorus 716V Black AshFocal Chorus 716V Wengé

Specificaties Focal Chorus 716V
Type luidspreker2,5 weg basreflex vloerstaander
Speakerunits (diameter)1 tweeter unit (25 mm), 1 midrange unit (165 mm), 1 woofer unit (165 mm)
Frequentiebereik50 - 28.000 Hz
Gevoeligheid91,5 dB
Nominale Impedantie8 Ohm
Minimum Impedantie4,3 Ohm
Aanbevolen vermogen40 - 200 Watt
Crossover-frequentie(s)300 Hz - 3.000 Hz
Afmetingen in cm95 (hoog) x 22,2 (breed) x 34,0 (diepte)
Gewicht20,5 kilo
Beschikbare kleurenAmati, Wengé en Black Ash

Focal Chorus 726V
De Chorus 726 V is een zeer goede high-end luidspreker. Technologisch zeer geavanceerd. Zijn 3-weg design samen met de bijzondere middentonen en de kracht van de twee 16,5 cm woofers geeft een geweldig geluid. Tot 40 m2.

Focal Chorus 726V Black AshFocal Chorus 726V Wengé

Specificaties Focal Chorus 726V
Type luidspreker3 weg basreflex vloerstaander
Speakerunits (diameter)1 tweeter unit (25 mm), 1 midrange unit (165 mm), 2 woofer units (165 mm)
Frequentiebereik49 - 28.000 Hz
Gevoeligheid91,5 dB
Nominale Impedantie8 Ohm
Minimum Impedantie2,9 Ohm
Crossover-frequentie(s)300 Hz - 3.000 Hz
Aanbevolen vermogen40 - 250 Watt
Afmetingen in cm99 (hoog) x 22,2 (breed) x 37,5 (diepte)
Gewicht23,5 kilo

Focal Chorus CC 700 V
Focal Chorus CC 700 V Black AshFocal Chorus CC 700V Armati

De Chorus CC 700 V is geoptimaliseerd om een optimale richting aan het geluid te kunnen geven. De kwaliteit, dynamiek en timbre zijn in lijn met het ensemble van de Chorus 700 V om een perfecte geluid cohesie te bereiken.

Specificaties Focal Chorus CC 700 V
Type luidspreker2 weg basreflex centers peaker
Speakerunits (diameter)1 tweeter unit (25 mm), 1 midrange unit (165 mm)
Frequentiebereik61 - 28.000 Hz
Gevoeligheid91 dB
Nominale Impedantie8 Ohm
Minimum Impedantie5,2 Ohm
Aanbevolen vermogen25 - 120 Watt
Crossover-frequentie(s)3.000 Hz
Afmetingen in cm18,5 (hoog) x 49,3 (breed) x 22,9 (diepte)
Gewicht7,5 kilo

Focal Chorus 705V
Chorus 705 V is de ideale luidspreker om te plaatsen in kleinere ruimtes (ongeveer 15m2). Met een responsieve en levendige bass, vertegenwoordigt deze speaker het fundament voor een geweldig systeem, met name in combinatie met de SW 700 v subwoofer.

Focal Chorus 705V Black AshFocal Chorus 705V Aramti

Specificaties Focal Chorus 705V
Type luidspreker2-weg boekenplank model
Speakerunits (diameter)1 tweeter unit (25 mm), 1 woofer unit (140 mm)
Frequentiebereik65 - 28.000 Hz
Gevoeligheid89 dB
Nominale Impedantie8 Ohm
Minimum Impedantie3 Ohm
Aanbevolen vermogen25 - 100 Watt
Afmetingen in cm31.5 (hoog) x 18,2 (breed) x 24,8 (diepte)
Gewicht5,7 kilo

Focal Chorus 706V
Chorus 706 is de belichaming van een compacte luidspreker, een ware Focal traditie. Superieur gebalanceerd en neutraal. De precisie en definitie zijn ideaal voor ruimtes van rond de 20 m2.

Focal Chorus 706V Black AshFocal Chorus 706V Wengé

Specificaties Focal Chorus 706V
Speakerunits (diameter)1 tweeter unit (25 mm), 1 woofer unit (165 mm)
Frequentiebereik55 - 28.000 Hz
Gevoeligheid90 dB
Nominale Impedantie8 Ohm
Minimum Impedantie3.6 Ohm
Afmetingen in cm39 (hoog) x 22,2 (breed) x 24,8 (diepte)
Gewicht8,2 kilo

Focal Chorus SW 700 V
De nieuwe SW 700 V subwoofer is een grote verbetering over zijn voorganger. Hij gebruikt dezelfde motor maar in een uitgebreidere en vooral ook stevigere behuizing, meer diepte en meer impact.

Focal Chorus SW 700V Black Ash Focal Chorus SW 700V Armati

Specificaties Focal Chorus SW 700 V
Type luidsprekerSubwoofer
Speakerunits (diameter)1 woofer unit (270 mm)
Frequentiebereik36 - 160 Hz
Crossover-frequentie(s)40 - 160 Hz
Vermogen300 Watt (450 Watt max.)
OverigeFase regelbaar, High level input, High level output, Line level input (RCA)
Afmetingen in cm42 (hoog) x 32,6 (breed) x 43,3 (diepte)
Gewicht15,3 kilo

De Chorus 800V

Focal Chorus 816V
De Chorus 816 V haalt het maximale uit de 2,5-weg configuratie. Verbeterde prestatie in de lage octaven dankzijn de combinatie van woofers die prefect samenwerken.

Focal Chorus 816V EbonyFocal Chorus 816V Moka

Specificaties Focal Chorus 816V
Type luidspreker2,5-weg vloerstaande luidspreker
Speakerunits (diameter)1 tweeter unit (25 mm), 1 midrange unit (165 mm), 1 woofer units (165 mm)
Frequentiebereik47 - 28000 Hz
Gevoeligheid91,5 dB
Nominale Impedantie8 Ohm
Minimum Impedantie4.3 Ohm
Aanbevolen vermogen40 - 200 Watt
Crossover-frequentie(s)300 - 3.000 Hz
Afmetingen in cm99,8 (hoog) x 28,2 (breed) x 37,5 (diepte)
Gewicht22,5 kilo
Beschikbare kleurenEbony, Moka

Focal Chorus 826V
De ster onder de vloerstaanders van deze serie combineert de kracht van de 2 woofers, dubbele poorten en een aparte midrange. Een zeer stijlvolle speaker en blijft perfect presteren in ruimtes tot 40 m2.

Focal Chorus 826V EbonyFocal Chorus 826V Moka

Specificaties Focal Chorus 826V
Type luidspreker3 weg vloerstaande luidspreker
Speakerunits (diameter)1 tweeter unit (25 mm), 1 midrange unit (165 mm), 2 woofer units (165 mm)
Frequentiebereik45- 28000 Hz
Gevoeligheid91,5 dB
Nominale Impedantie8 Ohm
Minimum Impedantie2,9 Ohm
Aanbevolen vermogen40 - 250 Watt
Crossover-frequentie(s)300 - 3.000 Hz
Afmetingen in cm103,8 (hoog) x 28,2 (breed) x 37,5 (diepte)
Gewicht25,8 kilo

Focal Chorus 836V
3-weg, 3 woofers en 5 drivers. De Chorus 836 V heeft geen probleem met hele grote ruimtes. High end in geluid en vorm, de kracht van de bas zal u verrassen. De 836 V is een grande dame, krachtig en geraffineerd.

Focal Chorus 836V EbonyFocal Chorus 836V Moka

Specificaties Focal Chorus 836V
Type luidspreker3-weg vloerstaande luidspreker
Speakerunits (diameter)1 tweeter unit (25 mm), 1 midrange unit (165 mm), 3 woofer units (165 mm)
Frequentiebereik40 - 28000 Hz
Gevoeligheid92 dB
Nominale Impedantie8 Ohm
Minimum Impedantie3 Ohm
Aanbevolen vermogen40 - 300 Watt
Crossover-frequentie(s)250 - 3.000 Hz
Afmetingen in cm114,8 (hoog) x 28,2 (breed) x 37,5 (diepte)
Gewicht30 kilo

Focal Chorus CC 800V
De CC 800 V maakt gebruik van de ontwikkelingen in de Profile 900 en Electra 1000 Be lijn. Een perfect gemasterde richting, neutraliteit en dynamiek. Het timbre is gekalibreerd om samen te gaan met de Chorus 800 V speakers.

Focal Chorus CC 800 V EbonyFocal Chorus CC 800 V Moka

Specificaties Focal Chorus CC 800V
Type luidspreker2-weg center speaker
Speakerunits (diameter)1 tweeter unit (25 mm), 2 woofer units (165 mm)
Frequentiebereik57 - 28000 Hz
Gevoeligheid91 dB
Nominale Impedantie8 Ohm
Minimum Impedantie4 Ohm
Aanbevolen vermogen25 - 200 Watt
Afmetingen in cm18,9 (hoog) x 49,3 (breed) x 29,4 (diepte)
Gewicht11 kilo

Focal Chorus 806V
Neutraal en gebalanceerd, de Chorus 806 V heeft een rijke midrange en snelle bas. Een zeer geraffineerde speaker, ideaal voor ruimtes onder 20 m2. Grotere ruimtes zijn goed haalbaar in combinatie met de SW 800 V.

Focal Chorus 806V EbonyFocal Chorus 806V Moka

Specificaties Focal Chorus 806V
Speakerunits (diameter)1 tweeter unit (25 mm), 1 midrange unit (165 mm)
Frequentiebereik55 - 28000 Hz
Gevoeligheid90 dB
Nominale Impedantie8 Ohm
Minimum Impedantie3.6 Ohm
Afmetingen in cm39 (hoog) x 22,2 (breed) x 29,3 (diepte)
Gewicht8,2 kilo

Focal Chorus 807V
Deze mooie 2-weg speaker (de enige met een 18 cm woofer) heeft de aard van de legendarische DB 19: krachtige bas. Een grote speaker voor een gegarandeerd rock'n'roll geluid.

Focal Chorus 807V EbonyFocal Chorus 807V Moka

Specificaties Focal Chorus 807V
Speakerunits (diameter)1 tweeter unit (25 mm), 1 midrange unit (180 mm)
Frequentiebereik50 - 28000 Hz
Gevoeligheid92 dB
Nominale Impedantie8 Ohm
Minimum Impedantie4.2 Ohm
Aanbevolen vermogen25 - 175 Watt
Afmetingen in cm44,8 (hoog) x 23,7 (breed) x 33,3 (diepte)
Gewicht10,1 kilo

Focal Chorus SW 800 V
De kracht van de SW 800 V klimt tot 350W RMS en de frequentie respons gaat tot 32 Hz. De bas heeft een substantiële output van 115 dB. Deze speaker steekt met kop en schouders boven de concurrentie uit.

Focal Chorus SW 800V EbonyFocal Chorus SW 800V Moka

Specificaties Focal Chorus SW 800 V
Type luidsprekerSubwoofer
Speakerunits (diameter)1 woofer unit (270 mm)
Frequentiebereik32 - 160 Hz
Vermogen350 Watt (500 Watt max.)
OverigeFase regelbaar, High level input, High level output, Line level input (RCA)
Afmetingen in cm45,6 (hoog) x 32,4 (breed) x 42,6 (diepte)
Gewicht18,8 kilo

Chorus W-serie
Naast alle Focal Chorus V-speakers heeft Focal ook Special Editions uitgebracht met een W-serie.

De standaard versie van de Chorus V-serie heeft conusmateriaal dat bestaat uit cellulose vezels, afgedekt met een laagje glazen micro-bolletjes. Het glas zorgt ervoor dat de conus extra stijf wordt, zonder teveel aan gewicht te winnen. Focal Chorus 826WGlas voorkomt de typische klank van een papieren conus. Met dit materiaal heeft Focal al 15 jaar ervaring, ze noemen het Polyglass. De Special Edition W-serie maakt voor de conus van de woofers gebruik van een voorgevormde foam, die bedekt wordt met één of meer laagjes glasvezel. De glasvezel wordt op het foam “gebakken”. Omdat Focal meerdere laagjes glasvezel gebruikt per conus, noemen ze het Verre–Verre (betekent glas-glas). De twee V’s samen vormen een “W”. De handelsnaam is W-cone. Polyglass woofers worden machinaal gemaakt, de W-conus is handwerk. Daarom kostbaarder. Het W-materiaal heeft grote voordelen. Het is ultralicht, het is heel sterk, het is extreem stijf en aan de hand van de toepassing maakt Focal de conus “zwaarder” met meer laagjes glasvezel. Het is van buiten niet te zien, maar de onderste conus is vast en zeker dikker dan de bovenste.

De W-conus is een ontwikkeling uit de beroemde Utopia lijn, langzaam maar zeker steeds meer te vinden in lager geprijsde series. Het is de Nederlandse distributeur geweest die Focal heeft verzocht om de Chorus 716 W uit te brengen, zoals hij eerder hetzelfde kunstje uithaalde met de Chorus 816 W. De 816 W is uiteindelijk in heel veel landen op de markt gebracht.

Over de Focal Electra 1000 Be Serie
Focal Electra 1028BEDe Electra 1000 Be serie is gebaseerd op een duidelijk feit: de technologieën en de prestaties eens gereserveerd voor Utopia Be maar dan meer toegankelijk.

De Electra 1000Be luidsprekers zijn in harmonie met de interieurs op de dag van vandaag; compact, aantrekkelijk en gebalanceerd. Het design is een stijlelement geworden van een high-end luidspreker, terwijl de gebruikte technologieën resulteren in zeer high-end geluidsdefinitie.

Een van die gebruikte technologieën is die van de inverted dome Beryllium tweeter: deze heeft een bereik van 2000 tot 40kHz.

In 2009 wordt de hele Electra Be serie vervangen, een tweede generatie Beryllium tweeter is aanwezig en verbeterde filters en kastconstructies. De grootste verandering vinden we bij de Electra 1028 Be, hier is een extra basreflex toegevoegd aan de achterkant, dit beïnvloedt de prestaties in het laag zeer positief .

Overige
Als er opmerkingen of vragen zijn over deze TS stuur mij dan een DM of e-mail. En zoals gezegd: niet alle modellen worden in de Topic Start besproken. Idem met de prijzen, want neem aan dat men die wel kan vinden. Natuurlijk is er in het topic voor dit soort dingen meer dan genoeg ruimte.

Changelog:
06-02-2010: Start van Topic Deel 1

Have fun en veel plezier met posten. Probeer het wel ontopic te houden :>

[ Voor 108% gewijzigd door FeaR op 10-01-2012 13:26 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Gereserveerd voor eventuele updates :)

Updates in de Topicstart
Datum en tijdWijziging
06-02-2010Aanbevolen vermogen van speakers tussen de specificaties gezet.
19-04-2011Toevoeging Focal Electra-lijn.

[ Voor 89% gewijzigd door FeaR op 19-04-2011 20:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apoca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-05 11:28

Apoca

Array Technology Industry

Erg netjes FeaR1986, mooie TS :Y)

Asus C6E / Ryzen 9 5950X / AMD RX 6900 XT / G.Skill Flare X 32GB / Noctua NH-U12A / Corsair HX750i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFDev
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 10-05 09:42
Ik vroeg me al af waarom er nog geen topic over was :P Zoals al eerder vermeld heb ik me een setje 826v's op de kop getikt, en staan nu te wachten totdat ik de sleutel van mijn huisje heb!

Deze set wil ik uiteindelijk nog gaan uitbreiden tot een 5.0 set, maar die 806/807's zijn zo duur ;( Dus heb ik me een compo-setje voor de auto ( Focal 165V2) gekocht, en deze ga ik in 2 kleine (berekende) kistjes stoppen als rears, en mocht er nog wat geld overblijven van het aanpakken van het huis komt er uiteraard een CC 800V bij! Ik hou dit topic in de gaten!

O trouwens, hulde voor de TS :) Heel netjes!

Edit:

Ik zie net dat er nog iemand is die ze aan een Denon 2310 heeft hangen, die heb ik laatst ook opgehaald :Y)

[ Voor 13% gewijzigd door TFDev op 06-02-2010 17:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Hier een zeer tevreden eigenaar van 2 716W's icm een Denon 2310. Ben benieuwd of iemand ervaring heeft met de SR 700 V surround speakers of dat 705jes toch beter zijn voor surround speakers.

[ Voor 45% gewijzigd door PolarBear op 06-02-2010 17:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Killed-1 schreef op zaterdag 06 februari 2010 @ 17:29:
O trouwens, hulde voor de TS :) Heel netjes!
Thnx :)
Zie alleen dat ik in de tabel de "aangeraden vermogen" ben vergeten in te vullen. Zal dat straks eens doen, want is toch wel handig om er bij te hebben. Idem met de vermogens van de subwoofers.
PolarBear schreef op zaterdag 06 februari 2010 @ 17:33:
Hier een zeer tevreden eigenaar van 2 716W's icm een Denon 2310. Ben benieuwd of iemand ervaring heeft met de SR 700 V surround speakers of dat 705jes toch beter zijn voor surround speakers.
Die Focal Chorus SR 700 V dan wel de Focal Chorus SR 800 V heb ik niet in de TS opgenomen. Mocht er toch vraag naar zijn zal ik die ook toevoegen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lethargy
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 06:58
Hele mooie TS, goed werk FeaR. _/-\o_

Ik heb zelf De Chorus 716 W. Ben daar zeer tevreden over.
Verder worden de Focals zeer goed gewaardeerd in het duitse hifiblad AUDIO. Daar staat ook een mooie tabel in over de ruimte-grote en ruimte-akoestiek voor de verschillende types. De plaatsing is ook belangrijk. Het liefst wel vrijstaand, niet te dicht tegen de muur aan, dan wordt de bass vetter.

[ Voor 14% gewijzigd door lethargy op 06-02-2010 22:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFDev
Ik moet trouwens ook nog zeggen dat ik het niet kon laten om toen ik de focals binnen had ze thuis (bij mijn ouders nog) even in de serre aan de Denon 2310 te hangen die ik ne had opgehaald met een half antieke sony CD speler (maar met wel met een optische uitgang :P) en wat onaangetaste muziek (ori cd's) waaronder Genesis en Micheal Jackson Number Ones. Dit klonk echt super! Ook het laag! Helemaal niet "boomerig" maar mooi strak. En ook op hogere volume's! AL moet ik zeggen dat ik toch ergens een lichte vervorming hoorde, al weet ik niet of dat aan de denon of aan de focals lag. Het was iig wel op een zodanig geluidsniveau dat je buren wel komen klagen (als je in een vrijstaand huis woont)

Ik had de 826v's puur op "de gok" gekocht. Ik had namelijk wel de 716V+W (duidelijk verschil tussen die 2!!) en de 816W gehoord. Maar voor die mooie prijs als waar ik voor kon krijgen heb ik ook niet gewacht, en ze meteen opgehaald. Ik ben blij dat ik het gedaan heb!

Edit; Ik kon het trouwens ook niet laten, en heb daarna even de drivers van 1 zuil eruit gedraaid :$ En wat me opviel is dat die drivers onder de spider nog ietwat open staan, en je de spoel gewoon kan zien zitten! (steek ong 3/5 mm boven de magneet uit?) Wel stofgevoelig iig. Al zal je daar niet zoveel last van moeten hebben als je ze gewoon in de luidspreker laat zitten :) (heb nog ergens een foto als iemand er behoefte aan heeft :P )

[ Voor 38% gewijzigd door TFDev op 07-02-2010 02:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Killed-1 schreef op zondag 07 februari 2010 @ 02:52:
Ik had de 826v's puur op "de gok" gekocht. Ik had namelijk wel de 716V+W (duidelijk verschil tussen die 2!!) en de 816W gehoord. Maar voor die mooie prijs als waar ik voor kon krijgen heb ik ook niet gewacht, en ze meteen opgehaald.
Jij had toch dat paar Focal Chorus 816W in de kleur Moka (iof Mokka) van Markplaats gekocht voor duizend euro? Was dat ik echt Ebony wil hebben, want anders had ik ze meegenomen.

Twijfel nu alleen zelf tussen de 836V of de 826W. Aan de ene kant spreekt het topmodel natuurlijk altijd aan. Maar aan de andere kant is de 826 makkelijker aan te sturen (zie de minimale impedantie in de Topic Start). Plus dat je het punt hebt dat het een W-versie is boven de V-versie van de Chorus 836. Heb helaas nog steeds niet de mogelijkheid gehad de Chorus 836V te luisteren, maar je hoort wel meer en meer dat het laag te overdreven is vanwege de te veel opgebouwde druk en de extra woofer en basreflexpoort.

Morgen koopzondag in Den Bosch, dus wellicht even langs de Hobo Hifi als die dan open is. Staat de Chorus 836V sowieso niet en de 826W denk ik ook niet, maar langs gaan is altijd leuk :P
Killed-1 schreef op zondag 07 februari 2010 @ 02:52:
Heb nog ergens een foto als iemand er behoefte aan heeft :P
Post maar, ben wel benieuwd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 342831

Heb zelf de focal 826v gehad ondertussen ook weer vervangen maar twijfelde toen ook hevig tussen de 836v en 826v. Ik heb zelf best een grote ruimte waar dit moest komen spelen ongeveer 50m². Echter de 836v heeft veel en dan ook veel te veel laag. De 826v is veel meer in balans als speaker. De w serie klinkt iets beter maar de meerprijs was voor mij te hoog voor het gebodene. maar kortom zoals met iedere speaker is het advies om vooral zelf te gaan luisteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFDev
@ FeaR, nee dat was echt de 826v in mokka ;) Voor 1000 euro was t geen miskoop dacht ik zo :) Ik zal straks eens kijken waar ik de foto gelaten heb. Heb alleen geen closeup van dat gebeuren met de spoelen waar ik over vertelde. Kast is ook van binnen iig netjes afgewerkt.

Ik bedenk me net ineens dat ik inderdaad had gezegd dat ik eerst de 816V of W waarschijnlijk zou gaan halen, maar nadat ik de 826's zag staan was de keuze snel gemaakt ;)

[ Voor 24% gewijzigd door TFDev op 07-02-2010 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 318162

Ik zit ook nog te twijfelen tussen de W f V types heb helaas nog niet de W type mogen luisteren maar dat ga ik binnenkort wel doen word denk de 716W of de 816W ben erg benieuwd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iPatrick
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 04-07-2022

iPatrick

The good old days

Goed werk FeaR!!! Je hebt er duidelijk veel tijd en energie in gestopt _/-\o_

@lethargy
Is dat in laatste nummer van dat blad? Of heb je daar een linkje van?

[ Voor 36% gewijzigd door iPatrick op 07-02-2010 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Killed-1 schreef op zondag 07 februari 2010 @ 12:47:
@ FeaR, nee dat was echt de 826v in mokka ;) Voor 1000 euro was t geen miskoop dacht ik zo :) Ik zal straks eens kijken waar ik de foto gelaten heb. Heb alleen geen closeup van dat gebeuren met de spoelen waar ik over vertelde. Kast is ook van binnen iig netjes afgewerkt.
Duizend euro voor een paar Chorus 826V is inderdaad geen miskoop. Helemaal als je nagaat dat er nu een paar Chorus 816W te koop staat tweedehands voor 1250 euro, wel in de kleur Ebony. Maar blijf er nog steeds spijt van houden een jaar geleden die Chorus 836V niet gekocht te hebben: een paar (wel in de kleur Moka) voor de prijs van 1100 euro!

En om het maar aan te vullen: ik kom net mijn bed pas uit dus heb geen tijd (en zin) gehad om naar Den Bosch te gaan en daar bij de Hobo Hifi te gaan luisteren :P
iPatrick schreef op zondag 07 februari 2010 @ 15:33:
Valt wel mee, 90% van dit topic heb ik gemaakt in de baas zijn tijd >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lethargy
iPatrick schreef op zondag 07 februari 2010 @ 15:33:

@lethargy
Is dat in laatste nummer van dat blad? Of heb je daar een linkje van?
Iedere maand staat in de AUDIO "Die Bestenliste". Dat is een lijst met alle audio apparatuur met punten en prijs. Voor luidsprekers staat er het AUDIO-Kennzahl (AK) bij, dat is weer belangrijk voor de versterker die je erop aansluit. Bij versterkers staat ook weer het AK. Verder staat er bij de luidsprekers bij hoe je ze moet plaatsen en in wat voor ruimtes. Het blad is te koop bij de meeste bruna's.

Net mijn Focals aangesloten op mijn oude Stereo versterker ITL AM-80 (handgemaakt in UK, serie nr. 863), 2 x 30w rms bij 8 Ohms. Wat een mooi vol geluid en ruimtelijk. _/-\o_
En wat een teleurstelling toen ik ze weer aansloot op mijn Onkyo 606 met 7 x 140w, dat klonk zo'n stuk slechter. :(
Die oude stereo versterker blaast die Onkyo bij 1/3 volume helemaal weg. De onkyo staat dan op 2/3 volume.

Ik ga nu maar een receiver kopen met pre-outs en dan sluit ik mijn Focals aan op die stereo versterker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
lethargy schreef op zondag 07 februari 2010 @ 16:51:
[...]
Net mijn Focals aangesloten op mijn oude Stereo versterker ITL AM-80 2 x 30w rms bij 8 Ohms.
Zeer makkelijk aan te sturen speakers die Focals :)
[...]
En wat een teleurstelling toen ik ze weer aansloot op mijn Onkyo 606 met 7 x 140w, dat klonk zo'n stuk slechter. :(
Onkyo levert 140 Watt vermogen op 6 Ohm gemeten op één kanaal. Iets wat je in de praktijk dus nooit zal doen, want een 1.0 set-up staat ook zo raar in je kamer. Lees anders Daar zijn ze dan: Onkyo TX-SR607 507 en 307 eens door. Daar staat nog wel meer in over hoe Onkyo zijn opgegeven vermogens niet haalt. Zo levert een Onkyo gemiddeld 30 Watt op elk kanaal in een meerkanaals set-up. Vanaf de 800-serie doen de modellen het beter en halen ze wel 110 Watt met een vijf-kanaals opstelling, maar zodra het zeven speakers worden kakt ook daar het vermogen in tot onder de 40 Watt. Op zich nog steeds meer dan voldoende voor normaal gebruik natuurlijk maar het klopt gewoon niet. En het is zeker wel te merken of een versterker zijn werk normaal doet en speaker goed aan kan sturen. Of dat een versterker zijn vermogen lastig af geeft en speakers daardoor minder makkelijk aan kan sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lethargy
Ja dat die Onkyo het opgegeven vermogen niet haalt wist ik al. Maar als je het verschil dan met je eigen oren hoort, dan schrik je toch wel. Een stereo versterker is natuurlijk altijd veel beter voor muziek dan een receiver. En dan is het toch wel zonde om die Focals op een receiver van 450 euro aan te sluiten als een stereo versterker van destijds 575 gulden, zoveel beter en mooier geluid geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wordt wel vaker gezegd dat een stereoversterker van zeg maar driehonderd euro het beter doet dan een meerkanaals AV-receiver van tegen de duizend euro. In een stereo set-up dan hè :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lethargy
Ik denk dat ik mijn Focals op een luidspreker switch ga aansluiten. Voor het kijken van films gebruik ik dan mijn a/v receiver en voor het luisteren naar muziek gebruik ik dan mijn stereo versterker. Heeft iemand daar ervaring mee?
http://www.stereo-shop.de...o=p77_Dodocus-UBox-3.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10-05 18:36

voodooless

Sound is no voodoo!

Heeft je receiver geen pre-outs, dan kun je die gewoon doorlussen naar je stereo amp.

Wat me in de specs van de speakers opvalt, is dat ze eigenlijk allemaal als 8 Ohm worden geclassificeerd, terwijl de minimale impedantie vrijwel altijd rond de 3 Ohm light. Volgens mij mag het dan per definitie geen 8 Ohm speaker meer heten (helaas is er geen echte definitie ;) )... Al met al lijkt me 8 Ohm nogal optimistisch en kan ik me voorstellen dat diverse minder zwaar uitgelegde versterkers met vrijwel alle modellen redelijk wat moeite zouden kunnen hebben.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 318162

nu we hier tog een hardstikke mooie Focal topic hebben zou ik graag weten of iemand ervaring heeft met de 806 V boekenplank speaker. ik heb namelijk wel naar de 706 geluisterd en naar mijn mening miste die wat laag maar voor de rest wel erg strak.

Zou mooi zijn als iemand hier meer over kan vertellen / natuurlijk moet jezelfg luisteren maar voor elk speaker wat ik in me hoofd heb ga ik niet naar de dealer dat doe ik pas aant eind als me budget compleet is:P

Acties:
  • 0 Henk 'm!
voodooless schreef op zondag 07 februari 2010 @ 21:12:
Wat me in de specs van de speakers opvalt, is dat ze eigenlijk allemaal als 8 Ohm worden geclassificeerd, terwijl de minimale impedantie vrijwel altijd rond de 3 Ohm light. Volgens mij mag het dan per definitie geen 8 Ohm speaker meer heten (helaas is er geen echte definitie ;) )... Al met al lijkt me 8 Ohm nogal optimistisch en kan ik me voorstellen dat diverse minder zwaar uitgelegde versterkers met vrijwel alle modellen redelijk wat moeite zouden kunnen hebben.
Tsja, zo staat het direct op de site van Focal.
Maar goed, neem aan dat je dergelijke speakers ook niet aan een receiver gaat hangen van een paar honderd euro. Een simpele Sony STR of Harman Kardon AVR om het zo maar te zeggen. Meeste van e mensen hier hebben een Denon AVR-1909 of hoger en daarmee moet het wel goed gaan hoop ik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lethargy
Heeft je receiver geen pre-outs, dan kun je die gewoon doorlussen naar je stereo amp.
....................
Nee mijn receiver heeft geen pre-outs. Dus of ik koop een nieuwe receiver met pre-outs of ik koop een speaker-switch.
Het verschil in geluid bij stereo muziek met een receiver en stereo versterker is wel erg groot, daarom wil muziek niet meer op een receiver luisteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iPatrick

iPatrick

The good old days

Wat me in de specs van de speakers opvalt, is dat ze eigenlijk allemaal als 8 Ohm worden geclassificeerd, terwijl de minimale impedantie vrijwel altijd rond de 3 Ohm light. ... Al met al lijkt me 8 Ohm nogal optimistisch en kan ik me voorstellen dat diverse minder zwaar uitgelegde versterkers met vrijwel alle modellen redelijk wat moeite zouden kunnen hebben.
FeaR1986 schreef op zondag 07 februari 2010 @ 21:36:
Tsja, zo staat het direct op de site van Focal.
Maar goed, neem aan dat je dergelijke speakers ook niet aan een receiver gaat hangen van een paar honderd euro.
Moet nu 2 topics in sync brengen :) zie ook Denon topic: Minimale vs Nominale Impedantie

Acties:
  • 0 Henk 'm!
iPatrick schreef op maandag 08 februari 2010 @ 22:53:
[...]
Moet nu 2 topics in sync brengen :) zie ook Denon topic: Minimale vs Nominale Impedantie
Jup, Focal Topic heeft niet alleen voordelen met zich mee gebracht. Behalve dat ik wat te doen had toen ik me verveelde :P

Maar zoals gezegd komt het met een goede versterker wel goed. En ben bij deze ook zeer blij dat ik een hogere klasse had gekocht als dat ik eerst van plan was. Net dat beetje extra zekerheid is wel fijn en waarom klinkt dat als een reclame voor iets met incontinentie :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFDev
Zoals beloofd;

Afbeeldingslocatie: http://i846.photobucket.com/albums/ab27/t1986f/Focals/28012010046.jpg

en

Afbeeldingslocatie: http://i846.photobucket.com/albums/ab27/t1986f/Focals/28012010047.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10-05 18:36

voodooless

Sound is no voodoo!

iPatrick schreef op maandag 08 februari 2010 @ 22:53:
Klopt natuurlijk. Als ik echter naar impedantiegrafiekjes kijk die ik zo links en rechts kan vinden, kom ik nog steeds niet op die 8 Ohm nominaal. 't zit er het merendeel van de tijd toch flink onder. Op zich niet erg, en ook niet vreemd voor dergelijke speakers, maar ik vind het wel wat optimischtisch om er dan gewoon maar 8 Ohm op te zetten.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 185410

Om mijn ervaring met Focal met jullie te delen even een "kort door de bocht" samenvatting van ieder type;

Focal Sib;
Heel leuk om in een 5.1 opstelling te gebruiken. Voor 800 euro is het een hele nette set die veel waar voor het geld levert. Een echte aanrader voor een +/- 1.000,- budget.

Focal Dôme;
Ontzettend mooi vormgegeven 2.1 / 5.1 set waarin de "beroemde" Chorus tweeter al wordt gebruikt. De sub is netjes afgewerkt en produceert wonder boven wonder geen gebonk maar een aanvulling die je van een subwoofer hoort te krijgen. De Dôme-satt's kunnen aan de muur opgehangen worden, maar let op! De kabeldoorvoer van de voet zit aan de achterkant. Wanneer je hem aan de muur hangt draai je de voet waardoor deze naar boven gericht staat. De kabel komt er dan dus boven uit! In de manual laten ze (natuurlijk) alleen een plaatje zien waarbij de kabel netjes door de muur gaat. Ben hierop bedacht! De sets zijn veel duurder dan de Sib, maar de klank komt al dicht bij de Chorus lijn terwijl de afwerking en het formaat de voorkeur verdient boven de Chorus lijn.

Focal Chorus;
Je moet van zowel de klank als de vormgeving houden. Ze produceren echt "eat-this!" "in your face" "bam!" geluid wat in eerste instantie als veel directer over komt. Ik heb zelf een setje Focal Chorus 816V en heb er gemengde gevoelens bij. Ze kunnen, zeker op lage/normale volumes, de muziek in alle detail produceren, maar wanneer het volume omhoog gaat kan het een rommeltje worden terwijl de in eerste instantie rustige luidsprekers de controle houden. Dus in 99% van de gevallen bevallen ze goed, maar die ene keer dat je het volume omhoog wilt draaien kan dat niet echt. Daarnaast vind ik ze nu door de vormgeving wel gaaf, maar elegante kunstwerkjes zijn het nou niet bepaald. (discreet en ingetogen zijn woorden die niet in het woordenboek van de Chorus-lijn voorkomen)

Focal Utopia 3;
Ik heb de Scala en de Diablo eens op mijn gemak beluisterd. Wat betreft vormgeving zijn ze fantastisch. Er is simpelweg geen luidspreker die er gemener uit ziet dan de luidsprekers in de Utopia 3-lijn. De Scala was de eerste keer dat ik hem beluisterde te zwaar in het laag aangestuurd. Gelukkig zijn er wat instelmogelijkheden voor het filter waardoor de gebooste bassweergave weer bijgesteld kon worden. Toen we dat hadden gedaan klopte het plaatje beter. De Diablo klinkt overigens veel groter dan dat het formaat doet vermoeden. Fantastisch uiterlijk, mooie weergave, maar verschrikkelijk kostbaar.

Focal Electra/Profile;
Nog niet de tijd voor genomen om te beluisteren, maar dat komt nog wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dus de speakers zaten gewoon nog als nieuw in doos? Dan is het helemaal een koopje :)
Weet alleen niet wat ik zo van de binnenkant moet vinden. Mijn huidige Magnat speakers van een paar honderd euro zien er hetzelfde uit. Maar goed, gaat natuurlijk vooral om de units die het hem doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:28

koboy

Heb een idee voor een icon

Om dan maar even kort door de bocht met een wedervraag en een paar constateringen te reageren:
Anoniem: 185410 schreef op dinsdag 09 februari 2010 @ 10:46:
Focal Chorus;
Je moet van zowel de klank als de vormgeving houden. Ze produceren echt "eat-this!" "in your face" "bam!" geluid wat in eerste instantie als veel directer over komt. Ik heb zelf een setje Focal Chorus 816V en heb er gemengde gevoelens bij. Ze kunnen, zeker op lage/normale volumes, de muziek in alle detail produceren, maar wanneer het volume omhoog gaat kan het een rommeltje worden terwijl de in eerste instantie rustige luidsprekers de controle houden. Dus in 99% van de gevallen bevallen ze goed, maar die ene keer dat je het volume omhoog wilt draaien kan dat niet echt. Daarnaast vind ik ze nu door de vormgeving wel gaaf, maar elegante kunstwerkjes zijn het nou niet bepaald. (discreet en ingetogen zijn woorden die niet in het woordenboek van de Chorus-lijn voorkomen)
Ikzelf kan in detail alleen maar spreken over de 716W (716V en 816V/W wel geluisterd in de winkel):
De luidsprekers geven redelijk veel hoog weer. Hier moet je van houden, en het zorgt ook voor het grotere ruimtelijk effect. Gecombineerd met een relatief hoge gevoeligheid, en ook het goed doorgaan in de lage tonen klinkt dit in eerste instantie erg overweldigend.
Oplossing hiervoor kan zijn de versterker wat zachter zetten, om de geluidsdruk weer op "normaal" niveau te krijgen.

Je schrijft dat bij hogere volumes het een rommeltje kan worden; ik heb hier nog niets van gemerkt, en ik heb ze al meerdere keren op burengerucht volume gehad. Welk volume ook, en welke muzieksoort ik er ook tegenaan gooide, alles blijft perfect onder controle. Het meest vervelende (voor de buren dan) is dat door het volledig wegblijven van vervorming ook een deel van de "het staat erg hard" beleving wegblijft. Je hebt dus vrij snel al niet meer door hoe hard ze staan (totdat je een gesprek met iemand probeert te voeren).

Wat voor versterker had je ze aan gekoppeld? Mijn Denon PMA-710AE (50W in 8 ohm 85W in 4 ohm) trekt het in elk geval met gemak.

Grootste "nadeel" aan de luidsprekers is dat voor een aantal CD's de muziekbeleving is veranderd. Slecht opgenomen CD's vallen feilloos door de mand. Gemasterd met extra bas ter compensatie van een standaard consumenten setje? erg irritant.
Slayer, wat een muur van herrie hoort te zijn wordt uit elkaar gepeuterd tot duidelijk afzonderlijk te horen instrumenten en iets wat op zang zou moeten lijken >:)

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Het was voornamelijk bij mijn oude Philips FA-777. Inmiddels heb ik die met pensioen gestuurd en vervangen door een (nog veel oudere?) Denon PMA-500V. Voor mijn idee is het na de wissel beter geworden maar ideaal is het in mijn kleine ruimte nog niet. Ik zit veel aan mijn bureau in de hoek van de kamer waar er een paar lage frequenties flink worden geboost. Bij film kijken op de bank midden in de kamer is het prima!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

Anoniem: 185410 schreef op dinsdag 09 februari 2010 @ 15:00:
Het was voornamelijk bij mijn oude Philips FA-777. Inmiddels heb ik die met pensioen gestuurd en vervangen door een (nog veel oudere?) Denon PMA-500V. Voor mijn idee is het na de wissel beter geworden maar ideaal is het in mijn kleine ruimte nog niet. Ik zit veel aan mijn bureau in de hoek van de kamer waar er een paar lage frequenties flink worden geboost. Bij film kijken op de bank midden in de kamer is het prima!
Aha, dat verklaart een hoop. Mijn oude Wharfedale Diamond III boekenplank luidsprekertjes knapten ook ontzettend op met mijn Denon PMA-710AE tov. de net overleden Technics. Die was 20 jaar geleden goed gesized, maar achteraf toch wat aan de zwakke kant.
Probeer (als je de mogelijkheid hebt) wat te schuiven met de luidsprekers, of ergens wat dempend materiaal (schilderij ofzo) op te hangen of neer te leggen (vloerkleed), waarschijnlijk krijg je de resonantie in het laag ermee weg.
Ik had een paar lage tonen die versterkt werden, en heb dit opgelost door de luidsprekers 3cm naar voren te halen.
Succes!

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFDev
FeaR1986 schreef op dinsdag 09 februari 2010 @ 13:24:
[...]

Dus de speakers zaten gewoon nog als nieuw in doos? Dan is het helemaal een koopje :)
Weet alleen niet wat ik zo van de binnenkant moet vinden. Mijn huidige Magnat speakers van een paar honderd euro zien er hetzelfde uit. Maar goed, gaat natuurlijk vooral om de units die het hem doen.
Ze waren helaas net niet als nieuw. Heb tot dusver 1 (ondiepe) kras op 1 zijde van 1 speaker gevonden. Misschien zelfs nog wel weg te poetsen, maar je "ziet" het bijna alleen maar als je er met je vinger overheen gaat. Maargoed, voor dat geld ga ik niet klagen! En de binnenkant, tsja, standaard bij de ietwat duurdere speakers denkik. Wel 2 bracings erin, eigenlijk nagenoeg identiek aan de foto van de binnenkant van de 836v die je destijds eens gepost had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Killed-1 schreef op dinsdag 09 februari 2010 @ 18:51:
[...]
Ze waren helaas net niet als nieuw. Heb tot dusver 1 (ondiepe) kras op 1 zijde van 1 speaker gevonden. Misschien zelfs nog wel weg te poetsen, maar je "ziet" het bijna alleen maar als je er met je vinger overheen gaat. Maargoed, voor dat geld ga ik niet klagen! En de binnenkant, tsja, standaard bij de ietwat duurdere speakers denkik. Wel 2 bracings erin, eigenlijk nagenoeg identiek aan de foto van de binnenkant van de 836v die je destijds eens gepost had.
Deze foto?

Toch schijnt de Chorus 836V intern anders in elkaar te zitten. Iets met interne draden die voor nog meer stijfheid zorgen of iets in die trant. Weet het zelf ook niet precies, want heb het maar van horen zeggen. En de manual/product-sheet zegt er ook niet heel veel over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFDev
O, ja dat klopt! Die "draden" zijn geen draden, maar sleuven in het hout. Waarom die er precies inzitten durf ik niet te zeggen, maar ik denk dat dat is om het interne volume van de kast wat te vergroten, zonder dat er ingeleverd wordt op de sterkte van de kast, en hij ook niet te groot wordt. Deze heeft de 826V inderdaad niet!

Verder is ie identiek (ook dat schot erin wat de mid en de tweeter van de overige drivers scheid)

[ Voor 13% gewijzigd door TFDev op 09-02-2010 20:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Killed-1 schreef op dinsdag 09 februari 2010 @ 20:55:
O, ja dat klopt! Die "draden" zijn geen draden, maar sleuven in het hout. Waarom die er precies inzitten durf ik niet te zeggen, maar ik denk dat dat is om het interne volume van de kast wat te vergroten, zonder dat er ingeleverd wordt op de sterkte van de kast, en hij ook niet te groot wordt. Deze heeft de 826V inderdaad niet!

Verder is ie identiek (ook dat schot erin wat de mid en de tweeter van de overige drivers scheid)
Een paar sleuven kunnen inderdaad niet echt kwaad, want de kast is gemiddeld toch zo'n 25mm dik. Maar het zou voornamelijk zijn om de kast meer sterkte te geven. En dat lijkt me niet het geval door er juist delen uit te halen. Maar goed, met dergelijke speakers mag je toch wel hopen dat er over na is gedacht...

Trouwens. De binnenkant van de Focal Electra is ook wel erg netjes :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

koboy schreef op dinsdag 09 februari 2010 @ 16:57:
[...]
Probeer (als je de mogelijkheid hebt) wat te schuiven met de luidsprekers, of ergens wat dempend materiaal (schilderij ofzo) op te hangen of neer te leggen (vloerkleed), waarschijnlijk krijg je de resonantie in het laag ermee weg.
Wollen vloerkleed van ruim 10 m^2, Gordijnen, Bank, Bed, 4 m^2 aan noppenschuim achter de luidsprekers, groot schilderij, (abriformaat) poster.

Ik heb van alles geprobeerd. Wellicht dat een plant in de beruchte hoek zetten wat helpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 82781

Anoniem: 318162 schreef op zondag 07 februari 2010 @ 21:21:
nu we hier tog een hardstikke mooie Focal topic hebben zou ik graag weten of iemand ervaring heeft met de 806 V boekenplank speaker. ik heb namelijk wel naar de 706 geluisterd en naar mijn mening miste die wat laag maar voor de rest wel erg strak.
Ik heb de 806-en nu zo'n 2 jaar spelen en moet zeggen dat ze heerlijk klinken. In eerste instantie aangesloten op een H/K AVR330 & NAD T550 DVD speler, klonk op zich prima maar een beetje kil. H/K verkocht en daarvoor in de plaats een Arcam AVR300 & DV137 DVD speler, voor mij de beste (betaalbare) combinatie. Geluid werd iets warmer en de bas is beter onder controle ook is het stereobeeld breder geworden.
Ben best wel een tijdje bezig geweest met luisteren, gelukkig werkte ik destijds voor een hifi zaak en kon dus in de verloren uurtjes luisteren :) Ik heb de focal's ook gehoord op een Marantz (6003) en Denon (2808). Marantz vond ik te fel, stereo was op zich goed. Denon leuk maar miste 'emotie' en stereo was niet zo goed als de Marantz en mijlenver van de Arcam.

Het blijven kleine speakers en dat hoor je wel in de laagweergave. Moet zeggen dat ik er zelf niet zoveel last van heb. Ze hangen hier (tijdelijk) aan de muur, met een klembeugel. Vond het toch niet zo'n fijne gedachte in zulke mooi speakers te gaan schroeven ;)
Kamer is ong. 13m2 en de basweergave is prima, ook omdat ze dicht op de muur hangen. Door de akoestiek hier klinkt de bas gelukkig het beste op de luisterpositie maar iets daarnaast (zeg 50cm) is het wel een stuk minder. Zet je ze in een grote kamer dan is een sub wel aan te bevelen. Ook zou ik ze op een mooie stand zetten, dat maakt best een groot verschil. Helaas heb ik er nog geen ruimte voor...

Oh ja, de reden dat ik uiteindelijk voor Focal heb gekozen is dat ze erg goed klinken, helder en goede plaatsing. Kon overigens geen verschil horen tussen de 806 en 706! Uiterlijk heeft bij mij de doorslag gegeven, vind het nog steeds prachtige speakers. Heb ze in ebony, die ziet er in mijn ogen iets luxer uit, zeker in vergelijking met de 700V serie. Nu nog even doorsparen voor een setje 826W Special Edition :9~ en CC800.

Tip: Plaatsing is bij deze speakers erg belangrijk, geldt eigenlijk voor vrijwel alle speakers. Staan hier met best veel toe-in, ik zie vanaf de luisterpositie net niet de binnenkant van de zijkanten. Maar laat ze vooral inspelen, Focals hebben best een tijd nodig, zo'n 50 uur minimaal is aan te raden.

• marcel0672
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20-04 00:23
nette TS :)

Ook hier een 826V (ebony) bezitter, nog niet zo lang want ze staan nog in te spelen maar wel tevreden. Ik ben overgestapt van de IQ9 die voor mij gewoon te weinig laag en midlaag hadden (wel een mooi hoog trouwens). De 826v zit echt een behoorlijk stuk lager, de 836v was te veel geweest voor ons.

Ik moet nog verder met het uitbreiden, de center (is nog een IQ6) wordt vervangen door de cc800v en de rears (iq3) worden vervangen voor of de SR700 of de SR800. Op zich denk ik dat de 700 voldoende zijn, deze zijn in elk geval ook een stuk beter betaalbaar ;).

• iPatrick

iPatrick

The good old days

Iedere maand staat in de AUDIO "Die Bestenliste". Voor luidsprekers staat er het AUDIO-Kennzahl (AK) bij, dat is weer belangrijk voor de versterker die je erop aansluit. Bij versterkers staat ook weer het AK.
Net gekocht, leuk en interessant blad. Zeker als je bij de lokale Bruna alleen maar de What-HiFi kunt krijgen. Staan ook veel grafiekjes per getest component in. Geeft een indruk hoe bijv de speaker impedantie verloopt, of de stabiliteit van versterkers bij (zeer) lage freq's.

Vraagje aan Lethargy en natuurlijk anderen over de gehanteerde AUDIO-Kennzahl (AK).
Kan ik aan dit getal nog een diepere betekenis hangen, zoals mate van dynamiek oid. ??? of een hogere AK is beter dan een lagere AK???

P.S.
Net nog een linkje gevonden. Wellicht dat jullie een meer simpele Jip&Janneke vertaling hebben.
http://www.audio.de/Themenspezial/537000/Die_AUDIO-Kennzahl.pdf

[ Voor 12% gewijzigd door iPatrick op 11-02-2010 16:27 ]

• lethargy
De AK van je versterker moet hoger zijn de de AK van je luidsprekers. Als je versterker aan zijn vermogensgrens komt dan kan die last krijgen van clipping. Dat kan dan de dood van vooral je tweeters betekenen.
Daarna volgt in dat artikel een heel verhaal over spanning en impedianz. Hoe hoger de AK hoe stabieler de versterker met spanning omgaat.
Luidsprekers met een lagere AK zijn weer wat makkelijker aan te sturen door een versterker. Luidsprekers met een hogere AK hebben een wat krachtiger / stabieler versterker nodig, dat heeft weer weinig te maken met de hoeveelheid Watt, maar meer met Ohm en Volt.
Voor een echte goede uitleg, zal ik het aan mijn broer moeten vragen, die woont in Duitsland en zal het makkelijker kunnen vertalen.

• iPatrick

iPatrick

The good old days

lethargy schreef op donderdag 11 februari 2010 @ 19:33:
Voor een echte goede uitleg, zal ik het aan mijn broer moeten vragen, die woont in Duitsland en zal het makkelijker kunnen vertalen.
Thx, en natuurlijk de groeten aan je broer d:)b
Dan ben ik niet de enige die moeite heeft met dat artikel ondanks een 8 voor Duits vroeger O-)
:>
marcel0672 schreef op donderdag 11 februari 2010 @ 12:21:
Ook hier een 826V (ebony) bezitter, nog niet zo lang want ze staan nog in te spelen maar wel tevreden. Ik ben overgestapt van de IQ9 die voor mij gewoon te weinig laag en midlaag hadden (wel een mooi hoog trouwens). De 826v zit echt een behoorlijk stuk lager, de 836v was te veel geweest voor ons.
Dat hoor je wel vaker inderdaad. Maar het is ook nogal een toevoeging ten opzichte van de Chorus 826V. De Chorus 836W heeft een hele woofer-unit extra en ook nog eens een extra basreflexpoort. Resultaat is een hele hoop laag en wellicht wat te dominant vanwege opgebouwde druk).

Nu wachten op de 836W, dat zou wel helemaal een leuke speaker zijn. Al kan je dan qua prijs (als je het verschil ziet tussen de Chorus 826V en de 826W) net zo goed meteen naar een Focal Electra stappen.

• TFDev
FeaR1986 schreef op donderdag 11 februari 2010 @ 21:29:
Nu wachten op de 836W, dat zou wel helemaal een leuke speaker zijn.
Ga je nog langer wachten? :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iPatrick

iPatrick

The good old days

Nu wachten op de 836W, dat zou wel helemaal een leuke speaker zijn.
FeaR werkt te hard (ech nie!) veel en kan zijn ADV-dagen niet gebruiken om te luisteren _O-

Doe maar net als ik: bestellen!!! Er staan nu 2 grote Focal dozen in huis om uit te pakken :9~
meer info volgt later...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nee, ik ga zeker niet langer wachten op een eventuele Chorus 836W. Zit zelf te twijfelen om die Chorus 826W's maar gewoon te halen aangezien de verhalen over de Chorus 836V veelal hetzelfde zijn: veel laag en eigenlijk te overdreven. En moet zeggen dat de kwijl-factor van een W-versie wel zeer aantrekkelijk is...

Punt is alleen dat ik niet meteen vol in de buidel wil tasten door nu een dergelijke speaker te kopen. Ga zo snel als het kan op mezelf wonen en als ik dan een kamer van 16m² heb zou een set Chorus 826W wel erg overkill zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 277935

FeaR1986 schreef op vrijdag 12 februari 2010 @ 15:42:
Punt is alleen dat ik niet meteen vol in de buidel wil tasten door nu een dergelijke speaker te kopen. Ga zo snel als het kan op mezelf wonen en als ik dan een kamer van 16m² heb zou een set Chorus 826W wel erg overkill zijn...
Je kan er voor kiezen om het formaat van de nieuwe kamer af te laten hangen van de speakers die je kiest, maar dat is wellicht enigszins de omgekeerde wereld...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel0672
[...]

:>

[...]

Dat hoor je wel vaker inderdaad. Maar het is ook nogal een toevoeging ten opzichte van de Chorus 826V. De Chorus 836W heeft een hele woofer-unit extra en ook nog eens een extra basreflexpoort. Resultaat is een hele hoop laag en wellicht wat te dominant vanwege opgebouwde druk).

Nu wachten op de 836W, dat zou wel helemaal een leuke speaker zijn. Al kan je dan qua prijs (als je het verschil ziet tussen de Chorus 826V en de 826W) net zo goed meteen naar een Focal Electra stappen.
Een beetje druk is niet erg maar het moet niet te gek worden. Voor ons had de 816 te weinig maar niet heel erg veel dus kwamen we snel bij de 826. :)

Als de 836v al te veel druk heeft dan zal dat met een 836w niet veel veranderen. Ik heb trouwens de Electra's nog nooit gehoord maar zal daar de druk niet lager zijn dan bij de 836v's?

Iemand ervaring met 800 series voor en sr700's achter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unique
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10-05 20:08
Of je koopt monitoren met een goede sub..
Gezien een sub toch wel required is voor een HT setup.
Probleem is alleen dat subs nogal duur zijn... heb zelf een bk xls 200 voor bij me focal 816, maar dat was echt de verkeerde keuze.
Hij gaat dieper dan me focals maar heeft veelste weinig power voor films (zelfs in mijn 3x4 m kamer).

Als ik weer fatsoenlijk inkomen heb komt er dan ook een pb13 ultra hier in piano :P
Hopenlijk ben ik dan van het gezeik af. (kost altijd zoveel geld als je weer moet upgraden, ken je beter in 1x alles goed kopen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iPatrick

iPatrick

The good old days

Sinds dit weekend staan de Focals 826W in te spelen *O*
Eenmaal op de mooie voet gemonteerd en aangsloten zien ze er wel indrukwekkend uit. Je moet inderdaad wel de ruimte hebben om deze sowieso mooi te plaatsen in je woonkamer dus goed afstemmen met je meest actuele levenspartner ;)

Volgens het boekje moet je minimaal 20 uren inspelen. Dus al enkele dagen dag-en-nacht aan laten staan. Vandaag wat CD's op hoge volume beluisterd want ik kan me niet meer inhouden :9~
Wellicht dat emotie/psycologie meespeelt maar ik dacht toch de bekende nummers anders te ervaren met de nieuwe combo Focals en Denon 4310. Ik hoor toch echt meer detail in de muziekloopjes en klankvariaties.

Ik ben nu helemaal blij.. zelfs met het wegpoetsen van wat stof op het high-gloss materiaal.

Nu vooral inspelen, hierna speakers beter positioneren en dan kijken wat Audyssey toe kan voegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
iPatrick schreef op dinsdag 16 februari 2010 @ 16:59:
Sinds dit weekend staan de Focals 826W in te spelen *O*
Eenmaal op de mooie voet gemonteerd en aangsloten zien ze er wel indrukwekkend uit. Je moet inderdaad wel de ruimte hebben om deze sowieso mooi te plaatsen in je woonkamer dus goed afstemmen met je meest actuele levenspartner ;)

Volgens het boekje moet je minimaal 20 uren inspelen. Dus al enkele dagen dag-en-nacht aan laten staan. Vandaag wat CD's op hoge volume beluisterd want ik kan me niet meer inhouden :9~
Wellicht dat emotie/psycologie meespeelt maar ik dacht toch de bekende nummers anders te ervaren met de nieuwe combo Focals en Denon 4310. Ik hoor toch echt meer detail in de muziekloopjes en klankvariaties.

Ik ben nu helemaal blij.. zelfs met het wegpoetsen van wat stof op het high-gloss materiaal.

Nu vooral inspelen, hierna speakers beter positioneren en dan kijken wat Audyssey toe kan voegen.
Pics or it didn't happen :+

Maar zonder gekheid: feli met je aankoop. Ga je zeker veel plezier van hebben, maar goed dat weet je zelf ook wel aangezien je ook niet over één nacht ijs bent gegaan.

Waar heb je de speakers nu gekocht? Heinhuis voor €950,- de stuk of ben je ze ergens anders tegen gekomen voor een betere prijs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unique
Redcoon had wel vaker leuke aanbiedingen een tijd geleden.
Bijv de 816W voor 500 euro per stuk.. heb toen nog getwijfeld of ik ze zou aanschaffen als surrounds, echter heb ik op mijn kamer daar nu geen plaats voor.

Beetje geluk hoop ik dat ze de 826 ofzo ook eens hebben.. maargoed zal wel niet }:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iPatrick

iPatrick

The good old days

Vooruit dan maar, de eerste kennismaking thuis (met op de achtergrond de 2 voetplaten met zilveren spikes) Afbeeldingslocatie: http://img685.imageshack.us/img685/4498/fotodf.jpg

... Inderdaad heeft Heinhuis (Jurgen) een mooie aanbieding gemaakt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
iPatrick schreef op dinsdag 16 februari 2010 @ 20:44:
[...]

Vooruit dan maar, de eerste kennismaking thuis (met op de achtergrond de 2 voetplaten met zilveren spikes) [afbeelding]

... Inderdaad heeft Heinhuis (Jurgen) een mooie aanbieding gemaakt!
Ik zou de speaker voor in gebruik toch eerst even andersom zetten... hoge tonen tweeter op een paar centimeter van de grond geeft zulke rare tonen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel0672
FeaR1986 schreef op dinsdag 16 februari 2010 @ 23:53:
[...]

Ik zou de speaker voor in gebruik toch eerst even andersom zetten... hoge tonen tweeter op een paar centimeter van de grond geeft zulke rare tonen :P
en ook het verwijderen van plastic en schuim zal de geluidskwaliteit ten goede komen ;)

maar in elk geval veel plezier, de 826v-tjes bevallen ons al heel erg goed, het blijft een genot om naar te luisteren :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iPatrick

iPatrick

The good old days

FeaR1986 schreef op dinsdag 16 februari 2010 @ 23:53:
Hmm dat ik daar niet op kwam tijdens het monteren van de voet :P
marcel0672 schreef op woensdag 17 februari 2010 @ 08:01:
en ook het verwijderen van plastic en schuim zal de geluidskwaliteit ten goede komen ;)
Ja, het was goed en zeer degelijk ingepakt!!!

Om Fear te laten kwijlen...
Afbeeldingslocatie: http://img708.imageshack.us/img708/4598/foto2wl.jpg

Een heel andere look: met en zonder grill
Afbeeldingslocatie: http://img27.imageshack.us/img27/9631/foto1xu.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img709.imageshack.us/img709/2749/foto3jp.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wat een k*tspeaker, ik zou hem op marktplaats.nl zetten (ik weet nog wel een koper :+ )

Zonder gekheid:
Kan dat kapje/gaasje van die 25mm tweeter unit er niet af? Op veel afbeeldingen waar de speaker zonder stofkap is gefotografeerd staat de speaker namelijk zonder dat gaasje. En dat ziet er toch wel wat strakker uit.

Maar verder is het wel kwijl-spul :D

En ander vraagje:
Waarom lopen en drie kabels naar de speaker toe? Sowieso eentje voor de speakers aan te sturen, maar die andere twee? Het kan geen bi-amp zijn aangezien Focal dat deze serie niet ondersteunt...

• TFDev
Kapje kan met voorzichtig gepruts inderdaad van de tweeter af ;) Mooie luidsprekers verder!!

• Sjaaky
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 06-05 19:09
FeaR1986 schreef op woensdag 17 februari 2010 @ 22:46:
Waarom lopen en drie kabels naar de speaker toe? Sowieso eentje voor de speakers aan te sturen, maar die andere twee? Het kan geen bi-amp zijn aangezien Focal dat deze serie niet ondersteunt...
Misschien zitten er stopcontacten achter de speaker? Voor coax en 220? :)

Hoe gevoelig is een tweeter voor aanraken, stoten ed? Volgens de hifi.nl review zou het zonder kapje en en grill iets beter klinken. Wat ik wel eens wil proberen. Maar een kapotte tweeter zit ik natuurlijk niet op te wachten.
Sjaaky schreef op donderdag 18 februari 2010 @ 11:52:
[...]
Misschien zitten er stopcontacten achter de speaker? Voor coax en 220? :)
Zou kunnen, maar vind het op de foto net lijken of alle drie de kabels de speaker in gaan omdat ze net wat omhoog lopen.
Sjaaky schreef op donderdag 18 februari 2010 @ 11:52:
[...]
Hoe gevoelig is een tweeter voor aanraken, stoten ed? Volgens de hifi.nl review zou het zonder kapje en en grill iets beter klinken. Wat ik wel eens wil proberen. Maar een kapotte tweeter zit ik natuurlijk niet op te wachten.
Die tweeter ligt toch iets in de speaker? Dus je moet wel echt mikken om die tweeter in te gaan drukken. Overigens betwijfel ik altijd zwaar of speakers zo veel anders geluid kunnen geven zonder stofkappen (of in dit geval zo'n gaasje). Het geluid zou anders klinken omdat het door een stofkap heen moet klinkt in de theorie wel leuk, maar in de praktijk..

• iPatrick

iPatrick

The good old days

FeaR1986 schreef op woensdag 17 februari 2010 @ 22:46:
Kan dat kapje/gaasje van die 25mm tweeter unit er niet af?
Killed-1 schreef op donderdag 18 februari 2010 @ 10:00:
Kapje kan met voorzichtig gepruts inderdaad van de tweeter af ;) Mooie luidsprekers verder!!
Wil ik wel proberen maar het op Internet niet gevonden hoe "makkelijk" dit zou kunnen. Misschien is het gewoon een kwestie van eraf trekken maar ik hoor/lees graag het beproefde recept.
Als ze eraf zijn kan ik nog wel een foto plaatsen indien gewenst.

P.S.
Betreft de "mysterieuze" draden: Meest donkere zijn de speaker-draden (Bi-amp kan niet op de Chorus). Daarnaast lopen inderdaad 2 netsnoeren naar dubbel stopcontact.

Nog een review gevonden, staat in Maart nummer van Hi-Fi Choice, http://www.techradar.com/...e-668639/review?artc_pg=1

[ Voor 11% gewijzigd door iPatrick op 18-02-2010 13:51 ]

• TFDev
Ik heb het nogal beunhaas gedaan. Met een punaise :P Gewoon aan de zijkant in 1 van de gaatjes steken, en dan trek je hem er zo uit. Maar met de vingers moet het ook wel lukken (als je nagels hebt!)

• Unique
Killed-1 schreef op donderdag 18 februari 2010 @ 19:22:
Ik heb het nogal beunhaas gedaan. Met een punaise :P Gewoon aan de zijkant in 1 van de gaatjes steken, en dan trek je hem er zo uit. Maar met de vingers moet het ook wel lukken (als je nagels hebt!)
Beste werkt het met een balpen, die past precies in zon gaatje, ff wippen aan 1e kant, vasthouden, en dan andere kant en hij ligt eraf (zit magnetisch vast)

• Shiverzz
  • Registratie: December 2004
  • Niet online

Shiverzz

Slecht gezelschap

Nice, een Focal topique !
Nog een tevreden Focal klant hiero.

Draai sinds een half naar naar volle tevredenheid de 816W’s samen met de CC800V en de SR800V’s. En omdat pics altijd leuk zijn;
Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/854765/Resized/P1000376.jpg
Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/854765/Resized/P1000382.jpg

Echt heerlijk hoe de bipolen geluid in de ruimte weten te plaatsen.
Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/854765/Resized/P1000392.jpg
Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/854765/Resized/P1000393.jpg

En voor de extra, maar zeer subtiele, punch tijdens filmavondjes;
De Monolith van BK (Omdat je voor t geld van de SW800V echt wel iets beters kan kopen ;) )
Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/854765/Resized/P1000386.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Shiverzz schreef op donderdag 18 februari 2010 @ 22:47:
Draai sinds een half naar naar volle tevredenheid de 816W’s samen met de CC800V en de SR800V’s. En omdat pics altijd leuk zijn;
[afbeelding]
[afbeelding]

Echt heerlijk hoe de bipolen geluid in de ruimte weten te plaatsen.
[afbeelding]
[afbeelding]

En voor de extra, maar zeer subtiele, punch tijdens filmavondjes;
De Monolith van BK (Omdat je voor t geld van de SW800V echt wel iets beters kan kopen ;) )
[afbeelding]
Met welke Onkyo of Harman Kardon receiver stuur je de boel aan? Kan het zo niet zien en vermoedt dat het één van die merken is door de blauwe volumeknop...

De SW 8000 V is inderdaad zeer overpriced. Leg wat geld extra neer en je hebt een hele mooie SVS of ander (beter) merk dan Focal. Al zal je qua design en vormgeving niet snel wat anders vinden wat er goed bij past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shiverzz
  • Niet online

Shiverzz

Slecht gezelschap

FeaR1986 schreef op vrijdag 19 februari 2010 @ 01:03:
Met welke Onkyo of Harman Kardon receiver stuur je de boel aan? Kan het zo niet zien en vermoedt dat het één van die merken is door de blauwe volumeknop...
Goed gezien, 't is een Onkyo 876. Prima match voor de Focal's imho.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 82781

Shiverzz schreef op donderdag 18 februari 2010 @ 22:47:
Draai sinds een half naar naar volle tevredenheid de 816W’s samen met de CC800V en de SR800V’s.
Hoe heb je de SR's opgehangen? Hangen ze aan de achterwand of aan de zijwanden? Zit er ernstig over na te denken deze speakers te kopen als surrounds maar kan ze alleen aan de achterwand kwijt. Het schijnt dat dipolen beter tot hun recht komen aan de zijwanden..
FeaR1986 schreef op donderdag 18 februari 2010 @ 12:46:
Die tweeter ligt toch iets in de speaker? Dus je moet wel echt mikken om die tweeter in te gaan drukken. Overigens betwijfel ik altijd zwaar of speakers zo veel anders geluid kunnen geven zonder stofkappen (of in dit geval zo'n gaasje). Het geluid zou anders klinken omdat het door een stofkap heen moet klinkt in de theorie wel leuk, maar in de praktijk..
Je moet idd best moeite doen om de tweeter te beschadigen, hij ligt vrij diep in de kast. Tweeter zelf is wel erg kwetsbaar! Heb bij een van m'n 806-en een defecte tweeter gehad, toen ik die moest demonteren ben ik uitgeschoten. Vinger schoot tegen de rand van de tweeter aan (waar de puntjes in gedrukt staan) en die deukte in en er ontstond een heel klein scheurtje. Gelukkig was het de defecte tweeter ;)

Heb zelf de gaasjes eraf gehaald, maakt voor het geluid geen zak uit maar ziet er beter uit imho.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shiverzz
  • Niet online

Shiverzz

Slecht gezelschap

Anoniem: 82781 schreef op vrijdag 19 februari 2010 @ 18:33:
Hoe heb je de SR's opgehangen? Hangen ze aan de achterwand of aan de zijwanden? Zit er ernstig over na te denken deze speakers te kopen als surrounds maar kan ze alleen aan de achterwand kwijt. Het schijnt dat dipolen beter tot hun recht komen aan de zijwanden..
Bij mij hangen ze ook aan de achterwand.

Destijds heb ik bij Stassen de 807v bookshelves met de SR800V’s puur als achterste surround luidspreker vergeleken. En ondanks dat ik erg heb staan twijfelen, omdat ik vooraf overtuigd was voor de bookshelves te gaan, vond ik vooral de plaatsing van de surround effecten bij de SR800V’s nauwkeuriger overkomen.

Zeker de moeite waard een keer een luistersessie in te plannen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iPatrick

iPatrick

The good old days

FeaR1986 schreef op donderdag 18 februari 2010 @ 12:46:
Die tweeter ligt toch iets in de speaker?
Details, er zit wel een puntje in het midden bij beide tweeters.
Afbeeldingslocatie: http://img237.imageshack.us/img237/7919/foto6eb.jpg

Vergelijkingfoto's met of zonder tweeter kapje (derde foto is met meer licht)
Afbeeldingslocatie: http://img10.imageshack.us/img10/6169/vergelijk2.jpg

Daarnaast mijn vraag: Die SR's klinken die bij jullie op de achterwand net zo goed als kleine bookshelfs?
Ik heb nl ook geen mogelijk om deze echt aan de zijmuren te bevestigen. Ik ben ook aan het twijfelen en in de winkels kun je deze situatie niet nabootsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iPatrick

iPatrick

The good old days

schopje (beetje te stil geworden vind ik)

Zijn er nog luisterervaringen met de SR's? Of ander vragen/ervaringen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zal ik het topic gewoon stucky maken, dan staat hij altijd bovenaan. Hoef je niet zo ver te zoeken in de forumhistory :+

Ik heb als het goed is deze week vier dagen weekend. Ben toch wel van plan om dinsdag te gaan luisteren bij de Hobo. Zaterdag is het me te druk en maandag zijn ze gesloten. Weet alleen niet wat ze daar hebben staan, maar gewoon weer om even de klank en sound van Focal te horen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iPatrick

iPatrick

The good old days

Succes met luisteren en ik hoop dat je die "vrije" dagen ook echt vrij voor je blijven gezien voorgaande weken. Je hebt het verdiend.
Ik heb afgelopen week aan 2 demo sessies gehouden met o.a. de drum/vecht scene aan het begin van House of Flying Daggers. Geweldig om te zien hoe mensen opschrikken: ze hebben geen idee dat het al hard staat en dan ineens die verplaatsing van drukgolven }) als zij met haar sjaaltje die drums raakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
iPatrick schreef op dinsdag 02 maart 2010 @ 22:09:
Succes met luisteren en ik hoop dat je die "vrije" dagen ook echt vrij voor je blijven gezien voorgaande weken. Je hebt het verdiend.
Ik zie dat je in Eindhoven woont, ik kom wel gewoon naar jou toe dat is dichter bij dan Enschede >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iPatrick

iPatrick

The good old days

Is goed, koffie staat klaar (en die is heeel lekker). Dan moet jij vooraf wel bij Bakker de Groot (in D.B.) langs ;)

[ Voor 4% gewijzigd door iPatrick op 03-03-2010 12:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobbel
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 09-05 09:43
Vanochtend lekker geluisterd bij RAF. Heb vooral geluisterd naar de B&W 683 en CM7 en daarnaast nog de Focal 816v. Vond dat de Focal eigenlijk het beste maar ze hadden deze alleen in mokka welke kleur ik net wat minder vind. Ze kregen volgende week wel de 816W binnen en dan in het zwart, dit leek mij wel wat maar ben bang dat ik dan later geen geschikte surround en center kan vinden aangezien de 816W in het zwart is en de rest van de 8 serie alleen in ebben(ebony) en naturel te krijgen is. Mijn vraag is eigenlijk in hoeverre het verschil is tussen ebben(ebony) en het zwart van de W serie? (of staat ebony gewoon voor zwart?)

[ Voor 3% gewijzigd door jobbel op 04-03-2010 16:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 275731

Sinds een paar maanden geniet ik van mn Chorus 816V's en de CC800. Er stonden eerst Mordaunt Shots op het programma, maar omdat mn vriendin nogal gecharmeerd wat van het uiterlijk van de Focal's was de zeer alerte verkoper er als de kippen bij om het verschil even te laten horen. :) De speakers waren wel wat duurder, dus een centerspeaker zat er niet direct in. Na wat driftig spaarwerk is de CC800 inmiddels ook al een tijdje onderdeel van de set, en naar volle tevredenheid.

Wat ik hierboven ook al las, de speakers hebben een aantal CD's heftig veranderd! Groot voorbeeld is een plaat van the Kooks, waar de zang gewoon kraakt! :) Had ik nog nooit gehoord!

Later als ik groot en rijk ben lijkt het me mooi om de 816's naar achteren te verplaatsen, en grote broertjes voor te zetten, maar in eerste instantie spreken de surrounds uit deze serie me erg aan. Past ook iets beter in het budget ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iPatrick

iPatrick

The good old days

jobbel schreef op donderdag 04 maart 2010 @ 15:48:
Ze kregen volgende week wel de 816W binnen en dan in het zwart, dit leek mij wel wat maar ben bang dat ik dan later geen geschikte surround en center kan vinden aangezien de 816W in het zwart is en de rest van de 8 serie alleen in ebben(ebony) en naturel te krijgen is. Mijn vraag is eigenlijk in hoeverre het verschil is tussen ebben(ebony) en het zwart van de W serie? (of staat ebony gewoon voor zwart?)
Als je even googled dan vind je genoeg plaatjes die het verschil aangeven tussen Ebony en (Satin) Black. In het kort is Ebony meer steenkoolzwart. Ze hebben allemaal dezelfde stof kap en dat is het meest zichtbare van de fronts, center en rears dus het verschil lijkt me minimaal te noemen. Mijn center (ander merk, andere kleur) zit in een meubel maar vloekt totaal niet met mijn fronts in Satin Black. Als je center/rears prominent in je kamer zichtbaar blijven dan moet je in de winkel de verschillende componenten bij elkaar zetten en besluiten of dit echt heeeeel hinderlijk in jullie interieur staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iPatrick

iPatrick

The good old days

Anoniem: 275731 schreef op donderdag 04 maart 2010 @ 16:29:
...maar omdat mn vriendin nogal gecharmeerd was van het uiterlijk van de Focal's...
Ha ha, dit is de eerste keer dat ik dit hoor. Het lijkt me dat je je vriendin echt moet koesteren want die van mij kreeg een hartverzakking.

Goed om te lezen dat je zo tevreden bent en in je eigen tempo je upgrades uitvoert.

P.S.
Ja ik weet dat ik deze reactie in die andere had moeten zetten O-)

[ Voor 8% gewijzigd door iPatrick op 04-03-2010 17:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jobbel schreef op donderdag 04 maart 2010 @ 15:48:
Ze kregen volgende week wel de 816W binnen en dan in het zwart, dit leek mij wel wat maar ben bang dat ik dan later geen geschikte surround en center kan vinden aangezien de 816W in het zwart is en de rest van de 8 serie alleen in ebben(ebony) en naturel te krijgen is.
Ik dacht dat juist de 700 serie alleen te verkrijgen is in Black Ash en de 800 serie juist alleen maar Ebony wordt. Zo staat het in ieder geval wel op de site van Stassen.
De CC 800 is leverbaar in dezelfde kleuren als de andere modellen in de 800 serie

[ Voor 7% gewijzigd door FeaR op 04-03-2010 23:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

iPatrick schreef op donderdag 04 maart 2010 @ 17:38:
[...]

Ha ha, dit is de eerste keer dat ik dit hoor. Het lijkt me dat je je vriendin echt moet koesteren want die van mij kreeg een hartverzakking.
...
Ja, ze hebben een love it or hate it uiterlijk.. Tijdens een luistersessie heb ik den vrouwe al wel het nut van zuilen duidelijk kunnen maken, mijn verdere opdracht was "zo klein mogelijk". Maar omdat deze Chorussen niet de standaard rechthoekige dozen zijn, zijn het ineens toffe features, en kon het dus wel groter (en beter vooral!) B)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 118498

Ja voor mij is het echt een hate-it uiterlijk. En daar baal ik van. Deze speakers klinken zo fantastisch goed voor de prijs dat je ze gewoon MOET hebben. Maar ik vind ze persoonlijk echt zo spuug lelijk dat ik ze weiger te kopen. En dat ik vooralsnog de voorkeur geef aan de B&O XT serie. Maar het voordeel is dat ik ze nu nog niet gekocht heb, en nog aardig gespaard heb. Dus mogelijk ga ik binnenkort toch maar voor de B&W 800 diamond serie. Gewoon omdat het kan dan maar. Al kost het een vermogen :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Haha, die serie weer absoluut niet mijn smaak, met dat rare gezwel aan de bovenkant. Smaken verschillen! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Anoniem: 275731 schreef op vrijdag 05 maart 2010 @ 11:02:
Haha, die serie weer absoluut niet mijn smaak, met dat rare gezwel aan de bovenkant. Smaken verschillen! :)
Vind persoonlijk de B&W 804D en B&W 803D's nog wel redelijk oke, ziet er wel grappig uit met die tweeter. Vind het bij B&W mooier uitgewerkt dan bijvoorbeeld bij KEF in de Reference serie. Vind de hogere series een stuk minder mooi met die grote bol. Maar de 800-serie is sowieso breed en naar mijn mening veel te duur voor wat je krijgt. Gelukkig staat de sound van B&W me al helemaal niet aan, dus hoef er nooit echt actief naar te kijken :P

Maar zo "speciaal" zijn Focal Chorus ook weer niet zonder stofkap. Het is vooral die puntige stofkap die er een aparter uiterlijk aan geeft. Want die tweeter boven in de kast is zo speciaal weer niet. De Focal Electra en Utopia series zijn qua vormgeving een stuk apparter...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
FeaR1986 schreef op dinsdag 02 maart 2010 @ 19:20:
Ik heb als het goed is deze week vier dagen weekend. Ben toch wel van plan om dinsdag te gaan luisteren bij de Hobo.
En het mag weer niet baten... Dinsdag meeting in Oss voor een project wat er aan zit te komen. Aan de ene kant niet zo heel erg, want de Hobo heeft alleen de Chorus 816 staan en die is toch wel wat onder het niveau van de 826W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markman85
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 10-05 00:00
Sinds gisteravond ben ik ook in het bezit van 2 Focal 816W's en ik ben er nu al helemaal blij mee.
Na een paar luistersessies bij Hobo Hifi in Arnhem tot deze keuze gekomen. Nog wel zitten dubben tussen deze en de 816V's, maar de helderheid en het totale geluid van de W's kon me meer bekoren.

Even een plaatje van hoe het er nu bij staat.
Afbeeldingslocatie: http://www.downunder2009.nl/images/_DSC2669.JPG

Bij het kopen van de speakers gaf ik aan dat ik ze voorlopig nog even zou aansluiten op een 'oude' versterker, totdat ik daar een betere vervanger voor had. De verkoper waarschuwde me daarbij dat ik dan wel moest oppassen met het draaien op hoge volumes omdat, mocht de versterker het niet aan kunnen, je mogelijk de units kunt beschadigen. Op dat moment had ik het typenummer even niet bij de hand, dus niet kunnen vragen of de versterker geschikt is, daarom stel ik mijn vraag maar even hier. Ik heb de Focal's nu aangesloten op een Technics SU-V620. Deze heb ik in bruikleen van me vader, dus die wil ik sowieso vervangen, maar wat denken jullie, is deze versterker echt veel te licht voor deze speakers of valt het wel mee. In de weinige informatie die ik van de versterker heb kunnen vinden wordt er aangegeven dat hij 2 x 70 watt output vermogen heeft terwijl de speakers volgens de specificaties maximaal 200 watt vragen.

Hierin zit gelijk mijn 2e vraag, hoe bepaal je of een versterker goed aansluit bij je speakers? Je hebt uiteraard te maken met persoonlijke voorkeur qua geluid, maar er zijn ook nog wel bepaalde prijsklasses waar je tussen kunt kiezen. Bij Hobo Hifi stonden in de luisterruimte een aantal versterkers van Denon, Primare en Marantz, allemaal met een mooi prijskaartje. De verkoper vond de Denon PMA1500AE een erg geschikte versterker voor bij deze boxen, omdat deze erg stabiel schijnt te zijn. Waar ik nu een beetje zoekende in ben is of ik moet kijken naar de juiste output vermogens of dat andere specificaties van een versterker mij kunnen helpen bij de keuze.

Ik ben zelf wel gecharmeerd van het design van Harman Kardon en heb daar zitten kijken naar een geschikte versterker, als ik kijk naar de specificaties van de HK 3490 geeft deze 120 watt per luidspreker, wat aardig in de richting komt van de Denon, maar het prijsverschil is wel erg groot, dus ik twijfel nogal of dit wel een goede keuze is.

Ik ben trouwens op zoek naar een goede stereo versterker, dus geen audio video receiver of 5.1 versterker.
Kan iemand mij een goed advies geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iPatrick

iPatrick

The good old days

Markman85 schreef op zaterdag 06 maart 2010 @ 16:58:
Sinds gisteravond ben ik ook in het bezit van 2 Focal 816W's en ik ben er nu al helemaal blij mee.
Gefeliciteerd met je aankoop, hier krijg je geen spijt van. Wel even 50 uurtjes in laten spelen om de zaak los te laten komen.
De verkoper waarschuwde me daarbij dat ik dan wel moest oppassen met het draaien op hoge volumes omdat, mocht de versterker het niet aan kunnen, je mogelijk de units kunt beschadigen.
Dit klopt, lichte versterkers (zonder zware & stabiele output) kunnen dan gaan clippen waardoor er geen sinus maar een blokgolf door de speaker + filters wordt gestuurd. In het extreemste geval kan er dan een extreem hoge gelijkspanning opgewekt worden door de eindtrap van de versterker.

Volgens mij kan die Technics dit prima aan.. maar natuurlijk alles met gezond verstand. Je hoort vanzelf wel wanneer het geluid niet meer onder controle is (vervorming, te schel, ...)
...hoe bepaal je of een versterker goed aansluit bij je speakers?
Tja, dat is veel versterkers luisteren icm jouw Focals :P . Helaas bestaat hiervoor geen standaard lijstje. De PMA1500 is prima! Ga bij je orientatie niet blind staren op het opgegeven vermogen want dat zegt helemaal niets hoe stabiel de eindtrap van de versterker is. Je moet je voorstellen dat een speaker niet over het gehele frequentiebereik dezelfde impedantie ("belasting") heeft voor de versterker. Sommige speakers geven ook een min. impedantie van bijv 3 ohm terwijl de nomimale imp 8 ohm is. Dit betekent dat de versterker bij een lage impedantie meer stroom moet kunnen leveren voordat deze "instort". Hoe langer en stabieler een versterker dit kan, des te beter is hij en hoe natuurlijker je naar muziek kan luisteren.
Helaas staat dit niet bij de (marketing) features maar er zijn HiFi bladen zoals het Duitse Stereo die dit testen en in grafieken vastleggen met oa de zogenaamde "Audio Kenzahl". Voor mij zijn o.a. indicatoren de grootte van de transformators die je ziet op plaatjes icm met opgenomen vermogen uit de spec's.

Je hebt sowieso mooie en goede speakers: wellicht kun je bij je winkel nog een keer meerdere versterkers luisteren die ze op de focals hebben aangesloten met je favoriete muziek. Hierbij kom je snel tot een top 3 -5 welke combi bevalt kwa sound die bij je past. Het gaat om jouw beleving en neem de tijd!!! Succes en veel plezier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

Markman85 schreef op zaterdag 06 maart 2010 @ 16:58:
Na een paar luistersessies bij Hobo Hifi in Arnhem tot deze keuze gekomen. Nog wel zitten dubben tussen deze en de 816V's, maar de helderheid en het totale geluid van de W's kon me meer bekoren.
Gefeliciteerd!
De 716W komt heel erg dicht in de buurt van de 816W, maar ik heb het demo paar van Hobo Arnhem thuis staan :)
Ik heb de Focal's nu aangesloten op een Technics SU-V620. Deze heb ik in bruikleen van me vader, dus die wil ik sowieso vervangen, maar wat denken jullie, is deze versterker echt veel te licht voor deze speakers of valt het wel mee.
Volgens de specs in de link is het 2x 100W in 4 ohm, en zo te zien zit er een 190W voeding in. Die 2x100W ga je dus niet halen, maar het is wel genoeg. Zolang je het volume onder disco-niveau houdt zal er niets mogen gebeuren. Let wel op vervorming, dat is een teken dat de versterker het niet meer trekt. Heeft de versterker een overload beveiliging?
Ik verwacht trouwens dat je eerder pijn in je oren krijgt dan dat de versterker het niet meer trekt; die Focal's zijn behoorlijk gevoelig.
De verkoper vond de Denon PMA1500AE een erg geschikte versterker voor bij deze boxen, omdat deze erg stabiel schijnt te zijn. Waar ik nu een beetje zoekende in ben is of ik moet kijken naar de juiste output vermogens of dat andere specificaties van een versterker mij kunnen helpen bij de keuze.
Specificaties hoef je eigenlijk niet naar te kijken. In de prijsklasse van de PMA-1500AE is elke stereo versterker in staat jouw luidsprekers aan te sturen.
Luister naar het verschil in klank, en baseer daarop je keuze....
Voor het geval je de PMA-1500AE te duur vindt: De PMA-710AE is ook goed in staat de 816W's aan te sturen. Ik heb hieraan mijn 716W's hangen, en wat electrische eigenschappen betreft zijn deze equivalent aan de 816W.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!
koboy schreef op maandag 08 maart 2010 @ 18:01:
[...]
Volgens de specs in de link is het 2x 100W in 4 ohm, en zo te zien zit er een 190W voeding in. Die 2x100W ga je dus niet halen, maar het is wel genoeg. Zolang je het volume onder disco-niveau houdt zal er niets mogen gebeuren. Let wel op vervorming, dat is een teken dat de versterker het niet meer trekt. Heeft de versterker een overload beveiliging?
Let ook niet te veel op het opgegeven vermogen van versterkers als het gaat om wat voor voeding er in zit. Er zijn ook apparaten die wel gewoon meer vermogen leveren dan de voeding in theorie aan kan. Plus dat er ook voorbeelden zijn van versterkers die opgegeven 500 Watt te verbruiken, maar dan vrolijk net geen 1000 Watt uit de muur trekken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markman85
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 10-05 00:00
Bedankt voor alle adviezen.
Dit stelt me in ieder geval gerust dat ik met deze versterker niet snel problemen hoef te verwachten. Ter zijner tijd komt er nog wel vervanging, maar daar hoef ik me dan nog niet heel erg mee te haasten.
FeaR1986 schreef op maandag 08 maart 2010 @ 19:17:
[...]

Let ook niet te veel op het opgegeven vermogen van versterkers als het gaat om wat voor voeding er in zit. Er zijn ook apparaten die wel gewoon meer vermogen leveren dan de voeding in theorie aan kan. Plus dat er ook voorbeelden zijn van versterkers die opgegeven 500 Watt te verbruiken, maar dan vrolijk net geen 1000 Watt uit de muur trekken ;)
Dit vind ik dan ook gelijk het lastige om op te letten bij de keuze voor een versterker. Ik hoor dat het ook nog wel per fabrikant kan verschillen hoe ze het output vermogen opgeven, de een iets positiever dan de ander, dus dat kun je ook niet echt als richtlijn nemen. Ooit nog ergens gelezen dat het gewicht van een versterker ook wat kan zeggen over de kwaliteit. Een zware versterker heeft zware transformators dus deze zou beter met een zware belasting om kunnen gaan.

Ik zal me er eens in gaan verdiepen en nog het een en ander gaan beluisteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het zijn vooral de merken Onkyo, Pioneer en Sony die veelal het vermogen opgeven gemeten bij 6 Ohm, één kanaal en alleen bij 1000 Hz. Dan valt het vermogen natuurlijk vele malen hoger uit. Wordt wel eens gezegd dat je het vermogen moet delen door drie om het actuele vermogen te krijgen. Andere merken als Denon en Marantz meten wel bij 8 Ohm en met een breder bereik. Ook al wordt bij deze merken soms ook aangegeven wat de waarde is bij 6 Ohm. Als je puur naar vermogen gaat kijken mag dat best alleen moet je niet stoppen na het aantal Watt. Juist de regel die er achter staat verteld of het een opgave is die wel of niets zegt.

Gewicht van een receiver zit veelal in de voeding en daarom zou een zwaardere receiver ook beter zijn. Ook zitten er hier weer haken en ogen aan. Zo heb je een gewone voeding, maar ook ringkerntransformatoren. Beide zitten anders in elkaar en dan zegt gewicht niet alles. Plus dat er in een receiver ook dingen als koelvinnen zitten. Waar deze van gemaakt zijn wil ook nog wel eens een paar ons schelen in het gewicht. Idem met de gewone behuizing van de receiver.

En nogmaals: als een receiver 7 x 100 Watt kan leveren is het niet per definitie zo dat het apparaat 700 Watt moet verbruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFDev
Wat een stilte hier in dit topic :/ Dus maar even een topic-kick van mij. Mijn huis begint eindelijk redelijk "af" te worden (iig de woonkamer en slaapkamer) en ik heb de Focal 826V's al in de kamer gezet om te kijken hoe t staat. Had ik dat nou maar niet gedaan, want t stond zo goed! Maarja, ze staan nu weer ergens weggemoffeld in een hoekje met de plasticzak uit de doos er weer overheen, zodat t stofvrij blijft tot het echt af is!

edit; en ik wil ook nog graag een CC800V erbij kopen, en heb deze gevonden voor 370. Maar op t moment is dat toch nog wat duur, dus als iemand een zaak weet waar deze goedkoper is, meld het maar :D

En ik ben ook bezig met 2 zelfbouw rears, met focal drivers om het plaatje compleet te maken :)

[ Voor 25% gewijzigd door TFDev op 13-04-2010 12:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lankman
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online
Mooi die kick, dat herinnert mij eraan dat dit topic ook nog bestaat. Als alles goed gaat (en dar ga ik van uit), dan mag ik binnen een week een nieuwe Marantz SR7002 verwachten. Nu staat op dit moment naast de MA silver serie de Fochal Chorus hoog op de shortlist. Klassiek verdeeld wil ik 'meer', dus neig naar de 8 serie, maar mijn vrouw wil mooier en neigt naar de 700 serie (kleur en geen kunststofplaat). Zit er veel verschil in de 2 series qua geluid? Het zouden waarschijnlijk in beide gevallen wel fronts worden gebaseerd op3 weg varianten, dus qua vergelijking de 726/706/CC700 of de 826/806/CC800 serie.En we praten voor de duidelijkheid niet over W's :'( , want zwart of rood komt er bij mijn vrouw niet in :D

Qua volume zal het allemaal niet overdreven hard gaan, dus dat sommigen neigen naar schel bij hard volume kan mij weinig deren. Boxen komen dicht op de muur te staan, dus zoek fronts met gesloten of poort naar voren. Subwoofer komt evt nog achteraf, maar ben van plan te starten vanaf een 5.0 setup.

Misschien ten overvloede, maar wie weet heeft er iemand nog commentaar of ervaring, andere speakers op de shortlist zijn dus MA RS/RX serie, en de schitterende maar helaas iets pijnlijker bij het afrekenen Canton Reference Signature 6 serie, of evt Kefs (maar die staan onderaan, oa omdat de vrouw de afwerking ook niet mooi vindt). De WAF factor is dus weer eens cruciaal :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Lankman schreef op dinsdag 13 april 2010 @ 14:02:
Mooi die kick, dat herinnert mij eraan dat dit topic ook nog bestaat.
Zal ik dit topic gewoon sticky maken, staat het altijd bovenaan :+
Killed-1 schreef op dinsdag 13 april 2010 @ 12:28:
edit; en ik wil ook nog graag een CC800V erbij kopen, en heb deze gevonden voor 370. Maar op t moment is dat toch nog wat duur, dus als iemand een zaak weet waar deze goedkoper is, meld het maar :D
Op zich wel uit verhouding die center speaker qua prijs... als je nagaat dat een 800-serie vloerstaander van Focal toch zeker 600 euro op moet brengen. Sowieso apart dat er op drie standaard modellen vloerstaander (816, 826 en de 836) maar één center speaker is. Had toch wel een keer wat van een CC 800W verwacht om gelijk te komen met de hogere modellen.

[ Voor 57% gewijzigd door FeaR op 13-04-2010 14:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

Lankman schreef op dinsdag 13 april 2010 @ 14:02:
Mooi die kick, dat herinnert mij eraan dat dit topic ook nog bestaat. Als alles goed gaat (en dar ga ik van uit), dan mag ik binnen een week een nieuwe Marantz SR7002 verwachten. Nu staat op dit moment naast de MA silver serie de Fochal Chorus hoog op de shortlist. Klassiek verdeeld wil ik 'meer', dus neig naar de 8 serie, maar mijn vrouw wil mooier en neigt naar de 700 serie (kleur en geen kunststofplaat). Zit er veel verschil in de 2 series qua geluid?
Afgaand op de x16's (2,5 weg) zit er niet heel veel verschil in tussen de 700 en 800 serie. De 800 gaat een ietsje lager, wat niet verwonderlijk is gezien de extra baspijp naar onderen.
Veel muzieksoorten geprobeerd bij de test, en geen andere verschillen kunnen vinden, behalve bij Maiden's 7th son.... Hier wist de 816V niet de benodigde body te produceren, en de 716V deed dat beter.
Het zouden waarschijnlijk in beide gevallen wel fronts worden gebaseerd op3 weg varianten, dus qua vergelijking de 726/706/CC700 of de 826/806/CC800 serie.En we praten voor de duidelijkheid niet over W's :'( , want zwart of rood komt er bij mijn vrouw niet in :D
Vrouw het verschil laten horen tussen een V en een W, dan is zwart ineens zo erg niet meer :P In het uiterste geval vrouw ook inruilen >:)
Qua volume zal het allemaal niet overdreven hard gaan, dus dat sommigen neigen naar schel bij hard volume kan mij weinig deren. Boxen komen dicht op de muur te staan, dus zoek fronts met gesloten of poort naar voren. Subwoofer komt evt nog achteraf, maar ben van plan te starten vanaf een 5.0 setup.
Met die subwoofer ben ik het eens. Bij dit soort luidsprekers voegt een sub alleen het voelbare toe.
Let wel op met de plaatsing, ook wanneer de baspoort afwezig of naar onderen/voren gericht is heeft een luidspreker nog steeds de ruimte nodig. Focal gaat in de manual uit van ongeveer 50-60 cm vanaf de muur.
Doe je dit niet, dan krijg je erg onaangename resonanties in het laag!
Misschien ten overvloede, maar wie weet heeft er iemand nog commentaar of ervaring, andere speakers op de shortlist zijn dus MA RS/RX serie, en de schitterende maar helaas iets pijnlijker bij het afrekenen Canton Reference Signature 6 serie, of evt Kefs (maar die staan onderaan, oa omdat de vrouw de afwerking ook niet mooi vindt). De WAF factor is dus weer eens cruciaal :P
Ach het is allemaal zo persoonlijk.... mijn advies is om alle luidsprekers in jouw prijsklasse bij een audiozaak naar keuze eens allemaal alleen door te luisteren, dan heb je snel genoeg een shortlist die op jouw smaak is aangepast (en misschien staan de Focal's daar helemaal niet op :X). De tweede luistersessie een weekendje later met de vrouw erbij, en je kunt samen een mooie keuze maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lankman
  • Niet online
Thanks, nuttige reply! wil eigenlijk al met een shortlist naar die eerste luistersessie toe. Temeer omdat in ons geval looks dus ook al meer dan de helft uit maken. En aangezien de hifi apperatuur toch flink aanwezig zijn, kan ik me best voorstellen dat mijn vrouw uiterlijk belangrijk vindt. Gebruik het ook een beetje in mijn voordeel, door bv haar erop te wijzen hoe schitterend die espresso Tannoy's zijn. En omdat ze een paar schitterende rosewood (tweedehands) speakers afwees op kleur, betekend dat dus ook dat ik weer wat extra budget mocht gebruiken om richting hout fineer te gaan :D

Fear, had jij ook niet Focals?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
* FeaR wacht nog steeds op een mooie aanbieding van een paar Chorus 826W in de kleur Ebony.

In één keer tegen de tweeduizend euro neer gaan leggen voor speakers gaat me wat te ver. Overigens zou ik een paar Chorus 836W tegen een mooie prijs ook niet afslaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lankman
  • Niet online
FeaR1986 schreef op dinsdag 13 april 2010 @ 20:04:
In één keer tegen de tweeduizend euro neer gaan leggen voor speakers gaat me wat te ver.
Zou ik het nog weel voor doen :D die cantons zijn het dubbele :P Iets wat me zowiezo opvalt hier in NLD, ze verkopen hier niet zoveel complete sets. In Engeland zie je dat veel meer. Zie dat bezorgen daar echter niet zo heel erg zitten, met die engelse ponden is het toch een stuk leuker winkelen :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Voor wie er nog een leuk Focal-printje wil voor bij zijn home cinema:
Afbeeldingslocatie: http://images.forum-auto.com/mesimages/394316/focal.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 357424

hallo iedereen,

ik heb een set 816 w`s en vraag me af welke boxen hier goed bij zouden passen om een 5.1 setup te maken ??

graag jullie gewardeerde raad..

GJ

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Chorus 806 V en de CC 800 V?
Beste is om bij dezelfde reeks te blijven zodat je geen verschillen krijgt in klank van de speakers en het bereik. Subwoofer zou ik niet bij Focal halen, want voor de 800 euro die de subwoofer voor de 800-serie kost heb je ook een leuk ander merk als SVS of XTZ.

Pagina: 1 2 ... 19 Laatste