Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soeski
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 05-06 23:03
Ja, de frequency range is 39Hz +-3db, dus daar vallen ze al langzaam aan weg. Om mooi aan te sluiten bij de Sub en geen dipje in volume te hebben ergens tussen de 40Hz en 60Hz is het inderdaad slim om de crossover ergens tussen 50Hz/60Hz te zetten. Ik heb deze nu op 60Hz staan en het geluid uit de 936's is zeker wat dieper/lager dan op 80Hz (Nee echt? :P). Dit sluit beter aan bij mijn wensen om in Stereo modus zonder Sub muziek te spelen (ik kan in de Arcam AVR 550 kiezen of ik met of zonder Sub wil spelen in Stereo modus). Ook voor Multi-channel stereo klinkt dit nog goed, de 906's achter produceren ook nog goed laag op 60Hz crossover. Zij zijn 55Hz +-3db (47Hz -6db) dus lager moet ik niet gaan. Ik heb maar één crossover instelling op de Arcam, en niet per speaker.
Ik dacht eerst dat de Sub subtiel (lol) mee stond te spelen, maar die bleek uit gegaan te zijn omdat er geen signaal heen ging na verloop van tijd. Positief verrast dus!
Gister nieuwe calibratie gedaan maar had nog veel clipping helaas. Het is uiteindelijk wel gelukt maar aldus de grafieken heb ik wel wat issues in de woonkamer. De Sub grafiek met name ging alle kanten op. Maarja, stenen vloer...
Foto's volgen nog steeds :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 14-06 17:00
Als je in je versterker kan kiezen om met stereo zonder sub te spelen, lijkt me het logisch dat ie dan de speakers als large aan gaat sturen.
Anders mis je bij stereo alles onder 60 hz dat zou jammer zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soeski
Ik heb geen directe manier om dat te controleren eerlijk gezegd, ik zal eens kijken of ik wat in de handleiding kan vinden van de Arcam. Anders moet ik met een geluidsmeter aan de slag en ergens vandaan halen :)
Na correctie van de Focals is het geluidsbeeld enorm veranderd. Ik heb aan een leek gevraagd (ik noem geen namen maar we wonen samen) wat ze beter vond klinken zonder haar te beïnvloeden vooraf (dus niet laten zien wat wel en niet gecorrigeerd was) en zij koos duidelijk voor de versie met room correction, ze vond dit veel natuurlijker overkomen. Ik moet nog even wennen... ik heb veel meer hoge tonen (hi-hat is nu echt een hoge korte tik i.p.v. een middenhoge "veeg", wat je met b.v. drumsticks met zo'n kwastje er aan hoort; weet ik veel hoe dit heet haha), laag is ook beter verdeeld (minder boomy en minder resoneren in mijn kamer) maar de middentonen (vocals, achtergrondzangers, gitaren) worden nu juist wat minder uitgesproken weergegeven.
Lastig om te beoordelen wat nou "juist" is. Aan de andere kant; het gaat er om wat je mooi vindt en niet per se hoe het "hoort".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UHD
  • Registratie: April 2015
  • Niet online

UHD

De goedkope versie's zijn slechte en dan bedoel ik tot 1500 euro inieders geval.Ik heb ze beluisterd bij De Groef in Groningen maar het kon mij niet bekoren voor dat geld. Ik heb dan veel liever een oudere luidspreker van Audiolab en die heb ik momenteel De Cresta CD 2 maar die heb ik nog wel ge-upgrade in samenspraak met de eigenaar en bouwer van deze luidsprekers Audiolab in Sint Nicolaasga www.audiolab.nl
Er zijn heel veel luidspreker merken op de markt die het predikaat High End niet eens mogen dragen in mijn ogen het zijn ver onder de maatste luidsprekers met vervormingen, kastresonantie's en noem maar op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soeski
@UHD: ik neem aan dat je het over de Focals hebt (936) die ik nu heb? Anders mis ik de aansluiting van jouw verhaal met dit topic. Audiolab is een "oude" bekende, Nederlands fabrikaat. Zijn allemaal niet duur, die speakers!
De Focal Aria serie is in de audio wereld wel erg bekend om prijs/kwaliteit verhouding. Ik vind juist voor "slechts" € 1299,- per speaker de kwaliteit erg goed, ten opzichte van de veel duurdere merken/types.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
Ik mag hopen dat die Audiolab speakers goed klinken, omdat ze zo mooi zijn zullen ze niet verkocht worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soeski
Goofy1978 schreef op dinsdag 22 maart 2016 @ 18:07:
Ik mag hopen dat die Audiolab speakers goed klinken, omdat ze zo mooi zijn zullen ze niet verkocht worden.
Hehe sarcasm mode :)
Voor zo ver ik kon zien op de website en andere afbeeldingen hoop ik inderdaad ook dat ze goed klinken. Ik wil ze in ieder geval niet in mijn huis zien, brrrr... gedrochten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sonsan
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14-06 15:00
Ook wel een beetje boute opmerking dat alles onder de 1500 euro slecht zou zijn. Dat je bepaalde speakers niet kan bekoren is heel denkbaar maar om dan alles onder een gepaald bedrag als slecht te beoordelen gaat mijn inziens wat ver.
En Audiolab speakers zullen voor hem dan misschien het ultieme genot en in zijn ogen High End zijn, ik hoef ze niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soeski
Natuurlijk kan je geen lijn trekken daar in. Als er een winkel zou zijn die de Focal Electra zou verkopen voor € 1499,- per stuk is het een slechte speaker, als deze € 1501,- zou zijn is het in eens goed. (Afgezien daarvan, zou mooi zijn maar helaas :P).
Muziek en geluidskwaliteit is net als eten, alles is helemaal naar smaak en heel persoonlijk. Natuurlijk zijn er dingen die echt niet te eten zijn (of dus niet om aan te horen) maar er is een heel groot grijs gebied. Sommige mensen geven esthetisch niet om speakers en gaan alleen voor de klank, authentiek houten kasten, alles handwerk, oude "vintage" technologie en zijn ervan overtuigd dat dat het beste is. Net als een buizenversterker of een analoge camera; er zijn nog steeds mensen die niks anders goed vinden. Dat is ook ok trouwens!
Leg gewoon niemand op wat wel en niet goed is, laat mensen zelf kiezen.
Ik had niet verwacht van Dali af te stappen maar de Focal Aria heeft mij wel overtuigd. Ik merk wel dat ik gevoelig ben voor het uiterlijk van een luidspreker i.c.m. de klank, geen van beiden is doorslaggevend maar er zijn boven- en ondergrenzen qua uiterlijk en prijs en geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soeski
Zoals toegezegd nog een paar foto's van de set-up nu. Ik heb een album link geplaatst, ik hoor graag of dit werkt. (Ik ben wel IT'er maar dit is niet mijn area of expertise :P).
Op de foto's zie je de Focal Aria 936, 906, CC900 Center en de 1000 F subwoofer. Allen aangesloten op de Arcam AVR550. Ook zie je nog de microfoon op een camera statief staan, die ik gebruikt heb voor de metingen.
De subwoofer is... echt... groot en zwaar, hij past maar net in de hoek waar deze staat zonder tierend je scheen of teen te stoten met het loopje naar het balkon :)
Deze wordt overigens nog vervangen omdat hij met lichte schade uit de doos kwam, maar tot die tijd speelt hij lekker mee.

http://imgur.com/a/O8AXB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardVanAfoort
  • Registratie: April 2010
  • Niet online

GerardVanAfoort

Stomp niet af, blijf slijpen

Soeski schreef op donderdag 24 maart 2016 @ 10:49:
Zoals toegezegd nog een paar foto's van de set-up nu. Ik heb een album link geplaatst, ik hoor graag of dit werkt. (Ik ben wel IT'er maar dit is niet mijn area of expertise :P).
Op de foto's zie je de Focal Aria 936, 906, CC900 Center en de 1000 F subwoofer. Allen aangesloten op de Arcam AVR550. Ook zie je nog de microfoon op een camera statief staan, die ik gebruikt heb voor de metingen.
De subwoofer is... echt... groot en zwaar, hij past maar net in de hoek waar deze staat zonder tierend je scheen of teen te storen met het loopje naar het balkon :)
Deze wordt overigens nog vervangen omdat hij met lichte schade uit de doos kwam, maar tot die tijd speelt hij lekker mee.

http://imgur.com/a/O8AXB
Mooie setup! Ik voel een prettige tinteling in mijn oren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soeski
...en ik hoor 'm ;)
Binnenkort wordt de subwoofer omgewisseld (die heeft schade) en dan is het echt klaar. Dan is het spelen spelen spelen, want voordat de speakers en sub ingespeeld zijn ben je zo'n 300 uur verder. Dan nogmaals de room correction doen, en dán ... alles vervangen! :+
Nee, grapje natuurlijk. Daar kan ik thuis niet meer mee aan komen de komende jaren ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunhillclan
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 28-03-2022

sunhillclan

Hallootjes

@Soeski, Wat een mooie opstelling, erg cool!

Alleen, het goed afstellen van het geluid lijkt mij erg complex als ik het zo lees. Ik zelf heb alleen de tool van Audyssey gebruikt en thats it. Maar krijg nu wel het gevoel dat mijn speakers totaal niet goed zijn afgestemd. :S

Rustaaaahhhhgg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soeski
sunhillclan schreef op donderdag 31 maart 2016 @ 16:43:
@Soeski, Wat een mooie opstelling, erg cool!

Alleen, het goed afstellen van het geluid lijkt mij erg complex als ik het zo lees. Ik zelf heb alleen de tool van Audyssey gebruikt en thats it. Maar krijg nu wel het gevoel dat mijn speakers totaal niet goed zijn afgestemd. :S
Ben je tevreden met hoe het nu klinkt? Ja? Dan is het goed afgestemd. Zo simpel is het eigenlijk.

Denk je dat er meer in zit? Of hoor je bij anderen thuis of in winkels dezelfde muziek "anders" (zoals in; meer instrumenten, meer gescheiden geluid of juist samenspel, meer/minder bas, meer/minder hoge tonen of middentonen enz enz)... dan zit er misschien meer in je set dan je denkt. Een goede balans is per huishouden anders. Alles is een variabele. Versterker, kabels, hoe het staat, m3 van de ruimte, aankleding, merk speakers en niet te vergeten het bronmateriaal (super essentieel).
Audyssey XT32 is volgens mij ook erg goed, maar neem de tijd voor goede metingen en ga dan luisteren. Soms komt het geluid na correctie zachter of "vlakker" over dan zonder. Dat is een goed teken overigens, dan is het geluid echt aangepast aan jouw ruimte. Als het significant zachter is, dan heb je mogelijk wat problemen in je kamer (resonantie/echo b.v.) en dan compenseert je set daar dus voor. Nogmaals, dit is niet erg, maar kijk ook goed naar de grafieken (indien aanwezig) om te zien welke frequenties ineens hard droppen of pieken. Dat zijn mogelijk probleemgebieden in huis. Kan een stoel zijn, een kale muur, veel glas enz enz... je bent er wel even zoet mee denk ik zo.
Pak in ieder geval muziek en een bron waarvan je weet hoe het "moet" klinken. Als je dan merkt dat je de set harder moet zetten om alle lage, midden of hoge tonen te horen dan is er ruimte voor verbetering. Als de stemmen overdreven hard zijn of juist wegvallen af en toe, is er ook ruimte voor verbetering. Enz... proberen! Succes met de komende weken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunhillclan
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 28-03-2022

sunhillclan

Hallootjes

ok bedankt, het gevoel wordt er nu niet beter op :S..hahaha
kheb wel het idee dat bij het kijken van films/tv af en toe de stemmen meer naar de achtergrond vallen.
Misschien ligt het aan mijn 2.0 opstelling en zal ik een center moeten aanschaffen om dit te fixen.

Rustaaaahhhhgg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14-06 11:29
Hier nog steeds aan het wachten op de Focal 1028. Probleem is de kleur wit blijkbaar, die Focal Frankrijk niet op voorraad heeft nu.... Gaat nog een maand duren, of ik moet zwart nemen die zijn op voorraad bij Stassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soeski
JAHRASTAFARI schreef op woensdag 06 april 2016 @ 17:33:
Hier nog steeds aan het wachten op de Focal 1028. Probleem is de kleur wit blijkbaar, die Focal Frankrijk niet op voorraad heeft nu.... Gaat nog een maand duren, of ik moet zwart nemen die zijn op voorraad bij Stassen.
Als je je zinnen hebt gezet op wit, dan lekker wachten. Die maand maakt dan ook niet uit toch? In relatie tot de jaren dat je er naar gaat luisteren en kijken? Oh wacht, jij doet maar een paar maanden met speakers :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soeski
sunhillclan schreef op woensdag 06 april 2016 @ 16:06:
ok bedankt, het gevoel wordt er nu niet beter op :S..hahaha
kheb wel het idee dat bij het kijken van films/tv af en toe de stemmen meer naar de achtergrond vallen.
Misschien ligt het aan mijn 2.0 opstelling en zal ik een center moeten aanschaffen om dit te fixen.
Met 2.0 is het vrij normaal dat je dat ervaart, als je afspeelt in 5.1 modus, eventueel gedownmixed naar 2.0.
Weet niet of je ander stereo materiaal hebt wat wel qua vocalen goed klinkt? Films, series, muziek e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
Soeski schreef op woensdag 06 april 2016 @ 18:40:
[...]

Als je je zinnen hebt gezet op wit, dan lekker wachten. Die maand maakt dan ook niet uit toch? In relatie tot de jaren dat je er naar gaat luisteren en kijken? Oh wacht, jij doet maar een paar maanden met speakers :+
Wachten is afzien! :) Kreeg in ieder geval het aanbod om een stel speakers te lenen, die dan worden afgeleverd bij mij thuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 639074

JAHRASTAFARI schreef op woensdag 06 april 2016 @ 17:33:
Naast mijn eerder genoemde bedenkingen tegen een commercieel schreeuwende en witte Jan des Bouvrie in mijn huiskamer (en het ís zo'n mooie speaker!!) is er nog een praktisch puntje.
Ik moet nml. het eerste wit nog tegenkomen dat na x-jaar daglicht nog steeds even wit is, het valt mij zelfs bij MP advertenties op dat herhaaldelijk melding wordt gemaakt van vergeeld wit bij die kleur speakers en zó lang is "wit" nog geen hype staat mij bij. ;)

Als je binnen een jaar weer wilt gaan updaten dan maakt het allemaal niet zoveel uit. :+

Voor dit geld en deze superspeaker zou ik liever zwart, of een van de tijdloze Focal prints kiezen, het Basalt komt mij van de kleurstaal wat belegen over, al heb ik die kleur nooit in het echt gezien.
Wel jammer dat de kleuren op Focal.com niet aanklikbaar zijn, zodat je een speaker meteen fullsize in die kleur en 360o view ziet verschijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
Het verkleuren staat ook bij veel 2e hands speakers vermeld met houtfineer of nep houtfineer. Ik neem aan dat focal in deze prijsklasse een goede lak gebruikt.

Nee, ik heb mij even bedacht en ik wil toch witte... :P :*)

Staan niet in het zonlicht dus met het verkleuren zal het wel meevallen.

Krijg tot die tijd tma speakers van stassen te leen. :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!
JAHRASTAFARI schreef op vrijdag 08 april 2016 @ 08:56:
Krijg tot die tijd tma speakers van stassen te leen. :o
Wat een verassing :P

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
Ja misschien wil ik dan de focals niet meer... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
JAHRASTAFARI schreef op vrijdag 08 april 2016 @ 10:34:
[...]
Ik heb ooit de TMA Muze Reference naast de B&W 802D gehoord en de TMA was wel beter. Maar het scheelt dat B&W sowieso niet mijn smaak is en Stassen kennende weet je ook niet wat er nog meer aan was gepast...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soeski
JAHRASTAFARI schreef op vrijdag 08 april 2016 @ 10:34:
[...]
Sja, dat hangt er vanaf. Ze mogen dan goed klinken maar man man man, wat een lelijke gedrochten die TMA. Brrr...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

-

[ Voor 125% gewijzigd door Anoniem: 639074 op 23-09-2019 07:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soeski
Anoniem: 639074 schreef op zaterdag 09 april 2016 @ 22:05:
Op een zolderverdieping met rondom schuine wanden kan deze "gewaagde industriële vorm" nog wel eens heel handig blijken, maar het zijn inderdaad niet moeders mooiste speakers. :+
Jij verwoordt het mooier dan ik inderdaad :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sanzweef
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 27-04-2022
He heren,
Ik ben nieuw op dit forum omdat ik net als jullie ben gevallen voor Focal. Ik heb de 816 w staan en vind het vreemd dat jullie het meerdere malen hebben over het ontbreken van het laag. Ik heb hiervoor een Technics versterker gehad, en nu met een Pathos TT. En dat is erg mooi spul. Maar laag in overvloed hoor. Ik ben trouwens erg benieuwd naar de Electra's van iemand die ze heeft aangeschaft. Laat aub even horen hoe die klinken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
Ik heb toch andere tijdelijke speakers opgestuurd gekregen, een set Dali Ikon 5 MKII. Goede service van Stassen!

EDIT: de Electra's komen eind deze maand als het goed is.

[ Voor 21% gewijzigd door JAHRASTAFARI op 16-04-2016 09:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sanzweef
Mooi man ik ben jaloers. En ik denk dat het met het verkleuren wel mee gaat vallen. Tegenwoordig zijn deze lakken watergedragen en dat verkleurd minder dan vroeger. Maar ik ben razend benieuwd hoe je gaat vinden. Volgens mij gaat je het erg mooi vinden. De Electra serie is erg mooi, wel natuurlijk met de juiste bronnen erachter. Want met een Onky'tje of Pioneer komt er niet uit wat erin zit. Ik blijf de topic volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sanzweef schreef op zaterdag 16 april 2016 @ 08:24:
He heren,
Ik ben nieuw op dit forum omdat ik net als jullie ben gevallen voor Focal. Ik heb de 816 w staan en vind het vreemd dat jullie het meerdere malen hebben over het ontbreken van het laag. Ik heb hiervoor een Technics versterker gehad, en nu met een Pathos TT. En dat is erg mooi spul. Maar laag in overvloed hoor. Ik ben trouwens erg benieuwd naar de Electra's van iemand die ze heeft aangeschaft. Laat aub even horen hoe die klinken.
Hier staan zowel een paar Focal Chrous 816W als een paartje 826W en ook hier gebruik ik - tot alle tevredenheid - een subwoofer. Het hangt natuurlijk af van het gebruik en de verwachtingen. Als je alleen muziek luistert dan kan ik begrijpen dat je minder voelt om een subwoofer er bij te kopen dan als er ook veel films/series en games worden afgespeeld. Nu weet ik niet of je ooit een goede subwoofer hebt geprobeerd in de set, anders kan een reden ook nog "ignorance is bliss" zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sanzweef
Nee ik kijk altijd gewoon tv zonder versterking, maar ik kan je zeggen dat ik in combinatie met de pathos versterker geen sub nodig heb hoor. Ben je bekend met Pathos? Kijk maar eens op het net! De TT kost nieuw eur 5.500,-!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sanzweef
Dit klinkt als een erge mooie zware klok zal ik maar zeggen. Een hele goeie combi, maar ook met de Electra serie volgens mij. De Pathos is weliswaar maar 35 watt maar wel puur klasse A. Hij weegt rond de 45kg!!??

[ Voor 7% gewijzigd door Sanzweef op 16-04-2016 16:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Prijs en gewicht van een versterker maken niet dat deze opeens (tien)tallen Hz toevoegt in het laag van de speaker. Op een gegeven moment zit je aan de max van de speaker. En met één 6,5" woofer heb je dat relatief snel bereikt. Akoestiek kan zoiets wel veroorzaken, dus wellicht zit daar het verschil. Maar dan nog is de output van een subwoofer anders dan hoe een speaker het laag doet.

Daarmee blijf ik bij mijn standpunt: of je hebt media die niet heel laag gaan zodat een subwoofer inderdaad niets tot weinig zal toevoegen. Of je hebt nog nooit een goede subwoofer (en daarmee ook goed afgesteld) in de set gehad. Maar goed, zo te zien verschillen we op meer vlakken qua mening. Ik zou ook nooit een dergelijke versterker aan de genoemde speakers hangen. Meer budget in de speakers levert meer op qua geluid.

Tevens ook het verzoek om de volgende keer de laatste post te wijzigen in plaats van een dubbelpost te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sanzweef
Mijn wens is ook ooit nog een stel Electra's aan te schaffen, want die zullen nog beter matchen. Maar tot nu voldoen de 816w's prima. Die laten alles horen en spelen boven hun macht. De Pathos is van hele andere orde dan de Technics van weleer.

[ Voor 22% gewijzigd door Sanzweef op 16-04-2016 16:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
Na een paar uur met de Dali Ikon 5 MK II gedraaid te hebben...... wat valt het toch tegen. Het is, als ik het in het kort moet zeggen, het verschil tussen een gewone stereo (de Dali's) en datgene dat richting het echte werk gaat, zeg maar de vage term "high end".

Het klinkt op zich aardig, maar toch mis ik het een en ander. Veel mensen zullen zeker tevreden zijn ermee, totdat je ooit echt beter hoort. In vergelijking met de Aria 948 en de Infinity IRS Omega die ik ervoor had, vallen me de volgende dingen op bij de (bekende) nummers die ik door en door ken:

Spandau Ballet - True (24-96 versie). Normaal als Tony Hadley begint te zingen valt me altijd op hoe apart zijn stem is. Zoveel details hoor je van de stem, zo duidelijk zijn typische geluid, zo goed zet het door in de mix. Met de Dali's niet echt, het klinkt gewoon zo "gewoon", niets bijzonders. Het nummer klinkt ook veel vlakker, minder dynamisch met minder impact.

Fleetwood Mac - Dreams (24-96 versie). Ook hier de nodige details weg van de prachtige stem van Stevie Nicks. Ook de drumkick klinkt minder droog en vol. Geluid komt minder los van de speakers.

Lorde - Royals (24-96 versie). De impact en weergave van het laag is een stuk minder. Het gaat minder laag en de verschillende "tonen" in het laag zijn minder goed te onderscheiden. Normaal bijna voelbaar zoveel geweld.

Fleetwood Mac - Family Man (24-192 versie). Normaal knalt de akoestische gitaar eruit vanaf 1 minuut. Nu veel te dof, niet sprankelend. Verder klinkt ook dit nummer erg vlak, teveel een brei van geluid.

Herman van Veen - Hilversum III (cd versie). Hier houden de dali's zich nog vrij goed. De stem kan echter nog vrijer staan, nog losser van de speakers. De klokkenspel geluiden klinken minder fel, minder "attack".

Gotye - Somebody I Used To Know (cd versie). Stemmen klinken ietwat te dof, zetten niet genoeg door tov de muziek.

TLDR: de glans is er een beetje vanaf met deze Dali Ikon 5 MKII's tov het echte werk. Desalniettemin een aardige luidspreker die lekker compact is (slechts 15 cm breed!) en velen niet zal teleurstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sanzweef
Beste Jahrastafari,
Ik heb voordat ik overging tot de aankoop van mijn Focal 816w bij Hobo geluisterd naar Dali's. Op zich net wat je zegt, leuk maar verder niets. Ik denk dat ze best met de juiste combinatie nog wel beter muziek laten horen. Ik ben daarom ook erg benieuwd hoe de Electra's bij u gaan klinken? Want met name de berilium tweeter is erg mooi. Ook de rest van de speaker is natuurlijk anders dan de Chorus serie, in de w series zitten weliswaar ook de Electra midden en laag, maar waarschijnlijk zijn de magneten zwaarder in de Electra serie. Daarom is het ook een compleet andere luidspreker. Wat heeft u voor versterker? Nogmaals ik ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sanzweef
Beste Jahrastafari,
Heeft u de Electra's al geleverd gekregen? Ik ben erg benieuwd hoe u ze vind. En geef gelijk een mening aub. Gr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
Helaas nog niks binnen bij de importeur. Deze gaat het weer navragen bij Focal. :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sanzweef
De lak is nog niet droog? U krijgt waarschijnlijk wel de laatste versie uit de fabriek. We wachten alle met spanning als ik dat mag zeggen. Mvg San :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sanzweef
De lak is nog niet droog? U krijgt zo wel de laatste versie uit de fabriek. We wachten allemaal met spanning als ik dat mag zeggen. Mvg San

[ Voor 1% gewijzigd door Sanzweef op 20-05-2016 20:12 . Reden: Nog nieuws ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
Wordt juni. Fabriek maakt nu vooral sopra's. Mijn speakers worden idd vers gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tronic
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 13-06 18:23
JAHRASTAFARI schreef op zaterdag 21 mei 2016 @ 10:58:
Wordt juni. Fabriek maakt nu vooral sopra's. Mijn speakers worden idd vers gemaakt.
Pjew.. Je maand wachten zijn er intussen al 3(?) Petje af voor je engelengeduld ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sanzweef
Maar je geduld zal worden beloond, dat weet ik zeker. Gr San

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sanzweef
Nog geen bericht gehad van uw dealer of Focal? Ik denk dat we allemaal nieuwsgierig zijn!
Mvg San _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
Half juli hoorde ik afgelopen week.... Stassen heeft weer met de importeur gebeld en dat is de nieuwe leverdatum. Als ze er dan niet weer niet zijn, stop ik ermee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardVanAfoort
  • Registratie: April 2010
  • Niet online

GerardVanAfoort

JAHRASTAFARI schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 18:47:
Half juli hoorde ik afgelopen week.... Stassen heeft weer met de importeur gebeld en dat is de nieuwe leverdatum. Als ze er dan niet weer niet zijn, stop ik ermee.
offtopic:
in een ander topic hadden we het over de Aria 948, jij zei toen dat bij Stassen een mooie setprijs mogelijk was. Maar zijn die Focal's nou zo in prijs gestegen (bij meerdere NL leveranciers).. Levertijden/krabte of stijgende kosten. Alhoewel ik nog steeds wel interesse heb vraag ik me dit toch af

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
GerardVanAfoort schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 22:51:
[...]

offtopic:
in een ander topic hadden we het over de Aria 948, jij zei toen dat bij Stassen een mooie setprijs mogelijk was. Maar zijn die Focal's nou zo in prijs gestegen (bij meerdere NL leveranciers).. Levertijden/krabte of stijgende kosten. Alhoewel ik nog steeds wel interesse heb vraag ik me dit toch af
offtopic:
Ik heb ze bij stassen kunnen krijgen voor 2050 incl. levering. Kwamen toen direct uit Frankrijk, waren net op de markt. Betreft de walnoten look versie. Volgens mij levert niemand anders in Nederland focal tegen deze prijzen. Dus hulde voor stassen wat dat betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sanzweef
Beste Jahrastafari,
Kop op nog even volhouden hoor. Ik zeg dit nu wel maar ik had ook gek geworden. Het wachten kan alleen maar beloond worden! Deze weken zijn als het een beetje mooi weer wordt zo om. Sterkte met wachten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
Ze zijn er!

Afbeeldingslocatie: https://s32.postimg.org/cyd50j2zp/DSC04341.jpg

Afbeeldingslocatie: https://s32.postimg.org/whhq9w1r9/DSC04337.jpg

Afbeeldingslocatie: https://s32.postimg.org/s9my150bp/DSC04339.jpg

Afbeeldingslocatie: https://s32.postimg.org/xz36lg6hx/DSC04328.jpg

Afbeeldingslocatie: https://s32.postimg.org/t1pm0c4it/DSC04324.jpg

8)

Nog geen oordeel over de geluidskwaliteit, de afwerking en "looks" vind ik in ieder geval fantastisch. Blij dat ik op een paar witte heb gewacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sanzweef
Ik ben erg benieuwd, ze zullen wel even moeten losspelen. Want ze moeten een beetje soepeler worden. Ze zien er prachtig uit en passen perfect in uw interieur. Laat het gauw weten hoe u ze vindt klinken. Gr San

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
Vandaag vrij en eens aan het luisteren. Buren zijn weg, dus extra gas erop - ondanks de ankerloze spouwmuur, tegen dit volume helpt dit niet meer....

Dat is wat mij als eerste opviel, hoe luid deze speakers kunnen gaan en toch compleet strak blijven. Hieronder wat songs en hoe ik ze op de focals vind klinken.

Matt Simons - Catch & Release (deepend mix). Na de crispy bass in het begin komt er na 35 seconden een veel diepere laag onder. Als bij 1.16 het liedje volledig los barst, staat het als een huis, ook op heel hoog volume. De bass voel ik dan echt op mijn borst terwijl de stem van Matt er luchtig bij klinkt. Open geluid met een strak pompend diep ritme eronder. Nice.

Skrillex - Fuck that. Lachwekkend als dit nummer losbarst op 1 min. hoe diep die bass duwt. Het gestuiter en die losse basslines, heerlijk. Zo cool hoe op 1.46 de beat er weer in kickt.

Muddy Waters - You gonna need my help. Heerlijke oude opname uit jaren 60. Klinkt nog altijd als een klok. Heerlijke dynamische weergave, zoveel dat zich in een rustig tempo voltrekt.

Com Truise - Future world. Heerlijke electro achtig bliepjes en beats. De bass is diep en vet. Nummer klinkt niet zo open en wat scherpte mbt de hihats. Zo is dit nummer gewoon.

Neils Lofgren - Keith don't go. Akoestisch nummer dat heel goed opgenomen is en ook nu heel goed klinkt. De gitaren zijn super crisp zonder scherp te worden. Laag is er ook voldoende als er weer eens op de gitaar gedrumd/geklopt wordt. Wat een dynamiek.

Booka Shade - Mandarine girl (album version). De bass bonkt erop los, stevig, vol, diep, strak. De basslijnen vlak na de start blijven duidelijk apart te horen, bass vertroebelt niet. Nummer komt dan met die "fluit" geluiden, heerlijk. Van diep en donker tot open/hoog.

Carla Thomas - I'll never stop loving you. Lekker nummer uit de stax tijd / jaren zestig. Niet goed opgenomen en dat hoor je. De strijkers doen op hoger volume gewoon pijn aan de oren. Maar zo hoort het vind ik, slecht opgenomen moet ook slecht klinken. Heeft ook zijn charme.

Haevn - Finding out more. Bass is diep en dreunt zonder dat de speaker / behuizing ook maar een krimp geeft. Mooi hoe deze soms even blijft "hangen". De stem klinkt lekker er bovenop, maar is iets doffig overprocessed

Paul Simon - Diamonds on the soles of her shoes. De stem van Simon sist erop los, zit volgens mij in de opname. Plaatsing is super je hoort de mensen zo staan. Lekker veel dynamiek.

Fleetwood Mac - Dreams. Hihat rechts valt duidelijk op en doet allerlei dingen, soms wat doffer, soms wat meer meer rechts/links. Drums zijn strak en droog. Stem van Stevie Nicks klinkt heerlijk maar heeft, vanuit de opname, hier en daar wat scherpte.

Patricia Barber - The beat goes on. Heerlijk die zwoele stem. La di da di di La di da da da. Hypnotiserend ritme, diep en donker. En dan komt op 2 min dat lekkere orgel erin. Smullen.

Patricia Barber - The Moon. Nog nooit zo goed gehoord. Deze plaat heeft flink wat volume nodig, je moet het behoorlijk hard zetten. Als op 1.20 de basslijn begint, droog, duidelijk, diep en vet. En dan haar stem, zo mooi zo ruimtelijk, zo mooi de galm.

Zeer tevreden dus en hoop dat ze met nog wat meer inspelen nog beter worden. Afwerking en bouwkwaliteit is super, zwaar ook. Maar het blijft een hoop geld. Ach ja, zoals de Duitsers zeggen: man gönnt sich ja sonst nichts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sanzweef
Beste Jahrastafari wat leuk om te lezen. Hoe vindt u de tweeter want die maakt een wezenlijk onderdeel uit van deze speaker. En ik denk dat ze zeker losser gaan klinken, en het laag zal volgens mij nog iets dieper worden omdat de ophangrubbers soepeler worden
Als ik vragen mag? Welke versterker heeft u? Welke luidsprekers had u hiervoor? En ik ben blij dat ze u nu al bevallen. Ik ben best wel een beetje jaloers. Veel luister plezier verder de komende weken. Gr San

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
Mbt tweeter: moeilijk om deze te karakteriseren, hij klinkt dan rauw, dan scherp, dan open en luchtig. Daarmee een soort van transparant, hij/zij geeft het hoog weer zoals het in de opname is. Verder merk ik dat de tweeter het allemaal nog een stapje luchtiger en "sneller" kan tov mijn vorige speakers. Ook blijft hij bij hoger volume heel duidelijk en helder.

Speaker die ik hiervoor had was de Focal Aria 948. Versterker is een AVM A2, redelikk onbekend, zie ook JAHRASTAFARI in "[Speakers] Het Focal Ervaringen Topic"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
Mooie speakers zeg veel plezier ermee!
Gebruik je deze speakers ook in combinatie met een subwoofer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sanzweef
Beste Jahrastafari,
Het lijkt me een mooie versterker! Lijkt me de electra's goed aan te kunnen sturen gezien de voeding van de versterker. En de electra's zijn natuurlijk mooier dan de Aria's. Laat over een tijdje weer eens horen of het geluid iets losser wordt. Gr San

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 169949

Beste Jahrastafari, ik bezit ook een setje 1028BE2's alweer een jaar of 2. Nu viel me op dat je beschrijft een avm2 te gebruiken i.c.m. de 1028BE2's, nog een voorversterker? een cdspeler of streamer? en zoja, welke. geniet van je set, ik vind t ook fantastische speakers,
Ze hadden in mijn geval wel wat meer tijd nodig om wat losser te komen en warmer te worden.
alhoewel ik tegenwoordig neig naar een setje epicon 6 van dali (wel ander budget). heb in een tweede ruiimte een setje epicon 2's aangesloten op een Linn majik dsm en die klinken (ook) super goed.

ps: de 1028be2's worden bij mij aangedreven door een akurate dsm&akurate 4200 van LINN.
Ps2: er werd eerder gesproken over lak: die zal niet gauw verkleuren. Hij is 7-laags gespoten. Speciaal procédé etc. Ik heb em in een kleur die blijkbaar niet meer geleverd wordt of er in elk geval niet meer bij staat (op de website) namelijk een bordeau-kleur zie bijv. https://headmania.org/201...standing-speakers-review/ maar t plaatje laat te wensen over.

[ Voor 23% gewijzigd door Anoniem: 169949 op 02-07-2016 01:04 . Reden: extra door topic gebladerd. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
Ik gebruik een bluesound node als streamer met de ingebouwde dac. Mogelijk ga ik dit ooit nog upgraden. Wil dit dan echt A/Ben op de set om te kijken of dit echt een verbetering is.

Een subwoofer gebruik ik niet, zou wel iets kunnen toevoegen, maar dan moet ik weer wat andere dingen in de setup wijzigen. De AVM heeft hier geen mogelijkheden toe (geen crossover etc.).

Zal nog een update geven als ze ingespeeld zijn.

Edit: wow, zie nu hoe duur de versterking/streamer is die jij gebruikt... :)

[ Voor 8% gewijzigd door JAHRASTAFARI op 05-07-2016 19:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sanzweef
Beste Jahrastafari
De Bluesound is volgens mij een mooi klinkend apparaat. Als je een connect hebt bv Spotify kan het erg goed klinken. Het kan natuurlijk altijd beter bv flac-bestanden op je netwerk zien te krijgen. Maar dan gaan we weer van de topic van de electra's af. Dat is ook weer niet de bedoeling. We zien over een tijd je update wel verschijnen. Gr San

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdwrist
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 07-06 11:36

jdwrist

En het antwoord is koekje

JAHRASTAFARI schreef op zaterdag 18 juni 2016 @ 10:12:
[...]
offtopic:
Ik heb ze bij stassen kunnen krijgen voor 2050 incl. levering. Kwamen toen direct uit Frankrijk, waren net op de markt. Betreft de walnoten look versie. Volgens mij levert niemand anders in Nederland focal tegen deze prijzen. Dus hulde voor stassen wat dat betreft.
En was dat per paar of per stuk? Ik ga ze over 2 weken bij Stassen beluisteren evenals de Aria serie + de CM10 S2 in combinatie met een cambridge versterker!

Live youre Life and Enjoy every Day

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sanzweef
Beste Jokapo,
Ik mag aannemen per stuk normale prijs is eur 6.000,- per paar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdwrist

jdwrist

Dat is de Electra 1028 BE 2 die zijn 3000 per stuk als ik goed kijk op Stassen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sanzweef
Sorry u had het natuurlijk over de Aria's, excuus! Gr San

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdwrist

jdwrist

Sanzweef schreef op vrijdag 22 juli 2016 @ 20:34:
Sorry u had het natuurlijk over de Aria's, excuus! Gr San
Nee had het over de Electra 1028 BE .... de oudere versie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sanzweef
Ja oke, die zie je inderdaad wel goedkoper voorbij komen. Maar is de prijs volgens mij nog steeds per stuk. Je ziet ook nog wel eens demo modellen aangeboden voor de eur 3.500,- tot eur 4.000,- per paar. Dat zijn de mogelijkheden om ze relatief goedkoop aan te schaffen. En wat je goedkoop vindt natuurlijk, maar je hebt dan wel zeker weten iets aparts in huis. Gr San :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
jokapo schreef op vrijdag 22 juli 2016 @ 20:37:
[...]

Nee had het over de Electra 1028 BE .... de oudere versie!
Oudere versie van wat? De 1028 BE (soms ook de BE 2 genoemd) is het actuele model de vorige heette 1027 BE.

De prijs waarnaar ik verwees was 2050 voor een paar aria 948 in walnoot. De electra 1028 BE zijn afhankelijk van de kleur. De witte die ik heb waren 3900 het paar. Elders 6600. Heel goede prijzen van stassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdwrist

jdwrist

JAHRASTAFARI schreef op vrijdag 22 juli 2016 @ 22:11:
[...]

Oudere versie van wat? De 1028 BE (soms ook de BE 2 genoemd) is het actuele model de vorige heette 1027 BE.

De prijs waarnaar ik verwees was 2050 voor een paar aria 948 in walnoot. De electra 1028 BE zijn afhankelijk van de kleur. De witte die ik heb waren 3900 het paar. Elders 6600. Heel goede prijzen van stassen.
Ah ok , maar bij stassen hebben ze op de website zowel een 1028 BE als een 1028 BE 2 staan??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
jokapo schreef op vrijdag 22 juli 2016 @ 23:46:
[...]
Ah ok , maar bij stassen hebben ze op de website zowel een 1028 BE als een 1028 BE 2 staan??
Klopt maar het is dezelfde speaker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sanzweef
Beste Jahrastafari, dat is inderdaad een mooie prijs van Stassen. U heeft ze zelfs nog apart in het wit besteld. Hulde voor Stassen! Gr San

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sanzweef
Beste Jahrastafari,
We zijn inmiddels ruim een maand verder. Kunt u al weer een update geven hoe het nu klinkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdwrist

jdwrist

Zo de kogel is door de kerk gegaan bij Stassen. Vanaf woensdag ben ik de gelukkig eigenaar van een paar Aria 936 in hoog glans wit in combinatie met de Marantz SR7010

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sanzweef
Beste Jokapo,
Van harte met de aankoop. Ik heb de Aria serie nog nooit gehoord
In de test van hifi.nl worden ze geprezen. Ik heb zelf de 816w. Laat eens weten hou u ze vindt klinken. Ook voor deze luidt, ze moeten eerst inspelen en wat losser worden. Waar speelde u hiervoor mee? Ik ben ook naar uw bevindingen benieuwd. Gr San

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sanzweef
Beste Jokapo,
Zijn ze geleverd?? Wilt u een berichtje geven aub. Bedankt, gr San

• jdwrist

jdwrist

Sanzweef schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 20:27:
Beste Jokapo,
Zijn ze geleverd?? Wilt u een berichtje geven aub. Bedankt, gr San
Beste San,

De Speakers en Receiver zijn gisteren geleverd! Vanavond gaan we de boel installeren en eens kijken hoe alles werkt. Hoe dat ze gaan klinken zal inderdaad nog even duren ..... Uurtje of 100 / 150 heb ik mij laten vertellen!

Hiervoor had ik een Denon AVR 2808 in combinatie met de Kef eitjes in gebruik. Daar ik steeds meer muziek beluister werd het qua front speakers dus tijd voor een "kleine" update!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sanzweef
We zijn met zijn allen benieuwd. Veel luister plezier alvast. Het is in vergelijking met zoals u zegt, de eitjes, wel een groot verschil waarschijnlijk. Gr San

[ Voor 3% gewijzigd door Sanzweef op 12-08-2016 22:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sanzweef
Sanzweef schreef op zondag 31 juli 2016 @ 18:19:
Beste Jahrastafari,
We zijn inmiddels ruim een maand verder. Kunt u al weer een update geven hoe het nu klinkt?
Beste Jahrastafari,
Heeft u nog de tijd gehad om te luisteren en een review te geven? Ik ben wel benieuwd of de Electra's nu optimaal klinken.
Gr San

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 809845

Hallo allen!

Kwam per toeval dit topic tegen en dacht, laat ik ook eens reageren met mijn ervaringen met Jm/Lab-Focal.

Heb een hele tijd een erg mooie set JmLab 816 Cobalt InAkustik gehad. W conus en de bekabeling en filter waren aangepakt door InAkustik. De JmLab's waren aangesloten op een erg mooie Denon AVC-A11sr. In Pure direct stereo welteverstaan. Echt een top toestel! Dit met een juiste opstelling resulteerde dit in subliem geluid! Dit had ik met mijn voorgaande Bose 901's (ahum) nog nooit gehoord. "Logisch" zullen velen wel denken;)

Toen kwam ik per toeval een errug mooie set Focal Electra 907BE tegen. Die nu dus ook nog steeds bij mij thuis staan. Wat kan ik zeggen?! Het is muziek wat ik hoor, geen 'cd'tje' meer. In vergelijking met m'n 816's is het geluid nog gedetailleerder, echter. Mooi los in de ruimte, het midden is 'spot on' en het hoog meer dan zijdezacht. Bij mooi opgenomen accoustische nummers denk je ín de studio te staan.
De speakers geven de muziek echt als door een vergrootglas weer!
Heb laatst toch gekozen voor een sub erbij aangezien ik in de lage regionen last heb van staande golven en de daarbij horende dip's. Net zo rond de 60hz. De sub zo opgesteld dat deze dip's nagenoeg perfect word opgevangen, en de sub zogoed als op het 0 db qua volume afgesteld. Top combi!
Dit zijn absoluut speakers die nog lang in mijn woonkamer verblijven! Ook omdat wanneer ik écht een stuk beter wil dan dit, voor mij onbetaalbaar is.

Met vriendelijke groet,
Niek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sanzweef
He Niek, wat leuk van je om ook te reageren. Geweldig dat je zo tevreden bent. Voor velen zal de geld kwestie een rol spelen om nog mooiere Focals te bemachtigen. Veel luister plezier. Gr San

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Sanzweef schreef op zondag 28 augustus 2016 @ 20:08:
He Niek, wat leuk van je om ook te reageren. Geweldig dat je zo tevreden bent. Voor velen zal de geld kwestie een rol spelen om nog mooiere Focals te bemachtigen. Veel luister plezier. Gr San
Hee hallo!

Ja dat zal zeker zo zijn. Geld is bijna altijd een issue;)
Toevallig kwamen mijn Focal's voor een redelijke prijs voorbij.
De vraag "hoe kan het nóg beter?" blijft altijd beetje terugkomen om de zoveel tijd, maar ik weet dat dit setje écht heel goed klinkt! Daar maar tevreden mee zijn:)

• Sanzweef
Beste Jahrastafari,
Hallo bent u daar nog? Ik denk dat we met zijn allen wel benieuwd zijn wat u van de Electra's vindt na het inspelen. Wilt u een update delen? Gr San

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
Sanzweef, ik zal binnenkort nog een update geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sanzweef
He mensen,
Is er niemand meer die op deze Tweakers iets te melden heeft. De heer Jahrastafari zal hopelijk nog een luister update van zijn mooie pas aangeschafte Electra's geven. Verder geen nieuws? Niemand bv een stel Sopra's aangeschaft.
Gr San

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
Bij hifi limburg (nabij Maastricht-Aachen airport) is er binnenkort een demo met de sopra en aria, zie http://hifilimburg.nl/ en hieronder:

LUISTERSHOW ZATERDAG 8 OKTOBER (gratis entree)
Zaterdag 8 oktober Focal show met de Sopra 1, 2, Aria 926 en de nieuwe Elear en Utopia hoofdtelefoons. Jan Lammers van Smart Audio zal deze dag de mogelijkheden van dit Franse topluidsprekermerk laten zien en horen.

De Aria 926 is een mooie vloerstaander die voor zijn geld (€999,-/stuk) erg fraai klinkt. De Sopra 1 en 2 zijn echte High End luidsprekers en we laten ze horen op de krachtige NAIM NAP 300 en NAIM N272. Een fantastische combinatie! Jan neemt deze dag ook de nieuwe hifi hoofdtelefoon mee, De Elear (€ 999,-).
Tijdens de audioshow zijn er 2 aanbiedingen: De Aria's met gratis hoofdtelefoon tw € 199,-. De Sopra's met gratis Elear hoofdtelefoon tw € 999,-.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sanzweef
Beste Jahrastafari,
Nog geen luistertijd gehad? Ik denk dat velen met mij benieuwd zijn naar uw bevindingen van de Electra's na deze periode. Kunt u een update geven aub. Mvg San

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joenevd
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13-06 07:54
Sanzweef schreef op dinsdag 18 oktober 2016 @ 19:22:
Beste Jahrastafari,
Nog geen luistertijd gehad? Ik denk dat velen met mij benieuwd zijn naar uw bevindingen van de Electra's na deze periode. Kunt u een update geven aub. Mvg San
Als je zelf zo geïnteresseerd bent, waarom ga je dan zelf niet bij een winkel luisteren? Daarnaast jeb je de wet koop op afstand, dus als het toch niet bevalt kan je ze terug sturen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Sanzweef schreef op dinsdag 18 oktober 2016 @ 19:22:
Beste Jahrastafari,
Begrijp niet zo goed waarom je JAHRASTAFARI hierover zo blijft lastigvallen, noch waarom je daar iedere keer weer het hele forum bij moet betrekken. :F
Dit begint op stalken te lijken, als J. zover is en er zin in heeft nog meer over zijn Focals te vertellen dan lees je dat wel, jaag deze man toch niet zo op.

Op Tweakers hoef je volgens de faq trouwens niet iedereen bij ieder bericht de meest uitgebreide groeten te doen, liever niet zelfs. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sanzweef
Nou sorry hoor. Het gaat dacht ik om de ervaring te delen hier op dit platform. Ik stalk niemand!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Sanzweef schreef op woensdag 19 oktober 2016 @ 21:00:
Nou sorry hoor. Het gaat dacht ik om de ervaring te delen hier op dit platform.
Dat ben ik 100% met je eens, dit soort dingen laten zich alleen niet op deze manier dwingen. ;)
Ik stalk niemand!!
Gelukkig maar, ik geloof ook niet in een boze opzet.

Toch turf ik in de snelligheid alleen op deze webpagina al 13 identieke oproepen richting J., soortgelijke vragen richting overige posters tel ik maar even niet mee.
Als deze ietwat buitensporige hoeveelheid niet onder "opvallend volgen" oid valt, hoe noem je het dan?? O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
Ik ben met de volgende update bezig, komt spoedig. Heb even andere zaken aan mijn hoofd. Niet erg, het enthousiasme van sanzweef, er zit idd weinig leven in deze thread.

[ Voor 13% gewijzigd door JAHRASTAFARI op 21-10-2016 08:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
JAHRASTAFARI schreef op vrijdag 21 oktober 2016 @ 08:43:
Niet erg, het enthousiasme van sanzweef.
Met enthousiasme is inderdaad niets mis, maar de manier waarop het nu wordt gevraagd is blijkbaar niet de meest geaccepteerde methode. Vanuit mijn rode naampje dan ook maar het verzoek om op deze manier geen statusupdates meer te vragen in dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

-

[ Voor 99% gewijzigd door Anoniem: 639074 op 23-09-2019 07:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 639074 schreef op vrijdag 21 oktober 2016 @ 10:10:
[...]

Ik lees er erg goede verhalen over en ga maar eens op zoek naar een hamer en de breekbare spaarvarkentjes van de kinderen.
Voor een audiojunk is immers niets veilig. :+

Grapje, maar ik hoop zulke Focals hier nog wel een keer te mogen begroeten, liefst nog voor er een gehoorapparaat moet worden aangemeten.
Jammer dat je een stel Sopra's niet echt in een maandje bij elkaar gespaard krijgt. :-(
Marktplaats goed in de gaten houden! Daar komt nog wel eens wat leuks van Focal voorbij ;) Nieuw is het voor mij ook niet te betalen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
Zoals eerder beloofd, bij deze nog een update. Minder tijd gehad om te luisteren dan eerder gedacht door leuke en minder leuke "life events".

Ik ben erg tevreden over mijn set Focal Electra 1028 Be. Er gaat niks anders meer komen de komende jaren, tenzij ik de lotto ga winnen. Het is voor mij de top qua prijs/kwaliteit. Om nóg betere speakers te vinden, zal ik waarschijnlijk véél meer moeten uitgeven. Niet enkel aan de speakers, maar dan zal ook de rest van de keten geüpgrade moeten worden. De wet van de verminderende meeropbrengsten maakt dat dit voor mij zo'n beetje het optimum is, voor bij elkaar al heel veel geld. De volgende stap naar bijv. de Focal Sopra 2 (of andere speakers zoals de Wilson Audio Sabrina) is erg groot qua financiën.

Als ik de 1028 zou moeten omschrijven, zou ik kiezen voor woorden als compleet, gebalanceerd, volwassen. Het geluid is neutraal, rauwe muziek klinkt rauw, gepolijste geperfectioneerde opnamen klinken verbluffend verfijnd. Er is veel detail, een goede ruimtelijke weergave en opvallend is dat het geluidsbeeld erg homogeen / uit één stuk is. Ook bij zeer luide volumes. Bij mijn vorige set, de Focal Aria 948, had ik het gevoel dat deze eerder uit de bocht vloog bij hoge volumes. De bas verloor sneller controle, het geheel klonk niet meer zo lekker. Het laag is bij de 1028 indrukwekkend in die zin dat het strak en diep/vol tegelijk kan gaan. Ongelofelijk hoe 2 relatief kleine woofers per kast dit geweld kunnen doen losbarsten. De 1038 zal er met 3 x 18 cm ipv 2 x 16,5 cm, ongetwijfeld nog een flinke schep opdoen.

Het inspelen heeft ook zijn effect, het klinkt nu nog verfijnder, smoother hoog. Aan de hand van onderstaande nummers wil ik jullie even een beeld geven van wat nummers en wat mij dan opvalt bij de 1028:

Paula Cole - Tiger. Wat een nummer is dit. Volume lekker omhoog schroeven. Als de bas erin kickt op 0:47, maar jongens..... wat een sound, wat een geweld en controle tegelijkertijd... en dan gaat het op 1:01/1:02 nog even dieper, wow. De focals leveren echt een voelbare ervaring. Hier nog even de uitslag van één van de basspeakers gefilmd, op standje erg luid: YouTube: Focal 1028 Be speaker excursion

King Tubby - Drumilly Rock. Een jaren 70 dub plaat van dub grootmeester King Tubby. Pompende bas met rauwe reggae rhythm gitaar en snoeiharde en retestrakke snare, heerlijk. De kick van de basdrum is diep, vet en strak. De vocal er rustig bovenop, relaxed en smooth bovenop het verder vrij rauwe nummer.

The Cure - A Forest. Niet het meest hoogstaande qua opnametechniek, maar voor mij nog altijd een heerlijk nummer. De intro is rauw, schel, de gitaar heeft duidelijk zijn ruwe kanten. Opname ruis klinkt zacht door. Als het dan begint met de monotome drums, klinkt linksachter de gitaar, verder weg. De stem van Robert Smith mooi een beetje begrensd in het midden, met het zachte s gesis in zijn stem. Genieten.

He Xun Tian - Earth Drums. YouTube: He Xun-Tian - Earth Drums [HQ] Weer eentje voor standje ver open. Wat een geweld. Drukkende, bonkende, onstuimige, stampende basdrums die af en toe nog een tandje dieper en harder gaan. Daar bovenop allerlei percussie die breed van links naar rechts een plek krijgt, ook ver buiten de speakers. Zou mooi zijn voor op een begrafenis, een soort rhythm of life op het juiste hoge volume.

Michael McDonald - I Keep Forgetting. Fijne intro, lichtvoetige en strakke drums. Voor sommigen vooral bekend van "Regulate" van Warren G and Nate Dogg. En dan de geweldige stem erop, heerlijk zuiver, 100% hem, eerst nog rustig in de intro en dan met al zijn passie vanaf "Every time you're near....". De clavinet (of rhodes?) on top en de rhythm guitar, wat klinkt dat swingend. Hier nog een leuke video over dit nummer: YouTube: Yacht Rock Episode 7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

-

[ Voor 101% gewijzigd door Anoniem: 639074 op 21-09-2019 07:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
Anoniem: 639074 schreef op vrijdag 21 oktober 2016 @ 15:35:
[...]

Ik denk laat ik dat nummer ook eens opzetten, maar ik kan het niet vinden, noch bij haar broer Paolo. ;)
Klopt de titel wel en zo ja op welk album staat het??
Sorry, moest Paula Cole zijn ipv conte.... :+ was misschien aan andere dingen aan het denken... >:)
[...]
[...]

De audio van dit filmpje klinkt ernstig vervormd, lijkt mij geen gezonde oefening voor de speakers. :+
De microfoon van de iphone trekt dit helaas niet, het geluid is gewoon loepzuiver, kan nog een stuk harder. Credits voor de focals....geven geen krimp! Veel andere luidspreker gehad die dan allang de geest gaven of vreselijk klonken. Dit is echt een opmerkelijke "feature"...
[...]
Gebruik jij je speakers vooral voor stereo, of maken zij ook deel uit van een surround HT??
Stereo. De surround is apart in dezelfde ruimte, compacte set van Martin Logan met XTZ subwoofer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sanzweef
Ik was vorige week voor een boodschap in Alkmaar en kon de hifizaak Tune Inn daarbij mooi bezoeken. Tunn Inn is een leuke kleine zaak en heeft ook de Focal Electra 1028 BE staan. Ik kwam onaangekondigd binnen en de eigenaar zette de Focals gelijk aan de versterker. En ze klinken zoals ik had vewacht, zeer detailrijk wat zonder moeite wordt weergegeven. Heel strak en met een rustig geluidsbeeld. Kortom, dat wordt dus sparen want ze zijn echt bijzonder. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
Sanzweef schreef op zondag 11 december 2016 @ 18:57:
Ik was vorige week voor een boodschap in Alkmaar en kon de hifizaak Tune Inn daarbij mooi bezoeken. Tunn Inn is een leuke kleine zaak en heeft ook de Focal Electra 1028 BE staan. Ik kwam onaangekondigd binnen en de eigenaar zette de Focals gelijk aan de versterker. En ze klinken zoals ik had vewacht, zeer detailrijk wat zonder moeite wordt weergegeven. Heel strak en met een rustig geluidsbeeld. Kortom, dat wordt dus sparen want ze zijn echt bijzonder. _/-\o_
Aha, nu heb je ze zelf eens kunnen beluisteren. Mooi. Welke versterker werd gebruikt?

Die van mij (AVM A2) heeft het afgelopen weekend opeens begeven (melding "memory test failed" bij aansluiten stroom), er komt geen geluid meer uit.... leve de mini besturingssystemen in versterkers... :'(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12-06 17:15
27 december een luistersessie bij stassenhifi. O.a. De focal aria 926/936 beluisteren. Ben benieuwd!😎

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sanzweef
Ik weet niet welke versterker erop stond, maar wel een met voldoende voeding en dus vermogen om ze goed aan te sturen. Ook vanaf verschillende bronnen muziek gehoord, van cd, nas en Tidal met hoge resolutie (abonnement). Gewoon erg mooi. Wat vervelend dat je versterker panne heeft, geen zekeringen die stuk zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdwrist

jdwrist

Hulleman schreef op maandag 12 december 2016 @ 22:03:
27 december een luistersessie bij stassenhifi. O.a. De focal aria 926/936 beluisteren. Ben benieuwd!😎
die 936 ga je van genieten denk (heb ze zelf uiteindelijk ook gehaald daar)

Pagina: 1 ... 16 ... 19 Laatste