Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jw1973
  • Registratie: april 2010
  • Laatst online: 07-02 19:27
Ik heb de Chorus 826W nog draaien op een Onkyo Receiver. De tijd en het budget laten het toe om een nieuwe stereo-versterker aan te schaffen. Ik lees maar weinig terug over de combi speaker-versterker.
Uiteraard een subjectieve vraag, maar toch ben ik benieuwd! Een eerste voorkeur, puur op recensies is nu de Roksan Kandy K2 (evt. de Roksan K3), de Hegel H80 of Primare i21 (grotere broer wordt te duur)
Budget max €1500/1600. Ik maak overigens al gebruik van de DacMagic Plus van Cambridge.
Alvast bedankt voor jullie ervaringen!!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
  • Registratie: april 2005
  • Laatst online: 20:43
Een receiver, brrrrr. ;-)

Ik kreeg mijn Denon 1911 receiver niet aan het klinken op mijn stereo set. Bleef het gevoel houden dat er nog altijd ergens iets met het geluid werd gedaan. Ook al was het standje "direct".

Dus toch mijn goede oude stereo versterker verder ingezet.

Kijk of je een zaak kunt vinden waar je 2-3 modellen kunt vergelijken; thuis. Ik zelf zou neigen naar de hegel. Kun je meteen je dac verkopen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DSmarty
  • Registratie: februari 2000
  • Niet online
Zo, dit weekend wat "boodschappen" gedaan 8)

Had tot op heden de combo:
826W Fronts
CC800W Centre
714V Rears
Denon AVR-4520 (icm DBT-3313UD)
Velodyne SPL-1000 Sub

Was eigenlijk op zoek naar vervanging voor de rears, maar kwam "helaas" een niet-te-weerstane demo-set van Electra 1028 BE-2's tegen bij IntoSurround :X

Middagje op luistersessie geweest en uiteindelijk met een lege bankrekening maar volle kofferbak huiswaarts gekeerd :) Kan niet anders zeggen dat ik er echt elke luisterminuut van geniet. Zowel in het laag, het midden als het hoog klinkt het naar mijn bijzonder subjectieve mening briljant. Kan het niet goed omschrijven, maar het lijkt wel of de "bandbreedte" in het hoog echt enorm is, alle subtiele verschillen worden overgebracht, daardoor enorm veel dynamiek. (zonder af en toe richting "randje schel" te gaan, wat ik bij de andere set heel af en toe wel ervoer). Als je naar een stuk pianowerk luistert heb je het idee dat je elke nuance qua indrukken van de toetsen hoort.

De 714V's zijn afgevoerd, de 826W's krijgen een tweede leven in de vorm van rears. (Is er een contest voor meest overkill rears? O-) )

Had in eerste instantie nog wat twijfels of mijn AVR-4520 de Electra's goed kan aansturen, vandaar dat ik deze maar mee heb genomen naar de luistersessie (tevens voor een beter vergelijk)> Geen enkel probleem _/-\o_
(Sterker nog: Lijkt wel of deze combi nog een stuk beter presteert dan icm de 826W's)

• JAHRASTAFARI
Late reactie, maar: wow, wat een speakers zijn dat. Aankoop voor het leven, tenminste zo denk ik altijd met speakers (en ben ondertussen aan het 15e paar). Foto's zijn welkom.

Heb je kunnen vergelijken met de Aria 948, die intosurround ook als demo heeft staan?

Veel plezier ermee!

In de professional serie overigens ook weer een nieuw model, tussen de Twin 6 be en de SM9 gepositioneerd, voor 2300 per stuk, de Trio6 BE:

Nu met voetpedaal bediening om de luidspreker in 2 weg te gebruiken (voor monitoring/vertaling naar "mindere" mainstream speakers) - iets dat de SM9 altijd al had moeten hebben - en draaibaar mid/hoog gedeelte. _/-\o_

Ben altijd benieuwd naar vergelijkingen tussen de actieve pro series en de passieve consumenten series.

JAHRASTAFARI wijzigde deze reactie 31-08-2015 13:41 (9%)

• Soeski
  • Laatst online: 19-02 15:05
En toen viel het ineens al maanden stil hier? :)
Ik krijg binnenkort een proefopstelling met 2x Focal Aria 936. Ik heb de 926 beluisterd en ben toch wel erg enthousiast. Ze werden aangestuurd door een Arcam AVR750, dus ik heb de Arcam AVR550 besteld (nieuw model). Mijn huidige NAD T775 gaat er uit. Als dit bevalt komt er ook een Focal Center, Focal 1000 Sub en 2x Focal 906 bij voor de rears. De prijs/prestatie verhouding bevalt me erg goed, alsmede de looks. Ze zijn wel wat groter dan mijn huidige Lektor 6 speakers. Het gaat er om of ze ook klinken bij mij thuis natuurlijk, op een stenen vloer en i.c.m. de afmeting van de ruimte en de plaatsing van meubels.
Alternatief is de Dali Rubicon 6 of 8 serie. Wel een pak duurder, maar ook weer net even beter. Daar heb ik ook een opmerking over lopen in het Dali topic overigens. Ze hebben beide in ieder geval de WAF; ik mag van vrouwlief kiezen wat ik wil. ;)

• sunhillclan
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 18-02 22:51

sunhillclan

Hallootjes

Hoi, Het is hier inderdaad niet erg actief, dus laat ik dit draadje maar wat leven geven.

Nu een kleine twee weken mijn eerste "setje" gekocht bij AudioExpert in Den Bosch. De service en informatie die ik van de verkopers kreeg was erg goed en naar mijn mening voldoende om daar wat te kopen. Na meerdere bezoekdagen waarbij ik verschillende fronts (B&W 684 S2 en KEFQ500) heb getest heb ik de keuze gemaakt voor Focal Chorus 726.

Mijn 2.0 opstelling is als volgt:

AV Receiver: Marantz SR5010
Fronts: 2x Focal Chorus 726 (rosewood)

Verder, geen kabel wat gesmeed is in maanlicht door kaboutertjes oid, wel standaard 2x2,5 speakerkabel (not twisted).
Dit in combinatie met een Samsung 46ES8000 tv, PS4 en een Ziggo interactieve tv box.

Nu even sparen en later in het jaar uitbreiden met:
- 2x Focal Chorus 705 (boekenplank, rosewood)
- 1x Focal Chorus CC700 (rosewood)
- 1x Woofer (nnb)

Ben nu wel erg tevreden met mijn beginopstelling, moet wel eerlijk vertellen dat mijn oude set (Logitech Z5500) niet meer kon. Daarbij gebruik ik mijn opstelling met name voor films en gaming en niet zozeer voor muziek.

Vraagje aan jullie: hebben jullie nog een sugestie voor een woofer? Ik heb een woonkamer van ca 6 x 10 + open keuken van 3x7. En ik heb een laminaat vloertje liggen met maar 1 buur (hoekhuis).

vwb de WAF factor hier een tip: maak een foto van een boekenplank speaker, stuur deze door en kom vervolgens met een vloerstaander thuis. als ze zegt dat het niet dezelfde speaker is geef dan aan dat het om de kleur ging en niet om de speaker :D. Tenminste, zo krijg ik het voor elkaar.

Rustaaaahhhhgg

• Soeski
Als je van een Logitech Z5500 komt heb je wel al een stap gemaakt inderdaad. Weliswaar van 5.1 naar stereo, maar kwalitatief wel een verschilletje! De Focal Chorus lijn vind ik ook erg mooi om te zien, heb deze set niet gehoord zelf. Rosewood is een mooie keus als het in je interieur past, maar dat zal dan wel ;)

Wat ik altijd wel frappant vind is de prijsverschillen van de receivers. Die Marantz SR5010 kan "alles" wat b.v. een Arcam AVR550 ook kan, heeft nog veel meer Watt per kanaal en kost maar 25% van de prijs van die Arcam.

Je hebt een enorme woonkamer en keuken (60m2 is echt huge; ik heb collega's die wonen in huizen van 70m2 - 90m2) en de speakers die je gekozen hebt worden geadviseerd tot zo'n 40m2. Het hangt er natuurlijk wel vanaf hoe ze gepositioneerd zijn, en het is natuurlijk ook onzin dat je ze in een ruimte van 60m2 niet meer zou horen. Voor de woofer; heb je gekeken naar de woofer(s) van Focal zelf? Hun nieuwste product, de Sub 1000 F, is een 1000W subwoofer die lekker mee speelt zonder op te vallen. Hoe meer kracht, hoe makkelijker hij de lage tonen op een relaxte manier kan brengen zonder dat je de aanwezigheid dus merkt. Zeker in jouw ruimte zou ik dus kijken naar veel power en goede plaatsing van de sub, of zelfs overwegen als gamer/filmliefhebber om 2 subs aan te gaan sluiten. Nogmaals, afhankelijk van hoe je apparatuur nu staat, de bank, de tafel enz enz.
Wat de WAF betreft; meestal een lastig punt. Jij bent er goed mee weggekomen zo te zien, maar een 705 laten zien en dan thuiskomen met een 726 is toch wel..."spannend". Formaat is dusdanig afwijkend dat vrouwlief daar wel echt van kan gaan sputteren.... ;)
Aan de andere kant kent ze je vast al goed en weet ze precies waarom je het zo aangepakt hebt haha... Mijn aanpak was anders; gewoon vrouwlief meenemen naar de audiozaak. Zij kijkt puur esthetisch en ik naar de specs en merk. De Focals had zij eerder gezien dan ik en ze was meteen enthousiast "wow mooi!". Ik wacht nog steeds op een demo van de Focals bij mij thuis i.c.m. de AVR550.

• sunhillclan

sunhillclan

Hallootjes

quote:
Ja joh het verschil tussen een Z5000 en dit is enorm dat klopt, Rosewoord vonden we mooi staan aangezien de omgeving bijna helemaal wit is, behalve de vloer. vwb ons huis, de woonkamer en keuken hebben we zelf "groter" gemaakt. Het huis is zit op de hoek, waarbij er een uitbouw is langs het huis. Door verschillende muren te slopen en verplaatsen hebben we een enorme living gerealiseerd dus dat is wel mooi groot ja, al zeg ik het zelf.
Vwb de focal speakers, ik had al aangegeven dat het voor films en gaming is gekocht. Muziek staat bij ons echt op de achtergrond en zal (hoogstens) bij een feestje of bbq in de zomer harder aan staan. maar dan nog is er genoeg "power"voor een goede achtergrond.

Tja die prijsverschillen zou ik echt niet weten. Misschien dat Acram meer naar het professionele neigd dan Marantz? Ik ken Acram niet goed genoeg(waarschijnlijk vanwege het prijstechnische) het ging er mij om dat de AV receiver toekomstproof is (ca 5-7 jaar) en met de opties van SR5010 was het voor dit moment 'toekomst' proof met hdmi 2.0a, hdcp2.2 en ondersteuning voor verschillende dolby dtx geluidssporen.

Vwb de woofer, daar ben ik nog niet helemaal over uit. Ik heb nog geen onderzoek gedaan, maar ik dacht, laat ik de vraag stellen. :) hopelijk dat iemand de Woofer topichttp://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1663518 aanvult met meer informatie O-)

WAF, ze kent mij inderdaad goed genoeg om geen energie te steken in een discussie :+ (kleine nuance, ze had al diverse hints gekregen hoor) :9

btw, @soeski, hoe is de demo gegaan?

sunhillclan wijzigde deze reactie 25-01-2016 12:55 (37%)

Rustaaaahhhhgg

• FeaR
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 06:44
quote:
sunhillclan schreef op maandag 25 januari 2016 @ 12:54:
[...]
Tja die prijsverschillen zou ik echt niet weten. Misschien dat Acram meer naar het professionele neigd dan Marantz? Ik ken Acram niet goed genoeg(waarschijnlijk vanwege het prijstechnische)..
Je betaalt deels voor de naam, dat zal altijd zo blijven. Verder is een Arcam van binnen toch wat mooier opgebouwd met een ringkern trafo in plaats van een bloktrafo (wat overigens niet altijd beter hoeft te zijn), maar het verschil zit in deze vooral in het Room EQ-systeem wat Arcam mee geeft: Dirac Live. Dat zit toch zeker wel in het hogere segment ten opzichte van de andere software.
quote:
...het ging er mij om dat de AV receiver toekomstproof is (ca 5-7 jaar) en met de opties van SR5010 was het voor dit moment 'toekomst' proof met hdmi 2.0a, hdcp2.2 en ondersteuning voor verschillende dolby dtx geluidssporen.
De tijd dat je jaren kon doen met S/PDIF en maximaal DTS dan wel Dolby Digital kon krijgen zijn voorbij. HDMI gaat minder lang mee en die versies vliegen om je oren. Je hebt nu als HDMI 2.0 waar de 4K standaard nog niet eens geheel is ingeburgerd. Idem met audio, sinds kort hebben we Dolby Atmos en DTS-X, het is een kwestie van tijd voordat ze weer met iets nieuws komen. Op dat vlak is een receiver haast een PC geworden die al verouderd is als je de winkel uit loopt. Maar als je geen drang hebt om weer een upgrade te doen gaat een receiver best wel even mee gelukkig :)
quote:
Vwb de woofer, daar ben ik nog niet helemaal over uit. Ik heb nog geen onderzoek gedaan, maar ik dacht, laat ik de vraag stellen. :) hopelijk dat iemand de Woofer topic http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1663518 aanvult met meer informatie O-)
Qua subwoofers vond ik de Focal in toentertijd niet genoeg bieden voor wat je er voor moest betalen. Plus qua looks was het niet mijn ding (te groot en lomp). Dat was toen nog wel de voorloper - de Chorus reeks - maar bij andere merken kreeg je meer voor hetzelfde dan wel minder geld. Nadeel is mogelijk dat het qua looks allemaal niet bij elkaar past. Al is de SUB 1000 f een redelijk rechttoe kubus dan nog zie je snel of deze wel of niet bij de set hoort. Tussen High Gloss Black zit bij diverse merken al kleurverschil, als je naar een houtfineer gaat wordt het helemaal lastig.

Van wat ik zo ziet kost een Focal SUB 1000 f net geen 1300 euro. Dat vind ik behoorlijk wat geld voor een gesloten 12" model dat tot 24 Hz (-3 dB) gaat. Voor minder geld heb je een SVS-SB1000 of SB-2000 die behoorlijk gelijkwaardig aan de Focal zijn. Of de andere kant op: voor iets meer heb je dan een SVSound SB13-Plus die vooral qua output meer zal leveren. Puur SVS als voorbeeld nemende omdat het behoorlijk populaire subwoofers zijn.

Ikzelf kon toen goedkoop aan een Velodyne SPL-1200 Ultra (krengen doen nu €2249,- :X) komen en ben toen daar voor gegaan.

Modbreak:
Mocht iemand zich geroepen voelen om de TS aan te vullen met de huidige modellen Aria dan wel Sopra, doe mij dan een DM :)

PSN-ID: FeaR1986 || Xbox Live Gamertag: FeaR1986

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• JAHRASTAFARI
quote:
FeaR schreef op maandag 25 januari 2016 @ 16:14:
[...]
Van wat ik zo ziet kost een Focal SUB 1000 f net geen 1300 euro. Dat vind ik behoorlijk wat geld voor een gesloten 12" model dat tot 24 Hz (-3 dB) gaat. Voor minder geld heb je een SVS-SB1000 of SB-2000 die behoorlijk gelijkwaardig aan de Focal zijn. Of de andere kant op: voor iets meer heb je dan een SVSound SB13-Plus die vooral qua output meer zal leveren. Puur SVS als voorbeeld nemende omdat het behoorlijk populaire subwoofers zijn.
Ben je nu niet HT subs aan het vergelijken met "hifi" subs, hoe arbitrair dit verschil ook moge zijn?

Ik weet in ieder geval dat mijn focal CMS sub (studio monitor reeks) heel erg fijn spul is.

• FeaR
quote:
JAHRASTAFARI schreef op dinsdag 26 januari 2016 @ 13:22:
[...]
Ben je nu niet HT subs aan het vergelijken met "hifi" subs, hoe arbitrair dit verschil ook moge zijn?
Ik vind een subwoofer van bijvoorbeeld het genoemde SVS niet per definitie meer een HT sub dan de Focal of welk ander dedicated speaker merk ook. Dat zal vooral liggen aan de opbouw van de subwoofer, dat is ook de reden dat ik de SB nam als voorbeeld en niet de PB. Al hoeft een gepoort model zeker niet onnauwkeurig te zijn. Overigens wordt van haast elk merk gezegd dat de subwoofers relatief aan de prijs zijn en er meer te krijgen is. Geloof dat alleen Monitor Audio wel een mooie gesloten 15" in het assortiment had die wel erg scherp was.

FeaR wijzigde deze reactie 26-01-2016 13:32 (7%)

• Soeski
Sja, die grens is inderdaad een grijs gebied. Wat is nog Home Theater en wat is echt HiFi? Zelfs de audiofielen zijn het daar niet over eens. Als je erg generiek kijkt is een Focal sub of een SVS geen Home Theater meer, met prijzen >1200 euro. De meeste mensen kopen een hele 5.1 set voor dat geld, of minder. Aan de andere kant zijn er mensen die dat soort dingen echt niet HiFi kunnen noemen, die lachen er om. Die komen met speakers en subs van >€ 6.000,- per stuk, en dat is in die wereld dan nog maar instap. Een beetje leuke vloerstaander kost € 10.000,- als je écht wat moois wilt.
Maargoed, on topic: Focal zit ook een beetje op het snijvlak (De Chorus en Aria dan); het kost wel wat meer dan een standaard setje, maar het wordt vooral duurder omdat er een goede receiver bij moet. Daar doe je echter weer jaren mee, al ben ik met je eens dat de technieken wel harder gaan inzake HDMI versies, 3D, 4K UHD en dan vooral 4:4:4@60Hz.
De 1000 F van Focal Aria is voor mij al een hele upgrade, komende van een Lektor Sub. 24Hz voor de Focal t.o.v. 31Hz voor de Lektor en dan ook nog met veel meer power... natuurlijk is de prijs ook niet gelijk. Ik heb nog geen definitieve keuze gemaakt, moet het eerst horen allemaal. Helaas is de receiver nog altijd niet leverbaar.

• FeaR
Het zal ook afhangen van wat je er mee wilt gaan doen of je het HiFi noemt of HT. Bepaalde speakers ga je ook niet meer in surround neer zetten omdat het voor films geen meerwaarde meer heeft. De eerste persoon met de Grande Utopia als front en de Stella Utopia dan wel Diablo Utopia als rear moet ik nog tegenkomen. Al was er op een Amerikaans forum wel iemand met de Utopia als front en dan de Electra voor de 7.x.

Ik twijfel soms wel eens om de gehele 5.0 weg te doen (de subwoofer wel behouden) en dan een paar Sopra neer te zetten. De 816W als rear is eigenlijk gewoon overkill en absurd. Ik kon er goedkoop aan komen omdat het om het laatste paar in Satin Black ging plus ik kocht tegelijkertijd een 65" plasma. Maar ik ben toch bang dat ik het surround ga missen en tevens de plaatsing niet goed krijg voor die relatief grote speakers.

Luxeprobleem....

• Soeski
Dat zijn inderdaad nog hele andere prijzen ja, vloerstaanders van 40.000 per stuk, of alleen al 5000 voor een boekenplankmodelletje. Ik vraag me wel af of je ook nog echt hoort dat deze 6x zo goed (duur) zijn als b.v. een Dali Epicon 8.
Luxeproblemen zijn de leuksten! Ik denk dat je genoeg mensen blij kan maken met een setje 816W hier op het forum, als front speaker. Zeker de mensen die nu nog een 5.1 Samsung/Sony/Pioneer/Vulmaarin setje hebben.
Voor muziek luister ik in principe stereo, maar ik vind de Enhanced Stereo nog wel mooi (de achterspeakers mee laten spelen, dus dubbel stereo). Dit moet dan qua timing wel perfect zijn zonder dat je echo's gaat horen enzo. Normaal gesproken mis je de achterspeakers niet voor muziek, maar met films en gaming is het wel erg tof. Ik zou zeggen; neem een setje Sopra front en Sopra boekenplankjes :)

• sunhillclan

sunhillclan

Hallootjes

Ik heb nu de speakers (726) ongeveer 3 weken staan en ik moet eerlijk zeggen dat ik nu aan het twijfelen ben of ik uberhaupt wel rears pak en niet alleen het ga houden bij fronts, center en sub. Deze speakers geven echt mooi en diep geluid en vanaf div. zitposities meer dan genoeg volume.

40K ps voor een vloerstaander ed, daar draait het volgens mij niet meer om geluid, maar om prestige en showfactor ofzo. vraag me af of er tweakers zijn die zulke dingen hebben en zo ja, dan ben ik wel benieuwd :)

vwb HIFI of HT (just smile and wave) :p

Rustaaaahhhhgg

• Soeski
Ik vind ze niet eens per se mooi ook, voor die 40K per stuk. Anyway, hier nog altijd wachten helaas. Nog geen zicht op levering van de nieuwe receiver dus ook voorlopig geen demo met de Aria 936 in mijn eigen huis. Als dit nog heel lang duurt sluit ik ze misschien wel aan op de huidige receiver, maar aangezien die problemen heeft na de SW update is dat niet ideaal. Wel perfect te vergelijken dan met mijn huidige speakers.
Inzake de rear speakers; ik zou ze met muziek niet missen nee. Met films en gaming toch wel (PS/4), de positionering van het geluid is dan echt wel goed te horen en voegt wat toe vind ik. Maar; geen grote vloerstaanders achter, gewoon boekenplank op een standaard zodat ze nog wel goed te plaatsen zijn (en je niet gebonden bent aan een meubel waar ze op staan).
Vroeger had ik de bank tegen de muur, maar dan staan de achter speakers dus altijd naast je. Dit is niet ideaal, het geluid gaat dan echt langs je. Je moet ze dan echt naar je toe draaien. Nu staat de bank meer op 1/3e van de muur af, dus het geluidsbeeld is veel completer.
Na calibratie van het setje dat ik nu heb had hij wel de rears +4db gegeven en de sub -12db (!). Ik heb dus het volume van de sub zelf maar wat naar beneden gedraaid maar calibratie voegt wel echt wat toe.
Kan niet wachten op die Focals! :(

• JAHRASTAFARI
Als achterspeakers gebruik ik al jaren kleine crap speakers. Voor films geeft dit de effecten die genoeg toevoegen. Ik vind het prima zo. Je kunt ook kijken voor kleine focal dome speakers, deze zijn ook als flax variant te krijgen.

• Bhagavad
  • Registratie: december 2014
  • Laatst online: 05:06
quote:
FeaR schreef op dinsdag 26 januari 2016 @ 14:50:
Ik twijfel soms wel eens om de gehele 5.0 weg te doen en dan een paar Sopra neer te zetten.
Maar ik ben toch bang dat ik het surround ga missen en tevens de plaatsing niet goed krijg voor die relatief grote speakers.
Kies ook eerst de speakers en pas daarna het huis eromheen. ;)
quote:
JAHRASTAFARI schreef op vrijdag 29 januari 2016 @ 06:18:
Als achterspeakers gebruik ik al jaren kleine crap speakers. Voor films geeft dit de effecten die genoeg toevoegen. Ik vind het prima zo.
Het is ook maar net wat je eigen situatie is.
Wij zitten met de ruggen naar een glaswand waaraan je geen kleine speakers kunt ophangen en speakerstands leveren qua footprint ook amper iets op, terwijl je dan wat zwaartepunt betreft wel met omkukkelen moet gaan rekening houden.
Ingewikkeld met kleine kinderen en dartele honden, wij houden het maar comfortabel bij een stel stevige speakers die rotsvast blijven staan. ;)

Alhoewel, ik heb hier al gezien dat "met de juiste inzet" ook speakers van 40+kg kunnen omdonderen, het was dat ik hem die keer in de val nog net halverwege kon opvangen. :(

Bhagavad wijzigde deze reactie 29-01-2016 08:24 (74%)

• Soeski
Een van de reden dat wij alle katten hebben weggedaan... ze krabben aan de woofers / tweeters (allemaal gaatjes er in nu) en sprongen op de speakerzuilen als ze elkaar achterna zaten of gewoon "het wat hogerop zochten". Dat is niet zo erg, maar het er _af_ springen wel... ik heb 1x net op tijd kunnen vangen, 1x was 's ochtends vroeg... dan hoor je dus alleen "BAM!" en daar ligt ie. Op de zijkant. Ik heb een grindvloer en de speaker is donker houtfineer... er zat niks tussen de speaker en de vloer, dus dat is nog geluk bij een ongeluk (anders echt kapot/deuken). Nu alleen maar krassen. Maar toch... GRRRR!
Dat was al klote, maar moet er met nieuwe Focals helemaal niet aan denken... dus bye bye katten :)

• sunhillclan

sunhillclan

Hallootjes

quote:
dus bye bye katten
Dus dat ja! hahaha :) Moet er niet aan denken dat mijn staanders aan het liggen zijn. ;w

Rustaaaahhhhgg

• JAHRASTAFARI
Idd weg met die katten. Net als een hond nergens goed voor anders dan het bederven van de luchtkwaliteit. >:)

• Soeski
Ik zie zojuist dat de prijs van de Focal Aria 936 nog verder gedaald is, dus dat is goed nieuws. De set komt steeds dichterbij. Wacht nog steeds op een goede aanbieding en luistersessie helaas, dus nog geen beslissing genomen. Nu ik de laatste tijd veel meer tijd aan muziek aan het besteden ben, het instellen van de huidige speakers, inlezen in crossovers, roll-overs, dB-correcties, room correction enz enz wordt het wel een steeds leuker onderwerp. En dan ben je ineens niet meer tevreden met je huidige set haha...

• JAHRASTAFARI
Nu ik een tijd de Aria 948 heb en zeer tevreden ben, steekt het aloude upgrade virus weer een toe. Opeens hoor ik stemmen in mijn hoofd, die zeggen: "toch maar niet een set Electra 1028 BE 2 kopen?" "of een diablo utopia?" "of een 1008 BE 2 voor erbij?"

Heeft iemand de 1028 BE 2 wel eens beluisterd in vergelijking met de Aria 948?

Wat is überhaupt het verschil tussen een 1028 BE en en 1028 BE 2? Of is er helemaal geen verschil? Op de focal site zie ik staan 1000 BE 2 serie en dan als model de 1018 BE zonder "2" erbij?

• FeaR
Diablo Utopia is wel mooi, alleen wel een heel andere prijsklasse. Volgens mij betaal je daar meer dan 5000 euro per stuk voor. Tweedehands wel voor minder te krijgen natuurlijk (veelal rond hetzelfde bedrag per paar). Ik heb ze één keer bij iEar gehoord en miste wel direct het diepere laag. Al was het misschien niet een heel eerlijk vergelijk aangezien ik daarvoor naar de Stella had geluisterd :P Maar aangezien de Aria 948 ook voorzien is van redelijke woofers kan ik me voorstellen dat je hetzelfde gaat ervaren.

• JAHRASTAFARI
Het is zo dat mijn ruimte nog niet optimaal is. Ik ga een "akoestisch schilderij" plaatsen (ongeveer 3,5 m2) en een deel van de woonkamer krijgt een krukwand. Hoop dat dit de galm verder terug kan dringen. Komen ook nog wat extra meubels/stoelen.

Wil dat het beter wordt, maar weet niet goed wat dan te moeten doen. Misschien dat de ruimte aanpassingen al voldoende zijn.... Ik ben ook gecharmeerd van bijv. een lyngdorf 2170 met roomcorrection, omdat dit ongeveer hetzelfde kost als een upgrade naar de 1028 (die mijn eerste focal keuze zal zijn).

JAHRASTAFARI wijzigde deze reactie 04-02-2016 11:10 (12%)

• Soeski
Als het goed is dan eindelijk volgende week vrijdagmiddag de demo met de Aria 936. Ben benieuwd!

• JAHRASTAFARI
De demo is dus thuis, neem ik aan? Ben benieuwd wat je ervan vindt, Focal is de laatste jaren goed bezig. Overal goed aangeschreven, in het algemeen (zeer) positieve reviews van mensen op forums.

Misschien heb ik een set Aria 948 binnenkort te koop..... Ik kan de Electra 1028/1038 helaas nergens in de buurt naast elkaar vergelijken, alleen Aria en Sopra. De Electra serie gaat eruit eind dit jaar hoor ik.

De vraag is in hoeverre zo'n Electra echt beter is. 90% van de user reviews op forums die ik kan vinden zeggen dat dit toch echt weer een andere klasse is.

• Soeski
Ja, de demo is thuis. Ik heb een grindvloer en meer kale muren, dus dat gaat echt anders klinken dan in de winkel daar met tapijt en padding-material op de muren. De Focals klonken daar veel neutraler/directer dan de Rubicon 6, dus ik ben benieuwd hoe dit thuis is met allebei. De Rubicons waren warmer, meer gekleurd al. Weet nog niet wat er nou mooier is voor mij zelf.

De Aria 948 heb je pas sinds oktober 2014 zie ik, dus daar kan je nog wel wat voor krijgen. De Electra is inderdaad andere koek; 3300 per speaker. je mag voor het dubbele geld van de 948 ook wel wat verwachten denk ik zo. Wel prachtig om te zien die dingen, vind ik ook belangrijk :)

• JAHRASTAFARI
Slechte akoestiek moet je aanpakken wil je echt kunnen genieten. De galm neemt zoveel weg van hoe het zou kunnen klinken. De weergave wordt continu "verstopt" door de galm. Klap maar eens in je handen en hoor hoe lang de echo klinkt. Een vloerkleed enzo helpt al veel.

Volgende week komt hopelijk het akoestische schilderij dat ik besteld heb, ben benieuwd.

Waarom ga je niet "meteen" voor de 948?

• Soeski
De ruimte wordt nog wel iets meer aangekleed, dat komt wel goed. Niet specifiek voor de speakers, maar meer algemene aankleding. Er hangt nu een aluminium schilderij aan de andere wand (tegenover de speakers) dus dat zal niet echt dempen ;)

Dat ik niet voor de Aria 948 ga is grotendeels vanwege de grootte van die speakers. Ze zijn (ik vind) ze écht te groot. In combinatie met waar ze komen te staan past dit gewoon niet; dan staan ze voor mijm balkondeur en voor mijn slaapkamer deur aan de andere kant deels in de weg. Tevens vind ik de 948 too much; dat heb ik echt niet nodig in de ruimte waar ze staan (~39m2 woonkamer + ~12m2 open keuken er aan). De speakers staan op het korte stuk (breedte), ze staan dus alle 6 (2x voor, center, 2x achter en sub) op een oppervlak van 5x5m en niet in de lengte van de kamer.

• JAHRASTAFARI
De 936 is even hoog, vergeet dat niet. Is ook geen kleine speaker, alleen enkele cm's smaller en minder diep.

Je ziet, het valt wel mee... :+

In een HT setup zou ik dan misschien eerder gaan voor de 926, want die is echt kleiner en lager. Maar de 936 is natuurlijk ook een goede keuze. :)

JAHRASTAFARI wijzigde deze reactie 19-02-2016 15:25 (11%)

• Soeski
Noem jij bijna 8cm breder en 5cm dieper maar niks! Het wordt al krap met de 936 qua afmetingen naast het TV meubel in mijn kamer (qua breedte). De keuze voor de 936 is ook gevallen op de volledigheid van de speaker (extra bass reflex woofer). Ik speel nu altijd muziek af in 2.1, omdat ik laag mis met de Dali Lektor 6 (die heeft maar 1 bass reflex, 1x midrange woofer). Ik ben wel blij dat ze de poorten aan de voorkant hebben en niet achterop, zoals de Dali Rubicon. Die zou idealiter echt ver van je muur moeten staan en dat hoeft met de Focals dus niet. A.s. vrijdagmiddag is de demo van beiden; can't wait!

• JAHRASTAFARI
Ben ook zeer benieuwd naar je ervaringen. Veel luisterplezier alvast.

Ik ben nog aan het nadenken wat ik ga doen. De afgelopen tijd dankzij het weer weer flink zitten luisteren en wat zijn de Aria 948's eigenlijk heerlijk. Geluid komt heel goed los van de speakers, gaat diep genoeg, mooie stemweergave, veel details zijn te horen.

SWMBO ( :> ) wil alleen de electra's in het rood (acajou heet dat), dus met rode zijkanten. Vind dit ook wel mooi, maar weet niet of dit zo'n courante kleur is als ze ooit weer weg gaan (heb al zeker 15 paar luidsprekers versleten/geupgrade).

JAHRASTAFARI wijzigde deze reactie 20-02-2016 13:27 (82%)

• FeaR
quote:
Soeski schreef op zaterdag 20 februari 2016 @ 11:49:
De keuze voor de 936 is ook gevallen op de volledigheid van de speaker (extra bass reflex woofer). Ik speel nu altijd muziek af in 2.1, omdat ik laag mis met de Dali Lektor 6 (die heeft maar 1 bass reflex, 1x midrange woofer).
Ikzelf vond het verschil tussen de 826V en 836V niet extreem qua het bereik in het laag. De x36 heeft wel een extra woofers en poort maar de twee poorten zijn kleiner dan de ene grote op de x26. De x26 vond ik al wat meer in balans, toen de 826W toen kwam was de keuze natuurlijk helemaal snel gemaakt. Dat iets minder bereik in het laag vang je toch wel op met de subwoofer.
quote:
JAHRASTAFARI schreef op zaterdag 20 februari 2016 @ 13:16:
...wil alleen de electra's in het rood (acajou heet dat), dus met rode zijkanten.
Signature, de vorige versie van de kleur die je aanhaalt, heb ik een keer te koop zien staan. Het is veelal Slate Grey als je iets uit de Electra-serie tegen komt. Een iets exotischere kleur is altijd lastig. Iemand op HT Forum had ze een heel typische kleur geel/beige laten spuiten (wegens beschadiging) en wel zo verkocht.

• Soeski
Dat lagere bereik opvangen met een sub doe ik dus nu. Het speelt op zich lekker mee, dus het is een prima oplossing voor stereo muziek. Wel moet je dan de goede balans vinden op de sub in stereo modus op de AVR en volume op de sub zelf. Als je dan films gaat kijken of series, wil je het misschien weer anders. Het is allemaal in te regelen, maar ik zou het wel lekker vinden als de stereo muziek gewoon top klinkt zonder sub. Ik ga het meemaken vrijdag a.s.
De dealer neemt dan ook de Dali Rubicon 6 mee (dus zonder de extra lage woofer van de 8); dan heb ik meteen een goed vergelijk. Ook mijn huidige speakers laten we staan ter vergelijk. Als ik dan toch de Rubicons lekkerder vindt klinken dan de Focals, kies ik alsnog voor de 8.

Ik hoop het alleen niet; want:
Wat ik wel als "probleem" ervaar; van de Rubicon serie is er geen "passende" subwoofer, en de LCR is echt... echt groot en lelijk haha. Die past niet onder de TV en is eigenlijk bedoeld om op te hangen. Die kan ik dus letterlijk nu niet kwijt op een goede plek, behalve boven de TV... jakkes. Dan gaat de Ambilight er weer aan.

Kortom; voorkeur ligt bij de Focal en dat is tot nu toe voornamelijk ook uit esthetisch en praktisch oogpunt.

• FeaR
Ik bedoelde dat als je toch een subwoofer hebt het niet zo veel uitmaakt of je speaker 6 Hz lager gaat dan een andere. Zodra je een (goede!) subwoofer hebt zal deze mijn inziens namelijk altijd wat toevoegen aan de speakers. Het is inderdaad lastig dat de voorkeur met muziek of film net wat anders is. Nu is dat wel op te lossen door snel het menu van de receiver in te duiken of als je een subwoofer met remote hebt. Maar toch ben ik nog steeds verbaast dat mijn vorige mid-end receiver van tien jaar oud een optie had die ik nergens anders terug heb gevonden: een speciale setting voor "Pure Direct". Daar kon je de voor alleen die stand aangegeven of de subwoofer mee mocht spelen en indien ja op welke crossover, volume, et cetera. Crossover daar net wat lager dan bij films gaf de set dan een wat neutraler geluid.

Qua geen passende subwoofer bij een speaker heb ik mezelf al vaker over uitgelaten dat het mijn inziens geen probleem hoeft te zijn. Die Rubicon LCR is wel echt een apart geval. Beetje het idee wat XTZ ook had met de 99.26 (?): je kan elke speaker ook als center gebruiken door de tweeter een kwartslag te draaien. Een beetje typische oplossing wat vooral qua looks niet echt is wat je wilt. Andere optie is een center uit een andere serie of merk, maar dat zal ook niet "passen" zoals je wilt.

In ieder geval: have fun vrijdag!

• JAHRASTAFARI
quote:
FeaR schreef op maandag 22 februari 2016 @ 14:40:
Een mooie fotoverslag? :+ :)

• Soeski
@Jahrastafari: Ik zal kijken wat ik kan doen! :)

• Soeski
quote:
Ik bedoelde dat als je toch een subwoofer hebt het niet zo veel uitmaakt of je speaker 6 Hz lager gaat dan een andere. Zodra je een (goede!) subwoofer hebt zal deze mijn inziens namelijk altijd wat toevoegen aan de speakers. Het is inderdaad lastig dat de voorkeur met muziek of film net wat anders is. Nu is dat wel op te lossen door snel het menu van de receiver in te duiken of als je een subwoofer met remote hebt. Maar toch ben ik nog steeds verbaast dat mijn vorige mid-end receiver van tien jaar oud een optie had die ik nergens anders terug heb gevonden: een speciale setting voor "Pure Direct". Daar kon je de voor alleen die stand aangegeven of de subwoofer mee mocht spelen en indien ja op welke crossover, volume, et cetera. Crossover daar net wat lager dan bij films gaf de set dan een wat neutraler geluid.

Qua geen passende subwoofer bij een speaker heb ik mezelf al vaker over uitgelaten dat het mijn inziens geen probleem hoeft te zijn. Die Rubicon LCR is wel echt een apart geval. Beetje het idee wat XTZ ook had met de 99.26 (?): je kan elke speaker ook als center gebruiken door de tweeter een kwartslag te draaien. Een beetje typische oplossing wat vooral qua looks niet echt is wat je wilt. Andere optie is een center uit een andere serie of merk, maar dat zal ook niet "passen" zoals je wilt.

Precies mijn punt inderdaad; het is lastig om een goede setting voor je sub te vinden die zowel voor muziek als voor films/tv goed is. De crossover en volume doe ik op de sub zelf (hij zit op LFR aangesloten en krijgt altijd 200Hz en lager gevoerd door de receiver dacht ik), dus dat is niet makkelijk aan te passen. Ik vind zeker dat het wat toevoegt ook aan muziek nu, de sub. Maar juist voor pure stereo (zoals de meeste muziek is) zou het lekker zijn als de mains ook gewoon laag kunnen. Mijn huidige sub speelt vanaf 30Hz, mijn huidige mains vanaf 47Hz. Ik ze in het laag best wat zwakjes, en als ik dat oppomp met DIRAC (room correction software) dan gaan ze snel vervormen. Bij piano muziek mis je de bas niet zo, maar ik draai nogal gevarieerd en dan merk je het wel.

De Focal zou tot 39Hz moeten gaan (32Hz low point), dat komt best in de buurt van de sub. Ik ga met DIRAC wel zien wat ze echt aankunnen i.c.m. mijn receiver, en wel op welke frequentie ze beginnen te reageren. En natuurlijk hoe het klinkt!

De Rubicon set kan je natuurlijk aanvullen met een andere center en sub (of de Lektors die ik nu heb laten staan) maar de kleur is anders, uiterlijk is anders... het voelt als concessies en daar houdt Soeski niet van! :)

• sunhillclan

sunhillclan

Hallootjes

Hee Soeski, ik ben benieuwd wat het wordt! have fun!

@Jahrastafari, wtf 15 paar luidsprekers versleten? dat doe je goed :P btw, wat vraag je voor je Aria's 948? just curious.

Rustaaaahhhhgg

• Soeski
quote:
....Maar toch ben ik nog steeds verbaast dat mijn vorige mid-end receiver van tien jaar oud een optie had die ik nergens anders terug heb gevonden: een speciale setting voor "Pure Direct". Daar kon je de voor alleen die stand aangegeven of de subwoofer mee mocht spelen en indien ja op welke crossover, volume, et cetera. Crossover daar net wat lager dan bij films gaf de set dan een wat neutraler geluid.
Om hier nog even op terug te komen; gister ontdekt dat mijn nieuwe AVR dit ook kan, min of meer. Ik kan voor de stereo modus kiezen of de sub mee moet spelen en het volume apart regelen (in dB's dan wel), maar toch! Nu heb ik de sub gewoon half open staan en voor stereo+sub modus staat deze op -8 dB. Dan is de bas echt een stuk minder als deze meespeelt met muziek, maar wel wat sterker met tv/films/Netflix zonder dat ik aan het potmetertje moet draaien achterop elke keer. Alleen de crossover is altijd gelijk, maar die staat toch altijd maximaal. Dat verandert misschien als ik de Focals heb staan (en houd!).

• JAHRASTAFARI
quote:
sunhillclan schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 16:33:
Hee Soeski, ik ben benieuwd wat het wordt! have fun!

@Jahrastafari, wtf 15 paar luidsprekers versleten? dat doe je goed :P btw, wat vraag je voor je Aria's 948? just curious.
Onderstaand een overzicht (grotendeels geen eigen foto's).

Op 3-3-88 de eerste set gekocht bij de V&D, 100 gulden per stuk:

Die gingen al snel kapot (niet door mijn schuld... :+ :D ) je bent jong en je wilt wat.

Toen hele kleine Jamo's gehad. Toen een aantal BNS speakers, de E3 en de Combo geloof ik:

De combo:

De E3:

Toen op infinity overgestapt, de RS 3001:

B&W DM 220i gehad, wat een waardeloze dreunerige dof klinkende dingen waren dat:

Hier raak ik de chronologische volgorde een beetje kwijt :9 :+

B&W DM 305 gehad, nog altijd niet mijn geluid:

Bose 901 serie 5 gehad, leuk als experiment maar ook niet meer dan dat, absurd veel vermogen nodig:

Zelfbouw PA speakers met Electro Voice 15 inch bass en RCF 1 inch hoorns (onderste en bovenste op deze foto uit de archieven:

Tannoy CPA 15, wat een vette dingen waren dat, gortdroge kallende bas, nooit moeten wegdoen:

Infinity kappa 90, heel fijn:

Infinity Omega IRS, ook heel fijn, maar wel erg groot en lelijk van kleur:

Philps FB825 (ooit gekregen en ook weer weggegeven - hoe overigens deze foamranden totaal verrot zijn op de foto is mij een raadsel, die wat ik ken zijn nog 100% in orde):

En nu in bezit:

Focal CMS studio monitoren + CMS Sub op studeer/werkkamer.

5.1 setup woonkamer:

Martin Logan Motion 4 (left / right) en 8 (center) en crap achter speakers

XTZ 99 W10.16 subwoofer:

En de Focal Aria 948 als stereo speakers los van HT/5.1, oude foto is nu weer anders:

Ik weet nog niet wat ik ga doen, dus ook nog geen prijs voor de 948.

JAHRASTAFARI wijzigde deze reactie 25-02-2016 12:32 (15%)

• Soeski
Holy crap wat waren de meeste speakers toch foeilelijk vroeger :D

• JAHRASTAFARI
quote:
Soeski schreef op donderdag 25 februari 2016 @ 11:28:
Holy crap wat waren de meeste speakers toch foeilelijk vroeger :D
Jazeker, maar lelijke speakers zijn er nog altijd.

Mooi om allemaal mee te maken door de jaren heen. Van de radio opnemen op cassette. De CD show op de radio, kon je perfect opnemen. De komst van de CD. SACD. MP3. Napster. FLAC. Demonoid.

• sunhillclan

sunhillclan

Hallootjes

hoookay, je houdt je geschiedenis bij :S maar wel erg leuk om te zien. Je hebt het waarschijnlijk nodig voor je werk of hobby.

Die aria's zijn wel erg mooi, ik heb mijn 728's in rosewood. dus mijn vrouw ziet het verschil niet als ik ze vervang. hahaha.

Rustaaaahhhhgg

• Soeski
quote:
JAHRASTAFARI schreef op donderdag 25 februari 2016 @ 11:52:
[...]

Jazeker, maar lelijke speakers zijn er nog altijd.

Mooi om allemaal mee te maken door de jaren heen. Van de radio opnemen op cassette. De CD show op de radio, kon je perfect opnemen. De komst van de CD. SACD. MP3. Napster. FLAC. Demonoid.
Je kon de CD show perfect opnemen op cassette, maar dan had je alsnog maar 8-bit stereo 22KHz geloof ik. :) Ach, toen vonden we het top. Napster destijds eigenlijk nooit veel mee gedaan. Grappig dat het helemaal terug is.
Momenteel verzamel ik alle muziek inderdaad in FLAC/WAV. Ik heb ook wat SACD's in .DIFF (?) formaat, die kan ik niet overal afspelen. Overigens moet je op een gemiddeld geluidssetje je best doen om verschil te horen tussen FLAC en Sporify "Extreme" (320kbit/s). Maar als je dat eenmaal wel gehoord hebt, b.v. door ook een hele goede audio set in de auto, dan wil je dat thuis ook... en dan is het eind zoek :D

• JAHRASTAFARI
Het was een onrustige nacht voor soeski ( :+ ) maar nu is het eindelijk zo ver: vandaag is de demo/test thuis. :*) :)

• Soeski
:) Ik heb heerlijk geslapen. Ik denk dat dat erger is als je jong bent. Nu kijk je er wel naar uit, maar je ligt niet meer wakker van de zenuwen ofzo. Dat komt ook omdat er al een heerlijke set staat natuurlijk, dus het is een verbetering en niet iets geheel nieuws.
Vanmiddag omstreeks 14.00 is de aftrap ;)

• JAHRASTAFARI
En?

• Bhagavad
quote:
Hij heeft goed geslapen maar is beroerd wakker geworden, geef hem nog even tijd. ;)

• JAHRASTAFARI
Ik heb gisteren de knoop doorgehakt en een set Focal Electra 1028 BE besteld! In het wit besteld omdat dit weer eens wat anders is dan zwart - nee ik vind het gewoon strak uitzien:

http://cdn.shopify.com/s/files/1/0884/4842/products/electra-1028-be_5_1024x1024.jpg?v=1441248839

http://www.hifi-solution.com/2015-tonytheme_cloudzoom_big/focal-electra-1028be-2.jpg

http://www.procinema.ru/UserFiles/Image/148-4_1.jpg

Zoals een Duitse leverancier het zo mooi zegt:

http://i161.photobucket.com/albums/t236/pipodekutclown/Focal%201028%20BE%20white_zpsvdeqvp5d.png~original

:9~ Ben superblij. De Aria 948 gaan nu de verkoop in. Ik wil er 1800 voor. Super speaker voor dat geld.

• Bhagavad
quote:
JAHRASTAFARI schreef op zondag 28 februari 2016 @ 09:19:
Ik heb gisteren de knoop doorgehakt en een set Focal Electra 1028 BE besteld! In het wit besteld omdat dit weer eens wat anders is dan zwart - nee ik vind het gewoon strak uitzien
Wit mmmm, dat is een héél duur inlegkruisje. :+

Ontiegelijk gefeliciteerd natuurlijk en weet je al wat er hierna nog te wensen valt??
Had je de nieuwe 1028BE al eerder vergelijkend 'beluisterd' met je eigen 948??
Ben wel lichtelijk jaloers op al dit moois. ;)
quote:
:9~ Ben superblij. De Aria 948 gaan nu de verkoop in. Ik wil er 1800 voor. Super speaker voor dat geld.
Wat voor kleur hebben jouw 948's??

• JAHRASTAFARI
quote:
Bhagavad schreef op zondag 28 februari 2016 @ 09:54:
[...]

Wit mmmm, dat is een héél duur inlegkruisje. :+

Ontiegelijk gefeliciteerd natuurlijk en weet je al wat er hierna nog te wensen valt??
Had je de nieuwe 1028BE al eerder vergelijkend 'beluisterd' met je eigen 948??
Ben wel lichtelijk jaloers op al dit moois. ;)

[...]
Wat voor kleur hebben jouw 948's??
Inlegkruisje? :?

Walnoot zijkanten/zwart front. Ook al is dit geen echt hout, de speaker ziet er prima uit, mooi afgewerkt met leer aan de voorkant en glas aan de bovenkant, mooi speakers en magnetisch front/doek.

http://i161.photobucket.com/albums/t236/pipodekutclown/59a9f322ed032cf0e632912b63f37570_zps6da7643b.jpg~original

JAHRASTAFARI wijzigde deze reactie 28-02-2016 10:02 (8%)

• Bhagavad
quote:
Ja sorry "sort of speak" hier in huis, als je eenmaal die associatie hebt met "wit" dan krijg je die niet meer van je netvlies. O-)
quote:
Walnoot zijkanten/zwart front. Ook al is dit geen echt hout, de speaker ziet er prima uit, mooi afgewerkt met leer aan de voorkant en glas aan de bovenkant, mooi speakers en magnetisch front/doek.
Prachtige speaker, voor mij helaas net iets te laat ben ik bang.
Heb zeer recent een stel nieuwe frontspeakers gekocht en ik vrees de hogere hand in huis als ik nu wéér begin.
Je moet de goden niet te vaak verzoeken. ;)

Bhagavad wijzigde deze reactie 28-02-2016 10:17 (5%)

• Soeski
Zo, ben ik dan met mijn eerste bevindingen. De man was keurig ruim voor tijd bij me, ik was zelf net thuis uit werk. We zijn begonnen met even snel kijken naar de huidige set-up. Daarna de Focals naar boven gesjouwd. De Rubicons pas later. Op de foto zie je een Philips 55PUS8601, een Arcam AVR550, een Horizon box, een PS/3 en PS/4 en een Dali Lektor center speaker. Op de laatste foto zie je een stukje van de Dali Lektor Sub.
De luisterafstand is ~3 meter van de fronts, 1,5m van de rears, 3,9m van de sub.

Diverse soorten muziek geluisterd, waaronder:

- Seal (Lossless stereo)
- Sade: Soldier of Fortune (Lossless stereo)
- Monica: Still Standing (Lossless stereo)
- Tiesto (Lossless DTS - 5.1)
- Phil Collins: Going Back (Blu-ray stereo en Master-HD)

Vervolgens ook de Rubicon 6 aangesloten (je ziet er maar 1 op de foto, de ander was al afgekoppeld):

En feitelijk hetzelfde setje weer geluisterd. Met name de Blu-ray van Phil Collins.
Hierna de Focals weer aangesloten en nog een keer geluisterd.

De Arcam AVR550 doe je ziet stuurde alles aan. We hebben ook de front even op "Large" gezet, zodat deze alle frequenties gevoed zou krijgen en er niks naar de sub gaat. Dit ook omdat de andere speakers nog mijn huidige Lektor set zijn (zie de center op de foto).

Voordat ik de knoop doorhakte hebben we het gehad over toonhoogtes, de tweeter verschillen en hoe e.e.a. over kwam uiteraard. De dealer kleurde mijn mening totaal niet en wachtte eerst af wat ik zelf vond, alvorens het te verklaren of bevestigen. Erg prettig dat je niet een kant op gepraat wordt.

Na diverse keren wisselen en luisteren was de keuze toch wel helder. Het zijn de Focals geworden! De manier waarop Focal alle instrumenten en toonhoogtes van elkaar scheidt beviel me erg goed. Dali Rubicon kwam erg mooi binnen met specifieke geluiden (openingsgitaartje of piano aan het begin van een nummer), dat viel erg op en had wel een "wow"-factor. Maar; als de muziek drukker begon te worden (zang met achtergrondkoor, triangel, piano's, gitaren, drumstel, violen en blazers) kon Focal de diverse geluiden erg goed individueel weergeven, waarbij de Dali er meer één geheel van maakte. Dat is zeker ook een kwestie van smaak, maar het leek alsof de Rubicon er soms een brei van maakte. Het klonk zeker niet slecht, maar mij sprak de scheiding van het geluid me juist meer aan.

De Dali heeft de baspoorten aan de achterkant, dus deze hebben we wat meer naar buiten gezet waar er ruimte was. De Focal heeft twee baspoorten aan de voorkant en één grote aan de onderkant (dit verklaart meteen de voet met ruimte die eronder zit; daar moet dus lucht uit!).

Een verschil tussen deze speakers was nog wel dat de Focal de extra baspoort heeft, die deze Rubicon 6 "mist". De Rubicon 8 heeft deze wel. Ondanks dat gaat de Rubicon 6 ook mooi laag, maar heel anders dan de Focal. Deze is veel directer, neutraler, vlakker misschien wel. De Rubicon is veel beschaafder als speaker, alsof er al een "nice" filter overheen gaat.

Na ruim 2 uur dus afscheid genomen van de dealer en een mooie prijs gemaakt. Hij neemt mijn volledige Lektor set in, inclusief de NAD T775 AVR. Hij heeft de Lektor fronts al meegenomen en de rest laten staan. Ik heb meteen de Focal 900CC, Focal 906 en Focal 1000 F Sub besteld. Deze worden op korte termijn geleverd zodat alles Focal is. Ik kan er niet tegen om verschillende speakers/looks te hebben in huis...

Ik heb zojuist de stickers eraf getrokken, dus nu zijn ze officieel niet nieuw meer :+

• FeaR
@ Soeski
Nice!

@ JAHRASTAFARI
Zeer nice die Electra's. Ik ben vooral benieuwd wat je van de W-woofer en W-middentoner vindt ten opzichte van de Flax in de Aria.

• JAHRASTAFARI
@Soeski: gefeliciteerd met de aanschaf van deze mooie set! _/-\o_ :9~

En bedankt voor het verslag. Ook ik hoor liever alles apart qua geluid, of liever gezegd duidelijk onderscheidbaar / analytisch. Zoals je het beschrijft levert de dali meer een "brei" op van geluid.

In het Duits zeggen ze: "man gönnt sich ja sonst nichts". :)

Dat is wel een heel bedrag bij elkaar, dat je ook zo maar de complete set koopt en ook nog met de toch wel prijzige (maar ongetwijfeld elke cent waard) focal sub 1000F erbij. Netjes gedaan.

Als ik de foto zie, begrijp ik nu heel goed waarom een 948 net iets te breed zou zijn. Dan zou je bijna zijwaarts door de deur moeten. :X

@FeaR: ben ook heel benieuwd. Heb ooit gelezen dat de W speakers in verschillende gradaties wordt gemaakt (hoe dik/sterk het membraam zou zijn). Datzelfde geldt ook voor de beryllium tweeters, ook die zijn telkens net weer anders. Wat je dan vaak ziet is het "de beryllium tweeter uit de utopia reeks", maar dat is dan toch weer net even anders.

• FeaR
Vooral in de hogere segmenten (Utopia weet ik zeker, Sopra volgens mij niet) komen de W-woofers ook met "Power Flower". Dat is toch wel heel anders koek van de constructie.

• Soeski
quote:
JAHRASTAFARI schreef op zondag 28 februari 2016 @ 17:20:
@Soeski: gefeliciteerd met de aanschaf van deze mooie set! _/-\o_ :9~

En bedankt voor het verslag. Ook ik hoor liever alles apart qua geluid, of liever gezegd duidelijk onderscheidbaar / analytisch. Zoals je het beschrijft levert de dali meer een "brei" op van geluid.

In het Duits zeggen ze: "man gönnt sich ja sonst nichts". :)

Dat is wel een heel bedrag bij elkaar, dat je ook zo maar de complete set koopt en ook nog met de toch wel prijzige (maar ongetwijfeld elke cent waard) focal sub 1000F erbij. Netjes gedaan.

Als ik de foto zie, begrijp ik nu heel goed waarom een 948 net iets te breed zou zijn. Dan zou je bijna zijwaarts door de deur moeten. :X
Het ging me altijd al om een 5.1 opstelling. De Arcam + TV had ik ook al bij hem gekocht eerder dit jaar, dus het is inderdaad 1 grote deal geworden. Gek is het hoe je pas na verloop van tijd meer uit je Lektor set haalt qua geluid en kwaliteit (door de jaren heen), en als je dan andere speakers aankoppelt lijkt het net alsof de Lektors de "My First Sony" zijn. Wat een verschil zeg... en dat terwijl de Lektors toch ook 600 euro per stuk hebben gekost (natuurlijk, alles is relatief; 600 euro is niks in de HiFi wereld). Veel mensen kopen voor dat geld een hele 5.1 set tenslotte.
Aangezien de dealer de hele set inneemt (op mijn verzoek, ook al kan hij er niks meer mee) moet er inderdaad een complete set komen. Hij gaf me aan dat de Focal 1000 sub echt hele andere koek is dan de Lektor Sub die ik nu heb (op zich logisch ook; fysiek groter en 1000W t.o.v. 300W nu) en dat deze veel meer in staat is om subtiel mee te spelen (aanvullen ipv opvullen).
Mijn huidige Lektor sub laat ook een dip zien in de 50-60Hz range; volume zakt in elkaar. 30-50Hz is goed, en boven de 60Hz is het ook weer goed en na 180Hz zakt deze weg. Ben benieuwd, ik kreeg het met DIRAC ook niet weggepoetst, die dip.

Op de foto is het ietsje vertekend, maar inderdaad. Het past nu precies tot aan de muurtjes; de deuren zijn geheel vrij. Dat zie je niet zo goed op de foto vanwege de hoek, maar de speakers houden precies op bij de deurposten. De 948 zou inderdaad iets uitsteken en frankly; deze zijn al groot genoeg. De Rubicon 6 was al mini als je die naast de 936 ziet, laat staan naar mijn Lektors. Mijn vriendin vond de Lektors 1 (rears) zo schattig klein, dus ik heb haar alvast voorbereid op de komst van de 906... 8)
Haar eerste reactie toen ze thuis kwam en ze de 936 zag, was ook: "Zo, die zijn best groot" :)

Ik heb dit weekend veel afgespeeld qua muziek, veelal "Stereo Direct" modus. Ik laat de sub nu niet meer meespelen, dat is eigenlijk niet meer nodig nu. De 936 produceren zelf al mooi laag, ook al staan ze op "small". In Stereo Direct zouden ze wel alle frequenties gevoerd moeten krijgen dacht ik (dus "large"). Ik merk wel dat als ik muziek luister maar er niet voor ga zitten, de multi-channel stereo of Dolby beter is. Stereo Direct is alleen leuk als je echt op de bank gaat zitten en gaat luisteren. Als je in huis bezig bent of in andere kamers bent dan vind ik het fijner als alle speakers meespelen (geluid is minder gericht).

• NeWSJuNK
  • Registratie: augustus 2010
  • Laatst online: 19-02 14:21
quote:
Soeski schreef op maandag 29 februari 2016 @ 11:24:
[...]

Het ging me altijd al om een 5.1 opstelling. De Arcam + TV had ik ook al bij hem gekocht eerder dit jaar, dus het is inderdaad 1 grote deal geworden. Gek is het hoe je pas na verloop van tijd meer uit je Lektor set haalt qua geluid en kwaliteit (door de jaren heen), en als je dan andere speakers aankoppelt lijkt het net alsof de Lektors de "My First Sony" zijn. Wat een verschil zeg... en dat terwijl de Lektors toch ook 600 euro per stuk hebben gekost (natuurlijk, alles is relatief; 600 euro is niks in de HiFi wereld). Veel mensen kopen voor dat geld een hele 5.1 set tenslotte.
Aangezien de dealer de hele set inneemt (op mijn verzoek, ook al kan hij er niks meer mee) moet er inderdaad een complete set komen. Hij gaf me aan dat de Focal 1000 sub echt hele andere koek is dan de Lektor Sub die ik nu heb (op zich logisch ook; fysiek groter en 1000W t.o.v. 300W nu) en dat deze veel meer in staat is om subtiel mee te spelen (aanvullen ipv opvullen).
Mijn huidige Lektor sub laat ook een dip zien in de 50-60Hz range; volume zakt in elkaar. 30-50Hz is goed, en boven de 60Hz is het ook weer goed en na 180Hz zakt deze weg. Ben benieuwd, ik kreeg het met DIRAC ook niet weggepoetst, die dip.

Op de foto is het ietsje vertekend, maar inderdaad. Het past nu precies tot aan de muurtjes; de deuren zijn geheel vrij. Dat zie je niet zo goed op de foto vanwege de hoek, maar de speakers houden precies op bij de deurposten. De 948 zou inderdaad iets uitsteken en frankly; deze zijn al groot genoeg. De Rubicon 6 was al mini als je die naast de 936 ziet, laat staan naar mijn Lektors. Mijn vriendin vond de Lektors 1 (rears) zo schattig klein, dus ik heb haar alvast voorbereid op de komst van de 906... 8)
Haar eerste reactie toen ze thuis kwam en ze de 936 zag, was ook: "Zo, die zijn best groot" :)

Ik heb dit weekend veel afgespeeld qua muziek, veelal "Stereo Direct" modus. Ik laat de sub nu niet meer meespelen, dat is eigenlijk niet meer nodig nu. De 936 produceren zelf al mooi laag, ook al staan ze op "small". In Stereo Direct zouden ze wel alle frequenties gevoerd moeten krijgen dacht ik (dus "large"). Ik merk wel dat als ik muziek luister maar er niet voor ga zitten, de multi-channel stereo of Dolby beter is. Stereo Direct is alleen leuk als je echt op de bank gaat zitten en gaat luisteren. Als je in huis bezig bent of in andere kamers bent dan vind ik het fijner als alle speakers meespelen (geluid is minder gericht).
Allereerst gefeliciteerd met je aankoop. Een stel indrukwekkende speakers!
Ik vroeg me af hoe groot nu je woonruimte is. Op je foto's staan de speakers best dicht bij elkaar en ook dicht bij de achterwand. Is dit niet nadelig voor zulke grote zuilen ? Heb je voor de grap wel eens monitoren als voor luidsprekers geplaatst en wat zijn je bevindingen?

FeaR wijzigde deze reactie 01-03-2016 08:11 (12%)
Reden: Quote gemaakt

• Soeski
@NeWSJuNK De ruimte is ongeveer 5 bij 8 (40m2). Ze staan inderdaad dicht bij elkaar, dat is vanwege de huidige indeling van de kamer helaas niet anders. Dan zou ik de hele set-up naar de andere muur moeten verhuizen (zo stond het vroeger) maar dan zit ik weer met de plaatsing van de rears (al kom ik daar wel weer uit ook).
Ik heb geen monitors geplaatst om te luisteren nee, die heb ik niet ter beschikking. Wel staan de Focals nu zo'n 15cm van de muur af en heb ik geluisterd achter de Focals tijdens het spelen. Ik kon niet echt een echo ontdekken. Dat is ook één van de redenen dat de Rubicons afvielen; de Focal heeft net als de Lektor de baspoorten aan de voorkant/onderkant en de achterkant is helemaal dicht. Geen akoestische problemen dus, voor zover bekend :)

• NeWSJuNK
  • Registratie: augustus 2010
  • Laatst online: 19-02 14:21
quote:
Soeski schreef op maandag 29 februari 2016 @ 12:42:
@NeWSJuNK De ruimte is ongeveer 5 bij 8 (40m2). Ze staan inderdaad dicht bij elkaar, dat is vanwege de huidige indeling van de kamer helaas niet anders. Dan zou ik de hele set-up naar de andere muur moeten verhuizen (zo stond het vroeger) maar dan zit ik weer met de plaatsing van de rears (al kom ik daar wel weer uit ook).
Ik heb geen monitors geplaatst om te luisteren nee, die heb ik niet ter beschikking. Wel staan de Focals nu zo'n 15cm van de muur af en heb ik geluisterd achter de Focals tijdens het spelen. Ik kon niet echt een echo ontdekken. Dat is ook één van de redenen dat de Rubicons afvielen; de Focal heeft net als de Lektor de baspoorten aan de voorkant/onderkant en de achterkant is helemaal dicht. Geen akoestische problemen dus, voor zover bekend :)
Oké, 5 bij 8 is inderdaad best een forse ruimte. Op je foto's komt het wat kleiner over vandaar :)

D vd V wijzigde deze reactie 01-03-2016 07:36 (0%)
Reden: Quote hersteld

• Soeski
Snap ik, op de foto zie je maar een klein stuk van de kamer. De foto is, ongeveer vanaf de bank tot aan de muur, 3x2 meter. De rest bevindt zich er omheen. De set staat wel op het brede stuk en niet het korte stuk. Dat wil zeggen, het geluid gaat over 5 meter breedte en niet over 7 meter lengte.

Ter volledigheid: De boel is aangesloten op Van den Hul Clearwater kabels (front) en Van den Hul Twin (center, rear). Daar heb ik nu stekkers op gezet (AUDIOQUEST Banana met zilveren plug; € 42,50 per speaker).
De dealer zei nog als ik écht hoorbare vooruitgang wilde maken, er andere kabels op moesten. (Prijs vanaf € 50,- per meter ongeveer). Dit vonden we allebei nu niet nodig dus ik heb de snoeren gehouden die ik al jaren heb. Ook kwam hij nog met banana plugs van € 75,- per speaker maar de voordelen waren te minimaal.

• Bhagavad
quote:
Soeski schreef op maandag 29 februari 2016 @ 16:31:
Ter volledigheid: De boel is aangesloten op Van den Hul Clearwater kabels (front) en Van den Hul Twin (center, rear). Daar heb ik nu stekkers op gezet (AUDIOQUEST Banana met zilveren plug; € 42,50 per speaker).
De dealer zei nog als ik écht hoorbare vooruitgang wilde maken, er andere kabels op moesten. (Prijs vanaf € 50,- per meter ongeveer). Dit vonden we allebei nu niet nodig dus ik heb de snoeren gehouden die ik al jaren heb. Ook kwam hij nog met banana plugs van € 75,- per speaker maar de voordelen waren te minimaal.
Alsnog van harte met deze geweldige aanwinst, het lijkt mij een real tough choice met zowel de Dali als de Focal in je huiskamer. ;)
Daarom begrijp ik niet goed dat je ze niet lekker het weekend hebt gehouden om er nog meer vertrouwd mee te raken en dan in alle rust, ik begreep tenminste dat dat een aanbod van de shop was??

Qua looks vind ik de Focal's iets aantrekkelijker, het verschil in geluid had ik graag gehoord.
Je hebt de verschillen wel helder omschreven, je uiteindelijke keuze is dus prima te volgen.

Tja, de kabelmaffia blijft een lastig verhaal, heb zelf de vd Hul Magnum liggen dus mag niet echt piepen. :+
Moest ik het over doen dan koos ik nu net zo makkelijk een goede 4 kwadraads koperkabel, het verschil is zo minimaal dat 1x goed niezen al meer geluidsverbetering oplevert.

Bananenpluggen is wel een heikel punt, daar zit ongelooflijk veel pure overpriced rotzooi tussen.
Niet zozeer op het wollige, esotherische audiovlak, maar puur op de basale constructie.
Als je de AudioQuest SureGrip hebt dan heb je volgens mij een hele mooie.
Ik geef zelf intussen de voorkeur aan deze solide variant die uit één stuk bestaat en een betrouwbare klemkracht heeft en in ieder geval niet het bekende draaibare kransje op de stift heeft zitten zoals deze budget variant.
Je weet met zo'n los draaibare en op z'n best halfklemmende kooi nooit hoe goed die werkelijk contact maakt met de centrale pin waar hij om roteert en op Amazon lees ik over meerdere contactproblemen op dit vlak.

Die je nu hebt lijken mij prachtig en vervangen door een 2x duurdere gaat jou niets meer opleveren, behalve een erg tevreden verkoper. ;)

• FeaR
quote:
Bhagavad schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 07:08:
[...]

Tja, de kabelmaffia blijft een lastig verhaal, heb zelf de vd Hul Magnum liggen dus mag niet echt piepen. :+

Moest ik het over doen dan koos ik nu net zo makkelijk een goede 4 kwadraads koperkabel, het verschil is zo minimaal dat 1x goed niezen al meer geluidsverbetering oplevert.
Idem hier, alles (totaal 42 meter voor de front, rear en center) aangesloten met Van den Hul - The Magnum Hybrid. Had ik normaal nooit gedaan, maar als je tegen de kostprijs in kan kopen dan wordt het wel interessant. Sterker nog, ooit een The Rock 3T Hybrid gekregen om mee te testen. Om te zeggen dat ik verschil hoor? Nee, dat zeker niet als ik dubbelblind ga testen. Maar het ziet er wel leuk uit. Nadeel van 2 x 8,54mm² is wel dat je niet snel banaanpluggen vindt waar de kabel in past. Ik ben uiteindelijk op W&M Locking Banana Plugs uitgekomen. In pluggen zit inderdaad zeker wel verschil in kwaliteit en constructie. Buiten het feit dat het discutabel is of er verschillen zijn is en blijven kabels overpriced en de productgroep waar verkopende partijen de meeste winst op maken. En nee, ik ga hier niet de prijzen noemen ;)

• JAHRASTAFARI
quote:
FeaR schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 08:10:
[...]
In pluggen zit inderdaad zeker wel verschil in kwaliteit en constructie. Buiten het feit dat het discutabel is of er verschillen zijn is en blijven kabels overpriced en de productgroep waar verkopende partijen de meeste winst op maken. En nee, ik ga hier niet de prijzen noemen ;)
Wat ik niet snap: zo'n banaanplug is toch altijd weer een extra stapje erbij waar het signaal doorheen moet? Waarom niet gewoon aan het einde "blote" kabel en die vastschroeven met de ls-terminal?

Lijkt me dus altijd minder dan direct? Tenzij je vaak je luidsprekers ontkoppelt natuurlijk.

JAHRASTAFARI wijzigde deze reactie 01-03-2016 08:32 (7%)

• FeaR
Ach, hoe veel overgangen heb je wel niet in de receiver zitten? En intern in de speaker ook weer. Waarbij speakers veelal gebruik maken van kabelschoentjes. Daarbij telt voor mij een stukje uit esthetisch oogpunt ook mee en de besproken Van den Hul - The Magnum Hybrid is relatief stug en dik waardoor je dat niet lekker als kale draad in een terminal gedraaid krijgt. Ik weet zeker dat ik met een plug beter contact heb dan bare wire, al is dat natuurlijk wel afhankelijk van de kabel. Dan zit het met een goed (!) gemonteerde banaanplug toch wat beter vast. Audiofiel gezien heb je gelijk, maar hoorbaar zal het geen verschil maken en qua gemak scheelt het sowieso.

• Bhagavad
quote:
JAHRASTAFARI schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 08:31:
[...]
Wat ik niet snap: zo'n banaanplug is toch altijd weer een extra stapje erbij waar het signaal doorheen moet? Waarom niet gewoon aan het einde "blote" kabel en die vastschroeven met de ls-terminal?
Lijkt me dus altijd minder dan direct? Tenzij je vaak je luidsprekers ontkoppelt natuurlijk.
Goeie vraag, vooral het wisselen wordt door plugs veel makkelijker gemaakt.
Daarnaast kan superdikke kabel vaak wel op plugs worden aangesloten maar niet direct op de speakerterminal.

Dan heb je nog het "probleem" van oxidatie, zo je het een probleem mag noemen.
De bedrading kan of direct, of via adereindhulzen 'luchtdicht' op de plug worden aangesloten/geperst waardoor oxidate kan worden voorkomen, of wordt vertraagd.
Dat moet het idee zijn, of dat ook werkelijk lukt blijft de vraag, voor de diehard believer werkt zoiets altijd. ;)

En dan zul je nog de clueless verkopende personen hebben die vinden dat het zónder exorbitant dure hyperplug überhaupt nooit kán klinken, tegen die laatste groep valt natuurlijk niet te discussiëren, want hoe duurder en gecompliceerder de plug hoe beter het geluid moet worden. :+
Tja, handig zijn banana pluggen in ieder geval wel.

• JAHRASTAFARI
Toch is het wel gek soms. Zie hier net op de frontpage al het geklaag over een kartonnen google voorzet ding voor VR. Dat die wel 17 euro kost.Maar tegelijk geven we weet ik hoeveel uit aan zaken waarvan "we" niet eens geloven dat dit echt helpt. In het geval van de bovengenoemde nieuwe focal set even 5 x 45 euro voor banaanpluggen?

• Soeski
@Bhagavad: De weekenddeal had inderdaad ook gekund. Er speelde echter meer mee. zoals je kunt lezen eerder in dit topic. De baspoorten b.v.(achterkant i.p.v. voorkant), het esthetische (ik vind de Focals _zoveel_ mooier om te zien), en het feit dat ik al een tijdje in de winkel ook had geluisterd. In de winkel had ik al dezelfde conclusie, ik wilde het alleen thuis ook nog horen. Als laatste komt daar nog bij dat ik een vrij snelle beslisser ben. Ik ben begin januari hiermee aan de slag gegaan, het is nu 1 maart; het duurde me allemaal al te lang :P
Enige is dat ik het liefste de Focal had gekocht met de afmeting van de Rubicon... ze zijn wel erg groot :)
De stekkers zijn inderdaad de Audioquest SureGrip. Hij zei dat zij alleen maar met silver plated stekkers werken en nooit met gold, omdat silver beter geleid.
Ik trek toch vaak het tv meubel naar voren om erachter schoon te maken, en elke keer moest ik de speakers los maken (bare wire). Daar had ik dus echt geen zin meer in. De kabels zitten op zich strak weggewerkt, dus het kon ook niet ver naar voren (anders ligt er weer zoveel kabel op de grond loos, nu is dit dus mooi weggewerkt in gootjes langs de muur en opgebost op onzichtbare plek). Stekkers voor alle speakers is dus ideaal, zowel aan de speaker kant als aan de AVR kant. Geen half werk!
Het is normaal gesproken wel even 200 euro aan stekkers erbij inderdaad, maar dat kreeg ik kado van hem dus ik klaag niet. Kun je nagaan wat er voor marge zit op al die apparatuur (en die stekkers)... ;)
Als laatste, oxidatie heb ik ook. De Clearwater kabel is zwart geworden van binnen (niet helemaal, maar je ziet het wel). Dealer gaf aan dat dit totaal geen probleem is, heeft even doorgemeten en is nog perfect.

• Soeski
quote:
JAHRASTAFARI schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 09:26:
Toch is het wel gek soms. Zie hier net op de frontpage al het geklaag over een kartonnen google voorzet ding voor VR. Dat die wel 17 euro kost.Maar tegelijk geven we weet ik hoeveel uit aan zaken waarvan "we" niet eens geloven dat dit echt helpt. In het geval van de bovengenoemde nieuwe focal set even 5 x 45 euro voor banaanpluggen?
Het is ook gemak. Ik moest dus zo vaak de kabels losdraaien, wat ook de kabel niet ten goede komt. Daarna dus weer gepiel om het goed vast te maken (valt niet mee met dikke Clearwater en nog de NAD T775 met vleugelmoeren, erg weinig ruimte!). Dus ja, gemak dient de mens. Nu kan ik het zo los maken en vast maken en dus makkelijk schoonmaken achter het meubel.

• FeaR
quote:
Clearwater is "maar" 2,08mm² en nog relatief buigbaar. Qua diameter is dat nog een slag dunner dan de 2,5mm² die velen standaard pakken. Zat even te twijfelen of je niet een andere Van den Hul had, maar aangezien de mantel doorzichtig is heb je geen dikkere keuze. De CS 122 heeft een ondoorzichtige manel. Ik heb trouwens geen last van oxidatie met mijn stukje The Clearwater tussen de monitoren op mijn werkkamer.

FeaR wijzigde deze reactie 01-03-2016 11:13 (8%)

• Soeski
quote:
FeaR schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 11:11:
[...]

Clearwater is "maar" 2,08mm² en nog relatief buigbaar. Qua diameter is dat nog een slag dunner dan de 2,5mm² die velen standaard pakken. Zat even te twijfelen of je niet een andere Van den Hul had, maar aangezien de mantel doorzichtig is heb je geen dikkere keuze. De CS 122 heeft een ondoorzichtige manel. Ik heb trouwens geen last van oxidatie met mijn stukje The Clearwater tussen de monitoren op mijn werkkamer.
"Dikke" Clearwater is inderdaad relatief. Ik, als leek, bedoel de hele kabel en niet alleen de draad. De kabel zelf is plat en breed, maar de verzilverde koperdraad is inderdaad niet heel dik. Prijs valt ook mee met 11 euro de meter ofzo.

• sunhillclan

sunhillclan

Hallootjes

@soeski, Bedankt voor je heldere uitleg! wat een mooie aankoop, fftjes meteen een hele set gekocht! :) in ieder geval veel luister plezier!

Ik merk dat ik niet kan meekomen in jullie discussies over aansluitingen en kabels. Ikzelf heb simpele 2x2,5 stereo kabels aan mijn set geknoopt zonder enige banaanstekkers oid. (hopelijk is het niet vloeken in de kerk).

@JAHRASTAFARI, ook jij gefeliciteerd met je nieuwe Electra's. Wat een prijzen joh..dan ben ik echt nog maar een 'groentje'...
1800 voor 948? hmz, laat me er over nadenken. Ik moet nl. mijn nieuwe 726's wel kwijt raken alvorens ik die van jou kan overnemen. (iemand interesse 8) :+ ?? )

sunhillclan wijzigde deze reactie 04-03-2016 13:30 (39%)

Rustaaaahhhhgg

Acties:
  • +2Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
Ik doe de 948's voor 1600 weg. Ik heb destijds een goede deal kunnen sluiten bij de aankoop dus voor mij is dat dan voldoende. Denk dat het moeilijk wordt om meer kwaliteit (en pas dik jaar oud) in huis te halen voor dit geld.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• FeaR
Zullen we de verkoop vanaf nu verder zetten per DM dan wel via Vraag & Aanbod. Bedankt.

• sunhillclan

sunhillclan

Hallootjes

Zie mijn post hierboven...

FeaR wijzigde deze reactie 05-03-2016 12:48 (93%)

Rustaaaahhhhgg

• JAHRASTAFARI
Geen grotere vreugde dan voorvreugde, dus nog lekker aan het inlezen over de Electra 1028 BE. Zie ik net deze foto van iemand, die zijn versterker upgrade beschrijft. Een accuphase C-2120 voor- en A65 eindversterker. Even googlen leert dat deze samen 25.000 nieuw kosten...pffff. Zie de plank doorbuigen van 43kg eindversterker... :o

Wow:

Ik heb mijn "akoestisch schilderij" vandaag ontvangen en opgehangen:

Het geheel nu:

Sorry voor de slechte foto's. Het effect van het akoestisch schilderij is flink, ondanks dat dit maar 2,25 m2 groot is. Ik heb ook aan de overkant dik 4 m2 dikke kurk gedaan. Beide samen maken dat mijn woonkamer nu stukken minder galm heeft. :)

Het geluidsbeeld is echt anders nu, even wennen. Veel rustiger, meer bij en rondom de luidsprekers dan dat de hele kamer meeklinkt. Ik hoor de galm die in nummers zit, niet meer vooral die van de eigen kamer.

Echt een goede upgrade dus zo'n akoestisch schilderij mocht je last hebben van galm. _/-\o_

Kosten van het akoestisch schilderij waren zo'n 500 euro.

JAHRASTAFARI wijzigde deze reactie 08-03-2016 20:28 (2%)
Reden: Plaatjes werkten niet

• Soeski
Nu de Electra's nog!! Wat een geld trouwens, voor een akoestisch schilderij! Is het materiaal zo enorm duur, of het ontwerp? Ik ga uit van het eerste overigens... :P

• JAHRASTAFARI
Ontwerp is zelf gekozen, afbeelding van shutterstock. Het is inderdaad veel geld, maar het heeft ook echt een groot effect. Natuurlijk is dit ook voor zeg 100 euro te realiseren, maar nu is het ook mooi (vind ik dan), in ieder geval met het uiterlijk van mijn keuze. Mooie standaard absorberende materialen zijn ook duur.

Van de andere kant: mensen geven ook honderden euro's uit aan luidsprekerkabels, hdmi kabels en stroomstekkers - dit heeft zeer waarschijnlijk meer effect!

• JAHRASTAFARI
De aria 948's zijn verkocht voor 1600 euro. Daar gaan ze (nou ja, de dozen dan):

Bericht gekregen dat de Electra 1028 nog zeker 2 weken op zich laten wachten. Hebben die dan geen voorraad en maken ze als "vers"?

JAHRASTAFARI wijzigde deze reactie 13-03-2016 13:42 (6%)

• Bhagavad
quote:
JAHRASTAFARI schreef op zondag 13 maart 2016 @ 07:35:
De aria 948's zijn verkocht voor 1600 euro. Daar gaan ze (nou ja, de dozen dan)
Bericht gekregen dat de Electra 1028 nog zeker 2 weken op zich laten wachten. Hebben die dan geen voorraad en maken ze als "vers"?
Je moet je realiseren dat het vlas dat Focal gebruikt een eerlijk natuurproduct is, maar daardoor wel met een uiterste houdbaarheidsdatum.
Daardoor wordt er uiteraard zo vers mogelijk geleverd, zodat je niet het risico loopt dat de houdbaarheid al is verstreken bij levering. :+

Bij binnenkomst dus meteen gaan luisteren. ;)

• JAHRASTAFARI
quote:
Bhagavad schreef op zondag 13 maart 2016 @ 07:51:
[...]

Je moet je realiseren dat het vlas dat Focal gebruikt een eerlijk natuurproduct is, maar daardoor wel met een uiterste houdbaarheidsdatum.
Daardoor wordt er uiteraard zo vers mogelijk geleverd, zodat je niet het risico loopt dat de houdbaarheid al is verstreken bij levering. :+

Bij binnenkomst dus meteen gaan luisteren. ;)
Of dat de vlas tor erin zit en je alles opvreet. De nieuwe hebben geen vlas, wat dan wel weet ik niet - "iets" tussen 2 glasvezel lagen.

• FeaR
quote:
JAHRASTAFARI schreef op zondag 13 maart 2016 @ 07:35:
Hebben die dan geen voorraad en maken ze als "vers"?
Lijkt me sterk. Het is geen Nautilus van B&W die maar door enkele personen gemaakt wordt waarbij de voorraad haast nul is. Zelfs een Focal Grande Utopia kan je binnen 24 - 48 uur in huis hebben. Althans, dat laatste is wat iEar mij vertelde.

• JAHRASTAFARI
Mmmm, misschien ligt iemand op de loer tot er iets van een vrachtwagen valt... bij iEAR zijn ze 3299 per stuk, bij Stassen een stuk goedkoper, het moet toch ergens vandaan komen :+ . Snap het ook niet, zoveel kleuren zijn er helemaal niet, dat moet toch in een week van Frankrijk naar hier zijn.

JAHRASTAFARI wijzigde deze reactie 13-03-2016 14:21 (21%)

• FeaR
Stassen...tsja, daar ga ik geen woorden over vuilmaken over lange levertijden en meer van dat soort fratsen. In het begin verkochten ze ook Velodyne terwijl ze geen officiële dealer waren. Dan moet je toch andere wegen bewandelen. GoT en vooral HT Forum hebben genoeg topics over dat bedrijf.

FeaR wijzigde deze reactie 13-03-2016 14:30 (26%)

• JAHRASTAFARI
Vorige keer ging het prima, en goedkoop zijn ze wel. Welk belang kunnen ze hebben bij lange levertijden?

Met hun wazige Phonar/TMA/EDMA spul kan ik het begrijpen...

Net nog even gechekt en Stassen staat in ieder geval als "authorized dealer" op de focal website.

JAHRASTAFARI wijzigde deze reactie 13-03-2016 14:59 (46%)

• Soeski
Vrijdagmiddag is het dan zo ver!
Dan wordt de set compleet gemaakt (en zal ik ook iets moeten pinnen vrees ik, haha).

Naast de Focal Aria 936 komt dan ook de CC900, de Aria 906 met bijpassende standaards en de Sub 1000 F te staan. Dan alles weer door de room correction halen (DIRAC)... zijn we wel weer even zoet mee. Dan is de 5.1 set klaar en gaan we er hopelijk weer lang van genieten!
Ik zal wat foto's maken.

• Vermeulen
  • Registratie: april 2010
  • Niet online

Vermeulen

Stomp niet af, blijf slijpen

quote:
Soeski schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 16:52:
Vrijdagmiddag is het dan zo ver!
Dan wordt de set compleet gemaakt (en zal ik ook iets moeten pinnen vrees ik, haha).

Naast de Focal Aria 936 komt dan ook de CC900, de Aria 906 met bijpassende standaards en de Sub 1000 F te staan. Dan alles weer door de room correction halen (DIRAC)... zijn we wel weer even zoet mee. Dan is de 5.1 set klaar en gaan we er hopelijk weer lang van genieten!
Ik zal wat foto's maken.
Nog steeds bezig met DIRAC? >:)

Do whatever you love and you'll be free (Outlandish - Warrior // Worrier)

• Soeski
Ben nu bezig inderdaad!! Je kent het wel, stilte in huis, alles even klaarzetten... hoe vaak heb je die kans :P

• JAHRASTAFARI
Benieuwd naar de foto's en ook je ervaringen met de sub, volgens mij zijn er weinigen die 'm hebben.

Hier duurt het wachten lang.

JAHRASTAFARI wijzigde deze reactie 20-03-2016 19:15 (13%)

• Goofy1978
  • Registratie: december 2008
  • Laatst online: 19-02 18:32
Die subwoofer lijkt wel wat op de svs sb2000 en dat is ook een mooie sub.
met 1000 watt zal die focal wel hard en diep genoeg gaan vermoed ik.

• Soeski
quote:
Goofy1978 schreef op zondag 20 maart 2016 @ 20:08:
Die subwoofer lijkt wel wat op de svs sb2000 en dat is ook een mooie sub.
met 1000 watt zal die focal wel hard en diep genoeg gaan vermoed ik.
Hij lijkt er heel erg veel op; achterkant is nagenoeg identiek. Zelfde potmetertjes en flip-switch. Ook op dezelfde plek. Het betere kopieerwerk van één van de 2 merken zo te zien :)
De sub is wel... HUGE. Hij past maar net in de hoek waar de Lektor Sub stond (die is qua cm3 denk ik 2x zo klein). Ik moet er nog verder mee spelen qua volume en crossover, maar hij speelt lekker mee. Natuurlijk kan hij hard met 1000W, maar hij kan juist heel subtiel veel voller meespelen dan mijn 300W Lektor. Allemaal logisch natuurlijk, mits goed ingesteld.
Grappig is wel dat er staat dat de crossover geen invloed heeft als je de Sub aansluit op de LFE (i.p.v. de stereo pre-outs/ins), maar dit heeft wel degelijk invloed. Voor zover ik begreep krijgt de Sub altijd 200Hz gevoed (op de LFE) maar bepaal je zelf nog altijd wat je daarvan wilt versterken.
Calibratie is niet helemaal gelukt dit weekend (veel lawaai met meten en toen een fout in de software helaas) dus binnenkort nieuwe poging.
Foto's volgen ook nog maar irritant is dat je dat altijd via een URL moet doen hier op Tweakers... ik gebruik al die diensten eigenlijk nooit.

• Goofy1978
Als je de sub op LFE aansluit staan de crossovers in de sub zelf uit of maximaal en dat moet ook.
De versterker regelt dan het laag wat naar de sub gaat.

• Soeski
quote:
Goofy1978 schreef op maandag 21 maart 2016 @ 11:04:
Als je de sub op LFE aansluit staan de crossovers in de sub zelf uit of maximaal en dat moet ook.
De versterker regelt dan het laag wat naar de sub gaat.
Dat zou je inderdaad denken, maar de crossover knop heeft nog steeds invloed als deze op LFE staat. Kan deze van 40Hz-180Hz (200?) draaien en dat verschil hoor je. En dat zou niet moeten, maar toch...

• Goofy1978
Als de kabel in de LFE ingang zit moet de crossover op de sub uit (LFE) stand of maximaal (200 hz) in jou geval
Ga je de knop terug draaien word het laag 2 keer gefilterd een keer door de versterker en nog eens door de sub.
Das dus niet de bedoeling.
In de handleiding van de subwoofer staat vast wel hoe je hem aan moet sluiten bij gebruik van av receiver :)

Goofy1978 wijzigde deze reactie 21-03-2016 13:17 (23%)

• Soeski
Thanks, ik zal er nog eens op letten. De installateur vrijdag, die, mag ik aannemen toch wel heel wat ervaring heeft, heeft deze zelf op 80Hz gezet en gaf me aan ermee te experimenteren (op de LFE aansluiting dus). Ook in de receiver staat deze op 80Hz. Ik ga hopelijk vanavond verder met testen; de Lektor had ik ook op max staan en dat ging prima, de room correction doet de rest.

• Goofy1978
Dan heeft de installateur er weinig verstand van.
Die crossover van de subwoofer zelf gebruik je alleen als je versterker geen subwoofer uitgang heeft.
Bijvoorbeeld met een 2.0 stereo versterker.
Dan lopen de kabels van de versterker via de subwoofer waar het laag eruit gefilterd word en dan verder naar de speakers.

Voor jou fronts zou ik de crossover in de versterker op 60 hz zetten denk ik.

Goofy1978 wijzigde deze reactie 21-03-2016 13:31 (11%)

• Soeski
Ik snap jouw theorie prima en had de Lektor ook zo staan (120Hz max had die). De beste man die mij geholpen heeft is één van de oprichters van de zaak en heeft veel awards/certificeringen hangen voor o.a. Arcam en B&W. Ik ga er dus vanuit dat hij echt wel weet wat hij zegt, voor iemand die al langer in het vak zit dan jij en ik leven. Maargoed; het gaat mij er niet om om hem te verdedigen of af te branden, ik wil zelf het beste :)
De tegenspraak vind ik apart; er staat duidelijk in de handleiding dat de Hz knop GEEN enkel effect heeft als de de sub aansluit op de LFE aansluiting. Dit heeft het dus alsnog wel, kan ik horen als ik er aan draai. Ik ga deze in ieder geval op max zetten (160Hz).
Alle overige speakers staan als SMALL (logisch i.c.m. sub) maar nog geen crossovers ingesteld (dus nog standaard op 80Hz vermoed ik). De Focals 936 en 906 kunnen makkelijk onder de 60Hz dus ik ga kijken wat er nog mooi klinkt, tot welke Hz. Ik wil namelijk ook dat er bij stereo muziek (zonder sub) nog goed laag geproduceerd wordt, en ik weet niet 100% zeker of er in Stereo modus nog gekeken wordt naar de speakersettings (SMALL) of dat deze dan automatisch op LARGE gaan. Dit zal ook weer verschillen tussen Stereo Direct (BYPASS alle aanpasingen) of Stereo Downmix.
Hier kan je echt uren zoet mee zijn.....

• Goofy1978
Er zijn erger dingen dan zon mooie set in te regelen ha ha.
wil je geen subwoofer bij stereo zul je de speakers op large moeten zetten, ik kan me niet voorstellen dat die instelling verspringt.
lijkt me wel zonde van de sub om hem niet mee te laten spelen met muziek, ie is gemaakt om 50 hz en lager op hoog volume weer te geven.

The 936's claimed low-frequency extension is 32Hz–6dB)

Ze beginnen dus bij ongeveer 60hz af te vallen
Pagina: 1 ... 15 16 17 Laatste

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True