Zo, ben ik dan met mijn eerste bevindingen. De man was keurig ruim voor tijd bij me, ik was zelf net thuis uit werk. We zijn begonnen met even snel kijken naar de huidige set-up. Daarna de Focals naar boven gesjouwd. De Rubicons pas later. Op de foto zie je een Philips 55PUS8601, een Arcam AVR550, een Horizon box, een PS/3 en PS/4 en een Dali Lektor center speaker. Op de laatste foto zie je een stukje van de Dali Lektor Sub.
De luisterafstand is ~3 meter van de fronts, 1,5m van de rears, 3,9m van de sub.
Diverse soorten muziek geluisterd, waaronder:
- Seal (Lossless stereo)
- Sade: Soldier of Fortune (Lossless stereo)
- Monica: Still Standing (Lossless stereo)
- Tiesto (Lossless DTS - 5.1)
- Phil Collins: Going Back (Blu-ray stereo en Master-HD)
Vervolgens ook de Rubicon 6 aangesloten (je ziet er maar 1 op de foto, de ander was al afgekoppeld):
En feitelijk hetzelfde setje weer geluisterd. Met name de Blu-ray van Phil Collins.
Hierna de Focals weer aangesloten en nog een keer geluisterd.
De Arcam AVR550 doe je ziet stuurde alles aan. We hebben ook de front even op "Large" gezet, zodat deze alle frequenties gevoed zou krijgen en er niks naar de sub gaat. Dit ook omdat de andere speakers nog mijn huidige Lektor set zijn (zie de center op de foto).
Voordat ik de knoop doorhakte hebben we het gehad over toonhoogtes, de tweeter verschillen en hoe e.e.a. over kwam uiteraard. De dealer kleurde mijn mening totaal niet en wachtte eerst af wat ik zelf vond, alvorens het te verklaren of bevestigen. Erg prettig dat je niet een kant op gepraat wordt.
Na diverse keren wisselen en luisteren was de keuze toch wel helder. Het zijn de Focals geworden! De manier waarop Focal alle instrumenten en toonhoogtes van elkaar scheidt beviel me erg goed. Dali Rubicon kwam erg mooi binnen met specifieke geluiden (openingsgitaartje of piano aan het begin van een nummer), dat viel erg op en had wel een "wow"-factor. Maar; als de muziek drukker begon te worden (zang met achtergrondkoor, triangel, piano's, gitaren, drumstel, violen en blazers) kon Focal de diverse geluiden erg goed individueel weergeven, waarbij de Dali er meer één geheel van maakte. Dat is zeker ook een kwestie van smaak, maar het leek alsof de Rubicon er soms een brei van maakte. Het klonk zeker niet slecht, maar mij sprak de scheiding van het geluid me juist meer aan.
De Dali heeft de baspoorten aan de achterkant, dus deze hebben we wat meer naar buiten gezet waar er ruimte was. De Focal heeft twee baspoorten aan de voorkant en één grote aan de onderkant (dit verklaart meteen de voet met ruimte die eronder zit; daar moet dus lucht uit!).
Een verschil tussen deze speakers was nog wel dat de Focal de extra baspoort heeft, die deze Rubicon 6 "mist". De Rubicon 8 heeft deze wel. Ondanks dat gaat de Rubicon 6 ook mooi laag, maar heel anders dan de Focal. Deze is veel directer, neutraler, vlakker misschien wel. De Rubicon is veel beschaafder als speaker, alsof er al een "nice" filter overheen gaat.
Na ruim 2 uur dus afscheid genomen van de dealer en een mooie prijs gemaakt. Hij neemt mijn volledige Lektor set in, inclusief de NAD T775 AVR. Hij heeft de Lektor fronts al meegenomen en de rest laten staan. Ik heb meteen de Focal 900CC, Focal 906 en Focal 1000 F Sub besteld. Deze worden op korte termijn geleverd zodat alles Focal is. Ik kan er niet tegen om verschillende speakers/looks te hebben in huis...
Ik heb zojuist de stickers eraf getrokken, dus nu zijn ze officieel niet nieuw meer