Met de 410m zou je af en toe nog een game kunnen spelen maar aangezien dat voor jou geen prioriteit heeft is dat geen probleem. 4GB RAM is voor bijna alle mensen nog altijd meer dan genoeg, schermgrootte is persoonlijk aan je wensen, en een i5 kan imo nog prima mee. Is het een i5 of een i5 SB? Zal wel geen IB zijn.
Notebookcheck zegt bij de benchmarklist dat de 410 niet geschikt is voor HD video/films, maar bij een test zelf zeggen ze dat hij PureVideo HD biedt en daardoor ongeveer alles kan afspelen 
Is het overigens deze: pricewatch: Sony Vaio VPCEH3P1E (Zwart) ?
Is het overigens deze: pricewatch: Sony Vaio VPCEH3P1E (Zwart) ?
Tankiej schreef op donderdag 26 juli 2012 @ 10:34:
Notebookcheck zegt bij de benchmarklist dat de 410 niet geschikt is voor HD video/films, maar bij een test zelf zeggen ze dat hij PureVideo HD biedt en daardoor ongeveer alles kan afspelen
Processor is dus een i5 sandy bridge, niets mis mee.
Hd films kijken zouden we graag willen, maar we zitten ook aan dat budget vast.
Volgens mij was het die ja, zagen we een aanbieding van.
Ben gewoon nog even aan het oriënteren, vaio lijkt me een erg goede laptop dat wel
Volgens mij was het die ja, zagen we een aanbieding van.
Ben gewoon nog even aan het oriënteren, vaio lijkt me een erg goede laptop dat wel
psn: Dutch-President
Hallo, sinds gisteren de vaio e binnen met de i3. Deze CPU speciaal gekozen voor mijn vriendin omdat zij enkel internet gebruikt en office. Ik heb wel direct CPU z en coretemp gedraaid. Tot mijn verbazing zie ik iele temps van 50 graden en 81 onder load prime95. Het vreemde is dat fan control in balans of silent zich nauwelijks druk maakt over de hoge temps. Prima voor het gehoor maar de vraag is of dit normaal is.
Ik lees hier enkele meldingen van gebruikers die hier ook last van hebben. Ik betwijfel zelf of dit op de langere termijn geen invloed zal hebben op de betrouwbaarheid van de CPU. Nieuwe pasta aanbrengen is en optie , ik dacht hier te hebben gelezen dat het 5 tot 7 graden minder zou worden. Via Google kom ik ook niet achter wat nou gangbaar is of normaal is. Zijn er gebruikers die normale idle temps zien of heeft iedereen deze temps?
Bios update vind ik niet via type nummer invoeren bij Sony...
Verder , hoe kan ik zien welke gpu gebruikt wordt en of hoe kan ik switchen tussen de Intel of radeon?
Thx
Ik lees hier enkele meldingen van gebruikers die hier ook last van hebben. Ik betwijfel zelf of dit op de langere termijn geen invloed zal hebben op de betrouwbaarheid van de CPU. Nieuwe pasta aanbrengen is en optie , ik dacht hier te hebben gelezen dat het 5 tot 7 graden minder zou worden. Via Google kom ik ook niet achter wat nou gangbaar is of normaal is. Zijn er gebruikers die normale idle temps zien of heeft iedereen deze temps?
Verder , hoe kan ik zien welke gpu gebruikt wordt en of hoe kan ik switchen tussen de Intel of radeon?
Thx
Je hebt een Sony laptop van de E series, dit is een laptop met een erg goede en stille koeling en met een goede bouwkwaliteit. Het is overigens een sterk punt van de laptop dat deze erg koel blijft onder normaal gebruik. 81 Graden voor je CPU onder 100% load is netjes. Er zijn een hoop laptop en oem's die je dat niet na kunnen vertellen met hun budget series.Oban606 schreef op donderdag 26 juli 2012 @ 11:17:
Hallo, sinds gisteren de vaio e binnen met de i3. Deze CPU speciaal gekozen voor mijn vriendin omdat zij enkel internet gebruikt en office. Ik heb wel direct CPU z en coretemp gedraaid. Tot mijn verbazing zie ik iele temps van 50 graden en 81 onder load prime95. Het vreemde is dat fan control in balans of silent zich nauwelijks druk maakt over de hoge temps. Prima voor het gehoor maar de vraag is of dit normaal is.
Thx
Begin je pas zorgen te maken wanneer je inderdaad last heb van throttling, en uitval vanwege hoge temps... Dan pas kun je beginnen te praten over het vervangen van koelingpasta... Iets wat in het geval van nieuwe laptops nooit nodig is. Koelingpasta moet pas vervangen worden wanneer je merkt dat de laptop over bijvoorbeeld na een anderhalf jaar echt moeite heeft met koeling en uitvalt vanwege te hoge temps... Dan moet je pas gaan kijken naar ontstoffen en koelingpasta vervangen.
Dell Alienware M15X - Core i7 730QM - GTX460M | Sony Vaio Z21L9E | Blackberry Z10
Mijn E serie haalt maximaal de 75 graden onder full load, toen ik nog niet de koelpasta vervangen had. Nu met betere koelpasta en op een notebookstand met ventilator blijft ie (ruim) onder de 70 graden onder full load.
81 graden onder full load is niet heel raar, maar het kan lager. Daarnaast vind ik 50 graden idle wel erg hoog, die van mij zat altijd tussen de 43 en 45 idle. Nu met nieuwe koelpasta en ventilator blijft ie over het algemeen onder de 40 graden idle. Nu met de hogere temperaturen in de zomer wil ie wel net op 40 of 41 komen..
81 graden onder full load is niet heel raar, maar het kan lager. Daarnaast vind ik 50 graden idle wel erg hoog, die van mij zat altijd tussen de 43 en 45 idle. Nu met nieuwe koelpasta en ventilator blijft ie over het algemeen onder de 40 graden idle. Nu met de hogere temperaturen in de zomer wil ie wel net op 40 of 41 komen..
Er is een gehele nieuwe lijn van E series geintroduceerd. Vreemd dat er hier nog niet over gesproken word na bijna 4/5 weken op de markt beschikbaar zijn
. Ik ga proberen een samenvatting te maken... (omdat ik jullie lief vind
)
Je hebt nu 4 verschillende modellen uit de E series.. De SVE14, SVE15. SVE17 en de SVE11. (laatstgenoemde kun je niet configureren) De getal in de serienaam staat uiteraard voor de maat van het scherm...
SVE14
14 Inch, heeft een uniek en complete nieuwe uiterlijk gekregen. Je kan duidelijk zien dat deze de huidige CA series vervangen heeft. (Gelukkig want die zager er niet uit). Deze heeft ook op specs een boost gemaakt ten opzichte van de vorige ramp C series, grootste verbetering is de toenname in de accuduur.
Grootste veranderingen:
- Accuduur: 7 uur ipv de rampzalige 3 uurtjes die de vorige serie had. (grootste kritiek)
- Ook is de GPU heel wat beter geworden: van worthless ATI HD5470M, naar respectabele ATI HD7670M.
- Ook configurationeel met een Ivy Bridge: Intel®Core i7-3612QM.
- Multi Touchpad met "Apple alike" ondersteuning. Oftewel scrollen met 2 vingers,back en forward met 3 vingers etc. etc. etc. Ook is deze een flink stuk groter geworden met geïntegreerde buttons.
- Het uiterlijk is naar mijn mening ook zeker heel wat mooier geworden: 4 unieke kleuren die er wel heel leuk uitzien... (5de is gewoon standaard silveren design)
1. Gun Metallic (Kost 20 euro LMAO)

2. Black

3. White

4. Pink

SVE15
Het standaard cheapo 15" inch model heeft ook een complete overhaul gekregen. Het uiterlijk is flink verbeterd naar mijn eigen mening in plaats van die ulgy honeycomb structuur.
Grootste veranderingen:
- Backlit Keyboard voor 10 euro (Fuck yeah!)
- GPU waar je daadwerkelijk iets aan hebt... (Nvidea Geforce 410M naar Ati Radeon HD 7650M)
- Multi Touchpad met "Apple foefjes", ook een stuk groter met geïntegreerde knoppen.
- USB 3.0
- Webcam upgrade: van 0.3mp naar 1.31mp met zogenaamde Exmor
- 4,5 uur accuduur (upgradebaar naar een hogere cell voor 8 uur). Dit wil ik eerst getest zien worden...
Achteruitgang: Scherm niet upgradebaar, max is 768p
"Pics or it didn't happen"... oke vooruit dan maar...
1. Silver:

2. Black:

SVE17
17 Inch heeft een soortgelijke verandering ondergaan met 1 enkel verschil:
- Scherm upgradebaar naar Display plus met Full HD.
De vraag is: Is dit het IPS scherm uit de S15 of het high Gamut Display van de F series of geen van beiden? Dan zou dit zeker wel een leuke feature zijn...
Voor de rest: zijn de andere veranderingen de copy/cut en paste van de SVE15.
Note: Upgradekosten zijn behoorlijk laag: voor een gpu (HD 7650M) is het maar 25 euro (en 1 cent: Wtf Sony?)
En het Full HD scherm is maar 50 euro...
Uiterlijk is gelijk aan het 15" inch model.
SVE11
Nieuwe Brazos mini laptop van Sony heeft soortgelijk design gekregen met de 17 en de 15" inch maar in plaats van zwarte optie, heeft deze de roze kleur gekregen. Deze kun je niet configureren dus daarom zal ik deze maar kort bespreken.
Veranderingen:
- USB 3.0
- Apple Multi Touchpad
- Nieuwe generatie Brazos chip. (e2-1800 ipv e450).. LET OP: Dit is GEEN Trinity.. Gewoon een leuke marketing van AMD om hun Brazos chips een verkoopboost te geven. Is eigenlijk gewoon een e500 fusion chip.
- Nieuwe design, ik vind persoonlijk de oude mooier... (de y series)
"Pics or it didn't happen"
1. Silver

2. Roze

Ik hoop dat tevens de accuduur ook iets beter geworden is maar dat betwijfel ik.
Is deze gehele nieuwe E serie van Sony eigenlijk geen nieuwe topic waard?
Je hebt nu 4 verschillende modellen uit de E series.. De SVE14, SVE15. SVE17 en de SVE11. (laatstgenoemde kun je niet configureren) De getal in de serienaam staat uiteraard voor de maat van het scherm...
SVE14
14 Inch, heeft een uniek en complete nieuwe uiterlijk gekregen. Je kan duidelijk zien dat deze de huidige CA series vervangen heeft. (Gelukkig want die zager er niet uit). Deze heeft ook op specs een boost gemaakt ten opzichte van de vorige ramp C series, grootste verbetering is de toenname in de accuduur.
Grootste veranderingen:
- Accuduur: 7 uur ipv de rampzalige 3 uurtjes die de vorige serie had. (grootste kritiek)
- Ook is de GPU heel wat beter geworden: van worthless ATI HD5470M, naar respectabele ATI HD7670M.
- Ook configurationeel met een Ivy Bridge: Intel®Core i7-3612QM.
- Multi Touchpad met "Apple alike" ondersteuning. Oftewel scrollen met 2 vingers,back en forward met 3 vingers etc. etc. etc. Ook is deze een flink stuk groter geworden met geïntegreerde buttons.
- Het uiterlijk is naar mijn mening ook zeker heel wat mooier geworden: 4 unieke kleuren die er wel heel leuk uitzien... (5de is gewoon standaard silveren design)
1. Gun Metallic (Kost 20 euro LMAO)

2. Black

3. White

4. Pink

SVE15
Het standaard cheapo 15" inch model heeft ook een complete overhaul gekregen. Het uiterlijk is flink verbeterd naar mijn eigen mening in plaats van die ulgy honeycomb structuur.
Grootste veranderingen:
- Backlit Keyboard voor 10 euro (Fuck yeah!)
- GPU waar je daadwerkelijk iets aan hebt... (Nvidea Geforce 410M naar Ati Radeon HD 7650M)
- Multi Touchpad met "Apple foefjes", ook een stuk groter met geïntegreerde knoppen.
- USB 3.0
- Webcam upgrade: van 0.3mp naar 1.31mp met zogenaamde Exmor
- 4,5 uur accuduur (upgradebaar naar een hogere cell voor 8 uur). Dit wil ik eerst getest zien worden...
Achteruitgang: Scherm niet upgradebaar, max is 768p
"Pics or it didn't happen"... oke vooruit dan maar...
1. Silver:

2. Black:

SVE17
17 Inch heeft een soortgelijke verandering ondergaan met 1 enkel verschil:
- Scherm upgradebaar naar Display plus met Full HD.
Voor de rest: zijn de andere veranderingen de copy/cut en paste van de SVE15.
Note: Upgradekosten zijn behoorlijk laag: voor een gpu (HD 7650M) is het maar 25 euro (en 1 cent: Wtf Sony?)
En het Full HD scherm is maar 50 euro...
Uiterlijk is gelijk aan het 15" inch model.
SVE11
Nieuwe Brazos mini laptop van Sony heeft soortgelijk design gekregen met de 17 en de 15" inch maar in plaats van zwarte optie, heeft deze de roze kleur gekregen. Deze kun je niet configureren dus daarom zal ik deze maar kort bespreken.
Veranderingen:
- USB 3.0
- Apple Multi Touchpad
- Nieuwe generatie Brazos chip. (e2-1800 ipv e450).. LET OP: Dit is GEEN Trinity.. Gewoon een leuke marketing van AMD om hun Brazos chips een verkoopboost te geven. Is eigenlijk gewoon een e500 fusion chip.
- Nieuwe design, ik vind persoonlijk de oude mooier... (de y series)
"Pics or it didn't happen"
1. Silver

2. Roze

Ik hoop dat tevens de accuduur ook iets beter geworden is maar dat betwijfel ik.
Dell Alienware M15X - Core i7 730QM - GTX460M | Sony Vaio Z21L9E | Blackberry Z10
Inderdaad Vinand, als je de laptop 1 dag binnen hebt hoef je niet te gaan ontstoffen of koelpasta te vernieuwen, nergens voor nodig. Tenzij je bedoeld dat je h'm tweedehands hebt overgenomen? Maar dat staat nergens vermeld dus daar ga ik niet vanuit.
Temperaturen zijn zeker niet vreemd. 50 graden in deze temperaturen (het is WARM buiten!!). De thermostaat geeft binnenhuis (NIET in de zon, gordijnen zijn dicht etc.) 25 graden aan. 50 iddle is dus niets anders dan logisch, en ik behaal eigenlijk dezelfde temperaturen (as we speak 48/50 gr.c.). Je merkt dat je iddle temperatuur tussen de 40 en 45 hangt als het weer 'normaal' weer is, dus binnenhuis kouder dan 20 graden c. en kan verder afnemen als het bijv. 15 graden is etc.
80 graden onder load is ook niets mis mee, die temperaturen krijg ik ook als ik Battlefield 3 ga spelen. Bij het afsluiten van de toepassing zul je zien hoe snel de laptop weer gekoeld is: binnen een minuut daalt de temperatuur 10-20 graden en binnen een paar minuutjes zit je net iets boven de iddle temperatuur.
Temperaturen zijn zeker niet vreemd. 50 graden in deze temperaturen (het is WARM buiten!!). De thermostaat geeft binnenhuis (NIET in de zon, gordijnen zijn dicht etc.) 25 graden aan. 50 iddle is dus niets anders dan logisch, en ik behaal eigenlijk dezelfde temperaturen (as we speak 48/50 gr.c.). Je merkt dat je iddle temperatuur tussen de 40 en 45 hangt als het weer 'normaal' weer is, dus binnenhuis kouder dan 20 graden c. en kan verder afnemen als het bijv. 15 graden is etc.
80 graden onder load is ook niets mis mee, die temperaturen krijg ik ook als ik Battlefield 3 ga spelen. Bij het afsluiten van de toepassing zul je zien hoe snel de laptop weer gekoeld is: binnen een minuut daalt de temperatuur 10-20 graden en binnen een paar minuutjes zit je net iets boven de iddle temperatuur.
Oké , dat is duidelijk dan...dank voor de reactie. Het betreft hier dan ook de while sve14 met i3 en de 7670m gpu.
Ik lees ook de benchmarks t.a.v. De accuduur hier op tweakers van nieuwe laptops. Deze zou ik ook willen draaien op deze laptop om te kijken wat de resultaten zijn en deze bijvoorbeeld hier te posten. Is het bekend hoe dit wordt getest?
Ik lees ook de benchmarks t.a.v. De accuduur hier op tweakers van nieuwe laptops. Deze zou ik ook willen draaien op deze laptop om te kijken wat de resultaten zijn en deze bijvoorbeeld hier te posten. Is het bekend hoe dit wordt getest?
Ziet er goed uit!Vinand schreef op donderdag 26 juli 2012 @ 12:02:
[...]
Ik wil mijn volgende laptop iets meer portable hebben, dus ik ga kijken naar een 13" of 14". Die SVE14 ziet er goed uit

Overigens weet ik niet of het een nieuw topic waard is. Zou wel eens kunnen, we zitten hier ook alweer op 4200 reacties. Dan zou jouw reactie wel als TS kunnen
Ik heb geen idee wanneer we naar deel 2 mogen gaan eerlijk gezegd... Sowieso zal bij een nieuw topic de OP geüpdatet moeten worden en de nieuwe E-lijn erin worden gezet.
Echt portable is de SVE14 niet bepaald, deze weegt namelijk 2,3 KG... Voor mij ook de enigste echte minpunt/faal van de laptop. Je kan dan beter kijken naar de S13 series van Sony. Die is kwalitatief ook wat betrouwbaarder dan de E series. Heeft tevens een briljante koperen koeling en weegt zo een 1.7kg. Daarnaast bieden ze hierbij ook een Nvidea Geforce 640M LE aan die je ook nog eens zonder problemen flink kan gaan overklokken vanwege de koperen koeling die ze gebruiken. (Lees de Bios mod maar in de Vaio S topic). Voor portability is deze veel beter dan de SVE14. Ook is het prijsverschil bijzonder klein... Maar ik moet wel toegeven dat de SVE14 er echt heel strak uitziet, vooral die zwarte met rode accenten ziet er geniaal uit.Tankiej schreef op donderdag 26 juli 2012 @ 12:49:
[...]
Ziet er goed uit!
Ik wil mijn volgende laptop iets meer portable hebben, dus ik ga kijken naar een 13" of 14". Die SVE14 ziet er goed uit
Overigens weet ik niet of het een nieuw topic waard is. Zou wel eens kunnen, we zitten hier ook alweer op 4200 reacties. Dan zou jouw reactie wel als TS kunnen
Vind het overigens dat Sony echt een grote verbetering heeft gemaakt in de E serie.. Ik denk tevens ook dat de F serie, en C serie compleet vervangen zijn door de E serie, gezien het feit dat ze ook een E17 versie hebben in de retail met een redelijke GPU, Full HD scherm, Quad Core i7 Ivy Bridge en een Blue Ray speler. Ik wil een test zien van dit Full HD scherm. Als het scherm echt goed is, zoals op het niveau van de oude matte F serie scherm (F1x generatie, F2x generatie heeft nooit bestaan in mijn ogen
Verwijderd
Die bestaat al. De inspiron 17R SE heb je vanaf € 723 met mat 1080p scherm. Een LG waar overigens nog geen reviews van zijn. Als ik de E17 samenstel met i5, 1080p, betere grafische kaart kom ik één euro hoger uit.
En zo snel is de 7650M niet. Dat is het niveau van de GT 540m. Een jaar geleden zou dat leuk zijn geweest, nu is dat de eerste stap sneller dan een intel IGP. Het is sowieso nog vorig generatie spul. De HD 77xxm is wel nieuw met 28nm.
En zo snel is de 7650M niet. Dat is het niveau van de GT 540m. Een jaar geleden zou dat leuk zijn geweest, nu is dat de eerste stap sneller dan een intel IGP. Het is sowieso nog vorig generatie spul. De HD 77xxm is wel nieuw met 28nm.
Wat er eerst moet gebeuren:Oban606 schreef op donderdag 26 juli 2012 @ 12:44:
Oké , dat is duidelijk dan...dank voor de reactie. Het betreft hier dan ook de while sve14 met i3 en de 7670m gpu.
Zorg ervoor dat in ieder geval de laptop in zijn geheel al een keertje helemaal leeg is geweest, en daarnaast helemaal opgeladen is. (2x is beter) Daarnaast moet je de laptop voor de test helemaal opladen.
Situatie 1: Normaal gebruik
Welke settings:
1. Zet de helderheid op 50 procent, of 40%... Zo lang het nog acceptabel is om ermee te werken.
2. Zet de accu management op battery saving
3. Zet de wifi aan en bluetooth uit.
Wat je moet doen:
Ga lekker internetten, en muziekje luisteren via je koptelefoon. Ga geen games, benchmarks, videos of andere cpu/gpu intensieve taken draaien en laat ons weten hoeveel uur je red voordat de laptop zichzelf wegens tekort aan stroom helemaal uitschakeld.
Situatie 2: Video
Welke settings:
1. Zet de helderheid op 80 tot 100%... Zo lang het beeld er het mooist uitziet en de kleuren tot zijn recht komen.
2. Power management: Gebalanceerd
3. Wifi aan
Wat je moet doen:
Speel constant een HD video af totdat de accu leeg is
Situatie 3: Notitie/vergadering modus
Welke settings:
1. Helderheid zo laag mogelijk, zo lang het maar zichtbaar en normaal leesbaar is
2. Power management: battery saving
3. Wifi uit (of aan, want eigenlijk is dat wel realistischer), bluetooth uit
Wat je moet doen:
MS Word of kladblok totdat de accu leeg is...
Ik snap dat het nogal veel gevraagd is, maar dat is hoe we de accu's zo een beetje testen van een laptop. Ik verwacht niet dat je dit gaat doen, maar we zouden het denk ik wel nuttig vinden als je een beetje een schatting kan geven voor ons hoe lang je met de laptop ongeveer kan werken in deze situaties. 7 Uur klinkt namelijk heel lang, maar Sony snapt het zelf af en toe niet helemaal... Als voorbeeld, soms komen ze aankakken met 5,5 uren terwijl realiteit maar 4 uren is (Vaio SE/Vaio S15)... en Soms komen ze aankakken met 7 uur terwijl het in realiteit 8,5 uren zijn (Vaio T ultrabook

Ik heb het niet over de resolutie, ik heb het over de kwaliteit van het scherm. Het scherm van de 17r SE is overigens ook nog onbekend terrein (kans dat het relatief ruk is of niet), en daarnaast is het tot nu toe nu al bekend dat het niet van het niveau High Gamut Sony F serie, IPS, of Asus N56 (met gt630M) is.Verwijderd schreef op donderdag 26 juli 2012 @ 14:08:
Die bestaat al. De inspiron 17R SE heb je vanaf € 723 met mat 1080p scherm. Een LG waar overigens nog geen reviews van zijn. Als ik de E17 samenstel met i5, 1080p, betere grafische kaart kom ik één euro hoger uit.
Daarnaast is de Sony met Full HD optie al te krijgen onder de 600 euro (599 zonder enige kortingen toegepast, zoals Shopkorting of de studentenkorting)... (Welliswaar met eeen crappy pentium dual core maar goed, you get the point
Alsnog ben ik overigens alleen geintresseerd in het scherm, niet de laptop ofzo
http://www.notebookcheck....-Subnotebook.78993.0.html
Schrijf de SVE11 maar alvast af... Behoorlijk teleurstellende performance, en behoorlijke slechte bouwkwaliteit en afwerking...
Schrijf de SVE11 maar alvast af... Behoorlijk teleurstellende performance, en behoorlijke slechte bouwkwaliteit en afwerking...
Verwijderd
Nog slechter dan http://www.anandtech.com/...350-msi-x370-sony-vaio-yb? dat doen ze goed bij sony.
Kan iemand mij uitleggen hoe het mogelijk is dat de Core i3 2330M 3.9 windows index haalt? Ik heb de eerdere i3, 330m, zonder sandy bridge en een lagere cinebench score maar scoor een 6.2
Die windows index zecht echt helemaal niks. Echt helemaal niks, Ik met mijn Samsung 830 128GB Haal ook een 4.0, (wel geupdate) Ach ik denk ook wat heb je er eigenlijk aan? als je systeem lekker soepel en snel werkt, wat maken die cijfertjes dan uit
Vista tov 7?The Inquisitor schreef op donderdag 26 juli 2012 @ 18:07:
Kan iemand mij uitleggen hoe het mogelijk is dat de Core i3 2330M 3.9 windows index haalt? Ik heb de eerdere i3, 330m, zonder sandy bridge en een lagere cinebench score maar scoor een 6.2
Bij vista gaat die tot 5,9 en bij 7 tot 7,9?
Die nieuwe laptops worden toch niet met Vista geleverd hoop ik?
Oh nee, dat zou raar zijn 
Maar zijn de 2330M en de 330M verder wel gelijkwaardig dan? Als in, is de 2330 de opvolger van de 330? Zo niet dan vind ik het niet raar dat ie lager scoort. Eerste nummer lager = lager model bij Intel toch?
Maar zijn de 2330M en de 330M verder wel gelijkwaardig dan? Als in, is de 2330 de opvolger van de 330? Zo niet dan vind ik het niet raar dat ie lager scoort. Eerste nummer lager = lager model bij Intel toch?
Verwijderd
De i3-330m moet je zien als de i3-1330m. Het duizental is de generatie, maar die laten ze bij de eerste natuurlijk weg. De 2e generatie zal wel een procent of 20-30% sneller zijn zonder benchmarks raad te plegen
De nieuwe chip van AMD is ook behoorlijk matig zo te zien... En jammer genoeg kun je ook direct zien dat de laptop gebruik maakt van een behoorlijk slechte HDD die de gehele performance wederom verziekt... Western Digitals, hebben hun eigenlijk wel eens een keer iets goed uitgebracht?Verwijderd schreef op donderdag 26 juli 2012 @ 17:48:
Nog slechter dan http://www.anandtech.com/...350-msi-x370-sony-vaio-yb? dat doen ze goed bij sony.
enigste pluspunt die ik kan verzinnen is het feit dat er tenminste nog een USB 3.0 poort op de machine zit.
Hm ok, duidelijk!Verwijderd schreef op donderdag 26 juli 2012 @ 23:51:
De i3-330m moet je zien als de i3-1330m. Het duizental is de generatie, maar die laten ze bij de eerste natuurlijk weg. De 2e generatie zal wel een procent of 20-30% sneller zijn zonder benchmarks raad te plegen
@The Inquisitor: Hoe kom je er eigenlijk bij dat de i3 2330m maar een 3,9 haalt bij de Windows Index? De link die Vinand geeft, laat een Windows Index score van 3,9 zien. Maar dat is geen i3 2330m, dat is een nieuwe AMD processor
Zat gister op m'n telefoon, dus had even de link niet aangeklikt
[ Voor 6% gewijzigd door Tankiej op 27-07-2012 08:31 ]
Western Digital is toch 1 van de betere merken dacht ik?Vinand schreef op vrijdag 27 juli 2012 @ 00:05:
[...]
En jammer genoeg kun je ook direct zien dat de laptop gebruik maakt van een behoorlijk slechte HDD die de gehele performance wederom verziekt... Western Digitals, hebben hun eigenlijk wel eens een keer iets goed uitgebracht?
Alles beter dan Seagate of Hitachi
Nou zo te zien aan de snelheid van de gebruikte schijf in de Vaio, en daarnaast de snelheid van de meeste schijven die ze uitbrengen niet...Coehinator schreef op vrijdag 27 juli 2012 @ 08:58:
[...]
Western Digital is toch 1 van de betere merken dacht ik?
Alles beter dan Seagate of Hitachi
En we hebben een review van de E14P
http://www.notebookcheck....6EW-Notebook.78162.0.html
Dit is jammer genoeg wel de versie met een i3 processor. Minpunten die ik had verwacht heeft deze laptop ook:
- Lage helderheid (192.7 cm/d
) en slechte kijkhoeken scherm 
- Laptop maakt onder idle toch geluid, alhoewel het niet zo erg is als bijvoorbeeld een Alienware of andere multimedia/game laptop.
- 2.3 KG gewicht voor zijn formaat
(- Hdd is traag, maar elke echt tweaker propt er toch een SSD in, niet echt een grote minpunt dus)
Maar ook een hoop pluspunten:
+ Performance is goed, geen throttling onder load, GPU presteert naar behoren
+ Accuduur is erg netjes en naar behoren zoals geadverteerd, 6,5 uur met een browsercript + Wifi, dus vergelijkbaar met de Vaio Z
+ Bouwkwaliteit is goed in orde
+ Toetsenbord, heeft een goede feeling en registratie
+ Touchpad is goed
+ Koeling is erg goed, case blijft ondanks zijn kleinere maat behoorlijk koel. (Gemiddeld 28.9 graden na GPU+CPU stresstest!!!)
En een persoonlijk punt:
+ Eerste witte laptop die ik wel echt mooi vind
(+ Daarbij ook nog eens een ODD. Tweakuuuhhh ----> 2de HDD
)
Ik ben zelf alleen teleurgesteld in het gewicht van de laptop... 2.3 KG is gewoon alsnog behoorlijk zwaar...
http://www.notebookcheck....6EW-Notebook.78162.0.html
Dit is jammer genoeg wel de versie met een i3 processor. Minpunten die ik had verwacht heeft deze laptop ook:
- Lage helderheid (192.7 cm/d
- Laptop maakt onder idle toch geluid, alhoewel het niet zo erg is als bijvoorbeeld een Alienware of andere multimedia/game laptop.
- 2.3 KG gewicht voor zijn formaat
(- Hdd is traag, maar elke echt tweaker propt er toch een SSD in, niet echt een grote minpunt dus)
Maar ook een hoop pluspunten:
+ Performance is goed, geen throttling onder load, GPU presteert naar behoren
+ Accuduur is erg netjes en naar behoren zoals geadverteerd, 6,5 uur met een browsercript + Wifi, dus vergelijkbaar met de Vaio Z
+ Bouwkwaliteit is goed in orde
+ Toetsenbord, heeft een goede feeling en registratie
+ Touchpad is goed
+ Koeling is erg goed, case blijft ondanks zijn kleinere maat behoorlijk koel. (Gemiddeld 28.9 graden na GPU+CPU stresstest!!!)
En een persoonlijk punt:
+ Eerste witte laptop die ik wel echt mooi vind
(+ Daarbij ook nog eens een ODD. Tweakuuuhhh ----> 2de HDD

Ik ben zelf alleen teleurgesteld in het gewicht van de laptop... 2.3 KG is gewoon alsnog behoorlijk zwaar...
In een echte benchmark van een Seagate bijvoorbeeld komt het niet eens in de buurt van wat ze vanuit de fabriek zeggen (ook bij WD niet) maar series zoals Caviar of Scorpio Black van WD halen toch prima snelheden, Ik heb een tijdje Seagate schijven gebruikt die binnen een jaar al sneuvelden, (in NAS laptop of PC) Mijn Nas draait nu al 1.5 jaar goed op een 2tal Caviar green 1TB van Western digital.Vinand schreef op vrijdag 27 juli 2012 @ 11:27:
[...]
Nou zo te zien aan de snelheid van de gebruikte schijf in de Vaio, en daarnaast de snelheid van de meeste schijven die ze uitbrengen niet...
Oke, dat zal ik onthouden. Thanks voor de aanvulling.Coehinator schreef op vrijdag 27 juli 2012 @ 13:15:
[...]
In een echte benchmark van een Seagate bijvoorbeeld komt het niet eens in de buurt van wat ze vanuit de fabriek zeggen (ook bij WD niet) maar series zoals Caviar of Scorpio Black van WD halen toch prima snelheden, Ik heb een tijdje Seagate schijven gebruikt die binnen een jaar al sneuvelden, (in NAS laptop of PC) Mijn Nas draait nu al 1.5 jaar goed op een 2tal Caviar green 1TB van Western digital.
Zo heeft iedereen weer andere ervaringenCoehinator schreef op vrijdag 27 juli 2012 @ 13:15:
[...]
In een echte benchmark van een Seagate bijvoorbeeld komt het niet eens in de buurt van wat ze vanuit de fabriek zeggen (ook bij WD niet) maar series zoals Caviar of Scorpio Black van WD halen toch prima snelheden, Ik heb een tijdje Seagate schijven gebruikt die binnen een jaar al sneuvelden, (in NAS laptop of PC) Mijn Nas draait nu al 1.5 jaar goed op een 2tal Caviar green 1TB van Western digital.
Ik heb al +/- 8 jaar een Seagate schijf in bezit (160GB IDE), die nog steeds goed werkt. Ok, de laatste 2-3 jaar niet/nauwelijks meer gebruikt. Maar hij werkt nog wel!
M'n broer had een WD schijf die er binnen een jaar opeens mee ophield..
Achja, ik heb ook al 10 tallen aan Hitachi schijven gesneuveld. de merken die het bij mij altijd goed deden zijn WD en Samsung, En met name samsung, ik heb al 4 a 5 jaar een samsung spinpoint, 320Gb Hij is zelfs een keer van de trap gevallen, (in externe behuizing) Maar wonder boven wonder dat ding doet het altijd. ook geeft hij geen foutmeldingen in HD Tune!
Ook zijn er 2 WD Schijven onlangs stuk gegaan. 2.5 Sata in behuizing. Helaas kan gebeuren.
Maar ze houden het bij mij altijd nog langer vol dan de Seagate's
Btw. we gaan lekker Offtopic!
Edit:
En volgensmij is Seagate een keer overgenomen, door de grootste aandeelhouder in die tijd.
Ik heb ergens gelezen (ook op tweakers) dat het toen niet heel goed meer ging, Met de kwaliteit onderandere.
Tijdje terug hebben ze ook de garantieperiode voor bepaalde series verkort. Zegt al genoeg denk ik
Ook zijn er 2 WD Schijven onlangs stuk gegaan. 2.5 Sata in behuizing. Helaas kan gebeuren.
Maar ze houden het bij mij altijd nog langer vol dan de Seagate's
Btw. we gaan lekker Offtopic!
Edit:
En volgensmij is Seagate een keer overgenomen, door de grootste aandeelhouder in die tijd.
Ik heb ergens gelezen (ook op tweakers) dat het toen niet heel goed meer ging, Met de kwaliteit onderandere.
Tijdje terug hebben ze ook de garantieperiode voor bepaalde series verkort. Zegt al genoeg denk ik
[ Voor 22% gewijzigd door Coehinator op 27-07-2012 13:41 ]
@Tankiej, ik zie het al, jij hebt gelijk, ik zat fout
Ik ben nou al een tijdje aan het rondneuzen voor een nieuwe Vaio, maar heb inmiddels toch mijn twijfels. Voor de +/-1200 euro die ik te besteden heb, kan ik ook wat meer specs krijgen. Ook nu lees ik hierboven weer slechte reviews. Mijn eerste keuze ging uit naar een S. Ik lees hier en daar dat deze nogal warm kan worden en dat wil ik dus niet. Ik wil een stille laptop, waar kan ik dan het beste op letten?
Kom je dan niet in het Ultrabook segment uit?
De Vaio S is juist een laptop die heel erg stil en koel is en waar de koeling kwalitatief dik in orde zit, en met die laptop, met name de Vaio S15 ben je op de juiste plek. Je bent trouwens in het verkeerde topic: Dit is de Vaio E serie kroeg (de budget serie van Sony). Hier moet je niet zijn als je zo een 1200 euro wilt spenderen.paulvk schreef op zondag 29 juli 2012 @ 09:46:
Ik ben nou al een tijdje aan het rondneuzen voor een nieuwe Vaio, maar heb inmiddels toch mijn twijfels. Voor de +/-1200 euro die ik te besteden heb, kan ik ook wat meer specs krijgen. Ook nu lees ik hierboven weer slechte reviews. Mijn eerste keuze ging uit naar een S. Ik lees hier en daar dat deze nogal warm kan worden en dat wil ik dus niet. Ik wil een stille laptop, waar kan ik dan het beste op letten?
Vaio Z (Voor de big spenders): [Ervaringen] Sony Vaio Z
Vaio S (Hier zou je moeten kijken): [Ervaringen] Sony Vaio S series - Deel 1
[ Voor 6% gewijzigd door Vinand op 29-07-2012 12:12 ]
Thanks! Het viel me net bij het terugzoeken van dit topic ook pas op dat het specifiek voor de E-serie is. Bedankt, ik ga daar eens kijken 
Overigens, de Z is alleen 13", als ik me niet vergis, dus die valt sowieso af. Ik vind 15 juist wel een lekker maatje, met numeriek toetsenbord en toch nog (redelijk) goed draagbaar.
Overigens, de Z is alleen 13", als ik me niet vergis, dus die valt sowieso af. Ik vind 15 juist wel een lekker maatje, met numeriek toetsenbord en toch nog (redelijk) goed draagbaar.
[ Voor 39% gewijzigd door paulvk op 29-07-2012 17:16 ]
Dan is de vaio s15 echt de laptop voor jou. Is de enige echt portable 15 inch laptop, die tevens ook nog kwalitatief erg goed is, een geweldig full hd scherm heeft, dikke specs en onder de 2kg weegt met een redelijke accuduur. Daarnaast ook behoorlijk nette afwerking en prijs. Voor configureren kun je extra korting krijgen via de sony studentenstore, check sony.nl, de s15 kun je vinden onder de S series.paulvk schreef op zondag 29 juli 2012 @ 17:15:
Thanks! Het viel me net bij het terugzoeken van dit topic ook pas op dat het specifiek voor de E-serie is. Bedankt, ik ga daar eens kijken
Je bent al de 2de die me dat verteld de laatste tijd...
Als het om Sony gaat ben ik een grote Vaio Z fan voorstander, thats all
En om je vraag te beantwoorden: Nee,
Hilarisch hoe ik vroeger uitgemaakt werd voor xbox fanboy, blackberry fan en ps/sony hater, en nu opeens aandeelhouder... Ik heb zo te zien al een behoorlijk diverse carriere gemaakt
No offence hoor
Maar je bent erg te spreken over de S15. Waarschijnlijk terecht, ik heb me er verder niet in verdiept.
Om het eventjes uit te leggen,The Inquisitor schreef op maandag 30 juli 2012 @ 00:22:
No offence hoorMaar je bent erg te spreken over de S15. Waarschijnlijk terecht, ik heb me er verder niet in verdiept.
de S15 is op dit moment samen met de Asus N56 (en op de derde plek de Dell Inspiron 15R SE) de beste keuze voor een multimedia laptop op de huidige markt.
Waar de Sony het voordeel van het 700 gram lagere gewicht, betere koeling en betere GPU heeft (of scherm ipv GPU aangezien de versie van de Asus N56 met de GT650M een mindere scherm heeft dan de versie met de GT630M) De Asus heeft de lagere prijs (en betere service heeft, shit service van Sony is zeker een nadeel). Als je draagbaar wilt zijn is de Sony de keuze, als je een lagere prijs wilt: dan Asus... Beter is er gewoon niet prijs/kwalitatief/technisch op de huidige markt van laptops.
[ Voor 10% gewijzigd door Vinand op 30-07-2012 00:47 ]
Sony service is inderdaad vaak om te huilen
Gelukkig heb ik er weinig gebruik van hoeven maken want ik heb aardig wat Sony spul liggen hier.... 2x Home Cinema, PS3, Vaio laptop, E-reader, Sony Ericsson x2 en morgen komt er een pakketje met een nieuwe Sony Xperia erin.
Misschien ben ik wel de aandeelhouder
Ik vind het inderdaad jammer dat Sony behoorlijk slecht is op het gebied van service, is toch een groot gemis bij het bedrijf, aan de andere kant is het ook weer zo dat de producten kwalitatief over het algemeen beter in orde zijn dan de concurrent. Dus dat compenseert het belang in zijn geheel ook weer een beetje...The Inquisitor schreef op maandag 30 juli 2012 @ 10:41:
Sony service is inderdaad vaak om te huilenGelukkig heb ik er weinig gebruik van hoeven maken want ik heb aardig wat Sony spul liggen hier.... 2x Home Cinema, PS3, Vaio laptop, E-reader, Sony Ericsson x2 en morgen komt er een pakketje met een nieuwe Sony Xperia erin.
hahaha, ik begin nu ook een beetje (onbewust) over te stappen naar Sony: Heb nu de Vaio Z sinds kort en de PS Vita met alle meuk eraan en omheen, binnenkort ook nog een Sony Nex camera als de deal doorgaat.
Welke Xperia heb je eigenlijk besteld?
weet iemand waar je goedkoop een nieuwe vpcea3s1e keyboard kan kopen?
Hoe veel geld is goedkoop? Ik heb even snel gezocht, maar ik kan ze niet goedkoper vinden van €40...
1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 13 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro
nou.. laat die link maar zien dan...
En het liefst wit .. vergeten te vermelden.
ik zag ze laatst niet goedkoper dan 60 .. dus wat jij hebt gevonden .. dat is al goedko(o)p(ER)
ik zag ze laatst niet goedkoper dan 60 .. dus wat jij hebt gevonden .. dat is al goedko(o)p(ER)
[ Voor 29% gewijzigd door Meinon op 30-07-2012 16:12 ]
Dat is inderdaad waar. Bij de meeste producten heb ik geen problemen, zelfs na jaren gebruik. Ik heb 2x de Vaio-lijn gebeld en 1x de Playstation lijn. Beide hebben een slechte algemene oplossing en dat is: breng het product terug naar fabrieksinstellingen.... ja, alsof dat werkt bij een hardware probleem.Vinand schreef op maandag 30 juli 2012 @ 13:14:
[...]
Ik vind het inderdaad jammer dat Sony behoorlijk slecht is op het gebied van service, is toch een groot gemis bij het bedrijf, aan de andere kant is het ook weer zo dat de producten kwalitatief over het algemeen beter in orde zijn dan de concurrent. Dus dat compenseert het belang in zijn geheel ook weer een beetje...
Een Xperia P
Ik moet het nog een keer meeemaken... Maar de ene keer dat de xperia mini pro van moederlief gerepareerd moest worden ging het wel makkelijk.. Maar dat was dan ook via de retail, dus dat is hoe ik het service punt altijd aanpak: Koop Sony via de winkel, en laat de winkel lekker alles oplossenThe Inquisitor schreef op maandag 30 juli 2012 @ 16:04:
[...]
Dat is inderdaad waar. Bij de meeste producten heb ik geen problemen, zelfs na jaren gebruik. Ik heb 2x de Vaio-lijn gebeld en 1x de Playstation lijn. Beide hebben een slechte algemene oplossing en dat is: breng het product terug naar fabrieksinstellingen.... ja, alsof dat werkt bij een hardware probleem.
Een Xperia P
Sorry, het was €47. Linkje: http://www.batterystyle.c...eb-keyboard-p-502083.htmlMeinon schreef op maandag 30 juli 2012 @ 15:56:
nou.. laat die link maar zien dan...
Ik weet niet of die site betrouwbaar is, voordat je bestelt, kan je beter even reviews van die winkel lezen.
Succes!
nou ze scoren niet meer dan 2 sterren.. stay away dusTommieW schreef op maandag 30 juli 2012 @ 16:29:
[...]
Sorry, het was €47. Linkje: http://www.batterystyle.c...eb-keyboard-p-502083.html
Ik weet niet of die site betrouwbaar is, voordat je bestelt, kan je beter even reviews van die winkel lezen.
Succes!
http://www.resellerratings.com/store/BatteryStyle

en trouwens is een zwarte, zoek liever een witte "tastateur"
kan je ze niet gewoon van Ebay afhalen?
..ik heb hem al op een nlse site gevonden.. 35 pleuries ex verzenden...
online2design .... nee, idd is het ook niet. Ging mij om werkende ttb in de eerste plaats.
Ik zie een Intel core 540M in de V&A staan, zou het voor mij een goede upgrade zijn, voor €45?
Ik draai nu een p6100
Edit:
Ik heb m gekocht, heb ik ook weer wat te doen in de vakantie.
en nu kan ik eindelijk eens expirimenteren met Intel Visualisation dinges
Ik draai nu een p6100
Edit:
Ik heb m gekocht, heb ik ook weer wat te doen in de vakantie.
en nu kan ik eindelijk eens expirimenteren met Intel Visualisation dinges
[ Voor 38% gewijzigd door Coehinator op 06-08-2012 13:59 ]
Beste mensen,
Ik heb nu al 1 jaar en 10 maanden ongeveer deze laptop:
E serie / i5 2.53 Ghz/ 4GB ram
nu vind ik hem steeds trager worden en hij wordt ook zeker steeds warmer.
Ik merk gewoon dat hij bij bepaalde games die hij vroeger gewoon moeiteloos draaide nu moeite heeft!
Hoe langer je speelt, hoe heter die wordt en vervolgens verschrikkelijk traag. Zelf wanneer ik gewoon op het bureaublad zit en verder niks aan heb is hij hard aan het werk en zoemt hij hard.
Iemand een link of uitleg hoe je zo'n ding een opfrisbeurt geeft? Ik lees al wat dingen over 'koelingpasta vervangen'
en ontstoffen, maar hoe doe je dat allemaal precies?
Verder wil ik graag het geheugen ook uitbreiden. Waar haal ik zoiets wat in deze laptop past? en hoeveel kan er maximaal bijgevoegd worden?
Alvast hartstikke bedankt voor diegene die de moeite neemt om dit te beantwoorden!
Ik merk gewoon dat hij bij bepaalde games die hij vroeger gewoon moeiteloos draaide nu moeite heeft!
Hoe langer je speelt, hoe heter die wordt en vervolgens verschrikkelijk traag. Zelf wanneer ik gewoon op het bureaublad zit en verder niks aan heb is hij hard aan het werk en zoemt hij hard.
Iemand een link of uitleg hoe je zo'n ding een opfrisbeurt geeft? Ik lees al wat dingen over 'koelingpasta vervangen'
Verder wil ik graag het geheugen ook uitbreiden. Waar haal ik zoiets wat in deze laptop past? en hoeveel kan er maximaal bijgevoegd worden?
Alvast hartstikke bedankt voor diegene die de moeite neemt om dit te beantwoorden!
[ Voor 6% gewijzigd door schubbie op 06-08-2012 15:01 ]
Ik heb net vandaag mijn processor vervangen, van P6100 naar I5 520M, ik moest dus ook koelpasta vervangen enzo. maar in jou geval zou ik eerst even de stofzuiger / Perslucht op alle ventilatiegaten houden. mocht dat niet hebben, kun je alle schroeven uit de achterkant verwijderen en de fanbladen schoonmaken, Als dát niet helpt. koop nieuwe koelpasta en haal de fan+heatsink er helemaal uit en verwijder de oude koelpasta helemaal, doe dan de nieuwe erop, en plaats de heatsink terug. als het dan niet klaar is weet ik het ook niet meerschubbie schreef op maandag 06 augustus 2012 @ 14:57:
Beste mensen,
edit:
en om je vraag over het ram te beantwoorden, je moet DDR3-SODIMM hebben, maximaal kan er 8GB in dat is dus 2 keer 4 GB.
[ Voor 4% gewijzigd door Coehinator op 08-08-2012 00:06 ]
Verwijderd
Ik heb zelf een ~2 jaar oude Vaio VPCEB1S1E/BJ. Ik had hetzelfde probleem als jij: enorm hoge temperaturen (zelfs bij browsen), erg lawaaiige fans en soms zelfs vastlopers. Dit schijnt erg vaak voor te komen bij deze serie.
Ik vond toen op internet een guide (precies voor mijn laptop) hoe je je laptop open moest schroeven (20 schroeven ofzo) en hoe je je fans en cpu-cooler schoon kon spuiten. Helaas kan ik die guide niet meer terug vinden, maar er zijn er vast meer

Dit schoonspuiten kun je doen met een busje Luchtdruk reiniger of compressed air oid. De mijne kostte 5 euro bij de bouwmarkt.
Toen ik de laptop opende zag ik niet zoveel stof. Er kwam ook niet enorm veel stof uit toen ik em schoonblies (dus niet meteen teleurgesteld zijn
Toen ik daarna echter de temperaturen ging checken: 15-20 graden gedaald!

Mijn laptop is nu weer bijna zo goed als nieuw. Lekker stil
Ik zou je dan ook zeker aanraden dit te doen
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 15-08-2012 12:37 ]
Ik ga binnenkort weer de stofzuiger op de openingen gooien. Werkt voor mij altijd prima 
Alhoewel: de huidige temperaturen zijn ook niet echt eerlijk, het is buiten vreselijk warm, en dus ook binnenshuis....
Alhoewel: de huidige temperaturen zijn ook niet echt eerlijk, het is buiten vreselijk warm, en dus ook binnenshuis....
Het zou ook in zijn geheel kunnen liggen aan de koelingspasta. Die verliest van 2 jaren ook behoorlijk zijn werking...Verwijderd schreef op woensdag 15 augustus 2012 @ 12:09:
[...]
Ik heb zelf een ~2 jaar oude Vaio VPCEB1S1E/BJ. Ik had hetzelfde probleem als jij: enorm hoge temperaturen (zelfs bij browsen), erg lawaaiige fans en soms zelfs vastlopers. Dit schijnt erg vaak voor te komen bij deze serie.
Ik vond toen op internet een guide (precies voor mijn laptop) hoe je je laptop open moest schroeven (20 schroeven ofzo) en hoe je je fans en cpu-cooler schoon kon spuiten. Helaas kan ik die guide niet meer terug vinden, maar er zijn er vast meer![]()
Dit schoonspuiten kun je doen met een busje Luchtdruk reiniger of compressed air oid. De mijne kostte 5 euro bij de bouwmarkt.
Toen ik de laptop opende zag ik niet zoveel stof. Er kwam ook niet enorm veel stof uit toen ik em schoonblies (dus niet meteen teleurgesteld zijn)
Toen ik daarna echter de temperaturen ging checken: 15-20 graden gedaald!![]()
![]()
Ach ja, leuk dat het probleem althans goed te verhelpen is.
Verwijderd
Ik heb een paar dagen geleden exact hetzelfde gedaan met mijn Vaio EC2 en ik krijg ook exact dezelfde resultaten!Verwijderd schreef op woensdag 15 augustus 2012 @ 12:09:
[...]
Ik vond toen op internet een guide (precies voor mijn laptop) hoe je je laptop open moest schroeven (20 schroeven ofzo) en hoe je je fans en cpu-cooler schoon kon spuiten. Helaas kan ik die guide niet meer terug vinden, maar er zijn er vast meer![]()
Toen ik de laptop opende zag ik niet zoveel stof. Er kwam ook niet enorm veel stof uit toen ik em schoonblies (dus niet meteen teleurgesteld zijn)
![]()
Ik heb mijn fan eigenlijk nog nooit op die manier schoongemaakt, gewoon wat stof weggepeutert, heeft altijd prima gewerkt
klinkt veelbelovend!Verwijderd schreef op woensdag 15 augustus 2012 @ 12:09:
[...]
![]()
was het toevallig deze guide? http://ubuntu42.blogspot....-noisy-fan-sony-vaio.html
Ik ben ook bezig met een guide, maar na deze post hoeft dat denk ik niet meer. ik heb zelf de hele laptop al uitelkaar gehad, dus weet ongeveer wel hoe alles in elkaar zit.
Verwijderd
Ja, dat was die guideschubbie schreef op donderdag 16 augustus 2012 @ 15:12:
[...]
klinkt veelbelovend!![]()
was het toevallig deze guide? http://ubuntu42.blogspot....-noisy-fan-sony-vaio.html
Die vent van die guide zegt ook: "At this moment you might be a bit disappointed as you might have thought that there would be much more dust. But don't worry! The picture above was taken before the cleanup of my notebook so it didn't look too bad either! But the cleaning helped a lot!"
En het werkte echt enorm goed en dat voor maar ~5 euro
Ik merk toch wel dat mijn i5 nu gemiddeld wel iets warmer word dan mijn p6100, maar dat zal wel zo horen denk ik.
Hallo,
Ik wil graag een aantal upgrades uitvoeren op mijn Vaio E (VPCEB4M1E)
Nu las ik in de topics dat sommige Vaio E gebruikers bepaalde componenten zelf hebben weten te vervangen.
Ik was eerst van plan om naar een pc boer op de hoek te gaan echter wil voor de verandering kijken of ik dit zelf kan aanpakken:
De upgrades die ik wil uitvoeren:
1. vervangen Atheros Wireless Adapter (staat nu slechts 65Mbps toe)
2. vervangen HDD 500GB 5400 RPM voor een HDD 500GB 7200 RPM schijf
3. vervangen huidige 2 x 2GB geheugen voor 2 x 4GB geheugen
Hierna wil ik graag de Vaio voorzien van een schone installatie aangezien alle Vaio software nog draait.
Vragen:
1. werkt een Intel Centrino Advanced-N 6235 zonder problemen?
(Zou graag mijn dual-band router willlen benutten op 5.0Ghz signaal hetgeen nu niet mogelijk is)
2. Heeft iemand wellicht een link naar een HDD 7200 RPM die in de Vaio E past?
(Ik heb geen idee welke HDD geschikt is voor vervanging)
3. 2. Heeft iemand wellicht een link naar een 4GB geheugen module die in de Vaio E past?
(Ik heb geen idee welke geheugen module geschikt is voor vervanging)
Alvast bedankt!
Ik wil graag een aantal upgrades uitvoeren op mijn Vaio E (VPCEB4M1E)
Nu las ik in de topics dat sommige Vaio E gebruikers bepaalde componenten zelf hebben weten te vervangen.
Ik was eerst van plan om naar een pc boer op de hoek te gaan echter wil voor de verandering kijken of ik dit zelf kan aanpakken:
De upgrades die ik wil uitvoeren:
1. vervangen Atheros Wireless Adapter (staat nu slechts 65Mbps toe)
2. vervangen HDD 500GB 5400 RPM voor een HDD 500GB 7200 RPM schijf
3. vervangen huidige 2 x 2GB geheugen voor 2 x 4GB geheugen
Hierna wil ik graag de Vaio voorzien van een schone installatie aangezien alle Vaio software nog draait.
Vragen:
1. werkt een Intel Centrino Advanced-N 6235 zonder problemen?
(Zou graag mijn dual-band router willlen benutten op 5.0Ghz signaal hetgeen nu niet mogelijk is)
2. Heeft iemand wellicht een link naar een HDD 7200 RPM die in de Vaio E past?
(Ik heb geen idee welke HDD geschikt is voor vervanging)
3. 2. Heeft iemand wellicht een link naar een 4GB geheugen module die in de Vaio E past?
(Ik heb geen idee welke geheugen module geschikt is voor vervanging)
Alvast bedankt!
toevallig heb ik alle componenten die jij noemt al vervangen.
De Centrino Advanced-N 6235, gaat sowieso passen, hoe het verder gaat met drivers etc. weet ik niet.
Om een hardeschijf van 7200 RPM erin te zetten vind ik persoonlijk wat onnodig, de snelheidswinst is denk ik minimaal. ik zou eerder een SSD overwegen. bijvoorbeeld de Crucial M4 of de Samsung 830. Een SSD is véél sneller dan een HDD omdat er geen bewegende onderdelen inzitten, en is dus minder/niet schokgevoelig. Ik heb een Crucial M4 van 64GB Puur voor het OS, en de Optical Drive heb ik vervangen door een HDD caddy, en daar licht mijn oude 500GB in.
Qua geheugen past 4GB 1066MHZ DDR3 SODIMM geheugen altijd wel
Persoonlijk had ik deze gekozen, ik heb zelf 2 keer 4GB uit oude laptopjes weten te halen.
Ook had ik niet voor de Centrino Advanced-N 6235 gekozen, Omdat hij ook bluetooth heeft, dan krijg je dus 2 keer bluetooth in 1 laptop. volgensmij is dat niet erg handig. ik had voor de Intel Advanced N Wifi Link 6200 gekozen, die heeft volgensmij geen bluetooth.
Edit:
Tevens, Als je bij de netwerkadapter wil komen moet de hele achterkant eraf. de hardeschijf en het RAM geheugen zijn vrij makkelijk toegankelijk doormiddel van een klein klepje in de achterkant.
De Centrino Advanced-N 6235, gaat sowieso passen, hoe het verder gaat met drivers etc. weet ik niet.
Om een hardeschijf van 7200 RPM erin te zetten vind ik persoonlijk wat onnodig, de snelheidswinst is denk ik minimaal. ik zou eerder een SSD overwegen. bijvoorbeeld de Crucial M4 of de Samsung 830. Een SSD is véél sneller dan een HDD omdat er geen bewegende onderdelen inzitten, en is dus minder/niet schokgevoelig. Ik heb een Crucial M4 van 64GB Puur voor het OS, en de Optical Drive heb ik vervangen door een HDD caddy, en daar licht mijn oude 500GB in.
Persoonlijk had ik deze gekozen, ik heb zelf 2 keer 4GB uit oude laptopjes weten te halen.
Ook had ik niet voor de Centrino Advanced-N 6235 gekozen, Omdat hij ook bluetooth heeft, dan krijg je dus 2 keer bluetooth in 1 laptop. volgensmij is dat niet erg handig. ik had voor de Intel Advanced N Wifi Link 6200 gekozen, die heeft volgensmij geen bluetooth.
Edit:
Tevens, Als je bij de netwerkadapter wil komen moet de hele achterkant eraf. de hardeschijf en het RAM geheugen zijn vrij makkelijk toegankelijk doormiddel van een klein klepje in de achterkant.
[ Voor 6% gewijzigd door Coehinator op 23-08-2012 18:40 ]
Hartelijk dank voor je hulp en tips,Coehinator schreef op donderdag 23 augustus 2012 @ 18:38:
toevallig heb ik alle componenten die jij noemt al vervangen.
Edit:
De geheugen modules en de Intel Advanced N 6200 heb ik zojuist besteld.
Zal spannend worden, het zal de eerste keer zijn dat ik een laptop ga openschroeven
Nu ik toch de stoute schoenen aantrek wil ik tevens je advies aannemen om de HDD te vervangen voor een SSD.
1. zal deze Samsung 830 series 256GB passen & werken?
Ga ondertussen even speuren naar een guide hoe ik de SSD kan vervangen en hoe ik een schone win7 install kan bewerkstelligen.
Zeker, die gaat passen. de samsung's staan bekend om hun betrouwbaarheid en snelheid. Met mijn Crucial start mijn systeem binnen 20 seconden volledig op. een guide voor de SSD vervangen is niet echt nodig. het zit achter het klepje zonder de ventilatierooster. je haalt 2 schroeven los van het klepje, dan open je het. en verwijder je de laatste 2 schroeven waarmee de hardeschijf vast zit. dan schuif je de hardeschijf + de caddy er zó uit. Dan moet je de caddy losmaken van de hardeschijf en dan weer op dezelfde manier vast maken aan de SSD, en dan schuif je m er ook op dezelfde manier in. het ramgeheugen is ook relatief makkelijk, dat is het klepje mét het ventilatie rooster. haal de ene schroef los en je komt bij het ram geheugen. dan zitten er 2 metalen lipjes om het geheugen vast te houden. druk die naar buiten en het geheugen komt omhoog, je kunt het er dan zo uitpakken. Druk het nieuwe geheugen er in dezelfde hoek in en druk het naar beneden tot je de lipjes ziet vastschieten. De wireless kaart word een grotere klus, daarvoor moeten de klepjes én alle schroeven (ook onder de batterij) verwijderd worden. dan kan je de DVD drive uit de laptop schuiven. en de hele achterkant omhoog halen. boven mij staat al een Guide om dat te doen. Klik
Edit 2:
Ik zag ook in het andere topic waar jij gepost hebt, dat je geen nieuwe drivers voor je ATI kon vinden? Als je dit forum even terug leest hebben wij al andere drivers voor je, ik raad je aan om alle drivers alvorens op een USB te zetten, en als je je nieuwe systeem net geinstalleerd hebt, worden sommige drivers niet automatisch geinstalleerd, met name de ATI driver (in mijn geval) mischien ook voor je nieuwe wireless kaart, Drivers voor de kaartlezer en Bluetoothontvanger zijn o.a te vinden op http://ESupport.sony.com
Edit 2:
Ik zag ook in het andere topic waar jij gepost hebt, dat je geen nieuwe drivers voor je ATI kon vinden? Als je dit forum even terug leest hebben wij al andere drivers voor je, ik raad je aan om alle drivers alvorens op een USB te zetten, en als je je nieuwe systeem net geinstalleerd hebt, worden sommige drivers niet automatisch geinstalleerd, met name de ATI driver (in mijn geval) mischien ook voor je nieuwe wireless kaart, Drivers voor de kaartlezer en Bluetoothontvanger zijn o.a te vinden op http://ESupport.sony.com
[ Voor 17% gewijzigd door Coehinator op 23-08-2012 21:40 . Reden: Link werkte niet :( ]
Mijn dank dat je de tijd hebt willen nemen om eea in voor mij jip en janneke taal uit te leggen. Ik stel het zeer op prijs en kan hiermee uit de voeten!Coehinator schreef op donderdag 23 augustus 2012 @ 21:28:
Zeker, die gaat passen. de samsung's staan bekend om hun betrouwbaarheid en snelheid. Met mijn Crucial start mijn systeem binnen 20 seconden volledig op. een guide voor de SSD vervangen is niet echt nodig. het zit achter het klepje zonder de ventilatierooster. je haalt 2 schroeven los van het klepje, dan open je het. en verwijder je de laatste 2 schroeven waarmee de hardeschijf vast zit. dan schuif je de hardeschijf + de caddy er zó uit. Dan moet je de caddy losmaken van de hardeschijf en dan weer op dezelfde manier vast maken aan de SSD, en dan schuif je m er ook op dezelfde manier in. het ramgeheugen is ook relatief makkelijk, dat is het klepje mét het ventilatie rooster. haal de ene schroef los en je komt bij het ram geheugen. dan zitten er 2 metalen lipjes om het geheugen vast te houden. druk die naar buiten en het geheugen komt omhoog, je kunt het er dan zo uitpakken. Druk het nieuwe geheugen er in dezelfde hoek in en druk het naar beneden tot je de lipjes ziet vastschieten. De wireless kaart word een grotere klus, daarvoor moeten de klepjes én alle schroeven (ook onder de batterij) verwijderd worden. dan kan je de DVD drive uit de laptop schuiven. en de hele achterkant omhoog halen. boven mij staat al een Guide om dat te doen. Klik
Zodra de spullen binnen zijn aan de slag!
Mooi, ben je vast wel een dagje zoet mee
Hey ja dat klopt inderdaad, daar ben ik nog steeds mee aan het tobben.Edit 2:
Zodra ik het model nummer: VPCEB4M1E invoer, dan moet ik een verdere keuze maken tussen:
VPCEB4MFX
VPCEB4MFXB
VPCEB4MFXL
VPCEB4MFXW
Hoe kan ik achterhalen welke ik dien te selecteren?
Er zal ongetwijfeld een logische redenering achter zitten, ik zie hem echter niet
Dan moet je ze alle 4 even afwerken, en even kijken of je hardware overeenkomt. even via apparaatbeheer kijken wat er allemaal inzit, etc. en gewoon downloaden wat je denkt nodig te hebben.
Heb zojuist CCC 12.8 geinstalleerd na het lezen van voorgaande topics (quilty as charged, had ik eerder moeten doenCoehinator schreef op donderdag 23 augustus 2012 @ 22:11:
Dan moet je ze alle 4 even afwerken, en even kijken of je hardware overeenkomt. even via apparaatbeheer kijken wat er allemaal inzit, etc. en gewoon downloaden wat je denkt nodig te hebben.
Nogmaals, mijn dank.
Ik heb hetzelfde gedaan, na eindeloos veel geblaas, het leek wel een Concorde, is m'n E weer eindelijk fluisterstil :)!Verwijderd schreef op donderdag 16 augustus 2012 @ 19:38:
[...]
Ja, dat was die guide. Ik vond het wel handig dat alle nummertjes bij de schroeven stonden. Ik had die nummers op een A4'tje geschreven en dan elk schroefje bij het juiste nummertje gelegd. Gewoon voor de zekerheid
Die vent van die guide zegt ook: "At this moment you might be a bit disappointed as you might have thought that there would be much more dust. But don't worry! The picture above was taken before the cleanup of my notebook so it didn't look too bad either! But the cleaning helped a lot!"
En het werkte echt enorm goed en dat voor maar ~5 euro
Verwijderd
ik heb een sony vaio e serie, iets meer dan een jaar nieuw,
hij begint een beetje raare fratsen uit te halen,bijv.
af en toe te piepen en te kraken, terwijl je bezig bent wil het wel eens pauzeren,
en bij het opstarten kun je ondertussen wel ff een dutje doen,
is er iemand die hetzelfde overkomt en er graag over wil praten, of liever een oplossing voor heeft,
laat het me graag weten.
ik heb al een paar keer gebruik gemaakt van mijn garantie en opgestuurd maar tevergeefs sony kan het probleem niet vinden.
het liefst verkoop ik mijn sony vaio.
ik kon er al toch niet echt mee overweg, meer geschikt voor gevordenen,
mvg
hij begint een beetje raare fratsen uit te halen,bijv.
af en toe te piepen en te kraken, terwijl je bezig bent wil het wel eens pauzeren,
en bij het opstarten kun je ondertussen wel ff een dutje doen,
is er iemand die hetzelfde overkomt en er graag over wil praten, of liever een oplossing voor heeft,
laat het me graag weten.
ik heb al een paar keer gebruik gemaakt van mijn garantie en opgestuurd maar tevergeefs sony kan het probleem niet vinden.
het liefst verkoop ik mijn sony vaio.
ik kon er al toch niet echt mee overweg, meer geschikt voor gevordenen,
mvg
Hoe bedoel je piepen en kraken?
Heb je Windows al eens opnieuw geïnstalleerd?
Heb je Windows al eens opnieuw geïnstalleerd?
Verwijderd
als ik bezig ben op de computer en niet eens veel dingen tegelikertijd, hoogstens 2 sites waaronder youtube.
hoor iik af en toe een hooge toon of een kleine kraakgeluidje dan kan ik ff niks doen hoogstens 10 sec ofzo.
hoor iik af en toe een hooge toon of een kleine kraakgeluidje dan kan ik ff niks doen hoogstens 10 sec ofzo.
Lijkt alsof je geluids-driver of videokaart-driver blijft hangen en zich dan herstelt.
Heb je die al eens geupdate of opnieuw geinstalleerd?
Heb je die al eens geupdate of opnieuw geinstalleerd?
PS5 DE, PS4 Pro, PS3 SS, PS VIta Slim PSN: BSGathena
Dag mensen,
Even een korte vraag aldus ik er stapel gek van word nu dit niet werkt.
Ik heb het toetsenbord op m'n Sony VAIO op één of andere manier zo ingesteld dat de letters UIOP ineens numeriek zijn alsmede de letters eronder. Met welke toetsen combinatie kan ik dit opheffen? Ik word hier stapelgek van en kan het zo nergens vinden.
Wie kan me helpen?
Heb m'n toetsenbord kapot zie ik... numlock is stuk...
Ik heb het toetsenbord op m'n Sony VAIO op één of andere manier zo ingesteld dat de letters UIOP ineens numeriek zijn alsmede de letters eronder. Met welke toetsen combinatie kan ik dit opheffen? Ik word hier stapelgek van en kan het zo nergens vinden.
Wie kan me helpen?
[ Voor 12% gewijzigd door Fjerpje op 31-08-2012 23:53 ]
Verwijderd
v3g3ta dank je voor je tip ik zal het proberen, al word dat weer een uitdaging hoe dat moet ahah.
Verwijderd
Had ik ook. Wireless drivers updaten heeft geholpen bij mij. Bij mijn Vaio zit er een Atheros 9285 in (te zien bij apparaatbeheer). Drivers voor zoeken en handmatig updaten via apparaatbeheer.Verwijderd schreef op vrijdag 31 augustus 2012 @ 16:11:
als ik bezig ben op de computer en niet eens veel dingen tegelikertijd, hoogstens 2 sites waaronder youtube.
Verwijderd
sy3012 bedankt dit zal ik ook eens gaan uitproberen, als amateur zal dit mischien wel een paar dagen in beslag nemen met de vraag of ik het kan vinden bij apparaten beheer.
Je weet toch wel dat je de FN knop ingedrukt moet houden om de num lock te activeren en deactiveren?Fjerpje schreef op vrijdag 31 augustus 2012 @ 19:34:
Dag mensen,
Wie kan me helpen?
Verwijderd
Apparaatbeheer open ik altijd door gewoon startmenu te openen en te typen "apparaatbeheer". Kom je er zo op uit. Als je iets niet vind vraag je maarVerwijderd schreef op vrijdag 31 augustus 2012 @ 23:43:
sy3012 bedankt dit zal ik ook eens gaan uitproberen, als amateur zal dit mischien wel een paar dagen in beslag nemen met de vraag of ik het kan vinden bij apparaten beheer.
Verwijderd
SY3012 apparatenbeheer openen dat lukte wel maar die drivers vinden die kan ik nergens onder vinden ook niet onder een sub-onderwerp.
Verwijderd
http://www.atheros.cz/atheros-wireless-drivers.phpVerwijderd schreef op zaterdag 01 september 2012 @ 12:31:
SY3012 apparatenbeheer openen dat lukte wel maar die drivers vinden die kan ik nergens onder vinden ook niet onder een sub-onderwerp.
Zoek het juiste typenummer uit voor het juiste besturingssysteem (Windows 7 64-bit denk ik?). Uitpakken en dan in apparaatbeheerd met rechtermuisknop op de atheros kaart -> stuurprogramma bijwerken, handmatig installeren door gewoon de uitgepakte map te selecteren (denk ik).
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 01-09-2012 13:05 ]
Verwijderd
hartelijk dank hier kan ik wat mee hoop ik super. ik ga dit weekend ff op onderzoek uit, ik laat wel weten als het gelukt is. gr
Ik wilde eigenlijk even vragen of iemand ervaring heeft met het aanschaffen van een nieuwe accu voor de Sony Vaio, ik heb rondgekeken en kan enkel de accu van de Sony site vinden. Waarvan ik niet weet of hij uberhaupt beter is dan de standaard accu. M'n Vaio werkt nog altijd goed maar ik vind het gewoon jammer dat de accuduur zo kort is, anderhalf uur gemiddeld 
Iemand dus ervaring met aanschaffen van betere accu voor een Vaio? Ik bezit een Sony Vaio VPCEB3S1E/BQ
Iemand dus ervaring met aanschaffen van betere accu voor een Vaio? Ik bezit een Sony Vaio VPCEB3S1E/BQ
'I reject your reality and substitute my own'
Ik zit ook op anderhalf uur... accu is dus iets achteruit gegaan maar valt me nog mee. Zit eigenlijk toch altijd op netstroom en loop alleen naar de printer toe, en zit héél soms op school ermee (meestal niet, want 17inch is a pain in the ass) en dan een tijdje op accu. Verder alleen als ik nog wacht op een download of nog iets anders waarnaar ik de Vaio meeneem naar boven op accu.
Mijn accu is ook op anderhalf uur hoge prestaties en volle schermhelderheid, op energiebesparing haal ik 2 a 2.5 wel. maar dat is dan ook wel het meeste, tsja, ik ben het gewend dus neem standaard altijd me netsnoer mee als ik ergens anders ga zitten. meestal wacht ik wel eerst tot de accu leeg is voor dat ik m aansluit.
maar ik vraag me af of er echt betere accu's te krijgen zijn waardoor je hem kan verlengen.
maar ik vraag me af of er echt betere accu's te krijgen zijn waardoor je hem kan verlengen.
Ja die zijn er, maar wel erg duur. Zeker als je bij Sony koopt...en de rest is fake en dan moet je je BIOS flashen (meen ik). Er is een enkele Tweaker in dit topic die de accu heeft vervangen, moet je maar even in de search gooien.
Ik heb mijn Vaio altijd aan netsnoer hangen, te pas en onpas, dus dat schijnt toch ook niets uit te maken voor de slijtage
Ik heb mijn Vaio altijd aan netsnoer hangen, te pas en onpas, dus dat schijnt toch ook niets uit te maken voor de slijtage
Mijne hangt ook de helft van de tijd aan de snoer, maar stel er was een optie tot betere accu dan had ik dat wel gedaan. In ieder geval bedankt voor de reacties ;-)
'I reject your reality and substitute my own'
Verwijderd
Ik wilde eigenlijk even iets na vragen.
Binnenkort wil ik graag mijn Vaio helemaal wipen en Windows 7 er opnieuw opzetten. Nu heb ik slechts één windows OEM dvd en die heb ik al gebruikt voor mijn desktop. Kan ik die gebruiken voor het installeren van windows op mijn laptop om daarna de product key te gebruiken die bij de laptop zit?
Binnenkort wil ik graag mijn Vaio helemaal wipen en Windows 7 er opnieuw opzetten. Nu heb ik slechts één windows OEM dvd en die heb ik al gebruikt voor mijn desktop. Kan ik die gebruiken voor het installeren van windows op mijn laptop om daarna de product key te gebruiken die bij de laptop zit?
Ja, dat kan, maar de key achterop de laptop wil niet altijd werken, in dat geval moet je even bellen naar Microsoft.
Als het precies dezelfde versie is, wil het meestal wel werken. Anders moet je een half uur naar M$ bellen, of even iets installeren (10 minuten).
Is er ook een manier om die bios in mijn VPCEB3C5E te modden?
Ik kan namelijk niet AHCI instellen voor mijn SSD, hij doet het zo ook prima hoor. maar ik zou wel wat meer instellingen open willen hebben...
Ik kan namelijk niet AHCI instellen voor mijn SSD, hij doet het zo ook prima hoor. maar ik zou wel wat meer instellingen open willen hebben...