Naast mijn vorige berichtjes, merk ik dat nu sinds enige tijd m'n vaio vanuit het niets vast loopt, vaak door een minieme beweging van het apparaat. Er is dan ook werkelijk niets meer mee te doen behalve het netsnoer loshalen, net als de accu.
Omdat ik vermoed dat het ergens om een brak geworden soldering o.i.d. op het moederbord gaat, ging ik op zoek naar een donor-exemplaar waarvan het moederbord nog wel deugde.
Ik dacht er een op marktplaats gevonden hebben. De modelnummers matchte (PCG-71212M), en volgens de omschrijving zat er net als in de mijne op grafisch gebied een ATI mobility HD5000-series kaart in met 1GB geheugen. Enige wat niet overeen kwam was het nummer op de voorkant van het scherm. De mijne is VPCEB-3C5E, die van de beoogde donor-vaio -3S1E. Ik
dacht "dat kan wel", omdat de mijne destijds via Sony Style samengesteld is.
Nu viel mij bij het ophalen vanmiddag door de nieuwe W10-installatie en de smalle taakbalk niet op dat de resolutie van het scherm lager was, waar ik zodoende thuis achter kwam, toen ik mijn SSD van m'n huidige vaio in het beoogde donor-exemplaar deed voor het testen.
Ook nog geen probleem dacht ik. Aangezien er in het donor-exemplaar net als in mijn oorspronkelijke vaio een Mobility HD5000-series zit dacht ik dat ik wel het donor-idee om te kunnen draaien en zodoende het scherm van m'n oude vaio op het beoogde donor-exemplaar te zetten.
Onderkanten van beide laptops gehaald, en voor het testen eerst alleen maar de connector van m'n oude vaio op het moederbord van de donor-vaio geprikt. De donor-laptop bleek operationeel te blijven, gezien ik voor het dubbelchecken ook een extern scherm er aan had gehangen, maar het op het moederbord aangesloten scherm van m'n oude vaio ging alleen het backlight branden. LCD deed helemaal niets.
Ik ben er in deze eigenlijk van uit gegaan dat de hele HD5000-series wel full-hd schermen zou ondersteunen. Heb ik het mis? Want dan zal ik op zoek moeten gaan naar een ander donor-exemplaar.
- Technicum
P.s. Een nieuwe laptop kopen heb ik zeker al overwogen, maar red ik qua budget op dit moment niet (voor wat ik er mee wil kunnen), plus dat met de SSD m'n vaio verder nog prima kan meekomen met wat ik er mee wil.