[Ervaringen] Sony Vaio VPC-E Series

Pagina: 1 ... 46 47 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Alle 41 producten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knakker2
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19-12-2024
Zomer 2010 gekocht, en nog steeds werkt mijn E. :D
4 jaar waarvan 2 jaar op sleeptouw genomen op heftige wijze tijdens mijn verblijf in het buitenland. Die bolletjes zijn wat eraf gesleten op mousepad, maakt nu flink wat geluid tijdens een potje team fortresss 2 , verder niets op aan te merken.

Is Sony met al zijn laptops geweldig wat levensjaren betreft ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tankiej
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 16:16
Ik heb mijn laptop ook in 2010 gekocht, net voor de zomer (mei). Hij werkt nu ook nog steeds perfect! Eén keer per jaar even open halen, stof verwijderen en nieuwe koelpasta aanbrengen zorgt ervoor dat ie ook nog steeds goede temperaturen heeft tijdens gebruik. Hij staat sinds 2 jaar alleen nog maar op een laptopstand met ventilator en met losse muis en toetsenbord aangesloten. Ook al hangt ie nu bijna 24/7 aan de oplader, als ik hem daaraf haal gaat hij nog steeds makkelijk 2 uur mee op de accu :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knakker2
Is het aan te raden na 4 jaar gebruik dat ding open te schroeven en met een busje perslucht het door de blazen? Dat gedoe met pasta e.d. is mij iets te veel werk, beetje die hopen stof wat er denk ik in zit eruit halen zou enigszins voldoende moeten zijn (denk ik)

Enige nadeel is wel dat er grafische kaart - drivers zijn uit 2011 via VaioCare. Is er een gangbare manier wat recentere drivers te gebruiken mochten deze er aanwezig zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Inquisitor
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 09-06 07:52

The Inquisitor

Greetings weaklings

Tuurlijk, zeker alssie te warm wordt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knakker2
Wellicht daar eens aan gaan beginnen

Is er in dit topic een stappenplan aanwezig om de laptop open te schroeven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 09-06 14:15
Ik heb hem ook meegenomen op reis, en ja er zat wel iets stof in, maar hooguit een randje stof her en der rondom de ventilator. Het stelde eigenlijk weinig voor, ik kon er ook niet veel aan schoonmaken. Heb pc's gezien die er veel erger aan toe waren dan onze veel gebruikte Vaio.

Ik vermoed dan ook dat ik hem ook openmaken en nieuwe koelpasta erop moet doen. Want hij maakt nog wel vrij veel geluid. Zit er nou eigenlijk nog veel verschil in kwaliteit van koelpasta? denk het niet toch?

@knakker2, openschroeven gaat wel aardig vanzelf hoor.

@Tankiej, wat voor laptop stand met ventiator bedoel je? linkje?

[ Voor 9% gewijzigd door !null op 01-09-2014 16:44 ]

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tankiej
knakker2 schreef op maandag 01 september 2014 @ 16:14:

Ja die staat ergens in het topic, volgens mij 2-3 pagina's terug.
Edit: Hierzo: TommieW in "[Ervaringen] Sony Vaio VPC-E Series"
!null schreef op maandag 01 september 2014 @ 16:43:
Ik heb hem ook meegenomen op reis, en ja er zat wel iets stof in, maar hooguit een randje stof her en der rondom de ventilator. Het stelde eigenlijk weinig voor, ik kon er ook niet veel aan schoonmaken. Heb pc's gezien die er veel erger aan toe waren dan onze veel gebruikte Vaio.

Ik vermoed dan ook dat ik hem ook openmaken en nieuwe koelpasta erop moet doen. Want hij maakt nog wel vrij veel geluid. Zit er nou eigenlijk nog veel verschil in kwaliteit van koelpasta? denk het niet toch?

@knakker2, openschroeven gaat wel aardig vanzelf hoor.

@Tankiej, wat voor laptop stand met ventiator bedoel je? linkje?
Ik heb de Cooler Master Ergostand. Die is nu niet meer te koop volgens mij, maar de opvolger wel; Ergostand 2.

[ Voor 3% gewijzigd door Tankiej op 01-09-2014 17:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Inquisitor

The Inquisitor

Greetings weaklings

knakker2 schreef op maandag 01 september 2014 @ 16:14:

Nog makkelijker; gewoon de stofzuiger (wel beejte voorzichtig) op vol vermogen op alle gaatjes van de laptop zetten, met name de fan. Doe dit al de 4 jaar en elke keer scheelt het 10 graden qua warmte. Makkelijker kan toch niet?

Nu heb ik dat ding wel staan op dekens en dekbed omdat het toch niet meer mijn main laptop is, dus ja boeiend :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 623804

Ik heb de Sony Vaio VPCEC2M1E 3 jaar geleden aangeschaft.
Gebruik hem voornamelijk alleen thuis maar ben hem sinds kort ook buiten de deur gaan gebruiken.

Nu heb ik dus gemerkt dat mijn wifi geen verbinding wil maken met andere netwerken.
Dit is mij thuis nooit opgevallen aangezien ik hem altijd gebruik via de ouderwetse kabel :)

Ging hem dus van de week maar eens bij een vriend proberen met kabel en dat is ook geen succes geworden.

Weet iemand misschien waar dit aan ligt en of hier een (eenvoudige) oplossing voor is :? .
Gebruik hem eigenlijk dagelijks dus hem laten opsturen ter controle is ook niet echt een optie voor mij.

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:58

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Werkt je wifi thuis wel, of gewoon helemaal niet?
Ik weet dat het programma Vaio Update ook voorziet in driver updates en zo, misschien is dat een poging waard.

20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tankiej
Een kennis van mij had hetzelfde probleem met een ander type laptop (Acer). Drivers deïnstalleren en opnieuw installeren werkte daar niet. Daar uiteindelijk maar Windows 7 opnieuw geïnstalleerd, toen was alles weer verholpen.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knakker2
Mijn vpceb1s1e

:(

De fan is begonnen met het maken van slijptol geluiden, en bromt nu meer dan dat deze draait
Na onderzoek is gebleken dat een nieuwe fan 70 EUR excl montage gaat kosten

Damn,,....

Einde verhaal denk ik :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tankiej
:F
knakker2 schreef op zaterdag 13 december 2014 @ 15:46:
Mijn vpceb1s1e

:(

De fan is begonnen met het maken van slijptol geluiden, en bromt nu meer dan dat deze draait
Na onderzoek is gebleken dat een nieuwe fan 70 EUR excl montage gaat kosten

Damn,,....

Einde verhaal denk ik :(
Montage kan jezelf wel toch? En die fan is vast ook wel goedkoper te krijgen, ebay?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knakker2
Ik zal eBay even aanslingeren. Ben benieuwd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tankiej
knakker2 schreef op zaterdag 13 december 2014 @ 16:42:
Ik zal eBay even aanslingeren. Ben benieuwd
10 sec zoeken op google en ik zie ze voor 25-27 euro, zelfs bij Nederlandse webshops.
En zelfs voor net geen 20 euro bij de Amerikaanse Amazon, free shipping worldwide :)

[ Voor 14% gewijzigd door Tankiej op 13-12-2014 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knakker2
Tankiej schreef op zaterdag 13 december 2014 @ 16:43:
[...]

10 sec zoeken op google en ik zie ze voor 25-27 euro, zelfs bij Nederlandse webshops.
Ik heb um te pakken ja.. Nederlandse webshops nog niet gevonden , wel uit Frankrijk..

Ik was overigens bij een locale computerzaak, daar wilde ze dus die fan eraf halen maar dat lukte nog echt makkelijk... Ben benieuwd of dat mij dan gaat lukken.

In wezen is het alleen dus die paar schroeven en klaar, echter als een IT nerd het al lastig vindt, dan zal het dikke pret voor mij worden als ik ga bestellen en het doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coehinator
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 04-06 09:49

Coehinator

Hocus Pocus!

Installeren is een eitje met die Sony. Ik wil je evt wel een beetje helpen via DM ofzo.
En volensmij heeft iemand hier in dit forum al eens een teardown gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tankiej
knakker2 schreef op zaterdag 13 december 2014 @ 16:47:
[...]

Ik heb um te pakken ja.. Nederlandse webshops nog niet gevonden , wel uit Frankrijk..

Ik was overigens bij een locale computerzaak, daar wilde ze dus die fan eraf halen maar dat lukte nog echt makkelijk... Ben benieuwd of dat mij dan gaat lukken.

In wezen is het alleen dus die paar schroeven en klaar, echter als een IT nerd het al lastig vindt, dan zal het dikke pret voor mij worden als ik ga bestellen en het doen
Die lokale computerzaak zou ik dan niet weer heen gaan. Ik had de fan er bij mij in enkele minuten af, incl de onderkant ;)

Hier is overigens een tutorial voor het vervangen van koelpasta, het begin laat zien hoe je de fan verwijdert: TommieW in "[Ervaringen] Sony Vaio VPC-E Series"

[ Voor 13% gewijzigd door Tankiej op 13-12-2014 16:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knakker2
Coehinator schreef op zaterdag 13 december 2014 @ 16:48:
Installeren is een eitje met die Sony. Ik wil je evt wel een beetje helpen via DM ofzo.
En volensmij heeft iemand hier in dit forum al eens een teardown gedaan.
Ben nog aan het zoeken naar de juiste. Kom van alles tegen, even zeker de juiste te pakken krijgen :)
Hulp is altijd geweldig als het besteld gaat worden

Heb overigens al gekeken, zitten schroeven in moederbord , en erboven op ook kleinere schroeven
Die in het moederbord zijn er 2. Of 3, deze heb ik er al uit gehaald maar desondanks weinig beweging in te krijgen. Wellicht moet er meer gebeuren

Eerst maar even bestellen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knakker2
http://www.ebay.com/itm/O...ain_0&hash=item19e13239a8

$14
:D

Das wat anders dan €70

Ik kom echter nergens Nederlandse webwinkels tegen. Zou graag daar een link van willen hebben, wil namelijk graag zsm m'n vaiotje weer kunnen gebruiken zonder dat er het scheren van een schaap-geluiden uit komt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tankiej
knakker2 schreef op zaterdag 13 december 2014 @ 16:59:
http://www.ebay.com/itm/O...ain_0&hash=item19e13239a8

$14

Das wat anders dan €70

Ik kom echter nergens Nederlandse webwinkels tegen. Zou graag daar een link van willen hebben, wil namelijk graag zsm m'n vaiotje weer kunnen gebruiken zonder dat er het scheren van een schaap-geluiden uit komt
http://www.topmedia.nl/no...gn-cr-series-cfsy015.html
http://www.cpu-koeler-win...eb1s1e-bj-cpu-koeler.html

Geen idee of het betrouwbare shops zijn, ik ken ze niet. Maar je kan ook altijd naar ervaringen zoeken op google, als ze niet tussen de shops hier op Tweakers staan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knakker2
Die Nederlandse winkels laat ik wel links liggen

Amazon en eBay hebben dat ding ook. Wel apart dat eBay $14 is, Amazon 24... Vraag me af waar die prijsverschil in zit

Ik zal vanavond overgaan tot bestellen ( http://www.ebay.com/itm/O...ain_0&hash=item19e13239a8 ) geen idee hoe lang dat gaat duren maar als ik er aan ga beginnen en ergens tegenaan loop zal ik me wel melden hier. Die walkthrough wat betreft dat koelpasta verhaal laat precies zien wat ik moet doen en het zo denk ik wel moet lukken. Lijkt mij dat dat koper en processor gebeuren er gewoon op kan blijven zitten, alleen fannetje er af en nieuwe erop

Jullie besparen me weer de nodige centen :) yay!!

[ Voor 11% gewijzigd door knakker2 op 13-12-2014 17:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Inquisitor

The Inquisitor

Greetings weaklings

Tankiej schreef op zaterdag 13 december 2014 @ 16:52:
[...]

Die lokale computerzaak zou ik dan niet weer heen gaan. Ik had de fan er bij mij in enkele minuten af, incl de onderkant ;)
Ja echt. Veel van die lui in een computerzaak denken dat ze alles weten, maar hun kennis is vaak om te janken. Ik was vorige week nog bij zo een zaak, en wat ze daar mensen wijsmaken (en ook zelf in geloven) is echt bedroevend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knakker2
Thank you for your purchase!

Estimated delivery: Between Wednesday, Dec. 31 and Thursday, Jan. 8

Als het zover is gaan we beginnen met knutselen. Voor de 12 eurotjes is het wel het proberen waard :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coehinator

Coehinator

Hocus Pocus!

Kijk eens aan wat ik heb gevonden, gewoon even zoeken kom je een heel eind.
Oke, dit is niet het exacte type, maar die sony's zitten allemaal hetzelfde in elkaar. (misschien wat kleine veranderingetjes. zoals een dubbele heat pipe, ipv een enkele ofzo.

TommieW in "[Ervaringen] Sony Vaio VPC-E Series"

Dus wel even voor de zekerheid koelpasta bestellen. Want het kan zijn dat de heatsink er dus helemaal af moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knakker2
Hoop van niet. Als de heatsink eraf moet gaat het nog meer knutselwerk worden ...

Op de fan zit een metalen / chroom plaatje, ik hoop dat dat er af kan waarna de fan zichtbaar is en dat deze er makkelijk af gaat. Die 3 pin stekker eruit, fan er af en de nieuwe erop, metalen plaatje er op en klaar. Zo zal het waarschijnlijk niet geheel gaan maar dan nog, liever niet dat er nog meer nodig is (koper maar cpu , nieuw koelpasta etc etc ) waar ik mee moet gaan worstelen. Ik vind het zo al spannend zat :D

Wel een tijdje wachten op de levering, maar goed,.. Voor die 12 EUR heb ik geen nieuwe laptop dus het valt te proberen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cocico
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:22
Heeft iemand al problemen met de interne SD lezer? Steeds meer gebeurt het dat wanneer ik een kaartje wil uitlezen, de Vaio daarop vastloopt en ik het proces handmatig moet afsluiten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tankiej
cocico schreef op zondag 14 december 2014 @ 20:26:
Heeft iemand al problemen met de interne SD lezer? Steeds meer gebeurt het dat wanneer ik een kaartje wil uitlezen, de Vaio daarop vastloopt en ik het proces handmatig moet afsluiten...
Geen problemen hier.
Het enige dat ik heb is dat hij erg langzaam is. Maar misschien moet ik Windows er eens opnieuw opzetten, fris begin. Hij draait nu al weer 4,5 jaar :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knakker2
Tankiej schreef op zondag 14 december 2014 @ 20:37:
[...]

Geen problemen hier.
Het enige dat ik heb is dat hij erg langzaam is. Maar misschien moet ik Windows er eens opnieuw opzetten, fris begin. Hij draait nu al weer 4,5 jaar :+
Elke 6 maanden schone lei.... , elke 6 maanden even terug naar 2010 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tankiej
knakker2 schreef op maandag 15 december 2014 @ 01:34:
[...]

Dat was ook mijn voornemen, maar daar is weinig van terecht gekomen :')

Nu gebruik ik hem ook niet heel veel meer, dus ik stoor me er niet echt aan. Ik heb twee laptops voor werk (één van m'n eigen werkgever en één van de klant) waar ik dagelijks gebruik van maak, daarnaast nog een ipad die ik veel gebruik als ik thuis ben (voornamelijk als TV gids en spelletjes tijdens pauze van TV programma's :+ ).

Laat jij trouwens die standaard Sony software er op staan? VAIO updater en wat er allemaal nog meer mee komt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 21:39

TommieW

Numa numa.

Leuk om te zien dat er nog wordt verwezen naar mijn post. :D
Knakker2, als je er zelf niet veel vertrouwen in hebt, kan ik, afhankelijk van waar je woont, tegen een geringe vergoeding het ook doen. ☺

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 13 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Inquisitor

The Inquisitor

Greetings weaklings

knakker2 schreef op maandag 15 december 2014 @ 01:34:
[...]

Dat idee is leuk inderdaad, maar komt vaak weinig van terecht. De huidige installatie is ook weer brak, of mijn HDD is brak, maar het apparaat is weer eens zo sloom als stront. Als ik zin heb volgende week even een clean install doen... misschien Win8 er nu opzetten, dat gaat allemaal wat vlotter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knakker2
TommieW schreef op maandag 15 december 2014 @ 08:19:
Leuk om te zien dat er nog wordt verwezen naar mijn post. :D
Knakker2, als je er zelf niet veel vertrouwen in hebt, kan ik, afhankelijk van waar je woont, tegen een geringe vergoeding het ook doen. ☺
Ik zal het zelf mbv je walkthrough gaan proberen als dat onderdeeltje binnen is. Ik zal me dan wel melden, eventueel fototjes plaatsen mocht het een probleem vormeN (niet los te krijgen, of dat dat koper gebeuren problemen oplevert etc). Als alles faalt kan ik altijd hulp van anderen inschakelen wat ik dan ook zeker ga doen :)
Tankiej schreef op maandag 15 december 2014 @ 07:57:
[...]

Laat jij trouwens die standaard Sony software er op staan? VAIO updater en wat er allemaal nog meer mee komt?
CCleaner en elke keer beetje bij beetje eraf. Staat echt een hele hoop onzin tussen. Zo een opfrisbeurt is dan ook aan te raden, de reden waarom ik het zo lang kan uithouden met een budget plastic fantastic - E serie Vaio.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michiel_hc
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18:56
Vandaag m'n vaio ook weer stofvrij gemaakt, de laptop werd met een beetje internetten al 70 graden ondanks dat het net een half jaar geleden is dat ik het nog gedaan heb. Nu is die weer een stuk stiller (nu 45 graden terwijl ik deze post typ met de laptop op schoot, 72 max met), maar niet als nieuw. :) De behuizing begint het ook te begeven, gebarste hoekjes en een loslatende scherm rand, afgebroken scharnier bescherm, daarnaast werkt het touchpad als jaren niet meer. Maar voor een plastic ding is het niet slecht aangezien de laptop al 4 jaar lang iedere dag mee naar school gaat. Met een SSD is die ook nog steeds snel genoeg. Komend half jaar gaat de laptop het een stukje rustiger krijgen aangezien ik op stage mn laptop niet nodig heb, dan nog een half jaar vlammen op mn minor en dan mag die met pensioen. O-)

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/5XrL26Bl.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cocico
Ik heb 'm nog niet zo ver uitgeblazen, moet ik ook 'ns doen!
Ik vind het met SSD (en Windows 10!) nog steeds een snelle fijne laptop! Ik heb nog niks anders nodig at the moment! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommieW

TommieW

Numa numa.

cocico schreef op dinsdag 27 januari 2015 @ 22:43:
Ik vind het met SSD (en Windows 10!) nog steeds een snelle fijne laptop! Ik heb nog niks anders nodig at the moment! ;)
Windows 10 zou ik toch niet op een productiesysteem zetten. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michiel_hc
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18:56
cocico schreef op dinsdag 27 januari 2015 @ 22:43:
Zou ik inderdaad doen als ik jou was, een wereld van verschil!

Ik gebruik zelf op het moment ook windows 8 maar ga wel switchen naar windows 10 zodra die uit is.
TommieW schreef op dinsdag 27 januari 2015 @ 22:49:
[...]

Windows 10 zou ik toch niet op een productiesysteem zetten. :X
Voor huis tuin en keuken gebruik zal het niet zon probleem zijn, lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cocico
Windows 10 draait al sinds zondag als een zonnetje! Geen bug tegengekomen, maar inderdaad: deze laptop kan je voor niet veel meer dan huis-tuin- en keukengebruik meer inzetten (browsen, Deezer, Sonos, Lightroom).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
michiel_hc schreef op dinsdag 27 januari 2015 @ 18:12:
Vandaag m'n vaio ook weer stofvrij gemaakt, de laptop werd met een beetje internetten al 70 graden ondanks dat het net een half jaar geleden is dat ik het nog gedaan heb. Nu is die weer een stuk stiller (nu 45 graden terwijl ik deze post typ met de laptop op schoot, 72 max met), maar niet als nieuw. :) De behuizing begint het ook te begeven, gebarste hoekjes en een loslatende scherm rand, afgebroken scharnier bescherm, daarnaast werkt het touchpad als jaren niet meer. Maar voor een plastic ding is het niet slecht aangezien de laptop al 4 jaar lang iedere dag mee naar school gaat. Met een SSD is die ook nog steeds snel genoeg. Komend half jaar gaat de laptop het een stukje rustiger krijgen aangezien ik op stage mn laptop niet nodig heb, dan nog een half jaar vlammen op mn minor en dan mag die met pensioen. O-)

[afbeelding]
Hoe heb je dit uitgeblazen/uitgezogen? Moet je perslucht hebben om het krachtig genoeg te laten zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tankiej
!null schreef op woensdag 28 januari 2015 @ 21:50:
[...]

Hoe heb je dit uitgeblazen/uitgezogen? Moet je perslucht hebben om het krachtig genoeg te laten zijn?
Ik had de mijne schoongemaakt door een stofzuiger met smal opzetsuk te gebruiken, dat haalde 95% wel weg. Maar je kan ook een busje perslucht kopen, of voorzichtig met een compressor als je die hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knakker2
Coehinator schreef op zondag 14 december 2014 @ 11:17:
Kijk eens aan wat ik heb gevonden, gewoon even zoeken kom je een heel eind.
Oke, dit is niet het exacte type, maar die sony's zitten allemaal hetzelfde in elkaar. (misschien wat kleine veranderingetjes. zoals een dubbele heat pipe, ipv een enkele ofzo.

TommieW in "[Ervaringen] Sony Vaio VPC-E Series"

Dus wel even voor de zekerheid koelpasta bestellen. Want het kan zijn dat de heatsink er dus helemaal af moet.
Fannetje binnengekomen en heb gisteravond met bovenstaande info de poging gewaagd en met vreugde kan ik melden dat de meer dan 4 jaar oude Vaio weer zonder gekraag en gerommel werkt.

Missie geslaagd, en hierdoor is de noodzaak een nieuwe laptop aan te schaffen weg

dank :)

Even een additioneel vraagje; heb geen koelpasta gebruikt. Is dit iets wat toch sterk aan te raden is??

[ Voor 5% gewijzigd door knakker2 op 29-01-2015 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tankiej
knakker2 schreef op donderdag 29 januari 2015 @ 13:25:
[...]

Fannetje binnengekomen en heb gisteravond met bovenstaande info de poging gewaagd en met vreugde kan ik melden dat de meer dan 4 jaar oude Vaio weer zonder gekraag en gerommel werkt.

Missie geslaagd, en hierdoor is de noodzaak een nieuwe laptop aan te schaffen weg

dank :)

Even een additioneel vraagje; heb geen koelpasta gebruikt. Is dit iets wat toch sterk aan te raden is??
Ja, dat zorgt voor veel betere geleiding van de warmte tussen processor en heatsink. Dat zou ik er toch zeker wel even tussen doen!
Overigens hoeft er maar heel weing tussen, 1 drupje is genoeg. Door de druk waarmee de heatsink er vervolgens op geduwd wordt, verspreid dit over het hele oppervlak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coehinator

Coehinator

Hocus Pocus!

Zonder koelpasta?
dat zou er voor kunnen zorgen dat alles in de soep draait.

Zeker gebruiken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knakker2
Er zat nog wel wat aangekoekt spul tussen, wellicht niet voldoende.

Is het niet zo dat de computer afslaat als het te erg/heet wordt, en ik dit signaal kan gebruiken om over te gaan tot ertussen smeren van die pasta?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tankiej
knakker2 schreef op donderdag 29 januari 2015 @ 15:18:
Er zat nog wel wat aangekoekt spul tussen, wellicht niet voldoende.

Is het niet zo dat de computer afslaat als het te erg/heet wordt, en ik dit signaal kan gebruiken om over te gaan tot ertussen smeren van die pasta?
Dat aangekoekte spul kan je weghalen met (pure) alcohol, ether, aceton (bijv. nagellakremover), of iets dergelijks.

Ik zou niet wachten totdat hij afslaat door oververhitting, het is natuurlijk wel een beveiling maar helemaal gezond voor de CPU is het ook niet. Koelpasta is niet zo duur, ik zou het er gewoon tussen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knakker2
Tankiej schreef op donderdag 29 januari 2015 @ 16:15:
[...]

Dat aangekoekte spul kan je weghalen met (pure) alcohol, ether, aceton (bijv. nagellakremover), of iets dergelijks.

Ik zou niet wachten totdat hij afslaat door oververhitting, het is natuurlijk wel een beveiling maar helemaal gezond voor de CPU is het ook niet. Koelpasta is niet zo duur, ik zou het er gewoon tussen doen.
Ik zal dit morgen gaan kopen :) De restanten moeten wel weggehaald worden? of kan die pasta er gewoon overheen? Dit omdat ik liever zo min mogelijk klooi met de processor.

Er zit links van de processor nog een andere chip met zo een koperen warmtegeleider welke ik dan ook maar voorzie van pasta daar ik daar ook restanten zie

:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tankiej
knakker2 schreef op donderdag 29 januari 2015 @ 17:27:
[...]

Ik zal dit morgen gaan kopen :) De restanten moeten wel weggehaald worden? of kan die pasta er gewoon overheen? Dit omdat ik liever zo min mogelijk klooi met de processor.

Er zit links van de processor nog een andere chip met zo een koperen warmtegeleider welke ik dan ook maar voorzie van pasta daar ik daar ook restanten zie

:)
Ik zou de oude restanten weghalen :)

Ik gok dat dat de GPU/videochip is, die zal ook wel gekoeld zijn :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knakker2
Jullie zijn verantwoordelijk voor vertraging van het neerleggen van €1000 voor een nieuwe laptop, waarvoor dank :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andurill
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 08-06 17:59
Ik ben van plan mijn vpce1b een laatste update te geven.

De huidige i3 330m met pensioen sturen en te zoeken naar een (hetzij gebruikt) nog enig sinds sneller model.

Nu weet ik dat de i5 500m serie er in zou moeten kunnen omdat de 540m toen een optie was maar geld dit ook voor de i5 400m serie? Aangezien die serie uit is gekomen na de productie van mijn laptop. De chipset kan het aan maar gaat de BIOS niet dwars liggen?

Een i7 640m zou leuk zijn maar die lijken erg schaars.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tankiej
In mijn VPC-EB1S1E zit een i5 430m, dus die zou ook moeten passen lijkt me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digitalus101
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 08-06 15:06
Ik heb een VPCCB3C5E en ik word er helemaal gek van. Ongeveer een jaar terug begon deze laptop steeds meer te blazen totdat het klonk als de hoofdterminal op Schiphol. De Temperatuur ligt tussen 65 en 70 graden.

Inmiddels heb ik ongeveer een half jaar terug zelf het koelpasta (arctic silver 5) vervangen en de fan schoongemaakt. Dit heeft het resultaat verder niet verbeterd. Temperatuur is nog steeds rond 65-70 graden en de fan maakt evenveel lawaai. Ik heb besloten om bij een lokaal computer reparatiebedrijf mijn laptop opnieuw te laten bekijken. De beste man heeft nogmaals het koelpasta vervangen en de fan volledig schoongemaakt. Wederom geen resultaat en de temperatuur is precies hetzelfde.
Ondertussen wordt de laptop steeds warmer en onbruikbaar voor mijn toepassingen (Serato Dj draait niet meer goed bijv en de laptop wordt steeds trager terwijl het een quadcore 2.8 ghz is met 8gb Ram).

Vandaag heb ik Sony Support gebeld en gevraagd of zij dit problem herkennen bij deze laptop. De medewerker gaf aan dat bij dit type het geen bekend probleem is voor mijn type VPCCB3c5e, wat ik al vreemd vond. Aangezien de laptop niet meer in garantieperiode zit, is het voor mij te prijzig om deze naar Sony op te sturen voor een reparatie. Bovendien ben ik de laptop dan 2 weken kwijt en dit is voor mij onacceptabel.

Als het vervangen van koelpasta + schoonmaak van de fan mij niet de oplossing biedt, wat dan wel? Moet ik eventueel de fan + heatsink vervangen? Bios update tool geeft aan dat ik de laatste Bios firmware heb.

Alle comments zijn welkom

Alvast Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaltaSoron
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 17:23
Ik heb vergelijkbare problematiek op mijn E-serie. Ik noem het bakbeest sindsdien liefkozend de concorde. Maar de realiteit is dat ik de laptop het liefst zoveel mogelijk uit laat staan vanwege het geblaas.

Die van mij is van de eerste generatie met een i5-520m en een ATI 5750. Ik heb geregeld de laptop schoongemaakt en stof verwijderd (voor zover dat er überhaupt was). Ondertussen ben ik ervan overtuigd dat het probleem softwarematig is.

Veel verstand heb ik er trouwens niet van. Maar de generieke drivers voor de videokaart (van AMD) weten de videokaart niet op de juiste wijze aan te sturen. De combinatie van de cpu en gpu lopen te snel al te hard van stapel. De laptop wordt warm en begint als een gek te loeien.

Het probleem begon toen ik Windows 8 installeerde en ik niet meer de originele videokaart drivers van Sony kon gebruiken. Tot dat moment was er nooit iets aan de hand. Windows 8.1 en nu Windows 10 maken geen verschil.

Heb nog geprobeerd via een clocking tool de frequentie van de gpu terug te schroeven, maar de programma’s herkennen de videokaart niet meer en dus bleek dat onmogelijk. Ook de laptop in energiebesparingsstand (en de bijbehorende instellingen aanpassen) bieden geen oplossing.

Enige oplossing is naar mijn idee dat Sony de originele gpu drivers aanpast een geschikt maakt voor Windows 8.1/10.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digitalus101
Ik denk dat het ongerelateerd is aan het besturingssysteem want ik draai op Windows 7 Ultimate.
MaltaSoron schreef op donderdag 16 april 2015 @ 14:29:
Ik heb vergelijkbare problematiek op mijn E-serie. Ik noem het bakbeest sindsdien liefkozend de concorde. Maar de realiteit is dat ik de laptop het liefst zoveel mogelijk uit laat staan vanwege het geblaas.

Die van mij is van de eerste generatie met een i5-520m en een ATI 5750. Ik heb geregeld de laptop schoongemaakt en stof verwijderd (voor zover dat er überhaupt was). Ondertussen ben ik ervan overtuigd dat het probleem softwarematig is.

Veel verstand heb ik er trouwens niet van. Maar de generieke drivers voor de videokaart (van AMD) weten de videokaart niet op de juiste wijze aan te sturen. De combinatie van de cpu en gpu lopen te snel al te hard van stapel. De laptop wordt warm en begint als een gek te loeien.

Het probleem begon toen ik Windows 8 installeerde en ik niet meer de originele videokaart drivers van Sony kon gebruiken. Tot dat moment was er nooit iets aan de hand. Windows 8.1 en nu Windows 10 maken geen verschil.

Heb nog geprobeerd via een clocking tool de frequentie van de gpu terug te schroeven, maar de programma’s herkennen de videokaart niet meer en dus bleek dat onmogelijk. Ook de laptop in energiebesparingsstand (en de bijbehorende instellingen aanpassen) bieden geen oplossing.

Enige oplossing is naar mijn idee dat Sony de originele gpu drivers aanpast een geschikt maakt voor Windows 8.1/10.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tankiej
brusuro schreef op donderdag 16 april 2015 @ 14:36:
Ik denk dat het ongerelateerd is aan het besturingssysteem want ik draai op Windows 7 Ultimate.

[...]
Het lijkt me sowieso geen software/driver probleem, gezien je aangeeft dat de temperatuur ook op 65-70 graden zit. Dan is het niet zo vreemd dat hij loopt te blazen.
Of een software/driver probleem moet er voor zorgen dat hij de CPU/GPU zwaar belast waardoor deze warm wordt, maar de aansturing van de koeling zal het niet zijn imo.

Heb je naast de ventilator ook de heatstink/rooster (hoe heet dat ding?) schoongemaakt? Bij mij is de ventilator elke keer redelijk goed schoon als ik hem openmaak, maar zit er een laag stof tegen het rooster aangeplakt waardoor hij de lucht naar buiten wil blazen. Dan kan hij z'n warme lucht niet goed kwijt en loopt de temperatuur op waardoor hij nog harder gaat blazen.

De laptop kan wel koele lucht van onder aanzuigen, dit is niet geblokkeerd (bijv. als je hem op bed gebruikt, of iets anders zachts gebruikt waar de pootjes in weg kunnen zakken)?
Al eens geprobeerd om hem een tijdje te laten draaien op een laptop/notebook stand met koeler die extra koele lucht de laptop 'in blaast', om te zien wat hij dan doet?

Ik heb mijne zelf op een laptop stand met koeler staan van Cooler Master. Tijdens regulier gebruik blijft de temperatuur rond de 35-40 graden.

[ Voor 20% gewijzigd door Tankiej op 16-04-2015 15:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Inquisitor

The Inquisitor

Greetings weaklings

Ik kwam gisteren tot de conclusie dat mijn E serie half uit elkaar flikkert. Lijkt wel alsof er een schroef uit is, want er is gerust een gat van 2cm bij de rechterachterhoek.

Schroef zit er gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digitalus101
Ik heb meegekeken toen de reparateur mijn laptop onder handen nam. Hij heeft ook de heatsink compleet schoongemaakt en schoongeblazen. Gewoon precies zoals het moet. Hij heeft zelfs de bovenkant afgeplakt zodat de warmte niet naar binnen kan blazen maar uitsluitend naar buiten. Volgens mij is daarmee alles gedaan wat betreft heatsink en ventilator en koelpasta. Resultaat is dat de laptop nog steeds dezelfde temperatuur heeft.

Ik heb nog geen koelstand met extra cooler uitgeprobeerd aangezien dit mij niet handig lijkt tijdens giggs om mee te nemen. Zoals eerder aangegeven die hitteproblemen hebben zich niet altijd voorgedaan, dus ik heb dat niet echt overwogen. Maar nu ben ik toch benieuwd welke spullen je hebt. Kun je mij een linkje geven van de koeler en de standaard die je gebruikt.
Tankiej schreef op donderdag 16 april 2015 @ 15:09:
[...]

Het lijkt me sowieso geen software/driver probleem, gezien je aangeeft dat de temperatuur ook op 65-70 graden zit. Dan is het niet zo vreemd dat hij loopt te blazen.
Of een software/driver probleem moet er voor zorgen dat hij de CPU/GPU zwaar belast waardoor deze warm wordt, maar de aansturing van de koeling zal het niet zijn imo.

Heb je naast de ventilator ook de heatstink/rooster (hoe heet dat ding?) schoongemaakt? Bij mij is de ventilator elke keer redelijk goed schoon als ik hem openmaak, maar zit er een laag stof tegen het rooster aangeplakt waardoor hij de lucht naar buiten wil blazen. Dan kan hij z'n warme lucht niet goed kwijt en loopt de temperatuur op waardoor hij nog harder gaat blazen.

De laptop kan wel koele lucht van onder aanzuigen, dit is niet geblokkeerd (bijv. als je hem op bed gebruikt, of iets anders zachts gebruikt waar de pootjes in weg kunnen zakken)?
Al eens geprobeerd om hem een tijdje te laten draaien op een laptop/notebook stand met koeler die extra koele lucht de laptop 'in blaast', om te zien wat hij dan doet?

Ik heb mijne zelf op een laptop stand met koeler staan van Cooler Master. Tijdens regulier gebruik blijft de temperatuur rond de 35-40 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tankiej
brusuro schreef op donderdag 16 april 2015 @ 15:52:
Ik heb meegekeken toen de reparateur mijn laptop onder handen nam. Hij heeft ook de heatsink compleet schoongemaakt en schoongeblazen. Gewoon precies zoals het moet. Hij heeft zelfs de bovenkant afgeplakt zodat de warmte niet naar binnen kan blazen maar uitsluitend naar buiten. Volgens mij is daarmee alles gedaan wat betreft heatsink en ventilator en koelpasta. Resultaat is dat de laptop nog steeds dezelfde temperatuur heeft.

Ik heb nog geen koelstand met extra cooler uitgeprobeerd aangezien dit mij niet handig lijkt tijdens giggs om mee te nemen. Zoals eerder aangegeven die hitteproblemen hebben zich niet altijd voorgedaan, dus ik heb dat niet echt overwogen. Maar nu ben ik toch benieuwd welke spullen je hebt. Kun je mij een linkje geven van de koeler en de standaard die je gebruikt.

[...]
Ik heb de Cooler Master Ergostand (pricewatch: Cooler Master Cavalier Ergostand). Die is op dit moment nergens meer op voorraad volgens mij, de opvolger nog wel: pricewatch: Cooler Master Notepal Ergostand II
Maar volgens mij voldoen alle stands met koeler wel..

Het is inderdaad lastig als je je laptop overal mee naar toe neemt. Die van mij blijft tegenwoordig eigenlijk altijd thuis, met een extern scherm, toetsenbord en muis erop aangesloten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaltaSoron
The Inquisitor schreef op donderdag 16 april 2015 @ 15:32:
Ik kwam gisteren tot de conclusie dat mijn E serie half uit elkaar flikkert. Lijkt wel alsof er een schroef uit is, want er is gerust een gat van 2cm bij de rechterachterhoek.

Schroef zit er gewoon.
Ik heb hetzelfde!! :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Inquisitor

The Inquisitor

Greetings weaklings

Heuj wat toevallig :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coehinator

Coehinator

Hocus Pocus!

Ook mijn 15 inch e serie heeft dat probleem. bij de rechter achterhoek laat de onderkant los van de bovenkant. Kan het zo uit elkaar trekken.

Ook de schroef zit er nog prima in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Inquisitor

The Inquisitor

Greetings weaklings

Even wat secondelijm er tussen pleuren dan? :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaltaSoron
Sinds 2 weken heb ik problemen met de connector van de oplader. Steeds vaker moet ik er mee lopen friemelen om de connectie te maken. Ik moet hier de hele tijd alert op zijn, aangezien de accu het met geluk hooguit 20 minuten uit houdt 8)7

Iemand tips of ik nog wat kan doen om de aansluiting te verbeteren? Of is een nieuwe oplader kopen de enige definitieve oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coehinator

Coehinator

Hocus Pocus!

Is het de connectie van de laptop of van de oplader?

in de laptop kun je vrij eenvoudig een nieuwe connector installeren. Voor de oplader zou ik een nieuwe connector erop solderen. nieuwe opladers zijn niet goedkoop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaltaSoron
Hmm..okay thanks, hoe kom ik er achter of het de adapter of de laptop is? (heb maar 1 adapter)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommieW

TommieW

Numa numa.

MaltaSoron schreef op woensdag 13 mei 2015 @ 12:45:
Hmm..okay thanks, hoe kom ik er achter of het de adapter of de laptop is? (heb maar 1 adapter)
Meestal is de kans dat het de oplader is klein. Als de connector aan de kant van de oplader stuk is, zie je dat wel aan de buitenkant. ;)
Je kan kijken of er veel speling zit bij de connector in de computer. Afhankelijk van hoe vaardig je bent, kan je de laptop open maken en kijken naar de soldeerpunten van de connector. Mogelijk moet je daar het moederbord er uit halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coehinator

Coehinator

Hocus Pocus!

Adapter kan anders ook heel goed kapot zijn. Vaak gaat het pennetje in de stekker kapot of los zitten. Dat kan je even bekijken. Als die gewoon stevig vast zit, is er waarschijnlijk niks met de oplader aan de hand.
(ook even controleren op kabelbreuken, kan ook helpen)

En inderdaad wat TommieW zegt, je kan ook even controleren of die connector in de laptop deugelijk is.
Welk type heb je? Ik heb die Vaio van mij al vaak genoeg compleet uit elkaar gesloopt dus weet hoe het in elkaar zit ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luvalo
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 26-06-2024
P-nut
Blijkbaar kan ik - na een HDD-crash- de driver-bestanden niet langer bereiken, bovendien is er geen kopie ervan te vinden hier (= mijn fout), kan jij me eventueel de ethernetdriver voor Vaio VPCEA2S1E mailen?
Bij voorbaat dank! _/-\o_
Ludo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Inquisitor

The Inquisitor

Greetings weaklings

Heb je wel op de Sony support site gekeken? Daar staan alle drivers.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luvalo
Aan The Inquisitor:
Omstandige zoektocht naar Ethernet-driver botst uiteindelijk steeds op "no access"-melding op de Sony Support site. Enige redding schijnt dus een kopie van de Driver-map van een gelijkaardig VPCEA2S1E-systeem te zijn ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tankiej
Ludo Van Looy schreef op zaterdag 06 juni 2015 @ 16:24:
Aan The Inquisitor:
Omstandige zoektocht naar Ethernet-driver botst uiteindelijk steeds op "no access"-melding op de Sony Support site. Enige redding schijnt dus een kopie van de Driver-map van een gelijkaardig VPCEA2S1E-systeem te zijn ...
Ik kan hem gewoon op de Sony site vinden en de download werkt ook?
http://www.sony.nl/suppor..._11_22_4_3_6080/VPCEA2S1E

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luvalo
Aan Tankiej:
Dank voor je reactie. Klopt, downloaden lukt nu wel, maar verdere installatie via Apparaatbeheer > Base system apparaat > Stuurprogramma's bijwerken > Op mijn computer.. > naar geunzipte map met de yk62x64.* -bestanden resulteert steeds in foutmelding "Er kunnen geen stuurprogramma's voor uw apparaat worden gevonden". Hulp blijft dus zeer welkom (bijv. via een kopie van de Driver-map van een gelijkaardig VPCEA2S1E-systeem?).

[ Voor 9% gewijzigd door Luvalo op 06-06-2015 16:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tankiej
En als je op de Marvell site (ik neem aan dat er een Marvell ethernet controller inzit, gezien de Sony site) een install setup (.exe) download voor de driver? Dat kan hier: http://www.marvell.com/support/downloads/search.do

Ik heb geen VPCEA2S1E, maar een VPCEB1S1E. Volgens de Sony site zit er bij beide dezelfde ethernet controller in, een Marvell Yukon 88E8059. Klopt dat?
Zo ja, dan wil ik je wel de driver map doorsturen, als je mij kan vertellen waar ik die kan vinden en waar ik het dan heen moet mailen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Inquisitor

The Inquisitor

Greetings weaklings

Aangezien hij zegt dat hij verwijst naar de map met (uitgepakte) drivers is het geen .exe op de Sony site.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tankiej
The Inquisitor schreef op zaterdag 06 juni 2015 @ 18:14:
Aangezien hij zegt dat hij verwijst naar de map met (uitgepakte) drivers is het geen .exe op de Sony site.
Dat klopt, dat is het ook niet. En dat zeg ik ook niet, al is de zin wellicht wat ongelukkig geformuleerd. Dat over de Sony site staat tussen haakjes ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Inquisitor

The Inquisitor

Greetings weaklings

Tankiej schreef op zaterdag 06 juni 2015 @ 19:11:
[...]

Dat klopt, dat is het ook niet. En dat zeg ik ook niet, al is de zin wellicht wat ongelukkig geformuleerd. Dat over de Sony site staat tussen haakjes ;)
Heb het nu goed gelezen :D

Dan inderdaad jouw tip uitvoeren. Moet werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luvalo
Aan The Inquisitor & Tankiej:
Hartelijk dank voor jullie reactie.

Tankiej, ook de VPCEA2S1E heeft zoals je berichtte inderdaad een Marvell Yukon 88E8059-ethernet controller.
ik heb je rechtstreekse link naar Marvell dan ook meteen uitgeprobeerd:
eerst kreeg ik bij het uitvoeren van het exe-bestand de melding dat er een (ik vermoed vanuit de installatie van Win7-64bit aangeleverde) recentere driver vooraf diende gedeïnstalleerd te worden.

Dit heb ik gedaan maar ook na de Marvell-exe-herinstallatie blijft bij "Apparaatbeheer > Overige apparaten > Base-system apparaat" de foutmelding "De stuurprogramma's voor dit apparaat zijn niet geïnstalleerd. (Code 28)".
Kortom, nog steeds geen online toegang via Ethernet.

IK vrees dat alleen de originele SONY-driver echt werkt.
Tankiej, ik veronderstel dat de drivers in een aparte map "Drivers" op de VAIO-HDD staan, maar kan dit zelf niet langer achterhalen.
Moest je de drivers toch vinden, dan heel graag kopietje naar ludovanlooy@gmail.com.
Bij voorbaat hartelijk dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tankiej
Ik heb geen map Drivers, dus ik heb geen idee waar ik de standaard drivers zou moeten vinden. Als ik zoek op internet dan geeft Sony (en de rest van het internet) aan dat je het 'VAIO Recovery Center' programma moet gebruiken. Daar is het mogelijk om drivers (opnieuw) te installeren. Maar in de map van dat programma zie ik ook geen losse drivers..

Als je vervolgens zoekt waar je dat recovery programma vandaan kan halen, vind je alleen dat je hersteldisks had moeten maken toen het nog wel goed werkte. Dat programma is onderdeel van de Sony Windows installatie en schijn je niet achteraf te kunnen installeren.
Je kan proberen ergens van die hersteldisks van Sony vandaan te halen, zijn via Sony of ergens op internet vast wel te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luvalo
Tankiej, mijn dank voor je reacties en zeer gewaardeerde adviezen!

Bizar wellicht, maar na heel veel uitproberen heb ik uiteindelijk vastgesteld dat de gedownloade Marvell-ethernetdrivebestanden door Apparaatbeheer (Win 7 Enterprise 64bit) enkel konden teruggevonden worden als de driverfiles gesaved werden in een map direct onder rootniveau (en dus niet in een "diepere" submap) .
Hartelijke groeten en nogmaals dank.

[ Voor 54% gewijzigd door Luvalo op 09-06-2015 00:22 . Reden: Probleem opgelost ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steephh
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 06-06 15:00
Eigenlijk werkt mijn Vaio (uit Oktober 2010) nog prima (na een reparatie in Mei 2012), op de accu na. Die houdt het hooguit 20-30 minuten uit als je geluk hebt. Met een m4 SSD erin en Linux kan ik er nog heerlijk op werken.

Zit er nu toch aan te denken om een andere accu aan te schaffen. Dat kan bijvoorbeeld via Replace Direct, maar ik zat ook eens rond te kijken op AliExpress. Van wat ik zo zie zijn de accu's over het algemeen wel redelijk, echter heb ik totaal geen idee (ook bij RD niet) in hoeverre de capaciteit nu daadwerkelijk klopt.

Op dit moment zit er in mijn laptop dus een 3500mAh accu welke nog maar deels goed functioneert. Via RD kan je voor 40 euro een 4400mAh noname accu bestellen, voor 60 euro een 5200mAh "Yanec" accu. Via AliExpress vind ik diverse accu's, van 3500, 4400, 5200mAh maar ook speciale "custom" 7800mAh. :o

Heeft iemand hier toevallig ervaring mee? Voor 25 euro heb je al een "5200mAh" accu via AE. Dat is opzich een mooie oplossing, veel wil ik er niet aan uitgeven. In een van de feedback reacties lees ik dat de koper weinig verschil merkt tussen dat model en de 3500mAh. Als de 5200mAh van RD bijvoorbeeld even goed presteert als een "uitstekende" 7800mAh accu via AE dan geef ik natuurlijk liever twee tientjes extra uit.

Zit nog een beetje te dubben, opzich is een accu met "5200mAh" natuurlijk goed zat, maar extra capaciteit is altijd beter. :+

Edit:

Oke, ga het toch erop wagen, heb deze besteld.

Edit 14-Sep:

Misschien dat ik ook wel upgrade naar een ander wireless kaartje in mijn laptop. Er zitten bij mijn weten 2 antennes in de Sony Vaio VPC-E, klopt het dan dat ik verder geen aanpassingen hoef te doen wanneer ik de Intel Dual Band Wireless AC7260 + BT 4.0 aanschaf?

[ Voor 14% gewijzigd door Steephh op 14-09-2015 16:01 ]

_@/'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SharpEdgeOne
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 06-06 15:24
Ik weet niet of er meer mensen zijn die deze oude beestjes gebruiken maar die van mij leeft nog en hoe. Zojuist er een SSD ingezet en hij werkt weer vlotjes :) Ik wacht nog op mijn caddy om de HDD naar de DVD bay te kunnen verhuizen. Hij draait prima met windows 10 en alle FN toetsen werken ook prima. Het enige euvel qua drivers heb ik met het dimmen via de FN toetsen. Helderheid gaat in max 8 stappen...en dan van 1 tm 8% helderheid.
Ik heb nog een aantal vraagjes die ik ook in het SSD topic heb gesteld.
Wat vinden jullie van onderstaande snelheden? Volgens mij wil ie niet sneller door de Sata2 poort? Of kan ik nog iets doen om er wat extra`s uit te persen?

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/8DEvCmnCTrNuoN4D8b5OSNMz/full.jpg
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/YpnLUSyaUITPflinMv0HnR8p/full.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tankiej
Ik heb m'n E-serie ook nog in gebruik! Nu ruim 5,5 jaar en still going strong :)
Laatst even gezocht naar drivers voor als ik naar W10 over wil. Maar ik vond redelijk wat gebruikers die problemen hebben met de ATI 5650 kaart icm W10. Werkt dat bij jou wel goed, of heb je een andere grafische kaart?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Inquisitor

The Inquisitor

Greetings weaklings

Mijne ligt verstoft, maar heeft een nieuwe hdd gekregen met dank aan een medetweaker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost Rider
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 01-06 15:31
Tankiej schreef op zaterdag 02 januari 2016 @ 22:33:
Ik heb m'n E-serie ook nog in gebruik! Nu ruim 5,5 jaar en still going strong :)
Laatst even gezocht naar drivers voor als ik naar W10 over wil. Maar ik vond redelijk wat gebruikers die problemen hebben met de ATI 5650 kaart icm W10. Werkt dat bij jou wel goed, of heb je een andere grafische kaart?
Hier ook een tevreden gebruiker, ook reeds 5,5 jaar.
Ik heb een VPCEB3C5E met ATI 5650 kaart en Full-HD scherm. Draai al sinds het insider program met Windows 10, geen enkel probleem.
Een half jaar geleden een 256 Gb SSD schijf geplaatst, dit bleek een zeer goede update. Laptop werkt behoorlijk snel icm Windows 10
FN knoppen werken bij mij niet allemaal, enkel de volumeregeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SharpEdgeOne
Tankiej schreef op zaterdag 02 januari 2016 @ 22:33:
Maar ik vond redelijk wat gebruikers die problemen hebben met de ATI 5650 kaart icm W10. Werkt dat bij jou wel goed, of heb je een andere grafische kaart?
Ik heb een VPC-EA3S1E/B met de HD5470. Drivers installeerde windows zelf (ati gedoe programma). Geen probleem gehad nog tot nu toe. Naast de drivers voor FN toetsen alleen drivers van SDHC kaartlezer zelf moeten installeren door via apparaatbeheer naar mapje met backup drivers van win7 te wijzen. Trouwens wel touchpaddrivers van synaptic voor W10 zelf geinstalleerd, drivers die W10 zelf installeren kan ik scrollen via touchpad niet inschakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tankiej
Bedankt voor de reacties!
Moet ik ook maar eens proberen over te stappen naar W10. Hij mag wel weer eens een verse Windows installatie krijgen.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SharpEdgeOne
FYI, ik heb eerst setting utility series en daarna sony shared library en daarna vaio event service geinstalleerd om de FN toetsen werkzaam te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SimonDaems
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 31-03 10:20
Iemand ervaring met een ram upgrade? Onlangs een 4 GB PC 12800 latje besteld maar daar wou hij niet mee opstarten. Kan enkel bij crucial compatibel ram vinden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cocico
Ik heb er twee latjes van 4GB inzitten, een SSD 120GB en Windows 10. Draait als een zonnetje. Al 5,5 jaar mijn dagelijkse laptop :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SimonDaems
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 31-03 10:20
cocico schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 08:49:
Ik heb er twee latjes van 4GB inzitten, een SSD 120GB en Windows 10. Draait als een zonnetje. Al 5,5 jaar mijn dagelijkse laptop :)
Welk type geheugen gebruikt u dan als ik vragen mag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cocico
In taakbeheer staat SODIMM 20.307 Mhz. Ik zou 'ns moeten openschroeven om te zien welke dat dan is. Ik gok PC3-10600, maar heb ze uit een andere PC overgezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Helaas is onze Sony Vaio overleden. Ik zie niet snel een mogelijkheid om het te fixen. Moederbord is kapot, en is toch wel vrij prijzig om nieuw te kopen. Hij heeft het wel goed gedaan jarenlang, veel plezier van gehad.

Het gaat om type VPCEA1S1E in het blauw. Alle andere delen zijn nog bruikbaar. Accu niet geweldig maar genoeg voor uurtje werken ongeveer. Laat maar weten als iemand nog wat nodig heeft.

http://link.marktplaats.nl/m1009571922

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJustin
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:46
Mijn Laptop is 5,5 jaar oud en still going, al loop ik wel tegen enkele probleempjes aan dit ik binnenkort wil gaan fixen.

In deze 5,5 jaar heb ik al een SSD geplaatst, 8gb ram geplaatst, de wifi kaart geupgrade naar een Intel Centrino N6300 Wireless card, inclusief extra antenne.Tevens een traditionele 1tb hdd geplaatst voor opslag.

- Laptop krijgt BSOD bij zware taken, fan draait overuren. Laptop blijft prima werken op zuinige modes en voldoende koeling. Daarom maar binnekort is koelpasta smeren.

- Audiojack is stuk. Kan geen koptelefoon meer gebruiken. Gebruik op dit moment voor audio een bluetooth aansluiting, wat een prima tijdelijke fix it.

- Aan/uit knop is beetje (erg) gaar. Gebruik daarom de assist knop op de laptop op te starten.

Ik heb gekeken naar een audio jack om te kopen. Deze zijn een beetje prijzig.
Als iemand nog een VPC-EB2 te koop heeft (die kapot is) houd ik mij aanbevolen.

Nog een vraagje;
Zijn onderdelen van de EB1 EB2 en EB3 ondeling uitwisselbaar?

Voor €50 een VPC-EB2 op de kop getikt, met adapter, maar zonder HDD en kapotte back-light.
Maakt allemaal niet uit, want dat waren de onderdelen die ik niet nodig had

[ Voor 11% gewijzigd door DJustin op 04-03-2016 19:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tankiej
Het is hier al even stil, wie heeft er allemaal nog een E-serie in gebruik? :D

Ik heb die van mij afgelopen weekend geupgrade naar Windows 10, nu het nog gratis kan. Duurde erg lang, vrijdagavond (+/- 19.00) gestart en zaterdagmiddag was het pas klaar. Maar uiteindelijk is alles goed gegaan. De fn functietoetsen werken allemaal, drivers etc allemaal prima. Ik verwachtte problemen, dus het viel heel erg mee!
Binnenkort ga ik een desktop kopen, nog even kijken wat ik dan met deze laptop ga doen. Ik heb namelijk ook al 2 laptops van werk, waarvan ik eentje ook privé mag gebruiken.
Misschien een SSD erin, compleet schone W10 erop zetten en dan aan m'n moeder geven o.i.d. :+
DJustin schreef op maandag 08 februari 2016 @ 16:42:
Mijn Laptop is 5,5 jaar oud en still going, al loop ik wel tegen enkele probleempjes aan dit ik binnenkort wil gaan fixen.

In deze 5,5 jaar heb ik al een SSD geplaatst, 8gb ram geplaatst, de wifi kaart geupgrade naar een Intel Centrino N6300 Wireless card, inclusief extra antenne.Tevens een traditionele 1tb hdd geplaatst voor opslag.

- Laptop krijgt BSOD bij zware taken, fan draait overuren. Laptop blijft prima werken op zuinige modes en voldoende koeling. Daarom maar binnekort is koelpasta smeren.

- Audiojack is stuk. Kan geen koptelefoon meer gebruiken. Gebruik op dit moment voor audio een bluetooth aansluiting, wat een prima tijdelijke fix it.

- Aan/uit knop is beetje (erg) gaar. Gebruik daarom de assist knop op de laptop op te starten.

Ik heb gekeken naar een audio jack om te kopen. Deze zijn een beetje prijzig.
Als iemand nog een VPC-EB2 te koop heeft (die kapot is) houd ik mij aanbevolen.

Nog een vraagje;
Zijn onderdelen van de EB1 EB2 en EB3 ondeling uitwisselbaar?

Voor €50 een VPC-EB2 op de kop getikt, met adapter, maar zonder HDD en kapotte back-light.
Maakt allemaal niet uit, want dat waren de onderdelen die ik niet nodig had
Is het nog gelukt om alle problemen op te lossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Inquisitor

The Inquisitor

Greetings weaklings

Mwah in gebruik... ligt hier wel. Heb hm laatst meegegeven aan een familielid omdat die van haar kapot was. Dus zo blijft er leven in dat ding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steephh
Tankiej schreef op maandag 18 juli 2016 @ 10:23:
Het is hier al even stil, wie heeft er allemaal nog een E-serie in gebruik? :D

Ik heb die van mij afgelopen weekend geupgrade naar Windows 10, nu het nog gratis kan. Duurde erg lang, vrijdagavond (+/- 19.00) gestart en zaterdagmiddag was het pas klaar. Maar uiteindelijk is alles goed gegaan. De fn functietoetsen werken allemaal, drivers etc allemaal prima. Ik verwachtte problemen, dus het viel heel erg mee!
Binnenkort ga ik een desktop kopen, nog even kijken wat ik dan met deze laptop ga doen. Ik heb namelijk ook al 2 laptops van werk, waarvan ik eentje ook privé mag gebruiken.
Misschien een SSD erin, compleet schone W10 erop zetten en dan aan m'n moeder geven o.i.d. :+
Werkt nog prima! :+ Wat periodes niet gebruikt (wel uitgeleend), maar nu weer dagelijks in gebruik. :P Zit nu linux op, maar begint bij een hoog cpu verbruik wel enorm veel FAN-lawaai te produceren.

_@/'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJustin
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:46
Ja, ik heb hem nog steeds in gebruik. Wel ben ik zoekende naar een nieuwe laptop.
Onder Windows 7 had ik BSOD's, Nieuwe installatie op Windows 10 gedaan. Geen BSOD's meer, maar complete freezes. Na een paar maanden doorgebruiken, zijn de freezes weg, maar werkt de laptop met een snelheid van een "386", ondanks SSD en 8gig ram.
Ga het probleem nu ook niet meer uitzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tankiej
Steephh schreef op maandag 18 juli 2016 @ 10:33:
[...]

Werkt nog prima! :+ Wat periodes niet gebruikt (wel uitgeleend), maar nu weer dagelijks in gebruik. :P Zit nu linux op, maar begint bij een hoog cpu verbruik wel enorm veel FAN-lawaai te produceren.
Dat is toch normaal bij een hoog cpu verbruik? Of zie ik dat verkeerd? :P
DJustin schreef op dinsdag 19 juli 2016 @ 01:24:
Ja, ik heb hem nog steeds in gebruik. Wel ben ik zoekende naar een nieuwe laptop.
Onder Windows 7 had ik BSOD's, Nieuwe installatie op Windows 10 gedaan. Geen BSOD's meer, maar complete freezes. Na een paar maanden doorgebruiken, zijn de freezes weg, maar werkt de laptop met een snelheid van een "386", ondanks SSD en 8gig ram.
Ga het probleem nu ook niet meer uitzoeken.
Dat klinkt wel als een erg vaag probleem..
Ga je de laptop dan weg doen als je een nieuwe hebt? Zo ja, incl. die SSD en 8GB ram?
Dan heb ik misschien wel interesse :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steephh
Tankiej schreef op dinsdag 19 juli 2016 @ 08:44:
[...]

Dat is toch normaal bij een hoog cpu verbruik? Of zie ik dat verkeerd? :P
Ja klopt, maar dit gebeurt dus tegenwoordig al tijdens een hangouts sessie of het kijken van netflix of wat dan ook.. :+ En het geluid bij de Vaio E vond ik altijd al irritant, er zijn laptops waarbij dit minder erg is.

_@/'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tankiej
Steephh schreef op dinsdag 19 juli 2016 @ 09:21:
[...]

Ja klopt, maar dit gebeurt dus tegenwoordig al tijdens een hangouts sessie of het kijken van netflix of wat dan ook.. :+ En het geluid bij de Vaio E vond ik altijd al irritant, er zijn laptops waarbij dit minder erg is.
Dat is wel wat snel, als hij dan al gaat blazen. Heb je de koeler al eens schoon gemaakt en koelpasta vernieuwd? :o
Ik heb mijn Vaio trouwens op een notebookstand met koeler staan, dat helpt wel wat. Hij blijft koeler en gaat dus ook minder hard blazen als hij iets te doen heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steephh
Tankiej schreef op dinsdag 19 juli 2016 @ 09:56:
[...]

Dat is wel wat snel, als hij dan al gaat blazen. Heb je de koeler al eens schoon gemaakt en koelpasta vernieuwd? :o
Ik heb mijn Vaio trouwens op een notebookstand met koeler staan, dat helpt wel wat. Hij blijft koeler en gaat dus ook minder hard blazen als hij iets te doen heeft.
Dat niet, ziet er naar uit dat ie binnenkort een keer opengeschroefd moet gaan worden.

_@/'

Pagina: 1 ... 46 47 Laatste