[Ervaringen] Sony Vaio VPC-E Series

Pagina: 1 ... 46 47 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Alle 41 producten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Inquisitor
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 14-09 09:58

The Inquisitor

Greetings weaklings

Steephh schreef op dinsdag 19 juli 2016 @ 09:21:
[...]

Ja klopt, maar dit gebeurt dus tegenwoordig al tijdens een hangouts sessie of het kijken van netflix of wat dan ook.. :+ En het geluid bij de Vaio E vond ik altijd al irritant, er zijn laptops waarbij dit minder erg is.
Haha herkenbaar. Met office werk hoor ik dat ding al aan de andere kant van de woonkamer... met radio aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coehinator
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 02-08 08:54

Coehinator

Hocus Pocus!

Mijne toentertijd aan mijn broertje gegeven. Die gebruikt hem dagelijks nog om op te gamen etc.
Over het fangeluid kan ik meepraten, want hier liggen de lagers van de fan aan stront sinds kort. Dus hij ratelt en kraakt ook nog eens een keer. Soms moet hij in het de ventilatiegaten blazen om het fannetje aan de gang te krijgen :+

Ik kijk het nog even aan hoelang het fannetje blijft draaien. loopt ie vast zet ik er wel een nieuw koelertje in...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steephh
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 14-09 09:28
Ik loop overigens toch nog tegen een probleem aan. Ik maak gebruik van een dual boot (Linux + Windows) met 2 SSD's waarvan er 1 in een hdd drive caddy zit. Het liefst wil ik eigenlijk in een boot menu (of desnoods de bios) kiezen van welke schijf ik boot zodat de installaties ook los van elkaar blijven functioneren.

Zelf heb ik dus de VPC-E1 en voor zover ik kan zien is er géén boot menu beschikbaar, wisselen van bootdevice kan dus enkel in de bios. Wat me opviel is dat hij altijd van de windows-ssd boot (die in de hdd drive caddy zit), wat ik ook aan instellingen doe. Mogelijk komt dat dus doordat hij je alleen van een type device laat kiezen (External, Internal, Optical, Network) en niet zo zeer een bepaalde schijf. Ik heb de linux ssd losgehaald tijdens het installeren van windows zodat er ook niets overschreven zou worden.

Is het nog mogelijk om hier iets aan te veranderen of moet ik voortaan fysiek de hdd drive caddy er uit halen ofzo? :+

_@/'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Alvast bedankt voor degenen die willen reageren op mijn verhaal. Ik heb een Sony Vaio VPCEB3X5E laptop van 2010. Tot nu toe werkt hij nog steeds, maar het gebruiken is steeds minder een pretje (langzaam, luid, warm). Daarom heb ik besloten en nieuwe laptop te kopen deze zomer, alleen kwam ik deze thread tegen en begon ik te denken of ik niet toch even moet checken of ik niet zelf wat spullen kan vervangen in de laptop zelf en dan over een paar jaar weer verder kijken. Het probleem is echter dat ik dat nooit heb gedaan. Heb niet eens een schroevedraaier om de laptop te openen nu. Ik wilde vragen of jullie zouden aanraden om nog wat dingen te vervangen of dat ik beter moet gaan voor een nieuwe laptop. Ik ben geen gamer, zit er wel dagelijks op voor normale internetdingen, zoals mail, word, internet en ik kijk veel series en film. Photoshop een klein beetje, maar niet professioneel.

Mijn specificaties nu:
Harde schijf : 320 GB Serieel ATA (7200 rpm)
Grafische kaart : ATI MobilityRadeon HD5650 1GB
Geheugen : 6 GB 1066MHz DDR3-SDRAM
Batterij : Batterij werkt maximaal 3 uur (nu max een uur)

Wat ik zou willen veranderen zijn een SSD-schijf (250 gb) erin, meer werkgeheugen (16gb?), iets met de koeling doen en misschien een nieuwe batterij als ik dan toch bezig ben. Mis ik dan nog iets om mijn laptop sneller en minder warm te maken? Is dit te doen voor een leek? Zo ja, hoeveel zou euro zou dat zijn (of door iemand laten doen)?

Edit 11-1-2017// bedankt voor de reactie Steephh, maar ik heb toch besloten te gaan voor een nieuwe laptop.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 11-01-2017 00:16 . Reden: Antwoorden ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steephh
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 14-09 09:28
Die SSD schijf gaat wel een belangrijk verschil maken. Deze vervangen is peanuts, je hebt dan echter wel een schroevendraaier nodig.. :+ Ik heb zelf een vervangende accu ergens in china besteld. Werkt prima opzich.

Qua hitte/geluid ben ik benieuwd of je daar makkelijk wat aanpassingen aan kunt verrichten. Ik ga m zelf binnenkort denk ik eens wat verder openschroeven om te kijken of ik er wat verandering in aan kan brengen.

[ Voor 21% gewijzigd door Steephh op 02-08-2016 17:27 ]

_@/'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tankiej
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 16:04
Kleine schop :w

Iemand al gecontroleerd of de accu in z'n E-serie in aanmerking komt voor de terugroepactie? Na de terugroepactie in maart dit jaar (nieuws: Sony roept accu's Vaio E-laptops terug wegens kans op oververhitting, blijken er nu meer modellen niet goed te zijn: http://www.nu.nl/werk-en-...-kans-oververhitting.html

Hier kan je controleren of ie ervoor in aanmerking komt: https://www.sony.nl/cashb...rogram/product-validation

Ik ben nu niet in de buurt van m'n Vaio, dus kan het zelf niet controleren. Volgende week maar even kijken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coehinator
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 02-08 08:54

Coehinator

Hocus Pocus!

Heb mijn serienummers even opnieuw ingevuld, maar mijn batterij komt niet in aanmerking.

Tis ook al een oud beestje. De lagers van de ventilator liggen aan diggelen, dus hij rammelt als een malle :D Maar hij doet het nog steeds! Op het touchpad en rechterhinge na.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Inquisitor

The Inquisitor

Greetings weaklings

Gratis accu is altijd mooi meegenomen, de laatste keer dat ik checkte kwam ik niet in aanmerking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technicum
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 10-07-2023
Ook hier zoemt het beestje ondertussen sinds aanschaf in december 2010 nog steeds vrolijk door. Hoewel het beestje vrolijk doorzoemt, wordt ik van een bepaald fenomeen iets minder vrolijk.

Hetgeen ik tegenaan loop is (nee, niet de fan lagers die stuk zijn ;-) ) maar wel dat wanneer ik de laptop wil verplaatsen en de klep even sluit het scherm bij opening niet meer aan gaat.
Tenminste, het backlight gaat aan, maar het lcd zelf niet, oftewel die blijft zwart.
Het systeem draait nog wel gewoon. Dit heb ik gecheckt door met paint een krabbeltje met ctrl-s op te slaan. Na met de aan/uit-knop geforceerd opnieuw te moeten opstarten was hetgeen inderdaad opgeslagen.

Het systeem draait dus verder, enkel het lcd komt niet mee, onder jullie toevallig mensen die dit probleem na 6,5 jaar herkennen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Inquisitor

The Inquisitor

Greetings weaklings

Dat had ik al na 1 jaar, het is voor zover ik weet geen technisch mankement, maar gewoon een software mankement. Het helpt ook niet dat er geen GPU updates komen ;)

De mijne is overigens verkocht en heeft elders een nieuw leven gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tankiej
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 16:04
Ik gebruik hem nu nauwelijks meer, aantal maanden geleden een nieuwe PC aangeschaft. Maar dat probleem had ik ook soms, bij mij was het eigenlijk altijd weer goed door de laptop nogmaals dicht en open te klappen. Dan wel zo instellen dat hij dan niet in slaapstand gaat als je de klep sluit, maar aan blijf (dus niets doet). Dat kan je in energiebeheer instellen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technicum
Ha, nee inderdaad. Update-technisch gezien zijn ze al jaaaaren uitgerangeerd ;)

Ik had al even zitten spelen met energiebeheer, maar ook naar meermalen de klep nog eens sluiten en openen blijft het euvel zich voordoen. Ik ga dan denk ik even spelen met het installeren van een oudere videodriver (nadat ik de huidige geback-upt heb uiteraard :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technicum
Downgraden naar de één-na-laatste driver update lijkt het probleem van het niet meer 'bijkomen' van het scherm na klepsluiting te hebben verholpen.

Een ander vreemd probleem wat zich nog wel voor doet is het feit dat als de vaio in slaapstand staat en ik hem weer aan wilt zetten hij 9/10 keer helemaal uit valt, om vervolgens uit eigen beweging opnieuw op te starten :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technicum
Naast mijn vorige berichtjes, merk ik dat nu sinds enige tijd m'n vaio vanuit het niets vast loopt, vaak door een minieme beweging van het apparaat. Er is dan ook werkelijk niets meer mee te doen behalve het netsnoer loshalen, net als de accu.

Omdat ik vermoed dat het ergens om een brak geworden soldering o.i.d. op het moederbord gaat, ging ik op zoek naar een donor-exemplaar waarvan het moederbord nog wel deugde.

Ik dacht er een op marktplaats gevonden hebben. De modelnummers matchte (PCG-71212M), en volgens de omschrijving zat er net als in de mijne op grafisch gebied een ATI mobility HD5000-series kaart in met 1GB geheugen. Enige wat niet overeen kwam was het nummer op de voorkant van het scherm. De mijne is VPCEB-3C5E, die van de beoogde donor-vaio -3S1E. Ik dacht "dat kan wel", omdat de mijne destijds via Sony Style samengesteld is.

Nu viel mij bij het ophalen vanmiddag door de nieuwe W10-installatie en de smalle taakbalk niet op dat de resolutie van het scherm lager was, waar ik zodoende thuis achter kwam, toen ik mijn SSD van m'n huidige vaio in het beoogde donor-exemplaar deed voor het testen.

Ook nog geen probleem dacht ik. Aangezien er in het donor-exemplaar net als in mijn oorspronkelijke vaio een Mobility HD5000-series zit dacht ik dat ik wel het donor-idee om te kunnen draaien en zodoende het scherm van m'n oude vaio op het beoogde donor-exemplaar te zetten.

Onderkanten van beide laptops gehaald, en voor het testen eerst alleen maar de connector van m'n oude vaio op het moederbord van de donor-vaio geprikt. De donor-laptop bleek operationeel te blijven, gezien ik voor het dubbelchecken ook een extern scherm er aan had gehangen, maar het op het moederbord aangesloten scherm van m'n oude vaio ging alleen het backlight branden. LCD deed helemaal niets.

Ik ben er in deze eigenlijk van uit gegaan dat de hele HD5000-series wel full-hd schermen zou ondersteunen. Heb ik het mis? Want dan zal ik op zoek moeten gaan naar een ander donor-exemplaar.

- Technicum

P.s. Een nieuwe laptop kopen heb ik zeker al overwogen, maar red ik qua budget op dit moment niet (voor wat ik er mee wil kunnen), plus dat met de SSD m'n vaio verder nog prima kan meekomen met wat ik er mee wil. :)
Pagina: 1 ... 46 47 Laatste