[Ervaringen] Sony Vaio VPC-E Series

Pagina: 1 ... 45 ... 47 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Alle 41 producten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJustin
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:43
Ik zit een beetje te twijfelen tussen 2 proccessors:
- 740QM: €65,-
- 840QM: €108

Verschil is niet bijstergroot, maar wil ook wel een redelijke stap maken vanaf een 520M
Weet nog niet goed....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01:01

Sick Nick

Drop the top!

Die 40 euro verschil is ook niet groot, de 840 is ongeveer 7 a 8% sneller dan de 740. Beide flink sneller dan de 520 bij multi tasking. Bij enkele threads is de 740 in de turbo net zo snel, de 840 iets sneller maar geen gigantisch verschil. Dus alleen doen bij multi tasking :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 426269

Coehinator schreef op zondag 30 december 2012 @ 12:46:
[...]
Qua kleur maakt het denk ik niet veel uit, Via CCC van Ati kan je je beeldscherm helemaal afregelen op je persoonlijke smaak. Kleurverzadiging witwaarden temperatuur contrast enzovoort, Energieverbruik is inderdaad wel een pluspunt! :+
[...]
Nou, ik heb de SVE1712C5E maar met een Pentium B980 gekozen. Scheelt weer wat poen en energie. Ik kwam op EUR 559,- met als enige opties de geheugenuitbreiding naar 8MB en de toetsenbordverlichting. Geen slechte prijs voor een Full HD laptop! Ik las dat deze processor ongeveer vergelijkbaar is (ietsje sneller nog) met de i3 2310 en dat is de CPU die ik nu in mijn laptop heb. Dat is genoeg voor mij, ik gebruik hem alleen voor ontwikkelen in Notepad++ en Photoshop CS6. En hiermee kan ik ook niet in de verleiding komen om er games mee te gaan spelen, haha. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 303530

DJustin schreef op dinsdag 01 januari 2013 @ 16:13:
Ik zit een beetje te twijfelen tussen 2 proccessors:
- 740QM: €65,-
- 840QM: €108

Verschil is niet bijstergroot, maar wil ook wel een redelijke stap maken vanaf een 520M
Weet nog niet goed....
Passen die processoren wel? En belangrijker: kan je dat ook koelen? Die quadcores op 45nm (de i5-520m is 32nm) zijn enorme heethoofden en bovendien nauwelijks sneller dan de voorgaande generatie.

Ik herinner me nog een discussie over de i7-720qm vs i7-620m. De laatste won alle benchmarks met uitzondering van een paar met 4 of meer threads, en dan met enkele procenten. Maar je kreeg wel een processor die significant onzuiniger is en meer verbruikt. Het verschil in TDP mag dan wel 'maar' 10w zijn, bij de arrandale reeks is er 10w gereserveerd voor de IGP. En ik heb een i7-720QM ook wel eens 54w zien verbruiken ondanks het TDP van 45w.

Volgens mij kan de E-serie dat simpelweg niet koelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coehinator
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 04-06 09:49

Coehinator

Hocus Pocus!

Als ik hem was zou ik gewoon de 520m houden, en over een jaar gewoon een andere laptop kopen met de nieuwe haswell lijn. ben je toch ook klaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJustin
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:43
Anoniem: 303530 schreef op woensdag 02 januari 2013 @ 11:52:
[...]

Passen die processoren wel?
Ja, ze passen beiden op het HM55 chipset

En belangrijker: kan je dat ook koelen? Die quadcores op 45nm (de i5-520m is 32nm) zijn enorme heethoofden en bovendien nauwelijks sneller dan de voorgaande generatie.

Dit is iets waar ik zeker aan gedacht heb, maar niet echt kan realiseren. Het enige wat in mijn bereik ligt is een betere koelpasta te gebruiken, en mijn fans/heatsink schoon te houden. Zelfs bij gamen (Far Cry 3) draait mijn fan niet voluit. Komt meer omdat ik deze regelmatig schoonhoud door perslucht te gebruiken.

Ik herinner me nog een discussie over de i7-720qm vs i7-620m. De laatste won alle benchmarks met uitzondering van een paar met 4 of meer threads, en dan met enkele procenten. Maar je kreeg wel een processor die significant onzuiniger is en meer verbruikt. Het verschil in TDP mag dan wel 'maar' 10w zijn, bij de arrandale reeks is er 10w gereserveerd voor de IGP. En ik heb een i7-720QM ook wel eens 54w zien verbruiken ondanks het TDP van 45w.

Bedankt voor deze tip, maar videobewerking is iets wat ik regelmatig doe. (hobbymatig) Bij het renderen zijn 4 (virtuele) core's continu aan hun max 98-100%. Hier verwachtte ik dan ook de meeste winst te halen.

Volgens mij kan de E-serie dat simpelweg niet koelen.
Coehinator schreef op woensdag 02 januari 2013 @ 12:28:
Als ik hem was zou ik gewoon de 520m houden, en over een jaar gewoon een andere laptop kopen met de nieuwe haswell lijn. ben je toch ook klaar?
Dat is zeker ook het overwegen waard. Maar tot nu toe ben ik zeer tevreden over mijn laptop. Wilde eigenlijk nog de laatste update geven.
Ik heb er al een SSD inzitten, 8 gig ram, fijn overclockende videokaart, Wifi 5Ghz.

Een ander probleem wat ik misschien ga krijgen bij deze laptop is de voeding.
Als ik game, en mijn videokaart overclock, gebruikt deze meer stroom. Kan dat samen met een (flink) meer verbruikende CPU? O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coehinator

Coehinator

Hocus Pocus!

Ik heb de mijne nu de laatste update de i520m gegeven. kwam van de p6100 dus het is een hele vooruitgang. SSD erin en nog een prima Videokaart. Zodra de Alienware m17x met haswell verschijnt koop ik m. dan kan mijn Vaio met pensioen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinand
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14-12-2023
Coehinator schreef op woensdag 02 januari 2013 @ 18:59:
Ik heb de mijne nu de laatste update de i520m gegeven. kwam van de p6100 dus het is een hele vooruitgang. SSD erin en nog een prima Videokaart. Zodra de Alienware m17x met haswell verschijnt koop ik m. dan kan mijn Vaio met pensioen :D
Waarom haal je die Alienware niet nu zonder Haswell maar met Ivy?

Haswell geeft bijna geen prestatie winst, het is alleen een stuk zuiniger. Haswell word gemaakt met oog op de ultrabook en tablet/convertibles markt, niet voor de high end performance markt... (en laat energiezuinigheid bij een AW laptop nou een 0 factor zijn omdat de videokaart alle energie alsnog opzuigt)... Nu kun je de AW m17X zeeeer goedkoop in combinatie met URL hacks en kortingsbonnen krijgen met een uitstekende videokaart, met Haswel is dat absoluut niet meer het geval.

Dell Alienware M15X - Core i7 730QM - GTX460M | Sony Vaio Z21L9E | Blackberry Z10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Om dezelfde reden heb ik onlangs nog een sandy bridge laptop gekocht. Haswell wordt geen significante upgrade in prestaties, en de meest recente videokaart architectuur is ook nog niet zo lang uit.

Wachten op haswell is in de meeste segmenten de moeite niet waard, behalve het tablet/ultrabook segment vanwege de grote focus op zuinigheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coehinator

Coehinator

Hocus Pocus!

Vinand schreef op donderdag 03 januari 2013 @ 00:42:
[...]
Nu kun je de AW m17X zeeeer goedkoop in combinatie met URL hacks en kortingsbonnen krijgen met een uitstekende videokaart, met Haswel is dat absoluut niet meer het geval.
Hoe bedoel je dat? zijn ze van plan het systeem te verbeteren daar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinand
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14-12-2023
Coehinator schreef op donderdag 03 januari 2013 @ 12:29:
[...]

Hoe bedoel je dat? zijn ze van plan het systeem te verbeteren daar?
Nee hij word vanwege de nieuwe generatie chips ongetwijfeld duurder...

Dell Alienware M15X - Core i7 730QM - GTX460M | Sony Vaio Z21L9E | Blackberry Z10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coehinator

Coehinator

Hocus Pocus!

Vinand schreef op donderdag 03 januari 2013 @ 12:31:
[...]

Nee hij word vanwege de nieuwe generatie chips ongetwijfeld duurder...
Lekker offtopic :+ Ik heb nu het geld nog niet helemaal, en mijn eserie draait nog als een zonnetje.
Ik ga er wel even goed over nadenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 495821

Hallo iedereen,

Ik heb met veel interesse deze topic gelezen maar heb geen antwoord gevonden die 100% mijn vraag beantwoord.

Ik heb een Sony VPCEB3L1E waarvan mijn hdd nu na 2 jaartjes behoorlijk naar de knoppen is (slechte partities enzoverder... tijdens windows moet ik telkens 2 waarschuwingen en controles negeren alvorens ik het login scherm zie :) )

Deze bestaande HDD had ik graag vervangen door een SSD maar aangezien ik dit nog nooit zelf gedaan heb, heb ik nog wat vragen om zéker te zijn dat ik het correct zal doen (ik ben handig genoeg maar heb nooit iets gevonden dat specifiek over dit model gaat)

Welke SSD mag ik wél en niet gebruiken? is de volgende bijvoorbeeld goed?
http://www.hardeschijfsto...f/samsung-840-250-gb.html
andere SSD die meer aangewezen zijn? (ik had toch graag 250gb gehad)
Naar wat moet ik precies kijken om een correcte SSD te vinden? (2,5inch?)

Hoe moet het vervangen nu precies gaan? Het gaat over de bestaande harde schijf te vervangen met de ssd.
Heb ik zo een tray(montagebeugel) nodig of andere soort van kabels?

Alvast bedankt voor jullie antwoord!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik heb volgende SSD gevonden (die compatibel zou moeten zijn met mijn model)
http://www.hardeschijfsto...ial-m4-256-gb.html?page=3

Wat is jullie mening hiervan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sick Nick

Sick Nick

Drop the top!

M4 is een goede keus, snel, betrouwbaar en betaalbaar. Overigens past elke 2.5" SATA SSD in je laptop, maar met een M4 zit je sowieso goed dus niet al te lang doorzoeken. Zal ook een wereld van verschil zijn zodra ie erin zit, reageert ineens zoveel vlotter.

Qua montage, gewoon 1 op 1 uitwisselen met je huidige HDD. De 2 metalen beugeltjes die nu aan je HDD zitten overzetten naar de SSD en klaar is Dujosh :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Bedankt Sick nick!

Heb de ssd besteld en zal deze morgen al mogen afhalen normaal gezien :)

Heb je eventueel een handleiding waar ik kan zien hoe ik dit model het best open?
Heb via google verschillende vaio's gezien, elk geopend op een verschillende manier ... (nooit het model vpceb3l1e)

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

http://www.docs.sony.com/..._VPCEB_series_HDD_CRU.pdf

Deze zou het normaal zijn, mochten mensen ze nodig hebben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tankiej
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 09-06 18:35
Hardeschijf wisselen is niet al te veel moeite, hoef je alleen dat kleine klepje onderop je laptop open te halen. Inderdaad zoals in dat PDF document :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Vandaag de SSD geinstalleerd (ging dus inderdaad zeer snel).
Windows 7 ultimate geinstalleerd.

Resultaat: ipv 5 min opstarttijd + 2 waarschuwingen voor het loginscherm
==> +/- 20 sec opstarttijd tot login scherm.

(te bedenken dat ik bijna een nieuwe laptop ging halen uit gemak :) )

Hartelijk bedankt mannen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marijn100
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 05-06 07:45
Heeft er al iemand drivers gevonden nieuwer dan 12.8? Beter Googlen: http://drivers.softpedia....-x64-Download-185727.html
Of iets simpels als video binnen Metro aan de praat gekregen?

[ Voor 76% gewijzigd door Marijn100 op 09-01-2013 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Vinand schreef op vrijdag 28 december 2012 @ 11:49:
[...]
Waarom kijk je met jouw eisen gewoon niet naar de vaio S15?
Die heeft nog een veeeel beter full hd scherm (IPS!!! vs tn), en die kun je wel krijgen zonder gpu met een full hd display. (Nog sterker nog, je kunt hem nieteens zonder full hd ips scherm krijgen). Ook is de interne kwaliteit + bouwkwaliteit + accuduur veel beter en weegt deze ruim een kilo minder...
Ik had nog gekeken naar die S15 maar de omschrijving die bij het beeldscherm stond was exact dezelfde benaming als die bij het full hd scherm van mijn SVE1712C5E stond (en hij was 2x zo duur en ik wou toch 17"). Dus vraag ik me toch af of het niet hetzelde type scherm was, ook al was die ene 15" en die van mij dus 17". Ik kan het nu niet meer terugvinden op de site want de SVE1712C5E is nu blijkbaar niet meer leverbaar met een 1920x1080 full hd scherm.

Anyway, gelukkig staat die SVE1712C5E met het full hd scherm inmiddels voor mijn neus. En IPS of niet, dit scherm is al zoveel beter dan ik gewend was, en het is antiglare en de kleuren zijn mooi, dus ik ben er zeer blij mee.

Er is alleen 1 ding: als ik de laptop via HDMI aansluit op mijn externe 1920x1200 IIyama monitor, dan zijn de kleuren erg gelig/beige. Eigenlijk gewoon niet werkbaar voor mij, want ik moet gewoon wit kunnen onderscheiden als web designer/developer. Op deze monitor zijn de afgelopen jaren vele pc's en laptops aangesloten geweest (laatste was een laptop met GT520M) en altijd waren de kleuren in 1 keer goed, mooi en helder. Dus ik baal nu wel dat de kleuren nu zo gelig/bruinig zijn. Op het laptopscherm zelf zijn ze schitterend. Maar het lijkt wel of de Intel HD Graphics 3000 voor een extern scherm op een soort 'warme' stand staat. Ik heb de laatste Intel drivers erop staan en alles staat op de default waarden. Weet iemand misschien een oplossing?

De versie die ik heb is de Pentium B980 met alleen de Intel HD 3000 graphics (was voor mij genoeg, ik heb meestal Photsho CS6 open en Word en Excel, Notepad++ en een stuk of 10 Chrome vensters, maar meer ook niet).

[ Voor 28% gewijzigd door Anoniem: 426269 op 12-01-2013 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 491195

Ik heb inmiddels mijn 14" e serie mogen ontvangen met de volgende specs:

Geheugen : 8 GB 1600 MHz DDR3-SDRAM
Opslagcapaciteit : 500 GB Serieel ATA (7200 rpm)
Grafische kaart : AMD Radeon HD 7670M 2GB
Processor : Intel®CoreTM i7-3632QM,2.20GHz
Display : 35,5 cm LED, 1600x900+camera
Afwerkingen : Gun Metallic

Ik heb er een SSD ingeplaatst (samsung 830 256 gb) en En de gewone HDD in een HDD caddy geschoven. Ideale samenstelling en zeker een snel beestje. Echter maakt de fan behoorlijk veel geluid zodra ik een iets intensiever programma opstart (19% constant processor verbruik). Ik heb het energie profiel naar gebalanceerd geschoven en in de power utils van de Vaio de fan modus naar stilte gezet, maar dit mocht niet heel veel baten.

Ik heb inmiddels een ticket aangemaakt en hij is naar de repair centre. Ik hoop dat ze wat vinden en ik niet in een discussie beland wat normaal is of niet. Ik vond het in ieder geval storend luid, vergelijkbaar met een desktop met goedkope koeling.

Bij normaal gebruik (internet, etc) was de laptop wel stil. Aangezien ik hem echt voor wat processor intensieve applicaties wil gebruiken (ableton, maschine, traktor) is dit wel jammer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

De fan slaat hier ook snel aan op mijn nog geen week nieuwe 17" E serie (Pentium B980). Gewoon al met 3 browservensters (zonder Flash erin).

En zoals gezegd vallen de kleuren van de Intel HD Graphics 3000 via HDMI ook erg tegen op mijn externe monitor (IIyama 26" 1920x1200). Met mijn monitor op fel is het wit nog steeds beige. Terwijl met mijn vorige laptop (Asus U31SD met GT520M) de kleuren al mooi wit waren terwijl diezelfde monitor nog op de eco stand stond.

En de fan ging ook bijna nooit aan op de Asus, alleen soms effe luchten bij het afspelen van een 1080p film. Dan volgende keer toch maar weer een Asus! Wacht ik wel eerst even Haswell af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coehinator

Coehinator

Hocus Pocus!

dat wit beige word heeft denk ik meer met de instellingen op je laptop te maken, kijk eens naar kalibreren van je beeldscherm, of verander je kleurtempratuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Coehinator schreef op dinsdag 15 januari 2013 @ 16:42:
dat wit beige word heeft denk ik meer met de instellingen op je laptop te maken, kijk eens naar kalibreren van je beeldscherm, of verander je kleurtempratuur
Nee, de instellingen op mijn laptop staan allemaal goed, op de default waarden met de laatste Intel drivers. Op de laptop zelf is het beeld ook goed, zoals ik al zei. En ik ga niet op mijn laptop steeds de kleuren anders zetten als ik hem los gebruik en wanneer ik hem aan mijn externe scherm hang. En daarnaast, ik krijg het gewoon niet mooi via HDMI. Ik heb inmiddels alles geprobeerd maar de kleuren zijn gewoon niet zo mooi als vanaf mijn laatste laptop op mijn externe scherm te krijgen. Dus Intel HD 3000 vanaf een Asus kan dus blijkbaar ander beeld geven dan Intel HD 3000 vanaf een Sony. Dat wist ik nog niet...

En het is de afgelopen 20 jaar altijd goed gegaan met allemaal andere laptops die altijd gewoon op de default waarden stonden. Of het nou Intel, nVidia of AMD is, ik heb altijd op default waarden gekeken en er nooit mee hoeven klooien.

De externe monitor is ook altijd goed geweest, nog nooit hoeven kalibreren. In tegenstelling tot sommige Dell monitoren waar ik soms voor werk achter moest gaan zitten als ik ergens ingehuurd was. Die moesten wel vaak gekalibreerd worden. Mijn monitors stonden ook gewoon altijd op de standaardwaarden. Was ook altijd perfect.

Maar ach, nu gaat het wel want nu is het vrij donker en het is nu wel lekker rustig aan de ogen. Maar zodra er een mooi Haswell laptopje voorbij komt dan gaat deze E-serie eruit. Of nou, misschien volgende week al en dat ik gewoon verder ga op mijn oude laptop. Die maakt ook minder herrie. Ik kijk het nog effe een weekje aan.

Thanks voor het meedenken.

edit: Misschien is het gewoon wel een toevallige ongelukkige combinatie van laptop en extern IIyama scherm. Als ik de laptop aansluit op mijn Samsung televisie dan is het beeld wel okee, net zoals op de laptop zelf.

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 426269 op 15-01-2013 23:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 491195

Ik heb inmiddels te horen gekregen dat het geluid van de fan binnen de normen liggen die zijn gesteld aan de laptop. Mocht je overwegen deze laptop aan te schaffen en ben je erg gevoelig voor geluid van je laptop kan ik je daarom aanraden dit wel echt mee te nemen in je criteria.

Ik heb inmiddels 5 laptops gehad van verschillende merken (2x Dell, 2x Toshiba, 1x Acer), maar de Vaio is wel echt de luidste bij intensief gebruik. Voor het standaard internetwerk overigens heb ik weinig aan te merken op het geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Same here, de fan van mijn Asus laptop gaat bij nooit aan en is veel stiller. Die van de Vaio draait nagenoeg continu en maakt best veel herrie, veel meer dan de Asus.

//edit:

Zo mijn Vaio SVE1712C5E is na een aantal dagen/uur bekeken hebben weer de deur uit. Een kennis zocht nog een laptop dus die heeft hem voor kostprijs overgenomen. Wat ik minder vond aan deze versie was:
- de fan ging bijna continu aan en maakt veel herrie
- de bouwkwaliteit was niet wat ik van Sony gewend was
- toetsenbord veerde erg veel in en de toetsen waren te glad
- ik kreeg de kleuren niet goed op mijn externe scherm
- het full hd scherm was eigenlijk helemaal niet zo mooi

[ Voor 59% gewijzigd door Anoniem: 426269 op 29-01-2013 23:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08-06 19:38

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Mijn vriendin heeft sinds kort een SVE1512 met 1TB harde schijf erin. Nu willen we deze vervangen voor een SSD om de laptop de snelheid te geven die het verdient! Nu heb ik dat al wel vaker gedaan alleen ik zie nu dat bijv. Crucial de M4 in gewone uitvoering levert maar ook in een slim uitvoering, die kleiner is. Nu heb ik natuurlijk geen idee welke ik moet hebben voor de Vaio... heeft iemand hier ervaring mee?

20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coehinator

Coehinator

Hocus Pocus!

volgensmij maakt het niks uit, persoonlijk was ik niet voor de slim variant gegaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Coehinator schreef op vrijdag 25 januari 2013 @ 11:48:
volgensmij maakt het niks uit, persoonlijk was ik niet voor de slim variant gegaan
Het gaat er vooral om of het wel past, vandaar. Maar volgens mij zijn die slim varianten voor ultrabooks.

[ Voor 10% gewijzigd door BeQuietAndDrive op 25-01-2013 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Inquisitor
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 09-06 07:52

The Inquisitor

Greetings weaklings

De gewone zou gewoon moeten passen, je kunt het voor de zekerheid even opmeten maar de kans is groot dat het gewoon gaat passen :)

SSD's zijn meestal niet erg dik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coehinator

Coehinator

Hocus Pocus!

Nee maar die slim variant zou wel eens roet in het eten kunnen gooien bij het bevestigen in de caddy, dus gewoon de normale pakken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Done! Dit weekend wel de nodige problemen gevonden met het maken van een image...

Ik heb Acronis. Hierin kun je een recovery CD maken (bootable) en dan een schijfimage op een USB hdd. Zo gezegd zo gedaan. Daarna de SSD in de Vaio gedaan, in de bios UEFI naar LEGACY omgezet (anders boot hij niet van cd) en de recovery CD gestart. Dat lukt, ik kan de nieuwe SSD kiezen en hij wil vervolgens vanuit de schijfimage een zestal partities gaan terugzetten. De eerste 4 kan ik toewijzen aan de SSD maar nummers 5 en 6 niet (geen idee waarom niet, deze zijn maar enkele MB's). Nou ja, dan maar zonder die twee partities door, maar dat werkt dus niet, hij start met geen mogelijkheid op van de SSD.

Iemand hier enige ervaring mee? Ik heb er al een hele avond mee zitten prutsen zonder resultaat en als ik dan links en rechts lees hoe makkelijk mensen met het terugzetten van images omgaan soms, dan moet ik gewoon ergens iets enorm fout doen toch?

Windows er schoon op installeren is niet echt een optie, mijn vriendin begint nu al te hechten aan bepaalde VAIO dingetjes (echt...) en er is op haar werk al e.e.a. aan spul op geinstalleerd om thuis werken mogelijk te maken, liever niet weer door die heisa heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coehinator

Coehinator

Hocus Pocus!

Tsja, ik zou gewoon windows schoon installeren, zo krijg je de opbouw van die hardeschijf niet mee. de 'vaio dingetjes' zijn gewoon te downloaden op de Sony driver site. dus dat moet geen probleem zijn...

Ook is dan in jou geval mogelijk om gewoon de hardeschijf te klonen met een programma als Norton Ghost ofzo. dan loop je ook niet met bootable diskjes te pielen. (heb je wel even een externe case ofzo nodig voor je ssd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Ik wilde klonen in Acronis maar dat lukte niet omdat de twee schijven niet van hetzelfde formaat zijn (duh, 1 TB vs 128 GB). Maar van die 1 TB is nu maar 40GB bezet... externe case heb ik inderdaad.

Misschien toch maar eens Norton Ghost pakken, kan die dat wel (klonen naar verschillende maten schijven)?

[ Voor 5% gewijzigd door BeQuietAndDrive op 28-01-2013 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertR
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 21-07-2024
Na de Vaio E (VPCEB2X5E) 2 jaar in mijn bezit te hebben gehad heb ik pas geleden de hardware en software een update gegeven. Na de update van de software heb ik helaas een klein probleempje, ook heb ik nog een aantal andere vragen.

Huidige specs:
-i5 520M 2,40ghz
-15,6" Full HD scherm
-Corsair 8GB DDR3 valueselect
-Ati Radoen HD5650 Mobility (Catalyst 13.1)
-Vertex 4 128GB SSD & 500 GB 5400rpm schijf in caddy
-CPU & GPU Repaste met MX-4 koelpasta

Nu draait het systeem goed maar ik krijg mijn functietoetsen helaas niet aan de praat, bij installatie van Event Service & Sony Shared Library doet alleen de volume knoppen het. Iemand die mij hiermee kan helpen?

Verdere vragen:
-Kan er een andere functie aan de Assist & Vaio knoppen boven het toetsenbord worden toegewezen?
-Is er een manier om snel het touchpad aan/uit te zetten? (handig bij het werken met muis)
-Zijn er trucs om Battlefield 3 iets vlotter te laten draaien? (Ik weet dat een laptop geen ideaal platform is om op te gamen maar aangezien ik een studie in het buitenland ga volgen ben ik daar even op gewezen).

Met vriendelijke groet,

Robert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coehinator

Coehinator

Hocus Pocus!

RobertCivic schreef op maandag 28 januari 2013 @ 19:36:
Na de Vaio E (VPCEB2X5E) 2 jaar in mijn bezit te hebben gehad heb ik pas geleden de hardware en software een update gegeven. Na de update van de software heb ik helaas een klein probleempje, ook heb ik nog een aantal andere vragen.

Huidige specs:
-i5 520M 2,40ghz
-15,6" Full HD scherm

Nu draait het systeem goed maar ik krijg mijn functietoetsen helaas niet aan de praat, bij installatie van Event Service & Sony Shared Library doet alleen de volume knoppen het. Iemand die mij hiermee kan helpen?

Verdere vragen:
-Kan er een andere functie aan de Assist & Vaio knoppen boven het toetsenbord worden toegewezen?
-Is er een manier om snel het touchpad aan/uit te zetten? (handig bij het werken met muis)
-Zijn er trucs om Battlefield 3 iets vlotter te laten draaien? (Ik weet dat een laptop geen ideaal platform is om op te gamen maar aangezien ik een studie in het buitenland ga volgen ben ik daar even op gewezen).

Met vriendelijke groet,

Robert
je hebt bijna precies dezelfde specs als mij, Nouja over de functie toetsen ben ik eigenlijk nog nooit mee bezig geweest. er blijken wel bepaalde keymapping programmas te zijn waarbij je de knoppen opnieuw kan toewijzen geloof ik.

Een tip om games beter te laten draaien is er zeker. en vooral met windows 8, want de driver die geïnstalleerd word door windows 8 clockt de driver niet hoger dan 299,99. terwijl ik hem stable op 656hmz kan clocken en het geheugen op 900 (en dan zit ik echt op de grens) dat kan met het programmatje AMD Clock tool. en dat is uit mijn Dropbox te halen.

Wat het touchpad betreft kan ik niet zoveel over zeggen, ook dat heb ik nog nooit geprobeerd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertR
Hmm helaas. De gpu clock tool gebruik ik al, draai ook stabiel op 650mhz/910mhz.

Iemand anders die wellicht mijn vragen kan beantwoorden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Wat me trouwens nog opviel aan mijn nieuwe 17" E-serie is dat er geen sticker met de Windows 8 key op zit. Hoe werkt dit? De Windows 8 key staat ook niet op de factuur.

Ik heb de laptop inmiddels verkocht maar misschien moeten we een schone installatie doen omdat ik Engels had geinstalleerd en de nieuwe persoon liever NL heeft en we dan ook meteen de drive in C en D kunnen splitten en al die recovery partities eraf kunnen gooien. Is er ergens een originele Windows 8 OEM iso te downloaden zoals dat bij Windows 7 het geval was?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drifter7
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 03-05 13:48
Hallo tweakers,
Ik weet niet of ik het goede topic heb uitgekozen maar wil graag jullie mening.
Bij Saturn en BCC staat momenteel de Sony SVE1712L1EW in de aanbieding a €549,-
Is dat wat of liever van afblijven?
Groet,
Drifter7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sick Nick

Sick Nick

Drop the top!

Anoniem: 426269 schreef op maandag 28 januari 2013 @ 22:56:
Wat me trouwens nog opviel aan mijn nieuwe 17" E-serie is dat er geen sticker met de Windows 8 key op zit. Hoe werkt dit? De Windows 8 key staat ook niet op de factuur.

Ik heb de laptop inmiddels verkocht maar misschien moeten we een schone installatie doen omdat ik Engels had geinstalleerd en de nieuwe persoon liever NL heeft en we dan ook meteen de drive in C en D kunnen splitten en al die recovery partities eraf kunnen gooien. Is er ergens een originele Windows 8 OEM iso te downloaden zoals dat bij Windows 7 het geval was?
De code zit in de bios verwerkt, vult ie automatisch in en zal ook automatisch activeren zodra je online gaat. Splitten naar 2 partities kan je ook vanaf je normale installatie doen, tenzij je echt perse die extra paar GB's van de recovery wilt gebruiken. Maar zeg nou zelf, is die 10? GB nou echt het verschil op een 500+ GB schijf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Sick Nick schreef op dinsdag 29 januari 2013 @ 14:40:
[...]
De code zit in de bios verwerkt, vult ie automatisch in en zal ook automatisch activeren zodra je online gaat. Splitten naar 2 partities kan je ook vanaf je normale installatie doen, tenzij je echt perse die extra paar GB's van de recovery wilt gebruiken. Maar zeg nou zelf, is die 10? GB nou echt het verschil op een 500+ GB schijf?
Aha okee, bedankt. Nou, ik zag als ik mij goed herinner 4 of 5 soort van partities staan. Gaat niet om een paar GB's maar omdat het gewoon netter is. En dan zit je nog met de taal die anders moet en sowieso vind ik een clean install bij een nieuwe machine beter. Hoe dan ook, hoe kom je aan de betreffende iso van Windows 8?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drifter7
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 03-05 13:48
Drifter7 schreef op dinsdag 29 januari 2013 @ 14:12:
Hallo tweakers,
Ik weet niet of ik het goede topic heb uitgekozen maar wil graag jullie mening.
Bij Saturn en BCC staat momenteel de Sony SVE1712L1EW in de aanbieding a €549,-
Is dat wat of liever van afblijven?
Groet,
Drifter7
Ik lees hier over luidruchtige ventilators, een constante "piep" te horen, mindere bouwkwaliteit....
Dat wordt dus weer op zoek naar wat anders, of is de SVE1712L1EW een nieuwer type dan de VPC-serie met minder klachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cowe
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 22-03-2023

Huidige specs:
-i5 520M 2,40ghz
-15,6" Full HD scherm

Met vriendelijke groet,

Robert
volgens mij moet je deze ook installeren voor volledige functies van je toetsen wat betreft brightness enz

-Setting Utility Series

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

BeQuietAndDrive schreef op maandag 28 januari 2013 @ 11:23:
Ik wilde klonen in Acronis maar dat lukte niet omdat de twee schijven niet van hetzelfde formaat zijn (duh, 1 TB vs 128 GB). Maar van die 1 TB is nu maar 40GB bezet... externe case heb ik inderdaad.

Misschien toch maar eens Norton Ghost pakken, kan die dat wel (klonen naar verschillende maten schijven)?
Iemand die weet of dat inderdaad werkt met Ghost? Want dan ga ik die kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Inquisitor

The Inquisitor

Greetings weaklings

Verdere vragen:
- Nee.
- Ja, dmv een Sony programma, VAIO CONTROL meen ik. Daar staat een functie dat het Touchpad uitgeschakeld wordt indien er een USB muis is aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lowlow
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 16-04 16:42
Hmm, ik kwam hier zoeken voor een oplossing voor de 'fan' herrie en vind alleen maar bevestigingen van mijn probleem.
Ik herinner mij dat het ietsje beter ging op Windows 7 als ik in Vaio power management het op modus 'Quiet zette.
Nu heb ik upgraded naar Win8 en krijg ik dat niet meer geïnstalleerd.

Ik gebruik de drivers van op de site voor Win7 omdat er geen bestaan voor Win8. Soms is die Windows 8 echt rotzooi, als je ziet welke foutmelding je krijgt wanneer ik die EXE open...

Alvast bedankt voor alle tips mbt de fan herrie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Ik krijg het nog niet voor elkaar. Ik doe iets grandioos verkeerd, immers de hele wereld vervangt met enige regelmaat zijn hdd voor een SSD en dus moet het toch te doen zijn?

Ik heb inmiddels een bootable USB stick met Ghost erop, Windows 8 versie. Eerst de bios in via de ASSIST knop (volgens mij kan dat niet anders?). Daar UEFI naar LEGACY omgezet (anders boot hij niet van stick) en ingesteld dat de external usb device de eerste bootdevice is. Dat lukt, in Ghost kies ik dan voor local > disc to disc (de SSD zit in een externe USB behuizing) ik kies de C schijf als source en de SSD als target. Hij maakt het verhaal af, ik plaats de SSD en hij start met geen mogelijkheid op van de SSD... In de bios nog wat zitten pielen met Legacy en Uefi en zo maar geen baat. Hij geeft steeds no operating system found.

Kan iemand me nog wat op weg helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 297917

Drifter7 schreef op dinsdag 29 januari 2013 @ 22:32:
[...]

Ik lees hier over luidruchtige ventilators, een constante "piep" te horen, mindere bouwkwaliteit....
Dat wordt dus weer op zoek naar wat anders, of is de SVE1712L1EW een nieuwer type dan de VPC-serie met minder klachten?
Mijn laptop maakt niet gewoon lawaai, het is gewoon een stofzuiger. De accu gaat nog maar 10 min mee, de touchpad reageert niet goed meer en de touchpad toetsen moet ik heel hard indrukken. Slechtste computer die ik heb gehad, nooit meer. Hij is iets meer dan 2,5 jaar oud..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaltaSoron
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22:20
Heb je al taakbeheer geopend of er een programmaatje op de achtergrond draait dat alle cpu/gpu power en dus de accu leegzuigt? Dat had ik namelijk..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P-Nut
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 19-04 03:32
Ola tweakers...

Ik overweeg om mijn VPCeb2c5e uit te breiden met een SSD schijf. Ik vroeg mij af of iemand al eens een bracket (cd) drive een ssd ingebouwd? Zoja waar kan je deze bestellen dat ook esthetisch mooi uitziet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coehinator

Coehinator

Hocus Pocus!

P-Nut schreef op zondag 03 maart 2013 @ 22:49:
Ola tweakers...

Ik overweeg om mijn VPCeb2c5e uit te breiden met een SSD schijf. Ik vroeg mij af of iemand al eens een bracket (cd) drive een ssd ingebouwd? Zoja waar kan je deze bestellen dat ook esthetisch mooi uitziet
Je kan gewoon elke universele sata 12.7mm caddy kopen. maakt niet uit welk frontje of geen frontje, deze pak je namelijk gewoon van je oude dvd drive af (klik systeem) Dus fluitje van een cent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 455929

Anoniem: 297917 schreef op dinsdag 12 februari 2013 @ 19:16:
[...]

Mijn laptop maakt niet gewoon lawaai, het is gewoon een stofzuiger. De accu gaat nog maar 10 min mee, de touchpad reageert niet goed meer en de touchpad toetsen moet ik heel hard indrukken. Slechtste computer die ik heb gehad, nooit meer. Hij is iets meer dan 2,5 jaar oud..
Beetje een late reactie, maar heb je al eens je laptop helemaal open geschroefd en de stof eruit geblazen?
Ik had namelijk hetzelfde als jij, maar na het uitgebreid leegblazen werkt de laptop weer als een zonnetje. Temperaturen zijn enorm omlaag en dus hoeven de fans minder hard te draaien.

Hier heb je een guide: http://ubuntu42.blogspot....-noisy-fan-sony-vaio.html

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 455929 op 04-03-2013 12:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Ik las dat als je Windows 8 opnieuw wilt installeren op een SSD, dat het Windows serienummer automatisch wordt ingevuld vanuit de bios. Hoe dat precies in zijn werk gaat is me niet helemaal duidelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 21:50

TommieW

Numa numa.

Dat is alleen het geval als je een laptop koopt welke een EFI BIOS heeft en Windows 8 vanuit de fabriek voorgeïnstalleerd Windows 8.

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 13 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Dat is het geval met die E-serie lijkt me. Moet ik tijdens de Windows 8 installatie nog iets doen om het serienummer in te vullen of staat dat er dan ook gelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knakker2
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19-12-2024
Mijn vpceb1s1e wordt bijna 3 jaar :') heb alles na een jaar weer even eraf gehaald, schone installatie en het gaat weer als een tiet. Dat ding blijft maar werken :)

Ik heb even luchtig zitten bladeren maar ik kan het niet vinden. Misschien dat iemand weet waar ik de graka drivers kan vinden voor dit model ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coehinator

Coehinator

Hocus Pocus!

knakker2 schreef op woensdag 06 maart 2013 @ 22:35:
Mijn vpceb1s1e wordt bijna 3 jaar :') heb alles na een jaar weer even eraf gehaald, schone installatie en het gaat weer als een tiet. Dat ding blijft maar werken :)

Ik heb even luchtig zitten bladeren maar ik kan het niet vinden. Misschien dat iemand weet waar ik de graka drivers kan vinden voor dit model ?
Link

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knakker2
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19-12-2024
:)
driver datum na schone installatie : 15-12-2009

Driver of die Sony pagina:
Graphics Driver (ATI) - 8.723.8.2 64 bits
229.12 Mb 19/11/2010

Was er niet een andere (recentere) driver ergens?

[ Voor 22% gewijzigd door knakker2 op 07-03-2013 23:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meinon
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 22-12-2022
Heeft iemand windows 8 al geprobeerd op zijn/haar vpcea3s1e ?
Ik wil dit gaan doen, maar ik lees hier en daar dat de fn toetsen niet werken omdat er geen drivers beschikbaar zijn voor win8?? klopt dit?

:F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coehinator

Coehinator

Hocus Pocus!

Meinon schreef op vrijdag 22 maart 2013 @ 02:38:
Heeft iemand windows 8 al geprobeerd op zijn/haar vpcea3s1e ?
Ik wil dit gaan doen, maar ik lees hier en daar dat de fn toetsen niet werken omdat er geen drivers beschikbaar zijn voor win8?? klopt dit?

:F
Dat klopt, bij mij werkt allen de volumekeys nog, de rest (brightness) werken allemaal niet meer, dit blijkt met een programmatje wel weer ingesteld te kunnen worden, maar ik heb hier geen behoefte aan, als de volumekeys maar werken, en die doen het!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meinon
Ik heb er wel behoefte aan.. zou je mij het prog linkje kunnen pm-en of de naam kenbaar maken hier? Thanks! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coehinator

Coehinator

Hocus Pocus!

Meinon schreef op vrijdag 22 maart 2013 @ 23:30:
Ik heb er wel behoefte aan.. zou je mij het prog linkje kunnen pm-en of de naam kenbaar maken hier? Thanks! :)
nou ik gebruik het zelf niet, ik weet wel dat het op een of andere manier kan, maar zelf niet hoe. daarvoor moet je bij een andere tweaker zijn :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meinon
ik denk dat ik op de goede weg ben... hier hebben veel mensen succesvol hun VAIO ge-update naar Win8. Dus voor de geïnteresseerden volg het hier:

http://community.sony.com...switch/td-p/37513/page/14

Ik ga nu hiermee aan de slag... laters. En thanks @Warapapaba voor de tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wazzup!
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 22:54
Sinds ik Windows 8 erop heb kan mijn speler geen Blu Ray meer lezen.

Het gaat om de speler optiarc bd-5500h. Is daar nog wat aan te doen of is het helaas pindakaas.
Heb al naar een andere firmware gezocht maar kwam alleen de bd-5500s tegen en die werkt niet.

Hij zit trouwens in een VPCEC3C5E.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Wazzup! schreef op dinsdag 26 maart 2013 @ 12:15:
Sinds ik Windows 8 erop heb kan mijn speler geen Blu Ray meer lezen.

Het gaat om de speler optiarc bd-5500h. Is daar nog wat aan te doen of is het helaas pindakaas.
Heb al naar een andere firmware gezocht maar kwam alleen de bd-5500s tegen en die werkt niet.

Hij zit trouwens in een VPCEC3C5E.
Welke software gebruik je om Blu Ray af te spelen? Ik had problemen met de standaard mediaspeler, met PowerDVD werkt het wel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wazzup!
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 22:54
BeQuietAndDrive schreef op dinsdag 26 maart 2013 @ 14:09:
[...]

Welke software gebruik je om Blu Ray af te spelen? Ik had problemen met de standaard mediaspeler, met PowerDVD werkt het wel goed.
Het probleem is dat windows 8 zelf heel het schijfje niet ziet. Bij "Deze Computer" ziet hij de blu ray dus niet. Terwijl er wel BD-Rom station staat. Ik heb nog geen software erop staan om af te spelen.
Ik wilde via MakeMKV een kopie maken van een schijfje ivm ondertitels. Ik zal Powerdvd is proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coehinator

Coehinator

Hocus Pocus!

Wazzup! schreef op dinsdag 26 maart 2013 @ 15:06:
[...]

Het probleem is dat windows 8 zelf heel het schijfje niet ziet. Bij "Deze Computer" ziet hij de blu ray dus niet. Terwijl er wel BD-Rom station staat. Ik heb nog geen software erop staan om af te spelen.
Ik wilde via MakeMKV een kopie maken van een schijfje ivm ondertitels. Ik zal Powerdvd is proberen.
En je hebt ook de drivers geïnstalleerd? Firmware is niet alles....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TF
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:28

TF

bla bla

ik ben voornemens om een E-serie aan te schaffen. Met een touchscreen. Dit omdat de huidige T-serie die ik heb is terug genomen door sony nav een aantal problemen.

Is er iemand met een touc variant? ik denk aan 1600x900 i7 touch met 1gb video.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TF

TF

bla bla

goed ik heb hem reeds gekocht. Wel benieuwd. Welk model ssd past erin? form factor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coehinator

Coehinator

Hocus Pocus!

Ik ga er gewoon vanuit dat het een 2.5 schijf betreft. Welke variant van de E serie is is het precies? specificaties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TF

TF

bla bla

Coehinator schreef op zondag 28 april 2013 @ 12:20:
Ik ga er gewoon vanuit dat het een 2.5 schijf betreft. Welke variant van de E serie is is het precies? specificaties?
samengesteld SVE14A3C5E . i7, touchscreen, 14" 1600x900.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coehinator

Coehinator

Hocus Pocus!

Daar zit gewoon een standaard laptopschijf in. dus elke 2.5 inch sata ssd kan daar in

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meinon
Er wordt niet veel getweakt in dit threadje... Ik zal wat leven in deze thread blazen... :9

Ik zit aan het volgende te denken... de 3 usb v2.0 poorten op een VPCEA3S1E laptop zitten middels een kabel vast aan het moederbordje... kunnen we dit usb-kaartje (waar die 3 poorten aan zitten) vervangen door een usb-kaartje met 3 usb v3.0 poorten bijvoorbeeld?

Heeft iemand dit al ergens gezien of hier over gehoord? Zou helemaal top zijn. Heb net een 3TB disk gehaald .. maar dat is stervens langzaam via USB2.0 ;w
Dit zou dus ideaal zijn als het kan/kon? :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommieW

TommieW

Numa numa.

Ik denk niet dat dat zo makkelijk is. De USB controller zit namelijk op het moederbord. Wil je er USB 3 op krijgen, zou je andere poorten moeten hebben en een andere USB controller. Omdat deze op het moederbord zit, moet je ook een ander moederbord hebben, wat niet zo snel mogelijk is in een laptop. Wat eigenlijk neerkomt op een nieuwe laptop. :+

[tl;dr]
Helaas, kan niet. Je kan misschien wel USB 3 poorten er in zetten, maar die kan je dan niet gebruiken, omdat USB 3 ook meer pinnen heeft, waardoor je niet dezelfde kabel kan aansluiten.
[tl;dr]

[drttldriwtl*]
Nee.
[/drttldriwtl*]

* didn't read the tl;dr, it was too long

edit:
Misschien kan je wat via een PCI express kaartje er USB 3 op krijgen?

[ Voor 7% gewijzigd door TommieW op 19-05-2013 23:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

De usb controller zit in het chipset.

Verdoe verder alsjeblieft niet je tijd met usb 3.0 chips buiten de intel chipsets, ik heb nog noot een implementatie gezien die feilloos werkte, asus, asrock, bto, dell, sony, over alle fabrikanten heb ik wel klachten gehoord zelfs op de desktops. De native poorten in ivy bridge en hoger zijn echt de enige die goed werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coehinator

Coehinator

Hocus Pocus!

Kon je geen USB 3.0 in dat expressslot kwijt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ja dat kan en is waarschijnlijk de beste oplossing, maar dan zit je nog steeds met het probleem dat er uberhaubt geen goede/stabiele 3rd-party USB 3.0 controller bestaat.

Die dingen zijn trouwens hartstikke bulky.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meinon
hmmm.. jammer. Zoiets dacht ik al in mijn achterhoofd.. impossible ...
maar ik dacht ik stel de vraag toch, voor hetzelfde liep er wel iemand tegen een tip of wizzkid aan
die dit wel voor elkaar heeft gekregen. Je weet maar nooit.

Jammer, wordt toch HD eruit en dan in mijn andere PC van HD naar HD kopieren..
Ik ga niet wachten op 500 GB via USB 2 ;w :z

@Warapapaba: aan die dingen heb ik ook ged8, en zag er al 1 op DX. Maar toch afgehaakt op het laatste moment n.a.v. wat @Darkstone ook zegt.
En bovendien halen ze nooit de snelheid van USB 3..
en tenslotte staat zoiets niet bij mijn 14'' laptopje.. steekt 12 cm uit 8)7

[ Voor 27% gewijzigd door Meinon op 21-05-2013 01:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coehinator

Coehinator

Hocus Pocus!

Achja, Ik heb ook alweer een E-Serie voor bijna 3.5 jaar nu. het word binnenkort maar tijd voor vernieuwing maar wacht even op Hasswell bij Alienware...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Inquisitor

The Inquisitor

Greetings weaklings

Zijn er verder nog mensen die de E gebruiken? Of is iedereen op zoek naar een vervanger? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tankiej
Ik heb hem nog steeds in gebruik, al ruim 3 jaar :+
Ik wil wel een nieuwe/andere, maar ik moet m'n geld eerst aan andere dingen besteden :X

[ Voor 46% gewijzigd door Tankiej op 03-07-2013 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coehinator

Coehinator

Hocus Pocus!

ook hier draait het nog min of meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommieW

TommieW

Numa numa.

The Inquisitor schreef op woensdag 03 juli 2013 @ 13:23:
Zijn er verder nog mensen die de E gebruiken? Of is iedereen op zoek naar een vervanger? ;)
M'n moeder werkt ook nog steeds op mijn oude EB1J1E. De laptop is niet meer zo snel (moet nodig reinstall gaan doen), maar gelukkig heeft mijn moeder wel het geduld wat ik niet heb. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Inquisitor

The Inquisitor

Greetings weaklings

Ik hoorde gisteravond iets rammelen in mijn E serie ;( Lijkt me niet helemaal gezond.

Ach, nieuwe laptop in onderweg en de E houd ik voor o.a. reserve en voor laptop om mee te nemen. Een reinstall is hier ook weer wenselijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dimiz
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 06-05 23:17
Twee vragen:
1. Hoe krijg ik de laatste officiële final AMD Catalyst + Drivers goed werkend op mijn VPC-EA3C5E, ik heb al meerdere versies gedownload, maar bij belasten van de GPU gaat het mis (groen scherm bij VLC bijv, of total freeze). Iemand een linkje? Catalyst werkt verder wel.
2. Ik heb ooit een val gemaakt met mijn VAIO, nu doet de SD reader het niet meer. Iemand ervaring met hem uit elkaar halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommieW

TommieW

Numa numa.

Dimiz schreef op zondag 28 juli 2013 @ 15:14:
Twee vragen:
1. Hoe krijg ik de laatste officiële final AMD Catalyst + Drivers goed werkend op mijn VPC-EA3C5E, ik heb al meerdere versies gedownload, maar bij belasten van de GPU gaat het mis (groen scherm bij VLC bijv, of total freeze). Iemand een linkje? Catalyst werkt verder wel.
2. Ik heb ooit een val gemaakt met mijn VAIO, nu doet de SD reader het niet meer. Iemand ervaring met hem uit elkaar halen?
Met punt 1 kan ik je helaas niet helpen... Iemand anders (geen idee meer wie) had het wel werkend. Misschien even in het topic zoeken?

Met punt 2 kan ik je wel helpen. Ik ga binnen een paar dagen de e serie van m'n moeder uit elkaar halen, om er nieuwe koelpasta tussen te doen. Zal ik foto's van het proces en de SD card reader maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dimiz
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 06-05 23:17
Wat top! Zo snel, en exact wat ik nodig heb! Heeeeeeeel erg graag! Ben er beetje huiverig mee, want het is mijn werk laptop, en kan hem niet missen. Ben geen mietje met het uit elkaar halen van laptops, want heb er al heel wat gehad, maar toen ik deze had open gemaakt dacht ik, uhh, laat maar.

Dus heel graag! Super!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommieW

TommieW

Numa numa.

Dimiz, je hebt een PM. :)

Ik twijfelde even of ik dit op Tweakblogs zou zetten, maar het leek mij niet echt Tweakblog waardig. Hopelijk heeft iemand er wat aan. :)

Koelpasta van een Sony VAIO EB1J1E/WI vernieuwen.

In deze tutorial zal ik uitleggen hoe de koelpasta van een Sony EB serie vervangen moet worden.
Ik ben nergens voor aansprakelijk; niet als je je laptop verkeerd uit elkaar haalt, niet als je je laptop sloopt, niet als er een kernoorlog uitbreekt. Weet goed wat je doet. Als je iets sloopt is het je eigen schuld. En de plaatjes zijn klikbaar! :o

Benodigdheden
  • Schroevendraaier
  • Koelpasta
  • Alcohol/wasbenzine
  • Niet pluizend, niet statisch doekje.
  • Kennis van wat je doet.
  • Tijd. Het is belangrijk dat je rustig de tijd neemt. Reken er minstens 2 uur voor. Beter te veel dan te weinig tijd. (Dat is inclusief testen voor mij.)
Stap 1
Leg de laptop een (zachte) ondergrond, om krassen te voorkomen. Ontkoppel alle randapparatuur, en verwijder de accu (nog niet gedaan op de foto). Het gebruik van een anti-statisch polsbandje is aan te raden.

Stap 2
Haal alle schroeven uit de achterkant. Twee schroeven zijn van de optical diskdrive (blauw), en twee zijn van de HDD (geel). De cirkels die rood gevuld zijn, stellen schroeven achter een klepje/accu voor. Het is niet nodig om het klepje van het RAM te verwijderen. Schroeven die ik los maak leg ik altijd in het patroontje zoals ze er af komen. Raak geen schroeven kwijt!
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/4427084/Tweakers%20Public/Tutorial%20laptop%20koelpasta/1small.JPG

Stap 3
Nu kunnen de optical diskdrive en de HDD er uit. De optical diskdrive kan er uit geschoven worden. Voor de HDD moeten er eerst twee schroeven losgemaakt worden, en dan moet de HDD naar links geschoven worden. De HDD is er dan uit te pakken.
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/4427084/Tweakers%20Public/Tutorial%20laptop%20koelpasta/2small.JPG

Stap 4
Nu is de achterkant er af te halen. Deze kan zonder problemen omhoog er af gehaald worden. Als hij ergens blijft hangen, ben je waarschijnlijk een schroef vergeten. ;) Dit is het resultaat:
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/4427084/Tweakers%20Public/Tutorial%20laptop%20koelpasta/3small.JPG

Stap 5
Nu wordt het wat lastiger. We gaan nu de heatsink er af halen. Om er makkelijker bij te kunnen heb ik hier het RAM geheugen er uit gehaald, maar dit is niet noodzakelijk.
Op het plaatje heb ik de blauw omcirkelde schroefjes losgemaakt, maar dit is niet nodig; het maakt het juist iets lastiger. De stekker van de fan waar een geel kadertje omheen staat, moet losgemaakt worden. De scroef waar een rood cirkeltje om staat moet losgeschroefd worden, dit is het enige wat de fan nog vast houdt. De schroeven waar een roze cirkel omheen staat, moeten ook los want deze houden het “koelblok” vast. Laat de “schroef” met het zwarte cirkeltje maar nog even met rust. Als je deze nu losdraait, neem je de processor mee, als je het koelblok verwijdert, en dit wil je niet.
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/4427084/Tweakers%20Public/Tutorial%20laptop%20koelpasta/4small.JPG

Stap 6
Nu kan je het koelblok omhoog tillen. Er is in het algemeen niet veel kracht voor nodig. Als de koelpasta extreem is uitgehard, zoals ik eens bij een P4 laptop heb gehad, is er wel wat kracht voor nodig.
Het resultaat is hieronder te zien. Er zit wat koelpasta op het koelblok, en op de processor. Je kan de zwarte schroef een halve slag tegen de klok in draaien, om de processor te bevrijden. Hierna is de processor uit het socket te pakken. Let bij het plaatsen goed op het gouden hoekje welke rechtsboven zit. Bij het plaatsen van de processor is geenkracht nodig! De processor valt zo weer in het socket.
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/4427084/Tweakers%20Public/Tutorial%20laptop%20koelpasta/5small.JPG

Stap 7
Nu kan je de koelpasta van het koelblok en de processor af gaan bikken. Afhankelijk van hoe erg de koelpasta is uitgehard, kan je hier wel even mee bezig zijn. Ik ben er nog niet uit wat het beste werkt, maar alcohol (heb ik het mee gedaan) of wasbenzine o.i.d. does the job. Poets met iets wat je niet hoeft her te gebruiken; koelpasta is niet echt spul wat wonderen doet voor je gezondheid. Zorg er voor dat het papiertje/de lap niet pluist en niet statisch is. Uiteindelijk krijg je een mooi glimmend resultaat. Mijn koelblok was behoorlijk vies, en niet schoon te krijgen. Dat is iets minder.
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/4427084/Tweakers%20Public/Tutorial%20laptop%20koelpasta/6small.JPG

Stap 8
Nu de koelpasta weer opbrengen. Dit is behoorlijk lastig. Bij processors die je los koopt, zit er vaak nog een kapje op. Op deze processor vanzelfsprekend niet. Bij het eerste geval is er gewoon een rijstkorrel koelpasta er op doen genoeg. Dit wordt dan door het koelblok verspreid.
Bij deze processoren, waar je min of meer direct tegen de chip kijkt, zit het anders. Ik het gekozen voor de spread methode. Hierbij doe je een beetje koelpasta op de chip, en met een kaartje o.i.d. verspreid je dan de pasta over de chip. [i]Let er op dat je niet teveel koelpasta er op doet! Dit kan zelfs tot een negatief resultaat leiden.
Ik had mijn best gedaan, maar het was geen overweldigend succes. Ik had geen foto van het eindresultaat; ik had het wat verder schoon gemaakt rond de chip, en wat koelpasta er af geschraapt. Maar de foto geeft wel een beetje een idee.
Er zat bij mij wel een beetje stof op de fan, maar niet echt veel. Deze heb ik dus niet schoongemaakt. Als je wel alles stofvrij wil maken, raad ik je aan om een busje compressed air te kopen en het hiermee te doen. Als je blaast, of met een compressor kan er namelijk veel speeksel, water, olie of andere troep overal tussen gaan zitten. Dit wil je niet!
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/4427084/Tweakers%20Public/Tutorial%20laptop%20koelpasta/7small.JPG

Stap 9
Het enige wat je nog te doen staat is het weer in elkaar zetten van de laptop. Dit is niet heel lastig. Waar je goed op moet letten, is het volgende:
  • De connector van de fan weer aan te sluiten. Dit was ik vergeten, en dat was niet heel erg leuk. :+
  • Als je het koelblok contact heb laten maken met de CPU, verplaats het dan niet meer! Als je er dan te veel mee schuift/er af haalt en er weer op doet, komt er namelijk lucht tussen, wat de koelpasta weer een stuk minder efficiënt laat werken.
  • Vergeet geen schroefjes!

Nawoord
Bedankt voor het lezen, en eventueel gebruiken van deze tutorial. Als je deze tutorial wil delen, mag dat natuurlijk, maar dan verzoek ik je wel de bron (deze post) te vermelden. Als je vragen/problemen hebt, vraag het gerust! PM mag natuurlijk, maar als je het in deze thread zet, hebben andere mensen er misschien ook nog wat aan. ;)

[ Voor 0% gewijzigd door TommieW op 01-08-2013 23:36 . Reden: Bugfixes 'n stuff. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Inquisitor

The Inquisitor

Greetings weaklings

De accu in mijn vaio is nu toch wel echt aan zijn eind gekomen :')

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/4CNdYPc.png

[ Voor 4% gewijzigd door The Inquisitor op 10-03-2014 12:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tankiej
Die van mij werkt nog steeds redelijk, accu gaat nog 1,5 - 2 uur mee bij helderheid laag. Hij is nu bijna 4 jaar oud :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Inquisitor

The Inquisitor

Greetings weaklings

De mijne ging toen 'ie nieuw was niet eens 1,5 uur mee :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tankiej
The Inquisitor schreef op maandag 10 maart 2014 @ 13:16:
De mijne ging toen 'ie nieuw was niet eens 1,5 uur mee :D
Serieus? Die van mij ging makkelijk 2,5 - 3 uur mee toen ie nieuw was :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Inquisitor

The Inquisitor

Greetings weaklings

Tankiej schreef op maandag 10 maart 2014 @ 14:01:
[...]

Serieus? Die van mij ging makkelijk 2,5 - 3 uur mee toen ie nieuw was :o
Verder dan 2 uur ben ik echt noooit gekomen, en misschien zelfs die 2 uur niet eens. 1,5u was een beetje mijn gemiddelde...

Heb wel de 17,3 inch versie, maarja zou niet zoveel moeten schelen, icm i3 en HD5470...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertR
Ik heb met mijn 15" EB2 (HD5650, i5, 1080p) vanaf het moment dat ik hem kocht nog maar nauwelijks de 1,5 uur gehaald. Echter is dit na bijna vier jaar eigenaarschap en het plaatsen van nieuw (extra) geheugen en een ssd (+hdd) ongeveer hetzelfde gebleven, het wordt dus gelukkig nog niet minder :).

Verder is wel mijn lader na 2,5 jaar stuk gegaan, wel werd die buiten garantie gratis vervangen door Sony! Omdat de laptop met alle upgrades nog menig nieuwe laptop achter zich laat (bij gemiddeld gebruik) ben ik van plan hem nog (lang) niet te vervangen. Wel zou ik de volgende issues willen oplossen:
-De speakers zijn, zo te horen, overleden, weet iemand of ik deze zou kunnen vervangen?
-Hij heeft al zolang ik mij kan herrineren, zelfs na repaste, een fan die soms op de loop gaat, dit maakt hem af en toe erg luidruchtig. CPU en GPU zijn wel gewoon koel, iemand tips?
-Kan ik de VAIO of ASSIST knop gebruiken als sneltoets voor het uitschakelen van de mousepad, bij gebruik van een losse muis?

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Inquisitor

The Inquisitor

Greetings weaklings

Geen idee, maar je kunt de VAIO knop gebruiken om het volume te dempen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Inquisitor

The Inquisitor

Greetings weaklings

Ik meen eerder te hebben gelezen in dit topic dat je niet anders dan een Sony accu kon installeren in deze (/alle) Vaio's, en je anders de bios moet flashen met zo'n custom. Met de search vind ik dat echter niet terug, dus twijfel nu of het wel in dit topic was, of een ander topic over een hele andere laptop en merk :D

Iemand die de accu heeft vervangen toevallig? Het liefst afgelopen maanden.

Een Sony accu kost in ieder geval 100 euro, en dat is toch een behoorlijk duit voor deze niet zo hele goede laptop...Maar ik wil h'm meenemen naar school en met 10 minuten accu is dat natuurlijk 3x niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 09-06 14:15
Lichte bump, na een aantal jaar met tevreden gebruik van onze Sony Vaio VPC EA1S1E maar eens een reinstall doen. Waarom zouden we recovery discs maken (voor zover ik daar uberhaupt over na heb gedacht), als je een rescue partition erop hebt staan. Dus, we doen een schone factory reinstall middels het rescue menu. Komt dat ding nooit verder dan 75% :(

Ik heb al de hardware diagnose gedaan en die gaf geen rare dingen. Ik heb vaker op internet gelezen dat mensen er problemen mee hebben (tot 75%), maar nooit een echte oorzaak aangegeven of een echte oplossing.
Enige oplossing is installeren met recovery discs, tja, die hebben we natuurlijk niet, en die kunnen we ook niet meer zelf maken.

Nu zit er een Windows 7 key op, als het goed is was het gewoon Windows 7 Home Premium 64 bit, dat weet ik niet eens zeker meer, maar wel als ik de specs doorloop op internet. Dan zou ik toch een ongekraakte Windows 7 home premium kunnen downloaden en installeren met dezelfde key? Maken service packs dan nog uit?

Ik kan geen Sony OEM discs vinden, legaal of illegaal. Nieuw bestellen zal wel tegen de 70 euro kosten, wat ik vaker lees. Iemand ook een Sony VPC EA model die z'n recovery disc wil maken en sharen? Dan gaarne een DM.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Inquisitor

The Inquisitor

Greetings weaklings

Gewoon een normale Windows 7 (HP, 64bits) disc gebruiken inderdaad. De key kan wel of niet werken, dat is even de vraag. Mocht het niet werken moet je MS bellen met de key op de sticker, dan krijg je een key die je kunt invoeren in het Windows license venstertje. Hoe dan ook, het moet goed komen. Het is niet nodig om voor belachelijk veel knaken OEM discs te kopen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 09-06 14:15
Dat is ook mijn gedachte, heb ik geen trek in. Mooi om te horen dat je MS kunt bellen voor omzetten van de key, maar vragen ze zich dan niet af hoe je aan de Windows 7 disc komt? Ik zou ook niet weten hoe je daar op een normale manier aan komt?

Edit: Heb inmiddels nieuwe Windows erop door een ISO te vinden welke ook Windows Home Premium 64 bit, ook Nederlands. Die accepteerde de key van de sticker direct. En nu ook minder bloatware :+

[ Voor 28% gewijzigd door !null op 25-08-2014 11:20 ]

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Pagina: 1 ... 45 ... 47 Laatste