Dimiz, je hebt een PM.
Ik twijfelde even of ik dit op Tweakblogs zou zetten, maar het leek mij niet echt Tweakblog waardig. Hopelijk heeft iemand er wat aan.

Koelpasta van een Sony VAIO EB1J1E/WI vernieuwen.
In deze tutorial zal ik uitleggen hoe de koelpasta van een Sony EB serie vervangen moet worden.
Ik ben nergens voor aansprakelijk; niet als je je laptop verkeerd uit elkaar haalt, niet als je je laptop sloopt, niet als er een kernoorlog uitbreekt. Weet goed wat je doet. Als je iets sloopt is het je eigen schuld. En de plaatjes zijn klikbaar! 
Benodigdheden
- Schroevendraaier
- Koelpasta
- Alcohol/wasbenzine
- Niet pluizend, niet statisch doekje.
- Kennis van wat je doet.
- Tijd. Het is belangrijk dat je rustig de tijd neemt. Reken er minstens 2 uur voor. Beter te veel dan te weinig tijd. (Dat is inclusief testen voor mij.)
Stap 1
Leg de laptop een (zachte) ondergrond, om krassen te voorkomen. Ontkoppel alle randapparatuur, en verwijder de accu (nog niet gedaan op de foto). Het gebruik van een anti-statisch polsbandje is aan te raden.
Stap 2
Haal alle schroeven uit de achterkant. Twee schroeven zijn van de optical diskdrive (blauw), en twee zijn van de HDD (geel). De cirkels die rood gevuld zijn, stellen schroeven achter een klepje/accu voor. Het is niet nodig om het klepje van het RAM te verwijderen. Schroeven die ik los maak leg ik altijd in het patroontje zoals ze er af komen.
Raak geen schroeven kwijt!
Stap 3
Nu kunnen de optical diskdrive en de HDD er uit. De optical diskdrive kan er uit geschoven worden. Voor de HDD moeten er eerst twee schroeven losgemaakt worden, en dan moet de HDD naar links geschoven worden. De HDD is er dan uit te pakken.
Stap 4
Nu is de achterkant er af te halen. Deze kan zonder problemen omhoog er af gehaald worden. Als hij ergens blijft hangen, ben je waarschijnlijk een schroef vergeten.

Dit is het resultaat:
Stap 5
Nu wordt het wat lastiger. We gaan nu de heatsink er af halen. Om er makkelijker bij te kunnen heb ik hier het RAM geheugen er uit gehaald, maar dit is niet noodzakelijk.
Op het plaatje heb ik de blauw omcirkelde schroefjes losgemaakt, maar dit is
niet nodig; het maakt het juist iets lastiger. De stekker van de fan waar een geel kadertje omheen staat, moet losgemaakt worden. De scroef waar een rood cirkeltje om staat moet losgeschroefd worden, dit is het enige wat de fan nog vast houdt. De schroeven waar een roze cirkel omheen staat, moeten ook los want deze houden het “koelblok” vast. Laat de “schroef” met het zwarte cirkeltje maar nog even met rust. Als je deze nu losdraait, neem je de processor mee, als je het koelblok verwijdert, en dit wil je niet.
Stap 6
Nu kan je het koelblok omhoog tillen. Er is in het algemeen niet veel kracht voor nodig. Als de koelpasta extreem is uitgehard, zoals ik eens bij een P4 laptop heb gehad, is er wel wat kracht voor nodig.
Het resultaat is hieronder te zien. Er zit wat koelpasta op het koelblok, en op de processor. Je kan de zwarte schroef een halve slag tegen de klok in draaien, om de processor te bevrijden. Hierna is de processor uit het socket te pakken. Let bij het plaatsen goed op het gouden hoekje welke rechtsboven zit. Bij het plaatsen van de processor is
geenkracht nodig! De processor valt zo weer in het socket.
Stap 7
Nu kan je de koelpasta van het koelblok en de processor af gaan bikken. Afhankelijk van hoe erg de koelpasta is uitgehard, kan je hier wel even mee bezig zijn. Ik ben er nog niet uit wat het beste werkt, maar alcohol (heb ik het mee gedaan) of wasbenzine o.i.d. does the job. Poets met iets wat je niet hoeft her te gebruiken; koelpasta is niet echt spul wat wonderen doet voor je gezondheid. Zorg er voor dat het papiertje/de lap niet pluist en niet statisch is. Uiteindelijk krijg je een mooi glimmend resultaat. Mijn koelblok was behoorlijk vies, en niet schoon te krijgen. Dat is iets minder.
Stap 8
Nu de koelpasta weer opbrengen. Dit is behoorlijk lastig. Bij processors die je los koopt, zit er vaak nog een kapje op. Op deze processor vanzelfsprekend niet. Bij het eerste geval is er gewoon een rijstkorrel koelpasta er op doen genoeg. Dit wordt dan door het koelblok verspreid.
Bij deze processoren, waar je min of meer direct tegen de chip kijkt, zit het anders. Ik het gekozen voor de spread methode. Hierbij doe je een beetje koelpasta op de chip, en met een kaartje o.i.d. verspreid je dan de pasta over de chip. [i]Let er op dat je niet teveel koelpasta er op doet! Dit kan zelfs tot een negatief resultaat leiden.
Ik had mijn best gedaan, maar het was geen overweldigend succes. Ik had geen foto van het eindresultaat; ik had het wat verder schoon gemaakt rond de chip, en wat koelpasta er af geschraapt. Maar de foto geeft wel een beetje een idee.
Er zat bij mij wel een beetje stof op de fan, maar niet echt veel. Deze heb ik dus niet schoongemaakt. Als je wel alles stofvrij wil maken, raad ik je aan om een busje compressed air te kopen en het hiermee te doen. Als je blaast, of met een compressor kan er namelijk veel speeksel, water, olie of andere troep overal tussen gaan zitten. Dit wil je niet!
Stap 9
Het enige wat je nog te doen staat is het weer in elkaar zetten van de laptop. Dit is niet heel lastig. Waar je goed op moet letten, is het volgende:
- De connector van de fan weer aan te sluiten. Dit was ik vergeten, en dat was niet heel erg leuk.

- Als je het koelblok contact heb laten maken met de CPU, verplaats het dan niet meer! Als je er dan te veel mee schuift/er af haalt en er weer op doet, komt er namelijk lucht tussen, wat de koelpasta weer een stuk minder efficiënt laat werken.
- Vergeet geen schroefjes!
Nawoord
Bedankt voor het lezen, en eventueel gebruiken van deze tutorial. Als je deze tutorial wil delen, mag dat natuurlijk, maar dan verzoek ik je wel de bron (deze post) te vermelden. Als je vragen/problemen hebt, vraag het gerust! PM mag natuurlijk, maar als je het in deze thread zet, hebben andere mensen er misschien ook nog wat aan.
[
Voor 0% gewijzigd door
TommieW op 01-08-2013 23:36
. Reden: Bugfixes 'n stuff. ]