[Ervaringen] Sony Vaio VPC-E Series

Pagina: 1 ... 42 ... 47 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Alle 41 producten

Verwijderd

Billiebier, ik heb exact hetzelfde probleem.
Ook de freezes had ik , maar dit was nog maar 2-3 maand zo.
Ik heb zelfde model maar dan de i5.

Daarom heb ik volledige reinstall gedaan van pc, maar sindsdien heb ik dus de crashes: geluid loopt vast, soms als je 10 sec wacht loopt hij ineens toch verder maar meestal reboot nodig.

Daarom dacht ik aan update graka drivers, maar dit heeft nu dus andere problemen veroorzaakt.
De install van de drivers is nu volgens mij helemaal goed gegaan, maar het lijkt me eerder dat performance bij games nu achteruit is gegaan. Ook hebben meerdere games toch rare foutjes (zoals loading screen in diablo dat ineens heel grote pixels heeft. Meestal niet echt erge dingen, maar doet me er toch over denken om terug de oude drivers te nemen.

Alle hulp is welkom :)

• Billiebier
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 07-11-2024
Ik raad je aan om even de koeling na te lopen, de koelpasta was helemaal vastgekoekt bij mij en hij loopt ook stukken rustiger nu met de fan.

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 21:49

TommieW

Numa numa.

Zijn er mensen die ervaring hebben met het overclocken van een EB1J1E? Of zou iemand weten hoe over te clocken?
Ik ben niet van plan het permanent te doen, ik ben gewoon benieuwd hoeveel meer er nog uit mijn laptop te halen is.
Mijn Asus 1005P is bijvoorbeeld met SetFSB over te clocken. SetFSB werkt niet op de EB1J1E, de laatste keer dat ik keek.

Iemand ideeën?

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 13 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

• knakker2
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 18-10 16:25
Denk dat het einde nabij is... van de grafische kaart dan...
TIjdens gamen merkte ik al een raar effect op, kon brightness niet veranderen, balk was leeg en ging maar tot 1 blokje terwijl ik aan het stroom op full brightness zit. ik ga uit het spel en resolutie valt terug, eerst naar 800^600, paar keer zwart beeld en nu zit ik op een resolutie tussen de 800/600 en 1366x... in
Zooitje op het bureaublad :(

Is dit de kaart?

Ik zit na 2 jaar deze met veel plezier gelijk maar te denken aan een nieuwe, vraag me alleen af of dat weer een Vaio gaat worden........ heb deze eb1s1e echt veeeeeeel gebruikt, ergens wel goed voor een laptop....

• Terryb47
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 28-05 22:00
M'n 2 jaar oude VPC-EB1S1E begint hier ook kuren te tonen: coldboot probleem.

Zet laptop aan, fan draait, maar verder geen (oranje) lampje van hd activiteit ook niet de groene.
Krijg niets op het scherm want die blijft zwart. Laptop ging dan vanzelf uit/aan.
Nu moet ik zelf elke keer de powerknop indrukken, met een beetje geluk zit ik na 4-5 pogingen in windows.
Wanneer de laptop draait, is alles stabiel, kan er gewoon mee gamen, video kijken etc - ik heb windows op fouten laten controleren en alles ziet er goed uit.

Wat ik inmiddels heb geprobeerd en niet heeft geholpen:
- bios gereset
- memtest de hele nacht gedraaid, geen errors
- m'n SSD eruit, originele SATA schijf erin
- laptop opengemaakt, fan schoongemaakt (de stof ophoping viel heel erg mee)
oude koelpasta vervangen door Arctic Silver. Temperaturen zijn wel met 10C gezakt.

Anyway, hebben jullie nog ideeën?

heavy is good, heavy is reliable - boris the blade

• knakker2
meedenken welke laptop je gaat kopen zoals ik dat moet doen, wel een goed idee :P

• Terryb47
knakker2 schreef op woensdag 13 juni 2012 @ 00:55:
meedenken welke laptop je gaat kopen zoals ik dat moet doen, wel een goed idee :P
liever (nog) niet :+ alhoewel ik stiekem heb rondgekeken, koop je nu voor hetzelfde bedrag (850euro?) een mindere laptop vandaag de dag. cpu ga je een generatie vooruit (in dagelijkse prestaties niet of nauwelijks merkbaar), kwa grafische kaart ga je juist achteruit. Ik vind het jammer dat Sony en Dell bijvoorbeeld tegenwoordig van die low-end kaarten in hun laptops stoppen (heb je niks aan, die zijn niet veel beter dan onboard video) of gelijk een gaming laptop, er is geen mid-end meer...

Ben daarom zeer gehecht aan m'n EB1S1E geraakt, i5-540, 8gb ram, HD5650 (kan ik Diablo 3 makkelijk mee draaien) en SSD schijf (Crucial M4 erin gestopt, beste upgrade die je kan doen IMO) kan nog jaren vooruit, mits ik die coldboot problemen kan oplossen :|

• Tankiej
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 31-10 15:29
Windows terugzetten naar een herstelpunt toen je die problemen nog niet had? Geen idee of het helpt, maar het is toch altijd het proberen waard :o

• Terryb47
Tankiej schreef op woensdag 13 juni 2012 @ 08:29:
Windows terugzetten naar een herstelpunt toen je die problemen nog niet had? Geen idee of het helpt, maar het is toch altijd het proberen waard :o
Ik gebruik zelf geen herstelpunten maar backups, ik had al de oude schijf laten booten, mocht niet baten.
Denk ook niet dat het een windows probleem is, meer een hardware probleem. De vraag is nu wat de boosdoener is :( wanneer de laptop draait, kan ik ook gewoon rebooten zonder problemen.

• knakker2
Terryb47 schreef op woensdag 13 juni 2012 @ 03:57:
[...]

Ben daarom zeer gehecht aan m'n EB1S1E geraakt
Ik heb dezelfde, iets meer dan 2 jaar geleden gekocht, alles draait gewoon, werkt(e) perfect, alles spellen die ik wil pakt ie met gemak en dat voor 600 eur. Probleem is nu dat ik op een lage resolutie draai en volgens alle settings op de max 1366x... draai ............ zou niet weten wat ik kan doen om dit te fixen :( (daarom zit ik te denken om deze week een nieuwe Vaio te halen)

Krijg bij het opstarten van laptop de melding "Catalyst monitoring stopped" melding.

Ook bij het opstarten van Catalyst control center (zie ik nu) " Catalyst Control Center Command Line Interface has stopped working "

[ Voor 16% gewijzigd door knakker2 op 13-06-2012 11:20 ]

• Terryb47
Jij weet tenminste dat het de videokaart is, dan zou ik er vrede mee hebben ;)

• The Inquisitor
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21-10 12:18

The Inquisitor

Greetings weaklings

Terryb47 schreef op woensdag 13 juni 2012 @ 03:57:
[...]

liever (nog) niet :+ alhoewel ik stiekem heb rondgekeken, koop je nu voor hetzelfde bedrag (850euro?) een mindere laptop vandaag de dag. cpu ga je een generatie vooruit (in dagelijkse prestaties niet of nauwelijks merkbaar), kwa grafische kaart ga je juist achteruit.
Owja? Denk het niet hoor. Heb genoeg laptops gevonden die beter zijn dan (mijn, maar ook jouw) huidige laptop voor minder euro's.

Alhoewel ik mijn EC ook verschrikkelijk veel gebruik (staat minstens 10 uur per dag aan), vermoed ik niet dat ik hierna nog een Vaio koop. Uiterlijk is leuk en aardig maar over het algemeen betaal je gewoon teveel voor je krijgt (in mijn geval in ieder geval wel). Daarnaast is hun service, helaas, niet beter dan een gemiddeld merk en vind ik zelf dat de laptop hier en daar wat kraakt en daardoor niet 'echt' de stevigheid waarborgt van een dure laptop. Zeker de spelling in de kap van de laptop.

Hierna haal ik een leuke MSi, goede service en goede laptops. En mocht ik het geld ervoor over hebben, dan lijkt me zo'n Alienware altijd nog erg gaaf :)

• Coehinator
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 31-10 16:38

Coehinator

Hocus Pocus!

The Inquisitor schreef op woensdag 13 juni 2012 @ 17:05:
[...]

Owja? Denk het niet hoor. Heb genoeg laptops gevonden die beter zijn dan (mijn, maar ook jouw) huidige laptop voor minder euro's.

Alhoewel ik mijn EC ook verschrikkelijk veel gebruik (staat minstens 10 uur per dag aan), vermoed ik niet dat ik hierna nog een Vaio koop. Uiterlijk is leuk en aardig maar over het algemeen betaal je gewoon teveel voor je krijgt (in mijn geval in ieder geval wel). Daarnaast is hun service, helaas, niet beter dan een gemiddeld merk en vind ik zelf dat de laptop hier en daar wat kraakt en daardoor niet 'echt' de stevigheid waarborgt van een dure laptop. Zeker de spelling in de kap van de laptop.

Hierna haal ik een leuke MSi, goede service en goede laptops. En mocht ik het geld ervoor over hebben, dan lijkt me zo'n Alienware altijd nog erg gaaf :)
ik vind dat VAIO het juist wel goed doet qua behuizing. hun service heb ik zelf nog nooit gebruik van hoeven maken. deze draait al 2 jaar goed, ik heb er wel een SSD in en een 2e hardeschijf. en ik heb die stock software er natuurlijk meteen afgegooid. maar al met al ben ik zeer tevreden. Mijn volgende laptop is ook geen vaio maar waarschijnlijk een MSI Of Dell (alienware) want ik vind de koeling toch matig bij dit soort laptop's. hij word niet heel warm, maar toch had ik idle graag passief gekoeld gezien. en dat is helaas niet zo. nu ik eenmaal 1080P gewend ben wil ik niet meer anders. ik erger me aan het scherm als ik op mijn macbookje werk :P

• The Inquisitor

The Inquisitor

Greetings weaklings

Het valt me wel mee dat mijn laptop nog steeds wit is en niet helemaal verkleurd (waar je wel bang voor bent als je een witte laptop hebt) ondanks ik er regelmatig bij drink, eet en vervolgens verder typ etc. Het is niet ongewoon dat ik mijn middag of avondeten achter mijn laptop nuttig.

• knakker2
Wat zou ik dan kunnen doen? Ben net thuis, start opnieuw op, foutmeldingen her en der voor dat Catalyst, weer lagere resolutie.

kan het zijn dat ie te heet is geworden? (dus openmaken [voor het eerst] en ontstoffen? of kan ik nog iets anders doen?

• TommieW

TommieW

Numa numa.

Je kan nog eventueel proberen om van een opstartbaar CD'tje met Ubuntu o.i.d. te starten, om problemen met Windows eventueel uit te sluiten.

• knakker2
Ik heb besloten het morgen wel te willen proberen , maar om toch ook een nieuwe laptop te kopen. Over 3 maanden ga ik beginnen met studeren dus uiteindelijk moet er toch door nog intensiever gebruik uiteindelijk een nieuwe latop komen

Door 2 jaar plesant gebruik te hebben gemaakt, van deze E met alleen die zwakke batterij als nadeel ga ik denk ik maar weer een Vaio kopen, hopend dat dat net zo'n succes gaat worden.
max 1000 eur

Iemand tips?

• Coehinator

Coehinator

Hocus Pocus!

Ach de koelpasta vervangen is altijd een goede zet vind ik, en ontstoffen doe ik sowieso 1 keer in het halfjaar. uit voorzorg. en om te kijken of alles nog een beetje in elkaar zit :P

• The Inquisitor

The Inquisitor

Greetings weaklings

Ik heb alleen maar de stofzuiger op alle gaten gezet maar mijn iddle temps zijn nog altijd in orde naar mijn mening.

• knakker2
een duurdere E serie kopen?
S serie? Er zijn er nogal wat bij de media markt, de website dan...

:') mocht iemand betere tips hebben,... anders morgen maar een nieuwe vaio halen

• knakker2
Ik stond in de MM om een F serie te kopen, 870 eur, toch niet gedaan en een full recovery thuis ,.. en het werkt weer :')

En we gaan weer vrolijk verder met de E

• The Inquisitor

The Inquisitor

Greetings weaklings

Verder met de E serie tot deze uit elkaar valt :'(

Ik dacht dat ik na 2jaar weer een nieuwe (laptop) zou kopen, maar dat vind ik imo nog wat zonde. Toch maar even wachten :p

• TommieW

TommieW

Numa numa.

Mijn volgende laptop gaat een Asus worden. Ik heb te veel problemen met Sony gehad. :X Maar goed, dat is voor iedereen verschillend. :)

Mijn EB1J1E is bij idle 50°C. Bij een beetje gaming schiet het zelfs naar 80°C. :o Ik weet niet meer wat de temperaturen vroeger waren, maar dit lijkt mij een beetje te hoog. Ik heb even geleden de koelpasta van een Pentium 4 vervangen, maar ik twijfel of het verstandig is om te doen. Ik ben bang dat ik de heatsink er niet meer goed in één keer op krijg. Morgen eens kijken hoe de heatsink ook al weer op er op zit... Ik heb gouden koelpasta (niet zeker welk merk, ik ben nu niet thuis).
Wat vinden jullie van deze temperaturen?
Is het verstandig om de koelpasta te vervangen?
Is het aan te raden om de koelpasta te vervangen?

Wederom alvast bedankt! :)

[ Voor 0% gewijzigd door TommieW op 16-06-2012 12:43 . Reden: Smileys fixed. ]

Verwijderd

Ik heb mijn studio 15 112.5° zien worden zonder een enkel probleem. 80° is echt niets om je zorgen over te maken.

• TommieW

TommieW

Numa numa.

Wow, dat is wel erg warm... Uitleesfout? Ik dacht dat de meeste CPU's maar 100°C konden worden. Maar als jij het zegt, zal het wel zo zijn. :)
Dus hert enige waar ik me zorgen voor moet maken is dus een gehoorbeschadiging. :+
Bedankt voor de snelle reactie!

• knakker2
The Inquisitor schreef op zaterdag 16 juni 2012 @ 09:57:
Verder met de E serie tot deze uit elkaar valt :'(

Ik dacht dat ik na 2jaar weer een nieuwe (laptop) zou kopen, maar dat vind ik imo nog wat zonde. Toch maar even wachten :p
Na een hele lange tijd heb ik een full recobvery gedaan. Voelt weer aan als 2 jaar terug, ook batterij heeft nu ipv een dik uur uur ineens 1.45 uur te gaan zonder stroom, erg merkwaardig.

Heb dus 800 eur verdient :')
Die F was wel aantrekkelijk trouwens,..

• The Inquisitor

The Inquisitor

Greetings weaklings

TommieW schreef op zaterdag 16 juni 2012 @ 12:42:
Mijn EB1J1E is bij idle 50°C. Bij een beetje gaming schiet het zelfs naar 80°C. :o
Geen probleem. Mijn GPU is in iddle ook ~50 graden en CPU 45~55 iddle. Onder gamen, waarbij ik Battlefield 3 ging spelen, werd mijn GPU 80 graden en ik meen CPU idem.

Mooie is dat zodra ik de game afsluit de temps snel richting de 60 schieten (binnen minuten) en in niet al te lange tijd weer de iddle temperaturen hebben bereikt (~50+ dan ongeveer). Dus voor mij nog geen nood om eraan te knoeien :)

• Coehinator

Coehinator

Hocus Pocus!

Ik loop altijd idle 40 graden op GPU en CPU, bij intensiever gebruik niet warmer dan 70 graden, ook omdat ik de koelpasta vervangen heb begin dit jaar. ik wil dit jaar nog uitzingen met mijn E serie, en hopen dat ik einde dit jaar genoeg geld heb voor een alienware!

• The Inquisitor

The Inquisitor

Greetings weaklings

40 GPU red ik toch niet... CPU soms wel. Ligt natuurlijk ook aan de omgevingstemperatuur, dat scheelt aardig wat graden Celsius. Maar verder zal het verschil vast in het vervangen van de koelpasta zitten :)

• Tankiej
Mijn CPU zit tussen de 36 en 43 idle en komt bij gamen eigenlijk niet boven de 65. Laptop staat ook op een notebookstand met fan eronder :)

• The Inquisitor

The Inquisitor

Greetings weaklings

Netjes zeg :o Zal die fan zo goed werken?

• Tankiej
Houdt het wel +/- 5 tot 8 graden koeler. Voorheen zat ik idle rond de 44-49 en load (game als Fallout 3/Fallout NV) op 70-73. Nu scheelt het een paar graden :)
Komt ook wel wat extra geluid bij, maar ik heb altijd muziek aan als ik achter de laptop zit dus dat hoor ik toch niet :+

• Coehinator

Coehinator

Hocus Pocus!

Haal je zo echt een snelheidswinst op die manier? Kijk koeler is altijd beter dat weet ik maar ik vraag me af of zo'n ventilator onder je laptop niet een beetje overbodig is bij dit soort laptops

• Tankiej
Ik heb hem niet overgeklokt, dus geen snelheidswinst. Ik wilde graag een notebookstand met usb hub, zodat de laptop op ooghoogte staat en ik maar 1 usb stekker eruit hoef te halen als ik de laptop meeneem. Deze was goed geprijst en van een goed merk. Fan was niet nodig nee, maar die zit er gewoon bij :P

• Coehinator

Coehinator

Hocus Pocus!

Hoe Overclock je dan bij dit soort laptops is de bios toch beveiligd en zijn er maar een aantal opties beschikbaar?

[ Voor 0% gewijzigd door Coehinator op 18-06-2012 13:56 . Reden: ik was het ? vergeten ]

• The Inquisitor

The Inquisitor

Greetings weaklings

Misschien met SetFSB ofzo

• Coehinator

Coehinator

Hocus Pocus!

Heb even gedownload lijkt niet echt te werken, ik zit ook op een p6100

Verwijderd

Je kan vanaf arrandele niet overclocken. Intel heeft alles gelockt. Ik ken maar 1 laptop waarbij het mogelijk is om over te clocken zonder een extreme-CPU, de M17x R4 (en ik ben er vrijwel zeker van dat dat een fout is, en dat ooit word gepatcht)

Wat je wel kan overclocken is de GPU. Dat kan met AMD GPU clock tool. Die gebruik ik ook op mn studio 15.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 18-06-2012 18:08 ]

• Coehinator

Coehinator

Hocus Pocus!

Die gebruik ik inderdaad ook. maar de m17x R4 is toch altijd te overclocken geweest? ook de R3 serie toch?

Verwijderd

Alleen met extreme-CPU, die hebben een unlocked multiplier. Sinds sandy bridge kan je namelijk niet meer overclocken met de FSB. o.a. MSI heeft wel eens laptops uitgebracht met een FSB-overclock knop.

• The Inquisitor

The Inquisitor

Greetings weaklings

Maar wij hebben geen SB :o

• Coehinator

Coehinator

Hocus Pocus!

Maar bedoel je dan de 3610QM? in de m17X R4?

• dutchassasin
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 14-12-2020
mijn b1s1e met i5 begint na twee jaar ook rare fratsen uit te halen, kan ineens de brightness niet meer veranderen ( het sherm is volldig bright en ik kan maar 1 blokje bij het - teken laten verschijnen) en laatste tijd veel vastlopers waarbij het geluid doorspeelt op zeer langzaam. zoals op dit filmpje maar dan is de enige uitweg de groene knop 10 seconde. http://youtu.be/63aX2YeOtp0

idle is ie volgens speedfan 60 graden en gamed tot de 90 graden

enig idee? mooi zuur, heb net een maandje geleden een nieuwe accu gekocht

[ Voor 6% gewijzigd door dutchassasin op 19-06-2012 20:52 ]

• paulvk
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 31-10 12:38
Bekend probleem, het aanpassen van de helderheid van het scherm. Heb ik ook wel eens (E-serie, 'VPC EB1E8E'); vooral wanneer ik 'm uit de accu haal of er weer in stop.

Ik ben nu aan het kijken voor een nieuwe, volgens mij kan ik deze na een kleine twee jaar nog wel voor 150/200 verkopen. Ik wil geen full HD-scherm, de vaio van m'n vriendin wordt erg heet waardoor de fan erg hard moet draaien, daar heb ik geen last van (mijn max resolutie is 1366x768 en bevalt me prima.Klopt het dat ze vanaf gister of zo nieuwe modellen uitgebracht hebben?

• The Inquisitor

The Inquisitor

Greetings weaklings

paulvk schreef op dinsdag 19 juni 2012 @ 21:20:
Bekend probleem, het aanpassen van de helderheid van het scherm. Heb ik ook wel eens (E-serie, 'VPC EB1E8E'); vooral wanneer ik 'm uit de accu haal of er weer in stop.
Inderdaad, een bekend probleem. De daadwerkelijke boosdoener heb ik tot op heden niet gevonden, zeker omdat het zeer onregelmatig gebeurd. Het probleem doet zich ook voort waarbij de hele backlight uit staat. Trouwens, de simpelste actie om dit te fixen: klap de laptop dicht (zodat de lidsensor 'aan' gaat en dus het beeldscherm uitzet) en vervolgens weer openklappen. Dit zorgt dat zowel de backlight weer aan gaat als dat de helderheid weer geregeld kan worden :)

Trouwens, @bovenstaande, hogere resolutie waardoor de fan meer aanslaat? Ik denk dat je het probleem beter ergens anders kan zoeken. Dat zou alleen kunnen als het een crappy GPU is, maar dan moet het wel een ECHT crappy zijn. Ik vermoed dat er een HD5650 in zit? Maar zelfs met een HD5470 zul je daar geen last van hebben.

Ik heb jouw model gegoogled en zie dat jij een HD5470 hebt, dat zou betekenen dat mijn laptop per definitie warmer zou moeten worden aangezien ik een resolutie heb van 1600x900 (terwijl jij 1366x768 hebt). Daarnaast: als ik mijn Vaio aansluit per HDMI op mijn TV met een resolutie van 1920x1080 wordt de laptop echt niet warmer!

• paulvk
  • Laatst online: 31-10 12:38
Vreemd. In het geval van de aanslaande fan, dat is van de laptop van mijn vriendin. Ze heeft een betere processor, en een betere graphics kaart, maar toch maakt deze meer lawaai. Ze heeft 'm laatst op laten halen door sony (service is echt briljant goed) en deze is toen helemaal schoon gemaakt en er is een ventilator vervangen, daarna is het wel wat minder geworden maar het is nog steeds erger dan bij mij. Hoe dan ook, ik heb hier bij mijn volgende laptop dus geen zin in, en ik neem waarschijnlijk weer een E serie met een i7 en 2gb graphics kaart. Hier wordt geen 1366 x768 meer in geleverd, maar mocht dit nou wel of niet het probleem zijn bij HD beeld, ik kan het altijd wat lager zetten. Ondanks dit ben ik erg tevreden met m'n laptop :) Zit alleen te twijfelen of ik wacht op windows 8, duurt nog best even volgens mij :p

• The Inquisitor

The Inquisitor

Greetings weaklings

Als de fan niet veroorzaakt wordt door de resolutie hoef je daar dus geen rekening mee te houden :p

W8 kan inderdaad nog wel even duren, maar al heb je je laptop kun je daar toch alsnog W8 opzetten? Dan wel als dual boot (een nieuwer Windows OS bijzetten lukt altijd makkelijker dan visa versa).

• Tankiej
dutchassasin schreef op dinsdag 19 juni 2012 @ 20:49:
mijn b1s1e met i5 begint na twee jaar ook rare fratsen uit te halen, kan ineens de brightness niet meer veranderen ( het sherm is volldig bright en ik kan maar 1 blokje bij het - teken laten verschijnen) en laatste tijd veel vastlopers waarbij het geluid doorspeelt op zeer langzaam. zoals op dit filmpje maar dan is de enige uitweg de groene knop 10 seconde. http://youtu.be/63aX2YeOtp0

Wat betreft die brightness: wat The Inquisitor zegt. Even scherm dicht klappen en weer open doen, of zelfs laptop even in slaapstand en weer aan. Dat verhelpt het 9 van de 10 keer wel. De ene keer dat het niet helpt, helpt volledig opnieuw opstarten hier altijd wel :+

En die temperatuur; heb je je fan al wel eens schoon gemaakt? Ik vind dat een erg hoge idle temperatuur..
The Inquisitor schreef op dinsdag 19 juni 2012 @ 22:37:
Als de fan niet veroorzaakt wordt door de resolutie hoef je daar dus geen rekening mee te houden :p

W8 kan inderdaad nog wel even duren, maar al heb je je laptop kun je daar toch alsnog W8 opzetten? Dan wel als dual boot (een nieuwer Windows OS bijzetten lukt altijd makkelijker dan visa versa).
Je kan het altijd achteraf nog installeren ja, alleen dan zit je met de licentie. Is het niet zo dat Microsoft weer een garantie doet dat je de W8 licentie krijgt als je nu W7 koopt, of komt dat nog? Dat was bij XP en Vista, en Vista en W7 toen wel zo.

Als je XP aanschafte niet lang voordat Vista op de markt kwam, werd je verzekerd van een 'gratis' upgrade naar Vista. Daarna was het met W7, als je Vista aanschafte niet lang voordat W7 op de markt kwam, kreeg je ook de upgrade 'gratis'.

[ Voor 30% gewijzigd door Tankiej op 20-06-2012 08:55 ]

• Mouze88
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 27-10 09:25
Heb geprobeerd het te zoeken maar kan het niet echt vinden, dus hoop dat iemand me hier kan helpen :)

Heb een VPC-EB1S1E en wil m'n geheugen uitbreiden van 2x2gig naar 2x4 gig, vooral omdat het tegenwoordig niet zo duur meer is....

Ik heb kunnen vinden wat er nu in zit, namelijk 2x 2gig PC3-8500 (DDR3-1066)

Ik vroeg me af of ik ook sneller geheugen erin kan stoppen? Of moet het per se die snelheid zijn?

• Tankiej
Dan moet je uitzoeken wat voor moederbord er in zit en de specificaties daarvan opzoeken.. Volgens mij zijn ze alleen met DDR3-1066 geleverd, dus ik denk dat hij niet sneller aan kan. Je kan het uiteraard proberen, maar ik zou op safe spelen en dezelfde snelheid kopen.

• Mouze88
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 27-10 09:25
Het verste wat ik kom wat betreft het mobo is dat het een "Sony Corporation VAIO" is (volgens CPU-Z)...

Maar denk dat ik dan maar gewoon dezelfde snelheid bestel dan moet het wel goed komen

• The Inquisitor

The Inquisitor

Greetings weaklings

Moederbord is toch allemaal een Intel HM55

• knakker2
dutchassasin schreef op dinsdag 19 juni 2012 @ 20:49:
mijn b1s1e met i5 begint na twee jaar ook rare fratsen uit te halen, kan ineens de brightness niet meer veranderen ( het sherm is volldig bright en ik kan maar 1 blokje bij het - teken laten verschijnen)

Een week geleden ook gehad, bijna een nieuwe F gekocht, even mee gewacht tot na een clean install... en nu doet ie het weer alsof ie net nieuw is :') alleen aan de batterij kan ik zien dat het een oud apparaat is,. verder weer prima

• The Inquisitor

The Inquisitor

Greetings weaklings

Accu is hier ook aardig achteruit gegaan. Toen ik laatst zonder stopcontact ging internetten/filmclips kijken (via MPC) ging de accu toch erg snel leeg :'(

• Tankiej
Wat is erg snel?
Als ik mijn laptop uit de lader trek dan gaat ie zo'n 2,5 uur mee op helderheid op half en wifi aan. Toen ik de hem net had zat hij op 3 uur, dus dan vind ik 2,5 nog wel netjes.

• The Inquisitor

The Inquisitor

Greetings weaklings

Ik kwam maar maximaal op 2uur, met laagste helderheid, wifi aan. Nu red ik maar een uur ongeveer.

• MaltaSoron
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 31-10 15:19
De accu van mijn E is ook ronduit waardeloos geworden, ik denk dat ik nu ongeveer 1 uur en 15 minuten haal op power saving mode. Vooral vergeleken met nieuwe notebooks en met name ultrabooks (en ook macbooks pro) is dat natuurlijk een lachtertje.

Ik zit met een probleem en hoop dat iemand op dit forum hierover een oplossing weet. Een paar dagen terug wilde ik via de vaio software m'n notebook naar de originele staat herstellen door middel van de twee herstel disks die ik heb gemaakt toen ik mn E gekocht had. Dit proces heb ik al tig keer gedaan en ging altijd goed. Nu ging er iets mis.

Nadat je het systeemherstel start reboot de de notebook en start ie vanaf de herstel-dvd's. Vervolgens wordt de originele versie van Windows en vaio software herstel, hiervoor gebruikt ie eerst dvd 1, vervolgens moet je dvd2 invoeren maar op circa 40% van de vooruitgang sluit de notebook zichzelf opeens uit. Ik heb het tot 4 keer opnieuw geprobeerd en steeds hetzelfde probleem. Alle eerdere keren dat ik systeemherstel heb uitgevoerd gebeurde dit niet.

Ik heb nu tijdelijk maar een illegale versie van Windows gedownload op dvd gezet en nu draait mn systeem weer, maar dus niet met originele en genuine versie van windows. Ik heb vervolgens geprobeerd om vaio hersteldisk-software te installeren, maar mn notebook wordt nu niet meer als vaio-notebook herkend en daarom kan ik de software niet meer installeren en dus ook geen nieuwe herstel-disks maken.

Ik was niet van plan veel te veel geld te gaan betalen om via Sony nieuwe herstel-disks te bestellen want dat kost me weet ik veel hoeveel geld wat ik niet heb. Verder is er nog wel steeds 2GB aan ruimte op de HDD gereserveerd voor een herstelsysteem, misschien is daar nog iets mee te doen?

Weet iemand wat nu verder mijn mogelijkheden zijn? Ik heb gegoogled met kom er tot nu toe niet uit :/

• Coehinator

Coehinator

Hocus Pocus!

Ik had op mijn vaio 10 GB herstel partitie aan windows 7 Sony staan, dus eigenlijk stond die disk op de schijf bij mij, bij opstarten ergens op F3 Klikken (kan het fout hebben) en dan krijg je dus die herstel Partitie, Ik kan hem je niet meer sturen want ik heb m eraf geknald toen ik de SSD ging installeren. maar waarschijnlijk staat hij er nog gewoon op bij jou.. kijk eens in Schijfhulpprogramma.

• MaltaSoron
Ja die herstel-partitie heb ik ook nog, ik zal er eens naar kijken, thanks!

• The Inquisitor

The Inquisitor

Greetings weaklings

Als ik me niet vergis is het F10 drukken bij de BIOS loading scherm (waar dus VAIO staat). Dat boot de Vaio restore partition en kun je daarvan uit keurig netjes Windows installeren met de fijne en welbekende bloatware.

• TommieW

TommieW

Numa numa.

Om de voorgeïnstalleerde VAIO zooi te voorkomen:
Nadat de laptop opnieuw is opgestart (nadat de herstelpartitie/de DVD gedeelte voorbij is), komt er op een gegeven moment een venster met "Voorgeïnstalleerde software herstellen"o.i.d. Hier is een time out van 10 seconden. Als je binnen die 10 seconden op "Annuleren" klikt, heb je geen voorgeïnstalleerde troep. oOo

• The Inquisitor

The Inquisitor

Greetings weaklings

Dat ga ik de volgende keer proberen... (volgende keer = wanneer ik zin/tijd heb om Windows opnieuw te installeren of wanneer ik vind dat mijn laptop te traag wordt).

• Coehinator

Coehinator

Hocus Pocus!

Die oplossing heb ik nog niet gevonden, ik heb de SSD geinstalleerd en gewoon een torrentje van een kopie van de windows 7 home premium gedownload, en de code onderaan mijn laptop gebruikt. dan heb je ook een schone installatie. en die hetstelpartitie heb ik al verwijderd :P

Ik was hem toch niet van plan te gebruiken

tevens begint mijn touchpad nu ook kuren te krijgen, hij heeft een eigen leven, als ik ermee beweeg vliegt die alle kanten op, ook het Primaire klik knopje moet je erg hard indrukken.
beetje jammer :(

• The Inquisitor

The Inquisitor

Greetings weaklings

Dat is inderdaad maf met het touchpad. Als ik met 1 vinger (wijsvinger normaal gesproken) dan gaat de muis ineens naar de linkerhoek, dan naar een andere hoek etc., net zolang tot ik met een andere vinger over het touchpad wrijf en daarna weer de oorspronkelijke vinger gebruik om de muis te bewegen. Meestal werkt het dan weer :p

• Coehinator

Coehinator

Hocus Pocus!

Mijn touchpad word nu steeds slechter en slechter, ik ben nu genoodzaakt een muis te gebruiken :(

[ Voor 96% gewijzigd door Coehinator op 24-06-2012 11:41 ]

• knakker2
TommieW schreef op zaterdag 23 juni 2012 @ 23:26:
Nadat de laptop opnieuw is opgestart (nadat de herstelpartitie/de DVD gedeelte voorbij is), komt er op een gegeven moment een venster met "Voorgeïnstalleerde software herstellen"o.i.d. Hier is een time out van 10 seconden. Als je binnen die 10 seconden op "Annuleren" klikt, heb je geen voorgeïnstalleerde troep. oOo
Waarom is dit na 2 jaar pas bekend :')

• The Inquisitor

The Inquisitor

Greetings weaklings

Sneu hé :'(

• bouwe272
  • Laatst online: 18:01
Vriend van mij wil SSD in zijn laptop, ik heb bij mijn Dell XPS15 deze caddy ingebouwd: http://www.ebay.nl/itm/Ne...4aaaa954ca#ht_6368wt_1115

Weet iemand of deze ook past in een Sony Vaio E?

Op deze site is te zien dat er een 12,7 mm in moet: http://www.newmodeus.com/shop/index.php

Of heeft iemand ervaring met een caddy voor zijn Vaio E?

Graag reacties, via DM mag ook;)!

Alvast bedankt;)

• jobw
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 28-08-2024
Die past wel. heb dezelfde caddy in mijn vaio. Heb wel de ssd op de plek van de hdd en de hdd in de caddy geplaatst. werkt perfect!

• Coehinator

Coehinator

Hocus Pocus!

Ik heb onlangs hetzelfde gedaan, een universal 12.7 mm sata past zeker weten!,
Heeft BTW iemand extra ervaring om MAC Hackintosh te installeren op deze Vaio?
Ik heb verchillende dingen geprobeerd maar ik kom niet verder dan een BOOT MGR Error, ik zou dit heel erg graag willen omdat ik mac een goed systeem vind maar nog niet alle dingen van windows draaien erop, dus ik zou graag alles in dual boot willen zodat ik mijn oude macbookje kan afdanken!

• Vinand
  • Laatst online: 14-12-2023
TommieW schreef op zaterdag 23 juni 2012 @ 23:26:
Dit verdient een miljoen keer om gequote te worden!!!!

Geen Sony Zooi !!!! _/-\o_

Dell Alienware M15X - Core i7 730QM - GTX460M | Sony Vaio Z21L9E | Blackberry Z10

• The Inquisitor

The Inquisitor

Greetings weaklings

Zet het in de OP!!

• knakker2
wat zijn de latest graphic drivers? zit na reinstall met drivers uit 2009
heb 12.3 gevonden in dit topic.. deze?

edit
12.3 geinstalleerd, aan het einde een BSOD en met restart resolutie naar 800/600 met ATI meldingen dat een ATI driver er niet is of niet properly werkt :')

12.3 gaat um niet worden

[ Voor 46% gewijzigd door knakker2 op 26-06-2012 22:17 ]

• Tankiej
Ik had bij de drivers die ik nu heb, 12.1 12.3 volgens mij, ook een BSOD na installatie. Nadat ie opnieuw opgestart was moest ik het nogmaals installeren en toen was het wel goed :+

[ Voor 3% gewijzigd door Tankiej op 27-06-2012 13:26 ]

• Coehinator

Coehinator

Hocus Pocus!

welke kaart heb jij? de 5650?

• Tankiej
Yep :Y

• Coehinator

Coehinator

Hocus Pocus!

Best raar ik draai gewoon goed op 12.3

• Tankiej
Oh hij draait nu ook wel goed, op 12.1. Ik heb de nieuwe nog niet geprobeerd..

Ik draai wel 12.3

[ Voor 15% gewijzigd door Tankiej op 27-06-2012 13:25 ]

• The Inquisitor

The Inquisitor

Greetings weaklings

Ik draai al 12.3 sinds ik die hier gepost heb, nooit problemen gehad ;)

• Tankiej
Oh lol, ik had in m'n hoofd zitten dat dat 12.1 was. Vraag me niet waarom.. Maar ik heb dus ook 12.3 :')

Even m'n vorige berichten aanpassen zodat het weer duidelijk is!

[ Voor 24% gewijzigd door Tankiej op 27-06-2012 13:25 ]

• The Inquisitor

The Inquisitor

Greetings weaklings

We zijn bereid jou te vergeven :o

• Coehinator

Coehinator

Hocus Pocus!

ik niet!
:D

• knakker2
12.3 nogmaals geinstalleerd nadat ik hierboven las dat een BSOD er een beetje bij hoort,. en ja :') het werkt.
Enige rare is dat youtube en al dat andere wat op dezelfde manier draait, nu een groen beeld laat zien.. vids werken niet...

• Tankiej
:')
knakker2 schreef op woensdag 27 juni 2012 @ 23:41:
12.3 nogmaals geinstalleerd nadat ik hierboven las dat een BSOD er een beetje bij hoort,. en ja :') het werkt.
Enige rare is dat youtube en al dat andere wat op dezelfde manier draait, nu een groen beeld laat zien.. vids werken niet...
Dat had ik ook, hebben veel mensen last van. Moet je even de hardware acceleratie van flash uitzetten.
Dit kan je als volgt doen: Ga naar een willekeurige youtube video, zodra hij begint met laden rechtermuisknop -> instellingen (of settings als je de Engelse hebt) -> vinkje weghalen bij hardware acceleratie :)

• knakker2
Dank voor de instructie..
Er is echter geen mogelijkheid dat vinkje weg te halen. Niet door erop te klikken, met TAB - Spatie ook niet. Probleem met browser/flash wat het ook moge zijn. Is die setting ergens anders ook uit te zetten?

edit - op een andere manier weten te doen :) het werkt weer

[ Voor 23% gewijzigd door knakker2 op 28-06-2012 12:00 ]

• Mark8
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 11-07-2012
Ik heb een vpceb1m1e waarvan het scherm kapot is. Nu wil ik graag nieuwe erin zetten alleen weet iemand misschien wat voor scherm erin zit?
Of moet ik hem eerst helemaal openmaken en eruit halen?

• Coehinator

Coehinator

Hocus Pocus!

Mark8 schreef op maandag 02 juli 2012 @ 15:39:
Ik heb een vpceb1m1e waarvan het scherm kapot is. Nu wil ik graag nieuwe erin zetten alleen weet iemand misschien wat voor scherm erin zit?
Of moet ik hem eerst helemaal openmaken en eruit halen?
http://www.laptopscreenon...eb1m1e-screen-18021-p.asp
Maar eigenlijk moeten we je resolutie en je inches hebben om uit te vinden welke het is. dit was maar even een ruwe gok

• Mark8
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 11-07-2012
Het is een 15.6 inch als het geod is. Dat andere moet ik nog opzoeken. bedankt tot zover.

• Marijn100
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 15-10 09:53
Had iemand hier al 12.6 die werkt op de VAIO E?

• Duncank
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 26-10 13:16
Ik heb een VPCEB3C5E waar ik gisteren nog vrolijk 1,5 uur mee op de accu gewerkt heb en die vandaag zegt dat de accu in kritieke status is. Als ik de stroomkabel uit de laptop plug valt mijn laptop dan ook direct uit en Windows geeft geen procentuele batterij-status meer weer.
De Sony klantenservice zegt dat ik maar een nieuwe accu moet aanschaffen, maar ik vind de 110 euro die me dat gaat kosten een beetje overdreven, vooral omdat ik er niet van overtuigd ben dat de accu het probleem is.

Afgelopen week, tijdens het kijken van een HD-film op een extern scherm (met de laptop dichtgeklapt), kreeg mijn laptop het zo heet dat hij uit zichzelf uitviel. Zou het kunnen zijn dat er hierbij iets is misgegaan binnenin? Ik heb m hierna nog op accu gebruikt, zonder problemen.

Nu is het zo dat als ik de laptop, aangesloten op de adapter, probeer op te starten dat soms alleen het groene lampje in de knop knippert en er verder niets gebeurd. Na enkele keren op t knopje duwen doet hij t telkens weer. Start ik op met alleen de accu (zonder netvoeding), gebeurt er zelfs helemaal niets.
Heeft iemand hier ervaring mee? Of is er iemand in de regio Rotterdam waar ik even langs zou mogen komen om de accu te switchen en te kijken of dat iets veranderd.

• TommieW

TommieW

Numa numa.

Wat gebeurt er als je de accu er uit haalt, en alleen op de adapter aansluit? Start de laptop dan wel op?

• Duncank
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 26-10 13:16
TommieW schreef op maandag 09 juli 2012 @ 17:40:
Wat gebeurt er als je de accu er uit haalt, en alleen op de adapter aansluit? Start de laptop dan wel op?
Ja, hij start dan uiteindelijk wel op, het is in principe hetzelfde verhaal als in mijn eerdere post. Soms start ie direct op, andere keren moet ik 5 keer op het knopje duwen en knippert alleen het lampje een keer. Dit is hetzelfde met en zonder accu.

[ Voor 0% gewijzigd door Duncank op 09-07-2012 18:57 . Reden: typo ]

• MaltaSoron
Marijn100 schreef op zondag 08 juli 2012 @ 23:24:
Had iemand hier al 12.6 die werkt op de VAIO E?
Ik draai 12.6 drivers in een wanhopige poging Skyrim een beetje goed te laten draaien.

Helaas wordt ie dusdanig heet, altijd na ongeveer 20 minuten, waarna er om de zoveel minuten steeds zware schokken optreden inclusief een soort schrapend geluid.

• Vinand
  • Laatst online: 14-12-2023
MaltaSoron schreef op dinsdag 17 juli 2012 @ 12:04:
[...]

Ik draai 12.6 drivers in een wanhopige poging Skyrim een beetje goed te laten draaien.

Helaas wordt ie dusdanig heet, altijd na ongeveer 20 minuten, waarna er om de zoveel minuten steeds zware schokken optreden inclusief een soort schrapend geluid.
Over het algemeen zijn de E series van Sony relatief koel en hebben een dermate redelijke koeling. Heb je al geprobeerdm om de laptop helemaal van binnenuit schoon te maken? (Stofvrij maken).

Dat kan echt een hele hoop schelen in de hitte productie.

Dell Alienware M15X - Core i7 730QM - GTX460M | Sony Vaio Z21L9E | Blackberry Z10

• Tankiej
Vinand schreef op dinsdag 17 juli 2012 @ 12:14:
[...]

Over het algemeen zijn de E series van Sony relatief koel en hebben een dermate redelijke koeling. Heb je al geprobeerdm om de laptop helemaal van binnenuit schoon te maken? (Stofvrij maken).

Dat kan echt een hele hoop schelen in de hitte productie.
Dat inderdaad. Onderkant eraf, koeler eraf halen en schoonmaken, heatsink schoonmaken en nieuwe koelpasta er tussen :)

• P-Nut
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 14:14
Ik heb een vaio e serie (VPCEB2C5E) en heb de download link gebruikt van eerste pagina om up te daten.
Ik speel met moeite de huidige GuildWars 2 beta die naar mijn weten niet echt grafisch hoogstandje is :O

Catalyst-versie 11.8
Nu zie ik dat catalyst 12.4 voorbij komen... ik heb gegoogled maar kom altijd op dodgy webpagina's of ik moet download accelerators downloaden om te kunnen downloaden dus dat vermijd ik liever.

(ik heb een HD5650)

• Coehinator

Coehinator

Hocus Pocus!

Geprobeerd om met AMD Clock tool de boel wat omhoog te schroeven?
Ik heb een Vaio (VPCEB3C5E) met 5650 en bij mij blijft de engine soms hangen op 149.00. Overclock is bij mij het stabielst niet hoger dan 635,00
Het memory kan je wel op 900 zetten.

Qua drivers heb ik gewoon de laatste van Sony nog. die nieuwe heb ik als zeer onstabiel ervaren.

Download AMD Clock tool https://dl.dropbox.com/u/70221077/AMDGPUCLOCKTOOL.exe

Tevens kun je hier de nieuwe drivers proberen:
The Inquisitor schreef op dinsdag 28 februari 2012 @ 14:23:
Ons topic bloedt een beetje dood :o

Maar goed, voor de mensen die de nieuwste drivers willen:
De plaatsen waar ik de vorige drivers vandaan haalt is helaas gestopt bij 11.12 en zelfs die zijn niet meer online aangezien de uploadplaats MegaUpload was... (ik zelf zat nog op 11.11).

Ik heb nu de volgende drivers getest en deze werken. Tijdens de installatie krijg je een waarschuwing van Windows maar verder geen problemen. Ik hoop dat mijn performance bij Alan Wake omhoog gaat (straks even testen :D),

Downloadlink: Drivers ATi 12.3 64bits

Enjoy

[ Voor 50% gewijzigd door Coehinator op 21-07-2012 20:06 ]

• randy_e
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 29-10 22:41
Het topic bloed dood... Dan heb ik nog wel een vraag. De Sony vaio e series die je nu steeds vaker voor 600eu ziet... Zijn die een beetje goed? Dat is namelijk ook het max van mn budget. Heb hiervoor een Acer gehad die ging 5jaar mee, is nu dood... Misschien wat tips voor een vaio?

psn: Dutch-President

• Tankiej
Ligt er helemaal aan welke e serie jij precies ziet voor 600 euro. Er zijn een hele hoop verschillende configuraties :)

• randy_e
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 29-10 22:41
Ok, degene die ik heb gezien was de vpc-eh3p1e.
i5, 15.5inch scherm, 4gb interne ram, nvidia geforce 410m.
Ik wil er voornamelijk films/series mee kijken en internetten. Niet gamen , foto's en filmpjes bewerken zou ook mooi zijn
Hopelijk is dit genoeg info en hebben jullie tips :)

psn: Dutch-President

Pagina: 1 ... 42 ... 47 Laatste