Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sinds enige tijd heeft mijn VPC-Z1 last van oververhitting.
Als ik hem in speed mode zet, oververhit die heel snel, zonder intensieve taken uit te voeren.
De ventilator begint heel hard te blazen en valt dan plotseling uit, de temperaturen lopen niet hoger op dan 89 graden (i5, nvidia).

Ik blaas de ventilator iedere maand uit, en er komt nauwelijks stof uit.
Ook heb ik hem laatst open gehad maar kon niks geks tegen komen.

Nu vermoed ik dat de koeling niet goed aansluit op de chips, waar zijn de correcte afmeting patches te verkrijgen, (pasta schijnt niet te werken).

Wie heeft die probleem al gehad en wellicht een oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AmbroosV
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 26-08 15:51
Mijn VPC-Z1 heeft ook wat meer moeite met koel blijven de laatste tijd. In Speed is de ventilator altijd nogal luid (tenzij ik de thermal control op silent ipv balanced zet). Niet veel aan te doen denk ik, of je moet hem even op service sturen met die melding. Als je geen garantie meer hebt gaat dat wel wat kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caoim
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 13-08 19:35
Mijn Z kan blijkbaar niet meer op mobiel internet. De adapter staat er gewoon nergens nog tussen, ook niet bij Apparaatbeheer. Nochtans nog geen week terug ging dit nog perfect, geen idee wat er ondertussen kan gebeurd zijn. En net nu zit ik ergens op een locatie waar ik geen WiFi heb, gelukkig kan ik nog tetheren met de GSM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 28-08 17:09

Sick Nick

Drop the top!

Niet gewoon uitgezet in smart network? Ik heb m'n 3G standaard uit staan om stroom te besparen, en als je m zo uitschakelt zie ik m ook niet terug in apparaatbeheer. In de software weer aanzetten en voila, daar is ie weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caoim
Ik heb dat zelf niet geïnstalleerd staan, of vind het toch niet terug. Zit nu dus nog steeds online via de GSM, en ben de software aan het downloaden. Soms toevallig niet uitgezet met een bepaalde combinatie van toetsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sick Nick

Sick Nick

Drop the top!

Nope, is echt met smart network. Ik heb de SVZ13, die heeft ook niet de wireless switch van de VPCZ2x (hoewel je daarmee alles in 1 keer uit zet dus dat zal nu ook het probleem niet zijn).

Afbeeldingslocatie: http://www.notebookcheck.net/uploads/pics/Sony_SVS1511X9EB_VaioSmartNetwork_01.jpg

Quick n dirty google image search, in praktisch duits :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caoim
Heb het geïnstalleerd, en nu werkt alles opnieuw. Stond nochtans niet uitgeschakeld. Soit, bedankt! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sick Nick

Sick Nick

Drop the top!

Voor dit soort zakelijke units met toch wel technisch hoogstaande oplossingen is een clean install meestal gewoon geen goed idee. Lekker de standaard installatie houden, daar vanaf halen wat je niet nodig hebt en het werkt als een trein, snel, stabiel en zonder problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjukkie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13-11-2024
heb vandaag de sleeve binnen gekregen die oorspronkelijk bij de Duo 11 hoort, maar de Z past er precies in. Bedankt nog voor de tip. Wat een waardige sleeve voor deze laptop :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Romeboarder
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 28-08 22:58
Ik heb nu al een ruime tijd de Vaio Z, maar sinds een paar weken krijg ik steeds meldingen. Het probleem is niet heel erg, maar het levert gewoon wat irritaties op. Misschien dat iemand er iets op weet.

Het probleem is als volgt: Wanneer ik mijn lid sluit gaat hij automatisch in slaapstand en wanneer ik hem weer open klap komt hij hier weer uit. Hier ontstaat het probleem, namelijk hij gooit het draadloos netwerk er achter weg, dan verbindt hij weer, dan er achter weg, dan verbindt hij weer... Dit gebeurt ongeveer 5 à 6 keer en de tijd is ongeveer een 30 tot 60 seconden dat hij het internet weer pakt. Soms wil het ook dat hij het internet niet meer pakt en moet ik hem opnieuw opstarten.

Wat ik al heb gedaan:
- Windows 8 Drivers opnieuw geïnstalleerd (Alle drivers, er was nog iets kleins, maar reeds verholpen)
- Systeemherstel naar een vorig punt

Komt iemand dit probleem bekend voor? Zo ja, wat is er tegen te doen?

Waar ik geen tijd voor heb ik Windows 8 opnieuw te installeren, zit namelijk in de afsluitende fase van mijn studie en ik heb Photoshop, AutoCAD, Sketchup etc.. allemaal nodig en kan geen risico lopen.

Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvbo
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 28-08 20:48
Tjukkie schreef op vrijdag 05 april 2013 @ 01:55:
heb vandaag de sleeve binnen gekregen die oorspronkelijk bij de Duo 11 hoort, maar de Z past er precies in. Bedankt nog voor de tip. Wat een waardige sleeve voor deze laptop :)
Waar heb je hem vandaan? Ik houd de website van Sony nu al een tijdje in de gaten, maar daar is hij telkens niet op voorraad.

Edit: Ik zie dat hij hier redelijk snel leverbaar is. Gelijk even besteld :)

[ Voor 18% gewijzigd door mvbo op 28-04-2013 18:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AmbroosV
Wat voor idle temps hebben jullie op je Vaio Z's (Z1, met i5 en 330M)? Ik zit constant met m'n CPU rond 70°C en GPU rond 75°C (in idle), games zijn nauwelijks speelbaar omdat ik erg zware throttling krijg boven 90°C om één of andere reden. Met gewoon wat surfen in Chrome gaan de CPU en GPU allebei al snel richting 80°C...

Update: Net op aanraden van de service van Sony er de stofzuiger eens tegen gegooid, idle nu op 60° en ga onder load niet over 83°, en dat is mét overclock op de GPU. Best tevreden. Ik had echt niet gedacht dat dat zoveel verschil zou maken, je kon geen stofje zien zitten.

[ Voor 30% gewijzigd door AmbroosV op 28-05-2013 19:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Romeboarder
Normaal kon ik mijn temperatuur wel bekijken via Everest, maar op dit moment wanneer ik op Sensors druk komt er niets.. Ik heb hem al opnieuw geïnstalleerd, maar tevergeefs. Weet iemand hoe ik dit weer aan het werken krijg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De stofzuiger kan je overigens beter niet gebruiken. Dat levert een flinke lading statische elektriciteit op.

Het is beter om perslucht te gebruiken. Pas wel op voor vocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09:43
Ik heb ook een Z1 met bovengenoemde prestatie maar kan al ruim een jaar niet meer de GPU gebruiken omdat hij dan veel te warm wordt. Ook de CPU zorgt voor zoveel hitte generatie bij het encoden/decoden van filmmateriaal dat hij wel eens uitschakelt uit bescherming.

Om dit tegen te gaan heb ik ook al meerdere malen het systeem volledig uit elkaar gehaald maar dit bied geen oplossing. Heb er nu maar mee leren leven.. zou wel mooi zijn als ik een definitieve oplossing zou kunnen hebben hiervoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AmbroosV
Ik heb nog garantie tot begin 2014, als het nu snel weer terugkomt ga ik 'm toch maar eens inleveren voor een reparatiebeurt. Voorlopig lijkt het allemaal vrij goed te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oneseb
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 01-03-2024
Hier een hele tevreden SVZ13 gebruiker, ik vind alleen dat de kleur rood van m'n beeldscherm iets te veel rood is (valt op bij foto's), ik kan alleen niet vinden waar ik dat kan aanpassen, catalyst control center geeft helemaal geen opties, iemand een idee? :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AmbroosV
Dat heb je gewoon met een goed scherm met een diepe gamut :P

Je zou kunnen proberen je monitorprofiel te switchen naar AdobeRGB, maar dan is alles wat fletser.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oneseb
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 01-03-2024
AmbroosV schreef op zondag 09 juni 2013 @ 22:51:
Dat heb je gewoon met een goed scherm met een diepe gamut :P

Je zou kunnen proberen je monitorprofiel te switchen naar AdobeRGB, maar dan is alles wat fletser.
Hmm, niet echt makkelijk aan te passen dus.. dan maar zorgen dat ik de foto's op m'n xperia z niet te rood maak, want daar heb ik de bravia engine weer uitstaan omdat dat echt belachelijk rood wordt! :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melones
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 27-08 17:02
la_fusion schreef op woensdag 29 mei 2013 @ 15:44:
Ik heb ook een Z1 met bovengenoemde prestatie maar kan al ruim een jaar niet meer de GPU gebruiken omdat hij dan veel te warm wordt. Ook de CPU zorgt voor zoveel hitte generatie bij het encoden/decoden van filmmateriaal dat hij wel eens uitschakelt uit bescherming.

Om dit tegen te gaan heb ik ook al meerdere malen het systeem volledig uit elkaar gehaald maar dit bied geen oplossing. Heb er nu maar mee leren leven.. zou wel mooi zijn als ik een definitieve oplossing zou kunnen hebben hiervoor.
hoi

helemaal uit elkaar halen is niet het belangrijkste, inderdaad perslucht in de fan exhaust blazen, tussen de bronzen stripjes, zorg dat je ze allemaal goed pakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Romeboarder
Wat ik alleen niet snap, als ik nou perslucht in de fan exhaust blaas (de bronze stripjes), waar blaas ik het dan heen? Niet dat ik nu stof nog verder m'n laptop in spuit waar ik niet zo snel bij kan komen zonder hem los te halen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melones
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 27-08 17:02
Hunter20 schreef op vrijdag 22 februari 2013 @ 21:58:
[...]

Ja dit is mogelijk, maar het is niet een goedkoop scherm. Op ebay kun je het wel vinden.
ik vind zelf de full hd net te klein eigenlijk, heb altijd dpi op 100% want anders is het echt te lelijk op beamer of externe monitor, just my 2 cents.
Romeboarder schreef op woensdag 19 juni 2013 @ 13:23:
Wat ik alleen niet snap, als ik nou perslucht in de fan exhaust blaas (de bronze stripjes), waar blaas ik het dan heen? Niet dat ik nu stof nog verder m'n laptop in spuit waar ik niet zo snel bij kan komen zonder hem los te halen...
daarom houd je je stofzuiger erbij, dan gaat het er helemaal doorheen.

@rest: ik heb zelf nog een issue waar ik mee zit.
Mijn vaio Z is al een keer in reparatie geweest vanwege een gebarst scherm. Hier voor moest ik zelf opdraaien omdat ze vonden dat het mijn eigen schuld was. Nu inmiddels heb ik wederom bij het in en uit vouwen van de deksel, dat de pixels bij de scharnieren in de buurt verkleuren. Aangezien ik het vervelend zou vinden dat het nog een keer zou gebeuren alvast de sony support gemailed, maar die hebben eerder al eens gewoon ene lijstje van mijn mails weggeklikt, en proberen koste wat kost de schuld bij mij te leggen. Wanneer ik tijd heb zal ik het hele verhaal nog eens posten, maar hebben jullie het zelfde?

Ik heb wel al meermalen zelf de scharnier schroefjes opnieuw aangedraaid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Bij Correct kan je tegen inlevering van de nieuwsbrief 50% korting krijgen op de Sony vaio sheet accu voor 50€ t.b.v de Sony z2.

Edit : Oh ja, het is een OP = OP Actie.

[ Voor 14% gewijzigd door Lip op 05-07-2013 12:45 ]

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 27-08 23:13

JT

VETAK y0

Ik heb nog eens gekeken naar de Pro 13 maar de i7 haalt het qua performance nog steeds niet bij mijn Z2 met i7 2620 :P GPU maakt niet zoveel uit want ik heb de PMD :D Dus voorlopig hou ik m'n Z21.

Iemand trouwens nog belang bij een originele Sony 9cells accu voor de Vaio Z1? 1,5 keer de capaciteit van de normale accu.
Lip schreef op vrijdag 05 juli 2013 @ 11:01:
Bij Correct kan je tegen inlevering van de nieuwsbrief 50% korting krijgen op de Sony vaio sheet accu voor 50€ t.b.v de Sony z2.

Edit : Oh ja, het is een OP = OP Actie.
Kan je mij die nieuwsbrief doormailen? :P

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Als je je Z kocht hebt bij de Correct en je hebt tijdens de aankoop hiervan je n.a.w gegevens achtergelaten, dan krijg je die brief thuis gestuurd met de post. Die actie is eigenlijk alleen voor 'trouwe' klanten van de Correct.

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Oh ok, je had het alleen over een nieuwsbrief dus ik dacht dat die nieuwsbrief voldoende was :)

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreammm
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 25-08 12:39
Is het nog de moeite om een tweedehands Vaio Z (model 2010) te kopen of zijn er al betere alternatieven?
Hoeveel is zo'n toestel eigenlijk nog waard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Welke specs? VPC-Z1x, VPC-Z2x? Ik heb nu een eerste gen Z2 met i7, mooie machine die sneller is dan de nieuwe Pro.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:41
icecreammm schreef op vrijdag 12 juli 2013 @ 20:40:
Is het nog de moeite om een tweedehands Vaio Z (model 2010) te kopen of zijn er al betere alternatieven?
Hoeveel is zo'n toestel eigenlijk nog waard?
Wat wil je ermee doen? als je DVD's wil kijken ermee zal een VAIO Pro niet echt nuttig zijn. Heb je de performance van de mobile processor nodig tov de lagere performance van de ULV's in de Pro? Wil je Windows 8 draaien? Dan valt de Z 2010 af doordat de drivers voor de videokaart niet geschikt ervoor zijn.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AmbroosV
Op de notebookreview forums staat al een hele tijd de volgorde waarin je drivers moet installeren voor Windows 8 op een VPC-Z1. Ik heb het nog niet geprobeerd maar de reacties zijn vrijwel allemaal positief.

Of een Z1 nu nog interessant is, ik weet het zo niet. Ik ben er geweldig tevreden mee, het is een leuke, lichte laptop met een heerlijk display, goed toetsenbord, goed touchpad en hij is gewoon snel. Ik heb tot nu toe nog geen enkele andere laptop gevonden die deze combinatie aan specs heeft.

Ik ga mijn Z1 trouwens upgraden deze zomer, ben van plan om de DVD-drive (nog geen vijf keer gebruikt op twee jaar tijd denk ik) te vervangen door een HDD. 120GB is wat klein aan het worden en ik heb echt nood aan een Windows/Linux dualboot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreammm
Ik zou eventueel een VPC-Z1x met i7 processor kopen, model van 2010.
Wat ik ermee wil doen: Lightroom, Photoshop, Remote Desktop naar mijn werkstation (1920x1080 resolutie komt hier goed van pas), surfen, filmpjes kijken (zowel op laptop als via HDMI op tv).
Windows 7 is oké voor mij.
Ik gebruik momenteel een Lenovo T400 uit 2008, maar Lightroom is bijna niet meer vooruit te trekken. Ook mis ik daarop de 1920x1080 resolutie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Als die 128gb en 4gb RAM heeft dan zou ik er max 400-450 voor betalen, met 256gb SSD 500 ofzo. Dan heb je een heel leuk apparaat waar geen goedkope ultrabook op alle fronten bij kan komen. Als je ziet dat de nieuwe Pro 13 1000e kost dan zou ik er zelf zeker geen 700 ofzo voor uitgeven.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreammm
Bedankt voor het prijsadvies. Ik ben benieuwd naar de reactie van de verkoper. Z'n vraagprijs ligt namelijk aardig in de buurt van een nieuwe Vaio Pro 13, maar dat leek mij ook veel te veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Is het een Z11, 12, 13? Verdere specs?

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreammm
Afgaande op de foto's die gestuurd zijn gaat het om een Z12.
Verder heeft het toestel 128GB HDD, 8GB RAM, i7 M620, resolutie 1920x1080.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Tja, ik zou zeggen zoek eens benchmarks erbij. Zal je zien dat het wel een vlotte CPU is, maar niet snel genoeg om Vaio pro geld voor neer te leggen

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinand
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14-12-2023
Daarnaast is het ook van belang om te weten in wat voor staat de koeling en accu is. Drie jaren zonder onderhoud zou ook een sterk argument zijn om dus nee te zeggen.

Dell Alienware M15X - Core i7 730QM - GTX460M | Sony Vaio Z21L9E | Blackberry Z10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Ik heb evt wel een 9cells accu te koop voor de Z die in goede staat is ;)

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreammm
accuduur zou nog in orde zijn en de laptop zou stil zijn en weinig warmte genereren. Ik wacht nog steeds op antwoord na mijn bod. Er is natuurlijk kans dat ik geen antwoord krijg gezien zijn vraagprijs een stuk hoger ligt dan mijn bod.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Wat is de vraagprijs en wat is jouw bod?

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreammm
Vraagprijs was 895 euro en mijn bod is 550 euro. Mijn bod is aanvaard, dus binnenkort kan ik het toestel gaan bekijken. Zijn er zaken waarop ik moet letten tijdens het testen van het toestel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Accu wil nog wel eens speling hebben. Als die dat ook heeft dan kan je er misschien nog iets mee afdingen. Verder keyboard afdruk op het scherm. Fan hoor je ietsje, ook wanneer deze op z'n zachtst draait. Maar deze gaat ook niet zomaar spinnen (als deze in Vaio Care op performance staat qua koeling dan gaat deze wel eerder harder draaien) en zou verder vrij stil en koel moeten zijn met lichte load.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreammm
Ik heb de Z12 sinds gisteren in mijn bezit.
Laadstatus van de accu is volgens Vaio Control Center nog goed, Tijdens het surfen krijg ik ongeveer 2,5 à 3 uur in stamina mode met helderheid op maximum wat ik niet erg veel vind.
Scherm ziet er ook nog in orde uit, buiten enkele kleinigheden (3 kleine krasjes die lijken op stofjes).
Zelfs in STAMINA mode gaat Lightroom al een stuk sneller dan mijn Thinkpad T400, dus hiervan ben ik tevreden.
De 128GB schijf raakt wel snel vol, ik ben van plan om de DVD-RW drive te vervangen door een 2.5 inch hdd.
Het glossy scherm is ook terug even wennen. Ook heb ik het gevoel dat de kleuren veel te warm zijn, ik moet nog even uitzoeken hoe ik dat kan aanpassen.
De ventilator is stil en de laptop blijft ook koel, dus daarvan ben ik heel tevreden. Mijn Vaio F11 maakte zelfs tijdens het surfen een hoop kabaal (bleef hierdoor wel ook koel), daardoor ben ik die enkel maar gaan gebruiken als het echt nodig was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sick Nick

Sick Nick

Drop the top!

Je ziet nu pas de kleuren zoals ze horen, een van de beste schermen als het op kleur reproductie aan komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinand
Sick Nick schreef op woensdag 17 juli 2013 @ 19:30:
Je ziet nu pas de kleuren zoals ze horen, een van de beste schermen als het op kleur reproductie aan komt.
Bij de VPC-Z12 valt dat reuze mee... De VPCZ2xx en latere varianten kregen pas het scherm met de bijna volle adobe dekking. <--- epic fail

[ Voor 3% gewijzigd door Vinand op 18-07-2013 14:50 ]

Dell Alienware M15X - Core i7 730QM - GTX460M | Sony Vaio Z21L9E | Blackberry Z10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

icecreammm schreef op woensdag 17 juli 2013 @ 19:23:
Ik heb de Z12 sinds gisteren in mijn bezit.
Laadstatus van de accu is volgens Vaio Control Center nog goed, Tijdens het surfen krijg ik ongeveer 2,5 à 3 uur in stamina mode met helderheid op maximum wat ik niet erg veel vind.
Ik heb een 9cells accu waarmee ik 6 uur haalde met batterycare aan, lage load (internetten e.d.), bluetooth uit en scherm op lage helderheid. Als je geinteresseerd bent dan moet je maar even een berichtje sturen :)

Het scherm is trouwens niet glossy; er zit een anti-reflectielaag op die de voordelen van glossy behoud. Hierdoor zie je iets meer reflectie dan écht mat maar dat is het resultaat mij dik waard.
Vinand schreef op woensdag 17 juli 2013 @ 20:35:
[...]

Bij de VPC-Z12 valt dat reuze mee... De VPCZ2xx en latere varianten kregen pas het scherm met de bijna volle adobe dekking.
Panelen zijn hetzelfde ;)

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AmbroosV
3 uur op Stamina met max helderheid valt best mee om te surfen, heel veel meer moet je niet verwachten. Zeker niet op 1920x1080.

Wat veel helpt is de refresh rate verlagen naar 40Hz. Als dat niet storend is spaar je daarmee een berg batterij uit (vooral in speed maar ook wat in stamina).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

1080p verbruikt inderdaad ook iets meer stroom ja.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreammm
die 40Hz tip zal ik eens uitproberen. Als ik WWAN en bluetooth uitschakel haal ik ongeveer 3,5 uur wat toch al aardig is.
Wat ook leuk is aan de Z12 is dat je hem gemakkelijk kan vastgrijpen, de batterij functioneert zowat als een handvat.
Heeft er iemand ervaring met het vervangen van de optische drive door een 2.5 inch hdd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
Sick Nick schreef op woensdag 17 juli 2013 @ 19:30:
Een van de beste laptopschermen misschien. Het is verder gewoon een TN paneel, die kan niet op tegen een standaard IPS-scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AmbroosV
Ik ben aan het wachten op de levering van mijn HDD caddy, zou er binnen maximum twee weken moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Myedvyed
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 05-08 11:30

Myedvyed

Ofzo

Waar heb je die besteld, als ik vragen mag? Ik gebruik de DVD drive van m'n Z11 ook nooit, en een extra schijf zou dus mooi meegenomen zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AmbroosV
Newmodeus, is speciaal voor de Z11/12/13, past heel netjes volgens veel gebruikers. Ik ga er een Hitachi 5K1000 insteke. Geen supersnelle HDD maar een van de meest zuinige en stille. En 1TB. Op eBay heb ik een USB-case gekocht voor mijn DVD-drive.

Wanneer alles aangekomen is zal ik een fotoreeks maken van het hele proces en het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Dankzij een aardige tweaker heb ik nu ook een sheetaccu voor m'n Z2, toch 7,5-8 uur mét batterycare :P :Y)

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Myedvyed
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 05-08 11:30

Myedvyed

Ofzo

AmbroosV schreef op vrijdag 19 juli 2013 @ 09:06:
Newmodeus, is speciaal voor de Z11/12/13, past heel netjes volgens veel gebruikers. Ik ga er een Hitachi 5K1000 insteke. Geen supersnelle HDD maar een van de meest zuinige en stille. En 1TB. Op eBay heb ik een USB-case gekocht voor mijn DVD-drive.

Wanneer alles aangekomen is zal ik een fotoreeks maken van het hele proces en het resultaat.
Bedankt voor de tip, ik wacht je foto's met spanning af 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AmbroosV
Wauw. Zaterdag de caddy besteld, is blijkbaar woensdag al aangekomen (volgens la mama). Op de tracking van USPS staat San Francisco als laatste locatie :P Snel! En dat is dan met de goedkoopste optie. Belgische bestellingen duren soms langer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

JT schreef op vrijdag 19 juli 2013 @ 09:07:
Dankzij een aardige tweaker heb ik nu ook een sheetaccu voor m'n Z2, toch 7,5-8 uur mét batterycare :P :Y)
Weegt je Vaio Z met die extra accu er onder niet even veel als een baksteen?
1145 gram of 1,6 KG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

1,67 om precies te zijn. Ja het scheelt maar hij is met dit weer door de extra laag wel minder warm op schoot!

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreammm
AmbroosV schreef op vrijdag 19 juli 2013 @ 09:06:

Super, ik kijk uit naar de foto's. De tray van Newmodeus had ik ook al op het oog. Waar op eBay heb je een USB-case gevonden voor je DVD-drive? Ik vraag me af of de uitwerp-knop nog zal functioneren als de DVD-drive gebruikt wordt via een USB-case.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AmbroosV
Well crap. Alles is sneller aangekomen en ik heb 't op mijn kamer in Leuven in elkaar gestoken en had geen camera bij de hand (en er niet aan gedacht). Drive zit erin, werkt goed!

Mijn DVD-drive heb ik verhuisd naar een eBay-case van €10, doet het ook goed!

Sorry voor het gebrek aan foto's :P De gids van Newmodeus was wel erg goed, hoewel je twee extra schroefjes moet losdoen.

Ik zal morgen of overmorgen wel nog wat detailfoto's van het eindresultaat posten, en als er echt vraag naar is draai ik m'n laptop wel even terug open, was snel gedaan.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/7sg9tLT.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreammm
Ik heb enkele vragen over je installatie van de extra schijf:
Kan je een link geven naar het eBay adres van die eBay case? Ik vind die niet terug.
Ben je tevreden van de 1TB Hitachi 5100 schijf? Is ze werkelijk stil? Hoe is je batterijduur sinds de installatie van die extra schijf?
AmbroosV schreef op maandag 29 juli 2013 @ 21:53:
Well crap. Alles is sneller aangekomen en ik heb 't op mijn kamer in Leuven in elkaar gestoken en had geen camera bij de hand (en er niet aan gedacht). Drive zit erin, werkt goed!

Mijn DVD-drive heb ik verhuisd naar een eBay-case van €10, doet het ook goed!

Sorry voor het gebrek aan foto's :P De gids van Newmodeus was wel erg goed, hoewel je twee extra schroefjes moet losdoen.

Ik zal morgen of overmorgen wel nog wat detailfoto's van het eindresultaat posten, en als er echt vraag naar is draai ik m'n laptop wel even terug open, was snel gedaan.

[afbeelding]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AmbroosV
Enclosure was deze: http://r.ebay.com/sJiLYt - met de betalende verzending was die er erg snel.

Ik ben best tevreden van de schijf. Redelijk stil ook, je hoort 'm wel lichtjes in idle en ook activiteit hoor je wel, maar het is niet storend bij het kijken van een HD-film vanaf de HDD met de verschrikkelijk slechte ingebouwde speakers, dus dat valt goed mee. Ik heb 'm gezet op spindown na 5 minuten en dan hoor je 't helemaal niet meer.

In de zomer zit ik meestal in de buurt van een stopcontact, dus batterijduur heb ik nog niet echt kunnen testen. Ik heb het gevoel dat het ietsje minder is, maar het verschil is niet erg groot. Mijn batterij is al twee jaar lang het slachtoffer van erg zwaar gebruik (dit is mijn enige computer en ik ben IT-student, sleep 'm elke dag mee naar de les) en was sowieso al een beetje capaciteit verloren. Zal morgen overdag eens testen hoe lang ik doe op één lading bij gebruik van de hdd.

Laptop is wel ietsje zwaarder, dat merk je toch. Ik heb wel het gevoel dat hij meer gebalanceerd is nu, met de ODD is hij wat zwaarder aan de linkerkant.

Al met al is het wel de moeite waard. Al de rest aan deze computer is me meer dan genoeg voor wat ik 'm gebruik en als hij het nog even vol kan houden doe ik hier nog makkelijk twee à drie jaar mee. Is echt een heerlijk scherm om te Lightroomen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreammm
Ziezo, caddy en enclosure zijn besteld. Ben benieuwd hoe snel ik ze zal krijgen.
Ik gebruik mijn Vaio Z ook als main computer en dan is die 128 GB echt te weinig.

Update:
De caddy is reeds aangekomen, 4 dagen na bestelling, very nice.
Ik heb net de harde schijf besteld, dus binnen enkele dagen kan ik ook aan de slag met de upgrade.

[ Voor 35% gewijzigd door icecreammm op 09-08-2013 12:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreammm
Ziezo de caddy en harde schijf zijn ook geïnstalleerd. Installatie was vrij eenvoudig.
Het is een upgrade die zeker aan te raden is.

Ik heb een vraag voor de mensen die gamen op hun Vaio Z:
Hebben jullie ook het probleem dat de meeste games zo iedere 5 à 10 seconden even stotteren terwijl de game voor de rest 60+ fps haalt?
De game draait dus bijvoorbeeld aan een vlotte 60 fps en dan plots een zeer duidelijke stotter (beeld staat een halve seconde even stil). Via FRAPS zie ik dan dat de fps na de stotter gezakt is naar 40fps en dan in een halve seconde terug naar 60 fps schiet.
Als ik in S.T.A.L.K.E.R Bijvoorbeeld als ik de graphics vrij laag zet zodat ik een fps krijg van 200+, dan nog heb ik nog steeds dat gestotter.
Ik heb het proberen oplossen door de BIOS te hacken zodat ik de nieuwer Nvidia drivers kon gebruiken, maar dit bood geen oplossing.
Iemand een idee?

Update: Ik heb zo'n cooling pad onder de Vaio Z geplaatst en nu zijn die schokken verdwenen. Het lijkt er dus op dat de GPU niet genoeg afkoelt. Ik zal de fan eens uitkuisen.

[ Voor 9% gewijzigd door icecreammm op 12-08-2013 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Mocht iemand nog de "Power Media Dock" hebben rondslingeren in de kast en er niets meer mee doen, dan houd ik me aanbevolen. zie Vraag & aanbod. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Weet iemand of het makkelijk/mogelijk is om de Intel Centrino Advanced-N 6230 te vervangen voor een Intel Dual Band Wireless-AC 7260 in een VPCZ21L9E?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sick Nick

Sick Nick

Drop the top!

Als je er een kan vinden met de juiste aansluiting/formaat is het relatief eenvoudig. De onderkant van een Z is zo los, accu eraf, een reek schroeven en je trekt zo heel de bodemplaat eraf. De WLAN kaart is een standaard PCIe kaartje in halve lengte met 2 antenne aansluitingen. Die plugjes zijn standaard dus het is een kwestie van oude eruit, nieuwe erin, eventueel nieuwe drivers (hoewel de 6xxx en 7xxx series misschien zelfs dezelfde driver-set hebben).
Van de 7260 zijn 2 versies, even opletten dat je niet de M.2 formaat versie pakt want die gaat niet passen !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Dus nadat ik de bodemplaat eraf heb is de WLAN kaart direct te vervangen? Het moederbord bijvoorbeeld hoeft er niet uitgelicht te worden?

Edit : Het vervangen van de WLAN kaart heeft geen invloed op de 3G module?

[ Voor 22% gewijzigd door Lip op 04-03-2014 16:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Het vervangen van de N6230 met de AC7260 is gelukt.

Na het bekijken van dit youtube filmpje was het een eitje.

[ Voor 50% gewijzigd door Lip op 10-03-2014 23:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

De drivers zijn wel regelrecht een drama! Maar uit eindelijk werkt alles weer als vanouds
Er zal ongetwijjfeld een betere manier zijn, dan de mijne. Uit eindelijk kom je toch allemaal in 'rome'. Ookal is dit via "de omweg laan"

Download hier nieuwe drivers van de Sony Pro 13. (download > windows 7 professional x64 > OS upgrade/downgrade)

Download de volgende drivers :
Intel® Dual Wireless-AC 7260
&
VAIO Smart Network

Het kaartje inbouwen
Koppel als eerst de de hoofdaccu af door de acht schroeven los te maken met een Euro muntje. Onthoud goed waar welke schroef moet zitten, want ze zijn niet allemaal even lang.
Bekijk de onderstaande video, en voer de handelingen uit zoals ze in de video besproken worden.

Sony vaio Z2 and SVZ opening guide

Voor het open wippen van de Vaio Z behuizing gebruikt degene in de video een hout ding. Omdat ik dit niet voorhanden had, heb ik dit opgelost door een AH bonuskaart te gebruiken, en de lange zijde, schuin af te schuren onder een hoek van 45 graden.[

Vervang de adapter.

Start je laptop. Zorg dat alles in Sony Smart Network aan staat. Dus WLAN, WWAN en bluetooth.
Verwijder Sony Smart Network in 'Programma's & onderdelen' in het configuratiescherm.
REBOOT
Installeer de Intel Wireless driver die je net gedownload hebt.
REBOOT.
Nu heb je weer WLAN netwerk.
Installeer de VAIO Smart Network applicatie.
REBOOT.
Nu werkt VAIO Smart Network.
Controlleer de werking van WWAN adapter, indien je die hebt.

Download hier de drivers van Intel t.b.v Bluetooth

Nu werkt alles weer zoals het zou moeten. :)

Je apparaatbeheer in Windows 7 zou er zo moeten uitzien.
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/5XJIAbUduEZPVTMI8xdrjpUi/full.jpg

Wat je mag verwachten van de WLAN prestaties van de Intel 7260AC in je VAIO Z. (Dit in combinatie met een Asus rt-ac66u
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/BLyeoytrbkgLwWkDc1ikF53p/full.jpg

Edit : Of de Intel Wireless Display blijft werken weet ik niet, dat kan ik namelijk niet uittesten.
Edit 2: Videolink toegevoegd. Ik haal nu met de verbeterde drivers 50MB/s vanaf mijn Syno 209+II _/-\o_

:)

[ Voor 20% gewijzigd door Lip op 15-08-2014 10:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinand
Ziet er goed uit!
Dit hou ik in gedachte voor de toekomst voor mijn VAIO Z.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sick Nick

Sick Nick

Drop the top!

Ik haal met een VAIO Pro 11 met AC ook 40 MB/sec, AC is echt top! Jammer dat er geen AC module is om in m'n Duo 13 te steken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Beste Sony VAIO,

We zullen u missen, met pijn in het hart zullen we allen afscheid van u moeten nemen.
Van wie zullen we nu de technologische vooruitstrevende laptops afnemen. Dell, Lenovo, Asus of Apple?
Wij als community vinden het erg jammer, dat Sony daar niet meer tussen staat.
Met de laatste Pro 11/13 heeft u iets moois op de markt gezet, nog net iets lichter, net iets flexibeler dan het vorige topmodel. Hopelijk kan het VAIO merk zich weer terug vinden op de Japanse markt.
En misschien tot ziens!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Romeboarder
Done

[ Voor 97% gewijzigd door Romeboarder op 01-08-2014 16:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvbo
Ik heb een aantal problemen met mijn Vaio Z (svz-1311c5e)

Onlangs zijn twee knoppen losgekomen, ik heb de alt-toest regelmatig lang ingedrukt voor bepaalde applicaties. Het begon met de linker alt knop, ik heb toen nog de linker alt knop vervangen met die van de rechter, aangezien ik deze nooit gebruik, maar deze begon na een tijdje ook los te komen. Nu zit ik dus zonder alt knop :(.

Ik krijg ze er niet meer op, de 'lipjes' onder de knoppen lijken afgebroken te zijn. Hebben jullie deze problemen al eens eerder gehad? Of hebben jullie ervaring met het vervangen van knoppen?

Behalve dit probleem maakt hij ook een hele hoge pieptoon waar ik inmiddels aan gewend ben, maar dat is natuurlijk niet de bedoeling. Door mensen in mijn omgeving wordt dit zelfs als storend opgemerkt..

Daarnaast wordt hij behoorlijk heet, vooral met dit weer. Het dunne plastic is dan niet echt een fijn oppervlak om op te typen.

De laptop is nu ongeveer 20 maanden oud, en voor het geld wat ik er voor betaald heb, had ik eigenlijk verwacht dat ik er jaren mee door kan gaan.. ik zit nu zelfs al heel erg te twijfelen een andere laptop te kopen.

Denken jullie dat ik hem met mijn klachten zonder problemen op kan sturen naar Sony? Ik hoor hier zulke slechten verhalen over...

Ik zou hem graag in goede staat terug willen zodat hij de tweedehands markt op kan.

Alvast bedankt voor jullie reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AmbroosV
Je hebt nog vier maanden garantie. Ik heb ook een toetsenbordprobleem gehad met mijn Vaio Z (uit 2010, en wel korter na aanschaf) en ze hebben daar gewoon een nieuw toetsenbord ingeplaatst.

Ik zou 't in ieder geval wel proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Ingenieur
  • Laatst online: 09:01
Ik had kort na aankoop van mijn laptop problemen met mijn webcam. Uiteindelijk ook teruggestuurd en laten vervangen, ging allemaal zonder problemen. Ze komen zelfs een speciale doos brengen om hem in te pakken voor je hem verstuurd Gewoon even contact met hun support opnemen, zij kunnen ook aangeven wat je moet doen om je Vaio op te sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AmbroosV
En ze maken 'm helemaal schoon. En ik kreeg er bij de twee reparaties een leuk Vaio-microvezeldoekje bij. Erg goede en snelle reparatieservice, en ik denk dat die nog hetzelfde is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Ingenieur
  • Laatst online: 09:01
Inderdaad, ik heb dezelfde goede ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Ik heb goede ervaringen met mijn eigen in huis Sony reperatie service. Ik verleen mij zelf een goede "klaar terwijll u wacht" service, geen wachttijden en zeer vriendelijk. En de koffie staat ook altijd klaar.

Voor degene die hun laptop niet kunnen missen, en zelf hun laptop schoon willen maken. Kan ik het filmpje aanraden dat in mijn vorige post te vinden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvbo
Tot nu toe wil het niet opschieten, Sony support vertelt mij via de mail Windows opnieuw te installeren om te zien of het hoge-pieptoon probleem misschien software gerelateerd is. Ik zal maandag maar even bellen om verdere vertraging te voorkomen, straks verloopt mijn garantieperiode nog ;-)

*update*

Krijg as we speak het volgende te horen van Sony:
Geachte heer,

Bedankt voor uw e-mail naar Sony Support.

Ik begrijp dat u al een systeem herstel heeft uitgevoerd.

Wij kunnen dit verifieren in ons systeem en u heeft dit niet recent uitgevoerd volgens onze informatie.

Wij kunnen uw notebook repareren, het reparatie centrum zal echter voor reparatie een volledig systeem herstel uitvoeren. Mocht hierna blijken dat het notebook niet defect is, zijn de verzend kosten voor uw rekening.
Ik krijg het gevoel niet echt serieus te worden genomen. Ik zit hier met een duidelijk defect voor mijn neus (de knoppen op het keyboard) en nee idd, ik heb geen systeemherstel uitgevoerd die hun kunnen registreren, aangezien ik zelf Windows heb geïnstalleerd.

Krijg er voor alsnog geen fijn gevoel bij :9

Maar even in de telefoon kruipen..

[ Voor 60% gewijzigd door mvbo op 16-08-2014 17:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AmbroosV
Mijn ervaring met Sony Support is toch altijd goed geweest. De laatste maanden had ik een probleempje met mijn adapter (VGP-AC19V32). Uit de plug die in de laptop gaat lekt bij momenten (na wat gebruik) een groenachtige gel. Komt uit de kabel/plug zelf.

Eind vorige week mailtje voor gestuurd naar Sony Support, ik kreeg redelijk snel de vraag om er wat foto's bij te sturen, en nu kreeg ik daarnet telefoon van iemand en vertelden ze me dat ze gewoon een nieuwe opsturen.

Zo moet het toch zijn volgens mij. Snel het probleem vaststellen en gewoon een nieuwe opsturen. Klasse.

Foto's van het probleem: https://imgur.com/a/x6yxp - het is dat gel-achtige spul in de bovenste inkeping, en wat droog residu rond de metalen plug. Heb 't wat afgeveegd aan papier, die groene vlekken zijn dan wat je krijgt. Iemand trouwens een idee wat dit is? Bij Sony konden ze het niet zeggen maar ze vervangen 'm wel geowon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
Totdat je de scharnieren van een scherm wilt laten repareren, dan moet je een heel scherm a 790 euro voorschieten.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvh
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 12:04

mvh

State Governor

Even een schopje: gisteren heb ik mijn VPCZ11X9... uit elkaar gehaald omdat de audiouitgang niet meer lekker is. Na het openen blijkt er niets aan te doen, want het is een vervangingsonderdeel van $ 100, en voor dat geld heb je een héél fatsoenlijke USB-audiokaart. Daarnaast heeft de laptop af en toe het probleem dat WiFi uitvalt maar daar is eigenlijk wel mee te leven. Afgezien van deze twee problemen misschien wel mijn beste aankoop ooit. Zeker mijn beste laptop en eigenlijk ook wel beste computer.

Bij het in elkaar zetten kwam ik erachter dat alle schroeven met verschillende lengte toch wel op meerdere plaatsen kunnen...

Op Notebookreview staat een plaatje met alle lange en korte schroeven op de juiste plek (gevonden met vaio z long short screws). Alleen dat plaatje is nogal onoverzichtelijk.

Met de hulp van de officiële reparatiehandleiding (https://synrc.com/vaio/VPC-Z/VPCZ12_SM.pdf) heb ik een schema met de posities van lange schroeven (rood) en korte schroeven (blauw) gemaakt dat ik hier maar post voor het geval iemand anders tegen hetzelfde probleem aanloopt, of als ik zelf nog eens aan het klussen ga :)

Lengte schroeven VPCZ11X9/E

Ik zag net in dit forum een vraag over extra harde schijven. Voor mijn laptop heb ik deze caddy van eBay gebruikt, en dat past perfect.

Als je rechts ingehaald kon worden had je ook rechts kunnen rijden | A thousand years ago and a thousand years from now we will always be together

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AmbroosV
deblaauwn schreef op vrijdag 19 september 2014 @ 08:28:
Even een schopje: gisteren heb ik mijn VPCZ11X9... uit elkaar gehaald omdat de audiouitgang niet meer lekker is.
...
Zelfde probleem denk ik, werkt niet in alle posities meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvbo
Ok zucht, mijn laptop ligt inmiddels bij Sony support in Tsjechië.

- De pieptoon waar ik over geklaagd heb, hebben ze niet gehoord. Het komt ook niet constant voor, maar toch te vaak vind ik :( zal je net zien dat het bij hun helemaal niet voorkomt.
- Het toetsenbord valt onder "fysieke schade" en valt daarom niet onder garantie.

Als ik het keyboard wil laten vervangen kost dit 280 euro! De persoon die ik sprak aan de telefoon durfde het bijna niet uit zijn mond te krijgen..

Ik wil wel proberen dit te laten escaleren bij Sony, want ik heb niet het idee dat de persoon die ik nu spreek veel te zeggen heeft.. maar ik verwacht er niet veel van.

De reden waarom ik hem wil laten repareren is voor de verkoop, ik heb inmiddels een andere laptop en wil de vaio van de hand doen. Misschien dat ik goedkoper uit ben als ik hem voor een zacht prijsje verkoop, dan als ik hem nu laat maken en hem dan voor een hogere prijs kan verkopen.

Als ik hem zonder reparatie laat terugsturen moet ik alsnog 80 euro verzendkosten betalen.

Ik voel me redelijk machteloos nu :( iemand een idee hoe ik dit kan aanvliegen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

80e verzendkosten valt wel aan te vechten als bijzonder onredelijk. Desnoods juridisch.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Romeboarder
Als het goed is ben je toch van te voren op de hoogte gesteld van deze kosten? Mijn Vaio Z geeft een zwart scherm en een blazende ventilator wanneer ik hem aan zet (waarschijnlijk een kapot moederbord en of geheugen). Maar na een snel belletje konden zij mijn vertellen dat dit € 73,80 kost en het volgende er bij zit:
- Ophalen van je laptop
- Stellen van een diagnose
- Terugbrengen van je laptop

Het bedrag is aan de hoge kant, maar ook niet geheel onrealistisch toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Akilla
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12:45
Aangezien ik een ssd disk heb gekregen dacht ik deze in m'n vaio z12c5e te plaatsen.
Ging goed, behalve dan dat ik de sony partities de niet mee kon krijgen. Een week met windows 7 en de sony key geleefd, maar wilde toch al de functies van de knoppen boven het toetsenbord terug. Na enig geklooi(image maken van oude hdd en op de nieuwe plaatsen) is het gelukt.

Hierna begon de ellende. Eerst bleef het power lampje branden als de laptop uit stond, dit gefixed door de flatkabel die aan het toetsenbord stuk zat los te halen en weer erin te steken.

Nu heb ik alleen het probleem dat nu m'n hele touchpad niet meer werkt....
Iemand die hier tips voor heeft? Of misschien een spare touchpad oid heeft?

Softwarematig is het iig niet, heb het met de oude hdd nu ook namelijk.

Ik wil het wel fixen, aangezien ik deze laptop nog steeds top vind na 4,5 jaar! En ik eigenlijk niet weet welk merk ik anders zou moeten nemen ipv een sony...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Heeft iemand recent de upgrade uitgevoerd naar Windows 10
Is er iemand die het aandurft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AmbroosV
Lip schreef op vrijdag 31 juli 2015 @ 21:07:
Heeft iemand recent de upgrade uitgevoerd naar Windows 10
Is er iemand die het aandurft?
Zolang je het patched bios hebt en Speed/Stamina niet in 'dynamic' mode gebruikt werkt het met een aangepaste GPU-driver van nVidia (in driver test mode, maar da's geen ramp). Gisteren gedaan. Qua hardware en Sony-tools lijkt alles te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Is die patched bios of uefi ook beschikbaar voor de z2 en z3? En welke drivers gebruik je? Degene die beschikbaar zijn voor Windows 8(.1)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AmbroosV
Patched BIOS is alleen van toepassing op de VPC-Z1. De Z2 en nieuwer (met alleen Intel Integrated GPU en de externe) zouden zonder problemen moeten werken met Windows 8.1 en 10.

• Tkima
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12-04 11:54
Ik heb vorige week Windows 10 geïnstalleerd op mijn VPC-Z21L9E/B , dit werkt prima! Alle sneltoetsen (met de fn-toets) werken gewoon, accuduur lijkt iets beter geworden (kom van 8.1). Ik heb deze pagina in de gaten gehouden: http://www.sony.nl/support/nl/windows10?VCVU

Heeft iemand hier ervaring met het upgraden van de 128gb ssd in een Vaio Z2 met een 512gb exemplaar van ebay (http://www.ebay.com/itm/DHL-SONY-Z215-Z217-Z219-Z235-Z237-Z239-LIF-512GB-Solid-State-Drive-MZRPC512HAFU-/191145337944?hash=item2c81266458)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manzonderdas
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12:39
ik heb zelf de ssd in mijn Z21 door een andere 128 vervangen, omdat de eerste de geest had gelaten. Op zichzelf wel redelijk te doen, service manual is ook online te vinden.
Wel oppassen dat je zeker bent dat je de juiste ssd hebt - je moet een lif met raid (dus 2 controllers hebben), en die zijn alleen voor de vaio z en s gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VFRRider
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 13-08 23:36
AmbroosV schreef op zaterdag 01 augustus 2015 @ 22:52:
[...]

Zolang je het patched bios hebt en Speed/Stamina niet in 'dynamic' mode gebruikt werkt het met een aangepaste GPU-driver van nVidia (in driver test mode, maar da's geen ramp). Gisteren gedaan. Qua hardware en Sony-tools lijkt alles te werken.
Kun je aangeven hoe je dat precies gedaan hebt?
Welk BIOS is het?
Welke nvidia driver gebruik je?

Ik heb net een upgrade gedaan, maar krijg de video kaart niet geregeld... :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AmbroosV
VFRRider schreef op woensdag 03 februari 2016 @ 15:17:
[...]

Kun je aangeven hoe je dat precies gedaan hebt?
Welk BIOS is het?
Welke nvidia driver gebruik je?

Ik heb net een upgrade gedaan, maar krijg de video kaart niet geregeld... :)
Hm. Mijn Vaio ligt nog ergens in de kast maar ik heb er al meer dan een jaar niet meer echt gebruik van gemaakt. Werk-Mac...

Het gepatched BIOS: http://computercowboy.com/VAIO/VPC-Z1/BIOS_Hack/ - let goed op, volg de instructies in detail. Na het patchen van je BIOS krijg je een hoop meer opties in het Advanced menu. Let daar opnieuw ook goed op.

Na de BIOS patch kan je je GPU-switchable mode op 'static' zetten. Dan start hij op met de GPU van de switch tijdens boot en kan je alleen switchen met een reboot.

Met je GPU op Static kan je gewoon voor je Intel-GPU de standaarddriver gebruiken van Intel (of die die bij Windows 10 zit). Voor nVidia ga je deze driver moeten gebruiken: http://laptopvideo2go.com/drivers/win8x64/341.92 - hardware driver signing uitzetten (genoeg over te vinden), driver downloaden en uitpakken, aangepaste inf die je daar ook kan vinden over de standaard-inf in de driver plakken en dan pas installeren.

Zo heb ik 't gedaan, en dan werkt alles redelijk OK.

Maar... Als je 't mij vraagt doe je beter terug een clean install van 7. Er zijn veel quirks op Windows 10 met een Vaio Z, en het blijft toch ook gewoon een lelijk OS :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VFRRider
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 13-08 23:36
AmbroosV schreef op woensdag 03 februari 2016 @ 17:26:
[...]

Hm. Mijn Vaio ligt nog ergens in de kast maar ik heb er al meer dan een jaar niet meer echt gebruik van gemaakt. Werk-Mac...

Het gepatched BIOS: http://computercowboy.com/VAIO/VPC-Z1/BIOS_Hack/ - let goed op, volg de instructies in detail. Na het patchen van je BIOS krijg je een hoop meer opties in het Advanced menu. Let daar opnieuw ook goed op.

Na de BIOS patch kan je je GPU-switchable mode op 'static' zetten. Dan start hij op met de GPU van de switch tijdens boot en kan je alleen switchen met een reboot.

Met je GPU op Static kan je gewoon voor je Intel-GPU de standaarddriver gebruiken van Intel (of die die bij Windows 10 zit). Voor nVidia ga je deze driver moeten gebruiken: http://laptopvideo2go.com/drivers/win8x64/341.92 - hardware driver signing uitzetten (genoeg over te vinden), driver downloaden en uitpakken, aangepaste inf die je daar ook kan vinden over de standaard-inf in de driver plakken en dan pas installeren.

Zo heb ik 't gedaan, en dan werkt alles redelijk OK.

Maar... Als je 't mij vraagt doe je beter terug een clean install van 7. Er zijn veel quirks op Windows 10 met een Vaio Z, en het blijft toch ook gewoon een lelijk OS :P
Dank voor je hulp. Na wat gepruts toch terug naar Windows-7. Herstel media bleken vervolgens corrupt, dus dat gaat lekker... :)
Nu herinstallatie en drivers installeren. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• samba80
  • Laatst online: 27-08 08:27
Hi,

Ik heb een sony vaio VPCZ21L9E en de SSD heeft het helaas begeven.
Nu wil ik wel een poging wagen om hem te vervangen (filmpjes gezien van net een ander type), alleen vind ik het erg lastig om nu goed te vinden welke SSD ik zou moeten kopen. Het moet iets speciaals zijn met LIF, maar het kan bij ieder type iets anders zijn begreep ik. Kan iemand mij helpen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• samba80
  • Laatst online: 27-08 08:27
Misschien dat iemand het nog nodig heeft. Het is me gelukt.
Ik heb deze gekocht

http://www.ebay.com/itm/1...9-Z235-Z237-/221885300407

En met behulp van dit filmpje was het goed te doen:
YouTube: Sony Vaio VPCZ21M9E SSD Replacement Guide
Pagina: 1 ... 15 16 Laatste

Let op:
Dit is een ervaringentopic, geen levertijdentopic.