Defusix schreef op woensdag 05 januari 2011 @ 15:21:
[...]
Ik bedoelde er mee dat je de fan niet naar een snelheid kan forcen. Daarnaast lijkt hij wat sneller te blazen. Hij gaat nog wel sneller en langzamer bij verschillende load's.
Misschien dat de drivers die Sony voor Windows levert de fan wat langzamer laat draaien.
EDIT:
De brightness werkt nu. Je kan hem aanpassen door een getal tussen 0 en 8 te schrijven naar
/sys/class/backlight/acpi_video0/brightness
http://www.sony-europe.com/discussions/message/620963
Daar heeft iemand een script gemaakt waarmee je hem kan verhogen en verlagen met de Fn toetsen. Hij vertelt ook hoe je hem aan je Fn toetsen kan binden.
Met acpi_listen geeft hij voor alle Fn toetsen een reactie. Behalve voor de volume gerelateerde Fn toetsen.
De 'volume down', 'volume up' en mute knop in combinatie met de Fn toets herkent hij als een gewone aparte toetsenbord toets.
De 'volume up' heeft dat echter niet. Die geeft helemaal geen reactie. Hij is niet kapot, want in Windows werkt hij wel.
Om nu helemaal compleet te zijn: De assist en vaio knoppen rechts boven worden ook als acpi events gezien. De web knop werkt als een gewone toetsenbord toets.
Ik ben nu al een tijdje bezig met het fixen van alles wat niet out-of-the box werkt onder Linux.
Als eerste heb ik OpenSUSE geïnstalleerd, maar de netwerkmanager kon niet goed overweg met verborgen WPA2 beveiligde netwerken, dus maar overgegaan naar Kubuntu (ook KDE).
Ik ben tegen een aantal dingen aan gelopen (heb het ook gedocumenteerd, dus als ik alles compleet heb dan dump ik het hier wel):
Video:
- ATI mobility radeon HD 5650 ondersteunt geen 3D accelleratie met de standaard (open source) drivers
- Deze videokaart wordt volgens ATI ook niet ondersteund in de proprietaire driver set (maar toch proberen

).
- Na installatie van de ATI drivers was er helemaal geen beeld meer (enkel terminal)
- Dit gerepareerd en de open source drivers hersteld, maar nog steeds waardeloze performance.
- De ATI (catalyst) drivers geïnstalleerd, maar daarna gelijk weer gedeactiveerd.
- Via "Additional Drivers" weer geactiveerd en ineens werkte alles wel naar behoren.
- Daarna was wel het bootscherm ineens naar mode 1989 (16 kleuren, 5 pixels ofzo), dus dat nog moeten fixen in de grub configuratie
Touchpad:
- Het touchpad functioneert ook niet gelijk
- Na aanpassing in de grub configuratie wordt de pad gezien als muis, maar dat beperkt de mogelijkheden om bijvoorbeeld de touchpad bij typen uit te schakelen (heb er wel last van soms).
FN toetsen:
- De FN toetsen heb ik geprobeerd via de link die je hebt gepost, echter dat werkt niet bij mij.
- Ook andere work-arounds geprobeerd met verschillende scripts en aanpassingen aan de grub configuratie, maar het werkt nu nog steeds niet. Enig idee nog waar ik zou kunnen kijken?
De fan is inderdaad vrij actief, zoals je al aangeeft, maar daar heb ik nog niet naar gekeken.
Ik moet zeggen dat, naarmate er steeds meer gaat werken, het hele Linux me ook steeds beter bevalt.
Jammer is het wel dat je zoveel dingen moet doen om het aan de praat te krijgen, dat kan je van een standaard gebruiker niet verwachten.
Oja, en nog steeds geen piep.
(de accuduur vind ik wel minder, maar ik bestel binnenkort een 5Ah accu bij Sony, dan kan ie al wat langer mee)