Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic
Ik heb wat berekeningen gedaan met die PSU calculator, maar sommige dingen waren me niet helemaal duidelijk. Met jullie feedback weet ik vrij zeker niet nat te gaan
Ik heb het volgende systeem:
CM Sniper (3x200 mm LED fan, 1x120 mm fan)
Asus P5E Deluxe
E8400 @3.825 GHz, Vcore 1.33
Scythe Mugen cpu koeler
4 GB PC2 8500 OCZ geheugen
Sapphire HD5870
Intel Postville 80 GB SSD
2x F3 1 TB Spinpoint in RAID0
1x F1 1 TB Spinpoint
1x 500 GB externe HDD
DVD RW brander
Philips Ambilight startset
SB X-Fi Gamer edition
Logitech X-540 speakerset
Logitech G15
Logitech G9
Samsung XL2370 monitor
Samsung SCX 4600 printer
Er hangt nu een 650 watt voeding in, al een jaar of 3 oud. Ik wil graag een modulair systeem, met iets van rek erin natuurlijk. Mogelijk dat ik de cpu nog wat verder opkrik, maat toch niet veel verder dan 4.00 GHz.
Wat raden jullie mij aan?
AMD Nieuwsdiscussie
Of moet ik wat specifieker zijn om die vraag te kunnen laten beantwoorden
Nee niet echt, zolang je de videokaart niet veranderd naar één die veel meer verbruikt zal dit allemaal prima gaan.partyondude schreef op dinsdag 01 juni 2010 @ 19:38:
Of moet ik wat specifieker zijn om die vraag te kunnen laten beantwoorden
AMD Nieuwsdiscussie
Aangezien het systeem redelijk stil is, is dat gewoon irritant
[ Voor 37% gewijzigd door partyondude op 02-06-2010 18:27 ]
AMD Nieuwsdiscussie
Corsair AX750W, AX850W en AX1200W
De Corsair AX750W en AX850W schijnen verbeterde versies van de Seasonic X series te zijn.
De AX1200W is een custom design ontworpen door Corsair zelf geproduceerd door Flextronics.

Bron: http://www.legitreviews.com/article/1320/4/
Erg veel solid-state capacitors en de rest zijn super high-end elektrolytische condensators van Nichicon or Rubycon
AMD Nieuwsdiscussie
De Seasonic X serie was al de beste serie voedingen op de markt, en als deze nog beter zijn...

Mooie 140mm Yate Loon fan ook, dus weer heerlijk stil.
* Ghost Dog wacht op de reviews, en kwijlt ondertussen verder
[ Voor 31% gewijzigd door Ghost Dog op 01-06-2010 23:50 ]
Wat valt eraan perfectie te verbeteren?Ghost Dog schreef op dinsdag 01 juni 2010 @ 23:44:
De Seasonic X serie was al de beste serie voedingen op de markt, en als deze nog beter zijn...
AMD Nieuwsdiscussie
Ze gebruiken iig dezelfde platte modulaire kabels als wat Coolermaster al deed. Dat is echt een verademing ten opzichte van die standaard stugge meuk.

Wooow een 12V single rail van 100A bij de 1200W
[ Voor 19% gewijzigd door chim0 op 02-06-2010 00:05 ]
Vier GTX480's vragen op volle belasting al 1200 Watt, zit de rest van de PC er nog niet eens bij.
AMD Nieuwsdiscussie
Heerlijk!-The_Mask- schreef op woensdag 02 juni 2010 @ 01:14:
[...]
Vier GTX480's vragen op volle belasting al 1200 Watt, zit de rest van de PC er nog niet eens bij.
-The_Mask- schreef op woensdag 02 juni 2010 @ 01:14:
[...]

Ziek

nee maar 1200 watt voor 4 videokaarten. En ik zit al te kijken nmaar mijn 50 watt die ik nu mis als ik die 4870 neem.
NOW INTERACTIVE! Joystick controls Fry's left ear.
Ik ben bezig met upgraden van mijn systeem om wat nieuwere spellen te kunnen spelen. Wat ik nu heb is dit:
Asus P5K SE
Intel C2Q Q6600 @ 3ghz
Radeon X1950 GT
2 Sata schijven
2 DVD eenheden
Soundblaster Audigy
en dat op een Enermax 340 watt voeding.
Nu wil ik die Radeon vervangen door iets van een HD4xxx. De X1950 GT verbruik 69 watt (Volgens tomshardware). Ben nu aan het onderhandelen voor een XFX HD4870 1G en die veerbruikt 151 watt. En dan denk ik dat de 340 watt voeding het niet meer trekt. Dus moet ik die ook vervangen door minimaal een 450 watt voeding, maar denk toch dat ik direct richting de 550/600 ga.
Maar 1 ding moet die wel zijn en dat is stil.
Nu kwam ik het merk Be Quite tegen (in de hoop dat dat wel stil is). Een 580 watt voeding met kabel management kost dan 95 euro en heeft 88% efficiëntie. en produceert 13 tot 23 dBA. Ze hebben zelfs voedingen met 92% efficiëntie, maar dat zijn 750-1200 watt dingen met een prijs vanaf 150 euro.
Nu is de vraag zijn deze wel goed? Of bestaat er nog iets wat goedkoper is (moet uiteraard een beetje op mijn geld letten)? Of nog stiller? Vond al een passief gekoelde voeding maar die heeft ook maar 350 watt.
Ohja voordat jullie zeggen dat de videokaart wel meer lawaai zal maken... klopt maar daar komt een Scythe Musashi op met 2 Papst fan die maximaal 19dBA produceren. Dat heb ik al helemaal uitgezocht. Alleen bij de keuze van de voeding kom ik nog niet verder.
Probleem is ook dat bij b.v. alternate niet bij elke voeding het geluidsniveau erbij staat zodat ik het goed kan vergelijken.
Je hebt daar ook niet echt iets aan, Alternate meet het zelf niet maar gaat gewoon uit van de waarde die de fabrikant opgeeft, maar aangezien elke fabrikant het anders zal meten en zijn product natuurlijk zo stil mogelijk wil laten lijken, heeft het vrij weinig zin om hier iets van aan te trekken.Roman schreef op woensdag 02 juni 2010 @ 11:37:
Probleem is ook dat bij b.v. alternate niet bij elke voeding het geluidsniveau erbij staat zodat ik het goed kan vergelijken.
Waarom wil trouwens direct een 550/600 Watt voeding een tweede videokaart misschien?
Moet de voeding trouwen ook modulair zijn?
AMD Nieuwsdiscussie
Modulair is wel handig, anders heb je zoveel overbodige kabels in je kast hangen.
/edit op internet is ook nergens een voedings test te vinden. Niet eens bij tom (maar zie wel mijn volgende upgrade al. Een snellere harddisk).
/edit2 Ooohohhhh ik heb een test gevonden: http://www.silentpcreview.com/article1044-page5.html <<onderaan de site staat een dBA overzicht Ze hebben alleen geen Be quite getest. Volgens hun test is de Enermax Modu/Pro 87+ het stilst. Pro kost 109 en de modu 129. Dus 2 tientjes meer voor modulair. Eens kijken of er nog meer tests te vinden zijn.
[ Voor 63% gewijzigd door Roman op 02-06-2010 13:59 ]
Wat reviews betreft één van de beste sites op het net, en wat reviews van voedingen betreft dé beste (alleen voor geluidsproductie kan je beter naar SPCR).
[ Voor 69% gewijzigd door Ghost Dog op 02-06-2010 14:15 ]
Gelukkig word door hun gezegd dat SPCR wel goede test uitvoerd. klik
/edit Van hun website over de Enermax Modu87+ (wel de 700 watt versie en niet de 500, maar dat zal toch dezelfde bouwwijze zijn, toch?)
Enermax MODU87+ 700 W is a terrific power supply, achieving very high efficiency between 86% and 90.5%. Voltages were always inside the required range with low noise and ripple. The protections are clearly active. And the cable configuration is perfect for a 700 W product. For the user looking for “the best” 700 W unit around and price isn’t a concern, the new Enermax MODU87+ 700 W is certainly the best pick.
En dit zeggen ze over de Pro82+ 525 watt voeding:
Wow! What a power supply! We could not only deliver its labeled 525 W power at 50º C but also maintained efficiency between 85% and 90% all the time! In fact this is the power supply with the highest efficiency we reviewed so far. Not only that. We could pull almost 600 W from this unit still with 85% efficiency. That is impressive.
Another highlight from this product is its noise level. This was the quieter power supply we reviewed to date.
denk dat ik al weet wat ik ga halen van de week
[ Voor 96% gewijzigd door Roman op 02-06-2010 15:01 ]
De Seasonic X-650? Aangezien dat een betere voeding is en er maar een paar euro verschil tussen zit.
AMD Nieuwsdiscussie
Oké je kan kiezen tussen twee voedingen de ene hoor je niet de andere ook niet.
De ene kan meer leveren en is van betere kwaliteit en ze kosten beide ongeveer evenveel, welke neem je?
AMD Nieuwsdiscussie
14~20dBA@300~400W - Enermax Pro87+ 500
16~31dBA@300~400W - Seasonic X-650
En 650 watt heb ik toch niet nodig. En ja ik wil het echt stil hebben. Vinds zelfs dat de harddisk nog teveel herrie maken.
Absoluut, geen twijfel over mogelijk maar zoals ze zelf zeggen "you need deep electronic knowledge" dus 90% van zo'n review is voor mij abracadabra (en ik denk voor velen met mij). Ik vind het wel super interessant hoor om erover te leren en ik lees dan ook vaak de conclusies, die zijn wel weer begrijpelijk. Maar het is niet voor iedereen weggelegd zo'n in-depth review.Ghost Dog schreef op woensdag 02 juni 2010 @ 14:11:
Wat reviews betreft één van de beste sites op het net, en wat reviews van voedingen betreft dé beste
Klopt, maar je kan dat stuk inderdaad gewoon overslaan.chim0 schreef op woensdag 02 juni 2010 @ 16:37:
[...]
Absoluut, geen twijfel over mogelijk maar zoals ze zelf zeggen "you need deep electronic knowledge" dus 90% van zo'n review is voor mij abracadabra (en ik denk voor velen met mij). Ik vind het wel super interessant hoor om erover te leren en ik lees dan ook vaak de conclusies, die zijn wel weer begrijpelijk. Maar het is niet voor iedereen weggelegd zo'n in-depth review.
De enige manier om te zeggen of een voeding echt goed of slecht is, is door zo uitgebreid te testen als HWSecrets doet. Niet de 'hij werkt met onze zware pc dus de voeding is goed', terwijl ze helemaal niets meten (ripple, voltages, warmte, etc.) behalve even met SpeedFan de voltages uitlezen.

Je zal echt niet meer dan 300 Watt gaan trekken, dus het klopt dat 650 Watt erg overdreven is, maar op 300 Watt zijn beide voedingen onhoorbaar en daarom zou ik dus ook voor de Seasonic gaan of je moet zeker weten dat je het nooit nodig gaat hebben, maar dan nog zou ik niet de modulaire versie nemen.Roman schreef op woensdag 02 juni 2010 @ 15:56:
Dit heb ik kunnen vinden op weer een andere site:
14~20dBA@300~400W - Enermax Pro87+ 500
16~31dBA@300~400W - Seasonic X-650
En 650 watt heb ik toch niet nodig. En ja ik wil het echt stil hebben. Vinds zelfs dat de harddisk nog teveel herrie maken.
AMD Nieuwsdiscussie
Is inderdaad een opmerkelijk nieuw heatsink design binnen de voeding dat direct opvalt.-The_Mask- schreef op dinsdag 01 juni 2010 @ 23:31:
[...]
Corsair AX750W, AX850W en AX1200W![]()
![]()
![]()
De Corsair AX750W en AX850W schijnen verbeterde versies van de Seasonic X series te zijn.
De AX1200W is een custom design ontworpen door Corsair zelf geproduceerd door Flextronics.
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Bron: http://www.legitreviews.com/article/1320/4/
Erg veel solid-state capacitors en de rest zijn super high-end elektrolytische condensators van Nichicon or Rubycon
Wat er waarschijnlijk wel voor gaat zorgen dat het niet de stilste 1200 Watt voeding op de markt zal worden.Verwijderd schreef op woensdag 02 juni 2010 @ 17:56:
[...]
Is inderdaad een opmerkelijk nieuw heatsink design binnen de voeding dat direct opvalt.
AMD Nieuwsdiscussie
Waarom niet? Verwacht je veel geruis van de heatsinkjes?-The_Mask- schreef op woensdag 02 juni 2010 @ 18:17:
[...]
Wat er waarschijnlijk wel voor gaat zorgen dat het niet de stilste 1200 Watt voeding op de markt zal worden.
Ik zie juist veel meer contactoppervlak met de lucht, zodat in theorie de onderdelen veel beter hun warmte kwijt kunnen, ook bij lagere airflow. Helemaal in combinatie met een langzaam draaiende 140mm Yate Loon fan.
Nee weinig koeloppervlakte in vergelijking met de veel grotere heatsinks normaal.Ghost Dog schreef op woensdag 02 juni 2010 @ 18:32:
[...]
Waarom niet? Verwacht je veel geruis van de heatsinkjes?
AMD Nieuwsdiscussie
En zoals ik al zei is er volgens mij juist redelijk veel koeloppervlakte, en zijn de heatsinks zelf alleen kleiner, maar ook in groteren getale (5 kleinere in plaats van 1 tot 3 grote).
Als je dit:

vergelijkt met dit:

lijkt me dat niet zo'n probleem, aangezien die 2e (X-650) een erg klein koeloppervlak heeft, ook nog bijna tegen de zijkant aan, en dus redelijk uit de luchtstroom, en toch erg stil is.
Ik denk dat de Nexus 430 aardig in de buurt komt wat betreft koeloppervlak:

Wat doen al die plaatjes raar. Soms doen ze het, maar vaak ook niet, terwijl ze toch echt staan waar de link heenwijst.
[ Voor 31% gewijzigd door Ghost Dog op 02-06-2010 20:50 ]
Verwijderd
Verwijderd
wat moet erop komen te staan: ( in de nabije toekomst )
I7 920 die zeker rond de 4 ghz moet kunnen komen
2x gtx 470 sli
1x 9800gt/ultimate phsyX
verder 4 gb ddr3
3 HHD
en wat fan's enzo natuurlijk
graag hou ik wat ruimte over voor eventuele WC koeling en ook nog verder overclocken van de GPU's
zal zo rond de 1000 watt uitkomen gok ik of moet het meer zijn??
Vast wel, maar volgens mij gaf iemand van Corsair ook zo iets aan.Ghost Dog schreef op woensdag 02 juni 2010 @ 19:08:
Ik denk dat ze daar bij Corsair wel hun best op hebben gedaan.
Dat er veel vermogen door heen moet is niet eens zo'n groot probleem. Het gaat immers om het verlies wat er optreed en dus word opgezet naar warmte. Bij de Corsair kan dit wel eens de helft minder zijn dan bij de Nexus, waardoor je dus dezelfde heatsinks kan gebruiken bij een dubbel vermogen.Verwijderd schreef op woensdag 02 juni 2010 @ 19:59:
Vergeet niet dat er véél meer vermogen over dezelfde of kleinere heatsinkjes moet dan bij die Nexus 430, dat zal dan ook gevolgen voor geluidsproductie hebben
AMD Nieuwsdiscussie
Verwijderd
Ik had het dan ook over het vermogen dat verloren wordt. Op zich is die Nexus al redelijk zuinig, dus als je nog eens de helft daarvan wil bereiken moet je al goed je best doen.-The_Mask- schreef op woensdag 02 juni 2010 @ 20:11:
Dat er veel vermogen door heen moet is niet eens zo'n groot probleem. Het gaat immers om het verlies wat er optreed en dus word opgezet naar warmte. Bij de Corsair kan dit wel eens de helft minder zijn dan bij de Nexus, waardoor je dus dezelfde heatsinks kan gebruiken bij een dubbel vermogen.
Maargoed, 20% van 250 watt is nog steeds minder dan 10% van 750 watt
[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 02-06-2010 20:23 ]
1000 Watt is misschien weer wat overdreven, maar zou deze voeding doen: pricewatch: Corsair HX850W Kan zelfs meer dan 1000 Watt leveren.Verwijderd schreef op woensdag 02 juni 2010 @ 20:08:
zal zo rond de 1000 watt uitkomen gok ik of moet het meer zijn??
AMD Nieuwsdiscussie
En als ik er een HD5870 bij steek? Dan moet ik er de tdp van 188 watt van een 5870 bij optellen? Dus naar een 700 watt voeding kijken? Werkt dat zo?-The_Mask- schreef op dinsdag 01 juni 2010 @ 19:53:
[...]
Nee niet echt, zolang je de videokaart niet veranderd naar één die veel meer verbruikt zal dit allemaal prima gaan.
Maar die Nexus is 80 Plus, en die Corsair 80 Plus Gold.Verwijderd schreef op woensdag 02 juni 2010 @ 20:21:
[...]
Ik had het dan ook over het vermogen dat verloren wordt. Op zich is die Nexus al redelijk zuinig, dus als je nog eens de helft daarvan wil bereiken moet je al goed je best doen.
Maargoed, 20% van 250 watt is nog steeds minder dan 10% van 750 wattHet gaat niet om het uiteindelijke vermogen van de voeding, maar om het vermogen dat er in blijft hangen.
Het is dan dus 20% van 430W en 13% van 1200W dat aan warmte afgevoerd moet worden, dus 86W tegenover 156W.
De heatsinks van de Corsair zijn echter in totaal wel groter dan die van de Seasonic, terwijl die ook 13% van 750W, dus 97.5W kwijtmoet, en dat dus met minder oppervlak.
Ik denk nog steeds dat het geluid wel mee zal vallen, maar we moeten gewoon wachten op praktijktests (SPCR!).
Ik trek wel meer als 300 watt. Anders zou ik die 340 die ik nu heb ook kunnen houden (trouwens ook een enermax). Ze hebben die Enermax getest tot 500 watt en op dat niveau is hij een stuk stiller.-The_Mask- schreef op woensdag 02 juni 2010 @ 17:18:
[...]
Je zal echt niet meer dan 300 Watt gaan trekken, dus het klopt dat 650 Watt erg overdreven is, maar op 300 Watt zijn beide voedingen onhoorbaar en daarom zou ik dus ook voor de Seasonic gaan of je moet zeker weten dat je het nooit nodig gaat hebben, maar dan nog zou ik niet de modulaire versie nemen.
Ben ook even aan het meten. Die van mij verbruikt nu 223 watt full stressed. Dus zou ik die 90 watt nog best wel kunnen hebben.
/Edit Ik denk idd dat ik de niet modulaire neem. Die losse kabels raak ik alleen maar kwijt.
[ Voor 5% gewijzigd door Roman op 02-06-2010 22:11 ]
Verwijderd
Dat kan ook nog een reden zijn. Ik had zoiets nooit bedachtRoman schreef op woensdag 02 juni 2010 @ 22:04:
/Edit Ik denk idd dat ik de niet modulaire neem. Die losse kabels raak ik alleen maar kwijt.

Lijkt er sterk op dat het dus niet de voeding en wel 1 van de 3 HDD's isGhost Dog schreef op dinsdag 01 juni 2010 @ 22:30:
Weet je zeker dat dat niet door de HDD komt?
In elk geval zal het inderdaad resonantie zijn, dus de oplossing is de voeding/HDD anders monteren/ophangen.

Leuk

Het is juist de wisselwerking tussen ophanging en kast, die ook bij de voeding voor resonantie in de kast kan zorgen.
Maar is de resonantie nog steeds aanwezig als de voeding niet in de kast zit?
Verwijderd
Neen! Dat is juist iets waar SPCR voor waarschuwt. Hoewel de kans bestaat dat het een soortgelijk design is is daar geen enkele garantie voor, tenzij je aanleiding hebt om anders te geloven (bouwschema's oid).Roman schreef op woensdag 02 juni 2010 @ 14:55:
/edit Van hun website over de Enermax Modu87+ (wel de 700 watt versie en niet de 500, maar dat zal toch dezelfde bouwwijze zijn, toch?)
Sporadisch, dat is het rare juist, dus misschien is het dan toch iets anders dan resoneren.Ghost Dog schreef op donderdag 03 juni 2010 @ 01:44:
Dan kan het nog steeds wel de voeding zijn, want de voeding kan in zijn eentje natuurlijk niet gaan resoneren met zichzelf.![]()
Het is juist de wisselwerking tussen ophanging en kast, die ook bij de voeding voor resonantie in de kast kan zorgen.
Maar is de resonantie nog steeds aanwezig als de voeding niet in de kast zit?
Voeding staat naar de kast, het geluid steekt soms de kop op. De HDD's lijken me vrij stabiel in de kast te hangen eigenlijk.
Het probleem bij dit soort zwevende tonen is juist twee of meerdere trillende objecten (bijvoorbeeld HDD's), die trillen op nét een andere frequentie tov elkaar, dus een verschil van een paar Hz.
Hierdoor krijg je een overtoon die periodiek toeneemt en weer afneemt, een zwevende toon.
Doordat een behuizing resoneert met de gemonteerde onderdelen, wordt deze toon versterkt.
Een manier om dit goed op te lossen is door de HDD's danwel de voeding akoestisch los te koppelen van de behuizing. Dit kan je bij HDD's bijvoorbeeld doen door ze in elastiek op te hangen, zodat er geen trillingen van de HDD's overgebracht kunnen worden op de kast, en de kast het geluid dus niet versterkt.
Verder is dit behoorlijk offtopic, dus als je hierover verder wil discussiëren zou ik een los topic aanmaken.
Verwijderd
Ik ga het volgende systeem in elkaar zetten:
I7 930 (ga ik overclocken tot 3,8g)
6g DD3 1600mhz ram
480GTX
Heb ik nu genoeg (nog een beetje speling) als ik een Antec Earthwatts 750 erbij doe?
Ik ben niet van plan om nog een 2e GPU erbij te doen later..
pricewatch: Seasonic M12II 620W
pricewatch: Antec TruePower TP-650
Maar waarom zou je een GTX480 halen als je voor hetzelfde geld twee HD5850's kan halen die in echt zo goed als alle opzichten beter zijn. (prestaties, verbruik, geluid, verwachte levensduur, enz)
AMD Nieuwsdiscussie
Verwijderd
Binnenkort ben ik jarig en mijn pc kan wel een upgrade gebruiken.
Nou zat ik te denken aan een upgrade met het volgende:
pricewatch: AMD Athlon II X4 630 (Phenom is overkill)
4x1GB DDR2 OCZ Gold 800 Mhz
pricewatch: Sapphire Vapor-X HD5770 1GB GDDR5 PCIE.
Ik heb nu een el-cheapo 500W die ik kreeg bij m'n Cooler Master Sileo 500.
Heb ik ook een andere voeding nodig? Want bij verschillende PSU calculators kwam ik ongeveer rond de 500 uit, maar aangezien dit een B-merk voeding is neem ik het zeker voor het onzekere
[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 06-06-2010 21:57 ]
Je doet er goed aan deze te vervangen door een goede. De vraag is dan is 500 voor jou voldoende als je op de toekost kijkt.
Ik zelf haal morgen de Enermax Pro 87+ 500 watt. Ik heb voor deze gekozen omdat deze het stilst getest is (ik ga voor de stilte). Maar er bestaan goedkopere voedingen die ook al 500 watt leveren. En misschien een beetje over kill mag altijd. Je kan b.v. de Seasonic X-650 nemen, heb je wat over voor latere upgrades.
Al hoewel mijn volgende upgrade juist minder stroom gaat vreten. Ik ga n.l. 1 van mijn harddisks vervangen door een SSD.
Mijn setup:
- i7 860
- Sapphire 5770 Vapor-X
- 3x HDD
- 1x Dvd-rw
- Creative x-fi xtreme gamer
- 2x 2GB DDR3 RAM
Nu denk ik er over om nog eenzelfde 5770 te kopen voor een crossfire opstelling.
Ik heb een OCZ fatal1ty 550W PSU, zou deze de uitbreiding aankunnen of wordt dat vragen om problemen?
[ Voor 7% gewijzigd door -The_Mask- op 06-06-2010 22:55 ]
AMD Nieuwsdiscussie
Die voeding kan je er dus in principe wel in laten zitten, omdat je hem nooit volledig belast, en sowieso onder die 350W blijft.
Zelf zou ik de voeding wel vervangen: kiest u maar!
[ Voor 28% gewijzigd door Ghost Dog op 06-06-2010 22:46 ]
eerst maar eens kijken of je moederbord wel CFX ondersteunt met 2x pci-e 2.0 x8. anders ga je er weinig aan winnenbastiaandv schreef op zondag 06 juni 2010 @ 22:38:
Ik heb een half jaar geleden een nieuwe pc in elkaar geschroeft en ik zit te denken over de eerste upgrade.
Mijn setup:
- i7 860
- Sapphire 5770 Vapor-X
- 3x HDD
- 1x Dvd-rw
- Creative x-fi xtreme gamer
- 2x 2GB DDR3 RAM
Nu denk ik er over om nog eenzelfde 5770 te kopen voor een crossfire opstelling.
Ik heb een OCZ fatal1ty 550W PSU, zou deze de uitbreiding aankunnen of wordt dat vragen om problemen?
Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz
Vergeten erbij te zetten....nedernakker schreef op zondag 06 juni 2010 @ 22:45:
[...]
eerst maar eens kijken of je moederbord wel CFX ondersteunt met 2x pci-e 2.0 x8. anders ga je er weinig aan winnen
Ik heb een Gigabyte P55A-UD3 moederbord.
AMD Nieuwsdiscussie
Verwijderd
Nu slapen!

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 06-06-2010 22:54 ]
Sorry maar ik ben geen expert op dit gebied, waarom kan mijn moederbord geen crossfire aan? Ik dacht dat hier stond van wel: pricewatch: Gigabyte GA-P55A-UD3
Het tweede PCIe slot is een PCIe x4 slot en dit moet ook nog eens de bandbreedte delen met de DMI interface ( USB en Sata apparatuur) dus qua bandbreedte heb je nog niet eens een PCIe 2.0 x2 slot. Een tweede videokaart zal dus waarschijnlijk ook voor een slechtere speelbaarheid zorgen.bastiaandv schreef op zondag 06 juni 2010 @ 22:55:
[...]
Sorry maar ik ben geen expert op dit gebied, waarom kan mijn moederbord geen crossfire aan? Ik dacht dat hier stond van wel: pricewatch: Gigabyte GA-P55A-UD3
AMD Nieuwsdiscussie
Ok bedankt voor de info, het was voor mij verwarrend omdat er in de specificaties "2x PCI-e 2.x 16x" staat, ik ging er van uit dat dit 2 exact dezelfde poorten betrof.-The_Mask- schreef op zondag 06 juni 2010 @ 22:58:
[...]
Het tweede PCIe slot is een PCIe x4 slot en dit moet ook nog eens de bandbreedte delen met de DMI interface ( USB en Sata apparatuur) dus qua bandbreedte heb je nog niet eens een PCIe 2.0 x2 slot. Een tweede videokaart zal dus waarschijnlijk ook voor een slechtere speelbaarheid zorgen.
Ik kan dus beter t.z.t. een nieuwe kaart kopen.
[ Voor 4% gewijzigd door MrBrickALot op 06-06-2010 23:02 ]
AMD Nieuwsdiscussie
Ik ben nu nog meer dan tevreden maar ik had gehoopt om de grafische kracht relatief simpel te kunnen vergroten.
Dan ga ik mijn geld waarschijnlijk steken in een nieuwe CPU koeler en misschien een uitbreiding van het geheugen.
Nu heb ik een 460Watt Zalman voeding, en nu is mijn vraag: kan deze de upgrade naar een 5770 aan?
Ik zag namelijk dat de TDP van de 3850 op 75W uitkomt en die van de 5770 op 108W...
De rest van mijn setup:
- P5B Deluxe (WiFi/AP)
- Intel C2Q Q6600
- 4 GB RAM
- ATi Radeon HD3850
Alvast bedankt
Death Knight Zaebor(80), Warlock Thortur (80) en Druid Galithor (80). Retired.
[ Voor 78% gewijzigd door Roman op 07-06-2010 20:19 ]
Death Knight Zaebor(80), Warlock Thortur (80) en Druid Galithor (80). Retired.
Mijn systeem:
- CPU: AMD 955
- MOBO: Gigabyte MA790XT
- MEM: 2x OCZ Platinum 2GB ddr3
- GPU: 5850
- 3 HDD's
- 2 dvd branders
- 5 case/cpufans
- X-Fi geluidskaart
- Hauppauge Wintv 150 MCE tv-kaart
In idle modus heb ik mijn pc dan het liefst echt stil, tijdens het gamen mag het wel wat geluid maken. Ik denk dat de videokaart ondanks de non-reference koeler toch het meeste geluid zal gaan maken onder load, hoewel ik die wel ga proberen te tweaken qua fansnelheid. Een seasonic x-750 lijkt mij qua stilte dan zeer overkill, maar zal een truepower tp-650 altijd stiller zijn dan mijn videokaart
Iemand tips?
Ik zat meteen ook te denken aan de Antec TP-650. Is op dit moment volgens mij één van de beste voedingen qua prijs/prestatie verhouding voor CFX met twee HD5850's.
Dat gebeurt wel pas als je je CPU en graka's aardig hebt overgeklokt. Met één 5850 en je CPU op stock denk ik dat je nog geen 400W gebruikt.hberntsen schreef op maandag 07 juni 2010 @ 22:29:
Aangezien ik mijn gebakken 8800gt niet meer helemaal vertrouw, ga ik deze vervangen door een asus 5850 directcu. Om mijn pc ook wat stiller te krijgen, bestel ik een antec p183 en 5x scythe gentle typhoon fans erbij. Aangezien mijn huidige 400watt elanvital voeding dit niet meer gaat trekken, zoek ik dus een nieuwe voeding
. Ik wil de mogelijkheid openhouden om ooit crossfire/sli te gaan draaien en mijn pc een beetje te kunnen OC'en.
Mijn systeem:Ik denk zelf dat ik op zo'n 650 watt uitkom als ik er nog een videokaart bij zou doen.
- 3 HDD's
- 2 dvd branders
- 5 case/cpufans
- X-Fi geluidskaart
Met 2 5850's wordt dat een kleine 530W, en met alles vrij stevig OC'd pas in de buurt van de 650W.
De TP-650 is inderdaad een goede kandidaat omdat hij zoals Chim0 ook al zegt zo ongeveer de beste prijs/prestatie-verhouding heeft van alle voedingen van rond de 650W
Mooi rijtje?
Als je toch 750W wil (hee daar is de TP-750 weer
ik zou toch voor een 750 gaan omdat ik mijn systeem getest heb met een stroom meter .hberntsen schreef op maandag 07 juni 2010 @ 22:29:
Aangezien ik mijn gebakken 8800gt niet meer helemaal vertrouw, ga ik deze vervangen door een asus 5850 directcu. Om mijn pc ook wat stiller te krijgen, bestel ik een antec p183 en 5x scythe gentle typhoon fans erbij. Aangezien mijn huidige 400watt elanvital voeding dit niet meer gaat trekken, zoek ik dus een nieuwe voeding
. Ik wil de mogelijkheid openhouden om ooit crossfire/sli te gaan draaien en mijn pc een beetje te kunnen OC'en.
Mijn systeem:Ik denk zelf dat ik op zo'n 650 watt uitkom als ik er nog een videokaart bij zou doen. Ik zit nu alleen nog met het probleem: welke voeding?
- 3 HDD's
- 2 dvd branders
- 5 case/cpufans
- X-Fi geluidskaart
In idle modus heb ik mijn pc dan het liefst echt stil, tijdens het gamen mag het wel wat geluid maken. Ik denk dat de videokaart ondanks de non-reference koeler toch het meeste geluid zal gaan maken onder load, hoewel ik die wel ga proberen te tweaken qua fansnelheid. Een seasonic x-750 lijkt mij qua stilte dan zeer overkill, maar zal een truepower tp-650 altijd stiller zijn dan mijn videokaart![]()
Iemand tips?
i7 930 op 4000mhz 5850 twin frozr 2 op 880mhz let wel ik kom niet hoger dan 1.135 met de vcore van mijn 5850 omdat er nog problemen zijn met de twin frozr series . plus twee f3 hdd. dit alles vervolgens geload met prime ,furmark en hdtune en dit alles volgens mijn meter kwam op 492wat uit het net ,maar omdat mijn voeding(HX750) op 492wat ongeveer 90% efficient is gaat er dus nog 10% af wat verloren gaat in warmte bij het omzetten van AC naar DC. dus 492 - 49,2 = 442,8 wat. dan zit je als je alles max OC't toch in de buurt van de 650wat ,wat Ghost Dog ook zegt.
Als je de review leest van de TP-750 op hardwaresecrets.com dan zie je dat dat ding ruim 900W kan leveren maar dan haalt ie de 80% niet meer dus heeft Antec hem niet zo gelabeld. Aangezien de TP-650 hetzelfde is, zal deze waarschijnlijk 800W kunnen leveren (grof gezegd +150W erbij net als bij de TP-750) dus lijkt me ruim voldoende.jbkappirossi schreef op dinsdag 08 juni 2010 @ 07:56:
[...]
ik zou toch voor een 750 gaan omdat ik mijn systeem getest heb met een stroom meter .
ik denk niet dat het zo werkt ,mijn hx750 kan ook tot 932wat geload worden voor dat hij pas in de beveiliging gaat. dus simpel weg boven het aangegeven watage werken wordt de voeding overbelast en te heet.chim0 schreef op dinsdag 08 juni 2010 @ 08:11:
[...]
Als je de review leest van de TP-750 op hardwaresecrets.com dan zie je dat dat ding ruim 900W kan leveren maar dan haalt ie de 80% niet meer dus heeft Antec hem niet zo gelabeld. Aangezien de TP-650 hetzelfde is, zal deze waarschijnlijk 800W kunnen leveren (grof gezegd +150W erbij net als bij de TP-750) dus lijkt me ruim voldoende.
want anders hadden ze volgens jou de TP-750 net zo goed TP-900 kunnen noemen
Wat ik bedoel is dat die TP-650 dus makkelijk 700 of 750W kan leveren zonder te ontploffen en dus voldoende is voor twee HD5850's in CFX.jbkappirossi schreef op dinsdag 08 juni 2010 @ 08:16:
[...]
ik denk niet dat het zo werkt ,mijn hx750 kan ook tot 932wat geload worden voor dat hij pas in de beveiliging gaat. dus simpel weg boven het aangegeven watage werken wordt de voeding overbelast en te heet.
want anders hadden ze volgens jou de TP-750 net zo goed TP-900 kunnen noemen
@jbkappirossi Als ik dat zo zie kan daar best een videokaart bij?, zeker omdat die waarde tijdens furmark/prme en hdtune is. Ik ben namelijk wel van plan te oc'en, maar om nou cpu en gpu tegelijk te testen is nou ook weer niet nodig
nou begin je dom te lullen wat is het nou 700 750 of 900 volgensmij is de tp-650 altijd nog 650wat ongeacht wat de maximum load ook mag wezen ,want dat verschilt per voeding . daarom houden ze 650wat als standaard aan wat de voeding stabiel zou moeten kunnen leveren ,want zelf twee dezelfde TP-650'schim0 schreef op dinsdag 08 juni 2010 @ 08:37:
[...]
Wat ik bedoel is dat die TP-650 dus makkelijk 700 of 750W kan leveren zonder te ontploffen en dus voldoende is voor twee HD5850's in CFX.
kunnen een andere maximum load hebben .''snap je ''daarom is het en blijf het 650wat omdat het per revisie kan verschillen.
edit; ik zal hier verder maar niet meer op in gaan ook wat je (hieronder) zegt ,want dan moet ik je nog een zeeper geven.
prima ,is jou keuze maar vergeet niet dat in game je gpu 100%belast wordthberntsen schreef op dinsdag 08 juni 2010 @ 10:05:
@jbkappirossi Als ik dat zo zie kan daar best een videokaart bij?, zeker omdat die waarde tijdens furmark/prme en hdtune is. Ik ben namelijk wel van plan te oc'en, maar om nou cpu en gpu tegelijk te testen is nou ook weer niet nodig. Ik zal best weleens mijn cpu aan het encoden zetten op 4 cores en een game tegelijk doen, maar dat moet met 2 videokaarten ook wel lukken op 650 watt lijkt me.
zelf 5850 CF zeker met games als metro 2033 want daar heeft een 5970 nog moete mee
die zit dan op max net op 30fps. en dat wordt in de toekomst alleen maar meer.
[ Voor 16% gewijzigd door jbkappirossi op 08-06-2010 11:10 ]
De TP-650 is voldoende voor een HD5850 CFX opstelling, daar is een TP-750 niet voor nodig, en anders moet je even op hardwaresecrects.com de review lezen van de TP-750, dan weet je wat ik bedoel.jbkappirossi schreef op dinsdag 08 juni 2010 @ 10:46:
[...]
nou begin je dom te lullen wat is het nou 700 750 of 900 volgensmij is de tp-650 altijd nog 650wat
En reageer voortaan normaal.
JonnyGuru - Corsair AX1200 review
PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2
Pc nu:
Amd Athlon X2 2,4Ghz Boxed cooler
2GB DDR2 800mhz Ram
Pov Gts250 1GB (1x6-pin)
WD 160GB S-ata schijf.
3fans.
Wat komt erbij:
2de Gts250 1GB
2GB ram DDR 2800mhz
Zijn voeding nu is een goedkoop 300watt voeding die hij dus wil vervangen.
Hoeveel Watt gaat genoeg zijn voor dit simpele systeempje denken jullie?
en anders zou ik inderdaad aanbevelen om een goed merk 400w voeding te halen.. (die dus ergens tussen de 40 en 50 euro kost) dan weet je wel zeker dat je goed zit
Weet even niet hoe zwaar de voeding isAlexanderB schreef op dinsdag 08 juni 2010 @ 11:35:
watvoor voeding heeft hij precies? (en vooral, als je het ding optilt, voelt ie zwaar aan of lijkt het ding wel leeg qua gewicht?) sommige 300w voedingen zijn stiekem bestwel goed, ook al zijn ze van een OEM merk. andere zijn '350w' en kunnen nog geen 200w continu leveren..
en anders zou ik inderdaad aanbevelen om een goed merk 400w voeding te halen.. (die dus ergens tussen de 40 en 50 euro kost) dan weet je wel zeker dat je goed zit
Maar hij heeft sowieso aansluitingen tekort dus een nieuwe voeding moet er toch komen.
De keus moet nu gemaakt worden tussen de Cooler Master ExtremePower 460Watt.
En de "be quiet! Pure Power BQT L7 430Watt"
[ Voor 10% gewijzigd door amaterasu op 08-06-2010 11:46 ]
Tesla Model Y RWD / 8.4 kWp PV installatie / WPB / lucht/lucht WP
Die be quiet! is stukken beter, dus dat lijkt me een no-brainer.
(paar reviewtjes van de eXtreme Power serie.)
Dacht ooit eens een review te hebben gelezen over een CM voeding die in de fik vloog bij het behalen van het aantal watt wat hij aan zou kunnen.Ghost Dog schreef op dinsdag 08 juni 2010 @ 14:16:
De CM Extreme Power is een kutserie. Die voedingen gaan dik over de ATX-specs heen (heel veel ripple/schommelende voltages) of vliegen zelfs in de fik voordat ze hun geratete wattage kunnen leveren.
Die be quiet! is stukken beter, dus dat lijkt me een no-brainer.
(paar reviewtjes van de eXtreme Power serie.)
Jup, dat is dus die eerste.amaterasu schreef op dinsdag 08 juni 2010 @ 14:20:
[...]
Dacht ooit eens een review te hebben gelezen over een CM voeding die in de fik vloog bij het behalen van het aantal watt wat hij aan zou kunnen.
HOLY FUCK!Help!!!! schreef op dinsdag 08 juni 2010 @ 11:26:
Eerste goede review van de Corsair AX 1200, voor als je serieus power nodig hebt
JonnyGuru - Corsair AX1200 review

'That's all I have to say about that.'
[quote]The Bad:
• somehow, they're going to have to top this one... eventually

Ik verwachtte wel een goede voeding, maar zo goed, damn!
Ben ook zeer benieuwd naar de 750W en 850W varianten.
Ook leuk om te zien dat er een nieuwe OEM is, die blijkbaar nogal van wanten weet: Flextronics.
Mask: heb jij Flextronics eerder gezien? Ik kan nergens andere bekende voedingen van ze vinden.
Ze maken normaal gesproken ook geen consumenten voedingen, alleen server voedingen.Ghost Dog schreef op dinsdag 08 juni 2010 @ 14:44:
Mask: heb jij Flextronics eerder gezien? Ik kan nergens andere bekende voedingen van ze vinden.
AMD Nieuwsdiscussie
Aha, dus ervaring hebben ze zeker wel.-The_Mask- schreef op dinsdag 08 juni 2010 @ 16:03:
[...]
Ze maken normaal gesproken ook geen consumenten voedingen, alleen server voedingen.
Zijn de 750W en 850W versies ook door Flextronics gemaakt, of is dat nog niet bekend?
Sja, mijn policy met games die niet soepel willen draaien is gewoon simpel; dan maar niet er zijn zat andere games die wel fatsoenlijk geoptimaliseerd zijn. Allen bedankt! Ik neem de TP-650. Bij bijv 2x5870 gaat imho de prijs/prestatie toch teveel achteruit(en de warmteproductie zal ook wel niet gering zijn).jbkappirossi schreef op dinsdag 08 juni 2010 @ 10:46:
prima ,is jou keuze maar vergeet niet dat in game je gpu 100%belast wordt
zelf 5850 CF zeker met games als metro 2033 want daar heeft een 5970 nog moete mee
die zit dan op max net op 30fps. en dat wordt in de toekomst alleen maar meer.
Ik heb een paar webshops gemailed met de vraag over hoelang hun garantie hierop is:
- Alternate zegt wij leveren 24 maand, hierna kan je bij de fabrikant terecht.
- Databyte denkt dat Antec 3 jaar garantie levert, ik heb ze deze link gestuurd, ze gaan nog bij Antec na of dit klopt en dan leveren ze ook 5 jaar.
- Azerty levert gewoon 5 jaar.
Nu met de nieuwe videokaar kachelt hij door tot 260. Dus eigenlijk veels te overkill. Maarja mijn oude voeding had niet eens sata aansluiting... Ding is uit 2001.
Mijn setup is:
Asus P5K SE
Q6600 @ 3.0 ghz
HD 4870
2 sata schijven
Dat zou heel goed kunnen dan had de vorige voeding dus een rendement van zo'n 70%, best wel realistisch en ook wel goed voor een voeding uit die tijd.Roman schreef op dinsdag 08 juni 2010 @ 19:25:
Het resultaat is dat het verbruik van 223 watt naar 174 wat gedaald is met dezelfde opstelling.
AMD Nieuwsdiscussie
Dit topic is gesloten.