Fiber schreef op vrijdag 10 december 2010 @ 14:03:
[...]
Ik zou zeggen dat je nieuwe lens iets moet toevoegen, of anders je slechtste lens moet vervangen. Je wil tocht de meeste toegevoegde waarde voor je geld. Die 50mm en 18-55 lijken mij nog het best bruikbaar van je huidige set
Ik denk dat jij nog nooit met de oude 18-55 geschoten hebt... Dat ding is namelijk echt klote!
Zie hier voor een vergelijk met test foto's om een gevoel te krijgen hoe groot het verschil is:
http://www.the-digital-pi...5-5.6-IS-Lens-Review.aspx
Ik heb de oude 18-55 en 50 f/1.8 combo gehad. Dat is heel ergelijk in het gebruik. Je moet de kitlens constant baby-sitten om behoorlijke resulataten te krijgen... en dat leidt enorm af van de fotografie. En ook dan is het resultaat niet erg goed. Scherpte is nooit heel goed, om over contrast maar niet te spreken..
En de 50mm als snelle lens toevoeging werkt in de praktijk niet. Je zit dan constant lenzen te wisselen, als je wilt zoomen. Ongelooflijk irritant. En de nifty fifty is ook niet denderend goed. Onnauwkeurige AF, en contrast is ook niet zo best. Een 50mm prime is goed als portret lens. Maar niet als 'add-on' op een all-round lens.
Ik heb beiden vervangen door de EF-S 17-55 f/2.8 IS. Dat levert enorm veel voordelen. Ten eerste heb je een snelle lens over het hele bereik. Dat is ongelooflijk plezierig. Snel tussen 17mm en 55mm wisselen zodat je alle momenten kunt vastleggen. Gewoon onmogelijk met de oude set.
Verder levert de IS enorm veel mogelijkheden in musea e.d. Het interieur van een donkere kerk op 17mm, f/2.8 plus IS hand-held kunnen opnemen op ISO400 is gewoon super. Daar kan geen andere lens tegenop.
En natuurlijk is de lens optisch super. Je hoeft niet meer na te denken wat voor de lens het beste diafragma is, omdat het altijd prima is. Je kunt je gewoon op de foto concentreren, en alleen de DoF het diafragma laten bepalen. Andere voordelen zijn natuurlijk de snelle AF, en de niet-roterende voorkant. Dat laatste is vooral nuttig voor de zonnekap. Omdat het niet roteert, kun je een tulp-vormige zonnekap gebruiken die veel effectiever is. De zonnekap voor de kitlens is een lachertje.
Wil natuurlijk niet zeggen dat het onmogelijk is met de oude set goede foto's te maken... maar je wordt wel degelijk heel erg gehinderd door je materiaal. Als je die hindering merkt, en je daaraan irriteert, dan is dat een goede reden om te upgraden. En dat lijkt me een betere reden om geld uit te geven, dan iets te kopen waarvan je helemaal niet weet of je het wel nuttig zal gebruiken.