Valorian schreef op dinsdag 14 december 2010 @ 08:57:
Wat voor lens zou je adviseren voor wildlife en natuur in de jungle Borneo (Maleisië), vochtig en relatief donker klimaat. Uitgaande van een paar puntjes:
- alles is voor privé gebruik, ik kan me dan ook geen lenzen van duizenden euro's veroorloven en wil ook niet teveel meeslepen. Een lens van 1kg is wel echt het maximale.
- budget: nog te bepalen, tussen de 300 en de 800 euro
- in de toekomst wil ik meer gaan doen met portretfotografie. Wildlife, vogels, etc. is iets waar ik verder vrij weinig mee doe.
- ik heb mij laten aanpraten dat IS een must is in een jungle, amazon, regenwoud, etc. Daar nog een andere visie op of sluit je je er helemaal bij aan?
IS is altijd handig (zeker op de langere lenzen) maar ik zie niet waarom het nu meer een must zou zijn in de jungle dan hier op de hei. Heb je geen IS en toch een tele? Pak een
monopod van 4 tientjes en voila - probleem opgelost. Stabilisatie zorgt ervoor dat je langere sluitertijden kan pakken terwijl je zelf niet de oorzaak ben van bewegingsonscherpte. Helpt stabilisatie in het geval van snel opvliegende vogeltjes die je pakt met 1/1000e seconde? Nee, geen fluit.
Ik overweeg zelf de Canon 70-300 IS, al is die niet zo lichtsterk, wel IS en mooi bereik, en zo goedkoop dat je er ook geen buil aan valt. Tweedehands vanaf zo'n 300 euro, nieuw 100 euro duurder..
De 70-300 IS is een goede keus (blijkt ook weer uit de reviews van
PZ) en qua kosten kan je je geen buil vallen. Ik ga er overigens vanuit dat je met een cropcamera schiet waar 300 mm effectief 480 mm wordt (en dus voor groot- en klein wild behoorlijk opschiet).
Een 70-300 is natuurlijk wel niet erg geschikt voor ruig gebruik en de Af is niet bijster goed of snel (en geen manual override zoals échte USM-lenzen wel hebben). Ook is er naar eigen ervaring op betrouwbaarheid het één en ander af te dingen (ze kwamen regelmatig kapot terug). En echte vochtige omstandigheden? Het is te doen maar bewaar je spullekes in sealbags enzo..

Andere optie is gewoon echt wat geld uitgeven en gaan voor de 70-200 4.0 L IS, tweedehands nét betaalbaar voor mij, zo rond de 800 euro. Of nieuw iets duurder. Nadeel is dat dit eigenlijk een net-niet lens zou zijn voor mij.
Wat is er aan te net-nieten

Uitstekende, schitterend gebouwde, lichte, superscherpe, uitstekend gesealde en veelzijdige lens (maar ik ben wat bevooroordeeld). Nee het is geen 800 mm en nee het is f0.95

maar it gets the job done zeg maar (en nog steeds 320 mm op je cropper). Qua portretten is deze lens niet zo vreselijk sterk, maar das niets wat een 85 1.8 niet kan oplossen.. Maar als teleoptiek? FANTASTISCH
Wel een berg geld, maar geen 2.8 helaas. Een 70-200 2.8 L non IS zou natuurlijk ook nog kunnen...
Daar zeul je je het schompes mee. Niet geweathersealed, optisch erg goed maar let wel: je ruilt je gave 4 stops IS in voor één stop lichtsterkte en een korter scherpte-diepteveld. Ik zou deze lens kiezen voor sport maar voor beestjes als ik op reis ben? Nee.
Maar goed, andere opties zijn ook welkom! Misschien is er een voor de hand liggende prime van 200mm die ook betaalbaar is? Ik kon helaas geen prime's vinden binnen mijn budget met IS, is daar een reden voor? De zoomlenzen beginnen al vrij goedkoop met IS namelijk.
De langere betaalbaardere primes zijn vooral wat oudere ontwerpen van voor het IS-tijdperk (eerste IS-lens werd gelanceerd in 1995) maar dat doet optisch niets af aan hun kwaliteiten. Een 200 2.8 L is een erg mooi ding verkrijgbaar tweedehands voor de 400-500 euro (een stuk draagbaarder dan zijn zoomende broer btw). Ik zou zeker ook een 300 F4 L IS overwegen. Scherp, fijn bereik, niet al te zwaar maar helaas wel kostbaar (rond de 1000 bal tweedehands). Helaas geen weatherseals maar wel een stuk steviger dan de non-L's.
Opsommend: ik zou een 70-200 F4 IS pakken. Eventueel 1.4 extendertje erop (hou je een 280 f5.6 met heel fatsoenlijke kwaliteit over), gebouwd om een kernoorlog te overleven en gewoon erg draagbaar.
Succes
edit: en afgetrapte pro-lenzen? Begin er nou niet aan.. De verf is er met reden af (behoorlijk wat kloinken en bonken te verduren gehad) en dat heeft bijna altijd weerslag op de uitlijning van de elementen aan de binnenkant van het optiek. Lenzen zijn never nooit onverwoestbaar. Ik heb ettelijke honderden Canon-lenzen beoordeeld op werking en functionaliteit om de inruilwaarde te bepalen dus heb met tweedehands wel iets ervaring

Afgetrapte pro-optieken -> niet doen TENZIJ je de prijs dusdanig is dat een revisie kan bekostigen en nog steeds gunstig uit bent.
[
Voor 6% gewijzigd door
mennovanw op 14-12-2010 14:05
]
EF: 1DX2, 17-TSE, 20-35L, 28-80L, 35LII, 50L F1, 50 Planar, 80-200L, 85L F1.2, 100-300L, MR14-EX, 470EX-AI, 600EX-II RT
RF: R5, 15-35L, 24-70L, 28, 70-200L F2.8, 100L, 100-500L
CV: 20, 40, 50 F1, 90
Én veel klassiek Canon spul in alle mounts