Ik moet bekennen dat ik in afwachting was van jouw reactie mbt de afwikkeling van de kalibratie. Zelf overweeg ik heel sterk om mijn Sigma 50 1.4 opnieuw te laten 'kalibreren'. Mijn ongenoegen heb ik beschreven in dit bericht. Op dit moment 'durf' ik mijn Sigma niet meer te gebruiken, omdat ik zo weinig 'keepers' overhoud. Als de focus erop zit, heb ik prachtige scherpe platen... Als... Ik ben terug geweest naar de winkel waar ik de lens heb gekocht. Hier vertelden ze dat ik wellicht extra kosten zou moeten betalen als bleek dat de lens gewoon goed is 'of iets in die trant'. Kalibreren zou heel duur zijn, bladiblaat. Pas als het defect was, dan zou het eventueel gekalibreerd kunnen worden. Dat is eigenlijk vreemd, want de eerste keer heb ik het afgegeven bij Corona Beeldtechniek in Almere. Aangezien ik een Nl'se lens heb, waren hier geen extra kosten aan verbonden. Op de bon staat: 'focus-punt meting opnieuw ingelezen'. Is dat hetzelfde als kalibratie?Verwijderd schreef op zaterdag 13 november 2010 @ 20:05:
[...]
Kortom, microcontrast dus
Ik heb vandaag mijn 50mm van Sigma weer opgehaald, hij is bijna 8 weken (!) weggeweest voor kalibratie maar het is de moeite waard geweest. De AF is nu consistent. Dat had ik dus écht niet verwacht.
Waar ik eerst 15+ moest micro adjusten hoeft dat nu niet meer, hij is perfect op 0. Alleen infinity vereist -5, dus focus shift blijft maar goed dat is een eigenschap die ook bij de concurrentie aanwezig is en aangezien je deze lens toch gebruikt voor portretten is dat voor mij geen issue.
Dat ik m'n lens een tijd kwijt ben, vind ik niet erg. Als ie maar goed terugkomt. Zou je (gezien mijn resultaten, uiteengezet in bovengenoemd bericht) de lens opnieuw laten kalibreren?
Mijn excuses voor eventuele vervuiling van deze topic. Ik heb namelijk niet het idee dat er veel mensen rondlopen met deze lens/rondhangen op tweakers die deze lens bezitten.
Ik heb deze link al eerder gepost, prettige kost (niet alleen voor Canonians): Sigma 50 1.4