Vanaf gisteren in het bezit van een canon 85mm f 1.8 prime op mijn 5d2. Ik heb hem even naast mijn 24-70 L op 70mm gezet en dan is dit mijn voorlopige conclusie:
- de 85mm lichtsterker. f1.8 vs f2.8
- center scherpte 85mm op f 1.8 = 70mm op f2.8 (85mm iets scherper, maar last van paars randje)
- center scherpte 85mm op f 2.8 is superieur tov 70mm op f2.8 (op 100% crop ragscherp, paars randje verdwenen)
- bokeh kwaliteit vind ik gelijkwaardig.
- autofocus snelheid gelijkwaardig (snel)
- autofocus precisie vrijwel gelijkwaardig. (beide erg goed, 85mm net iets vaker trefzeker)
Bij dit soort foto's die ik nu op 70mm maak durf ik te zeggen dat ik veel beter af ben met de 85mm prime:
http://savale.mine.nu/_MG_2360-Edit-Edit.jpg
De vraag wordt nu even of ik bijvoorbeeld met een ~30mm, een 50mm en een 85mm dezelfde foto's uit een fotoshoot kan halen.
Ik denk persoonlijk van wel omdat ik tegenwoordig het beeld beter voor me zie voordat ik de foto maak. Ik stel mijn zoomlens vaak in op een bepaald bereik en maak een stel foto's voor ik de zoom weer verander. De zoomlens maakt het overigens wel weer erg makkelijk om nog even snel iets anders te proberen, dus ik hoop dat ik dat met primes ook nog blijf doen.
Nu dus mijn 17-40 in de verkoop en op zoek naar een 50mm om mijn prime collectie uit te breiden
[
Voor 3% gewijzigd door
savale op 06-11-2010 13:40
]