colorito schreef op vrijdag 08 oktober 2010 @ 18:00:
[...]
Ik heb alleen de standaard kitlens en ben geïnteresseerd in macro, dus vandaar dat ik deze 'startlens' wilde aanschaffen. Dus misschien toch beter om even door te sparen en dan voor die 55-250IS gaan.
[...]
Ja ik heb daar meer over gelezen. Nu heb ik wel een statief dus die kan ik gebruiken mocht ik wazige foto's krijgen. Verder ben je er wel tevreden mee???
bij interesse in macro heb je 3 opties: een 50mm met omkeerring, voorzetlenzen (raynox en consorten) of een instap macrolens. In die laatste sector ga je je echt geen buil vallen dan aan de tamron 90mm f2.8 Zeer betaalbaar lensje, erg scherp, 1:1 vergroting en 2dehands vrij regelmatig te vinden voor een nette prijs (zeg een 200 euro even uit mijn hoofd).
In ieder geval zou ik die 55-250is links laten liggen als het je om macro te doen is

Het is een leuk beginners telelensje, met vrij nette prestaties (vooral gezien wat het ding maar kost), maar daar is dan ook alles mee gezegd.
Whoei en ik heb van de week het eerste deel van mijn verzekeringsgeld EINDELIJK ontvangen na 6 maanden >.< Zodra deel 2 binnen is (hopelijk komende week) dan wordt het shop shop shop voor een degelijke camerauitrusting. Ik heb ondertussen wel al druk lijstjes gemaakt enr eviews gelezen en ben grofweg tot het volgende idee gekomen (alles gaat op een canon 7D):
- 17-40 f4 L: voor het groothoek bereik
- 70-200 f4 L USM: telegedoe
- sigma 150 f2.8 EX DG macro 1:1 voor het macrowerk. Voor de sigma twijfel ik nog tussen een 1.4x extender of een 2.0x extender. Ik heb eerst een 180mm macro gehad (nu is die in het bezit van een of andere intrieste dief >.< Moge zijn lensglas barsten en zijn HSM vastroesten !), wat een erg prettige working distance was, maar af en toe "in tha field" ook vervelend werkte net door de grotere afstand die je had tov. je onderwerp. Mijn idee is dan dat ik veel flexibeler ben met een sigma 150mm. Ik kan er een extender opzetten voor een grotere vergroting te halen of om wat meer afstand te houden.
Macrolenzen van andere fabrikanten zijn natuurlijk ook een optie, maar ik wil zeker meer dan 100mm hebben.
De 17-40 ben ik ook nog over aan het twijfelen lichtjes. Ik heb vroegah ook met een tamron 28-75 F2.8 gewerkt en vond dat een erg prettig lensje als walkaround / peopleshot lens. Misschien niet echt vergelijkbaar met een 17-40 (qua range ed.), maar het budget laat slechts 1 van de 2 toe
Maw. aanvullingen / bevestigingen / alternatieven die beter zouden zijn gezocht.
[
Voor 41% gewijzigd door
polthemol op 09-10-2010 10:46
]