Speakers: Isophon 2x Cassiano`s D 2x FRC-C - 1x FRC-D - 5x top speakers Accuton . Sub: JL audio 113v2, Preamp:Datasat RS20i - Amp: Marantz 2 x MM8077 Cinemike bridged 5/7CH ch - Mediaplayer: Oppo upd-203 Cinemike - Beamer: JVC NX-9 cinemike
Waarom maakt dat dan wel uit?Universal Creations schreef op dinsdag 20 mei 2014 @ 23:23:
Die van mij was iets van 100euro van Panasonic. Doet wat ie moet doen, werkt prima samen met mijn Panasonic Plasma TV (want dat maakt wel degelijk uit voor de beeldkwaliteit).
Dell Vostro 7620 / Intel Core i7 12700H / NVIDIA GeForce RTX 3050 Ti 4GB / 40GB DDR5RAM / Samsung 990 Pro 1TB / Dell WD22TB4 / 2x Dell G2724D / Dell Premier KM900 / Universal Audio Volt 1 / 2x KRK Rokit RP8 G4 / KRK S12.4
Omdat beeldkwaliteit van tv merk/type X =/= merk/type Y.
Daarin zal je meer verschil zien dan met kabel X/Y of BD-speler X/Y.
Nickname does not reflect reality
Omdat plasma een ander beeld geeft dan lcd.
Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II
Dell Vostro 7620 / Intel Core i7 12700H / NVIDIA GeForce RTX 3050 Ti 4GB / 40GB DDR5RAM / Samsung 990 Pro 1TB / Dell WD22TB4 / 2x Dell G2724D / Dell Premier KM900 / Universal Audio Volt 1 / 2x KRK Rokit RP8 G4 / KRK S12.4
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
Die witte veeg hoort er niet te zitten, het is juist andersom.redwing schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 08:30:
[...]
Zie je eigen voorbeeld, wil je wat er op de schijf staat (Ps3) of wil je wat je speler er van maakt (oppo 103 met een strakkere naald, maar wel een zwart stuk in de boog)
De grote verschillen zitten echter vaak in scaling en de-interlacing, terwijl de noodzaak van deze functies bij HD films (van progressive bron) twijfelachtig is, de de-interlace (if any) is een simpele ' weave'. En dan is dit ook nog eens een vergelijk in pauze stand.
Maar de problemen bestaan nu eenmaal en de verschillende oplossingen bestaan ook. Als iemand een (aangepaste) kant-en-klare machine wilt kopen die alles doet wat hij/zij wilt lijkt me dat niet echt een probleem?
Als iemand een HDMI kabel wil kopen van 900 Euro die een scherper beeld oplevert is dat toch ook niet?ShittyOldMan schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 11:39:
[...]
Als iemand een (aangepaste) kant-en-klare machine wilt kopen die alles doet wat hij/zij wilt lijkt me dat niet echt een probleem?
Hij had het er over dat er AA gebruikt werd dus ik ging er van uit dat het beeld waarbij AA gebruikt was de aangepaste was. Maar het kan dus inderdaad best andersom zijn want ik ken het origineel niet. Maar dan zou de PS3 aan het scalen moeten zijn oid.ShittyOldMan schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 11:39:
[...]
Die witte veeg hoort er niet te zitten, het is juist andersom.
Naar mijn idee moet er wat beeld door een speler niets aangepast worden. Gewoon uitlezen en doorsturen naar de TV. Alles meer is verandering van het origineel wat je eigenlijk niet wil.
[removed]
Hetgeen gewoon elke normale goede BD-speler zal doen. Een plaatje uit 2012 posten is dan ook een niet bijster representatief voorbeeld imho.redwing schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 11:43:
[...]
Naar mijn idee moet er wat beeld door een speler niets aangepast worden. Gewoon uitlezen en doorsturen naar de TV. Alles meer is verandering van het origineel wat je eigenlijk niet wil.
Heb nu een goedkope flut kabel er tussen en hoor een brom uit de Subwoofer komen, hopelijk verdwijnt dat met een goede kabel er tussen.
Budget is tot zo een 150 euro het liefst minder natuurlijk.
Waarom ik dit vraag is omdat ik totaal geen verstand heb van al die kabels en ze ook niet ken, het zijn er zoveel dat ik er niet uitkom.
Verder vraag ik me ook af of je nou echt verschil hoord tussen een zogenaamde mid-end kabel en een high-end kabel van honderden euro's
Sta open voor 2dehans kabels en ook ebay en zo.
Alvast bedankt voor het mee denken.
Aan dit bericht kan men geen rechten ontlenen, sterker nog bij het lezen van de reactie en Signature stem je ermee in dat ik niet verandwoordelijk ben voor mijn eigen reactie.
Das 2 jaar geleden, hoezo is dat niet reprensatief ?Brad Pitt schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 11:46:
[...]
Hetgeen gewoon elke normale goede BD-speler zal doen. Een plaatje uit 2012 posten is dan ook een niet bijster representatief voorbeeld imho.
Is er sindsdien dan heel veel verandert, en heeft iedereen in het laatste jaar dan een nieuwe bd speler gekocht ofzo ?
Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d
En als het nu niet verdwijnt met een nieuwe kabel? Beter even testen met een korte andere kabel en kijken of het probleem dan weg is.michael3 schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 12:54:
Wie weet een goede Subwoofer kabel van 10 Meter, zoek er een die goed is afgeschermd.
Heb nu een goedkope flut kabel er tussen en hoor een brom uit de Subwoofer komen, hopelijk verdwijnt dat met een goede kabel er tussen.
Vermoedelijk heb je last van een aardlus. Dat verdwijnt niet met een betere kabel. Ik neem aan dat je zo'n tulpstekker-kabel bedoelt? In dat geval, probeer.michael3 schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 12:54:
http://www.amazon.co.uk/A...c-Isolator/dp/B000NVWB9O/
http://www.amazon.co.uk/G...oval-Black/dp/B000KHBU1G/
http://www.ebay.nl/itm/2-...um-and-buzz-/380734445496
Zoeken op audio isolation transformer levert een hoop op.
[ Voor 15% gewijzigd door ktf op 21-05-2014 14:41 ]
Dat kan toch best komen door een slecht afgeschermde kabel?ktf schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 14:37:
[...]
Vermoedelijk heb je last van een aardlus. Dat verdwijnt niet met een betere kabel. Ik neem aan dat je zo'n tulpstekker-kabel bedoelt? In dat geval, probeer.
http://www.amazon.co.uk/A...c-Isolator/dp/B000NVWB9O/
http://www.amazon.co.uk/G...oval-Black/dp/B000KHBU1G/
http://www.ebay.nl/itm/2-...um-and-buzz-/380734445496
Zoeken op audio isolation transformer levert een hoop op.
Die isolatoren zou ik niet gebruiken, het zijn namelijk geen isolatoren, maar gewoon high-pass filters op iets van 100hz, dus de brom ben je kwijt, maar ook de rest van de lage tonen. Een echte isolator (1:1 trafo) zou wel kunnen, maar die zijn een stuk duurder.
Problemen met brom zijn vaak idd issues met de gound (aarde). Soms helpt het om een geaard apparaat los te halen van de aarde (door een papiertje rond de stroom stekker te doen). Of de behuizing van de apparaten met elkaar te verbinden.
@KTF en @Hobbit13 naar een aardlus probleem heb ik veel over gelezen en uit geprobeerd, maar dat wil niet baten.
Alle apparatuur zit ongeaard in het stop contact de subwoofer zit zelfs op een aparte tweede groep.
Heb ook alle alle sterkers uit de receiver gehaald en zo wat op internet staat maar helaas.
Zal het probleem met de brom even wat meer toe liggen van wat ik nu weet.
Zodra ik de tulp stekker erin doe in de subwoofer begint die te brommen heb trouwens 2 keer in zitten dus zowel L als R en in de receiver sub uitgang SW1 en SW2 betreft een Marantz SR7005.
Als ik de tulp iets meer uit de subwoofer trek dan word de brom minder het licht aan de buitenste rand van de tulps.
De subwoofer gaat ook niet vanzelf uit het lijkt net of die altijd een signaal binnen krijgt.
Het gekke is als ik een instelling verander in de receiver en dan terug ga en hij slaat het op, dat dan de brom heel even weg is????
Aan dit bericht kan men geen rechten ontlenen, sterker nog bij het lezen van de reactie en Signature stem je ermee in dat ik niet verandwoordelijk ben voor mijn eigen reactie.
Heb je ook een apparaat aangesloten op je marantz waar een coax kabel aanzit (tv bijvoorbeeld)? Dat is meestal de boosdoener. Trek de coax er eens uit, dan weet je of het daaraan ligt.
Dat meen je toch niet echt, dat je rekening houdt met 150 euro voor alleen maar een kabeltje? Rond een tientje, meer hoeft zoiets echt niet te kosten. Je hebt geen verstand van al die kabels zeg je. Hoeft ook niet, want bij speakerkabels (is al tig keren gezegd hier) komt helemaal geen hogere theorie te kijken. Het enige dat telt is dat de dikte overstemt met het vermogen en afstand, verder kan technisch gezien elk elektriciteitssnoer er voor worden gebruikt, bijna altijd volstaat 2,5 mm2.michael3 schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 12:54:
Wie weet een goede Subwoofer kabel van 10 Meter, zoek er een die goed is afgeschermd.
...........
Wat die brom betreft, ik kan weinig toevoegen aan wat al is geopperd. Aardlus, maar dat is al gezegd. In ieder geval heeft het weinig of niets met het type kabel te maken, doorgaans ligt de oorzaak van de brom namelijk vóór de versterker. Beetje storing wordt honderden keren versterkt..
Dat lijkt mij ook geen probleem nee, maar dan moet je wel met 2 soortgelijke afbeeldingen komen waarbij dat verschil aan te tonen is, volgens mij zijn we het er allemaal over eens dat dat met een hdmi kabel niet het geval isBrad Pitt schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 11:42:
[...]
Als iemand een HDMI kabel wil kopen van 900 Euro die een scherper beeld oplevert is dat toch ook niet?
Deze test (Spear & Munsil rotating bar) is specifiek bedoeld voor de-interlacing waar verschillende apparaten dus verschillend mee om gaan. Het is ook als interlaced ge-encodeerd. Gewoon uitlezen en doorsturen kan wel, maar dan moet je tv het oplossen, hoe dan ook is de weergave uiteindelijk progressive (op een oude crt tv na).redwing schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 11:43:
[...]
Hij had het er over dat er AA gebruikt werd dus ik ging er van uit dat het beeld waarbij AA gebruikt was de aangepaste was. Maar het kan dus inderdaad best andersom zijn want ik ken het origineel niet. Maar dan zou de PS3 aan het scalen moeten zijn oid.
Maar nogmaals, voor films is dit zelden van toepassing.
dankzij de wondere wereld van marketing hoeft dat dus niet.ShittyOldMan schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 18:43:
[...]Dat lijkt mij ook geen probleem nee, maar dan moet je wel met 2 soortgelijke afbeeldingen komen waarbij dat verschil aan te tonen is
[...]
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
Zeker, maar dat is slechts een zeldzaamheid. In 90% van de gevallen is het gewoon een aardlus.Hobbit13 schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 16:53:
Dat kan toch best komen door een slecht afgeschermde kabel?
Hoe kom je daar nu weer bij? Er staat toch dat het isolatoren zijn? Bij die derde staat er zelfs specifiek dat er een 1:1 trafo inzit.Hobbit13 schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 16:53:
Die isolatoren zou ik niet gebruiken, het zijn namelijk geen isolatoren, maar gewoon high-pass filters op iets van 100hz
Meestal helpt dat inderdaad, maar het is geen garantie. Ook zoals jij het beschrijft is de kans groot dat er sprake is van een aardlus.michael3 schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 17:50:
Alle apparatuur zit ongeaard in het stop contact de subwoofer zit zelfs op een aparte tweede groep.
Heb ook alle alle sterkers uit de receiver gehaald en zo wat op internet staat maar helaas.
In het DVD tijdperk was mijn beste DVD speler een no-name apparaat van € 25,-. Beeld en geluid waren imho gewoon goed, ding heeft het jaren uitgehouden, maar het mooiste was nog dat alle formaten en indelingen gewoon werkten op dat ding.Masterkale1 schreef op dinsdag 20 mei 2014 @ 22:13:
Oke dus jullie hebben allemaal een blue-ray speler van 60 euro thuis staan? Want voor meer krijg je blijkbaar niet meer.
Omdat het waarschijnlijk de meeste geüpdate BD-speler is die er bestaat? Wellicht is er reeds het een en ander aangepast. Of de toenmalige PS3 deed dat net net geweldig en een willekeurige Sony, Panasonic, LG, whatever gewoon wél?heuveltje schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 13:39:
Das 2 jaar geleden, hoezo is dat niet reprensatief ?
Kan. Zitten ondertussen ook veel en veel betere chips in de budget-spelers dan een paar jaar geleden. Een plaatje laten zien van twee jaar geleden waaruit blijkt dat een dure speler "dus" een veel beter beeld geeft dan een normale goede en veel betaalbaarder apparaat gaat mijns inziens dan ook geheel niet op.Is er sindsdien dan heel veel verandert, en heeft iedereen in het laatste jaar dan een nieuwe bd speler gekocht ofzo ?
De derde link had ik niet bekeken, maar isolatoren zoals die eerste twee verkochten we vaak aan mensen die brom hadden met hun notebook. En zelfs op de brakke geluidskaartjes van die notebooks was het verschil in geluidskwaliteit nog goed te horen. Het was natuurlijk nog steeds beter dan de ingebouwde speakertjes, dus de klant was tevreden.ktf schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 21:42:
[...]
Hoe kom je daar nu weer bij? Er staat toch dat het isolatoren zijn? Bij die derde staat er zelfs specifiek dat er een 1:1 trafo inzit.
[...]
goede 1:1 trafo's zijn erg duur, bv de Neutrik NTL1 is een prima ding, maar die kost meer dan 50 euro voor alleen de trafo. (en Neutrik is echt geen obscuur bedrijf dat gebakken lucht verkoopt)
Ja, dat wordt altijd gezegd, dat goede trafo's duur zijn. Ik heb een setje Neutrik NTE1's in gebruik, die waren 7 euro per stuk en ik heb nooit een verschil gehoord met en zonder (ik gebruik ze als balanced -> unbalanced trafo). Ik heb zo het idee dat dat dus al 'goed genoeg' is. Het verschil met die NTL1 is de maximale stroom die erdoorheen kan, maar dat is voor deze toepassing niet nodig. Helaas heeft Neutrik geen kant-en-klare producten die ik michael3 aan kan raden, anders had ik dat direct gedaan.Hobbit13 schreef op donderdag 22 mei 2014 @ 11:06:
goede 1:1 trafo's zijn erg duur, bv de Neutrik NTL1 is een prima ding, maar die kost meer dan 50 euro voor alleen de trafo
Ik weet dat je voor een Lundahl trafo zo $150 betaald... tja, heel leuk, maar het gaat m.i. een beetje dezelfde kant op als kabels. Voor dat geld kun je veel beter een actieve isolator (opamp ofzo) nemen, dan heb je helemaal 0.0 verandering en het is een stuk goedkoper ook.
[ Voor 6% gewijzigd door ktf op 22-05-2014 11:34 ]
Echte mannen eten geen honing. Echte mannen kauwen bijen...
Jazeker, ongeveer € 99,00 in de portemonnee van de verkoper. Dat voegt het rechtstreeks aan waarde toe.Vitamine schreef op vrijdag 23 mei 2014 @ 08:28:
Zou iemand kunnen toelichten wat de toegevoegde waarde is van dit soort kabels: http://www.google.nl/url?...J0-Q&ust=1400912751513478 ?
Ziet er leuk uitVitamine schreef op vrijdag 23 mei 2014 @ 08:28:
Zou iemand kunnen toelichten wat de toegevoegde waarde is van dit soort kabels: http://www.google.nl/url?...J0-Q&ust=1400912751513478 ?
Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d
Staat er toch specifiek onder?Vitamine schreef op vrijdag 23 mei 2014 @ 08:28:
Zou iemand kunnen toelichten wat de toegevoegde waarde is van dit soort kabels
"Expect amazing dynamics and holographic imaging. Expect pristine and effortless sound reproduction that actually sounds real."
Alleen moet je alles van "Expect" tot en met "real" vergeten want da's pure nonsens.
Correct, enkel omdat het mooi in dit topic past was ik benieuwd of er mensen zijn die dit toevallig getest hebben en hoe die werkt/zou moeten werken.Brad Pitt schreef op vrijdag 23 mei 2014 @ 10:23:
[...]
Staat er toch specifiek onder?
"Expect amazing dynamics and holographic imaging. Expect pristine and effortless sound reproduction that actually sounds real."
Alleen moet je alles van "Expect" tot en met "real" vergeten want da's pure nonsens.
Echte mannen eten geen honing. Echte mannen kauwen bijen...
Vind je het mooi? Kopen. Denk je het te horen? Kopen. Heeft het daadwerkelijk enig nut? NopeVitamine schreef op vrijdag 23 mei 2014 @ 11:28:
Correct, enkel omdat het mooi in dit topic past was ik benieuwd of er mensen zijn die dit toevallig getest hebben en hoe die werkt/zou moeten werken.
Om een of andere reden zien veel pluggen van powercables er zo uit: dat hele lange cylindrische, vaak transparant... Ik vind ze spuuglelijk, zeker omdat aan de apparaatkant de stekker veel dikker is dan nodig. Ieder zo zijn voorkeur natuurlijk.heuveltje schreef op vrijdag 23 mei 2014 @ 09:38:
Ziet er leuk uit
[ Voor 3% gewijzigd door ktf op 23-05-2014 11:37 ]
Ik heb ze in gebruik, twee verschillende:Vitamine schreef op vrijdag 23 mei 2014 @ 11:28:
[...]
Correct, enkel omdat het mooi in dit topic past was ik benieuwd of er mensen zijn die dit toevallig getest hebben en hoe die werkt/zou moeten werken.
De W&M Tornado (met kous en zonder ferrietkern):

En daarnaast nog een ViaBlue:

Reden dat ik ze heb is puur omdat de kabel in het zicht ligt en ik het leuker vond staan dan een standaard plastic 230 Volt-kabel:

Hoor (of zie, aangezien er naar mijn Denon Blu-rayspeler ook zo'n kabel gaat) verschil? Nee, dat zeker niet. Maar wellicht komt dat dan weer omdat ik twee aparte groepen heb voor mijn audio
Verder zijn die dingen een kriem om weg te werken aangezien ze heel stug zijn en haast niet te buigen zijn zonder met bindbandjes of klittenband aan de slag te gaan. Was ook wel te verwachten met 3 x 4mm² van de Tornado. De Viablue is iets soepeler.
Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.
Denk aan een nogal verschillend spanningsniveau. Vervolgens: Vermogen evenredig met product van stroom en spanning, bij gelijk vermogen betekent een lage spanning dus een evenredig hogere stroom etc.
Verwijderd
Edit:
Gezien onderstaande reactie geloof ik dat ik me inderdaad vergiste en dat het toch om het voedingssnoer gaat. Daar volstaat inderdaad het lichtste en goedkoopste snoertje wat er is. Om daar een loeizwaar 4 mm2 te kiezen is de grootste onzin die er bestaat op dit gebied.
[ Voor 28% gewijzigd door Techneut op 24-05-2014 10:36 ]
Heb je er geen 'last' van dat 1 speaker geen muur achter zich heeft en de andere wel?FeaR schreef op vrijdag 23 mei 2014 @ 11:40:
[...]
Ik heb ze in gebruik, twee verschillende:
De W&M Tornado (met kous en zonder ferrietkern):
[afbeelding]
En daarnaast nog een ViaBlue:
[afbeelding]
Reden dat ik ze heb is puur omdat de kabel in het zicht ligt en ik het leuker vond staan dan een standaard plastic 230 Volt-kabel:
[afbeelding]
Hoor (of zie, aangezien er naar mijn Denon Blu-rayspeler ook zo'n kabel gaat) verschil? Nee, dat zeker niet. Maar wellicht komt dat dan weer omdat ik twee aparte groepen heb voor mijn audio
Verder zijn die dingen een kriem om weg te werken aangezien ze heel stug zijn en haast niet te buigen zijn zonder met bindbandjes of klittenband aan de slag te gaan. Was ook wel te verwachten met 3 x 4mm² van de Tornado. De Viablue is iets soepeler.
Je subwoofer zit op een andere groep dan (de rest van) je installatie.
Zitten ze wel op dezelfde fase?
Zo niet, dan kunnen de meestal gebruikte netfilters in voedingen er met hun ontstoor condensatoren voor zorgen, als de aarde zoals bij jou, niet is aangesloten, er in onbelaste toestand de halve netspanning op je -zwevende- aarde staat.
Omdat het kleine condensatoren zijn zal iedere belasting, zoals een aanraking, de spanning doen instorten. Maar hij is er wel. En bij verschillende fases op de verschillende voedingen lopen de reststromen op de zwevende aarde niet in fase, en vallen ze dus niet tegen elkaar weg.
Probeer je subwoofer eens met een verlengsnoer op het zelfde stopcontact als de rest van je installatie.
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
Snap niet helemaal wat je pressies bedoelt?
Maar in ieder geval heb ik met een verlengsnoer het een en andere geprobeerd echter zonder resultaat.
Heb de sub op een geaard stopcontact gezet van een andere groep, de stekker om gedraaid, de receiver uit de stekkerdoos gehaald en rechtstreeks op de stopcontact gedaan maar helaas het brommen blijft.
Lees ook verhalen dat voedingen invloed kunnen hebben en een storing kunnen veroorzaken?
De subwoofer kabel licht vrij tenminste 20 cm ervan af van de stroom kabels en stekkerdozen.
De rest van de snoeren bundels licht wel door elkaar heen gepropt.
Helaas ben ik ook ergens anders achter gekomen (weer een probleem erbij) heb van de subwoofer de lowpass filter even uit geschakeld en hoorde toen een rommelde brommende geluid uit de woofer komen de RCA stekkers waren eruit.
Het was weer een ander geluid maar veel zachter, bijna niet te horen als de lowpass filter is ingeschakeld.
Geen idee wat dan nou weer is, word er een beetje moe van.
Ik ga denk maar een wat goedkopere (eurootje of 50 of zo) dubbel afgeschermde Subwoofer kabel halen, misschien dat het helpt voor het brommen wat door de receiver word veroorzaakt?
Lees veel verhalen van mensen bij wie het zo is opgelost, dus met een beetje mazzel hoor ik er ook bij.
Het betreft een Marantz SR7005 van denk ik een jaartje of 3 en een B&W ASW 750 subwoofer.
Ben me ervan Bewust dat dit denk ik niet de juiste plaats hiervoor is, als het een probleem is dan hoor ik dat wel van een Moderator.
[ Voor 4% gewijzigd door michael3 op 27-05-2014 11:22 ]
Zoals @onetime al zegt, de subwoofer met een verlengkabel op het zelfde stopcontact aansluiten als je versterker.michael3 schreef op dinsdag 27 mei 2014 @ 11:19:
@onetime
Snap niet helemaal wat je pressies bedoelt?
Maar in ieder geval heb ik met een verlengsnoer het een en andere geprobeerd echter zonder resultaat.
Heb de sub op een geaard stopcontact gezet van een andere groep, de stekker om gedraaid, de receiver uit de stekkerdoos gehaald en rechtstreeks op de stopcontact gedaan maar helaas het brommen blijft.
Misschien stomme vraag: hoe oud is je subwoofer en heeft deze altijd aangestaan?michael3 schreef op dinsdag 27 mei 2014 @ 11:19:
Helaas ben ik ook ergens anders achter gekomen (weer een probleem erbij) heb van de subwoofer de lowpass filter even uit geschakeld en hoorde toen een rommelde brommende geluid uit de woofer komen de RCA stekkers waren eruit.
Het was weer een ander geluid maar veel zachter, bijna niet te horen als de lowpass filter is ingeschakeld.
B&W ASW 750 subwoofer.
[ Voor 0% gewijzigd door Rinaldootje op 27-05-2014 11:34 . Reden: typo's ]
Ze zeiden dat die zelden aan stond bijna nooit, maar ja of dat klopt??
Heb het op de zelfde stopcontact Gedaan, maar het blijft het zelfde.
[ Voor 20% gewijzigd door michael3 op 27-05-2014 11:49 ]
Dus als ik het goed begrijp, bromt de subwoofer ook, als je er verder helemaal niets op hebt aangesloten.michael3 schreef op dinsdag 27 mei 2014 @ 11:46:
De subwoofer Heb ik net een maand geleden gekocht bij Correct Rotterdam.
Als dat zo is, zou ik er mee terug gaan en een claim op je garantie doen. Ook als het een ex-demo is geweest.
Nee dat kan, hoeft niet stuk te zijn.Rinaldootje schreef op dinsdag 27 mei 2014 @ 11:59:
[...]
Dus als ik het goed begrijp, bromt de subwoofer ook, als je er verder helemaal niets op hebt aangesloten.
Als dat zo is, zou ik er mee terug gaan en een claim op je garantie doen. Ook als het een ex-demo is geweest.
Heb je al geprobeerd de coax kabels uit je set te halen (allemaal!)?
Beetje onzinnig, als je subwoofer al bromt, terwijl je verder helemaal geen kabels meer hebt aangesloten. En dat zegt hij ook:Jag schreef op dinsdag 27 mei 2014 @ 12:09:
[...]
Nee dat kan, hoeft niet stuk te zijn.
Heb je al geprobeerd de coax kabels uit je set te halen (allemaal!)?
Dan kun je wel de coax kabels uit je resterende apparatuur halen, maar als die al geen enkele verbinding meer met de subwoofer hebben, hoe moet die brom er dan komen?michael3 schreef op dinsdag 27 mei 2014 @ 11:19:

Daarom ook mijn vraag, hoe oud de subwoofer is.Jag schreef op dinsdag 27 mei 2014 @ 12:25:
Apparaten kunnen brommen als er niks aangesloten is. Coax kabels eruit halen is iets wat je natuurlijk moet doen terwijl de sub gewoon aangesloten is.
Apparaten gaan brommen, als de voedingselco's oud worden. Maar dat is hier niet aan de orde, het is pas een paar maanden geleden gekocht en zou volgens de verkoper amper aan gestaan hebben (ahum, ik vermoed juist dat ze hem nooit uitgezet hebben).
Maar dan nog, mag dit niet gebeuren als het apparaat (misschien een half jaar) in de winkel aangestaan heeft.
Ik vermoed meer, dat dit een slecht (lees maandagochtend) exemplaar is en moet deze, onder garantie, terug gebracht worden. Omdat dit een ex-demo is, zal deze ter reparatie opgestuurd gaan worden.
En dat noem je goedkoop???michael3 schreef op dinsdag 27 mei 2014 @ 11:19:
@onetime
.......
Ik ga denk maar een wat goedkopere (eurootje of 50 of zo) dubbel afgeschermde Subwoofer kabel halen, misschien dat het helpt voor het brommen wat door de receiver word veroorzaakt?
.........
Om misverstanden te voorkomen, het gaat toch over de speakerkabel?
Zo ja, geen idee waardoor je probleem ontstaat, maar het lijkt mij bij luidsprekers uitgesloten dat het aan de gebruikte kabel ligt. Volgens mij is iedere euro die daaraan nog wordt besteed verspild geld. Die brom is een significant bestanddeel van je signaal en dat kan alleen maar uit je versterker komen. Omgevings-stoorsignaal is zo zwak, dat je dat niet hoort.
Iets anders is b.v. een microfoonkabel, die is niet voor niets afgeschermd, want dat signaal moet honderden keren worden versterkt. Dat betekent dat een heel geringe vervuiling (lees brom) ook met dezelfde waarde wordt versterkt. Daarom, voor alle kabel vóór de versterker geld dat deze afgeschermd moet zijn. Betekent overigens niet dat deze krankzinnig duur hoeft te zijn. Zie elfentitel.
Terug dus naar het signaal dat al versterkt is. Eventuele vervuiling daarna is van hetzelfde niveau als het in bovenstaande alinea, dus een zeer gering bestanddeel van het signaal waar het om gaat. Dit is dan ook de verklaring dat je technisch gezien het allergewoonste elektriciteitssnoer, mits voldoende dik, kan gebruiken. En dan praat je maximaal over zo'n 2 euro per meter.
Edit:
Mocht het gaan om de signaalkabel naar de subwoofer met daarin een afzonderlijke versterker, dan wordt het uiteraard een ander verhaal.
[ Voor 4% gewijzigd door Techneut op 27-05-2014 15:56 ]
Verwijderd
Ding staat in de keuken, vandaar het dilemma. Ik vind dat het er ganz geil uit moet zien.
Kabels koop ik bijna altijd via eBay, goedkoper dan in de winkel en meer aanbod.
Ik heb er 2 gevonden die ik overweeg, te weten;

http://www.ebay.nl/itm/141019711123

http://www.ebay.nl/itm/151210911625
Die tweede heeft natuurlijk een hogere 'ganz geil' factor, maar het is een "Van Damme Tour Grade Classic XKE Microphone Cable Ultra Pure Silver Plated OFC" met Switchcraft pluggen.
Een kabel bedoeld voor transport van microfoon signaal, misschien is die wel geoptimaliseerd voor een bepaald frequentie spectrum en niet voor algemeen audio signaal.
Dan zou ik evengoed de eerste kunnen nemen, die is nergens voor geoptimaliseerd...
Meningen?
Edit:
De uitdrukking hieronder van sebastius kwam niet meteen in me op en is ook niet meteen mijn woordkeus, maar het is wel precies wat ik bedoel: "Het goedkoopste dropvetertje dat je kan kopen is goed genoeg voor de toepassing". Evenals wat ktf zegt: "Don't worry, be happy. Zeker als het om zoiets banaals (want dat is het!) als kabels gaat". Met beide uitspraken ben ik het honderd procent eens.
[ Voor 39% gewijzigd door Techneut op 27-05-2014 21:31 ]
Natuurlijk? Ik vind hem spuuglelijk. Zo'n dikke kabel is ook verschrikkelijk onhandig, onflexibel en kan best een flinke kracht uitoefenen op de jack-inputs. Ik heb al een paar mini-jack inputs gesloopt door er teveel gewicht aan te hangen.Verwijderd schreef op dinsdag 27 mei 2014 @ 18:50:
Die tweede heeft natuurlijk een hogere 'ganz geil' factor
Tenzij je enkel 100% elektronische muziek luistert is het meeste van wat je hoort ooit eens door een microfoonkabel heengegaan, niet? Microfoonkabels zijn niet wezenlijk verschillend van gewone audiokabels, behalve dat ze vaak gebalanceerd zijn i.p.v. ongebalanceerd.Verwijderd schreef op dinsdag 27 mei 2014 @ 18:50:
Een kabel bedoeld voor transport van microfoon signaal, misschien is die wel geoptimaliseerd voor een bepaald frequentie spectrum en niet voor algemeen audio signaal.
Don't worry, be happy. Zeker als het om zoiets banaals (want dat is het!) als kabels gaat.
Het goedkoopste dropvetertje dat je kan kopen is goed genoeg voor de toepassingVerwijderd schreef op dinsdag 27 mei 2014 @ 18:50:
Ik zit een beetje met een dilemma, ik wil m'n telefoon met 3,5 mm Jack aansluiting verbinden met een Sony radio, die een 3,5 mm Jack line ingang heeft. (Radio heeft een mono speaker)
Ding staat in de keuken, vandaar het dilemma. Ik vind dat het er ganz geil uit moet zien.
Kabels koop ik bijna altijd via eBay, goedkoper dan in de winkel en meer aanbod.
Ik heb er 2 gevonden die ik overweeg, te weten;
[afbeelding]
http://www.ebay.nl/itm/141019711123
[afbeelding]
http://www.ebay.nl/itm/151210911625
Die tweede heeft natuurlijk een hogere 'ganz geil' factor, maar het is een "Van Damme Tour Grade Classic XKE Microphone Cable Ultra Pure Silver Plated OFC" met Switchcraft pluggen.
Dan zou ik evengoed de eerste kunnen nemen, die is nergens voor geoptimaliseerd...
Meningen?
We moeten ook niet doordraaien en doen alsof een fatsoenlijke kabel geen positief effect heeft.
Zeker aangegoten jacks mogen best van een fatsoenlijke kwaliteit zijn. Besteed dus wat meer voor een goede kabel van bijv de twee eerder ergens genoemde merken: Belkin en procap.
http://www.bax-shop.nl/ja...ekijk-alle-producten.html
Copyright and left by SED...
Verwijderd
Daar breng je een heel goed punt naar voren, wss dat die jack terminals direct aan de printplaat zijn gesoldeerd en zware pluggen de boel onnodig stressen.ktf schreef op dinsdag 27 mei 2014 @ 19:17:
Zo'n dikke kabel is ook verschrikkelijk onhandig, onflexibel en kan best een flinke kracht uitoefenen op de jack-inputs. Ik heb al een paar mini-jack inputs gesloopt door er teveel gewicht aan te hangen.
Mijn voorkeur gaat ook uit naar goedkope dropvetertjes, maar in dit geval wil ik minstens 1 haakse connector. Kennelijk ziet niemand in Shenzhen (China) dat er een vraag is naar die kabels...
De kabel op de 1e afbeelding is iets van €5 - even duur als een Procab kabel die SED voorstelde, daar heb ik een beter gevoel bij.
Dank allen
De enige reden om woorden als dropveters (overigens niet mijn woordkeus) is om terecht radicaal de vloer aan te vegen met alle hocus-pocus verhalen en andere sprookjes die er om allerlei elfen-producten in omloop zijn. Dat vloer aanvegen is het enige waar die verhalen goed voor zijn. Heel soms kun je er smakelijk om lachen, maar absoluut niet meer..SED schreef op dinsdag 27 mei 2014 @ 22:13:
Dropveters brengen al snel zaken zoals scheldraad met zich mee en dat wil je echt niet.
We moeten ook niet doordraaien en doen alsof een fatsoenlijke kabel geen positief effect heeft.
Zeker aangegoten jacks mogen best van een fatsoenlijke kwaliteit zijn. Besteed dus wat meer voor een goede kabel van bijv de twee eerder ergens genoemde merken: Belkin en procap.
http://www.bax-shop.nl/ja...ekijk-alle-producten.html
Maar als je simpel degelijkheid bedoelt, heb je natuurlijk gewoon helemaal gelijk met name wat betreft het voordeel van die aangegoten stekkertjes etc., daar ga ik volledig in mee. Maar met scheldraad als zodanig is er behalve dat het wat aan de dunne kant kan zijn geen enkele reden voor een uitspraak "dat wil je niet". Want zo'n uitspraak leidt toch bij mensen die daar gevoelig voor zijn tot gedachten van: "Zou er in al die verhalen dan toch een kern van waarheid in zitten?" Niet dus, zelfs niet een klein beetje, die speakerkabel is er om stroom te geleiden, dat is alles. Het enige wat daarbij kan tellen is de dikte.
Verwijderd
Dan zit je toch een beetje fout.Kabels hebben ook een capaciteitwaarde,en die kan echt wel verschillen tussen de kabels,ergo is het toch een aktieve component..Er bestaat eigenlijk geen volmaakte niet aktieve kabel,dat is natuurtechnies onmogelijk.Daarom moeten ALLE componenten van een super installatie allemaal goed bij elkaar passen.JumpStart schreef op woensdag 20 januari 2010 @ 16:57:
[...]
Erhmm... Volgens mij hoort, volgens definitie (welke???) geen enkel component te kleuren. Maar van versterkers en speakers wordt algemeen geaccepteerd dat ze klankkleur toevoegen. Kabels daarintegen kunnen eigenlijk geen klankkleur toevoegen omdat het geen actieve componenten zijn en zich, binnen het hoorbare audio gebied, lineair behoren te gedragen.
Om nog maar te zwijgen van audio voodoo
(Mooi, deel +1, en we zijn weer lekker op weg!)
[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 28-05-2014 00:24 ]
Verwijderd
Je hebt niet een antennekabel op je PC aan gesloten of zo?Want dat kan door een z.g aardlus vaak een brom veroorzaken.Verder kan het natuurlijk ook komen door dat de voeding niet goed is afgevlakt qua de 50/100 Hz..michael3 schreef op dinsdag 27 mei 2014 @ 11:46:
De subwoofer Heb ik net een maand geleden gekocht bij Correct Rotterdam.
[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 28-05-2014 00:32 ]
Dit is een reactie op een nogal relativerend bericht van ruim vier jaar geleden! Meer recentelijk waren er volgens mij ook genoeg berichten van die strekking. Maar goed, het vraagt om een antwoord.Verwijderd schreef op woensdag 28 mei 2014 @ 00:22:
[...]
Dan zit je toch een beetje fout.Kabels hebben ook een capaciteitwaarde,en die kan echt wel verschillen tussen de kabels,ergo is het toch een aktieve component..Er bestaat eigenlijk geen volmaakte niet aktieve kabel,dat is natuurtechnies onmogelijk.Daarom moeten ALLE componenten van een super installatie allemaal goed bij elkaar passen.
Allereerst de verkeerd gebruikte woorden actief en passief in de elektronica. Actief noemt men van zeer oud naar hedendaags buizen, transistors, ic's en processors. Kortom, onderdelen die actief iets doen, versterken, rekenen etc. Passief is al het andere zoals draden, weerstanden, condensatoren etc., onderdelen met enkel maar fysieke eigenschappen.
Zeker, draad en kabel bezitten zowel zelfinductie als capaciteit. Maar dat capaciteitsverschil waar je het over hebt is kleiner dan dat dat je wellicht veronderstelt. Het effect er van is dan ook bij audiofrequenties gering en daardoor blijft het gewoon waar dat je bij speakerkabel gewoon elke spreekwoordelijke dropveter kan gebruiken. Alle eerder genoemde aspecten zijn slechts cosmetisch, maar zuiver elektrisch voegen ze niets toe.
Zo... of je kickt even een meer dan 4 jaar oude postVerwijderd schreef op woensdag 28 mei 2014 @ 00:22:
[...]
Dan zit je toch een beetje fout.Kabels hebben ook een capaciteitwaarde,en die kan echt wel verschillen tussen de kabels,ergo is het toch een aktieve component..Er bestaat eigenlijk geen volmaakte niet aktieve kabel,dat is natuurtechnies onmogelijk.Daarom moeten ALLE componenten van een super installatie allemaal goed bij elkaar passen.
Als een component de klankkleur verandert, dan is er dus een frequentie-afhankelijk iets dat er speelt. Iets dat over het hele hoorbare audiospectrum niet constant is. Voor bijvoorbeeld speakers en versterkers is dat dus wel algemeen geaccepteerd, dat die niet volledig lineair zijn over, zeg, 10 - 50.000 Hz.
Kabels hebben dan misschien verschillende capaciteitswaarden, maar iedere kabel (uitgezonderd de kabels-met-mysterieus-kastje) gaat wel constant gedrag vertonen binnen het hoorbare spectrum. Dus zal het nog steeds geen invloed hebben op klankkleur.
ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE
Hebben jullie er wel eens aan gerekend met normale lengtes voor interlinks en speakerkabels? Wat ik me ervan herinner zijn het zeer geringe effecten, orde groote -0.1dB bij 20KHz ofzo.
Het is een veel groter 'probleem' bij gitaarkabels. Die moeten namelijk op een hoge impedantie (zogenaamde High-Z ingangen) aangesloten worden, waardoor de capaciteit van de kabel en de weerstand van de ingang een low-pass filter vormen.Jag schreef op woensdag 28 mei 2014 @ 12:11:
Bij audio multikabels die van podium naar mixpositie lopen, is het wel een probleem.
Voor microfoons is 2Kohm een normale waarde als ingangsimpedantie (uitgangen liggen tussen de 20 en 600ohm), de impedantiewaarde van standaard multikabel 54pF voor de signaaladers. Als je het -3dB kantelpunt dan op 20kHz legt is je kabellengte 72m, 1/(2*pi*2000*54e-12*72) = 20000
Dus ja, als je extreme dingen gaat doen heb je ws een tussenversterkertje nodig. Bij gitaren speelt het veel eerder, want daar is de ingangsimpedantie een factor 50 hoger, en daarmee de kabellengte een factor 50 lager.
Dat is dan overigens ook heel duidelijk hoorbaar, zoals ook al is langsgekomen in het otpicktf schreef op woensdag 28 mei 2014 @ 14:30:
[...]
Het is een veel groter 'probleem' bij gitaarkabels. Die moeten namelijk op een hoge impedantie (zogenaamde High-Z ingangen) aangesloten worden, waardoor de capaciteit van de kabel en de weerstand van de ingang een low-pass filter vormen.
...
Een multi van 100m is op zich niet extreem, zo zitten ze standaard in de kistktf schreef op woensdag 28 mei 2014 @ 14:30:
[...]
Het is een veel groter 'probleem' bij gitaarkabels. Die moeten namelijk op een hoge impedantie (zogenaamde High-Z ingangen) aangesloten worden, waardoor de capaciteit van de kabel en de weerstand van de ingang een low-pass filter vormen.
Voor microfoons is 2Kohm een normale waarde als ingangsimpedantie (uitgangen liggen tussen de 20 en 600ohm), de impedantiewaarde van standaard multikabel 54pF voor de signaaladers. Als je het -3dB kantelpunt dan op 20kHz legt is je kabellengte 72m, 1/(2*pi*2000*54e-12*72) = 20000
Dus ja, als je extreme dingen gaat doen heb je ws een tussenversterkertje nodig. Bij gitaren speelt het veel eerder, want daar is de ingangsimpedantie een factor 50 hoger, en daarmee de kabellengte een factor 50 lager.
Gitaren steken die gasten gewoon in hun amp toch
Bij speaker kabels kom ik op enorm hoge cut offs waardes uit, >1 MHz.
[ Voor 3% gewijzigd door Jag op 28-05-2014 21:26 ]
Inmiddels had ik alles al geprobeerd met betrekking tot het aardlus? probleem echter telkens zonder resultaat.
Was het erg zat met het brommen en ook dat het probleem maar bleef aanhouden dus toen heb ik maar op de gok een andere kabel gehaald van 10 meter van Profigold Die is dubbel afgeschermd met mooie vergulde RCA stekkers eraan.
Vandaag binnen gekregen en natuurlijk gelijk aan gesloten en wat denk je?..... GEEN BROM meer te horen!
Ben erg blij dat, dat is opgelost was elke euro meer dan waard, dus het was geen aardlus probleem waar iedereen mee aankwam het lag echt aan die verrotte drop veter die er tussen hing.
Maar het andere probleempje is nog wel aanwezig dat is het volgende, er niks aan gesloten op de voeding stekker na dan.
Als ik de sub aanzet en het lowpas filter uitschakel en dan het volume helemaal open draai dan hoor ik een licht rommelend geluid eruit komen.
Dit hoor je niet als het lowpas filter ingeschakeld zit, dus ik heb er ook geen last van.
Maar hoort dat en hebben jullie dat ook?
Mvg, Michael.
Nu nog het gesputter. Welk low-pass filter gebruik je?
Die in de versterker or in de subwoofer zelf?
alleen als die uit staat hoor ik wat rommelde geluid maar daarvoor moet de volume knop op de subwoofer wel flink open gedraait worden.
HQ optische kabel toslink - toslink 1 m
Algemeen
De HQ optische kabel toslink - toslink 1 m is een betrouwbare brug voor uw digitale data. Met deze handige kabel sluit u bijvoorbeeld uw laptop op uw receiver en andere audioapparatuur aan. De vergulde toslink-aansluitingen leveren topprestaties en de degelijke maar flexibele kabelmantel zorgt voor een fikse dosis gebruiksgemak.
You don't need eyes to see, you need vision
Verwijderd
Voor digitale kabels geld dat een digitaal signaal een digitaal signaal is. Vergulde aansluitingen of andere zaken hebben daar (mijns inziens) totaal geen effect op. Gewoon het goedkoopste kabeltje aanschaffen dat je vinden kunt. Enig verschil zit hem waarschijnlijk in de connector, sommige kabels hebben een dikke connector (als in minder flexibel, de connector is altijd gelijk) die je minder makkelijk in een apparaat kunt stoppen
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 01-06-2014 16:40 ]
- I can accurately say I was born on Earth, but it's not very precise. I can precisely say I was born at latitude 37.229N, longitude 115.811W, but that is not at all accurate - Matt Parker
Dat is natuurlijk wat al te simpel voorgesteld. Zie bijvoorbeeld het gerommel van enige tijd terug rondom CCA ethernet kabels, dat toont aan dat digitaal signaal wel degelijk beïnvloed wordt door het materiaal. Optische kabel ook: wil je wat langere afstanden overbruggen dan is een glasvezel in plaats van een plastic streng aan te raden.Verwijderd schreef op zondag 01 juni 2014 @ 16:40:
Voor digitale kabels geld dat een digitaal signaal een digitaal signaal is. Vergulde aansluitingen of andere zaken hebben daar (mijns inziens) totaal geen effect op.
Dat doet niets af aan de post van Yalopa en dat vergulde aansluitingen bij een optisch signaal weinig zin hebben, maar als we alles hier gaan ridiculiseren met de conclusie dat alleen het goedkoopste de moeite waard is, dan wordt dit topic erg ongeloofwaardig.
Dat ridiculiseren is namelijk wel een gevolg van de kwakzalverij die vooral in het begin van het elfjes-topic nog al wat aanhang oogstte. Soms gepaard gaand met overduidelijk trollen, maar erg vaak ook met een bloedserieus "zal toch wel een kern van waarheid bevatten", al was het nog zo lachen gieren brullen. Zelfs prijzen van honderden euro, een enkele keer duizenden, werden door mensen die totaal niet gehinderd werden door technisch inzicht met verve verdedigd.
Heel langzaamaan kreeg ik de laatste tijd de indruk dat dit geloof op een gezonde manier wel wat afnam Door dat gehoon echter schoot soms dat ridiculiseren wel een beetje door, eveneens door mensen met weinig technische kennis. Met als gevolg dat het simpele en terechte accent op degelijkheid die zelfde hoon ten deel viel. Natuurlijk heeft gewone degelijkheid z'n prijs, alleen hoeft die prijs niet overdreven te zijn. In een ander topic op dit gebied kwam ik onlangs voor een kabeltje van amper twee meter een veronderstelling tegen van 150 euro. Dat is dan weliswaar geen duizend of meer, maar nog steeds geldverspilling. De gulden middenweg is er ook nog, ook zonder vergulde stekkertjes. Die zijn alleen zinvol tegen oxidatie.
Het kost 5 eur, dus veel goud zal het wel niet zijn
Het is optisch dus de goede elektrische eigenschappen van goud zijn niet relevant
You don't need eyes to see, you need vision
Ook daar geld, het werkt of het werkt niet. CCA was inferieur, dus viel de verbinding uit of kwam helemaal niet tot stand. Het geluid wordt niet zachter, scheller, warmer of 'ronder' door gebruik van een andere netwerkkabelktf schreef op zondag 01 juni 2014 @ 19:52:
[...]
Dat is natuurlijk wat al te simpel voorgesteld. Zie bijvoorbeeld het gerommel van enige tijd terug rondom CCA ethernet kabels, dat toont aan dat digitaal signaal wel degelijk beïnvloed wordt door het materiaal. Optische kabel ook: wil je wat langere afstanden overbruggen dan is een glasvezel in plaats van een plastic streng aan te raden.
Dat doet niets af aan de post van Yalopa en dat vergulde aansluitingen bij een optisch signaal weinig zin hebben, maar als we alles hier gaan ridiculiseren met de conclusie dat alleen het goedkoopste de moeite waard is, dan wordt dit topic erg ongeloofwaardig.
[ Voor 12% gewijzigd door Fairy op 02-06-2014 11:22 ]
Als je daaraan maakt dat alleen de goedkoopste kabels die geen haperingen laten zien/horen de moeite waard zijn klopt het anders toch echt voor digitale signalenktf schreef op zondag 01 juni 2014 @ 19:52:
[...]
maar als we alles hier gaan ridiculiseren met de conclusie dat alleen het goedkoopste de moeite waard is, dan wordt dit topic erg ongeloofwaardig.
[removed]
Ach... het oog wil ook wat, voor degelijkheid mag je ook wel iets meer betalen, en de "feel good" vanuit de spreekwoordelijke onderbuik telt ook mee.Techneut schreef op zondag 01 juni 2014 @ 23:03:
[...] In een ander topic op dit gebied kwam ik onlangs voor een kabeltje van amper twee meter een veronderstelling tegen van 150 euro. Dat is dan weliswaar geen duizend of meer, maar nog steeds geldverspilling. De gulden middenweg is er ook nog, ook zonder vergulde stekkertjes. Die zijn alleen zinvol tegen oxidatie.
Als je ongeveer 10% van je set gespendeerd hebt aan stroomkabels, luidsprekers en interconnects (wat vaak wel als een schappelijk percentage wordt gezien) dan is er voor €150 voor een kabeltje nog wel plek in sommige sets.
Maar die duizenden euro's voor de roemruchte "dansbare" Pear Anjou Speaker Cables... Tsja, als je voor meer dan een ton aan apparatuur hebt staan, wellicht is er ook dan wel plek voor.
ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE
Als alles maar in verhouding is.Jag schreef op maandag 02 juni 2014 @ 12:14:
Da's toch geen redenatie? Er is wel plek voor? Waarom zou je het doen? Ik snap dat je degelijk spul wil hebben. Kwaliteit zit hem ook in andere zaken dan vermeende verbetering in geluidskwaliteit. Maar mijns inziens is er geen andere reden om speciale power kabels of exotische netwerk kabels te kopen, anders dan dezelfde reden die men kan hebben om een biostabiel te kopen oid.
Als jij in totaal, over de jaren heen, €100.000 uitgeven hebt aan je audioset, is het dan gek dat er €10.000 in kabels zit? Geheel los van of dat hoorbaar is. Want bij zoveel pegels aan audio apparatuur heb je ondertussen voor een groot deel betaald voor exclusiviteit/zeldzaamheid, een flink portie feel-good, enzovoorts.
Ik denk zelf niet dat er nog meerwaarde te bespeuren is aan een loopwerk van €15.000, of een DAC van eenzelfde bedrag. En wie weet, een versterker misschien wel, of een zeer exotisch paar aan speakers. Bij die 10%-voor-je-bekabeling ben je dan in ieder geval consequent in dat je voor alle apparatuur heel veel geld uitgeeft. Het gedeelte dat je voor bekabeling betaalde in balans is met de rest.
€10 voor je speakerkabels, op €99.990 voor de rest zou bizar zijn. €40.000 aan kabels tegen €60.000 voor de rest zou ook out of whack zijn.
Tja, niet helemaal zelfde maar waarom zou je een ferrari rijden als je ook met een fiat op je werk kan komen ?Jag schreef op maandag 02 juni 2014 @ 13:51:
Maar waarom zou je meer geld aan iets uitgeven als het geen meerwaarde heeft?
Beiden brengen je op je werk. De een met iets meer sensatie, zit dus compleet tussen de oren. Zo ook met kabels en andere feel-good meuk. Dus ik snap het ergens wel, maar ergens kan je ook doorschieten natuurlijk, de natuurstenen CD optimizers zijn echt lariekoek.
Nutteloos : Ja
Leuk : Ja, voor degenen die daar gevoelig voor zijn.
Je neemt nu aan dat hele dure apparatuur geen meerwaarde heeft. Maar "meerwaarde" kan van alles zijn, en dat kan best verschillen van wat voor jou meerwaarde vertegenwoordigt.Jag schreef op maandag 02 juni 2014 @ 13:51:
Maar waarom zou je meer geld aan iets uitgeven als het geen meerwaarde heeft?
Dus als iemand een ton (of meer) in zijn (of haar, al schijnt dat extreem zeldzaam te zijn) audio setup heeft zitten, dan heeft het voor die persoon meerwaarde. En dan moet je denken aan dingen die ik al aangaf. Meerwaarde in looks, meerwaarde in gebruikte componenten/materialen, meerwaarde in exclusiviteit, meerwaarde in bragging-rights (niet naar jou of mij, maar in richting mede-audiofielen), meerwaarde in de beleving (placebo-effect incluus) van zo'n audio set, en zo verder.
Echt onzin, die paar honderd euro extra als ik een auto met parelmoerlak koop! De auto wordt er niet ruimer van en gaat ook niet harder.FlyEragon schreef op maandag 02 juni 2014 @ 14:02:
... nee, maar wat nu als je parelmoerlak gewoon mooi vindt?
De Ferrari heeft een meetbaar betere wegligging, is meetbaar sneller, geeft een meetbaar ander geluid.FlyEragon schreef op maandag 02 juni 2014 @ 14:02:
Tja, niet helemaal zelfde maar waarom zou je een ferrari rijden als je ook met een fiat op je werk kan komen ?
Beiden brengen je op je werk. De een met iets meer sensatie, zit dus compleet tussen de oren.
Goede kabel X klinkt identiek aan goede kabel Y. Da's nogal een significant verschil. Het ene IS er wel, het andere IS er niet. Nou ja, mentaal wellicht, maar niet merkbaar als in concreet. Auto analogieën zijn

Nou ja, die ferrari verschilt op meer dan alleen uiterlijk natuurlijk.FlyEragon schreef op maandag 02 juni 2014 @ 14:02:
[...]
Tja, niet helemaal zelfde maar waarom zou je een ferrari rijden als je ook met een fiat op je werk kan komen ?
Beiden brengen je op je werk. De een met iets meer sensatie, zit dus compleet tussen de oren. Zo ook met kabels en andere feel-good meuk. Dus ik snap het ergens wel, maar ergens kan je ook doorschieten natuurlijk, de natuurstenen CD optimizers zijn echt lariekoek.
Kabels zijn gewoon de sieraden van audiofielenktf schreef op maandag 02 juni 2014 @ 14:22:
[...]
Echt onzin, die paar honderd euro extra als ik een auto met parelmoerlak koop! De auto wordt er niet ruimer van en gaat ook niet harder.
... nee, maar wat nu als je parelmoerlak gewoon mooi vindt?
Overigens niks tegen mensen die tonnen uitgeven aan audio! Kan mij niet extreem genoeg eigenlijk
[ Voor 6% gewijzigd door Jag op 02-06-2014 14:32 ]
Ik denk dat je het zo wel mooi samenvat
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Geluid heeft een meetbare component en een belevingscomponent. De meetwaarden kun je bepalen binnen de grenzen van je meetapparatuur. De beleving zit in veel andere factoren waarbij zelfs de omgeving vwb sfeer invloed heeft op de ervaring.
Een ritueel zoals de chinese theeceremonie zorgt niet voor veel betere thee maar wel voor een betere ervaring.
Als mensen eers thun rituelen opvoeren, zoals het demagnetiseren oid van een cd dan heeft dat een aantoonbare werking. WAAR die werking precies zit is dan toch eigenlijk alleen interessant voor de natuurkundige verklaring die we graag willen weten maar niet altijd kunnen pakken.
Net zoiets als liefde meten adhv de hoeveelheden hormoon in je lichaam
Copyright and left by SED...
Aantoonbaar als in: CD1 = normaal, CD2 = behandeld. CD2 klinkt aantoonbaar anders/beter dan CD1?SED schreef op maandag 02 juni 2014 @ 17:13:
Als mensen eers thun rituelen opvoeren, zoals het demagnetiseren oid van een cd dan heeft dat een aantoonbare werking.
Seriously doubt that.
Dit topic is gesloten.
~~~[html]Voor HDMI-kabels hebben we <a href="http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1370856">HDMI kabel: 11 euro of 140 euro? Deeltje 2</a>~~~[/html]