Wormaap schreef op woensdag 14 mei 2014 @ 22:04:
Mja, ik was even dingen als de outboard-summing hype vergeten. En die Vovox-dingen waar je een paar honderd euro voor'n microfoonkabel van 10 meter betaalt

Al heb ik eigenlijk nog niemand die laatste echt hard zien verdedigen. Onmogelijk dure preamps en andere outboard, tsja, dat vervormt in ieder geval allemaal je geluid nog wat. Zinnigheid laat ik dan even in het midden, en een Pultec staat altijd leuk voor een klant

PA is wat dat betreft wel een lekker nuchter gebied inderdaad. Al vind ik het daar wel af en toe jammer dat in het lagere segment veel 'geluidsmannen' nieteens de moeite nemen om iets simpels als een compressor, reverb en EQ te gebruiken. Een béétje moeite doen voor je sound mag ook wel weer.
Outboard summing, die kende ik niet, maar mooi voorbeeld idd. Onmogelijk dure spullen hebben toch gewoon erg veel aantrekkingskracht.
PA is niet zo verfijnd soms, maar toch kan een goede systeem tech of foh tech wel echt het verschil maken. Maar idd, PA geluid is op veel plekken nodig en audio techneuten zijn er te weinig. In het "lagere segment" hoor je idd vaak dat er niet eens gecorrigeerd wordt voor proximity effect (of mixers zonder (semi) parametrische EQ die het niet eens kunnen).
ktf schreef op woensdag 14 mei 2014 @ 22:32:
[...]
Ja, maar je kunt het ook omkeren: in de studio's gebruiken ze al jaren gebalanceerde kabels in plaats van ongebalanceerde, en actieve in plaats van passieve speakers. Dat zijn twee verschillen die nog te verdedigen zijn als hoorbaar. Waarom zie je die niet in de HiFi? Omdat die markt zo vastgeroest is dat je er eng van wordt...
Gebalanceerd heeft ook niet echt meerwaarde voor line level signalen. Maar idd de HiFi markt is echt wel vreselijk

. Wat is er nou voor serieuze ontwikkeling geweest? Eigenlijk alleen maar aan de bron kant, met name qua gemak van opslag van muziek. Versterkers zijn misschien een beetje zuiniger geworden met meer power, speakers zijn min of meer gelijk. Maar het grote probleem met hifi weergave in de inherent kleine ruimtes is mijns inziens de interactie van luidspreker met de ruimte. Daar is eigenlijk maar heel weinig ontwikkeling in. Pogingen om een gelijkmatige power respons van een speaker te bewerkstelligen komen bijna uitsluitend uit de zelfbouwhoek. Te abstract en ingewikkeld

Beheersen van staande golven in het laag kunnen moderne receivers tegenwoordig wel aardig. Maar verder worden er ook uitsluitend omnidirectioneel afstralende speakers gebruikt in het laag.
En ondertussen blijven we maar doorkletsen over DACs, power conditioners, inspelen van kabels, enz. Maar niet over zaken die er echt toe doen. Stomme hobby eigenlijk (vandaar maar PA gaan doen

).