zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht # 5 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 82 ... 104 Laatste
Acties:
  • 641.888 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mieJas
  • Registratie: April 2005
  • Niet online

mieJas

Ja, maar nee.

heuveltje schreef op donderdag 24 april 2014 @ 12:12:
[...]

Die hoeven ook de TCP stack niet te kennen aangezien ze UDP gebruiken :)
Althans sonos gebruikt dat als ik naar de firewall settings kijk.
In dat opzicht is het eigenlijk niet onlogisch dat een slechte verbinding lagere kwaliteit teweeg brengt. Als er zodanig veel bits omvallen, kan er iets in het protocol opgenomen worden om naar een lagere bitrate om te schakelen. Zal bij standaard SFTP vs die Chord Company kabels niet veel uitmaken, maar bij draadloze transmissie kan ik me dat perfect voorstellen (afstand, objecten tussen zender en ontvanger,...)

Yes, but no.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Romius
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18-09 15:37
mieJas schreef op donderdag 24 april 2014 @ 14:05:
[...]

In dat opzicht is het eigenlijk niet onlogisch dat een slechte verbinding lagere kwaliteit teweeg brengt. Als er zodanig veel bits omvallen, kan er iets in het protocol opgenomen worden om naar een lagere bitrate om te schakelen. Zal bij standaard SFTP vs die Chord Company kabels niet veel uitmaken, maar bij draadloze transmissie kan ik me dat perfect voorstellen (afstand, objecten tussen zender en ontvanger,...)
Op zich heb je daar gelijk in, maar een situatie zoals die hier bedoeld wordt, een audiostreamer, een NAS en een versterker, zal niet automatisch terugschakelen zoals bijv. youtube dat wel doet als de verbinding slechter wordt. Als de connectie het niet trekt, krijg je gewoon wegvallende audio, ruis, enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SED
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-09 21:16
Laten we niet vergeten dat er eerst veel in de buffer zit en dat er ruime tijd is om fouten te herstellen.
Pas als de buffer leeg is of idioot klein kun je problemen verwachten.

Copyright and left by SED...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nineball
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 21-09 19:15
Het bizarre van die USB kabel vergelijking is dat de tester verbanden legt als ' slechts 0.5 procent zilver dus een donkerder geluid'.

Alsof de klankeigenschappen van de gebruikte materialen in kabels (wat bij analoge signalen al hoogst discutabel is) rechtstreeks kunnen worden doorvertaald naar digitale signalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SED
je moet niet vergeten dat een bitje dat zich door een te dunne inferieure kabel moet wringen natuurlijk kwaliteit verliest onderweg. Zeker als hij tegen de electron richting in gaat.;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Brake_
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10:05
Voor zover het (nog) relevant is; ik heb afgelopen zaterdag de W&M BS-516 banaanpluggen binnengekregen:

http://www.jouwhifi.com/a.../weber-maurer-w-m-bs-516/

Ze zagen er netjes afgewerkt en stevig uit. Aangezien 1 van de 28 niet pastte, krijg ik daarvoor een nieuwe. Jouw Hifi hoefde deze plug niet terug, wat mij de kans gaf om ze grof te testen:
  1. Ze zijn niet te breken, sterker nog, niet eens te buigen met de handen!
  2. Ik heb een vijl over de plug gehaald om het goudkleurige eraf te halen, er kwam een koperkleurig(e) metaal(legering) tevoorschijn.
  3. De schroefjes kan je erg vast draaien. Draai ze niet te ver! Ze vallen dan in de huls en zijn daar bijna niet uit te krijgen, voorzichtig terugdraaien met behulp van zwaartekracht heeft het kunnen verhelpen. Eindkabelhulzen lijken me wel raadzaam, je draait het koper van de luidsprekerkabel volledig plat.
  4. Al het schroefdraad ziet er netjes en 'schoon' uit.
  5. Na veelvuldig met expres vuile vette vingers vastpakken, zijn er nog geen tekenen van 'oxidatie' of verkleuring oid van het goudkleurige materiaal.
  6. Ondanks de opgegeven diameter van 5mm, passen er makkelijk 2 2,5mm2 koperdraden in. Ideaal om de LF/HF op de speakers dus door te lussen met een extra stukje luidsprekerkabel + extra banaanplug (om deze reden ben ik 4 extra vergeten te bestellen 8)7 ).
  7. Ze gaan lekker strak in de speakerterminals. De lamellen / golfjes komen bij elkaar. Als je ze er weer uithaalt, herstelt het materiaal zich enigszins naar z'n beginpositie waardoor ze er opnieuw (iets minder) strak ingaan.
Mochten jullie nog meer vragen hebben, dan hoor ik het graag!

noot: * _Brake_ heeft geen aandelen in Jouw Hifi.

Dell Vostro 7620 / Intel Core i7 12700H / NVIDIA GeForce RTX 3050 Ti 4GB / 40GB DDR5RAM / Samsung 990 Pro 1TB / Dell WD22TB4 / 2x Dell G2724D / Dell Premier KM900 / Universal Audio Volt 1 / 2x KRK Rokit RP8 G4 / KRK S12.4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21-09 12:22
_Brake_ schreef op maandag 12 mei 2014 @ 12:02:
  1. Ondanks de opgegeven diameter van 5mm, passen er makkelijk 2 2,5mm2 koperdraden in. Ideaal om de LF/HF op de speakers dus door te lussen met een extra stukje luidsprekerkabel + extra banaanplug (om deze reden ben ik 4 extra vergeten te bestellen 8)7 ).
Dat kan kloppen, als de diameter 5mm is, dan kan er 19,6mm² in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

mcDavid schreef op maandag 12 mei 2014 @ 12:15:
[...]

Dat kan kloppen, als de diameter 5mm is, dan kan er 19,6mm² in.
Scherp :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoppa!
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 27-07 09:14
Fairy schreef op donderdag 24 april 2014 @ 11:45:
[...]

Als het waar is wat ze zouden zeggen zou een worddocumentje wat ik van mijn NAS haal vol tikfouten moeten zijn na overdracht en zou er ruis in de foto's en films moeten ontstaan door het netwerk.
Die ruis in foto's weet ik niet, maar het is duidelijk dat (bij het gebruik van inferieure UTP-kabels) er minder diepgang in je foto's komt, de kleurendynamiek verdwijnt en objecten lijken ineens dichter bijelkaar te staan en zijn minder goed van elkaar te onderscheiden.

In potentie prijswinnende National Geographic foto's worden gewone vakantiekiekjes wanneer je niet uitkijkt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktf
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19-09 17:16
_Brake_ schreef op maandag 12 mei 2014 @ 12:02:
Voor zover het (nog) relevant is; ik heb afgelopen zaterdag de W&M BS-516 banaanpluggen binnengekregen:

http://www.jouwhifi.com/a.../weber-maurer-w-m-bs-516/
Ik heb pasgeleden deze gekocht: http://www.ebay.nl/itm/151264316444

Hoofdzakelijk omdat hier de draad haaks in gaat. Bij de vorige stond er eigenlijk te veel moment op de speakerterminals. Ze mogen er ook echt wel zijn wat betreft uitstraling :) Tenslotte zijn ze nog stapelbaar, maar ik vraag me af hoeveel mensen daar bij HiFi-toepassingen gebruik van maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Hoppa! schreef op maandag 12 mei 2014 @ 12:20:
[...]

Die ruis in foto's weet ik niet, maar het is duidelijk dat (bij het gebruik van inferieure UTP-kabels) er minder diepgang in je foto's komt, de kleurendynamiek verdwijnt en objecten lijken ineens dichter bijelkaar te staan en zijn minder goed van elkaar te onderscheiden.

In potentie prijswinnende National Geographic foto's worden gewone vakantiekiekjes wanneer je niet uitkijkt!
Dit is sarcasme hoop ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maverick
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-09 20:17
Sissors schreef op maandag 12 mei 2014 @ 14:42:
[...]

Dit is sarcasme hoop ik?
Wat denk je zelf....

PSN: DutchTrickle PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Als je ziet welke uitspraken er worden gedaan over dit onderwerp ben ik nergens meer zeker van ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktf
Gezien het bestaan van het topic HDMI kabel: 11 euro of 140 euro? Deeltje 2 (zoals ook vermeld in de topicwaarschuwing) is het helemaal niet vanzelfsprekend te noemen dat er sprake is van spot. Dezelfde blaatverhalen over kleurechtheid e.d. worden namelijk opgehangen over video ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rinaldootje
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21-09 19:17
ktf schreef op maandag 12 mei 2014 @ 16:46:
[...]

Gezien het bestaan van het topic HDMI kabel: 11 euro of 140 euro? Deeltje 2 (zoals ook vermeld in de topicwaarschuwing) is het helemaal niet vanzelfsprekend te noemen dat er sprake is van spot. Dezelfde blaatverhalen over kleurechtheid e.d. worden namelijk opgehangen over video ;)
Helemaal mee eens.

Lag ik vroeger helemaal onder de tafel van het lachen over al deze belachelijke aannames schieten me nu de tranen in de broek. Dat mensen dit durven te beweren, het voor de volle 100% geloven, geen tegenspraak dulden ook als ze het technisch duidelijk gemaakt wordt.

Ik ben techneut met meer dan 30 jaar ervaring in het professionele Video en radio vak. Ik heb heel wat opleidingen, cursussen gehad en ook heel veel gebouwd. Dan moet je weten waar je het over hebt, want anders werkt datgene wat je ontwerpt en bouwt niet. Zowel in het analoge als het digitale domein.

Ik ga ervan uit, dat de opmerking van Hello! dan ook met een grote dosis sarcasme gemaakt is 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoppa!
Sissors schreef op maandag 12 mei 2014 @ 14:42:
[...]

Dit is sarcasme hoop ik?
Nee. Ik heb het zelf meegemaakt. Op de savanne in Afrika een foto gemaakt van een leeuw in de ondergaande avondzon. Canon 5d mark 3, met een 400mm f4 lens.

Thuis bewerkt, prachtige foto. Geupload naar mijn NAS. Een week later bekeek ik hem, was het een foto geworden van de kat van de buren bij mij achter in de tuin, genomen met mijn mobiele telefoon!

Echt mensen, investeer in goede UTP-kabels. Minimaal € 100,- per meter, anders is het rommel.

Serieus, wat denk je nou zelf.... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sponz
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Sponz

nul nest parfait saif moi

_O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Hoppa! schreef op dinsdag 13 mei 2014 @ 08:37:
[...]

Nee. Ik heb het zelf meegemaakt. Op de savanne in Afrika een foto gemaakt van een leeuw in de ondergaande avondzon. Canon 5d mark 3, met een 400mm f4 lens.

Thuis bewerkt, prachtige foto. Geupload naar mijn NAS. Een week later bekeek ik hem, was het een foto geworden van de kat van de buren bij mij achter in de tuin, genomen met mijn mobiele telefoon!

Echt mensen, investeer in goede UTP-kabels. Minimaal € 100,- per meter, anders is het rommel.

Serieus, wat denk je nou zelf.... ;)
Zoals ktf al zei, er zijn serieus mensen die dat geloven ;). Oké niet dat het de kat van de buren werd, wel dat beeld kwaliteit veel slechter wordt door gebruik van een niet extreem dure UTP kabel. Kijk alleen al wat in dit topic voor beweringen langs komen, waar zelfs audio significant slechter wordt door je niet audiofiele UTP kabel.

Ik kijk echt nergens meer van op :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoppa!
Sissors schreef op dinsdag 13 mei 2014 @ 12:03:
[...]

Zoals ktf al zei, er zijn serieus mensen die dat geloven ;). Oké niet dat het de kat van de buren werd, wel dat beeld kwaliteit veel slechter wordt door gebruik van een niet extreem dure UTP kabel. Kijk alleen al wat in dit topic voor beweringen langs komen, waar zelfs audio significant slechter wordt door je niet audiofiele UTP kabel.

Ik kijk echt nergens meer van op :)
Tja, ik weet dat er van die idioten tussenzitten ja. Wel grappig trouwens, als je ziet welke analoge 'wetten' worden geprojecteerd naar de digitale wereld op het gebied van audio. Als je dat ook bij fotografie zou doen, wat toch wat meer mijn area of expertise is, dan zou je je SD-kaartje alleen in het donker uit de camera mogen halen.

8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moofnor
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21-09 17:23

Moofnor

King of my castle

Dat valt me inderdaad wel op. Waar je in de audio en video wereld verdrinkt in dit soort geneuzel, blijf je in de fotografie er toch aardig van bespaard. Sd-kaartjes worden aanbevolen op basis van snelheid, niet omdat het contrast hoger wordt. Zijn fotografen minder gevoelig voor dit soort dingen?

- I can accurately say I was born on Earth, but it's not very precise. I can precisely say I was born at latitude 37.229N, longitude 115.811W, but that is not at all accurate - Matt Parker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyEragon
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19-09 15:44

FlyEragon

Alien Monkeys

Moofnor schreef op dinsdag 13 mei 2014 @ 13:03:
Dat valt me inderdaad wel op. Waar je in de audio en video wereld verdrinkt in dit soort geneuzel, blijf je in de fotografie er toch aardig van bespaard. Sd-kaartjes worden aanbevolen op basis van snelheid, niet omdat het contrast hoger wordt. Zijn fotografen minder gevoelig voor dit soort dingen?
Een fotograaf weet het veschil tussen RAW en lossy opslag en daarmee is de rest van de discussie compleet overbodig denk ik voor hun. Fotograven kijken ook meer naar lenzen en sensoren in de camera dan naar opslag. Net zoals 'audiofielen' niet echt naar CD's en harddisks kijken. Of zijn ze al zo ver dat er ook audiofiele opslag is ? Die de bitjes beter bewaard zodat ze niet wegrotten ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoppa!
FlyEragon schreef op dinsdag 13 mei 2014 @ 13:15:
[...]

Een fotograaf weet het veschil tussen RAW en lossy opslag en daarmee is de rest van de discussie compleet overbodig denk ik voor hun. Fotograven kijken ook meer naar lenzen en sensoren in de camera dan naar opslag. Net zoals 'audiofielen' niet echt naar CD's en harddisks kijken. Of zijn ze al zo ver dat er ook audiofiele opslag is ? Die de bitjes beter bewaard zodat ze niet wegrotten ?
Het opvallende is dat fotografen kennelijk veel beter begrijpen hoe de techniek waar ze mee bezig zijn eigenlijk werkt, dan audiofielen. Daarbij is de materie in dat opzicht misschien ook wel wat makkelijker te begrijpen zonder wetenschappelijke scholing. Al heb ik nog diverse (professionele!!) fotografen moeten uitleggen dat een JPEG elke keer als hij bewerkt en opgeslagen wordt in kwaliteit afneemt en dat dat niet alleen gebeurt bij de conversie van RAW naar JPEG. Maar dat heeft weinig met de discussie te maken.

Bij de minder onderlegde fotografen zie je overigens wel dat 'de industrie' slim inspeelt op bepaalde aspecten van de techniek in de hoop dat ze de minder serieuze fotografen vangen met bepaalde onzin. Bijvoorbeeld het adverteren met het aantal megapixel, of de maximale ISO waarmee gefotografeerd kan worden. Beide zaken die niets zeggen over de kwaliteit van de camera, maar wel veel mensen over de streep trekken. Maar dat kun je niet analoog stellen aan audiofiele onzin. Dat is meer hetzelfde als mensen over de streep trekken met het aantal watts dat een versterker kan leveren zonder uit te leggen wat er per kanaal over blijft, of (hooguit) de dikte van een kabel zonder iets te zeggen over het materiaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Is dat niet eigenlijk precies het zelfde? Al die linksdraaiende gedemagnetiseerde voodoo-audio richt zich ook op consumenten met teveel geld, niet op professionele geluidstechnici die weten waar ze het over hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Laatst online: 20-09 23:28
Dat laatste is niet waar hoor. De studio wereld heeft af en toe ook wel wat voodoo achtige zaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldMcDonald
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-09 14:16
[...]

Nou, ik heb eerder in dit topic wel eens een of andere marmeren steen van 400 euro voorbij zien komen waar je je CD op moest leggen voordat je hem in de CD-speler stopte. Dit zou iets met het elektromagnetisch veld doen ofzo, waardoor de muziek uiteraard meer dynamiek etc. kreeg. :D

edit: deze: http://www.hi-stands.eu/s...4955&lang=nl#.UpSpQY2LRUU

Uiteraard MET review :)

[ Voor 10% gewijzigd door RonaldMcDonald op 14-05-2014 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktf
Net zoals 'audiofielen' niet echt naar CD's en harddisks kijken.
Eerder in dit topic zijn al CD balanceerapparaten getoond. Zie bijvoorbeeld dit: http://www.qualityhifi.nl..._John_Van_Polen_2010.html
Even luisteren naar track 3 -een duizelingwekkend snel gespeeld stukje van Haydn- en vervolgens aan de slag met de tape. Het eerste stukje tape is al precies goed; de CD is z’n richtingsgevoel meteen kwijt. De lade van de Marantz SA-17 zoeft alweer dicht en bij de eerste tonen weet ik het al: dit is een voltreffer. De muziek spuit met duidelijk meer energie uit de luidsprekers; de toegenomen controle, dynamiek en snelheid zijn onmiskenbaar.
Het gereviewde apparaat laat de CD draaien zodat het zwaarste punt onder zakt, dan moet je tape op de CD plakken totdat hij perfect gebalanceerd is in gewicht. Er zwerven geloof ik ook verhalen van speciale viltstiften waarmee je de leeskant van de CD groen moet kleuren, dan kan de rode laser het beter lezen 8)7 In het artikel wordt ook gepraat over een disc demagnetizer... Genoeg onzin om hele boeken mee te vullen.

[ Voor 26% gewijzigd door ktf op 14-05-2014 12:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
Ook leuk :)
De Akiko Audio Tuning Stick werkt op basis van een geheel nieuw ontwikkelde technologie en is volstrekt uniek in de markt van high-end accessoires.

De werking is te verklaren uit het consequent toepassen van eerder gebruikte technieken en het in de praktijk brengen van nieuwe inzichten, op het gebied van kristalroosters, paramagnetische en piezo elektrische eigenschappen van natuurlijke grondstoffen, samengebracht in een stijlvolle behuizing uit geweven carbon. Een modern materiaal dat in staat is, de goede eigenschappen van de door ons gebruikte materialen verder te versterken.

De inhoud van de Tuning Stick wordt gestabiliseerd met zwarte hars, een materiaal dat microphonie effecten adequaat onderdrukt, hetgeen een belangrijke voorwaarde is voor een rustige aangename weergave van muziek.

Bovendien wordt de fraaie metaalfolie sticker energetisch behandeld, zodat deze op sub-moleculair niveau bijdraagt aan de werking; vergelijkbaar met de WA Quantum producten die eveneens in onze webshop te koop zijn. Mede hierdoor hebben alle Akiko Audio Tuning Stick's een uitstekende prijs-kwaliteitsverhouding. Bovendien wordt elke Tuning Stick met de hand vervaardigd in ons atelier te Maastricht. Het zijn geheel eigen ontwerpen, dus geen import uit China.
Handmade in Holland !
hi-stands.eu is echt een aanrader!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyEragon
  • Laatst online: 19-09 15:44

FlyEragon

Alien Monkeys

RonaldMcDonald schreef op woensdag 14 mei 2014 @ 11:45:
[...]

Nou, ik heb eerder in dit topic wel eens een of andere marmeren steen van 400 euro voorbij zien komen waar je je CD op moest leggen voordat je hem in de CD-speler stopte. Dit zou iets met het elektromagnetisch veld doen ofzo, waardoor de muziek uiteraard meer dynamiek etc. kreeg. :D

edit: deze: http://www.hi-stands.eu/s...4955&lang=nl#.UpSpQY2LRUU

Uiteraard MET review :)
Hier zakt mijn broek van af |:(
Dit valt nog net wel/niet in de categorie oplichting. Sommige mensen vragen er gewoon om, en daar spelen anderen weer handig op in. Ga hier niet meer verder rondhangen, niet goed voor mijn bloeddruk ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldMcDonald
  • Laatst online: 17-09 14:16
Dat Creaktiv heeft wel meer van dat soort spul. Flesje screencleaner van 69 euro om je CD mee op te poetsen. En allemaal glazen halve bollen die je op je ramen moet plakken, ook tegen electrosmog.280 euro.

Een Ikea achtig LED lampje met 16 kleuren, uiteraard weer tegen electrosmog: 280 euro.

http://www.hi-stands.eu/s...group_id=10000309&lang=nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
Ik vind de quasi technische uitleg altijd zo pijnlijk erbij.
Elektromagnetische wervelingen ontstaan zelfs in glazen ramen, vloerverwarmingen en in het bijzonder in spiegels. Deze wervelingen concentreren zich daar, waar ze ontstaan, dus ook bij alle HiFi componenten. Deze wervelingen beïnvloeden direct het gehoor. De Twister Stop lenzen zijn in staat, deze storende wervelingen te ordenen en zodoende zowel voor HiFi-apparatuur als voor de muziekbeleving een betere, meer natuurlijke omgeving te creëren.
Juist ja. Biostabiel anyone?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Laatst online: 11:06
Elektromagnetisch geluid? Apart.....

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Het wachten is tot we linksdraaiende harddisks krijgen voor klassieke muziek, en rechtsdraaiende voor jazz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
  • Laatst online: 11:40
Jag schreef op dinsdag 13 mei 2014 @ 14:35:
Dat laatste is niet waar hoor. De studio wereld heeft af en toe ook wel wat voodoo achtige zaken.
Dat is wel waar inderdaad. Al moet ik zeggen dat de studio-voodoo zich in ieder geval over het algemeen nog in meetbare zaken bevindt. Voor zover ik het ben tegengekomen ten minste.

Ticking away, the moments that make up a dull day

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• green944
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 07-05 11:36
ktf schreef op maandag 12 mei 2014 @ 13:01:
[...]

Ik heb pasgeleden deze gekocht: http://www.ebay.nl/itm/151264316444

Hoofdzakelijk omdat hier de draad haaks in gaat. Bij de vorige stond er eigenlijk te veel moment op de speakerterminals. Ze mogen er ook echt wel zijn wat betreft uitstraling :) Tenslotte zijn ze nog stapelbaar, maar ik vraag me af hoeveel mensen daar bij HiFi-toepassingen gebruik van maken.
Ik heb ook zulke banaanpluggen. Alleen heeft de schroef waarmee de kabel wordt vastgezet een wat grote spoed waardoor de schroef zichzelf erg makkelijk losdraait als de plug bewogen wordt door b.v. verschuiven van de receiver. Op te lossen met Loctite.

http://www.hi-stands.eu/s...10000076&aid=2151&lang=nl. Ietwat boven mijn budget :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Laatst online: 11:21

FeaR

In GoT we trust

Dat is per vier, nog redelijk goedkoop als je vergelijkt met WBT. Die vragen dit soort prijzen (en hoger) per paar.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
Wormaap schreef op woensdag 14 mei 2014 @ 15:02:
[...]

Dat is wel waar inderdaad. Al moet ik zeggen dat de studio-voodoo zich in ieder geval over het algemeen nog in meetbare zaken bevindt. Voor zover ik het ben tegengekomen ten minste.
Ja alhoewel er geloof ik ook wel studio's zijn met esoterische kabels. En onmogelijk dure pre-amps en dergelijke. Maar dat valt waarschijnlijk wel binnen het meetbare bereik idd :). Maar wel buiten het nuchtere bereik :P.

Ik denk dat het biostabiel gehalte als volgt van laag naar hoog gaat: PA - studio - zelfbouw audio - HiFi :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SED
De aarde in Uw huis is ernstig vervuild, dat is immers zijn taak, om alle ongerechtigheden af te voeren naar de aarde buiten de woning. Wij hebben een techniek ontwikkeld, die het mogelijk maakt deze aarde te behandelen, door de Tuning Stick te vullen met een unieke High Tech A.A.T. ook nu gestabiliseerd met speciale hars en voorzien van carbon behuizing.
Complete mileuschade door muziek ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:34

franssie

Save the albatross

Jag schreef op woensdag 14 mei 2014 @ 17:40:
[...]

Ja alhoewel er geloof ik ook wel studio's zijn met esoterische kabels. En onmogelijk dure pre-amps en dergelijke. Maar dat valt waarschijnlijk wel binnen het meetbare bereik idd :). Maar wel buiten het nuchtere bereik :P.

Ik denk dat het biostabiel gehalte als volgt van laag naar hoog gaat: PA - studio - zelfbouw audio - HiFi :+
Ach, studio's worden ook gehuurd, en de huurder bepaalt natuurlijk. Dus er zal ook wel een markt zijn voor eso-dinges studio's. Misschien zo'n studio bouwen ;)

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
franssie schreef op woensdag 14 mei 2014 @ 19:59:
[...]

Ach, studio's worden ook gehuurd, en de huurder bepaalt natuurlijk. Dus er zal ook wel een markt zijn voor eso-dinges studio's. Misschien zo'n studio bouwen ;)
Nja, in HiFi heb je het over het algemeen niet over meer dan een kabeltje of 10-20, give or take. In'n beetje studio heb je het over tientallen, zo niet honderden kabels. Als dat allemaal minimaal 100 euro per meter moet kosten gaat het wel héél hard :X
Jag schreef op woensdag 14 mei 2014 @ 17:40:
[...]

Mja, ik was even dingen als de outboard-summing hype vergeten. En die Vovox-dingen waar je een paar honderd euro voor'n microfoonkabel van 10 meter betaalt :X Al heb ik eigenlijk nog niemand die laatste echt hard zien verdedigen. Onmogelijk dure preamps en andere outboard, tsja, dat vervormt in ieder geval allemaal je geluid nog wat. Zinnigheid laat ik dan even in het midden, en een Pultec staat altijd leuk voor een klant :+
PA is wat dat betreft wel een lekker nuchter gebied inderdaad. Al vind ik het daar wel af en toe jammer dat in het lagere segment veel 'geluidsmannen' nieteens de moeite nemen om iets simpels als een compressor, reverb en EQ te gebruiken. Een béétje moeite doen voor je sound mag ook wel weer.

[ Voor 53% gewijzigd door Wormaap op 14-05-2014 22:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktf
Wormaap schreef op woensdag 14 mei 2014 @ 22:04:
Nja, in HiFi heb je het over het algemeen niet over meer dan een kabeltje of 10-20, give or take. In'n beetje studio heb je het over tientallen, zo niet honderden kabels. Als dat allemaal minimaal 100 euro per meter moet kosten gaat het wel héél hard :X
Ja, maar je kunt het ook omkeren: in de studio's gebruiken ze al jaren gebalanceerde kabels in plaats van ongebalanceerde, en actieve in plaats van passieve speakers. Dat zijn twee verschillen die nog te verdedigen zijn als hoorbaar. Waarom zie je die niet in de HiFi? Omdat die markt zo vastgeroest is dat je er eng van wordt...

Ik las pas een verhaal in SoundonSound over de mixprocedure van het laatste album van Daft Punk. Daar werd ook allerhande gear de hemel in geprezen met onzinnige statements. Het is prima dat je de "goede, oude, analoge apparatuur" de hemel in prijst, maar het is een beetje onzinnig om dan met een heel verhaal te komen waarom digitaal zoveel slechter is.

Er zijn hele andere zaken in de studiowereld die over de top zijn. Pre-amps en ADCs bijvoorbeeld, hebben dezelfde status als versterkers en DACs in de HiFi. Wat mij betreft is het verschil meestal onhoorbaar. Maar toch wordt er grof geld neergetikt voor Apogee of RME apparatuur, terwijl een Behringer ook prima voldoet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
Wormaap schreef op woensdag 14 mei 2014 @ 22:04:
Mja, ik was even dingen als de outboard-summing hype vergeten. En die Vovox-dingen waar je een paar honderd euro voor'n microfoonkabel van 10 meter betaalt :X Al heb ik eigenlijk nog niemand die laatste echt hard zien verdedigen. Onmogelijk dure preamps en andere outboard, tsja, dat vervormt in ieder geval allemaal je geluid nog wat. Zinnigheid laat ik dan even in het midden, en een Pultec staat altijd leuk voor een klant :+
PA is wat dat betreft wel een lekker nuchter gebied inderdaad. Al vind ik het daar wel af en toe jammer dat in het lagere segment veel 'geluidsmannen' nieteens de moeite nemen om iets simpels als een compressor, reverb en EQ te gebruiken. Een béétje moeite doen voor je sound mag ook wel weer.
Outboard summing, die kende ik niet, maar mooi voorbeeld idd. Onmogelijk dure spullen hebben toch gewoon erg veel aantrekkingskracht.

PA is niet zo verfijnd soms, maar toch kan een goede systeem tech of foh tech wel echt het verschil maken. Maar idd, PA geluid is op veel plekken nodig en audio techneuten zijn er te weinig. In het "lagere segment" hoor je idd vaak dat er niet eens gecorrigeerd wordt voor proximity effect (of mixers zonder (semi) parametrische EQ die het niet eens kunnen).
ktf schreef op woensdag 14 mei 2014 @ 22:32:
[...]

Ja, maar je kunt het ook omkeren: in de studio's gebruiken ze al jaren gebalanceerde kabels in plaats van ongebalanceerde, en actieve in plaats van passieve speakers. Dat zijn twee verschillen die nog te verdedigen zijn als hoorbaar. Waarom zie je die niet in de HiFi? Omdat die markt zo vastgeroest is dat je er eng van wordt...
Gebalanceerd heeft ook niet echt meerwaarde voor line level signalen. Maar idd de HiFi markt is echt wel vreselijk :D. Wat is er nou voor serieuze ontwikkeling geweest? Eigenlijk alleen maar aan de bron kant, met name qua gemak van opslag van muziek. Versterkers zijn misschien een beetje zuiniger geworden met meer power, speakers zijn min of meer gelijk. Maar het grote probleem met hifi weergave in de inherent kleine ruimtes is mijns inziens de interactie van luidspreker met de ruimte. Daar is eigenlijk maar heel weinig ontwikkeling in. Pogingen om een gelijkmatige power respons van een speaker te bewerkstelligen komen bijna uitsluitend uit de zelfbouwhoek. Te abstract en ingewikkeld :? Beheersen van staande golven in het laag kunnen moderne receivers tegenwoordig wel aardig. Maar verder worden er ook uitsluitend omnidirectioneel afstralende speakers gebruikt in het laag.

En ondertussen blijven we maar doorkletsen over DACs, power conditioners, inspelen van kabels, enz. Maar niet over zaken die er echt toe doen. Stomme hobby eigenlijk (vandaar maar PA gaan doen :+).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
ktf schreef op woensdag 14 mei 2014 @ 22:32:
[...]

Ik las pas een verhaal in SoundonSound over de mixprocedure van het laatste album van Daft Punk. Daar werd ook allerhande gear de hemel in geprezen met onzinnige statements. Het is prima dat je de "goede, oude, analoge apparatuur" de hemel in prijst, maar het is een beetje onzinnig om dan met een heel verhaal te komen waarom digitaal zoveel slechter is.

Er zijn hele andere zaken in de studiowereld die over de top zijn. Pre-amps en ADCs bijvoorbeeld, hebben dezelfde status als versterkers en DACs in de HiFi. Wat mij betreft is het verschil meestal onhoorbaar. Maar toch wordt er grof geld neergetikt voor Apogee of RME apparatuur, terwijl een Behringer ook prima voldoet...
Hoorbaar of niet is natuurlijk een discussie die lastig te voeren is. Maar tussen studiospul is in ieder geval nog meetbaar verschil, in tegenstelling tot veel HiFi-'tweaks' :+
Daarnaast vind ik't in een studiosetting ook wat beter verdedigbaar. Daar kun je nog zeggen dat kleine dingetjes zich opstapelen als je in veel tracks het zelfde kleine dingetje hebt, of een klein dingetje platmept met een 1176 zodat het ineens groot wordt.
Maar ik heb ook gewoon een Behringer ADA8000 aan m'n RME FireFace 800 hangen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Jag schreef op donderdag 15 mei 2014 @ 00:28:
[...]

Gebalanceerd heeft ook niet echt meerwaarde voor line level signalen.
Of het nodig is, is een tweede, maar gebalanceerd is wel een heel stuk logischer om te gebruiken als je je druk maakt over de kwaliteit dan al die andere dingen die ze zogenaamd in de extreem dure kabels stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktf
Jag schreef op donderdag 15 mei 2014 @ 00:28:
Gebalanceerd heeft ook niet echt meerwaarde voor line level signalen.
Het heeft juist ook voor line level signalen, ook in de HiFi, een groot voordeel: Wel eens last gehad van ground loops? Jeweetwel, een brom of zo'n typisch hoog knarstoontje. Dat los je op met gebalanceerd aansluiten, omdat je de aardverbinding loskoppelt van de signaalgang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

ik heb me echt kostelijk vermaakt met het lezen van een paar pagina's (hoofdzakelijk eerdere delen)

één van de meest geweldige sites die ik heb gevonden is mitcables, die spannen tot zover echt de kroon als het gaat om compleet nieuwe natuurwetten verkopen in een doosje.

de topper is deze: linkje naar webshop. tussen de 45 en 60 ruggen voor een speakerkabeltje van 2 a 5 meter respectievelijk. 8)7

een goed voorbeeld is de "AVt3 Bi-Wire speaker cable", een hoogstaand stukje draad met een plastic doosje halverwege ter waarde van een halve mille.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/CN4DSmX.jpg

ik kwam van dat ding ook foto's tegen van de binnenkant:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/KSFwoEx.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/oXvz1co.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/2rwDY35.jpg

het is echt niks anders dan een condensator en een spoeltje en een enorme hoeveelheid lijm.

7(8)7

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Het zal allicht een hoorbaar verschil geven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezus
  • Nu online

Cheezus

Luiaard

Dus je moet 1000-en euro's aan je kabel uitgeven zodat deze zuiver ohms is zonder inductieve/capacatieve eigenschappen en vervolgens wordt het beter als je deze eigenschappen alsnog introduceert in een apart kastje (van weer veel te veel geld)?

Afbeeldingslocatie: http://www.picturesnew.com/media/images/genius.jpeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Cheezus schreef op zaterdag 17 mei 2014 @ 10:13:
Dus je moet 1000-en euro's aan je kabel uitgeven zodat deze zuiver ohms is zonder inductieve/capacatieve eigenschappen en vervolgens wordt het beter als je deze eigenschappen alsnog introduceert in een apart kastje (van weer veel te veel geld)?
Ja.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Real Gunnar
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21-09 15:32
Geluid dat niet mag:

http://www.dhtrob.com/overige/geluid_dat_niet_mag.php

Een voorbeeld dat ook professionele geluidstechnici in studio's zich laten meeslepen, of zou er toch een kern van waarheid in zitten? ;) Als je tijd hebt luister dan de radiodocu's op de pagina, ik had er het geduld niet voor.

[ Voor 5% gewijzigd door The Real Gunnar op 17-05-2014 14:23 . Reden: Typefout er uit gehaald ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Van der Heide was daarnaast homeopaat.
En toen stopte ik met lezen.... Meneer van der Heide heeft iig veel kennis van het placebo-effect ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
flippy.nl schreef op zaterdag 17 mei 2014 @ 04:30:
ik heb me echt kostelijk vermaakt met het lezen van een paar pagina's (hoofdzakelijk eerdere delen)

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

het is echt niks anders dan een condensator en een spoeltje en een enorme hoeveelheid lijm.

7(8)7
Haha, ze hebben vast dat stukje slang en al die lijm gebruikt omdat het kastje anders wel erg licht zou aanvoelen, en daarmee goedkoop :+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktf
flippy.nl schreef op zaterdag 17 mei 2014 @ 04:30:
Zulke slechte en smerige afwerking, daar wordt ik echt misselijk van. Zelfs de goedkoopste HEMA wekkerradio is netter aan de binnenkant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezus
  • Nu online

Cheezus

Luiaard

Universal Creations schreef op zaterdag 17 mei 2014 @ 14:40:
[...]

En toen stopte ik met lezen.... Meneer van der Heide heeft iig veel kennis van het placebo-effect ;)
Maar dan heb je dit gemist:
De fabrikant van koolstofkabels Van den Hull, die het patent op de vinding van Van der Heide bezit, beweert zelfs dat de geest ermee gescand kan worden en vervolgens getransporteerd via radiozenders of andere golven. Van den Hull: 'Als deze techniek in handen van politieke partijen belandt kan zij makkelijk misbruikt worden.'
Ik zou oppassen als ik v/d Hull kabels had. Ze hebben vast stiekem het 'opnamesysteem' ingebouwd en zijn je aan het beïnvloeden om nóg meer dure kabels van ze te kopen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktf
We hebben hier thuis de speakers met Van den Hul (met enkel L) liggen...

Anyway, wat nog veel erger is dan al dit geneuzel is dat er nu een partij op de kieslijst voor het Europees parlement staat die zulke onzin gelooft... http://www.europeseverkie..._plichtenpartij_partij_en
In plaats van te beschikken over schone energie, worden burgers gedwongen energie uit olie en kolen af te nemen tegen hoge prijzen. [...] Daarnaast dicteren superkmarktketens de voedingsprijzen waardoor burgers het recht op prijsgerechte voedingsmiddelen wordt ontnomen. Multinationals en multi-miljardairs verkopen via dure supermarktketens een groot aantal producten die schadelijke stoffen bevatten. [...] Alle burgers hebben het recht op eerlijke informatie, maar volgens IQ serveren massamedia in grote mate gefilterde en getinte informatie. Massamedia zijn in het bezit van miljardairs, verbonden met de dominerende politieke kaste.
Aluhoedje anyone? Waarom lijken al die complottheorieën toch zo op elkaar?

Zo ook dat verhaal over die driedimensionale opnametechnieken. Het ontgaat mij compleet hoe een opnametechniek (want daar gaat dat artikel "Geluid dat niet mag?" over) de ziel kan scannen. Mijn hobby zou toch wel een beetje raar worden zo :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thalaron
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11:09
Wat mij een leuke upgrade lijkt:

Acoustic Revive

Prijskansloos is ook de "Gebruikerservaring"
De r77 werkt prima. wat de fabrikant schrijft is waar, zowel voor beeld als geluid. Merkwaardig: als de projector werkt en ik trek de r77 uit "sterft" het beeld, terug minder leven in, minder kleurverzadiging, minder contrast - het valt direct weer op als ik terug inschakel.
Voor audio juist dezelfde ervaring.

Valt me sowiezo op dat veel items op hi-stands.eu "heel veel invloed hebben op zowel de geluidskwaliteit als de beeldkwaliteit" of iets dergelijks hebben...

Toch knap dat een vaag brommend geval of een lelijke ledlamp niet alleen mijn HiFi maar ook de beeld weergave verbeteren...

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Een LED-lamp die waarschijnlijk zelf lekker mee knippert op de 50Hz frequentie van de netstroom.... Mooi man.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thalaron
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11:09
En een potentiële reflectie in de TV :P

Kan het hier helemaal verduisteren in de woonkamer... staat er zo'n "verbeter LED lamp" beetje mijn rolluik effect te verkloten :D

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SED
Universal Creations schreef op zaterdag 17 mei 2014 @ 22:22:
Een LED-lamp die waarschijnlijk zelf lekker mee knippert op de 50Hz frequentie van de netstroom.... Mooi man.
LED knippert niet met 50Hz.. zo is straatverlichting afgesteld op 100Hz en knipperen doet hij dan twee keer zoveel dus 200 keer per seconde ;)

Er zijn zelfs Leds die nog hogere freqs aankunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
SED schreef op zaterdag 17 mei 2014 @ 22:52:
[...]

LED knippert niet met 50Hz.. zo is straatverlichting afgesteld op 100Hz en knipperen doet hij dan twee keer zoveel dus 200 keer per seconde ;)

Ok, sorry. Op 100Hz knipperen de meeste 230V Leds. Tenzij ze speciale aansturing hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SED
Ik snap niet dat je zo kunt twijfelen voer die Ledlamp, er zit zelfs een grafiek bij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Haha, ik snap alleen de grafiek niet... maar ik heb er ook niet zo lang naar gekeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Universal Creations schreef op zaterdag 17 mei 2014 @ 23:02:
[...]

Ok, sorry. Op 100Hz knipperen de meeste 230V Leds. Tenzij ze speciale aansturing hebben.
De doodeenvoudige (en goedkope) IKEA Ledare LED lampen voor E27 fitting hebben een flinke condensator aan boord. De 4 watt en 10 watt variant gloeien 2 à 3 seconden na, na het uitschakelen. Dus knap als je die zou zien flikkeren.

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezus
  • Nu online

Cheezus

Luiaard

[...]

LED knippert helemaal niet. Het is maar net hoe je hem aanstuurt, met een trafo'tje en een weerstand rechtstreeks op de netspanning zal ie 50Hz knipperen, met een condensator ervoor zal ie continue branden en de wat complexere aansturing met PWM kan op elke gewenste frequentie knipperen. Voor de LED zijn MH'z'en ook geen probleem maar dat is qua aansturing wat minder praktisch en voor een lampje nogal nutteloos :P

[ Voor 9% gewijzigd door Cheezus op 18-05-2014 12:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nick_haak
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19-09 22:11
Over het algemeen wordt er niet alleen een trafo en weerstand gekozen, maar zit er nog een bruggelijkrichter tussen, leds zijn namelijk wel diodes, maar houden niet heel erg van een te hoge spanning in de verkeerde richting.

Met een brug gelijkrichter (4 diodes) worden zowel de bovenste als de onderste helft van de netspanning gebruikt, en kom je wel op de 100Hz die hiervoor genoemd is.

De opmerking over de condensator klopt wel overigens, mits de condensator groot genoeg is, zal je de led niet zichtbaar zien knipperen, meetbaar zal het wel zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
[...]

Hoe stel je dat voor die 200 keer per seconde? Netspanning 50 Hz, met dubbele gelijkrichting wordt dat 100 halve perioden per seconde. Hoe kom jij dan (zonder omvormer die er een hogere frequentie van maakt) dan op 200 keer per seconde? Dit alles bovendien vooropgesteld dat je de pulserende gelijkspanning niet met een condensator afvlakt. Want dan knippert hij uiteraard zoals al is benadrukt helemaal niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
JumpStart schreef op zondag 18 mei 2014 @ 11:18:
De doodeenvoudige (en goedkope) IKEA Ledare LED lampen voor E27 fitting hebben een flinke condensator aan boord. De 4 watt en 10 watt variant gloeien 2 à 3 seconden na, na het uitschakelen. Dus knap als je die zou zien flikkeren.
Het gaat niet om het zien maar om het heel goed meetbare knipperen en de "elektromagnetische velden die je totale geluidsbeeld om zeep helpen" die ze dan veroorzaken:

Afbeeldingslocatie: http://www.olino.org/wp-content/uploads/2013/12/Ikea-LedareE27_LED1207G11_Flicker_waveforms.png
Het hele meetrapport: http://www.olino.org/arti...are-e27-10w-600lm-dimbaar

De site staat vol met lampmetingen en de meeste 230V lampen knipperen gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SED
Techneut schreef op zondag 18 mei 2014 @ 14:07:
[...]
Hoe stel je dat voor die 200 keer per seconde? Netspanning 50 Hz, met dubbele gelijkrichting wordt dat 100 halve perioden per seconde. Hoe kom jij dan (zonder omvormer die er een hogere frequentie van maakt) dan op 200 keer per seconde? Dit alles bovendien vooropgesteld dat je de pulserende gelijkspanning niet met een condensator afvlakt. Want dan knippert hij uiteraard zoals al is benadrukt helemaal niet.
Ik ging hier van uit:
Al is de wisselspanning 50 Hz, een gloeilamp "knippert" met 100x per seconde.
2 x per periode is opgenomen energie max, in zowel onderste als bovenste top

Bij 100Hz een verdubbeling.. toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Werkt straatverlichting dan op 100Hz?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezus
  • Nu online

Cheezus

Luiaard

Straatverlichting heeft geen aparte energiecentrales en -netten en werkt dus zoals alles gewoon op 50Hz.
LED straatverlichting heeft een driver ingebouwd die de LEDs snel laten knipperen op xxx-Hz (afhankelijk van de driver maar snel genoeg om niet zichtbaar te zijn), hierdoor lijkt het licht namelijk net zo fel als continue branden maar scheelt het toch een hoop energie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20-09 14:54

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Het zal minder fel zijn dan continue branden. Aangezien de led meestal voor een paar duizendste seconden uitstaat (hoewel dit met een led anders zal werken aangezien ze stroomgestuurd zijn). Maar een gloeilamp kan je PWM'en (Pulse Width Modulation). Je schakelt het voltage dan een per tijdseenheid heel even uit.

Nadeel van al die schakelende voedingen (die dus heel hoogfrequent aan/uit aangaan) is dat ze kunnen gaan zenden. En dat leid tot storingen.

Zouden huisdieren overigens niet gek worden van die lage frequentie die de Acoustic Revive produceerd ? Als het geluid is ten minste..

[ Voor 13% gewijzigd door Mr_gadget op 18-05-2014 16:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Huisdieren zijn dacht ik meer gevoelig voor hoogfrequente geluiden (boven 20kHz).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

maar hoe levert dat nu dan een zeer goede verbetering van zowel beeld als geluidmateriaal op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
flippy.nl schreef op zondag 18 mei 2014 @ 18:05:
maar hoe levert dat nu dan een zeer goede verbetering van zowel beeld als geluidmateriaal op?
Dat is toch niet zo moeilijk te begrijpen: het neutraliseert de elektrische velden in je kamer.... je hoeft dan ook nooit bang te zijn voor blikseminslagen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
SED schreef op zondag 18 mei 2014 @ 16:18:
[...]

Ik ging hier van uit:
Al is de wisselspanning 50 Hz, een gloeilamp "knippert" met 100x per seconde.
2 x per periode is opgenomen energie max, in zowel onderste als bovenste top

Bij 100Hz een verdubbeling.. toch?
Ja, maar je maakt toch een denkfoutje, jij verdubbelt namelijk die 100 Hz nog een keer waardoor het in je veronderstelling een knipperfrequente van 200 per seconde wordt. En dat klopt natuurlijk niet, een LED heeft, het lijkt dat je dit eventjes vergeet, gelijkspanning nodig, met de spanning in omgekeerde richting doet hij het niet, Met zondermeer wisselspanning blijft het 50Hz, waarvan één halve periode met licht, de andere donker (tenzij de gelijkrichter in de LED zit ingebouwd uiteraard maar daar blijft het verhaal eender mee). Met dubbele gelijkrichting krijg je als je niet afvlakt een pulserende gelijkspanning met een pulsfrequentie van 100 Hz. Hetzelfde dus als die gloeilamp, met dit verschil dat die zondermeer in beide richtingen geleidt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Universal Creations schreef op zondag 18 mei 2014 @ 18:15:
[...]
Dat is toch niet zo moeilijk te begrijpen: het neutraliseert de elektrische velden in je kamer.... je hoeft dan ook nooit bang te zijn voor blikseminslagen ;)
ik moet even teruggraven in mijn MBO electrotechniek maar werkt de meeste AV aparatuur niet met elektrische velden en zo?
als dat ding electrische velden neutraliseert werkt er toch grofweg 100% van de electronica in je huis niet meer of mis ik nu iets grandioos? 7(8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SED
Techneut schreef op zondag 18 mei 2014 @ 18:17:
[...]
Ja, maar je maakt toch een denkfoutje, jij verdubbelt namelijk die 100 Hz nog een keer waardoor het in je veronderstelling een knipperfrequente van 200 per seconde wordt. En dat klopt natuurlijk niet, een LED heeft, het lijkt dat je dit eventjes vergeet, gelijkspanning nodig, met de spanning in omgekeerde richting doet hij het niet, Met zondermeer wisselspanning blijft het 50Hz, waarvan één halve periode met licht, de andere donker (tenzij de gelijkrichter in de LED zit ingebouwd uiteraard maar daar blijft het verhaal eender mee). Met dubbele gelijkrichting krijg je als je niet afvlakt een pulserende gelijkspanning met een pulsfrequentie van 100 Hz. Hetzelfde dus als die gloeilamp, met dit verschil dat die zondermeer in beide richtingen geleidt.
Ah, inderdaad. Je hebt volkomen gelijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktf
flippy.nl schreef op zondag 18 mei 2014 @ 21:17:
ik moet even teruggraven in mijn MBO electrotechniek maar werkt de meeste AV aparatuur niet met elektrische velden en zo?
De vraag is wat je een veld noemt. Wat er in de 'reclame' met velden wordt bedoeld zijn de elektromagnetische 'velden' buiten hun sporen/banen (vermoedelijk), niet de 'elektrische velden', want zo kun je ze noemen, door de banen op de printplaat e.d.

Het een kan niet zonder het ander, dus als je velden neutraliseert dan werkt inderdaad geen enkel AV-apparaat meer, behalve misschien een oude mechanisch platenspeler (maarja, dat is weer geen HiFi) Het punt is dat een apparaat dat zo werkt niet gemaakt kan worden. Iets met singulariteiten en asymptotisch uitdempen enzo :)

Ook die Acoustic Revive RR-777.... De werking daarvan is gebaseerd op Schumann-resonanties, waarvan allerhande homeopathen en gelijkaardig volk zegt dat ze iets belangrijks doen.

http://www.wijwordenwakke...?m=M5&s=M31&ss=P2088&l=NL

Iets meer down-to-earth: Wikipedia: Schumann resonances

[ Voor 29% gewijzigd door ktf op 18-05-2014 22:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Universal Creations schreef op zondag 18 mei 2014 @ 15:58:
[...]

Het gaat niet om het zien maar om het heel goed meetbare knipperen en de "elektromagnetische velden die je totale geluidsbeeld om zeep helpen" die ze dan veroorzaken:

[...]
Weer een mooi voorbeeldje dat laat zien dat de gemiddelde Elfenzilversmid™ geen verstand heeft van natuurkunde.

Zichtbaar licht is electromagnetische straling. Niet hetzelfde als een electromagnetisch veld, maar een kniesoor die daar nu te aandachtig op let. Lullig is alleen dat zichtbaar licht op het electromagnetisch spectrum ergens richting de 430–790 THz ligt. Dat scheelt maar... ach... zo'n 11 tot 14 nullen. Vóór het decimaal-scheidingsteken welteverstaan.

10 - 50.000 Hz (ik neem het ruim) tegen ongeveer 300.000.000.000.000 - 900.000.000.000.000 Hz. (ook een beetje ruimer genomen) Niet dat een audiofiel zich, door zo'n orde grootte verschil, uit het (HAH!) veld laat slaan.

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killer
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08-02 16:45

Killer

Hatseflats!

ktf schreef op zondag 18 mei 2014 @ 22:23:
[...]
Het een kan niet zonder het ander, dus als je velden neutraliseert dan werkt inderdaad geen enkel AV-apparaat meer, behalve misschien een oude mechanisch platenspeler (maarja, dat is weer geen HiFi) Het punt is dat een apparaat dat zo werkt niet gemaakt kan worden. Iets met singulariteiten en asymptotisch uitdempen enzo :)
Maar ja, die geeft dan weer in verstoring in het aard-magnetisch veld en een minime verstoring van het zwaartekracht-veld.

Always be yourself! Unless you can be Batman, then always be Batman!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
  • Laatst online: 18-09 15:42
Ik heb zelf de oppo nog niet kunnen testen alleen de UD3313 van cinemike met download spul 50gig vs een origineel schijfje. En ik werd van de bank geblazen wat een verschil dat gaf.
Volgens iemand op het HT forum speelt de oppo cinemike alles beter af dan zijn dune mediaspeler.
Volgende week kan ik het eigenlijk pas zelf bevestigen.
Bron: Masterkale1 in "Post hier foto's en specs van je home cinema! Deel 48"

Dit kan toch niet? Hoe kan een bluray speler (oppo) een schijfje wat 1 op 1 wordt weer gegeven beter weer geven dan een HTPC? Wat/waarom wordt er verandert als de speler alleen het schijfje moet afspelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• standardModel
  • Registratie: September 2009
  • Niet online
JumpStart schreef op zondag 18 mei 2014 @ 22:46:
[...]

Weer een mooi voorbeeldje dat laat zien dat de gemiddelde Elfenzilversmid™ geen verstand heeft van natuurkunde.

Zichtbaar licht is electromagnetische straling. Niet hetzelfde als een electromagnetisch veld, maar een kniesoor die daar nu te aandachtig op let. Lullig is alleen dat zichtbaar licht op het electromagnetisch spectrum ergens richting de 430–790 THz ligt. Dat scheelt maar... ach... zo'n 11 tot 14 nullen. Vóór het decimaal-scheidingsteken welteverstaan.

10 - 50.000 Hz (ik neem het ruim) tegen ongeveer 300.000.000.000.000 - 900.000.000.000.000 Hz. (ook een beetje ruimer genomen) Niet dat een audiofiel zich, door zo'n orde grootte verschil, uit het (HAH!) veld laat slaan.
Ik kan het niet laten toch eens te reageren. Dit is immers wel een beetje een pot-verwijt-de-ketelgeval ;-)

Er is geen enkele overeenkomst tussen elektromagnetische straling (licht, magnetrons, etc) en geluidsgolven. Het simpele feit dat beide een frequentie hebben maakt ze nog niet overeenkomstig. Zoals iedereen hier mag ik aannemen weet wordt geluid veroorzaakt door trillingen in een materiaal (meestal lucht). Elektromagnetische straling bestaat uit fotonen (of oscillerende velden, afhankelijk van hoe je het bekijkt). Natuurkundig gezien hebben deze twee fenomenen niets met elkaar te maken. Dit hele verhaal komt een beetje over alsof je probeert het geluid van je speakers te verbeteren, door er met een zaklamp op te schijnen, of je zaklamp van kleur te veranderen door er flink tegen te schreeuwen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
Versteegrob schreef op dinsdag 20 mei 2014 @ 15:01:
[...]

Bron: Masterkale1 in "Post hier foto's en specs van je home cinema! Deel 48"

Dit kan toch niet? Hoe kan een bluray speler (oppo) een schijfje wat 1 op 1 wordt weer gegeven beter weer geven dan een HTPC? Wat/waarom wordt er verandert als de speler alleen het schijfje moet afspelen.
Ik zeg niet dat het reeel is, het lijkt me standaard bla-bla lineaire voedingen en dure condensatoren enz, maar op zich gebeurt er wel een hoop denk ik in een blu ray speler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
  • Laatst online: 18-09 15:42
Tja, zit wel wat in. Je hebt bluray spelers van 50e en van 2250e en zouden ze beide het zelfde beeld weer geven? https://hificorner.nl/bee...r-bdp-lx91-blu-ray-speler

[ Voor 29% gewijzigd door Wackmack op 20-05-2014 15:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

standardModel schreef op dinsdag 20 mei 2014 @ 15:16:
[...]

Ik kan het niet laten toch eens te reageren. Dit is immers wel een beetje een pot-verwijt-de-ketelgeval ;-)

[...]
Een groot deel van de keten tussen audio drager en luidspreker is... juist, electrisch. Optische interlinks uitgezonderd uiteraard. Nergens had ik het specifiek over geluidsgolven.

Radiogolven hoor je ook niet. Maar op het moment dat jou mobiele telefoon actief zendt in de buurt van slecht afgeschermde audio apperatuur dan ga je wèl geluid horen dat door de radiogolven veroorzaakt wordt.

Er is genoeg analoog electrisch signaal tussen 10 en 30.000 Hz waarvan de audiofiel zou kunnen beweren dat andere electromagnetische straling er een invloed op kan hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masterkale1
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 25-05 00:31
Versteegrob schreef op dinsdag 20 mei 2014 @ 15:56:
Tja, zit wel wat in. Je hebt bluray spelers van 50e en van 2250e en zouden ze beide het zelfde beeld weer geven? https://hificorner.nl/bee...r-bdp-lx91-blu-ray-speler
Onderstaande foto gaat om de wijzer. Een soort AA verhaal op videokaarten

oppo 103

Afbeeldingslocatie: http://i2.photobucket.com/albums/y1/x43x/Hometheater/Oppojaggies.jpg

Ps3

Afbeeldingslocatie: http://i2.photobucket.com/albums/y1/x43x/Hometheater/PS3jaggies.jpg

[ Voor 7% gewijzigd door Masterkale1 op 20-05-2014 17:24 ]

Speakers: Isophon 2x Cassiano`s D 2x FRC-C - 1x FRC-D - 5x top speakers Accuton . Sub: JL audio 113v2, Preamp:Datasat RS20i - Amp: Marantz 2 x MM8077 Cinemike bridged 5/7CH ch - Mediaplayer: Oppo upd-203 Cinemike - Beamer: JVC NX-9 cinemike

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Hangt ook van de tv af (zie ook de vele tv reviews op de frontpage). Daarnaast zou ik niet blij worden van de bovenste wijzer, want die hakt een stuk uit de boog....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masterkale1
Universal Creations schreef op dinsdag 20 mei 2014 @ 17:31:
Hangt ook van de tv af (zie ook de vele tv reviews op de frontpage). Daarnaast zou ik niet blij worden van de bovenste wijzer, want die hakt een stuk uit de boog....
Het gaat om aan te tonen dat er toch verschil zit tussen beide spelers. Verschillen zullen overigens niet snel zichbaar zijn op een 46 inch tv.. Maar ik kijk op een 112inch beamer en daarop zie ik een stuk meer dan mijn tv.

Speakers: Isophon 2x Cassiano`s D 2x FRC-C - 1x FRC-D - 5x top speakers Accuton . Sub: JL audio 113v2, Preamp:Datasat RS20i - Amp: Marantz 2 x MM8077 Cinemike bridged 5/7CH ch - Mediaplayer: Oppo upd-203 Cinemike - Beamer: JVC NX-9 cinemike

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Dat hoeft helemaal geen verschil te maken, want dat hangt er vanaf hoever je van je beeld afzit. Zolang de beeldhoek gelijk is (je zicht evenveel gevuld), is het exact gelijk bij dezelfde resolutie.
Daarnaast: is dit verschil positief? En zo ja, dan is dit ook met een simpele €100 blu-ray te krijgen, want AA is nou niet bepaald ingewikkeld om toe te passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brama
  • Niet online
Volgens mij is dat geen blu-ray speler maar een blurry-speler. Zo kan ik het ook :D

I mentioned it once, but I think I got away with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masterkale1
Oke dus jullie hebben allemaal een blue-ray speler van 60 euro thuis staan? Want voor meer krijg je blijkbaar niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
Htpc :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Die van mij was iets van 100euro van Panasonic. Doet wat ie moet doen, werkt prima samen met mijn Panasonic Plasma TV (want dat maakt wel degelijk uit voor de beeldkwaliteit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masterkale1
Ik ga binnenkort wel ff een test doen met de spullen die ik volgende week heb staan. Het zal dan een shootout worden tussen de oppo 103 cinemike, Popcorn hour A-410 en htpc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Wat ga je dan testen? Want daar ben ik benieuwd naar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:34

franssie

Save the albatross

Enen iewat off-topic maar wel zijdelings rakend aan de lichtgolven/EMgolven discussie: gaaf experiment met geluidsgolven en water, totaal niet relevant maar ... toch met geluid :)

http://www.iflscience.com...amera-make-zigzag-awesome

[ Voor 18% gewijzigd door franssie op 20-05-2014 23:32 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masterkale1
Universal Creations schreef op dinsdag 20 mei 2014 @ 23:30:
Wat ga je dan testen? Want daar ben ik benieuwd naar.
Beeldkwaliteit en audio kwaliteit tussen de spelers met dezelfde content. Originele schijf vs originele rip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
En hoe ga je dat testen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masterkale1
Met de popcorn zal het lastig worden omdat hier geen blue-ray speler inzit. Switchen tussen inputs, kijken of er verschillen waarneembaar/ vast te leggen zijn.
Met geluid blijft het altijd lastig, dat moet je aannemen of gewoon niks van geloven.
Maar ik weet hoe mijn set kan klinken met een goede speler, en momenteel met mijn popcorn hour of htpc kom ik niet in de buurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Zolang je dat niet (dubbel) blind doet is die test toch niet betrouwbaar, dat is al zo vaak aangetoond.

En een bluray speler die AA toepast? WTF? Waarom zou je dat in hemelsnaam willen? Ik ga ervanuit dat als de regiseur van de film waar je naar kijkt wilde dat er een laag AA overheen was gedaan hij al had gezorgd dat dat gedaan was voordat het op het schijfje werd gezet. Het is geen game waarin het beeld gerendered wordt, hij moet het gewoon afspelen.

Verschillen die je kan hebben tussen een goedkope en dure blu-ray speler (waarbij overigens het niet automatisch zo is dat de dure beter is dan de goedkope, en al helemaal niet als we het over extreem dure hebben):
Betere user interface, afstandsbediening, features om hem ook de TV aan te laten sturen/andersom.

Hoeveelheid formaten die hij kan afspelen.

En enige waar beeldkwaliteit bij komt kijken: Als je niet op 1080p kijkt en je beeld geup of downscaled moet worden. Want dan moet hij meer doen dan gewoon pixeltjes doorgeven, dan moet een algorithme de handel aanpassen om een mooi beeld te geven. Maar zolang het 1080p is moet hij niks aan beeldbewerking doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
Masterkale1 schreef op dinsdag 20 mei 2014 @ 17:23:
[...]
Onderstaande foto gaat om de wijzer. Een soort AA verhaal op videokaarten

oppo 103

[afbeelding]

Ps3

[afbeelding]
Leuk, maar wat wil je precies van een blueray speler ? Dat ie het beeld van je blueray uitleest en precies weergeeft wat er op staat of dat ie een eigen interpretatie ervan gaat geven en probeert het beeld te 'verbeteren' ? Zie je eigen voorbeeld, wil je wat er op de schijf staat (Ps3) of wil je wat je speler er van maakt (oppo 103 met een strakkere naald, maar wel een zwart stuk in de boog)

Als het je nl. om het eerste gaat kun je gewoon een speler pakken die het formaat aankan dat je af wilt spelen. Wil je het 2e dan zijn er genoeg duurdere spelers te vinden. En het beeld kun je dan mooier vinden maar eigenlijk is het eerder slechter. (net als met buizenversterkers, juist omdat die niet perfect versterken vinden sommige mensen het geluid mooier)

[removed]

Pagina: 1 ... 82 ... 104 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
~~~[html]Voor HDMI-kabels hebben we <a href="http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1370856">HDMI kabel: 11 euro of 140 euro? Deeltje 2</a>~~~[/html]