zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht # 5 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 81 ... 104 Laatste
Acties:
  • 641.887 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killer
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08-02 16:45

Killer

Hatseflats!

Techneut schreef op woensdag 12 februari 2014 @ 11:27:
Oké, die Wikipedia-site kende ik nog niet. De Engelse Wikipedia die ik via Google onder ogen kreeg vermeldde echter "Electrolytic-Tough-Pitch is a type of Oxygen-free copper"
Uiterst verwarrend dus, want het leidt tot verkeerde aannames. Wel verhelderend overigens die opsomming van klassen van zuiverheid. Nou ben ik geen leek op elektrotechnisch gebied, maar toch kende ik die afkorting ETP nog niet. Goed, een mens is nooit te oud om er wat bij te leren.
Maar volstrekte leken lezen dit ook en die zullen denk ik zoiets hebben van "het zal wel".
Deze laatste discussie zou echter helemaal niet nodig zijn geweest als in plaats van ETP gewoon koperdraad zou zijn genoemd. Daarmee was het duidelijk genoeg.
Niettemin, bedankt voor deze nuttige aanvulling.
Dat is een beetje een lastige om het 'gewoon' koperdraad te noemen. OFC e.d. zijn ook 'gewoon' koperdraad.
Die C aanduidingen zeggen de leek ook niet zoveel. En koperdraad met de meeste verontreinigingen klinkt ook weer zo negatief in de oren van een leek. Vandaar dat ik het bij de wat gangbaardere naam ETC genoemd had, met het idee dat men daar wel op zou zoeken.

Maar achteraf bezien was gewoon koperdraad wel een betere omschrijving geweest of had ik alle krachttermen daar nog achteraan kunnen plakken.
Maar goed dat ik het in dezelfde post dan ook niet over de voor audiotoepassingen zwaar over-the-top variant SSC gehad heb :+

Always be yourself! Unless you can be Batman, then always be Batman!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SED
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-09 21:16
Een heel diepgaand stuk is hier te vinden:
http://www.copper.org/pub...97/12/wiremetallurgy.html

Copyright and left by SED...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Inderdaad een lezenswaardig artikeltje. Merkwaardig, in het betoog overigens niet relevant, dat de auteur koper rekent tot de edele metalen in het rijtje goud en zilver, terwijl wij het hooguit tot halfedel beschouwen. Dat diepgaande vind ik nog wel meevallen, je hoeft geen academicus in de metallurgie of elektrotechniek te zijn om het te begrijpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21-09 12:22
Killer schreef op dinsdag 11 februari 2014 @ 14:30:
[...]

Je kunt inderdaad net zo goed ETP kabel nemen i.p.v. OFC (de eerste wordt trouwens ook vaak verkocht als OFC, geen amateur die het verschil kan controleren), de geleiding van beide varianten is identiek.
Daarom heb ik ook gelijk vraagtekens bij een goedkope kabel die als "OFC" verkocht wordt. Je kunt er redelijkerwijs van uit gaan dat de goedkoopste audiokabel die je kunt vinden géén OFC is. Als dat er wel op staat is dat dus een teken dat de fabrikant het blijkbaar niet zo nauw neemt met specificaties, en dat dus de kans groot is dat hij gewoon rommel probeert te slijten door het een hippe naam te geven.

Nou maak ik me niet zo sappel over het zuurstofgehalte van koper ofzo, maar er wordt zoveel rommel verkocht in kabelland, dat ik dit spul gewoon niet zou vertrouwen. USB-kabels van aluminium waar geen telefoon mee te laden valt, netwerkkabels "CAT5e" met 4 aluminium en 4 stalen aderen die soms nieteens twisted pair zijn... zodra je weet dat het troep is wat je koopt kun je echt alles verwachten.

[ Voor 21% gewijzigd door mcDavid op 12-02-2014 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Helemaal gelijk met die vraagtekens, ook al hoef je absoluut geen OFC, ik benadruk dat nogmaals, het voegt voor audiodoeleinden niets toe, zelfs niet een heel klein beetje. Van binnenuit oxideert echte OFC van de hoogste klasse inderdaad niet. In toepassingen waar het voor wordt gemaakt beantwoordt het dan ook aan de bedoelingen, maar blootgesteld aan de atmosfeer oxideert het net als gewone koper wel terdege. Vergelijk het maar met steriel verpakken, zodra je de verpakking opent is het product niet meer steriel. Je spant dus een heel duur paard achter de wagen.
In het minst erge geval is het gewoon koperdraad. Helemaal niets mis mee, kun je ook gerust gebruiken, maar door die pretenties die dan ook nog loos zijn veel te duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SED
Techneut
je hoeft geen academicus in de metallurgie of elektrotechniek te zijn om het te begrijpen.
Het pakt alle essentiele zaken helder en goed aan. Gelukkig dus geen moeilijk doen om het interessant te doen lijken wat juist in deze aandachtsgebieden nogal eens speelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktf
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19-09 17:16
En nog meer kabel onzin die ik vandaag tegenkwam:
http://www.ebay.co.uk/itm...ECTOR-HI-FI-/181107697352
http://www.ebay.nl/itm/IS...ILE-QUALITY-/150914657916

Allereerst vraag ik me altijd af waarom zulke connectoren zo achterlijk groot moeten zijn. Ik denk dat ze zo niet meer passen in de meeste apparaten waarvoor ze bedoeld zijn.

Vooral die eerste link, daar staat een heel blaatverhaal over cryogene behandeling. Er staat ook nog bij dat dat is om alle thermische spanningen te verwijderen. Ja, tuurlijk, want restspanningen in de behuizing zijn uiteraard van invloed op het geluid :S Nog meer onzin:
Having been through the cryogenic treatment, the molecules of the metal parts become much closer together and the arrangement of molecules becomes even tighter, making the overall structure more stable.

This advances the electric conductivity, speeds up the transmission of signals and provides much greater sense of power.
Jaja, versnelde transmissie en meer krachtgevoel? :S
As to the demagnetization treatment, instead of using the ordinary super magnet method that increases rather than decreases the magnetization effects and thus causes counter-effects, it employs the FURUTECH patented Rope demagnetization by attenuation method that can thoroughly eliminate magnetization and provides the positive effects.
Normale demagnetisatie werkt averechts? Toch interessant, dat de hele industrie het al zo lang fout doet. Gek dat ze dat nooit gemerkt hebben :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hobbit13
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 06-09 07:56
Techneut schreef op woensdag 12 februari 2014 @ 17:21:
Helemaal gelijk met die vraagtekens, ook al hoef je absoluut geen OFC, ik benadruk dat nogmaals, het voegt voor audiodoeleinden niets toe, zelfs niet een heel klein beetje. Van binnenuit oxideert echte OFC van de hoogste klasse inderdaad niet. In toepassingen waar het voor wordt gemaakt beantwoordt het dan ook aan de bedoelingen, maar blootgesteld aan de atmosfeer oxideert het net als gewone koper wel terdege.
Juist het feit dat de kabel ook oxideert in de mantel, geeft een serieus probleem: hoe maak je een goede connectie? Normaal gesproken strip je de kabel, en dan heb je mooi schoon koper dat je ergens onder kunt schroeven, of wat je goed kunt solderen. Als het koper al geoxideerd is, zal je het eerst moeten reinigen, voordat je het kunt vast schroeven of solderen. Slechte contacten zijn een serieus probleem, en geen audiofiele bla-bla.

Het hoeft trouwens echt niet 100% zuurstof-vrij te zijn, maar de vervuiling die je vind bij de meeste eBay kabels, is echt niet optimaal voor audiodoeleinden. Je merkt dan dat het solderen voor geen meter gaat, en je liters flux nodig hebt omdat anders de tin in een bolletje boven op de kabel blijft liggen.
ktf schreef op vrijdag 14 februari 2014 @ 11:20:

Normale demagnetisatie werkt averechts? Toch interessant, dat de hele industrie het al zo lang fout doet.
Het demagnetiseren heeft sowieso helemaal geen effect, wat kan helpen is voorkomen dat magnetische velden zich kunnen opbouwen. Bv bij een platenspeler is het belangrijk dat het plateau magnetisch neutraal is (bv van Zink), zodat het niet zelf een magneet kan worden. Voor je stroomkabels kan het zelfde gelden, oprollen van de kabels tot een mooie spoel kan bv een flink veld veroorzaken. Maar dat voorkom je echt niet door het statische veld van de kabel (dat hoe dan ook miniem is) te demagnetizeren.

M'n Kenwood L01A is grotendeels magnetisch neutraal (alu, hout en plastic) http://www.thevintageknob.org/kenwood-L-01A.html. Dat was toen (1979) hip, maar 5 jaar laten hoorde je er niemand meer over.... hij klinkt wel fantastisch, maar dat heeft vast meer te maken met de goede eindtorren en enorme trafo's :)

[ Voor 29% gewijzigd door Hobbit13 op 14-02-2014 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktf
Hobbit13 schreef op vrijdag 14 februari 2014 @ 11:38:
maar de vervuiling die je vind bij de meeste eBay kabels, is echt niet optimaal voor audiodoeleinden
Het punt is dat er allemaal zwaar overdreven wordt. Je kunt prachtige kabels kopen voor geen geld.

Ik heb van Procab nog nooit enig probleem gehad, ook niet met oxideren. Het hoeft echt niet duur te zijn.
Het demagnetiseren heeft sowieso helemaal geen effect, wat kan helpen is voorkomen dat magnetische velden zich kunnen opbouwen.
Het punt is dat ze hier een factor nemen die dus niet ter zake doet (demagnetiseren) en er heel interessant over doen. Om een of andere vage reden zijn zij de énige die op dit briljante idee zijn gekomen. De rest van de Einsteins in deze wereld zijn dom en weten niks. Typisch HiFi-gelul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ktf schreef op vrijdag 14 februari 2014 @ 11:20:
Allereerst vraag ik me altijd af waarom zulke connectoren zo achterlijk groot moeten zijn. Ik denk dat ze zo niet meer passen in de meeste apparaten waarvoor ze bedoeld zijn.
Omdat je ze andere niet kunt zien! En als je niet kan zien dat je speciale audio connectors hebt, dan klinkt het ook niet meer beter... :F
Vooral die eerste link, daar staat een heel blaatverhaal over cryogene behandeling. Er staat ook nog bij dat dat is om alle thermische spanningen te verwijderen.
Prachtig inderdaad. Als er nou iets is dat thermische spanning produceert, dan is het snel afkoelen! Wil je spanningen verminderen, dan moet je juist heel langzaam afkoelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
[...]
......
Het hoeft trouwens echt niet 100% zuurstof-vrij te zijn, maar de vervuiling die je vind bij de meeste eBay kabels, is echt niet optimaal voor audiodoeleinden. Je merkt dan dat het solderen voor geen meter gaat, en je liters flux nodig hebt omdat anders de tin in een bolletje boven op de kabel blijft liggen.
.........
Ik heb nog nooit zaken gedaan met eBay en zoals ik dit bericht lees lijkt me dit ook niet aanbevelingswaardig. Hoewel ik geen idee heb of dit ook werkelijk schering en inslag is bij deze firma. Ik vind het nl. nog al wat die uitspraak van "meeste eBay kabels". Hoe dan ook, wat je hier beschrijft kan onmogelijk gewoon koperdraad zijn geweest, maar een of andere inferieure legering. En aluminiumdraad solderen met de middelen die voor koperdraad worden gebruikt lukt je namelijk ook nooit, al is het nog zo op alle mogelijke manieren schoon gemaakt. Gebruikelijke concept van oplichterij als het dan wel als gewoon koperdraad wordt aangeboden. Maar let goed op, ik acht het heel goed mogelijk dat ze zich in zulke gevallen met kleine lettertjes op de verpakking indekken waardoor geen verhaal mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Laatst online: 21-09 12:22
Techneut schreef op vrijdag 14 februari 2014 @ 13:46:
[...]
Ik heb nog nooit zaken gedaan met eBay en zoals ik dit bericht lees lijkt me dit ook niet aanbevelingswaardig. Hoewel ik geen idee heb of dit ook werkelijk schering en inslag is bij deze firma. Ik vind het nl. nog al wat die uitspraak van "meeste eBay kabels". Hoe dan ook, wat je hier beschrijft kan onmogelijk gewoon koperdraad zijn geweest, maar een of andere inferieure legering. En aluminiumdraad solderen met de middelen die voor koperdraad worden gebruikt lukt je namelijk ook nooit, al is het nog zo op alle mogelijke manieren schoon gemaakt. Gebruikelijke concept van oplichterij als het dan wel als gewoon koperdraad wordt aangeboden. Maar let goed op, ik acht het heel goed mogelijk dat ze zich in zulke gevallen met kleine lettertjes op de verpakking indekken waardoor geen verhaal mogelijk is.
Ik hoop dat je begrijpt dat eBay niet meer is dan een Internationale marktplaas, en je dus zaken doet met een verkoper en niets met eBay zelf?

Als je een betrouwbare verkoper hebt loop je geen enkel risico, maar als je de goedkoopste aanbieder uit hongkong uitzoekt kan de kwaliteit wel een beetje wisselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:05
Juist het feit dat de kabel ook oxideert in de mantel, geeft een serieus probleem: hoe maak je een goede connectie? Normaal gesproken strip je de kabel, en dan heb je mooi schoon koper dat je ergens onder kunt schroeven, of wat je goed kunt solderen. Als het koper al geoxideerd is, zal je het eerst moeten reinigen, voordat je het kunt vast schroeven of solderen. Slechte contacten zijn een serieus probleem, en geen audiofiele bla-bla.

Koper oxidatie betekent dat een koper groen uitslaat en in waterige omgevingen blauw. Ik moet nog de eerste kabel tegen komen die groen uitgeslagen is in een woonkamer situatie. Als je een kabel stript, dan de delen ontvet je die je gaat verbinden, dan zie ik niet in welk probleem je zou moeten hebben. Een goede plug kun je kopen voor tussen de 5 en 10€, als de delen maar van de connectie massief zijn en niet onderbroken worden door ontsluitingsmateriaal(plastic). Deze zijn dan ook meer dan genoeg: http://www.bax-shop.nl/lu...ggen/product-details.html

Daarbij is het geluid zo goed als het bronmateriaal. Je kunt nog zulke dure meuk kopen maar als je op je digitenne aansluiting naar een live concert gaat zitten luisteren gaan die speciale pluggen niet echt helpen, misschien zelfs wel het erger maken dan het al is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killer

Killer

Hatseflats!

Miki schreef op vrijdag 14 februari 2014 @ 17:08:
[...]
Koper oxidatie betekent dat een koper groen uitslaat en in waterige omgevingen blauw. Ik moet nog de eerste kabel tegen komen die groen uitgeslagen is in een woonkamer situatie.
Dan heb je mazzel gehad. Er zijn een tijd lang kabels verkocht waarvan de (vaak transparante) mantel van een plastic gemaakt was dat, naar ik meende, een zuur afgaf, waardoor de kabel relatief snel (<2 jaar) volledig groen uitsloeg. En dat waren niet alleen maar goedkope kabels. Sommige v/d Hull modellen hadden er ook last van

Afbeeldingslocatie: http://cdn.instructables.com/FG0/5Z6X/GLE1MB93/FG05Z6XGLE1MB93.MEDIUM.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iceman1987
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 21-03 19:01
Wie nog op zoek naar een kabel met een goed prijs kwaliteit verhouding, dit wel een goede. Voor een prijs van 1,07/m is het een koopje.

Deze is wellicht ook een optie

[ Voor 23% gewijzigd door teacher op 15-02-2014 18:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SED
irritant dat de oehlbach geen polariteitsaanduiding heeft. Voor losse kabel die vaak over vele meters getrokken wordt een showstopper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TNW
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19-09 04:51

TNW

SED schreef op zaterdag 15 februari 2014 @ 14:27:
irritant dat de oehlbach geen polariteitsaanduiding heeft. Voor losse kabel die vaak over vele meters getrokken wordt een showstopper.
Als je een beetje creatief bent is er prima mee te werken, gewoon een voltage op de aders zetten, zie je zo wat plus en min is. Het is wel handig ja, want speakers en interlinks(bah) hebben wel degelijk de juiste polariteit nodig ivm mogelijk tegengestelde fase.

Weblog | Straling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SED
Als je een beetje creatief bent is er prima mee te werken,
Dat begrijp ik, en ook je oplossing ligt voor de hand. Alleen zou je voor zoiets geen oplossing hoeven te bedenken. Gewoon een dom product waarvoor alternatieven zijn waar wel over is nagedacht. je moet je dan ook afvragen of er over dit product gezien zijn specifieke toepassing wel is nagedacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het is inderdaad ongelooflijk dom. Waarom niet gewoon een streepje op de kabel, of een randje, oi.d.

En zogenaamde audiofiele kabels hebben dan wél een signaal richting pijltje... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

SED schreef op zaterdag 15 februari 2014 @ 14:27:
Op slechts één van de twee aders staat merk/type etc iedere meter gelabeld, zo kan je de polariteit herkennen. Voor die ene keer per zoveel jaar dat ik mn kabels aansluit, vind ik dat kleine beetje moeite extra geen probleem.

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktf
Vandaag heb ik een extra dunne microfoonkabel (slechts 2.5mm doorsnede, 2x0.14mm²) aan zware mishandeling onderworpen: gemept, gebogen, geplet, overreden, opgeknoopt, 3kg mee getild... Die kabel was met 90 cent per meter helemaal niet bijzonder prijzig, maar hij heeft tot nu toe alles overleeft.

Zodra ik weer een nieuwe interlink nodig heb zal ik die kabel ervoor gebruiken. M.i. de belangrijkste eigenschap van kabel: onverwoestbaarheid. En de specs zijn meer dan goed genoeg om een 100 meter lange interlink mee te maken zonder dat verschil merkt. Paar mooie connectoren erop en het gaat een leven lang mee.

[ Voor 6% gewijzigd door ktf op 17-02-2014 20:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SED
@noes, [qutoe] Op slechts één van de twee aders staat merk/type etc iedere meter gelabeld, [/quote]
Als dat zo is, maar daar staat niets van beschreven bij deze oelbach, dan is het oke.
Polariteitsaanduiding is wel het minste, al is een merkteken op een van de aders per meter wel erg zuinig ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is vast heel dure inkt! 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online
Dat krijg je met demagnetiserende inkt....

https://wren.co/join/Devian

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brama
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Kwam deze toevallig tegen terwijl ik op zoek was naar iets heel anders:

YouTube: EEVblog #29 - Audiophile Audiophoolery

De communicatie tussen Monster Cables en Bluejeans waar hij het over heeft kun je hier vinden: http://www.bluejeanscable.com/legal/mcp/

I mentioned it once, but I think I got away with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sato
  • Laatst online: 21-09 21:37
Iceman1987 schreef op zaterdag 15 februari 2014 @ 13:16:
Wie nog op zoek naar een kabel met een goed prijs kwaliteit verhouding, dit wel een goede. Voor een prijs van 1,07/m is het een koopje.

Deze is wellicht ook een optie
Ik zat er zojuist naar te kijken maar er komen nog 11,90 verzendkosten bovenop (Of je moet voor meer dan €150,- bij die zaak (Media Halle) bestellen, Gaat immers niet via amazon.de zelf.) en dan kom je op €1,365 per meter.

---

Onlangs een 5.0 set van Jamo gekocht (S426 HCS 3) en sindsdien nog zoekende naar een receiver die aan mijn wensen voldoet.
Sinds afgelopen weekend beschik ik echter over een Marantz SR4200 en dus komt de noodzaak voor kabels wat eerder dan verwacht, Naast speakerkabel (1x 1,5m, 2x 2,5m en 2x 5m ongeveer) heb ik ook 2 optische toslink kabels nodig voor mijn DigiTV Decoder, PS3(bluray/dvd/games) deze staan in hetzelfde meubel als de receiver) en een coaxiale S/PDIF nodig voor de PC (Muziek, Zou ook met rca rood/wit kunnen maar dan moet er weer een verloopkabel/plug aan.) deze staat wat verder weg en zou met een kabel van 2 meter net te krap zijn dus 2,5 of 3 meter is wel gewenst.

Nu wil ik altijd graag kwalitatief (zeer) goed spul voor een eerlijke/redelijke prijs en normaal gesproken zoek ik zoiets zelf tot op de bodem uit, Maar daar heb ik momenteel de tijd niet echt voor maar vooral ook geen zin in.
Mijn wensen zijn vrij reëel denk ik, Speakerkabel met aders van 2,5mm doorsnee en van 100% koper.
Alle hulp is zeer welkom, Alvast bedankt.
(Indien mogelijk alles bij 1 winkel voor verzendkosten en gemak, En mocht dit niet thuishoren in dit topic dan graag maar één keer melden (met een link naar waar het wel thuishoort) en dan verplaats ik het.)

Sato Bricks op Rebrickable & Discord voor hulp met Stud.io

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktf
Jammer dat hij zulke grote ogen trekt en er zo overdreven bij moet praten, echt heel betrouwbaar komt het nu niet over, ondanks de equipment die hij daar heeft staan.

Ik kwam nog wat interessants tegen dezelfde richting op: http://www.tomshardware.c...c-audio,review-32894.html

Lekker nuchter artikel met een paar blinde tests van DACs. Conclusie: Anything Above $2 Buys More Features, Not Better Quality. Het lukt niet om systematisch een $2 Realtek codec te onderscheiden van een DAC die het duizendvoudige kost.
Sato schreef op woensdag 26 februari 2014 @ 16:28:
Naast speakerkabel (1x 1,5m, 2x 2,5m en 2x 5m ongeveer) heb ik ook 2 optische toslink kabels nodig voor mijn DigiTV Decoder, PS3(bluray/dvd/games) deze staan in hetzelfde meubel als de receiver) en een coaxiale S/PDIF nodig voor de PC (Muziek, Zou ook met rca rood/wit kunnen maar dan moet er weer een verloopkabel/plug aan.) deze staat wat verder weg en zou met een kabel van 2 meter net te krap zijn dus 2,5 of 3 meter is wel gewenst.
Eigenlijk niet de bedoeling, maar whatever.

TOSLINK
http://www.bax-shop.nl/to...-5-m/product-details.html
of http://www.bax-shop.nl/to...l-3m/product-details.html

Coax
http://www.bax-shop.nl/rc...l-3m/product-details.html

Speaker
http://www.bax-shop.nl/sp...eter/product-details.html
of http://www.bax-shop.nl/sp...eter/product-details.html

Allemaal bij dezelfde zaak. Niet belachelijk goedkoop maar ik heb met ProCab nog nooit gezeik gehad.

[ Voor 45% gewijzigd door ktf op 26-02-2014 16:57 ]

• brama
  • Niet online
ktf schreef op woensdag 26 februari 2014 @ 16:43:
[...]

Jammer dat hij zulke grote ogen trekt en er zo overdreven bij moet praten, echt heel betrouwbaar komt het nu niet over, ondanks de equipment die hij daar heeft staan.
Ik had al heel wat filmpjes van hem gezien waarin hij technische zaken begrijpbaar uitlegt. Ik was het dus al gewend, hij praat inderdaad heel erg eh.. enthousiast :) Aard van het beestje. De rest van zijn filmpjes gaat ook helemaal niet over het debunken van onzin, dit was meer een one-off.

I mentioned it once, but I think I got away with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SannrHerr
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 18-09 09:12

SannrHerr

Furor Teutonicus!

Crosspost: zeer tevreden met mijn kabels van JKE: SannrHerr in "Post hier foto's en specs van je home cinema! Deel 48"

Zwaardtijd, speertijd | Schilden splijten | Windtijd, wolftijd | Eer de wereld vergaat | Geen enkel mens | Zal den ander sparen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Laatst online: 21-09 21:44
Je weet dat je jezelf nu aardig tegenspreekt met je post daar. Eerst zeg je:
Kwaliteit in bekabeling is wel degelijk merkbaar, maar bedragen van duizenden euro's betalen voor 2 kabels van een paar meter slaat werkelijk waar nergens op.
Daarna plaats je dit linkje wat alles over de kwaliteit van kabels ontkracht: http://www.radioworld.com...t-up-in-this-cable/215474
En dan plaats je dit:
Betaalbaar én hoorbaar beter dan de kabels van de rol af met standaard opschroefbare banaanstekers. Helemaal blij. 8)

Single bi-amped aangesloten op mijn versterker. Vollere bas zonder lomp te klinken, rustiger hoog en meer detail over de hele linie. :9~

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SannrHerr

SannrHerr

Furor Teutonicus!

Hoezo spreek ik mezelf tegen? Ik zeg alleen dat het nergens op slaat om absurde hoeveelheden geld uit te geven aan een set kabels.

Dat artikel weerspreekt niet dat er verschil zit tussen hoe kabels klinken, maar wel dat het onzin is om duizenden euro's uit te geven omdat een goedkope kabel net zo goed of zelfs beter kan klinken dan een dure.

Vandaar ook dat ik een paar heb gekocht vanwege de degelijkheid van het gebruikte materiaal en de afwerking: goed geïsoleerde kabel, degelijke pluggen, netjes gesoldeerd en afgewerkt. Niet op basis van superlatieven en holle frasen.
Ik heb betaald voor materiaal en manuren, niet voor sprookjes.

[ Voor 5% gewijzigd door SannrHerr op 02-03-2014 21:10 ]

Zwaardtijd, speertijd | Schilden splijten | Windtijd, wolftijd | Eer de wereld vergaat | Geen enkel mens | Zal den ander sparen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10:10
Die prijzen daar zijn zeker niet slecht! Een stereointerlink met fatsoenlijke kabel en Neutrik RCA's voor 62 euro. Die connectors kosten 16 euro inc. BTW als ik ze los koop 8)7
Even afgezien van of het al dan niet hoorbaar verschil oplevert zijn dat gewoon prima prijzen :)

Ticking away, the moments that make up a dull day

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
SannrHerr schreef op zondag 02 maart 2014 @ 21:09:
Hoezo spreek ik mezelf tegen? Ik zeg alleen dat het nergens op slaat om absurde hoeveelheden geld uit te geven aan een set kabels.

Dat artikel weerspreekt niet dat er verschil zit tussen hoe kabels klinken, maar wel dat het onzin is om duizenden euro's uit te geven omdat een goedkope kabel net zo goed of zelfs beter kan klinken dan een dure.

Vandaar ook dat ik een paar heb gekocht vanwege de degelijkheid van het gebruikte materiaal en de afwerking: goed geïsoleerde kabel, degelijke pluggen, netjes gesoldeerd en afgewerkt. Niet op basis van superlatieven en holle frasen.
Ik heb betaald voor materiaal en manuren, niet voor sprookjes.
Jij beweert dat ze beter klinken dan kabels van de rol met standaardplugjes. Die link geeft aan dat accuklemmen met standaard koperkabel het net zo goed doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 08:57
Waarom zouden die accuklemmen het dan niet beter doen? ik zeg al tijden, koop nou es degelijke accuklemmen, maar niemand trapt erin gelooft me.
waarmee ik wil zeggen, dat onafhankelijk wat we er van vinden, nog steeds niet bekend is wat het verschil maakt, en wat dan de definitie van "beter" is,

dat tesamen zorgt ervoor dat een definitie van een goede kabel niet te geven is.
er is hoogstens iets te zeggen over de bouwkwaliteit, of sommige voor en nadelen van het gebruik van bepaalde materialen of technieken. en dat zegt dan nog niks over of het geluid er beter van wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Centropy
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online

Centropy

Let there be light.

Naar mijn idee als je begint te zwammen alsof het wijn is, ofwel soepeller hoog , strakkere mids en rustigere laag, en dat zou komen door kabels etc, dan kun je zo terug het sprookjesbos in....

Beter 1 hand in de lucht, dan geen hand!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SannrHerr

SannrHerr

Furor Teutonicus!

Universal Creations schreef op zondag 02 maart 2014 @ 22:30:
[...]

Jij beweert dat ze beter klinken dan kabels van de rol met standaardplugjes. Die link geeft aan dat accuklemmen met standaard koperkabel het net zo goed doen.
De kabel van rol is niet per se slecht. Wel was mijn oude kabel aan het oxideren, was deze niet/nauwelijks geïsoleerd en klemden de banaanpluggen niet meer zo goed, etc. Vandaar het verschil.

Het verschil zit 'm niet in directionele kabels, ge-demagnetiseerde bladiebla, etc.

Als ik mijn oude kabel opnieuw zou kopen en deze net zo af zou laten monteren als mijn huidige, zouden ze in theorie hetzelfde moeten (blijven) klinken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktf
Wat pas goeie kabel is, is dit: http://www.thomann.de/nl/sommer_cicada_sod14sw.htm

Pas 20 meter van binnen gekregen. Slechts 2.5mm diameter voor mono gebalanceerd of stereo ongebalanceerd. Ik heb er knopen in gelegd (goed hard aangetrokken), dubbelgevouwen, 3 kilo mee getild, er met een lineaal op geramd en er een week lang met mijn bureaustoel overheen gereden (op een harde vloer vastgetaped)

Behalve dat hij een beetje kronkelig is nu (valt ook reuze mee) doet hij het nog prima. Ik ben er van plan wat mooie interlinks mee te maken, lekker soepel, krijg je overal tussendoor enzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
............ Pas 20 meter van binnen gekregen. Slechts 2.5mm diameter
Aardig stukje proza, ik heb het grinnikend zitten lezen. Alleen één kleinigheid, bedoel je echt "Slechts 2.5 mm diameter"? Want dat betekent een doorsnee van 4,9 mm2. En dat is behoorlijk dik. Een slip of the pen neem ik aan? Komt in ieder geval niet zo erg overeen met "krijg je overal tussendoor enzo".
Edit:
Sorry, ik realiseer me dat dit wellicht de kabeldikte en niet de aderdoorsnee is.

[ Voor 10% gewijzigd door Techneut op 03-03-2014 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
  • Laatst online: 10:10
Techneut schreef op maandag 03 maart 2014 @ 10:48:
[...]
Aardig stukje proza, ik heb het grinnikend zitten lezen. Alleen één kleinigheid, bedoel je echt "Slechts 2.5 mm diameter"? Want dat betekent een doorsnee van 4,9 mm2. En dat is behoorlijk dik. Een slip of the pen neem ik aan? Komt in ieder geval niet zo erg overeen met "krijg je overal tussendoor enzo".
Eh? Een snoertje van 2.5mm dik vind ik toch best dun. Hij heeft het niet over aderdikte hè?

Ticking away, the moments that make up a dull day

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktf
Techneut schreef op maandag 03 maart 2014 @ 10:48:
Sorry, ik realiseer me dat dit wellicht de kabeldikte en niet de aderdoorsnee is.
Oh, de link die ik meegaf heeft geen specificaties: http://shop.sommercable.c...cada-SO-D14-200-0451.html

Aderdwarsdoorsnede 2x0.14mm². Diameter van de totale kabel: 2.6mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09:35

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Wormaap schreef op zondag 02 maart 2014 @ 21:36:
Die prijzen daar zijn zeker niet slecht! Een stereointerlink met fatsoenlijke kabel en Neutrik RCA's voor 62 euro. Die connectors kosten 16 euro inc. BTW als ik ze los koop 8)7
Even afgezien van of het al dan niet hoorbaar verschil oplevert zijn dat gewoon prima prijzen :)
Sowieso, de standaard kabels zijn met Prefer snoeren gemaakt, één van mijn meest favoriete merken van kabels. Niet alleen goed van kwaliteit op audio gebied, maar ook gewoon degelijk en soepel.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killer

Killer

Hatseflats!

engelbertus schreef op maandag 03 maart 2014 @ 00:32:
knip...
waarmee ik wil zeggen, dat onafhankelijk wat we er van vinden, nog steeds niet bekend is wat het verschil maakt, en wat dan de definitie van "beter" is,
Er is wel degelijk bekend wat er verschil maakt en al helemaal op het gebied van audio. Er is namelijk geen verschil. Ja, er zijn verschillen in duurzaamheid, bouwkwaliteit, afwerking, etc. Maar als een kabel voldoende geleidend is en zich volledig lineair gedraagt binnen het audiospectrum dan is er geen verschil in geluidskwaliteit. Het enige dat nog enigszins verschil maakt is de weerstand van de kabel, maar dat vertaald zich in volume verschil. Capacitaire waarden en andere variabelen hebben bij normale waarden ook geen invloed op het geluid, hooguit negatief. Dat is wat we weten en nog niemand heeft kunnen ontkrachten.

De definitie van beter is natuurlijk wel een hele persoonlijke.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21-09 10:05
Het enige dat nog enigszins verschil maakt is de weerstand van de kabel, maar dat vertaald zich in volume verschil.
Dat volume verschil is niet lineair, het volgt (neigt naar) de impedantiecurve. Ik geloof dat je zelfs je crossoverpunt in een filter ermee verschuift.
Het hele ding met die kabel discussie is dat er wel degelijk een verschil is, dat kun je met een liniaal en een binasboekje gewoon aantonen en uitrekenen. De verschillen zijn echter zo klein dat ze niet hoorbaar zijn. Maar het wordt dan wel aangegrepen om de meest fantastische effecten te verklaren. Daarom is de discussie na 50(?) jaar ook nog steeds gaande 8)7
Maar laten we wel correct blijven en niet zelf ook de wetten van de natuur naast ons neerleggen.

Mijn Home Cinema in aanbouw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SannrHerr

SannrHerr

Furor Teutonicus!

ktf schreef op maandag 03 maart 2014 @ 09:48:
Wat pas goeie kabel is, is dit: http://www.thomann.de/nl/sommer_cicada_sod14sw.htm

Pas 20 meter van binnen gekregen. Slechts 2.5mm diameter voor mono gebalanceerd of stereo ongebalanceerd. Ik heb er knopen in gelegd (goed hard aangetrokken), dubbelgevouwen, 3 kilo mee getild, er met een lineaal op geramd en er een week lang met mijn bureaustoel overheen gereden (op een harde vloer vastgetaped)

Behalve dat hij een beetje kronkelig is nu (valt ook reuze mee) doet hij het nog prima. Ik ben er van plan wat mooie interlinks mee te maken, lekker soepel, krijg je overal tussendoor enzo.
:D 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09:35

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

ShittyOldMan schreef op vrijdag 07 maart 2014 @ 01:01:
[...]

Dat volume verschil is niet lineair, het volgt (neigt naar) de impedantiecurve. Ik geloof dat je zelfs je crossoverpunt in een filter ermee verschuift.
Het hele ding met die kabel discussie is dat er wel degelijk een verschil is, dat kun je met een liniaal en een binasboekje gewoon aantonen en uitrekenen. De verschillen zijn echter zo klein dat ze niet hoorbaar zijn. Maar het wordt dan wel aangegrepen om de meest fantastische effecten te verklaren. Daarom is de discussie na 50(?) jaar ook nog steeds gaande 8)7
Maar laten we wel correct blijven en niet zelf ook de wetten van de natuur naast ons neerleggen.
Er zijn verschillen tussen kabel, dat is gewoon een gegeven feit. Ik hoor duidelijk verschil tussen een dropveter snoertje met matige afscherming en een goede prefer met dubbele afscherming. Maar dat verschil zit vooral in ruisniveau en duurzaamheid. En in sommige gevallen kan ik wel wat verschil horen horen kabels, maar dan praat ik weer over de dropveter en een kabel als een prefer, niet over de extreem dure audio-kabels waarover dit topic ooit is begonnen.

Er zijn bij audio-interlinks simpelweg 2 zaken van belang, namelijk afscherming (bepaalt het ruisniveau) en de impedantie. Die laatste moet 75Ohm in het frequentiebereik van 20 Hz tot 20 kHz. Een eenvoudige RG-59 voldoet daar bijvoorbeeld al perfect aan. Het enige nadeel is dat die nogal stug is en door de massieve koperkern vrij kwetsbaar.
Het grote verschil met bijv. een kabel van Prefer is dat de Prefer vaak dunner en flexibeler is, en dus makkelijker in gebruik.

Bij podium-gebruik speelt trouwens nog een ander punt in de kwaliteit van de kabels, namelijk de sterkte van het dialectrum (isolatie tussen kern en mantel). Bij een matige kabel kan heftig bewegen namelijk een spanningspiek veroorzaken doordat lokaal de impedantie sterk veranderd. Een voorbeeld daarvan is wanneer je met een aangesloten kabel (op een microfoon) een zweepslag op de grond geeft, er door de speakers ook een soort zweepslag te horen is die veroorzaakt wordt door het mechanisch veranderen van het dialectrum. Dat effect zie je bij sommige "high-end" kabels ook aangehaald worden, alleen kan dat alleen optreden als je slechte kabels gebruikt die veel bewogen worden. En laten interlinks nou doorgaans juist doodstil liggen.

Het grappige is dat veel van de kabelproblemen prima en relatief eenvoudig op te lossen zijn. Gebruik gebalanceerde interlinks met XLR-connectoren (nagenoeg geen ruis meer) of 75Ohm BNC met RG59 kabels. Gebalanceerde in- en uitgangen zie je nog wel op de betere apparaten, al kosten die erg veel ruimte en lukt het om die reden vaak niet om er veel kwijt te kunnen. BNC is maar iets groter dan RCA en zou wel prima kunnen. Maar dat zie je eigenlijk nooit bij audio-toepassingen, alleen professionele video waar nog analoog gewerkt wordt.
Maar er worden wel allemaal moeilijke kunstgrepen uitgehaald om een inferieure RCA (die nauwelijks kan voldoen aan 75 Ohm impedantie) toch te laten voldoen, met het bijbehorende prijskaartje.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

deepbass909 schreef op vrijdag 07 maart 2014 @ 10:14:
[...]
Er zijn bij audio-interlinks simpelweg 2 zaken van belang, namelijk afscherming (bepaalt het ruisniveau) en de impedantie. Die laatste moet 75Ohm in het frequentiebereik van 20 Hz tot 20 kHz.
Pardon?

Het is voor het audio bereik totaal niet relevant wat de characteristieke impendantie van de kabel is. Dat is alleen relevant voor hoog frequentie signalen, zoals video. Voor laag frequentie signalen als audio doet het geen zier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mieJas
  • Niet online

mieJas

Ja, maar nee.

Een voorbeeld daarvan is wanneer je met een aangesloten kabel (op een microfoon) een zweepslag op de grond geeft, er door de speakers ook een soort zweepslag te horen is die veroorzaakt wordt door het mechanisch veranderen van het dialectrum.
Is dat niet omdat de microfoon op dat moment de trillingen van de kabel opneemt? Als je met je vinger tegen de behuizing of tegen een kabel van een microfoon tikt heb je toch ook datzelfde effect?

Yes, but no.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21-09 10:05
Het effect heet microfonie, dat kan inderdaad een rol spelen bij zeer zwakke signalen en harde klappen op de kabel (zoals dus het slepen met microfonkabels). Bij een lijntje van cd speler naar versterker speelt het geen rol. Maar wederom, omdat het effect bestaat zal er altijd wel iemand zijn die het aanhaalt voor hifi doeleinden.
De karakteristieke impedantie speelt een rol als de lengte van de kabel richting de een kwart golflengte van het signaal gaat. Bij analoge audio signalen speelt dat bij een paar kilometer nog geen rol.

Mijn Home Cinema in aanbouw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killer

Killer

Hatseflats!

ShittyOldMan schreef op vrijdag 07 maart 2014 @ 01:01:
[...]

De weerstandsverschillen tussen goed functionerende kabels zijn extreem klein, bij de gemiddeld in de huiskamer gebruikte lengtes. Het volume verschil (kabels uiteraard vergeleken op hetzelfde systeem) verloopt dan ook volledig lineair. Natuurlijk verloopt het volume verschil over de frequentieband van de gehele installatie niet per definitie lineair en volgt deze soms enigszins de impendantie-curve van de luidspreker (maar niet 1 op 1). Maar het verschil in volgen van die curve tussen kabel A en kabel B is volledig lineair binnen het audiospectrum.
Dus een niet lineair systeem veranderd met het veranderen van de weerstand (niet de impedantie, alhoewel die bij kabel ook lineair is binnen het audiospectrum) lineair.

Ik zie mij graag voorgerekend of uitgelegd hoe dit anders zou zijn.

De weerstand van de luidsprekerkabel kan in theorie uitwerking hebben op het cross-over filter, maar die zijn minimaal bij een goed ontworpen filter. Het verschil in weerstand van een paar tiende van 1 Ohm tussen de verschillende kabels onderling zal een zodanig minimale invloed hebben op een wisselfilter dat het al een uitdaging wordt dit te meten. En ze zijn al helemaal verwaarloosbaar als je nagaat dat de meeste componenten op een wisselfilter vaak een tolerantie van 2% tot 5% hebben. Daardoor zijn 2 wisselfilter onderling al niet 100% identiek (gecorrigeerde wisselfilters met matched onderdelen daargelaten, maar die zijn extreem zeldzaam)
[...]
Er zijn verschillen tussen kabel, dat is gewoon een gegeven feit. Ik hoor duidelijk verschil tussen een dropveter snoertje met matige afscherming en een goede prefer met dubbele afscherming. Maar dat verschil zit vooral in ruisniveau en duurzaamheid. En in sommige gevallen kan ik wel wat verschil horen horen kabels, maar dan praat ik weer over de dropveter en een kabel als een prefer, niet over de extreem dure audio-kabels waarover dit topic ooit is begonnen.
..knip..
Ik doelde op hoorbare verschillen tussen goed functionerende kabels. Tussen een normale dropveter, met normale afscherming en de door jou aangehaalde Prefer kabels, zit geen hoorbaar verschil. Met een beetje mazzel alleen een meetbaar verschil.
Je zou de eerste zijn die het aantoonbaar kon horen dat eventuele verschil.[quote]

[ Voor 4% gewijzigd door Killer op 09-03-2014 00:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Laatst online: 08:57
Killer schreef op donderdag 06 maart 2014 @ 21:36:
[...]

Er is wel degelijk bekend wat er verschil maakt en al helemaal op het gebied van audio. Er is namelijk geen verschil. Ja, er zijn verschillen in duurzaamheid, bouwkwaliteit, afwerking, etc. Maar als een kabel voldoende geleidend is en zich volledig lineair gedraagt binnen het audiospectrum dan is er geen verschil in geluidskwaliteit. Het enige dat nog enigszins verschil maakt is de weerstand van de kabel, maar dat vertaald zich in volume verschil. Capacitaire waarden en andere variabelen hebben bij normale waarden ook geen invloed op het geluid, hooguit negatief. Dat is wat we weten en nog niemand heeft kunnen ontkrachten.

De definitie van beter is natuurlijk wel een hele persoonlijke.
wat ik voornamelijk bedoelde is dat wanneer er al een bepaald effect wordt gehoord, en gedefinieerd kan worden, is dat nog niet gelinked aan een bepaalde kwaliteit of specificatie van een kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoppa!
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 27-07 09:14
nieuws: Neil Young kondigt audiofielen-muziekspeler met driehoekige prismavorm aan

Wie doet er mee? Ik ga een bedrijfje opzetten voor accessoires voor dit apparaat. Ik heb al een magisch doosje ontwikkeld dat hetzelfde gewicht heeft als de speler dat je in je andere zak kunt doen om in balans te blijven. Verder een hoesje voor het apparaat dat storingen uit de ether neutraliseert en een speciale oplader die er voor zorgt dat er alleen schone stroom in de accu komt.

Ik overweeg nog speciale isolatie voor het snoertje naar de koptelefoon om het geluid wat dynamischer te maken en die er ook voor zorgt dat je de plaatsing van de instrumenten beter kunt bepalen, maar daar liggen wel nog wat technische uitdagingen.

Mogelijk speciale handschoenen om dit apparaat te bedienen als je op de fiets zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07:16

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Vergeet de zuiver-koperen-zuurstof-arme USB kabel om het kleinood te vullen. En natuurlijk moet je de PC ook aanpakken met die databestanden, zodat ze zuiver zijn. Mogelijkheden te over!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoppa!
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 27-07 09:14
Ja, misschien moeten we de klanten wel 2 van die USB-kabels aansmeren, omdat alle muziekbestanden natuurlijk eerst door een apparaatje moeten lopen die de bestanden zuivert van alle viezigheid op je computer.

Ik ga even op Priceangels grootschalig USB-hubjes inslaan, rebadgen en verkopen voor € 150,- per stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedr
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 09:32
Hoppa! schreef op maandag 10 maart 2014 @ 10:11:
nieuws: Neil Young kondigt audiofielen-muziekspeler met driehoekige prismavorm aan

Wie doet er mee? Ik ga een bedrijfje opzetten voor accessoires voor dit apparaat. Ik heb al een magisch doosje ontwikkeld dat hetzelfde gewicht heeft als de speler dat je in je andere zak kunt doen om in balans te blijven. Verder een hoesje voor het apparaat dat storingen uit de ether neutraliseert en een speciale oplader die er voor zorgt dat er alleen schone stroom in de accu komt.

Ik overweeg nog speciale isolatie voor het snoertje naar de koptelefoon om het geluid wat dynamischer te maken en die er ook voor zorgt dat je de plaatsing van de instrumenten beter kunt bepalen, maar daar liggen wel nog wat technische uitdagingen.

Mogelijk speciale handschoenen om dit apparaat te bedienen als je op de fiets zit?
LOL! _/-\o_ :+

Pff... wel weer jammer eigenlijk dat er nog steeds zoveel misverstanden/mythes/onwaarheden bestaan over digitale audio. Hoewel het ook dit keer weer leuke discussies oplevert op de frontpage >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.C
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 28-08 22:25

T.C

De PC moet nog speciale PONO enabled USB 3.0

Deze voorkomen dat er vanuit de PC een 25e bit meekomt met alle nare tonen van dien.
De overige storingen kun je wel wegtoveren met dat magische doosje.

Iedereen mag een mening hebben over onderwerpen. Maar het hoeft niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Dave
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19-09 20:27

I'm sorry Dave, I'm afraid I can't do that.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktf
En mensen, we hebben een nieuwe winnaar in de categorie "Best Bedachte Bullshit".

In de reacties van dit artikel: http://www.hypebot.com/hy...show-little-interest.html
Dave99: I am looking forward to it and am actually happy it's not designed to go in your pocket. Even with the best audio player, the infrared emissions/reflections that cause distortion in the audio cable from other things in your pockets (think about it: metal keys, your phone, vitamins containing iron) affect the sound in unacceptable ways. A really good music player should be sitting on the table, NOT buried in your pocket!

Dave99: and before anybody goes there, yes I HAVE a/b tested it
Daar geloof ik dus helemaal nul-komma-niks van :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterpv
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21-09 18:07
@ktf: Idd wat een BS, weer zo'n type die denk dat ie vanalles weet maar waarbij zijn uitspraken in het geheel niet gehinderd zijn door enige kennis van zaken. Ja maar, ik hoor het verschil écht ! Wat zijn jouw hersens goed in het jou laten denken dat je gelijk hebt hè ?!!! :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezus
  • Nu online

Cheezus

Luiaard

Iedereen weet toch wel dat infraroodstraling je speakers stoort? Richt maar eens met je afstandsbediening op een speaker kabel (of beter nog: een interlink), één bak ruis/herrie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tsjimp
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 21-09 21:51
In een eerder topic in Consumentenelektronica Aankoopadvies stelde ik soortgelijke vragen, maar toen werd mij geadviseerd ze hier te stellen. Dus bij deze.

In verband met uitbreiding van mijn geluidsinstallatie, en ter vervanging van mijn huidige ~20 jaar oude luidsprekerkabels, ben ik op zoek naar nieuwe luidsprekerkabels. Ik heb me enigszins ingelezen, en hoewel de meningen nogal uiteenlopen, lijkt er een consensus te zijn dat normale koperen kabels prima zijn, mits ze goed geïsoleerd zijn, en dat een breedte van 2,5~4mm² aangeraden wordt. Op basis hiervan, en een eerdere suggestie in dit topic, zit ik er aan te denken om Procab LS40 kabel aan te schaffen (http://www.bax-shop.nl/sp...eter/product-details.html). Mijn vragen hierover zijn als volgt:

1) Hoewel deze kabel voldoet aan de koper/4mm² eisen, weet ik niet of rest van de kabel (isolatie etc.) van waardige kwaliteit is. Hebben jullie hier meer kijk op?

2) Momenteel bi-amp ik mijn twee frontspeakers op twee verschillende kanalen van dezelfde receiver. Dit wil ik met de nieuwe kabels ook gaan doen. Ik zie echter dat Procab ook de LS440 kabel heeft (http://www.bax-shop.nl/sp...eter/product-details.html), die vier geleiders heeft. Mijn interpretatie hiervan is dat ik deze vier geleiders, hoewel in dezelfde kabel, kan gebruiken om te bi-ampen. Is dit een goede/verkeerde gedachte, en is het beter/slechter om op deze manier te bi-ampen, of kan ik beter twee verschillende kabels à la de LS40 gebruiken?

Daarnaast wil ik bananenpluggen gaan gebruiken om de kabels aan te sluiten, mede omdat ik gelezen heb dat 4mm² eigenlijk te dik is om direct aan te sluiten, en omdat ik het altijd zo'n gepriegel vind om het direct aan te sluiten. Hiervoor wil ik Nakamichi 0534E pluggen gebruiken (http://www.nakamichiplug.com/product-0534E32.html). Mijn laatste vraag is dan ook:

3) Ik weet dat dergelijke pluggen veel gebruikt worden en aangeschaft worden via ebay/marktplaats; zijn dit goede pluggen, of raden jullie iets anders aan?

Hartelijk dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktf
tsjimp schreef op vrijdag 04 april 2014 @ 04:12:
1) Hoewel deze kabel voldoet aan de koper/4mm² eisen, weet ik niet of rest van de kabel (isolatie etc.) van waardige kwaliteit is. Hebben jullie hier meer kijk op?
4mm² is wel vrij dik, nadeel daarvan is dat de kabel weinig flexibel is. Tenzij je exotische speakers (impedantie < 4 ohm) hebt of afstanden van langer dan 10m af moet leggen is 2.5mm² genoeg. Anyway, ik was degene die dat spul aanraadde, ik heb voor microfoonkabels nog nooit problemen gehad met ProCab, dus ik vermoed dat hun speakerskabels ook fijn werken. Qua klank ga je niks merken.
Is dit een goede/verkeerde gedachte, en is het beter/slechter om op deze manier te bi-ampen, of kan ik beter twee verschillende kabels à la de LS40 gebruiken?
Het gebruik van bi-amping is sowieso al discutabel, maargoed. Het probleem hiermee is dat de kabel écht onhandig dik wordt. Ik zou zeggen: LS425. De impedantie die enige overspraak op de kabel merkt (de uitgangsimpedantie van versterker, hoofdzakelijk) is zó laag dat het me onmogelijk lijkt dat je enige last van overspraak kan krijgen. Ik zie dan ook niet hoe het samen verpakken van kabels negatieve invloed kan hebben.

Sterker nog, fabrikanten van kabels met exorbitante prijzen doen precies hetzelfde: http://www.audioquest.com...-speaker-cables/rocket-44
zijn dit goede pluggen, of raden jullie iets anders aan?
Helaas zit er naast spotgoedkope pareltjes ook zwaar overpriced rotzooi tussen. Over specifieke aanbiedingen kan wel iets gezegd worden, maar heel eBay is een beetje weinig precies :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21-09 21:31

Shunt

Boe

ktf schreef op vrijdag 04 april 2014 @ 08:45:
[...]
Het gebruik van bi-amping is sowieso al discutabel, maargoed. Het probleem hiermee is dat de kabel écht onhandig dik wordt. Ik zou zeggen: LS425. De impedantie die enige overspraak op de kabel merkt (de uitgangsimpedantie van versterker, hoofdzakelijk) is zó laag dat het me onmogelijk lijkt dat je enige last van overspraak kan krijgen. Ik zie dan ook niet hoe het samen verpakken van kabels negatieve invloed kan hebben.

Sterker nog, fabrikanten van kabels met exorbitante prijzen doen precies hetzelfde: http://www.audioquest.com...-speaker-cables/rocket-44
4mm is inderdaad aan de zeer dikke kant maar ik heb daar tot nu (zolang je ze niet in buizen weg wilt werken nooit problemen mee gehad.

Maar hoezo is bi-amping een discutabel punt? Bi-wiring is discutabe,l bi-wiring over verschillende kanalen over de zelfde versterker is discutabel. Bi-amping (dus twee versterkers gebruiken dat is volgens mij enkel om bvb meer laag te krijgen uit flinke zware fronts als je receiver niet stevig genoeg is?

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Laatst online: 20-09 23:28
Shunt schreef op vrijdag 04 april 2014 @ 10:03:
Maar hoezo is bi-amping een discutabel punt? Bi-wiring is discutabe,l bi-wiring over verschillende kanalen over de zelfde versterker is discutabel. Bi-amping (dus twee versterkers gebruiken dat is volgens mij enkel om bvb meer laag te krijgen uit flinke zware fronts als je receiver niet stevig genoeg is?
Het punt is dat beide versterkers hetzelfde signaal weergeven. Op beide speaker terminals komt dus precies hetzelfde signaal te staan. Gevoelsmatig zou je denken dat de versterkers het dan "minder zwaar" hebben, alleen versterkers zijn spanningsbronnen en ze gaan daarom net zo goed clippen als anders. Het verschil zou hem wel in ruimere voeding kunnen zitten als je twee losse versterkers zou gebruiken (en daardoor mogelijk iets minder snel clippen), maar in dit geval gebruiken beide versterkers dezelfde voeding.

Kortom, ik denk niet dat het voordeel heeft. Het wordt natuurlijk heel anders als je actief gaat filteren ook, maar dan moet alles op de schop :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Brake_
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10:05
tsjimp schreef op vrijdag 04 april 2014 @ 04:12:
Daarnaast wil ik bananenpluggen gaan gebruiken om de kabels aan te sluiten, mede omdat ik gelezen heb dat 4mm² eigenlijk te dik is om direct aan te sluiten, en omdat ik het altijd zo'n gepriegel vind om het direct aan te sluiten. Hiervoor wil ik Nakamichi 0534E pluggen gebruiken (http://www.nakamichiplug.com/product-0534E32.html). Mijn laatste vraag is dan ook:

3) Ik weet dat dergelijke pluggen veel gebruikt worden en aangeschaft worden via ebay/marktplaats; zijn dit goede pluggen, of raden jullie iets anders aan?

Hartelijk dank!
Wellicht kan je deze pluggen ook overwegen:

http://www.jouwhifi.com/a.../weber-maurer-w-m-bs-516/

Of geldt voor Weber & Maurer hetzelfde 'oude-naam-opgekocht-en-door-chinees-op-plug-geplakt' verhaal?

Ik lees het vaak terug dat het afhankelijk is van de leverancier en productiebatch hoe goed de kwaliteit van de pluggen is. Wat is voor W&M / Nakamichi een goede leverancier?

Dell Vostro 7620 / Intel Core i7 12700H / NVIDIA GeForce RTX 3050 Ti 4GB / 40GB DDR5RAM / Samsung 990 Pro 1TB / Dell WD22TB4 / 2x Dell G2724D / Dell Premier KM900 / Universal Audio Volt 1 / 2x KRK Rokit RP8 G4 / KRK S12.4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Laatst online: 08:39

FeaR

In GoT we trust

Shunt schreef op vrijdag 04 april 2014 @ 10:03:
[...]
4mm is inderdaad aan de zeer dikke kant maar ik heb daar tot nu (zolang je ze niet in buizen weg wilt werken nooit problemen mee gehad.
Kwestie van goede voorbereiding, ik heb hier thuis één buis en daar gaat onder andere 3 maal 2 x 8,54mm2 door en nog wat kabels. Fotootje.
_Brake_ schreef op vrijdag 04 april 2014 @ 14:02:
[...]
Of geldt voor Weber & Maurer hetzelfde 'oude-naam-opgekocht-en-door-chinees-op-plug-geplakt' verhaal?

Ik lees het vaak terug dat het afhankelijk is van de leverancier en productiebatch hoe goed de kwaliteit van de pluggen is. Wat is voor W&M / Nakamichi een goede leverancier?
W&M is volgens mij ook Chinees net als veel andere merken. Maar de kwaliteit is wel constanter dan bij Nakamichi, ikzelf heb al tijden W&M nadat ik wellicht een slechte batch van die Nakamichi in handen had gekregen. ViaBlue heb ik ook nog gehad en die zijn ook zeker aan te raden.

Om mijn Van den Hul heb ik W&M zitten en dat bevalt perfect. Ja, het design en looks is van WBT gejat maar voor de W&M heb ik geen 60 - 90 euro per paar betaalt ;)

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Brake_
  • Laatst online: 10:05
Maar hoe voorkom je dat je een slechte batch in handen krijgt? Of een chinese rip-off van de chinese w&m/nakamichi ;)

Dell Vostro 7620 / Intel Core i7 12700H / NVIDIA GeForce RTX 3050 Ti 4GB / 40GB DDR5RAM / Samsung 990 Pro 1TB / Dell WD22TB4 / 2x Dell G2724D / Dell Premier KM900 / Universal Audio Volt 1 / 2x KRK Rokit RP8 G4 / KRK S12.4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Laatst online: 08:39

FeaR

In GoT we trust

Bij Nakamichi is het altijd de vraag als je via sites als Ebay en Marktplaats gaat bestellen, W&M is volgens mij kwalitatief altijd oké, de mijne haal ik altijd bij Jouw HiFi.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Russel88
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21-09 18:56
Ik weet niet hoe lang je speaker kabels moeten zijn.
Maar zoek op eBay eens naar Choseal. Chinese speakerkabels die betaalbaar zijn en er fraai uit zien. Choseal maakt ook speakerkabels voor Westerse merken, waarbij de prijs dan uiteraard stukken hoger uitvalt.
Ik heb alles van Choseal gekocht, interlinks, spdif en speaker kabels. Vind het een mooi geheel waarbij je niet de hoofdprijs hoeft te betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktf
Sorry mensen, ik moet toch weer even zeuren over de Pono speler. Zie hier: https://www.kickstarter.c...l-rediscovers-music/posts
All products designed by Ayre (since its inception 21 years ago) have no negative feedback. This results in a more natural sound because feedback can only attempt to correct for an error after it has occurred -- clearly an impossibility. If negative feedback actually worked as people claim, then all products would sound the same because the negative feedback would eliminate the errors. But not all amplifiers sound the same, so feedback is clearly not the answer!
Zijn er elektrotechnici hier die ook heel erg verdrietig worden van zo'n lulverhaal? :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Russel88 schreef op vrijdag 04 april 2014 @ 16:47:
Ik weet niet hoe lang je speaker kabels moeten zijn.
Maar zoek op eBay eens naar Choseal. Chinese speakerkabels die betaalbaar zijn en er fraai uit zien. Choseal maakt ook speakerkabels voor Westerse merken, waarbij de prijs dan uiteraard stukken hoger uitvalt.
Ik heb alles van Choseal gekocht, interlinks, spdif en speaker kabels. Vind het een mooi geheel waarbij je niet de hoofdprijs hoeft te betalen.
Die heb ik ook tussen de versterker en luidsprekers liggen, mooie kabels inderdaad, wel even ebay op object wereldwijd zetten anders betaal je alsnog te veel aan een Duitse importeur ;)
zoiets bijv Dit heb ik op @eBay gevonden http://r.ebay.com/OYbafS via @eBay

[ Voor 5% gewijzigd door franssie op 12-04-2014 14:39 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SED
ktf, het ontbreken van neg feedback verhoogt de kans op harmonischen en dat klinkt voor velen nu eenmaal beter.
Neg feedback heeft ook erg negatieve gevolgen als er clipping optreedt. (maar zorgt er tevens voor dat dit later op gaat treden)
Dus, wat onhandige formulering daar maar waarschijnlijk bedoelt voor een ander publiek ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killer

Killer

Hatseflats!

En ik vraag mij oprecht af, of de ingebouwde versterker ook echt 0% feedback heeft. Vanaf de eerste buizenversterkers past men al feedback toe.

Het zou best kunnen, maar het lijkt mij onwaarschijnlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valderrama
  • Nu online
Wow.... Verschillen in audio door netwerkkabels... http://www.hifigasten.nl/...ompany_ethernetkabels/146

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Enorme verschillen zelfs, altijd jammer dat de testmethoden etc zo magertjes beschreven worden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valderrama
  • Nu online
Een reactie van iemand op hun 'review':

"Vriendgasten, Het resultaat verbaasd mij niet. Een mogelijke verklaring is dat een ethernetkabel een soort analoog signaal overdraagt. Immers een 0 wordt herkend aan een lage spanning en een 1 aan een hogere spanning. Te zien op een scoop als een golfvorm. Belangrijk is in hoeverre de isolatie of de geleider het overgangspunt tussen 0 en 1 versmeerd. Of hoe lastig het is voor de receiver van de data om te herkennen waar de overgang zit. Er is nog iets dat ik kortgeleden ontdekte, de lengte van de kabel is van invloed in sommige omstandigheden. Een kabel van 75 cm bleek wel merkbaar beter, maar niet schokkend. terwijl een kabel van 1,5 meter, zelfde merk, type etc. wel degelijk veel beter was. Iets om rekening mee te houden. Ook dat zou meetbaar moeten zijn in de vorm van reflecties in de kabel. Dit verschijnsel kennen we al uit digitale kabels tussen loopwerk/streamer en de dac. Maar een exacte verklaring waarom ethernet kabels verschil laten horen heb ik evenmin. Het blijft voor de verklaring giswerk. Horen is eenvoudig, waarmee weer eens is bewezen hoe superieur de mens is t.o.v. meetapparatuur voor het analyseren van complexe informatie zoals geluid."

Hier staan ook een aantal zeer dubieuze claims in hoor.

Ze hebben zelfs een netwerkkabel getest die een markering heeft voor welke kant de data het beste op moet gaan voor nog beter geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
Mooie link ter referentie dat het menselijk gehoor / psyche onbetrouwbaar is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SED
heel klein onderaan een leuke disclaimer
Natuurlijk bedoelen we 'enorm' in relatieve zin. Echte 'enorme' verschillen krijg je hooguit met nieuwe luidsprekers of versterkers, niet met kabels, want daar zijn de verschillen in absolute zin altijd beperkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie521
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 16-02 10:07
De connectors de op de duurste kabel zitten lijken erg op de connectoren die we op werk gebruiken

Gaat om deze kabel :http://www.hifigasten.nl/nl/webshop/bekijk/chord_indigo_eth_ta_1m/935

en deze connectoren gebruiken wij : http://www.alliedelec.com...tdetail.aspx?SKU=70169695

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hobbit13
Robbie521 schreef op dinsdag 22 april 2014 @ 19:34:
De connectors de op de duurste kabel zitten lijken erg op de connectoren die we op werk gebruiken

Gaat om deze kabel :http://www.hifigasten.nl/nl/webshop/bekijk/chord_indigo_eth_ta_1m/935

en deze connectoren gebruiken wij : http://www.alliedelec.com...tdetail.aspx?SKU=70169695
Prima connectoren, en als zo'n kabel dan 10 euro ipv de gebruikelijke 2 euro zou kosten, zou ik best geloven dat ie beter is. Maar voor 1000 euro weet ik vrij zeker dat het onzin is.

En dat een netwerkkabel invloed heeft op de geluidskwaliteit zou prima kunnen. Veel steamers gebruiken UDP, wat geen enkele vorm van fout correctie heeft. Zo'n stream mag je alleen gebruiken voor MPEG achtige formaten, die een ingebouwde foutcorrectie hebben. Maar als de onwetende audiofiel nu PCM (wav) gaat streamen over UDP, krijg je heel snel hikjes in het geluid. Het is dan natuurlijk ruim handiger om te switchen naar een TCP stream, ipv een netwerkkabel van 1000 eur. Via TCP heeft de netwerkkabel geen invloed op de geluidskwaliteit (hooguit op de latency).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Latency op een kabel van 100m is minder dan een microseconde. Dan heb ik het niet eens over het verschil in latency tussen 2 kabels, want dat zal in de orde van nanosecondes liggen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Niet online
Sowieso zouden audiofielen toch flauw moeten vallen bij een UnshieldedTP kabel?

[ Voor 4% gewijzigd door Roamor op 23-04-2014 09:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Laatst online: 20-09 18:24

heuveltje

KoelkastFilosoof

Hobbit13 schreef op woensdag 23 april 2014 @ 09:03:
[...]

Prima connectoren, en als zo'n kabel dan 10 euro ipv de gebruikelijke 2 euro zou kosten, zou ik best geloven dat ie beter is. Maar voor 1000 euro weet ik vrij zeker dat het onzin is.

En dat een netwerkkabel invloed heeft op de geluidskwaliteit zou prima kunnen. Veel steamers gebruiken UDP, wat geen enkele vorm van fout correctie heeft. Zo'n stream mag je alleen gebruiken voor MPEG achtige formaten, die een ingebouwde foutcorrectie hebben. Maar als de onwetende audiofiel nu PCM (wav) gaat streamen over UDP, krijg je heel snel hikjes in het geluid. Het is dan natuurlijk ruim handiger om te switchen naar een TCP stream, ipv een netwerkkabel van 1000 eur. Via TCP heeft de netwerkkabel geen invloed op de geluidskwaliteit (hooguit op de latency).
Technisch heb je ergens in de verte wel een punt. Uitgaande van een hele reeks if's and but's
Maar die kabels zijn net drie meter lang*. Zelfs de meest waardeloze ccfl utp kabel kan over die afstanden gewoon foutloos data transporteren lijkt me :?

Nog even afgezien van hoe zon kabel in hemelsnaam richting gevoelig zou kunnen zijn, loop ik even vast in het voorstellen van hoe een coaxiale utp kabel er uit zou moeten zien :?

* en zoals ook met stroomkabels ed, hoe zit het dan met de infrastructuur ervoor ?

[ Voor 6% gewijzigd door heuveltje op 23-04-2014 09:32 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
Coaxiaal zal wel meerdere kleine coax kabeltjes betekenen, vier in dit geval. Dat kan op zich prima. Of dat beter is wil ik in het midden laten :). Helemaal bijzonder vind ik de beschrijvingen van het verschil in geluid :+. Je kan binnen audio land gewoon van alles beweren, maakt allemaal niet uit. Bijna niemand die serieus met de ontwikkeling van HIFI bezig is. Wat meer wetenschap en wat minder slap gezwets zou wel goed zijn denk ik :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SED
Robbie521 schreef op dinsdag 22 april 2014 @ 19:34:

18 euro per cat 5 connector is nogal wat.
Waar zit het voordeel in?

Normale prijs voor een knijpconnector: 2 kwartjes..
http://www.utp-kabel.nl/u...-solid-stugge-kabels.html

of: 10 voor 1,50

http://www.netwerkkabel.eu/netwerk-accessoires/connectoren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezus
  • Nu online

Cheezus

Luiaard

Tja, er zit wel wat verschil met een standaard knijpconnectortje:
- Trekontlasting
- Afscherming
- 'Toolless' - draadjes er insteken, dichtklikken en klaar
- kleurgecodeerd
- geschikt voor dikkere aders (meestal gebruikt voor industriële toepassingen)

Voor thuisgebruik is het nogal overdreven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hobbit13
heuveltje schreef op woensdag 23 april 2014 @ 09:26:
[...]

Technisch heb je ergens in de verte wel een punt. Uitgaande van een hele reeks if's and but's
Maar die kabels zijn net drie meter lang*. Zelfs de meest waardeloze ccfl utp kabel kan over die afstanden gewoon foutloos data transporteren lijkt me :?
Dat valt nog wel tegen. Alle computernetwerken zijn er op gebouwd dat er errorcorrectie aanwezig is. Dus fouten worden hersteld (ten koste van wat extra latency (die komt niet door de kabellengte, maar door resend-request)). Bv bij IPTV over UDP zie je best wel eens blokken in het beeld, er zitten natuurlijk ook heel wat kilometers kabel tussen jouw en de provider, maar die blokvorming is ook het gevolg van heel veel bitfouten.

Als ze in de bovengenoemde test daadwerkelijk verschillen konden waarnemen door de kabels te wisselen, hebben ze denk ik verkeerde foutcorrectie e.d. gebruikt. Want in een fatsoenlijk geconfigureerde setup heb je de garantie dat een bestand zonder errors van A naar B gecopieerd kan worden.

De "audiofiele" formaten zoals FLAC zijn nooit ontworpen om te streamen, een paar omgevallen bitjes hebben al een hoorbaar effect. Terwijl je bij MP3 zowat de helft kwijt mag raken voordat er echt problemen ontstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
Ja maar hoorbaar als in glitches / artefacten. Niet zoiets:
Stemmen krijgen meer gewicht in het middengebied, de ruimte tussen de verschillende instrumenten lijkt toegenomen en de emotionele overdracht van de muziek krijgt een enorme zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
Jag schreef op woensdag 23 april 2014 @ 11:58:
Ja maar hoorbaar als in glitches / artefacten. Niet zoiets:
[...]
Dat soort uitspraken zijn inderdaad bij digitale signalen altijd onzin. Als er bij een slechte kabel willekeurig bitjes om zouden vallen resulteert dat in kraakjes/piepjes en niet in dit diepzinnige gezwets :P

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Niet te snel 'onzin' schreeuwen.

Als er relatief weinig fouten optreden, kan het best zijn dat je geen/weinig artefacten hoort, maar wel een kwalitatief slechter geluid.

Ik heb dat met mijn oom meegemaakt. Die was al wat ouder (ongeveer zestig) en kon dus niet de hogere frequentie van bijvoorbeeld > 12kHz horen. Hij had een CD gekopieerd, en merkte dat die slechter klonk dat het orgineel, maar kon niet aangeven waardoor. Ik heb geluisterd, en merkte onmiddellijk de hoog-frequente klikkende artefacten op, die hij simpelweg niet kon horen. Maar hij kon wél horen dat er iets mis was! De minder ernstige artefacten gaven óók een slechtere kwaliteit, hetgeen niet onmiddellijk opviel in de vorm van klikkende geluiden, maar wel de detaillering van de muziek verslechterde.

Een most-siginificant bit die omvalt levert een hoog frequentie klik. Maar een low-significant bit kan het detail verminderen zonder gelijk een overduidelijk artefact te produceren. Als je dan ook nog wat ouder bent, en dus per definitie niet alle hoge frequenties hoort, dan is het dus best mogelijk dat fouten in digitale signalen niet onmiddellijk opvallend zijn, maar wel de kwaliteit verminderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
Zodra mensen komen met :
Stemmen krijgen meer gewicht in het middengebied, de ruimte tussen de verschillende instrumenten lijkt toegenomen en de emotionele overdracht van de muziek krijgt een enorme zet.
blijf ik het toch echt onzin noemen. Ja, je muziek kan slechter klinken maar dat is iets anders als wat al dit soort reviews roepen.

Daarnaast heb jij het al over aardig grote problemen met de muziek die je niet krijgt door een wat goedkoper kabeltje.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje

heuveltje

KoelkastFilosoof

Hobbit13 schreef op woensdag 23 april 2014 @ 11:43:
[...]

Dat valt nog wel tegen. Alle computernetwerken zijn er op gebouwd dat er errorcorrectie aanwezig is. Dus fouten worden hersteld (ten koste van wat extra latency (die komt niet door de kabellengte, maar door resend-request)). Bv bij IPTV over UDP zie je best wel eens blokken in het beeld, er zitten natuurlijk ook heel wat kilometers kabel tussen jouw en de provider, maar die blokvorming is ook het gevolg van heel veel bitfouten.

Als ze in de bovengenoemde test daadwerkelijk verschillen konden waarnemen door de kabels te wisselen, hebben ze denk ik verkeerde foutcorrectie e.d. gebruikt. Want in een fatsoenlijk geconfigureerde setup heb je de garantie dat een bestand zonder errors van A naar B gecopieerd kan worden.

De "audiofiele" formaten zoals FLAC zijn nooit ontworpen om te streamen, een paar omgevallen bitjes hebben al een hoorbaar effect. Terwijl je bij MP3 zowat de helft kwijt mag raken voordat er echt problemen ontstaan.
Helemaal met je eens, tuurlijk kan in een digitaal signaal ook iets misgaan.
Mijn punt was dat dat niet in 3 meter cat5e gebeurd.

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus
  • Nu online

Kluus

Gang is alles

[...]

Maar zoals je al zegt, data loss op digitaal signaal geeft een zeer duidelijk waarneembaar effect (blokken in beeld, stotterent, krassend of geen geluid etc). Kortom, digitaal functioneert of functioneert niet. En in dat laatste geval is het ook voor niet-audiofielen een no-go en hoor je dat overigens ook echt wel bij mp3's. Misschien dat relatief minder fouten in een subtieler kwaliteitsverschil resulteert, maar dan moet het dus nog wel zo consequent en regelmatig zijn dat ik eerder aan andere problemen op het netwerk zou denken dan aan kabel kwaliteit.

Binnenshuis zijn netwerken doorgaans snel genoeg om gewoon protocollen te gebruiken die gebruik maken van TCP, zoals simpele NFS en Samba shares, dus dan heb je dat probleem al helemaal niet.

[ Voor 10% gewijzigd door Kluus op 24-04-2014 11:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktf
Wat een ongelofelijke onzin. FLAC is *juist* ontworpen om streamable te zijn. Zo worden belangrijke gegevens zoals headers (samplerate, bitdiepte etc.) 10x per seconde herhaalt zodat je op elk moment met minimale latency binnen kunt vallen. Een bit die omvalt beïnvloed maximaal 0.1s. Ik kan het weten, want ik ben momenteel degene die de FLAC website onderhoudt en ik stuur zo af en toe nog wel eens een patch in.

MP3 is net zo goed gevoelig voor omvallende bits, dat hoor je ook meteen. Als je de helft kwijt bent is er geen enkele decoder meer die er chocola van maakt. Serieus, roeptoeter je maar wat of hoe kom je hier bij?
Verwijderd schreef op woensdag 23 april 2014 @ 14:08:
Ik heb dat met mijn oom meegemaakt. Die was al wat ouder (ongeveer zestig) en kon dus niet de hogere frequentie van bijvoorbeeld > 12kHz horen.
Je punt is duidelijk, maar iets waar alles boven de 12kHz is weggevallen is geen kleine ingreep meer, dat correspondeert niet met een enkel bitje ofzo. Mij klinkt het in de oren alsof er perongeluk tussendoor geript is naar 32kbit/s MP3, want MP3-encoders gebruiken vaak ook een low-pass. En ja, dan hoor je ook onder de 12kHZ artefacten, dat is zo gek niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het was geen kwestie dat alles boven 12kHz was weggevalen. De muziek klonk normaal. Maar de grote artefacten die ontstonden doordat een most-significant bit omviel, gaven een tik die blijkbaar niet hoorbaar was voor een oudere persoon die geen hoge frequenties kan horen. Eigenlijk wel logisch, want zo'n omgevallen bit is een delta response, en dus hoog-frequent.

Er is was niks verkeerd geript, dit was gewoon een normele 1 op 1 kopie van een CD waarbij leesfouten waren opgetreden. Niks geen mp3 o.i.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktf
Verwijderd schreef op donderdag 24 april 2014 @ 11:34:
Het was geen kwestie dat alles boven 12kHz was weggevalen.
Oh, huh, ik begrijp geloof ik niet hoe ik nu precies jouw vorige post gelezen heb dat ik het zo begrepen heb :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

100% bullshit. Die mensen hebben geen idee hoe de TCP stack in elkaar zit. Zeker ook nooit van OSI layer gehoord.

Als het waar is wat ze zouden zeggen zou een worddocumentje wat ik van mijn NAS haal vol tikfouten moeten zijn na overdracht en zou er ruis in de foto's en films moeten ontstaan door het netwerk.

Als ik een FLACje stream van mijn nas en er zou een bitje omvallen, dan bemerkt de redundancy controle op de netwerkkaart dit en wordt dit razendsnel opnieuw verzonden, nog ruim voordat de buffer van de speler leeg is. Zodra er echt een bitje zou omvallen die daar doorheen zou komen (lijkt me sterk, maar goed) dan heb je te maken met gecomprimeerde audio. Zodra er in een FLAC file een bitje omvalt, dan klopt het gehele datablok niet meer en gaat het geluid zwaar over de flos, of de speler stopt er direct mee.

Zo zijn er nog 100 redenen te vinden waardoor dit bullshit is. Helemaal leuk om te zien dat ze denken te kunnen verantwoorden om een netwerkkabel van 1000 euro aan de laatste meter te hangen voor het afspeelapparaat, maar blijkbaar die honderden kilometers tot de server ergens op internet niets uitmaken. Hetzelfde voor mensen die stroomkabels van 1000 euro gebruiken voor 'schonere' stroom.

Nou mijn hele dak ligt vol met zonnepanelen. Wordt nog wat als ik muziek ga luisteren en er trekt een wolk over, meteen alle dynamiek uit mijn geluid 8)7 8)7 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
Verwijderd schreef op donderdag 24 april 2014 @ 11:34:
Het was geen kwestie dat alles boven 12kHz was weggevalen. De muziek klonk normaal. Maar de grote artefacten die ontstonden doordat een most-significant bit omviel, gaven een tik die blijkbaar niet hoorbaar was voor een oudere persoon die geen hoge frequenties kan horen. Eigenlijk wel logisch, want zo'n omgevallen bit is een delta response, en dus hoog-frequent.
Ik vind het eigenlijk totaal niet logisch, want waarom vallen er alleen most-significant bits om in de hoge frequenties en blijven de lage frequenties wel ok ? Dat er in een filter wat fout gaat waardoor hoge frequenties niet ok meer zijn kan ik makkelijk verklaren, maar niet dat door omvallende bitjes alleen de hoge tonen wegvallen.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje

heuveltje

KoelkastFilosoof

Fairy schreef op donderdag 24 april 2014 @ 11:45:
[...]
100% bullshit. Die mensen hebben geen idee hoe de TCP stack in elkaar zit. Zeker ook nooit van OSI layer gehoord.

Als het waar is wat ze zouden zeggen zou een worddocumentje wat ik van mijn NAS haal vol tikfouten moeten zijn na overdracht en zou er ruis in de foto's en films moeten ontstaan door het netwerk.
Als
Die hoeven ook de TCP stack niet te kennen aangezien ze UDP gebruiken :)
Althans sonos gebruikt dat als ik naar de firewall settings kijk.

[ Voor 7% gewijzigd door heuveltje op 24-04-2014 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus
  • Nu online

Kluus

Gang is alles

Fairy schreef op donderdag 24 april 2014 @ 11:45:
[...]

...
Tsja, deze is hier ook al vaker langs gekomen maar wellicht leuk om weer eens te linken:

http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=130485.0

Gaat over verschillen in USB kabels... |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

redwing schreef op donderdag 24 april 2014 @ 12:11:
[...]
Ik vind het eigenlijk totaal niet logisch, want waarom vallen er alleen most-significant bits om in de hoge frequenties en blijven de lage frequenties wel ok ? Dat er in een filter wat fout gaat waardoor hoge frequenties niet ok meer zijn kan ik makkelijk verklaren, maar niet dat door omvallende bitjes alleen de hoge tonen wegvallen.
Bij een CD hebben we het over .wav's en niet over gecomprimeerde data. Je data punten zijn dus tijd-punten. Als één of enkele punten daar enorm afwijken, heb je dus een plotseling piek (of dal) met een tijdsduur van één of enkele tijdseenheden. Dat is dus per definitie een hoog frequente piek.

Een laag frequente piek duurt veel langer, en vergt dus een hele serie van omgevallen bits naast elkaar.
Pagina: 1 ... 81 ... 104 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
~~~[html]Voor HDMI-kabels hebben we <a href="http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1370856">HDMI kabel: 11 euro of 140 euro? Deeltje 2</a>~~~[/html]