Dat is een beetje een lastige om het 'gewoon' koperdraad te noemen. OFC e.d. zijn ook 'gewoon' koperdraad.Techneut schreef op woensdag 12 februari 2014 @ 11:27:
Oké, die Wikipedia-site kende ik nog niet. De Engelse Wikipedia die ik via Google onder ogen kreeg vermeldde echter "Electrolytic-Tough-Pitch is a type of Oxygen-free copper"
Uiterst verwarrend dus, want het leidt tot verkeerde aannames. Wel verhelderend overigens die opsomming van klassen van zuiverheid. Nou ben ik geen leek op elektrotechnisch gebied, maar toch kende ik die afkorting ETP nog niet. Goed, een mens is nooit te oud om er wat bij te leren.
Maar volstrekte leken lezen dit ook en die zullen denk ik zoiets hebben van "het zal wel".
Deze laatste discussie zou echter helemaal niet nodig zijn geweest als in plaats van ETP gewoon koperdraad zou zijn genoemd. Daarmee was het duidelijk genoeg.
Niettemin, bedankt voor deze nuttige aanvulling.
Die C aanduidingen zeggen de leek ook niet zoveel. En koperdraad met de meeste verontreinigingen klinkt ook weer zo negatief in de oren van een leek. Vandaar dat ik het bij de wat gangbaardere naam ETC genoemd had, met het idee dat men daar wel op zou zoeken.
Maar achteraf bezien was gewoon koperdraad wel een betere omschrijving geweest of had ik alle krachttermen daar nog achteraan kunnen plakken.
Maar goed dat ik het in dezelfde post dan ook niet over de voor audiotoepassingen zwaar over-the-top variant SSC gehad heb
Always be yourself! Unless you can be Batman, then always be Batman!