lutkeveld schreef op maandag 27 januari 2014 @ 01:16:
Interessant topic, ik dacht dat het alleen over kabels ging dus had hem nog nooit aangeklikt
[...]
Het signaal wat door de kabel heen gaat is een samengestelde toon. Die werken elkaar dus niet tegen.
[...]
Een conus oefent sowieso geen invloed uit aangezien het gewoon een stuk papier is.
[...]
Wat? Met een beetje logisch nadenken kan je deze stelling al ontkrachten. Je hoort toch heel vaak dingen tegelijk (drums en stemmen bijv.)?
[...]
Bij bi-wiring gaan er twee dezelfde signalen via twee aderparen naar de speaker. Bij bi-amping gaan er twee verschillende signalen via twee aderparen naar de speaker. Bi-ampen behoeft meer stroom, maar niet twee keer zo veel. Simpel gezegd geef je elke versterker de helft ipv alles aan een versterker.
[...]
Dat is normaal niet het geval aangezien versterkers voor meerdere speaker gebruikt kunnen worden. Bij actieve speakers word wel steeds vaker een HPF toegepast. Als je die cut-off freq achteraf wil instellen heb je een DSP nodig wat lang niet bij alle versterkers aanwezig is.
Ohja: nog een leuke artikeltje over bi-amping, sorry als hij al voorbij is gekomen:
http://sound.westhost.com/bi-amp.htm
- samengestelde toon:
het signaal is resultante van alle tonen gecombineerd volgens mij. de invloed van de conus, die natrilt zorgt dus voor een effect op de spoel van de magneet, die zorgt dus ook voor een weerstand of effect op de kabel, waar de versterker juist een "zuiver" signaal over probeert te vrsturen.. Vooral het laag heeft een groot effect, ten eerste omdat het genereren van dat signaal meer energie benodigd, en daardoor ook, is het effect van de woofer groter ten opzichte van het laag, dit kan elkaar dus beinvloeden. althans. dat is het idee.. in welke orde van grootte je e.e.a. moet bekijken is de vraag.
- hoog en laag tegelijk horen.
wat ik bedoel is dat een speaker met 2 terminals, als het goed is, intern twee gescheiden filters heeft, een voor laag en een voor hoog. als je er dan maar 1 aansluit, komt er alleen hoog of alleen laag uit. wil je niet beide terminals met een apparte kabel ( bi-amp, of bi-wire) aansluiten, dan kun je er een brug over zetten of met een kort kabeltje aansluiten. zon kort kabeltje of metalen plaatje wordt vaak meegeleverd bij speakers die geschikt zijn voor bi-wire of bi-amp.
- bi-wire:
er gaat 1 en hetzelfde signaal vanuit de versterker via 1 paar terminals naar buiten, daar wordt een kabel aangesloten die gesplitst wordt in 2 kabels. die elk naar een van de terminals op de speakers gaan. het effect van de woofer gaat via een van de kabels, en beinvloed zo niet het signaal in de andere kabel.
-bi ampen:
er gaan twee, eventueel verschillende signalen via twe everschillende (eind)versterkers naar de speaker. hierdoor kun je per versterker het vermogen leveren dat per aparte versterker mogelijk is. in princie hoeft elke versterker nu dus minder te doen, maar dat is afhankelijk van hoe de signalen worden verstuurd.
veel eindversterkers hebben volgens mij inderdaad weinig extra functies aan boord, anders dan een signaal versterken.
ik doel met name op receivers, zoals receivers die bijvoorbeeld 7.1 kunnen doen, of 7.2, en per kanaal een eigen versterker hebben, en deze hebben toch vaak wel een dsp. of deze ook daadwerkelijk rekening kunnen houden met bi-ampen en dan alleen het benodigde signaal naar de speaker stuurt , of gewoon het hele signaal, dat weet ik niet. in ieder geval kan bij een audysey inmeting bijvoorbeeld wel het hoog en het laag apart worden bijgeregeld, en daardoor zou het effect ervan dus beter kunnen zijn dan zonder bi-amping. het effect van een woofer op het sgnaal van het hoog is immers op de betreffende kabelaansluiting helemaal niet aanwezig.
of een speaker verder intern nog allerlei actieve zaken doet, daar weten we natuurlijk niets van zonder hem open te maken, en dan nog is he niet mogelijk te weten wat er gedaan wordt.