Killer schreef op zondag 25 augustus 2013 @ 22:20:
Daarnaast overschatten mensen veelal de kwaliteit van hun gehoor en komt een trip naar de audicien vaak als een grote ontnuchtering. Het is maar voor zeer weinigen weggelegd om echt subtiele verschillen tussen apparatuur ook werkelijk bewust te horen (overigens zijn die subtiele hoorbare verschillen altijd grote meetbare verschillen), maar bijna iedereen rekent zich tot die groep van zeer weinigen

Ik denk eerlijk gezegd dat er veel audiofielen zijn die hun hobby gebruiken om zichzelf als "speciaal" te profieleren, enerzijds vanwege hun mooie (dure) installatie (geld, kennis en kunde) en aan de anderzijds met vermeede gehoormatige capaciteiten.
De audiofiele hobby leent hier zich uitstekend voor, want "audiofiele" claims vallen allemaal buiten de bewijslast.
Zelfs al zou je één miljoen mensen, die allemaal claimen gehoormatige capaciteiten te hebben waar een Duitse Herder jaloers op zou zijn, een DBT laten doen (bijvoorbeeld op een vreselijk dure en een goedkope USB-kabel) die resulteert in één miljoen 50/50 resultaten, dan nóg hoef je alleen maar te roepen "Maar IK kan het wél horen", en daarmee is de kous af.
Als (in mijn ogen tamelijk extreem) voorbeeld kan ik een voorval op het forum van
www.computeraudiophile.com noemen. Daar is een meneer actief die met enige regelmaat allerlei zaken claimt. Deze meneer vind het niet prettig om "tegengas" te krijgen, en bestempelt dit regelmatig als "een persoonlijke aanval". Tijdens een discussie waarin het vuur hem pittig aan de schenen werd gelegd (in mijn ogen terecht overigens), en hij het onderspit dreigde te delven hanteerde hij een wel héél bijzondere taktiek:
Hij claimde software ontwikkeld te hebben die, gebaseerd op een wiskundig model,kan voorspelen en verklaren waarom luidspprekerkabels (willekeurig welke kabel) een verschil konden maken, en waarin alle factoren die mogelijk van invloed zijn meegenomen worden. Hij zou hierbij hulp hebben gehad van enkele bevriende natuurkundigen.
Voordat hij verder in discussie zou gaan over het topic-onderwerp vond hij dat de tegenpartij (die vermaldije objectivisten dus) éérst maar eens een gelijkwaardig stukje software moesten produceren waarvoor hij hen drie maanden de tijd gaf. Overigens beweerde hij dat hijzelf er meer dan een jaar aan had gewerkt.
Vragen als: "Laat eens een paar screenshot zien" (bewijs van bestaan) werden "vakkundig" gepareerd met een "Ik ga jullie niet helpen".
Indien deze software werkelijk zou bestaan zou dit een ware revolutie betekenen, want tot op heden (inclusief een 3-jarig research-project door kabelboer Nordost) zijn alle pogingen hiertoe zonder resultaat gebleven, althans niets dat een peer-review kan doorstaan.
Ik heb de beste man in een privé-bericht eens gevraagd of de software ook rekening hield met geometrie en exacte materiaal-samenstelling van de kabel. Als antwoord kreeg ik dat dit inderdaad het geval was.
Gezien de vraagstelling op het forum kan men rustig concluderen dat de beste man geen enkele kennis of kunde heeft aangaande electronica... Hij is (was) overigens wél een programmeur, maar de hele claim is van voren tot achter uit de duim gezogen!
Nogmaals, dit is een extreem voorbeeld, maar het geeft wél aan hoe ver mensen, met name op forums, willen gaan om hun "onbetwistbare stellingen" te verdedigen.
Niet al te lang geleden heeft er in een Nederlands audio-review blad een artikel gestaan dat, onder andere, beweerde dat de reviewer (ik ben zijn naam kwijt, maar ik geloof dat het Duits klonk), een kwaliteits-verschil kon horen tussen rips van verschillende rippers, ondanks het feit dat de rips bit-identiek waren. Ze zouden zelfs elk een eigen en gemakkelijk identificeerbaar karakter hebben.
En dan gaat bij mij het licht uit
Peter
“We are the AudioDrones. Lower your skepticism and surrender your wallets. We will add your cash and savings to our own. Your mindset will adapt to service us. Resistance is futile.”