zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht # 5 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 71 ... 104 Laatste
Acties:
  • 641.722 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10:29
Versteegrob schreef op maandag 25 maart 2013 @ 10:20:
Ik geloof je 100% Brad daarom vind ik het zo raar dat toch zoveel mensen verschillen horen.
Dat ze verschil horen geloof ik meteen hoor. Dat is het probleem niet.
Sommige mensen neem ik daar best serieus.
Dat is dan wel weer een probleem als je je daardoor laat beïnvloeden. Niet doen. Niet lezen.
Het blijft een interessant verschijnsel.
De menselijke psyche, ja. Dat het het geluid op de manier verandert zoals zij het omschrijven is echter gewoon 100% onzin. Het beste is om weg te blijven uit dat soort fora. Of het lezen, om wat te lachen.
en de andere kant toch (zoveel) verschil hoort.
Laat mij één blinde test zien van USB-kabels waar het verschil gehoord/aangetoond werd.

Nickname does not reflect reality

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brama
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Versteegrob schreef op maandag 25 maart 2013 @ 10:20:
Ik geloof je 100% Brad daarom vind ik het zo raar dat toch zoveel mensen verschillen horen. Sommige mensen neem ik daar best serieus. Het blijft een interessant verschijnsel. Het rare is dat de wetenschap hier heel duidelijk is en de andere kant toch (zoveel) verschil hoort.
Ik kan daar in ieder geval bij opmerken: Hoe ouder je wordt, hoe meer je ontdekt dat mensen graag voor de gek gehouden willen worden. Kijk naar reclames; die spelen daar handig op in. Niemand gelooft in de mooie reclamesprookjeswereld, maar het effect werkt wel fantastisch goed.

Die magazines zijn wat dat betreft gewoon één grote reclame. Het gaat altijd over mensen die veel respect afdwingen (komen daarom autoritair over) die zeer overtuigend schrijven wat ze allemaal beleven. En waarschijnlijk horen die mensen ook echt die verschillen. Maar je hoort dus vooral opinies. Fatsoenlijke onderbouwing zul je echter niet vinden.

Als er al een onderbouwing bijstaat, dan is dat van het elfjes-bij-maanlicht-niveau, maar lezers van dat soort bladen hebben er toch geen kaas van gegeten en slikken het dus als zoete koek. Het is wat dat betreft vrij gemakkelijk voor bijna iedereen om erin te tuinen. Die pseudo-wetenschappelijke onzin gaat wat _mij_ betreft dan ook een brug te ver. Maar aangezien je fors moet lappen voor dat soort fratsen, is de schade in aantallen mensen beperkt. Dus maalt er waarschijnlijk niemand echt om.

I mentioned it once, but I think I got away with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SED
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-09 17:20
om toch bij iedere prijsstijging, keer op keer zo’n wezenlijke verbetering te laten horen
Je vraagt je dan af hoeveel stappen er nog mogleijk zijn als ze dat iedere keer weer lukt ;)

Misschien in een keer beginnen met een goede kabel ipv rommel die kennelijk zoveel te verbeteren valt.

Maar latenw e wel wezen.. audio is leuk spoeelgoed. Zoals hierboven al aangegeven werd is het zoeken naar componenten die je installatie kunnen verbeteren, het samen met anderen bezig zijn aan je hobby, het herbeluisteren van je muziek etc etc een leuke en ontspannende bezigheid. Dat mag best wat geld kosten en ieder moet voor zich bepalen waar zijn grenzen liggen.

Wat me dan persoonlijk wel blijft verwonderen is dat ik bij vrijwel elk merk speakers ( incl Topmerken) moeiteloos het verschil hoor tussen met of zonder textielscherm ervoor. Blijkbaar is investeren in kabels wel acceptabel maar het weghalen van een stukje beschermend textiel met aanzienlijke effecten op het geluid niet ... vreemd..

Copyright and left by SED...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
SED schreef op maandag 25 maart 2013 @ 11:45:
[...]
Wat me dan persoonlijk wel blijft verwonderen is dat ik bij vrijwel elk merk speakers ( incl Topmerken) moeiteloos het verschil hoor tussen met of zonder textielscherm ervoor. Blijkbaar is investeren in kabels wel acceptabel maar het weghalen van een stukje beschermend textiel met aanzienlijke effecten op het geluid niet ... vreemd..
Mochten er nog geen audiofiele speaker grillen op de markt zijn: you just struck gold! :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taigu
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:28
Het doel van de mensen achter hifi.nl:
Door de belangstelling in, en het enthousiasme voor, natuurgetrouwe weergave van muziek en film te voeden en te vergroten, slaat Xingo als belangrijkste medium in de Benelux de brug tussen productaanbod en (potentiële) klanten.

Cling to truth and it turns into falsehood. Understand falsehood and it turns into truth.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Laatst online: 01:29
Ik haal ze er ook altijd af voor het luisteren (Mission 753F). Zo zijn de conussen beschermd als ik ze niet gebruik, wat prettig is met katten (of als je kleine kinderen over de vloer hebt).

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12-09 22:26
Handige site voor dit topic http://www.the-paradox.nl/paradox/fouten/nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 10:41
[...]
Inderdaad :) En laat dit ook nog iets zijn dat echt verschil maakt in tegenstelling tot de meeste kabels/gadgets die ze verzinnen.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Taigu schreef op maandag 25 maart 2013 @ 12:16:
Het doel van de mensen achter hifi.nl:
Kan je je afvragen in hoeverre deze mensen deze onzin écht geloven. Ipv alleen maar misbruik te maken van de onwetenheid van goedgelovige mensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taigu
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:28
Dat kunnen ze alleen zelf aangeven, maar wij zullen het nooit horen. Het mag echter wel duidelijk zijn dat de doelstellingen van hifi.nl puur commercieel zijn. An sich niets mis mee, maar het is wel iets om rekening mee te houden bij het lezen van de zogenaamde "reviews".

Cling to truth and it turns into falsehood. Understand falsehood and it turns into truth.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
  • Laatst online: 12-09 22:26
Dit topic lijkt wel door een Tweaker te zijn gestart http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=4716.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
Niet elk rationeel denkend mens is automatisch een Tweaker hè ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Tjsa... In sommige gevallen weet je gewoon zeker dat iemand de onderliggende techniek niet begrijpt.

Digitale overdracht is goed, of het is fout. Er kan geen subtiel verschil zijn, een "0" kan per ongeluk een "1" worden, en uiteraard andersom ook, maar er kan nooit een "0,00089301" of "1,00002863" geregistreerd worden. En toch lees je dingen als:
Heb je bv al eens verschil gehoord tussen een coax of optical digitale interlink ?
Die twee behoren exact hetzelfde door te geven. Een bit die 'omvalt' gaat niet subtiel iets veranderen.

En zo zijn er meer dingen die hoe dan ook niet kunnen kloppen. Eerder noemde ik al het demagnetiseren van CDs en LPs. De eerste werkt optisch (heeft niéts met magnetisme te maken) en de tweede werkt mechanisch (heeft ook niets met magnetisme te maken). Als je dan in alle overtuigdheid praat dat demagnetiseren van die twee nut heeft... dan geef je aan dat je de techniek niet snapt.

Ik hoorde ook wel eens:
Mijn CD speler is zo goed, daarop hoor je ieder krasje!
Euhmmm... Enig idee wat er is opgenomen in de Red Book specificatie voor AudioCD? Juist, cross-interleaved Reed–Solomon code (CIRC) waarmee 2,4 mm spoor (3500 bits) 100% bit-correct is te herstellen. Deels leesbaar oppervlak kan 12000 bits over 8,5 mm spoor bit-correct herstellen. Dus een goed loopwerk/transport mag dus juist niet struikelen over optische foutjes op een CD.

[ Voor 4% gewijzigd door JumpStart op 26-03-2013 11:14 ]

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
JumpStart schreef op dinsdag 26 maart 2013 @ 11:13:
Dus een goed loopwerk/transport mag dus juist niet struikelen over optische foutjes op een CD.
Irritante hierbij is dat een PC loopwerkje van 18 Euro zo'n CD fluitend uitleest op 50+ speed en een dedicated huiskamer CD/DVD/Blu-ray speler dan staat te puffen en steunen. Vaak hoe duurder hoe erger ook nog :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Brad Pitt schreef op dinsdag 26 maart 2013 @ 11:25:
[...]

Irritante hierbij is dat een PC loopwerkje van 18 Euro zo'n CD fluitend uitleest op 50+ speed en een dedicated huiskamer CD/DVD/Blu-ray speler dan staat te puffen en steunen. Vaak hoe duurder hoe erger ook nog :P
Ik zie een gat in de markt:

Men neme een mooie kast/ombouw. Men neme een ARM mini PC'tje (Raspberry Pi, maar dan een tikkie zwaarder), men neme een USB CD loopwerk, een USB media controller (voor de start/stop/next/enz. knopjes) en dan moet er nog even geprogrammeerd worden.
Afbeeldingslocatie: http://www.redferret.net/wp-content/uploads/2012/09/hackberrya10.jpg
Zet een EAC-achtige ripper in de speciale Linux distributie. Er is 1 GB ram, dus een CD moet in z'n geheel (als FLAC) in RAM kunnen, en dan is het: CD erin, even laten rippen, en afspelen richting je DAC via USB.

Als je het dan de Beyond Refecence Mk II noemt, moet dat als hete broodjes over de plank gaan, toch?

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
JumpStart schreef op dinsdag 26 maart 2013 @ 11:41:
[...]
Als je het dan de Beyond Refecence Mk II noemt, moet dat als hete broodjes over de plank gaan, toch?
Goed idee! Ik denk dat Lexicon hier sowieso wel interesse in heeft, werkte voor hen ook prima :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
JumpStart schreef op dinsdag 26 maart 2013 @ 11:41:
[...]
Men neme een mooie kast/ombouw. Men neme een ARM mini PC'tje (Raspberry Pi, maar dan een tikkie zwaarder), men neme een USB CD loopwerk, een USB media controller (voor de start/stop/next/enz. knopjes) en dan moet er nog even geprogrammeerd worden.
Een vortexbox, dat is een linux distributie die automatisch cd's ript naar flac en ze op de (netwerk) schijf zet.
Gebruik mijn oude pc er standaard voor, kan eventueel dubbelbooten naar windows voor de belastingaangifte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
bouwfraude schreef op dinsdag 26 maart 2013 @ 15:12:
kan eventueel dubbelbooten naar windows voor de belastingaangifte.
Vergeet geen Furutech kabels te gebruiken dan hè, wordt je aanslag lager en je besteding voller en dieper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktf
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12-09 12:06
Als je systeem deze tweak nodig heeft is het toch wel slecht gesteld denk ik.

http://www.acousence.de/i...tid=72%3Ahardware&lang=en

Afbeeldingslocatie: http://www.acousence.de/images/stories/GISO_perspektive_klein2.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjtdevries
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-09 15:33
Het mooie is dat steeds meer surround versterkers, TVs en bluray spelers ook een RJ45 port hebben. Daar moet je dus ook overal zo'n kastje voor kopen... KASSA!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-08 01:28
mmm hebbu hebbu :) eens kijken waar wie die vandaan gaan halen!

Zocht er al een poosje na. Wil mijn muziek pc volledig elektrisch gescheiden hebben van mijn netwerk en kijk daar issie.
Waarom ? ach dan heb ik geen aard verschil op mijn utp stekker die dan zo lekker prikkelt als ik er een keer aanzit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezus
  • Laatst online: 13:29

Cheezus

Luiaard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktf
Ray schreef op maandag 15 april 2013 @ 17:22:
ach dan heb ik geen aard verschil op mijn utp stekker die dan zo lekker prikkelt als ik er een keer aanzit
Ehm...? Zou je je elektrische installatie dan niets eens na laten kijken dan? Een potentiaalverschil op de aarde lijkt me geen goed idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedr
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 13-09 21:32
ktf schreef op maandag 15 april 2013 @ 19:15:
[...]

Ehm...? Zou je je elektrische installatie dan niets eens na laten kijken dan? Een potentiaalverschil op de aarde lijkt me geen goed idee?
Jawel joh! Geeft wat extra spanning aan de luisterervaring :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killer
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08-02 16:45

Killer

Hatseflats!

Zocht er al een poosje na. Wil mijn muziek pc volledig elektrisch gescheiden hebben van mijn netwerk en kijk daar issie.
Waarom ? ach dan heb ik geen aard verschil op mijn utp stekker die dan zo lekker prikkelt als ik er een keer aanzit
Even buiten de reden waarom je de 2 gescheiden zou willen hebben, lijkt mij dit apparaat de slechtste optie die je kunt verzinnen. Dit apparaat doet niets anders dan een trafo in de digitale signaalweg plaatsen. Als er iets slecht is voor hoogfrequente digitale signalen, dan is het wel een trafo. Misschien heb je de bende dan wel electrisch gescheiden, maar je jitter fietst de pan uit uit en je fout-correctie electronica werkt zich een slag in de ronde.

Sluit dan je pc optisch aan, dan ben je pas echt electrisch gescheiden. Een geluidskaartje met een optische uitgang en een optische<->kabel-converter kost je waarschijnlijk ook nog veel minder. 2 vliegen 1 klap!

(PS, het potentiaal verschil wordt heerlijk opgelost op het moment dat je de stekker erin steekt. Dus echt noodzakelijk is het ook niet)

Always be yourself! Unless you can be Batman, then always be Batman!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
@Kiler, vanaf de pc ga ik ook met at&t naar de dac dus daar zit geen electrische verbinding. Het is puur de verbinding van de muziek pc met de server.
Feitelijk heb ik deze niet nodig want ik kan de muziek pc ook bedienen via wifi ( alle muziek staat ook lokaal). Dat had ik ook maar als ik hem dan wil syncen met de server (backup / toevoegen van muziek) is dat erg traag
Nu kan ik natuurlijk als ik dat niet doe de netwerkkabel eruit trekken...maarja ik kan ook een duur kastje kopen :)
Ik stream dus niet over het netwerk, puur syncen met de master server

Kom je trouwens al snel? anders moet ik weer nieuwe flessen whisky halen :)

ps. ben trouwens bezig met een projectje om in ieder geval de m2tech evo op een batterijvoeding te laten draaien en mogelijk de hele muziek pc. Helaas zijn die dingen lastig te importeren en heb ze nog niet in Europa kunnen vinden. Blijft een leuke hobby!

[ Voor 16% gewijzigd door Ray op 15-04-2013 22:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killer
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08-02 16:45

Killer

Hatseflats!

Ray schreef op maandag 15 april 2013 @ 22:08:
@Kiler, vanaf de pc ga ik ook met at&t naar de dac dus daar zit geen electrische verbinding. Het is puur de verbinding van de muziek pc met de server.
Feitelijk heb ik deze niet nodig want ik kan de muziek pc ook bedienen via wifi ( alle muziek staat ook lokaal). Dat had ik ook maar als ik hem dan wil syncen met de server (backup / toevoegen van muziek) is dat erg traag
Nu kan ik natuurlijk als ik dat niet doe de netwerkkabel eruit trekken...maarja ik kan ook een duur kastje kopen :)
Ik stream dus niet over het netwerk, puur syncen met de master server

Kom je trouwens al snel? anders moet ik weer nieuwe flessen whisky halen :)

ps. ben trouwens bezig met een projectje om in ieder geval de m2tech evo op een batterijvoeding te laten draaien en mogelijk de hele muziek pc. Helaas zijn die dingen lastig te importeren en heb ze nog niet in Europa kunnen vinden. Blijft een leuke hobby!
Ik wil eigenlijk in mei afspreken. Contact binnenkort wel even via DM. En maak je niet druk over de Wiskey. Ik neem wel wat lekkers mee als het moet :*)

[ Voor 3% gewijzigd door Killer op 16-04-2013 00:22 ]

Always be yourself! Unless you can be Batman, then always be Batman!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Uhm...

In je router/switch/hub zit (meestal wel?) een isolation transformer per rj45 plug 8)7 .
Tegenwoordig vaak in de pluggen ingebouwd. Google maar eens op rj45 isolation transformer....
En het werkt nog ook...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
Verwijderd schreef op dinsdag 16 april 2013 @ 01:38:
Uhm...

In je router/switch/hub zit (meestal wel?) een isolation transformer per rj45 plug 8)7 .
Tegenwoordig vaak in de pluggen ingebouwd. Google maar eens op rj45 isolation transformer....
En het werkt nog ook...
klopt die zou er inderdaad al in moeten zitten. Heb zelf nog een wat oudere cisco.

Ik denk zelf trouwens dat ik gewoon op de stekker een aarde verschil heb. Dat is ook logisch want niet alle aangesloten apparaten zijn geaard..... moet nog een keer daarvoor groepen trekken. Ik heb utp stekkers met een metalenhuls, dus als ik zowel stekker (aan de huls raak) en apparaat dan kriebelt dat even :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Ray schreef op dinsdag 16 april 2013 @ 07:46:
[...]
klopt die zou er inderdaad al in moeten zitten. Heb zelf nog een wat oudere cisco.

Ik denk zelf trouwens dat ik gewoon op de stekker een aarde verschil heb. Dat is ook logisch want niet alle aangesloten apparaten zijn geaard..... moet nog een keer daarvoor groepen trekken. Ik heb utp stekkers met een metalenhuls, dus als ik zowel stekker (aan de huls raak) en apparaat dan kriebelt dat even :)
Ehm, begrijp ik nu goed dat je een gedeelte niet geaard hebt en dat je daarom je muziek-PC en server elektrisch gescheiden wilt hebben ? Volgens mij ben je dan de verkeerde dingen aan het aanpakken :+

Zorg er eerst eens voor dat alles goed geaard is zodat de stromen ook daarheen gaan waar ze heen moeten gaan. Zoals nu krijg je overal al veel meer rare stromen die je muziek kunnen verstoren dan je ooit met die netwerkkabel verbinding zou krijgen (niet te vergeten dat dat netwerk meestal al gescheiden is zoals al is gezegd).

Als ik dit zo hoor zou ik als ik jou was eerst eens op een rijtje zetten wat je nog wilt/moet veranderen en daar een prio aangeven. Minimale dingen aanpassen terwijl er structureel nog dingen fout zitten is nl. niet echt effectief en nogal kosten-ineffectief :)

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktf
redwing schreef op dinsdag 16 april 2013 @ 11:06:
Zorg er eerst eens voor dat alles goed geaard is zodat de stromen ook daarheen gaan waar ze heen moeten gaan.
Een aarde is altijd een veiligheidsmaatregel. Geen aarding hoeft geen enkel probleem te zijn als je apparatuur niet defect is, een aarde is enkel om je te beschermen in het geval er iets kapot is, zodat je niet geëlektrocuteerd wordt.

Echter, blijkbaar loopt er lekstroom over de aarding van de netwerkkabel. Dit duidt dus op een defect in een van de apparaten, want er hoort geen stroom over de aarde te lopen. Blijkbaar zoekt de lekstroom zich nu een weg over via de netwerkkabel.

Ik zou als ik Ray was snel de tijd nemen om uit te zoeken welk apparaat er precies verantwoordelijk is voor de lekstroom en deze repareren. Ook geen stekkerdozen met aarding aansluiten op een stopcontact zonder aarde, want als dat het geval is kan een lekkend apparaat via de stekkerdoos naar de netwerkaansluiting van een ander apparaat lekken. Als de stekkerdoos ook niet geaard is, is vermoedelijk het apparaat met de netwerkaansluiting zelf aan het lekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
Defect is wellicht een groot woord. Het is bekend dat de meeste pc kasten indien ongeaard aangesloten vaak ook al een aarde verschil hebben wat je kan voelen door bv de kast en een radiator te gelijk vast te pakken.
In dit geval is het gewoon bekend wat er nog moet gebeuren. Echter heb ik nog geen tijd gevonden om groepen naar server en desktop te leggen. De muziek pc is overigens ook niet standaard te aarden (werkt met 2 pins externe voeding) De dune waar het ook bij voorkomt is wel geaard evenals de aangesloten tv. Feitelijk aard ik is dus nu de rest van het netwerk via de dune.... Dan is het niet onlogisch dat je daar even een kriebel bij krijgt :)

als ik de netwerkkabel uit de muziek pc haal is deze dus volledig afgesloten van de rest (usbomzetter heeft eigen 2 pins voeding en digitale verbinding is at&t)

[ Voor 11% gewijzigd door Ray op 16-04-2013 18:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
ktf schreef op dinsdag 16 april 2013 @ 11:18:
[...]

Een aarde is altijd een veiligheidsmaatregel. Geen aarding hoeft geen enkel probleem te zijn als je apparatuur niet defect is, een aarde is enkel om je te beschermen in het geval er iets kapot is, zodat je niet geëlektrocuteerd wordt.
............
Dat klopt zonder meer bij de meeste audio apparatuur en heel veel gewone elektrische apparaten.
Maar hier worden netwerkkabels betrokken in de discussie en dan komen daar automatisch computers bij te kijken. En daar speelt toch echt iets anders mee wat veel leken niet schijnen te weten, nl. het netspanningsfilter dat zich in vrijwel elke PC bevindt. En via de zich daarin bevindende condensatoren staat per definitie altijd de halve netspanning op de metalen kast als je deze niet aardt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 12:38

Zoals al vermeld wordt: RJ45 CAT5/6 EIA568 10/100/1000BASE/T is altijd galvanisch gescheiden bij iedere aansluiting. Uitzondering is eventueel de afscherming, deze mag dan ook aan een zijde losgekoppeld worden of met een weerstandje van een paar honder ohm aan massa verbonden worden om aarlussen te voorkomen (of gewoon UTP gebruiken en geen STP/FTP :))
Ik heb utp stekkers met een metalenhuls, dus als ik zowel stekker (aan de huls raak) en apparaat dan kriebelt dat even
Dat dus... dat zijn FTP of STP kabels, mocht je bang zijn voor aardlussen en dergelijke rommel gebruik dan gewoon UTP of snij die afscherming en aardingsader door aan een zijde ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Techneut schreef op dinsdag 16 april 2013 @ 23:32:
[...]

Dat klopt zonder meer bij de meeste audio apparatuur en heel veel gewone elektrische apparaten.
Maar hier worden netwerkkabels betrokken in de discussie en dan komen daar automatisch computers bij te kijken. En daar speelt toch echt iets anders mee wat veel leken niet schijnen te weten, nl. het netwerkfilter dat zich in vrijwel elke PC zit. En via de zich daarin bevindende condensatoren staat per definitie altijd de halve netspanning op de metalen kast als je deze niet aardt.
Dit dus, zodra er voedingen bij komen kijken zoals in een PC krijg je gewoon spanningsverschillen op de aarde en kun je lekstromen krijgen op plekken die je niet wil. Je moet hier niet aan grote stromen denken maar wel aan grotere effecten dan je ooit zal krijgen door netwerkkabels. Oftewel gewoon goed aarden, zeker als het je om goed geluid te doen is (voordeel is ook dat je geen schokken meer krijgt als je verkeerde punten vast pakt)

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
ik gebruik inderdaad stp/pimf kabels en daar zal het hem dan ook in zitten :)

Helaas wil mijn gezondheid niet helemaal wat ik wil en vandaar dat ik alle stroom al wel naar een centraal doos het getrokken maar nog niet door naar stopcontacten voor de pc's. Dat is nogal een kruip duw en trek werkje op zolder op zeer slecht bereikbare plaatsen :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktf
Techneut schreef op dinsdag 16 april 2013 @ 23:32:
En daar speelt toch echt iets anders mee wat veel leken niet schijnen te weten, nl. het netspanningsfilter dat zich in vrijwel elke PC bevindt. En via de zich daarin bevindende condensatoren staat per definitie altijd de halve netspanning op de metalen kast als je deze niet aardt.
Kun je dat niet even uitleggen dan, want dat heb ik nog nooit gehoord en kan er ook niks over vinden. Het lijkt me ook erg sterk, want daar is een aarde helemaal niet voor bedoeld, het heet niet voor niks een veiligheidsaarde: als er niets aan de hand is moet er niks mee gebeuren. Het zou wat zijn als mijn 20kW motorvoeding opeens naar de aarde ging lekker omdat er toevallig een netfilter in zit. Ik zie het verband niet.

Dat die condensatoren leeg moeten als je de PC afkoppelt snap ik, heb ik ook wel eens een opdonder van gehad, maar dat heeft toch niks met lekstromen naar de aarde te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezus

Cheezus

Luiaard

Jij hebt het over de condensatoren van een schakelende voeding, dat heeft niets met het netfilter te maken.

Dit is (een voorbeeld van) een netfilter:
Afbeeldingslocatie: http://www.platenspeler.com/background/netfilter/netfilter_belling_lee_schema.jpg

Bedenk je nou eens wat er gebeurd als de aarde niet is aangesloten (ongeaard stopcontact) maar dus wel verbonden is aan het chassis!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikayu
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09-09 12:24

Mikayu

.srt

Let er op wanneer je na een brand niets uitgekeerd krijgt als de inspecteur je installatie ongeaard aantreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Cheezus schreef op woensdag 17 april 2013 @ 19:50:
Jij hebt het over de condensatoren van een schakelende voeding, dat heeft niets met het netfilter te maken.

[afbeelding]

Bedenk je nou eens wat er gebeurd als de aarde niet is aangesloten (ongeaard stopcontact) maar dus wel verbonden is aan het chassis!
Dat is precies wat ik bedoelde. Ik zat even te zoeken naar het schema, maar jij was me voor. Bedankt, we zijn het helemaal eens, het bevestigt mijn opmerking dat dit blijkbaar lang niet aan iedereen bekend is, zelfs niet aan alle technici. Al zullen alle computertechnici hier wel terdege mee bekend zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door Techneut op 17-04-2013 20:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
Mikayu schreef op woensdag 17 april 2013 @ 20:05:
Let er op wanneer je na een brand niets uitgekeerd krijgt als de inspecteur je installatie ongeaard aantreft.
en waar haal je deze wijsheid nu weer vandaan ? Zo nu en dan komt er weer iemand met die stelling terwijl dat compleet onzin is (in Nederland voor particulieren wel te verstaan)

[ Voor 19% gewijzigd door Ray op 17-04-2013 21:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Ik liet die beschouwing van Mikayu dan ook heel bewust buiten beschouwing, want het is inderdaad lariekoek. Mikayu haalt twee zaken door elkaar waardoor het een beetje een klok-en-klepelverhaal wordt. Problemen met brandverzekeringen kunnen optreden als er in de installatie ernstige tekortkomingen worden geconstateerd. Maar dat is een heel ander verhaal en is hier echt helemaal offtopic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktf
Cheezus schreef op woensdag 17 april 2013 @ 19:50:
[afbeelding]
Maar is de aarde in deze tekening dan niet gewoon een directe aansluiting op de nul, aangezien die dezelfde potentiaal als de aarde zou moeten hebben? Ik snap geloof ik niet waarom een voeding nou zo nodig naar de aarde moet lekken, daar is het toch niet voor bedoeld? :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezus

Cheezus

Luiaard

De Y-condensatoren (dat zijn de condensatoren tussen Fase/Nul en aarde) in het filter zijn bedoeld om stoorsignalen af te voeren naar aarde.
De aarde in de tekening is in het geval van een ongeaard stopcontact echter nergens aan verbonden, alleen het chassis. Bedenkt voor het gemak even dat C3 en C4 in het schema 2 weerstanden van 1M zijn, als de aarde niet is aangesloten komt op dit punt dus de halve netspanning te staan.
Als je nu dit punt (je behuizing) en de verwarming vastpakt (of een geaard apparaat en de mantel van een FTP/STP kabel waar deze discussie mee begon) dan zit jij zelf met een condensator aan de fase :)
De impedantie van deze condensator is voor de netfrequentie heel er hoog, maar er gaat dus wel een kleine (maar goed voelbare) lekstroom lopen.

En nu koffie :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
ktf schreef op donderdag 18 april 2013 @ 06:35:
[...]

Maar is de aarde in deze tekening dan niet gewoon een directe aansluiting op de nul,.....
Nee, het is echt het gestel (de kast dus en daarmee de aardaansluiting) van de computer. De nul kan niet, want dan ben je afhankelijk van hoe de stekker in het stopcontact zit.

Het fenomeen is heel bekend in de computerwereld en het weergegeven schema is daar ook heel bekend.. Menigeen klaagt over de prik die hij/zij voelt bij een niet geaard systeem. Vroeger toen het nog vrij gebruikelijk was om computers via de netwerkkaarten direct met elkaar te verbinden sneuvelde niet zelden een netwerkkaart als de aarding ontbrak. Blijkbaar waren deze toen nog niet galvanisch gescheiden, wat tegenwoordig wel het geval is. Aarding (maar dan wel goed) loste dit eenvoudig op, evenals soms gebrekkig functioneren van zo'n verbinding.

Los hiervan, als ergens een snoer met randgeaarde stekker aan zit, dan is dit niet zomaar voor de aardigheid. En dit alles is geen lekenbabbel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktf
Cheezus schreef op donderdag 18 april 2013 @ 07:49:
De Y-condensatoren (dat zijn de condensatoren tussen Fase/Nul en aarde) in het filter zijn bedoeld om stoorsignalen af te voeren naar aarde.
Ah, check, en de storingen kunnen op de aarde natuurlijk weinig kwaad. Duidelijk.
komt op dit punt dus de halve netspanning te staan.
Wat ik in eerste instantie ook raar zou vinden, in principe is die spanning dodelijk, maar er loopt natuurlijk vrijwel geen stroom (anders zou de aardlekschakelaar ook in werking treden. Ik vraag me alleen wel af, kun je om deze reden geen aardlekschakelaar toepassen in bijvoorbeeld een datacentrum? Bij een voeding van 500W kan je je dit misschien veroorloven, maar allicht dat je bij een hele stop (16A, in een datacentre misschien 25A of 32A) aan netvoedingen er toch wat teveel lekstroom gaat lopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Die condensatoren zijn van dusdanig lage capaciteit dat de stromen bij aanraking verre van gevaarlijk zijn. Hooguit een beetje vervelend als je toevallig gelijktijdig metalen delen van de PC en b.v. de radiator van de cv aanraakt, het prikt dan een beetje. Maar niettemin, ze zijn er die condensatoren, ik ga je niet voorrekenen hoe hoog die stromen maximaal kunnen zijn, daar ben je zelf wel toe in staat, de capaciteit staat immers vermeld in het schema.

Je haalt er een aardlekschakelaar bij, maar die is totaal niet aan de orde. Het gaat om geringe hoogfrequente stoorspanningen die continu optreden en die dus ook continu gefilterd moeten worden zodat ze niet op het openbare elektriciteitsnet terecht komen. Daar gaat het om, niet om een noodzaak tot afschakelen door een aardlekschakelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktf
Techneut schreef op donderdag 18 april 2013 @ 23:24:
Maar niettemin, ze zijn er die condensatoren, ik ga je niet voorrekenen hoe hoog die stromen maximaal kunnen zijn, daar ben je zelf wel toe in staat, de capaciteit staat immers vermeld in het schema.
Nee, dat kan niet zonder meer, want ik heb geen idee hoeveel storingen er uit een normale computer PSU komen die gefilterd moeten worden. De stroom wordt bepaald door wat er aan het systeem wordt aangeboden, niet de waarde van de condensatoren.
Je haalt er een aardlekschakelaar bij, maar die is totaal niet aan de orde.
Nee, maar dan mag ik het toch wel vragen? Gewoon, een open vraag, dit is blijkbaar geen probleem voor huishoudens maar misschien wel voor datacenters? Is dit dan wat ervoor zorgt dat geluidsapparatuur vaak zoveel problemen hebben met aarding e.d.?

[ Voor 6% gewijzigd door ktf op 19-04-2013 00:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezus

Cheezus

Luiaard

http://www.dicks-website.eu/compleximp/

50 Hz en 2.2 nF geeft een impedantie van ~1,5Mohm. Los van verstoringen heb je dus 115 v / 1,5 Mohm = 80 uA lekstroom als we storingen buiten beschouwing laten.
Met 400 netfilters kom je dan aardig in de buurt van 30 mA lekstroom en zal je aardlek wel een keer aangesproken worden.

In de praktijk heb je natuurlijk altijd spikes op de voeding (anders heb je dat filter niet nodig), hoeveel stroom daarmee afgevoerd wordt hangt compleet af van de praktijksituatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
ktf schreef op vrijdag 19 april 2013 @ 00:30:
[...]

Nee, dat kan niet zonder meer, want ik heb geen idee hoeveel storingen er uit een normale computer PSU komen die gefilterd moeten worden. <knip>
Die stoorspanningen zijn van uiterst laag niveau. Wat ik bedoelde was de netspanning 230V 50 HZ en de lekstromen door die condensatoren die daarbij ontstaan De open spanning op het ongeaarde gestel is 115 V, maar zodra het wordt aangeraakt, bij gelijktijdige aanraking van b.v. de cv-radiator, keldert die spanning meteen omlaag tot bijna nihil. Stroompjes door de stoorspanningen vallen daarbij totaal in het niet.

In datacentra is alles gewoon heel degelijk geaard. Maar ook daar zijn de verhoudingen eender, de 50 Hz lekstromen zijn ook daar zo laag dat aanspreken in gezond bedrijf van aardlekschakelaars totaal niet aan de orde is en ook daar zijn die filters gericht op hogere frequenties bij heel lage spanningen.

Edit:
Cheezus, op zich een juiste opmerking, maar met 400 apparaten in een datacentrum zullen deze vast een zeker over verschillende groepen zijn verdeeld met elke groep z'n eigen aardlekschakelaar.

[ Voor 9% gewijzigd door Techneut op 19-04-2013 11:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezus

Cheezus

Luiaard

Zou je denken? ;)

Ik probeerde ook duidelijk te maken dat onder normale omstandigheden een netfilter (of 10) er niet voor zorgt dat een aardlek eruit gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kain_niaK
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08-01 20:46

Kain_niaK

Mijn hobby is niet werken

Ik heb een fantastische video gevonden die live laat zien wat het verschil is wanneer je van analoog naar digitaal gaat en terug naar analoog. Het is een video van een ontwikkelaar op Xiph.org die aan Ogg Vorbis heeft gewerkt en het staat op het youtube kanaal van Image-Line (FL Studio en Belgische trots)

Echt een aanrader! Naast dat oude 1 uur durende filmpje over audio mythes dat ik al vaak hier gepost heb is dit het beste filmpje wat ik ooit gezien heb. Ik heb zelfs nog dingen bijgeleerd of in ander perspectief gezien.

Kijken dus, tenzij je al een audio engineer bent.
Monty at Xiph presents a well thought out and explained, real-time demonstrations of sampling, quantization, bit-depth, and dither on real audio equipment using both modern digital analysis and vintage analog bench equipment.

Hoort bij dit artikel --> http://people.xiph.org/~xiphmont/demo/neil-young.html

:)

Oh en Monty heeft ook al een keer in een video een overzicht gegeven van 60 jaar audio en video.
Met live voorbeelden, bv opeens hoort je zijn stem in 8Khz en dan in stapjes omhoog tot 48Khz!
Zelfde met video! Erg interessant.

Kijken dus! --> http://www.xiph.org/video/vid1.shtml

[ Voor 31% gewijzigd door Kain_niaK op 28-04-2013 01:57 ]

en daar heb ik mijn beroep van gemaakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 11-09 19:31
Kain_niaK schreef op zondag 28 april 2013 @ 01:14:
Ik heb een fantastische video gevonden die live laat zien wat het verschil is wanneer je van analoog naar digitaal gaat en terug naar analoog.
Bedankt voor de tip, heb 'm gekeken. Komt van zijn "24 bit 192 khz is onnodig" verhaal ook nog een video?

Ook nog bedankt voor de vele hilarische quotes en links in deze thread.

[ Voor 9% gewijzigd door JAHRASTAFARI op 28-04-2013 18:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
In mijn zoektocht naar een nieuwe DAC stuit ik op deze site met geweldige, hilarische threads over USB kabels (http://www.computeraudiop...-cable-comparisons-14397/) en USB naar SPDIF convertors (http://www.computeraudiop...onverters-shootout-15327/).

USB kabel:
The AQ Coffee definitely didn't do it for me, though it was a very noticeable improvement compared to the stock cable. The name is very fitting: in my system it was very energetic, detailed and fast cable. The major problem was with the HF which was slightly veiled and had severe decay issues (almost no decay whatsoever). Timbres also suffered compared to the other cables. The result was a cable that was very detailed, but that didn't create a cohesive sound stage, resulting in a dissected sound. Therefore I had hyper-layering and very good placement on sound stage, but the music didn't mesh.

USB naar SPDIF adapter (digitaal naar digitaal):
Not surprisingly, the cheapest Matrix converter was also the poorest performing of the lot. It was the most 'digital sounding', with a lot of digital glare and grain, and the poorest rendition of space - as if the whole air just got sucked out.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
JAHRASTAFARI schreef op zondag 28 april 2013 @ 20:37:
In mijn zoektocht naar een nieuwe DAC stuit ik op deze site met geweldige, hilarische threads over USB kabels (http://www.computeraudiop...-cable-comparisons-14397/) en USB naar SPDIF convertors (http://www.computeraudiop...onverters-shootout-15327/).

USB naar SPDIF:
Not surprisingly, the cheapest Matrix converter was also the poorest performing of the lot. It was the most 'digital sounding', with a lot of digital glare and grain, and the poorest rendition of space - as if the whole air just got sucked out.
THX! ik ben aardig thuis op die site maar had de topic over de usb vergelijking nog niet gezien. Super ga direct achter de BADA aan, hoef ik mijn m2tech niet om te bouwen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masterkale1
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 25-05 00:31
Ik heb gister een vergelijkingstest gedaan tussen 2.5mm2 (ebay kabel) en cardas Golden Cross high end speaker kabel. Hoor je het verschil?? Nou zeker wel, ik was er eerst sceptisch over maar ik ben nu aan het zoeken voor wat betere kabels.

Speakers: Isophon 2x Cassiano`s D 2x FRC-C - 1x FRC-D - 5x top speakers Accuton . Sub: JL audio 113v2, Preamp:Datasat RS20i - Amp: Marantz 2 x MM8077 Cinemike bridged 5/7CH ch - Mediaplayer: Oppo upd-203 Cinemike - Beamer: JVC NX-9 cinemike

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Masterkale1 schreef op maandag 29 april 2013 @ 14:17:
Ik heb gister een vergelijkingstest gedaan tussen 2.5mm2 (ebay kabel) en cardas Golden Cross high end speaker kabel. Hoor je het verschil?? Nou zeker wel, ik was er eerst sceptisch over maar ik ben nu aan het zoeken voor wat betere kabels.
Maar kun je ook onder woorden brengen, wat je dan hoort aan verschil(len)?

Een snelle klik op google levert een cardas Golden Cross kabel treffer op van een dikke 2000 dollar

Ga hier zeker het gebruik van ''goede kabel'' niet lopen ontkrachten, maar voor dit geld wil ik dan toch ook echt een fenomenaal verschil horen, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:30
Heb je wel een blinde test gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
Die 2.000 dollar voor een kabel, kun je volgens mij beter in betere speakers stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnold
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10-09 20:46
Als de kabel zo'n verschil voor je maakt, moet je misschien ook even kijken naar de rest van je setup, daar zit dan misschien wel een probleem wat door de Golden Cross kabel 'weggewerkt' wordt.
Zeker als zo'n kabel 2000 euro kost moet je toch even goed alle componenten van het systeem nagaan om te zien of er iets anders niet het probleem veroorzaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masterkale1
Niet blind maar mijn vriendin en collega hoorde het ook. Binnenkort meer hierover in de 100.33 review

ff voorproefje

Mijn collega heeft ze zelf ooit eens gekocht voor 700.. dus ik was erg benieuwd

Afbeeldingslocatie: http://i42.tinypic.com/2ntiyix.jpg

Speakers: Isophon 2x Cassiano`s D 2x FRC-C - 1x FRC-D - 5x top speakers Accuton . Sub: JL audio 113v2, Preamp:Datasat RS20i - Amp: Marantz 2 x MM8077 Cinemike bridged 5/7CH ch - Mediaplayer: Oppo upd-203 Cinemike - Beamer: JVC NX-9 cinemike

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masterkale1
Verwijderd schreef op maandag 29 april 2013 @ 14:37:
[...]

Maar kun je ook onder woorden brengen, wat je dan hoort aan verschil(len)?

Een snelle klik op google levert een cardas Golden Cross kabel treffer op van een dikke 2000 dollar

Ga hier zeker het gebruik van ''goede kabel'' niet lopen ontkrachten, maar voor dit geld wil ik dan toch ook echt een fenomenaal verschil horen, toch?
Het geluid leeft meer. Meer stereobeeld, betere onscheiding instrumenten waardoor meer details naar voren komen. Erg lastig te omschrijven maar het live gevoel is er gewoon meer,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11:11
Ik zou dan zoeken naar een kabel die de galm wat afzwakt....... ;)

Mijn Home Cinema in aanbouw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Masterkale1 schreef op maandag 29 april 2013 @ 15:14:
Niet blind maar mijn vriendin en collega hoorde het ook. Binnenkort meer hierover in de 100.33 review
Misschien is het slim om eerst eens een kabel van een (paar) tientje(s) te proberen ? Er kan nl. best verschil zitten tussen de verschillende kabels aangezien het hier over een analoog signaal gaat, alleen als jij zo'n duidelijk verschil hoort zijn of je vorige kabels heel erg slecht of vervormen die golden cross kabels van je het geluid juist (en dan op zo'n manier dat jij het beter vindt klinken)

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masterkale1
ShittyOldMan schreef op maandag 29 april 2013 @ 15:31:
Ik zou dan zoeken naar een kabel die de galm wat afzwakt....... ;)
Hahah nou op de foto heb ik de gordijnen verschoven Ik heb ook nog een kleed liggen en groot schilderij. Het moet wel leefbaar blijven en reeel. Wie past geheel zijn woonkamer aan om de accoustiek te verbeteren???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masterkale1
redwing schreef op maandag 29 april 2013 @ 15:39:
[...]

Misschien is het slim om eerst eens een kabel van een (paar) tientje(s) te proberen ? Er kan nl. best verschil zitten tussen de verschillende kabels aangezien het hier over een analoog signaal gaat, alleen als jij zo'n duidelijk verschil hoort zijn of je vorige kabels heel erg slecht of vervormen die golden cross kabels van je het geluid juist (en dan op zo'n manier dat jij het beter vindt klinken)
Het kan zijn dat kabels van 10-15 euro per meter net zo goed klinken, geen idee. Die had ik niet voor handen. Ik heb getest met de kabels die de meeste consumenten gewoon kopen. De factor is wel dat je speakers wel van goede huizen mogen komen. Met speakers van 300-400 euro ofzo zal het verschil ook kleiner worden.

Afbeeldingslocatie: http://i44.tinypic.com/167l0u0.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
Masterkale1 schreef op maandag 29 april 2013 @ 15:40:
[...]

Hahah nou op de foto heb ik de gordijnen verschoven Ik heb ook nog een kleed liggen en groot schilderij. Het moet wel leefbaar blijven en reeel. Wie past geheel zijn woonkamer aan om de accoustiek te verbeteren???
uuuh ik :) heb het hele plafond laten behandelen en ben nu bezig met de wanden en overige maatregelen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• servies
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 13-09 20:55

servies

Veni Vidi Servici

Basekid schreef op maandag 29 april 2013 @ 14:38:
Heb je wel een blinde test gedaan?
Let me guess...
Het ging iets van:
"En... luister, nu heb ik die nieuwe belachelijk dure kabels er aan gehangen en je hoort meteen het verschil... Hoor jij dat verschil ook?"
Collega: "Ja absoluut..." (denkend: "Hoe kom ik nou van die peperdure kabels af zonder er te veel op verliezen")
Vriendin: "Ja hoor... echt een gigantisch verschil" (denkend: "Als ik het nou weer ga ontkennen hebben we weer 2 weken ruzie... laat ik 'm maar een keer gelijk geven, dan is hij ook weer blij....")...
Masterkale1 schreef op maandag 29 april 2013 @ 15:40:Hahah nou op de foto heb ik de gordijnen verschoven Ik heb ook nog een kleed liggen en groot schilderij. Het moet wel leefbaar blijven en reeel. Wie past geheel zijn woonkamer aan om de accoustiek te verbeteren???
Proest... je komt al een behoorlijk eind in de buurt. M'n vrouw zou dit absoluut niet tolereren...
Ray schreef op maandag 29 april 2013 @ 15:55:
uuuh ik :) heb het hele plafond laten behandelen en ben nu bezig met de wanden en overige maatregelen ;)
Ray: jij bent de uitzondering die de regel bevestigt... :+

[ Voor 15% gewijzigd door servies op 29-04-2013 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Killer schreef op zondag 24 maart 2013 @ 21:50:
[...]

En ook het inspelen van luidsprekers\koptelefoons is grotendeels onzin. Spreekspoelen hoeven niet eerst in te lopen, want een spreekspoel zit 'vrij' in zijn beweegbare ruimte. Conussen zijn stijf en dat wil je graag zo houden, dus die zijn gemaakt om zo min mogelijk te veranderen over tijd. Blijft over de ophanging van de conus. Bij luidsprekers gebeurt dat aan de buitenrand in de meeste gevallen met rubber of papier of stof en aan de achterzijde met papier of stof. Hooguit bij paieren en stoffen ophangingen kan de soepelheid iets oplopen de eerste paar minuten, maar dan heb je het ook wel gehad.

Dus als het inspelen al zin heeft, dan is het met een uurtje ook wel gebeurt. Daarnaast kun je nog redeneren dat als inspelen echt zo noodzakelijk was de fabrikant wel een eenduidige manier zou specificeren. Met bepaalde tonen en voor een bepaalde tijd. Er wordt hooguit wat gezegd over tijd, maar niets over de juiste tonen en bij welk volume e.d.

Ook bij luidsprekers\koptelefoon is inspelen grotendeels gebaseerd op gewenning van de luisteraar.
Kabels inspelen geloof ik niet in, maar speakers wél. Ik heb ook van B&W t.a.v. vervangen van tweetercones (voor een kennis) het advies gekregen om 24 uur in te laten spelen alvorens te beoordelen. De tweeter zal namelijk de eerste 24 uur nodig hebben om de schelheid kwijt te raken. Ze zeiden ook duidelijk dat daarná geen verandering in het geluid meer zal plaatsvinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
Ray schreef op maandag 29 april 2013 @ 15:55:
[...]
Kun je hier aub meer over vertellen?

Ik heb het op mijn luisterkamer gedaan, maar moet nog in de woonkamer iets doen, waf compliant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masterkale1
servies schreef op maandag 29 april 2013 @ 15:56:
[...]

Let me guess...
Het ging iets van:
"En... luister, nu heb ik die nieuwe belachelijk dure kabels er aan gehangen en je hoort meteen het verschil... Hoor jij dat verschil ook?"
Collega: "Ja absoluut..." (denkend: "Hoe kom ik nou van die peperdure kabels af zonder er te veel op verliezen")
Vriendin: "Ja hoor... echt een gigantisch verschil" (denkend: "Als ik het nou weer ga ontkennen hebben we weer 2 weken ruzie... laat ik 'm maar een keer gelijk geven, dan is hij ook weer blij....")...

[...]
Proest... je komt al een behoorlijk eind in de buurt. M'n vrouw zou dit absoluut niet tolereren...

[...]
Ray: jij bent de uitzondering die de regel bevestigt... :+
Ik deel alleen mijn bevindingen. Ik geloofde er zelf ook niet totdat ik toch het verschil hoorde. Ik zeg niet dat kabels van 2000 euro beter zijn dan kabels van 200. Maar ze presteren stukken beter dan de ebay 50 meter rollen van rond de 30-40 euro.
De kabels heeft mijn collega zelf op de kef 205 ref serie hangen en wilde net zoals ik een vergelijkingstest doen en naar de xtz 100.33 luisteren

[ Voor 7% gewijzigd door Masterkale1 op 29-04-2013 17:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Ach ja, zo hoor je ook verschil als je tegen de beide uiteinden even een sinterklaasliedje zingt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TNW
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 09-09 14:01

TNW

Hehe, van dat forum met die USB kabel reviews:
The SR Basik Active's first impression was simply holographic. Sound was very, very 3D.
Creatief zijn dat soort lui altijd in hun omschrijvingen 8)7

Verder, hoe kan je zeggen dat een bepaalde kabel "very, very 3D" klinkt? Klinkt zo'n kabel ook 3D als ik er een zooitje Amiga MOD files doorheen gooi?

Weblog | Straling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
JAHRASTAFARI schreef op maandag 29 april 2013 @ 16:13:
[...]
Kun je hier aub meer over vertellen?

Ik heb het op mijn luisterkamer gedaan, maar moet nog in de woonkamer iets doen, waf compliant.
ligt eraan hoe waf ze is :) en hoeveel nagalm je ruimte heeft. Modex heeft erg mooie huiskamer oplossingen in ieder geval. Mijn plafond is trouwens mislukt..... en zijn nu bezig met een alternatief.

Ik heb helaas achteraf 8)7 soundscapes ingeschakeld nadat een ander bedrijf de zaak verkloot heeft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
Ray schreef op maandag 29 april 2013 @ 21:15:
[...]
Modex heeft erg mooie huiskamer oplossingen in ieder geval.
Waar kan ik die zien, is er een webshop? Wat ik zo 1-2-3 kan vinden, is dat erg duur?

Ik ben ooit bij het Microsoft kantoor in Schiphol geweest, daar hadden ze allemaal van die kleine flappen stof/vilt van zo'n 20x30cm aan de muur hangen voor de akoestiek. Zag er erg cool uit, in allerlei kleuren. Wie weet wat dat voor een spul is?

Afbeeldingslocatie: http://hetkanwel.net/wp-content/uploads/2010/08/MG_0864.jpg

Zal ook wel onbetaalbaar zijn... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:30
Masterkale1 schreef op maandag 29 april 2013 @ 17:35:
[...]

Ik deel alleen mijn bevindingen. Ik geloofde er zelf ook niet totdat ik toch het verschil hoorde. Ik zeg niet dat kabels van 2000 euro beter zijn dan kabels van 200. Maar ze presteren stukken beter dan de ebay 50 meter rollen van rond de 30-40 euro.
De kabels heeft mijn collega zelf op de kef 205 ref serie hangen en wilde net zoals ik een vergelijkingstest doen en naar de xtz 100.33 luisteren
Ik raad je sterk aan om toch even een blinde test te doen voordat je (meer) geld uitgeeft aan hele dure kabels. Je hersenen zijn heel goed je voor de gek te houden. Waarschijnlijk kun je daar veel geld mee besparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masterkale1
Basekid schreef op maandag 29 april 2013 @ 22:40:
[...]

Ik raad je sterk aan om toch even een blinde test te doen voordat je (meer) geld uitgeeft aan hele dure kabels. Je hersenen zijn heel goed je voor de gek te houden. Waarschijnlijk kun je daar veel geld mee besparen.
Als ik geld ga uitgeven aan kabels dan vind ik 400 euro al echt mooi genoeg. Voorlopig heb ik nog zat andere dingen op de planning staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:18

franssie

Save the albatross

Ik heb luidspreker kabels van EUR 58 per paar van ebay, en die zijn echt van het hele geld wel hele 2% waard vwb geluid (want 50x te duur), 100% vwb bouwkwaliteit en looks. Klinken fantastisch, maar dat deed de dikke stroomkabel ook.
Koop voor het geld luidsprekers, muziek, versterkers, of beter nog een woning waar je het geluid ook kwijt kan (dus niet in een tussenwoninkje of je buren worden gek).

[ Voor 9% gewijzigd door franssie op 30-04-2013 00:49 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Hele dikke stroomkabels (12mm2) vond ik juist niet zo goed klinken. Maargoed, das persoonlijk en niet dubbelblind getest ofzo, wel door zowel mij als een vriend geconstateerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DieterVDW
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12-02-2017
Grappig hoe dit topic ene moment bevolkt wordt door hyper-sceptici, en het andere moment door beliebers...

Fighting ignorance since 1973! (It's taking longer than we expected.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
  • Laatst online: 14:12
DieterVDW schreef op dinsdag 30 april 2013 @ 10:15:
Grappig hoe dit topic ene moment bevolkt wordt door hyper-sceptici, en het andere moment door beliebers...

Fighting ignorance since 1973! (It's taking longer than we expected.)
Zonder een kamp te willen kiezen, maar hoeveel van de sceptici hebben eigenlijk daadwerkelijk eens een kabel van 2000 euro op hun set aangesloten? Ik denk dat in beide 'kampen' de meerderheid niet onderlegd genoeg is in de materie om iets beters te doen dan napraten wat de meest overtuigende persoon op het internet zegt.

Ticking away, the moments that make up a dull day

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exquiza
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 19-09-2021
.

[ Voor 99% gewijzigd door Exquiza op 30-04-2013 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DieterVDW
Wormaap schreef op dinsdag 30 april 2013 @ 11:57:
[...]

Zonder een kamp te willen kiezen, maar hoeveel van de sceptici hebben eigenlijk daadwerkelijk eens een kabel van 2000 euro op hun set aangesloten? Ik denk dat in beide 'kampen' de meerderheid niet onderlegd genoeg is in de materie om iets beters te doen dan napraten wat de meest overtuigende persoon op het internet zegt.
Er is ook nog zoiets als de wetenschap en onafhankelijke, reproduceerbare testen.
Door te beweren dat die kabel een hoorbaar verschil maakt, beweer je eigenlijk ook dat een zekere kwaliteit bestaat die niet wetenschappelijk meetbaar is. Maw. verwerp je eigenlijk de wetenschap.

En daarmee ben je niet de enige. Ik merk alleen dat de wetenschap het behoorlijk goed gedaan heeft de laatste eeuwen. Om Richard Dawkins te citeren: "It works, bitches" .

Het is zoals die hele discussie omtrent digitaal vs. analoog. Degenen die er het minst van kennen geven er hun eigen invulling aan, puur op gevoel, niet gehinderd door enige kennis, inzicht of bereidheid tot kritische zelfreflectie. Want als het te moeilijk wordt is 'gewoon geloven' natuurlijk veel aantrekkelijker dan studeren en testen.

Maar zolang het maar gaat over je geld verspillen aan veel te dure audiokabels kan het mij eigenlijk weinig schelen. Het vervelende is dat dit soort intellectuele luiheid, het gemakzuchtig wentelen in de eigen knusse onwetenheid ook leidt tot ernstiger uitwassen (homeopathie, blind geloof, ...) .

Het leuke aan wetenschap is dat je net door alle kennis die al voorhanden is kan zeggen wat zal werken en wat niet. En inderdaad, de wetenschap is ook niet perfect. Dus als jij het verschil kan horen tussen die kabels en dat ook kan aantonen in een blinde test, dan zal dit een wetenschappelijk erkend feit worden.
Maar ondanks de vele uitnodigingen moet de eerste persoon die dit kan nog langskomen.

Tot nader order vertrouw ik op de wetenschap. En tot nader order is, in iedere soortgelijke situatie die ik ooit ervaren heb, iedereen die beweerde het beter te weten een simpele geest of een oplichter geweest.

Maar alstublieft, verbaas ons! :)

Het ironische is dat mensen zoals ik die de werking van de wetenschap keer op keer hebben bevestigd gezien, en er hierdoor rotsvast in geloven, net het imago van de wetenschappers op hun ivoren toren versterken. En hierdoor waarschijnlijk de sceptici stimuleren om zich hiertegen af te zetten en te geloven in 'iets anders' .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
Grappig hoe je me meteen in het 'pro-kabel' kamp plaatst omdat ik een beetje tegengas geef tegen het ijzeren geloof dat het écht niets kán uitmaken. Ik weet niet of ik het nou voorspelbaar, beledigend of beide moet vinden.
Laat het hele 'je verwerpt de wetenschap'-verhaal eens los, want dat heeft niets te maken met het punt dat ik neerzet. Het punt dat ik probeer te maken is dat er maar weinig mensen zijn die zélf genoeg kennis van de wetenschap achter signaaloverdracht hebben om zo stellig te kunnen zijn. Heck, ik heb elektrotechniek gestudeerd aan de TU Eindhoven (niet afgemaakt, soit :+) en zou niet durven claimen dat ik alle details en nuances die onderzocht en gedocumenteerd zijn zou kunnen omschrijven of ook maar begrijpen.

Bottom line is dat er uiteindelijk in een enorm grote groep stellige mensen maar hooguit een handvol daadwerkelijk kan onderbouwen waaróm ze zo stellig zijn, terwijl de rest alleen maar loopt na te praten. Wat dat betreft hebben de mensen die ervan overtuigd zijn dat ze wél verschil horen (of dat verschil er nou werkelijk is of niet) in ieder geval meer fundament onder hun mening.

For the record: Mijn set zit met quasi-prijze kabels aan elkaar, puur en alleen omdat de verkoper het indertijd niet kon aanzien waarmee ik alles ging aansluiten, en ze er uit pure wanhoop maar gratis bij heeft gedaan :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Wormaap schreef op dinsdag 30 april 2013 @ 14:17:
Bottom line is dat er uiteindelijk in een enorm grote groep stellige mensen maar hooguit een handvol daadwerkelijk kan onderbouwen waaróm ze zo stellig zijn, terwijl de rest alleen maar loopt na te praten. Wat dat betreft hebben de mensen die ervan overtuigd zijn dat ze wél verschil horen (of dat verschil er nou werkelijk is of niet) in ieder geval meer fundament onder hun mening.
Klopt, ik merk b.v. dat verschillende mensen hier ook nog niet door hebben dat het verhaal voor b.v. speakerkabels en een HDMI kabel compleet anders ligt. Bij speakerkabels kan er best iets zijn waardoor je geluid beinvloed wordt (stoorbronnen), terwijl dit voor HDMI geen bal uitmaakt (tot het moment dat je echt artifacts/geen beeld meer ziet).

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Het verschil is echter dat er geen enkel bewijs voor geleverd wordt. Het zijn altijd vage bewoordingen zonder enige wetenschappelijke onderbouwing. Gewoon een frequentie overdracht, HD2/HD3 tonen (al lijkt het me onwaarschijnlijk dat die door een kabel worden veroorzaakt, maar goed), en dan vergelijken met andere kabels.

Echter zolang elke review van kabels eruit bestaat om niet blind ernaar te luisteren en dan jezelf afvragen hoeveel gratis spul je gaat krijgen als je review niet extreem positief is, ben ik niet echt onder de indruk ervan.

En nee ik heb zelf geen kabels van 2000 euro om te vergelijken (ben ook nou niet echt een audiofiel). Maar als ik jouw een stickertje wil verkopen voor 1000 euro waarmee jouw auto 'glanzender' eruit ziet en meer 'diepte' lijkt te hebben, en ook nog 'soepeler optrekt', koop jij dan dat stickertje van mij met het idee dat totdat je het uitgeprobeerd hebt je er eigenlijk niks over kan zeggen? Want dan heb ik nog wel een interessante aanbieding voor je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DieterVDW
Wormaap schreef op dinsdag 30 april 2013 @ 14:17:
Grappig hoe je me meteen in het 'pro-kabel' kamp plaatst omdat ik een beetje tegengas geef tegen het ijzeren geloof dat het écht niets kán uitmaken. Ik weet niet of ik het nou voorspelbaar, beledigend of beide moet vinden.
Nee ik dacht dit ook niet van jou hoor :) . Maar ik vond het wel een beetje een nonsens argument.
Dat kan je evengoed zeggen van zo'n speciaal houten blokje die je in de kamer moet plaatsen om de akoestiek te verbeteren. Ik moet dat niet proberen om met zekerheid te kunnen zeggen dat dat niks doet.
Daarvoor volstaat een basis wetenschappelijke kennis en logica.

Er is geen enkele wetenschapper die alle finesses van alle wetenschappelijke gebieden snapt.
"Standing on the shoulder of giants": er wordt verder gebouwd op de bevindingen van andere mensen.

Er zijn zat wetenschappelijk onderbouwde papers te vinden die deze hele problematiek zowel vanuit theoretisch (fysische eigenschappen kabels vs. menselijk gehoor) als vanuit experimenteel standpunt (luistertesten) aftoetsen.
Er zijn eveneens meer dan voldoende verslagen te vinden over audiofielen die zo overtuigd zijn van zichzelf dat ze de blinde test aangaan, en keer op keer keihard op hun bek gaan.

Het feit dat er dan toch nog mensen zijn die:
- Deskundigen met jarenlange ervaring in hun vakgebied
- Tests door mede-audiofielen
- Het complete gebrek aan bewijslast

... compleet kunnen negeren en zichzelf wijs maken dat hun situatie "anders" is of dat zij ondanks dit alles toch een verschil horen, is werkelijk een verbazend voorbeeld van de kracht van menselijke zelfbegoocheling.

Maar helaas kan je sommige mensen nog met de sterkste argumenten om hun oren slaan, dan nog slagen ze erin om in hun eigen gelijk te blijven geloven. Helaas, want ik geloof niet dat dit tot veel goeds kan leiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
DieterVDW schreef op dinsdag 30 april 2013 @ 14:47:
[...]

Nee ik dacht dit ook niet van jou hoor :) . Maar ik vond het wel een beetje een nonsens argument.
Dat kan je evengoed zeggen van zo'n speciaal houten blokje die je in de kamer moet plaatsen om de akoestiek te verbeteren. Ik moet dat niet proberen om met zekerheid te kunnen zeggen dat dat niks doet.
Daarvoor volstaat een basis wetenschappelijke kennis en logica.

Er is geen enkele wetenschapper die alle finesses van alle wetenschappelijke gebieden snapt.
"Standing on the shoulder of giants": er wordt verder gebouwd op de bevindingen van andere mensen.

Er zijn zat wetenschappelijk onderbouwde papers te vinden die deze hele problematiek zowel vanuit theoretisch (fysische eigenschappen kabels vs. menselijk gehoor) als vanuit experimenteel standpunt (luistertesten) aftoetsen.
Er zijn eveneens meer dan voldoende verslagen te vinden over audiofielen die zo overtuigd zijn van zichzelf dat ze de blinde test aangaan, en keer op keer keihard op hun bek gaan.

Het feit dat er dan toch nog mensen zijn die:
- Deskundigen met jarenlange ervaring in hun vakgebied
- Tests door mede-audiofielen
- Het complete gebrek aan bewijslast

... compleet kunnen negeren en zichzelf wijs maken dat hun situatie "anders" is of dat zij ondanks dit alles toch een verschil horen, is werkelijk een verbazend voorbeeld van de kracht van menselijke zelfbegoocheling.

Maar helaas kan je sommige mensen nog met de sterkste argumenten om hun oren slaan, dan nog slagen ze erin om in hun eigen gelijk te blijven geloven. Helaas, want ik geloof niet dat dit tot veel goeds kan leiden.
Het verschil tussen de normale gang van de wetenschap en dit soort internetdiscussies is dat als er in de wetenschap voortgeborduurd wordt op eerder werk, degene die dat doet in ieder geval een diep begrip heeft van het onderzoek dat ervoor is uitgevoerd. Niemand zal een vervolgonderzoek starten als hij/zij alleen maar de conclusie van het originele onderzoek heeft gelezen. En zelfs in de conclusie van een gemiddeld gepubliceerd onderzoek staat meer daadwerkelijke inhoud dan waar het gros van de stelligste mensen in een internetdiscussie zich op baseert. En dan kan er nog zoveel bewijs zijn, als je het niet begrijpt maar wel voor waar aanneemt ben je geen haar beter dan een pro-kabelzeloot. Alleen kies je er dan voor om naar de overtuigende mensen aan de ándere kant te luisteren.

Overigens zal een speciaal houten blokje in de kamer zéker invloed hebben op je geluid. Hoeveel is natuurlijk de vraag, of je het kan horen ook, maar invloed zal er zeker zijn :+

@Sissors: Je doet een mooie poging om de discussie in het belachelijke te trekken, maar je ziet waarschijnlijk zelf ook wel dat je stickertje weinig meer is dan dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DieterVDW
Wormaap schreef op dinsdag 30 april 2013 @ 15:14:
[...]
Overigens zal een speciaal houten blokje in de kamer zéker invloed hebben op je geluid. Hoeveel is natuurlijk de vraag, of je het kan horen ook, maar invloed zal er zeker zijn :+
Tssk muggezifter ;) .

Over kabels ken ik zelf inderdaad zelf niet genoeg om dit zelf te onderbouwen. Maar na het lezen van enkele goeie, wetenschappelijk onderbouwde papers geschreven door enginieurs waarbij ze volledig op natrekbare feiten gebaseerd deze stelling onderuit halen, heb ik echt niet meer bewijzen nodig ...

In de hele analoog vs. digitale discussie ben ik wél bevoegd, en ook daar merk je dat mensen gewoon veronderstellingen doen uit onwetendheid, en daar dan een al dan niet gammele theorie op bouwen.
En dan mag je nog steeds onderbouwd reageren, het is echt meer een religieuze kwestie vaak. Bizar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• h4ze
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13-09 19:45
En zoals al vaker geroepen is in dit topic...
Word er nog wel naar muziek geluisterd?
Of luisteren "jullie" naar kabels.

[ Voor 14% gewijzigd door h4ze op 30-04-2013 15:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
DieterVDW schreef op dinsdag 30 april 2013 @ 15:25:
[...]

Tssk muggezifter ;) .

Over kabels ken ik zelf inderdaad zelf niet genoeg om dit zelf te onderbouwen. Maar na het lezen van enkele goeie, wetenschappelijk onderbouwde papers geschreven door enginieurs waarbij ze volledig op natrekbare feiten gebaseerd deze stelling onderuit halen, heb ik echt niet meer bewijzen nodig ...

In de hele analoog vs. digitale discussie ben ik wél bevoegd, en ook daar merk je dat mensen gewoon veronderstellingen doen uit onwetendheid, en daar dan een al dan niet gammele theorie op bouwen.
En dan mag je nog steeds onderbouwd reageren, het is echt meer een religieuze kwestie vaak. Bizar.
Die gedachtegang is mijns inziens alleen maar valide als je zo'n paper ook minimaal grotendeels begrijpt. Hoe vaak zien we wel niet dat er bijvoorbeeld in de pers onwaarheden worden geschreven die gebaseerd zijn op verkeerde interpretatie van papers. Dat is overigens algemeen bedoeld, en niet persoonlijk gericht.

Vergeet daarnaast vooral niet dat iemand die iets hoort dat er niet is, nog steeds iets hoort. Dus zelfs áls we er volledig vanuit gaan dat er écht geen verschillen mogelijk zijn, dan nog is het perfect valide om je nieuwe kabel in te steken en meer te genieten van de muziek. Muziekbeleving blijft emotie, waarbij ratio maar een beperkte invloed heeft.
h4ze schreef op dinsdag 30 april 2013 @ 15:39:
En zoals al vaker geroepen is in dit topic...
Word er nog wel naar muziek geluisterd?
Of luisteren "jullie" naar kabels.
Uiteindelijk draait het allemaal om (emotionele) impact. En voor sommigen is het een 'missie' om die maximaal te krijgen. Voor mij persoonlijk (al heb ik maar een bescheiden setup hoor, waarin kabels zéker geen hoofdrol spelen!) wordt die impact niet gehaald op een slechte set, terwijl ik bij het luisteren naar een goede setup volledig gegrepen kan worden door de muziek. Het hele kabel- en addonverhaal is niets meer dan een volgende stap in het najagen van die impact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DieterVDW
Wormaap schreef op dinsdag 30 april 2013 @ 16:03:
[...]
Muziekbeleving blijft emotie, waarbij ratio maar een beperkte invloed heeft.
Dát zeker, maar dan is het toch onnozel om zoveel geld te geven gewoon om jezelf iets wijs te kunnen maken en die emotie te verkrijgen?
Ik vermoed dat het eerder onzekerheid is: "ik ben niet zeker of het effectief beter is, maar laten we het zekere voor het onzekere nemen. Want duurder is beter."

Ik geef toe dat ik er ook wel in zekere mate vatbaar voor ben, maar dan eerder op gitaarvlak.
Maar daar heb je tenminste nog een redelijke zekerheid dat er een betere kwaliteitscontrole zal gebeurd zijn, betere materialen gebruikt etc ...

Maar bij zoiets als een speakerkabel waarbij alle theorie en praktijk erop wijst dat er 0,0 verschil is tussen goedkoop en duur lijkt me dat toch een klaar klontje.

En dan nog even puur op gezond verstand beredeneerd: welke materialen en productieproces zou er niet moeten gebruikt worden om een prijs van bvb. 2000€ voor een meter kabel te rechtvaardigen?
Als er nu een pure gouden kern in zou zitten dan zou ik dat nog enigszins snappen. Maar dit is helemaal niet zo, en dit zou bovendien ook niet eens betere eigenschappen hebben.

Zelfs als die kabel van het beste kwaliteit koper is gemaakt en met de grootste zorg handmatig is gemaakt en door een extreme kwaliteitscontrole is gegaan, zelfs dan nog kom je niet eens in de buurt om die prijs te rechtvaardigen. Ik kan er echt geen objectieve redenen voor bedenken.

Behalve dan dat meer geld uitgeven je een geruster geweten geeft. "Het MOET wel goed zijn want het is reteduur." Wat natuurlijk gedeeltelijk een drogredenering is waar marketeers en oplichters handig gebruik van maken.

Ik kan het snappen dat je het zekere voor het onzekere neemt en het duurdere, kwalitatief hoogstaandere product kiest. Maar als het gaat over producten die +- 100x meer kosten dan een standaardproduct, dan zou je toch verwachten dat je ergens wel wat tastbaar bewijs verwacht dat je voor dit bedrag ook een significante verbetering zal verkrijgen?

De hele redenering lijkt gebaseerd op 1 argument: "Ook al is er geen tastbaar bewijs, het is zo ongelofelijk buiten proportie duur dat het wel goed moet zijn."
Want bedrijven zouden toch nooit zooo zwaar liegen over een product en misbruik maken van de goedgelovigheid van mensen?"

Hmm ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Wormaap schreef op dinsdag 30 april 2013 @ 15:14:

@Sissors: Je doet een mooie poging om de discussie in het belachelijke te trekken, maar je ziet waarschijnlijk zelf ook wel dat je stickertje weinig meer is dan dat.
Het erge is echter dat er genoeg review sites zijn te vinden die behalve enorme verschillen tussen kabels horen, ook enorme verschillen horen wanneer er een stickertje, of een lintje, of wat dan ook om de connector is gedaan. Oftewel ik trek het niet door tot in het belachelijke, maar doe gewoon een variant op de dingen die aan audiofielen worden verkocht.

Er kunnen best verschillen zitten tussen analoge kabels (jaja elke kabel is analoog, je begrijpt wat ik bedoel). Maar waarom zou ik dan wel een kabel van 2000 euro moeten kopen om er zelf naar te luisteren, terwijl de claims van de fabrikant echt totaal nergens over gaan, maar ga jij niet mijn stickertje van 1000 euro kopen die evenveel zinloze claims heeft?

Edit: hier heb je de link: http://www.referencetweaks.com/producten.htm. En als die websites het allemaal positief reviewen, is het dan vreemd dat ik hun andere reviews ook niet serieus neem, die ook evenveel wetenschappelijke onderbouwing hebben en waarschijnlijk dus ook op een gelijke (lees: absoluut niet blinde) manier zijn gedaan?

[ Voor 14% gewijzigd door Sissors op 30-04-2013 17:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DieterVDW
Sissors schreef op dinsdag 30 april 2013 @ 17:04:
[...]
Er kunnen best verschillen zitten tussen analoge kabels (jaja elke kabel is analoog, je begrijpt wat ik bedoel). Maar waarom zou ik dan wel een kabel van 2000 euro moeten kopen om er zelf naar te luisteren, terwijl de claims van de fabrikant echt totaal nergens over gaan, maar ga jij niet mijn stickertje van 1000 euro kopen die evenveel zinloze claims heeft?
Dit ^ .

Er is ook geen enkel argument om de kostprijs van dat stickertje te rechtvaardigen, of om te onderbouwen waarom het werkt... Dus idd, wat is dan het verschil?

Behalve dat je het ene wel zonder bewijzen kan aanvaarden omdat het in een mooie verpakking zit en er duur uitziet en er heel wat marketing bullshit rond geschreven is. En dat je bij het ene met wat verbeelding en niet gehinderd door kennis je jezelf kan inbeelden waarom het werkt...

Ik denk dat iedereen wel zal erkennen dat er heel wat kwakzalverij gebeurt in de hifi wereld. Maar ipv. dan producten af te toetsen aan praktische tests of aan een wetenschappelijke toets, trekken vele audiofielen gewoon ergens lukraak een grens tussen wat voor hen persoonlijk 'aannemelijk' en 'kwakzalverij' is, zonder dat op iets te baseren lijkt het...

Dus ondanks dat er heel veel blatant duidelijke bullshit heerst in de hifi wereld, en er dus reden is om argwanend te zijn en kritisch te zijn over hifi accessoires, wordt de aankoop van deze accessoires - die honderden euri kosten - puur gebaseerd op 'gevoel' .
Dan moet je toch wel toegeven dat het niet vreemd is dat veel mensen deze audiofielen als niet bijster geinformeerd beschouwen ...

[ Voor 28% gewijzigd door DieterVDW op 30-04-2013 17:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
Waarom gaat het nu ineens over rijstpapiertjes? En stickertjes op je auto plakken? Net ging het nog over kabels.
Also: Waarom moet het weer beledigend worden en gaan over wat ik al dan niet kan aanvaarden?

Het verschil tussen een 'stickertje op je auto plakken' en een kabel, een onderdeel van je signaalpad, lijkt mij niet minder dan evident. Als het nodig is om er allemaal onzin bij te halen onderschrijft dat alleen maar mijn eerdere stelling dat er vooral veel nagepraat wordt.

Het is ook nogal makkelijk om te hinten naar marketingpraktijken of simpelweg te stellen dat de claims van kabelfabrikanten nergens over gaan. Als het zo duidelijk is dat het nergens over gaat, dan is het makkelijk te weerleggen. Da's veel interessanter dan elkaar met een groep wat napraten omdat je het nou eenmaal met elkaar eens bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Om elk draadje waar stroom doorheen gaat is een magneetveld. Dat gaat door je rijstpapiertje heen, oftewel je rijstpapiertje is ook onderdeel van het signaalpad.

Ja dure kabels kunnen in principe beter zijn, maar waarom brengen die fabrikanten (en reviews) dan niet gewoon objectieve verschillen ipv subjectieve, en met vaak redenaties waarom ze beter zouden zijn die op het eerste gezicht een wetenschappelijke basis hebben, maar als je wat verder ernaar kijkt gewoon compleet op onzin zijn gebaseerd.

Waarom kijken ze niet gewoon naar equivalente weerstand, inductie en capaciteit van die kabels per meter? Dan kan je altijd later nog bedenken wat de maximale waarde daarvan zijn voordat het een probleem wordt, maar dan heb je gewoon iets wat makkelijk na te meten is.
En als ze lineairder zouden zijn, dan meet je de THD bij X volt input @ Y Hz en met een impedantie Z die voor luidspreker speelt. Echter dat gebeurd nooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
Waarom levert (zo goed als) geen enkele fabrikant een watervalplot van zijn speakers? Dat zegt veel meer dan alleen een frequentieplotje. Toch wordt bij speakers door iedereen geaccepteerd dat je gewoon moet gaan luisteren, want het gaat om de beleving. Dus de stelling 'waarom het één wel en het ander niet?' kan net zo goed omgedraaid worden.
Dat specificaties niet aangeleverd worden zegt niet dat daar geen verschillen in kunnen zitten.

Zoals eerder gezegd: ik probeer zeker niemand te overtuigen. Ik probeer hooguit mensen eens te laten denken over waarom ze eigenlijk zo overtuigd zijn. Maar misschien was dat op voorhand al een kansloze missie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Wormaap schreef op dinsdag 30 april 2013 @ 17:53:
Zoals eerder gezegd: ik probeer zeker niemand te overtuigen. Ik probeer hooguit mensen eens te laten denken over waarom ze eigenlijk zo overtuigd zijn. Maar misschien was dat op voorhand al een kansloze missie.
Eigenlijk is het heel simpel. Tussen goede en echt dure/goede kabels zit amper meetbaar verschil. En als het al amper meetbaar is kan het ook niet goed hoorbaar zijn. Vandaar dat uitspraken dat er een wereld van verschil zit tussen kabels alleen maar waar kan zijn als 1 van de gebruikte kabels echt slecht is/vervormd. Om dit te weten hoef je geen kennis te hebben van de echte achtergrond waarom het zo is.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Wormaap schreef op dinsdag 30 april 2013 @ 17:53:
Waarom levert (zo goed als) geen enkele fabrikant een watervalplot van zijn speakers? Dat zegt veel meer dan alleen een frequentieplotje. Toch wordt bij speakers door iedereen geaccepteerd dat je gewoon moet gaan luisteren, want het gaat om de beleving.
Oh dat is ook gewoon een geval van dat ze dan meer geld ervoor kunnen vragen. Bij speakers zit er wel meer verschil in, maar ook daar is het volgens mij simpelweg dat ze beter verkopen als mensen er eerst maar naar moeten luisteren, en onafhankelijk van de speakers kom je er dan eigenlijk altijd op uit dat de duurste het beste klinken, en als mensen al zover zijn ze eerder het geld eraan uitgeven. Terwijl als ze eerst serieus op specs gaan vergelijken ze eerder zullen besluiten om toch niet de duurste te kopen.

Het probleem is dat er zoveel beweerd wordt dat je niet van alles het kan gaan bewijzen dat het niet zo is. Vandaar dat het normaal is dat degene die wat beweert bewijzen levert dat het zo is, en dat gebeurd niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
redwing schreef op dinsdag 30 april 2013 @ 18:24:
[...]

Eigenlijk is het heel simpel. Tussen goede en echt dure/goede kabels zit amper meetbaar verschil. En als het al amper meetbaar is kan het ook niet goed hoorbaar zijn. Vandaar dat uitspraken dat er een wereld van verschil zit tussen kabels alleen maar waar kan zijn als 1 van de gebruikte kabels echt slecht is/vervormd. Om dit te weten hoef je geen kennis te hebben van de echte achtergrond waarom het zo is.
Hoe kun je zeggen dat er geen/nauwelijks meetbaar verschil is en in dezelfde post zeggen dat je daarvoor de achtergrond niet hoeft te weten? Als je de achtergrond niet voldoende kent, weet je niet wat relevante waarden zijn om te meten, laat staan hoe je die zou moeten meten. Op de weegschaal is er weinig verschil tussen mijn Beyerdynamik DT-990 en DT-770, maar het lijkt me niet erg relevant om dat te meten.
Sissors schreef op dinsdag 30 april 2013 @ 18:33:
[...]

Oh dat is ook gewoon een geval van dat ze dan meer geld ervoor kunnen vragen. Bij speakers zit er wel meer verschil in, maar ook daar is het volgens mij simpelweg dat ze beter verkopen als mensen er eerst maar naar moeten luisteren, en onafhankelijk van de speakers kom je er dan eigenlijk altijd op uit dat de duurste het beste klinken, en als mensen al zover zijn ze eerder het geld eraan uitgeven. Terwijl als ze eerst serieus op specs gaan vergelijken ze eerder zullen besluiten om toch niet de duurste te kopen.

Het probleem is dat er zoveel beweerd wordt dat je niet van alles het kan gaan bewijzen dat het niet zo is. Vandaar dat het normaal is dat degene die wat beweert bewijzen levert dat het zo is, en dat gebeurd niet.
Maar waarom hoeft B&W niet te bewijzen dat hun speakers goed klinken, en moet bijvoorbeeld MIT wel bewijs leveren dat hun kabel beter is? Omdat daar op internet meer over gediscussiëerd wordt? Dat lijkt me een vrij arbitraire grens.
'Serieus op specs' speakers vergelijken lijkt me trouwens ook een vrij zinloze bezigheid. Daarmee ga je vol-le-dig voorbij aan de reden waarom mensen muziek luisteren.

Pagina: 1 ... 71 ... 104 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
~~~[html]Voor HDMI-kabels hebben we <a href="http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1370856">HDMI kabel: 11 euro of 140 euro? Deeltje 2</a>~~~[/html]