Wormaap schreef op dinsdag 30 april 2013 @ 11:57:
[...]
Zonder een kamp te willen kiezen, maar hoeveel van de sceptici hebben eigenlijk daadwerkelijk eens een kabel van 2000 euro op hun set aangesloten? Ik denk dat in beide 'kampen' de meerderheid niet onderlegd genoeg is in de materie om iets beters te doen dan napraten wat de meest overtuigende persoon op het internet zegt.
Er is ook nog zoiets als de wetenschap en onafhankelijke, reproduceerbare testen.
Door te beweren dat die kabel een hoorbaar verschil maakt, beweer je eigenlijk ook dat een zekere kwaliteit bestaat die niet wetenschappelijk meetbaar is. Maw. verwerp je eigenlijk de wetenschap.
En daarmee ben je niet de enige. Ik merk alleen dat de wetenschap het behoorlijk goed gedaan heeft de laatste eeuwen. Om Richard Dawkins te citeren: "It works, bitches" .
Het is zoals die hele discussie omtrent digitaal vs. analoog. Degenen die er het minst van kennen geven er hun eigen invulling aan, puur op gevoel, niet gehinderd door enige kennis, inzicht of bereidheid tot kritische zelfreflectie. Want als het te moeilijk wordt is 'gewoon geloven' natuurlijk veel aantrekkelijker dan studeren en testen.
Maar zolang het maar gaat over je geld verspillen aan veel te dure audiokabels kan het mij eigenlijk weinig schelen. Het vervelende is dat dit soort intellectuele luiheid, het gemakzuchtig wentelen in de eigen knusse onwetenheid ook leidt tot ernstiger uitwassen (homeopathie, blind geloof, ...) .
Het leuke aan wetenschap is dat je net door alle kennis die al voorhanden is kan zeggen wat zal werken en wat niet. En inderdaad, de wetenschap is ook niet perfect. Dus als jij het verschil kan horen tussen die kabels en dat ook kan aantonen in een blinde test, dan zal dit een wetenschappelijk erkend feit worden.
Maar ondanks de vele uitnodigingen moet de eerste persoon die dit kan nog langskomen.
Tot nader order vertrouw ik op de wetenschap. En tot nader order is, in iedere soortgelijke situatie die ik ooit ervaren heb, iedereen die beweerde het beter te weten een simpele geest of een oplichter geweest.
Maar alstublieft, verbaas ons!
Het ironische is dat mensen zoals ik die de werking van de wetenschap keer op keer hebben bevestigd gezien, en er hierdoor rotsvast in geloven, net het imago van de wetenschappers op hun ivoren toren versterken. En hierdoor waarschijnlijk de sceptici stimuleren om zich hiertegen af te zetten en te geloven in 'iets anders' .