Omdat een kabel te meten is qua 'geleiding' van de 'muziekstroom' en het verlies wat daar uit eventueel uit zou voortvloeien. Het is een transport van A naar B van een signaal dat is afhankelijk van het gebruikte materiaal (weerstand, bescherming etc), en de afstand. Allemaal perfect meetbaar.Wormaap schreef op dinsdag 30 april 2013 @ 18:56:
[...]
Maar waarom hoeft B&W niet te bewijzen dat hun speakers goed klinken, en moet bijvoorbeeld MIT wel bewijs leveren dat hun kabel beter is? Omdat daar op internet meer over gediscussiëerd wordt? Dat lijkt me een vrij arbitraire grens.
'Serieus op specs' speakers vergelijken lijkt me trouwens ook een vrij zinloze bezigheid. Daarmee ga je vol-le-dig voorbij aan de reden waarom mensen muziek luisteren.
Als je duidelijk verschil hoort tussen kabels zou ik me ernstige zorgen maken over je apparatuur.
Het enige wat je wilt meten is het signaal dat je de kabel instuurt en het signaal wat er uit komt. Daar zijn keurige meetinstrumenten voor. Je wilt _absoluut_ niet dat je kabel invloed heeft. Deze invloed wil je maar op 2 plekken hebben: de keuze van je speakers, en de keuze van je receiver.
Een speaker bevat meerdere onderdelen en is juist anders gefabriceerd zodat je zelf kan luisteren welk merk bij jou smaak van klant past. Er hoeft dus niets bewezen te worden, dat is juist iets wat heel erg smaak gestuurd is. De output van speakers is ook gewoon meetbaar om zo speakers te kunnen vergelijken.
(Wikipedia: Loudspeaker measurement)
[ Voor 3% gewijzigd door Arnold op 30-04-2013 19:33 ]