zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht # 5 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 70 ... 104 Laatste
Acties:
  • 641.721 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12-09 22:26
Is er een manier waarop een dure USB stekker beter is dan een USB stekker van de aldi? Was gisteren in een hifi winkel en zag een usb kabel van 1 meter voor 100e, unk! Ben dan benieuwd wat hier de gedachten achter is. Weet dat ze worden gebruikt voor DAC.

Concrete vraag. Heb de Dali Zensor 7 set besteld en heb hierbij simpele kabels gekozen, zie http://hificorner.nl/acce...-cinema-kabel-pakket.html

Twijfel over bananenpluggen. Ik kan me voorstellen dat dit beter klinkt dan wanneer ik ze op de standaard manier aansluit of is het echt alleen een stukje gemak? De kabels worden nooit ontkoppeld, slecht eenmaal aansluiten.

Ga straks even langs de gamma dus k zou een tang kunnen kopen waarmee ik de kabels kan strippen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10:29
Versteegrob schreef op vrijdag 15 maart 2013 @ 12:40:
Twijfel over bananenpluggen. Ik kan me voorstellen dat dit beter klinkt dan wanneer ik ze op de standaard manier aansluit of is het echt alleen een stukje gemak?
Puur en alleen het laatste aspect :)

Nickname does not reflect reality

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

ktf schreef op donderdag 14 maart 2013 @ 19:28:
[...]

Overigens kwam ik op HydrogenAudio nog meer leuks tegen: http://jplay.eu/ Deze software beweert geheel in het cache van de CPU te blijven en de hele playlist van tevoren naar het geheugen te laden waardoor het geheel nog beter klinkt, omdat je de harde schijf niet nodig hebt. Tuurlijk :P
Een speler met ingebouwde "ramdisk" functionaliteit dus? Niets nieuws.

Je kan ook gewoon een direct-in-SATA-poort SSD gebruiken.

Dan is/zijn er géén SATA kabel(s) nodig. Hoef je ook geen honderden euro's uit te geven aan audiofiele SATA kabels.

Afbeeldingslocatie: http://www.itechnews.net/wp-content/uploads/2009/08/Elecom-nanoSSD-ESD-IDSAA-SSD-plugs-directly-to-SATA-port-1.jpg

Of je gaat voor de PCI-e SSD. Ook geen kabels meer nodig. Of een eSATA flash drive.

[ Voor 12% gewijzigd door JumpStart op 15-03-2013 12:54 ]

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
Brad Pitt schreef op vrijdag 15 maart 2013 @ 12:42:
[...]

Puur en alleen het laatste aspect :)
Dacht ik al, soms hoor je andere verhalen. Vertrouw dit forum en jou heel wat meer.
Heb trouwens gisteren mijn tv 35 cm lager gehangen, zoveel beter.
Zal volgende foto's posten van mijn set.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
mjtdevries schreef op vrijdag 15 maart 2013 @ 12:29:
Nou kunnen die verhalen over de invloed van de HDD ook nog wel een valide oorsprong hebben.
Ik heb ooit een laptop gehad, waarbij de HDD daadwerkelijk storing gaf op het geluid. Als de harddisk actief was kreeg je klikjes in de audio.

Dat was natuurlijk een ontwerpfout in de laptop. Het was een business model waarbij er toen totaal geen aandacht werd gegeven aan geluid. Ik heb het daarvoor en daarna ook nooit meer gehad bij een laptop.
Maar dan is je setup gewoon slecht, of je dat oplost door te zorgen dat HDD niet gelezen wordt betwijfel ik. Op mijn werkcomputer kan ik bijvoorbeeld op de koptelefoon output horen hoeveel power USB devices trekken (iig in front USB). Kan je wel geen USB devices gebruiken, maar ik kan ook de load van de graka horen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjtdevries
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-09 15:33
Aan de "setup" van een laptop kun je verrekte weinig zelf veranderen.

Zoals ik al aangaf was het gewoon een ontwerpfout. En inderdaad zoals redwing al zei, gaf alle HDD activiteit storing en een appje dat alleen je audio file in het geheugen zet had dan ook geen zin.

In die tijd wilden mensen die laptop als mobiele dvd speler gebruiken. Daarbij werd de HDD dus niet gebruikt. Maar windows heeft de neiging op de achtergrond dan wat opschoon activiteiten te doen voor de swapfile etc. En dat hoorde je dan.

Als je zorgde dat de HDD echt niet aangesproken werd, dan had je ook geen problemen met het geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktf
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12-09 12:06
_ferry_ schreef op vrijdag 15 maart 2013 @ 11:59:
Wissel ik ze gewoon weer om met de roze als ik bijvoorbeeld George Michael luister. Of de zwarte voor black metal.
Gewoon allebei, biwiring enzo, de voordelen van beiden verenigen! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Versteegrob schreef op vrijdag 15 maart 2013 @ 12:40:
Is er een manier waarop een dure USB stekker beter is dan een USB stekker van de aldi? Was gisteren in een hifi winkel en zag een usb kabel van 1 meter voor 100e, unk! Ben dan benieuwd wat hier de gedachten achter is. Weet dat ze worden gebruikt voor DAC.

Concrete vraag. Heb de Dali Zensor 7 set besteld en heb hierbij simpele kabels gekozen, zie http://hificorner.nl/acce...-cinema-kabel-pakket.html

Twijfel over bananenpluggen. Ik kan me voorstellen dat dit beter klinkt dan wanneer ik ze op de standaard manier aansluit of is het echt alleen een stukje gemak? De kabels worden nooit ontkoppeld, slecht eenmaal aansluiten.

Ga straks even langs de gamma dus k zou een tang kunnen kopen waarmee ik de kabels kan strippen.
Ik kan je 1 ding zeggen, ik heb op mijn versterker ook een losse DAC (Musical Fidelity V-DAC II), ik heb me ook zo'n mooi duur USB kabeltje laten aansmeren (iets goedkoper maar nog 32 euro voor 0,8 meter ofzo).

Ik heb de proef op de som gedaan en een hoop chinese USB verlengkabeltjes van een meter aan elkaar geknoopt tot een lange string.

Voor het geluid maakt het 0,00000000% uit. De overdracht is digitaal en alle data dat over USB gaat is voorzien van foutdetectie/correctie. Als er ook maar 1 bit écht fout is, dan stopt de gehele overdracht, dus de muziek wordt echt niet mooier of helderder van een andere kabel.

Voor wat betreft analoge interlinks is er natuurlijk niets te bewijzen. Ik heb daarvoor een fatsoenlijke kabel gekocht, geen overdreven dure, maar ook geen goedkoop ding. Wel een kabel die zo stug is als een tuinslang.

Deze: http://www.highendshop.nl...ghend-cinchkabel-2-x-15-m

Alleen heb ik er 20 tientjes voor betaald bij de "Used Products" winkel :) met doos en alles erbij en zag er 100% nieuw uit oOo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
Fairy schreef op zaterdag 16 maart 2013 @ 12:15:
[...]
Alleen heb ik er 20 tientjes voor betaald bij de "Used Products" winkel :) met doos en alles erbij en zag er 100% nieuw uit oOo
Da's zelfs win-win aangezien je de kabel nu niet meer zelf hoeft in te spelen. Enige extreem grote probleem is natuurlijk wel of de vorige eigenaar hem in de goede richting heeft ingespeeld... Hmmm, ik zou gék worden! :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 10:41
Brad Pitt schreef op zaterdag 16 maart 2013 @ 12:34:
[...]

Da's zelfs win-win aangezien je de kabel nu niet meer zelf hoeft in te spelen. Enige extreem grote probleem is natuurlijk wel of de vorige eigenaar hem in de goede richting heeft ingespeeld... Hmmm, ik zou gék worden! :/
Als echte audiofiel hoor je natuurlijk binnen een paar seconden wel of het goed is gedaan he :)

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Brad Pitt schreef op zaterdag 16 maart 2013 @ 12:34:
[...]

You made me smile oOo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
redwing schreef op zaterdag 16 maart 2013 @ 13:06:
Als echte audiofiel hoor je natuurlijk binnen een paar seconden wel of het goed is gedaan he :)
Hahaha touché! Of anders wel de gemiddelde binnenlopende vrouw/kennis/vriend die metéén de grotere afstand tussen de instrumenten en het minder wollige geluid duidelijk bemerken. Stom inderdaad, my bad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
afgelopen week zelf deze schaaltjes met eigen ogen gezien bij een audiozaak in buitenpost ( Alfred Visser )

samen met twee andere ( meer ervaren/doorgewinterde ) audiofielen ) ! ik zeg dit met klem omdat ikzelf totaal nieuw ben en net actief ben gaan horen naar muziek zegmaar.

maar het verschil met deze schaaltjes kon ik slecht horen, maar ik lette wss ook niet echt op.

test opstelling bevatte meer dan 6 verschillende schaaltjes en plaatsen.

ik ben toch benieuwd naar een breder publiek dat hiermee ervaring heeft :
mr_petit schreef op maandag 22 november 2010 @ 13:18:
is iemand hier bekend met die kleine klankschaaltjes van acoustic system / Franck Tchang? (vast wel).
Maar goed, hifi.nl heeft ze jaren geleden beschreven, en ze maken 'uiteraard' een ongelofelijk verschil als ze in de luisterruimte staan opgesteld...

Maar niet alleen dat, ze maken zelfs al een enorm verschil als er een schaaltje buiten in de tuin staat!
http://www.hifi.nl/recens...sonatoren-Reflecties.html
(onderaan de pagina; ik kan jullie moeilijk belasten met de tenenkrommende taak om de hele recentie te lezen.
Het valt me van Henk Boot (longbeard) dan ook een beetje tegen dat hij met z'n geoefende gehoor niet heeft kunnen horen dat toen ze in frankrijk van de fabricageband afrolden.... _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
CA Base
De CA Base is een "cost-effective" demping platform, welke naast het dempen van ongewenste resonanties ook RFI afscherming bied.

Zet de dempinsplaat onder de cd speler, versterker of andere componenten en geniet van een natuurlijker geluid. Het laag wordt strakker, scherpe randjes verdwijnen en de ruimtelijke informatie neemt drastisch toe. Alles wordt open getrokken, en daardoor “muzikaler” door de toepassing de CA Electronics Base.

De CA Base is een top-down ontwikkeling van de CA Plate en de CA Diamond-1. Net zoals in de andere dempingsplaten hebben wij een massieve plaat verwerkt welke RFI en andere instraling tegen gaat. Met de komst van steeds meer data verkeer in de lucht wordt afscherming een noodzaak. De CA Base bied dan een effectieve en mooie oplossing.

Bij de toepassing van meerdere platen in een rek boven elkaar zal de apparatuur nog beter afgeschermd zijn, en de onderlinge interferentie zal nog minder worden.

De CA Base is standaard verkrijgbaar in zwart, en meet 40 bij 50 cm. De dikte van de plaat is 40 mm. In overleg zijn ook andere kleuren en afmetingen mogelijk.
http://www.ca-electronics.com/products/ca-damping-plates/

Dure platen (500e per plaat) die je onder je apparatuur moet leggen. Dit voorkomt trillingen waardoor het geluid wordt verbeterd.

Bron: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=60218.13200

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killer
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08-02 16:45

Killer

Hatseflats!

HyperTrophy schreef op maandag 18 maart 2013 @ 11:01:
afgelopen week zelf deze schaaltjes met eigen ogen gezien bij een audiozaak in buitenpost ( Alfred Visser )

samen met twee andere ( meer ervaren/doorgewinterde ) audiofielen ) ! ik zeg dit met klem omdat ikzelf totaal nieuw ben en net actief ben gaan horen naar muziek zegmaar.

maar het verschil met deze schaaltjes kon ik slecht horen, maar ik lette wss ook niet echt op.

test opstelling bevatte meer dan 6 verschillende schaaltjes en plaatsen.

ik ben toch benieuwd naar een breder publiek dat hiermee ervaring heeft :
[...]
Laat ik het zo zeggen:
Als je een net beginnend hobbyist bent, kun je je geld beter steken in andere zaken die merkbaar en meetbaar meer verschil opleveren dan de klankschaaltjes. Zaken als opstelling\aanpassing\vervanging van luidsprekers en aanpassing van de akoestische eigenschappen van je luisterruimte leveren oneindig veel meer rendement op dan een paar klankschalen.

Always be yourself! Unless you can be Batman, then always be Batman!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Niet online
Killer schreef op maandag 18 maart 2013 @ 11:47:
[...]

Laat ik het zo zeggen:
Als je een net beginnend hobbyist bent, kun je je geld beter steken in andere zaken die merkbaar en meetbaar meer verschil opleveren dan de klankschaaltjes. Zaken als opstelling\aanpassing\vervanging van luidsprekers en aanpassing van de akoestische eigenschappen van je luisterruimte leveren oneindig veel meer rendement op dan een paar klankschalen.
ik ben ook zelf niet op zoek naar dergelijke oplossingen, ik ben van mening dat je dan in een eindeloos diepe put dondert waar je nooit uit raakt, en dus audiofiel nooit verzadigd raakt, maar dat is mijn mening.

ik ben gewoon benieuwd of anderen met dit product ervaring hebben.

heb zelf een Arcam AVR 250 en Ushers S520 overigens ;) maar verder wil ik het daarbij laten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktf
Versteegrob schreef op maandag 18 maart 2013 @ 11:45:
Dit voorkomt trillingen waardoor het geluid wordt verbeterd.
Ze hebben het ook over RFI preventie. Normaal gesproken worden trillingen en RFI uitgeschakeld door goed ontwerp van de apparatuur zelf en worden dit soort zaken fabriek-af al geregeld. Voor gewone transistoramps moet je zelfs echt goed je best doen willen trillingen ook maar iets met het geluid doen. Wat mij betreft onzin dus, voor dat geld kun je ook een versterker kopen die dat soort problemen gewoon niet heeft.
HyperTrophy schreef op maandag 18 maart 2013 @ 11:01:
Resonatoren kunnen prima een grote invloed hebben op je akoestiek. Ze worden daarom ook veel gebruikt, voornamelijk voor lage frequenties. Echter, om enige invloed te hebben heb je er vaak veel nodig, en ze hebben ook een flink formaat. Bedenk maar, dergelijke resonatoren kunnen enkel geluid beïnvloeden dat de resonator passeert. Zie het zo: als zo'n schaal een inhoud heeft van 3 kubieke centimeter, jouw ruimte is 75 kubieke meter (wat niet bijzonder groot is) en geluid weerkaatst gemiddeld 40x (dat krijg je bij een nagalmtijd van 0,5s) dan kan dat schaaltje twee miljoenste deel (0,0000016) van het geluid beïnvloeden. Als we compenseren voor de afnemende sterkte bij elke weerkaatsing zal dat nog een stuk minder zijn. Een normale resonator heeft een actief oppervlak van op zijn minst een vierkante meter.

Het probleem is dat veel mensen akoestiek als iets magisch en onbegrijpelijks beschouwen. Hoewel het inderdaad moeilijk te voorspellen is zijn zaken als akoestiekbehandeling vaak helemaal niet moeilijk uit te rekenen en zijn er een hoop vuistregels beschikbaar die bijzonder goed werken.

Wat mij betreft grote onzin dus. Een ruimte akoestisch laten behandelen is goedkoper en werkt een stuk beter. Bij het kopen van mijn speakers ben ik een stuk of 5 HiFi-zaken geweest en geen enkele luisterruimte was fatsoenlijk akoestisch behandeld...

[ Voor 2% gewijzigd door ktf op 18-03-2013 13:22 . Reden: Oeps, rekenfoutje! ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Niet online
ktf schreef op maandag 18 maart 2013 @ 13:08:
[...]

Resonatoren kunnen prima een grote invloed hebben op je akoestiek. Ze worden daarom ook veel gebruikt, voornamelijk voor lage frequenties. Echter, om enige invloed te hebben heb je er vaak veel nodig, en ze hebben ook een flink formaat. Bedenk maar, dergelijke resonatoren kunnen enkel geluid beïnvloeden dat de resonator passeert. Zie het zo: als zo'n schaal een inhoud heeft van 3 kubieke centimeter, jouw ruimte is 75 kubieke meter (wat niet bijzonder groot is) en geluid weerkaatst gemiddeld 40x (dat krijg je bij een nagalmtijd van 0,5s) dan kan dat schaaltje één duizendste deel van het geluid beïnvloeden. Als we compenseren voor de afnemende sterkte bij elke weerkaatsing zal dat nog een stuk minder zijn. Een normale resonator heeft een actief oppervlak van op zijn minst een vierkante meter.

Hoewel het inderdaad moeilijk te voorspellen is zijn zaken als akoestiekbehandeling vaak helemaal niet moeilijk uit te rekenen en zijn er een hoop vuistregels beschikbaar die bijzonder goed werken.

Een ruimte akoestisch laten behandelen is goedkoper en werkt een stuk beter.
stel in een bestaande woonkamer, hoe anders zou je deze accoustisch kunnen behandelen zonder teveel zichtbare wijzigingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masterkale1
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 25-05 00:31
HyperTrophy schreef op maandag 18 maart 2013 @ 13:25:
[...]

stel in een bestaande woonkamer, hoe anders zou je deze accoustisch kunnen behandelen zonder teveel zichtbare wijzigingen?
Kussens op de bank.. Kleedje op de vloer, gordijnen :-)

Speakers: Isophon 2x Cassiano`s D 2x FRC-C - 1x FRC-D - 5x top speakers Accuton . Sub: JL audio 113v2, Preamp:Datasat RS20i - Amp: Marantz 2 x MM8077 Cinemike bridged 5/7CH ch - Mediaplayer: Oppo upd-203 Cinemike - Beamer: JVC NX-9 cinemike

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktf
HyperTrophy schreef op maandag 18 maart 2013 @ 13:25:
Dat is helemaal afhankelijk van de 'problemen' die een ruimte heeft. Het effect wat beschreven wordt in dat artikel wat je linkte wordt vaak met diffusers aangepakt. Veel grotere luisterruimtes hebben last van een te lange nagalmtijd, daarvoor wordt vaak een verlaagd plafond of hele dikke gordijnen gebruikt. Meestal zijn er echter enkele specifieke resonanties die roet in het eten gooien, daarvoor gebruik je dus een resonator om ze weg te werken.

Zonder veel zichtbare wijzigingen is een lastige opgave, want je hebt veel oppervlak nodig vanwege de rekensom die ik net opgaf. Vaak is het gebruik van zware toneelgordijnen of het gebruik van speciale akoestische plamuur of pleister dus gebruikelijk. Dat helpt echter maar een beetje.

Ik heb zelf eens nagedacht over de behandeling van mijn eigen luisterruimte, daarvoor zou ik inderdaad een verlaagd plafond installeren (of zogenaamde plafondeilanden), zware gordijnen gebruiken en een paar bass-traps installeren. Maar zoals gezegd, dat is afhankelijk van de te behandelen ruimte en daar zijn metingen voor nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peenutzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 13-09 15:39
ktf schreef op maandag 18 maart 2013 @ 13:08:
[...]

Ze hebben het ook over RFI preventie. Normaal gesproken worden trillingen en RFI uitgeschakeld door goed ontwerp van de apparatuur zelf en worden dit soort zaken fabriek-af al geregeld. Voor gewone transistoramps moet je zelfs echt goed je best doen willen trillingen ook maar iets met het geluid doen. Wat mij betreft onzin dus, voor dat geld kun je ook een versterker kopen die dat soort problemen gewoon niet heeft.
Sony had daar een jaar of tien geleden ook wat mee: "De printplaten zijn 2 graden uit het lood gemonteerd, elke geluidstechnicus kan u vertellen dat dit het ontstaan van staande golven sterk reduceert", was de tekst ongeveer. Waar die staande golven vandaan komen en wat voor effect het op een versterker heeft werd niet verteld :P

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktf
Peenutzz schreef op maandag 18 maart 2013 @ 13:57:
Sony had daar een jaar of tien geleden ook wat mee
WTF? :X Jee, ik ben meteen geen Sony-fan meer :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Niet online
ktf schreef op maandag 18 maart 2013 @ 13:31:
[...]

Dat is helemaal afhankelijk van de 'problemen' die een ruimte heeft.
ik had meer het idee dat het ging om verbetering van de sound ten opzichte van de ruimte inderdaad, dus hoe kan je geluid beter laten klinken; hoeveel kan je er uit halen.

maar dan kom je denk ik weer uit op : onverzadigbare wensen op hifi gebied, waarbij het grotendeels op gevoel/gehoor aankomt, iets persoonlijks dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killer

Killer

Hatseflats!

HyperTrophy schreef op maandag 18 maart 2013 @ 14:14:
[...]
ik had meer het idee dat het ging om verbetering van de sound ten opzichte van de ruimte inderdaad, dus hoe kan je geluid beter laten klinken; hoeveel kan je er uit halen.

maar dan kom je denk ik weer uit op : onverzadigbare wensen op hifi gebied, waarbij het grotendeels op gevoel/gehoor aankomt, iets persoonlijks dus.
Wat jij zegt (geluid beter laten klinken) kan eigenlijk niet. Als je het helemaal plat slaat heb je 2 variabelen: De geluidsbron (de gehele installatie inclusief kabels en boxen) en de geluidsbeinvloeder (de akoestiek, stoorsignalen, etc.)

Met aanpassingen in de ruimte (zoals bijvoorbeeld resonatoren e.d.) maak je het weergegeven geluid niet beter, maar je zorgt er alleen voor dat de bron minder verstoort wordt (waardoor je geluid wel als beter ervaart natuurlijk). Veel mensen gaan heel ver om de bron zo perfect mogelijk te maken, maar in de praktijk blijkt dat in heel veel gevallen de geluidsbeinvloeder de grootste boosdoener is (of het nou akoestiek, of meerammelende ramen zijn of wat dan ook). Vaak kun je met relatief weinig ingrijpende maatregelen al grote verbeteringen realiseren, zoals gordijnen, of een strategisch geplaatst kleed of absorberende (lees minder reflecterende) platen tegen plafond en muren. Maar ook de plaatsing van de luidsprekers in de ruimte kan van grote invloed zijn.

Als vuistregel zou je kunnen hanteren dat je met kleine tweaks in de meeste gevallen ook maar kleine verbeteringen behaald (en natuurlijk zijn daar vast uitzonderingen op, maar daarom is het ook een vuistregel).

Ik heb resonantieschalen al wel eens gehoord, zelfs in mijn eigen luisteromgeving, maar heb ze nooit op enige hoorbare werking kunnen betrappen. Ik schaar ze onder dezelfe categorie tweaks als zijden zakjes om je connectoren en edelstenen in doosjes rondom je kabeltjes: Leuk als je erin gelooft, maar hun werking is niet gebaseerd op geaccepteerde natuurkundige principes, want die verklaren alleen maar dat het niet zou werken.

Binnenkort heb ik wel een leuke test bij mij thuis waarin iemand mij (wederom) gaat proberen te overtuigen van het nut van een zinloze tweak (in dit geval kabelhouders om luidspreker kabel van de grond te houden). Als deze persoon zelf het verschil kan duiden (blind) tussen 2 X 3 meter high-end luidsprekersnoer op voetjes tegen 2 X 3 meter standaard luidsprekersnoer, gewoon liggend op de grond, dan koop ik de high-end kabel én de blokjes. Vrees echter dat ik het zal moeten blijven doen met gewoon pauper-snoer... ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12-09 14:52

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Zorg er wel voor dat de kabels eerst zijn ingespeeld, anders krijg je een scheef resultaat :D

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Als je er maar geen weddenschap van maakt, want dan heeft ie 50% kans dat jij een hoop geld moet betalen voor die blokjes+kabels :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-08 08:43
Hoeft natuurlijk niet. Als je dubbelblind wilt vaststellen dat er verschil is moet je natuurlijk wel 8/10 keer de juiste kabel er uit pikken. 10 keer gokken, waarvan 8 keer goed is maar een kleine kans hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Dat is waar :) En als hij echt verschil hoort, dan kun je altijd nog even de + en - omdraaien van 1 speaker om hem flink in de war te schoppen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killer

Killer

Hatseflats!

_ferry_ schreef op dinsdag 19 maart 2013 @ 13:45:
Als je er maar geen weddenschap van maakt, want dan heeft ie 50% kans dat jij een hoop geld moet betalen voor die blokjes+kabels :P
Het wordt wel een eerlijke test, met naar ik nu denk 5 blinde trials, waarbij er 4 goed geduid moeten worden. Het is wel een soort weddenschap. Als het hem lukt, koop ik de bende. Maar ik heb er een heel hard hoofd in dat het hem lukt, maar ik ga het wel eerlijk spelen.

En wie weet, misschien vinden we dan eindelijk eens goud!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Laatst online: 12:21

FeaR

In GoT we trust

Mocht je verliezen dan wil ik die houders wel van je overnemen, super handig met stofzuigen...

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktf
Killer schreef op dinsdag 19 maart 2013 @ 22:14:
Het wordt wel een eerlijke test, met naar ik nu denk 5 blinde trials, waarbij er 4 goed geduid moeten worden.
Als ik goed heb gerekend is de kans dat hij goed gokt bij een dergelijke opstelling 16% 19%, dat is niet niks. Ik heb altijd begrepen dat dubbelblinde audiotesten vaak richting 7/8 of 11/12 gaan ofzo.

Maargoed, succes :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
ktf schreef op dinsdag 19 maart 2013 @ 22:23:
[...]

Als ik goed heb gerekend is de kans dat hij goed gokt bij een dergelijke opstelling 16% 19%, dat is niet niks. Ik heb altijd begrepen dat dubbelblinde audiotesten vaak richting 7/8 of 11/12 gaan ofzo.

Het lijkt me inderdaad ook een laag aantal testen (ik kwam op 7% uit, maar kansberekening is dan ook al 15 jaar geleden of zo :P ) -> met uitschrijven kom ik op 16% :+

[ Voor 3% gewijzigd door redwing op 19-03-2013 22:49 ]

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killer

Killer

Hatseflats!

FeaR schreef op dinsdag 19 maart 2013 @ 22:22:
Mocht je verliezen dan wil ik die houders wel van je overnemen, super handig met stofzuigen...
Weet wat je zegt, ze kosten ruim €100,- per stuk en het gaat om 6 stuks! De prijs van de kabel wil je al helemaal niet weten.

De uitleg van de werking van die dingen is trouwens wel epic!:
(De tekst is geen 100% letterlijke quote en merknamen zijn er uit gehaald. Mocht je de tekst herkennen, hou het dan aub voor je, omdat ik niet bij voorbaat al iets of iemand aan de schandpaal wil nagelen en met open vizier de test aan wil gaan)
Door een speakerkabel op de houder te leggen, houd je de kabel weg van de vloer. Dat is zinvol omdat het muzieksignaal wordt overgebracht door het elektromagnetisch veld om de kabel heen en niet door de elektronen zoals vaak gedacht wordt, die wekken slechts het veld op. Daarom bereiken kabelfabrikanten ook verschillende resultaten door het toepassen van diverse materialen in de isolatie van een kabel. Want stel je nu eens voor dat met muzieksignaal door beton reist... Om dat te voorkomen heb je dus de oplossing van de houders!

De verschillen zijn subtiel, maar op een goed systeem zijn ze duidelijk hoorbaar en is er geen reden om terug te willen.
ktf schreef op dinsdag 19 maart 2013 @ 22:23:
[...]

Klopt, ik ben er ook nog niet helemaal uit, misschien doen we wel 5 om 5. Over de voorwaarden steggelen we nog een beetje. Ik wil ook eerst de kabel doormeten, want wie weet heeft die wel een weerstand waar je u tegen zegt, of 1 of andere truuk, waardoor het geluid beinvloed wordt.
Kan dus ook zijn dat de test opgesplitst wordt. Kabels duiden en daarna houders duiden met de beste kabel.
Maar een kans van krap 20% durf ik nog wel te lopen in het ergste geval. Het moet tenslotte ook 'te doen' blijven. Een middagje er aan besteden is leuk, het moet geen dagen duren.

[ Voor 15% gewijzigd door Killer op 22-03-2013 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Killer schreef op woensdag 20 maart 2013 @ 22:34:
[...]
Weet wat je zegt, ze kosten ruim €100,- per stuk en het gaat om 6 stuks! De prijs van de kabel wil je al helemaal niet weten.
Ik ken dergelijke houders, maar ik heb nooit gezegd dat ik de volle prijs zou betalen hè :+ Denk ook wel te weten in welke hoek ik de eigenaar moet zoeken, maar daar zal je mij niet over horen.

Kabels kijk ik nergens meer van op sinds ik met MIT heb lopen spelen bij een keten. Voor dat kabeltje kon je bij de autodealer verderop ook een leuke wagen meenemen. Dat ging letterlijk over tienduizenden euro's. Ik houd het zelf wel op The D-352 van Van den Hul, ben benieuwd wanneer ik mijn spindel binnen krijg.

[ Voor 7% gewijzigd door FeaR op 20-03-2013 22:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktf
redwing schreef op dinsdag 19 maart 2013 @ 22:46:
Het lijkt me inderdaad ook een laag aantal testen (ik kwam op 7% uit, maar kansberekening is dan ook al 15 jaar geleden of zo :P ) -> met uitschrijven kom ik op 16% :+
Het is wel een leuke oefening. De berekening is redelijk simpel, als je weet wat je doet.

De kans dat er goed geraden is is de kans dat je 4/5 goed raad + 5/5 goed raden. De kans om 4/5 goed te raden is de kans om 4x goed te raden en 1x fout te raden keer het aantal 'volgordes' om dat te doen. Dat is 0,5^4 * 0,5^1 * 5, immers, het kan ggggf, gggfg, ggfgg, gfggg, fgggg zijn, dus 5 volgordes. De kans om 5/5 goed te raden is 0,5^5. Samen is 0,5^4 * 0,5 * 5 + 0,5^5 = 0,1875, dus 19%.

Voor 5/5 is de kans maar 0,5^5 = 3,1%, voor 5/6 is het 0,5^5 * 0,5 * 6 + 0,5^6 = 10,9% etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
ktf schreef op donderdag 21 maart 2013 @ 06:34:
[...]
Het is wel een leuke oefening. De berekening is redelijk simpel, als je weet wat je doet.
Dat zou ik ook zeggen :P
De kans dat er goed geraden is is de kans dat je 4/5 goed raad + 5/5 goed raden. De kans om 4/5 goed te raden is de kans om 4x goed te raden en 1x fout te raden keer het aantal 'volgordes' om dat te doen. Dat is 0,5^4 * 0,5^1 * 5, immers, het kan ggggf, gggfg, ggfgg, gfggg, fgggg zijn, dus 5 volgordes. De kans om 5/5 goed te raden is 0,5^5. Samen is 0,5^4 * 0,5 * 5 + 0,5^5 = 0,1875, dus 19%.

Voor 5/5 is de kans maar 0,5^5 = 3,1%, voor 5/6 is het 0,5^5 * 0,5 * 6 + 0,5^6 = 10,9% etc.
Klopt, ik was de optie van alles goed vergeten. Ik had nu berekend hoe vaak er 4 goed waren en 5/5 niet meegeteld.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killer

Killer

Hatseflats!

Van de kabels wordt beweerd dat ze een wereld van verschil maken in vergelijking tot standaardkabel. Dat wordt dus sowieso een kwestie van 100% duiden. Dat moet gezien het enorme verschil dan ook geen probleem zijn.

Het probleem zit hem meer in de steuntjes, waarvan het effect als subtiel wordt omschreven. Daar moet wat mij betreft enige foutmarge in kunnen zitten. Subtiel is immers veel moeilijker te duiden. Aan de andere kant moet wel voldoende aannemelijk zijn dat er een verschil is. De discussie spitst zich nu toe op de muzieksoort. M.a.w.: Kies een muziekstuk waarbij het effect duidelijk te horen is. Ik heb zelfs aangeboden de vloerbedekking een stuk te verwijderen voor de test....Want stel je toch eens voor dat het geluid door beton heen moet! (de kale vloer is beton). Dat is dan een optimale testconditie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Killer schreef op woensdag 20 maart 2013 @ 22:34:
[...]

De uitleg van de werking van die dingen is trouwens wel epic!:
(De tekst is geen 100% letterlijke quote en merknamen zijn er uit gehaald. Mocht je de tekst herkennen, hou het dan aub voor je, omdat ik niet bij voorbaat al iets of iemand aan de schandpaal wil nagelen en met open vizier de test aan wil gaan)

[...]
Dank u, nu heeft mijn BullShitMeter™ een nieuwe zekering nodig. En waarschijnlijk ook nog eens opnieuw calibreren. Want dit uitleg is wel héél erg onjuist. Het is pas bij de conus, membraan of dome dat electromagnetisme een rol gaat spelen. (Uitgezonderd piëzo elementen voor tweeters.)

Then again, snap ik dat bij een bepaalde doelgroep dit als zoete koek naar binnen gaat.

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Ach ja JumpStart, vergelijk het maar hiermee.
De Herfst uit de Vier Jaargetijden van Vivaldi beluister je het mooist als je de speakerkabels neerlegt in een bedje van herfstbladeren van de kastanjeboom. Van andere bomen is het effect beduidend geringer of zelfs tegengesteld! Moeten wel kastanjebomen zijn die door meerstemmig zingende tuinlieden worden verzorgd, dat verhoogt de vreugde nog aanmerkelijk.
Zo heeft iedere muziek zijn eigen boomsoort. Op deze manier kan bovendien het effect van die eerder genoemde wonderschaaltjes ook nog worden verhoogd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killer

Killer

Hatseflats!

JumpStart schreef op vrijdag 22 maart 2013 @ 15:56:
[...]
Dank u, nu heeft mijn BullShitMeter™ een nieuwe zekering nodig. En waarschijnlijk ook nog eens opnieuw calibreren. Want dit uitleg is wel héél erg onjuist. Het is pas bij de conus, membraan of dome dat electromagnetisme een rol gaat spelen. (Uitgezonderd piëzo elementen voor tweeters.)

Then again, snap ik dat bij een bepaalde doelgroep dit als zoete koek naar binnen gaat.
Het spijt mij! Stuur maar een rekening voor de nieuwe zekering! :+

Ik heb het ook eerst tig keer moeten lezen voordat ik het kon lezen zonder van mijn stoel te vallen van het lachen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktf
Want dit uitleg is wel héél erg onjuist.
Het is weer typisch een uitleg zoals dat in dit wereldje zo vaak gebeurd: klok en klepel. Het geluidssignaal wordt inderdaad niet overgedragen door individuele elektronen maar door het potentiaalverschil. Doordat de elektronen allemaal nét een beetje opschuiven wordt een spanning doorgegeven. In die zin kun je zeggen dat de spanning door een soort van veld overgebracht wordt. Dit kun je ook meten, anders zou het fenomeen amperetang niet werken.

Waar de BS zit is natuurlijk dat het geen kloot uitmaakt dat een kabel op beton ligt. Als het al uit zou maken, dan doen die blokjes niet zoveel, want zoals elk veld is dit veld oneindig groot: je kunt simpelweg geen grens aanwijzen doordat het steeds verder uitdooft.

Zo gebeurd het met al die dingen. Zie bijvoorbeeld die LessLoss BlackBox hier pasgeleden besproken, die zogenaamd kwalijke straling op zou vangen. Begin met wat (valide) natuurkundige uitleg over een fenomeen en schakel vlot over naar je zelfbedachte uitleg van waarom het apparaat zou moeten werken voila: weer een succesvol audio-BS-product.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
[...]

Killer schreef op vrijdag 22 maart 2013 @ 23:59:
[...]

Het spijt mij! Stuur maar een rekening voor de nieuwe zekering! :+

Ik heb het ook eerst tig keer moeten lezen voordat ik het kon lezen zonder van mijn stoel te vallen van het lachen.
ktf schreef op zaterdag 23 maart 2013 @ 09:23:
[...]

Het is weer typisch een uitleg zoals dat in dit wereldje zo vaak gebeurd: klok en klepel. Het geluidssignaal wordt inderdaad niet overgedragen door individuele elektronen maar door het potentiaalverschil.
Allemaal antwoorden die bloedserieus ingaan op een artikel van iemand waarvan ik overduidelijk de indruk heb dat die persoon de boel lekker zit te stangen. Ik kan me namelijk niet voorstellen dat iemand bij z'n volle verstand zulke lariekoek zit te verkondigen. Maar ja, je weet nooit, genialiteit heeft grenzen, domheid niet,

Eén opmerking slechts op ktf z'n bericht, dat potentiaal verschil zorgt voor een stroom en een stroom is
elektronentransport. Dus zo raar was die opmerking niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killer

Killer

Hatseflats!

Techneut schreef op zaterdag 23 maart 2013 @ 10:56:
Allemaal antwoorden die bloedserieus ingaan op een artikel van iemand waarvan ik overduidelijk de indruk heb dat die persoon de boel lekker zit te stangen. Ik kan me namelijk niet voorstellen dat iemand bij z'n volle verstand zulke lariekoek zit te verkondigen. Maar ja, je weet nooit, genialiteit heeft grenzen, domheid niet,

Eén opmerking slechts op ktf z'n bericht, dat potentiaal verschil zorgt voor een stroom en een stroom is
elektronentransport. Dus zo raar was die opmerking niet.
Ehh nee, dit is geen stangen. Het is bloedserieus en staat ook als uitleg op de website van de fabrikant geschreven. Ik heb de tekst letterlijk gekopieerd en alleen de merk en product-specifieke namen verwijderd.

Diegene die met mij de test aan wil gaan is echter niet de leverancier zelf, dus vandaar dat ik niet direct letterlijk gequote heb. Ik wil niet vooraf eventuele commerciele belangen verknallen en al op voorhand zorgen dat er de kans bestaat dat een leverancier maatregelen neemt. Maar ik kan je verzekeren dat het bloedserieus is allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SED
  • Laatst online: 11-09 17:20
acht je moet maar zo denken.. totdat onomstotelijk het bewijs geleverd werd dat warm water sneller bevriest dan koud water vielen ook al de natuurkunde specialisten over ze heen.

Soms komen uitvindingen uit hoekjes die je niet zou verwachten en volgen andere wetten dan eenzijdige interpretaties van natuurkunde doen geloven ;)

Copyright and left by SED...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Techneut schreef op zaterdag 23 maart 2013 @ 10:56:
[...]

[...]
Ga eens bij publiekslieveling http://www.machinadynamica.com/ kijken. Stop eerst een extra zware zekering in je Bullshit Meter. (MD is wel vaker in dit topic langsgekomen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
JumpStart schreef op zaterdag 23 maart 2013 @ 13:09:
Ga eens bij publiekslieveling http://www.machinadynamica.com/ kijken. Stop eerst een extra zware zekering in je Bullshit Meter. (MD is wel vaker in dit topic langsgekomen.)
Dat is gewoon een parodie-site.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 00:47

mrc4nl

Procrastinatie expert

Brad Pitt schreef op zaterdag 23 maart 2013 @ 13:11:
[...]

idd, een product dat zichzelf serieus genoeg zou nemen om te verkopen, zet niet zulke bagger foto's op zn eigen website

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

SED schreef op zaterdag 23 maart 2013 @ 12:18:
acht je moet maar zo denken.. totdat onomstotelijk het bewijs geleverd werd dat warm water sneller bevriest dan koud water vielen ook al de natuurkunde specialisten over ze heen.

Soms komen uitvindingen uit hoekjes die je niet zou verwachten en volgen andere wetten dan eenzijdige interpretaties van natuurkunde doen geloven ;)
Als de warmtegeleidbaarheid van water temperatuursafhankelijk is (hoger bij hogere temperatuur) of dat er bij bevriezen van warm water er meer convectie optreedt door groter temperatuursverschil (ik zou mijn centen inzetten op dat laatste, als je mij zou vragen wat waarschijnlijker is) dan is het begrijpelijk en verklaarbaar waarom een emmer warm water sneller zijn warmte afgeeft aan een koude omgeving en dus sneller bevroren is. Daar is geen nieuwe natuurkunde voor nodig.

Maar voor zoiets als het inspelen van kabels (metalen geleiders maar ook optische kabels) of het demagnetiseren van CD's of LP's... Vertel mij maar eens wat er, na het inspelen van 6N Ohno OFC kabel, veranderd is aan het metaalrooster/kristalstructuur, en op welke manier dat de kwaliteit positief beïnvloedt. (Ik heb een ir titel Technische Materiaalwetenschappen, dus je mag meteen diep op details ingaan, Jip-en-Janneke-taal is niet noodzakelijk.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Brad Pitt schreef op zaterdag 23 maart 2013 @ 13:11:
[...]

Maar wel eentje met tastbare (ik wilde zeggen "echte" 8)7 ) producten, die ook beschikbaar gesteld worden voor reviews. Als parodie zie ik het niet... Performance Art past beter. Er zijn genoeg audiofielen die MD 100% serieus nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
JumpStart schreef op zaterdag 23 maart 2013 @ 13:32:
Maar wel eentje met tastbare (ik wilde zeggen "echte" 8)7 ) producten, die ook beschikbaar gesteld worden voor reviews.
Dan is het niet meteen geen-parodie?
Als parodie zie ik het niet...
Weet dat vrijwel zeker, al is dat uiteraard geen enkel bewijs :P
Er zijn genoeg audiofielen die MD 100% serieus nemen.
Hier twijfel ik dan wel heel erg aan. Zo'n flying saucer ding kán niemand serieus nemen. Onmogelijk :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SED
@jumpstart.. voor de werking van het Mpemba effect kijk hier:

Wikipedia: Mpemba-effect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Brad Pitt schreef op zaterdag 23 maart 2013 @ 14:20:
[...]

Hier twijfel ik dan wel heel erg aan. Zo'n flying saucer ding kán niemand serieus nemen. Onmogelijk :?
Menig audiofiel neemt dit soort resonantiekelkjes wel serieus:
Afbeeldingslocatie: http://www.hifi.nl/gfx/AS_8_240506.jpg

Dat is dan wel Ok?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Laatst online: 01:29
JumpStart schreef op zaterdag 23 maart 2013 @ 13:23:
Als de warmtegeleidbaarheid van water temperatuursafhankelijk is (hoger bij hogere temperatuur) of dat er bij bevriezen van warm water er meer convectie optreedt door groter temperatuursverschil (ik zou mijn centen inzetten op dat laatste, als je mij zou vragen wat waarschijnlijker is) dan is het begrijpelijk en verklaarbaar waarom een emmer warm water sneller zijn warmte afgeeft aan een koude omgeving en dus sneller bevroren is. Daar is geen nieuwe natuurkunde voor nodig.
Het mpemba-effect is helaas nog niet verklaard, maar is wel aangetoond. Het werkt zonder uitwisseling met de omgeving. Ik heb het zelf namelijk (wel op mijn lerarenopleiding, dus geen academische studie) onderzocht onder verschillende omstandigheden.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
Nee uiteraard niet, maar die komt niet van die site. Weet vrijwel zeker dat die site een parodie/hoax is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bad Brains
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 06:43
klein vraagje, heb ooit een MA radius 370HD gekocht, echter nu is de kabel (die ik erbij heb gekregen) dood.
Ik heb er nu een gewone tulp stekker tussen, en het werkt... wat raden jullie aan ter vervanging.

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Om met een bekende entertainer te spreken: "Je lacht je de barsten".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Universal Creations schreef op zaterdag 23 maart 2013 @ 14:36:
[...]

Het mpemba-effect is helaas nog niet verklaard, maar is wel aangetoond. Het werkt zonder uitwisseling met de omgeving. Ik heb het zelf namelijk (wel op mijn lerarenopleiding, dus geen academische studie) onderzocht onder verschillende omstandigheden.
Het belangrijkste is dat het effect op wetenschappelijke manier benaderd wordt. Men poogt eerst tot defintie te komen wat 'bevriezen' in dit geval is. (Helemaal door-en-door ijs? Alleen het oppervlak dicht? Bevriezen is niet eenduidig.) Ook zoveel mogelijk overige variabelen vastleggen/definieren.

Kortom, het wordt empirisch aangepakt. Dat is met audio tweaks niet zo. Zou je dat wel doen, dan denk ik dat het gillend hard door de spreekwoordelijke mand valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
JumpStart schreef op zaterdag 23 maart 2013 @ 17:25:
Het belangrijkste is dat het effect op wetenschappelijke manier benaderd wordt. Men poogt eerst tot defintie te komen wat 'bevriezen' in dit geval is. (Helemaal door-en-door ijs? Alleen het oppervlak dicht? Bevriezen is niet eenduidig.) Ook zoveel mogelijk overige variabelen vastleggen/definieren.
Door en door bevroren moet het zijn. Afkoelen tot aan vriespunt gaat met koud water sneller (is gewoon normale afkoelingskromme), maar het bevriezen gaat met het oorspronkelijke hete water sneller. Wij zijn overigens vooral bezig geweest met "hoe bepaal je dat al het water bevroren is".
Kortom, het wordt empirisch aangepakt. Dat is met audio tweaks niet zo. Zou je dat wel doen, dan denk ik dat het gillend hard door de spreekwoordelijke mand valt.
Klopt, dat is het hele punt met het in het gunstigste geval placebo-effect wat speelt bij veel audio tweaks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Bad Brains schreef op zaterdag 23 maart 2013 @ 16:32:
klein vraagje, heb ooit een MA radius 370HD gekocht, echter nu is de kabel (die ik erbij heb gekregen) dood.
Ik heb er nu een gewone tulp stekker tussen, en het werkt... wat raden jullie aan ter vervanging.
Het werkt toch al met die tulp stekker ? :P

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SED
emipisch? Neuh.. mpemba effect werd eerst in diskrediet gebracht. Het kon niet kloppen. Immers warm water zou eerst afkoelen en daarna dus dezelfde start hebben als normaal koud water. Leek zo logisch.
De verklaringen die men nu geeft baseert men op bekende fenomenen maar zijn allen op zichzelf geen oorzaak.
Dat wijkt dus beslist niet af van de vaak kritische houding die je hier tegenkomt en die lang niet altijd wetenschappelijk bewijs levert al doet men van wel.
Juist in geluid zijn er veel factoren die allen op zichzelf een sterk tijdgebonden effect kunnen hebben en die vergelijkend onderzoek zo lastig maken.
Zelfs de temperatuur van een meting kan invloed hebben en daar spreekt men bijv eigenlijk zelden of nooit over. Meten doen we daarnaast vooral wat we kennen en effecten die we niet kenne zijn dus per definitie lastig te vangen. Dat doet men door meetuitslagen te interpreteren en voila.. weer een parameter die persoonsgebonden is erbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Het mpemba effect is redelijk simpel objectief vast te stellen. Dat er eerst bijzonder skeptisch op gereageerd werd geloof ik graag, er zijn zoveel idioten die onzin verspreiden (kijk eens naar het aantal mensen die claimen een perpetuum mobilé te hebben, of wat dacht je van wat hier langs komt), dat het ondoenlijk is elke bewering uitgebreid te gaan onderzoeken.

Echter in tegenstelling tot de oplichterij tweaks die hier langs komen is het mpemba effect dus wel objectief vast te stellen. Iedereen kan het meten, terwijl al die audio-tweaks hier geen enkel meetbaar verschil maken. Dus dan zou niet alleen de natuurkunde van hoe een kabel werkt niet kloppen, maar ook nog eens hoe het menselijke oor werkt, want die zou dan dingen moeten oppakken die onmeetbaar zijn? En geheel toevallig door tijdseffecten werkt dat nooit bij een dubbelblinde test? En dan hebben we het er nog niet over dat de 'verklaring' die de fabrikanten geven al helemaal nergens op slaan. Blijkbaar hebben die een compleet nieuw inzicht in de natuurkunde, en wat doen ze daar mee? Publiceren in Nature? Nee, ze gaan audiofielen oplichten van kabels voorzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Laatst online: 13-08 01:28
JumpStart schreef op zaterdag 23 maart 2013 @ 14:30:
[...]

Menig audiofiel neemt dit soort resonantiekelkjes wel serieus:
[afbeelding]

Dat is dan wel Ok?
toch zijn die dingen het proberen waard. Ik heb een complete set gehad, dus een stuk of 11, een paar maanden heb ik er toch lol van gehad. Daarna verkocht over de hele wereld zo'n beetje.
meer tekst en uitleg staat in een van de delen van deze topics :)

ik zal binnenkort trouwens weer eens met de swaffelstaaf rondgaan, sinds mijn verhuizing ligt hij ergens in de stapel tweaks :P
@Killer, uitnodiging staat nog steeds. Heb nu alle 3 glenmorangie specials in huis (la santa, nectar d'or, en quinta ruban........)

en mijn krell kps20Il is vervangen door een DCS Elgar plus. Dus het is nu helemaal gedaan met cd's draaien, enkel nog streamen.

[ Voor 27% gewijzigd door Ray op 24-03-2013 01:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
SED schreef op zaterdag 23 maart 2013 @ 19:19:
emipisch? Neuh.. mpemba effect werd eerst in diskrediet gebracht. Het kon niet kloppen. Immers warm water zou eerst afkoelen en daarna dus dezelfde start hebben als normaal koud water. Leek zo logisch.
Tja, het probleem blijft natuurlijk dat ook zo is. Als ik 2 bakken warm water heb en eentje laat afkoelen tot de 'normale' temperatuur en daarna de ander er naast zet zal de 1e eerder bevroren zijn. Er zal dus meer gespecificeerd moeten worden dan alleen de temperatuur om het mpemba effect te krijgen.

Echter is dit totaal niet vergelijkbaar met het audio-gebeuren hier aangezien het mpemba effect gewoon meetbaar is. Dat het daarna lastig is te verklaren hoe het komt is een ander verhaal. Bij dit audiogebeuren is het effect in de meeste gevallen niet eens te meten (ook niet met apparatuur die tig keer gevoeliger is dan onze oren) en daarmee kun je eigenlijk nog niet eens beginnen met een verklaring waarom het gebeurt. Je zult eerst moeten weten wat het verschil is voordat je kunt gaan verklaren.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Ray schreef op zondag 24 maart 2013 @ 01:18:
[...]

toch zijn die dingen het proberen waard. Ik heb een complete set gehad, dus een stuk of 11, een paar maanden heb ik er toch lol van gehad. Daarna verkocht over de hele wereld zo'n beetje.
meer tekst en uitleg staat in een van de delen van deze topics :)

[...]
De spreekwoordlijke spijker op z'n kop Ray. Jij hebt er lol aan. Daarmee hebben die dingen bestaansrecht. Ook al blijf ik overtuigd van het feit dat het, wat betreft audio tweaks, dus volledig tussen de oren zit. De eerste goed uitgevoerde dubbel blinde test die [vul tweak naar keuze in] statistisch betrouwbaar aantoont, die moet ik nog zien. Of erover lezen.

Wat dat betreft is het audiofiele gebeuren nogal dogmatisch. In zekere zin een religie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
[...]

toch zijn die dingen het proberen waard. Ik heb een complete set gehad, dus een stuk of 11, een paar maanden heb ik er toch lol van gehad........
En waar bestond die lol dan uit? Ik kan ook voor de lol een poosje een paar kiezelstenen ergens neer leggen. Let wel, voor de lol, echter ik beleef die lol niet, ik beleef alleen maar rotzooi, verder hetzelfde effect.
Ik kan ook voor de lol in een feestartikelenwinkel een sinterklaasmuts kopen en dan verbeelden dat ik de paus ben. Ook dan weet ik zeker dat de lol tegenvalt en om ontopic te blijven, het luistergenoegen van mijn muziekcollectie wordt er vast niet door verhoogd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Techneut schreef op zondag 24 maart 2013 @ 13:47:
[...]
En waar bestond die lol dan uit? Ik kan ook voor de lol een poosje een paar kiezelstenen ergens neer leggen. Let wel, voor de lol, echter ik beleef die lol niet, ik beleef alleen maar rotzooi, verder hetzelfde effect.
Ik kan ook voor de lol in een feestartikelenwinkel een sinterklaasmuts kopen en dan verbeelden dat ik de paus ben. Ook dan weet ik zeker dat de lol tegenvalt en om ontopic te blijven, het luistergenoegen van mijn muziekcollectie wordt er vast niet door verhoogd.
Je beredeneert vanuit jou oogpunt dat audiotweaks onzin zijn.

Stapje terugdoen: Als je "gelooft" in audiotweaks, dan is de voorpret van het lezen over, uitzoeken van, en uitproberen van de audio tweaks al de lol. Of het nou placebo is of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bad Brains
redwing schreef op zaterdag 23 maart 2013 @ 18:05:
[...]

Het werkt toch al met die tulp stekker ? :P
Klopt hij werkt, echter wat kan ik verwachten als ik weer een "echte" (is dat composiet kabel?) er tussen hang.
Zo'n tulp draadje is wel erg dunnig en gevoelsmatig denk je subwoofer =/= bass is een zware dikke stroperig signaal ;)

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktf
Bad Brains schreef op zondag 24 maart 2013 @ 16:22:
Klopt hij werkt, echter wat kan ik verwachten als ik weer een "echte" (is dat composiet kabel?) er tussen hang.
Er hangt al een 'echte' kabel tussen. Composiet is een soort signaal wat je over (75 ohm) tulpkabels kan sturen, zie Wikipedia: Composietvideo. Voor composiet hoor je 75 ohm kabels te gebruiken, dus dat is helemaal niet speciaal geschikt voor audio.

Het punt is, er gaat namelijk geen vermogen over de kabel, enkel signaal, want je hebt een actieve bas. Ik ken ook installaties waar vermogen over tulpkabels gaat (mijn oude Logitech Z-4), daar zou ik voorzichtiger zijn, maar hier maakt het waarschijnlijk niets uit.

[ Voor 7% gewijzigd door ktf op 24-03-2013 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killer

Killer

Hatseflats!

Nou, de test is inmiddels geweest en we hebben ons slechts geconcentreerd op de kabel-houdertjes. Resultaat: 4 van de 10 trials goed (afspraak was 9 van de 10). Dus helaas, helaas, helaas...weer geen wonder ontdekt.

De luisteraar was wel heel erg verbaasd, omdat hij in zijn eigen omgeving toch een groot verschil gehoord had. Binnenkort gaan we nog een blinde test bij hem thuis doen. Wat wel sportief was, dat er na de test niet ineens 1001 excuses uit de hoed kwamen. Het resultaat werd gewoon geaccepteert. Of er nog conclusies aan verbonden gaan worden is een hele andere discussie.
[...]
@Killer, uitnodiging staat nog steeds. Heb nu alle 3 glenmorangie specials in huis (la santa, nectar d'or, en quinta ruban........)
Ik ga daar als het wat beter weer wordt ook zeker nog gevolg aan geven.

[ Voor 12% gewijzigd door Killer op 24-03-2013 17:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bad Brains
ktf schreef op zondag 24 maart 2013 @ 16:43:
[...]

Er hangt al een 'echte' kabel tussen. Composiet is een soort signaal wat je over (75 ohm) tulpkabels kan sturen, zie Wikipedia: Composietvideo. Voor composiet hoor je 75 ohm kabels te gebruiken, dus dat is helemaal niet speciaal geschikt voor audio.

Het punt is, er gaat namelijk geen vermogen over de kabel, enkel signaal, want je hebt een actieve bas. Ik ken ook installaties waar vermogen over tulpkabels gaat (mijn oude Logitech Z-4), daar zou ik voorzichtiger zijn, maar hier maakt het waarschijnlijk niets uit.
Dank dan kijk ik na de verhuizing wel wat ik ermee ga doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
JumpStart schreef op zondag 24 maart 2013 @ 14:59:
[...]

Je beredeneert vanuit jou oogpunt dat audiotweaks onzin zijn.

Stapje terugdoen: Als je "gelooft" in audiotweaks, dan is de voorpret van het lezen over, uitzoeken van, en uitproberen van de audio tweaks al de lol. Of het nou placebo is of niet.
Ja, maar voor dat stapje terug daar ben ik nou net een beetje te nuchter voor. Voor mij is de constatering dat mensen zulke ideeën serieus nemen en als zodanig zelfs weddenschappen aangaan met een dubbel blinde test een kostelijke bron van vermaak. Net zoiets als geloven in kaboutertjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
De lol bestaat inderaad in het beleven van de hobby. Het er mee bezig zijn, uitzoeken, dingen uit de hele wereld slepen en dan opstellen en luisteren. Vaak nog even gezellig met een paar mede liefhebbers. In het geval van de kelkjes was ik zelf ook erg sceptisch. Ik ga er verder niet op in maar ik heb ze niet meer :)

mbt kabels heb ik wel diverse ervaringen maar ga hier geen discussie over aan (heb ik al in de vorige delen gedaan)
Wat ik wel wil herhalen is dat het veel te kort door de bocht mensen die bv een kabel kopen voor 5k maar als dom etc af te doen. In de basis zijn dit vaak mensen die best weten wat ze doen (anders zit je normaal niet in de positie dit geld voor een extreem luxe product uit te geven) en zijn hier met het volle verstand mee bezig (als die whisky fles nog vol is .....) Het is een persoonlijke keuze en die verdient gewoon respect.
Voor mezelf is het simpel. Ik probeer het gewoon zelf en kan dan een mening vormen als gebruiker. Dat is toch weer anders dan zeggen het kan niet maar het nooit getest hebben :P

[ Voor 13% gewijzigd door Ray op 24-03-2013 17:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nineball
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13-09 20:44
[b][message=39975846,noline]

Wat ik wel wil herhalen is dat het veel te kort door de bocht mensen die bv een kabel kopen voor 5k maar als dom etc af te doen. In de basis zijn dit vaak mensen die best weten wat ze doen (anders zit je normaal niet in de positie dit geld voor een extreem luxe product uit te geven) en zijn hier met het volle verstand mee bezig (als die whisky fles nog vol is .....) Het is een persoonlijke keuze en die verdient gewoon respect.
Voor mezelf is het simpel. Ik probeer het gewoon zelf en kan dan een mening vormen als gebruiker. Dat is toch weer anders dan zeggen het kan niet maar het nooit getest hebben :P
Wat een eigenaardig argument. Stel dat iemand van gekkigheid niet meer weet wat hij met z'n geld moet doen en daarom een zilveren warterleiding en buitenkraan aan z'n gevel laat plaatsen om de plantjes te besproeien. Is het dan valide om te stellen dat daardoor hoogstwaarschijnlijk de plantjes beter besproeid worden omdat iemand met zoveel geld per definitie alleen maar verstandige besluiten kan nemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
nineball schreef op zondag 24 maart 2013 @ 18:07:
[...]

Wat een eigenaardig argument. Stel dat iemand van gekkigheid niet meer weet wat hij met z'n geld moet doen en daarom een zilveren warterleiding en buitenkraan aan z'n gevel laat plaatsen om de plantjes te besproeien. Is het dan valide om te stellen dat daardoor hoogstwaarschijnlijk de plantjes beter besproeid worden omdat iemand met zoveel geld per definitie alleen maar verstandige besluiten kan nemen?
tja en daar benoem je net die paar procent die ik niet bedoel.......... je weet donders goed wat ik bedoel (neem ik aan?? )en haalt dan direct weer een extreme situatie aan.
Ik heb het over de grootse groep audioliefhebbers die gewoon spaart voor iets en niet die paar olie jongens die de meest extreme sets hebben staan en van elke kabel er maar direct 3 nemen. Overigens hebben die oliejongens wel echt leuke dingen staan (inclusief alle kelkjes, ook de platium versie ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peetz0r
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 00:10
JumpStart schreef op zaterdag 23 maart 2013 @ 13:09:
[...]

Mijn Bullshit MeterTM heeft een automatische zekering die ik al bij bijna elke post in dit topic weer aan moet zetten, maar op die site was het na elke zin wel weer raak. Wauw, wat een geweldige onzin is dat. Die ledjes die je cd's verbeteren. Of een platte knoop vastklikken aan je kabels. Wauw. Gewoon wauw. Niks aan toevoegen.

Misschien wel een waarschuwing voor mensen die daadwerkelijk iets proberen te bestellen op die site. Dat zou wel fijn zijn denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nineball
Ray schreef op zondag 24 maart 2013 @ 18:20:
[...]

tja en daar benoem je net die paar procent die ik niet bedoel.......... je weet donders goed wat ik bedoel (neem ik aan?? )en haalt dan direct weer een extreme situatie aan.
Ik heb het over de grootse groep audioliefhebbers die gewoon spaart voor iets en niet die paar olie jongens die de meest extreme sets hebben staan en van elke kabel er maar direct 3 nemen. Overigens hebben die oliejongens wel echt leuke dingen staan (inclusief alle kelkjes, ook de platium versie ;) )
Het ging mij erom dat het feit alleen dat iemand ergens veel geld aan spendeert een argument is. Als iemand 5k aan een kabel spendeert terwijl er nog nooit objectief is vastgesteld dat zo'n kabel anders klinkt dan een kabel van een paar euro, dan is dat voor mij geen bewijs of argument voor het feit dat zo'n kabel dan haast wel beter moet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

nineball schreef op zondag 24 maart 2013 @ 18:33:
[...]

Het ging mij erom dat het feit alleen dat iemand ergens veel geld aan spendeert een argument is. Als iemand 5k aan een kabel spendeert terwijl er nog nooit objectief is vastgesteld dat zo'n kabel anders klinkt dan een kabel van een paar euro, dan is dat voor mij geen bewijs of argument voor het feit dat zo'n kabel dan haast wel beter moet zijn.
Defininieer "beter". Iemand die in de luxepositie zit om €50k aan audioapparatuur te kunnen uitgeven, moet die het bij een kabeltje van €30 houden??

Exclusiviteit, merknaam, esthetiek ("looks" dus), gebruikte materialen en mate van afwerking zijn ook dingen die de prijs flink opdrijven. Het is niet alleen door elfen bij maanlicht gesmeed zilver.

Waar ik persoonlijk wèl kriebels van krijg is dingen die hoe dan ook niet kunnen kloppen. Demagnetiseren van CDs of LPs bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
nineball schreef op zondag 24 maart 2013 @ 18:33:
[...]

het gaat er ook niet om of die kabel beter is , het gaat erom dat de beslissing wel overwogen is gemaakt en de kabel voor de koper een meerwaarde biedt die hij er van verwacht. Het maakt dan feitelijk niet uit of dit meetbaar is of alleen de mindset van die persoon positef beinvloed ;)

iets wat duur is hoeft zeker niet altijd beter te zijn, hoewel hier toch wel dingen tussenstaan waar ik alleen van kan dromen http://www.moremusic.nl/prijslijsten.html
leuke is dat de echte avalons er niet eens op staan....

[ Voor 9% gewijzigd door Ray op 24-03-2013 18:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nineball
Ray schreef op zondag 24 maart 2013 @ 18:40:
[...]
Het maakt dan feitelijk niet uit of dit meetbaar is of alleen de mindset van die persoon positef beinvloed ;)
Dat maakt mij ook niet uit. Ik weet alleen dat enig verschil tussen kabels nooit objectief is vastgesteld. Dus dan blijft alleen de mindset van de persoon over. En daar heb ik totaal geen moeite mee, laat een ieder lekker zijn ding doen op dat vlak (en welk ander vlak dan ook).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
Wat is nou de waarheid mbt inspelen? Kan dit echt niet?

http://www.htforum.nl/yab...503.msg2387791#msg2387791

Hier wordt er veel over gezegd. Zijn er artikelen over te vinden? Zelf vind ik het moeilijk te geloven.

[ Voor 18% gewijzigd door Wackmack op 24-03-2013 19:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Versteegrob,
Wat je ook aanvoert aan nuchtere feiten, je houdt het probleem dat er een categorie mensen blijft voor wie elektriciteit iets geheimzinnigs is, want je ziet het niet. Voelen doe je het wel als de spanning hoog genoeg is, maar dat maakt het er in de ogen van die mensen alleen maar nog geheimzinniger door, En sommigen kun je dan letterlijk alles wijsmaken, tot het meest waanzinnige toe. Voor iemand met een technische opleiding bijna niet voor te stellen, maar het is helaas wel de praktijk.
Daarom geef ik ook geen rechtstreeks antwoord met de strekking van bullshit, want het helpt toch niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Versteegrob schreef op zondag 24 maart 2013 @ 19:04:
Wat is nou de waarheid mbt inspelen? Kan dit echt niet?

http://www.htforum.nl/yab...503.msg2387791#msg2387791

Hier wordt er veel over gezegd. Zijn er artikelen over te vinden? Zelf vind ik het moeilijk te geloven.
Het vervelende van "inspelen" is dat het, voor bepaalde onderdelen, een aantoonbaar en verklaarbaar fenomeen is. Luidsprekers en koptelefoons? Ja, die moeten merkbaar los komen. Dat is dan ook verklaarbaar: de gebruikte materialen zijn ongebruikt vaak nog stugger, door geluid te produceren (heen en weer buigen) worden de materialen flexibeler. Spreekspoelen moeten misschien nog een fractie inslijten en bewegen eerst nog met wat meer frictie.

Maar ik als materiaalkundige/metaalkundige zeg je dat 200 uur aan geluidssignaal over een kabel sturen de kabel niet verandert:

De kristalstructuur verandert niet, de roosterconstante verandert niet (ja, die verandert met temperatuur, maar die verandert niet permanent door inspelen), de korrelgrootte verandert niet, de dislocatiedichtheid verandert niet, het soort dislocaties verandert niet, de hoeveelheid interne mechanische spanning verandert niet, het kleine beetje onzuiverheden (oxides, andere metalen dan het hoofdmetaal) verandert niet, de elektrische weerstand verandert niet, de elektronendichtheid verandert niet, de elektronmobiliteit verandert niet, de hoeveelheid twinning verandert niet... Begint het te dagen?

Daarmee wil ik niet zeggen dat koper niet onveranderlijk is. Koper heeft een smeltpunt van 1083°C en zal, boven een temperatuur van een paar honderd graden, wel degelijk intern veranderen. Niet bij kamertemperatuur, of licht verhoogde temperaturen die mogelijk zouden kunnen zijn bij inspelen. De hoeveelheid afgegeven energie die een paar honderd uur aan wisselstroom aan een kabel afgeeft (want het grootste gedeelte wordt niet opgenomen in de kabel maar getransporteerd) is bij lange na niet genoeg om fysiek iets aan het metaal te veranderen. Bovenstaande geldt, op temperaturen na, ook voor bijvoorbeeld zilver of goud. Die zijn ook volledig stabiel op kamertemperatuur, en wisselstroom op niveau van audio inspelen verandert er niets aan.

Ja, tenzij je op een of andere manier bij het inspelen boven de 300° uit zou komen... dan kan er in koper kristallografisch wel iets beginnen te veranderen.

Dus:
Inspelen van luidsprekers/koptelefoons? Ja, dat is een bestaand fenomeen.
Inspelen van kabels? Nee, metaalkundig gezien is het pure onzin, dus dat zit 100% tussen de oren.

[ Voor 5% gewijzigd door JumpStart op 24-03-2013 19:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 04:57
Tegen betaling van 50€ wil ik alle kabels wetenschappelijk inspelen. Adres per PM.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Tommie12 schreef op zondag 24 maart 2013 @ 20:37:
Tegen betaling van 50€ wil ik alle kabels wetenschappelijk inspelen. Adres per PM.
ZEG! Werk eens niet zo markt-ondermijnend!!

€128 per paar was het kartel-tarie... Oh, fuck :o :X

;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killer

Killer

Hatseflats!

JumpStart schreef op zondag 24 maart 2013 @ 19:41:
[...]
Dus:
Inspelen van luidsprekers/koptelefoons? Ja, dat is een bestaand fenomeen.
Inspelen van kabels? Nee, metaalkundig gezien is het pure onzin, dus dat zit 100% tussen de oren.
En ook het inspelen van luidsprekers\koptelefoons is grotendeels onzin. Spreekspoelen hoeven niet eerst in te lopen, want een spreekspoel zit 'vrij' in zijn beweegbare ruimte. Conussen zijn stijf en dat wil je graag zo houden, dus die zijn gemaakt om zo min mogelijk te veranderen over tijd. Blijft over de ophanging van de conus. Bij luidsprekers gebeurt dat aan de buitenrand in de meeste gevallen met rubber of papier of stof en aan de achterzijde met papier of stof. Hooguit bij paieren en stoffen ophangingen kan de soepelheid iets oplopen de eerste paar minuten, maar dan heb je het ook wel gehad.

Dus als het inspelen al zin heeft, dan is het met een uurtje ook wel gebeurt. Daarnaast kun je nog redeneren dat als inspelen echt zo noodzakelijk was de fabrikant wel een eenduidige manier zou specificeren. Met bepaalde tonen en voor een bepaalde tijd. Er wordt hooguit wat gezegd over tijd, maar niets over de juiste tonen en bij welk volume e.d.

Ook bij luidsprekers\koptelefoon is inspelen grotendeels gebaseerd op gewenning van de luisteraar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
Hoe jullie lijkt het mij ook zo logisch al wat. Moeilijk te begrijpen dat een hele groep het zo anders ziet/hoort. Ze zullen toch niet liegen lijkt mij? Blijft een apart verschijnsel.

Als ik zelfs zie dat er usb kabels zijn van ruim honderden euro's per meter dan is de hifi wereld redelijk gek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Killer schreef op zondag 24 maart 2013 @ 21:50:
[...]

En ook het inspelen van luidsprekers\koptelefoons is grotendeels onzin. Spreekspoelen hoeven niet eerst in te lopen, want een spreekspoel zit 'vrij' in zijn beweegbare ruimte. Conussen zijn stijf en dat wil je graag zo houden, dus die zijn gemaakt om zo min mogelijk te veranderen over tijd. Blijft over de ophanging van de conus. Bij luidsprekers gebeurt dat aan de buitenrand in de meeste gevallen met rubber of papier of stof en aan de achterzijde met papier of stof. Hooguit bij paieren en stoffen ophangingen kan de soepelheid iets oplopen de eerste paar minuten, maar dan heb je het ook wel gehad.

Dus als het inspelen al zin heeft, dan is het met een uurtje ook wel gebeurt. Daarnaast kun je nog redeneren dat als inspelen echt zo noodzakelijk was de fabrikant wel een eenduidige manier zou specificeren. Met bepaalde tonen en voor een bepaalde tijd. Er wordt hooguit wat gezegd over tijd, maar niets over de juiste tonen en bij welk volume e.d.

Ook bij luidsprekers\koptelefoon is inspelen grotendeels gebaseerd op gewenning van de luisteraar.
Je hoort mij verder ook niet zeggen hoe groot inspelen van luidsprekers/koptelefoons kan zijn. Het is er. Best mogelijk dat een deel van het ervaren verschil tussen "voor" en "na" door gewenning komt.

Hier geldt dat je, materiaal-technisch gezien, naar bestaande en bekende materiaaleigenschappen kan wijzen, die na voldoende bewegingen heen-en-weer een beetje zullen veranderen. Daar zijn geen specifieke frequenties voor nodig, noch specifieke volumes en tijden. Alleen zal het inspelen langer duren als het volume lager is. Het gaat vooral om bewegen, niet om hoeveel bewegingen per seconde (hoe hoger de frequentie, hoe kleiner de uitslag).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Versteegrob schreef op zondag 24 maart 2013 @ 22:00:
Hoe jullie lijkt het mij ook zo logisch al wat. Moeilijk te begrijpen dat een hele groep het zo anders ziet/hoort. Ze zullen toch niet liegen lijkt mij? Blijft een apart verschijnsel.

[...]
Er zijn genoeg audiofielen volledig overtuigd van het nut van inspelen van kabels. In hun ervaring is het effect echt. Dat is geen liegen, zo hebben ze het immers zelf gehoord/ervaren. Dat het "horen" van verschil komt door het "expectancy effect" of door het placebo effect maakt hun ervaring er niet minder om.

Dat geldt voor alle audio tweaks overigens, niet alleen voor inspelen van kabels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killer

Killer

Hatseflats!

JumpStart schreef op zondag 24 maart 2013 @ 22:06:
[...]
Je hoort mij verder ook niet zeggen hoe groot inspelen van luidsprekers/koptelefoons kan zijn.
Ik beweer dat ook nergens. Het was niet mijn bedoeling jou persoonlijk aan te vallen. Slechts een nuance te geven op het fenomeen inspelen van luidsprekers\koptelefoons.

Ik denk trouwens dat volume er wel iets mee te maken zou hebben. Als het gaat om beweging, zou ik denken dat je de maximale uitslag wil halen, zodat ook al het materiaal dat bewegen kan, bewogen heeft.
Versteegrob schreef op zondag 24 maart 2013 @ 22:00:

Als ik zelfs zie dat er usb kabels zijn van ruim honderden euro's per meter dan is de hifi wereld redelijk gek.
Er zijn ook honderden, zoniet duizenden mensen die geloven in de bio-stabiel. En miljarden die zeggen baat te hebben bij homeopatische middelen. Dat wil nog niet zeggen dat deze middelen ook echt werken (het placebo-effect daargelaten)

[ Voor 35% gewijzigd door Killer op 24-03-2013 22:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:10

franssie

Save the albatross

Inspelen van hoofdtelefoons etc geloof ik wel. Ooit eens een set van 10 stuks earphones gekocht, en daar was bij mijn favoriete cello concert echt wel verschil te horen tussen nieuw uit doos en maand in gebruik. Kabels is imho utter bullshit, tenzij je ze op de een of andere manier supergeleidend kan krijgen (maar daar is meer voor nodig).

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Killer schreef op zondag 24 maart 2013 @ 22:14:
[...]

Ik beweer dat ook nergens. Het was niet mijn bedoeling jou persoonlijk aan te vallen. Slechts een nuance te geven op het fenomeen inspelen van luidsprekers\koptelefoons.

Ik denk trouwens dat volume er wel iets mee te maken zou hebben. Als het gaat om beweging, zou ik denken dat je de maximale uitslag wil halen, zodat ook al het materiaal dat bewegen kan, bewogen heeft.
Bewegen is echter te algemeen. Heen-en-weer is niet belangrijk, buigen des te meer, en dan moet je vooral kijken naar de conus ophanging en de centreer-ring (spider en surround). Ook bij hele kleine uitslag buigen beide wel door het hele materiaal heen. Bij lager volume zal het soepeler worden wel langer duren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
en toch.... :) ik heb altijd het 3e dag effect met de meeste kabels gehad. wellicht totaal in my mind maar...

Vrijwel alle kabels die ik nieuw heb aangesloten gaven inderdaad dircect het aaaah idee. Meestal direct < 1 uur gevolgd door mmmmm. vertaald is dit. Kijk een verschil .... < 1 uur valt toch wel tegen, is er wel verschil ???
de tweede dag veel luisteren, wisselen, referentie nummers luisteren etc

derde dag (nadat het systeemn wel 24/7 heeft gespeeld) Laat maar nu druk met andere dingen. Je zet je systeem aan en / gaat luisteren... AAAHH wat is dat ?? (overigens zowel positief als negatief)

afin voordat ik weer in audiphile termen ga vallen :))

dit fenomeen zal ook vast een placebo verklaring hebben hehe

toch... paar weken geleden maar eens de moeite genomen om mijn eindbak van de huiskamer aansluiting een eigen groep te geven direct naar de meterkast (stond al 5 maanden klaar maarja..)
en direct weer het verschil zoals de eerste keer met een totaal andere versterker en andere ruimte, het geheel is / lijkt sneller. Tja zeg het maar ??

disc. nu trekt zo'n einbak ook wel akelig veel stroom dus wellicht is er simpelweg een meetbare verklaring. in dit geval max 7kw

[ Voor 7% gewijzigd door Ray op 24-03-2013 23:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Een eigen groep? Ik neem aan dat je minimaal je installatie een eigen fase hebt gegeven, of eigenlijk een eigen aansluiting met de centrale, want anders vervuilen de overburen de netstroom zo met hun knipperende TL-buizen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
http://www.htforum.nl/yab...?topic=131760.0;topicseen

Hoe kan een stroomsterkte je geluid veranderen? Check dit topic.
Deze kabel schijnt echt een topper te zijn http://www.furutechwebsho...-fp-alpha-3-netkabel.html

[ Voor 29% gewijzigd door Wackmack op 24-03-2013 23:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Wat voor eindbak is dat wel niet die zo veel vermogen kan trekken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedr
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 13-09 21:32
Versteegrob schreef op zondag 24 maart 2013 @ 23:12:
http://www.htforum.nl/yab...?topic=131760.0;topicseen

Hoe kan een stroomsterkte je geluid veranderen? Check dit topic.
Deze kabel schijnt echt een topper te zijn http://www.furutechwebsho...-fp-alpha-3-netkabel.html
Ow die kabels zorgen zeker voor een verschil denk ik: Geleiders: koper (PCOCC). De eigenaar is na het inspelen vast en zeker zo trots als een pauw _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
helaas hier nog geen geld na verhuizing om met losse zware fases en aparte aardpin te spelen :( Een krell FPB 600, heeft twee 3,5 kw travo's aan boord. zal max wel stoppen bij 6 kw. zal eens een keer de opgave erbij zoeken.

aha heeft zelfs 2 x 4 Kva en neemt max 6000 watt op :P

[ Voor 11% gewijzigd door Ray op 25-03-2013 06:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
Hier een uitgebreide review over USB kabels van 25e tot 500e

https://s3.amazonaws.com/...ion/ME4-11-AudioQuest.pdf
Conclusie
Door eerdere demo’s van andere USB kabelmerken wist ik al dat met het wisselen en verbeteren van USB kabels, echt wezenlijke verbeteringen mogelijk waren. Toch ben ik positief verbaasd en
heb diep respect voor AudioQuest als kabelmerk om toch bij iedere prijsstijging, keer op keer zo’n wezenlijke verbetering te laten horen. Van de prijsgunstige Forest tot de kostbare Diamond
waren alle verbeteringen bijzonder goed te volgen. Let wel dat voor het optimaal
hoorbaar maken van deze verschillen, in dit geval gebruik is gemaakt van een echte topketen met een zeer hoge resolutie. Op mindere spullen zullen de verschillen waarschijnlijk wat kleiner en minder nadrukkelijk uit kunnen vallen. Mijn advies in deze is om deze kabels bij uw dealer
en liefst bij u thuis, zelf eens uitgebreid te vergelijken. Op het moment dat u met
een duurdere stap geen verschil meer kunt horen, moet u gewoon stoppen en
het desbetreffende model kopen. Mits uw portemonnee dat natuurlijk toestaat.
Pas dan weet u dat u in ieder geval het maximale uit uw USB verbinding heeft
gehaald en dat is zeer waarschijnlijk beduidend meer dan u ooit voor mogelijk
zal hebben gehouden.
Begin nu toch wel nieuwsgierig (twijfelen of het wel verbetering kan opleveren) te raken of dit 100% niet kan? Een blad gaat toch niet 4/5 pagina's alles compleet verzinnen? Werkt USB anders dan HDMI? Het is toch beide digitaal.

Is digitaal zwart/wit dat het nooit iets kan veranderen aan geluid? Ben benieuwd wat de kenners zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
Versteegrob schreef op maandag 25 maart 2013 @ 10:13:
Begin nu toch wel nieuwsgierig te raken of dit 100% niet kan? Een blad gaat toch niet 4/5 pagina's alles compleet verzinnen?
Advertentie-inkomsten, etc. Da's de voornaamste (enige) reden van dit soort bladen. Inhoud is een bijzaak.
Werkt USB anders dan HDMI? Het is toch beide digitaal.
Verschil met een andere USB kabel is onzin (bij normale lengtes) en ga je dan ook niet merken.
Is digitaal zwart/wit dat het nooit iets kan veranderen aan geluid? Ben benieuwd wat de kenners zeggen.
Het kan nooit veranderen op de manier waarop zei het zeggen. Je kan dropouts krijgen bijvoorbeeld, maar het beeld/geluid kan nooit scherper/voller/roder/dieper/breder/mooier/whatever worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
Ik geloof je 100% Brad daarom vind ik het zo raar dat toch zoveel mensen verschillen horen. Sommige mensen neem ik daar best serieus. Het blijft een interessant verschijnsel. Het rare is dat de wetenschap hier heel duidelijk is en de andere kant toch (zoveel) verschil hoort.

http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=126366.0

http://www.alpha-audio.nl/2011/06/de-usb-kabelmythe/

Goed artikel over de mythe

http://marlene-d.blogspot...les-more-differences.html

Hier weer een pareltje 8)7 8)7 8)7 8)7 8)7
Het is geen makkelijke materie en men is geneigd te denken dat er nullen en enen door de kabel gaan. Dat is natuurlijk niet zo, er gaat een elektrisch signaal door de kabel. En deze is helaas kwetsbaar voor interferentie (storing) van buitenaf of door slechte fysieke eigenschappen van geleidend materiaal. Ook de ontvangende kant moet maar uit het aangeleverde signaal de juiste waarde zien te halen. De perfecte 1 of 0 ziet er op een oscilloscoop helemaal niet zo perfect uit. Het lijkt meer op een rotte kies, met flanken die niet recht zijn maar schuin en een flinke dip in het middengedeelte.

[ Voor 59% gewijzigd door Wackmack op 25-03-2013 10:23 ]

Pagina: 1 ... 70 ... 104 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
~~~[html]Voor HDMI-kabels hebben we <a href="http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1370856">HDMI kabel: 11 euro of 140 euro? Deeltje 2</a>~~~[/html]