zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht # 5 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 60 ... 104 Laatste
Acties:
  • 641.873 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud2009
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 29-06-2021
Ejorne schreef op woensdag 11 juli 2012 @ 18:04:
[...]
Het probleem met een dubbel blinde luistertest is dat deze zeer waarschijnlijk de absolute hoorgrens ook niet ik kaart brengt. Dit is te onderbouwen door een test dat eveneens op menselijke waarneming gebasseerd is. Een visueel testje met kleurtjes. (ja daar is ie weer) Kleuren die naast elkaar prima te onderscheiden zijn, "blijken" ineens niet waarneembaar wanneer je ze na elkaar vergelijkt.
ABX is voor mij niet heilig. Er zijn genoeg factoren (oa. stress) die ABX resultaten zou kunnen vertekenen, daarbij heb je inderdaad zoals je zegt te maken met het hele slechte menselijke (sensorisch, maar ons declaratief geheugen is ook niet bepaald zaligmakend) geheugen. Doel van ABX is alleen niet om de absolute hoorgrens vast te stellen (wat bedoel je daar soweiso mee?). Maar om aan te tonen dat de spectaculaire claims van audiophiles niet blind te maken zijn. Zodra een audiophile weet dat hij naar een dropveter luistert is het geluid klote, met een dure kabel is het geluid ineens super muzikaal, vol attack en is de soundstaging zo wijd als de horizon. Dubbel-blind met al zijn mitsen en maren pik je zo'n superkabel er dan toch wel uit, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Centropy
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online

Centropy

Let there be light.

Toch appart dat we in een loop zitten, steeds iemand die een review oppakt ergens en dan de loop over wel en niet horen. Als je weet dat je 1 miljoen kan ophalen bij die James Randi als je kan aantonen dat je verschil hoort. Dan hoor je of het verschil niet, of je wil graag de mythe in leven houden. Dat laatste lijkt mij de meest voor de hand liggende aangezien er bij onomstootbaar bewijs morgen een hoop audio accessoiresmakers zonder werk zitten. Anyways vind ik zoals eerder genoemt de keuze om juist wel of niet een kabel te kopen door dat je denk het te horen of hem er mooi uit vindt zien de juiste...
Ik bleef zelf spoken horen in mijn set, tot ik bedacht dat de set die ik heb eigelijk heel goed is. Sindsdien ben ik uitermate tevreden !

Beter 1 hand in de lucht, dan geen hand!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjtdevries
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-09 15:33
Een betere vergelijking vind ik de inmiddels beruchte bio-stabil. Dat werkte ook puur door de kracht van suggestie.
De placebo werking staat hier niet ter discussie. Die is ook bij AHBdV en mij zeer bekend.
Maar dat heeft niets te maken met de vraag of er wel of niet veel waardeloze dropveters zijn die hoorbare verschillen opleveren.
Het probleem met een dubbel blinde luistertest is dat deze zeer waarschijnlijk de absolute hoorgrens ook niet ik kaart brengt. Dit is te onderbouwen door een test dat eveneens op menselijke waarneming gebasseerd is. Een visueel testje met kleurtjes. (ja daar is ie weer) Kleuren die naast elkaar prima te onderscheiden zijn, "blijken" ineens niet waarneembaar wanneer je ze na elkaar vergelijkt.
Nee dat argument is niet valide.
In die test heb je een manier waarop mensen wel een verschil kunnen zien en een manier waarop ze het niet kunnen.
Maar met een dubbelblinde test ga je juist uit van de methode waar ze het wel kunnen zien, en die test ga je dubbelblind maken.

Daarom dat het ook zo belangrijk is dat bij een dubbelblind test er ook op dezelfde test methode een niet blinde test gedaan word. (het punt dat altijd word vergeten)

Als daarin de mensen dan wel verschillen horen, dan kan niemand claimen dat het de testmethodiek is waardoor ze geen verschillen meer hoorden.
Kennelijk (google: audio just noticable difference) is dat op ongeveer 1 dB verschil in audio applicaties.
Als ik het me goed herinner kan vrijwel iedereen kan makkelijk een verschil van 0,5dB horen en velen tot 0,3dB (in deze thread zijn wel eens links geweest naar websites waar je zo'n test zelf dubbelblind kunt doen)
Wat ook meteen betekent dat een simpele geluidsdruk meter niet voldoende is om volumes zodanig op elkaar af te stemmen dat die geen invloed meer hebben.
(wat ook betekent dat vrijwel niemand op dat punt betrouwbaar aparatuur kan vergelijken)
Op basis van de door hem gemeten (geringe) effecten lijkt me dat een prima stelling.
Voor zijn onderzoek: "zijn dure monster kabels nuttig?" is dat een prima stelling.
Maar het is niet voldoende bewijs voor de claim op dit forum: "alle dropveters zijn zo goed dat je geen hoorbare verschillen krijgt:
op het moment dat uit de metingen blijkt dat twee kabels hetzelfde meten, waarom zou je dan vermoeden dat er hoorbare verschillen tussen zijn?
De kabels meten niet hetzelfde. Je ziet in zijn grafiekjes duidelijke verschillen. De vraag is vervolgens of die verschillen relevant zijn. Waarschijnlijk niet, maar om daar uitsluitsel over te geven moet je goede onderbouwing hebben wat voor soort verschillen relevant zijn, of je moet dubbelblind gaan luisteren.
Verder zijn er genoeg (oa. kabel) ABXen geweest waaruit blijkt dat kabels niet blind uit elkaar te houden zijn. Dat maakt het missen van de praktijk in dit artikeltje voor mij echt van ondergeschikt belang.
Dat valt nogal vies tegen. Als het over ABX-en gaat dan kom je altijd op dezelfde twee sites terecht waar een zeer beperkt aantal tests is gedaan.
En één van die sites heeft volgens mij nooit kabels vergeleken.
Dus dan houden we één site over waarbij ze goedkope versterker, goede cd speler, goedkope kabels, goedkoop audiorack (krakkemikkige stoel) hebben vergeleken met een dure setup.
Wederom niet voldoende bewijs dat ALLE dropveters van voldoende kwaliteit zijn.
(Dat er dropveters bestaan die wel goed zijn staat immers niet ter discussie omdat ik dat zelf in eerste instantie al heb genoemd)
Ik denk daarom dat een objectieve meting sowieso veel meer zal zeggen dan subjectieve beleving van mensen.
Dat is alleen zo als je héél erg zeker weet wat je precies moet meten.
Als je wilt meten hoe lang een voorwerp is dan is dat duidelijk. Maar als je hoorbare verschillen wilt meten tussen aparatuur (kabels, versterkers, cd spelers, speakers etc) dan is dat veel minder makkelijk te kwantificeren.
Als je weet dat je 1 miljoen kan ophalen bij die James Randi als je kan aantonen dat je verschil hoort. Dan hoor je of het verschil niet, of je wil graag de mythe in leven houden.
Dat is totaal niet relevant voor deze discussie.
Randi geeft je 1 miljoen als je kan aantonen dat die idioot dure kabels een hoorbaar verschil opleveren.
Je krijgt echter helemaal niks als je aantoont dat er klote dropveters zijn die hoorbaar verschil opleveren met goede dropveters.

De laatste pagina discussie hier gaat niet over het verschil tussen idioot dure kabels.

Daarom dat ik wederom (vergeefs) oproep tot nuance.
Er zijn gewoon klote kabels waarbij je wel verschil hoort. Hoogstwaarschijnlijk leveren die kabels ook meetbare verschillen. En het is ook heel goed wetenschappelijk uit te leggen waarom klote kabels van onvoldoende kwaliteit hoorbare verschillen opleveren.

Dat betekent dus niet dat ik aanraad om interlinks van 100 euro te kopen. Maar ik zou eerder een kabel van 10 euro kopen van een bekend merk dan een kabel van 2 euro bij de Action.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boefmans
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 17-09 09:37
Samenvatting?
Zoals met veel spullen:
- prijsverschil tussen crap en oke is klein
- prijsverschil tussen goed en heel goed is groter
- prijsverschil tussen heel goed en extreem goed is belachelijk
- prijsverschil tussen extreem goed en extreem/goed+hype is exorbitant

Zoiets? :-)

mixing a drink and music

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjtdevries
Mooie samenvatting ja :)

kleine toevoeging:
Ik zeg: ga voor oke en vermijd crap.
Andere hier claimen: crap bestaat niet.

Korter dan dat kan het niet samengevat worden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boefmans
ja en persoonlijk ga ik voor 'goed'. :-P

dus idd kabels die niet na 1 dag uit elkaar vallen
als het hoorbaar is heb ik er wel wat geld voor over, maar er zijn duidelijke grenzen :D

[ Voor 64% gewijzigd door Boefmans op 12-07-2012 10:01 ]

mixing a drink and music

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killer
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08-02 16:45

Killer

Hatseflats!

lier schreef op woensdag 11 juli 2012 @ 14:03:
[...]
Ik vind dat een subjectieve uitspraak (en dat je je daarmee haast schuldig maakt aan hetgeen je de reviewers verwijt). Prima als jij (en vele anderen) dat vinden, ik ben het er niet mee eens. Ik vind het namelijk wel de moeite waard.
Ok, laat ik de nuance aanbrengen dan. Op het gebied van geluidskwaliteit heeft het tot nu toe geen aantoonbaar nut om een betere kabel te kopen omdat een betere kabel niets veranderd aan de fysische geluidskwaliteit van een installatie, waarbij uitgegaan wordt van een goed functionerende standaardkabel.
Bierkameel schreef op woensdag 11 juli 2012 @ 14:10:
[...]
Lijkt me erg sterk aangezien ik 4 paar nieuwe dropveters had gekocht en ze allemaal de brom hadden, gewoon klote kabels dus en niet defect.

Ik heb het over analoge audio dus geen HDMI of Toslink, en daar hebben kabels zeker wel invloed, duurdere kabels hebben oa afscherming wat die dropveters niet hebben.
Als jij het verschil niet ziet tussen 20 meter Hirschmann coax TV kabel en 20 meter el cheapo Gamma kabel dan heb je echt een plaat voor je kop.
Ik zie inderdaad geen verschil tussen 20 meter Hirschmann en goede El-Cheapo kabel (in mijn geval overigens Praxis), maar dat komt omdat ik geen last heb van die enorme storing waar jij mee kampt en omdat ik goed aansluitmateriaal gebruik en digitale TV kijk. Maar heb ik daarom nu een plaat voor mijn kop?
(de discussie ging overigens over audiokabel en niet over bekabeling voor tv-signalen (Khz versus MHz), maar dat terzijde )

En de dropveter die je gekocht had, had dus blijkbaar een minder goede afscherming en dus is het dan inderdaad een slechte kabel, maar er zijn genoeg dropveters met voldoende afscherming. Zo ken ik ook hele dure kabels met bagger afscherming.

Als de standaard meegeleverde dropveter of coax niet voldoet door storing, dan is het natuurlijk gerechtvaardigd om een beter afgeschermde kabel te kopen, maar ik zou eerder opzoek gaan naar de oorzaak (indien mogelijk) en die aanpakken, in plaats van de gevolgen bestrijden.
Verwijderd schreef op woensdag 11 juli 2012 @ 17:35:
[...]

Je hebt toch hopelijk wel in de gaten dat die een scriptie is van een bachelor student? Geen onderzoek van een vakgroep!

Het grote probleem van dit artikel is dat het puur en alleen impedantie metingen e.d. aan kabels zijn met lab apparatuur (geen audio apparatuur). Daarbij worden wel degelijk zeer kleine verschillen gemeten, maar er wordt geclaimed dat die verschillen allemaal veel te klein zijn om te horen.

De vraag die je je hier natuurlijk ommiddellijk moet stellen, is hoe valide die geclaimde hoorgrens is. Vooral omdat de student dus niet aan een acoustische vakgroep werkt... En verder in hoeverre de student inderdaad alle relevante metingen heeft verricht, of dat hij iets vergeten is.

etc..
Voor zover ik kan zien heeft hij de aannames die hij doet goed onderbouwt in onder andere zijn literatuur verwijzingen. Als voorbeeld: 0.5dB wordt algemeen gezien als de ondergrens die mensen nog kunnen waarnemen (zie ook de literatuurverwijzingen). Dan is een aanname dat een variatie van 0.01dB onhoorbaar is een hele valide aanname. De metingen die verricht worden zijn ook niet alleen maar zuiver impedantie, er wordt veel meer gemeten.
Heb je het stuk wel helemaal gelezen?

En om de nuance te behouden:

Natuurlijk zijn er dropveters die slecht zijn, net zo als er dure kabels zijn die slecht zijn. De kans dat je een defecte of slechte dropveter koopt, is wat groter dan de kans bij een wat duurdere kabel. Maar als de kabel goed functioneert, al is het dropveter of furutech, dan heb je er een hele kluif aan om deze puur op basis van gehoor alleen te onderscheiden van elke andere goed functionerende kabel. Daarbij kunnen er natuurlijk voldoende andere argumenten dan alleen het geluid zijn om over te gaan tot de aanschaf van een duurdere kabel (uiterlijk, bouwkwaliteit, noem maar op).

[ Voor 4% gewijzigd door Killer op 12-07-2012 10:30 ]

Always be yourself! Unless you can be Batman, then always be Batman!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Boefmans schreef op donderdag 12 juli 2012 @ 09:28:
Samenvatting?
Zoals met veel spullen:
- prijsverschil tussen crap en oke is klein
- prijsverschil tussen goed en heel goed is groter
- prijsverschil tussen heel goed en extreem goed is belachelijk
- prijsverschil tussen extreem goed en extreem/goed+hype is exorbitant

Zoiets? :-)
Ik zeg dat bij HDMI kabels/spdif-kabels < 5 à 10 meter, de kwaliteit van het signaal eerder afhangt van de transmitter en receiver (i.e. de apparatuur) dan van de kabel. Daarom zeg ik: Er is bijna geen verschil tussen ok en extreem-goed.

De enige verschillen bij HDMI kabels zitten m in de stekker of fysieke kenmerken, is ie sterk i.e. kan ie tegen een beetje trekken en flexen ? Hoe is de stekker (daarmee bedoel ik niet goud/ingestraald ofzo) Heeft ie een goede vorm of grootte, kan je hem stevig vastpakken, is ie goed aan de kabel gelast zodat je geen kabelbreuk krijgt enz.

En bovenstaande geld ook voor spdif/glazvezelkabeltjes.

Advies: Koop gewon een normale kabel die stevig is en goed blijft zitten, meer niet :p

En voor CAI kabels geldt niet veel anders. Daar ligt het probleem eerder bij teveel splitters + lange kabeleinden, waardoor het signaal te zwak wordt. CAI adviezen zeggen dat je gerekend vanaf het punt waar je kabelboer zn signaal aflevert max. 5 meter kabel moet gebruiken. Dus inclusief alle in de muur/woning verwerkte kabels. En guess what: De meeste mensen hebben wel langere kabels, plus ook nog eens splitters enzovoorts (een gemiddelde splitter levert een verzwakking van 3,5 dB !, veel meer dan welke kabel ook)

Als je je signaal verdeelt, is het beter een versterker te gebruiken. Je krijgt er niet voor niets één bijgeleverd bij de interactieve TV -installatieakketten !

Dus, zolang je je signaal goed versterkt aanlevert aan de apparaten (streef naar plusminus 64dBV) dan kunnen alle apparaten het digitale signaal begrijpen en decoderen. Kabel maakt niet veel uit, ook hier zijn ver verzendende en ontvangende apparaat meer van invloed dan welke kabel ook. En dus gebruik gewoon een goede versterker, en maak je niet teveel zorgen over je kabels.

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 12-07-2012 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud2009
[b]mjtdevries schreef op donderdag 12 juli 2012 @ 09:20:
Voor zijn onderzoek: "zijn dure monster kabels nuttig?" is dat een prima stelling.
Maar het is niet voldoende bewijs voor de claim op dit forum: "alle dropveters zijn zo goed dat je geen hoorbare verschillen krijgt:
Die claim wordt volgens mij op dit forum niet gemaakt. Het is misschien impliciet wel veronderstelt (iig door mij), dat het steeds om een "goed functionerende" dropveter gaat. Ik zal hier in het vervolg meer op letten. Niet alle dropveters zijn goed genoeg. Maar tussen een goede dropveter en een elvenkabel hoor je geen verschil.
De kabels meten niet hetzelfde. Je ziet in zijn grafiekjes duidelijke verschillen. De vraag is vervolgens of die verschillen relevant zijn. Waarschijnlijk niet, maar om daar uitsluitsel over te geven moet je goede onderbouwing hebben wat voor soort verschillen relevant zijn, of je moet dubbelblind gaan luisteren.
Verschillen tussen de kabels zijn heel erg klein, zo klein dat dubbel-blind echt overdreven moeite is waarvan de opbrengst nihil gaat zijn. Daarbij zijn er grote verschillen tussen elven- en dropveterkabels, dus een correlatie tussen duurdere kabel en betere geluidskwaliteit lijkt me sowieso sterk.
Dus dan houden we één site over waarbij ze goedkope versterker, goede cd speler, goedkope kabels, goedkoop audiorack (krakkemikkige stoel) hebben vergeleken met een dure setup.
Wederom niet voldoende bewijs dat ALLE dropveters van voldoende kwaliteit zijn.
Wat en hoe maakt het gebruik van een goedkope versterker + randapparatuur effectief uit?
En je hebt helemaal gelijk, geen bewijs voor alle dropveters zijn voldoende. Maar dat is dat doet hier niet ten zake, het is eveneens geen bewijs voor de stelling dat je elvenkabels nodig hebt.
Dat is alleen zo als je héél erg zeker weet wat je precies moet meten.
Als je wilt meten hoe lang een voorwerp is dan is dat duidelijk. Maar als je hoorbare verschillen wilt meten tussen aparatuur (kabels, versterkers, cd spelers, speakers etc) dan is dat veel minder makkelijk te kwantificeren.
Mij lijkt het vrij makkelijk te operationaliseren. Een goede kabel heeft een lineaire doorgave over het audiospectrum en is goed geisoleerd tegen magnetische velden en inductie, want dat kan een signaal merkbaar verprutsen. Tenzij jij denkt dat aardstralen, ley-lijnen, ondergronds warmte velden invloed hebben op de kabel, dan is het inderdaad lastiger O-) .
Daarom dat ik wederom (vergeefs) oproep tot nuance.
Er zijn gewoon klote kabels waarbij je wel verschil hoort. Hoogstwaarschijnlijk leveren die kabels ook meetbare verschillen. En het is ook heel goed wetenschappelijk uit te leggen waarom klote kabels van onvoldoende kwaliteit hoorbare verschillen opleveren.

Dat betekent dus niet dat ik aanraad om interlinks van 100 euro te kopen. Maar ik zou eerder een kabel van 10 euro kopen van een bekend merk dan een kabel van 2 euro bij de Action.
Dan is er toch geen probleem, volgens mij wordt die nuance echt wel gemaakt? Het lullige aan je advies is wel dat de kans wel groot is dat er bij de Action of de chinees beter metende kabels voor 2 euro zouden kunnen liggen dan de monster kabel van 10 ;). Maar goed, daarvoor zou je moeten gaan meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ejorne
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17-08-2024

Ejorne

Twisted Pairs

mjtdevries schreef op donderdag 12 juli 2012 @ 09:20:
Nee dat argument is niet valide.
In die test heb je een manier waarop mensen wel een verschil kunnen zien en een manier waarop ze het niet kunnen.
Maar met een dubbelblinde test ga je juist uit van de methode waar ze het wel kunnen zien, en die test ga je dubbelblind maken.

Daarom dat het ook zo belangrijk is dat bij een dubbelblind test er ook op dezelfde test methode een niet blinde test gedaan word. (het punt dat altijd word vergeten)

Als daarin de mensen dan wel verschillen horen, dan kan niemand claimen dat het de testmethodiek is waardoor ze geen verschillen meer hoorden.
Je zegt dat de test niet valide is omdat er een manier is waarop ze wel verschil kunnen zien en vervolgens een manier waarop het niet zichtbaar is. Vervolgens zeg je dat juist ditzelfde vaak wordt vergeten bij een audio test. Eerst wel een verschil laten horen/noemen en vervolgens in de test zelf kijken of ze het wel of niet kunnen horen. Dat is toch hetzelfde als met de kleurtjes? Je laat de testpersoon eerst zien/testen of ze kleurtjes verschillend zien en vervolgens in de test zal kunnen blijken dat ze het wellicht toch niet kunnen zien. Beide verschillende waarnemingen onder verschillende omstandigheden. Waarom dan bij een audiotest een gebrek en bij een visuele test een fout?

Twist each pair of letters and you'll know at least something of me...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjtdevries
Nee, het is niet hetzelfde als met de kleurtjes.
Want daarbij test je immers op twee verschillende manieren. Op de manier waarop het wel verschil wel waarneembaar is en daarna op de manier waarop het verschil niet waarneembaar is.

Als je een nette dubbelblinde test uitvoert dan test je beide keren op dezelfde manier die wel waarneembaar is.
Alleen moet je dus wel bewijzen dat je getest hebt op de manier die wel waarneembaar is.

Als je bij die kleurtjes iemand test op de manier waarop het verschil niet waarneembaar is, dan veranderd dat niet door de test dubbelblind te maken. Het blijft niet waarneembaar.
Als je dus je niet-blinde test uitvoert voordat je aan de dubbelblinde test begint, dan blijkt op dat moment al dat het verschil niet waarneembaar is.

(dubbelblind is geen handig term in deze situatie :))

Stel je gaat een audio ABX test doen waarbij je steeds 1 uur naar een stuk muziek gaat luisteren en dan switched.
Je maakt je complete ABX opstelling inclusief het afstellen tot gelijk volume nivo op 0.01dB etc etc.
Vervolgens ga je eerst een niet-blinde test doen. Als mensen dan aangeven dat ze het verschil niet kunnen horen, omdat dat uur veel te lang is en ze moe worden etc etc, dan hoeft je aan de dubbelblinde test niet meer te beginnen want daar komt dan ook geen resultaat uit.

Maar nu met 30s luisteren en dan switchen.
Je doet de volledige ABX test (dus inclusief score lijst en alles) weer eerst niet blind. Daaruit blijkt dan bv dat mensen significant verschil (claimen) te horen. Dan kan je aan de dubbelblind test beginnen.
Als daaruit dan geen verschil blijkt, dan weet je dat het verschil dus blijkbaar komt door het wel of niet blind zijn.
En dat betekent dus dat er placebo's aan het werk zijn.

Dan kan er achteraf geen discussie meer zijn dat de ABX methodiek zelf er voor zorgt dat er geen verschil was. Want bij de niet-blinde test volgens die methodiek konden mensen wel verschil horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud2009
mjtdevries schreef op donderdag 12 juli 2012 @ 13:53:
Dan kan er achteraf geen discussie meer zijn dat de ABX methodiek zelf er voor zorgt dat er geen verschil was. Want bij de niet-blinde test volgens die methodiek konden mensen wel verschil horen.
Wat is de toegevoegde waarde van de procedure die jij beschrijft? Audiofielen claimen (in de regel) al verschillen te horen tussen kabels wanneer ze niet blind zijn. Daarbij, als de verschillen ook met kennis van de kabel niet waar te nemen zijn, lijkt het me alleen maar een beter bewijs voor het idee dat een goede dropveter net zo goed is als een elvenkabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Pardon? Ja natuurlijk, luidsprekers hebben een ongelooflijk variable response. Dat hoor je dan ook duidelijk! Daarom hebben ze allemaal hun eigen karakters. Maar dat een luidspreker van geen kant lineair is, wil daarom nog niet zeggen dat je een kleinere variatie niet kan horen!
Want heeft de frequentie respons met de lineariteit van een speaker te maken? Dat zijn twee compleet onafhankelijke effecten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ejorne

Ejorne

Twisted Pairs

mjtdevries schreef op donderdag 12 juli 2012 @ 13:53:

Als daaruit dan geen verschil blijkt, dan weet je dat het verschil dus blijkbaar komt door het wel of niet blind zijn.
En dat betekent dus dat er placebo's aan het werk zijn.

Dan sla je voor het gemak even de mogelijke invloeden van experimentator effecten en stress en wat al dan niet nog meer over? Met dat visuele testje is aan te tonen dat achter elkaar waarnemen minder verschil laat zien dan dat je werkelijk kunt. Daarnaast heb ík al last van stress of andere invloeden wanneer ik voor mijzelf het geluid probeer af te stellen. Met een basloopje hoor ik bijvoorbeeld een bult danwel dip in het geluid. Ik vraag aan mijn vriendin of ze voorzichtig aan de faseknop wil draaien totdat ik zeg stop. Maar op het moment dat zij daar plaatsneemt hoor ik eigenlijk dat dipje of bultje niet meer zo goed. Ik heb niet eens in de gaten dat ze draait of dat ze juist niets doet. Maar als ik dan later rustig muziek luister, hoor ik wel of die dip er nog zit of dat die weg is of verplaatst is... Ik vraag haar nog een keer te draaien en prompt hoor ik weer allerlij andere dingen en kan mij niet zo goed concentreren op het basloopje. Uiteindelijk heb ik zelf de fase telkens een stukje verdraaid en na een tijdje rustig luisteren weer een andere stand geprobeerd. Waarschijnlijk heb ik dus al last met waarnemen wanneer er nog niet eens echte druk komt kijken.

Ik kan me dan ook goed voorstellen dat ik bepaalde verschillen wel hoor en voor mijzlef ook vrijwel zeker ben dat ik ze hoor maar prompt verdwijnen wanneer ik het op dat moment ook gebruiken moet. Al is het voor de afstelling van mijn eigen set of voor de aantoning in een test. In dat laatste geval kan ik me voorstellen dat de invloeden alleen nog maar groter zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjtdevries
Ejorne schreef op donderdag 12 juli 2012 @ 16:40:
Dan sla je voor het gemak even de mogelijke invloeden van experimentator effecten en stress en wat al dan niet nog meer over? Met dat visuele testje is aan te tonen dat achter elkaar waarnemen minder verschil laat zien dan dat je werkelijk kunt.
Nee, die sla ik juist niet over. Juist die invloeden is nou precies waarom je die dubbelblinde test ook eerst niet-blind uitvoert.
Dat je bij achter elkaar waarnemen minder verschil ziet, komt dan namelijk in exact dezelfde mate ook naar voren in die niet-blinde ABX test.
Ook alle andere zaken waarin de ABX test het moeilijker kan maken om verschillen waar te nemen komen ook allemaal naar voren in die niet-blinde test.

En dan zou het kunnen zijn dat je tot de conclusie komt dat je in de niet-blinde ABX test ook niet meer in staat bent verschil waar te nemen.
Dan betekent dat wellicht dat je geen stukjes van 30s moet luisteren, maar 60s.
Of wellicht moet je niet in een groep gaan luisteren, maar in je eentje.
Wellicht moet je concluderen dat de veel nauwkeuriger afstemming van het volume de reden is dat je niets meer hoort.

Je geeft het zelf al goed aan. In een niet-blinde test hoor je al geen verschil als je vriendin plaats neemt.
Dan is het compleet zinloos om nog een blinde test uit te voeren, want als je dan ook geen verschil hoort, dan kun je nooit concluderen dat het aan het blind of niet blind testen ligt. In beide gevallen hoorde je immers geen verschil meer.

In dat geval kom je dus tot de conclusie dat je eerst een test moet gaan opstellen waarom jij wel weer verschil hoort.
Misschien wel een test waarbij je na de wijziging eerst 5 minuten niets doet en je ogen sluit om tot rust te komen en daarna pas weer luisteren.
Als dat dan in de niet-blinde test werkt, DAN kan je de blinde test uitvoeren.

Maar gelukkig komt het maar weinig voor dat mensen in de niet-blinde test al moeite hebben om het verschil te horen. Het stikt in de audio wereld van mensen die in niet-blinde tests met het grootste gemak gigantische verschillen horen.
Dus voor die mensen moet het geen enkel probleem zijn om die verschillen in de niet-blinde ABX test te horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud2009
[b]mjtdevries schreef op donderdag 12 juli 2012 @ 17:08:
Het stikt in de audio wereld van mensen die in niet-blinde tests met het grootste gemak gigantische verschillen horen. Dus voor die mensen moet het geen enkel probleem zijn om die verschillen in de niet-blinde ABX test te horen.
Waarom zou je dan een niet-blinde ABX doen? De niet blinde ABX veranderd op geen manier de interpretatie van de uitslag van de dubbel-blinde ABX.

Op het moment dat iemand niet blind al geen verschil hoort, komt het uit de ABX ook wel dat ze geen verschil horen. Ofwel, geen extra info. De conclusie blijft, er is geen verschil tussen kabel A en kabel B.

Op het moment dat de niet -blinde test verschil laat horen, en blijkt uit de ABX dat er ook verschil is, dan levert het geen extra info op. De conclusie blijft, er is verschil tussen kabel A en kabel B.

Op het moment dat men niet-blind wel verschillen hoort, en blind geen verschillen hoort, blijkt dat er in werkelijkheid toch geen betrouwbaar verschil kan worden gevonden. Ofwel, kabel A en B zijn gelijk. Precies wat je ook had gevonden met alleen de dubbel-blinde ABX.

Ik laat even niet-blind geen verschil, wel blind wel verschil buiten beschouwing. Als dat al gebeurd, is het zeer waarschijnlijk een statistische fout.

[ Voor 7% gewijzigd door Ruud2009 op 12-07-2012 18:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedr
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19-09 21:27
Ruud2009 schreef op donderdag 12 juli 2012 @ 18:33:
[...]

Waarom zou je dan een niet-blinde ABX doen? De niet blinde ABX veranderd op geen manier de interpretatie van de uitslag van de dubbel-blinde ABX.

Op het moment dat iemand niet blind al geen verschil hoort, komt het uit de ABX ook wel dat ze geen verschil horen. Ofwel, geen extra info. De conclusie blijft, er is geen verschil tussen kabel A en kabel B.

Op het moment dat de niet -blinde test verschil laat horen, en blijkt uit de ABX dat er ook verschil is, dan levert het geen extra info op. De conclusie blijft, er is verschil tussen kabel A en kabel B.

Op het moment dat men niet-blind wel verschillen hoort, en blind geen verschillen hoort, blijkt dat er in werkelijkheid toch geen betrouwbaar verschil kan worden gevonden. Ofwel, kabel A en B zijn gelijk. Precies wat je ook had gevonden met alleen de dubbel-blinde ABX.

Ik laat even niet-blind geen verschil, wel blind wel verschil buiten beschouwing. Als dat al gebeurd, is het zeer waarschijnlijk een statistische fout.
De niet-blinde test vantevoren is dan alleen maar om na de testen aan te kunnen geven dat het verschil wat verder tussen de oren zit dan de testpersonen denken (in het geval van niet-blind wel verschil, blind geen verschil) en om daarna uit te sluiten dat de testmethode (ABX) niet werkt om de verschillen aan te tonen. Voor het uiteindelijke resultaat (dus is er werkelijk verschil hoorbaar in een blinde opstelling) is inderdaad alleen de tweede test belangrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ejorne

Ejorne

Twisted Pairs

mjtdevries schreef op donderdag 12 juli 2012 @ 17:08:
[...]

Je geeft het zelf al goed aan. In een niet-blinde test hoor je al geen verschil als je vriendin plaats neemt.
Dan is het compleet zinloos om nog een blinde test uit te voeren, want als je dan ook geen verschil hoort, dan kun je nooit concluderen dat het aan het blind of niet blind testen ligt. In beide gevallen hoorde je immers geen verschil meer.
Ik geef het anders aan dat jij het interpreteert, ik hoor namelijk wel degelijk verschil in stand van de fase. Maar niet meer wanneer er geforceerd mee omgegaan wordt. En dat is dan nog nieteens blind. Mijn vriendin geeft gewoon aan wanneer ze wel of niet draait en /of draait wanneer ik dat vraag. Dus op dat punt heb je gelijk, blind zou ik het dan zeer waarschijnlijk ook niet horen. Maar in niet-geforceerde situatie, blind of niet, hoor ik het wel. Dus de mensen die tijdens de test vooraf niet-blind naar de kabels zullen luisteren kunnen mogelijk daar al dezelfde soort forcering/druk/whatever kunnen ervaren. En dus dan ook geen verschil horen die ze in andere situaties mogelijk wel kunnen horen. Wederom geef ik je op dat punt gelijk; blind testen heeft dan verder geen zin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Centropy
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online

Centropy

Let there be light.

Een crappie dropveter of goede herken je ook niet altijd aan de prijs, mijn uitspraak met randi etc was meer algemeen , dan gericht op dropveters... Voordat ik me dingen op de hals haal ,.....zal ik het even houden op het digitaal gebruik van actionspagettie die prima zijn werk doet... Alleen zijn ze na 2 x verhuizen soms ook wel is stukkig. Dat kan met een duurdere kabel met wat mazzel wel eens wat langer goed gaan.

Beter 1 hand in de lucht, dan geen hand!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjtdevries
@Ejorne,

In jouw scenario is het grote probleem dat je niet consequent de verschillen kan horen. Dan moet je je heel serieus gaan afvragen of er wel daadwerkelijk een verschil is, of dat al die bekende factoren die je waarneming kunnen vertroebelen de boel verstieren.

Als je in niet-geforceerde situaties wel verschil hoort, dan denk ik bv aan akoestiek. Zoals ik hier al vaak verteld heb kan een cm verschil van de positie van je hoofd hoorbare verschillen opleveren. (meerdere dBs verschil op een specifiek frequentie)
In niet-geforceerde situaties zit je wellicht ietsje onderuit gezakt wat dat kleine verschil in positie oplevert.

Maar zo zijn er talloze verklaringen te verzinnen.

Als je niet consistent verschillen kan horen, dan kun je niet goed testen. Maar je kunt dan ook geen claims doen. Want dat verschil dat je wellicht echt hoort, is misschien veroorzaakt door externe factoren die je nog niet in de gaten hebt.
Pas als je consistentie bereikt hebt, dan heb je blijkbaar bereikt dat die factoren geen invloed meer hebben, of constant blijven. Dan kan je pas weer nuttige tests doen en aan de hand daarvan uitspraken doen.

@Ruud2009
Blijkbaar heb je geen discussies op een audio forum gelezen na afloop van een ABX test waaraan enkele forum leden hebben meegedaan.
- De uitslag is weer eens: We hoorden geen verschil.
- Vervolgens roepen allerlei mensen: Die stomme believers hadden het dus fout. Dit is het bewijs dat er geen verschil zit tussen de aparatuur.
- Dan roepen de believers: Het ligt aan de ABX test. Er is wel verschil te horen, maar door de manier waarop die test is opgezet hoor je dat verschil niet.
- De fragmenten waren te kort.... of ze waren juist te lang...Ik kan wel verschil horen, maar zeggen of X gelijk was aan A of aan B is moeilijker dan alleen verschillen horen. etc etc. Er is dan een gigantische waslijst aan argumenten (en smoesjes) waarom de ABX test niet zou deugen.
- Vervolgens is er dan een discussie over de statistiek. Of 7 van 10 goed, op een gokkans van 5 van 10 goed al een significant verschil is of niet. etc etc.

En dat is dus het cruciale verschil tussen wel of niet eerst die niet-blinde test doen. Al die argumenten zijn dan weg. Er is maar 1 conclusie mogelijk, daar kom je dan echt met geen mogelijkheid onderuit.

In de situatie dat er bij beide geen verschil hoorbaar is veranderd de interpretatie van de uitslag ook gigantisch.
Je kunt dan niet met zekerheid zeggen dat er geen verschil hoorbaar is. Het kan immers zijn dat je op de verkeerder manier test, waardoor het niet hoorbaar is.
En er zijn allerei dingen bekend over bv het beperkte audio geheugen van een mens, waardoor dat heel goed mogelijk is.
Wellicht heb je wel muziek fragmenten gekozen waarin het verschil slecht hoorbaar is.
Toen ik speakers aan het vergelijken was had ik met bepaalde stukken klassieke muziek vrijwel geen verschil, terwijl bij andere het verschil gigantisch was.
Het ene was de overtüre Nabucco en het andere de negende symphonie van Beethoven. Niet meteen zodanig anders dat ik zoiets had verwacht.
Als het nou Jazz tegenover Metal was... ;)
Hier ga je gigantisch de fout in!!
De conclusie "wel verschil" word pas getrokken als het verschil zo groot is dat het uitermate onwaarschijnlijk is dat er sprake is van een statistische fout.

Verder heb ik daadwerkelijk ABX testen gezien waarbij niet-blind geen verschil gaf en wel blind wel verschil.
Het was een test van een speaker fabrikant die speakers van zichzelf met concurenten vergeleek.
Het is niet vreemd dat mensen positiever denken over het eigen merk en de goedkopere speaker van het eigen merk dan net zo hoog aan slaan als een duurdere van een ander merk.

Maar dit waren interne tests met het doel hun speakers te verbeteren. Dus ze waren wel eerlijk in hun beoordelinge. (Ze zaten niet expres op te schrijven geen verschil terwijl ze wel verschil hoorden) Dit waren serieuze mensen die dit voor hun beroep deden om hun eigen product te verbeteren.

P.S. Als je zo makkelijk de uitslag van de test mag afschrijven als statistische fout in dat geval, waarom mogen believers dat dan niet doen met de uitslagen die hen niet bevallen?
Nee, als je zo'n test netjes hebt opgezet dan mag je de uitslag niet zomaar negeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud2009
mjtdevries schreef op donderdag 12 juli 2012 @ 21:44:
@Ruud2009

[...]

Blijkbaar heb je geen discussies op een audio forum gelezen na afloop van een ABX test waaraan enkele forum leden hebben meegedaan.
- De uitslag is weer eens: We hoorden geen verschil.
- Vervolgens roepen allerlei mensen: Die stomme believers hadden het dus fout. Dit is het bewijs dat er geen verschil zit tussen de aparatuur.
- Dan roepen de believers: Het ligt aan de ABX test. Er is wel verschil te horen, maar door de manier waarop die test is opgezet hoor je dat verschil niet.
- De fragmenten waren te kort.... of ze waren juist te lang...Ik kan wel verschil horen, maar zeggen of X gelijk was aan A of aan B is moeilijker dan alleen verschillen horen. etc etc. Er is dan een gigantische waslijst aan argumenten (en smoesjes) waarom de ABX test niet zou deugen.
- Vervolgens is er dan een discussie over de statistiek. Of 7 van 10 goed, op een gokkans van 5 van 10 goed al een significant verschil is of niet. etc etc.

En dat is dus het cruciale verschil tussen wel of niet eerst die niet-blinde test doen. Al die argumenten zijn dan weg. Er is maar 1 conclusie mogelijk, daar kom je dan echt met geen mogelijkheid onderuit.
Muah. Het lijkt me een extreme situatie die je schetst.. maar wellicht gaat het op in de specifieke gevallen die je aanhaalt. Zeker in een groep believers. Ik zie, puur op theoretische grond, gewoon geen nut. Want de believers kunnen dan nog altijd zeggen: Ja, voor un-blinded is dit lang genoeg, maar voor double-blind niet. Bedoel, als mensen de resultaten willen negeren, kunnen ze dat toch wel.
Hier ga je gigantisch de fout in!! De conclusie "wel verschil" word pas getrokken als het verschil zo groot is dat het uitermate onwaarschijnlijk is dat er sprake is van een statistische fout.
Maar de kans blijft altijd bestaan. Op basis van p < 0.05 heb je altijd p kans dat de test ten onrechte significant is. Op het moment dat je dan twee identieke of goed functionerende kabels vergelijkt heb je gewoon pech dat teveel mensen goed gokken. Het kan, zo eens in de zoveel tijd. Groepstatistiek doet hier wel iets mee, maar is op zichzelf niet voldoende bescherming.
Verder heb ik daadwerkelijk ABX testen gezien waarbij niet-blind geen verschil gaf en wel blind wel verschil.
Het was een test van een speaker fabrikant die speakers van zichzelf met concurenten vergeleek.
Het is niet vreemd dat mensen positiever denken over het eigen merk en de goedkopere speaker van het eigen merk dan net zo hoog aan slaan als een duurdere van een ander merk.
Maar dit waren interne tests met het doel hun speakers te verbeteren. Dus ze waren wel eerlijk in hun beoordelinge. (Ze zaten niet expres op te schrijven geen verschil terwijl ze wel verschil hoorden) Dit waren serieuze mensen die dit voor hun beroep deden om hun eigen product te verbeteren.
Hier heb je het wel over de omgekeerde situatie natuurlijk. Hier wilden ze eigenlijk aantonen dat er geen verschil was tussen hun speakers en de speakers van de concurrentie. Hier hadden ze in de non-blind conditie iets te winnen. Ookal waren die mensen oprecht bezig, zullen er allerlei factoren (beroepstrots bijv) een rol spelen in het beoordelen. Ook vind ik speakers ABXen een stuk minder logisch dan kabels of versterkers. In het geval van speakers zit er echt veel meer variatie in, mits de kabels/amps voldoende meten.
P.S. Als je zo makkelijk de uitslag van de test mag afschrijven als statistische fout in dat geval, waarom mogen believers dat dan niet doen met de uitslagen die hen niet bevallen?
Nee, als je zo'n test netjes hebt opgezet dan mag je de uitslag niet zomaar negeren.
Nee, niet zomaar negeren. Maar statistiek is niet heilig. Je hebt altijd kans dat een vondst door kans veroorzaakt wordt. Een kleine kans, maar een kans none-the-less. Ik geef toe, vaak zal het niet voorkomen. Maar als je twee identieke kabels ABXt en je krijgt een verschil zou ik toch twijfelen aan de validiteit ervan ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kan ik een titelchange aanvragen ?

Manieren van testen, discussies van en voor statistici.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjtdevries
och, da's in ieder geval beter dan "bash de believers thread"
Muah. Het lijkt me een extreme situatie die je schetst
Ik heb nog geen forum gezien waarbij het niet op die manier verlopen is.
Hier wilden ze eigenlijk aantonen dat er geen verschil was tussen hun speakers en de speakers van de concurrentie. Hier hadden ze in de non-blind conditie iets te winnen.
Nee, dat wilden ze helemaal niet en er was ook niets te winnen.
Ze wisten dat er prijsverschillen en kwaliteitsverschillen tussen de speakers zaten. Ze hadden ook een eigen speaker die weer een stuk duurder en beter was die concurent.

Het ging juist om een objectieve luistersessie om te beoordelen hoe ze hun producten verder kunnen verbeteren. Gewoon als onderdeel van de R&D. Daarom gaf ik juist aan: het was een interne test voor eigen gebruik. En dan moet je juist eerlijk zijn over tekortkomingen van je eigen producten, om die aspecten juist te verbeteren.
Ook vind ik speakers ABXen een stuk minder logisch dan kabels of versterkers
Och dat kan jij vinden, maar zo ongeveer alle goede speaker fabrikanten doen het.
Ze hebben zelfs grote installaties om dat zo eerlijk mogelijk te doen, waarbij de speakers automatisch verplaatst worden zodat elke speaker die je luistert op dezelfde positie staat als de vorige speaker.
Dat maakt namelijk nogal uit.
Zie bv: http://seanolive.blogspot...-measure-loudspeaker.html
en http://seanolive.blogspot...ighted-audio-product.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 12 juli 2012 @ 22:40:
Kan ik een titelchange aanvragen ?

Manieren van testen, discussies van en voor statistici.
Als je dit serieus meent (dat vooropgesteld) dan lijkt het me verstandiger om daarvoor een nieuw topic te starten. De bestaande titel is immers bij voorbaat al een soort knipoog naar allerlei hilarische onzin die er te koop is. Met name als het ook nog (zoals meestal het geval is) gepaard gaat met idioot hoge prijzen.
Min of meer automatisch leidt dit dan ook tot lekker ouwehoeren zoals met die maandverbandjes en sigarenkistjes met kiezelsteentjes.
Wat jij voorstelt is heel andere koek, een serieuze discussie en dat vindt hier lang niet altijd plaats.

[ Voor 4% gewijzigd door Techneut op 13-07-2012 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud2009
mjtdevries schreef op vrijdag 13 juli 2012 @ 09:05:
Nee, dat wilden ze helemaal niet en er was ook niets te winnen.
Ze wisten dat er prijsverschillen en kwaliteitsverschillen tussen de speakers zaten. Ze hadden ook een eigen speaker die weer een stuk duurder en beter was die concurent. Het ging juist om een objectieve luistersessie om te beoordelen hoe ze hun producten verder kunnen verbeteren. Gewoon als onderdeel van de R&D. Daarom gaf ik juist aan: het was een interne test voor eigen gebruik. En dan moet je juist eerlijk zijn over tekortkomingen van je eigen producten, om die aspecten juist te verbeteren.
Naja, ik heb je urls even gelezen, en daar ging het wel over een test tussen hun speakers en die van de concurrentie, waarbij zelfs hun cheape speaker beter werd gewaardeerd dan een hele dure (3.6k) van de concurrent. Maar dat doet even af het punt dat het doel van ABX in dit geval anders is, dan een ABX voor kabels/amps. Bij een ABX voor speakers wil je eigenlijk weten wat de voorkeur is voor een speaker (die meetbaar) verschillen, zonder dat mensen weten welke speaker ze beoordelen. Blijkt uit de ABX dat de concurrentie het beter doet, kan je uiteraard verder gaan verbeteren tot je speakers beter scoren. Ik zei dus dat het doel van de ABX anders was en gaf daarom dus ook aan : "Ookal waren die mensen (werknemers speaker-fabrikant) oprecht bezig, zullen er allerlei factoren (beroepstrots bijv) een rol spelen in het beoordelen."

Terugkomend, ik vind speakers ABXen een stuk minder logisch dan kabels of versterkers. In het geval van speakers zit er echt veel meer variatie in, mits de kabels/amps voldoende meten. Dit is toch gewoon waar? In het geval van speakers kan je het hebben over verschillen in frequentieresponse die een merkbare invloed op het signaal hebben.. terwijl goedwerkende kabels en amps maken in principe geen verschil en dat is mooi aan te tonen in een ABX. Ik kan me bijna niet voorstellen dat mensen double-blind geen voorkeur hebben voor de ene of de andere speaker. Wat toont een ABX hier nu echt aan? Dat werknemers van een speaker-fabrikant hun eigen speakers blind niet automatisch beter vinden?

Unrelated, ik snap dat ze een eerlijke test wilen, maar ik zie niet hoe dit helpt bij het verbeteren van de speakers. Kunnen ze niet beter gewoon meten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brama
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik neem aan dat het doel is uit te vinden wat hun target audience 'mooi' vindt klinken? Met puur meten kun je niet zomaar het waarde-oordeel wat mensen aan speakers hangen bepalen.

I mentioned it once, but I think I got away with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud2009
brama schreef op vrijdag 13 juli 2012 @ 14:04:
Ik neem aan dat het doel is uit te vinden wat hun target audience 'mooi' vindt klinken? Met puur meten kun je niet zomaar het waarde-oordeel wat mensen aan speakers hangen bepalen.
Nee, klopt. Maar dan doe je zo'n experiment toch met target-audience en niet met je eigen medewerkers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ruud2009 schreef op vrijdag 13 juli 2012 @ 13:47:
[...]
Terugkomend, ik vind speakers ABXen een stuk minder logisch dan kabels of versterkers. In het geval van speakers zit er echt veel meer variatie in, mits de kabels/amps voldoende meten. Dit is toch gewoon waar? In het geval van speakers kan je het hebben over verschillen in frequentieresponse die een merkbare invloed op het signaal hebben.. terwijl goedwerkende kabels en amps maken in principe geen verschil en dat is mooi aan te tonen in een ABX. Ik kan me bijna niet voorstellen dat mensen double-blind geen voorkeur hebben voor de ene of de andere speaker. Wat toont een ABX hier nu echt aan? Dat werknemers van een speaker-fabrikant hun eigen speakers blind niet automatisch beter vinden?
Nee... het toont aan dat ook wanneer er duidelijk meetbare verschillen zijn, dat het nog steeds verschrikkelijk moeilijk is om de bias uit een niet-blinde meting te halen. Dusdanig moeilijk, dat zelfs betrekkelijk grote verschillen tussen speakers ondergeschoven worden t.o.v. de bias.
Blijkt ook dat die grote verschillen tussen luidsprekers eigenlijk toch niet zo heel groot zijn.

En dat laat zien dat ook bij speakers een ABX test van groot belang is. Het idee dat het daarbij niet nodig is, wordt keihard onderuit gehaald.

Bewijst ook dat je niet zo simplistisch moet denken in termen van 'domme gelovigen' en 'verlichte techneuten'. Luistertest zijn heel lastig, en zelfs ervaren mensen, wiens werk het is om objectief verschillen te meten in eigen producten, zijn net zo gevoelig voor bias als de normale consument. Het is niet zo dat alleen domme gelovigen verschillen horen. Ook objectieve luisteraars horen verkeerd, simpelweg omdat de test zo verschrikkelijk lastig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killer

Killer

Hatseflats!

Verwijderd schreef op vrijdag 13 juli 2012 @ 14:22:
[...]

Nee... het toont aan dat ook wanneer er duidelijk meetbare verschillen zijn, dat het nog steeds verschrikkelijk moeilijk is om de bias uit een niet-blinde meting te halen. Dusdanig moeilijk, dat zelfs betrekkelijk grote verschillen tussen speakers ondergeschoven worden t.o.v. de bias.
Blijkt ook dat die grote verschillen tussen luidsprekers eigenlijk toch niet zo heel groot zijn.
knip
Het is grappig om mee te maken dat mensen in een blinde test, in hun eigen luisterruimte, hun eigen speaker niet eens kunnen herkennen. Dat overkomt mij nog wel eens (In een andere luisterruimte lukt ze het sowieso al bijna nooit). En dat met luidsprekers waar best grote onderlinge verschillen inzitten (vele malen groter dan het verschil tussen verschillende merken kabeltjes) en met mensen die echt niet doof zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ejorne

Ejorne

Twisted Pairs

Killer schreef op vrijdag 13 juli 2012 @ 14:45:
[...]

Het is grappig om mee te maken dat mensen in een blinde test, in hun eigen luisterruimte, hun eigen speaker niet eens kunnen herkennen. Dat overkomt mij nog wel eens (In een andere luisterruimte lukt ze het sowieso al bijna nooit). En dat met luidsprekers waar best grote onderlinge verschillen inzitten (vele malen groter dan het verschil tussen verschillende merken kabeltjes) en met mensen die echt niet doof zijn.
Moet je nagaan wat dat zegt over testen die in een compleet onbekende ruimte met onbekende apparatuur afspeelt. Dat een dbt als uitslag geeft dat er geen verschil is, is voor mij al lang geen overtuiging meer dat er ook werkelijk geen verschil hoorbaar is. Natuurlijk kun je er wel verschillen mee aantonen, maar zelfs grote verschillen hebben volgens mij een behoorlijke kans om als uitslag 'geen verschil' te verkrijgen in een dbt. Natuurlijk kun je allerlei verschillende manieren verzinnen om dit effect zo klein mogelijk te maken maar in hoeverre dat werkt is nog maar de vraag. Er zijn zoveel andere factoren die ook invloed hebben. Maar dat betekent niet dat ik geloof in verschillen in kabels. Sowieso vind ik het kabelgebeuren geneuzel in de marge, als dat het uberhaupt al is. Maar meetbare verschillen aan de kant zetten omdat een dbt dat zegt vind ik steeds kortzichtiger worden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud2009
Verwijderd schreef op vrijdag 13 juli 2012 @ 14:22:
[...]

Statistiek is voorzichtig, het is vrij makkelijk op H0 (geen verschil) te blijven steken. De meting toont sowieso aan dat niet-blinde metingen totaal zinloos zijn ;)., maar dat is niet bepaald een spectaculaire conclusie. Eigenlijk betekent dit nog meer bewijs voor het idee dat een niet-blinde ABX totaal loos is en dat je eigenlijk alleen blinde ABX kan gebruiken..
Tweede punt, uiteindelijk is dat hele audio gebeuren verschrikkelijk relatief.
En dat laat zien dat ook bij speakers een ABX test van groot belang is. Het idee dat het daarbij niet nodig is, wordt keihard onderuit gehaald.
Denk dat ik het wel met je eens ben, hoewel het doel van een blinde ABX dan hooguit voor R&D is. Je kan moeilijk in een winkel speakers gaan ABXen.
Bewijst ook dat je niet zo simplistisch moet denken in termen van 'domme gelovigen' en 'verlichte techneuten'. Luistertest zijn heel lastig, en zelfs ervaren mensen, wiens werk het is om objectief verschillen te meten in eigen producten, zijn net zo gevoelig voor bias als de normale consument. Het is niet zo dat alleen domme gelovigen verschillen horen. Ook objectieve luisteraars horen verkeerd, simpelweg omdat de test zo verschrikkelijk lastig is.
Ik snap je conclusie hier niet, sowieso denk ik zelf niet in termen van "domme gelovigen". Maar even op je punt ingaan: volgens mij kan je net zo hard concluderen dat "domme gelovigen" extra dom zijn, wanneer ze brabbelen over de attack, sound-staging en hollistische omschrijvingen aangezien niemand dat kan horen. Zelfs de speaker-bouwers kunnen dat soort dingen niet uit hun speakers halen. Dat techneuten de meetbare verschillen vaak niet horen, zal denk ik het merendeel niet zoveel uitmaken. Je hebt hooguit een WEL realstische basis om product A over product B te prefereren.. ookal hoor je het misschien niet eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dit soort tests zijn niet simpel, en het is dus van het grootste belang er voor te zorgen dat de blindering van de test geen negatieve invloed op het meet procedee heeft. Want het is heel goed mogelijk dat de manier waarop de test is ingericht dusdanig onhandig en restrictief is, dat er niets meer valt te onderscheiden, zelfs als dat onderscheid wél aanwezig is.

Dat is iets dat regelmatig vergeten wordt, en daarmee verliest zo'n test veel van zijn overtuigingskracht. Een positieve dubbelblinde test is altijd veelzeggend. Een negatieve dubbelblinde test is dat veel minder, omdat het mogelijk is dat de verschillen verzanden in de restricties van de test.

Juist wanneer je verwacht dat de test geen verschillen laat zien, is het dus belangrijk om vóór de dubbel blinde test, eerst een niet-blinde test volgens dezelfde test methode moet doen, om te verifieren of de testpersonen nog steeds denken dat ze verschillen kunnen horen.

Daarmee kun je ook uitsluiten dat eventuele extra apparatuur die je voor de dubbel blinde test gebruikt invloed heeft op de resultaten.Immers, als er een ABX switch wordt toegevoegd, zou dat invloed kunnen hebben. Als je meerdere luidsprekers hebt die naast elkaar staan, dan kan de positionering een grotere invloed hebben dan het onderscheid in de luidsprekers zelf, etc etc...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud2009
Verwijderd schreef op vrijdag 13 juli 2012 @ 17:28:
Dit soort tests zijn niet simpel, en het is dus van het grootste belang er voor te zorgen dat de blindering van de test geen negatieve invloed op het meet procedee heeft. Want het is heel goed mogelijk dat de manier waarop de test is ingericht dusdanig onhandig en restrictief is, dat er niets meer valt te onderscheiden, zelfs als dat onderscheid wél aanwezig is.
Ik heb al eerder aangegeven dat ik het niet-blind testen overdreven vind. Er valt wel een punt voor te maken, maar mensen kunnen zich er ALTIJD onderuit praten. Formeel zou het wel een toevoeging kunnen zijn, als experimentele controle op je methoden zoals je zegt. Maar.. ik weet niet of ik zo ver zou gaan voor een dbt. Vaak zijn sowieso de niet-blinde data al voorhanden. Als je kijkt naar een audiofiele review zijn de verschillen tussen kabels/netfilters en speakers ZO verschrikkelijk duidelijk dat de reviewer ze er echt blind uit moet pikken (of toegeven dat hij overdrijft).
Dat is iets dat regelmatig vergeten wordt, en daarmee verliest zo'n test veel van zijn overtuigingskracht. Een positieve dubbelblinde test is altijd veelzeggend. Een negatieve dubbelblinde test is dat veel minder, omdat het mogelijk is dat de verschillen verzanden in de restricties van de test.
Een positieve dbt kan een false-positive zijn. Als de conclusie logisch is op basis van de meetbare verschillen vind ik het veel overtuigender dan dat wanneer blijkt dat twee identieke kabels dubbel-blind van elkaar te onderscheiden zijn.
Juist wanneer je verwacht dat de test geen verschillen laat zien, is het dus belangrijk om vóór de dubbel blinde test, eerst een niet-blinde test volgens dezelfde test methode moet doen, om te verifieren of de testpersonen nog steeds denken dat ze verschillen kunnen horen.

Daarmee kun je ook uitsluiten dat eventuele extra apparatuur die je voor de dubbel blinde test gebruikt invloed heeft op de resultaten.Immers, als er een ABX switch wordt toegevoegd, zou dat invloed kunnen hebben. Als je meerdere luidsprekers hebt die naast elkaar staan, dan kan de positionering een grotere invloed hebben dan het onderscheid in de luidsprekers zelf, etc etc...
Klopt. Dit zou kunnen, maar dan ben je wel heel puristisch bezig. Ik weet niet of de baten hier de kosten rechtvaardigen. Maar dat zal per dbt kunnen verschillen. In principe werk je namelijk vanuit de assumptie dat mensen niet-blind wel verschillen rapporteren.. maar als ze dat niet doen.. of niet consequent voorkeur voor A of B hebben, is de meerwaarde neem ik aan ook nihil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud2009
Ejorne schreef op vrijdag 13 juli 2012 @ 16:18:
[...]

Moet je nagaan wat dat zegt over testen die in een compleet onbekende ruimte met onbekende apparatuur afspeelt. Dat een dbt als uitslag geeft dat er geen verschil is, is voor mij al lang geen overtuiging meer dat er ook werkelijk geen verschil hoorbaar is. Natuurlijk kun je er wel verschillen mee aantonen, maar zelfs grote verschillen hebben volgens mij een behoorlijke kans om als uitslag 'geen verschil' te verkrijgen in een dbt.
Tsja. Dat is waarom James Randi zijn miljoen nog heeft. Geen audiofiel die het aandurft vanwege vage argumenten ipv toegeven dat ze het niet kunnen. De effecten die de audiofiel meent te kunnen horen, moet ie er dubbel-blind uit kunnen picken of toegeven dat ze belachelijk zijn (denk hier even aan hifi.nl).

[ Voor 10% gewijzigd door Ruud2009 op 13-07-2012 17:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjtdevries
Ben je nou aan het trollen of zo?

Je krijgt ettelijke voorbeelden waarom niet-blind testen in de praktijk zeer nuttig is en zinvolle extra informatie geeft. En het enige dat je antwoord is: "ik vind het overdreven"
Kom eens met echte argumenten.
Vaak zijn sowieso de niet-blinde data al voorhanden
Nee, die niet-blinde data is niet voorhanden.
Die niet-blinde data die jij niet noemt is totaal andere data. Daarbij zijn de volumes bv niet nauwkeurig afgestemd. Die data die jij noemt is compleet nutteloos en heeft geen enkele relevantie tot de blinde test.

Het gaat juist specifiek om de niet-blinde data in DEZELFDE test opstelling volgende dezelfde test methode, als de blinde data. (dat ik heb ik nu al drie keer herhaald volgens mij...)
Klopt. Dit zou kunnen, maar dan ben je wel heel puristisch bezig.
Nee, juist heel praktisch.
Elke ABX test die word uitgevoerd leid altijd tot smoesjes maar soms ook heel valide argumenten waarom verschillen die er wel zouden zijn in de ABX methode niet meer herkenbaar zijn.

Een volgende ABX test uitvoeren is daarom zinloos, want de smoesjes blijven er toch wel.
TENZIJ je een ABX test doet waarbij je ook een niet-blinde test uitvoert in exact dezelfde configuratie, volgende dezelfde methode. Want daarbij zijn al die smoesjes niet mogelijk.
Ik heb ook dat al eerder verteld. Welk onderdeel hiervan is je niet duidelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjtdevries
nu heel wat anders. Ik kwam vandaag een site tegen met interessante metingen:
http://www.roger-russell.com/wire/wire.htm

Er word hier vaak verteld dat een te dunne kabel niets uitmaakt omdat je alleen maar wat aan het volume knopje moet draaien om te compenseren.
Maar de metingen op die site laten toch heel wat anders zien:
http://www.roger-russell.com/wire/wire.htm#resistancehigh
Nou gaat het daar om 1 Ohm extra tov een 4 Ohm speaker. Wellicht wel extreem. Maar de stelling dat de extra weerstand van de kabel over het gehele frequentiebereik hetzelfde effect heeft lijkt hiermee toch wel onderuit gehaald.
Het verschil dat het veroorzaakt zal hoogstens niet groot genoeg zijn om te horen.

Ook het stukje "amplifier stability and Amplifier performance" vond ik interessant.
http://www.roger-russell.com/wire/wire.htm#differences (volgende paragraaf hieronder)
Een interessante suggestie dat de high-capacity wire geinterpreteerd kan worden als meer gedetailleerd, terwijl ie eigenlijk minder is. En ook interessant dat de versterker hier wel degelijk invloed heeft.
Wat ie alleen niet duidelijk maakt is of die verschillen die op de oscilloscoop te zien zijn ook echt door hem gehoord zijn of dat hij alleen denkt dat het hoorbaar zou kunnen zijn.
(is een volgen van een 10kHz bloksignaal wel valide voor audio? Zit je hier niet naar signalen van veel hoger frequentie te kijken die door een speaker niet eens weergegeven kunnen worden)

Ik ben wel benieuwd naar de meningen hier over die twee zaken...

[ Voor 8% gewijzigd door mjtdevries op 14-07-2012 00:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sm1ley
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 13-09-2016
Ik geloof niet in sprookjes, maar hoe verklaar je dit verschil: http://www.tubejack.nl/interlinks.php ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud2009
mjtdevries schreef op vrijdag 13 juli 2012 @ 23:42:
Ben je nou aan het trollen of zo?
Nee. Is het nu echt zo moeilijk te begrijpen dat iemand het niet met je eens is? Verder vind ik je toon aanmatigend en niet gepast in een discussie.
Je krijgt ettelijke voorbeelden waarom niet-blind testen in de praktijk zeer nuttig is en zinvolle extra informatie geeft. En het enige dat je antwoord is: "ik vind het overdreven"
Kom eens met echte argumenten.
Ben jij mij aan het trollen? Ik heb echt heel vaak hetzelfde argument gegeven. Waar ik in kan komen - hoewel ik het puristisch vind - is om aan te tonen dat de gebruikte dbt methode geen extra ruis toevoegt dat alle verschillen tussen apparaten verdrinkt. Ik denk dat dit een theoretisch nuttig, maar praktisch vrij overdreven veiligheidsprocedure is. Hoe slecht is een schakelkastje dat een potentieel verschil tussen apparatuur kan verdrinken. Dat lijkt mij gewoon onwaarschijnlijk, en daarom een niet-blinde test van te voren nutteloos..
Nee, die niet-blinde data is niet voorhanden.
Die niet-blinde data die jij niet noemt is totaal andere data. Daarbij zijn de volumes bv niet nauwkeurig afgestemd. Die data die jij noemt is compleet nutteloos en heeft geen enkele relevantie tot de blinde test.
"In vergelijking met de DAC in mijn Supernait heeft de Stream Magic een luchtiger geluidsbeeld met iets meer detaillering en ruimtelijkheid. De Naim is wat pakkender en directer, alsof je van midden in de concertzaal naar de vierde rij van voren gaat." (bron: hifi.nl) Dit noem ik niet-blinde data. Een audiofiel die zulke effecten niet-blind kan horen, zal echt niet mogen vallen op het gebruik van een sample van 30 of 60 seconden. Wat het doen ervan in MIJN optiek nutteloos maakt. Voor subtielere effecten kan ik er nog wel inkomen, maar zelf vind ik het overdreven zeker in audio. Jij wilt voor een hobby-experiment nauwkeuriger gaan meten dan in de gemiddelde clinical trial waar miljarden in omgaan. Jouw feestje, ik zou me er niet zo druk om maken.
Het gaat juist specifiek om de niet-blinde data in DEZELFDE test opstelling volgende dezelfde test methode, als de blinde data. (dat ik heb ik nu al drie keer herhaald volgens mij...)
Zie hierboven.
Nee, juist heel praktisch.
Elke ABX test die word uitgevoerd leid altijd tot smoesjes maar soms ook heel valide argumenten waarom verschillen die er wel zouden zijn in de ABX methode niet meer herkenbaar zijn. Een volgende ABX test uitvoeren is daarom zinloos, want de smoesjes blijven er toch wel. TENZIJ je een ABX test doet waarbij je ook een niet-blinde test uitvoert in exact dezelfde configuratie, volgende dezelfde methode. Want daarbij zijn al die smoesjes niet mogelijk. Ik heb ook dat al eerder verteld. Welk onderdeel hiervan is je niet duidelijk?
Omdat ik niet zie hoe een niet-blinde ABX alle smoesjes van kaart veegt. Het smoesje, ja, niet-blind hoor ik het sneller kunnen ze altijd geven. Of ze zijn nu vermoeid. Bedoel, als mensen willen ontsnappen aan een conclusie doen ze dat toch wel. Ik ben het met je eens, like i said, op het moment dat mensen echt enorm zeikerig gaan zitten wezen. Voor de rest is een niet-blinde dbt alleen nuttig op het moment dat mensen aankondigen naar HELE kleine effecten te gaan luisteren, voor de mega effecten en de types die een mug op een amplifier kunnen horen schijten (hifi.nl?), mag dit gewoon niet uitmaken.

[ Voor 9% gewijzigd door Ruud2009 op 14-07-2012 01:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

Alle proemn in n drek

sm1ley schreef op zaterdag 14 juli 2012 @ 00:24:
Ik geloof niet in sprookjes, maar hoe verklaar je dit verschil: http://www.tubejack.nl/interlinks.php ?
Specificaties Budget uitvoering
Bijna gelijk aan de Pro uitvoering
Klinken net zo goed als de Pro
_O-

En die stekkers zijn natuurlijk van carbon, als je een carbon spoiler op je auto plakt gaat hij ook ineens 20km/h harder, dat weet iederen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ejorne

Ejorne

Twisted Pairs

Bierkameel schreef op zaterdag 14 juli 2012 @ 01:28:
[...]

Specificaties Budget uitvoering
Bijna gelijk aan de Pro uitvoering
Klinken net zo goed als de Pro
_O-

En die stekker zijn natuurlijk van carbon, als je een carbon spoiler op je auto plakt gaat hij ook ineens 20km/h harder, dat weet iederen.
Vraagt hij naar commentaar op de tekst of om een verklaring van de verschillende metingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nvm

[ Voor 120% gewijzigd door Verwijderd op 14-07-2012 09:43 . Reden: post mogelijk verkeerd begrepen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Ejorne schreef op zaterdag 14 juli 2012 @ 01:34:
[...]

Vraagt hij naar commentaar op de tekst of om een verklaring van de verschillende metingen?
Deze stond anders ook nog in de tekst:
Reactie van Mark, treffender kan ik het niet vertellen :

Tja jij weet natuurlijk de kwaliteit van je kabels en ik moet zeggen dat het inderdaad beter klinkt. wat het nou precies is weet ik niet maar het klinkt gewoon aangenamer.ook mijn vrouw hoorde bij een cd van ilse de lange dat haar stem niet meer zo irriteerde [....]
Dat moet toch een troll zijn?

Anyway de verschillen zijn nogal lastig te verklaren, gezien dat niet duidelijk is wat hij meet (bij de cursor staan ook andere getallen dan in de grafiek) en niet duidelijk is waarmee hij het meet.
Maar als ik zo kijk dan wordt het gedomineerd door ruis en is die 2dB verschil die hij claimt gewoon random en bij een volgende meting anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjtdevries
Ruud2009 schreef op zaterdag 14 juli 2012 @ 01:06:
Nee. Is het nu echt zo moeilijk te begrijpen dat iemand het niet met je eens is? Verder vind ik je toon aanmatigend en niet gepast in een discussie.
Nee, ik vind het moeilijk te begrijpen dat iemand in deze discussie continu alles wat ik schrijf negeert.
Ik denk dat dit een theoretisch nuttig, maar praktisch vrij overdreven veiligheidsprocedure is. Hoe slecht is een schakelkastje dat een potentieel verschil tussen apparatuur kan verdrinken. Dat lijkt mij gewoon onwaarschijnlijk, en daarom een niet-blinde test van te voren nutteloos..
Dat lijkt jou onwaarschijnlijk. Maar in de praktijk blijkt ALTIJD dat het voor de believers helemaal niet onwaarschijnlijk is.
En soms hebben ze ook heel valide argumenten daarvoor. Daarom is het dus helemaal geen overdreven veiligheidsprocedure.

Ik heb dit nu al een paar keer geprobeerd uit te leggen. Duidelijker kan ik het niet. Wellicht dat iemand anders een poging wil doen.
"In vergelijking met de DAC in mijn Supernait heeft de Stream Magic een luchtiger geluidsbeeld met iets meer detaillering en ruimtelijkheid. De Naim is wat pakkender en directer, alsof je van midden in de concertzaal naar de vierde rij van voren gaat." (bron: hifi.nl) Dit noem ik niet-blinde data. Een audiofiel die zulke effecten niet-blind kan horen, zal echt niet mogen vallen op het gebruik van een sample van 30 of 60 seconden. Wat het doen ervan in MIJN optiek nutteloos maakt. Voor subtielere effecten kan ik er nog wel inkomen, maar zelf vind ik het overdreven zeker in audio. Jij wilt voor een hobby-experiment nauwkeuriger gaan meten dan in de gemiddelde clinical trial waar miljarden in omgaan. Jouw feestje, ik zou me er niet zo druk om maken.
[...]
Zie hierboven.
Lees je eigenlijk wel wat ik schrijf?
Ik geef juist aan dat het gaat om niet-blinde data in dezelfde test opstelling in dezelfde meet methode.
En vervolgens komt jij weer met niet-blinde data in een andere test opstelling die niet volgens dezelfde test methode vergaart is.
|:(

Ik hou er mee op.
Ik heb uitgebreid uitgelegd waarom die niet-blinde test volgens dezelfde opstelling volgens dezelfde testmethode belangrijk is.

Als jij nog steeds vind van niet, dan ga je lekker een ABX test organiseren zonder die niet-blinde test. Maar kom daarna dan niet klagen dat believers je ABX test niet op waarde schatten, vanwege al die punten die ik in de afgelopens reacties heb behandeld.

En dat is erg zonde aangezien een ABX test ontzettend veel tijd vergt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mooody
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-09 22:04

Mooody

elmoody

Om nog wat olie op het vuur te doen.....

Mijn ervaring is dat bij korte kabels met digitale doorvoer het onzin is om dure kabels te kopen. Alleen bij lange afstanden (of een grote berg kabels in de buurt) is het zinvol om een meer afgeschermde kabel te kopen.

Wel hoor je duidelijk verschil in kabels met analoge doorvoer. Niet zozeer dat een cheap ass kabel "minder" klinkt, het klinkt wel "anders". Het geluidsbeeld (klankkleur, diepte, resolutie etc.) verschilt per kabel. Daarom kan het heel goed zijn dat een kabel van €25,- beter klinkt met jouw installatie, dan eentje van €500,-. Een "mindere" kabel verbloemt soms een matige uitvoer vanuit je amp. Iets dat soms positief wordt ervaren.

Een goed argument om de budget kabels te laten liggen, is omdat deze vaak matige aansluitingen hebben en veelal spuuglelijk zijn (vaak een argument) :)

Ik heb zelf bij een vrij prijzige set voornamelijk "mid range" kabels gekocht (€30,-/€50,- voor de "digitale" kabels, wat duurdere XLR kabels en vrij prijzige luidsprekerkabels - omdat dit een setje was met de speakers)

[ Voor 11% gewijzigd door Mooody op 14-07-2012 13:17 ]

Disclaimer: Alles wat ik hier zeg, moet je met een korrel zout nemen. Met name deze disclaimer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
mjtdevries schreef op vrijdag 13 juli 2012 @ 23:42:
Probleem hierbij is dan weer de volgorde. Doe je eerst niet-blind dan telt alle bias nog mee waardoor die test ook weer anders is.

Persoonlijk lijkt het mij wel interessant om eens een test te zien :
- niet blind (van deze kan ik de uitslag al voorspellen)
- blind (van deze kan ik de uitslag ook al voorspellen)
- niet blind (deze lijkt mij interessant)
en in theorie dit herhaalt ad infinitum totdat de test-overeenkomsten gelijk zijn.

De 1e test gaat simpelweg de gigantische verschillen bevestigen (tenminste dat is de praktijk bij elke test waarover ik lees), de 2e test gaat statistisch geen verschil aantonen (wederom zie alle test-resultaten)
De 3e/4e etc test kan dan in mijn opinie significant zijn omdat dan de testers weten wat ze kunnen verwachten van trucages door hun eigen brein en waar ze rekening mee moeten houden.

Het enige probleem is dan tijd, de testen moeten enigszins kort achter elkaar gebeuren zodat de geteste persoon nog exact weet waar zijn brein de vorige keer spelletjes met hem speelde en hij daarop kan letten. En dat gigantisch veel tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sm1ley
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 13-09-2016
furby-killer schreef op zaterdag 14 juli 2012 @ 10:06:
Anyway de verschillen zijn nogal lastig te verklaren, gezien dat niet duidelijk is wat hij meet (bij de cursor staan ook andere getallen dan in de grafiek) en niet duidelijk is waarmee hij het meet.
Maar als ik zo kijk dan wordt het gedomineerd door ruis en is die 2dB verschil die hij claimt gewoon random en bij een volgende meting anders.
Ja, vond het verschil tussen de twee grafieken frapant. Zijn website geeft mij wel de indruk dat hij er iets vanaf weet, maar komt dan toch met dit soort kabels..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boefmans
Tja, kunst van goed reviewen is dat iedereen er wel wat mee kan. Daarom vind ik reviews met veel tekst en goede altijd wat verdacht.

1e college psychologie:
-300 studenten krijgen een leeg vel. ' schrijf je naam en collegnummer bovenaan, geef aan m/v en je leeftijd.
- teken in het vak een boom. Gelieve niet buiten de lijntjes te tekenen, informatie buiten die lijntjes wordt niet verwerkt.

Week later
- hier de uitslag. Lees de tekst individueel. (iedereen krijgt een A4 vol met een persoonsbeschrijving)
- ' wie herkent zich in het beeld. Steek je hand op als ja'
- 99 procent steekt hand op

Wow, goede test!!!!

' jullie hebben allemaal dezelfde tekst'

Het valt me op dat in veel discussies het subjectieve element en onze waarneming (die zeer biased is) te weinig wort meegenomen. Placebo effect kwam ik wel tegen (zeer belangrijk in deze discussie, daar zijn veel echte onderzoeken ook op gebaseerd), maar cognitieve dissonantie :)

We kunnen heel lang kletsen over hoe je kunt meten of er een waarneembaar verschil is: de grap is: daar zijn in de psychologie en de functieleer al zat methodes voor. En die zijn vrij streng inderdaad :-)

Ik hoorde laatst een verkoper in een hifi winkel (verder prima winkel hoor) serieus beweren: in hifi is duurder altijd beter'. Ik maakte eerst een grapje want dacht dat hij schertste, hij bleek bloedserieus. Toen gingen het relativeren, hij werd nog serieuzer :-)
Wonderlijk, bij geen enkel product dat commercieel verhandeld wordt gaat de stelling ' duurder is beter' op, behalve bij hifi?!.

mixing a drink and music

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
Boefmans schreef op zaterdag 14 juli 2012 @ 20:09:
Ik hoorde laatst een verkoper in een hifi winkel (verder prima winkel hoor) serieus beweren: in hifi is duurder altijd beter'.
Ik zou gelijk aanbieden dat hij alles wat hij in de winkel heeft staan voor dubbele winkelprijs bij mij kan inkopen (wel vooruitbetalen) als ik het eerst tegen huidige winkelprijs mag kopen.

Het vereist totaal geen inpak/uitpakwerk alles kan gewoon op de plek blijven staan. Het is puur en alleen een administratieve handeling waardoor zijn spullen beter worden.

Desgewenst kan deze actie vaker gedaan worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjtdevries
En dan kan je er net als bij homeopathie bij zetten hoe vaak het op die manier verkocht en gekocht is, zodat je weet hoeveel beter het is geworden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud2009
Klaarblijkelijk erg moeilijk te geloven dat iemand het niet met je eens wordt he. Ik geloof dat ik dezelfde redenen ook al 10x gegeven heb waarom ik vind dat een niet-blinde ABX niet nodig is. Laten we er maar over ophouden. Geloof niet dat we hier nog uitkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjtdevries
Ruud2009 schreef op zondag 15 juli 2012 @ 20:26:
Klaarblijkelijk erg moeilijk te geloven dat iemand het niet met je eens wordt he. Ik geloof dat ik dezelfde redenen ook al 10x gegeven heb waarom ik vind dat een niet-blinde ABX niet nodig is. Laten we er maar over ophouden. Geloof niet dat we hier nog uitkomen.
De enige "reden" die je geeft is dat je het overbodig vind. Maar je gaat niet inhoudelijk op mijn argumenten in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjtdevries
Eerder werd hier geopperd dat er erg veel audio ABX testen te vinden zijn op internet.
Ik heb daarop al aangegeven dat ik altijd bij dezelfde twee terecht kom.

Misschien zijn mijn google-skills gewoon slecht of zo? Kennen mensen hier ABX tests waarbij verschillende versterkers getest zijn met high-end vloerstaanders?
(m.a.w. speakers die veel vergen van versterkers, met name in het laag?)

[ Voor 11% gewijzigd door mjtdevries op 16-07-2012 08:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud2009
mjtdevries schreef op maandag 16 juli 2012 @ 08:44:
[...]

De enige "reden" die je geeft is dat je het overbodig vind. Maar je gaat niet inhoudelijk op mijn argumenten in.
En welk argument heb je inhoudelijk? Ik kom in al jouw teksten ook niet verder dan dat je een niet-blinde pre-test wilt gebruiken om de blinde test-procedure wilt valideren. Ik heb even zovaak herhaald dat dit in mijn optiek overbodig is, immers zijn de veschillen volgens audiofielen ZO ENORM (zo vertellen reviewers op hifi.nl dat ze muggen op hun versterkers kunnen horen schijten, dat de amp een zoveel betere sound staging heeft en een netfilter dat een zee aan diepte/kleuring toevoegt) dat zo'n pretest echt overdreven is, want dat soort verschillen, moeten mensen eruit kunnen pikken ook in een niet optimale blinde ABX. Anders moeten die reviewers gewoon toegeven dat ze zitten te overdrijven.

Verder, het staat jou volledig vrij om een ABX te doen met methoden die beter zijn dan het gemiddelde medicijnen onderzoek, wellicht dat je beter je best moet doen om 'hoorbaarheid' van een fenomeen te onderzoeken wat ik ook heb aangegeven, als je verwacht dat de verschillen echt heel klein zijn, dan vind ik een niet-blinde ABX best rechtvaardigbaar, maar dan is het weer praktisch weer niet bijzonder interessant. Ik zeg dus steeds, dat ja, er valt zeker voor sommige gevallen een punt te maken voor een niet-blinde ABX, maar ik zeg ook dat je niet-blinde pretest NIET voldoende toegevoegde waarde zal zijn op het moment dat mensen de verschillen als zo ENORM omschrijven als ze vaak op websites doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10:03
Ruud2009 schreef op maandag 16 juli 2012 @ 11:11:
Ik heb even zovaak herhaald dat dit in mijn optiek overbodig is, immers zijn de veschillen volgens audiofielen ZO ENORM (zo vertellen reviewers op hifi.nl dat ze muggen op hun versterkers kunnen horen schijten, dat de amp een zoveel betere sound staging heeft en een netfilter dat een zee aan diepte/kleuring toevoegt) dat zo'n pretest echt overdreven is, want dat soort verschillen, moeten mensen eruit kunnen pikken ook in een niet optimale blinde ABX. Anders moeten die reviewers gewoon toegeven dat ze zitten te overdrijven.
Ook altijd een fijne is dat de vrouw/vriendin de kamer binnen komt stappen en metéén hoort dat het stukken beter klinkt. Dus inderdaad, ervoor even kijken of er verschil is hoeft niet :)

Nickname does not reflect reality

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedr
Ruud2009 schreef op maandag 16 juli 2012 @ 11:11:
[...]

En welk argument heb je inhoudelijk? Ik kom in al jouw teksten ook niet verder dan dat je een niet-blinde pre-test wilt gebruiken om de blinde test-procedure wilt valideren. Ik heb even zovaak herhaald dat dit in mijn optiek overbodig is, immers zijn de veschillen volgens audiofielen ZO ENORM (zo vertellen reviewers op hifi.nl dat ze muggen op hun versterkers kunnen horen schijten, dat de amp een zoveel betere sound staging heeft en een netfilter dat een zee aan diepte/kleuring toevoegt) dat zo'n pretest echt overdreven is, want dat soort verschillen, moeten mensen eruit kunnen pikken ook in een niet optimale blinde ABX. Anders moeten die reviewers gewoon toegeven dat ze zitten te overdrijven.

...
Ik denk dat mjtdevries juist die pre-test wil doen om de betreffende reviewers/believers te laten (h)erkennen dat ze zo enorm overdrijven en (waarschijnlijk) de gro(ots)te verschillen die ze horen psychologisch/psychoakoestisch van aard zijn.

Disclaimer: het volgende is wellicht een beetje skeptisch/ironisch maar wel serieus bedoeld:
Het doel is eigenlijk helemaal niet om aan te tonen dat er geen (hoorbare) verschillen zijn in een aantal situaties (dat is gewoon zo :+), maar om de mensen die wel verschillen menen te horen ervan te overtuigen dat het allemaal wat verder tussen de oren zit dan ze zelf doorhebben. Het gaat er juist om om acceptatie te kweken voor de psychoakoestische effecten bij de believers.

Samenvattend (in de hoop jullie anders wellicht eeuwigdurende discussie te beëindigen):
- Ja, de niet-blinde pre-test is nodig om de believers de uitkomst van de blinde test te laten accepteren, omdat ze anders achteraf met argumenten komen dat ze de verschillen niet kunnen horen door de gebruikte testmethode.
- Nee, de niet-blinde pre-test voegt technisch/statistisch gezien niks toe aan de blinde test.

Wat mij betreft hebben jullie allebei (deels) gelijk.
I rest my case :)

@hieronder; dat is ook precies de uitdaging om ze dat te laten erkennen, hoe lastig het ook is, I know 8) Daarom juist de niet-blinde test zoals mjtdevries betoogt om de believers eerst te laten zeggen dat ze met de gebruikte testopstelling verschillen horen. Anders heeft de blinde test natuurlijk geen zin. Het hele punt draait er net om dat je een testmethode + opstelling hebt waarbij de believers zeggen het verschil te horen. Daarna mogen ze middels de blinde test aantonen de verschillen niet psychoakoestisch zijn: oftewel dat ze ze echt horen :)

[ Voor 15% gewijzigd door Thedr op 16-07-2012 12:04 . Reden: reactie op Brad Pitt ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
Thedr schreef op maandag 16 juli 2012 @ 11:53:
[...]
Het doel is eigenlijk helemaal niet om aan te tonen dat er geen (hoorbare) verschillen zijn in een aantal situaties (dat is gewoon zo :+), maar om de mensen die wel verschillen menen te horen ervan te overtuigen dat het allemaal wat verder tussen de oren zit dan ze zelf doorhebben. Het gaat er juist om om acceptatie te kweken voor de psychoakoestische effecten bij de believers.
Dat laatste gaat niet lukken. Mits de test als uitkomst heeft dat er geen hoorbaar verschil is lag het dus aan de gebruikte testwijze/splitters/stress/kleur van de muren/gebruikte muziek/whatever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killer

Killer

Hatseflats!

mjtdevries schreef op maandag 16 juli 2012 @ 08:47:
Eerder werd hier geopperd dat er erg veel audio ABX testen te vinden zijn op internet.
Ik heb daarop al aangegeven dat ik altijd bij dezelfde twee terecht kom.

Misschien zijn mijn google-skills gewoon slecht of zo? Kennen mensen hier ABX tests waarbij verschillende versterkers getest zijn met high-end vloerstaanders?
(m.a.w. speakers die veel vergen van versterkers, met name in het laag?)
Welke 2 kom je steeds op uit? Ik kan je misschien aan andere linkjes helpen, maar dan moet ik wel weten welke je al hebt. (heb zo'n hekel aan dubbel werk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjtdevries
In dit geval ben ik specifiek benieuwd naar die combinatie met vloerstaanders.
En de twee die ik ken hebben dat niet. Dus als je zulke links hebt dan is er zeker geen sprake van dubbel werk. :)

De eerste bekende is:
http://home.provide.net/~djcarlst/abx.htm

En de andere kan ik zo snel de link niet van vinden, maar dat is die test waarin ze de aparatuur op een krakkemikkige stoel liggen met de dropveter opgerold er overheen gehangen. De versterker is een behringer.
Daar tegenover staat dat erg dure apratuur met een duur audio rack.
Als je die test gezien hebt, dan heb je aan deze beschrijving ongetwijfeld voldoende...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Brad Pitt schreef op maandag 16 juli 2012 @ 11:56:
[...]
Dat laatste gaat niet lukken. Mits de test als uitkomst heeft dat er geen hoorbaar verschil is lag het dus aan de gebruikte testwijze/splitters/stress/kleur van de muren/gebruikte muziek/whatever.
Zonder nul-referentie, is het inderdaad mogelijk dat de gebruikte testwijze de reden was dat er geen verschil te horen viel.

Dat is nou precies de reden dat mtjdevries aangeeft dat je vóóraf eerste dezelfde test niet-blind uitvoert! Op dat moment kan men immers controleren of men binnen de restricties van de test-omgeving en de test methode nog steeds de verschillen denkt je kunnen horen.

En laten we a.u.b. niet doen alsof de test-methode geen invloed heeft.... Muziek keuze is enorm belangrijk. Een piano solo is enorm makkelijk weer te geven door een speaker, en zal dus veel minder verschil tussen audio apparatuur laten zien, dan bijvoorbeeld zang, of een trompet. Een versterker zal het veel makkelijker hebben met kleine monitors, dan met grote vloerstaande luidsprekers met een extra bass-unit. Wanneer je met meerdere mensen test zul je minder vrijheid in je testen hebben, dan wanneer je alleen bent, en zelf kan uitkiezen wanneer je wisselt, en wat je opnieuw luistert. Etc etc etc...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
Verwijderd schreef op maandag 16 juli 2012 @ 16:39:
[...]
En laten we a.u.b. niet doen alsof de test-methode geen invloed heeft....
Laten we a.u.b. niet gaan doen alsof de believers ook maar enigszins rationeel zijn. Het is 2012 en er zijn bijzonder weinig dan wel núl dubbelblind tests te vinden die uitsluitsel geven. Wonderlijk, nietwaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedr
Brad Pitt schreef op maandag 16 juli 2012 @ 17:17:
[...]

Laten we a.u.b. niet gaan doen alsof de believers ook maar enigszins rationeel zijn. Het is 2012 en er zijn bijzonder weinig dan wel núl dubbelblind tests te vinden die uitsluitsel geven. Wonderlijk, nietwaar?
'Toevallig' kwam ik vandaag het volgende plaatje tegen op 9gag. Ik geloof (oh, de ironie :+) dat 'ie hier meer dan op z'n plaats is >:)

Afbeeldingslocatie: http://1.bp.blogspot.com/-p8xSSje7MtQ/T_mmwaqfVlI/AAAAAAAAHZg/k50j7gfYTBc/s400/House-religion_.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud2009

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjtdevries
Brad Pitt schreef op maandag 16 juli 2012 @ 17:17:
Ik ken een aantal audiofielen die wel degelijk rationeel zijn.
Het probleem is dat ze geen experts zijn op het gebied van psychoakoestiek en niet op de hoogte zijn van alle valkuilen waar je in trapt als je gaat vergelijken/testen.

Maar de mensen die wel beter zouden moeten weten, vertellen ze ook niet waardoor ze de fout in gaan.
Kijk maar in deze thread. De algemene teneur is dat believers niet goed bij hun verstand zijn of dingen claimen die ze niet gehoord hebben.

De nuance die ik al ettelijke keren probeer aan te brengen, dat veel zaken als gevolg van akoestiek wel degelijk echt gehoord worden en dat die mensen dus niet liegen word gewoon genegeerd.

Wonderlijk he, dat die believers vervolgens hun "tegenstanders" dan negeren?
Waarom zou je aandacht besteden aan iemand die jou een leugenaar noemt, terwijl je oprecht verschillen gehoord hebt?
Als het mij zou overkomen, dan zou ik een dergelijk vijandig thread ook niet verder gaan lezen.

Als die dubbelblinde tests ook de niet-blinde test hadden gedaan zoals besproken in de afgelopen pagina's, dan was er wel degelijk uitsluitsel gekomen. Maar doordat ze dat niet hebben gedaan hebben believers heel makkelijke uitvluchten gehad.
En wie moet je als buitenstaander dan geloven? Dat kan iemand zonder diepgaande achtergrond kennis niet beoordelen.

[edit:]
Misschien moet er maar een thread gestart worden met als titel: "waarom hoor je verschillen die er niet zijn?"
Daarin kunnen we dan de nuance opzoeken en audiofielen uitleggen wat er aan de hand is.
En dan kan deze thread zuiver gebruikt worden voor het bashen van audiofielen.

[ Voor 8% gewijzigd door mjtdevries op 17-07-2012 09:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brama
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Misschien moet je zelf het verschil zien tussen de paar gevallen die wat schreeuwerig zijn (en je OVERAL tegenkomt), en de mensen die wel een genuanceerde opinie etaleren. Nou doe je net alsof iedereen hier in 2 kampjes zit en allemaal dezelfde mening is toegedaan. Waar is de nuancering in dat verhaal, hmmmmm? :)

Ik zie hier toch echt wel met grote regelmaat mensen met verstand *en* tact posten, die niet iedereen vijandig af lopen te breken. Misschien is dat ook wel een beetje 'in the eye of the beholder'.

Verder vind ik het wel dat hier gewoon gelachen mag worden om "voodoo"-hifi, het is zeker geen thread waar alleen doodserieus gesproken wordt. Dat sluit niet uit dat je best wel serieus hier discussies kunt houden, en ook kunt vinden.

[ Voor 18% gewijzigd door brama op 17-07-2012 19:43 ]

I mentioned it once, but I think I got away with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud2009
Verwijderd schreef op maandag 16 juli 2012 @ 16:39:
Zonder nul-referentie, is het inderdaad mogelijk dat de gebruikte testwijze de reden was dat er geen verschil te horen viel. Dat is nou precies de reden dat mtjdevries aangeeft dat je vóóraf eerste dezelfde test niet-blind uitvoert! Op dat moment kan men immers controleren of men binnen de restricties van de test-omgeving en de test methode nog steeds de verschillen denkt je kunnen horen.
Er zit natuurlijk wel wat in. De vraag is alleen of de enorme verschillen die geclaimed gehoord te worden een dergelijke nul-referentie behoeven. Immers, als de effecten echt zo gigantisch zijn als de gemiddelde audiofiel claimed, hoor je het ook wel in een minder dan optimale test-setting. Zo niet, moet je je gaan afvragen of je niet alles schromelijk aan het overdrijven bent.
En laten we a.u.b. niet doen alsof de test-methode geen invloed heeft.... Muziek keuze is enorm belangrijk. Een piano solo is enorm makkelijk weer te geven door een speaker, en zal dus veel minder verschil tussen audio apparatuur laten zien, dan bijvoorbeeld zang, of een trompet. Een versterker zal het veel makkelijker hebben met kleine monitors, dan met grote vloerstaande luidsprekers met een extra bass-unit. Wanneer je met meerdere mensen test zul je minder vrijheid in je testen hebben, dan wanneer je alleen bent, en zelf kan uitkiezen wanneer je wisselt, en wat je opnieuw luistert. Etc etc etc...
Tsja. Misschien ben ik niet sensitief genoeg voor dit soort van argumentatie, maar effectief gezien houd je met je onderzoek altijd rekening met bepaalde zaken, en weer niet met andere zaken. Ik kan me zo voorstellen dat je niet voor alles gaat, wilt en kunt controlleren vanwege tijd, moeite en geschatte invloed. Daarbij zal soms de test-setup niet relevant zijn voor de vraag. Op het moment dat de netsnoer de effecten veroorzaakt in een set X, dan zal die netsnoer toch ook effecten moeten veroorzaken in set Y en Z? Ik snap dan dat je in een dbt beslist om niet alle mogelijke versterkers te dbt' en, maar slechts 1 of een paar. Als je het argument over de setup van de DBT ver doortrekt kan je straks niets meer generaliseren, omdat je de netsnoer alleen hebt getest op versterker X, met speakers Y' , terwijl het effect van de netsnoer in Versterker A, B en C volgesn een andere audofiel niet te missen is...

[ Voor 6% gewijzigd door Ruud2009 op 17-07-2012 21:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjtdevries
Ruud2009 schreef op dinsdag 17 juli 2012 @ 21:34:
Op het moment dat de netsnoer de effecten veroorzaakt in een set X, dan zal die netsnoer toch ook effecten moeten veroorzaken in set Y en Z?
Dat netsnoer doet natuurlijk niks.

Maar laat ik de redenatie even toepassen op een speakerkabel. Dan blijkt dat het in de praktijk niet zo simpel ligt.
3 dagen geleden verwees ik naar een interessante website, maar helaas heeft niemand op die post gereageerd: http://www.roger-russell.com/wire/wire.htm

Daar zie je dat een "high-cap wire" wel een effect heeft met versterker A, maar totaal geen effect met versterker B.
(het stuk onder "Amplifier Stability and Amplifier Performance")

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 15:48
Misschien dat iemand hier snel helpen kan.

Hoorde iets over de optische uitgang van de PC, dat de clock daarvan niet goed gelijk loopt met de receiver, en dat me geluid daarom minder klinkt. Een "usb kastje" zou dit kunnen oplossen...

kan iemand me vertellen of er een kern van waarheid in zit, en welk usb kastje ik meot hebben :p

https://wren.co/join/Devian

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
Devian schreef op dinsdag 17 juli 2012 @ 21:51:
Hoorde iets over de optische uitgang van de PC, dat de clock daarvan niet goed gelijk loopt met de receiver, en dat me geluid daarom minder klinkt. Een "usb kastje" zou dit kunnen oplossen...

kan iemand me vertellen of er een kern van waarheid in zit, en welk usb kastje ik meot hebben :p
Simpel gezegd : Al zou er een kern van waarheid in kunnen zitten de persoon die het vertelde lulde uit zijn nek.
Ik bedoel : als verteller weet je of exact welk type usb-kastje wat doet met welk probleem, of je wilt gewoon interessant lullen over "usb kastjes" die iets doen met problemen met geluid.

Maar als je het wilt proberen, ik heb nog wel een usb kastje te koop voor 12.500 euro, ik weet niet of het iets met je geluid kan doen maar je kan er wel meerdere usb-apparaten op aansluiten (desgewenst kan ik ook het prijskaartje van 5 euro eraf halen als je bang bent dat dat de geluidskwaliteit beinvloed)

Ik zou zeggen verdiep je eerst eens in audio via een pc (voeding doormeten of die geen pieken / dalen kent, stroomnet doormeten of die geen pieken /dalen kent, al je apparatuur checken of die geen pieken / dalen veroorzaken op je mobo-stroom etc. etc.) en kijk dan eens naar je receiver.
Ik bedoel : Als je een receiver hebt van xxxx euro en die kan niet doen wat een usb-kastje wel kan doen dan heb je al een brakke receiver. Of je pakt iets bij de bron aan, of je pakt het aan het einde aan (als laatste nood), maar ergens middenin iets gaan corrigeren kan nooit goed zijn, dat had namelijk of de bron of het eind al automatisch kunnen doen als het zin had gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devian
Het kwam er op neer dat mijn pc een goedkope DAC heeft en daardoor de click afwijkt van de duurdere DAC van mijn receiver.

Kan er echter op internet weinig over terugvinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud2009
Devian schreef op dinsdag 17 juli 2012 @ 22:27:
Het kwam er op neer dat mijn pc een goedkope DAC heeft en daardoor de click afwijkt van de duurdere DAC van mijn receiver.
Het signaal dat via optisch wordt getransporteerd is digitaal en wordt dus niet door je mobo analoog gemaakt. De DAC in je versterker zal het afhandelen normaal gesproken en de DAC van je mobo heeft er weinig mee te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Hij bedoeld de zilveren Dac gesmeed door elfjes. Sommige zijn van mening dat je een extra nauwkeurige DAC nodig hebt omdat je die 0,000000000001% in snelheidsvariatie bij de standaard DAC natuurlijk meteen opmerkt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud2009
mjtdevries schreef op dinsdag 17 juli 2012 @ 21:48:
Maar laat ik de redenatie even toepassen op een speakerkabel. Dan blijkt dat het in de praktijk niet zo simpel ligt.
3 dagen geleden verwees ik naar een interessante website, maar helaas heeft niemand op die post gereageerd: http://www.roger-russell.com/wire/wire.htm

Daar zie je dat een "high-cap wire" wel een effect heeft met versterker A, maar totaal geen effect met versterker B.
(het stuk onder "Amplifier Stability and Amplifier Performance")
Die website ken ik wel ja. Ik vind die Roger Russell daar wel goed overkomen, totaal geen advocate van dure speaker-kabel trouwens en is niet voor high-cap kabel.

Volgens Russell zelf: goede speakerkabel, heeft lage weerstand en capaciteit. Fancypants kabels, hebben soms lage weerstand en hoge capaciteit. Bevindingen: goede versterkers trekken ook high-cap kabels wel zonder distortion, mindere versterkers kunnen er wel door beïnvloed worden (hoog frequentie raken onderdrukt, kan (paradoxaal) worden geinterpreteerd als meer detail).

Lijkt me een non-issue met normale speaker-kabel en juist een argument tegen elvenkabels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
Als dat zo is dan zou ik zeggen : koop mijn usb-kastje, ik heb geen idee of het ook te gebruiken is als DAC, maar veel duurdere usb-kastjes als die van mij krijg je hopelijk niet aangeboden (anders zeg ik : zijn prijs x2 voor mijn usb-kastje) ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
Ruud2009 schreef op dinsdag 17 juli 2012 @ 22:37:
[...]
Het signaal dat via optisch wordt getransporteerd is digitaal en wordt dus niet door je mobo analoog gemaakt. De DAC in je versterker zal het afhandelen normaal gesproken en de DAC van je mobo heeft er weinig mee te maken.
Het mooiste blijf ik het "usb kastje" vinden.

Ongeacht hoe het signaal getransporteerd wordt, het komt uit een optische uitgang en gaat naar een optische ingang, als je daar al iets tussen wou zetten dan zou dat een of ander optisch ding moeten zijn en niet een "usb kastje". Het enige wat een optisch ding met usb zou kunnen doen is daar zijn stroom uit trekken, voor de rest heeft het totaal niets met usb te zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud2009
Gomez12 schreef op dinsdag 17 juli 2012 @ 23:00:
[...]

Het mooiste blijf ik het "usb kastje" vinden.

Ongeacht hoe het signaal getransporteerd wordt, het komt uit een optische uitgang en gaat naar een optische ingang, als je daar al iets tussen wou zetten dan zou dat een of ander optisch ding moeten zijn en niet een "usb kastje". Het enige wat een optisch ding met usb zou kunnen doen is daar zijn stroom uit trekken, voor de rest heeft het totaal niets met usb te zoeken.
USB kastje kan best een optisch -> DAC -> usb zijn. Maakt opzich weinig uit. USB-kastje is een beetje matig omscrheven om echt een idee te hebben wat het precies is. Het lijkt me nogal overbodig.. hoewel de DAC op mijn MOBO ook wel echt om te huilen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedr

Kan er echter op internet weinig over terugvinden.
Dat fenomeen bestaat wel degelijk en heet jitter. Als je daar op zoek kom je een hele hoop (voornamelijk b*llsh*t) tegen... Er zijn echter ook een aantal gedegen onderzoeken naar gedaan. Zijn geloof ik al wel eens voorbijgekomen hier.
Het hele punt van dat fenomeen jitter (variaties in de timing van een signaal) is dat het pas in heel extreme gevallen hoorbaar is --> al zo extreem dat er eigenlijk ergens iets defect moet zijn wil het in die mate optreden.
Ik zou je pc eens lekker met een optische kabel op je receiver aansluiten en eens gaan luisteren hoe het klinkt. Wel even zorgen dat je muziek van een fatsoenlijke bron hebt, zoals een goed geripte flac of mp3 >=192kbps.
Er zijn genoeg DACs (digitaal naar analoog converter) te vinden als je zou willen, vanaf pakweg een paar tientjes tot vele duizenden euro's. Ik denk echter niet dat, mits je een beetje degelijke receiver hebt, er veel verbetering te halen valt :) Het mooiste zou zijn als je er een keer een kunt lenen van iemand uit je omgeving (wellicht diegene die je dat mooie sprookje vertelde? ;)), dan kan je het een keer met eigen oren en in je eigen omgeving beluisteren. Blijft altijd het beste natuurlijk.

edit @hierboven:

Analoge uitgangen op pc's en laptops zijn in 99,9999% van de gevallen om heel hard van te gaan huilen. Maar een digitale uitgang (optisch of coaxiaal) naar een beetje fatsoenlijke dac/receiver/cd speler geeft over het algemeen een meer dan goed geluid: iig CD kwaliteit of beter (afhaneklijk van de bron, uiteraard).
Waar diegene het wellicht over heeft is een losse DAC die je via (liefst asynchrone) USB aansluit en vervolgens met analoge interlinks of alsnog digitaal naar je receiver/versterker stuurt. Asynchroon over USB betekent dat het de data naar de DAC wordt gestuurd die het op een zo nauwkeurig mogelijk kloksignaal zet en of analoog of digitaal weer doorstuurt.
Persoonlijk vind ik dat echt onzin; gewoon digitaal uit je pc naar de receiver die het meteen versterkt is IMHO het beste omdat de analoge signaalweg en dus ook storing en verliezen zo klein mogelijk blijft. Ik geloof ook niet dat het verschil tussen een losse DAC (al dan niet met supermegazilverenelven Tentlabs klok ofzo) en een degelijke receiver hoorbaar is.

Er zijn overigens echt mensen die menen (de effecten van) jitter waar te kunnen nemen; ik zou dat graag eens gedemonstreerd zien/horen worden en ben werkelijk waar benieuwd of ik het ook zou kunnen horen :) Ook als dat betekent dat in dat geval mijn eigen bewering (dat het in de praktijk niet hoorbaar is) onderuit gehaald wordt zou ik soort van trots zijn als ook ik dat kan horen :) Ben erg benieuwd hoe jitter klinkt heheh.

[ Voor 34% gewijzigd door Thedr op 17-07-2012 23:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
Ruud2009 schreef op dinsdag 17 juli 2012 @ 23:02:
[...]
USB kastje kan best een optisch -> DAC -> usb zijn. Maakt opzich weinig uit. USB-kastje is een beetje matig omscrheven om echt een idee te hebben wat het precies is. Het lijkt me nogal overbodig.. hoewel de DAC op mijn MOBO ook wel echt om te huilen is.
Maar dan heb je als input (voor het usb-kastje) nog steeds het "dramatische" optische signaal, dat signaal moet door een DAC heen (wat bij usb-kastjes al twijfelachtig wordt over het algemeen qua kwaliteit) dan moet er een kunstje overheen gegooid worden wat van het dramatische signaal een goed signaal maakt en dan moet het weer optisch worden voor de uitgang.

Je blijft zitten met dezelfde input, je kan met een usb-kastje vast wel de loudness wars winnen, maar kwaliteit verbeteren van een "slecht" input signaal ongeacht wat het voor geluid / muziek is dat is zo ongeveer ondoenlijk in het traject. Dan kan je beter een andere geluidskaart kopen die wel een goede DAC zou hebben dan ergens halverwege de keten het signaal gaan "verbeteren".

Je kan wel een usb-geluidskaart kopen, maar of die dingen technisch beter zijn dan een reguliere geluidskaart betwijfel ik toch ten zeerste (bandwidth zal bij usb al snel een probleem worden als je er ook een externe hdd en wat andere randapparatuur aan dezelfde usb-poort hebt hangen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud2009
Gomez12 schreef op dinsdag 17 juli 2012 @ 23:11:
Maar dan heb je als input (voor het usb-kastje) nog steeds het "dramatische" optische signaal, dat signaal moet door een DAC heen (wat bij usb-kastjes al twijfelachtig wordt over het algemeen qua kwaliteit) dan moet er een kunstje overheen gegooid worden wat van het dramatische signaal een goed signaal maakt en dan moet het weer optisch worden voor de uitgang.
Optisch is een digitale aansluiting en wordt dus niet naar analoog geconverteerd door de DAC van het mobo. In principe is het omzetten van digitaal signaal A, naar digitaal signaal B exact hetzelfde als het input signaal (dit is wel wat kort door de bocht, maar komt er effectief wel op neer mits alles correct werkt).

[ Voor 6% gewijzigd door Ruud2009 op 17-07-2012 23:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
  • Laatst online: 17-09 10:15
Gomez12 schreef op dinsdag 17 juli 2012 @ 23:11:
je kan met een usb-kastje vast wel de loudness wars winnen
Are you seriously serious? 8)7

[ Voor 30% gewijzigd door HarmoniousVibe op 17-07-2012 23:29 ]

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
Ruud2009 schreef op dinsdag 17 juli 2012 @ 23:14:
[...]
Optisch is een digitale aansluiting en wordt dus niet naar analoog geconverteerd door de DAC van het mobo. In principe is het omzetten van digitaal signaal A, naar digitaal signaal B exact hetzelfde als het input signaal (dit is wel wat kort door de bocht, maar komt er effectief wel op neer mits alles correct werkt).
Dan heb je dus een usb-kastje waarvan input en output gelijk zijn en wat dus niets doet :)

Of ik snap het hele begrip usb kastje verkeerd (ik neem aan dat dit tussen de optische uitgang van mobo en optische ingang van receiver komt) of er moet ergens wat voodoo plaats gaan vinden wat ervoor zorgt dat input en output van het usb-kastje niet gelijk zijn (en dan zeg ik koop een betere geluidskaart en ga niet een butt-digitaal signaal "beter maken" dat werkt niet)
YouTube: Turn it up to 11

[ Voor 12% gewijzigd door Gomez12 op 17-07-2012 23:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
Gomez12 schreef op dinsdag 17 juli 2012 @ 23:28:
[...]

Dan heb je dus een usb-kastje waarvan input en output gelijk zijn en wat dus niets doet :)

Of ik snap het hele begrip usb kastje verkeerd (ik neem aan dat dit tussen de optische uitgang van mobo en optische ingang van receiver komt) of er moet ergens wat voodoo plaats gaan vinden wat ervoor zorgt dat input en output van het usb-kastje niet gelijk zijn (en dan zeg ik koop een betere geluidskaart en ga niet een butt-digitaal signaal "beter maken" dat werkt niet)

[...]

Heel grappig, maar ik zie niet in wat jouw opmerking iets met het filmpje of met het onderwerp te maken heeft. De loudness war gaat heel ergens anders over en heeft niet maar dan ook helemaal niets met jitter te maken.

Wat er waarschijnlijk wordt bedoeld is een aparaat om het S/PDIF-signaal te reclocken met een jitter-arme clock. Dit is nonsense, tenzij je tientallen apparaten digitaal aan elkaar hebt geschakeld.

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
HarmoniousVibe schreef op dinsdag 17 juli 2012 @ 23:38:
[...]
Heel grappig, maar ik zie niet in wat jouw opmerking iets met het filmpje of met het onderwerp te maken heeft. De loudness war gaat heel ergens anders over en heeft niet maar dan ook helemaal niets met jitter te maken.

Wat er waarschijnlijk wordt bedoeld is een aparaat om het S/PDIF-signaal te reclocken met een jitter-arme clock. Dit is nonsense, tenzij je tientallen apparaten digitaal aan elkaar hebt geschakeld.
Hmm, een kwinkslag wordt ook niet meer gewaardeerd schijnbaar.

Maar als ik het dus goed begrijp klaag je omdat mijn kwinkslag niets te maken heeft met wat jij denkt dat er waarschijnlijk bedoeld wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
Nee, omdat de loudness war überhaupt niets van doen heeft met S/PDIF, jitter, signaaloverdracht of kabels. Wat dat kastje was in die opmerking niet van belang. Het staat in ieder geval vast dat het niets met de loudness war van doen heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boefmans
Optisch signaal is digitaal, dus daar heeft de pc weinig aan gedaan als het goed is. In Windows xp gaf het nog wel wat gedonder omdat de kernel de digitale stream converteerde naar een andere frequentie, op een nogal gae manier.

USB geluidskaarten met DAC zijn vaak beter dan die op het mobo want:
- het analoge signaal dat via het mobo gaat heeft last van alle electrische toestanden binnen de computer
- veel mobo chips zijn van inferieure kwaliteit, er schijnt wel een verschil te zijn tussen een chip van 2 cent, 2 euro of een tientje.

Beste is, in mijn ervaring, om toslink op een goede DAC aan te sluiten (al dan niet die van de reciever, de luidsprekers zelf. Of een externe DAC). Als die DAC niet heel cheapo is is het al snel vrij degelijk. Bij mijn xp bak streamde ik via een airport, dan bleef het signaal ook clean omdat Windows er niet aan kon komen :-)

mixing a drink and music

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devian
Gomez12 schreef op dinsdag 17 juli 2012 @ 23:28:
[...]

[...]

Ik denk dat hij bedoelde dat de optische uitgang op het usb kastje zit. Dus niet tussen de optische uit van de pc, maar een nieuwe interface met optische uitgang via de USB poort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
Boefmans schreef op woensdag 18 juli 2012 @ 10:37:
Optisch signaal is digitaal, dus daar heeft de pc weinig aan gedaan als het goed is. In Windows xp gaf het nog wel wat gedonder omdat de kernel de digitale stream converteerde naar een andere frequentie, op een nogal gae manier.

USB geluidskaarten met DAC zijn vaak beter dan die op het mobo want:
- het analoge signaal dat via het mobo gaat heeft last van alle electrische toestanden binnen de computer
- veel mobo chips zijn van inferieure kwaliteit, er schijnt wel een verschil te zijn tussen een chip van 2 cent, 2 euro of een tientje.

Beste is, in mijn ervaring, om toslink op een goede DAC aan te sluiten (al dan niet die van de reciever, de luidsprekers zelf. Of een externe DAC). Als die DAC niet heel cheapo is is het al snel vrij degelijk. Bij mijn xp bak streamde ik via een airport, dan bleef het signaal ook clean omdat Windows er niet aan kon komen :-)
Klopt helemaal, maar wel met de opmerking dat alhoewel de signaaloverdracht inderdaad gelijk is, dit niet betekent dat er geen jitter kan optreden. Jitter is voor zover ik weet echter niet afhankelijk van de kabel, maar van de klokvastheid van de ontvangende DAC (whereever that may be).

Overigens kun je dat probleem met XP ook wel oplossen door ASIO of zoiets te gebruiken. Overigens is het soms onvermijdelijk dat er wordt geresampled, omdat soms alleen 48KHz is toegestaan. Als je iets anders probeert te versturen krijg je white noise. Dit is gek genoeg vaak een limitatie in de driver en niet eens in de hardware. Vrij artificieel dus.

[ Voor 11% gewijzigd door HarmoniousVibe op 18-07-2012 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boefmans
Klopt jitter is een ander verhaal.
Maar met een fatsoenlijke DAC wordt dat opgelost dacht ik.

En resamplen kun je in windows7 gewoon voorkomen :-)

mixing a drink and music

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud2009
HarmoniousVibe schreef op woensdag 18 juli 2012 @ 11:21:
Overigens is het soms onvermijdelijk dat er wordt geresampled, omdat soms alleen 48KHz is toegestaan. Als je iets anders probeert te versturen krijg je white noise. Dit is gek genoeg vaak een limitatie in de driver en niet eens in de hardware. Vrij artificieel dus.
Of het een limitatie in de hard- of software is weet ik niet, maar resampling mag geen probleem zijn. Als je van lager naar hoger sampled krijg je samples erbij die niets toevoegen aan het signaal, en als je van hoog naar laag sampled zit je met 48 kHz ruim boven wat je kunt waarnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
Ruud2009 schreef op woensdag 18 juli 2012 @ 11:31:
[...]

Of het een limitatie in de hard- of software is weet ik niet, maar resampling mag geen probleem zijn. Als je van lager naar hoger sampled krijg je samples erbij die niets toevoegen aan het signaal, en als je van hoog naar laag sampled zit je met 48 kHz ruim boven wat je kunt waarnemen.
Jawel, je zit natuurlijk met een faseverschil. Stel je hebt een mp3 van 44100Hz. Dan worden er dmv upsampling inderdaad 48000 - 44100 = 3900 samples per seconde bijgeïnterpoleerd. Echter, het is geen enkele manier om dat evenredig te doen. LPCM is immers discreet en niet continu. De vraag is op welke plaatsen je die samples gaat bijvoegen, op basis van welke reeds bestaande samples de waarde van de bijgevoegde samples moeten worden berekend, enzovoorts. Dat is echt niet zo triviaal als je denkt. Hetzelfde geldt voor een sample rate van 88200 of 176400Hz (SACD).

En 48KHz is uiteraard niet de frequentie van het uiteindelijke geluidsgolf, maar de frequentie waarmee die geluidsgolf digitaal wordt gesampled. Of begrijp ik je nu helemaal verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19-09 17:57
Hooguit de samples die op eenzelfde tijd vallen blijven overeind, de rest wordt geresampled, en dat is veel meer dan 3900 samples. Zie het als een taart in 6 gelijke stukken dat een taart in 7 gelijke stukken moet worden. De eerste snede kun je behouden, alle andere moet je opnieuw doen, dat is anders dan één van de delen nog even in tweeën snijden.
Simpele upsampling klinkt dan ook voor geen meter.

Mijn Home Cinema in aanbouw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
ShittyOldMan schreef op woensdag 18 juli 2012 @ 12:16:
Hooguit de samples die op eenzelfde tijd vallen blijven overeind, de rest wordt geresampled, en dat is veel meer dan 3900 samples. Zie het als een taart in 6 gelijke stukken dat een taart in 7 gelijke stukken moet worden. De eerste snede kun je behouden, alle andere moet je opnieuw doen, dat is anders dan één van de delen nog even in tweeën snijden.
Simpele upsampling klinkt dan ook voor geen meter.
Volgens mij is dat min of meer wat ik zei. Wat ik zei over die 3900 samples is dat die er effectief per seconde bij komen; gewoon, puur kwantitatief bezien. En wat ik daarmee wilde illustreren is dat je dat nooit evenredig kunt doen. Niet zonder inderdaad de huidige samples kapot te maken.

Maar het punt is dat je die 6 stukken taart nooit meer helemaal netjes in 7 gelijke stukken zult krijgen, om maar even op jouw metafoor door te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killer

Killer

Hatseflats!

Devian schreef op dinsdag 17 juli 2012 @ 21:51:
Misschien dat iemand hier snel helpen kan.

Maar alle discussies daargelaten:

Zit er een kern van waarheid in?: Nee
Welk kastje moet je hebben?: Geen enkel kastje, want geen kern van waarheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud2009
HarmoniousVibe schreef op woensdag 18 juli 2012 @ 12:05:
[...]

Jawel, je zit natuurlijk met een faseverschil. Stel je hebt een mp3 van 44100Hz. Dan worden er dmv upsampling inderdaad 48000 - 44100 = 3900 samples per seconde bijgeïnterpoleerd. Echter, het is geen enkele manier om dat evenredig te doen. LPCM is immers discreet en niet continu.
Het toevoegen van samples aan het digitale signaal verhoogt de Nyquist frequentie van het signaal, maar doet dat met een hoop loze samples in de hogere frequenties (44.1 - 48 kHz). Dit veranderd in principe niets aan de informatie die in het al bestaande signaal (tot 44.1 kHz) aanwezig was. Dat moet nog steeds identiek zijn. Sowieso maakt het voor audio-playback volgens mij weinig uit, omdat niemand 22-24 kHz gaat horen.

Om goed te kunnen down-samplen moet je het digitale signaal eerst low-pass filteren, omdat je anders aliasing kunt krijgen doordat een deel van de hoge frequentie informatie nog in het signaal zit. Filteren heeft wel invloed op het signaal, en kan de phase informatie in het signaal verstoren, je hebt wel praktisch phase-neutrale filters. Bij downsamplen gaat volgnens mij alleen kwaliteit in het signaal verloren als je de Nyquist-frequentie verlaagt tot het in de hoorbare range komt (<22 kHz).
En 48KHz is uiteraard niet de frequentie van het uiteindelijke geluidsgolf, maar de frequentie waarmee die geluidsgolf digitaal wordt gesampled. Of begrijp ik je nu helemaal verkeerd?
Ja. Ik bedoelde dat 48 kHz een Nyquist oplevert van 24kHz ipv 22 kHz, dat is nog steeds zo hoog dat het allemaal niet zoveel uitmaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19-09 17:57
HarmoniousVibe schreef op woensdag 18 juli 2012 @ 13:03:
[...]

Volgens mij is dat min of meer wat ik zei. Wat ik zei over die 3900 samples is dat die er effectief per seconde bij komen; gewoon, puur kwantitatief bezien. En wat ik daarmee wilde illustreren is dat je dat nooit evenredig kunt doen. Niet zonder inderdaad de huidige samples kapot te maken.

Maar het punt is dat je die 6 stukken taart nooit meer helemaal netjes in 7 gelijke stukken zult krijgen, om maar even op jouw metafoor door te gaan.
Ja mijn reactie was meer op Ruud2009 gericht die stelt dat upsampling geen probleem mag zijn, maar door de 3900 aan te halen leest dat net anders.

Mijn Home Cinema in aanbouw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

HarmoniousVibe schreef op woensdag 18 juli 2012 @ 11:21:
[...]
Overigens is het soms onvermijdelijk dat er wordt geresampled, omdat soms alleen 48KHz is toegestaan. Als je iets anders probeert te versturen krijg je white noise. Dit is gek genoeg vaak een limitatie in de driver en niet eens in de hardware. Vrij artificieel dus.
Bedankt voor de hint.
Ik vond het al vreemd dat in de software van mijn onboard geluidskaart 44,1 Khz niet te kiezen is bij spdif en wel bij mijn Asus.
Ontdek nu dat het wel te selecteren is in configuratiescherm dus een limitatie in de software en niet de hardware. Mijn receiver geeft nu ook netjes 44,1 Khz aan bij de spif van de onboard.
Nu nog verschil gaan horen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
De Nyquist rate frequency van >=22KHz zorgt er slechts voor dat artefacten niet hoorbaar zijn en dat je nog gewoon t/m 22KHz kunt samplen, maar een hogere sample rate heeft ook nog andere voordelen die los staan van de Nyquist rate.

[ Voor 3% gewijzigd door HarmoniousVibe op 18-07-2012 14:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud2009
HarmoniousVibe schreef op woensdag 18 juli 2012 @ 14:39:
De Nyquist rate van >=22KHz zorgt er slechts voor dat artefacten niet hoorbaar zijn en dat je nog gewoon t/m 22KHz kunt samplen, maar een hogere sample rate heeft ook nog andere voordelen die los staan van de Nyquist rate.
Ik weet niet of ik helemaal begrijp wat je bedoeld. Zou je het erg vinden iets specifieker te zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
Een hogere Nyquist frequency is niet het enige voordeel van een hogere sample rate. Het meest voor de hand liggende voordeel is dat de resolutie simpelweg hoger wordt natuurlijk en dat je daardoor een accuratere recreatie van de oorspronkelijke geluidsgolf krijgt. Of en onder welke omstandigheden dat hoorbaar is doe ik geen uitspraak over.

[ Voor 14% gewijzigd door HarmoniousVibe op 18-07-2012 14:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktf
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19-09 17:16
HarmoniousVibe schreef op woensdag 18 juli 2012 @ 13:03:
Gelukkig is de wiskunde het niveau van taarten verdelen inmiddels ontstegen ;) Inderdaad, als je het vergelijkt met een taart verdelen lijkt het moeilijk, maar die vergelijking gaat helemaal niet op. De wiskunde erachter is toch wel een stuk ingewikkelder.

Er is gelukkig wel een resample-methode die makkelijk uit te leggen: neem het gesample signaal (44.1kHz), upsample het de kleinste gemene deler van de 2 samplerates (2.12 MHz) en downsample het dan weer naar 48kHz. Alsof je je taart weer samen zou kunnen voegen en herverdelen. Ja, de taartsneden (samples) zitten niet meer op dezelfde plek, maar is dat een probleem?

Meestal wordt er een ander resamplealgorithme gebruikt, maar dat is een stuk lastiger uit te leggen.
HarmoniousVibe schreef op woensdag 18 juli 2012 @ 14:55:
Een hogere Nyquist frequency is niet het enige voordeel van een hogere sample rate. Het meest voor de hand liggende voordeel is dat de resolutie simpelweg hoger wordt natuurlijk en dat je daardoor een accuratere recreatie van de oorspronkelijke geluidsgolf krijgt. Of en onder welke omstandigheden dat hoorbaar is doe ik geen uitspraak over.
Grappig genoeg is dat exact hoe DSD (techniek achter SACD) werkt. Het heet oversampling. De samplerate is daar 2.8 MHz met slechts 1 bit in plaats van 44.1kHz met 16bit. Helaas zitten er wat haken en ogen aan waardoor het nooit echt 'leuk is gevonden' door de audiobewerkers. Dat het niet aangeslagen is bij de consument heeft denk ik een andere reden.

Over of het hoorbaar is kan ik ook niks zeggen, maar ik kan wel een vergelijking trekken: eerder in deze thread is de zin en onzin van 24-bit audio versus 16-bit audio besproken. Oversamplen voegt wiskundig extra signaal-ruisverhouding toe, dus je zou het kunnen zien als 'extra bits'. Helaas is het effect niet erg effectief. Om 4 bit toe te voegen (dus van 16 bit naar 20 bit) moet je namelijk 256x zoveel samplen. 44.1kHz op 20 bit zou dus equivalent zijn aan 11,3MHz op 16 bit. Niet erg effectief dus. Noise-shaping kan helpen (net zoals bij DSD) maar dat geeft ook wat haken en ogen. Het wordt gebruikt in A/D- en D/A-converters, maar als bestandsformaat heeft het weinig zin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
Bit depth is natuurlijk iets heel anders dan sample rate. Een hogere bit depth heeft namelijk als grootste voordeel dat er meer 'headroom' wordt gecreëerd voor wat betreft de dynamic range. Dat is bij het processen van digitaal geluid erg handig om clipping te voorkomen. Het nut van 24-bits playback daarentegen is volgens mij een stukje kleiner.

Anyway, ik zie zo de parallel niet tussen bit depth and sample rate, afgezien van het feit dat deze twee beide 'variabelen' zijn in LPCM en DSD.

Pagina: 1 ... 60 ... 104 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
~~~[html]Voor HDMI-kabels hebben we <a href="http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1370856">HDMI kabel: 11 euro of 140 euro? Deeltje 2</a>~~~[/html]