Jaapnr1 schreef op dinsdag 13 december 2011 @ 09:06:
[...]
Het hele idee achter MIT is dat de diverse frequenties in fase aankomen. Dus dat zal wel gaan met weerstanden, spoelen en wellicht een paar elco's ja... dat het zo bagger klinkt op Magnepans (of elektrostaten trouwens), is dat deze ontzettend faserein zijn van zichzelf. Dan hoor je vrij snel wat er misgaat in andere zaken, zoals actieve kabels.
Dit klinkt alsof ik mezelf tegen spreek, maar ik heb altijd al het idee gehad dat MIT vreemde truukjes uithaalt. Het matcht of matcht totaal niet... dat is toch vreemd, aangezien een 'normale kabel' subtiele verschillen kan maken en nooit écht de mist in gaat.
MIT kabels zijn in mijn ogen gewoon pure afzetterij. Of je het mooi vind klinken laat ik dan nog in het midden. De productiekosten van een MIT kabel komen als heel pessimistisch rekent uit op een paar tientjes. De marges die gedraaid worden op bijvoorbeeld de Oracle kabels zijn echt astronomisch. Er is niets mis met het mooi vinden van muziek als het eerst op een bepaalde manier vervormd wordt, dat is een heel persoonlijke voorkeur, maar duizenden euro's rekenen voor iets wat maar een paar tientjes kost....Ik vind dat persoonlijk gewoon crimineel.
De metingen die ik heb verricht in het verleden aan MIT kabels ondersteunen ook totaal hun claims niet. Er zit geen fase-draai of vertraging op bepaalde frequenties (tenminste niet in het audiospectrum) het enige wffect dat de kabels hebben is dat ze een niet lineair gedrag vertonen binnen het audiospectrum, waardoor een bepaald frequentiegebied iets harder of zachter doorkomt dan de rest (in het meest ideale geval).
Wat dat betreft is het gewoon een hele bak met marketing die ervoor zorgt dat mensen het gaan geloven. En daarbij worden 'vuile' trucjes niet geschuwd. Maar ze zijn niet veel erger dan sommige andere kabelboeren, hooguit iets succesvoller. Monstercable had ook zo'n leuke scam met zijn HDMI kabels die veel beter zouden zijn dan een 'gewone' HDMI kabel. In veel winkels stonden twee tv's naast elkaar. De een voorzien van Mostercable, de andere van 'gewone' kabel. En oh wonder boven wonder, het beeld van de TV met de MonsterCable was veel mooier en duidelijker. Keek je echter wat beter dan zag je het volgende:
De linker TV had een monster HDMI kabel en de rechter een standaard Composiet aansluiting. Niets gelogen dus in theorie, maar wel een heel verklaarbar verschil (HDMI=HD, Composiet=SD). In mijn ogen pure oplichterij wederom.
En die kabels met dat di-elektrische systeem (zo'n kastje met een batterij erin) zijn helemaal hilarisch! Buiten dat de de geclaimde werking op pure onzin gebaseerd is vind ik de claim dat de batterij heel lang mee gaat de meest briljante. Als je het kastje los sloopt kom je erachter dat de + pool van de batterij verbinding maakt met een draad die door de kabel loopt (standaard veel gebruikt bij platenspelers als kabel met aarde-draad) en dat die kabel verder nergens op aangesloten zit. Geen wonder dat de batterij zo lang meegaat. Precies ongeveer exact even lang als een batterij die in zijn verpakking blijft zitten!

Ok toegegeven in de laatste versies voedt de batterij een ledje. Dat is niet gedaan omdat het wat toevoegt overigens, maar omdat niet gebruikte batterijen kunnen gaan lekken! Oh ja, ik vergeet nog dat er een step-up circuitje achter zit dat 72V genereert, maar dat is ook niet zo moeilijk als er geen stroom loopt. Als er wel stroom zou lopen, dan was de batterij binnen no-time leeg. Dat ledje zit uiteraard voor het step-up circuitje en brand alleen maar als je op het knopje drukt, ter controle of de batterij nog goed is (ik vraag mij af wat voor spannend test-circuit daar achter zit

).
En de hilarische claims van AudioQuest:
COLD-WELD SYSTEM:
Novel plug design enables a perfect heat-free connection between cable and plug.
Een klem verbinding dus. En dat is in hun ogen vernieuwend!
DIRECTIONS:
When using the Wild Digital for digital audio, please be sure to observe the directional arrows. Video is not sensitive to directionality.
Dus digitale audio is wel gevoelig voor richting en video niet?
Dit mooie kabeltje kost overigens ongeveer €2000,-, mocht je het een keer willen proberen. De chinese variant uit dezelfde fabriek gaat weg voor ongeveer
€125,-. Toegegeven, dan heb je wel een minder mooie plug en eigenlijk de Audioquest Eagle-Eye (en niet de WILD), maar die kost evengoed nog zo rond de €750,-
[
Voor 27% gewijzigd door
Killer op 15-12-2011 02:16
]