zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht # 5 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 51 ... 104 Laatste
Acties:
  • 641.848 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sorcerer8472 schreef op vrijdag 30 december 2011 @ 11:23:
[...]

Jitter is geen issue meer doordat receivers e.d. hun eigen clock gebruiken bij het decoderen. Wordt ook aangegeven in het artikel.
En waar lees je dat? Zie alleen "Due to the use of clock recovery" en is "not likely to notice any effect".
Maar dat is wat anders dan wat je schrijft hierboven...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brama
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Techneut schreef op vrijdag 30 december 2011 @ 11:34:
[...]

En tijdens mijn studie 1,75. Geen verschil (nog geen 2%) om je druk over te maken. Temperatuurcoëfficiënt hoef je voor deze toepassingen niet eens aan te roeren.
Ik lees dit, en krijg spontaan visioenen van audiofiele climate control die tot op de tiende graad nauwkeurig de kamertemperatuur (en luchtvochtigheid) vasthoudt. Met hippe luchtfilters die zwakke elektronen en vertroebelende stofjes uit de lucht halen. Die je natuurlijk wel elke 3 maanden moet vervangen.

Ik ga even naar de KvK ;)

I mentioned it once, but I think I got away with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:47
Ik ren achter je aan, want ik ga kabelkoelers maken. Want hoe lager de temperatuur hoe beter de geleiding. Soort van koelkastjes (op een aparte groep uiteraard...) waar je de speakerkabels doorheen laat lopen, zodat ze tot 0 graden gekoeld worden.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mekkieboek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12:59
Vergeet ook de temperatuur gestabiliseerde koppelpunten niet, daar waar het zilver van de draad overgaat in het goud van het aansluitpunt ontstaat een verstorend thermokoppel effect dat zo stabiel mogelijk moet blijven. Nog beter, exact dezelfde temperatuur als het koppelpunt aan de andere kant. De actuele temperatuur wordt met een paralelle digitale koppeling gecommuniceerd. De zgn. "Thermocouple Drift Neutralizing Interconnection" (patent applied for).

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
De PAF is inderdaad ook nog zo'n mythisch iets. Past ook wel een beetje in het topic, bestaat tenslotte grotendeels uit kabels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16:17
Universal Creations schreef op vrijdag 30 december 2011 @ 15:37:
Ik ren achter je aan, want ik ga kabelkoelers maken. Want hoe lager de temperatuur hoe beter de geleiding. Soort van koelkastjes (op een aparte groep uiteraard...) waar je de speakerkabels doorheen laat lopen, zodat ze tot 0 graden gekoeld worden.
Tot 0°C helpt niks, leg ze maar in vloeibaar stikstof, dan worden ze misschien supergeleidend.

Moet je wel je volumeknop een tiende van een graad terugdraaien, anders speelt het te luid.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SED
  • Laatst online: 17-09 21:16
ik ga de bidirectionele kabel patenteren ;)

Dat moet wel een hele bijzonder indruk maken op hifitoppers..

[ Voor 91% gewijzigd door SED op 30-12-2011 22:14 ]

Copyright and left by SED...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeronimo
  • Registratie: September 2003
  • Nu online
Techneut schreef op vrijdag 30 december 2011 @ 11:34:
[...]

En tijdens mijn studie 1,75. Geen verschil (nog geen 2%) om je druk over te maken. Temperatuurcoëfficiënt hoef je voor deze toepassingen niet eens aan te roeren.
Ik voel zomaar een doelgroep aankomen die interesse heeft in mijn nieuw te ontwikkelen verliesvrije luidsprekerkabel, supergeleidend door koeling met vloeibare stikstof. Nog maar een paar hindernissen te nemen voor het eindproduct klaar is. De belangrijkste, hoe vertel ik mijn vrouw dat zo'n tank in de voortuin noodzakelijk is voor optimaal luistergenot. 8)7
Deze gebruiker is al bezig met een 8.0 set, dus ik moet wel haast maken om op tijd te zijn met mijn patentaanvraag...
Afbeeldingslocatie: http://www.ptsti.com/new_page_1_files/image002.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:04

Sorcerer8472

Mens sana?

Verwijderd schreef op vrijdag 30 december 2011 @ 15:21:
[...]

En waar lees je dat? Zie alleen "Due to the use of clock recovery" en is "not likely to notice any effect".
Maar dat is wat anders dan wat je schrijft hierboven...
Als je lokaal een klok hebt dan doet die klok dit:
_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _

De klok maakt dan zelf een timing-schema waarop de eentjes en nulletjes worden geplaatst.

Het signaal komt dan gejittered binnen (extreem overdreven):
10 0 1 0 1 0 1 1 00 1 0 1 0 1 0 101 0 1 0 1 1 0 1 0 0 1 0 1

De clock recovery cq. re-clocking maakt er dan dit weer van:
1 0 0 1 0 1 0 1 1 0 0 1 0 1 0 1 0 1 0 1 0 1 0 1 1 0 1 0 0 1 0 1

Dit gebeurt d.m.v. een soort kleine buffer die netjes de 0'tjes en 1'tjes opslaat. Vervolgens worden die 0'tjes en 1'tjes uit de buffer gehaald en netjes op de tijdschaal van de nieuwe clock geplaatst.

Daarna wordt het echte DAC-werk gedaan (waar ook weer een (andere of zelfde) analoge klok kan worden gebruikt voor de daadwerkelijke output ipv dat je de (evt. gejitterde/onregelmatige) cadans van het inkomende signaal gebruikt als clock.

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twarp
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18-09 14:52

Twarp

just grin...

Wat zou er nou gebeuren als je als audiofiel luistert naar een slechtere (lees relatief) audio set, ga je dan kapot ofzo?

Volgens mij proberen ze het geluid mooier te maken dan wat de artiest ooit heeft bedoeld.

Maar goed elke hobby mag geld kosten. :P

Meh ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sorcerer8472 schreef op zaterdag 31 december 2011 @ 14:53:
[...]

Als je lokaal een klok hebt dan doet die klok dit:
_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _

De klok maakt dan zelf een timing-schema waarop de eentjes en nulletjes worden geplaatst.

Het signaal komt dan gejittered binnen (extreem overdreven):
10 0 1 0 1 0 1 1 00 1 0 1 0 1 0 101 0 1 0 1 1 0 1 0 0 1 0 1

De clock recovery cq. re-clocking maakt er dan dit weer van:
1 0 0 1 0 1 0 1 1 0 0 1 0 1 0 1 0 1 0 1 0 1 0 1 1 0 1 0 0 1 0 1

Dit gebeurt d.m.v. een soort kleine buffer die netjes de 0'tjes en 1'tjes opslaat. Vervolgens worden die 0'tjes en 1'tjes uit de buffer gehaald en netjes op de tijdschaal van de nieuwe clock geplaatst.

Daarna wordt het echte DAC-werk gedaan (waar ook weer een (andere of zelfde) analoge klok kan worden gebruikt voor de daadwerkelijke output ipv dat je de (evt. gejitterde/onregelmatige) cadans van het inkomende signaal gebruikt als clock.
Bij spdif (coax of optisch) wordt de klok teruggewonnen uit de inkomende bitstroom. Dat is nu eenmaal zo bedacht. Of het verder relevant is (jitter aspect), is een ander verhaal. Er is geen nieuwe klok; deze komt UIT de ontvanger (recovered van spdif), die wordt er niet aan aangeboden. Absolute frequentie is dus exact gelijk aan de frequentie in het verzendende apparaat. Deze heeft de zender namelijk in het spdif signaal versleuteld.

Je kan ook geen nieuwe klok gebruiken in het ontvangende apparaat (muv de opties beneden); die is nooit 100% gelijk kwa frequentie. Je gaat dan vóór of achterlopen en dan heb je samples te weinig of te veel.

Wat variaties op bovenstaande eenvoudige (maar veel gebruikte) oplossing:

Eventueel kan je nog een extra pll achter de ontvanger zetten, maar dat verandert niet veel aan het verhaal. Alleen de bit clock wordt schoner. De spdif ontvanger doet nog steeds hetzelfde. Maar je hebt nog steeds een variabele klok nodig (VCXO) om de frequenties gelijk te krijgen.

Een klok aanbieden aan een ontvanger kan wel, maar dan mis je dus samples of je krijgt ze dubbel. Nog geen commercieel apparaat tegengekomen wat dit doet, wel zelfbouw ontwerpen (spdif ontvanger in een andere mode gebruiken). Wat je beschrijft (denk ik), kan dus toch. Maar met bovenstaand nadeel. En dit is geen common practice.

Een derde optie is een async sampler-ate converter, waar je aan de achterkant een nieuwe klok aanbiedt (met dus niet exact dezelfde frequentie als wat er in gaat). Maar dan komt jitter aan de voorkant er aan de achterkant als fouten in de data uit. En zo'n ding heeft op zich niets met de spdif verbinding te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ejorne
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17-08-2024

Ejorne

Twisted Pairs

Verwijderd schreef op zondag 01 januari 2012 @ 02:29:
Nog geen commercieel apparaat tegengekomen wat dit doet, wel zelfbouw ontwerpen (spdif ontvanger in een andere mode gebruiken).
Is dat niet wat met een emu 0404usb gedaan kan worden?

Wanneer ik een cdspeler via spdif op de emu aansluit kan ik kiezen tussen int sync en ext sync. Zie nummer 6 bij het plaatje;
Afbeeldingslocatie: http://images.americas.creative.com/images/products/inline/E-MU_0404_USB_Controls_02.jpg

Vreemd genoeg ging 1 van de twee (intern of extern, weet ik niet meer) fout wanneer ik mijn philips dvd-speler een cd liet spelen. Het geluid ging dan haperen. Maar met mijn cd-speler ging het wel goed...

Twist each pair of letters and you'll know at least something of me...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

diepezuiden: en PLL dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktf
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online
Sorcerer8472 schreef op zaterdag 31 december 2011 @ 14:53:
[...]
Het spijt me zeer, maar dat kán gewoon niet. Want wat als de inkomende clock veel langzamer loopt (zeg 44.0kHz ipv 44.1kHz, niet eens zo gek), krijg je dan gaten? Als de klok veel sneller loopt, krijg je dan een oneindig grote buffer? Je kan wel een buffertje hebben, maar dan moet de interne clock zich toch wel enigszins proberen te sturen naar de invoerklok. Dat is gewoon jitterreductie en voor zover ik weet wordt daar meestal PLL voor gebruikt. Geheel ontkoppelen is niet mogelijk zonder resamplen.

Apparaten daarvoor zijn er legio, voornamelijk professioneel: http://www.rme-audio.de/en_products_adi_192_dd.php, http://www.behringer.com/EN/Products/SRC2496.aspx, http://www.musicstore.de/.../cat-RECORDING-RECSIGFORM

[ Voor 9% gewijzigd door ktf op 01-01-2012 20:11 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Ejorne

Ff naar de handleiding van die EMU gekeken. Pag20: bovenste plaatje; clock recovery in de 0404 (embedded clock in spdif). Onderste plaatje; de 0404 levert een klok aan het verzendende apparaat (AD converter oid) via spdif. Dat apparaat moet uiteraard de optie hebben om een externe klok aan te sluiten. Helaas zit die optie niet op een normale dvd/cd speler of streamer.

Wat betreft je probleem. Neem aan internal mode (je cd en dvd speler hebben geen klok ingang). En daarbij was dan het signaal van 1 van de spelers niet goed genoeg (b.v. de dvd speler doet b.v. resamplen naar een klok frequentie die de EMU niet aan kan. Of de frequentie ligt te ver buiten het lock bereik van de pll van de spdif receiver in de emu; een slechte bron dus).

@Sorcerer
Een PLL zit in de spdif ontvanger om de klok te genereren die uit de spdif ontvanger chip komt. Hier dus onderdeel van het clock recovery proces van de klok die in het spdif signaal versleuteld zit. Geen eigen klok dus. De enige optie die ik kan verzinnen met "eigen klok" is een async sample rate converter met ingebouwde spdif ontvangers. Zou kunnen dat die bestaan.

En soms zie je dus nog een tweede PLL achter de spdif ontvanger om jitter nog verder te verminderen (niets is perfect, ook een PLL niet).

Weet niet veel van professioneel spul, maar ik meen dat ze in een studio gebruik maken van een master klok en een distributie systeem. Ieder apparaat slave je dan aan die klok en je hoeft zo geen recovery te doen. Maar daar gebruiken ze ook geen spdif ;)

@ktf

Zo'n sample rate converter is ook geen wondermiddel tegen jitter. Zoals gezegd, je raakt het "probleem" (laten we even aannemen dat er een probleem is) niet kwijt, het komt alleen op een andere manier uit zo'n chippie die in het apparaat zit. Maar daar zijn dat soort dozen ook niet voor bedoeld denk ik. Die zijn er meer voor bedoeld om van alles en nog wat aan te kunnen sluiten (verschillende sample-rates en zo) en te kunnen distribueren naar van alles en nog wat.

Maar weer terug naar kabeltjes?

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 01-01-2012 20:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arsimo
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10-09-2024
ktf schreef op zondag 01 januari 2012 @ 19:33:
[...]
Het spijt me zeer, maar dat kán gewoon niet. Want wat als de inkomende clock veel langzamer loopt (zeg 44.0kHz ipv 44.1kHz, niet eens zo gek), krijg je dan gaten? Als de klok veel sneller loopt, krijg je dan een oneindig grote buffer? Je kan wel een buffertje hebben, maar dan moet de interne clock zich toch wel enigszins proberen te sturen naar de invoerklok. Dat is gewoon jitterreductie en voor zover ik weet wordt daar meestal PLL voor gebruikt. Geheel ontkoppelen is niet mogelijk zonder resamplen.
Of er apparaten zijn die het doen weet ik niet, maar het zou doodsimpel moeten zijn om het te maken.

Er zijn in de praktijk maar een paar sample frequenties voor audio in gebruik: 32, 44.1, 48, 96, 192 en de rest kan je vergeten. Tijdens het bufferen van de imkomende data is simpelweg te detecteren met welke van deze 5 frequenties de data over SP-DIF, HDMI of USB binnenkomt en dan de interne klok in de D/A unit op deze frequentie in te stellen en daarmee de buffer uit te lezen.

Als de inkomende klok niet te detecteren valt (dus of echt iets geks binnenkomt of sprake is van idioot extreme jitter) dan zou de D/A unit iets van "error" or "unsupported sample frequency" kunnen aangeven, normaal gesproken zal dit nooit optreden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja die zijn er, maar het zijn er niet veel in de praktijk. Maar niet doodsimpel. Het probleem is dat je de klok in ontvanger en receiver nooit exact gelijk zijn. De ene is b.v. 44.09999kHz en de ander b.v. 44.100001 kHz.

Je buffer moet dus groot genoeg zijn om het verschil op te kunnen vangen voor een bepaalde tijdsperiode (een liedje).

Hier een zelfbouw voorbeeld:

http://www.diyaudio.com/f...-weapon-fight-jitter.html

4Mb buffer; Bij 44.1 heb je 1486 seconden speling bij een 500ppm verschil tussen de twee klokken. Da's 24 minuten... Er zit wat logica in om de zaak te resten als er een pauze gedetecteerd wordt. Maar een live album gaat dus niet lukken (al zal je een overflow (samples weggooien/verdubbelen) niet echt horen denk ik).

Bij 192kHz heb je dus nog veel minder als 24 minuten.... Meer geheugen dan maar ??

En bedenk dat spdif ooit is verzonnen in een tijd dat geheugen onbetaalbaar was. 4Mb was toen enorm.
Veel gedoe voor een probleem waarbij hier gediscussieerd wordt of het wel bestaat ;)

Commercieel (high end audio) zijn er ook nog een paar geloof ik. Maar mainstream zal het niet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arsimo
Je begint met een voorbeeld van 44099,99 Hz versus 44100,01 Hz, dat is 0,02 Hz verschil, heel erg klein dus. Laat ik dat eens met 1000 vermenigvuldigen dan kom ik op 20 Hz, dat betekent 20 samples te veel of te weinig per seconde. Om dat op te vangen in 80 minuten muziek (maximum CD), dat betekent kunnen bufferen van 20 * 80 * 60 = 96000 samples, oftewel bij 16 bits stereo: 384 KB, laten we het flink naar boven afronden 512 KB (dekt dan ook 48 kHz). Bij 32 bits x 192 is dat ruwweg 10 keer zoveel, dus 5 MB buffer is dan zat,

Ander rekenvoorbeeld, 1% afwijking wil men op kunnen vangen (ik vind 1% verschil in sample frequentie idioot veel maar om safe te zijn). Bij CD betekent dat per seconde 441 samples, ruwweg 20 maal zoveel als het al 1000 maal vermenigvuldigde voorbeeld hierboven, dus 5 MB is dan voldoende voor een hele CD. Voor 32 bits bij 192 kHz zou dat 50 MB zijn. Een stripje van 64 MB lijkt me voor een losse D/A-unit van een paar honderd euro tot enkele duizenden euros geen enkel probleem. De aanstuurlogica zal meer gaan kosten waarschijnlijk.

NB: voor 1% moet men ook 1% later beginnen met afspelen om underflow te voorkomen, maar de frequentiedetectie van het inkomende signaal kan uitrekenen hoe veel later die moet starten alls die het verschil tussen zijn eigen klokfrequentie kan bepalen. Moet ook niet zo lastig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

edit: mmm verschil tussen bits en bytes.

Wellicht is het 4Mbit, je hebt geheugen nodig van 1 bit breed (I2S datalijn bufferen). Het is niet mijn design.

Je hebt het over stripjes. Da's DRAM computer geheugen. Het voorbeeld gebruikt SRAM.

Overigens is lees ik ook in dat draadje dat 1000ppm de max afwijking mag zijn volgens de specs.
500ppm is dan al de helft.

[ Voor 138% gewijzigd door Verwijderd op 01-01-2012 22:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktf
  • Nu online
arsimo schreef op zondag 01 januari 2012 @ 21:52:
Je begint met een voorbeeld van 44099,99 Hz versus 44100,01 Hz, dat is 0,02 Hz verschil, heel erg klein dus. Laat ik dat eens met 1000 vermenigvuldigen dan kom ik op 20 Hz, dat betekent 20 samples te veel of te weinig per seconde. Om dat op te vangen in 80 minuten muziek (maximum CD), dat betekent kunnen bufferen van 20 * 80 * 60 = 96000 samples, oftewel bij 16 bits stereo: 384 KB, laten we het flink naar boven afronden 512 KB (dekt dan ook 48 kHz). Bij 32 bits x 192 is dat ruwweg 10 keer zoveel, dus 5 MB buffer is dan zat
Je zit dan echter met een volgend probleem: de synchronisatie. Als je dan op 'volgende track' drukt zit er een vertraging in, dat is natuurlijk niet handig. Daarbij, zo'n verschil kan echt wel meer zijn dan wat je noemt. Ik kan spreken uit ervaring, want bij het opnemen gebruik ik in situaties waarbij kabels trekken niet mogelijk is 2 verschillende opnameapparaten met 2 verschillende klokken. De apparaten (H2 en H4n) zijn van dezelfde makelijk en in vergelijkbare apparaten, dus waarschijnlijk onder vergelijkbare temperatuursomstandigheden. Toch kan het verschil daar per uur muziek nog makkelijk tot een seconde oplopen. Kun je nagaan hoe dat moet zijn tussen apparaten die onder verschillende temperaturen werken (want dat heeft invloed op de oscillator van de klok) van verschillende makelij.

Ander punt, als je 3 CDs achter mekaar draait, stopt een speler met het doorgeven van samples als je de CD stopt, of geeft hij dan '0-samples'? In dat laatste geval loopt de vertraging door, is er geen synchronisatie, en kan de vertraging/versnelling misschien wel doorlopen tot 10 seconden. Als je dan even een track wil skippen? En wat als de vertraging de andere kant op is, dan is je buffer 'negatief', dat kan niet.
Verwijderd schreef op zondag 01 januari 2012 @ 20:40:
Zo'n sample rate converter is ook geen wondermiddel tegen jitter. Zoals gezegd, je raakt het "probleem" (laten we even aannemen dat er een probleem is) niet kwijt
In principe wel, zo'n samplerate converter ziet de jitter (althans, het hoort niet expliciet bij de taken van een samplerateconverter, maarals je uitgaat van een kwaliteitsapparaat) en kan het volledig verwijderen.

edit:
van de pagina van die RME
SteadyClock for maximum jitter suppression and clock regeneration
Na het verwijderen van de jitter kan het op een nieuw kloksignaal gezet worden doordat er samples weggehaald of toegevoegd kunnen worden, iets wat het probleem met buffers wat hierboven genoemd is dus tegengaat.

[ Voor 7% gewijzigd door ktf op 01-01-2012 22:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arsimo
ktf schreef op zondag 01 januari 2012 @ 22:24:
[...]
Toch kan het verschil daar per uur muziek nog makkelijk tot een seconde oplopen.
Zit dan ruim onder de door mij even genomen maximim van 1%, namelijk 0.028%, Verwacht jij bij redelijke temperatuurverschillen dat dit met een factor 50 stijgt?
En wat als de vertraging de andere kant op is, dan is je buffer 'negatief', dat kan niet.
Dat heet underflow, beschreef ik al hoe dat te vermijden. En als het optreedt dan stop je totdat de buffer weer voldoende gevuld is. of desnoods neem je tot de buffer wil voldoende vol is automatische de externe klok even over.

Zo bijzonder is echt het allemaal niet. Bij voldoende afname is het allemaal in een enkele relatief simpele chip te bakken, die tussen het binnenkomende digitale signaal en de D/A-converter geplaatst kan worden. Niets hoogwaardigs aan, allemaal in het digitale domein. Zou uiteindelijk bij voldoende afname enkele euro's tot maximaal een of twee tientjes per stuk moeten gaan kosten voor fabrikanten - zet er een van die Chnise chipfabrikanten op - er worden gekkere en duurdere dingen gemaakt in de audiowereld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

In het voorbeeld wat ik aanhaal wordt een stilte gedetecteerd en gebruikt om een reset te doen van de buffer.

Wat betreft die sample rate converters. Ja jitter is er niet meer achter de chip (aangenomen dat de klok die je daar hebt perfect is). Maar jitter die er in gaat komt er uit als fouten in de data uit (en dat krijg je nooit meer weg). Staat dat ook in de brochures?

There is no free lunch. :P

Edit: doe mij maar zo'n chippie :+

Nu dan terug naar kabeltjes?

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 01-01-2012 22:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktf
  • Nu online
arsimo schreef op zondag 01 januari 2012 @ 22:51:
Dat heet underflow, beschreef ik al hoe dat te vermijden. En als het optreedt dan stop je totdat de buffer weer voldoende gevuld is. of desnoods neem je tot de buffer wil voldoende vol is automatische de externe klok even over.
Ja, onderbrekingen. Ik weet niet hoe vaak jij serieus muziek luistert, maar onderbrekingen zijn echt een no-go. En, je krijgt alleen nog maar meer vertraging door de buffer als je even vooruit wil spoelen.
Verwijderd schreef op zondag 01 januari 2012 @ 22:51:
In het voorbeeld wat ik aanhaal wordt een stilte gedetecteerd en gebruikt om een reset te doen van de buffer.
Oke, en wat is stilte? Als je 5 uur lang je Squeezebox laat spelen is er geen absolute stilte, en stiltes in de muziek gebruiken (die dus niet honderd procent stil zijn) kan eventueel de muzikale interpretatie (stiltes zijn ook onderdeel van muziek!) verkloten.
Wat betreft die sample rate converters. Ja jitter is er niet meer achter de chip (aangenomen dat de klok die je daar hebt perfect is). Maar jitter die er in gaat komt er uit als fouten in de data uit (en dat krijg je nooit meer weg). Staat dat ook in de brochures?
Wat er staat in de brochures is dat deze apparaten jitter kunnen filteren. Oke, dat nemen we aan. Als ze dat niet doen leg je inderdaad de jitter helemaal vast in het signaal. Wat sample-rate conversie oplost is het buffer-probleem van hierboven.

[ Voor 3% gewijzigd door ktf op 01-01-2012 23:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18-09 16:37

mux

99% efficient!

Mensen, dit is geen jitter maar synchronisatiefout. Jitter is de statistische variatie in klokfrequentie tussen clock cycles. De gemiddelde synchronisatiefout van elke hoeveelheid jitter over een lange hoeveelheid tijd is per definitie nul. Jitter is in het geheel geen probleem als clock recovery wordt gebruikt, nul. Het is niet van toepassing. Maar laten we eens verder gaan op het synchronisatiefoutverhaal en kijken wat praktische componenten voor fout veroorzaken.

Voor audiotoepassingen worden altijd kwartskristallen of beter gebruikt (CXO). Die hebben een BOL nauwkeurigheid van +/-50ppm of beter en zelfs de slechtste kristallen hebben een stabiliteit over temperatuur van beter dan +/-50ppm over het hele temperatuursbereik en levensduur. Stel, we nemen twee kristallen met volledig tegenovergestelde frequentiefout: de ene +100ppm, de ander -100ppm. Het verschil is dus 200ppm, maw 0.02%. Over de duur van een gemiddelde track (4 minuten) zorgt dat dus voor 0.048 seconde mismatch, ofwel 2117 samples bij een samplerate van 44100 Hz.

IEC 60958 (S/PDIF) schrijft een maximale buffer size van 128kB voor, en dat wordt door bijna alle receivers daadwerkelijk zo gebruikt. Dit is dan meestal wel een segmented buffer, dus niet al die 128kB kunnen ook voor 2-channel 44.1kHz spul worden gebruikt, maar het zal allicht meer dan genoeg zijn om zo'n mismatch op te vangen.

Maar bij een heel lang muziekstuk, bijvoorbeeld een uur, zal het alsnog wel mislopen. Daarom hebben de knappe koppen bij sony en philips hier al lang een keer over nagedacht, en vereist dat kristallen voor gebruik bij s/pdif nooit meer dan 30ppm* afwijking hebben over het gehele commerciële temperatuurbereik (0-85C) en levensduur. De maximum buffersize kan die mismatch dan ongeveer een kwartier lang compenseren bij 8-channel 192kHz 24-bit raw data. Laat staan bij een lullig stereo-audiostreampje.

* voor full-featured 8-channel decoders, bij stereodecoders wordt +/-100ppm toegelaten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Idd, we waren afgedwaald van jitter naar een "oplossing" met buffers.

Alleen snap ik niet wat je bedoeld met bovenstaande. De serial data output (b.v. I2S) heeft geen buffer (>1).
En wel een beschrijving van slip behaviour als je de receiver in slave mode zet (wat normaal dus niet gebeurd, want master mode is gebruikelijk). Dus wat er gebeurt bij gebrek van zo'n buffer en verschil tussen beide frequenties. Zie b.v. CS8416 datasheet.

Waarom ook die buffer, aangezien normaal gesproken de klok van de receiver gebruikt wordt als master?
In een DAC zie je dan ook geen kristal terug in het audio deel (of je moet ergens resamplen).

Er zijn chips met intern een buffer voor jitter reductie, b.v. wolfson heeft een whitepaper daar over. Verder buffers bij de channel status data output. Maar niet bij de serial data out voor zover ik weet.
Ook niet in een philips chip (b.v. TDA1315). Alleen een 128bit buffer (geen kByte) voor user data.

Doe mij eens een type-nummer van zo'n chip met zo'n buffer op serial out, ik zou daar wel oren naar hebben.
ktf schreef op zondag 01 januari 2012 @ 23:03:
[...]
Ja, onderbrekingen. Ik weet niet hoe vaak jij serieus muziek luistert, maar onderbrekingen zijn echt een no-go. En, je krijgt alleen nog maar meer vertraging door de buffer als je even vooruit wil spoelen.
Eens, onderbrekingen wil je niet (ik denk dan meteen aan audio streamers met upnp/dlna, waarbij de meeste geen gap-less kunnen...). Maar ik denk dat je je die buffer verkeert voorstelt. In het voorbeeld wat ik aanhaalde: FIFO half-full delay time: 0.743 seconds. Dat is dus een complete buffer tijd van bijna 1.5 seconden. Meer niet. Je wil ook geen lange buffertijd, dan zit je te wachten als de buffer gevuld wordt.....
Wat er staat in de brochures is dat deze apparaten jitter kunnen filteren. Oke, dat nemen we aan. Als ze dat niet doen leg je inderdaad de jitter helemaal vast in het signaal. Wat sample-rate conversie oplost is het buffer-probleem van hierboven.
Het buffer probleem bestaat niet in de praktijk, aangezien alle consumenten spullen werken met clock recovery bij spdif. Zie je jitter dan als een probleem, dan zou je bufferen als oplossing kunnen kiezen. Met bovenstaande proza over de nadelen en de engineering ervan.

Sample-rate conversie is het oplossen van een ander probleem; apparaten met verschillende sample rates aan elkaar kunnen knopen, upsamplen enz. Jitter wegtoveren kunnen die dingen echter niet. Zie zo'n chip maar als een DAC en ADC die aan elkaar geknoopt zijn (uiteraard is het intern geen analoog signaal, maar wordt de zaak digitaal bewerkt). Bij een DAC kan je (extreme) jitter horen, in dit geval sampled de "ADC" dat signaal en komt het weer uit de chip. Niet als jitter, maar als fouten in de data.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 02-01-2012 03:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

i2s heeft geen buffers, want op een solution dien je overal dezelfde klok te gebruiken (één 12.288 MHz kristal) OF clock recovery en PLL te gebruiken, dus die heeft dat probleem niet. Je kunt alleen out of sync raken tussen je audiobron en receiver als die s/pdif gebruiken tussen elkaar. Daar zit dan ook de buffer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

Verwijderd schreef op maandag 02 januari 2012 @ 01:06:

[...]

Het buffer probleem bestaat niet in de praktijk, aangezien alle consumenten spullen werken met clock recovery bij spdif. Zie je jitter dan als een probleem, dan zou je bufferen als oplossing kunnen kiezen. Met bovenstaande proza over de nadelen en de engineering ervan.
Vergeet trouwens ook niet dat veel moderne digitale apparatuur intern upsamplet naar 192/24 (oid), waarbij de jitter ook volledig verdwijnt. Even los van het hele spdif-verhaal waar het inderdaad niet klopt wat ik eerder zei (maar waar PLL het volgens mij wel volledig zou moeten verwijderen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktf
  • Nu online
Sorcerer8472 schreef op maandag 02 januari 2012 @ 08:59:
Vergeet trouwens ook niet dat veel moderne digitale apparatuur intern upsamplet naar 192/24 (oid), waarbij de jitter ook volledig verdwijnt.
En dan is het kringetje weer rond: sommige audiofilie-tijdschriften beweren dat non-oversampling (NOS) DAC's beter klinken dan gewone oversampling DAC's, terwijl de theorie hier dus het tegenovergestelde beweerd... als jitter al hoorbaar zou kunnen zijn :)

Overigens ben ik ervan overtuigd dat dit geen audiofilie meer genoemd mag worden, meer materialisme en specificatiefilie ^^

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
"specificatiefilie"
Prachtig nieuw woord geïntroduceerd! Mensen die dit syndroom hebben kun je met gemak wijs maken dat het dagelijks nuttigen van een blokje oude kaas als je goed luistert er ook toe doet :) . Voortaan wordt dit product dan ook met een zakje extra dure kaasblokjes verkocht.
Afijn, op deze manier kun je nog eens lachen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

ktf schreef op maandag 02 januari 2012 @ 11:43:
[...]

En dan is het kringetje weer rond: sommige audiofilie-tijdschriften beweren dat non-oversampling (NOS) DAC's beter klinken dan gewone oversampling DAC's, terwijl de theorie hier dus het tegenovergestelde beweerd... als jitter al hoorbaar zou kunnen zijn :)

Overigens ben ik ervan overtuigd dat dit geen audiofilie meer genoemd mag worden, meer materialisme en specificatiefilie ^^
Tenzij je een non-oversampling DAC met PLL gebruikt (in=out clockspeed). Dan zou dat ideaal moeten zijn dus :P Of een jittervrije methode zonder PLL natuurlijk :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-09 23:05
Het is natuurlijk maar één onderzoek, maar ik had dit toch echt niet verwacht

http://www.volkskrant.nl/...r-dan-moderne-viool.dhtml

oke, het is geen kabeltje, maar de magie waarmee dit soort instumenten omgeven wordt is toch zeker te vergelijken met de kabeltjes van de "specialisten" :-) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktf
  • Nu online
blissard schreef op maandag 02 januari 2012 @ 18:28:
oke, het is geen kabeltje, maar de magie waarmee dit soort instumenten omgeven wordt is toch zeker te vergelijken met de kabeltjes van de "specialisten" :-) .
Dit is al langer een 'publiek geheim' hoor. Ik ken een aantal (waarvan een paar echt goeie) violisten die weten wat er te koop is, die weten ook wel beter. Punt is, deze twee vioolbouwers hebben een naam. Moderne violen ook natuurlijk, maar het is toch een beetje "legendarisch", deze violen. Net als met een Rembrandt/van Gogh/andere_grote_meester, vergelijk dat eens met een goede schilder van nu. Het is echt niet dat men vroeger veel beter schilderde ofzo. Gewoon het feit dat het een Rembrandt is. Niks bijzonders.

edit: zo kun je het ook vergelijken met huizenprijzen. Het is net wat een gek ervoor geeft zullen we maar zeggen. Zo ook met kabeltjes: als je je laat overtuigen dat je muziek echt veel beter gaat klinken (en dat vind je belangrijk) dan betaal je dat.

Misschien ga je ook wel beter spelen op een Stradivarius omdat je denkt dat het makkelijker en beter gaat. Misschien vind je een Rembrandt wel mooier omdat je weet dat het een Rembrandt is. Misschien zit je wel lekkerder in een huis omdat je er veel voor betaald hebt. Geen idee. Precies zo met kabeltjes. Ik word me steeds meer bewust dat een mens gewoon niet rationeel handelt, hoewel men zichzelf vaak heel rationeel en redelijk inschat. Mensen werken voor het grootste deel op intuïtie en gevoel }:O

[ Voor 33% gewijzigd door ktf op 02-01-2012 19:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mekkieboek
Als ik het goed heb begrepen was een Stradivari viool gewild omdat ie luider en beter waarneembaar was in een groot (onversterkt) orkest dan andere violen, niet perse mooier. Mooi is sowiesowieso subjectief. Desondanks, het is inderdaad belachelijk dat zo'n ding miljoenen moet opbrengen. Net zoals de idiote prijzen die ze voor een vintage Gretsch, Gibson of Fender gitaar neerleggen. Een nagelnieuwe Stratocaster klinkt ook als een klok. De enigen die er baat bij hebben zijn verzekeringsmaatschappijen en criminelen.

Maar helemaal vergelijkbaar met kabeltjes vind ik het niet. Verschillende typen gitaren (violen zou ik niet weten) zijn onderling zijn niet echt vergelijkbaar. Andere sustain, andere klank, een LesPaul klinkt veel voller dan een Stratocaster, een Telecaster heeft een meer bijtend geluid.

Een dikke koperen kabel daarentegen is zwaarder en duurder dan een dunne. En dan houdt het grosso modo op.

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mux schreef op maandag 02 januari 2012 @ 08:10:
i2s heeft geen buffers, want op een solution dien je overal dezelfde klok te gebruiken (één 12.288 MHz kristal) OF clock recovery en PLL te gebruiken, dus die heeft dat probleem niet. Je kunt alleen out of sync raken tussen je audiobron en receiver als die s/pdif gebruiken tussen elkaar. Daar zit dan ook de buffer.
Klopt, normaal gesproken geen buffers. Maar als je wel 2 klokken wil gebruiken, heb je er 1 nodig. Zie eerdere posts en het voorbeeld. Clock recovery snap ik weer niet. Je hoeft geen clock te recoveren uit de payload, die is er al als apart lijntje. Een PLL kan dan weer gebruikt worden om jitter op die klok verder te verminderen. Had ik al eerder gepost.

spdif en buffer kan ik nog steeds niet volgen. Intern zal zo'n chip wel buffers hebben. Maar ik ken geen chip met een buffer >1 op de i2s (kan ook ander formaat zijn) uitgang. In slave mode gaan ze meteen samples dupliceren of weggooien. Nogmaals: datasheet aub. :O
Sorcerer8472 schreef op maandag 02 januari 2012 @ 08:59:
[...]

Vergeet trouwens ook niet dat veel moderne digitale apparatuur intern upsamplet naar 192/24 (oid), waarbij de jitter ook volledig verdwijnt. Even los van het hele spdif-verhaal waar het inderdaad niet klopt wat ik eerder zei (maar waar PLL het volgens mij wel volledig zou moeten verwijderen).
Nogmaals, jitter is idd weg. Maar niet in het luchtledige, het heeft effect op de data aan de uitgang.
Idem voor een PLL: volledig verwijderen kan niet. Ik blijf mezelf herhalen, niets is perfect.

Al zal je me ook niet horen zeggen dat het wel/niet hoorbaar is, da's voor mij een andere discussie.

Violen dan maar :)

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 02-01-2012 23:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online

Dit verhaal geldt toch op heel veel terreinen? Neem nou de fotohobby (ook eenvan onze hobbies). "De echte liefhebber" zweert bij de klassieke camera's zoals Leica, Hazelblatt etc. etc. Ik laat iedereen in z'n waarde, maar de realiteit is dat elke goede lenzenfabrikant net zulke goede lenzen maakt. Die exclusieve voorkeur zit alleen maar tussen de oren.
Wat niet wegneemt, is dat die oude klassieke spullen zeker museumwaarde hebben, soms een aanzienlijke waarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjtdevries
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-09 15:33
maar de realiteit is dat elke goede lenzenfabrikant net zulke goede lenzen maakt
Dat is niet waar.
Elke goede lenzenfabrikant KAN net zulke goede lenzen maken.

Dat betekent echter niet dat de lenzen in de praktijk ook allemaal net zo goed zijn. Je ziet vaak dat fabrikanten andere compromissen kiezen in hun lens ontwerp. En het ene compromis zal beter bij je persoonlijke wensen passen dan het andere compromis.

Het grote verschil met audio is dat er maar heel weinig compromissen gesloten hoeven te worden. (zeker bij bv zoiets als een interlink) En als je geen keuzes kan/hoeft te maken, dan word automatisch het verschil ook klein.

[ Voor 7% gewijzigd door mjtdevries op 03-01-2012 14:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SED

waarbij de beperkende factor natuurlijk altijd de kwaliteit van de bespeler vormt ;)
Als je niet meer uit een instrument kunt halen dan jezelf beheerst kunt stopt het vergelijken daar....

extreem gesteld.. zelfs een bart smit viool klinkt in mijn handen hetzelfde als een stradivarius }:O

[ Voor 7% gewijzigd door SED op 03-01-2012 16:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
@mjtdevries,
Geen zin om hier verder over te discussiëren, ik noemde dit slecht als voorbeeld.
Ik noemde overigens "elke goede lenzenfabrikant", let wel. Als een fabrikant geen goede lenzen levert beantwoordt hij dus niet aan die omschrijving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjtdevries
  • Laatst online: 03-09 15:33
Techneut schreef op dinsdag 03 januari 2012 @ 16:33:
@mjtdevries,
Geen zin om hier verder over te discussiëren, ik noemde dit slecht als voorbeeld.
Ik noemde overigens "elke goede lenzenfabrikant", let wel. Als een fabrikant geen goede lenzen levert beantwoordt hij dus niet aan die omschrijving.
Je begrijpt duidelijk niet waar ik op doel.

Een lens die in alle opzichten perfect is bestaat simpelweg niet. Een lens van 30kg en een prijskaartje van 3.000.000 euro is niet zinvol.
Vandaar dat een fabrikant dus compromissen moet sluiten die invloed hebben op de kwaliteit. En daarbij zal niet iedere fabrikant hetzelfde compromis sluiten.

Die oude Hasselblad middenformaat camera en lenzen zal een moderne 35mm dSLR camera en lens in veel opzichten verslaan. Simpelweg omdat je met zo'n groot formaat veel minder compromissen hoeft te sluiten in je ontwerp. Dat heeft niets met de kennis of kunde van de ontwerper bij Canon of Hasselblad te maken.

Dat een moderne viool niet anders hoeft te klinken dan een stradivarius is niet verbazingwekkend. Onze productietechnieken zijn zoveel beter geworden dat het moeilijk is voor te stellen wat stradivarius dan beter zou kunnen.
Tenzij de leeftijd van de viool zelf rol speelt. En dan heeft het weer niets te maken met de kennis en kunde van de vioolbouwer. Dan zou er voor de moderne vioolbouwer niets anders op zitten dan te wachten tot zijn viool net zo goed klinkt. Gelukkig blijkt dat laatste nu niet nodig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktf
  • Nu online
mjtdevries schreef op dinsdag 03 januari 2012 @ 17:38:
Tenzij de leeftijd van de viool zelf rol speelt. En dan heeft het weer niets te maken met de kennis en kunde van de vioolbouwer. Dan zou er voor de moderne vioolbouwer niets anders op zitten dan te wachten tot zijn viool net zo goed klinkt. Gelukkig blijkt dat laatste nu niet nodig :)
Ik hoor regelmatig zeggen dat het erop spelen (het meetrillen van de viool) de viool mooier maakt, mits goed behandeld en goed onderhouden. Altijd grappig om dan te zien dat ze dan 'in de media' zeggen dat een bepaalde Stradivarius-viool (zie journalistiek rondom de veiling van Lady Blunt) veel waard is omdat hij "oud is en altijd in de kluis heeft gelegen". Dat is bij archeologische opgravingen misschien belangrijk, voor een viool is het belangrijk dat hij veel bespeeld wordt.

Maargoed, er gaan ook theorien rond de Stradivarius dat men toen, doordat er sprake was van een kleine ijstijd, beter hout had waarvan de ringen van winter- en zomerhout niet zoveel van elkaar verschilde als tegenwoordig, naast dat het natuurlijk gewoon een goede vioolbouwer was.

edit: wat betreft kabeltjes, zie je dat eigenschappen die we van instrumenten kennen ook worden geprojecteerd op Hi-Fi spullen. Want hout, dat is toch wel een wondermateriaal blijkbaar :P

[ Voor 9% gewijzigd door ktf op 04-01-2012 12:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voil
  • Laatst online: 05:39
Ik heb hier mooie oude B&W DM220's staan maar het aansluiten van de speaker draad is niet heel eenvoudig omdat het gedeelte waar het speakerdraad in moet, erg klein is dus wil ik er een nieuwe plug in zetten.

De plug die er nu in zit heb ik eruit gehaald, maar ik weet niet hoe zoiets heet, of dat het nog wel verkrijgbaar is, of er een andere oplossing voor is. Iemand tips?

Afbeeldingslocatie: http://i40.tinypic.com/2gu07jb.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Laatst online: 16:47
Je kunt ook aan je speakerkabel zo'n kabelschoen vork doen, dan kun je die makkelijk vastzetten in zo'n bus.

Even een simpel voorbeeld, maar je hebt ook wat degelijkere.
Afbeeldingslocatie: http://media.conrad.com/xl/3000_3999/3600/3630/3639/363936_BB_00_FB.EPS.jpg

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voil
  • Laatst online: 05:39
Bedankt! Ik moet gewoon even de electra/audio winkel inlopen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Centropy
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online

Centropy

Let there be light.

voil schreef op woensdag 04 januari 2012 @ 17:21:
Bedankt! Ik moet gewoon even de electra/audio winkel inlopen. :)
En als je wat meer tijd hebt (of minder haast) dan is er altijd nog Ebay International zoekopdracht

En 1 voor banaantjes...

[ Voor 15% gewijzigd door Centropy op 05-01-2012 01:45 ]

Beter 1 hand in de lucht, dan geen hand!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Absolut
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18-09 14:33
Ik hoop dat ik hier in het juiste topic zit...

Had een - waarschijnlijke domme - vraag ivm luidsprekerkabels.
Bij redcoon staan volgende kabels:
In-Akustik Luidspreker Kabel 2x4,0 mm² (Premium 25m Ring)

Wat wil ring hier juist zeggen? Dit is me niet echt duidelijk en via Google vind ik ook niet direct de uitleg hiervoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedr
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16:43
Nu we het over banaantjes en spades hebben: iemand toevallig een goede tip/ervaring voor banaantjes? Zag zelf deze, lijken me redelijk aardig (ik geloof niet dat ik verschil ga horen tussen banaantjes van 2 of 20/200 euro :X ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ejorne
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17-08-2024

Ejorne

Twisted Pairs

Thedr schreef op vrijdag 06 januari 2012 @ 15:45:
(ik geloof niet dat ik verschil ga horen tussen banaantjes van 2 of 20/200 euro :X ).
Waarom dan eentje van ~10 en niet eentje van ~2 euro?

oeps, verkeerd gelezen... :P

[ Voor 48% gewijzigd door Ejorne op 06-01-2012 15:58 ]

Twist each pair of letters and you'll know at least something of me...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thesurfingalien
  • Laatst online: 15-06 22:46
Thedr schreef op vrijdag 06 januari 2012 @ 15:45:
Nu we het over banaantjes en spades hebben: iemand toevallig een goede tip/ervaring voor banaantjes? Zag zelf deze, lijken me redelijk aardig (ik geloof niet dat ik verschil ga horen tussen banaantjes van 2 of 20/200 euro :X ).
Probeer hier eens:

http://www.nakamichiplug.com/product-0534E.html

Schappelijke prijs, goede constructie (ik gebruik ze zelf ook) en Free Shipping Worldwide. Vooral het model in de link is OK.

Peter

“We are the AudioDrones. Lower your skepticism and surrender your wallets. We will add your cash and savings to our own. Your mindset will adapt to service us. Resistance is futile.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktf
  • Nu online
Absolut schreef op vrijdag 06 januari 2012 @ 14:13:
In-Akustik Luidspreker Kabel 2x4,0 mm² (Premium 25m Ring)

Wat wil ring hier juist zeggen?
Het is mij geen bekende term, maar het lijkt me hier dat ze bedoelen dat het gewoon kabel is, zonder connectors, aangezien het op een ringetje is gewikkeld. Slaat helemaal nergens op, maar een betere verklaring heb ik niet ;) Of het moet kabel voor ringleiding zijn, maar dat lijkt me sterk :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SED
of de oude ring opzet:
Wikipedia: Ring circuit
maar dat moet je dan wel zelf doen ;)

[ Voor 16% gewijzigd door SED op 06-01-2012 21:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Absolut
Bedankt voor de hulp, dus zo'n 'ring' is eigenlijk gewoon 'op rol'?

Ik sta momenteel voor het dilemma om te kiezen uit volgende 3 kabels. Heeft er iemand misschien een aanbeveling?

1) In-Akustik Luidspreker Kabel 2x4,0 mm² 25m ring - Redcoon.be - 92 € x 2 = 184 €
2) König OFC Luidsprekerkabel 2 x 4.0mm2 50 - Allekabels.nl - 107 €
3) Goldkabel Boxenkabel 4,0 mm² 50m - Redcoon.be - 152 €

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJK
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09:36

AJK

...

Absolut schreef op zaterdag 07 januari 2012 @ 20:48:
Bedankt voor de hulp, dus zo'n 'ring' is eigenlijk gewoon 'op rol'?

Ik sta momenteel voor het dilemma om te kiezen uit volgende 3 kabels. Heeft er iemand misschien een aanbeveling?

1) In-Akustik Luidspreker Kabel 2x4,0 mm² 25m ring - Redcoon.be - 92 € x 2 = 184 €
2) König OFC Luidsprekerkabel 2 x 4.0mm2 50 - Allekabels.nl - 107 €
3) Goldkabel Boxenkabel 4,0 mm² 50m - Redcoon.be - 152 €
Koper is Koper ik zou dus voor de König kabels gaan ( Exact dat type heb ik ook liggen ).
Daarnaast is 4.0mm² bijzonder dik.
Ik heb elders 4x2kW subwoofers liggen (Pop-podium) op 2.5mm² kabels van meer als 15m. Dat werkt uitstekend. Uiteraard weet ik niet wat je thuis hebt, maar waarschijnlijk verspil je koper als je 4.0mm² neerlegt. Daarnaast is 2.5mm² ook een stuk netter weg te leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golfdiesel
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-09 19:03
thesurfingalien schreef op vrijdag 06 januari 2012 @ 19:57:
[...]

Probeer hier eens:

http://www.nakamichiplug.com/product-0534E.html

Schappelijke prijs, goede constructie (ik gebruik ze zelf ook) en Free Shipping Worldwide. Vooral het model in de link is OK.

Peter
Klemmen deze goed? De constructie van de "banaan" ziet er wat vreemd uit. De 'B' en 'D' zien er wat conventioneler uit.
2,5mm^2 heb ik gewoon onder de klem geschroefd van de luidsprekers en de versterker dus bananen zullen niet veel toevoegen.

"I love the smell of burning diesel in the morning. It smells like ... victory!"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedr
golfdiesel schreef op zondag 08 januari 2012 @ 00:29:
[...]

Klemmen deze goed? De constructie van de "banaan" ziet er wat vreemd uit. De 'B' en 'D' zien er wat conventioneler uit.
2,5mm^2 heb ik gewoon onder de klem geschroefd van de luidsprekers en de versterker dus bananen zullen niet veel toevoegen.
Volgens mij klemt deze juist met het hele oppervlak; denk dat de plug zelf iets groter is dan de connector en zich zo klemt. Voordeel van deze lijkt me dat de combinatie connector/plug een groot contactoppervlak heeft, in tegenstelling tot de andere pluggen die meerdere kleine oppervlakjes heeft. Denk overigens niet dat ik het verschil zou horen :+
Het is voor mij eigeniljk ook puur uit estetisch en praktisch oogpunt. Dit ziet er wel leuk uit, denk dat ik deze vanmiddag maar eens ga bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Laatst online: 18-09 20:20

DjVe

Hatsaflats!

[...]

Die Nakamichi pluggen zijn prima, gebruik ze ook thuis en ze zitten prima:

Afbeeldingslocatie: http://img141.imageshack.us/img141/9014/dscn2595i.jpg

[ Voor 13% gewijzigd door DjVe op 08-01-2012 12:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Absolut
AJK schreef op zaterdag 07 januari 2012 @ 22:59:
[...]

Koper is Koper ik zou dus voor de König kabels gaan ( Exact dat type heb ik ook liggen ).
Daarnaast is 4.0mm² bijzonder dik.
Ik heb elders 4x2kW subwoofers liggen (Pop-podium) op 2.5mm² kabels van meer als 15m. Dat werkt uitstekend. Uiteraard weet ik niet wat je thuis hebt, maar waarschijnlijk verspil je koper als je 4.0mm² neerlegt. Daarnaast is 2.5mm² ook een stuk netter weg te leggen.
Bedankt voor de informatie.
Koper is natuurlijk koper, maar ik weet het zo niet.

Die Goldkabel is voor mij een onbekende. Nog nooit van gehoord...
König lijkt me aan B-merk, maar mijn oren zullen het verschil er niet uithalen denk ik.
In-Akustic lijken me de 'beste' kabels van de 3, maar de vraag is of ze ook die 75 euro meerprijs waard zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golfdiesel
normale interlinks hebben toch een 75 Ohm impedantie? Ik heb wat spdif interlinks nodig en die zijn duurder dan normale interlinks, maar ook gewoon 75 Ohm.
Mijn boeren verstand zegt dan: gewoon een normale interlink uit elkaar trekken en ik heb twee losse voor spdif verbindingen :-)

"I love the smell of burning diesel in the morning. It smells like ... victory!"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktf
  • Nu online
Absolut schreef op zondag 08 januari 2012 @ 12:56:
König lijkt me aan B-merk, maar mijn oren zullen het verschil er niet uithalen denk ik.
Dit topic draait zo'n beetje om de vraag of verschillen in kabels *uberhaubt* hoorbaar zijn, waarbij naar mijn idee het gros de nee-kant kiest. Nee, je zal het verschil niet horen, niet omdat het een B-merk is, maar omdat een gewone 2,5mm² koperkabel niet langer dan 200 meter zonder rare kastjes bij normale 8-ohms (of hoger) speakers altijd hetzelfde klinkt. Serieus, maak je hier niet druk over, ga naar de Gamma/KARWEI/Formido/whateverbouwmarkt en ga 2,5mm² kabel halen, scheelt je een hoop geld :P
golfdiesel schreef op zondag 08 januari 2012 @ 13:38:
normale interlinks hebben toch een 75 Ohm impedantie? Ik heb wat spdif interlinks nodig en die zijn duurder dan normale interlinks, maar ook gewoon 75 Ohm.
Mijn boeren verstand zegt dan: gewoon een normale interlink uit elkaar trekken en ik heb twee losse voor spdif verbindingen :-)
Eerder in dit topic is naar boven gekomen dat interlinks met cinch-aansluiting technisch onmogelijk 75 ohm kán zijn, zelfs speciale SPDIF-kabels die dat beweren zijn dat niet. Het zou moeten kunnen, ik zou zeggen, probeer het gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golfdiesel
Eerder in dit topic is naar boven gekomen dat interlinks met cinch-aansluiting technisch onmogelijk 75 ohm kán zijn, zelfs speciale SPDIF-kabels die dat beweren zijn dat niet. Het zou moeten kunnen, ik zou zeggen, probeer het gewoon.
Ah, ok. Ik ga even terug lezen. En inderdaad, ik ga het gewoon proberen, als het werkt dan werkt het :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thesurfingalien
Voor wat betreft de 75 Ohm SPDIF kabels... Hiervoor kan je gerust een stukje normale antenne kabel van gezonde kwaliteit gebruiken. Hirschmann bijvoorbeeld, bij (vrijwel) elke audio- en tv boer verkrijgbaar.

Over die cinch-pluggen die geen 75 Ohm zijn is volslagen onbelangrijk omdat de aansluitingen op de apparaten dit ook al niet zijn, en de rest van het signaalpad in de apparatuur zal dit ook al niet zijn.

Ik ben niet zo heel thuis in dit onderwerp maar ik heb begrepen dat het met name om de relatief langere afstanden (50cm - 1m) kabel gaat en dat die 75 Ohm van de kabel zelf nodig is om spiegeling (reflecties???) te voorkomen.

Misschien dat iemand dit duidelijker uit kan leggen?

Peter

“We are the AudioDrones. Lower your skepticism and surrender your wallets. We will add your cash and savings to our own. Your mindset will adapt to service us. Resistance is futile.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

golfdiesel schreef op zondag 08 januari 2012 @ 13:38:
Klopt, ik heb net een andere versterker, dus ga nu met de digitale uitgang naar de versterker, en heb daarvoor gewoon de ene helft van een normale interconnect gebruikt. Maakt niets uit. Bij analoog misschien iets, maar bij een digitale al helemaal niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thesurfingalien
[...]

Ze zien er inderdaad wat vreemd uit, maar zoals al eerder geschreven is, is het contactoppervlak groot. Dat hoor je niet, maar de kans op storingen is minder. Wél even de contacten met een wattenstaafje en een beetje alcohol o.i.d. schoonmaken.

Op zich is direct inklemmen op de terminal ook prima, maar als je de boel met enige regelmaat los moet halen is een banaan gewoon handiger.

Peter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golfdiesel
thesurfingalien schreef op zondag 08 januari 2012 @ 15:36:
Voor wat betreft de 75 Ohm SPDIF kabels... Hiervoor kan je gerust een stukje normale antenne kabel van gezonde kwaliteit gebruiken. Hirschmann bijvoorbeeld, bij (vrijwel) elke audio- en tv boer verkrijgen
Net nog een halve doos Belden H125 door het huis getrokken vanaf de schotel dus ik kan daar eens een testje mee doen.
Ik maak een kabel van deze Belden coax en ik trek een interlink uit elkaar, eens luisteren of ik verschil hoor :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Laatst online: 09:06

FeaR

In GoT we trust

[...]
De ronde banaan maakt juist beter en meer contact dan de paraplu. Nadeel van de paraplu is dat deze - bij veel gebruik - wat losser kan gaan zitten in de terminal en dan het contact dus minder wordt. Daarom zijn er ook banaanpluggen met paraplumodel welke je aan kan draaien. Dit zodat de paraplu als het ware uitzet om altijd goed contact te hebben. Maar goed, ik denk niet dat je elke dag meerdere malen je speakers in- en uit gaan pluggen zodat de banaanplug als het ware lam wordt. Maar qua klemmen maakt de ronde banaan dus meer contact met de terminals.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJK
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09:36

AJK

...

Absolut schreef op zondag 08 januari 2012 @ 12:56:
[...]
Koper is natuurlijk koper, maar ik weet het zo niet.
Koper is inderdaad gewoon koper. Het maakt voor het geluid dan ook niet uit welke kabel je neemt.

Konig is het eigen merk van europa's grootste groothandel (http://nedis.nl) in "consumenten elektronica" waaronder dus kabels. Ik denk dat deze hun inkoop positie gebruiken om goedkope kabel aan te bieden. De kabel zelf is prima, na meer als twee jaar tijd nog steeds soepel en geen sporen van oxidatie. De keuze is aan jou :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golfdiesel
Nog even terugkomend op de coaxiale digitale verbindingen, is het niet veel belangrijker dat de apparatuur een goede 75 Ohm terminatie heeft dan de uiteindelijke kwaliteit en impedantie van de kabel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
@golfdiesel,
Die twee impedanties moeten indien van toepassing wel bij elkaar passen. Is de een (aparatuur) 75 ohm, dan moet de andere (kabel) voor optimale weergave dat ook zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golfdiesel
Techneut schreef op maandag 09 januari 2012 @ 12:54:
@golfdiesel,
Die twee impedanties moeten indien van toepassing wel bij elkaar passen. Is de een (aparatuur) 75 ohm, dan moet de andere (kabel) voor optimale weergave dat ook zijn.
Als ik de informatie hier lees: http://www.epanorama.net/...ring/cable_impedance.html
Dan is de impedantie pas van invloed als de lengte van de kabel een groot deel van de golflengte beslaat. De uitgang van een cd speler (spdif) is ongeveer 3MHz, dus de golflengte is 100 meter. Dan is het op lengtes van 1 tot 2 meter toch helemaal niet relevant?
Of zie ik het verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Goede vraag.Maar ik heb hier geen ervaring mee, ik kan je daar dus niet een concreet antwoord op geven. Ik heb vroeger wel eens met mensen meegeknutseld met TV-antennes. En daar had je onder bepaalde omstandigheden last van dubbele beelden (schaduwcontouren) als dit op de een of andere manier niet helemaal klopte. Maar dat was inderdaad een veel hogere frequentie.

Dus ik weet zo een-twee-drie hier niet zomaar een antwoord op. Maar verschilt de ene coaxiale kabel zoveel bij de andere? Ik dacht dat het allemaal zo rond de 75 ohm zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SED
@AJK.
Koper is inderdaad gewoon koper.
Dat lijkt me echt te kort door de bocht. Er is wel degelijk low oxygen copper Dat minder ijzer en andere vervuilingen bevat en een betere geleiding heeft.
Of dat ook hoorbaar is in een audiosetting is een heel andere discussie ;)

Feit is wel dat er verschillende kwaliteiten in koper bestaan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walterwhite
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 03-09 12:54
SED schreef op maandag 09 januari 2012 @ 19:39:
@AJK.

[...]

Dat lijkt me echt te kort door de bocht. Er is wel degelijk low oxygen copper Dat minder ijzer en andere vervuilingen bevat en een betere geleiding heeft.
Of dat ook hoorbaar is in een audiosetting is een heel andere discussie ;)

Feit is wel dat er verschillende kwaliteiten in koper bestaan!
koper is toch koper? low oxygen copper?? en dat zou minder ijzer bevatten??? en andere bevuilingen?? nergens op gebaseerd

[ Voor 10% gewijzigd door walterwhite op 09-01-2012 19:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Op zich lijkt het me best plausibel dat metalen in verschillende zuiverheidsgraden bestaan, dat is bij heel veel stoffen gangbaar. Of/wat het uit zou maken en wat doorgaans wordt gebruikt is dan weer een andere zaak...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
walterwhite schreef op maandag 09 januari 2012 @ 19:40:
[...]

koper is toch koper? low oxygen copper?? en dat zou minder ijzer bevatten??? en andere bevuilingen?? nergens op gebaseerd
Toch wel Wikipedia: Oxygen-free copper Niet dat je verschil kunt horen, maar het bestaat echt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SED
dat bedoel ik dus.. met het badwater verdwijnt er van alles, daar moeten we hier wel voor opassen want ik kom verwijzingen naar dit topic overal tegen met de meest vreemde aannames daarbij.
Het aanvallen van audiofielen an sich moet geen doel op zich worden. Het weerleggen van allerlei claims daarentegen wel!

Lees bijv dit aardige stukje:
http://www.wisegeek.com/what-is-oxygen-free-copper.htm

Materialen zullen altijd in diverse kwaliteiten bestaan en geproduceerd worden. Low oxygen copper is een normaal procede om hoge kwaliteit kper te maken.
Er is ook niks op tegen om deze kwaliteit tegen een redelijke prijs in te zetten in je audiosysteem.

edit: een aardige toevoeging van de site van de "duivelsuitdrijver" bij uitstek: http://www.breem.nl/fldtechniek/pgkabelarg-files/ofc-1.htm

[ Voor 9% gewijzigd door SED op 09-01-2012 20:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Voor koperdraad wordt vrijwel altijd electrolitisch koper gebruikt, van nature gewoon heel zuiver koper zoniet het zuiverste koper dat bestaat.
Verschillen in zuiverheid (betekent vermenging met andere metalen) hebben alleen maar een iets hogere sw tot gevolg. Maar van dat koper wordt geen elecriciteitsdraad getrokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtStrider
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 08-09 22:26

SgtStrider

Fractal Switchover!

SED schreef op maandag 09 januari 2012 @ 20:04:

Het aanvallen van audiofielen an sich moet geen doel op zich worden. Het weerleggen van allerlei claims daarentegen wel!
Well said. Maar de site van Kemp is wel erg lachwekkend, dat moet je toch toegeven?Daarnaast verdient hij bakken met geld aan de non-knowers, met een beetje humor kan je deze onzin best de kop indrukken. Het is niet zo dat deze mensen zielig zijn lijkt me?

CM NR200P | Gigabyte B550i Aorus Pro AX | 5600X | AMD Radeon 6900XT | Crucial P2 1TB | Ballistix 2x16GB 3600CL16 | BQ DarkRock TF | Corsair SF600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SED
die site bulkt van de oplichtingspraktijken en mag zeker aangepakt worden
Nu echter zie je dat allerlei min of meer terecht keuzes van audiofielen ( de doelgroep waar Kemp op teert) al snel afgedaan worden als onzin
Vuile stroom bestaat wel degelijk, al is de term wat ongelukkig ( zoek op powerfactor bijv) slechte kabels bestaan ook, soms zelfs behoorlijk dure!
Goede kabels met hoge kwaliteit connectoren leveren winst op tov een beduidend mindere kwaliteit, met name bij grotere lengtes. In huis hebben mensen al snel de neiging erg fikse lengtes te gebruiken door de gekozen paden. Dus wel degelijk een punt van aandacht.
Magisch zand of katoenen hoesjes om connectoren zijn voer voor oplichters en audiofielen die iets willen hebben wat de buurman niet heeft.
Als ze denken dat ze daarmee geluidsverschil horen dan mogen ze van mij dat geld uitgeven. Hier weerleggen we de verhalen erachter zodat ze een bewuste keuze kunnen maken of de juiste vragen kunen stellen. Of tenminste hadden kunnen weten dat ze opgelicht gaan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golfdiesel
Problemen met energievoorziening zijn er inderdaad echt wel, maar als een apparaat daar last van heeft, ligt het dan niet in de eerste plaats aan het apparaat?
Ik heb zelf een NAD312 versterker die ik alleen als voorversterker gebruik, dat ding heb ik al 12 of 13 jaar.
Toen ik bij mijn ouders woonde had dat ding altijd last van een lichte brom van de trafo die ook hoorbaar was via de luidsprekers.
Toen ik daarna verhuisd ben was de brom ook verdwenen en 8 jaar lang niet gehoord. Vorig jaar weer verhuisd en de brom is terug. Het voedingsgedeelte van deze versterker is dus gevoelig voor het net waar hij op aangesloten zit. In mijn ogen is het een fout in het ontwerp.

Terug op kabels :) Het enige waar ik ooit verschil heb gemerkt zijn niet audiokabels geweest maar scart kabels. Met een el-cheapo vol bedrade scart begon de TV te fluiten als de satelliet ontvanger aan stond. De kabel vervangen door een scart kabel van 15 euro en het probleem was weg.

Daarnaast heb ik wel eens een wat duurdere signaal kabel gekocht (10 euro ofzo), maar dat was alleen omdat de kabel wat soepeler was en makkelijker weg te werken. Gezien de lengtes die ik heb liggen, de langste signaal kabel is 1,5 meter (ok een HDMI kabel van 2 meter ligt er ook), is de kwaliteit van de kabels nauwelijks relevant. Ga je hele lange kabels gebruiken (meer dan 10 meter) dan kan de kwaliteit wel van invloed zijn, kijk maar naar Coax kabel voor satelliet toepassingen bijvoorbeeld. Een Hirschmann Koka799 of Belden H125 werkt over lange afstanden echt beter dan de standaard coax van de Praxis. In ons oude huis had ik in totaal 70 meter coax tussen schotel en ontvanger liggen (2x 35 meter) en nu 2x 15 meter. Maar in deze gevallen heb ik het ook niet over exotische kabels, de H125 kost iets van 60 cent per meter als je 100 meter koopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktf
  • Nu online
golfdiesel schreef op dinsdag 10 januari 2012 @ 10:54:
Problemen met energievoorziening zijn er inderdaad echt wel, maar als een apparaat daar last van heeft, ligt het dan niet in de eerste plaats aan het apparaat?
Ik heb zelf een NAD312 versterker die ik alleen als voorversterker gebruik, dat ding heb ik al 12 of 13 jaar.
Toen ik bij mijn ouders woonde had dat ding altijd last van een lichte brom van de trafo die ook hoorbaar was via de luidsprekers.
Toen ik daarna verhuisd ben was de brom ook verdwenen en 8 jaar lang niet gehoord. Vorig jaar weer verhuisd en de brom is terug. Het voedingsgedeelte van deze versterker is dus gevoelig voor het net waar hij op aangesloten zit. In mijn ogen is het een fout in het ontwerp.
Dat kan een fout in het ontwerp zijn, maar meestal is er sprake van een aardlus. Als je probeert de aarding van je versterker los te koppelen (of van een ander component in je audio-chain, CD-speler bijvoorbeeld) kun je misschien het probleem oplossen. Zelfs de beste, meest professionele apparatuur kan daar last van hebben.

Wikipedia: Aardlus

edit: je kunt de aarding het makkelijkste 'loskoppelen' door hem via een stopcontact zonder aarding aan te sluiten.

[ Voor 4% gewijzigd door ktf op 10-01-2012 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Nouja, zelfs de beste apparatuur kán daar last van hebben, maar dan is het nog steeds wel een ontwerpfout. In 9 van de 10 gevallen zijn het slecht bemeten koppelcondensatoren die teveel wisselstroom lekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golfdiesel
alle apparatuur hier is dubbel geïsoleerd, er is dus geen aarding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SED
je ziet met name met de surround systemen dat er zeer grote kabelslengtes gebruikt worden.
De kwaliteit is dan zeker een punt van aandacht.

Aardlussen hebben niks met goed of slecht ontwerp te maken en voorkom je daarmee ook niet.
lees dus inderdaad : Wikipedia: Aardlus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktf
  • Nu online
golfdiesel schreef op dinsdag 10 januari 2012 @ 12:46:
alle apparatuur hier is dubbel geïsoleerd, er is dus geen aarding.
Ja, ik zie het, nu ik je versterkertype opzoek. Geen idee waar het dan aan zou kunnen liggen eerlijk gezegd :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
Brommen van de trafo heeft niets met aardlussen van doen. Het komt mogelijk door een DC component op het lichtnet. Zie ook: http://www.diyaudio.com/f...-humbuster-schematic.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

blissard schreef op dinsdag 10 januari 2012 @ 14:41:
Brommen van de trafo heeft niets met aardlussen van doen. Het komt mogelijk door een DC component op het lichtnet. Zie ook: http://www.diyaudio.com/f...-humbuster-schematic.html
Dat is een ander fenomeen. De trafo zelf die geluid maakt (waar jij het over hebt) is iets anders dan het brommen van de speakers door een aardlus.
SED schreef op dinsdag 10 januari 2012 @ 13:02:
je ziet met name met de surround systemen dat er zeer grote kabelslengtes gebruikt worden.
De kwaliteit is dan zeker een punt van aandacht.
Maar de vraag is dan: wat is die 'kwaliteit' van kabels? Welke technische parameter verbeter je door een betere kwaliteit te nemen?
Aardlussen hebben niks met goed of slecht ontwerp te maken en voorkom je daarmee ook niet.
lees dus inderdaad : Wikipedia: Aardlus
Nou... daar valt wel het e.e.a. op aan te merken, hoor. Het is zelfs per definitie een ontwerpfout, als je er echt kritisch naar gaat kijken. Dit is wat er gebeurt in een aardlus:

Afbeeldingslocatie: http://meettechniek.info/elementair/fout-images/aardlus-gesloten.gif
(schaamteloos gejat via google images)

De eisen voor een aardlus:
- Twee apparaten zitten aan elkaar vast via een signaalkabel
- De apparaten hebben afzonderlijke voedingscircuits
- Beide apparaten zijn geaard
- Eén van de polen van de signaalkabel is elektrisch verbonden met de aarde
- De apparaten staan (elektrisch gezien) een flinke hoeveelheid van elkaar af, of staan in een magnetisch drukke omgeving.

Alleen met een combinatie van al deze eisen krijg je een aardlus. Maar nog voordat je überhaupt zo'n apparaat maakt, weet je hoe deze zal worden gebruikt. Je weet of er signaalkabels naar externe apparaten gaan, of deze apparaten geaard zijn en in wat voor soort omgeving ze staan. Je bent als elektronisch ontwerper dan ook een oen als je deze situatie laat ontstaan, want het is heel makkelijk om hem op te lossen: verwijder één van de voorwaarden.

Een fatsoenlijke analoge ontvanger die in een symmetrisch geaard systeem wordt gebruikt (en dit is waar voor nagenoeg alle moderne transceivers die aan quadrature encoding doen, bijvoorbeeld USB 3 en Thunderbolt) gebruikt een current mirror om de stroom door beide aders van een aderpaar gelijk te forceren. Als je in een hele noisy omgeving zit met geen mogelijkheid om common grounds te gebruiken, dan isoleer je gewoon je outputs (Ethernet, TOSLINK). Op dezelfde manier zul je in fatsoenlijk ontwerp ook een aparte aardkabel over je apparatuur laten lopen, en je analoge zooi dubbel geïsoleerd houden. Als ook dat geen mogelijkheid is, gebruik je current mode transmitters en receivers.

Het feit dat aardlussen invloed kunnen hebben komt eigenlijk helemaal doordat analoge audio-interfaces ergens in een grijs verleden allemaal spanningsgestuurd waren, en dat men daaraan heeft vastgehouden, ondanks dat het eigenlijk geen geschikte interface was. Het is immers een ontzettend ongewenste situatie om de situatie op te lossen door de gebruiker een belangrijke veiligheidsmaatregel (aarding) te laten vervallen.

[ Voor 75% gewijzigd door mux op 10-01-2012 15:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedr
Iemand nog een mooie HDMI kabel nodig? Allemaal even meelachen graag!
Momenteel een flinke hit aan het worden op twitter en de blogosphere, let vooral op de customer reviews :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
mux schreef op dinsdag 10 januari 2012 @ 14:47:
[...]

Dat is een ander fenomeen. De trafo zelf die geluid maakt (waar jij het over hebt) is iets anders dan het brommen van de speakers door een aardlus.
Klopt helemaal. Ik had er overheen gelezen dat de brom door de speakers te horen was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricDH
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 18-09 16:36
Thedr schreef op dinsdag 10 januari 2012 @ 15:24:
Momenteel een flinke hit aan het worden op twitter en de blogosphere, let vooral op de customer reviews :+
:D Hilaries _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder8
  • Laatst online: 13-09 11:20

thunder8

Het gedonder begint weer.

Cool, Hebbuh! :9 :9 :9 :9 (Hou het wel bij die dure Action HDMI kabels.....)

PSN-ID: Thunder76nl | Twitch: LaBestiaNeraNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golfdiesel
Geweldige marketing praat:

This HDMI cable features a Dielectric-Bias System that reduces distortion and 100% Perfect-Surface Silver conductors for improved signal clarity. The Direct-Silver-plated HDMI connectors provide a simple connection and durability.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15:05

mrc4nl

Procrastinatie expert

Over kabels, kun je beter een vaste kern hebben of bundel losse draadjes?*
*Bij zelfde diameter uiteraard

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Altijd veel dunne, losse draadjes. Nog afgezien van het skin-effect is dat mechanisch beter (dikkere draad zal veel sneller de neiging hebben te breken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Flinke hit aan het worden? In welk opzicht, reageren er mensen die dit zo serieus nemen dat ze de krankzinnige prijs gerechtvaardigd vinden? Zo ja, arme stakkers, maar ik vrees dat het ongeneeslijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golfdiesel
Techneut schreef op dinsdag 10 januari 2012 @ 18:14:
[...]

Flinke hit aan het worden? In welk opzicht, reageren er mensen die dit zo serieus nemen dat ze de krankzinnige prijs gerechtvaardigd vinden? Zo ja, arme stakkers, maar ik vrees dat het ongeneeslijk is.
Lees de Customer reviews maar eens, er wordt alleen de gek gestoken met dit product.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SED
Mux
Maar de vraag is dan: wat is die 'kwaliteit' van kabels? Welke technische parameter verbeter je door een betere kwaliteit te nemen?
voldoende dikte koper
goede contacten of fatsoenlijke banaanstekkers
goede afscherming waar noodzakelijk door mogelijke stoorbronnen ( en die zijn er tegenwoordig aardig wa tin een doorsnee huishouden. ( power adapters naast kabel etc)

dat alles zorgt voor een goede en ongestoorde signaal doorgifte.

Maar dat wist je allemaal wel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mekkieboek
golfdiesel schreef op dinsdag 10 januari 2012 @ 16:09:
This HDMI cable features a Dielectric-Bias System that reduces distortion...
Volgens het patent (ik was gewoon benieuwd :P) op het Dielectric Bias system:
'by applying an energy source to at least one conductor not in the signal path'.

Zouden ze de 5V voeding bedoelen, die standaard op pin 18 zit van de HDMI stekker, zie afbeelding.

Vergis je niet, digitaal is uiteindelijk ook analoog.
*ducks*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedr
mekkieboek schreef op dinsdag 10 januari 2012 @ 21:41:
[...]

'by applying an energy source to at least one conductor not in the signal path'.

Zouden ze de 5V voeding bedoelen, die standaard op pin 18 zit van de HDMI stekker, zie afbeelding.

*ducks*
Heel letterlijk genomen (en volgens mij hier ook wel eens voorbijgekomen) betekent dat het aanbrengen van een energiebron (=voeding/batterij) op een geleider die niet in het signaalpad zit. Ofwel: leg er een draadje naast die je aan één kant aan een spanningsbron hangt en aan de andere kant open laat ét voila; de meute gelooft vast wel dat het elektrische veld wat storing weghaalt 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killer
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08-02 16:45

Killer

Hatseflats!

mekkieboek schreef op dinsdag 10 januari 2012 @ 21:41:
[...]

*ducks*
Er zit een batterijtje in (penlight|) waarvan de spanning opgepompt wordt tot 72V en waarvan 1 pool aangesloten zit op de geleidende binnenmantel van de kabel of van een ongebruikte streng in de kabel. (afhankelijk van soort\type kabel). Ze hebben deze zooi o.a. voor interlinks en HDMI kabels. Verder zit er een drukknopje met een ledje om te controleren of de batterij nog genoeg spanning levert.

Het mooie van dit systeem is dat de batterij heeeeeeeel lang mee gaat. Maar dat komt omdat er geen stroom loopt (de - (min) kant van de batterij zit aan de buitenmantel geschakeld. |:(
Merkloos heb je dezelfde kabel met hetzelfde nutteloze bias-systeem voor enkele tientjes overigens...Maar goed, dan staat er geen AudioQuest op. Komt dan overigens wel uit dezelfde fabriek als AudioQuest (AudioQuest heeft zelf geen kabel productie faciliteit, allemaal Chinese OEM).

Always be yourself! Unless you can be Batman, then always be Batman!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat een gebrabbel over koper....... Hebben we deze al gehad?

the main conductor in each cable is a CONDUCTIVE LIQUID POLYMER with this type of conductor these cables are not affected by ringing you get in metal based conductors, room vibrations, static discharge, etc.

Wel oppassen dat je ze niet lek prikt :+

http://www.highend-electronics.com/12.html

Kijk ook eens naar de zekeringen _/-\o_

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 11-01-2012 01:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thesurfingalien
Killer schreef op woensdag 11 januari 2012 @ 00:24:
[...]

Er zit een batterijtje in (penlight|) waarvan de spanning opgepompt wordt tot 72V en waarvan 1 pool aangesloten zit op de geleidende binnenmantel van de kabel of van een ongebruikte streng in de kabel. (afhankelijk van soort\type kabel). Ze hebben deze zooi o.a. voor interlinks en HDMI kabels. Verder zit er een drukknopje met een ledje om te controleren of de batterij nog genoeg spanning levert.

Het mooie van dit systeem is dat de batterij heeeeeeeel lang mee gaat. Maar dat komt omdat er geen stroom loopt (de - (min) kant van de batterij zit aan de buitenmantel geschakeld. |:(
Merkloos heb je dezelfde kabel met hetzelfde nutteloze bias-systeem voor enkele tientjes overigens...Maar goed, dan staat er geen AudioQuest op. Komt dan overigens wel uit dezelfde fabriek als AudioQuest (AudioQuest heeft zelf geen kabel productie faciliteit, allemaal Chinese OEM).
Het grappige is dat AudioQuest ooit héééééél lang geleden nog een redelijk normaal merk was dat gewoon fatsoenlijke (welliswaar overpriced) kabels verkocht zonder de (D)BS (zou DBS nu staan voor Dysfunctional Bull Shit???). Maar tegenwoordig streven ze zelfs Monster Cable voorbij.

Wat dat aangaat heb ik meer respect voor Blue Jeans Cables... Die vertellen je gewoon waar hun kabels vandaan komen (alles Belden), en géén flauwekul. Is overigens een redelijk populaire kabelboer in de USA...

Algemeen:

[Rant Mode]
Een ander voorbeeld van hoe het niet moet is Naim... Nu heb ik dat spul zelf staan (gekocht in de periode dat ik nog geloofde dat er veel verschil zat tussen componenten). Die jongens hebben altijd lopen roepen dat er geen vebeteringen realiseerbaar waren bij gebruik van een ander dan meegeleverd netsnoer. En wat zie je dan sinds enige op de website? Jawel, een Naim netsnoer van EUR 450,-. Ik las in een artikel van hun bulletin iets in de trant van "Wij hebben altijd geweten dat er verbeteringen mogelijk waren, maar nooit de kennis in huis gehad om dit te realiseren". Dat staat haaks op hun eerdere beweringen, en is gewoon een marketingverhaal om wat extra Ponden binnen te halen, want een échte Naimer gaat natuurlijk niet voor een ander merk.
[/Rant Mode]

Overigens komen (vrijwel) alle netsnoer-stek(k)ers die in high-end netsnoeren gebruikt worden uit een Chinese fabriek die hospital-grade stek(k)ers fabriceert. Dat hospital-grade wil zeggen dat er voor medische toepassingen specifieke regels gelden voor wat betreft klemcapaciteit en isolatie etc... Zo zijn er dus ook hospital-grade wandcontactdozen (van dezelfde fabrikant). Overigens is dat prima spul, en niet eens veel duurder dan "normale" stek(k)ers en wcd'en.

Peter

Pagina: 1 ... 51 ... 104 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
~~~[html]Voor HDMI-kabels hebben we <a href="http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1370856">HDMI kabel: 11 euro of 140 euro? Deeltje 2</a>~~~[/html]