Idd, we waren afgedwaald van jitter naar een "oplossing" met buffers.
Alleen snap ik niet wat je bedoeld met bovenstaande. De serial data output (b.v. I2S) heeft geen buffer (>1).
En wel een beschrijving van slip behaviour als je de receiver in slave mode zet (wat normaal dus niet gebeurd, want master mode is gebruikelijk). Dus wat er gebeurt bij gebrek van zo'n buffer en verschil tussen beide frequenties. Zie b.v. CS8416 datasheet.
Waarom ook die buffer, aangezien normaal gesproken de klok van de receiver gebruikt wordt als master?
In een DAC zie je dan ook geen kristal terug in het audio deel (of je moet ergens resamplen).
Er zijn chips met intern een buffer voor jitter reductie, b.v. wolfson heeft een whitepaper daar over. Verder buffers bij de channel status data output. Maar niet bij de serial data out voor zover ik weet.
Ook niet in een philips chip (b.v. TDA1315). Alleen een 128bit buffer (geen kByte) voor user data.
Doe mij eens een type-nummer van zo'n chip met zo'n buffer op serial out, ik zou daar wel oren naar hebben.
ktf schreef op zondag 01 januari 2012 @ 23:03:
[...]
Ja, onderbrekingen. Ik weet niet hoe vaak jij serieus muziek luistert, maar onderbrekingen zijn echt een no-go. En, je krijgt alleen nog maar meer vertraging door de buffer als je even vooruit wil spoelen.
Eens, onderbrekingen wil je niet (ik denk dan meteen aan audio streamers met upnp/dlna, waarbij de meeste geen gap-less kunnen...). Maar ik denk dat je je die buffer verkeert voorstelt. In het voorbeeld wat ik aanhaalde: FIFO half-full delay time: 0.743 seconds. Dat is dus een complete buffer tijd van bijna 1.5 seconden. Meer niet. Je wil ook geen lange buffertijd, dan zit je te wachten als de buffer gevuld wordt.....
Wat er staat in de brochures is dat deze apparaten jitter kunnen filteren. Oke, dat nemen we aan. Als ze dat niet doen leg je inderdaad de jitter helemaal vast in het signaal. Wat sample-rate conversie oplost is het buffer-probleem van hierboven.
Het buffer probleem bestaat niet in de praktijk, aangezien alle consumenten spullen werken met clock recovery bij spdif. Zie je jitter dan als een probleem, dan zou je bufferen als oplossing kunnen kiezen. Met bovenstaande proza over de nadelen en de engineering ervan.
Sample-rate conversie is het oplossen van een ander probleem; apparaten met verschillende sample rates aan elkaar kunnen knopen, upsamplen enz. Jitter wegtoveren kunnen die dingen echter niet. Zie zo'n chip maar als een DAC en ADC die aan elkaar geknoopt zijn (uiteraard is het intern geen analoog signaal, maar wordt de zaak digitaal bewerkt). Bij een DAC kan je (extreme) jitter horen, in dit geval sampled de "ADC" dat signaal en komt het weer uit de chip. Niet als jitter, maar als fouten in de data.
[
Voor 23% gewijzigd door
Verwijderd op 02-01-2012 03:04
]