zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht # 5 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 52 ... 104 Laatste
Acties:
  • 641.851 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golfdiesel
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-09 19:03
Wat dat aangaat heb ik meer respect voor Blue Jeans Cables... Die vertellen je gewoon waar hun kabels vandaan komen (alles Belden), en géén flauwekul. Is overigens een redelijk populaire kabelboer in de USA...
Die zijn wel verfrissend bezig inderdaad. Ze gooien niet met extreme onzin en schrijven ook gewoon op hoe ze bepaalde dingen hebben gedaan. Of het wel of geen effect heeft staat er los van, maar ze overdrijven niet.
Inderdaad leuk om te lezen welke kabels ze gebruiken en welke connectoren, totaal geen geheimzinnig gedoe.

De volgende teksten zal je bij doorgeslagen kabelboeren niet snel lezen:

"The specs for a coaxial digital audio cable are the same as for a typical video cable: 75 ohm impedance, coaxial construction. A good impedance match, and wide bandwidth, help keep the digital square-wave signal from rounding off to a point where data loss occurs, so impedance consistency and wide bandwidth are important here, just as in video cabling."

En hulde voor het volgende stukje van hun website!

"Speaker cable is a bit different from a lot of the interconnect cables we handle, in several respects. Because speakers are driven at low impedance (typically 4 or 8 ohms) and high current, speaker cables are, for all practical purposes, immune from interference from EMI or RFI, so shielding isn't required."

"I love the smell of burning diesel in the morning. It smells like ... victory!"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18-09 16:37

mux

99% efficient!

Killer schreef op woensdag 11 januari 2012 @ 00:24:
[...]

Er zit een batterijtje in (penlight|) waarvan de spanning opgepompt wordt tot 72V en waarvan 1 pool aangesloten zit op de geleidende binnenmantel van de kabel of van een ongebruikte streng in de kabel. (afhankelijk van soort\type kabel). Ze hebben deze zooi o.a. voor interlinks en HDMI kabels. Verder zit er een drukknopje met een ledje om te controleren of de batterij nog genoeg spanning levert.

Het mooie van dit systeem is dat de batterij heeeeeeeel lang mee gaat. Maar dat komt omdat er geen stroom loopt (de - (min) kant van de batterij zit aan de buitenmantel geschakeld. |:(
Merkloos heb je dezelfde kabel met hetzelfde nutteloze bias-systeem voor enkele tientjes overigens...Maar goed, dan staat er geen AudioQuest op. Komt dan overigens wel uit dezelfde fabriek als AudioQuest (AudioQuest heeft zelf geen kabel productie faciliteit, allemaal Chinese OEM).
Dat is... ultragaaf. Dat is namelijk een serieuze techniek die op een heel ander terrein wordt gebruikt: signaalkabels in de ruimtevaart :D. Het elektrisch veld tussen de shield en signaalkabels zorgt er dan voor dat eventuele kosmische deeltjes naar de shield toe worden afgebogen. Op aarde is dat een redelijk nutteloze techniek (en bovendien doet 72V helemaal niks... maar dat doen ze om geen HV kabels en -certificatie te hoeven doen) omdat vrijwel alles door de atmosfeer wordt afgevangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dtjv
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 08-02-2023
Leuke site van Blue Jeans Cables, ik kende het nog helemaal niet. Onder HDMI Cable information Center staan interessante artikelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktf
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 17:16
Thedr schreef op dinsdag 10 januari 2012 @ 15:24:
Iemand nog een mooie HDMI kabel nodig? Allemaal even meelachen graag!
Momenteel een flinke hit aan het worden op twitter en de blogosphere, let vooral op de customer reviews :+
Prachtig xD
What's great about it: It filters out vampire shows and movies. Nuff said.
What's not so great: I had to sell my daughters fluffy unicorn to buy this.
en deze
[...] And let me tell you, broski, it was well worth it! Not only does this cable give me an absolutely amazing picture, but ever since I bought it, things have been totally going my way! My boss finally started acknowledging all my hard work, I've gotten legions of fans all over the world, and I won the United States Championship! Ever since I bought this cable, I've been fist-pumping all day and all night! I am serious, bro! Buy this cable now and your life will be SIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIICK like mine!
of deze :)
With this cable, I swear my 32" screen looks just like the 72" screens -- or larger -- that I saw in the showroom. Over the holidays, my neighbors crowded into my living room each night to watch the amazing performance of this product, and they can't believe it when I tell them it's because of the HMDI cable. Over time, staring at the TV/Cable, they have become my mindless zombie minions, and I control my block now. I can hardly wait for when AudiQuests releases this cable in Black/Silver!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mekkieboek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12:59
Killer schreef op woensdag 11 januari 2012 @ 00:24:
Er zit een batterijtje in (penlight|) waarvan de spanning opgepompt wordt tot 72V
En dat oppompen van 1.5 naar 72V, doen ze dat met een gelijkspanningstrafo? :P
Want anders is de resulterende spanning mogelijk niet een rotsvaste rimpelloze gelijkspanning en geeft dat geen overspraak, parallel met allerlei signaallijnen? Het is maar goed dat hdmi digitaal is :)

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Inderdaad prachtig die reacties, de ene lokte gewoon de andere uit. Ze verdienen het, dergelijke reviews. Ik vond deze ook kostelijk:
well i slapped this cord into my wifi resinator and bam! i'm watching all three lord of the rings at the same time.
Geweldig gevoel voor humor, ook dat oppompen van 1.5 naar 72V, schitterend wat een spot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golfdiesel
mekkieboek schreef op woensdag 11 januari 2012 @ 20:36:
[...]

En dat oppompen van 1.5 naar 72V, doen ze dat met een gelijkspanningstrafo? :P
Want anders is de resulterende spanning mogelijk niet een rotsvaste rimpelloze gelijkspanning en geeft dat geen overspraak, parallel met allerlei signaallijnen? Het is maar goed dat hdmi digitaal is :)
Ze gebruiken daar een boost converter voor: Wiki-link: Wikipedia: Boost converter
Onbelast is het niet moeilijk om daarmee 72V uit 1,5 volt te halen, maar belast hou je dat niet lang vol :)
Als ik al kijk hoe snel de 4xAA in mijn Fluke 789 leeg zijn als ik er loop powered apparatuur mee aan het voeden ben... En die hoeft "maar" 24V uit 6V te toveren voor een 4-20mA loop...

"I love the smell of burning diesel in the morning. It smells like ... victory!"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thesurfingalien
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15-06 22:46
Voor wat betreft Blue Jeans Cables... Het is verfrissend zoiets tegen te komen in audioland. Natuurlijk zijn er altijd weer zielen te vinden die hun simpelweg eerlijke manier van zakendoen als zijnde gebrek aan kennis afdoen, maar ja, dat zal altijd wel zo blijven.

Als je nog eens wilt lachen is het volgende artikel kostelijk:

http://www.audioholics.co...s/blue-jeans-strikes-back

Toch lullig voor dat Monster Cable dat de oprichter van Blue Jeans Cables voorheen een advocaat was :-)

Peter

“We are the AudioDrones. Lower your skepticism and surrender your wallets. We will add your cash and savings to our own. Your mindset will adapt to service us. Resistance is futile.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedr
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16:43
thesurfingalien schreef op woensdag 11 januari 2012 @ 22:43:
Voor wat betreft Blue Jeans Cables... Het is verfrissend zoiets tegen te komen in audioland. Natuurlijk zijn er altijd weer zielen te vinden die hun simpelweg eerlijke manier van zakendoen als zijnde gebrek aan kennis afdoen, maar ja, dat zal altijd wel zo blijven.

Als je nog eens wilt lachen is het volgende artikel kostelijk:

http://www.audioholics.co...s/blue-jeans-strikes-back

Toch lullig voor dat Monster Cable dat de oprichter van Blue Jeans Cables voorheen een advocaat was :-)

Peter
Inderdaad een prachtig stukje vermaak! Mooi om te zien dat er toch nog mensen zijn die durven en kunnen opboksen tegen de 'grote pestkoppen'. Zie dat het artikel van 2008 is, is er nog een reactie op gekomen van Monster?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thesurfingalien
Thedr schreef op donderdag 12 januari 2012 @ 10:19:
Inderdaad een prachtig stukje vermaak! Mooi om te zien dat er toch nog mensen zijn die durven en kunnen opboksen tegen de 'grote pestkoppen'. Zie dat het artikel van 2008 is, is er nog een reactie op gekomen van Monster?
Voor zover ik heb kunnen vinden niet. Ze hebben overigens geen poot om op te staan, want het betreft hier nogal algemene zaken, iets in de trant van "uw tulpsteker is óók rond". In ieder geval té algemeen om een rechtzaak te riskeren.

Maar Monster Cables heeft een heel trouwe aanhangster; lees dat maar eens:

http://db.audioasylum.com...pl?forum=general&n=519873

Ik heb wel eens een discussie met mevrouw Goodwin gehad, en ik kan je zeggen dat ze écht niet spoort. De discussie ging over het vastleggen van hoogte-informatie in een opname bij 2-kanaals audio. Fysiek onmogelijk, maar zij blijft "bij hoog en bij laag" volhouden dat zij het kan horen in een testopname.

Overigens kan dit wel "gefaked" worden door faseverschuiving in een lagere harmonische toon (dan maak je gebruik van de plaatsing van de luidsprekerunits in de luidspreker (meestal tweeter het hoogst en woofer het laagst), maar dat is een truukje, géén realistiche opname. Bovendien verdwijnt dit effect volledig bij een andere unit-layout van de luidspreker.

Peter

“We are the AudioDrones. Lower your skepticism and surrender your wallets. We will add your cash and savings to our own. Your mindset will adapt to service us. Resistance is futile.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:38

Sorcerer8472

Mens sana?

Hoogte-informatie kan volgens mij wel in 2-kanaals geluid zitten, net zoals je met Q-sound een surround-effect kunt creëren (als je maar in het midden zit). Het idee is eigenlijk dat je net als bij surround bepaalde informatie in de fase kunt 'verstoppen'. Los van het bij afspelen gebruikte type speaker dus (wat bij Q-sound ook geen rol speelt).

Er zijn een paar Cesky-testopnames waarin je het kunt horen. Ook zijn er systemen van zowel Dolby als DTS die hoogte-informatie uit gewone 5.1 en 7.1-soundtracks kunnen halen (bijv. PLIIz van Dolby). Geen idee hoe die precies weten, maar kan leuk zijn om op te googlen.

Over die Monster-aanklacht: weet iemand nog of ze nog op die brief van Blue Jeans hebben gereageerd?

[ Voor 6% gewijzigd door Sorcerer8472 op 12-01-2012 12:47 ]

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktf
thesurfingalien schreef op donderdag 12 januari 2012 @ 12:12:
De discussie ging over het vastleggen van hoogte-informatie in een opname bij 2-kanaals audio. Fysiek onmogelijk, maar zij blijft "bij hoog en bij laag" volhouden dat zij het kan horen in een testopname.
Zet een koptelefoon op en zoek naar binaurale opnames. Het kan zeker wel dus :) Op een normale HiFi-set heb ik het echter nog nooit gehoord en lijkt het me ook redelijk onmogelijk ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

ktf schreef op donderdag 12 januari 2012 @ 18:14:
[...]

Zet een koptelefoon op en zoek naar binaurale opnames. Het kan zeker wel dus :) Op een normale HiFi-set heb ik het echter nog nooit gehoord en lijkt het me ook redelijk onmogelijk ja.
Chesky Records - Jazz Sampler and Audiophile Test Compact Disc Vol 2, track 46.
Ik vind het een vrij duidelijk effect, zeker als je je ogen dichtdoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

In sommige nummers op het album the dance van faithless zijn er ook geluidjes die soms van opzij lijken te komen, waar helemaal geen speaker staat. Maar dat is totaal niet te berekenen, en zal waarschijnlijk op elke installatie weer anders tot uiting komen. Kwestie van faseverschuivingen en dat soort dingen. Ik denk dat het hetzelfde is als die binaurale opnames die hierbvoven genoemd werden. Maar ik had een keer fragmenten die opgenomen waren met microfoons in nep oorschelpen. Als je dan oordopjes indoet is het geluid echt super 3D :P

Gisteren trouwens mijn cd speler analoog en digitaal aangesloten. Er was ietsjes verschil waarneembaar, maar als blindelings ik tussen de 2 kanalen switchte, kon ik absoluut niet herleiden of het de digitale of de analoge uitgang was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

thesurfingalien schreef op zondag 08 januari 2012 @ 15:36:
Voor wat betreft de 75 Ohm SPDIF kabels... Hiervoor kan je gerust een stukje normale antenne kabel van gezonde kwaliteit gebruiken. Hirschmann bijvoorbeeld, bij (vrijwel) elke audio- en tv boer verkrijgbaar.

Over die cinch-pluggen die geen 75 Ohm zijn is volslagen onbelangrijk omdat de aansluitingen op de apparaten dit ook al niet zijn, en de rest van het signaalpad in de apparatuur zal dit ook al niet zijn.

Ik ben niet zo heel thuis in dit onderwerp maar ik heb begrepen dat het met name om de relatief langere afstanden (50cm - 1m) kabel gaat en dat die 75 Ohm van de kabel zelf nodig is om spiegeling (reflecties???) te voorkomen.

Misschien dat iemand dit duidelijker uit kan leggen?

Peter
Heb je wel een touw naar de grond laten hangen van een redelijke hoogte ? doe het maar eens in een flat. pak een stevig touw en hang hem naar beneden.

Als je boven een kort rukje opzij aan het touw geeft. dan zie je het effect van dat rukje langs het touw naar beneden glijden en wanneer hij beneden is keert hij weer terug naar boven. etc.etc.
Ook zie je dat het effect van het rukje gaandeweg minder sterk wordt.

Stel nou dat je het touw langer zou zijn dan zou de golf verder gaan. of wanneer je hem in tweeen knipt gaat de golf eerder terug.
-------------------------------------
Dat kleiner worden van de golf is het gevolg van demping

Wanneer je ziet dat de golfbeweging terug stuitert noemen we reflectie
- dat is dus energie die je door het touw naar beneden stuurt en niet beneden aan zal komen, deze zal ook boven in je hand weer terug stuiteren todat de golf er niet meer is.

-wat je dus ook ziet is dat de zelfde golf dus meerdere keren. beneden aan kan komen (zij het wat gedempt)

-wanneer er meerdere golven zijn kun je je voorstellen dat dat elkaar gaat storen beneden en een ongewenst effect heeft.

- wat je ook ziet is dat er energie terug gestuurd wordt naar de zender (de hand). en daar dus meer vermogen wordt verwerkt dan je zou denken

--------------------------------------------------
dat willen we niet. toch ?

eigenlijk zou je dus iets willen hebben dat als een oneidig touw functioneert, zodat de golf never nooit niet terug komt,

daar komt die.
- stel we hebben een 75 ohms "touw" als we die dan afsluiten met 75 ohm dan komt de energie niet meer terug :)

dus er gaat meer energie de ontvanger in (duidelijker singaal) en het singaal komt niet herhaaldelijk terug (interferentie door zijn eigen reflecties op de kabel)

Dat is bij ook de reden waarom je een 27 mc bakkie zonder antenne op kon blazen.omdat de eindtransistor domweg zijn energie niet de ether in kon sturen maar keihard terug kreeg

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedr
ktf schreef op donderdag 12 januari 2012 @ 18:14:
[...]

Het is dus in principe wel mogelijk om hoogte informatie in de fase te 'verstoppen'. Het is in principe precies te berekenen aan de hand van plaatsing van o.a. de luidsprekers en de akoestiek van de kamer hoe dat zou moeten. Omdat dit verstoppen/coderen echter bij opname moet gebeuren is dit dus eigenlijk alleen goed (lees: perfect) mogelijk voor 1 bekende combinatie. In de praktijk voor "luidsprekeraudio" toepassingen dus ondoenlijk omdat de omgevingsvariabelen teveel verschillen. Voor hoofdtelefoons is dit dus wel redelijk goed mogelijk omdat hier het geluidspad van weergever -> oor min of meer goed (genoeg) bekend is en dus de faseverschillen te bepalen zijn :)

Vandaag nog een korte discussie gehad met een studiegenoot over kabels: hij beweert me het verschil te kunnen laten horen tussen een 'normale' digitale (elektrische spdif) kabel en zijn superduperspeciale zilveren kabel... ik ben heeeeel benieuwd O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golfdiesel
Gisteren trouwens mijn cd speler analoog en digitaal aangesloten. Er was ietsjes verschil waarneembaar, maar als blindelings ik tussen de 2 kanalen switchte, kon ik absoluut niet herleiden of het de digitale of de analoge uitgang was.
Als je daar een groot verschil gehoord zou hebben zou één van beide DAC's wel heel brak zijn geweest :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SED
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-09 21:16
laat duidelijk zijn dat het toevoegen van effecten een heel simpele methode is om een ruimtelijk effect te sorteren.
Spatial stereo is al weer heel wat jaren onder ons en heeft verbluffende resultaten.
Het toevoegen van ruimtelijkheid aan een stereosignaal is dus heel goed mogelijk inclusief het idee dat iets van boven of onder komt, van links of rechts buiten het stereobeeld.
2 speakers zijn ruim voldoende voor dat effect.
Je zou zelfs kunnen bedenken dat bepaalde kabels met actieve componenten iets dergelijks doen.

Bose is bij uitstek een firma die hier subtiel heel bijzondere effecten bereikt en misschien wel mede daarom zo slecht ligt bij de audiofiele community.

Wikipedia: 3D audio effect

misschien een nog wel fraaier stuk is hier te vinden ( ook bij de links van 3d audio)
Wikipedia: Ambiophonics
In stereophonics, the reproduced sound is distorted by crosstalk, where signals from either speaker reach not only the intended ear, but the opposite ear, causing comb filtering that distorts timbre of central voices, and creating false “early reflections” due to the delay of sound reaching the opposite ear. In addition, auditory images are bounded between left (L) and right (R) speakers, usually positioned at ±30° with respect to the listener, thereby including 60°, only 1/6 of the horizontal circle, with the listener at the center. Human hearing can locate sound from directions not only in a 360° circle, but a full sphere.
Ambiophonics eliminates speaker crosstalk and its deleterious effects. Using ambiophonics, auditory images can extend in theory all the way to the sides, at ±90° left and right and including the front hemi-circle of 180°, depending on listening acoustics and to what degree the recording has captured the interaural level differences (ILD) and the interaural time differences (ITD) that characterize two-eared human hearing. Most existing two channel discs (LPs as well as CDs) include ILD and ITD data that cannot be reproduced by the stereo loudspeaker “triangle” due to inherent crosstalk. When reproduced using ambiophonics, such existing recordings’ true qualities are revealed, with natural solo voices and wider images, up to 150° in practice.
voor degenen die met Foobar werken hier een leuke plug in om eens te testen.
http://www.whatsbestforum...nic-plugin-for-foobar2000

[ Voor 53% gewijzigd door SED op 13-01-2012 07:38 ]

Copyright and left by SED...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ejorne
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17-08-2024

Ejorne

Twisted Pairs

SED schreef op vrijdag 13 januari 2012 @ 07:15:
Het toevoegen van ruimtelijkheid aan een stereosignaal is dus heel goed mogelijk inclusief het idee dat iets van boven of onder komt, van links of rechts buiten het stereobeeld.
Een heel mooi voorbeeld vind ik hiervoor het album van Roger Waters, Amused to Death. Een heerlijke cd welke me bijna iedere keer weer opnieuw verrast. Als je de luisterpositie een beetje veranderd kun je best wel goed 'sturen' met de q-sound effecten. Echter wanneer je uit de sweetspot raakt is het effect ook vrijwel totaal verdwenen.

Twist each pair of letters and you'll know at least something of me...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Mja, het blijft wel een soort gimmick... Als de luisterbaarheid van je muziek afhankelijk is van ruimtelijkheid, meh.

Future Sound Of London - Cascade is ook zoeentje, maar nadat je het twee keer hebt gehoord let je er totaal niet meer op en luister je het gewoon voor de compositie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cinerama
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 13-09 15:01

Cinerama

There are my lovely boys!!!

Is deze al een keer langs gekomen?

Overpriced HDMI cables

Scientific research has shown that for every sniper in your team, your chances of winning decrease by 25%. Remember kids: Less snipers in your team = more win for your team

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SED
mux schreef op vrijdag 13 januari 2012 @ 11:00:
Mja, het blijft wel een soort gimmick... Als de luisterbaarheid van je muziek afhankelijk is van ruimtelijkheid, meh.

Future Sound Of London - Cascade is ook zoeentje, maar nadat je het twee keer hebt gehoord let je er totaal niet meer op en luister je het gewoon voor de compositie.
soort gimmick?
de data is gewoon aanwezig op de opname maar wordt door een stereo niet weergegeven. Dus meer een benutten van aanwezige info.
Most existing two channel discs (LPs as well as CDs) include ILD and ITD data that cannot be reproduced by the stereo loudspeaker “triangle” due to inherent crosstalk. When reproduced using ambiophonics, such existing recordings’ true qualities are revealed, with natural solo voices and wider images, up to 150° in practice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Maar dat maakt het nog niet nuttig of wenselijk voor het algemene luisterplezier, bedoel ik. Het is iets met een niche-appeal. Een gimmick.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SED
ik heb de foobar plugin geladen en ik moet zeggen dat het best indruk maakt.

even wat meten tussen boxen en plugin juist instellen is wel belangrijk.

Misschien dat er luistermoeheid gaat optreden maar voorlopig klinkt het best lekker.
En kost niks ;)

[ Voor 17% gewijzigd door SED op 13-01-2012 12:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ejorne
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17-08-2024

Ejorne

Twisted Pairs

mux schreef op vrijdag 13 januari 2012 @ 12:40:
Maar dat maakt het nog niet nuttig of wenselijk voor het algemene luisterplezier, bedoel ik. Het is iets met een niche-appeal. Een gimmick.
Nou ja, gezien in volgens mij verschillende charts en websites is de cd van Roger Waters als nummer 1 geëindigd. Kennelijk is het dus wel zo te implementeren dat het het luisterplezier wel degelijk ten goede komt. en dat lijkt mij wel nuttig en wenselijk...

Twist each pair of letters and you'll know at least something of me...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Laatst online: 18:24

DjVe

Hatsaflats!

SED schreef op vrijdag 13 januari 2012 @ 12:44:
ik heb de foobar plugin geladen en ik moet zeggen dat het best indruk maakt.

even wat meten tussen boxen en plugin juist instellen is wel belangrijk.

Misschien dat er luistermoeheid gaat optreden maar voorlopig klinkt het best lekker.
En kost niks ;)
Ik vind het echt niks. Vooral bij elektronische muziek of dik aangezette muziek (ik heb er geen andere benaming voor, maar denk aan Muse, Coldplay), krijg je al snel een vervorming in de effecten die bij de muziek horen. Ik heb het snel even geprobeerd met mijn PC speakers (stel SSLA500 speakers van Sony) die naast de monitor staan in een gelijke driehoek verhouding met mijn oren. Ze staan nu dus eigenlijk optimaal en dan klinkt een exta DSP nergens naar. Ga ik mijn speakers uit die driehoek halen en de parameters aanpassen, dan krijg je wel iets terug van plaatsing, maar het blijft met vervorming gepaard gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktf
Tijd voor een flinke round-up post, want hier heb ik zeker wel wat over te zeggen :)
_ferry_ schreef op donderdag 12 januari 2012 @ 20:52:
Maar ik had een keer fragmenten die opgenomen waren met microfoons in nep oorschelpen. Als je dan oordopjes indoet is het geluid echt super 3D :P
Precies wat ik zeg, dat *is* binauraal :P
Thedr schreef op vrijdag 13 januari 2012 @ 01:15:
Het is dus in principe wel mogelijk om hoogte informatie in de fase te 'verstoppen'. Het is in principe precies te berekenen aan de hand van plaatsing van o.a. de luidsprekers en de akoestiek van de kamer hoe dat zou moeten.
Ja en nee. Jij doet hier de aanname dat het horen van hoogte berust op faseverschil, maar dat is niet zo. Bedenk eens, of het geluid nu recht van voren komt, van boven of van onderen, de afstand naar beide oren is hetzelfde en er is dus geen faseverschil.

Nee, binaurale opnames maken gebruik van het fenomeen waarmee je hoogte waarneemt: de vorm van je oorschelp. Misschien heb je je wel eens afgevraagd wat dat ding daar eigenlijk doet, de oorschelp, raar ding eigenlijk. Doordat het geluid van boven anders 'op je oor valt' dan als het van boven komt reflecteert je gehoorschelp het anders je oor in. Na operaties aan de oorschelp moeten mensen ook enige tijd (weken) rondlopen en geluiden koppelen aan wat ze zien voordat ze hoogte kunnen horen. Ik denk dat je het zelf ook wel eens ervaren hebt dat je met geluid van achter vrijwel geen hoogte hoort en dat van voren hoogte ook vrij onnauwkeurig is.

Binaurale opnames hebben echter een aantal complicaties: een binaurale opname is alleen goed als je precies dezelfde oren hebt als die waarmee de opname gemaakt is, het grote zwakke punt van binaurale opnames, de reden dat je ze slechts zelden tegenkomt. Ik heb blijkbaar rare oren, want in *elke* binaurale opname die ik tot nu toe gehoord heb klinkt alles achter mij. Als ik in-ear mics zou kopen (moet ik binnenkort eens doen) en een opname in mijn eigen oren terug zou horen zou het aan perfectie moeten grenzen.

Punt is, met in-ears en tot op zekere hoogte met koptelefoons kun je geluid direct in de gehoorgang projecteren zonder nog eens een 'extra' reflectie van je eigen gehoorschelpen te hebben. Als je een binauraal signaal over speakers speelt heb je de reflecties van het opname-oor en dat van je eigen oor, die bijten elkaar en het effect is weg. Tenslotte heb je ook nog de eerder genoemde crosstalk die roet in het eten gooit.
SED schreef op vrijdag 13 januari 2012 @ 07:15:
laat duidelijk zijn dat het toevoegen van effecten een heel simpele methode is om een ruimtelijk effect te sorteren.
Niet dus.
Ik luister zeer regelmatig (gisteren nog) bij het beoordelen van opnames zeer precies naar een stereobeeld en daarin is breedte en diepte goed te horen. Klanken zijn inderdaad ook te horen 'naast' de speakers, vaak in omarming door een bepaalde klank, de ruimtelijkheid van een zaal. Daardoor kun je op zekere hoogte met stereo-speakers 360 graden om je heen horen, maar alleen 'tussen de speakers' kun je dingen pinpointen. Bij orkestopnames zoals ik die doe hoor je dus het orkest voor je en de galm overal (omdat je oren het niet kunnen pinpointen)

Ik heb echter nog nooit gehoord van geluid boven dan wel beneden een speaker en ken geen fenomeen dat dat zou kunnen veroorzaken. Zie mijn betoog hierboven: hoog en laag horen berust op reflecties op de oorschelp en die kun je niet faken met 2 speakers. Als jij een bron hebt voor je claim (want er staat niets over in je links) dan ben ik heel benieuwd, dat zou een nieuwe dimensie aan mijn opnames toe kunnen voegen :)
mux schreef op vrijdag 13 januari 2012 @ 11:00:
Vergis je niet: probeer eens wat opnames op mono te spelen. Ik heb een aantal orkestopnames in akoestisch moeilijke ruimtes, die op stereo prachtig klinken en op mono erg opgesloten. Dat heeft ermee te maken dat stereobeeld je helpt een beeld te vormen van de ruimte en instrumenten uit elkaar te houden. Dat gaat geheel onbewust, maar als je een instrument rechts hoort, een in het midden en een links kun je die automatisch beter uit elkaar halen. Ook is naar mijn idee het verschil tussen de twee signalen (edit: ik bedoel links en rechts :)) belangrijker dan het signaal zelf voor de vorming van ruimtelijkheid.

Dus ja, luisterbaarheid is zeker afhankelijk van de ruimtelijkheid!

[ Voor 3% gewijzigd door ktf op 13-01-2012 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Ik lees dit, ironisch genoeg, tijdens het luisteren van ditte...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SED
@ktf

Je haalt twee zaken door elkaar.
Effecten kunnen ruimtelijk effect toevoegen. DSP doet dat ook bijv.
Of je ook hoog en laag kunt horen ( median level) is voer voor discussie. Dat lijkt sommigen wel gegeven te zijn, maar het is lastig aan te tonen.

Wikipedia: Sound localization geeft een goed overzicht en geeft je daar gelijk.
Niet voor wat betreft je eerste opmerking echter.
Toevogen van effecten geeft wel degleijk een ruimtelijk effect, zelfs al zou da t alleen in het platte vlak zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktf
Wikipedia: Sound localization geeft een goed overzicht en geeft je daar gelijk. Niet voor wat betreft je eerste opmerking echter. Toevogen van effecten geeft wel degleijk een ruimtelijk effect, zelfs al zou da t alleen in het platte vlak zijn.
Oke, ik begreep je opmerking verkeerd. Ik dacht dat je al meteen op dat hoog-laag mikte :) Dat kan een DSP dus niet toevoegen, omdat je oorschelpen een dergelijk effect 'overrulen'.

[ Voor 13% gewijzigd door ktf op 13-01-2012 16:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

ktf schreef op vrijdag 13 januari 2012 @ 16:52:
[...]

Oke, ik begreep je opmerking verkeerd. Ik dacht dat je al meteen op dat hoog-laag mikte :) Dat kan een DSP dus niet toevoegen, omdat je oorschelpen een dergelijk effect 'overrulen'.
Ik las ooit ergens iets over die hoog-laag-informatie. Het zou o.a. te maken hebben met een combinatie van fase- en interferentie-effecten + subtiele verschillen in toonhoogtes die je hoort (hoe hoger hoe minder of juist meer hoge tonen je hoort), dit gecombineerd met goede (stereo) opnametechnieken. De combinatie van die dingen maken dat het wel hoorbaar is zonder in-ears en zonder dat het puur binaural is (het effect met een echte binaural opname zal ongetwijfeld duidelijker zijn, zeker met in-ears).

Dat fragment van Chesky duurt een paar seconden (20 of 30 ofzo), en je hoort geloof ik sambaballen die worden gebruikt en langzaam van onder naar boven bewegen. Effect met gewone speakers (niet koptelefoon) was toch wel redelijk overtuigend hoorbaar. Zal eens kijken of ik het terug kan vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloemstukje
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 14:02
Ik heb een vraag m.b.t bananenpluggen. Ik kan er weinig over vinden, dus stel ik mijn vraag hier maar even.
Op dit moment gebruik ik bananenpluggen met van die "lamellen" zodat ze strak in de speaker gaan.
Zoiets:
Afbeeldingslocatie: http://www.vb-webshop.eu/data/articles/images/lightbox/big/ts-banana-plugs-lamella_218_0.jpg

Nu wil ik echter kabels kopen waar een plug al aanzit, echter hebben deze niet van die "lamellen" maar gewoon een tube. Past dit uberhaubt wel? Of moet ik hier nog weer opzetstukjes voor hebben?
Het gaat om deze plug:
Afbeeldingslocatie: http://viablue.de/viapics/products/viablue_t6s_banana_plug.jpg

En wil ze aansluiten op een set Bowers&Wilkins CM7.

Iemand info hierover? :)

[ Voor 10% gewijzigd door Bloemstukje op 17-01-2012 18:33 ]

gewoon nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja past gewoon. Maar is nogal offtopic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKS-Skyline
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 00:51

HKS-Skyline

Vroooom ?

ik ben van plan Dali Lektor 2 speakers als rears in een 5.1 opstelling te gebruiken.

Gaat het een hoorbaar verschil maken als ik 2.5 of 4 mm kabel gebruik op een afstand van 10m?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falor
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 27-01 12:19
HKS-Skyline schreef op woensdag 18 januari 2012 @ 00:23:
ik ben van plan Dali Lektor 2 speakers als rears in een 5.1 opstelling te gebruiken.

Gaat het een hoorbaar verschil maken als ik 2.5 of 4 mm kabel gebruik op een afstand van 10m?
Nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18-09 19:40

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

SanderPS3 schreef op dinsdag 17 januari 2012 @ 18:31:
Ik heb een vraag m.b.t bananenpluggen. Ik kan er weinig over vinden, dus stel ik mijn vraag hier maar even.
Op dit moment gebruik ik bananenpluggen met van die "lamellen" zodat ze strak in de speaker gaan.
Zoiets:
[afbeelding]

Nu wil ik echter kabels kopen waar een plug al aanzit, echter hebben deze niet van die "lamellen" maar gewoon een tube. Past dit uberhaubt wel? Of moet ik hier nog weer opzetstukjes voor hebben?
Het gaat om deze plug:
[afbeelding]

En wil ze aansluiten op een set Bowers&Wilkins CM7.

Iemand info hierover? :)
Buiten het feit, dat het een zoekvraag is, hoort het ook in een ander topic ;)

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktf
HKS-Skyline schreef op woensdag 18 januari 2012 @ 00:23:

Goh, als er nu even een beetje gezocht zou worden.... ;) Wordt regelmatig hier besproken:

dit topic, pagina 199, zie post 2 en 4, daar wordt het verschil tussen 10 meter 1,5 en 2,5 kwadraat besproken bij 4 ohms speakers met zeer sterke impedantieschommeling. Ik verwacht dat deze Dali's wat netter zijn en dan is dat verschil al helemaal verwaarloosbaar, laat staan het verschil tussen 2,5 en 4 kwadraat (reken zelf maar na)

[ Voor 4% gewijzigd door ktf op 18-01-2012 18:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKS-Skyline
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 00:51

HKS-Skyline

Vroooom ?

Ik had gezocht, maar kennelijk niet goed genoeg. Ik hou het dan bij de 2.5mm kabel die ik heb. Bedankt voor je reactie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

http://www.audioreview.nl...-akiko-audio-gem1-gold //

Weer een mooie nieuwe tweak die elektrosmog kan absorberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Dus al die dure afschermingen om de kabel heen zijn kansloos tegen wat edelstenen in een kistje. Volgens mij was deze al voorbij gekomen, maar het blijft deprimerend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 18-09 16:45
"Een eerlijk verslag van Uw auteur; compliment.", het moet echt niet gekker worden allemaal :X

Nickname does not reflect reality

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Laatst online: 09:06

FeaR

In GoT we trust

FeaR in "Wel of niet Banana Plugs?"

De banaanstekker met de ronde plug past dus gewoon in de terminal, maakt beter contact en zal geen kracht verliezen zoals de versie met lamellen wel kan doen.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 10:05

Bob

Brad Pitt schreef op donderdag 19 januari 2012 @ 14:35:
[...]

"Een eerlijk verslag van Uw auteur; compliment.", het moet echt niet gekker worden allemaal :X
Als ik dan dit lees denk ik weer: 'dit is toch puur trolling' ... Netwerkkabels, wtf.

http://www.ronsaudioblog....eer-in-zn-mars/#more-6481

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golfdiesel
Bob schreef op donderdag 19 januari 2012 @ 15:13:
[...]

Als ik dan dit lees denk ik weer: 'dit is toch puur trolling' ... Netwerkkabels, wtf.

Dus je 1 gigabit connectie wordt een 10 gigabit connectie? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktf
golfdiesel schreef op donderdag 19 januari 2012 @ 21:14:
Dus je 1 gigabit connectie wordt een 10 gigabit connectie? :)
Zou het ook werken voor ADSL?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjekneck
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15:14
ktf schreef op donderdag 19 januari 2012 @ 22:09:
[...]

Zou het ook werken voor ADSL?
Moet je wel een kistje aan je isp geven die ze in de wijkcentrale op je aansluiting moeten zetten. Ben benieuwd of ze meewerken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Heeft iemand wel eens die dubbele bodem opengemaakt? Het zou mij niet eens verbazen dat die "halfedelstenen" (op zich al prullaria) gewoon kiezelsteentjes blijken te zijn.

Edit:
Ik bedenk nu dat dit een beetje rare vraag is, want ik kan me bijna niet voorstellen dat iemand zoiets koopt. Dus de mogelijkheid om te kijken ontbreekt dan gewoon.

[ Voor 33% gewijzigd door Techneut op 20-01-2012 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktf
sjekneck schreef op vrijdag 20 januari 2012 @ 11:29:
Moet je wel een kistje aan je isp geven die ze in de wijkcentrale op je aansluiting moeten zetten.
Laten we DSLAM modules inkopen en deze 'upgraden' door de doosjes in te bouwen, kunnen ze voor veel geld weer doorverkocht worden :P Alleen nog iemand van de netwerkafdeling van een grote ISP vinden die dit spul al gebruikt voor zijn HiFi, dan is ie zo overtuigd :+

[ Voor 16% gewijzigd door ktf op 20-01-2012 12:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
sjekneck schreef op vrijdag 20 januari 2012 @ 11:29:
Moet je wel een kistje aan je isp geven die ze in de wijkcentrale op je aansluiting moeten zetten. Ben benieuwd of ze meewerken :P
Ziggo gebruikt ze hier al een tijdje als test. Echt ideaal. Voor zowel de gebruiker als wel hun bandbreedte. Je kiest 96Kbit MP3's om te downloaden en op de harddisk worden het FLAC's. En Divx wordt Blu-ray. Super!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricDH
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 18:21
half edelstenen die de elektrosmog uit je luidsprekerkabels filteren... tja moet niet veel gekker worden.
Ik hoop alleen dat er geen kryptonite in zit... :-)

Ik ben een "believer" tot dusver dat ik met kabels wel iets kan voorstellen, maar dit soort dingen gaat mijn pet te boven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killer
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08-02 16:45

Killer

Hatseflats!

EricDH schreef op vrijdag 20 januari 2012 @ 12:44:
half edelstenen die de elektrosmog uit je luidsprekerkabels filteren... tja moet niet veel gekker worden.
Ik hoop alleen dat er geen kryptonite in zit... :-)

Ik ben een "believer" tot dusver dat ik met kabels wel iets kan voorstellen, maar dit soort dingen gaat mijn pet te boven.
Waarom gaat dit je pet te boven en die andere zaken niet?

Always be yourself! Unless you can be Batman, then always be Batman!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Killer schreef op zaterdag 21 januari 2012 @ 01:01:
[...]

Waarom gaat dit je pet te boven en die andere zaken niet?
Kom op, je kan netzo goed een biostabiel om je kabel knopen dan
(komt ook in mooi doosje)
dat zijn echt van die koekemanie jomanda achtige dingen voor goedgelovige mensen (nofi) zelfs de elven uit dit topic geleven er geeneens in

[ Voor 21% gewijzigd door Fish op 21-01-2012 01:26 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktf
ktf schreef op woensdag 18 januari 2012 @ 10:24:
Goh, als er nu even een beetje gezocht zou worden.... ;) Wordt regelmatig hier besproken:

dit topic, pagina 199, zie post 2 en 4, daar wordt het verschil tussen 10 meter 1,5 en 2,5 kwadraat besproken bij 4 ohms speakers met zeer sterke impedantieschommeling. Ik verwacht dat deze Dali's wat netter zijn en dan is dat verschil al helemaal verwaarloosbaar, laat staan het verschil tussen 2,5 en 4 kwadraat (reken zelf maar na)
Punt is nu, ik wil eigenlijk even verder op deze discussie :) Ik zat vandaag weer eens rond te zoeken en kwam erop uit dat de kabelweerstand niet alleen invloed heeft op het bovenstaande frequentiegedrag, maar ook op het tijddomein gedrag door de dempingsfactor te beïnvloeden. Op die manier zou een kabel met een relatief hoge weerstand het geluid 'rommeliger' maken doordat de speakerconussen langer door trillen. Heeft iemand hier daar nog wat zinnigs over te zeggen?

Zie ook de laatste helft van de eerste alinea van Wikipedia: Dempingsfactor (luidspreker)
Voor de totale dempingsfactor moet hierbij de weerstanden van speakerkabels, lagetonen-scheidingsspoel, en de overgangsweerstanden in de verbindingen en stekkers bij opgeteld worden. De totale dempingsfactor is dan de speakerweerstand / de optelling van alle andere genoemde weerstanden.
Is dat zo? In dat geval gaan de eerdere claims namelijk niet helemaal op.

edit: aldus het genoemde artikel (waarvan ik natuurlijk ook niet weet of het allemaal waar is) geeft de 0,13 ohm ohm voor 2 x 10 meter 2,5mm² kabel op de hypothetische 4 ohms-speakers een te lage dempingsfactor, namelijk slechts 30, als we een perfecte versterker aannemen. Dan zou de claim "dat 1,5mm² genoeg is, 2,5mm² helemaal" geen hout snijden en is 4mm² eigenlijk maar net genoeg. (nogmaals dus: heeft iemand hier iets zinnigs over te vertellen?)

[ Voor 12% gewijzigd door ktf op 22-01-2012 00:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtStrider
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 08-09 22:26

SgtStrider

Fractal Switchover!

Bob schreef op donderdag 19 januari 2012 @ 15:13:
[...]

Ik krijg spontaan zin om daarop te gaan commenten. Wat een complete onzin! Dit is nog erger dan Kemp!

lolquote van de dag:
..een GEM 1 filter gaat aan de zijde van de netwerkkabel die uit de NAS komt en de andere GEM 1 filter gaat aan de zijde van de netwerkkabel dat de media speler in gaat. En wat denk je? Je hoort het direct! Ook nu beïnvloed de Akiko het dataverkeer positief, met een hoorbaar resultaat!
Het is eigenlijk te triest voor woorden. Dataverkeer positief beinvloed? What the F?

edit; Ron blijkt nauw samen te werken met Kemp. Bal is dus weer rond.

edit; Kemp blijkt Ronald Kemp te heten. Ron & Ronald! Wat een duo. Mooie artiestennaam voor twee clowns :+

edit3;
Na het verwijderen van de QA-plug is het commentaar van mijn 17-jarige dochter: “Wat een verschil, het klinkt nu veel vlakker.”
Een 17-jarige dochter die deze opmerking maakt, die is volgens mij niet in orde...

[ Voor 19% gewijzigd door SgtStrider op 22-01-2012 00:38 ]

CM NR200P | Gigabyte B550i Aorus Pro AX | 5600X | AMD Radeon 6900XT | Crucial P2 1TB | Ballistix 2x16GB 3600CL16 | BQ DarkRock TF | Corsair SF600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-09 23:05
ktf schreef op zaterdag 21 januari 2012 @ 16:34:
[...]

Punt is nu, ik wil eigenlijk even verder op deze discussie :) Ik zat vandaag weer eens rond te zoeken en kwam erop uit dat de kabelweerstand niet alleen invloed heeft op het bovenstaande frequentiegedrag, maar ook op het tijddomein gedrag door de dempingsfactor te beïnvloeden. Op die manier zou een kabel met een relatief hoge weerstand het geluid 'rommeliger' maken doordat de speakerconussen langer door trillen. Heeft iemand hier daar nog wat zinnigs over te zeggen?

Zie ook de laatste helft van de eerste alinea van Wikipedia: Dempingsfactor (luidspreker)
Theoretisch klopt dit verhaal volgens mij wel. Het heeft echter meer invloed bij versterkers met een lage dempingsfactor en vrijwel alle moderne SS versterkers hebben gigantisch hoge dempingsfactoren, waardoor dit niet veel meer uitmaakt. Vergeet ook niet dat het eerste onderdeel in de luidspreker een gigantische rol koperdraad is (de spoel voor het hoog-af filter voor de woofer) met een veel grotere invloed op de weerstand (en daarmee de dempingsfactor)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
ktf schreef op zaterdag 21 januari 2012 @ 16:34:
[...]
................
Is dat zo? In dat geval gaan de eerdere claims namelijk niet helemaal op.

edit: aldus het genoemde artikel (waarvan ik natuurlijk ook niet weet of het allemaal waar is) geeft de 0,13 ohm ohm voor 2 x 10 meter 2,5mm² kabel op de hypothetische 4 ohms-speakers een te lage dempingsfactor, namelijk slechts 30, als we een perfecte versterker aannemen. Dan zou de claim "dat 1,5mm² genoeg is, 2,5mm² helemaal" geen hout snijden en is 4mm² eigenlijk maar net genoeg. (nogmaals dus: heeft iemand hier iets zinnigs over te vertellen?)
Door mijn electrotechnische opleiding komt het me wel plausibel over. Maar dat is dan ook alles, ik heb hier geen ervaringen mee. Met m'n technische inzicht en gewoon nuchter nadenken heb ik destijds niet al te dun luidsprekersnoer genomen en dat was het dan gewoon voor me. Of deze nu door jou genoemde aspecten echt waarneembare verschillen opleveren? Geen idee, maar ik heb eerlijk gezegd wel m'n twijfels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
SgtStrider schreef op zondag 22 januari 2012 @ 00:31:
[...]

Een 17-jarige dochter die deze opmerking maakt, die is volgens mij niet in orde...
Wikipedia: Argument (logica)
Dit is deze discussie absoluut niet noodzakelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktf
blissard schreef op zondag 22 januari 2012 @ 11:09:
Theoretisch klopt dit verhaal volgens mij wel. Het heeft echter meer invloed bij versterkers met een lage dempingsfactor en vrijwel alle moderne SS versterkers hebben gigantisch hoge dempingsfactoren, waardoor dit niet veel meer uitmaakt.
Dat is dus niet waar. Hoe ik het zie: als een woofer het signaal precies volgt is er niets aan de hand, maar als hij het signaal niet volgt zal hij een spanning opwekken. Nu hebben we 3 weerstanden in de kring, de weerstand van de spoel in de speaker, de kabelweerstand en de uitgangsimpedantie van de versterker.

Als die woofer nu spanning opwekt en de weerstand van de speakerspoel is veel hoger dan die van de 2 overige, dan gaat er een grote stroom lopen die de ongewenste beweging van de conus tegenwerkt. Hoe groter de verhouding, hoe beter de opgewekte spanning wordt gebruikt om de beweging tegen te gaan.

Oftewel, zowel de versterker als de kabelweerstand spelen hier een rol bij. We hebben het dus niet meer over dat de kabel het signaal verzwakt maar dat hij een soort ingebouwde 'terugkoppeling' van de speaker minder efficient maakt.

Aan de andere kant, misschien kan een in de versterker ingebouwde terugkoppeling dit wel compenseren doordat deze probeert de door de spoel opgewekte spanning hard de kop in te drukken.
Vergeet ook niet dat het eerste onderdeel in de luidspreker een gigantische rol koperdraad is (de spoel voor het hoog-af filter voor de woofer) met een veel grotere invloed op de weerstand (en daarmee de dempingsfactor)
Ja, dat klopt inderdaad, de weerstand in deze spoel kan hier natuurlijk ook parten spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

Filters in de speaker zelf kunnen ook nog best een grote rol spelen in theorie dan, iig dat zegt mijn gevoel. Misschien ook iets om bij stil te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterMaze
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 16-09 07:27
Roamor schreef op donderdag 19 januari 2012 @ 14:35:
[...]

Dus al die dure afschermingen om de kabel heen zijn kansloos tegen wat edelstenen in een kistje. Volgens mij was deze al voorbij gekomen, maar het blijft deprimerend.
Hij was hier inderdaad al langs gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killer

Killer

Hatseflats!

fish schreef op zaterdag 21 januari 2012 @ 01:24:
[...]

Kom op, je kan netzo goed een biostabiel om je kabel knopen dan
(komt ook in mooi doosje)
dat zijn echt van die koekemanie jomanda achtige dingen voor goedgelovige mensen (nofi) zelfs de elven uit dit topic geleven er geeneens in
Ja, ik snap wel waarom deze onzin aan je voorbij gaat. Maar waarom niet al die andere kabelonzin? Je schrijft dat je nog wel enigszins iets kan voorstellen bij kabels en in zoverre dus een believer bent. Maar al die andere kabelpraat, hoe mooi technisch verpakt ook, is in mijn ogen net zon grote onzin als de half-edelstenen filterkastjes. Dus vandaar mijn vraag, waarom deze onzin niet en de andere wel? Waar trek jij de grens en waarop baseer je die grens (tussen zin en onzin)?

[ Voor 4% gewijzigd door Killer op 23-01-2012 01:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Laatst online: 16:47
Naja, het is natuurlijk wel zo dat een dikkere kabel minder weerstand heeft dan een dunne en ik denk ook echt wel dat je verschil ertussen in geluidskwaliteit kunt meten. Maar of je het kunt horen lijkt mij erg sterk.
Dus wat dat betreft kun je best een "believer" zijn in bepaalde kabelpraat.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
ktf schreef op zondag 22 januari 2012 @ 14:49:
[...]

Dat is dus niet waar. Hoe ik het zie: als een woofer het signaal precies volgt is er niets aan de hand, maar als hij het signaal niet volgt zal hij een spanning opwekken. Nu hebben we 3 weerstanden in de kring, de weerstand van de spoel in de speaker, de kabelweerstand en de uitgangsimpedantie van de versterker.

Als die woofer nu spanning opwekt en de weerstand van de speakerspoel is veel hoger dan die van de 2 overige, dan gaat er een grote stroom lopen die de ongewenste beweging van de conus tegenwerkt. Hoe groter de verhouding, hoe beter de opgewekte spanning wordt gebruikt om de beweging tegen te gaan.

Oftewel, zowel de versterker als de kabelweerstand spelen hier een rol bij. We hebben het dus niet meer over dat de kabel het signaal verzwakt maar dat hij een soort ingebouwde 'terugkoppeling' van de speaker minder efficient maakt.

Aan de andere kant, misschien kan een in de versterker ingebouwde terugkoppeling dit wel compenseren doordat deze probeert de door de spoel opgewekte spanning hard de kop in te drukken.

Ja, dat klopt inderdaad, de weerstand in deze spoel kan hier natuurlijk ook parten spelen.
Wat jij omschrijft is volgens mij toch echt gewoon de dempingsfactor: Wikipedia: Dempingsfactor (luidspreker) . De terug koppeling in de versterker heeft hier verder niets mee te maken, of je moet de motion feedback bedoelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktf
blissard schreef op maandag 23 januari 2012 @ 07:41:
Wat jij omschrijft is volgens mij toch echt gewoon de dempingsfactor: Wikipedia: Dempingsfactor (luidspreker) .
Ja, goh, dat is inderdaad precies wat ik probeer uit te leggen. Ben ik zo onduidelijk? :? Anyway, niet alleen de weerstand van de versterker doet mee, ook de kabels. Als de kabels dan qua weerstand niet laag genoeg zitten heeft een lage hoge dempingsfactor van je versterker niet echt meer invloed. Dát was wat ik wilde zeggen
De terug koppeling in de versterker heeft hier verder niets mee te maken, of je moet de motion feedback bedoelen.
Motion feedback is helemaal mooi. Nee, wat ik bedoel, als de terugkoppeling in een versterker 'merkt' dat de speaker aan het signaal loopt te trekken (want dat is wat hier gebeurd) dan zou de terugkoppeling dat tegen kunnen werken. Althans, dat was wat ik bedoelde, maar ik bedenk nu dat de versterker daar haast niets van merkt, juist omdat dat opgewekte voltage van de speaker over de kabels en de spoel zelf staat. (want dat was de bedoeling, dat de impedantie van de versterker minimaal is)

Wat ik dus wilde zeggen: een lage hoge dempingsfactor wordt teniet gedaan door dunne kabels blijkbaar. De vraag is natuurlijk, is dat eigenlijk wel belangrijk, een lage dempingsfactor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricDH
ktf schreef op maandag 23 januari 2012 @ 09:20:

Wat ik dus wilde zeggen: een lage dempingsfactor wordt teniet gedaan door dunne kabels blijkbaar. De vraag is natuurlijk, is dat eigenlijk wel belangrijk, een lage dempingsfactor?
Nee, juist een hoge dempingsfactor kan zodanig verlaagd worden door een kabel met een relatief hogere weerstand dat de bas luidspreker niet gecontroleerd meer is en dus de lage tonen wollig klinken.
De vraag is dan echter: wanneer is dit effect merkbaar? Vanaf 2 meter, 10 meter ? Who knows.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

De weerstand (reëel) van de kabel heeft geen invloed op tijddomein-signalen. De weerstand kan zo hoog en zo laag zijn als je wil, spectraal maakt het totaal geen verschil. De combinatie van weerstand, draadcapaciteit en vooral inductiviteit zorgt echter voor een extra filter tussen het versterkerfilter en de speaker (die ook een filter is) in. Dat is hoe je het je moet voorstellen: meerdere ongelijke filters in serie.

Als je een extreem lange kabel met ongunstige reactive eigenschappen hebt kan dat ongetwijfeld een meetbaar verschil maken. Of het hoorbaar is... ik denk het echt niet hoor. Je hebt te maken met nanofarads, microhenry's en minder dan een ohm weerstand. Dat zorgt voor filters in de orde van gigahertzen en megahertzen, bij een extreem inductieve kabel misschien honderden kHz. De rolloff van zulke filters is nog niet eens begonnen op 20kHz, dus in de praktijk merk je er niks van.

De interferentie met een filter in de speaker is dan automatisch al uitgesloten, omdat ze meerdere orde-grootten verschillen. De interferentie met het filter in de versterker is aanwezig, maar zal ook pas beginnen op common frequencies, die automatisch heel hoog in het gehoor of er volledig buiten liggen. En de versies binnen het gehoorgebied zitten op plekken waar we vrij ongevoelig voor zijn (5kHz+), en zijn heel zwakjes.

Ik zou zeggen, smijt het in pspice en kijk wat eruit komt. Er zijn verrassend goede modellen van speakers beschikbaar, en net zo goed die in speakers. Kabels kun je zelf uitrekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SED
Niet iedereen hier kent psspice.. vandaar deze link:http://www.electronics-lab.com/downloads/schematic/013/

alternatief: http://pspice.nl.malavida...gratis-downloaden-windows

Een simulatie is nog geen realiteit, vergeet dat niet. Externe factoren kunnen grote invloed hebben en zijn in geen enkele simulatie te pakken als je ze niet kent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

SED schreef op maandag 23 januari 2012 @ 09:35:
Niet iedereen hier kent psspice.. vandaar deze link:http://www.electronics-lab.com/downloads/schematic/013/

Een simulatie is nog geen realiteit, vergeet dat niet. Externe factoren kunnen grote invloed hebben en zijn in geen enkele simulatie te pakken als je ze niet kent.
of bij de site zelf, bij jouw site doen ze wel erg hun best om een gratis pdf reader door je strot te drukken die zowiezo al gratis bij adobe te krijgen is

http://www.electronics-lab.com/downloads/schematic/013/

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

SED schreef op maandag 23 januari 2012 @ 09:35:

Gezien het vermogensniveau waar we over praten met speakerkabels heeft uitwendige storing geen significant effect. Dat zit er een flink aantal orde-groottes onder in magnitude. Echter, uitwendige effecten zijn niet je grootste vijand met modelleren; je grootste probleem is het model zelf :P

Maar de vraag of kabelimpedantie een hoorbaar effect heeft kun je er wel prima mee beantwoorden. En dat is alles wat ik met de opmerking in m'n vorige post probeerde te bereiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktf
EricDH schreef op maandag 23 januari 2012 @ 09:25:
Nee, juist een hoge dempingsfactor kan zodanig verlaagd worden door een kabel [...]
Sorry, ik gooi hoge dempingsfactor en lage impedantie door mekaar, wat hetzelfde is natuurlijk :P

@mux: an sich doet een kabel niets met tijddomeinsignalen, maar jij weet ook wel dat als je een generator kort sluit of juist open laat er hele andere dingen gebeuren met de traagheid die eraan hangt.

Dat is de kwestie hier: als je een spoel met conus (die bewegen, dus generator) aansluit aan een zo laag mogelijke weerstand zal hij snel dempen en met een hoge weerstand lang doortrillen. Precies hetzelfde als een generator die je al dan niet belast. Op die manier heeft een weerstand wel degelijk effect op het tijd-domein, zij het via een elektromechanische weg. Daarbij komt dus dat zowel de kabelweerstand als de versterkerweerstand hierbij een rol spelen.

edit: we zijn afgelopen vrijdag trouwens vergeten de verjaardag van dit topic te vieren... nouwja, te vieren xD

[ Voor 59% gewijzigd door ktf op 23-01-2012 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Hmmm, dat is een interessant punt, ja. Ik weet niet zo snel hoe je dat kunt berekenen, hoewel je kunt beginnen met te kijken of je in de juiste orde-grootte frequentie zit voor significante demping. Ik ga eens nadenken hoe dat te modelleren is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedr
mux schreef op maandag 23 januari 2012 @ 12:02:
Hmmm, dat is een interessant punt, ja. Ik weet niet zo snel hoe je dat kunt berekenen, hoewel je kunt beginnen met te kijken of je in de juiste orde-grootte frequentie zit voor significante demping. Ik ga eens nadenken hoe dat te modelleren is.
Dat is prima te doen: ieder elektrisch systeem is om te rekenen naar een mechanisch equivalent en vice versa. Dat wordt juist gebruikt bij het modelleren van elektrische machines (dus generatoren/motoren en dus ook luidspreker = lineaire motor).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Ja, maar het probleem met speakers is dat ze érg nonlineair zijn. Hun frequentierespons is per definitie vreselijk verschillend als je er een ander doosje omheen gooit.

Waar ik met zo'n model in geïnteresseerd zou zijn is een boven-/ondergrens van elektromechanische invloed op de nonlineaire frequentierespons, en ik weet zo snel niet hoe je die een beetje knap kunt schatten aan de hand van daadwerkelijk beschikbare speaker/driverparameters.

Then again, waarschijnlijk is de frequentieresponsgrafiek van een speaker al een heel goed begin. Dat is immers per definitie de elektromechanische plus elektrische demping van een speaker in één grafiek gevat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killer

Killer

Hatseflats!

ktf schreef op maandag 23 januari 2012 @ 11:46:
[...]

Sorry, ik gooi hoge dempingsfactor en lage impedantie door mekaar, wat hetzelfde is natuurlijk :P

@mux: an sich doet een kabel niets met tijddomeinsignalen, maar jij weet ook wel dat als je een generator kort sluit of juist open laat er hele andere dingen gebeuren met de traagheid die eraan hangt.

Dat is de kwestie hier: als je een spoel met conus (die bewegen, dus generator) aansluit aan een zo laag mogelijke weerstand zal hij snel dempen en met een hoge weerstand lang doortrillen. Precies hetzelfde als een generator die je al dan niet belast. Op die manier heeft een weerstand wel degelijk effect op het tijd-domein, zij het via een elektromechanische weg. Daarbij komt dus dat zowel de kabelweerstand als de versterkerweerstand hierbij een rol spelen.

edit: we zijn afgelopen vrijdag trouwens vergeten de verjaardag van dit topic te vieren... nouwja, te vieren xD
Ik ben hier wel eens mee aan het rekenen en modelleren geweest en mits je het bij normale kabels houdt en versterkers met een gangbare uitgangsweerstand was de invloed nihil. Misschien meetbaar (moest je echt je best doen) maar zeker niet hoorbaar. Ik zal eens zoeken of ik de berekeningen en gebruikte modellen (matlab) nog ergens heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
EricDH schreef op maandag 23 januari 2012 @ 09:25:
[...]

Nee, juist een hoge dempingsfactor kan zodanig verlaagd worden door een kabel met een relatief hogere weerstand dat de bas luidspreker niet gecontroleerd meer is en dus de lage tonen wollig klinken.
De vraag is dan echter: wanneer is dit effect merkbaar? Vanaf 2 meter, 10 meter ? Who knows.
Volgens dit stukje http://www.opusklassiek.n...abels_sprookjeswereld.htm is een dempingsfactor van 10 voldoende. En ze hebben er zelfs aan gemeten. Moet toch niet gekker worden. :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golfdiesel
Jordy van e schreef op zondag 08 januari 2012 @ 12:22:
[...]

Die Nakamichi pluggen zijn prima, gebruik ze ook thuis en ze zitten prima:

[afbeelding]
Ze hebben alleen niet veel met Nakamichi te maken geloof ik die pluggen :) 't is een chinees die stekkers verkoopt en er waarschijnlijk gewoon een logo op plakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

golfdiesel schreef op maandag 23 januari 2012 @ 16:22:
[...]

Ze hebben alleen niet veel met Nakamichi te maken geloof ik die pluggen :) 't is een chinees die stekkers verkoopt en er waarschijnlijk gewoon een logo op plakt.
Hij zegt van niet!
24 PCS Nakamichi Speaker banana plug connector 24k Gold
100% Nakamichi,Not Cheap One You Can Buy Anywhere!
O-) :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedr
Heb de mijne zojuist opgehaald bij het postkantoor: zien er prima uit, lekker degelijk iig. In tegenstelling tot wat ik verwachtte kan de draad er tot bepaalde diameter (denk +- 2.5mm2) zelfs helemaal doorheen, dus tot in de klem zelf. Redelijk nutteloos gezien het contact al eerder wordt gemaakt en je de draad niet aan de klem wilt solderen ofzo, maar toch :)
Van 't weekend (bij m'n ouders) maar eens ff aan m'n set knopen en de (uiteraard overweldigende) impact van deze upgrade beluisteren :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Thedr schreef op maandag 23 januari 2012 @ 17:18:
[...]

Heb de mijne zojuist opgehaald bij het postkantoor: zien er prima uit, lekker degelijk iig. In tegenstelling tot wat ik verwachtte kan de draad er tot bepaalde diameter (denk +- 2.5mm2) zelfs helemaal doorheen, dus tot in de klem zelf. Redelijk nutteloos gezien het contact al eerder wordt gemaakt en je de draad niet aan de klem wilt solderen ofzo, maar toch :)
Van 't weekend (bij m'n ouders) maar eens ff aan m'n set knopen en de (uiteraard overweldigende) impact van deze upgrade beluisteren :+
Ik ben er ook over te spreken...het spul is degelijk gemaakt en je kan het inderdaad zeer goed vast zetten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricDH
Helaas is het wel zo; Nakamichi maakt geen banaanpluggen, spades of rca pluggen. Het is overigens ook niet meer het legendarische hifi merk wat het ooit was (dat is allang over de kop). Wel eens gelezen dat het nu een Indiaas bedrijf is wat probeert te verkopen op de sterke merk bekendheid van het oude Nakamichi.

Neemt niet weg overigens dat het echt prima banaanstekkers zijn hoor. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SED
http://www.nakamichi.com/home.html

De echte dus..

De site http://www.nakamichiplugs.com schijnt nep te zijn maar verkoopt prima pluggen.

Wat de geschiedenis van nakamichi betreft is er een aardigt Wki artikel.
Wikipedia: Nakamichi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spoor12b
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13-09 12:00
Ik weet niet of deze link al eerder gepost is maar hij hielp mij om net op tijd door te krijgen dat het aanschaffen van die peperdure kabels geen goed was:

http://www.roger-russell.com/wire/wire.htm

Het aardige is dat deze meneer vroeger werkte als Director of audio research bij McIntosh wat toch niet het minste merk is in de audiowereld. Het posten van de link in het Mcintosh audio forum werd bepaald niet gewaardeerd maar ja... dat was even schrikken toen bleek wie de auteur van deze website was. :)

spoor12b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Buitengewoon leerzaam artikel, dat genadeloos afrekent met alle bla bla die sommigen menen te moeten ventileren. Vermakelijk vond ik vooral het artikel waar deze meneer naar verwijst:
Choosing an amplifier on the basis of damping factor would be like choosing a high-performance car because it is red rather then black. It may result in the right choise, but for the wrong reason.
Ook al is het meer dan 30 jaar geleden geschreven, het is naar mijn mening nog altijd to the point. Al die gewichtig doenerij is alleen maar geldklopperij. Dat constateerde men ook toen al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Laatst online: 09:06

FeaR

In GoT we trust

De vraag is dus meer wat "echt" is. Nakamichi is - zoals gezegd - niet meer het merk wat het ooit was en is nu meer een plakmerk. Een ex-HiFi merk wat nu gewoon wordt gebruikt om bepaalde producten wat aantrekkelijker te maken. Zelfde als ik nu simpele auto's ga importeren en er "SAAB" op ga plakken. Maar goed, een plakmerk op producten die niet veel voorstellen (als in dat er niet veel fout kan gaan) maakt toch niet uit. De werking is hetzelfde en mooiste is nog dat je in 99,9% van de gevallen de pluggen toch niet ziet.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PjotrStroganov
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 07:55
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=119822.0

Dit topic vind ik wel vermakelijk. De old-skool audiofielen doen me denken aan creationisten die ik op andere forums zie. Het oneens zijn met een agrument is tot daar aan toe, maar sommige dingen lijken gewoon niet door te dringen.

PSN/XBL/Steam ID: PjotrStroganov

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Nee, maar wat ik me dan wel afvraag is wat deze mensen (de ware audiofielen) dan echt bezig houdt. Kunnen ze nog wel relaxed zitten te genieten van bepaalde voor hun favoriete muziek, of hebben ze voortdurend een denkbeeldig oscilloscoopscherm in gedachten waarop owee owee een bepaald onhoorbaar piekje een beetje afgevlakt is? Ik zie dan in gedachten een cartoon voor me waarop een clubje heftig discussierende heren staat afgebeeld met een beeldschermhoofd met een wat warrig beeld. Hebben ze sowieso wel favorieten, of hebben ze alleen maar oog en oor voor de techniek?
Helaas heb ik niet het talent om zo'n cartoon zo maar even te schetsen.

Ondertussen erger ik me allang niet meer aan deze "fundamentalisten", ik vind ze, net zoals bovenstaande PjotrStroganov dat blijkbaar doet, ook alleen maar een bron van vermaak. Lekker hun gang laten gaan, kun je nog eens lachen. Bovenstaande link is daar een prachtig voorbeeld van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Nouja, het is gewoon irrationeel geloof net als elke religie. Werkt precies hetzelfde. Niet heel anders dan jij of ik; mensen maken nou eenmaal graag verhalen van gebrekkige flarden informatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 16:46

Sharky

Skamn Dippy!

PjotrStroganov schreef op donderdag 26 januari 2012 @ 23:23:

Dit topic vind ik wel vermakelijk. De old-skool audiofielen doen me denken aan creationisten die ik op andere forums zie. Het oneens zijn met een agrument is tot daar aan toe, maar sommige dingen lijken gewoon niet door te dringen.
Kolere wat is die huubf een ontzettend irritant mannetje zeg. Hij heeft niets inhoudelijks te melden met betrekking tot de discussie en grossiert alleen maar in dooddoeners en cirkelredeneringen. Valt op zich te verwachten van iemand die gelooft in kabelvoodoo, dan is logica altijd wat lastig ;)

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedr
Geniale uitspraak ook daar:
Doe eens een poging: concretiseer bvb eens de subjectieve termen "openheid", "muzikaliteit", ... die audiofielen gebruiken in objectieve parameters.
Dat is bij audio heel eenvoudig hoor.
Het is deels een gevolg van bewegende lucht.
De rest is gebakken lucht.
_/-\o_ :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Sharky schreef op vrijdag 27 januari 2012 @ 12:31:
[...]

Kolere wat is die huubf een ontzettend irritant mannetje zeg. Hij heeft niets inhoudelijks te melden met betrekking tot de discussie en grossiert alleen maar in dooddoeners en cirkelredeneringen. Valt op zich te verwachten van iemand die gelooft in kabelvoodoo, dan is logica altijd wat lastig ;)
Met je eens, maar één ding, je maakt niet helemaal duidelijk wie je precies bedoelt met die "huubf".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

PjotrStroganov schreef op donderdag 26 januari 2012 @ 23:23:

Ja, ik heb die opmerking een tijd geleden ook al gemaakt. Dat is voor mij ook een beetje het probleem met het geloof: ik kan wel vanalles 'geloven', maar als ik dan hoor dat het allerlei dingen zijn die jaren geleden zijn opgeschreven en dat men eigenlijk niet eens zeker weet wie dat heeft gedaan en of het niet was bedoeld als sprookje... tja, dan moet je toch toegeven dat je het niet zeker weet (eitherway)?

Enigszins tenenkrommend om de reacties van sommigen daar te lezen. Lijkt ook wel alsof ze niet de beste apparatuur wíllen aanschaffen maar liever heel veel willen emmeren en 'op hun gevoel afgaan'. Prima, als je dat wilt dan doe je maar, maar waarom dan gewoon hartstikke duidelijke meetbare dingen afdoen alsof ze onmeetbaar zouden zijn? :{ Om die reden is het ook heel fijn dat Duitse hifi-tijdschriften wel meten en uitgebreid grafiekjes plaatsen. Handig om bij veel apparatuur (zoals versterkers) een keuze te maken en andere apparatuur (bijv. speakers) zelf te gaan beluisteren nadat je op basis daarvan een voorselectie hebt gemaakt, want er blijft hoe dan ook een subjectief deel over :)

Verhaal over die subwoofer (pagina 1 van dat topic) is ook verhelderend; mooi gecalibreerd maar dan hoort de klant hem te weinig en dan is het niet goed. Dat je hem ook niet hoort te horen naast je full-range fronts (behalve als je bijv. een klassiek stuk met een orgel luistert oid) dat maakt de klant dan niet uit, maar dat is dan juist dat subjectieve!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
Sharky schreef op vrijdag 27 januari 2012 @ 12:31:
[...]

Hij heeft niets inhoudelijks te melden met betrekking tot de discussie en grossiert alleen maar in dooddoeners en cirkelredeneringen. Valt op zich te verwachten van iemand die gelooft in kabelvoodoo, dan is logica altijd wat lastig ;)
Dit is een cirkelredenering èn een jij-bak toch :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 16:46

Sharky

Skamn Dippy!

Techneut schreef op vrijdag 27 januari 2012 @ 13:01:
[...]

Met je eens, maar één ding, je maakt niet helemaal duidelijk wie je precies bedoelt met die "huubf".
Vanaf pagina 2 doet er ook een gebruiker mee onder de naam HuubF.

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Ik geloof je graag, maar ik kom die naam nergens tegen.

Correctie:
Sorry, ik zie dat dit een deelnemer is van dat forum in die link van je. Ik zocht even in dit forum.

[ Voor 52% gewijzigd door Techneut op 27-01-2012 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PjotrStroganov
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 07:55
Huubf lijkt er de humor nog wel van in te zien. Er zijn een paar anderen die nog wat fundamentalistischer zijn, zoals ene dronebone.
Meettoestellen hebben geen bewustzijn en zijn niet onderhevig aan psycho-akoestiek.
Dit is direct het nadeel: je weet niet of datgene dat je meet, ook werkelijk een psycho-akoestisch verschil maakt.
En er zullen zaken zijn die een psycho-akoestisch verschil maken, die je nog niet kan meten met de typische parameters die electro-technici gebuiken.
reactie:
Pshygoakoestiek, het woord zegt het zelf al, beweegt zich niet voort in de lucht, maar tussen je oortjes.
Pshygoakoestiek komt niet uit de speakers!
Wel leuk is dat het topic me heeft geïntroduceerd met het fenomeen B. Gehakt. Geniale kwakzalverij.

[ Voor 53% gewijzigd door PjotrStroganov op 27-01-2012 18:16 ]

PSN/XBL/Steam ID: PjotrStroganov

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thesurfingalien
Heeft iemand wellicht de serie artikelen aangaande computer-audio in het blad The Absolute Sound gelezen?

Hierin wordt, zeer uitgebreid, verslag gedaan van hoorbare verschillen tussen identieke (bit-perfecte) bestanden, afkomstig van diverse rippers. Die hebben we al eens vaker gehoord, maar tevens word beweerd dat een conversie van WAV -> FLAC -> WAV, hoewel de resulterende bestanden volledig identiek zijn, een degradatie in signaalkwaliteit oplevert. Sterker nog, dit zou bij herhaling van de convesieslag steeds erger worden.

Een en ander wordt op diverse fora besproken, onder andere op http://www.avguide.com/forums/computer-music-audio-quality waar ook een van de auteurs, Chuck Zeilig a.k.a. The HiFi Doctor een woordje meespreekt.

Ik kan het blad hier niet krijgen, maar van diverse kanten heb ik begrepen dat het hele verhaal gebaseerd is op ronduit slordige en veelal subjectief uitgevoerde testen.

Tenzij meneer Zeilig afkomstig is uit een alternatief universum waar de gebruikelijke regels voor wat betreft computertechniek dramatisch anders werken kan ik maar een conclusie trekken. Volslagen onzin!

Peter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
thesurfingalien schreef op zaterdag 28 januari 2012 @ 09:04:
Tenzij meneer Zeilig afkomstig is uit een alternatief universum waar de gebruikelijke regels voor wat betreft computertechniek dramatisch anders werken kan ik maar een conclusie trekken. Volslagen onzin!
"For example, compare identical music files played back from an optical drive, a defragmented hard drive, and a memory stick: they will all sound different" klinkt toch best rationeel imho. Man man man :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

Ik moet dat echt niet lezen, echt verschrikkelijk die mensen die hun eigen theorieën zonder onderbouwing verzinnen en dan totaal niet openstaan voor andere ideeën. Moet je gewoon niet aan beginnen. Laat maar in eigen sop gaarkoken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
Sorcerer8472 schreef op zaterdag 28 januari 2012 @ 11:59:
Ik moet dat echt niet lezen, echt verschrikkelijk die mensen die hun eigen theorieën zonder onderbouwing verzinnen en dan totaal niet openstaan voor andere ideeën. Moet je gewoon niet aan beginnen. Laat maar in eigen sop gaarkoken :)
Correct. Begin meestal geamuseerd te lezen wat dan vrijwel altijd snel omslaat in pure irritatie. Ach ja :P

Pagina: 1 ... 52 ... 104 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
~~~[html]Voor HDMI-kabels hebben we <a href="http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1370856">HDMI kabel: 11 euro of 140 euro? Deeltje 2</a>~~~[/html]