Tijd voor een flinke round-up post, want hier heb ik zeker wel wat over te zeggen

Precies wat ik zeg, dat *is* binauraal

Thedr schreef op vrijdag 13 januari 2012 @ 01:15:
Het is dus
in principe wel mogelijk om hoogte informatie in de fase te 'verstoppen'. Het is in principe precies te berekenen aan de hand van plaatsing van o.a. de luidsprekers en de akoestiek van de kamer hoe dat zou moeten.
Ja en nee. Jij doet hier de aanname dat het horen van hoogte berust op faseverschil, maar dat is niet zo. Bedenk eens, of het geluid nu recht van voren komt, van boven of van onderen, de afstand naar beide oren is hetzelfde en er is dus geen faseverschil.
Nee, binaurale opnames maken gebruik van het fenomeen waarmee je hoogte waarneemt: de vorm van je oorschelp. Misschien heb je je wel eens afgevraagd wat dat ding daar eigenlijk doet, de oorschelp, raar ding eigenlijk. Doordat het geluid van boven anders 'op je oor valt' dan als het van boven komt reflecteert je gehoorschelp het anders je oor in. Na operaties aan de oorschelp moeten mensen ook enige tijd (weken) rondlopen en geluiden koppelen aan wat ze zien voordat ze hoogte kunnen horen. Ik denk dat je het zelf ook wel eens ervaren hebt dat je met geluid van achter vrijwel geen hoogte hoort en dat van voren hoogte ook vrij onnauwkeurig is.
Binaurale opnames hebben echter een aantal complicaties: een binaurale opname is alleen goed als je precies dezelfde oren hebt als die waarmee de opname gemaakt is, het grote zwakke punt van binaurale opnames, de reden dat je ze slechts zelden tegenkomt. Ik heb blijkbaar rare oren, want in *elke* binaurale opname die ik tot nu toe gehoord heb klinkt alles achter mij. Als ik in-ear mics zou kopen (moet ik binnenkort eens doen) en een opname in mijn eigen oren terug zou horen zou het aan perfectie moeten grenzen.
Punt is, met in-ears en tot op zekere hoogte met koptelefoons kun je geluid direct in de gehoorgang projecteren zonder nog eens een 'extra' reflectie van je eigen gehoorschelpen te hebben. Als je een binauraal signaal over speakers speelt heb je de reflecties van het opname-oor en dat van je eigen oor, die bijten elkaar en het effect is weg. Tenslotte heb je ook nog de eerder genoemde crosstalk die roet in het eten gooit.
Niet dus.
Het toevoegen van ruimtelijkheid aan een stereosignaal is dus heel goed mogelijk inclusief het idee dat iets van boven of onder komt, van links of rechts buiten het stereobeeld.
Ik luister zeer regelmatig (gisteren nog) bij het beoordelen van opnames zeer precies naar een stereobeeld en daarin is breedte en diepte goed te horen. Klanken zijn inderdaad ook te horen 'naast' de speakers, vaak in omarming door een bepaalde klank, de ruimtelijkheid van een zaal. Daardoor kun je op zekere hoogte met stereo-speakers 360 graden om je heen horen, maar alleen 'tussen de speakers' kun je dingen pinpointen. Bij orkestopnames zoals ik die doe hoor je dus het orkest voor je en de galm overal (omdat je oren het niet kunnen pinpointen)
Ik heb echter nog nooit gehoord van geluid boven dan wel beneden een speaker en ken geen fenomeen dat dat zou kunnen veroorzaken. Zie mijn betoog hierboven: hoog en laag horen berust op reflecties op de oorschelp en die kun je niet faken met 2 speakers. Als jij een bron hebt voor je claim (want er staat niets over in je links) dan ben ik heel benieuwd, dat zou een nieuwe dimensie aan mijn opnames toe kunnen voegen

Vergis je niet: probeer eens wat opnames op mono te spelen. Ik heb een aantal orkestopnames in akoestisch moeilijke ruimtes, die op stereo prachtig klinken en op mono erg opgesloten. Dat heeft ermee te maken dat stereobeeld je helpt een beeld te vormen van de ruimte en instrumenten uit elkaar te houden. Dat gaat geheel onbewust, maar als je een instrument rechts hoort, een in het midden en een links kun je die automatisch beter uit elkaar halen. Ook is naar mijn idee het verschil tussen de twee signalen (edit: ik bedoel links en rechts

) belangrijker dan het signaal zelf voor de vorming van ruimtelijkheid.
Dus ja, luisterbaarheid is zeker afhankelijk van de ruimtelijkheid!
[
Voor 3% gewijzigd door
ktf op 13-01-2012 15:10
]