Jaapnr1 schreef op donderdag 08 december 2011 @ 13:48:
Ik heb er genoeg van geleerd. Onder meer het verschil tussen diverse overdrachts-protocollen. Dat er bij data-overdracht in wezen weinig mis kan gaan. In tegenstelling tot spdif wat dus op een totaal andere manier werkt. Kortom: bij streaming audio kan er weinig misgaan tot de dac. Dat is een groot verschil met spdif.
Mooi dat je er iets van opgestoken hebt.
Jammer echter dat je het allerbelangrijkste er niet van hebt geleerd: Namelijk dat je manier van testen niet deugde waardoor je tot verkeerde conclusies kwam.
Wat betreft testen. Ik verdiep me altijd voordat ik ga schrijven. Echter: ik ga niet pretenderen dat ik elektrotechnische kennis heb. Ik weet hoe een signaal grofweg door een apparaat gaat en wat het kan beïnvloeden. Ik weet uit praktijk hoe belangrijk voeding is voor een apparaat. Echter: zaken berekenen. Nee, dat gaat me echt te ver.
Als je weet hoe belangrijk een voeding is, en wat een goede voeding doet, dan zou je al moeten weten waarom een andere stroomkabel of stekkerblok niks uit maakt.
Maar dat is hier niet eens belangrijk. Ik heb ook niemand hier de verwachting uit zien spreken dat je zaken gaat berekenen. Natuurlijk zou het leuk zijn als je vanuit een technische achtergrond al van te voren onzin kan herkennen. Maar die technische achtergrond kan ook vooroordelen geven over een aparaat.
Voor een goede review of een apparaat zinvol is of niet heb je helemaal geen technische achtergrond nodig.
Nee dus: het gaat erom dat je een degelijk referentiekader hebt. En dat je met gezond verstand kan beredeneren. En dat je van je vak houd...
Wat zie je als jouw referentiekader?
Volg met je gezonde verstand eens de volgende redenatie:
- Bij de USB kabel dacht ik dat ik verschil hoorde.
- Later bleek dat dat onzin was.
- Toch dacht ik het te horen.
- zijn mijn oren wellicht toch niet zo betrouwbaar?
- Is er misschien een betere methode van testen om zo'n situatie in de toekomst te voorkomen?
Je excuus is steeds dat je geen techneut bent. Maar dat is niet het vlak waarop het mis gaat.
Het punt waarop het mis gaat is dat je op een verkeerde manier test of een gadget wel of niet zin heeft.
En dan verwacht ik niet dat je bij elke test twee weken dubbelblind gaat testen met een team van 20 mensen.
Nee, als je gewoon een blinde test zou uitvoeren met behulp van een vriend/familie dan zouden je reviews al een stuk beter worden.
Je spreekt regelmatig in de "we" vorm in je reviews, dus dat moet toch goed te doen zijn?
Sowieso heb je voor een goede test een tweede persoon nodig, omdat je zelf je hoofd zeer stil moet houden, zodat je niet een paar centimeter verplaatst, waardoor je als gevolg van de akoestiek van de kamer verschil hoort. (pas geleden hier ter sprake geweest)
Ik neem iemand zonder wetenschappelijk achtergrond niet kwalijk dat ie niet weet hoe ie op een juiste manier moet testen. En dat jij dan verschillen denkt te horen als gevolg van placebos of comb filtering en dat vertelt op je site, dat neem ik je ook niet kwalijk.
Maar op het moment dat je dat wel verteld word, en vervolgens neem je dat niet mee in je latere reviews, dan neem ik je dat wel kwalijk.
Wellicht dat het bij het USB verhaal niet duidelijk is geworden, dus bij deze samenvattend:
Het probleem met je reviews is dat je test methodiek onbetrouwbaar is. Je dacht oprecht verschillen te horen terwijl die er niet waren. Je hebt niet gelogen door dat op je site te vermelden, maar daardoor worden mensen wel misleid doordat ze denken dat nutteloze apparaten die veel geld kosten toch wat nuttigs doen.
Het belangrijkste dat je kan doen om je reviews te verbeteren is niet je technische kennis te verbeteren, maar je test kennis te verbeteren.
Kijk welke effecten de betrouwbaarheid van de test beinvloeden. Ieder persoon die test is zeer vatbaar voor placebo effect. (ook bij wetenschappers gaat dat nog regelmatig fout) Om dat te voorkomen moet je blind (liefst dubbel-blind) testen.
Verder kan de akoestiek van een ruimte je dingen laten horen die er niet zijn. Een zeer kleine wijziging van je luisterpositie met maar 3 cm kan wel 8 dB verschil opleveren. zie
http://www.ethanwiner.com/believe.html Om dat te voorkomen moet je heel stil zitten.
Als je die twee dingen meeneemt in volgende reviews, dan zul je hier heel andere reacties zien.
Je zult waarschijnlijk ook heel andere reacties zien van de mensen die jou de aparatuur leveren...
[
Voor 22% gewijzigd door
mjtdevries op 08-12-2011 14:54
]