Ossi schreef op vrijdag 27 mei 2011 @ 11:36:
[...]
Een versterker voelt toch niet aan wat voor speakers/rendement de speakers heeft?
Die verstuurt gewoon een bepaald vermogen uit afhankelijk van het volume.
Sommige receivers kun je aangeven wat voor weerstand je speakers hebben.
Het lijkt mij dat 50 watt van de ene receiver gelijk is aan 50 watt van de andere receiver. (afgezien van specificaties die vaak niet kloppen). Het gaat dus om 'gemeten' 50 watt.
Dan zou de ene versterker toch geen betere controle moeten hebben op speakers dan een andere versterker?
Op de een of andere manier komt het op mij hetzelfde over als het verhaal dat een Onkyo analytisch zou zijn, Denon/Marantz die zouden dan weer warmer zijn, Yamaha neutraal.
[...]
Ja klopt
Ik vroeg mij af in hoeverre dat waar zou kunnen zijn. De meningen op HTForum lees ik altijd met een enorme korrel zout.
Ze zijn dan misschien iets minder gevoelig, maar nog steeds niet onmogelijk lijkt me.
En naar mijn mening zou 50 watt van de Marantz (gemeten 50 watt) hetzelfde moeten zijn als 50 watt van de Emotiva.
50 Watt van apparaat 1 is niet per definitie gelijk aan 50 Watt van apparaat 2. Wattage is opgebouwd uit spanning en stroom, en die bepalen het echte vermogen (VA). Dit kan je bijv. heel duidelijk zien bij gloeilampen. Een 50 Watt lamp die op 12 Volt werkt heeft andere eigenschappen dan een 230 Volt variant. Hoe lager namelijk de spanning, hoe groter de stroom, hoe heter het filament wordt. Ook bij speakers gaat dit op. De spreekspoel zet stroom (dus Ampère's) om in magnetische flux, en deze magnetische flux is
niet afhankelijk van spanning. Hoe groter de stroom, hoe sterker het veld. Heb je een versterker die op 40 Volt werkt, levert die bij 50 Watt minder stroom dan een versterker die op 20 Volt werkt.
Verder is de dempingsfactor van een versterker belangrijk, en deze staat compleet los van het geleverde vermogen (niet helemaal, maar het wattage zegt niks over de dempingsfactor).
Ik ken een bepaalde speaker die echt berucht was om z'n lust naar vermogen, namelijk de JBL Ti 5000. Op bescheiden vermogen deed hij vrij weinig, maar als je er een beetje vermogen in pompte, kwam deze helemaal los. Dit had vooral met de woofer te maken. Deze is vrij stug en dus moeilijk in beweging te zetten, maar had tegelijk ook een hoge demping daardoor. Op volume klonk deze dus ook erg strak, maar op laag volume was hij nauwelijks te horen. Ik heb dit ooit mogen horen bij iemand thuis die een McIntosch versterker ervoor had, die deze speakers dus niet van het gevraagde vermogen kon voorzien (terwijl deze toch 2 x 80 Watt was).
ShittyOldMan schreef op maandag 30 mei 2011 @ 19:39:
[...]
Het is eigenlijk de elektrische lading welke 2 kanten op beweegt, de elektronen zelf bewegen hooguit een paar meter per dag als ik mij niet vergis.
De reden dat jouw connector loskwam was dan ook wegens gebrek aan elektronen aan die kant

Ik ga het nog sterker maken, als je bron een goede 0-bias heeft (dus bij geen signaal staat er exact 0 volt op de uitgang), zullen je electronen
gemiddeld genomen zelfs helemaal niet bewegen. Electronen stromen alleen bij gelijkspanning, want alleen dan is er altijd aan de negatieve pool een overschot aan electronen. Audio wordt door een kabel getransporteerd als wisselspanning van verschillende frequenties en spanningen. Dat betekent niks anders dan het ene moment er een tekort aan electronen is, het volgende moment een overschot.
blissard schreef op woensdag 01 juni 2011 @ 08:38:
[...]
36 ohm op ca 20 KOhm geeft een verschil vele ordes kleiner dan 0,5 dB. Dit is echt onhoorbaar. Bij Interlinks is de capaciteit de belangrijkste bepalende (meetbaar/ mogelijk hoorbare) factor, juist door de hoge impedantie van de ontvanger. Door de hoge weerstand is het effect van inductie al snel ver buiten het hoorbaar gebied.
Over wat voor weerstand hebben we het hier nou precies? Ordinaire Ohmse of is het een impedantie van 36Ohm? Dat lees ik namelijk nergens, maar is wel van wezelijk belang (hoef ik hopelijk niet toe te lichten).
Hoe dan ook zou ik sowieso niet gelukkig zijn met een dergelijke waarde. Mijn interlinks moeten een Ohmse weerstand van 0 (of zo dicht mogelijk daarbij) hebben, en een impedantie van 75Ohm en niks anders.
Trouwens, ik lees hier nu weer dat het dus ontkracht is dat er tussen interlinks geen verschil zou zitten. Ik heb dat persoonlijk nooit beweert. Ik heb verschillende interlinks gehad (geen high-end, gewoon zelfbouw, dropveter en de "betere") en er is altijd wel verschil te horen. Alleen al in ruisplafond. Daarin legt de dropveter het eigenlijk altijd af tegen alles dat maar iets beter beter.
Analoge signalen worden door alles in de keten beïnvloed. De vraag is alleen of een investering van €950 (of meer) meer voor een kabeltje van een meter het verschil waard is. Ik vind persoonlijk van niet. Als dan de fabrikant ook nog moet gaan schermen met vage claims, dan verdwijnt de noodzaak voor al helemaal.
En als dan op een digitaal medium diezelfde claims worden gelegd, terwijl het digitale domein in de AV-wereld echt in het niets valt met waarmee de communicatie- en IT-wereld te maken heeft, dan houdt het echt helemaal op.
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier