Het grote Ford topic

Pagina: 1 ... 90 ... 140 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
sp4gs schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 12:31:
[...]

Ik heb m ook op m'n Focus mk3.5 en ik vind t ideaal met dit warme weer. Als de auto in het zonnetje heeft gestaan, kun je vast de raampjes op afstand open doen. Helpt toch weer een beetje met instappen :D
Wow, bij mijn 2015 c-max werkt dit ook, wat een handige optie.
Hoe vaak ik de laatste weken al niet naar m'n auto gelopen ben, contactknop ingedrukt, ramen omlaag en weer auto op slot gedaan. Kan het gewoon vanzelf, thanks! :)

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12:15
Widow schreef op maandag 29 juni 2020 @ 13:26:
We hebben het over een Fiesta mk7 toch? Daar hoort de fan bij de radiator idd aan te slaan zodra je de AC aan zet en stil staat, of rustig rijdt :) als je raampje open zet, moet je dat echt wel horen.
Klopt, fan is ook vrij makkelijk te vervangen overigens. Had het binnen een kwartiertje voor elkaar.
koelkast schreef op maandag 29 juni 2020 @ 15:31:
[...]

Wow, bij mijn 2015 c-max werkt dit ook, wat een handige optie.
Hoe vaak ik de laatste weken al niet naar m'n auto gelopen ben, contactknop ingedrukt, ramen omlaag en weer auto op slot gedaan. Kan het gewoon vanzelf, thanks! :)
Alleen oppassen dat de sleutel niet klem zit in je broekzak. Ook al wel eens gehad dat ik in de winter 's ochtends bij de auto kwam, alle ramen open. Zat het ijs aan de binnenkant van de voorruit, gelukkig had die auto wel de voorruitverwarming :D

NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | BMW i5 Touring | Volvo EX30 Plus SMSR

• koelkast
  • Niet online
Ophidian schreef op maandag 29 juni 2020 @ 15:40:
Alleen oppassen dat de sleutel niet klem zit in je broekzak. Ook al wel eens gehad dat ik in de winter 's ochtends bij de auto kwam, alle ramen open. Zat het ijs aan de binnenkant van de voorruit, gelukkig had die auto wel de voorruitverwarming :D
Yep, ook al zo'n handige optie bij Ford, ook al is handmatig krabben meestal sneller, ik gebruik het graag om alle resten en condens weg te halen....

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12-01 15:36
Sinds de occasion markt weer is aangetrokken heb ik het idee dat de occasion Fiesta's duurder zijn geworden.

Je zit al snel boven de € 9000,- voor een Fiesta uit 2014 :/

BlaBlaBla

• Hegeman
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 08:50

Hegeman

Weet van alles wat

koelkast schreef op maandag 29 juni 2020 @ 15:29:
[...]

Ik ben benieuwd, ik heb ook laatst de condensor van mijn c-max moeten laten vervangen omdat er een gat in zat. Zit ook zo vooraan dat ding :(
Mocht je iets tegenkomen, meld het dan, als je wilt...
Ik heb gisteren zelf de condensor vervangen van mijn Fiesta VI uit 2005.
Omdat ik hiervoor de bumper moest demonteren heb ik ook maar gelijk een soort van mesh geplaatst.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LaO5u8PxCVdZ9MiOPir1PRCqrbY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/s8qrlWsRnOPAiVS0PPM9Ntxh.jpg?f=fotoalbum_large

Deze heb ik op 6 plekken vast gezet met tiewraps. Heb nog even getwijfeld om kit of lijm te gebruiken maar ik voorspelde dat dat een gesmeer zou worden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7M7YlRK3_iouOtNwP0S1fv261r0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YUOQ498Ysr7tploOT3xzpp41.jpg?f=fotoalbum_large

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12:08
De focus heeft nu 2 hybride (1.0) benzine motoren, hierdoor ik in eerste instantie blij want auto was een paar k goedkoper. Zijn het handbakken...

Verder nu wel een virtual cockpit standaard op de titanium x!

• estorino
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 04-12-2025
Hallo! :)
Sinds twee weken heb ik een auto, mijn eerste. Heb al sinds mijn 19e mijn rijbewijs, maar altijd in de stad gewoond, fiets en OV gebruikt en naar studie en werk kunnen fietsen. Maar met een klein mannetje in huis, is er toch een auto gekomen!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fqGEXVs6VizQJMksqERJszOUtCo=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aQbElSZfAlwtsPCrFjIWDTv4.jpg?f=fotoalbum_medium

Ford Focus station, 1L ecoboost 125pk titanium. Uit januari 2014, 79K km's op de teller. Ik vind hem heerlijk rijden, maar heb dan ook weinig vergelijkingsmateriaal. :) En volautomatisch inparkeren, je denkt het is een gimmick: geweldig! _/-\o_
Het blauw vind ik erg mooi, hij ziet er strakker uit dat op bovenstaand plaatje, want voor aflevering heeft de dealer hem nog grondig laten wassen/polijsten/etc.

https://www.strava.com/athletes/10490675

• Franco10
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 05-01 13:52
stervis schreef op zondag 28 juni 2020 @ 13:41:
Wordt wel eens tijd dat Ford de kaarten weer een update geeft....

De bordenherkenning geeft nog steeds 130 aan waar je tegenwoordig nog maar 100 mag. En Joure heeft blijkbaar nog steeds een rotonde...
Dat mocht sowieso al wel een tijdje. De allerlaatste update had heel veel wijzigingen op wegen (die er al 6+ maanden zijn) niet meegenomen.

• Freelance
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11:25

Freelance

(..)

estorino schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 18:15:
Ford Focus station, 1L ecoboost 125pk titanium. Uit januari 2014, 79K km's op de teller.
...
En volautomatisch inparkeren, je denkt het is een gimmick: geweldig! _/-\o_
Mooie bak! Maar dat volautomatisch inparkeren vind ik nog steeds een gimmick. Het is langzaam, het parkeert nooit zo strak als hangmatig langs het trottoir bij fileparkeren. Achteruit nog nooit geprobeerd, maar sneller dan zelf doen zal het denk ik niet zijn?

"Sometimes I sits and thinks, and sometimes I just sits" - (W. the Poo)

• JohanKupers
  • Registratie: Juli 2018
  • Niet online

JohanKupers

Würüm? Dürüm!

Op https://www.ford.nl/onder...th-ondersteuning/update#/ staat er nu een navigatie update gereed voor mijn 2018 Fiesta van 16,6 GB. Binnenkort maar eens installeren als ik een langere rit maak.

⛔ Trackers of betalen ⛔

• Nullifiel
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:38

Nullifiel

╞═══════╡

Was vandaag lekker warm in mn 2019 Focus. 😖
Airco aan, blazen als een gek, maar geen airflow uit de roosters. Volgens mij is de luchtregelaar naar z’n grootje.

Er staat me ergens bij dat dit een vaker voorkomend euvel is bij de nwe focus. Komt dat iemand bekend voor?

Growing old is mandatory, growing up is optional.

• zion
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

zion

I GoT my I on U

(overleden)
Nullifiel schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 23:01:
Was vandaag lekker warm in mn 2019 Focus. 😖
Airco aan, blazen als een gek, maar geen airflow uit de roosters. Volgens mij is de luchtregelaar naar z’n grootje.

Er staat me ergens bij dat dit een vaker voorkomend euvel is bij de nwe focus. Komt dat iemand bekend voor?
Me niet afschieten als ik iets heel stoms zeg, maar als hij zoals jijzelf zegt "aan het blazen als een gek" is, dan moet je dus airflow hebben, anders kan hij ook niet "blazen", als hij in de motorbay al kapot/losgelaten is ervaar jij geen "blazen als een gek", als er vervolgens geen flow is uit de, naar ik aanneem, roosters richting de cabine (bestuurder/bijrijder), dan moet dat blazen toch komen vanaf de roosters naar je raam?
Dan staat je afstelling toch gewoon verkeerd, en op alleen maar raamventilatie (of, maar ik ga ervanuit dat je het hier dan niet post), je ventilatie dicht.... (op recirculatie zou hij ook blijven blazen als een gek, maaar dan zou je airflow hebben op je niet gespecificeerde roosters)
Nogmaals, een deductie, niet gestoeld op enige kennis van zaken, dus als ik onzin verkoop negeer me dan maar gewoon......
Nullifiel schreef op zondag 5 juli 2020 @ 17:28:
[...]
Je hebt niet iets heel stoms gezegd. Misschien was ik niet volledig genoeg :) Ik hoor het blazen als een gek, maar voel geen airflow uit de roosters. Het lijkt wel of de verdeler (geen idee wat de echte naam van het onderdeel is) alle kleppen dicht laat staan. Ook al selecteer ik elke mogelijke optie aan airflow, ik hoor en voel niets veranderen. :| Naja, morgen maar eens mee naar de garage. Lijkt me toch een garantiegeval.
Nou, dan gooi ik er nog maar eentje tegenaan, op zoek naar jouw luchtregelaar, kwam ik heel vaak tegen dat ongeveer jouw problemen ook kunnen duiden op een verstopt "cabin air filter", en dat is een rotklus in een Fiesta, dus als je nog (extended) service hebt zoals je indiceerd zou ik inderdaad hem lekker zsm naar een Dealer brengen..... Als ik nog achter je "luchtregelaar" kom dan update ik wel weer, maar ik denk dus dat je "cabine luchtfilter" bedoelt, want die schijnt nogal eens problemen te geven.....
https://www.yourmechanic....-failing-cabin-air-filter
Poor air flow

The most common symptom associated with a bad cabin air filter is poor air flow from the vehicle’s interior vents. An excessively contaminated cabin air filter will not be able to filter the incoming air as effectively as a clean filter would. As a result, this will cause restricted air flow for the AC system. Additionally, this will cause the vents to blow with noticeably less force, reducing the overall cooling capacity of the AC system, and will also place an additional strain on the AC blower motor.
estorino schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 18:15:
Hallo! :)
Sinds twee weken heb ik een auto, mijn eerste. Heb al sinds mijn 19e mijn rijbewijs, maar altijd in de stad gewoond, fiets en OV gebruikt en naar studie en werk kunnen fietsen. Maar met een klein mannetje in huis, is er toch een auto gekomen!
Hmm, maar dan kan je nu ook wel 89 zijn :P
[Afbeelding]

Ford Focus station, 1L ecoboost 125pk titanium. Uit januari 2014, 79K km's op de teller. Ik vind hem heerlijk rijden, maar heb dan ook weinig vergelijkingsmateriaal. :)
Mooie bak hoor, zeker als eerste auto doe je het dan niet verkeerd.
En volautomatisch inparkeren, je denkt het is een gimmick: geweldig! _/-\o_
Zoals hierboven ook al gezegd, dat hangt van het aantal keren dat je zelf ingeparkeerd hebt, ik ben het deels met je eens, als je onervaren of onzeker over inparkeren bent lijkt het me een supertool, maar ik denk dat des te vaker je het zelf doet, des te minder je het je auto zelf volautomatisch laat doen.

[ Voor 62% gewijzigd door zion op 05-07-2020 17:45 ]

10-08-1999 - 10-08-2022, 23 jaar zion @ Tweakers.net
systeem

• estorino
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 04-12-2025
zion schreef op zondag 5 juli 2020 @ 15:38:
[...]
Hmm, maar dan kan je nu ook wel 89 zijn :P
[...]
Mooie bak hoor, zeker als eerste auto doe je het dan niet verkeerd.
[...]
Zoals hierboven ook al gezegd, dat hangt van het aantal keren dat je zelf ingeparkeerd hebt, ik ben het deels met je eens, als je onervaren of onzeker over inparkeren bent lijkt het me een supertool, maar ik denk dat des te vaker je het zelf doet, des te minder je het je auto zelf volautomatisch laat doen.
Haha, 41...
In ben inderdaad onzeker over inparkeren, omdat ik de dimensies van de auto vaak niet doorheb; hoeveel ruimte heb ik achter- en rechts nou eigenlijk? Natuurlijk, oefening baart kunst, maar van de 3x dat ik het bij mij in de straat heb gebruikt, weet ik zeker dat je wel heeeel goed moet zijn als het zo strak kunt! Alle keren vlot, kaarsrecht en 2cm tussen de wielen en de stoeprand... Wat @Freelance zegt herken ik (met mijn beperkte ervaring) niet.

[ Voor 3% gewijzigd door estorino op 05-07-2020 16:36 ]

https://www.strava.com/athletes/10490675

• MaSw85
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13-01 21:29
Franco10 schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 13:41:
[...]

Dat mocht sowieso al wel een tijdje. De allerlaatste update had heel veel wijzigingen op wegen (die er al 6+ maanden zijn) niet meegenomen.
Er zijn legio opties op internet te vinden hoe je zelf de boel kunt updaten, bijvoorbeeld met Cyanlabs.

Komoot

• zion
  • Niet online

zion

I GoT my I on U

(overleden)
estorino schreef op zondag 5 juli 2020 @ 16:32:
[...]

Haha, 41...
In ben inderdaad onzeker over inparkeren, omdat ik de dimensies van de auto vaak niet doorheb; hoeveel ruimte heb ik achter- en rechts nou eigenlijk? Natuurlijk, oefening baart kunst, maar van de 3x dat ik het bij mij in de straat heb gebruikt, weet ik zeker dat je wel heeeel goed moet zijn als het zo strak kunt! Alle keren vlot, kaarsrecht en 2cm tussen de wielen en de stoeprand... Wat @Freelance zegt herken ik (met mijn beperkte ervaring) niet.
Toch adviseer ik je om alle keren dat je ruimte genoeg hebt en je het "wel aandurft" om het gewoon zelf te doen, ook handig als je een keer iemands auto moet lenen of een leenauto meekrijgt die het niet heeft.
Laat de keren dat je het niet zelf aandurft lekker door de auto doen, maar je zal zien dat naarmate je het vaker zelf doet, de keren dat je het niet zelf aandurft snel afnemen, en je net zo strak en recht in kan parkeren als je auto. :Y

systeem

• Nullifiel

Nullifiel

╞═══════╡

zion schreef op zondag 5 juli 2020 @ 15:38:
[...]
Me niet afschieten als ik iets heel stoms zeg, maar als hij zoals jijzelf zegt "aan het blazen als een gek" is, dan moet je dus airflow hebben, anders kan hij ook niet "blazen", als hij in de motorbay al kapot/losgelaten is ervaar jij geen "blazen als een gek", als er vervolgens geen flow is uit de, naar ik aanneem, roosters richting de cabine (bestuurder/bijrijder), dan moet dat blazen toch komen vanaf de roosters naar je raam?
Dan staat je afstelling toch gewoon verkeerd, en op alleen maar raamventilatie (of, maar ik ga ervanuit dat je het hier dan niet post), je ventilatie dicht.... (op recirculatie zou hij ook blijven blazen als een gek, maaar dan zou je airflow hebben op je niet gespecificeerde roosters)
Nogmaals, een deductie, niet gestoeld op enige kennis van zaken, dus als ik onzin verkoop negeer me dan maar gewoon......
Je hebt niet iets heel stoms gezegd. Misschien was ik niet volledig genoeg :) Ik hoor het blazen als een gek, maar voel geen airflow uit de roosters. Het lijkt wel of de verdeler (geen idee wat de echte naam van het onderdeel is) alle kleppen dicht laat staan. Ook al selecteer ik elke mogelijke optie aan airflow, ik hoor en voel niets veranderen. :| Naja, morgen maar eens mee naar de garage. Lijkt me toch een garantiegeval.

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05-2025
Freelance schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 14:33:
[...]

Mooie bak! Maar dat volautomatisch inparkeren vind ik nog steeds een gimmick. Het is langzaam, het parkeert nooit zo strak als hangmatig langs het trottoir bij fileparkeren. Achteruit nog nooit geprobeerd, maar sneller dan zelf doen zal het denk ik niet zijn?
Volautomatisch inparkeren lijkt me fantastisch als ik uit kan stappen, en het ding zelf een plekje zoekt.
Als ik er in moet blijven zitten parkeer ik zelf wel.

• Franco10
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 05-01 13:52
Waus26 schreef op zondag 5 juli 2020 @ 16:37:
[...]

Er zijn legio opties op internet te vinden hoe je zelf de boel kunt updaten, bijvoorbeeld met Cyanlabs.
Een auto die in 2019 nieuw geleverd is moet dat soort dingen toch strakker regelen hoop ik dan dat ik zelf moet beunen om een goeie kaart te hebben.

• MaSw85
Franco10 schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 15:00:
[...]

Een auto die in 2019 nieuw geleverd is moet dat soort dingen toch strakker regelen hoop ik dan dat ik zelf moet beunen om een goeie kaart te hebben.
Tja, een fabrikant is weer afhankelijk van 1. de leverancier van het systeem (Sync bij Ford schijnt gemaakt te worden door Blackberry) en 2. van de leverancier van het kaartmateriaal. Dan moet dat ook nog werken met elkaar en de verschillende versies van elkaar. Daarnaast hanteert Ford de "If it ain't broken, don't fix it" methode. Het is kostentechnisch voor hun veel interessanter om alleen de zelf beschikbaar gestelde kaarten en software te servicen. Er zijn dus wel mogelijkheden, maar niet via Ford.

In het algemeen mag je op een recent geproduceerde auto minimaal Android Auto en Apple Carplay verwachten. Ik heb zelf een Focus uit 2020 met de F8 kaarten. Ik gebruik nooit de ingebouwde navigatie. Met Carplay en Google Maps, Flitsmeister of Apple Maps weet ik gewoon dat het altijd up to date is en het werkt voor mijn gevoel ook nog eens beter.

Komoot

• pjottum
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10:06

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

Waus26 schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 15:14:
[...]

Tja, een fabrikant is weer afhankelijk van 1. de leverancier van het systeem (Sync bij Ford schijnt gemaakt te worden door Blackberry) en 2. van de leverancier van het kaartmateriaal. Dan moet dat ook nog werken met elkaar en de verschillende versies van elkaar. Daarnaast hanteert Ford de "If it ain't broken, don't fix it" methode. Het is kostentechnisch voor hun veel interessanter om alleen de zelf beschikbaar gestelde kaarten en software te servicen. Er zijn dus wel mogelijkheden, maar niet via Ford.

In het algemeen mag je op een recent geproduceerde auto minimaal Android Auto en Apple Carplay verwachten. Ik heb zelf een Focus uit 2020 met de F8 kaarten. Ik gebruik nooit de ingebouwde navigatie. Met Carplay en Google Maps, Flitsmeister of Apple Maps weet ik gewoon dat het altijd up to date is en het werkt voor mijn gevoel ook nog eens beter.
Enige wat ik dus vervelend vind is dat ik niet het homescherm heb zoals dat in het systeem van Ford zit; waar je een overzicht van je route en je muziek hebt. Nu is het het 1 of het anders. In het Ford scherm kan ik dus tijdens navi zien waar ik naar luister (want popquizzen enzo) en in Apple Carplay of Android Auto kan dat dus niet. :/

ping 127.212.23.124

• MaSw85
pjottum schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 16:11:
[...]

Enige wat ik dus vervelend vind is dat ik niet het homescherm heb zoals dat in het systeem van Ford zit; waar je een overzicht van je route en je muziek hebt. Nu is het het 1 of het anders. In het Ford scherm kan ik dus tijdens navi zien waar ik naar luister (want popquizzen enzo) en in Apple Carplay of Android Auto kan dat dus niet. :/
Dat is inderdaad vervelend. Ik snap dan ook niet dat autofabrikanten nog steeds zoveel investeren in hun infotainment. Steek dat geld liever in andere ontwikkelingen en laat de bedrijven die er goed in zijn, dat stuk ontwikkelen. Dus biedt gewoon beperkt de functionaliteiten aan en zorg dat je via Android of iOS een betere koppeling krijgt met je auto zodat je alles vanuit Android Auto of Carplay kan aanpassen, besturen op afstand etc. etc. Ik denk dat we daar in de toekomst wel naar toe gaan, maar voor nu nog toekomstmuziek.

Komoot

• Kalevandaal
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09-01 16:08
pjottum schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 16:11:
[...]

Heb een FoFo2019 met apple car play aan kan ik tussen mijn klokken zien wat er afspeelt terwijl de navi aanstaat in de middenconsole (ervaring met popquiz ;) )

• stijn014
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 13-01 14:07
IK mis in android auto eigenlijk de optie om de radio te bedienen. Stel je podcast is afgelopen en je wil naar de radio dan moet dat zo omslachtig. Ik heb ook wel tune in radio op android maar dan ben ik weer data aan het gebruiken (en reclame ertussen) terwijl mijn DAB antenne dit evengoed zou kunnen.

• jongetje
stijn014 schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 09:04:
IK mis in android auto eigenlijk de optie om de radio te bedienen. Stel je podcast is afgelopen en je wil naar de radio dan moet dat zo omslachtig. Ik heb ook wel tune in radio op android maar dan ben ik weer data aan het gebruiken (en reclame ertussen) terwijl mijn DAB antenne dit evengoed zou kunnen.
Met AndroidAuto bedien je eigenlijk je telefoon. Aangezien je telefoon niet weer zaken op je radio kan bedienen. Nu ken ik het Ford systeem niet, maar bij VAG kun je gewoon op de knop radio drukken en dan heb je radio. Moet je daarna indien nodig wel even terug naar AndroidAuto voor het navigatie scherm.

• JohanKupers
  • Niet online

JohanKupers

Würüm? Dürüm!

jongetje schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 09:14:
[...]

Met AndroidAuto bedien je eigenlijk je telefoon. Aangezien je telefoon niet weer zaken op je radio kan bedienen. Nu ken ik het Ford systeem niet, maar bij VAG kun je gewoon op de knop radio drukken en dan heb je radio. Moet je daarna indien nodig wel even terug naar AndroidAuto voor het navigatie scherm.
Bij Ford moet je dan op het scherm Android auto sluiten om terug te gaan naar het Ford systeem. Daar kun je dan weer de audio omzetten naar de radio en dan kun je weer schakelen naar Android auto voor bijvoorbeeld de navigatie. Zoals @stijn014 al meldt, dat is wat omslachtig.

⛔ Trackers of betalen ⛔

• MaSw85
JohanKupers schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 09:34:
[...]

Bij Ford moet je dan op het scherm Android auto sluiten om terug te gaan naar het Ford systeem. Daar kun je dan weer de audio omzetten naar de radio en dan kun je weer schakelen naar Android auto voor bijvoorbeeld de navigatie. Zoals @stijn014 al meldt, dat is wat omslachtig.
Bij Carplay staat er in het app overzicht een Sync knop. Die zorgt ervoor dat je weer in Ford Sync komt. Das dus slechts twee keer tikken, dat vind ik acceptabel. Daarnaast wissel ik over het algemeen niet van radiozender tijdens het rijden, heb eigenlijk altijd dezelfde aan staan.

Komoot

• OmeJoyo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 13-01 16:58

OmeJoyo

This is me

Je kunt je radio ook gewoon kiezen via de knoppen op je stuur in je dashboard, hoef je Android auto niet voor te verlaten.

Maar ik zou niet eens weten of mijn radio het echt doet, het is altijd Spotify haha.

Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity

• MoldyInko
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 20-03-2021
Heeft iemand met 1.0 motoren moeite om vloeiend te schakelen?
Zonder dat de auto gaat jerken of een bonkje geeft.

Hoe leg je dit iemand uit dat een 1.0 motor anders rijdt dan een met een 1.4. Uit de eerste versnelling rijden is sowieso een kunst wat je met dit soort type motoren moet leren. :+

Hoe doen jullie dit?

• imeR
  • Registratie: Mei 2011
MoldyInko schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 12:38:
Heeft iemand met 1.0 motoren moeite om vloeiend te schakelen?
Zonder dat de auto gaat jerken of een bonkje geeft.

Hoe leg je dit iemand uit dat een 1.0 motor anders rijdt dan een met een 1.4. Uit de eerste versnelling rijden is sowieso een kunst wat je met dit soort type motoren moet leren. :+

Hoe doen jullie dit?
Schakelen naar 2 en 3 ging bij mij in eerste instantie ook met een bonkje. Wat meer gas bijgeven tijdens het aangrijpen van de koppeling helpt :)

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:43
Zijn we net met "het nieuwe rijden" af van "hoog in de toeren blijven", komen die mini-blockjes uit :+

Sometimes you need to plan for coincidence

• MoldyInko
imeR schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 13:53:
[...]

Schakelen naar 2 en 3 ging bij mij in eerste instantie ook met een bonkje. Wat meer gas bijgeven tijdens het aangrijpen van de koppeling helpt :)
Even een update op mijn post.

Ik heb de beste man gezegd dat hij aan de schakel suggesties moest houden en het werkte. Zo vloeiend als het maar kan... :D Je rijdt wel als een slak weg (sommige mensen skippen zelfs hierom versnellingen) maar het gaat soepel en dat is het belangrijkste. Snel op schakelen komt later wel.

De eerste versnelling weg rijden blijft een kunst maar zelfs ik heb hier soms last van dat je de koppeling soms te vroeg of te laat op laat komen wat bonkjes kan geven.

• matthewk
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 08-01 10:50

matthewk

Ubernoob

De bronco aankondiging gisteren gezien, inc de video van tfl YouTube: Game Changer! Here's How the 2021 Ford Bronco Stacks Up Against The ...

WAT EEN AUTO, ik kwam bijna klaar van de 2 deurs. Ik zeg al tijden dat mijn volgende auto een wrangler wordt, maar de Bronco is unieker en ziet er (vind ik) veel beter uit aan de binnenkant. De keuze zal dus snel gemaakt zijn.

Hopelijk doet Europa niet te lastig, en komt ie hier. Body on frame, crawler gear in de manual en 10-speed automatic. Er komt geen v8, enkel een I4 en V6 beiden met turbo's, dus milieutechnisch zou het wel moeten kunnen met Ford's hybride wagenpark. Het zou erg jammer zijn moesten milieukneuzen in Brussel hier een stokje voor steken.

Afbeeldingslocatie: https://www.indiacarnews.com/wp-content/uploads/2020/07/Ford-Bronco-2-Door-Launch.jpg

Consultant - Autogek

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Nu online

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

matthewk schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 13:48:
De bronco aankondiging gisteren gezien, inc de video van tfl YouTube: Game Changer! Here's How the 2021 Ford Bronco Stacks Up Against The ...

WAT EEN AUTO, ik kwam bijna klaar van de 2 deurs. Ik zeg al tijden dat mijn volgende auto een wrangler wordt, maar de Bronco is unieker en ziet er (vind ik) veel beter uit aan de binnenkant. De keuze zal dus snel gemaakt zijn.

Hopelijk doet Europa niet te lastig, en komt ie hier. Body on frame, crawler gear in de manual en 10-speed automatic. Er komt geen v8, enkel een I4 en V6 beiden met turbo's, dus milieutechnisch zou het wel moeten kunnen met Ford's hybride wagenpark. Het zou erg jammer zijn moesten milieukneuzen in Brussel hier een stokje voor steken.

[Afbeelding]
Ik denk eerder aan de voetgangerveiligheid dan aan het milieu :+ Of andere veiligheid bij dat ding voor hoever dit veilig is.

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

• matthewk

matthewk

Ubernoob

Touchdomex schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 13:51:
[...]

Ik denk eerder aan de voetgangerveiligheid dan aan het milieu :+ Of andere veiligheid bij dat ding voor hoever dit veilig is.
Het zal niet onveiliger zijn dan een range rover sport, alleen is de range rover echt een vanity dingetje en is de bronco naast puur rijplezier ook gewoon nuttig om te gaan jagen en in de bouw.

Kan trouwens nergens vinden hoeveel ie kan trekken. Hoeft niet even veel als een Ram te kunnen trekken, maar hopelijk toch makkelijk een tonnetje of 3,5.

Consultant - Autogek

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Nu online

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

matthewk schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 14:03:
[...]

Het zal niet onveiliger zijn dan een range rover sport, alleen is de range rover echt een vanity dingetje en is de bronco naast puur rijplezier ook gewoon nuttig om te gaan jagen en in de bouw.

Kan trouwens nergens vinden hoeveel ie kan trekken. Hoeft niet even veel als een Ram te kunnen trekken, maar hopelijk toch makkelijk een tonnetje of 3,5.
Mag toch hopen dat niet alles wordt geleverd als 4-deurs en op grijs kenteken met lpg :/ Dat zou ik wel erg zonde vinden.

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

• matthewk

matthewk

Ubernoob

Touchdomex schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 14:24:
[...]

Mag toch hopen dat niet alles wordt geleverd als 4-deurs en op grijs kenteken met lpg :/ Dat zou ik wel erg zonde vinden.
Ik weet niet of ik hem op grijs kenteken ga zetten, maar het wordt sowieso de 2d en gewoon een olieslurpertje. LPG is voor bouwbedrijven / landbouwers / bosbouwers / zzp'ers, het belastingsvoordeel voor particulieren die zo'n dikkerd op LPG zetten mag wel stoppen.

[ Voor 3% gewijzigd door matthewk op 14-07-2020 14:29 ]

Consultant - Autogek

• MoldyInko
Heeft iemand al boetes gehad? :+

Wat is 100 km/h op de snelwegen waardeloos.

• JohanKupers
  • Niet online

JohanKupers

Würüm? Dürüm!

MoldyInko schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 07:11:

Voordeel is, je komt nu wel heel ver op een tank benzine. :P

⛔ Trackers of betalen ⛔

• jongetje

Ervaringen met 100 km/uur op de snelweg

• MoldyInko
Heb ik al in gereageerd. Was nieuwsgierig of de snelle rijders onder ons al boetes hebben ontvangen. Haha.

Edit: Topic is inmiddels al op slot.

[ Voor 6% gewijzigd door MoldyInko op 17-07-2020 07:49 ]

• Tankiej
  • Laatst online: 12:17
matthewk schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 14:03:
[...]

Toffe bak, die nieuwe Bronco :D

In de specs op de Ford USA site staat 'maximum towing capacity 3500'. Er staat alleen niet of dat in kilo's is, lbs, stone, of wat voor andere rare meeteenheid ze daar nog meer hebben.

• matthewk

matthewk

Ubernoob

Tankiej schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 09:33:
[...]

Toffe bak, die nieuwe Bronco :D

In de specs op de Ford USA site staat 'maximum towing capacity 3500'. Er staat alleen niet of dat in kilo's is, lbs, stone, of wat voor andere rare meeteenheid ze daar nog meer hebben.
Dat zou 1600 kg zijn, is wat weinig naar mijn mening. Zal wel voor de sport zijn, kan me niet voorstellen dat iemaar 1600kg mag trekken.

Hoop zo hard dat ie naar europa kom, al gemaild naar ford dealer in de buurt en ford europa. Aanbod komt er sowieso als de vraag er is (en de milieudeusjes niet te veel roet in het eten gooien).

Consultant - Autogek

• Tankiej
  • Laatst online: 12:17
matthewk schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 10:16:
[...]

Dat zou 1600 kg zijn, is wat weinig naar mijn mening. Zal wel voor de sport zijn, kan me niet voorstellen dat iemaar 1600kg mag trekken.

Hoop zo hard dat ie naar europa kom, al gemaild naar ford dealer in de buurt en ford europa. Aanbod komt er sowieso als de vraag er is (en de milieudeusjes niet te veel roet in het eten gooien).
Bij de sport staat 'Maximum Towing Capacity 2,200 lbs. for Badlands model with available Class II Trailer Tow Package'. Dus ik denk dat die 3500 voor de 'gewone' is. Maar als dat lbs, dan is het maar 1600kg inderdaad, dat klinkt wel als erg weinig voor zo'n auto..

• Hegeman

Hegeman

Weet van alles wat

Zijn er hier nog mensen die een Ford Fiesta MK.6 die last hebben van inhouden/bokken van de motor in lage toerentallen? Dit betreft een hele korte periode (denk ontbranding van cilinder die mist).

Kijk zelf met een schuin oog naar de bobine ivm ophouden ontsteking, verder geen rook te zien bij een bok.
Vorige jaar bougies vervangen maar daar waren ook geen gekken afwijkingen te zien.

Voor de volledigheid:
Ford Fiesta 1.4 16v uit 2005 (mk6)
195k gelopen.

Verwijderd

Hegeman schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 14:18:
Zijn er hier nog mensen die een Ford Fiesta MK.6 die last hebben van inhouden/bokken van de motor in lage toerentallen? Dit betreft een hele korte periode (denk ontbranding van cilinder die mist).

Kijk zelf met een schuin oog naar de bobine ivm ophouden ontsteking, verder geen rook te zien bij een bok.
Vorige jaar bougies vervangen maar daar waren ook geen gekken afwijkingen te zien.

Voor de volledigheid:
Ford Fiesta 1.4 16v uit 2005 (mk6)
195k gelopen.
Geen foutcodes? Dat zou met een misfire wel de bedoeling moeten zijn.

• Hegeman

Hegeman

Weet van alles wat

Verwijderd schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 14:23:
[...]

Gistermiddag de auto uitgelezen en geen codes gevonden. Wel de vraag gekregen of ik altijd e10 tankte, ze hadden al meer auto's gehad die daarmee problemen hebben. Verstuivers die versmeerd raken, heb daar nu zo'n busje voor in de tank gegooid, heb er een hard hoofd in dat het werkt maar we gaan het meemaken.

Bougies trouwens vorig jaar zomer vervangen, nu 20/25k mee gereden

• MoldyInko
Hegeman schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 07:48:
[...]

Gistermiddag de auto uitgelezen en geen codes gevonden. Wel de vraag gekregen of ik altijd e10 tankte, ze hadden al meer auto's gehad die daarmee problemen hebben. Verstuivers die versmeerd raken, heb daar nu zo'n busje voor in de tank gegooid, heb er een hard hoofd in dat het werkt maar we gaan het meemaken.

Bougies trouwens vorig jaar zomer vervangen, nu 20/25k mee gereden
Het kan kloppen hoor. Met E10 stootte en bonkte mijn auto ook alle kanten op. Ik vond de motor ook onrustiger. Met E5 heb ik er bijna geen last meer van.

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13-01 22:53
Verwijderd schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 14:23:
[...]

Mwa, ook als het zeer kort is? Die misfire monitor gaat waarschijnlijk direct weer naar 0 na het event.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Verwijderd

Jim423 schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 14:31:
[...]

Mwa, ook als het zeer kort is? Die misfire monitor gaat waarschijnlijk direct weer naar 0 na het event.
Een misfire hoort altijd een OBD code te geven, ook al gaat hij daarna weer naar 0

• Quark2
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 22-07-2025
matthewk schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 13:48:

[Afbeelding]
Ik ben een enorme Landrover fan en heb een 41 jaar oude series 3 v8 op LPG. Duurzaamheid kan ook zijn lang doen met dingen en er zuinig op zijn. En als dagelijkse auto heb ik een Polestar 2 besteld dus qua duurzaamheid zit het wel goed, maar dat terzijde: wat een WAANZINNIG gave bak is dit geworden! Zeker de driedeurs met die half open deuren is echt waanzinnig.
Ik hoop echt dat hij naar NL komt danwel dat iemand hem zsm grijs gaat importeren.

P2 Moon non PP Android 10 P2108.3 | 1979 Landrover series III 'Stage One' V8 | Duurzaamheid is ook lang met dingen doen

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:07
Phantasmagoria schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 08:38:
Afgelopen februari mijn Focus RS mk2 ingeruild voor een mk3. Was op zich zeer tevreden met mijn auto maar de wagen had kostbaar onderhoud nodig (koppeling en distributie). Dus het was een keus: of nog minstens een jaar of 2 in auto blijven rijden of een andere kopen. Ik keek daarnaast al 10 jaar tegen hetzelfde dashboard aan (Focus 1.6, Focus ST, Focus RS) en wilde voor het dagelijks forenzen dus wat anders, meer van deze tijd, met bijbehorende gadgets en ook comfort. Ik kon voor de oude RS bijna 50% van de nieuw-waarde als inruil krijgen, geen slechte deal lijkt me. De mk2 staat nog te koop in Harderwijk.

Sinds februari heb ik pas 1100 km met de mk3 gereden...maar de wagen bevalt heel goed. Er zitten exact dezelfde stoelen in, de recaro kuipen, en daar kan ik uren probleemloos in zitten. Spijkerharde zetels, maar zeer comfortabel en uitgelezen voor mijn rug blijkbaar.
We hebben een getunede RS MK3 in de familie, wat een vermogen heeft dat ding zeg niet normaal.
Het geluid (uit de bijbehorende uitlaat) is alleen een beetje 'to much' en ik zou werkelijk waar gek worden van dat pop-bang gedoen iedere keer als je schakeld.

Stiekum ben ik nu aan het kijken voor een recente ST3 Hatchback aangezien ik in m'n huidige turbo-loze 4in lijn echt het koppel mis (zelfs vergeleken met een 1.0 ecoboost 100 Fiesta)

• Phantasmagoria
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 09-04-2024
SniperGuy schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 08:33:
[...]

We hebben een getunede RS MK3 in de familie, wat een vermogen heeft dat ding zeg niet normaal.
Het geluid (uit de bijbehorende uitlaat) is alleen een beetje 'to much' en ik zou werkelijk waar gek worden van dat pop-bang gedoen iedere keer als je schakeld.

Stiekum ben ik nu aan het kijken voor een recente ST3 Hatchback aangezien ik in m'n huidige turbo-loze 4in lijn echt het koppel mis (zelfs vergeleken met een 1.0 ecoboost 100 Fiesta)
Die pops hoeven voor mij ook niet zo, vooral omdat het zo kunstmatig is (in de RS mk2 klonk dat uiteraard veel beter). In normal mode heb je (tenminste als ie niet getuned is) nauwelijks pops.

• SniperGuy
Normal mode, met stuur en dif van de sport en demping van normal zou ideaal zijn maar zover customizen gaat volgens mij niet :)
Zonde dat het blok van de MK3 toch een beetje gevoelig is voor kapotte koppakking.

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08:40

Ja maar niet met Focus. Met die 125 paardjes duurt het sowieso eeuwen voordat je op de 100 zit.
Met de motor wel de eerste bekeuring binnen :(

• SniperGuy
InZane schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 09:06:
[...]

Ja maar niet met Focus. Met die 125 paardjes duurt het sowieso eeuwen voordat je op de 100 zit.
*klop-op-hout*
Een Focus 125 is geen partij voor een sterke Fiesta 100. (...een Fiesta ST 182 ook niet voor een HondaE tot de 100kmh :> )
Sterk omdat (vergeleken tijdens de verschillende proefritten) onze Fiesta sneller leek dan de overige Fiesta's.
Wellicht heeft de vorige eigenaar hem stiekem getuned? Hij komt wel bij een dealer vandaan incl. garantie en complete onderhoudshistory etc.
Ik wil hem ooit een keer op de Dyno zetten om te kijken of ons gevoel klopt...

[ Voor 4% gewijzigd door SniperGuy op 22-07-2020 13:11 ]

• djidee
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13-01 21:07

djidee

Mr. Slungel

InZane schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 09:06:
[...]

Perspectief, kom uit de Mondeo 115pk diesel :+
Overigens, met die bak wel mijn 2e buiten Mulder boete gescoord (110 @70 , stukje Ring Groningen (snelweg uitstraling) vanaf Julianaplein ri Drachten zaterdagnacht om half 1 met een laserende motormuis)... Bleef wel bij een transactievoorstel gelukkig, was wel binnen 2 jaar na de 1e T (140@100 N31 Leeuwarden - Drachten), toenertijd nog met de V40 (eigenlijk ook een Focus)

Naast nog een prijzige staandehouding met +31 op snelweg door een VROS), dus 0-100 zegt helaas weinig over fors te hard tuffen...

Met de Focus nog geen boetes gescoord... Of hij sneller is dan de 100pk Fiesta van ega, ik twijfel, maar dat is ook nog 1 met een 5 bak... Op papier zou de Focus het moeten winnen: https://www.autoweek.nl/c...a.php?id1=70507&id2=94273

"Mekker, blaat"

• SniperGuy
Oeps, Focus gekocht :P
ST-Line Limited Edition 8)

Dit zal wat vaker hier te vinden zijn. Eerste mods die ik ga doen:
stop/start systeem uitschakelen via Forscan

[ Voor 76% gewijzigd door SniperGuy op 26-07-2020 12:38 ]

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 09:27

Pixeltje

Woo-woohoo!

SniperGuy schreef op zondag 26 juli 2020 @ 12:37:
Oeps, Focus gekocht :P
ST-Line Limited Edition 8)
[...]
Dit zal wat vaker hier te vinden zijn. Eerste mods die ik ga doen:
stop/start systeem uitschakelen via Forscan
Hmm, kan dat? Interessant..

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

• SniperGuy
Pixeltje schreef op zondag 26 juli 2020 @ 13:31:
[...]

Hmm, kan dat? Interessant..
Ja dat kan, heb ik bij de Fiesta van m'n vrouw ook gedaan :)

• djidee

djidee

Mr. Slungel

djidee schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 13:34:
[...]
Met de Focus nog geen boetes gescoord...
4 dagen later :X

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WY0EtLNi7Kpv28v-ZeMFxTdgXq8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/DhKabmtI2nCMpmOU4Q6bx1Bs.jpg?f=user_large

134@100 (normaal 120) op een vrij lege A28 net boven Zwolle

"Mekker, blaat"

• zion
  • Niet online

zion

I GoT my I on U

(overleden)
djidee schreef op zondag 26 juli 2020 @ 20:44:
[...]

4 dagen later :X

[Afbeelding]

134@100 (normaal 120) op een vrij lege A28 net boven Zwolle
Dat wordt een dure dan :X
Maar is idd lastig hoor, die 100 met tegenwoordige auto's, even niet opletten en je gaat snel véél te hard,
JohanKupers schreef op zondag 26 juli 2020 @ 21:00:
Daarom gewoon de (A)CC instellen op 105 km/u, heb je er geen last van. :p
Tja, in mijn geval is de (snel)weg nooit mijn gevarenzone, maar na een stoplicht/invoegstrook/inhaalactie, mijn CC staat altijd keurig binnen de marge, maar juist die momenten dat je even van de CC af moet/bent, dán rij ik nog wel eens véél te hard (bewust of onbewust).

[ Voor 29% gewijzigd door zion op 27-07-2020 15:16 ]

systeem

• JohanKupers
  • Niet online

JohanKupers

Würüm? Dürüm!

Daarom gewoon de (A)CC instellen op 105 km/u, heb je er geen last van. :p

⛔ Trackers of betalen ⛔

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:43
110 kan ook, is 106 op de GPS en dus onder de 107 flitsgrens :+

Sometimes you need to plan for coincidence

• djidee

djidee

Mr. Slungel

En met de laser kom je met 120 ook nog wel weg... 130+ is een excess, en de cc stond aan....

Op 135, das 134 echte km's (waze gps geeft ook nauwelijks afwijking tov de teller) en 129 gecorrigeerd. Das 200+ euro...

Heel bewust, lage pakkans, (was ruim 3 jaar geleden de laatste prent, met normaliter 45k per jaar), al rijdt ik al veel rustiger sinds het 100 regime (rijbewijs is me heel lief)...

En rij je daarna met 110 verder naar het noorden (op een lege A32 tussen Steenwijk en Wolvega), loopt ega naast me alweer te mopperen, dit is wel heel traag he... Yup...

"Mekker, blaat"

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 01-12-2025
Wat dat betreft vind ik ACC echt een uitvinding.. met mn vorige auto (handbak) reed ik veel op de begrenzer en dat werkte opzich wel OK, maar toch ga je je irriteren aan wegen met een lage snelheidslimiet of auto's die 99 rijden waar je 100 mag. De ACC neemt dat stukje weg tussen snelheidswaarneming en hoeveel gas je moet geven waardoor ik veel relaxter rij. Oh, iemand rijd 96 op de rechterbaan.. nou prima, de ACC regelt het wel.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

• QuZyX
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 12-01 14:11
Hallo iedereen, even wat advies nodig ivm. de Ford Focus (clipper) - diesel reeks...

De gewone Ford Focus (120pk) ST-line tegenover de Ford Focus ST3 (190pk)... Zou wel de "break" editie willen (clipper bij Ford) Is dit het prijsverschil waard ? Op gebied van auto's heb ik een beperkte kennis... dus had graag eens het advies gekregen van jullie, hoe jullie dit zien en met welke factoren ik beste rekening hou.. Ben nieuw in het auto forum dus als ik wat meer informatie moet geven, vraag me gerust!

Dank voor jullie advies/begrip! :)

• redwing
  • Nu online
Hmmbob schreef op zondag 26 juli 2020 @ 21:31:
110 kan ook, is 106 op de GPS en dus onder de 107 flitsgrens :+
Als ik de mijne op 110 zet is dat 109/110 GPS en krijg ik alsnog een boete. Erg irritant dat iedereen harder mag (op de teller) dan ik .... :+

[removed]

• zion
  • Niet online

zion

I GoT my I on U

(overleden)
QuZyX schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 15:36:
Hallo iedereen, even wat advies nodig ivm. de Ford Focus (clipper) - diesel reeks...

De gewone Ford Focus (120pk) ST-line tegenover de Ford Focus ST3 (190pk)... Zou wel de "break" editie willen (clipper bij Ford) Is dit het prijsverschil waard ? Op gebied van auto's heb ik een beperkte kennis... dus had graag eens het advies gekregen van jullie, hoe jullie dit zien en met welke factoren ik beste rekening hou.. Ben nieuw in het auto forum dus als ik wat meer informatie moet geven, vraag me gerust!

Dank voor jullie advies/begrip! :)
Die vraag kan je alleen zelf beantwoorden, ik kan wel een paar vragen stellen die de keuze zouden moeten vergemakkelijken:
1. Hou je van autorijden?
2. Kriijg je een grijns op je gezicht als je zo snel mogelijk over een rotonde gaat?
3. Wil je altijd dat je op snelheid bent, ook als je maar een korte invoegstrook hebt?
4. Irriteer je je als iemand met 80 invoegt waar je 100 mag?
5. Wil je vóór iemand invoegen als je op een 2-baans stoplicht staat te wachten, die versmalt naar 1-baans?

Als je op 3 of meer "JA" hebt geantwoord, dan ja, het is het verschil in prijs waard.
Als je op 2 of meer "Mwah, maakt me niet echt uit" hebt geantwoord, dan waarschijnlijk niet.
Als je op 3 of meer "NEE" hebt geantwoord, dan zeker niet.

Overigens is het verschil tussen een ST-Line en een echte ST wel iets meer dan alleen maar vermogen hé, je krijgt een betere koppeling, een beter onderstel, (meestal) betere stoelen, in andere woorden, een échte ST is met liefde gefabriceerd, met het beste wat de fabrikant te bieden heeft, een ST-Line is gewoon een Ford met wat cosmetica er tegenaan gegooid....

Ford Fiesta ST2-182 eigenaar
redwing schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 15:47:
Als ik de mijne op 110 zet is dat 109/110 GPS en krijg ik alsnog een boete. Erg irritant dat iedereen harder mag (op de teller) dan ik .... :+
Nee hoor, met mijn nieuwe velgen (225/35R18) is 110 op de teller ~111 op de GPS bij mij, ik mag dus nog langzamer op de teller dan jij :+

[ Voor 9% gewijzigd door zion op 29-07-2020 17:10 ]

systeem

• redwing
  • Nu online
zion schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 17:00:
[...]
Nee hoor, met mijn nieuwe velgen (225/35R18) is 110 op de teller ~111 op de GPS bij mij, ik mag dus nog langzamer op de teller dan jij :+
Fijn om te horen dat er medelotgenoten zijn!

Ik moet trouwens over de Focus wel zeggen dat wat wegligging betreft je met een ST-line ook al iedereen zoek rijdt. Dat is bij een ST natuurlijk nog net wat beter, maar zelfs een standaard Focus heeft al een zeer bovengemiddelde wegligging. Voor de rest ben ik het helemaal eens, een ST is het waard als je echt van auto's en autorijden houdt. Zo niet is het het extra geld niet echt waard.

[removed]

• QuZyX
@zion & @redwing - Dank je wel voor de tips en de feedback!

Momenteel rij ik met een Ford ST-Line en ben er wel tevreden van.. door een opportuniteit die op mijn pad gekomen is, moet ik mijn ST-Line achterlaten en wordt het een nieuwe wagen.. Ben heel tevreden van Ford en vooral van die ST-Line, zalige wagen! :)

Het enige ik mij aan erger is zijn beperkte snelheid/optrekking - akkoord.. sowieso is het mooi voor een gemiddelde wagen van dat budget, echter mag het wel iets meer zijn.. :) Dus die ST(3) lijkt mij dan toch wel een betere keuze voor mijn eigen rijgenot.

Nu hopen op mooie condities bij de Ford dealer ;-)

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 08:52

Haan

dotnetter

@QuZyX Ik weet niet of je nu echt doorhebt wat het verschil is tussen een ST-Line en een ST. De ST is een heel ander soort auto, (misschien dat 'GTI' zoals bijv. Volkswagen de sportieve uitvoering noemt je wat meer zegt?). Een ST-Line feitelijk niet meer dan een standaard Ford met sportieve looks.
Je zou eens ergens een proefrit moeten gaan maken ;)

Kater? Eerst water, de rest komt later

• QuZyX
Haan schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 10:06:
@QuZyX Ik weet niet of je nu echt doorhebt wat het verschil is tussen een ST-Line en een ST. De ST is een heel ander soort auto, (misschien dat 'GTI' zoals bijv. Volkswagen de sportieve uitvoering noemt je wat meer zegt?). Een ST-Line feitelijk niet meer dan een standaard Ford met sportieve looks.
Je zou eens ergens een proefrit moeten gaan maken ;)
Wel ja, dat begin ik dus stilletjes aan door te hebben :) Dacht gewoon het een ST-line model was met een zwaardere motor ;)

Nu we hier over motor bezig zijn, de benzine heeft 280pk en de diesel heeft 190pk, voor mij is dat mathematisch een enorm verschil... Kan er iemand dit in mensentaal uitleggen of dit in performantie ook zo is ? Want ik weet dat een diesel meer power heeft dan een benzine.. :)

Dank je wel voor jullie hulp! zoals ik reeds zei, auto's zeggen mij erg weinig.. Wel top er zoveel vriendelijke Tweakers helpen met raad en daad _/-\o_

• Ewivis
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10:37
QuZyX schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 11:39:
[...]

Wel ja, dat begin ik dus stilletjes aan door te hebben :) Dacht gewoon het een ST-line model was met een zwaardere motor ;)

Nu we hier over motor bezig zijn, de benzine heeft 280pk en de diesel heeft 190pk, voor mij is dat mathematisch een enorm verschil... Kan er iemand dit in mensentaal uitleggen of dit in performantie ook zo is ? Want ik weet dat een diesel meer power heeft dan een benzine.. :)

Dank je wel voor jullie hulp! zoals ik reeds zei, auto's zeggen mij erg weinig.. Wel top er zoveel vriendelijke Tweakers helpen met raad en daad _/-\o_
De benzine zal sneller zijn.

Zie hier de verschillen: https://www.autoweek.nl/c...a.php?id1=97491&id2=82094
Het koppel is zelfs bijna gelijk. Oftewel de trekkracht zal ook ongeveer gelijk zijn. Maakt wel uit welke curve de motoren hebben. De benzine heeft zijn max koppel 'pas' op 3000 toeren, terwijl de diesel dat al op 1750 toeren heeft. De diesel zal dan lijken of hij harder trekt, voor de eerste 2-3 seconden als je 2000 toeren rijdt, daarna gaat de benzine je dik voorbij. Maar uiteindelijk gaat de benzine sowieso harder.

Zie ook top snelheid en 0-100 tijden... die verschillen behoorlijk.

AMD Ryzen 7 5800X3D / 64GB@3600mhz / ASUS 4080 Super TUF Gaming OC

• zion
  • Niet online

zion

I GoT my I on U

(overleden)
QuZyX schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 11:39:
Nee, volmondig NEE. ;)
Ik had vandaag weer zo'n vraag 2 momentje, dubbele rotonde, zaten 7 auto's voor me die allemaal braaf de buitenkant pakte, en ik de binnenkant.... Daarna zaten er 7 auto's achter me >:)
Meestal is het gewoon geen issue, elke benzine auto is sneller dan zijn directe diesel tegenhanger, maar daar koop je ook geen diesel voor.
Veel kilometers = diesel (zeker zakelijk), want dan is het gewoon veel voordeliger, omdat
A: Diesel voordeliger is aan de pomp
B: Dieselauto's zuiniger/economischer zijn dan hun directe benzine tegenhangers. (de benzine doet 1 op 12.7 gemiddeld, de diesel 1 op 23.8 ;))
Bij weinig kilometers is benzine juist weer voordeliger omdat je een stuk minder wegenbelasting betaald.
Ik weet niet het exacte kantelpunt, maar ik schat bij zo'n 25.000 15.000 km/jaar.
Verder maakt de link van @Ewivis alles duidelijk, de benzine versie heeft niet alleen 95pk meer, maar ook nog 20nm koppel extra, en is dan ook ruim 1.5 keer zo snel, dus het is niet alleen mathematisch, theoretisch, of anderwijs een enorm verschil, het is gewoon een compleet andere auto (ervaring).
Zolang mensen gewoon normaal een vraag stellen (zoals jij), zijn de mensen op dit forum (over het algemeen) meer dan bereid om daar een normaal antwoord op te geven, we zitten allemaal in dit topic omdat we van onze Fordjes houden, :Y

Edit: https://www.autoweek.nl/c...73741&id2=97491&id3=82094
Bah, hij is zelfs sneller dan mijn Fiesta :( maar goed dan dat mijne (hopelijk) volgende week volledige intake revisie krijgt en Stage 1+ wordt. Met 240+PK en 350NM koppel moet ik wel weer kunnen winnen
Ewivis schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 16:46:
Het kantelpunt is een stuk lager dan vroeger hoor. Ik zou zeggen tussen 15.000-20.000 al.. hangt af van de auto's die je kiest natuurlijk. Diesels zijn steeds goedkoper namelijk.
Ja dat zou goed kunnen hoor, zeker als ik kijk naar het verschil in verbruik tussen deze auto's dan denk ik zelf ook eerder 15K dan 25K (dat had ik nog niet opgezocht toen ik het schreef).
Daarom zei ik al dat ik niet precies wist wat het kantelpunt was, maar dan houden we het gewoon bij jouw schatting ;)

edit:
nu met correcte vergelijking, ik snapte al niet dat ik die diesel niet kon vinden, die IS er gewoon niet, de ST3 diesel is van '15-17, er is geen recente Diesel ST. (alleen ST-Line tot 150PK) En ik had per abuis de ST3 (benzine) automaat genomen, die scheelde "maar" 0,9s met mijn Fiesta, de ST3 manual scheelt 1,2s.... (6,9 om 5,7), ah well, we'll see soon >:)

[ Voor 28% gewijzigd door zion op 30-07-2020 19:42 ]

systeem

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08:40
Widow schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 12:10:
Wat dat betreft vind ik ACC echt een uitvinding.. met mn vorige auto (handbak) reed ik veel op de begrenzer en dat werkte opzich wel OK, maar toch ga je je irriteren aan wegen met een lage snelheidslimiet of auto's die 99 rijden waar je 100 mag. De ACC neemt dat stukje weg tussen snelheidswaarneming en hoeveel gas je moet geven waardoor ik veel relaxter rij. Oh, iemand rijd 96 op de rechterbaan.. nou prima, de ACC regelt het wel.
Heerlijk he, die ACC? Ik ben zelf ook veel minder opgefokt dan met gewone CC. Dan zit je weer te vloeken en te tieren dat je de CC uit moet zetten vanwege een of andere slak, maar nu regelt de ACC het netjes.
Al moet ik toch heel eerlijk bekennen dat ik de ACC van de Golf die ik een tijdje heb gereden toch net wat beter vond dan die van de Focus. De ACC van Ford remt nogal bruut en met schokken af soms, waar dat bij de VW toch op een rustiger manier ging.
Maar goed, als dat alles is.. :) De Focus rijdt verder 100 keer beter en de wegligging is fantastisch!

• zion
  • Niet online

zion

I GoT my I on U

(overleden)
InZane schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 16:29:
[...]

Heerlijk he, die ACC? Ik ben zelf ook veel minder opgefokt dan met gewone CC. Dan zit je weer te vloeken en te tieren dat je de CC uit moet zetten vanwege een of andere slak, maar nu regelt de ACC het netjes.
Al moet ik toch heel eerlijk bekennen dat ik de ACC van de Golf die ik een tijdje heb gereden toch net wat beter vond dan die van de Focus. De ACC van Ford remt nogal bruut en met schokken af soms, waar dat bij de VW toch op een rustiger manier ging.
Maar goed, als dat alles is.. :) De Focus rijdt verder 100 keer beter en de wegligging is fantastisch!
Als het goed is kan je dat instellen in je menu, vanaf hoeveel meter hij gaat ingrijpen, hoe groter je de afstand zet des te rustiger aan hij doet.
Tenminste dat was in de Lexus die ik een tijdje had wel zo, daar heb ik hem juist wat korter gezet want die ging al aanpassen als er een vrachtwagen een kilometer verderop 80 reedt.....

[ Voor 10% gewijzigd door zion op 30-07-2020 16:36 ]

systeem

• Ewivis
zion schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 15:28:
[...]
Nee, volmondig NEE. ;)
Ik had vandaag weer zo'n vraag 2 momentje, dubbele rotonde, zaten 7 auto's voor me die allemaal braaf de buitenkant pakte, en ik de binnenkant.... Daarna zaten er 7 auto's achter me >:)

[...]
Meestal is het gewoon geen issue, elke benzine auto is sneller dan zijn directe diesel tegenhanger, maar daar koop je ook geen diesel voor.
Veel kilometers = diesel (zeker zakelijk), want dan is het gewoon veel voordeliger, omdat
A: Diesel voordeliger is aan de pomp
B: Dieselauto's zuiniger/economischer zijn dan hun directe benzine tegenhangers. (de benzine doet 1 op 12.7 gemiddeld, de diesel 1 op 23.8 ;))
Bij weinig kilometers is benzine juist weer voordeliger omdat je een stuk minder wegenbelasting betaald.
Ik weet niet het exacte kantelpunt, maar ik schat bij zo'n 25.000km/j.
Verder maakt de link van @Ewivis alles duidelijk, de benzine versie heeft niet alleen 95pk meer, maar ook nog 20nm koppel extra, en is dan ook ruim 1.5 keer zo snel, dus het is niet alleen mathematisch, theoretisch, of anderwijs een enorm verschil, het is gewoon een compleet andere auto (ervaring).

[...]
Zolang mensen gewoon normaal een vraag stellen (zoals jij), zijn de mensen op dit forum (over het algemeen) meer dan bereid om daar een normaal antwoord op te geven, we zitten allemaal in dit topic omdat we van onze Fordjes houden, :Y

Edit: https://www.autoweek.nl/c...a.php?id1=73741&id2=99014
Bah, hij is zelfs sneller dan mijn Fiesta :( maar goed dan dat mijne (hopelijk) volgende week volledige intake revisie krijgt en Stage 1+ wordt. Met 240+PK en 350NM koppel moet ik wel weer kunnen winnen
Het kantelpunt is een stuk lager dan vroeger hoor. Ik zou zeggen tussen 15.000-20.000 al.. hangt af van de auto's die je kiest natuurlijk. Diesels zijn steeds goedkoper namelijk.

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 01-12-2025
InZane schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 16:29:
[...]
Het is net Jekyll en Hyde, twee auto’s in één... op de ACC de rustige Jekyll, maar ga door de bochten en de kwaadaardige Hyde komt naar boven :p

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

• SniperGuy
[...]

Ik denk dat het kantelpunt weer wat meer is geworden dan vroeger: diesels brengen op de 2e hand markt geen hol meer op (maar kosten vaak de hoofdprijs)
Afschrijving van een diesel is dan ook stukken hoger dan een paar jaar geleden. Met dank aan dieselgate.

• Joarie
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 12:02
Widow schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 18:27:
[...]

Het is net Jekyll en Hyde, twee auto’s in één... op de ACC de rustige Jekyll, maar ga door de bochten en de kwaadaardige Hyde komt naar boven :p
Ik herken mezelf hier enorm in met zowel een Focus als een Fiesta op de oprit. Standaard: de rotondes zijn voor mij. Hard rijden op een recht stuk kan elke malloot.

Laatst een keer een opgefokte mercedes met achterwielaandrijving gehad achter mij die dacht de bochtensnelheid te evenaren op een enkelbaanrotonde....auto haalde de Fiesta bij lange na niet bij en had moeite om de kracht te beteugelen bij uitkomen van de bocht :D

The chances of being killed by a cow are low but never 0%. 1x Venus-E 5.12 kW, FW153. 3-fasen. CT003

• Ewivis
SniperGuy schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 13:10:
[...]

Ik denk dat het kantelpunt weer wat meer is geworden dan vroeger: diesels brengen op de 2e hand markt geen hol meer op (maar kosten vaak de hoofdprijs)
Afschrijving van een diesel is dan ook stukken hoger dan een paar jaar geleden. Met dank aan dieselgate.
Ja daarom kan je dus juist met minder km eerder kiezen voor een diesel :-) ipv met km.

• QuZyX
[...]

Ja akkoord... echter als die benzine zoveel meer kracht heeft, zou het toch spijtig zijn om dan "maar" voor die Diesel te kunnen kiezen ? De ideale oplossing had dan toch gewoon geweest, Diesel met 280pk, niet ? (vermoedelijk zie ik het gewoon weer te simpel :P )

De auto wordt leasing, dus ik vrees dat ik Diesel ga moeten kiezen... :'(

• Noctonix
  • Registratie: Februari 2012
  • Nu online
Inmiddels mag ik mij hier weer melden!

Lange tijd mijn eerste auto gereden, een Ford Fiesta mk7 1.25. Sinds de verhuizing noodgedwongen en spijtig genoeg een Renault Megane 1.5 dCi gekocht gezien de verdubbeling van het woon/werk verkeer en gezinsuitbreiding. Nu sinds 3 weken geleden weer eigenaar van een Ford! En wel een Mondeo Wagon mk4 2.0 16v Limited 8)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vh9NYIhlnwwBTWCb4C3FiZpZJ68=/800x/filters:strip_exif()/f/image/34H0kyl4fSEgcXsaUGWeJjNr.png?f=fotoalbum_large

Enige nadeel was de EGR klep die versleten was, deze heeft het autobedrijf onder garantie vervangen!

Verder heb ik de koplampen vervangen met LED's en ik stoorde mij enorm aan het glimmende stuurwiel. Dus gisteren even ingezeept met een kleine borstel en wat Ossengal zeep. Werkt perfect! Stuur ziet er een stuk frisser uit en glijd niet meer uit m'n handen :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WDAED3bBZ2bR0xPpIF70n962UlE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/jIUfBBVagftrpUqRMj6q0vWU.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WbQEGBIg7JjchqdnXYALYGJixVk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/sRagoqzs3Teao7oJzT89kWie.png?f=user_large

Freedom for everyone..

• SniperGuy
QuZyX schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 15:25:
[...]

Ja akkoord... echter als die benzine zoveel meer kracht heeft, zou het toch spijtig zijn om dan "maar" voor die Diesel te kunnen kiezen ? De ideale oplossing had dan toch gewoon geweest, Diesel met 280pk, niet ? (vermoedelijk zie ik het gewoon weer te simpel :P )

De auto wordt leasing, dus ik vrees dat ik Diesel ga moeten kiezen... :'(
Nadeel van diezel: zwaarder motorblok waardoor je eerder over de voorwielen gaat glijden (onderstuur) bij sportiever rijden.

• zion
  • Niet online

zion

I GoT my I on U

(overleden)
SniperGuy schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 16:24:
[...]

Nadeel van diezel: zwaarder motorblok waardoor je eerder over de voorwielen gaat glijden (onderstuur) bij sportiever rijden.
Dat hoeft niet hoor, ligt helemaal van je baas af, ik heb onder lease ook gewoon een Peugeotje 206 1.6 Sport Benzine geleased, dus de leasemaatschappij boeit het niks, die hebben voor elke auto gewoon een berekening (aanschafprijs/afschrijving/benzinekosten(bij full operational lease)/winst, en dan schuiven ze uiteindelijk de rekening onder je baas zijn neus.......

Trouwens, als het een leasebak wordt dan is het dus helemaal geen optie, de ST3 TDCi is niet meer in productie, dus dan wordt het maximaal een Focus 2.0 EcoBlue 150pk ST Line Business, dus ik zou maar even heel lief doen tegen diegene die over je Lease mogelijkheden gaat, want als je een ST wilt, dan moet het dus de benzine versie worden, er is geen Diesel tegenhanger (nieuw).
Dat maakt het hele hele verhaal ook meteen veel logischer, want als je de 2017 Focus ST-3 Benzine en Diesel tegenover elkaar zet, dan zijn de verschillen véél kleiner (binnen 20% van elkaar), de benzine heeft meer vermogen maar minder koppel. (250pk/360nm vs 185pk 400nm), 0-100 6,5 vs 8.1.
https://www.autoweek.nl/c...81016&id2=82093&id3=94269

Overigens als je toch persé voor die diesel moet gaan is dat helemaal niet zo'n probleem, die is maar 0,4 seconden langzamer als de ST3 Diesel uit 2017 (0-100 in 8,5s), maar is wel 10.0000 goedkoper, maar staat ook in bovenstaande link.
(en als je dan heel stout bent dan zet je er een Revo* Stage 1 software op en dan heb je +10-20% vermogen, mét behoudt van garantie, maar dat mag ik natuurlijk officieel niet aanraden met een lease auto :P)

* Ik ben geenzins geaffilieerd met Revo, maar Revo is de enige tuner die goedgekeurd is door Ford waarmee je dus volledige fabrieksgarantie behoudt, dus geen reclame, maar de enige optie als je je garantie wilt behouden.

[ Voor 58% gewijzigd door zion op 01-08-2020 21:51 ]

systeem

• zion
  • Niet online

zion

I GoT my I on U

(overleden)
Nou, als ik toch zo lekker aan het typen ben, maar weer eens een status updateje van mijn eigen projectje:

Mebu is op vakantie tot 3-8, nouja hopelijk kort daarna dan, maar in ieder geval vóór 13 september, want ik heb me gister aangemeld voor EFE om erbij te kunnen zijn op de Fiestaclub Members Lane :)
Kleine wijziging gemaakt in de order, de Turbosmart EM Kompakt VR2 Dual-Port word een Turbosmart Kompakt EM BOV Plumpback VR2, omdat er toch wel wat problemen zijn met de Dual Port (zegt TS zelf, ongeveer 25% gaat lekken), en ondanks ik het jammer vind van het "Tssssj" (afblaasgeluid), past de Plumpback wel beter in mijn strategie van de auto zo stock mogelijk over laten komen....

In de tussentijd dan maar kleine dingetjes doen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tobGd2iiFZD61zQSryNTBqr7oqI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cb0Y0aO7YqD27Vb2SRAHlrtV.jpg?f=fotoalbum_large
Original Ford Performance AVC sport antenne.

Philips Silvervision Knipperlichten, ik vind het écht een verschil maken dat die oranje gloed weg is uit de koplampen.

En hoe spendeer ik mijn vrijdagavond? Nou het was me gistermiddag te heet, dus zodra het begon te schemeren ook de achter knipperlichten maar vervangen voor Silvervisions....
Tip: de populairste YT video’s kloppen niet helemaal, Voor iig 2015 fiesta’s, je moet 2 schroeven aan de buitenkant losmaken, en dan 1 aan de binnenkant van de kofferbak, waar wat extra plastic zit, dan de 2 plastic bekleding iets lostrekken (klikmechanisme, dus kost enige kracht/wrikken) dan het tapijt, en dan kan je bij de binnenste grote plastic plug...... eerste lamp duurde 20 min., de 2e 10min. dus is echt niet een heel groot werkje als je weet hoe het gaat, en je auto gaat er heel veel sjieker van uit zien.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/akGTleiPsi2-jg_p7ODF9a67kVA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PUrOz7pMiufjbo6Km3yFL6em.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KTtuc6aTeo2CtGfEzNfuC1ZsR6c=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pu2F1clvGA6akL6va3VdQ7jB.jpg?f=fotoalbum_tile
Ze knipperen trouwens gewooon oranje als je knippert (zelfs feller dan de oude oranje bolletjes)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rsYoGpoa7Fys1gpBB6glT5XB-Fo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EDyARC9AftLr6aXRwQt3Ko5Q.jpg?f=fotoalbum_large
Eindelijk mijn zwarte wielmoeren erop,

1x McGard slotbout, 3x MR Wielmoeren 12 x 1.50 x 37 D20MM STAR Zwart (Tuning), mooie van deze MR's is dat ze rond zijn, en dus al bijna een slotbout op zich.
Ook zijn ze exact dezelfde dimensies als de McGard. Let wel op dat als je deze wielmoeren wilt hebben, dat je de "Tuner moeren adapter 70MM KOP17 en KOP19" meebesteld want anders kan je ze niet monteren, erg goed qua anti-diefstal dus :)

En JA, die vreselijke rode TEC naafdoppen gaan er zo spoedig mogelijk af. Ik wilde er eigenlijk Zwarte Ford Original Parts "Ford" 60MM Black naafdoppen op hebben, maar die bestaan niet. (allen 54,5 of 63MM, en 60MM alleen in het blauw.)
Dus komen dinsdag deze binnen:
Afbeeldingslocatie: https://cdn.webshopapp.com/shops/64009/files/261399089/wielnaafdop-st-60mm-set.jpg?_ga=2.26263613.1409633079.1596304914-1059807352.1596304914

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MvnyqaeU7Jn_8-KQfOFiLzwyNpU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/21YtUBo7F35bVJ3Xow9dgn2A.jpg?f=fotoalbum_large
Hij begint al bijna zijn nickname eer aan te doen, hij wordt steeds zwarter....

Wat staat er nog op de planning voor EFE 13 september? (European Ford Event)
Ford Performance Ventieldopjes zwart (reeds besteld, verwacht ik maandag/dinsdag)
Ford Performance Kentekenplaat (Achter, reeds besteld, verwacht ik maandag/dinsdag) (Ik had er 2 besteld voordat ik erachter kwam dat er voor helemaal geen reclame op staat, en dat vind ik mooier, dus die laat ik zo)
Andere Naafdoppen (zoals reeds gezegd, T&T zegt Dinsdag)
En dan natuurlijk Mebu, hopelijk kort na 3-augustus, wat neerkomt op:
Airtec Symposer Delete
Airtec Turbo Elbow
Revo OEM+ Crossover Pipe (gaat direct op mijn ITG Maxogen Pro)
Turbosmart Kompakt EM BOV Plumb Back VR2
Revo Stage 1 Software
Revo SPS Serial Port Switch

Bij elke stap die ik maak houdt ik in mijn achterhood 4 dingen:
Het mag niet opvallen.(zoals mijn zus altijd zegt: mensen moeten denken "waarom is deze auto nou mooier dan die andere die ik net zag, dus geen extra plastic/spoilers, maar allemaal subtiele dingetjes).
Het mag niet (veel) meer herrie gaan maken. (geluid zal iets veranderen omdat er zodirect veel meer/makkelijker lucht opgezogen, en dus ook teruggeblazen zal worden als hij straks 70MM free-flow heeft ipv 70MM > 55MM met heel veel restrictors, maar basically blijft het aantal decibelen hetzelfde).
Het moét 100% street/apk legal zijn.
Het moet 100% binnen de specificaties van "Super Stock" vallen.

Update: vandaag eindelijk bericht van MEBU, alle spulletjes zijn binnen, morgen even telefonisch datum prikken, dus hij zou binnen een week Stage 1(+) moeten zijn :D :D :D

[ Voor 7% gewijzigd door zion op 03-08-2020 19:38 ]

systeem

• Nullifiel

Nullifiel

╞═══════╡

Ik was gisteren op bezoek bij een vriendin. Haar vriendje kwam wat later thuis en zei dat hij een andere auto had gekocht. of ik even wilde kijken. Staat daar gewoon een dikke grijs-zwarte Ford Mustang met een 3,7L V6 met 310PK op de oprit! Wat een gave auto zeg! :9~ :9~ :9~

Mijn 3 cilinder focus met 125pk stond daar maar als een inferieur prematuurtje triest naast te staan... :+

Zijn we even een 'blokje om' gereden. Al vrij snel trapt hij het pedaal onderin. Boah, wat een geweld gaf dat. Wat gaat dat snel! In no time op een provinciale weg over de 160, alsof het niets was! 8)7 pfff euuhhh, hoe onverantwoord! Maar ook weer onwijs gaaf! >:)

• 205Gutmann
  • Registratie: Juni 2009
Gisteren met de sleurhut achter de Ford S-Max onderweg naar de camping.
Merk ik onderweg ineens dat er aan de passagierszijde een voetenbad is ontstaan.
Op de eerste de beste parkeerplaats even gestopt.
Tot mijn verbazing voelde ik bij de middenconsole hete vloeistof. Ik kwam al snel tot de conclusie dat het geen koelvloeistof was, een snelle Google opdracht leerde me dat het waarschijnlijk condenswater van de airco is. Waarom dat water dan zo heet werd was me op dat moment een raadsel. Maargoed, airco uitgezet en de reis vervolgd.

Vanmorgen op de camping besloten om eens op onderzoek uit te gaan.
Ik was begonnen met het verwijderen van de middenconsole bekleding, en het werd me al meteen duidelijk waarom het water heet was, tegen de middenconsole lopen 2 dikke kabels welke halverwege met stekkers overgaan in kabels van een andere kleur, deze stekkers maakten vermoedelijk kortsluiting door al het vocht.

Uiteindelijk bleek inderdaad de condensafvoer verstopt te zijn, deze weten te ontstoppen, en nu maar even alle bekleding laten drogen en nu maar duimen dat het voorlopig is opgelost.

Zijn er meer mensen die deze ervaring hebben?
Vooral die kortsluiting had vervelende consequenties kunnen hebben als ik het niet tijdig had ontdekt.
Lijkt me toch een design foutje van Ford.

• zion
  • Niet online

zion

I GoT my I on U

(overleden)
Nullifiel schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 12:36:
Ik was gisteren op bezoek bij een vriendin. Haar vriendje kwam wat later thuis en zei dat hij een andere auto had gekocht. of ik even wilde kijken. Staat daar gewoon een dikke grijs-zwarte Ford Mustang met een 3,7L V6 met 310PK op de oprit! Wat een gave auto zeg! :9~ :9~ :9~

Mijn 3 cilinder focus met 125pk stond daar maar als een inferieur prematuurtje triest naast te staan... :+

Zijn we even een 'blokje om' gereden. Al vrij snel trapt hij het pedaal onderin. Boah, wat een geweld gaf dat. Wat gaat dat snel! In no time op een provinciale weg over de 160, alsof het niets was! 8)7 pfff euuhhh, hoe onverantwoord! Maar ook weer onwijs gaaf! >:)
Daarentegen is jouw "inferieure" Focus een europese auto, met dito standaards, en die Mustang "American Built".... Moet je voor de grap maar eens kijken naar de kieren tussen de panelen, de afwerking etc.... (Hij is per definitie American Built, want hij is nooit officieel uitgebracht in Nederland, dus het is een import auto, alleen de 4 cilinder 2,3 ecoboost en de 5.0 V8 GT zijn leverbaar in NL)

Sure, het is een leuke "Muscle Car", maar de afwerking is om te huilen....
Overigens is hij ook nog eens langzamer dan een Focus ST3, 6,2 sec. 0-100, de Focus doet het in 5,9 >:) en zelfs mijn Fiesta is maar 0,7 langzamer, en volgende week ook sneller. (zelfs mijn 350Z uit 2003 was standaard al sneller (0-100 in 5,9, en na zijn race-koppeling en rev-delimiter véél sneller (GPS 115km/h in zijn 2)
Dus, leuke auto als je 20 bent (of compensatiedrang hebt :> ) maar geef mij maar een Europese of Aziatische auto.

[ Voor 10% gewijzigd door zion op 02-08-2020 15:13 ]

systeem

• zion
  • Niet online

zion

I GoT my I on U

(overleden)
205Gutmann schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 14:45:
Gisteren met de sleurhut achter de Ford S-Max onderweg naar de camping.
Merk ik onderweg ineens dat er aan de passagierszijde een voetenbad is ontstaan.
Op de eerste de beste parkeerplaats even gestopt.
Tot mijn verbazing voelde ik bij de middenconsole hete vloeistof. Ik kwam al snel tot de conclusie dat het geen koelvloeistof was, een snelle Google opdracht leerde me dat het waarschijnlijk condenswater van de airco is. Waarom dat water dan zo heet werd was me op dat moment een raadsel. Maargoed, airco uitgezet en de reis vervolgd.

Vanmorgen op de camping besloten om eens op onderzoek uit te gaan.
Ik was begonnen met het verwijderen van de middenconsole bekleding, en het werd me al meteen duidelijk waarom het water heet was, tegen de middenconsole lopen 2 dikke kabels welke halverwege met stekkers overgaan in kabels van een andere kleur, deze stekkers maakten vermoedelijk kortsluiting door al het vocht.

Uiteindelijk bleek inderdaad de condensafvoer verstopt te zijn, deze weten te ontstoppen, en nu maar even alle bekleding laten drogen en nu maar duimen dat het voorlopig is opgelost.
Wauw, heftig, dat zou echt niet moeten mogen...
Zijn er meer mensen die deze ervaring hebben?
Vooral die kortsluiting had vervelende consequenties kunnen hebben als ik het niet tijdig had ontdekt.
Lijkt me toch een design foutje van Ford.
Een vloeistof leiding naast een elektriciteitsleiding is inderdaad not-done 101 (basiskennis), dat is meer dan een design-foutje, dat is liability (aansprakelijkheid) als er iets zou gebeuren.

systeem

• 205Gutmann
@zion De vloeistof leiding loopt er niet direct naast, maar doordat de condensafvoer verstopt zit komt het water door het kachelhuis eruit.
Doordat de lekkage ons nooit is opgevallen omdat er altijd een mat bovenop ligt heeft het water zich op kunnen hopen wat uiteindelijk tot voornoemde situatie heeft geleid.

De condensafvoer gaat met een knietje door de middenconsole naar buiten, deze komt net boven het hitteschild uit aan de onderzijde. Ik vermoedt dat de ongelukkige plaatsing de oorzaak is van de verstopping.

• zion
  • Niet online

zion

I GoT my I on U

(overleden)
205Gutmann schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 15:13:
@zion De vloeistof leiding loopt er niet direct naast, maar doordat de condensafvoer verstopt zit komt het water door het kachelhuis eruit.
Doordat de lekkage ons nooit is opgevallen omdat er altijd een mat bovenop ligt heeft het water zich op kunnen hopen wat uiteindelijk tot voornoemde situatie heeft geleid.

De condensafvoer gaat met een knietje door de middenconsole naar buiten, deze komt net boven het hitteschild uit aan de onderzijde. Ik vermoedt dat de ongelukkige plaatsing de oorzaak is van de verstopping.
Nou dan blijft het nog steeds wel een design-FOUT, en geen foutje, zoiets zou nooit mogen gebeuren, en ik (persoonlijk) zou linea recta naar de Ford dealer rijden en sterk suggereren dat het kosteloos opgelost wordt. (of toch in ieder geval de inspectie van je electrisch systeem).

systeem

• Nullifiel

Nullifiel

╞═══════╡

zion schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 14:49:
[...]

Daarentegen is jouw "inferieure" Focus een europese auto, met dito standaards, en die Mustang "American Built".... Moet je voor de grap maar eens kijken naar de kieren tussen de panelen, de afwerking etc.... (Hij is per definitie American Built, want hij is nooit officieel uitgebracht in Nederland, dus het is een import auto, alleen de 4 cilinder 2,3 ecoboost en de 5.0 V8 GT zijn leverbaar in NL)

Sure, het is een leuke "Muscle Car", maar de afwerking is om te huilen....
Overigens is hij ook nog eens langzamer dan een Focus ST3, 6,2 sec. 0-100, de Focus doet het in 5,9 >:) en zelfs mijn Fiesta is maar 0,7 langzamer, en volgende week ook sneller. (zelfs mijn 350Z uit 2003 was standaard al sneller (0-100 in 5,9, en na zijn race-koppeling en rev-delimiter véél sneller (GPS 115km/h in zijn 2)
Dus, leuke auto als je 20 bent (of compensatiedrang hebt :> ) maar geef mij maar een Europese of Aziatische auto.
Wow, leuke reactie. Had het ook kunnen verwachten. Ik had het niet eens moeten posten hier.

• zion
  • Niet online

zion

I GoT my I on U

(overleden)
Nullifiel schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 18:25:
Wow, leuke reactie. Had het ook kunnen verwachten. Ik had het niet eens moeten posten hier.
Excuses, ik wilde je eigenlijk een boost geven dat je jezelf niet rot moest voelen over je eigen auto, maar dat eindigde inderdaad een beetje in een tirade tegen een Mustang.
Dat was fout, want het was voor jou een mooie ervaring, en dat is het belangrijkst, dus nogmaals, mijn excuses, het was niet slecht bedoeld.

systeem

• 205Gutmann
@zion
Zie hieronder het resultaat van de lekkende condensafvoer, je ziet hier ook de 2 dikke kabels lopen waardoor het water zo heet werd.
Ik vraag me ook af welk nut die stekkerverbindingen daar hebben. |:(
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VQSky_yO-vrIJiOHuSvzWcSBbvA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uNwsoMaez6m9xPEShUaUF52d.jpg?f=fotoalbum_large

• zion
  • Niet online

zion

I GoT my I on U

(overleden)
205Gutmann schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 21:06:
@zion
Zie hieronder het resultaat van de lekkende condensafvoer, je ziet hier ook de 2 dikke kabels lopen waardoor het water zo heet werd.
Ik vraag me ook af welk nut die stekkerverbindingen daar hebben. |:(
[Afbeelding]
Ik kan het niet helemaal inschatten aan de hand van die foto, maar als dat rechtsvoor bij de passagiersstoel is dan denk ik aan de dikte van de draden dat het of je elektrische ramen zijn (maar die zouden daar niet moeten lopen) of iets van een navigatie systeem oid.....
(Het is te dun voor versterkte audio, het is te dik voor sensoren, dus dan moet het iets zijn wat of een klein electro motortje aanstuurt (ramen) of automatische koffer ontgrendeling, of een GPS/Radio transponder)

[ Voor 11% gewijzigd door zion op 02-08-2020 21:18 ]

systeem

• 205Gutmann
@zion Onder tegen het dashboardkastje zit volgens mij de ECU, hiervandaan schieten ontelbaar veel kabels weg naar onder andere de achterzijde van de auto. Wellicht dat dit de voeding is van de ECU of canbus welke van de zekeringkast aan de linkerzijde van de auto wordt afgetakt.

Maar dan verbaast het me alsnog dat er geen zekering is gesprongen, ik kan me bijna niet voorstellen dat zulke dikke kabels ongezekerd door de auto lopen?
Ik ben er toch wel redelijk zeker van dat het water heet werd door een sluiting.

• zion
  • Niet online

zion

I GoT my I on U

(overleden)
205Gutmann schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 21:26:
@zion Onder tegen het dashboardkastje zit volgens mij de ECU, hiervandaan schieten ontelbaar veel kabels weg naar onder andere de achterzijde van de auto. Wellicht dat dit de voeding is van de ECU of canbus welke van de zekeringkast aan de linkerzijde van de auto wordt afgetakt.

Maar dan verbaast het me alsnog dat er geen zekering is gesprongen, ik kan me bijna niet voorstellen dat zulke dikke kabels ongezekerd door de auto lopen?
Ik ben er toch wel redelijk zeker van dat het water heet werd door een sluiting.
Bij mijn auto gaat de ECU rechtstreeks naar de engine bay, en wordt daar afgetakt naar linksvoor, ik ga er vanuit dat dat bij jou niet anders is, de ramen gaan normaliter via de zijkant door de deur, laat dus over iets wat naar achter loopt, maar niet dat is, wellicht park-assist, deurvergrendeling of zoiets, of misschien schuilt het antwoord wel in je eigen eerste zin, en is het (onderdeel van) je trekhaak.

En als dat water idd van je airco kwam, dan kan dat behoorlijk warm zijn, iig warmer als dat zo’n dun draadje het kan maken, want dan zou hij compleet doorgesmolten moeten zijn en zouden idd al je zekeringen en toeters en bellen afgegaan moeten zijn....
205Gutmann schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 21:51:
Zonder elektrisch schema zal het gokken blijven waar de kabels voor dienen, ze lijken me aan de dikke kant voor een simpele toepassing. Normaal werk ik met AC kabels en ik zou schatten dat deze kabels een doorsnede hebben van 6-10 mm2
Eensch. :Y.
Maar condenswater van een airco is van zichzelf niet warm, het ontstaat omdat warme vochtige lucht in aanraking komt met de koude condensor van de airco, in theorie kan dat water dan ook nooit warm zijn, zeker niet zo warm dat het pijn doet als het direct in contact komt met de huid.
Als het condenswater is heb je gelijk, maar zoveel condenswater lijkt mij onwaarschijnlijk, als het een lekke leiding is kan het wel.
Voor een elektrische kabel om water te verwarmen tot een punt dat het pijn doet (ongeveer 40g), en we ar van uitgaan dat er een liter of 3 lag (anders zou het niet doordrenkt zijn), met condenswater wat dus koud is, zeker niet meer dan 20 graden, kom je op:
3ltr * 4,19 kJ/kg.k (c van water) * 20 (40g-20g=20) = 251.4 /3600 = 0.07KW/h....
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jJQMpAGa6zoodWKQ1RRVcyMw_B8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e7TMs4tuR13wDWOA5lpB6cOO.jpg?f=fotoalbum_large
Dít is 4mm2, dus dat op jouw foto is maximaal 2mm2, waarschijnlijk zelfs maar 1mm2.
Als dat draadje dus al dat water had moeten verwarmen waren al je zekeringen gesprongen en/of was die kabel gegarandeerd compleet gesmolten.

[ Voor 40% gewijzigd door zion op 03-08-2020 01:59 ]

systeem

• 205Gutmann
zion schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 21:40:
[...]

Bij mijn auto gaat de ECU rechtstreeks naar de engine bay, en wordt daar afgetakt naar linksvoor, ik ga er vanuit dat dat bij jou niet anders is, de ramen gaan normaliter via de zijkant door de deur, laat dus over iets wat naar achter loopt, maar niet dat is, wellicht park-assist, deurvergrendeling of zoiets, of misschien schuilt het antwoord wel in je eigen eerste zin, en is het (onderdeel van) je trekhaak.

En als dat water idd van je airco kwam, dan kan dat behoorlijk warm zijn, iig warmer als dat zo’n dun draadje het kan maken, want dan zou hij compleet doorgesmolten moeten zijn en zouden idd al je zekeringen en toeters en bellen afgegaan moeten zijn....
Zonder elektrisch schema zal het gokken blijven waar de kabels voor dienen, ze lijken me aan de dikke kant voor een simpele toepassing. Normaal werk ik met AC kabels en ik zou schatten dat deze kabels een doorsnede hebben van 6-10 mm2.

Maar condenswater van een airco is van zichzelf niet warm, het ontstaat omdat warme vochtige lucht in aanraking komt met de koude condensor van de airco, in theorie kan dat water dan ook nooit warm zijn, zeker niet zo warm dat het pijn doet als het direct in contact komt met de huid.

• WhiteDog
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-01 04:16

WhiteDog

met zwarte hond

Net mijn eerste Ford besteld (BE, leasing):
Ford Focus Clipper Active X Vignale (Automaat) 2.0 150pk.
Met alle packs, panoramisch dak en wegklapbare trekhaak.

Wou al langer een Ford maar er was voorheen nooit een goed moment vanwege de regeling rond co2 hier in België.
Pagina: 1 ... 90 ... 140 Laatste