Ervaringen met 100 km/uur op de snelweg

Pagina: 1 2 ... 11 Laatste
Acties:
  • 40.662 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 06:51
Afgelopen maart is de maximum snelheid op snelwegen verlaagd van 130 naar 100 km. Per toeval: datzelfde weekend zijn de Corona maatregelen ingevoerd. Opeens mochten na het weekend de paar die wel naar hun werk gingen, 100 km per uur tuffen op een nagenoeg lege snelweg en dat was een grote overgang.

Nu de drukte weer is toegenomen, een aantal dingen die mij opvielen deze periode:

- 100 km/uur is erg traag, de reistijd wordt verlengd en het is saai.
- een categorie kan zich niet inhouden en rijdt veel harder. Hiervan was aan het begin van de invoering het aandeel bestelbussen erg hoog, maar dit aandeel notoire busjes hardrijders daalt, vermoedelijk door de hoge bekeuringen die bij de baas terechtkomen.
- Er wordt nog meer gekleefd en het onnodig linksrijden is toegenomen
- de cruisecontrol staat aan op links, structureel maximum snelheid + iets
- de linkerbaan blijft naast de rechter rijden en haalt niet in, het snelheidsverschil links-rechts is miniem.
- er wordt soms rustig 20 km/uur te hard gereden op rechts, waardoor invoegen met de maximaal toegestane snelheid wordt bemoeilijkt.

positieve:

- brandstofbesparing is significant
- in 3 maanden heb ik nog niet 1 keer alarmlichtjes gezien, nergens zijn ongelukken gebeurt en ingrijpen op de noodrem is niet meer voorgekomen.

negatieve:
- het gaat te langzaam kost te veel tijd en je moet je wekker eerder zetten.
- kans op boetes

Acties:
  • +30 Henk 'm!

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:05

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Welke afstand leg jij af dat er sprake is van zoveel vertraging?

Ik zit dagelijks anderhalf tot 2 uur in de auto en merk slechts een vertraging van enkele minuten.

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• PatrickH89
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 05-06 14:53
Ik denk inderdaad dat het stukje vertraging vooral in je hoofd zit, tenzij je elke dag van Groningen naar Maastricht rijdt en terug.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12:22

Oekol

waka waka hey hey

Verschrikkelijk. Ik heb vanaf maart gewoon doorgereden vanwege werk en die lege snelwegen bevielen mij wel. Nu wordt het weer druk en wat je beschrijft: links rijden, bijna niet inhalen. Zat er vanmiddag nog over na te denken, moeten we de linkerbaan niet zo instellen dat daar alleen mensen mogen rijden die vlot door willen rijden ipv de mensen die 100 op de teller rijden...

Overigens ben ik 5 min langer bezig over een stuk van 30 min. Nu reed ik pre-corona 150(op teller niet GPS) waar je 130 mocht. En nu ene keer wel 100 andere keer wat harder. Verschil is groot omdat ik altijd al wat harder reed.

[ Voor 23% gewijzigd door Oekol op 26-06-2020 23:29 ]

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12:44

Zenix

BOE!

Oekol schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 23:27:
Verschrikkelijk. Ik heb vanaf maart gewoon doorgereden vanwege werk en die lege snelwegen bevielen mij wel. Nu wordt het weer druk en wat je beschrijft: links rijden, bijna niet inhalen. Zat er vanmiddag nog over na te denken, moeten we de linkerbaan niet zo instellen dat daar alleen mensen mogen rijden die vlot door willen rijden ipv de mensen die 100 op de teller rijden...

Overigens ben ik 5 min langer bezig over een stuk van 30 min. Nu reed ik pre-corona 150(op teller niet GPS) waar je 130 mocht. En nu ene keer wel 100 andere keer wat harder. Verschil is groot omdat ik altijd al wat harder reed.
Tja, ik wil gewoon met 100 de vrachtwagen voorbij hoor ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aljooge
Michael Knight schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 23:22:
Welke afstand leg jij af dat er sprake is van zoveel vertraging?

Ik zit dagelijks anderhalf tot 2 uur in de auto en merk slechts een vertraging van enkele minuten.
60 km enkele reis, waarvan 40 snelweg, 5 minuten extra langer reistijd, die je moet compenseren door de wekker eerder te zetten.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Superkiwi
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11:31

Superkiwi

Hoi doei

Als je 100km aflegt is het verschil tussen 100km/u en 120km/u slechts 12 10 minuten en dan moet je er vanuit gaan dat je die snelheid ook de volle 100km vol kan houden.

Dat mensen (nog) niet met deze nieuwe maatregel om kunnen gaan, wat eigenlijk het merendeel van de jou opgevallen punten betreft, kan inderdaad wat irritatie opwekken. Ik denk dat we het even de tijd moeten geven zodat mensen eraan kunnen wennen.
Onder de streep heeft het naar mijn mening alleen maar voordelen en wordt de weg er een stukje veiliger door.

[ Voor 4% gewijzigd door Superkiwi op 27-06-2020 16:35 ]

"The Sword of Destiny has two edges. You are one of them"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waaj
  • Registratie: Januari 2019
  • Niet online
dvdkiwi schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 23:29:
Als je 100km aflegt is het verschil tussen 100km/u en 120km/u slechts 12 minuten en dan moet je er vanuit gaan dat je die snelheid ook de volle 100km vol kan houden.

[...]
Maar vroeger kon je die 120 ook niet constant volhouden. Waar ik begin dit jaar met een gemiddelde rond de 100km/h over een stuk van 125 km reed doe ik dat nu met een gemiddelde van 85km/h. En dan is het nu nog rustiger dan voor de corona crisis. En dus doe je 20 minuten langer over een enkele reis.

Zelfs m'n 80-jarige moeder zat laatst te klagen dat die maximum van 100km in haar ogen te langzaam is :')

Acties:
  • +29 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:36
Zat er vanmiddag nog over na te denken, moeten we de linkerbaan niet zo instellen dat daar alleen mensen mogen rijden die vlot door willen rijden ipv de mensen die 100 op de teller rijden...
Ja, laten we de linkerbaan reserveren voor mensen die de snelheidslimiet willen overtreden. 8)7

Ik heb sinds maart iedere dag gewoon op de weg gezeten en houd me netjes aan de 100km/h (nou ja, ergens tussen de 102 en 106km/h op de cruisecontrol). Ben er ondertussen wel aan gewend. 130km/h rijden die enkele keer dat ik na 19:00 nog een snelweg zie voelt ineens snel. Raar hoe snel zoiets went. :P

Ja, de snelheidsverschillen tussen links en rechts zijn kleiner geworden, logisch toch?

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
Als je 100km aflegt is het verschil tussen 100km/u en 120km/u slechts 12 minuten en dan moet je er vanuit gaan dat je die snelheid ook de volle 100km vol kan houden.

Dat mensen (nog) niet met deze nieuwe maatregel om kunnen gaan, wat eigenlijk het merendeel van de jou opgevallen punten betreft, kan inderdaad wat irritatie opwekken. Ik denk dat we het even de tijd moeten geven zodat mensen eraan kunnen wennen.
Onder de streep heeft het naar mijn mening alleen maar voordelen en wordt de weg er een stukje veiliger door.
Dat laatste is een punt. Voor invoering was het me een aantal keer voorgekomen dat vanuit een rustig stukje snelweg opeens een file ontstond, omdat er verderop weer eens iets was gebeurd en dat soort situaties is riskant. Een keer heb ik een bestelbus in mijn kofferbak gehad daardoor.

Lagere snelheid = kortere remweg. Bij een 2x zo lage snelheid neemt de remweg met een factor 4 af. Dus wat dat betreft is de veiligheid er beter op geworden. Maar het is zo saai .... :Z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

Xander schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 23:40:
[...]

Ja, laten we de linkerbaan reserveren voor mensen die de snelheidslimiet willen overtreden. 8)7

Ik heb sinds maart iedere dag gewoon op de weg gezeten en houd me netjes aan de 100km/h (nou ja, ergens tussen de 102 en 106km/h op de cruisecontrol). Ben er ondertussen wel aan gewend. 130km/h rijden die enkele keer dat ik na 19:00 nog een snelweg zie voelt ineens snel. Raar hoe snel zoiets went. :P

Ja, de snelheidsverschillen tussen links en rechts zijn kleiner geworden, logisch toch?
Ik zei vlot doorrijden. Ik ben nogal van het gemak. Ik rijdt 110 of 100 of 120 etc. Met 110 achter jou rijden is dan irritant. Heb dan graag dat je helemaal rechts gaat rijden ;). Sowieso vind ik links blijven plakken zwaar irritant, inhaken en dan direct naar rechts.. Maarja snelheidsverschil is nihil dus het zijn net vrachtwagens die inhalen nu de auto's. Irritant tot en met..

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • +61 Henk 'm!

• Xander
Oekol schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 23:43:
[...]

Ik zei vlot doorrijden. Ik ben nogal van het gemak. Ik rijdt 110 of 100 of 120 etc. Met 110 achter jou rijden is dan irritant. Heb dan graag dat je helemaal rechts gaat rijden ;).
Als ik verkeer inhaal heb je dan mooi pech. ;)

En nee ik ga ook niet ieder klein gat tussen 2 vrachtwagens op de rechter baan in... Om vervolgens met 2km/h verschil te worden ingehaald, zelf te moeten remmen voor die vrachtwagen waar ik net achter ben gaan rijden, om te zien dat de auto die mij net heeft ingehaald weer moet afremmen voor de volgende auto op de linkerbaan...

De snelheidslimiet kunnen overtreden is geen recht waar iedereen maar voor moet wijken he. :P

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ik vind inderdaad vooral het snelheidsverschil tussen auto's en vrachtwagens nu erg storend. Zeker op tweebaanswegen. Nu was het tijdens de spits toch al langzaam rijden dus veel vertraging loop ik niet op. Voorlopig werk ik echter nog thuis, dus wat ik rij is recreatief. :)

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• aljooge
Oekol schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 23:43:
[...]

Ik zei vlot doorrijden. Ik ben nogal van het gemak. Ik rijdt 110 of 100 of 120 etc. Met 110 achter jou rijden is dan irritant. Heb dan graag dat je helemaal rechts gaat rijden ;). Sowieso vind ik links blijven plakken zwaar irritant, inhaken en dan direct naar rechts.. Maarja snelheidsverschil is nihil dus het zijn net vrachtwagens die inhalen nu de auto's. Irritant tot en met..
Als je 120 wil en de auto haalt met 100 een vrachtwagen in dan moet je gewoon wachten

Dat is het logische gevolg van de snelheidslimiet, de inhaler heeft geen zin, misschien wel krap budget voor een bekeuring maar wil wel die vrachtwagen voorbij. Het hele stuk achter dat ding zitten is ook niet fijn. Dan heeft de hardrijder gewoon maar wat vaart te minderen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mnstrspeed
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 05-06 21:38

Mnstrspeed

Aw, Snap!

Ik erger mij vooral aan de nieuwe '100 tussen 6 en 19, 120 tussen 19 en 6' borden, of eigenlijk vooral aan de mensen die deze niet lijken te snappen. Alsof ze een bordje 100 zien en daarom maar de hele dag 100 rijden :?

Ehhh wat?

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Xander
Het enige waar ik me eigenlijk aan stoor...

Waarom geldt dit ook op zaterdag en zondag als de wegen nagenoeg uitgestorven zijn? Ik had maandag t/m vrijdag van 06:00 tot 19:00 logischer gevonden. Zeg maar wat ook altijd de standaard was voor inhaalverboden voor vrachtwagens:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/crXCAg9siTCo63Bkhegjisma0yY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/RC0XV9j8FeBvM4AMjdwO3nA0.jpg?f=user_large

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• unfor
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 05-06 11:14
Mnstrspeed schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 00:19:
Ik erger mij vooral aan de nieuwe '100 tussen 6 en 19, 120 tussen 19 en 6' borden, of eigenlijk vooral aan de mensen die deze niet lijken te snappen. Alsof ze een bordje 100 zien en daarom maar de hele dag 100 rijden :?
Wat is het probleem daar mee? Je mag gewoon 100 rijden als je dat prettig vind.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 00:17

g0tanks

Moderator CSA
Xander schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 00:29:

Waarom geldt dit ook op zaterdag en zondag als de wegen nagenoeg uitgestorven zijn? Ik had maandag t/m vrijdag van 06:00 tot 19:00 logischer gevonden. Zeg maar wat ook altijd de standaard was voor inhaalverboden voor vrachtwagens:

[Afbeelding]
Het is een maatregel om stikstof te verminderen, niet om de doorstroming te verbeteren zoals bij dat inhaalverbod. Een andere insteek dus.

Daarnaast waren er partijen die een permanente snelheidsverlaging wilde, maar van 6-19 op alle dagen is dus als compromis eruit gekomen.

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
g0tanks schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 00:33:
[...]

Het is een maatregel om stikstof te verminderen, niet om de doorstroming te verbeteren zoals bij dat inhaalverbod. Een andere insteek dus.
Dat snap ik. Maar tussen 19 en 6u, als de verkeersdrukte minder is, blijft de stikstofuitstoot blijkbaar ook op een acceptabel niveau met 120/130 km/h. Waarom doet het dat zondagochtend om 09:00 dan niet?

Ik nam in ieder geval aan dat het met verkeersdrukte te maken had (immers: minder verkeer is minder uitstoot). Kan natuurlijk ook dat ze met deze maatregel 54% van de tijd precies de doelen kunnen halen, maar met 38% niet. :)

[ Voor 19% gewijzigd door Xander op 27-06-2020 00:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gluten Parody
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:59
Te hard rijden op de rechterbaan is tamelijk not done, zeker als er invoegers zijn. Niet iedereen rijdt een 911 of Model S. Laatst een hitsige klusvito een hartaanval bezorgd, maar hey: 60pk en mijn invoegstrook hield op :+

Beeldscherm voor MacOS kiezen?

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Waar ik me vooral aan begin te ergeren is dat er weer heel veel mensen zijn die al op 500-1000 meter hun wagen naar links gooien om dan een vrachtwagen met 100 op de teller (95 op GPS) in te halen. En dan boos kijken wanneer je ze met 100 echte KM's (105 op de teller) rechts inhaalt.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 11:44

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Xander schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 00:35:
[...]

Dat snap ik. Maar tussen 19 en 6u, als de verkeersdrukte minder is, blijft de stikstofuitstoot blijkbaar ook op een acceptabel niveau met 120/130 km/h. Waarom doet het dat zondagochtend om 09:00 dan niet?

Ik nam in ieder geval aan dat het met verkeersdrukte te maken had (immers: minder verkeer is minder uitstoot). Kan natuurlijk ook dat ze met deze maatregel 54% van de tijd precies de doelen kunnen halen, maar met 38% niet. :)
Dat laatste is het in elk geval, je hebt de ‘puzzel’ dus zelf al opgelost! ;)

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13:05
Ik rij altijd al 100 km/h, toen je nog 120/130 km/h mocht, had ik vrijwel nooit last van andere auto's, die haalden mij in. Maar nu blijft iedereen maar een beetje bij elkaar 100 km/h rijden, en dan rijden ze mij vreselijk in de weg. Eerst kon ik lekker buiten de spits 100 km/h rijden op de cruise control, die pret is nu weg..

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Ik rij zelf veel op de a18 en dan is 100 echt mega saai. Ik rij dus structureel gewoon 120 met flitsmeister aan. Tot nu toe gaat het goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Wim-Bart schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 02:41:
Waar ik me vooral aan begin te ergeren is dat er weer heel veel mensen zijn die al op 500-1000 meter hun wagen naar links gooien om dan een vrachtwagen met 100 op de teller (95 op GPS) in te halen. En dan boos kijken wanneer je ze met 100 echte KM's (105 op de teller) rechts inhaalt.
Ik ben inderdaad ook een stuk meer rechts gaan inhalen, al vind ik inhalen met 5 km per uur niet echt inhalen.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
aljooge schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 23:29:
60 km enkele reis, waarvan 40 snelweg, 5 minuten extra langer reistijd, die je moet compenseren door de wekker eerder te zetten.
De wekker eerder zetten? Nee, dat is gewoon tijd van de baas hier. Ik ga mijn tijd niet inleveren voor een linkse hobby.
Gluten Parody schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 01:33:
Te hard rijden op de rechterbaan is tamelijk not done, zeker als er invoegers zijn. Niet iedereen rijdt een 911 of Model S. Laatst een hitsige klusvito een hartaanval bezorgd, maar hey: 60pk en mijn invoegstrook hield op :+
Als de invoegstrook ophoudt en je past er niet tussen met gepaste snelheid moet je remmen en wachten tot er een gat is, niet zomaar de wagen naar links gooien wanneer er geen gat is. Verkeer op de rijstroken heeft voorrang, niet invoegend verkeer.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:29

FreakNL

Well do ya punk?

Ik heb sinds februari een nieuwe auto. En ik ga sinds mei weer naar diverse lokaties. Heerlijk. Ik draai de snelweg op, zet hem op de ACC op de rechterbaan (106km/uur) en ga alleen een baan naar links als er een vrachtwagen met 80 voor me opduikt... En dan lekker muziek luisteren!

Ik heb nooit zo’n haast en bepaal mijn eigen werktijden. En de afstanden zijn meestal onder de 60km dus ik merk geen tijdsverschil...

Acties:
  • +24 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 07:06
Overgang als ik uit Duitsland kom is nu nog groter. Van 170/180 terug naar 100. Dan weet je weer dat je thuis bent in het land van de symboolpolitiek.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

PatrickH89 schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 23:27:
Ik denk inderdaad dat het stukje vertraging vooral in je hoofd zit, tenzij je elke dag van Groningen naar Maastricht rijdt en terug.
Dat zit het ook, tussen het hoofd idd. Je leest soms op diverse fora mensen die beweren een halfuur extra onderweg te zijn op een stuk van 25 km ofzo. Dan vraag ik me af of die mensen zelf nog geloven wat ze schrijven, of dat ze elke feeling met de realiteit kwijt zijn.... iets met beetje ongeloofwaardig enzo.

Maak regelmatig een rtije van zo'n 50 km enkele reis. Kost me nu 3-4 minuutjes meer dan voorheen, ook nu het meeste verkeer gewoon weer terug op de weg is. Lekker boeiuh.

Ik vind het wel positief. Waar het voorheen steeds opstopte, rijdt het nu een stuk relwxater en minder gespannen door. Dit is voor de kenners op de A58 tussen Breda en Tilburg, waar het *altijd* druk is, ook buiten de spits. Kost me dus 3-4 minuutjes extra reistijd, maar daarvoor in de plaats rijdt het nu wel vlotter door, en heb je niet steeds rem-gas-stop-rem-stop-gas-rem-stop-gas.

Adaptive cruise control aan en gaan met die banaan.

Geef mij dan de 100 km/h-situatie maar, een stuk fijner rijden.

Mijn baas (leaseauto + tankpas) is er denk ik ook wel blij mee, met het fors verlaagde brandstofgebruik :P

Ik ben helemaal om, van mij mag het zo blijven.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WhySoSerious
  • Laatst online: 13:02

WhySoSerious

Be the change.

Prima, reed het sowieso eigenlijk al standaard, lekker gemoedelijk + stuk zuiniger. Nu iedereen die snelheid aanhoudt worden in theorie de onderlinge snelheidsverschillen kleiner en daarmee een minder stevig harmonica-effect. Uiteindelijk moet dat de gemiddelde doorstroom juist verhogen :)

Straks een EV met ACC, dan wordt het helemaal ontspannend.

Heerlijk die linkse hobbies })

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
wildhagen schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 07:25:
Waar het voorheen steeds opstopte, rijdt het nu een stuk relwxater en minder gespannen door. Dit is voor de kenners op de A58 tussen Breda en Tilburg, waar het *altijd* druk is, ook buiten de spits. Kost me dus 3-4 minuutjes extra reistijd, maar daarvoor in de plaats rijdt het nu wel vlotter door, en heb je niet steeds rem-gas-stop-rem-stop-gas-rem-stop-gas.
Het is daar vooral rustiger door de corona crisis, niet omdat de snelheid nu 100 is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

TheBrut3 schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 07:31:
[...]

Het is daar vooral rustiger door de corona crisis, niet omdat de snelheid nu 100 is.
Nee hoor, ook het dagelijkse verkeer is daar weer bijna op het pre-corona niveau. Ook toen het verkeer daar toenam werd de reistijd niet merkbaar langer.

Op dat troject zitten we nu op 90 procent van het pre-corona tijdperk. Zie dit artikel: Drukte op de snelwegen blijft gelijk, op A58 zelfs iets minder verkeer (is van een maand terug, maar op de weg is het nog steeds hetzelfde qua verkeer, weinig tot geen files meer).

Ik blijf het gewoon ideaal vinden, het heeft behoorlijk wat voordelen, en ik zei eigenlijk geen echte (dus niet ingebeelde) nadelen. Ja, voor iemand die elke dag van Groningen naar Maastricht rijd via Rotterdam zal het idd iets langer duren. Alleen, hoeveel mensen doen dat elke dag?

[ Voor 5% gewijzigd door wildhagen op 27-06-2020 07:48 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 05-06 17:01
Persoonlijk vind ik het prima. In woon in regio Den Haag / Rotterdam dus veel snelwegen waren al 100 of zelfs 80 met trajectcontrole. Daarnaast rijdt mijn auto lekker zuinig en rustig met 110 op de teller. Gelukkig mag je op veel snelwegen na 1900 nog gewoon 130, dus op de terugweg mocht je sneller ( al zei het gevoelsmatig) thuis willen zijn kan dat.
Het beeld wat jij schetst van mensen die slecht inhalen etc. heeft wellicht ook te maken dat er nu "andere" type mensen op het tijdstip rijden. Toen ik nog elke dag rond de spits naar mijn werk reed, deed je dat voornamelijk andere spitsrijders. Allemaal een beetje gelijkgestemde die weten wat het is om met drukte toch wat vlotter door te rijden.
Nu heb je best kans dat mensen die normaal na de files zouden gaan rijden, dit eerder doen want de files zijn er bijna niet meer. En wellicht zijn dat ook de voorzichtige mensen die niet met het OV durven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 07:06
@wildhagen uit dat artikel;
Toch geen files?
Door verkeersdeskundigen wordt 90% van de verkeersdrukte van voor de coronacrisis als een breekpunt gezien. Als we boven dat punt komen zouden er weer files ontstaan.
Maw; de laatste 10% is het probleem. Als die er nu nog niet is dan is het appels met peren vergelijken. Als we weer vol op stoom zijn in het land kun je pas echt zien of het echt wat verschil maakt qua files en opstoppingen.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Vooral het invoegen lijkt onverwacht meer risico’s te veroorzaken.
Mensen die wat extra gas bij geven om voor een vrachtwagen uit te komen, gecombineerd met wat ongeduldige busjes die rechts inhalen omdat ze vinden dat er links geplakt wordt en dan diezelfde invoeger over het hoofd zien.

Ik had verwacht dat met alles 100 juist het invoegen beter zou gaan :?

[ Voor 11% gewijzigd door YakuzA op 27-06-2020 08:06 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:12
Xander schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 00:29:

[Afbeelding]
Die borden mogen ze van mij weghalen overigens. Ik rijd dagelijks Gorredijk-Drachten over de A7, dat stuk is inhaalverbod voor vrachtwagens overdag. Geen vrachtwagen die zich er aan houdt en het is eigenlijk helemaal niet meer storend: gas los en klaar ipv 40km/h snelheid weg remmen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HerZon
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
En bijkomend voordeel is dat je nu meer mailtjes kunt behandelen. Bericht lezen, klant bellen - klaar. Was opletten in het verleden nog belangrijk - nu hoeft dat niet meer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FlowSnake
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 23-05 17:22
Gluten Parody schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 01:33:
Eh, zo werkt dat niet he.

Ten eerste ben jij helemaal niet in de positie om te beoordelen of iemand harder rijdt of te hard rijdt.
Ten tweede ben jij bezig met een bijzondere manoeuvre, jij hoort zorg te dragen in te voegen zonder het verkeer dwars te zitten. Op een beetje snelweg heb je honderden meters om te puzzelen hoe jij gaat invoegen, en toch maak je er iemand anders probleem van. Bijzonder.

Ten derde, mocht je dat verwachten, leer het maar weer af, invoeghulp is een recht noch een plicht. Daar zou een boete op moeten staan.
Ernemmer schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 06:36:
[...]

Ik ben inderdaad ook een stuk meer rechts gaan inhalen, al vind ik inhalen met 5 km per uur niet echt inhalen.
Dat is het voordeel. Inhalen is duidelijk harder rijden, en van rijstrook wisselen. Nu rij je iemand voorbij, voor hetzelfde geldt haalde de linksplakker even de voet van het gas af, als je het goed doet is er heel weinig om op gesnapt te worden, zolang de rest van je rijstijl in orde is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jantje2000
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 12:26
Lol, een aparte baan voor mensen die zich niet aan de wet willen houden :D

De wet van Murphy: Alles wat fout kan gaan zal fout gaan.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Renegade666
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 05-06 18:54
Ik heb er niks positiefs ovee te melden..
Rij maar een klein stukje snelweg, maar irriteerd mij mateloos..

-inhalen met 1 km/h verschil...
-vrachtwagens die elkaar inhalen, ondanks verbod.
-traaaaaag in het algemeen.

Ik reed normaal 150 int algemeen als het kon, nu dus rond de 100... want sneller wil hier niet meer met dat traage volk.

Wil een fast lane waar we 150-200 kunnen rijden.😇

Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09:27
Ik vind t wel fijn. Rijd vooral in de weekenden, heb nooit haast.
Cc rijden is onrustiger door minder snelheidsverschil. Maar de limiter (107) en dan met t verkeer meerijden is wel fijn.

Rijd een Volvo V40 T3 (1.6 turbo 150 pk)
Auto is een stuk stiller bij 100 (minder windgruis, maar 2000 toeren)
Auto is een stuk zuiniger ( 1:14@130, 1:18@100)
Verkeersbeeld is rustiger door minder grote snelheidsverschillen.

Ik zeg: houden zo.

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Pepper92
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 12:21
chrisborst schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 07:48:
Persoonlijk vind ik het prima. In woon in regio Den Haag / Rotterdam dus veel snelwegen waren al 100 of zelfs 80 met trajectcontrole.
Dit stoort me nog het meeste aan de de snelheidswijziging: het gebied met het meeste verkeer en meeste stikstofuitstoot had al een maximumsnelheid van 100 km/h, dan zijn er nog veel gebieden waar veel verkeer is maar de afstanden miniem (de hierboven geschetste 30-40km afstanden), en dan heb je omgevingen zoals Groningen (waar ik woon), maar ik denk ook Limburg en Zeeland, waar eigenlijk altijd weinig verkeer is, navenant weinig stikstofuitstoot is, grotere afstanden gereden worden en we nu met de gebakken peren zitten zodat er in de randstad weer bijgebouwd kan worden. En dat hebben die lui in Den Haag dan besloten.

Zelf voor het werk weinig last van en de 100 km/h bevalt me an sich prima, maar als ik in het weekend naar familie ga (eigenlijk allemaal op >200 km afstand) dan merk ik dat tijdsverschil echt wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 13:10

_Apache_

For life.

Mensen die op de middenbaan rijden waarbij de snelheid langzaam wegzakt naar 90kmh. Dan houd je dus mooi twee banen op.. en de pakkans voor links rijden is gewoon laag, net zoals bellen achter het stuur etc.

Plus dat men dichter op elkaar blijft rijden, veeel meer mensen die kleven.

[ Voor 16% gewijzigd door _Apache_ op 27-06-2020 08:38 ]

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• swv
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 13:16

swv

In Nederland gaat 150-200 km/h nooit werken. Het is te druk en er zijn te veel op en afritten om zoiets veilig mogelijk te maken. Het lijkt erop dat diegenen die nu klagen over 100 km/h buiten de Randstad rijden, want ik reed altijd al 100 km/h op A9, A2, A4, A27, A12, A10. Eigenlijk vooral rond Amsterdam, Den Haag, Utrecht en Rotterdam dus. En al waren er stukken waar je harder zou mogen rijden, dan was de spitsstrook wel weer open...

Ik vind het rustige verkeersbeeld wel fijn iig :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luchtbakker
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 05-06 18:38

Luchtbakker

Elke dag een "beetje" beter

Mijn ervaring met de 100kmh aanpassing zijn niet goed. Ik schuif niet onder stoelen of banken dat ik best vaak te hard rijdt. (15-20kmh harder dan toegestaan). Wat mij nu vooral enorm opvalt is dat mensen de linkerbaan beginnen te gebruiken om 100 te rijden terwijl vóór de aanpassing mensen zich op de linkerbaan nooit hielden aan de geldende snelheden. En het ergste is dat ze daar ook niet meer van weg gaan. Zwaar irritant.

Ook merk ik in tunnels nu sneller opstoppingen die er eerder niet waren omdat je er met 130 doorheen mocht. Toen waren de opstoppingen en natuurlijk wel en ging je opvalt 130kmh met 100kmh door te tunnel, maar nu is het vaak 60-70 ipv 100kmh dat in je spits er doorheen gaat. Wel zie ik minder ongelukken in tunnels.

Ik rijdt zo'n 90k per jaar trouwens.

[ Voor 18% gewijzigd door Luchtbakker op 27-06-2020 08:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

Jantje2000 schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 08:24:
[...]

Lol, een aparte baan voor mensen die zich niet aan de wet willen houden :D
Haha alsof links blijven plakken wel aan de wet houden is. Ik rij paar km harder dan de opa en oma's. Van deze wereld die 100 rijden en niet eens op de cruise. Die moeten zo snel mogelijk naar rechts.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• swv
  • Registratie: Oktober 2010

swv

Luchtbakker schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 08:40:
Wat mij nu vooral enorm opvalt is dat mensen de linkerbaan beginnen te gebruiken om 100 te rijden
Huh wat? Dat zijn nu de regels hoor. Als je zegt dat de trage rechtse luitjes nu ook vaker links te vinden zijn dan is dat op zich een klacht, maar ik ga wanneer ik 105 km/h op de teller rijd niet extra vaart maken wanneer er iemand op mijn achterbumper zit.

Edit: nuance, gaat vooral om vrachtwagens inhalen. Zij aan zij 100 rijden is wel irritant.

[ Voor 9% gewijzigd door swv op 27-06-2020 08:47 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jantje2000
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 12:26
Oekol schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 08:44:
[...]

Haha alsof links blijven plakken wel aan de wet houden is. Ik rij paar km harder dan de opa en oma's. Van deze wereld die 100 rijden en niet eens op de cruise. Die moeten zo snel mogelijk naar rechts.
Als je met 100 aan het inhalen bent is dat prima.

Links blijven niet natuurlijk, maar jouw voorstel om überhaupt geen vrachtwagens in te mogen halen als je je aan de wet houdt is natuurlijk belachelijk

De wet van Murphy: Alles wat fout kan gaan zal fout gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trichoglossus
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 07:55
_Apache_ schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 08:38:
Mensen die op de middenbaan rijden waarbij de snelheid langzaam wegzakt naar 90kmh. Dan houd je dus mooi twee banen op.. en de pakkans voor links rijden is gewoon laag, net zoals bellen achter het stuur etc.

Plus dat men dichter op elkaar blijft rijden, veeel meer mensen die kleven.
Als er zo'n middenplakker voor mij opdoemt dan ga ik echt niet van rechts naar links en weer terug. Gewoon rechts er voorbij. Misschien moeten ze eens in spotjes op tv zeggen dat je als de spitsstrook rechts geopend is, je wel over een doorgetrokken lijn mag gaan...

Verder zie ik voor 6u 's morgens ook hele volksstammen 100km/u rijden op de A2 bij Breukelen, terwijl je daar dan echt 130 mag. Dus dat wordt ook links en rechts er voorbij

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Basekid
  • Laatst online: 13:27
Ik vind het ook fantastisch. Moet zelf regelmatig vanuit Maastricht 200+km rijden en ik verlies hoogstens 5-10min op een rit van 2 uur. Staat wel tegenover dat het rijden veel rustiger, stiller en zuiniger is.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Naafkap
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 12:49
Mijn ervaring met de 100kmh aanpassing zijn niet goed. Ik schuif niet onder stoelen of banken dat ik best vaak te hard rijdt. (15-20kmh harder dan toegestaan). Wat mij nu vooral enorm opvalt is dat mensen de linkerbaan beginnen te gebruiken om 100 te rijden terwijl vóór de aanpassing mensen zich op de linkerbaan nooit hielden aan de geldende snelheden. En het ergste is dat ze daar ook niet meer van weg gaan. Zwaar irritant.

Ook merk ik in tunnels nu sneller opstoppingen die er eerder niet waren omdat je er met 130 doorheen mocht. Toen waren de opstoppingen en natuurlijk wel en ging je opvalt 130kmh met 100kmh door te tunnel, maar nu is het vaak 60-70 ipv 100kmh dat in je spits er doorheen gaat. Wel zie ik minder ongelukken in tunnels.

Als je 90.000 km per jaar rijdt (vraag je ook eens af waar dat goed voor is, om ca 1.200 uur per jaar in een auto door te brengen met alle milieugevolgen van doen, maar dat ter zijde) dan zou je toch beter moeten weten en accepteren dat je niet alleen op de weg bent. Als iemand besluit met 100 km/h iemand in te halen, dan is dat gewoon zijn of haar goed recht. Probeer je niet zo te ergeren. Je hebt alleen jezelf ermee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

Jantje2000 schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 08:46:
[...]

Als je met 100 aan het inhalen bent is dat prima.

Links blijven niet natuurlijk, maar jouw voorstel om überhaupt geen vrachtwagens in te mogen halen als je je aan de wet houdt is natuurlijk belachelijk
Waar lees je dat ik zeg dat je überhaupt geen vrachtwagens in mag halen? Daarbij is het volgens mij geoorloofd om wat te versnellen bij het inhalen om zo er sneller voorbij te zijn. Maar alle co2 uitstoot greenpeace gekkies denken nu dat de linkerrijstrook voor hun is met 6 auto's achter hen schieten ze nog niet op.

Daarbij rij ik zelf 60k per jaar en die dagjes rijders die niet in hun spiegels kijken of volledig schijt hebben omdat zij 1x op de weg zitten en alles mogen heb ik een hekel aan ja.

Om je een voorbeeld te geven: a12 richting a27/a28. In die bocht komt er een rechter rijstrook bij. Elke dag weer rijden de auto's op de linker rijstrook vanaf a12 tot aan het toevoegen a27. De middenstrook rijdt ook iemand en de rechterstrook is geheel leeg. Dat is toch om jezelf bij op te vreten? Maar goed ik denk alleen dat je deze irritaties echt hebt als je veel km's per jaar rijdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 05-06 17:01
Pepper92 schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 08:34:
[...]

Dit stoort me nog het meeste aan de de snelheidswijziging: het gebied met het meeste verkeer en meeste stikstofuitstoot had al een maximumsnelheid van 100 km/h, dan zijn er nog veel gebieden waar veel verkeer is maar de afstanden miniem (de hierboven geschetste 30-40km afstanden), en dan heb je omgevingen zoals Groningen (waar ik woon), maar ik denk ook Limburg en Zeeland, waar eigenlijk altijd weinig verkeer is, navenant weinig stikstofuitstoot is, grotere afstanden gereden worden en we nu met de gebakken peren zitten zodat er in de randstad weer bijgebouwd kan worden. En dat hebben die lui in Den Haag dan besloten.

Zelf voor het werk weinig last van en de 100 km/h bevalt me an sich prima, maar als ik in het weekend naar familie ga (eigenlijk allemaal op >200 km afstand) dan merk ik dat tijdsverschil echt wel.
En waar denk je dat al de veehouderijen staan die de meeste stikstofuitstoot hebben? En waar is de meeste natuur die er last van heeft? Precies, in de gebieden waar het rustig is, zoals limburg, brabant, groningen.
Dus door jullie vee moeten wij in de randstad rustiger gaan rijden :P

Nee, even zonder gekheid. Ik zou nooit in groningen kunnen wonen, want ik heb er geen familie, vrienden of werk, maar ik ben echt jaloers op de ruimte die jullie daar hebben. En dan hebben we het maar niet over de belachelijk goedkope huizen. Dus geniet van jullie mooie provincie, en nu kan dat extra omdat je maar 100 mag rijden :P

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Oekol schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 08:53:
[...]

Waar lees je dat ik zeg dat je überhaupt geen vrachtwagens in mag halen? Daarbij is het volgens mij geoorloofd om wat te versnellen bij het inhalen om zo er sneller voorbij te zijn.
Versnellen bij inhalen mag idd, maar ook bij inhalen mag je de maximale snelheid (100 km/h dus in dit geval) niet overschrijden.

Als je niet kunt inhalen zonder de snelheid te overschrijden, moet je niet inhalen.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sanderhgv
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 10:01
Wat mij als vrachtwagenchauffeur opvalt aan het 100 rijden is dat veel mensen nu wel heel vroeg naar de rechterbaan gaan, de acc grijpt vaak nog net niet in. Ook redelijk vaak van die slimmerds die voor je neus in de ankers gaan omdat ze bij het inhalen gas bij gaven...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

wildhagen schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 08:56:
[...]

Versnellen bij inhalen mag idd, maar ook bij inhalen mag je de maximale snelheid (100 km/h dus in dit geval) niet overschrijden.

Als je niet kunt inhalen zonder de snelheid te overschrijden, moet je niet inhalen.
Krijg je dus auto's die elkaar nu met 1km per uur gaan inhalen. Aangezien het verschil nu minder is, ga je je dus naast vrachtwagens ook ergeren aan auto's. -O-

Mensen die niet harder rijden, halen helaas wel in. En dat komt door slecht gebruik van crusie controle of het gebrek er aan. Auto's die geen cruise controle rijden en na het inhalen voor je weer afremmen zodat ik ook ineens met mijn ACC 90 rij. Dat is reden nummer #28 dat ik niet rechts met de meute mee rij. Ik gebruik altijd netjes mijn knipperlicht en ga lekker veel van links naar rechts overal omheen. Geen onnodig links etc.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:03

bonzz.netninja

Niente baffi

Ik rij niet heel veel maar ik vind het wel lekker. Rustig pruttelen rond de 100, goed voor je hart en het verbruik :) En ik ben heel blij met de verminderde stikstof, toch belangrijk voor ons land en het klimaat.

Natuurlijk kun je gefrustreerd raken als je veel op de weg zit over andere weggebruikers maar dat heeft niks te maken met deze 100km. Zolang er auto's zijn loopt iedereen al te vloeken en te tieren op elkaar :) Feit is...je doet het er maar mee en het is zoals het is. Samen zitten we op die weg en de beste en veiligste manier is als we allemaal een beetje rekening met elkaar houden en gewoon geduldig op elkaar wachten.

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• unezra
  • Laatst online: 05-06 15:38

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

- De snelheidswinst is minimaal
- De brandstofbesparing is fors
- Bij 100km/h rijd het een stuk relaxter dan bij 120, ik kom echt ontspannender aan
- De wegcapaciteit zou bij 100km/h wel eens groter kunnen zijn dan bij 130
- Hardrijders heb je tóch wel, mensen die vroeger 180 reden waar je 130 mag, zullen nu 150 rijden waar je 100 mag. Want grens inleveren rijbewijs

Kortom, het zit in je hoofd. Ik merk dat ik er ook aan moet wennen, 130 voelt wel lekker en ik rij misschien alerter bij 130 dan bij 100, maar tegelijkertijd rij ik juist bij 100 op de CC dusdanig veel relaxter, dat ik uitgeruster op mijn eindbestemming aan kom. Dusdanig, dat ik me af vraag of de iets langere theoretische reistijd, dat niet ruim compenseert.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MoldyInko
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 20-03-2021
De snelweg is er niet op ingericht om 100 km/h te rijden.

Ik vind het zelf verschrikkelijk langzaam.

Pluspunten:
Het rijdt relaxter.
Minder auto treintjes of pansich gerem omdat weer iemand met 80 km/h een vrachtwagen probeert in te halen. Het verschil in snelheid is kleiner.

Minpunten:
Veel mensen lijken in het midden te rijden.
Mensen lijken meer afgeleid te zijn. (Telefoon, radio etc.)
Niet iedereen rijd 100 km/h. Bloedirritant. Rij dan tenminste de minimale snelheid en geen 95 km/h.
Nog steeds veel hard rijders. Ene kant snap het ik het wel, anderzijds zie ik soms mensen met 130-140 km/h voorbij komen.
Mensen lijken meer bumper te kleven

Het liefste zie ik gekleurde rijstroken:
Blauw voor vrachtwagens, taxi’s etc.
Groen voor de middenstrook rijders die zich aan de snelheid houden met waarschuwingen dat zijn tenminste de minimale snelheid moeten rijden.
Oranje voor de snelle rijders. Op eigen risico. Maximale verschil mag 20 km/h bedragen van de middenstrook.

Klinkt heel kinderachtig maar dat zou onwijs leuk zijn. :+
(Natuurlijk heb je dan ook weer je eigen problemen maar ah...beetje gedachten sparren mag)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09:27
MoldyInko schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 09:13:
Oranje voor de snelle rijders. Op eigen risico. Maximale verschil mag 20 km/h bedragen van de middenstrook.

Klinkt heel kinderachtig maar dat zou onwijs leuk zijn. :+
(Natuurlijk heb je dan ook weer je eigen problemen maar ah...beetje gedachten sparren mag)
Wel jammer dat de snelle rijders nooit netjes en binnen de lijntjes van hun eigen baan crashen. :+ Dat zou dit systeem stukken interessanter maken imo, >:)

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

unezra schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 09:12:

- De wegcapaciteit zou bij 100km/h wel eens groter kunnen zijn dan bij 130
Niet zou wel eens kunnen, de wegcapaciteit *is* groter bij 100 km/h dan bij 120 km/h.

Bij 100 km/h is immers minder onderlinge afstand nodig (2 seconden bij 100 km/h is immers minder afstand dan 2 seconden bij 120 km/h), waardoor er op hetzelfde stuk weg meer autos kunnen rijden.

Verder helemaal met je eens overigens :)

[ Voor 4% gewijzigd door wildhagen op 27-06-2020 09:18 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• erik91
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 01-06 21:00
Ik reed al een aantal jaar ~100 km/h dus er is niet veel veranderd.

Heb wel een hekel aan de mensen die te hard rijden en mij dan gaan bumperkleven* omdat ik me aan de snelheid houdt... Als je te hard wilt rijden moet je dat zelf weten maar respecteer gewoon dat er mensen zijn die zich wel aan de snelheidslimieten houden.

* Hoewel de meeste ineens terug zakken nadat ze de camera op het achterraam zien :Y)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• unezra

unezra

MoldyInko schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 09:13:
De snelweg is er niet op ingericht om 100 km/h te rijden.
Dat is natuurlijk niet waar.

Sterker nog, er zijn best wat stukken waar de invoegstrook dusdanig kort is (of optisch kort waardoor mensen laat beginnen met accelereren), dat zelfs 100km/h voor sommige auto's een uitdaging is.

Het overgrote deel van ons snelwegennet is volgens mij juist gebouwd doen de maximum snelweg nog 100km/h was, wat maakt dat de snelweg primair is ingericht op 100km/h en niet op 120 of 130.

Quote:
Op 1 mei 1988 werd de standaardlimiet op autosnelwegen verhoogd naar 120 km/u.
Wikipedia: Maximumsnelheid in Nederland
Ik vind het zelf verschrikkelijk langzaam.
Kwestie van gewenning.
Kijk aan het eind van de maand eens naar wat je aan brandstof hebt uitgegeven. Misschien compenseert dat het gevoel wat. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xos
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 05-06 09:58

xos

YakuzA schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 08:05:
Vooral het invoegen lijkt onverwacht meer risico’s te veroorzaken.
Mensen die wat extra gas bij geven om voor een vrachtwagen uit te komen, gecombineerd met wat ongeduldige busjes die rechts inhalen omdat ze vinden dat er links geplakt wordt en dan diezelfde invoeger over het hoofd zien.

Ik had verwacht dat met alles 100 juist het invoegen beter zou gaan :?
Een zekere mate van snelheidsverschil zorgt voor ruimtes die mensen kunnen gebruiken om te anticiperen. Dus even ruimte maken door een baan op te schuiven of gas te geven zodat iemand achter je kan invoegen. Gas los zodat iemand voor je kan invoegen zou ook kunnen, maar wie doet dat nu?

Daarnaast zou ook best goed mogelijk kunnen zijn dat er nu meer rechts wordt gereden dan vroeger omdat meer mensen Vmax rijden in een treintje op de rechterbaan. Dat zou het invoegen ook lastiger kunnen maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12:07
Een ding weet ik wel: iedereen heeft meer tijd om andere dingen te doen en dat merk je.

De Tesla rijders hebben helemaal de tijd van hun leven. Autopilot aan en email checken d:)b

Ik rijd regelmatig een traject van 120km die ik met opzet buiten de spits afleg zodat die Vmax haalbaar is. Dat duurt nu dus retour best een stuk langer.

Ben benieuwd naar de indirecte kosten van tijdverlies, velen doen daar zo luchtig over, tijd zat schijnbaar? :)

@unezra 1988 waren de auto’s ietsjepietsie anders dan nu he ;) 100 rijden in een auto nu op de wegen nu is echt superrrr relaxt :z

[ Voor 17% gewijzigd door NiGeLaToR op 27-06-2020 09:29 ]

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• unezra

unezra

NiGeLaToR schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 09:27:
Een ding weet ik wel: iedereen heeft meer tijd om andere dingen te doen en dat merk je.

De Tesla rijders hebben helemaal de tijd van hun leven.

Ik rijd regelmatig een traject van 120km die ik met opzet buiten de spits afleg zodat die Vmax haalbaar is. Dat duurt nu dus retour best een stuk langer.

Ben benieuwd naar de indirecte kosten van tijdverlies, velen doen daar zo luchtig over, tijd zat schijnbaar? :)
Nee.

De winst is dusdanig minimaal, dat als het dáár op aan komt, je eerder hoe dan ook al een planningsprobleem had.

Ik denk dat het dus juist winst op levert. Omdat je veel relaxter aan komt, minder moe, kun je daarna meer werk verzetten en win je de tijd van de lagere snelheid ruim terug.

Op een traject Utrecht - Maastricht (180km) is de snelheidswinst veel minder dan 24 minuten. Omdat er ook nog een stukje binnendoor zit, zal het theoretisch misschien 15 minuten zijn. Op 2 uur rijden.

Dat is ver onder de marge die je hoe dan ook al had moeten aanhouden als je een afspraak hebt en dat kwartier win je echt wel terug in relaxter en uitgeruster aankomen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
Het is de gemiddelde haastige en arrogante bestuurder die de doorstroming verpest. Die lijkt te rijden met het egoïstische idee: als iedereen zijn best doet om snel te rijden, zijn we allemaal snel.

Hoe meer samenwerking, hoe sneller iedereen gemiddeld op de bestemming aankomt (en hoe minder ongelukken).
Zou een stuk beter zijn als mensen op de weg wat meer zouden relativeren. De overdreven actieve rijstijl, constant iets boven het maximum rijden, mensen naar rechts drukken, rechts inhalen, constant van baan wisselen, enz. levert netto weinig op, maar zorgt voor allemaal kleine irritaties en verstoringen in de doorstroming.

Andersom zijn er inderdaad de onervaren types. Blijven achter een vrachtauto hangen om dan onder de limiet nog net voor je naar links te gaan. Waar je dan zelf netjes aan komt rijden, moet je ineens redelijk hard afremmen op een kilometers lang stuk asfalt. Wat een energie-verspilling is dat.

Ik maak mij er niet druk over. Hou erg van snel en efficiënt rijden. Racen op circuit of in Duitsland op bepaalde stukken. Maar haast en stress heb ik niet. Op tijd vertrekken en je komt aan wanneer je aan komt.
Ik zie veel voordelen in de toekomst als auto's daadwerkelijk 'auto' worden en zelfrijdend zijn. Nog wat jaren verder en veel van de huidige verkeersproblemen en -irritaties zijn verleden tijd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Basekid
  • Laatst online: 13:27
Volgens de Tomtom was Maastricht-Laren (200km) eerst 2h precies, en nu 2h8min (nu we 100 mogen).

[ Voor 4% gewijzigd door Basekid op 27-06-2020 09:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
sanderhgv schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 08:59:
Wat mij als vrachtwagenchauffeur opvalt aan het 100 rijden is dat veel mensen nu wel heel vroeg naar de rechterbaan gaan, de acc grijpt vaak nog net niet in. Ook redelijk vaak van die slimmerds die voor je neus in de ankers gaan omdat ze bij het inhalen gas bij gaven...
Jij ziet niet wat ze achter je doen, maar wat jou opvalt aan de voorkant doen ze achter ook, ze rijden je net niet aan.
Ik merk het in de auto ook wel: oprijden tot de achterbumper, in de hoop dat ik sneller ga rijden (ik zie dan geen koplampen meer in de spiegel), dan een zwiep eromheen en zodra de achterbumper zich 2 meter voor je bevindt weer een zwiep naar rechts. (om dan het gas los te laten zodat ik de auto er weer naast zet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R20141016
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 10:29
Ja, 100 km/h heerlijk!
Alleen jammer dat er nog steeds heel veel mensen denken dat ze 130 km/h kunnen blazen.
Of hun autoklok staat verkeerd of ze kunnen geen borden lezen.... O-)

Wat ik wel vindt als 100 km/h rijder dat meer mensen de rechter rijbaan moeten gebruiken. Heel veel mensen blijven in het midden plakken. Ook heb je nog van die auto's die constant links rijden. Dat zijn meestal die figuren die 120 km/h rijden of harder.
Bij dergelijke figureren ben ik geneigd om hem net iets eerder naar links te zetten.
Gewoon om aan te geven dat constant links rijden vet irritant is.

Meestal snappen ze de hint om nadat ik weer naar rechts ben gegaan ze naar de middenbaan gaan. _/-\o_ Helaas nog niet de meest rechterbaan....maar dat komt wellicht nog....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prutzertje
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 09-07-2023
Vind 120 persoonlijk relaxer rijden dan 100. 100 voelt gewoon traag en vervelend.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Basekid schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 09:35:
Volgens de Tomtom was Maastricht-Laren (200km) eerst 2h precies, en nu 2h8min (nu we 100 mogen).
Dat klinkt idd als een realistisch tijdverschil. En is dus verwaarloosbaar, wat is nou 8 minuten op 120 minuten (2 uur). Helemaal niks.

En dat op een traject dat 99,99 procent van de mensen niet dagelijks (of zelfs maar regelmatig) zal afleggen.

Waar hebben we het over?

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
R20141016 schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 09:37:
Ja, 100 km/h heerlijk!
Alleen jammer dat er nog steeds heel veel mensen denken dat ze 130 km/h kunnen blazen.

Wat ik wel vindt als 100 km/h rijder dat meer mensen de rechter rijbaan moeten gebruiken. Heel veel mensen blijven in het midden plakken. Ook heb je nog van die auto's die constant links rijden. Dat zijn meestal die figuren die 120 km/h rijden of harder.
Bij dergelijke figureren ben ik geneigd om hem net iets eerder naar links te zetten.

Meestal snappen ze de hint om nadat ik weer naar rechts ben gegaan ze naar de middenbaan gaan. _/-\o_ Helaas nog niet de meest rechterbaan....maar dat komt wellicht nog....
Die mensen moeten nog wennen. Voorheen met 135 ging ik niet naar rechts tussen 2 vrachtwagens, want je bent zo bij de volgende en dan mag je in de rem vanwege iemand die je klem rijdt. Met 105 kan er zo een minuut of langer tussen 2 vrachtwagens zijn, al die tijd rijd je onnodig links.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
R20141016 schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 09:37:
Ja, 100 km/h heerlijk!

Oprechte vraag: waar heb je precies last van als een ander meer dan 20 km/h boven de limiet rijdt én constant links? En waarom kies je er voor om die persoon te 'blokkeren' en achter jou te laten remmen om een boodschap af te geven?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
De snelheidsverlaging zal mij jeuken. Ook voor de snelheidsverlaging reed ik al 106 km/h waar je 127 km/h of 133 km/h mocht. Slechts sporadisch reed ik 133 km/h. Ik moet wel zeggen dat ik 's nachts vaker 133 km/h rijd dan voorheen.
aljooge schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 23:20:
- Er wordt nog meer gekleefd en het onnodig linksrijden is toegenomen
Mijn ervaring is dat dit alleen gebeurt bij de trajectcontroles. Bij trajectcontroles moet je vaak extreem veel van baan wisselen en soms ook 4 banen in 1x wisselen om iemand in te halen. Trajectcontroles zijn over het algemeen erg onrustig rijden. Daarbuiten is het rijden super relaxt. Ik vind dat iedereen zelf moet weten hoe hard diegene rijdt, binnen de wettelijke grenzen, maar bij een trajectcontrole zou er eigenlijk ook een minimumsnelheid moeten gelden. Bijv. 96 km/h als de limiet 106 km/h is.

En blijkbaar is er sinds kort een aparte snelheidslimiet voor auto's met aanhangwagen: 96 km/h. Compleet retarded, want wat je nu ziet is dat auto's met aanhangwagen vaak extreem traag vrachtauto's inhalen. Op een driebaansweg is de inhaalcapaciteit daarmee gehalveerd en op een tweebaansweg is de inhaalcapaciteit gereduceerd tot nul. Auto's met aanhangwagen zouden dezelfde snelheid moeten rijden als vrachtauto's.

[ Voor 11% gewijzigd door Trommelrem op 27-06-2020 09:46 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NiGeLaToR
@unezra een file zou dan helemaal top zijn voor je. Kun je je goed voorbereiden op de werkdag, even lekker je koffie opdrinken en wat belletje plegen. Ik reis niet voor niets buiten de spits. Gebrek aan inlevingsvermogen is schrijnend in dit topic :)

Ik snap niet helemaal wat voor magisch je denkt wat er gebeurt nu: als je 100 wilde rijden kon dat al. Het kost mij gewoon 15-20 min reistijd op één reisdag tussen kinderen weg brengen en halen die ik niet kan werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 13:19
Ik vind die 100km/u wel relaxed. Het scheelt ook niet echt veel qua tijd. Sinds dat is ingesteld heb ik mijn cruisecontrol ook weer herontdekt. Nu iedereen min of meer dezelfde snelheid heeft, kun je die zelfs in Nederland prima gebruiken. Het nadeel van de nieuwe snelheid is wel dat het af en toe wat saai is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Stoer hoor, links/rechts inhalen.. Ik hoop overigens voor je dat autorijden dan je werk is en dat die 90k (iemand rekende voor dat dat 1200 uur per jaar is?) werktijd is.. Anders ben je gewoon heel erg zielig.. En dat bedoel ik niet in de kwetsende zin van het woord, ik heb serieus met je te doen als je 90k per jaar moet rijden BUITEN werktijd... En dan zou ik voor geen goud met je willen ruilen.. Ik woon op 4km van mijn werk en ik wil nooit meer anders. Kwartiertje fietsen.

Als ik buiten de deur moet zijn (en dat is best vaak) is de reistijd minus 15 minuten gewoon werktijd.

[ Voor 8% gewijzigd door FreakNL op 27-06-2020 09:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• unezra

unezra

Playa del C. schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 09:41:
[...]
Oprechte vraag: waar heb je precies last van als een ander meer dan 20 km/h boven de limiet rijdt én constant links? En waarom kies je er voor om die persoon te 'blokkeren' en achter jou te laten remmen om een boodschap af te geven?
Ik word eerlijk gezegd ook niet heel gezellig van mensen die met 150+ links voorbij knallen. Het is geen Duitsland. Als ik een auto wil inhalen op de 2e baan, zit ik niet te wachten op eoa blaaskaak in mijn bumper die vind dat 100km/h voor mietjes is en dat hij/zij wel 150 mag rijden.

Het staat of valt op de weg met voorspelbaarheid. Als de maximum snelheid 100km/h is, is 120+ onvoorspelbaar gedrag en levert dus potentieel gevaarlijke situaties op.
NiGeLaToR schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 09:44:
@unezra een file zou dan helemaal top zijn voor je. Kun je je goed voorbereiden op de werkdag, even lekker je koffie opdrinken en wat belletje plegen. Ik reis niet voor niets buiten de spits. Gebrek aan inlevingsvermogen is schrijnend in dit topic :)

Ik snap niet helemaal wat voor magisch je denkt wat er gebeurt nu: als je 100 wilde rijden kon dat al. Het kost mij gewoon 15-20 min reistijd op één reisdag tussen kinderen weg brengen en halen die ik niet kan werken.
Het is geen 15-20 minuten. Het is veel minder. Zie het voorbeeld dat @Basekid aan draagt. Traject van 200km. 8 minuten (!) potentiële winst en dan moet je dus niet een keer of wat remmen. Dan ben je het snelheidsvoordeel alweer volledig kwijt.

In de praktijk zal de tijdwinst op 200km misschien een minuut of 5 zijn. Dat maakt ook voor jou niet het verschil of je de kinderen kunt halen en brengen of niet.

Volgens mij verwissel je 2 dingen. Je reistijd in de spits vs de reistijd buiten de spits. Dáár boek je misschien die 20 minuten winst. Omdat file, omdat drukte op de weg. Niet omdat je maar 100 mag. De grap is daar nu net dat de wegcapaciteit bij 100km/h groter is dan bij 120km/h waardoor je reistijd in de spits bij een vmax van 100, wel eens gemiddeld genomen korter zou kunnen zijn dan bij een vmax van 120...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Expendable
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 03-06 19:29
Zit zelf ook veel op de weg, zag de verlaging naar 100 p/u eigenlijk niet zitten (verwachting dat het 'saai' zou worden en andere rijders die stelselmatig 30 p/u te langzaam rijden en dus in de nieuwe sitatie 70/80 gaan rijden), maar het valt mij eigenlijk reuze mee. Rijden in het algemeen is wel iets rustiger en relaxter geworden en tot op heden vind ik het tijdsverlies verwaarloosbaar.

Wat mij echter meer opvalt, is dat het aantal idioten op de weg flink omhoog lijkt te gaan. Vooral de categorie roekeloos rijgedrag. Steeds meer mensen op de weg waarvan ik het idee krijg dat ze rijbewijs bij een pak melk gekregen hebben.

[ Voor 8% gewijzigd door Expendable op 27-06-2020 09:49 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Mapro
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 25-08-2023
[quote][b]MoldyInko in "Ervaringen met 100 km/uur op de snelweg"MoldyInko schreef op zaterdag 27 juni 2020 @

Niet iedereen rijd 100 km/h. Bloedirritant. Rij dan tenminste de minimale snelheid en geen 95 km/h

Euhm.. 100 is de Max snelheid he niet de minimum

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ik zou 'm nog eens narekenen. Het scheelt maar 10 minuten en geen 12.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mapro
_JGC_ schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 09:36:
[...]

Jij ziet niet wat ze achter je doen, maar wat jou opvalt aan de voorkant doen ze achter ook, ze rijden je net niet aan.
Ik merk het in de auto ook wel: oprijden tot de achterbumper, in de hoop dat ik sneller ga rijden (ik zie dan geen koplampen meer in de spiegel), dan een zwiep eromheen en zodra de achterbumper zich 2 meter voor je bevindt weer een zwiep naar rechts. (om dan het gas los te laten zodat ik de auto er weer naast zet)
Beetje hetzelfde dus als wat vrachtwagenchauffeurs al jaren doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MainframeX
  • Registratie: September 2017
  • Nu online
Autorijden op de snelweg heb ik altijd irritant en ongelooflijk saai gevonden. Daar veranderd 120 of 100km per uur niets aan. Daarom woon ik op 15-20 minuten rijden van mijn werk.

Het zogenaamde genot van het autorijden vind ik sowieso zwaar overgewaardeerd.

[ Voor 18% gewijzigd door MainframeX op 27-06-2020 09:55 ]

Idempotent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

NiGeLaToR schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 09:44:

20 minuten per dag? Rijd je dan 300+ kilometer op één dag ofzo?

Dat zijn tijden die je alleen haalt bij extremistische afstanden, en dan kan je jje afvragen of je dat soort afstanden wel zou moeten willen rijden....

Zie het voorbeeld van @Basekid hierboven: 200 km rijden was eerst precies 2 uur, en met 100 km/h is het 2 uur en 8 minuten.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mapro
sypie schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 09:50:
[...]

Ik zou 'm nog eens narekenen. Het scheelt maar 10 minuten en geen 12.
Nee hoor toch wel 12

1 uur rijden 100km
100km per uur is 20 km per 12 minuten toch?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• azerty
  • Laatst online: 10:51
Mapro schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 09:53:
[...]

Nee hoor toch wel 12

1 uur rijden 100km
100km per uur is 20 km per 12 minuten toch?
100 km afleggen aan 100km/u = 60 minuten
100 km afleggen aan 120km/u = 50 minuten

Tijdswinst door 120 ipv 100 te rijden voor je 100km traject: 10 minuten ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NiGeLaToR
@unezra ik snap dat iedereen graag z’n standpunt verdedigt met erbij gevonden voorbeelden. Ook is het bijzonder hoe je blijkbaar 100 rijden en het ontstane wegbeeld niet vervelend mag vinden.

Tis weer een typisch tweakerstopic met ‘jij hebt ongelijk want ik heb gelijk’ geworden.
Ik kan mijn eigen reistijd prima zien en weet prima hoe het nu op de weg is.

Ik hoopte dat de milieu impact in ieder geval significant zou zijn, maar dat blijkt ook een utopie. Zelfs qua veiligheid was 130 rijden geen probleem.
azerty schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 09:56:
[...]

Nee ho! Je haalt dat toch nooit!

En als je het haalt kom je niet uitgerust aan!

En anders heb je sowieso ongelijk ;)

Tis een lastige discussie :+

@wildhagen dat voorbeeld zegt niets over mijn route. Het gaat om de gemiddelde snelheid die je feitelijk haalt. Zoals je hierboven ziet zijn de tijdverschillen op kortere afstanden al groter dan 8min over 2 uur rijden, afhankelijk van je route.

Ik rijd die route niet zo vaak, m’n punt is meer dat velen heel makkelijk voor mij concluderen dat het me geen tijd kost.

Files zien we ook als kostbaar tijdverlies, maar een langere reistijd door lagere snelheid niet (in dit topic). En meer auto’s op de weg met 100km/u: in de spits gaat de snelheid automatisch al omlaag bij drukte, ben dus benieuwd hoe 80 rijden op een 100 weg meer capaciteit oplevert dan 80 rijden op een 130 weg.

[ Voor 49% gewijzigd door NiGeLaToR op 27-06-2020 10:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mapro
azerty schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 09:56:
[...]

120 afleggen aan 120km/u= 60 minuten
120 afleggen aan 100km/u= 72 minuten 😉

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

@NiGeLaToR

De milieu impact is pas significant als wij in dit land het beeld loslaten dat het maar normaal is dat Systeembeheerder X (woonachtig in Utrecht) op weg naar Rotterdam op de A12 kan zwaaien naar Systeembeheer Y (woonachtig in Rotterdam) die naar Utrecht onderweg is..

Dat eeuwige / vastgeroeste forensen is echt niet meer van deze tijd.. Zeker niet bij kantoor-beroepen.. Dus daar mag wat mij betreft best een dikke tax op...

Maar we gaan nu erg off-topic..

[ Voor 28% gewijzigd door FreakNL op 27-06-2020 10:01 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Om over de stratenmakers, bouwvakkers, schilders, beveiligers, en vele andere groepen werkende mensen maar niet te spreken.

Daarom: Support your locals.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

Yucon

*broem*

Die snelheid is prima, dat reed ik eigenlijk al wel. Maar ik vind met name op de wat bredere wegen het verkeersbeeld nogal onrustig nu iedereen met ongeveer dezelfde snelheid rijdt en toch niet rechts mag inhalen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• unezra

unezra

NiGeLaToR schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 09:56:
@unezra ik snap dat iedereen graag z’n standpunt verdedigt met erbij gevonden voorbeelden. Ook is het bijzonder hoe je blijkbaar 100 rijden en het ontstane wegbeeld niet vervelend mag vinden.

Tis weer een typisch tweakerstopic met ‘jij hebt ongelijk want ik heb gelijk’ geworden.
Punt is dat jij claimt een snelheidswinst te halen bij een vmax 120km/h tov en vmax van 100km/h die totaal niet realistisch is. Het blijkt 8 minuten te zijn op 200km. Maximaal.

Ik snap dat als je tijdens de spits gaat rijden, je reistijd langer is. Maar dat heeft met de spits te maken, niet met de vmax van 100. De tijdswinst die je noemt, heeft dus helemaal niets met de vmax te maken.

De crux daar is, je gemiddelde reistijd tijdens de spits, is waarschijnlijk bij een vmax van 100, minder dan je gemiddelde reistijd tijdens de spits bij een vmax van 120. Je wint dus tijd tijdens de spits bij een vmax van 100. :)
Ik hoopte dat de milieu impact in ieder geval significant zou zijn, maar dat blijkt ook een utopie. Zelfs qua veiligheid was 130 rijden geen probleem.
Milieuimpact is fors, gezien auto's bij 120 veel onzuiniger zijn dan bij 100.
Geloof dat zelfs mijn ecodiesel 5% minder zuinig is bij 120 of 130 dan bij 100.

Ongevallenstatistieken zijn nu nog beperkt betrouwbaar omdat de 100km/h nog maar recent opnieuw is ingevoerd, maar ik verwacht dat ook die fors omlaag gaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 05-06 23:39
Het meest vervelende voor mij zijn de auto's die inhalen. Maar nee..., dat doen ze bijna nooit met echt 100 km/u. Ze rijden amper 100 op de teller dus in werkelijkheid is dat vaak nog geen eens 95 km/u. Vrachtwagens daarin tegen rijden (denk ik?) Meestal gewoon hun max snelheid en dat is vaak wel tegen de 90km/u op GPS.

100 is te doen, maar rijd dan ook echt 100. Voorheen deed ik het bijna nooit, maar er even snel rechts voorbij doe ik nu veel vaker. Die auto's die al een halve kilometer eerder naar links gaan om die vrachtwagen in te halen houden je al snel kilometers lang op...

Wel 1 pluspunt. Ik rij met dit weer al snel meer dan 1:25. De route is vrijwel alleen snelweg en een klein stukje in de stad wat ik dan bijna helemaal elektrisch kan rijden.

[ Voor 13% gewijzigd door Headshot_NL op 27-06-2020 10:03 ]

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v151 + HW P1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

sypie schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 10:00:
[...]

Om over de stratenmakers, bouwvakkers, schilders, beveiligers, en vele andere groepen werkende mensen maar niet te spreken.

Daarom: Support your locals.
Nou, inderdaad... Waarom moet er hier aan de overkant een schilder uit Den Bosch bezig zijn bijvoorbeeld (is op 135km enkele afstand).... We vinden dat allemaal maar normaal hier, en het liefst zouden we er nog hectometers asfalt bijleggen..

https://decorrespondent.n...akt/929710437150-c8637a4d

[ Voor 22% gewijzigd door FreakNL op 27-06-2020 10:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clavat
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 05-06 18:58
Ik rij ook gewoon de 100 en houd me er ook aan.
Echter merk ik wel steeds meer dat je dan naar de linkerbaan gaat om een vrachtwagen in te halen je al 500 m achter je een auto aan ziet komen en met groot licht begint te knipperen omdat deze anders moet afremmen van zijn snelheid naar 100.

Dat is irritant. Gedraag je gewoon. Ook met 100 kun je je dodelijk om een boom of vangrail vouwen.

PSN: McMillan0984

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

NiGeLaToR schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 09:56:

Ja, alleen weet iedereen dat 15 tot 20 minuten extra per dag overdreven is, tenzij je extreme afstanden aflegt.

Dat heeft niks met 'typisch tweakerstopic' te maken, maar meer met logisch nadenken en simpelweg kunnen rekenen.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mr.Nobody
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Playa del C. schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 09:41:
[...]

Het kan ook helemaal niet wat hij zegt.

Als hij constant 100 rijdt ben je hem zo voorbij en kan hij er niks meer aan doen dat je steeds links blijft....

Behalve als je met je achteruitkijkspiegel iemand op de linkerbaan volgt en hem blokt om te irriteren.

Waarom zou je dat doen? Laat die persoon gewoon rijden, iedereen blij

Opensource delphi componenten (http://www.delphi-jedi.org)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
FreakNL schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 09:59:
@NiGeLaToR

De milieu impact is pas significant als wij in dit land het beeld loslaten dat het maar normaal is dat Systeembeheerder X (woonachtig in Utrecht) op weg naar Rotterdam op de A12 kan zwaaien naar Systeembeheer Y (woonachtig in Rotterdam) die naar Utrecht onderweg is..

Dat eeuwige / vastgeroeste forensen is echt niet meer van deze tijd.. Zeker niet bij kantoor-beroepen.. Dus daar mag wat mij betreft best een dikke tax op...

Maar we gaan nu erg off-topic..
Maar ben het wel met je eens; we zijn al pleitbezorger voor ‘het nieuwe werken’, ‘new world of work’, etc etc sinds 2005. Corona crisis heeft in ieder geval laten zien dat veel meer kantoorwerk vanuit huis kan.

En als je dan een keer moet rijden kan dat op een relatief rustige weg.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

FreakNL schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 09:59:
De milieu impact is pas significant als wij in die land het beeld loslaten dat het maar normaal is dat Systeembeheerder X (woonachtig in Utrecht) op weg naar Rotterdam op de A12 kan zwaaien naar Systeembeheer Y (woonachtig in Rotterdam) die naar Utrecht onderweg is..
Wat dacht je van al die busjes met bouwvakkers die uit het hele land komen om op dezelfde werkplaats te werken, om 's avonds weer de omgekeerde route af te leggen. En inderdaad kunnen zwaaien naar concullega's die dezelfde route omgekeerd afleggen :X

Maar er wordt in dit topic heel erg vanuit korte dagelijkse afstanden beredeneerd. Terwijl deze maatregel juist de niet-dagelijkse ritjes raakt. En het zorgt ervoor de buitengebieden nog verder buiten komen te liggen; een ritje buiten de spits in het weekend naar Groningen is voor mij bv minimaal 15 minuten langer (eerst kon ik een stuk van zo'n 150km op 135 doen op de cruise-control, nu staat ie op 105 -> minimaal 15 minuten verschil). En dat zijn 15 minuten extra op een toch al lange rit. Zo zorg je er dus voor dat dit soort regio's nog minder bereikbaar worden dan ze al zijn.

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Pagina: 1 2 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.