Afgelopen maart is de maximum snelheid op snelwegen verlaagd van 130 naar 100 km. Per toeval: datzelfde weekend zijn de Corona maatregelen ingevoerd. Opeens mochten na het weekend de paar die wel naar hun werk gingen, 100 km per uur tuffen op een nagenoeg lege snelweg en dat was een grote overgang.
Nu de drukte weer is toegenomen, een aantal dingen die mij opvielen deze periode:
- 100 km/uur is erg traag, de reistijd wordt verlengd en het is saai.
- een categorie kan zich niet inhouden en rijdt veel harder. Hiervan was aan het begin van de invoering het aandeel bestelbussen erg hoog, maar dit aandeel notoire busjes hardrijders daalt, vermoedelijk door de hoge bekeuringen die bij de baas terechtkomen.
- Er wordt nog meer gekleefd en het onnodig linksrijden is toegenomen
- de cruisecontrol staat aan op links, structureel maximum snelheid + iets
- de linkerbaan blijft naast de rechter rijden en haalt niet in, het snelheidsverschil links-rechts is miniem.
- er wordt soms rustig 20 km/uur te hard gereden op rechts, waardoor invoegen met de maximaal toegestane snelheid wordt bemoeilijkt.
positieve:
- brandstofbesparing is significant
- in 3 maanden heb ik nog niet 1 keer alarmlichtjes gezien, nergens zijn ongelukken gebeurt en ingrijpen op de noodrem is niet meer voorgekomen.
negatieve:
- het gaat te langzaam kost te veel tijd en je moet je wekker eerder zetten.
- kans op boetes
Nu de drukte weer is toegenomen, een aantal dingen die mij opvielen deze periode:
- 100 km/uur is erg traag, de reistijd wordt verlengd en het is saai.
- een categorie kan zich niet inhouden en rijdt veel harder. Hiervan was aan het begin van de invoering het aandeel bestelbussen erg hoog, maar dit aandeel notoire busjes hardrijders daalt, vermoedelijk door de hoge bekeuringen die bij de baas terechtkomen.
- Er wordt nog meer gekleefd en het onnodig linksrijden is toegenomen
- de cruisecontrol staat aan op links, structureel maximum snelheid + iets
- de linkerbaan blijft naast de rechter rijden en haalt niet in, het snelheidsverschil links-rechts is miniem.
- er wordt soms rustig 20 km/uur te hard gereden op rechts, waardoor invoegen met de maximaal toegestane snelheid wordt bemoeilijkt.
positieve:
- brandstofbesparing is significant
- in 3 maanden heb ik nog niet 1 keer alarmlichtjes gezien, nergens zijn ongelukken gebeurt en ingrijpen op de noodrem is niet meer voorgekomen.
negatieve:
- het gaat te langzaam kost te veel tijd en je moet je wekker eerder zetten.
- kans op boetes