Snap je punt. Wel vreemd dat de personenauto’s niet meer te hard mogen rijden en de vrachtauto’s wel? -niet persoonlijk bedoelt voor jou maar algemeen in dit topic-Headshot_NL schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 10:02:
Het meest vervelende voor mij zijn de auto's die inhalen. Maar nee..., dat doen ze bijna nooit met echt 100 km/u. Ze rijden amper 100 op de teller dus in werkelijkheid is dat vaak nog geen eens 95 km/u. Vrachtwagens daarin tegen rijden (denk ik?) Meestal gewoon hun max snelheid en dat is vaak wel tegen de 90km/u op GPS.
100 is te doen, maar rijd dan ook echt 100. Voorheen deed ik het bijna nooit, maar er even snel rechts voorbij doe ik nu veel vaker. Die auto's die al een halve kilometer eerder naar links gaan om die vrachtwagen in te halen houden je al snel kilometers lang op...
Wel 1 pluspunt. Ik rij met dit weer al snel meer dan 1:25. De route is vrijwel alleen snelweg en een klein stukje in de stad wat ik dan bijna helemaal elektrisch kan rijden.
Heerlijk alle gelegenheidsstatistiek. Als je een kwart minder hard mag en je claimt dat je er dus flink langer over doet dan roept men dat het niet klopt omdat je toch al een flink deel van de route niet die snelheid kon rijden, maar wanneer je er 5% brandstof mee bespaart is dat ineens fors, terwijl die paar procentjes besparing net zo goed op een verwaarloosbaar deel van de route behaald worden.
Precies die logica ontbreekt bij de opmerkingen daarover - zie bovenstaande rekensom. Maar blijkbaar is de tomtom-opmerking nu de benchmark voor iedereen.wildhagen schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 10:03:
[...]
Ja, alleen weet iedereen dat 15 tot 20 minuten extra per dag overdreven is, tenzij je extreme afstanden aflegt.
Dat heeft niks met 'typisch tweakerstopic' te maken, maar meer met logisch nadenken en simpelweg kunnen rekenen.
Overigens is het tijdverlies bij file uiteraard nog groter, daarom moet ik die zien te vermijden
Heb je ook met arbeidsmigranten die hier werk komen doen die de Nederlander niet wil doen, vergaderingen waarvoor het vliegtuig genomen moet worden etc. Dat zal altijd blijvennaitsoezn schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 10:04:
[...]
Wat dacht je van al die busjes met bouwvakkers die uit het hele land komen om op dezelfde werkplaats te werken, om 's avonds weer de omgekeerde route af te leggen. En inderdaad kunnen zwaaien naar concullega's die dezelfde route omgekeerd afleggen![]()
Maar er wordt in dit topic heel erg vanuit korte dagelijkse afstanden beredeneerd. Terwijl deze maatregel juist de niet-dagelijkse ritjes raakt. En het zorgt ervoor de buitengebieden nog verder buiten komen te liggen; een ritje buiten de spits in het weekend naar Groningen is voor mij bv minimaal 15 minuten langer (eerst kon ik een stuk van zo'n 150km op 135 doen op de cruise-control, nu staat ie op 105 -> 15 minuten verschil). En dat zijn 15 minuten extra op een toch al lange rit. Zo zorg je er dus voor dat dit soort regio's nog minder bereikbaar worden dan ze al zijn.
Dit. En er is ook aangegeven dat mensen meer verdeeld rijden qua tijd.Inspired schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 08:01:
Maw; de laatste 10% is het probleem. Als die er nu nog niet is dan is het appels met peren vergelijken. Als we weer vol op stoom zijn in het land kun je pas echt zien of het echt wat verschil maakt qua files en opstoppingen.
Ja, maar dan ga jij uit van 120km afleggen... Het voorbeeld ging over het afleggen van 100kmMapro schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 09:58:
[...]
120 afleggen aan 120km/u= 60 minuten
120 afleggen aan 100km/u= 72 minuten 😉
dvdkiwi schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 23:29:
Als je 100km aflegt is het verschil tussen 100km/u en 120km/u slechts 12 minuten en dan moet je er vanuit gaan dat je die snelheid ook de volle 100km vol kan houden.
Uiteraard is die 10 minuten de theoretische winst die te behalen valt mocht je in beide gevallen continue de maximale snelheid kunnen aanhouden.
Realistisch gezien... Zal zwaar afhangen van je traject.
[ Voor 24% gewijzigd door azerty op 27-06-2020 10:13 ]
Alleen moet je die extra file/omrijd-tijd natuurlijk niet bij je totale tijd optellen en dan de schuld ervan aan de 100 km/h-maatregel geven. Die files had je bij 120 km/h immers ook.NiGeLaToR schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 10:06:
[...]
Overigens is het tijdverlies bij file uiteraard nog groter, daarom moet ik die zien te vermijden
En met 120/130 km/h heb je méér files dan bij 100 km/h, ivm de betere doorstroming en lagere onderlingen snelheidsverschillen van de laatste.
Virussen? Scan ze hier!
Klopt verkeerd gelezen sorry 🤫azerty schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 10:07:
[...]
Ja, maar dan ga jij uit van 120km afleggen... Het voorbeeld ging over het afleggen van 100km
[...]
Ik was vooraf best wel tegen de snelheidsverlaging, maar moet eerlijk zeggen dat ik het wel prima vind zo. Ik merk eigenlijk niks qua reistijd (80 km per dag), het rijdt relaxed en m'n brandstofverbruik is van 1:17,5 naar 1:21,6 gegaan.
Komt omdat je in de spits zo minimaal van korte duur 120 kan rijden dat het geen zoden aan de dijk zette 😉krietjur schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 10:09:
Ik was vooraf best wel tegen de snelheidsverlaging, maar moet eerlijk zeggen dat ik het wel prima vind zo. Ik merk eigenlijk niks qua reistijd (80 km per dag), het rijdt relaxed en m'n brandstofverbruik is van 1:17,5 naar 1:21,6 gegaan.
Die 5% (even uit mijn hoofd, het kan ook 10% zijn, ik weet het niet), is een individueel voorbeeld, maar zal in mijn beleving niet lager zijn. Dit gaat ook nog eens om een ecodieseltje. Die besparing kan wel eens voor iedereen gelden, gemiddeld genomen veel groter zijn en levert dus werkelijk netto winst op.phYzar schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 10:06:
Heerlijk alle gelegenheidsstatistiek. Als je een kwart minder hard mag en je claimt dat je er dus flink langer over doet dan roept men dat het niet klopt omdat je toch al een flink deel van de route niet die snelheid kon rijden, maar wanneer je er 5% brandstof mee bespaart is dat ineens fors, terwijl die paar procentjes besparing net zo goed op een verwaarloosbaar deel van de route behaald worden.
Het schijnbare tijdverlies is niet alleen veel beperkter dan mensen lijken te denken, maar 130km/h is voor de meeste mensen veel minder relaxed dan 100km/h waardoor ze minder uitgerust op hun eindbestemming aankomen en er bij 100km/h dus in mijn beleving productiviteitswinst is.
Ofwel, die 5% brandstofverlies word niet gecompenseerd en heeft enkel voordelen. (Plus, telt door. Minder wegslijtage, minder slijtage aan auto's, etc, etc, etc. Het is niet alleen die 5% brandstofbesparing.)
Het schijnbare tijsverlies, word in mijn beleving ruim gecompenseerd doordat mensen relaxter aankomen, de aankomsttijd voorspelbaarder is, de wegcapaciteit groter (dus minder files), snelheidsverschillen minder groot zijn (minder ongelukken, minder stress) en mensen uitgeruster aankomen dus productiever kunnen zijn.
Het gaat verder dan die paar % die ik noemde.
(Maar om te voorkomen dat het een heel lang verhaal zou worden, had ik bovenstaande in eerste instantie achterwege gelaten.)
Ná Scaoll. - Don’t Panic.
Waarom denk je dat ik speciaal voor die reden buiten de spits reis? Dan haal je die Vmax ook echt, pakweg de hele tijd.wildhagen schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 10:08:
[...]
Alleen moet je die extra file/omrijd-tijd natuurlijk niet bij je totale tijd optellen en dan de schuld ervan aan de 100 km/h-maatregel geven. Die files had je bij 120 km/h immers ook.
En met 120/130 km/h heb je méér files dan bij 100 km/h, ivm de betere doorstroming en lagere onderlingen snelheidsverschillen van de laatste.
Maar dat scheelt maar 8 min als de reis twee keer zo lang zou zijn. En anders kom ik heel uitgerust te laat
Overigens je logica over die snelheid is volgens mij mank: ik zie namelijk nooit mensen met 120/130km/u in de file staan. Wordt het drukker, rijd je langzamer. Wellicht is de aanwas van verkeer groter bij hogere snelheid, of heeft het invloed op het ontstaan van files (invoegstroken ed). Daarom op de drukke randwegen al Vmax van 100 én evengoed normaliter dagelijks enorme files.
Omdat ze in de randstad geen ladders hebben, denk ik. Toen ik nog dagelijks vanuit de regio Eindhoven naar de randstand reed (tot 4 maanden geleden dus) zag ik in de spits altijd erg veel busjes met ladders op het dak de zelfde richting op rijden als dat ik deedFreakNL schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 10:02:
[...]
Nou, inderdaad... Waarom moet er hier aan de overkant een schilder uit Den Bosch bezig zijn bijvoorbeeld (is op 135km enkele afstand).... We vinden dat allemaal maar normaal hier, en het liefst zouden we er nog hectometers asfalt bijleggen..
https://decorrespondent.n...akt/929710437150-c8637a4d
Boldly going forward, 'cause we can't find reverse
Ikzelf zit vrij weinig op de weg, maar vind het ook erg prettig en een heel stuk rustiger rijden.Basekid schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 08:47:
Ik vind het ook fantastisch. Moet zelf regelmatig vanuit Maastricht 200+km rijden en ik verlies hoogstens 5-10min op een rit van 2 uur. Staat wel tegenover dat het rijden veel rustiger, stiller en zuiniger is.
Vroeger vrat ik mezelf op als ik maar 110 kon waar je 130 mocht.
Nu kan ik bijna overal constant 100 rijden en dat voelt oké.
If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time
Het grote voordeel van 100 vind ik dat je wat makkelijk een een vrachtwagen kan inhalen als je er achter rijdt. Omdat je niet van 85 naar 130 hoeft te accelereren. maar slechts naar 100.
Nouja, laatste tijd is het wel meer opletten met die gekken die 140 a 150 rijden
Nouja, laatste tijd is het wel meer opletten met die gekken die 140 a 150 rijden
ora et labora
Als te laat aan komt, ben je waarschijnlijk te laat vertrokken.NiGeLaToR schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 10:18:
[...]
Waarom denk je dat ik speciaal voor die reden buiten de spits reis? Dan haal je die Vmax ook echt, pakweg de hele tijd.
Maar dat scheelt maar 8 min als de reis twee keer zo lang zou zijn. En anders kom ik heel uitgerust te laat
Kwestie van plannen.
Dus daarom gooien ze op veel van die trajecten de snelheid omlaag naar 80km/h.Overigens je logica over die snelheid is volgens mij mank: ik zie namelijk nooit mensen met 120/130km/u in de file staan. Wordt het drukker, rijd je langzamer. Wellicht is de aanwas van verkeer groter bij hogere snelheid, of heeft het invloed op het ontstaan van files (invoegstroken ed). Daarom op de drukke randwegen al Vmax van 100 én evengoed normaliter dagelijks enorme files.
Dat heeft *ook* te maken met het vergroten van de wegcapaciteit, het verminderen van het aantal ongelukken en dus het omlaag brengen van de gemiddelde netto reistijd.
Persoonlijk vind ik 100 echt te traag, al maakt het qua tijd allemaal niet superveel uit. Voor woon-werk zal het sowieso nauwelijks uitmaken, dat was al 90% 100 voor de invoering van de maatregel en deed ik vaak al lekker relaxt op de rechterbaan. Maar als ik naar mijn vriendin (100km) of ouders (90km) rij hou ik dat echt niet vol. Meestal is dit buiten de spits en kan ik veilig 120/130 op de cc rijden.
Overigens rij ik buiten de spits consequent harder dan het overige verkeer. Niet zozeer vanwege haast of tijd besparing, maar gewoon omdat ik het fijner vind rijden met minimaal sneller rijdend verkeer dat me van achtere inhaalt. Uiteraard laat de situatie het niet altijd toe, maar heel vaak ook wel.
Overigens rij ik buiten de spits consequent harder dan het overige verkeer. Niet zozeer vanwege haast of tijd besparing, maar gewoon omdat ik het fijner vind rijden met minimaal sneller rijdend verkeer dat me van achtere inhaalt. Uiteraard laat de situatie het niet altijd toe, maar heel vaak ook wel.
Taycan ST ‘22 - Polestar 2 ‘20 - 1250 GSA HP ‘20
Wat betreft reistijd interesseert het mij niets. In ieder geval merk ik zelf dat ik op de lange stukken (100km+) aan het einde van de dag absoluut niet relaxter rijd. Op de een of andere manier moet ik mezelf bezig zien te houden omdat ik anders echt slaperig begin te worden en de aandacht verlies bij snelheden onder de 110kmh op een rustige snelweg.
Wat betreft verbruik is het natuurlijk wel een dikke plus.
Wel interessant om te zien dat er zoveel verschillende ervaringen zijn.
Wat betreft verbruik is het natuurlijk wel een dikke plus.
Wel interessant om te zien dat er zoveel verschillende ervaringen zijn.
Y'24
Mijn punt is dat je alles naar jezelf toe rekent. Ik denk dat je die 5% absoluut niet haalt over de totale rit. Ik denk dat, gezien de vele reacties van tegenstanders hier, dat relaxt rijden een zeer persoonlijk effect is waar bij anderen alleen maar extra frustratie is bijgekomen. Als het in de discussie uitkomt bespaar je liters brandstof in je moderne auto, maar heeft diezelfde moderne auto een vooroorlogs comfort zodra de teller van 100 naar 101 doordraait waardoor je instant moet uitrusten bij aankomst.unezra schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 10:15:
[...]
Die 5% (even uit mijn hoofd, het kan ook 10% zijn, ik weet het niet), is een individueel voorbeeld, maar zal in mijn beleving niet lager zijn. Dit gaat ook nog eens om een ecodieseltje. Die besparing kan wel eens voor iedereen gelden, gemiddeld genomen veel groter zijn en levert dus werkelijk netto winst op.
Het schijnbare tijdverlies is niet alleen veel beperkter dan mensen lijken te denken, maar 130km/h is voor de meeste mensen veel minder relaxed dan 100km/h waardoor ze minder uitgerust op hun eindbestemming aankomen en er bij 100km/h dus in mijn beleving productiviteitswinst is.
Ofwel, die 5% brandstofverlies word niet gecompenseerd en heeft enkel voordelen. (Plus, telt door. Minder wegslijtage, minder slijtage aan auto's, etc, etc, etc. Het is niet alleen die 5% brandstofbesparing.)
Het schijnbare tijsverlies, word in mijn beleving ruim gecompenseerd doordat mensen relaxter aankomen, de aankomsttijd voorspelbaarder is, de wegcapaciteit groter (dus minder files), snelheidsverschillen minder groot zijn (minder ongelukken, minder stress) en mensen uitgeruster aankomen dus productiever kunnen zijn.
Het gaat verder dan die paar % die ik noemde.
(Maar om te voorkomen dat het een heel lang verhaal zou worden, had ik bovenstaande in eerste instantie achterwege gelaten.)
Ik zie ook nooit mensen met 100 km/h in de file staan.NiGeLaToR schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 10:18:
[...]
Overigens je logica over die snelheid is volgens mij mank: ik zie namelijk nooit mensen met 120/130km/u in de file staan. Wordt het drukker, rijd je langzamer. Wellicht is de aanwas van verkeer groter bij hogere snelheid, of heeft het invloed op het ontstaan van files (invoegstroken ed). Daarom op de drukke randwegen al Vmax van 100 én evengoed normaliter dagelijks enorme files.
Files ontstaan door een aantal zaken:
- incompetente wegmisbruikers die menen dat snelheidslimieten niet voor hen gelden en gewoon 120 of harder blijven rijden.
- ongevallen
- weersomstandigheden
- in/uitvoegend verkeer
- bij kruispunten
- onderlinge snelheidsverschillen
Door de laatste te verkleinen, verklein je een van de factoren van het ontstaan van files.
Op randwegen is dit alleen niet *de* factor, maar is meestal het grote aantal in/uitvoegbewegingen de oorzaak van files, plus eventuele knooppunten. Een snelheidsverlaging zal op die plekken dus relatief weinig effecten hebben, dat kloptr.
Daarnaast heb je nog zaken als wegcapaciteit. Die is bij 100 km/h groter dan bij 130 km/h, omdat er meer auto's op hetzelfde stuk weg passen (want minder onderlinge afstand nodig). Er zal dus minder snel een file ontstaan, en als hij ontstaat, zal die korter zijn.
Zijn het werelden van verschill? Nee, natuurlijk niet, maar alle beetjes helpen.
Het is niet voor niets dat het aantal files de laatste tijd aanzienlijk beneden het normale aantal ligt, zelfs als je het mindere verkeersaanbod in acht neemt en daarvoor omrekent/compenseert.
Virussen? Scan ze hier!
@unezra je blijft je argumenten herhalen, dat maakt ze niet in ene geldig voor iedereen
@phYzar legt het m.i. wel goed uit. Tis alsof je meer belasting moet betalen en mensen je blijven vertellen hoe goed dat besteed wordt. En toch moet je meer belasting betalen
@wildhagen ja helder betoog: na 20 jaar file ervaring zeg maar weet ik hoe het werkt en hoe grillig het is. Daarom ben ik wat sceptisch over de magische werking van de snelheidsverlaging. Volgens die redenatie kun je de snelheid uiteindelijk verlagen tot we feitelijk al in de file staan - qua snelheid
het blijft een kwestje van zoeken naar een optimum. En dus ook qua spitsmijden en het mijden van drukke randwegen - waar mogelijk.
@phYzar legt het m.i. wel goed uit. Tis alsof je meer belasting moet betalen en mensen je blijven vertellen hoe goed dat besteed wordt. En toch moet je meer belasting betalen

@wildhagen ja helder betoog: na 20 jaar file ervaring zeg maar weet ik hoe het werkt en hoe grillig het is. Daarom ben ik wat sceptisch over de magische werking van de snelheidsverlaging. Volgens die redenatie kun je de snelheid uiteindelijk verlagen tot we feitelijk al in de file staan - qua snelheid
[ Voor 44% gewijzigd door NiGeLaToR op 27-06-2020 10:32 ]
Anoniem: 474132
Over het algemeen rij ik 100, maar soms laat ik de teugels wel even vieren ('rijbewijsgrens'), maar dit doe ik puur voor de emotie, en alleen als het rustig is op de weg, en eigenlijk ook niet zo vaak om het toch een beetje speciaal te houden.
Voor de rest is het prima de 100 km grens want in de praktijk lever je weinig tijd in en ben je qua brandstofkosten goedkoper uit.
Voor de rest is het prima de 100 km grens want in de praktijk lever je weinig tijd in en ben je qua brandstofkosten goedkoper uit.
Ik denk dat mijn 5% een forse onderschatting is en op de totale snelwegkilometers, relevant. Het gaat niet om mijn individuele geval. Je haalt netto flink milieuwinst als alle auto's per snelwegkilometer 5% of meer minder brandstof verbruiken.phYzar schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 10:24:
[...]
Mijn punt is dat je alles naar jezelf toe rekent. Ik denk dat je die 5% absoluut niet haalt over de totale rit. Ik denk dat, gezien de vele reacties van tegenstanders hier, dat relaxt rijden een zeer persoonlijk effect is waar bij anderen alleen maar extra frustratie is bijgekomen. Als het in de discussie uitkomt bespaar je liters brandstof in je moderne auto, maar heeft diezelfde moderne auto een vooroorlogs comfort zodra de teller van 100 naar 101 doordraait waardoor je instant moet uitrusten bij aankomst.
Dat relaxter aankomen is meer mindset dan persoonlijk effect. Je moet de knop omgooien. Ik moet er ook aan wennen. Ook voor mij voelt 100km/h op de CC sloom en er zijn genoeg momenten dat ik denk "wat rij ik traag". Toch merk ik echt wel het verschil. Hoe harder je rijd, hoe geconcentreerder je moet rijden en hoe moeier je aan komt.
Ik heb wel eens een rit gemaakt van Berlijn naar huis (in de buurt van Utrecht) en constant geprobeerd op de max van mijn auto te zitten. Mijn auto van toen kon 205 op GPS. Heel leuk om eens te doen en de snelheidswinst ten opzichte van 120 of 130 was serieus. Maar ik kwam ook zó moe aan, dat als de rit een paar uur langer had geduurt, ik netto uitgeruster aan was gekomen.
Natuurlijk is dat verschil bij 130 vs 100 minder groot dan bij 200+ vs 130, maar het is er wel.
En vooroorlogs comfort? Mijn ecodiesel (Skoda Fabia station van een jaar of 10 oud) is verlaagd en heeft sportveren om 'm zuiniger te maken. Maar qua comfort heb ik niets te klagen en die spijkerharde vering is op de snelweg juist wel prettig. Alles zit d'r op en d'r aan. Ook bij 130 rijd het ding veel comfortabeler dan auto's die ik 20 jaar geleden reed. Het comfort is toegenomen, niet afgenomen.
Leg dan eens uit waarom jij denkt dat jouw argumenten wel kloppen?NiGeLaToR schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 10:28:
@unezra je blijft je argumenten herhalen, dat maakt ze niet in ene geldig voor iedereen
Gezien je hoofdargument tijdwinst is, die je vooral lijkt te boeken omdat je buiten de spits rijd vs in de spits, niet omdat je 120km/h kon rijden vs nu 100km/h.
Anoniem: 310408
Uhhh wellicht omdat dat gevaarlijk een illegaal is? Hoeveel haast heb jij dat je dat soort dingen doet?Wim-Bart schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 02:41:
. En dan boos kijken wanneer je ze met 100 echte KM's (105 op de teller) rechts inhaalt.
Ik rijd Groningen Amsterdam en rijd graag door waar het kan. Alleen de laatste tijd voor de invoering van 100kmh was het zo druk op de weg dat ik meestal toch niet harder dan 100 kon rijden over het gehele traject. Mensen willen dan harder rijden omdat het mag en gaan accelereren dan weer remmen want te druk wat allemaal tot gevaarlijke situaties leidt. Goeie zaak dus denk ik om de limiet te beperken, hoewel ik zelf liever een minimumsnelheid van 130 op de linker baan zie 😅. Maar ja dat is natuurlijk onrealistisch.
@unezra haha ja zolang maar niet blijkt dat je er sneller bent als je harder kunt rijden he
Dat ben ik met je eens. Het is ook geen magisch iets, maar het helpt wél iets met het terugdringen van utistoot, brandstofverbruik etc, en dat alles zonder enig significant nadeel (minutenwerk).NiGeLaToR schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 10:28:
@wildhagen ja helder betoog: na 20 jaar file ervaring zeg maar weet ik hoe het werkt en hoe grillig het is. Daarom ben ik wat sceptisch over de magische werking van de snelheidsverlaging. Volgens die redenatie kun je de snelheid uiteindelijk verlagen tot we feitelijk al in de file staan - qua snelheidhet blijft een kwestje van zoeken naar een optimum. En dus ook qua spitsmijden en het mijden van drukke randwegen - waar mogelijk.
Win-win situatie, zou ik zeggen? Wie het kleine niet eert, is het grote niet weert etc
Het optimum is door diverse verkeersdeskundigen overigens al eerder berekend. Qua doorstroming (en dus filevorming) is een snelheid tussen de 80 en 100 km/h optimaal. We zitten nu dus aan de bovengrens van de optimale range.
[ Voor 3% gewijzigd door wildhagen op 27-06-2020 10:37 ]
Virussen? Scan ze hier!
Je bent sneller als je harder kunt rijden.NiGeLaToR schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 10:34:
@unezra haha ja zolang maar niet blijkt dat je er sneller bent als je harder kunt rijden he
Alleen scheelt het op een traject van 200km maar 8 minuten.
Jij claimt op een traject van 80km, 15-20 minuten langzamer te zijn bij een vmax van 100 vs een vmax van 120. Dat kan. Maar niet omdat de vmax 20km/h lager is. De meest waarschijnlijke reden voor die tijdwinst is dat je buiten de spits rijd vs in de spits.
Lees dan mijn eerdere argumenten nog eens na over gemiddelde reistijd in de spits bij 100km/h of zelfs 80km/h vs 120km/h / 130km/h.
@wildhagen holistisch gezien is het wellicht qua spitsverkeer een vooruitgang. Dat wordt wat lastig vergelijken aangezien we voorlopig nog niet in de buurt gaan komen qua drukte van voor corona. En het milieu aspect had ik meer van gehoopt, maar ben ik ook vatbaar voor. We plannen de langste ritten met de beschikbare EV.
Uiteindelijk als ik er nu op uit ga zit de berusting er ook gewoon in, ik deed al niet aan bumperkleven en ga dat niet nu in ene doen. Tijdverlies is wat het is - het verbaast me alleen dat er glashard beweerd wordt dat het niet uitmaakt. En dat is - in mijn geval onder ideale omstandigheden - zeker niet zo. En die omstandigheden zijn zeker in normale tijden zeker niet altijd ideaal, ook dat realisme heb ik gerust. Als klopt wat je zegt en er zijn minder files dan heb ik daar uiteindelijk baat bij en hoef ik minder vaak een spits te mijden bijvoorbeeld. Om 14:30 weg gaan om de file voor te blijven is best vervelend zeg maar.
@unezra ik rijd niet naar Maastricht.
Uiteindelijk als ik er nu op uit ga zit de berusting er ook gewoon in, ik deed al niet aan bumperkleven en ga dat niet nu in ene doen. Tijdverlies is wat het is - het verbaast me alleen dat er glashard beweerd wordt dat het niet uitmaakt. En dat is - in mijn geval onder ideale omstandigheden - zeker niet zo. En die omstandigheden zijn zeker in normale tijden zeker niet altijd ideaal, ook dat realisme heb ik gerust. Als klopt wat je zegt en er zijn minder files dan heb ik daar uiteindelijk baat bij en hoef ik minder vaak een spits te mijden bijvoorbeeld. Om 14:30 weg gaan om de file voor te blijven is best vervelend zeg maar.
@unezra ik rijd niet naar Maastricht.
Dat blijf je nu een paar keer herhalen, maar klopt niet. Ik win minimaal 15 minuten wanneer ik 130 mag op stukken waar ik eerst ook 130 mocht, op m'n ritje naar Groningen. En die 15 minuten is nog voorzichtig berekend. Op een traject van zo'n 210 / 220km.unezra schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 10:37:
[...]
Alleen scheelt het op een traject van 200km maar 8 minuten.
[ Voor 6% gewijzigd door naitsoezn op 27-06-2020 10:42 ]
't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht
Kan heel goed en betwist ik ook niet.naitsoezn schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 10:41:
[...]
Dat blijf je nu een paar keer herhalen, maar klopt niet. Ik win minimaal 15 minuten wanneer ik 130 mag op stukken waar ik eerst ook 130 mocht, op m'n ritje naar Groningen. En die 15 minuten is nog voorzichtig berekend. Op een traject van zo'n 210 / 220km.
Maar hoe lang is je last-mile? Als je 5 minuten van op de oprit van de snelweg moet zijn en je hebt een gunstig traject, geloof ik onmiddelelijk dat je 15 minuten kunt halen.
Dat effect gaat hard kapot als je aan iedere kant nog 10 minuten + aan lokale wegen hebt, je traject net iets minder gunstig is, etc.
Plus, hoe frequent is dat? Je zegt dat de buitengebieden onbereikbaarder worden.
Het is 15 minuten op 2 uur reistijd. De rit is toch al lang. In mijn beleving is 15 minuten op 2 uur rijden dusdanig, dat het in mijn beleving zeer beperkt relevant is.
Het verschil tussen 15 minuten en 30 minuten voelt voor mij fors. Het verschil tussen 120 minuten en 135 minuten, not so much.
Daarbij is dat een afstand die weinig mensen dagelijks zullen rijden, terwijl 30-60 minuten voor veel mensen wél dagelijkse kost is en op die afstanden, is het verschil praktisch te verwaarlozen.
[ Voor 7% gewijzigd door unezra op 27-06-2020 10:46 ]
Fijn, een 100km/h topic... Kan ik ook even mijn ervaring delen.
Gisteren toevallig weer eens een "relatief" lange rit gemaakt voor mijn doen. Emmen/Rotterdam. Geen extreem druk traject, maar wat mij intussen wel irriteert is dus inderdaad het inhalen net op of onder de max snelheid die is toegestaan.
Ik kan het mis hebben, maar inhalen doe je vlot en mag best even over de v/max heb ik geleerd. Daarna gewoon weer naar rechts als je de gelegenheid en ruimte hebt. Ik rijd dus inderdaad altijd op de CC, tikje over de max. Meestal dus 105/110 op de gps. Ben ik me van bewust, dus als ik achterop iemand rij die netjes 100 aanhoud, remmen we even rustig af.
Tergend echter, zijn de auto's die rechts (vlak) achter een vrachtwagen tuffen en dan net voordat je ze stukrijd nog even met 90 naar links gaan (zonder knipper als het even kan).
Dan denk ik, je ziet me al 100 meter aankomen. Was dan even eerder gegaan en vooral... maak vaart!
Weet iemand trouwens hoe het zit met fietsendragers? Geld daar een beperking qua snelheid? Zou kunnen, geen idee? Want dat zijn de ergste nu vooral in het vakantieseizoen...
Zo dat lucht op
Gisteren toevallig weer eens een "relatief" lange rit gemaakt voor mijn doen. Emmen/Rotterdam. Geen extreem druk traject, maar wat mij intussen wel irriteert is dus inderdaad het inhalen net op of onder de max snelheid die is toegestaan.
Ik kan het mis hebben, maar inhalen doe je vlot en mag best even over de v/max heb ik geleerd. Daarna gewoon weer naar rechts als je de gelegenheid en ruimte hebt. Ik rijd dus inderdaad altijd op de CC, tikje over de max. Meestal dus 105/110 op de gps. Ben ik me van bewust, dus als ik achterop iemand rij die netjes 100 aanhoud, remmen we even rustig af.
Tergend echter, zijn de auto's die rechts (vlak) achter een vrachtwagen tuffen en dan net voordat je ze stukrijd nog even met 90 naar links gaan (zonder knipper als het even kan).
Dan denk ik, je ziet me al 100 meter aankomen. Was dan even eerder gegaan en vooral... maak vaart!
Weet iemand trouwens hoe het zit met fietsendragers? Geld daar een beperking qua snelheid? Zou kunnen, geen idee? Want dat zijn de ergste nu vooral in het vakantieseizoen...
Zo dat lucht op
Dat betwist je wel door stellig vol te blijven houden dat je op 200km maar 8 minuten wint.
Ik heb al eerder voorgerekend dat ik op een stuk van 150km eerst 130 kon en nu niet meer. Last mile? I don't know, I don't care.Maar hoe lang is je last-mile? Als je 5 minuten van op de oprit van de snelweg moet zijn en je hebt een gunstig traject, geloof ik onmiddelelijk dat je 15 minuten kunt halen.
Dat effect gaat hard kapot als je aan iedere kant nog 10 minuten + aan lokale wegen hebt, je traject net iets minder gunstig is, etc.
Ik kan begrijpen dat je dit denkt als je nooit die rit maakt. Maar 2u in de auto is nog net te doen, 2u15min is een stuk langer, gevoelsmatig, dan 15min of 30min. Kan ik je vertellen uit eigen ervaring.Plus, hoe frequent is dat? Je zegt dat de buitengebieden onbereikbaarder worden.
Het is 15 minuten op 2 uur reistijd. De rit is toch al lang. In mijn beleving is 15 minuten op 2 uur rijden dusdanig, dat het in mijn beleving zeer beperkt relevant is.
Oftewel: Leuk dat je zo'n voorstander bent van de nieuwe max. snelheid, maar hou eens op met het bagatelliseren van andermans ervaringen / meningen.
unezra schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 10:32:
Ik denk dat mijn 5% een forse onderschatting is en op de totale snelwegkilometers, relevant.
Je blijft selectiefunezra schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 10:45:
Dan heb je dat verkeerd geleerd, want ook bij inhalen mag je de ter plekke geldende Vmax niet overschrijden.GeeEs schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 10:46:
Ik kan het mis hebben, maar inhalen doe je vlot en mag best even over de v/max heb ik geleerd.
Virussen? Scan ze hier!
Anoniem: 93986
Plaats op de weg is rechts en inhalen dien je zo vlot mogelijk te doen. Inhalen met 2km/ph verschil is dus ook niet de bedoeling.wildhagen schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 10:51:
[...]
Dan heb je dat verkeerd geleerd, want ook bij inhalen mag je de ter plekke geldende Vmax niet overschrijden.
Dat noemen we ook wel gezond verstand en inzicht. Iedere instructeur zal je vertellen dat een korte overschrijding van max snelheid geen probleem is.
Dat klopt. Maar wel binnen de bestaande wetgeving. Bij inhalen, of welke actie dan ook, mag je de wet niet overtrden.Anoniem: 93986 schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 10:54:
[...]
Plaats op de weg is rechts en inhalen dien je zo vlot mogelijk te doen. Inhalen met 2km/ph verschil is dus ook niet de bedoeling.
Als inhalen met 2 km/h het vlotste is wat er in die situatie mogelijk is, zou je bij jezelf moeten nagaan of het wel nodig om in te halen, voor zo'n marginaal versxhil.
Dat een instructeur iets roept maakt het nog niet meteen de waarheid. Laat het wetsartikel maar zien waarin staat dat je te hard mag rijden bij inhalenDat noemen we ook wel gezond verstand en inzicht. Iedere instructeur zal je vertellen dat een korte overschrijding van max snelheid geen probleem is.
Virussen? Scan ze hier!
Nee. Mag niet.GeeEs schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 10:46:
Fijn, een 100km/h topic... Kan ik ook even mijn ervaring delen.
Ik kan het mis hebben, maar inhalen doe je vlot en mag best even over de v/max heb ik geleerd.
vmax is vmax, kom je daar boven, bega je een overtreding en kun je beboet worden.
105 is boven vmax (bij een vmax van 100 uiteraard), maar binnen de toleranties.Daarna gewoon weer naar rechts als je de gelegenheid en ruimte hebt. Ik rijd dus inderdaad altijd op de CC, tikje over de max. Meestal dus 105/110 op de gps. Ben ik me van bewust, dus als ik achterop iemand rij die netjes 100 aanhoud, remmen we even rustig af.
Dat is ook de snelheid die ik probeer aan te houden. Ik heb een pesthekel aan boetes, vind het zonde van mijn geld, maar rij wel graag vlot door. Dus probeer ik 105 op GPS te rijden waar 100 mag.
Deden die lui ook al toen je nog 120/130 mocht. Is inderdaad irritant.Tergend echter, zijn de auto's die rechts (vlak) achter een vrachtwagen tuffen en dan net voordat je ze stukrijd nog even met 90 naar links gaan (zonder knipper als het even kan).
Met een fietsdrager mag je gewoon 100/120/130. Net zoals met veel busjes.Weet iemand trouwens hoe het zit met fietsendragers? Geld daar een beperking qua snelheid? Zou kunnen, geen idee? Want dat zijn de ergste nu vooral in het vakantieseizoen...
Zo dat lucht op
Als je een busje ziet rijden dat 100/120/130 rijd, denk niet meteen dat ze te hard rijden. Het maximale formaat bus op rijbewijs B, is een bus mét laadklep. Echt al een kleine vrachtwagen. Die dingen mogen dus 100/120/130, geen 80.
Zie voorbeeld van @Basekid, dat heb ik overgenomen.naitsoezn schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 10:49:
[...]
Dat betwist je wel door stellig vol te blijven houden dat je op 200km maar 8 minuten wint.
Puur omdat hij de exacte gegevens wel heeft en mijn gegevens subjectiever zijn.
Toch is die last mile wel relevant.[...]
Ik heb al eerder voorgerekend dat ik op een stuk van 150km eerst 130 kon en nu niet meer. Last mile? I don't know, I don't care.
Mijn woon-werk verkeer is niet heel uitzonderlijk, het is iets van 27 kilometer.
10 minuten binnendoor, 15 minuten snelweg. (Werk ligt praktisch op de afrit.)
Over de eerste 6.5 kilometer doe ik 10 minuten. De >20km die dan nog rest doe ik 15 minuten over.
Die 6.5km binnendoor zijn dan ook nog eens een relatief gunstige route met goede doorstroom en een stuk 60km/h weg. Gemiddelde snelheid ligt daar dus relatief hoog.
Ik heb vaker lange ritten gemaakt en het verschil tussen 2 uur en 2:15u vind ik echt totaal relevant.[...]
Ik kan begrijpen dat je dit denkt als je nooit die rit maakt. Maar 2u in de auto is nog net te doen, 2u15min is een stuk langer, gevoelsmatig, dan 15min of 30min. Kan ik je vertellen uit eigen ervaring.
Oftewel: Leuk dat je zo'n voorstander bent van de nieuwe max. snelheid, maar hou eens op met het bagatelliseren van andermans ervaringen / meningen.
Maar ik kan je over een paar weken vertellen hoe dat nu voelt.
Geef mij 1 agent die bekeurt omdat je vlot inhaalt en daarbij de snelheid ruim overtreed.wildhagen schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 10:56:
[...]
Dat klopt. Maar wel binnen de bestaande wetgeving. Bij inhalen, of welke actie dan ook, mag je de wet niet overtrden.
Als inhalen met 2 km/h het vlotste is wat er in die situatie mogelijk is, zou je bij jezelf moeten nagaan of het wel nodig om in te halen, voor zo'n marginaal versxhil.
[...]
Dat een instructeur iets roept maakt het nog niet meteen de waarheid. Laat het wetsartikel maar zien waarin staat dat je te hard mag rijden bij inhalen
Jouw theoretisch verhaal is leuk maar gaat gewoon niet op in de echte wereld. Een agent zal kijken naar de gedachte en bedoeling van die regel en in de geest zoals die bedoeld is zal hij daar nooit voor bekeuren.
Ik reken je voor wat 150km @ 135 of @105 doet, hoe relevant is zo'n zogenaamde 'last mile' dan?unezra schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 10:56:
Toch is die last mile wel relevant.Domweg omdat 'ie flink invloed heeft op je totale reistijd.
[ Voor 23% gewijzigd door naitsoezn op 27-06-2020 11:02 ]
Als je geflitst wordt, ben je mooi nat hoor.Anoniem: 93986 schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 11:00:
[...]
Geef mij 1 agent die bekeurt omdat je vlot inhaalt en daarbij de snelheid ruim overtreed.
Dat het niet bekeurd wordt, maakt het niet legaal..... er wordt vaak ook niet bekeurd als je 130 km/h rijd waar je 100 km/h mag. Wil nog niet zeggen dat het mag....Anoniem: 93986 schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 11:00:
[...]
Geef mij 1 agent die bekeurt omdat je vlot inhaalt en daarbij de snelheid ruim overtreed.
Virussen? Scan ze hier!
Dus de tijdwinst die je voorschotelde was exclusief last mile?naitsoezn schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 11:01:
[...]
Ik reken je voor wat 150km @ 135 of @105 doet, hoe relevant is zo'n zogenaamde 'last mile' dan?
Zie m'n edit. Geen idee wat de "unezra schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 11:02:
[...]
Dus de tijdwinst die je voorschotelde was exclusief last mile?
[ Voor 22% gewijzigd door naitsoezn op 27-06-2020 11:05 ]
Net als jouw brandstofbesparingunezra schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 11:02:
[...]
Dus de tijdwinst die je voorschotelde was exclusief last mile?
Kortom, je rekent jezelf rijk.naitsoezn schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 11:03:
[...]
Zie m'n edit. Geen idee wat de ""-smiley betekent.
Je haalt 1 deel uit je route, zegt "daar haal ik 15 minuten winst uit", terwijl je het over een rit van wat zal het zijn, bijna 2 uur hebt?
Zo kan ik het ook. Als ik alleen de 20 kilometer snelweg uit mijn woon-werk route haal, zal dat % ook wel wat schelen bij een vmax van 130 vs 100. Op de totale rit is het compleet irrelevant.
Volgens mij heb ik al valide argumenten gegeven waarom die brandstofbesparing *wel* relevant is.
[ Voor 19% gewijzigd door unezra op 27-06-2020 11:06 ]
Lees anders even wat ik zeg. Ruim overtreed staat er volgens mij.Accretion schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 11:01:
[...]
Als je geflitst wordt, ben je mooi nat hoor.
Het gros rijd op de kilometerteller zo rond de 95km/h. Die kan je prima met 107km/h op de gps inhalen. En als je niet op de gps rijd kan je nog steeds met een 10km/h verschil inhalen.
Hoezo?
Zoals gezegd, verschillen wij van mening. Ik vind het verschil tussen 15 of 30 minuten verwaarloosbaar, maar het verschil tussen 2h en 2h15min betekent feitelijk een extra benodigde tussenstop. En waarom is de winst op dat ene deel van m'n rit irrelevant als de rest gewoon net zo lang als eerst duurt?Je haalt 1 deel uit je route, zegt "daar haal ik 15 minuten winst uit", terwijl je het over een rit van wat zal het zijn, bijna 2 uur hebt?
Ik heb het niet over een percentage. Ik heb het over minuten. Bijzonder dat jij mijn keiharde minuten wilt relateren aan percentages. En ik heb het niet over 130 vs 120, ik heb het over de huidige situatie 100 ipv 130 op 150km van mijn rit.Zo kan ik het ook. Als ik alleen de 20 kilometer snelweg uit mijn woon-werk route haal, zal dat % ook wel wat schelen bij een vmax van 130 vs 120. Op de totale rit is het compleet irrelevant.
[ Voor 17% gewijzigd door naitsoezn op 27-06-2020 11:16 ]
Wat een discussie weer over het inhalen en de max snelheid..
Samenvatting:
NEE het mag niet
JA het is vaak wel "handiger"
NEE een agent zal je niet bekeuren als je even 10km harder rijdt om in te halen
JA een flitser zal wel flitsen als je even 10km harder rijdt om in te halen
Samenvatting:
NEE het mag niet
Ik zit dagelijks op de weg in heel zuid Nederland en vaak ook nog wat stukjes boven de rivieren en ik vind 't wel prima. De meeste mensen houden zich netjes aan de regels, tijdsverlies is minimaal en het rijdt wat relaxter.
Wat wel irritant is is dat men langer links lijkt te plakken en eerder naar links gaan om anderen in te halen. En natuurlijk heb je wat volk dat koste wat kost lekker hard wil rijden en flink gaat zitten plakken maar daar heb ik geen boodschap aan
Wat wel irritant is is dat men langer links lijkt te plakken en eerder naar links gaan om anderen in te halen. En natuurlijk heb je wat volk dat koste wat kost lekker hard wil rijden en flink gaat zitten plakken maar daar heb ik geen boodschap aan
Nee, je verwerpt argumenten van de ander die je zelf vervolgens ook gebruikt.unezra schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 11:05:
[...]
Kortom, je rekent jezelf rijk.
Je haalt 1 deel uit je route, zegt "daar haal ik 15 minuten winst uit", terwijl je het over een rit van wat zal het zijn, bijna 2 uur hebt?
Zo kan ik het ook. Als ik alleen de 20 kilometer snelweg uit mijn woon-werk route haal, zal dat % ook wel wat schelen bij een vmax van 130 vs 100. Op de totale rit is het compleet irrelevant.
[...]
Volgens mij heb ik al valide argumenten gegeven waarom die brandstofbesparing *wel* relevant is.
Je haalt 1 deel uit je route, zegt "daar haal ik 5% brandstof winst uit", terwijl het over de totale rit maar een klein stuk is ?
Hier in het noorden is het ronduit belachelijk, de drukte is te verwaarlozen en mensen zijn helemaal in de war. Oudjes die nu met een minimaal verschil in gaan halen, vrachtwagens die gewoon links blijven hangen omdat men toch niet harder kan/mag, gek genoeg meer colonne vorming met vrachtwagens waarbij je ruim van te voren 80 moet gaan rijden omdat je er geen ruimte tussen de vrachtwagens is om later uit te voegen. Ambulancepersoneel die begint te klagen dat aanrijdtijden te lang worden omdat met chaotisch in het verkeer rijdt. Kortom drama regel omdat de overheid hun huiswerk niet doet en het verkeer als boosdoener heeft aangewezen.
Meh ...
Objectief gezien is een limiet van 100 km/h op alle punten beter dan 120 km/h, behalve reistijd. De discussie komt dus nooit een stap verder, omdat de mate van egoïsme bepaalt hoe iemand de balans tussen limiet en de reistijd wil hebben.
En dan komt het pas. We spreken een limiet van 100 af en hebben verkeersregels en een verplicht rijbewijs. En nog is er discussie en irritatie, omdat iedereen het toch op zijn eigen manier wil doen.
Topic kan wat mij betreft naar een einde.
En dan komt het pas. We spreken een limiet van 100 af en hebben verkeersregels en een verplicht rijbewijs. En nog is er discussie en irritatie, omdat iedereen het toch op zijn eigen manier wil doen.
Een ruime overtreding, is toch gewoon minimaal 10km/h te hard oid, niet 10km/h harder dan iemand die te langzaam rijdtAnoniem: 93986 schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 11:06:
[...]
Lees anders even wat ik zeg. Ruim overtreed staat er volgens mij.
Het gros rijd op de kilometerteller zo rond de 95km/h. Die kan je prima met 107km/h op de gps inhalen. En als je niet op de gps rijd kan je nog steeds met een 10km/h verschil inhalen.

Nogal overdreven hoor. Er is realistisch gezien geen verschil, alleen het is een beetje langzamer op de snelweg. Mensen zijn niet in de war in ieder geval.Twarp schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 11:17:
Hier in het noorden is het ronduit belachelijk, de drukte is te verwaarlozen en mensen zijn helemaal in de war.
Dit is niet anders dan bij een limiet van 120 km/h. Vrachtwagens hebben nog dezelfde limiet en rijden altijd al in zo'n colonne. Ze blijven ook niet links hangen, want dan gaan ze 20 km/h te langzaam.Oudjes die nu met een minimaal verschil in gaan halen, vrachtwagens die gewoon links blijven hangen omdat men toch niet harder kan/mag, gek genoeg meer colonne vorming met vrachtwagens waarbij je ruim van te voren 80 moet gaan rijden omdat je er geen ruimte tussen de vrachtwagens is om later uit te voegen.
Bron graag. Ze gooien indien nodig toch de sirene aan, waarna op de snelweg ze in één streep door kunnen? Hoe dan ook. Chaotischer omdat we allemaal iets langzamer rijden? Dat de dynamiek verandert, dat klopt, maar chaotisch is het niet.Ambulancepersoneel die begint te klagen dat aanrijdtijden te lang worden omdat met chaotisch in het verkeer rijdt.
Dat speelt wel mee natuurlijk. Overheid kennende doen ze hun huiswerk wel, maar hebben ze gewoon andere belangen.Kortom drama regel omdat de overheid hun huiswerk niet doet en het verkeer als boosdoener heeft aangewezen.
https://www.ad.nl/gouda/1...an-levensbelang~abd839a6/Playa del C. schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 11:29:
Bron graag. Ze gooien indien nodig toch de sirene aan, waarna op de snelweg ze in één streep door kunnen?
Heeft met richtlijnen te maken qua snelheidsverschil. 'Ze mogen' met sirene niet zo hard als ze kunnen maar moeten de geldende max. snelheid in acht houden: ~40kmh harder.
Objectief gezien is 30 km/h op alle punten beter behalve reistijd.Playa del C. schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 11:21:
Objectief gezien is een limiet van 100 km/h op alle punten beter dan 120 km/h, behalve reistijd. De discussie komt dus nooit een stap verder, omdat de mate van egoïsme bepaalt hoe iemand de balans tussen limiet en de reistijd wil hebben.
Probleem wat je hier mee krijgt is dat autowegen en snelwegen exact hetzelfde zijn geworden.
Mensen kiezen veel sneller de autoweg waardoor daar weer drukker wordt en onveiliger.
De naamgeving van vroeger was ook autoSNELweg, dat woordje SNEL kunnen ze nu schrappen, noem dat ook maar gewoon autoweg.
(ik rij amper op de snelweg dus mij boeit het niet trouwens).
[ Voor 6% gewijzigd door mr_evil08 op 27-06-2020 11:34 ]
WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M
Nogmaals, lees mijn eerdere argumenten waarom ik vind dat die 5%+ brandstofbesparing per snelwegkilometer wél relevant is, en de tijdwinst die geclaimed word bij een vmax van 130 vs 100 niet.phYzar schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 11:14:
[...]
Nee, je verwerpt argumenten van de ander die je zelf vervolgens ook gebruikt.
Je haalt 1 deel uit je route, zegt "daar haal ik 5% brandstof winst uit", terwijl het over de totale rit maar een klein stuk is ?
Ik probeer mezelf niet te herhalen.
Als het je om brandstofbesparing gaat moet je 90 km/h achter een vrachtwagen blijven rijden.unezra schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 11:35:
[...]
Nogmaals, lees mijn eerdere argumenten waarom ik vind dat die 5%+ brandstofbesparing per snelwegkilometer wél relevant is, en de tijdwinst die geclaimed word bij een vmax van 130 vs 100 niet.
Ik probeer mezelf niet te herhalen.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M
Als beroepschauffeur/bezorger met gelukkig een cruisecontrol valt het allemaal best mee.
Voor heen hield ik mij zoveel mogelijk aan de snelheid en nu ook. Als er dan van die haastjuppen aankomen die menen dood te gaan omdat ze de legale snelheid moeten volgen dan is het jammer dan.
Vaak zijn het dan ook nog eens van die frikandellen die ook cruisecontrole hebben maar die weigeren ze te gebruiken om 1 of andere reden of ze gebruiken die met een niet legale snelheid.
Erg relaxt rijden met dat ding aan op de maximum snelheid en meegaan met het verkeer, en ja inhalen gaat inderdaad een stuk minder snel maar als die kantooridioten en vertegenwoordigers (meestal zijn het dit soort debielen op wielen) wat minder gehaast zouden zijn dan zou het een hoop ellende op de weg schelen.
(het op tijd naar rechts gaan, richting aangeven etc zijn ook vaak vreemd bij die testosteron figuren).
In hun vak zullen ze ongetwijfeld geslaagd zijn maar ze menen in ieder vak dat hun mening de juiste is.
Ze besturen een auto maar het zijn vaak bij lange na geen chauffeurs.
Voor heen hield ik mij zoveel mogelijk aan de snelheid en nu ook. Als er dan van die haastjuppen aankomen die menen dood te gaan omdat ze de legale snelheid moeten volgen dan is het jammer dan.
Vaak zijn het dan ook nog eens van die frikandellen die ook cruisecontrole hebben maar die weigeren ze te gebruiken om 1 of andere reden of ze gebruiken die met een niet legale snelheid.
Erg relaxt rijden met dat ding aan op de maximum snelheid en meegaan met het verkeer, en ja inhalen gaat inderdaad een stuk minder snel maar als die kantooridioten en vertegenwoordigers (meestal zijn het dit soort debielen op wielen) wat minder gehaast zouden zijn dan zou het een hoop ellende op de weg schelen.
(het op tijd naar rechts gaan, richting aangeven etc zijn ook vaak vreemd bij die testosteron figuren).
In hun vak zullen ze ongetwijfeld geslaagd zijn maar ze menen in ieder vak dat hun mening de juiste is.
Anoniem: 91634
Toch wel grappig zo topic en de hoeveelheid negatieve berichten. Maar ja, de mensen die tevreden zijn kunnen natuurlijk ook niet klagen
Zelf ervaar ik vooruitgang de 100km/h. Veel minder gejaag in het verkeer sinds dit is ingevoerd. Het rijdt hier juist daardoor allemaal veel relaxer en fijner en moet ook zeggen dat de reistijd totaal niet is toegenomen.
Het grote voordeel is dat je onder ander bij het invoegen niet meer onderste boven wordt gereden door iemand zo nodig 140km/h moest rijden op de rechter strook. Ook bij knoop punten veroozaakte deze grote snelheidsverschillen veel ongelukken..
Zelf ervaar ik vooruitgang de 100km/h. Veel minder gejaag in het verkeer sinds dit is ingevoerd. Het rijdt hier juist daardoor allemaal veel relaxer en fijner en moet ook zeggen dat de reistijd totaal niet is toegenomen.
Het grote voordeel is dat je onder ander bij het invoegen niet meer onderste boven wordt gereden door iemand zo nodig 140km/h moest rijden op de rechter strook. Ook bij knoop punten veroozaakte deze grote snelheidsverschillen veel ongelukken..
Ik moet je toch even wijzen op https://www.atlasleefomge...ten/lucht/stikstofdioxidechrisborst schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 08:54:
[...]
En waar denk je dat al de veehouderijen staan die de meeste stikstofuitstoot hebben? En waar is de meeste natuur die er last van heeft? Precies, in de gebieden waar het rustig is, zoals limburg, brabant, groningen.
Dus door jullie vee moeten wij in de randstad rustiger gaan rijden
/f/image/PYAD6t1ysFOVA3ZFwvdaJIwK.png?f=fotoalbum_large)
Maar koeien (en auto’s) stoten natuurlijk heel wat meer uit dan alleen stikstof 😇
Verder heb ik er ook weinig voordeel van hoor: de prijzen in de stad Groningen gaan netjes mee met de andere grote steden in Nederland en ook geen familie in de buurt. Don’t ask... 😅
Verder on topic: ik merk bij mezelf dat het soms wat lastiger is in te schatten hoe snel ik bij de volgende vrachtwagen ben, en dan regelmatig onnodig links blijf rijden / te vroeg naar links ga. Dat zal met de tijd wel beter worden
Ik vind het erg ontspannen rijden. Brandstofverbruik is ook beter. Al dat gehaaste gedoe van constant maar die 134 km p/u willen rijden begrijp ik niet.
En ja, inhalen is af en toe lastig omdat de rechterbaan vaak ook 95 oid rijdt. Dan doe ik gewoon een klein stukje 105 110 en dan ben ik er weer voorbij. Geen stress.
En ja, inhalen is af en toe lastig omdat de rechterbaan vaak ook 95 oid rijdt. Dan doe ik gewoon een klein stukje 105 110 en dan ben ik er weer voorbij. Geen stress.
Scenix_ woont in Duitsland en leest heel graag mee :-D
200+ op de Autobahn is normaal, maar als ik niet sneller mag, gewoon vMax, is niet zo duur zoals in Nederland maar er is altijd een goede reden voor dus doe je dat gewoon.
200+ op de Autobahn is normaal, maar als ik niet sneller mag, gewoon vMax, is niet zo duur zoals in Nederland maar er is altijd een goede reden voor dus doe je dat gewoon.
100kmu is heerlijk ontspannen. Op mijn route van 40km enkele reis scheelt het nog geen 5 minuten, dus dat maakt niks uit. Daarentegen rijdt m'n auto 1:24, lekker stil en ik kom veel fitter aan op m'n bestemming.
Al zetten ze de snelheid weer op 130 dan hou ik het 100 rijden er wel in 😳
Canon EOS R | Olympus OM-1
Dat plaatje is van NOx wat door verkeer wordt uitgesloten, dus dan is het een logisch plaatjePepper92 schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 11:41:
[...]
Ik moet je toch even wijzen op https://www.atlasleefomge...ten/lucht/stikstofdioxide
[Afbeelding]
Maar koeien (en auto’s) stoten natuurlijk heel wat meer uit dan alleen stikstof 😇
Maar je moet naar de stikstofneerslag kijken:
https://www.milieucentraa...tof-in-de-lucht-en-bodem/
[ Voor 4% gewijzigd door chrisborst op 27-06-2020 11:49 ]
Je hebt het over de (beroeps) vrachtwagen chauffeurs neem ik aan? Daar zie ik meer gekke dingen dan personenauto’s wat betreft verkeer ophouden op snelwegen.[b]Ad de Jong schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 11:37:[/
Niemand heeft er last van als er iemand met 140 ofzo voorbij komt toch? Je spiegelt en anticipeert toch op het overige verkeer?
[quote]Pepper92 schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 11:41:
Ik moet je toch even wijzen op https://www.atlasleefomge...ten/lucht/stikstofdioxide
Mooi kaartje, heb je die ook van ammoniak (die andere stikstofverbinding waar het over gaat)?
Mooi kaartje, heb je die ook van ammoniak (die andere stikstofverbinding waar het over gaat)?
Dat is het wel.Ernemmer schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 06:36:
[...]
Ik ben inderdaad ook een stuk meer rechts gaan inhalen, al vind ik inhalen met 5 km per uur niet echt inhalen.
Dus je rijdt structureel te hard en je haalt rechts in. Ik vind dat behoorlijk asociaal. Ten eerste overtreed je de wet op 2 punten, omdat je het anders 'saai' vindt. Door rechts in te halen en te hard te rijden breng je ook nog anderen in gevaar. Daarnaast was dit een regel die ingevoerd was om stikstof te verminderen, waar de meesten zich wel aan houden, maar jij lapt het aan je laars en gaat gewoon 120km/u rijden, want anders is het saai.
Pff.
Oeps dacht dat het over standaard stikstof luchtmetingen ging. Zie ook nergens staan dat het specifiek over verkeer gaat (maar heb het vast gemist). In jou link zie ik wel een tekst over welk percentage stikstof neerslag waardoor wordt veroorzaakt (groot deel landbouw) maar geen overzichtelijke kaart? Het satellietbeeld gaat weer over stikstofconcentratie (waar Groningen ook goed weg komt)chrisborst schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 11:48:
[...]
Dat plaatje is van NOx wat door verkeer wordt uitgesloten, dus dan is het een logisch plaatje![]()
Maar je moet naar de stikstofneerslag kijken:
https://www.milieucentraa...tof-in-de-lucht-en-bodem/
@Dido nee helaas, net wel even gezocht maar kwam hem niet tegen op de gelinkte website. Vandaar m’n opmerking over andere uitstoot door koeien en auto’s.
[ Voor 10% gewijzigd door Pepper92 op 27-06-2020 11:59 ]
Je hebt er overal bij zitten die het minder nauw nemen met van alles en nog wat.Mapro schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 11:48:
[...]
Je hebt het over de (beroeps) vrachtwagen chauffeurs neem ik aan? Daar zie ik meer gekke dingen dan personenauto’s wat betreft verkeer ophouden op snelwegen.
Niemand heeft er last van als er iemand met 140 ofzo voorbij komt toch? Je spiegelt en anticipeert toch op het overige verkeer?
Beroepschauffeur of niet.
Ja anticiperen en spiegelen is iets wat veel meer zou moeten gebeuren maar als ik mij netjes aan de snelheid houdt en ik wil gaan inhalen dan is dat met het mindere snelheidsverschil beter anticiperen, totaal geen probleem alleen als je dan de snelle Jopen al van verre aan ziet komen en die pas op het laatste moment in de ankers gaan (ipv op tijd gas loslaten) dan blijft het een stuk moeilijker in te schatten.
Maar nogmaals je hebt zeker ook gelijk dat er veel aan schort bij de beroepschauffeurs.
@Pepper92
De kaart staat lager op de website.
De kaart staat lager op de website.
Rechts inhalen is wat anders dan op de rechterbaan harder rijden dan de kneus op de linkerbaan die (te) langzaam rijdtISaFeeliN schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 11:54:
[...]
Dat is het wel.
Dus je rijdt structureel te hard en je haalt rechts in. Ik vind dat behoorlijk asociaal. Ten eerste overtreed je de wet op 2 punten, omdat je het anders 'saai' vindt. Door rechts in te halen en te hard te rijden breng je ook nog anderen in gevaar. Daarnaast was dit een regel die ingevoerd was om stikstof te verminderen, waar de meesten zich wel aan houden, maar jij lapt het aan je laars en gaat gewoon 120km/u rijden, want anders is het saai.
Pff.
Gooi je 'm als een idioot naar rechts, en dan weer naar links vind ik 't een ander verhaal. Maar als een pannekoek veel te vroeg naar links gaat of links blijft rijden, op een te lage snelheid, ga ik ook gewoon naar rechts en rij ik er voorbij, en ja dan ga je op een gegeven moment ook weer naar links.
Je kan toch niet gaan remmen op de recherbaan omdat die pannekoek links van je niet doorrijdt
@chrisborst het satellietbeeld bedoel je? Is dat niet weer gewoon een concentratiemeting?
Hoewel het misschien voor mij gewoon nog altijd wennen is en dat misschien voorlopig ook zal blijven, ben ik gewend om circa 130kmu te rijden, nu ik 100 mag (en dat dus ook doe) vind ik het heel saai en misschien juist te ontspannen.Intergalactrick schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 11:41:
Ik vind het erg ontspannen rijden. Brandstofverbruik is ook beter. Al dat gehaaste gedoe van constant maar die 134 km p/u willen rijden begrijp ik niet.
Als ik merk hoe ''duf'' ik wordt van deze langzame snelheid lijkt mij dat ook niet helemaal de bedoeling. Alles gaat zo langzaam, net als het inhalen van vrachtwagens vind ik niet echt prettig op deze manier (niet de angst, maar het slaat nergens op). Ja ik zal iets sneller dan de 100kmu gaan, maar het is het gewoon net niet.
Het enige voordeel is de benzine, het scheelt iets, ik ga van 5/100 naar 4,5/100 maar dat is voor mij vind ik volledig verwaarloosbaar.
Lig ik er wakker van? Nee totaal niet, vind ik het onprettig? Ja.
@Pepper92
Nee, net iets eronder, bij het kopje Vermesting en verzuring, want dat is het echte probleem voor de natuur.
Nee, net iets eronder, bij het kopje Vermesting en verzuring, want dat is het echte probleem voor de natuur.
Ik verwacht dat als je dit tijdens je rijexamen zou doen je toch echt zou zakken. Rechts voorbijgaan is gewoon rechts inhalen.Saven schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 12:01:
[...]
Rechts inhalen is wat anders dan op de rechterbaan harder rijden dan de kneus op de linkerbaan die (te) langzaam rijdt
Gooi je 'm als een idioot naar rechts, en dan weer naar links vind ik 't een ander verhaal. Maar als een pannekoek veel te vroeg naar links gaat of links blijft rijden, op een te lage snelheid, ga ik ook gewoon naar rechts en rij ik er voorbij, en ja dan ga je op een gegeven moment ook weer naar links.
Je kan toch niet gaan remmen op de recherbaan omdat die pannekoek links van je niet doorrijdtZo lang je niet na 100 meter alweer naar links gaat zul je daar nooit bekeurd voor worden.
Dat doe ik met onze camper (oudje) nog wel eens. Daar is niet iedereen van gecharmeerd. Overigens niet op kleef afstand, ook al zou dat nog meer schelen.mr_evil08 schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 11:37:
[...]
Als het je om brandstofbesparing gaat moet je 90 km/h achter een vrachtwagen blijven rijden.
ik zie dit topic nu pas, helaas.
Ik als motorrijder vind het vervelend dat ik maar 100 kmpu mag, je haalt mensen langzamer in waardoor gevaarlijke situaties ontstaan. Je blijft onder andere langer in de dode hoek van automobilisten.
Ik als motorrijder vind het vervelend dat ik maar 100 kmpu mag, je haalt mensen langzamer in waardoor gevaarlijke situaties ontstaan. Je blijft onder andere langer in de dode hoek van automobilisten.
Het Centrale Vodka Topic! win een iPad! Kras hier met een sleutel of ander scherp voorwerp: ███████████
Stiller, da's idd ook nog eens een voordeel die ik vergeten was.FeareX schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 11:46:
100kmu is heerlijk ontspannen. Op mijn route van 40km enkele reis scheelt het nog geen 5 minuten, dus dat maakt niks uit. Daarentegen rijdt m'n auto 1:24, lekker stil en ik kom veel fitter aan op m'n bestemming.
Het windgeraas bij 130 is fors meer dan bij 100.
Welnee.Saven schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 12:01:
[...]
Rechts inhalen is wat anders dan op de rechterbaan harder rijden dan de kneus op de linkerbaan die (te) langzaam rijdt
Je mag *alleen* rechts iemand voorbij als jij rechts van de blokmarkering, of rechts van een dubbel doorgetrokken streep rijd. Zoals hier:
https://www.google.nl/map...884247,163m/data=!3m1!1e3
/f/image/SQvYLPlSvnHO1y4AHolPRVzq.png?f=fotoalbum_large)
Dan schuif je 2 banen naar links, haalt iemand in, gaat weer naar rechts.Gooi je 'm als een idioot naar rechts, en dan weer naar links vind ik 't een ander verhaal. Maar als een pannekoek veel te vroeg naar links gaat of links blijft rijden, op een te lage snelheid, ga ik ook gewoon naar rechts en rij ik er voorbij, en ja dan ga je op een gegeven moment ook weer naar links.
Je kan toch niet gaan remmen op de recherbaan omdat die pannekoek links van je niet doorrijdtZo lang je niet na 100 meter alweer naar links gaat zul je daar nooit bekeurd voor worden.
Blijkbaar ben jij daar nog nooit voor bekeurd, maar wel degelijk kun je daarvoor bekeurd worden.
De boete is ook niet mals, €240,-
[ Voor 16% gewijzigd door unezra op 27-06-2020 12:25 ]
Moet je wel 3 rijbanen hebben🤔unezra schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 12:23:
[...]
Welnee.
Je mag *alleen* rechts iemand voorbij als jij rechts van de blokmarkering, of rechts van een dubbel doorgetrokken streep rijd. Zoals hier:
https://www.google.nl/map...884247,163m/data=!3m1!1e3
[Afbeelding]
[...]
Dan schuif je 2 banen naar links, haalt iemand in, gaat weer naar rechts.
Blijkbaar ben jij daar nog nooit voor bekeurd, maar wel degelijk kun je daarvoor bekeurd worden.
De boete is ook niet mals, €240,-
Zo niet, pech.
Je mag er nog steeds niet rechts voor bij. Da's gewoon €240,- boete.
Onnodig links rijden mag ook niet, maar kost maar €140,-
https://www.anwb.nl/verke...cember/boetebedragen-2020
Huh?epic_gram schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 12:12:
ik zie dit topic nu pas, helaas.
Inhalen gaat over snelheidsverschillen.
Als jij met 100km/h iemand in haalt die 95 rijd, duurt dat net zo lang als dat jij met 130km/h iemand in haalt die 125km/h rijd.
Als motorrijder is het jouw verantwoordelijkheid om iemands dode hoek te ontwijken en dusdanig te rijden dat je minder in diens dode hoek zit. Dat heeft ook met je positie op de weg te maken. Volgens mij heb je daar als motorrijder enorm veel invloed op.
Daarbij heb je met een motor dusdanig veel vermogen, dat je binnen een halve seconde uit iemands dode hoek moet kunnen. De kans dat je in die 0,5 seconde een flitspaal tegen komt is heel klein.
Plus, als motorrijder hoef je ook niet op vmax te rijden. Je mag ook gewoon 95km/h op de rechter baan doen.
[ Voor 5% gewijzigd door unezra op 27-06-2020 12:38 ]
Logisch, want links inhalen is weliswaar vervelend, maar levert geen gevaar op. Rechts inhalen doet dat wel, omdat niet iedereen zich erop bedacht is.unezra schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 12:32:
[...]
Zo niet, pech.
Je mag er nog steeds niet rechts voor bij. Da's gewoon €240,- boete.
Onnodig links rijden mag ook niet, maar kost maar €140,-
https://www.anwb.nl/verke...cember/boetebedragen-2020
Virussen? Scan ze hier!
Ha sterker nog, die situatie deed zich precies voor tijdens mijn examen, waarbij de examinator eigenlijk hetzelfde zei als ik wat ik net heb geschrevenBasekid schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 12:09:
[...]
Ik verwacht dat als je dit tijdens je rijexamen zou doen je toch echt zou zakken. Rechts voorbijgaan is gewoon rechts inhalen.
Het mág niet.Saven schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 12:39:
[...]
Ha sterker nog, die situatie deed zich precies voor tijdens mijn examen, waarbij de examinator eigenlijk hetzelfde zei als ik wat ik net heb geschrevenVrij logisch toch; je gaat toch niet het verkeer achter jou op de rechterbaan ophouden, omdat een mongool op de linkerbaan traag rijdt en je niet sneller dan hij mag rijden
Je hebt een overtreding begaan tijdens je rij-examen van €240 en hij had je er keihard op mogen laten zakken. Als je was aangehouden was je examinator het bokje geweest en had 'ie €240,- mogen aftikken.
(Hij is namelijk verantwoordelijk.)
Hard op denkend:
Is het zo dat als je op de rechtse baan 100 rijd en je haalt iemand in die op de linkse baan bijvoorbeeld 80 rijd dit niet mag en de 100 de boete krijgt? Lijkt me niet toch
Is het zo dat als je op de rechtse baan 100 rijd en je haalt iemand in die op de linkse baan bijvoorbeeld 80 rijd dit niet mag en de 100 de boete krijgt? Lijkt me niet toch
Klopt.Mapro schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 12:42:
Hard op denkend:
Dat kost jou €240,-
Hooguit kunnen ze die ander ook aanhouden wegens onnodig links rijden en een boete van €140 geven.
Ga ook niet bumperkleven omdat diegene te langzaam rijd, dat is artikel 5.
Je mag overigens gewoon 80 op de snelweg, op alle banen. Er is geen minimum snelheid. Er is enkel een minimum constructiesnelheid. (Die maakt ook dat een brommobiel niet op de snelweg mag.)
Wat wél kan als je 80 rijd op de linkerbaan, is dat je een boete krijgt wegens "gevaar en/of hinder", artikel 5 dus. Of een boete voor onnodig links rijden. Maar an-sich is 80 op de linkerbaan, puur op snelheid, geen overtreding.
[ Voor 29% gewijzigd door unezra op 27-06-2020 12:45 ]
Dat is wel het andere uiterste voor een eenvoudige verkeersovertreding. Laten ze de bestuurder eerst eens staande houden om een proces verbaal uit te schrijven.
Het is een beetje wat weegt zwaarder. Artikel 3 of 11. Of wat kost meer.
Of is 100 rijden artikel 13?
Maar, we hebben al een heel topic over middelstebaanridders. Volgens mij is daar niets nuttigs uit gekomen.
Onnodig links rijden vs. rechts inhalen
In ander nieuws, appen in de auto is volgens mij sinds het 100 rijden extreem toegenomen. Is het rijden niet meer spannend genoeg om mensen bezig te houden?
Ik zie nu 's ochtends best veel auto's en busjes met ~95 slingeren over de weg.
Of is 100 rijden artikel 13?
Maar, we hebben al een heel topic over middelstebaanridders. Volgens mij is daar niets nuttigs uit gekomen.
Onnodig links rijden vs. rechts inhalen
In ander nieuws, appen in de auto is volgens mij sinds het 100 rijden extreem toegenomen. Is het rijden niet meer spannend genoeg om mensen bezig te houden?
Ik zie nu 's ochtends best veel auto's en busjes met ~95 slingeren over de weg.
Oke duidelijk..
Ik dacht dat als je rechts rijd je gewoon de 100 aan kon houden ongeacht of je dan iemand inhaalt. Als je dan vervolgens wel op de rechtse rijbaan blijft
*schaamt zich*
Ik dacht dat als je rechts rijd je gewoon de 100 aan kon houden ongeacht of je dan iemand inhaalt. Als je dan vervolgens wel op de rechtse rijbaan blijft
*schaamt zich*
Hoeft niet. Ze mogen de boete gewoon thuis sturen.sypie schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 12:47:
[...]
Dat is wel het andere uiterste voor een eenvoudige verkeersovertreding. Laten ze de bestuurder eerst eens staande houden om een proces verbaal uit te schrijven.
Aanhouding is niet verplicht.
Niet bij dingen als "onnodig links rijden" of "rechts inhalen".
Artikel 5 mogelijk wel. Maar da's een mooi kapstokartikel waarvoor sowieso geen vast boetebedrag aan hangt. Dat bepaalt de OVJ.
Rechts inhalen is, aan het boetebedrag te zien, geen eenvoudige verkeersovertreding.
Bizar! Zo’n vent moeten ze er gelijk uitgooien wat mij betreft.Saven schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 12:39:
[...]
Ha sterker nog, die situatie deed zich precies voor tijdens mijn examen, waarbij de examinator eigenlijk hetzelfde zei als ik wat ik net heb geschrevenVrij logisch toch; je gaat toch niet het verkeer achter jou op de rechterbaan ophouden, omdat een mongool op de linkerbaan traag rijdt en je niet sneller dan hij mag rijden
Dit is gewoon rechts inhalen. Degene die links rijdt is zich er niet op bedacht en dat levert gewoon een gevaarlijke situatie op.
Je gaat het verkeer op de rechterbaan niet ophouden, aangezien je gewoon naar links gaat achter die ander. Die gaat naar rechts (en dit kan soms irritant lang duren idd) en dan kan je er voorbij.
Links hangen maakt iemand niet gelijk een mongool...
Artikel 5 wordt in principe toch alleen toegepast bij 3 geconstateerde overtredingen? Dus all app'end met 140 rechts inhalenunezra schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 12:49:
[...]
Hoeft niet. Ze mogen de boete gewoon thuis sturen.
Aanhouding is niet verplicht.
Niet bij dingen als "onnodig links rijden" of "rechts inhalen".
Artikel 5 mogelijk wel. Maar da's een mooi kapstokartikel waarvoor sowieso geen vast boetebedrag aan hangt. Dat bepaalt de OVJ.
Rechts inhalen is, aan het boetebedrag te zien, geen eenvoudige verkeersovertreding.
Dat komt denk ik omdat expliciet rechts inhalen vaak gecombineerd gaat met een wat aggresiever verkeersgedrag.unezra schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 12:49:
[...]
In de USA, ja. Daar mag het. (Weet ik toevallig.)Mapro schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 12:49:
Oke duidelijk..
*schaamt zich*
In NL mag het niet.
Vooral vrij bizar dat een examinator het én goed vind én er zelfs positief tegenover staat.Smobbo schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 12:50:
[...]
Bizar! Zo’n vent moeten ze er gelijk uitgooien wat mij betreft.
Dit is gewoon rechts inhalen. Degene die links rijdt is zich er niet op bedacht en dat levert gewoon een gevaarlijke situatie op.
Je gaat het verkeer op de rechterbaan niet ophouden, aangezien je gewoon naar links gaat achter die ander. Die gaat naar rechts (en dit kan soms irritant lang duren idd) en dan kan je er voorbij.
Links hangen maakt iemand niet gelijk een mongool...
Prima als 'ie er iemand niet meteen voor laat zakken. Examen is een optelsom. Ik werd tijdens mijn examen aangehouden wegens een kapot achterlicht. Mag ook niet. Ben wel geslaagd. (We hadden het tevoren gecontroleerd, mogelijk onderweg gesprongen.)
Ach, ik had op mijn beurt een docent die bij hoog en laag vol hield dat je ergens 70 mocht waar je 50 mocht. Dus ik MOEST 70 rijden daar. Als ik dat tijdens mijn examen had gedaan was ik gezakt.
Nope. Zeker niet.VidaR-9 schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 12:51:
[...]
Artikel 5 wordt in principe toch alleen toegepast bij 3 geconstateerde overtredingen? Dus all app'end met 140 rechts inhalen
Als jij op de snelweg een remmentest doet en dat word gezien is dat direct artikel 5 en ben je waarschijnlijk je rijbewijs gewoon kwijt.
Dat en het is gevaarlijk.jeroen3 schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 12:52:
[...]
Dat komt denk ik omdat expliciet rechts inhalen vaak gecombineerd gaat met een wat aggresiever verkeersgedrag.
Ah ok.unezra schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 12:53:
[...]
Nope. Zeker niet.
Als jij op de snelweg een remmentest doet en dat word gezien is dat direct artikel 5 en ben je waarschijnlijk je rijbewijs gewoon kwijt.
Was artikel 5 dan ook waar EMG aan hangt of dat niet per definitie? Dat dacht ik nl. En dacht dat daar die 3 overtredingen bij hoorde.
Ah lekker, een klaagtopic!
Mijn ervaring:
- In het begin viel ik zowat in slaap, maar toen zat er ook echt bijna niemand op de weg ivm corona.
- Inmiddels is dat minder maar merk ik wel dat ik sneller afgeleid ben. Al heb ik het idee dat ik het overzicht nog altijd beter bewaar dan veel andere weggebruikers. Opvallend veel bestuurders zijn bezig met hun telefoon in hun hand. Misschien was het altijd al zoveel maar valt het mij nu op omdat het inhalen langer duurt
- Er word enorm veel klem gereden met inhalen. Als iemand ruimte geeft om ingehaald te worden zorg er dan voor dat ie ooit weer eens naar links kan voor de volgende vrachtwagen of ander trager voertuig. Als iemand mij ruimte geeft dan zorg ik als dank daarvoor dat ik er ook op tijd voorbij ben.
- Het komt vaak voor dat ik meer dan 10km achter een voertuig zit dat een handjevol vrachtwagens inhaalt met 1km/u snelheidsverschil. Ik heb echt een nieuwe haat ontwikkeld voor tweebaanswegen waar ik helaas 90% van de tijd op rijd. En natuurlijk mensen die in het midden blijven plakken op driebaanswegen.
- Meer "treintjes" op de weg om een voertuig in te halen. Afstand werd voor de 100km/u al niet veel gehouden, nu al helemaal niet.
- Ik heb geen Cruise Control
Mijn rechtervoet word sneller moe dan bij 130. Mijn volgende auto heeft cruise control!
- Veel mensen die inhalen en daarna weer van het gas afgaan en weer langsamer rijden dan ik. Een hele enkele keer overkomt mijzelf het ook wel eens dat ik iets harder reed dan ik van plan was. Maar dan ga ik niet direct voor de persoon die ik net heb ingehaald van het gas af.
+ Mijn oude 206'je doet nu wel 1 op 12 ipv 1 op 10 op LPG. Kostenbesparing is voor mij nihiel want LPG kost relatief gezien toch geen drol. Het grootste voordeel is dat ik nu wel bijna 300km met een tank doe ipv ongeveer 250km. Al denk ik dat de constantere snelheid (mede dankzij corona) hier ook een grote rol in speelt.
+ Qua tijd scheelt het mij persoonlijk dan ook niet zoveel omdat ik iets minder vaak bij een tankstation sta.
+ Het is wel iets stiller in zo'n oude rammelbak.
Meestal rijd ik wel ietsjes boven de 100km/u, 106 ofzo, op de GPS. Puur omdat ik dat ontspannender vind rijden. Maar ik maak mij dan ook niet boos als ik wat van het gas af moet voor een voorligger, mits dat dus geen kilometers duurt... Gewoon 100 rijden gaat mij eigenlijk beter af als het rustiger is op de weg.
Ik ga dan wat van het gas af en zie wel wanneer er een keer genoeg ruimte is om naar links te gaan. Soms pas als het hele treintje voorbij is, vaak eerder omdat er altijd wel iemand is die niet door heeft dat het weer door rijd.
Mijn ervaring:
- In het begin viel ik zowat in slaap, maar toen zat er ook echt bijna niemand op de weg ivm corona.
- Inmiddels is dat minder maar merk ik wel dat ik sneller afgeleid ben. Al heb ik het idee dat ik het overzicht nog altijd beter bewaar dan veel andere weggebruikers. Opvallend veel bestuurders zijn bezig met hun telefoon in hun hand. Misschien was het altijd al zoveel maar valt het mij nu op omdat het inhalen langer duurt
- Er word enorm veel klem gereden met inhalen. Als iemand ruimte geeft om ingehaald te worden zorg er dan voor dat ie ooit weer eens naar links kan voor de volgende vrachtwagen of ander trager voertuig. Als iemand mij ruimte geeft dan zorg ik als dank daarvoor dat ik er ook op tijd voorbij ben.
- Het komt vaak voor dat ik meer dan 10km achter een voertuig zit dat een handjevol vrachtwagens inhaalt met 1km/u snelheidsverschil. Ik heb echt een nieuwe haat ontwikkeld voor tweebaanswegen waar ik helaas 90% van de tijd op rijd. En natuurlijk mensen die in het midden blijven plakken op driebaanswegen.
- Meer "treintjes" op de weg om een voertuig in te halen. Afstand werd voor de 100km/u al niet veel gehouden, nu al helemaal niet.
- Ik heb geen Cruise Control
- Veel mensen die inhalen en daarna weer van het gas afgaan en weer langsamer rijden dan ik. Een hele enkele keer overkomt mijzelf het ook wel eens dat ik iets harder reed dan ik van plan was. Maar dan ga ik niet direct voor de persoon die ik net heb ingehaald van het gas af.
+ Mijn oude 206'je doet nu wel 1 op 12 ipv 1 op 10 op LPG. Kostenbesparing is voor mij nihiel want LPG kost relatief gezien toch geen drol. Het grootste voordeel is dat ik nu wel bijna 300km met een tank doe ipv ongeveer 250km. Al denk ik dat de constantere snelheid (mede dankzij corona) hier ook een grote rol in speelt.
+ Qua tijd scheelt het mij persoonlijk dan ook niet zoveel omdat ik iets minder vaak bij een tankstation sta.
+ Het is wel iets stiller in zo'n oude rammelbak.
Meestal rijd ik wel ietsjes boven de 100km/u, 106 ofzo, op de GPS. Puur omdat ik dat ontspannender vind rijden. Maar ik maak mij dan ook niet boos als ik wat van het gas af moet voor een voorligger, mits dat dus geen kilometers duurt... Gewoon 100 rijden gaat mij eigenlijk beter af als het rustiger is op de weg.
Wat ik daaraan het rotte vind is dat flitspalen zo absoluut zijn en geen oog hebben voor de verkeerssituatie. En dat terwijl er ontzettend veel overtredingen begaan worden die naar mijn mening veel erger zijn dan een paar kilometer te hard maar waarvan de pakkans nihil is. Er mag wat mij betreft echt veel meer gecontroleerd worden op andere overtredingen naast de snelheid. Maar ja, snelheid is natuurlijk lekker makkelijk en niet zo arbeidsintensief om te controleren.VidaR-9 schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 11:09:
Wat een discussie weer over het inhalen en de max snelheid..![]()
Samenvatting:
NEE het mag niet
Maar hoe moet dat dan bij een situatie met zo'n inhaal treintje op de linkerbaan? Ik maak het erg vaak mee dat ik op zo'n treintje af rijd terwijl ik rechts houd en dat die plotseling moeten afremmen naar 80km/uur omdat er geen afstand gehouden word en iedereen in paniek op de rem gaat. Moet ik dan ook maar op de rem terwijl er nog 300 meter ruimte voor mij is op de rechter baan?Basekid schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 12:09:
[...]
Ik verwacht dat als je dit tijdens je rijexamen zou doen je toch echt zou zakken. Rechts voorbijgaan is gewoon rechts inhalen.
Ik ga dan wat van het gas af en zie wel wanneer er een keer genoeg ruimte is om naar links te gaan. Soms pas als het hele treintje voorbij is, vaak eerder omdat er altijd wel iemand is die niet door heeft dat het weer door rijd.
Dit topic is gesloten.