Ervaringen met 100 km/uur op de snelweg

Pagina: 1 ... 3 ... 11 Laatste
Acties:
  • 40.530 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epic_gram
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 20:25

epic_gram

undercover moderator

unezra schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 12:37:
[...]

Huh?
Inhalen gaat over snelheidsverschillen.

Als jij met 100km/h iemand in haalt die 95 rijd, duurt dat net zo lang als dat jij met 130km/h iemand in haalt die 125km/h rijd.

Als motorrijder is het jouw verantwoordelijkheid om iemands dode hoek te ontwijken en dusdanig te rijden dat je minder in diens dode hoek zit. Dat heeft ook met je positie op de weg te maken. Volgens mij heb je daar als motorrijder enorm veel invloed op.

Daarbij heb je met een motor dusdanig veel vermogen, dat je binnen een halve seconde uit iemands dode hoek moet kunnen. De kans dat je in die 0,5 seconde een flitspaal tegen komt is heel klein.

Plus, als motorrijder hoef je ook niet op vmax te rijden. Je mag ook gewoon 95km/h op de rechter baan doen.
toon volledige bericht
klopt allemaal wat je zegt. Snelheidsverschillen zijn kleiner met vrachtauto's want die zijn begrenst op 90, aanhangwagens ook. De gemiddelde automobilist reed praktisch nooit 130 in deze buurt, daarom zijn ook snelheidsverschillen met auto's in de praktijk lager dan voorheen.

Het Centrale Vodka Topic! win een iPad! Kras hier met een sleutel of ander scherp voorwerp: ███████████

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carpebios
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:15
Heb jij het niet over een beginnend bestuurder die 3 punten heeft behaald?

O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gluten Parody
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:00
TheBrut3 schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 07:06:
Als de invoegstrook ophoudt en je past er niet tussen met gepaste snelheid moet je remmen en wachten tot er een gat is
Eens, maar dan had ik nu deze reactie niet kunnen schrijven. :-( ik reed al 110... Vito reed met ik schat 120 op de rechterbaan, zo'n 20 meter achter mij. Die moest dus wel even z'n rem aantikken, had ik geen medelijden mee op een stuk waar je 100 mag.

[ Voor 20% gewijzigd door Gluten Parody op 27-06-2020 13:06 ]

Beeldscherm voor MacOS kiezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
unezra schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 12:53:
[...]

In de USA, ja. Daar mag het. (Weet ik toevallig.)
In NL mag het niet.
Zelfs "in de USA" is het te algemeen aangezien verkeersregels per staat kunnen verschillen. Zie ook https://www.mit.edu/~jfc/right.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 24-04 08:49

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Gluten Parody schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 12:59:
[...]
Eens, maar dan had ik nu deze reactie niet kunnen schrijven. :-( ik reed al 110...
Remmen, vluchtstrook op rijden, auto stil zetten en dan invoegen als het kan?

De vluchtstrook gebruiken als verlengde invoegstrook mag overigens ook niet, maar als je er werkelijk niet tussen kan, is dat soms de enige optie.

Ik heb op een overvolle snelweg rondom Amsterdam mijn auto ook wel eens stil moeten zetten aan het eind van de invoeger. Niet fijn. Doodeng zelfs. Maar ik had de keuze tussen mijn auto stil zetten, of 'm er tussen duwen met een ongeluk tot gevolg. Dan maar stil aan het eind van de invoegstrook.

Ik heb ook wel eens de vluchtstrook gebruikt als verlengde invoegstrook omdat er geen andere optie was. Had ik evengoed een boete voor kunnen krijgen, maar het was het beste van 2 kwaden.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

mr_evil08 schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 11:33:
[...]

Objectief gezien is 30 km/h op alle punten beter behalve reistijd. :+
Probleem wat je hier mee krijgt is dat autowegen en snelwegen exact hetzelfde zijn geworden.

Mensen kiezen veel sneller de autoweg waardoor daar weer drukker wordt en onveiliger.
De naamgeving van vroeger was ook autoSNELweg, dat woordje SNEL kunnen ze nu schrappen, noem dat ook maar gewoon autoweg.

(ik rij amper op de snelweg dus mij boeit het niet trouwens).
Tussen 1974 (invoering maximumsnelheid op snelwegen) en 1988 was de maximumsnelheid op snelwegen ook 100 km/uur. Het woordje snel betekend dat er geen langzaam verkeer mag komen (tractors bijvoorbeeld). Ik weet niet waarom je het een probleem vind dat op autowegen dezelfde snelheid geldt? Een oplossing zou kunnen zijn de snelheid op autowegen te verlagen als je dat fijner vind ;)

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Grootste probleem op de snelweg blijft het super strak blijven volgen van alle regeltjes en mensen die vinden dat als niet justitiële medewerker, je iemand hier op moet gaan wijzen, zoals ophouden, hem "ervoor" gooien omdat iemand 120 rijdt ipv 100, daarna naar internet gaan en hard roepen "dat er iemand zat te flitsen in mijn bumper...want je wilde alleen maar inhalen met 100 op de teller...)

Stilstaan op een oprit, ja het mag / moet als je geen inzicht hebt, omdat je niet over die vluchtstrook zou mogen, maar, wat denk je dat veiliger is, voor jezelf, je gezin, maar ook dat gezin wat op snelweg niets vermoedend met een gangetje van 90 tussen de vrachtwagens wordt geplet, omdat iemand STIL moest gaan staan vanwege een tekort aan inzicht? Of Iemand die regeltjes volgt, want je hoeft geen ruimte te geven, dat moet de invoeger doen..... (me, myself and I mentaliteit...)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• unezra

unezra

Vorkie schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 13:10:
Grootste probleem op de snelweg blijft het super strak blijven volgen van alle regeltjes en mensen die vinden dat als niet justitiële medewerker, je iemand hier op moet gaan wijzen, zoals ophouden, hem "ervoor" gooien omdat iemand 120 rijdt ipv 100, daarna naar internet gaan en hard roepen "dat er iemand zat te flitsen in mijn bumper...want je wilde alleen maar inhalen met 100 op de teller...)
Nee.

Het grote probleem op de snelweg is dat mensen denken dat de regels fluide en niet op hen van toepassing zijn. Plus dat mensen nogal de neiding hebben tot ikke-ikke-ikke gedrag.

Als iedereen zich netjes zou gedragen, elkaar de ruimte zou gunnen, zou anticiperen op mensen die om redenen even wat minder strak of niet op vmax rijden (je weet nooit wat de oorzaak is) én iedereen zich gewoon aan de regels zou houden, zou de snelweg een stuk veiliger en prettiger zijn.

Geef elkaar gewoon de ruimte en wees lief voor elkaar.
De meeste mensen willen 's avonds veilig thuis komen en niet tussen 6 plankjes.
Stilstaan op een oprit, ja het mag / moet als je geen inzicht hebt, omdat je niet over die vluchtstrook zou mogen, maar, wat denk je dat veiliger is, voor jezelf, je gezin, maar ook dat gezin wat op snelweg niets vermoedend met een gangetje van 90 tussen de vrachtwagens wordt geplet, omdat iemand STIL moest gaan staan vanwege een tekort aan inzicht? Of Iemand die regeltjes volgt, want je hoeft geen ruimte te geven, dat moet de invoeger doen..... (me, myself and I mentaliteit...)
Een van de basisregels in het verkeer, is dat je elkaar de ruimte geeft.
Je mag geen gevaar en/of hinder veroorzaken.

Dus ja, technisch gezien hoef je de invoeger niet de ruimte te geven en is het aan de invoeger. Maar ik kan me zomaar voorstellen dat als jij moedwillig een gat dicht rijd, dat voor jou gewoon artikel 5 is. Je hindert immers de invoeger én veroorzaakt gevaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
ISaFeeliN schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 11:54:
[...]

Dat is het wel.

Dus je rijdt structureel te hard en je haalt rechts in. Ik vind dat behoorlijk asociaal. Ten eerste overtreed je de wet op 2 punten, omdat je het anders 'saai' vindt. Door rechts in te halen en te hard te rijden breng je ook nog anderen in gevaar. Daarnaast was dit een regel die ingevoerd was om stikstof te verminderen, waar de meesten zich wel aan houden, maar jij lapt het aan je laars en gaat gewoon 120km/u rijden, want anders is het saai.

Pff.
Deleted

Soms is het beter om gewoon niet te reageren.

[ Voor 40% gewijzigd door Ernemmer op 27-06-2020 13:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ik had jou beter ingeschat dan dit, volgens mij ben je aardig onderlegd qua taal. Een aanhouding is heel iets anders dan een staandehouding. Daarom ook mijn opmerking hierboven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

sypie schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 13:17:
[...]
Ik had jou beter ingeschat dan dit, volgens mij ben je aardig onderlegd qua taal. Een aanhouding is heel iets anders dan een staandehouding. Daarom ook mijn opmerking hierboven.
Weet ik. :)
Maar ook aanhouding staandehouding is niet verplicht.

Agenten mogen op zicht bekeuren. Als jij rechts in haalt op de snelweg en ze zien dat, mag je zonder staandehouding bekeurd worden. Krijg je de boete gewoon op de mat.

Voor artikel 5 weet ik het niet. Ik weet niet of dat op zicht mag, of dat daarvoor een staandehouding danwel aanhouding verplicht is.

[ Voor 3% gewijzigd door unezra op 27-06-2020 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wootism
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

Wootism

aaibaar

Ik zit sinds de 100 invoering wel minder relaxt op de weg.
Cruise-control staat op 107kph (want 100 op gps :p ) Maar het zijn vooral de 130 rijders die voor gevaarlijke situatie zorgen. Als met 107 iemand inhaal die 100 rijdt, dan komen die 130 rijders echt bizar snel dichterbij.

Hierdoor diverse ‘bijna fout’ situaties meegemaakt.
Vooral van die kneuzen die invoegen met een veel te hoge snelheid en meteen achter een vrachtwagen door naar de linkse baan gassen en bijna achterop een 100 rijder knallen.

‘t Is er allemaal niet leuker op geworden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
unezra schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 13:15:
[...]

Nee.

Het grote probleem op de snelweg is dat mensen denken dat de regels fluide en niet op hen van toepassing zijn. Plus dat mensen nogal de neiding hebben tot ikke-ikke-ikke gedrag.

Als iedereen zich netjes zou gedragen, elkaar de ruimte zou gunnen, zou anticiperen op mensen die om redenen even wat minder strak of niet op vmax rijden (je weet nooit wat de oorzaak is) én iedereen zich gewoon aan de regels zou houden, zou de snelweg een stuk veiliger en prettiger zijn.

Geef elkaar gewoon de ruimte en wees lief voor elkaar.
De meeste mensen willen 's avonds veilig thuis komen en niet tussen 6 plankjes.

[...]

Dus ja, technisch gezien hoef je de invoeger niet de ruimte te geven en is het aan de invoeger. Maar ik kan me zomaar voorstellen dat als jij moedwillig een gat dicht rijd, dat voor jou gewoon artikel 5 is. Je hindert immers de invoeger én veroorzaakt gevaar.
toon volledige bericht
Allemaal veilig thuiskomen kan alleen maar als iedereen verstand gebruikt en dat is bijvoorbeeld stilstaan op een oprit niet, ook is je verstand niet gebruiken als er moedwillig mensen worden opgehouden, omdat iemand wat harder wilt rijden. Inhalen doe je zo snel mogelijk zonder een gevaar te vormen, dus dient je dit vlot te doen, dus rij je achter die vrachtwagen met 90, ga dan niet inhalen als je nog die snelheid rijdt, maar neem een klein beetje afstand, accelereer naar 104 en ga dan pas naar links.

Verder is dus juist door die 100 dit allemaal verpest, het gaat niet soepel meer, de afwijkingen zijn te groot waardoor vrachtwagens nu veelal in de knel komen met afstanden en dus veel gaan inhalen (onveiliger, remacties achter hem kunnen in de staart daarvan ongelukken veroorzaken)

De bedoeling van deze 100 is de stikstofregelgeving, niet veiligheid, laten wij dat niet vergeten.
Het algemeen verdedigen van regels op de snelweg zijn andere topics voor, dit gaat om de ervaring met 100 rijden en die is heel simpel.

Ja, relaxter buiten de spits, zuiniger, maar, zoals ik zelf al aangaf, in de spits op de bekende plekken, juist onveiliger en onrustiger vanwege die te kleine verschillen met vrachtvervoer of andere 90 rijders.
Veel remacties bij de personenauto's door vrachtwagens die hem naar links moeten gooien, 1 remactie voor hun kost tijd en geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Niet online
Vorkie schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 13:10:
Het belangrijkste blijft dat je als bestuurder voorspelbaar rijdt. Bij een invoegstrook dus simpelweg een constante snelheid blijven rijden zodat de invoeger zich daarop kan aanpassen. Met het wisselen van rijstroken voeg je enkel complexiteit toe die het voor het algehele verkeer lastiger maakt. Dat heeft niets met de door jou aangehaalde me, myself and I mentaliteit te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Niet online
unezra schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 13:15:

[...]

Gaten dichtrijden is natuurlijk wat anders dan actief ruimte maken. Daar zit een significant verschil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Napo
  • Niet online
Ernemmer schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 13:16:
[...]

Iemand die 95 rijst rechts passeren met 100kmph mag volgende mij gewoon. Was eerder al eens discussie over hoeft op tweakers.
Gewoon nee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeEs
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 19:43
wildhagen schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 10:51:
[...]

Dan heb je dat verkeerd geleerd, want ook bij inhalen mag je de ter plekke geldende Vmax niet overschrijden.
Prima, met mij velen gelukkig dan... Inhalen is een speciale verrichting, maar je maakt mij niet wijs dat jij ook terugklokt naar 98 kmh omdat het geen zin heeft er langs te gaan met 105?
Dat gevoel zegmaar ;) Inhalen met 95 waar je 100 mag is onnodig en rete-irritant voor mensen die wel 100 willen en mogen rijden. Vooral het niet vaart maken vanuit de inhaalmanouvre. Maw. Rechts veel te kort op de achterligger blijven plakken en hem met die snelheid naar links klappen.

Mijn instructeur heeft me zelfs wel eens met een knipoog "geleerd" dat als je rechts wordt ingehaald, je waarschijnlijk zelf op de verkeerde baan rijd. Ik weet dat het niet klopt, maar ben het er ergens wel mee eens ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wootism
  • Niet online

Wootism

aaibaar

Ernemmer schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 13:16:
[...]

Iemand die 95 rijst rechts passeren met 100kmph mag volgende mij gewoon. Was eerder al eens discussie over hoeft op tweakers.

De 120 mag niet maar de kosten ( fijn rijden belasting) moet ik zelf betalen en kunnen ze weer wat extra verkeersborden voor kopen.
Haha wtf? Volgens mij heb jij niet goed opgelet tijdens je rijlessen....
En dat er al eerder een discussie over was op Tweakers kan ik me niet voorstellen. Het antwoord is wettelijk gezien zeer kort en eenvoudig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoldyInko
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 20-03-2021
Wat mij ook op valt is dat veel mensen in de dode hoek van een vrachtauto rijden. Je merkt gewoon met deze snelheden dat het langer duurt om een vrachtauto in te halen.

Bij het splitsen van de snelweg heb ik al een paar keer gezien dat een vrachtauto wil gaan spiegelen maar dat de auto naast ‘m doodleuk in de dode hoek blijft rijden wat soms tot rare situaties kan leiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Niet online
Wootism schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 13:36:
[...]

En dat er al eerder een discussie over was op Tweakers kan ik me niet voorstellen. Het antwoord is wettelijk gezien zeer kort en eenvoudig.
Die discussie is er wel geweest, zie ook de post van @jeroen3
jeroen3 in "Ervaringen met 100 km/uur op de snelweg"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wootism
  • Niet online

Wootism

aaibaar

Ja dat snap ik, mijn punt was meer dat je niet erg lang kan discussiëren over of iets wel of niet mag terwijl het gewoon verboden is :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Napo
  • Niet online
Wootism schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 13:56:
[...]

Ja dat snap ik, mijn punt was meer dat je niet erg lang kan discussiëren over of iets wel of niet mag terwijl het gewoon verboden is :p
Correct, maar ook zoals @unezra aangeeft zijn er te veel bestuurders die toch maar eigen regels verzint en toepast. Dat zie je met snelheden, plaats op de weg, ruimte maken voor invoegers en ga zo maar door.

Een groot deel van de problemen ontstaat waarschijnlijk juist daardoor. Indien we allemaal de regels zouden toepassen zou het verkeer veel voorspelbaarder zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Silvos
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 19:49
Voor mijn gevoel is de winst vooral tastbaar en het verlies gevoelsmatig. Immers 100 km/u rijden levert minder vervuiling op (auto rijden is meer dan alleen stikstofvervuiling) en in grote lijnen is het veiliger en zuiniger. Dus goed voor milieu, de portemonnee en de volksgezondheid.

De nadelen zijn meer gevoelsmatig als een saaie rijbeleving, het gevoel dat je veel langer doet over een traject en stroperige verkeerssituaties. Ik merk wel veel met mensen nu amper meer versnellen op de linkerbaan waardoor je als ware als een kluitje lange tijd dicht op elkaar rijd met dezelfde autos. Ook dit zal in de praktijk niet echt gevaarlijker zijn maar is gevoelsmatig onprettig, beklemmend bijna.

Al met al denk ik dat de verlaging wel zal blijven maar autorijden is er niet leuker op geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Wootism schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 13:36:
[...]

Wat is de wettelijke definitie van inhalen dan?

[ Voor 7% gewijzigd door Ernemmer op 27-06-2020 14:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael_OsGroot
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 15-11-2022

Michael_OsGroot

Yes... Yes!

Ik merk vooral dat er veel meer dan vroeger mensen de op de 2e of 3e baan rijden met een snelheid, op teller, van onder de 100. Veel meer dan vroeger. dat vind ik wel echt irritant. De reistijd voelt ook enorm langer dan voorheen maar als je echt op de klok kijkt is dit hoogstends, wat zal het zijn, 5 a 10 minuten per rit. Saai vind ik het wel. Met 130 heb ik echt lol in het autorijden. Ik rijd altijd met de limiter op de maximumsnelheid +3 ongeveer zodat ik nooit echt onbewust te hard ga en ik merk nu steeds meer dat ik ofwel door moet trappen ofwel moet remmen op de invoegstrook, waar ik voorheen gewoon met de toegestane snelheid in kon voegen.

Chebyshev said it, and I'll say it again; There's always a prime between n and 2n | De donkere gedaanten zijn bijzonder vlug ter been; Ze lopen op vier poten, en ze kijken heel gemeen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Napo
  • Niet online
Ernemmer schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 14:01:
[...]

Je bent zelf een definitieverschil aan het creeeren tussen passeren en inhalen. Dat jij een verschil zit prima, maar wat zegt de wet over het verschil tussen passeren en inhalen. Als je iets wilt beweren onderbouw dat dan ook ipv eerst bij andere om een onderbouwing te vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mapro
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 25-08-2023
Inhalen is een bewegend iets, passeren een stilstaand object?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeEs
Rechts passeren in een file (toegestaan bij mij weten), is iets wezenlijke anders dan links inhalen.
Het zit hem in het (passeren) passief en (inhalen) actief handelen denk ik?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra

unezra

GeeEs schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 14:16:
Rechts passeren in een file (toegestaan bij mij weten), is iets wezenlijke anders dan links inhalen.
https://www.infopolitie.n...683-inhalen-en-filerijden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Als je aan het eind van de invoegstrook moet stilstaan heb je gewoon niet goed gekeken tijdens het oprijden van de invoegstrook. Je moet als je al stil gaat staan op de invoegstrook aan het begin stoppen, niet aan het eind.
Echt dramatisch hoe weinig inzicht sommige mensen hebben bij het invoegen.
Hoe het moet: vaart maken, een gat uitzoeken, naast het gat blijven rijden tot het eind van de invoegstrook, invoegen.
Dus niet aan het begin of in het midden, nee aan het eind. Alleen als het niet druk is, maakt het niet uit wanneer je invoegt.

Qua tijd scheelt 100 ipv 130 behoorlijk. Op mijn stuk van 25 km scheelt het 5 minuten. Dat is als je 140 op de teller rijdt bij 130 wat realistisch ongeveer 130 is en 110 bij 100 km Max

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Visgek82
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19:26
Gaat prima, snel zat.

Als er een drukkertje achter me zit die perse 105 wil rijden gaat hij er maar langs of eroverheen.

Lekker zo houden , scheelt een hoop frustratie op de weg bij veel :) .

Ryzen 7 7700X , 32 GB RAM, ProArt 4080 Super, MSI B650 Tomahawk, 2x2tb NVME

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeEs
Passeren rechts mag dus in de file, wat ik al dacht.
Al is die site geen officieel gegeven!?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Niet online
GeeEs schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 14:20:
[...]

Passeren rechts mag dus in de file, wat ik al dacht.
Al is die site geen officieel gegeven!?
Je kan ook gewoon de RVV 1990 erbij pakken
§ 2. Inhalen
Artikel 11
1 Inhalen geschiedt links.
2 Bestuurders die links voorgesorteerd hebben en te kennen hebben gegeven dat zij naar links willen afslaan, worden rechts ingehaald.
3 Fietsers dienen elkaar links in te halen; zij mogen andere bestuurders rechts inhalen.
4 Bestuurders die zich rechts van een blokmarkering bevinden mogen bestuurders die zich links van deze markering bevinden rechts inhalen.
5 Bestuurders mogen trams rechts inhalen.

§ 3. Files

Artikel 13
1 Bij fileverkeer behoeft, indien de rijbaan is verdeeld in rijstroken in dezelfde richting, niet de meest rechts gelegen rijstrook te worden gevolgd.
2 Files mogen aan de rechterzijde worden ingehaald.
Dit is wel tekenend voor het kennisniveau van bestuurders :+

[ Voor 12% gewijzigd door Napo op 27-06-2020 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Niet online
Z___Z schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 14:19:
Qua tijd scheelt 100 ipv 130 behoorlijk. Op mijn stuk van 25 km scheelt het 5 minuten. Dat is als je 140 op de teller rijdt bij 130 wat realistisch ongeveer 130 is en 110 bij 100 km Max
Dat het wat meer tijd kost kan kloppen, dat het behoorlijk veel tijd kost op een stuk van 25km dan weer niet. Uitgaande van nul acceleratie en een constante snelheid is het inderdaad een verschil van drieeneenhalve minuut. Neem daarbij het optrekken erbij, wegen voor de snelweg en het zal uiteindelijk effectief nog minder zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeEs
Napo schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 14:22:
[...]

[...]

Grapjurk ;) pak dan art 13 er ook even bij. In de file mag je wel rechts inhalen/passeren. Je dient dan juist je eigen strook te volgen. Dus als het links stilstaat mag je er rechts gewoon langsrollen. Niet 130. Maar dat is in een file sowieso al lastig lijkt me.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

GeeEs schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 14:16:
Laten we het dan nog een stapje moeilijker maken: Wát is de EXACTE definitie van een file én wat is de bijbehorende snelheid + onderliggende afstand tussen de voertuigen in die file? Als ik op rijbaan één een rijtje auto's wat met 80Km/h aan 't voortsukkelen aantref terwijl ik zélf op een hoger rijbaannummer rijd dan passeer ik ook een file op het moment dat ik daar met (bijv.) 100Km/h aan voorbij ga, toch? 8)

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wootism
  • Niet online

Wootism

aaibaar

Ernemmer schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 14:01:
[...]

Haha ga je serieus proberen hier een discussie van te maken? :D
Terug naar het CBR met jou.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mugenmarco
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 02-05 15:18
Nu het weer vrij druk is geworden op de weg merk ik dat die 100km snelheid echt *** is en totaal niet goed is voor de doorstroming.

Mensen blijven ook rustig 90km rijden op de middenbaan terwijl ik netjes rechts rij, ja ik ga dan uit irritatie gelijk 2 banen naar links opschuiven en dan zie ik ze zo kijken van 'wat doe je?'.

De hoeveelheid bumperklevers en linksplakkers is wel in mijn ogen toegenomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Napo
  • Niet online
Will_M schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 14:34:
[...]

[...]

Laten we het dan nog een stapje moeilijker maken: Wát is de EXACTE definitie van een file én wat is de bijbehorende snelheid + onderliggende afstand tussen de voortuigen in die file? Als ik op rijbaan één een rijtje auto's wat met 80Km/h aan 't voortsukkelen aantref terwijl ik zélf op een hoger rijbaannummer rijd dan passeer ik ook een file op het moment dat ik daar met (bijv.) 100Km/h aan voorbij ga, toch? 8)
Je kan de Nota van Toelichting op artikel 13 RVV 1990 gaan lezen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:39
Ik rijd niet veel maar als ik rij is het direct lange afstand (150-200km). En ik vind die 100 prima. Het scheelt inderdaad in brandstof en dus in de stikstofuitstoot. Wel iets langer onderweg maar niet echt dramatisch langer. En veel relaxter rijden. Cruise control op 100, muziekje aan en gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Napo schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 14:39:
[...]

Je kan de Nota van Toelichting op artikel 13 RVV 1990 gaan lezen.
Já hé, stiekem een jaar nadat ik m'n B rijbewijs gehaald heb een beetje de wetgeving aan gaan lopen passen... :'(

In 1990 heb ik de rest van 't papiertje vol laten stempelen :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeEs
Napo schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 14:22:
[...]

[...]

Grapjurk ;) pak dan art 13 er ook even bij. In de file mag je wel rechts inhalen/passeren. Je dient dan juist je eigen strook te volgen. Dus als het links stilstaat mag je er rechts gewoon langsrollen. Niet 130. Maar dat is in een file sowieso al lastig lijkt me.
Will_M schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 14:34:
[...]

[...]

Laten we het dan nog een stapje moeilijker maken: Wát is de EXACTE definitie van een file én wat is de bijbehorende snelheid + onderliggende afstand tussen de voortuigen in die file? Als ik op rijbaan één een rijtje auto's wat met 80Km/h aan 't voortsukkelen aantref terwijl ik zélf op een hoger rijbaannummer rijd dan passeer ik ook een file op het moment dat ik daar met (bijv.) 100Km/h aan voorbij ga, toch? 8)
Haha. Technisch gezien wel misschien, maar een file is bij mijn weten dat alle rijstroken langzaam rijden/stilstaan. Dus
ver beneden de vmax die normaal geldt. Anders zou je een trajectcontrole stukje ook een file kunnen gaan noemen toch?

Samen met/naast elkaar "oprijden" in een file... Daarbij kan het dus zijn dat soms de rechter (lager rijbaan nummer) iets sneller optrekt/rolt. Dan mag je een hoger nummer passeren. Vaak spreekt men hier niet van (actief) inhalen. Maar passeren. Althans, zo is mij geleerd, jaren geleden, en artikel 13 nog eens nalezend is dit nog steeds zo.

@ hierboven .. sorry, je artikel 13 viel weg in de quote, maar zag dat je hem er idd bij had staan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• unezra

unezra

mugenmarco schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 14:36:
Nu het weer vrij druk is geworden op de weg merk ik dat die 100km snelheid echt *** is en totaal niet goed is voor de doorstroming.

Mensen blijven ook rustig 90km rijden op de middenbaan terwijl ik netjes rechts rij, ja ik ga dan uit irritatie gelijk 2 banen naar links opschuiven en dan zie ik ze zo kijken van 'wat doe je?'.

De hoeveelheid bumperklevers en linksplakkers is wel in mijn ogen toegenomen.
Kletskoek.
De wegcapaciteit is bij 100km/h groter dan bij 130km/h.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

@GeeEs Alsnog kom je in de hele wetgeving daarna geen absolute snelheden tegen welke bij een file horen. Ik ben jaren geleden die discussie ooit eens aangegaan met een agent en 't kwam er op 't einde van het liedje op neer dat we het er nooit over eens gingen worden én dat er bij een grove overtreding / snelheidsverschil tussen de rijbanen ook geen ander wetsartikel zou kunnen gaan gelden dan een 'Artikel-5'.

Agent wás (en is) overigens een hele goede vriend van me welke, zoals 't een goed agent betaamt, z'n eigen ongelijk of een hiaat in de wetgeving nooit toe zal gaan geven :P

Langzaam rijden is niet te vatten in een absoluut getal. Ik vind 120Km/h bijvoorbeeld langzaam als ik weet dat m'n motorfiets ruim 2,5 keer zo snel kan :+

[ Voor 20% gewijzigd door Will_M op 27-06-2020 15:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Wikipedia: File (verkeer)

In Nederland hanteert Rijkswaterstaat voor de verkeersinformatie de definitie dat een file een verzamelbegrip is van drie soorten stagnerend verkeer:

• langzaam rijdend verkeer: verkeer dat over ten minste 2 kilometer nergens sneller rijdt dan 50 km/h, maar doorgaans wel sneller dan 25 km/h
• stilstaand verkeer: verkeer dat over ten minste 2 kilometer vrijwel overal minder dan 25 km/h rijdt
• langzaam rijdend tot stilstaand verkeer: langzaam rijdend verkeer over veelal wat grotere lengte met hierin op sommige stukken stilstaand verkeer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Niet online
Will_M schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 14:52:
@GeeEs Alsnog kom je in de hele wetgeving daarna geen absolute snelheden tegen welke bij een file horen. Ik ben jaren geleden die discussie ooit eens aangegaan met een agent en 't kwam er op 't einde van het liedje op neer dat we het er nooit over eens gingen worden én dat er ook geen ander wetsartikel zou kunnen gaan gelden dan een 'Artikel-5'.

Agent wás (en is) overigens een hele goede vriend van me welke, zoals 't een goed agent betaamt, z'n eigen ongelijk of een hiaat in de wetgeving nooit toe zal gaan geven :P
Tsja, zo ken ik ook persoonlijk een agent die dacht dat je een rijbewijs mocht invorderen indien je dronken op de fiets zit. Agenten zijn zeker niet foutloos en dat moet je ook niet verwachten.
Langzaam rijden is niet te vatten in een absoluut 'getal'. Ik vind 120Km/h bijvoorbeeld langzaam als ik weet dat m'n motorfiets ruim 2,5 keer zo snel kan :+
also: veel leesplezier: https://uitspraken.rechts...ECLI:NL:GHLEE:2003:AO0788

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

unezra schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 14:57:
Wikipedia: File (verkeer)

In Nederland hanteert Rijkswaterstaat voor de verkeersinformatie de definitie dat een file een verzamelbegrip is van drie soorten stagnerend verkeer:

• langzaam rijdend verkeer: verkeer dat over ten minste 2 kilometer nergens sneller rijdt dan 50 km/h, maar doorgaans wel sneller dan 25 km/h
• stilstaand verkeer: verkeer dat over ten minste 2 kilometer vrijwel overal minder dan 25 km/h rijdt
• langzaam rijdend tot stilstaand verkeer: langzaam rijdend verkeer over veelal wat grotere lengte met hierin op sommige stukken stilstaand verkeer.
Da's mooi dat RWS dat als definitie bedacht heeft zodat de verkeersinformatie voorgelezen kan worden, maar....RWS is geen wetgever (wel een uitvoerder / handhaver).

@Napo : IDEM >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeEs
unezra schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 14:45:
[...]

Kletskoek.
De wegcapaciteit is bij 100km/h groter dan bij 130km/h.
De capaciteit is toch hetzelfde? Tot je er wegen /stroken bij gaat bouwen. Of maak ik een denkfout?
Dezelfde "emmer" is alleen minder snel vol (en leeg)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

GeeEs schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 15:02:
[...]
De capaciteit is toch hetzelfde? Tot je er wegen /stroken bij gaat bouwen. Of maak ik een denkfout?
Dezelfde "emmer" is alleen minder snel vol (en leeg)
Nee dus. :)

De wegcapaciteit bij 80-100km/h is veel groter dan de wegcapaciteit bij 130km/h.

Dat gaat om het aantal auto's per uur dat een weg kan verstouwen en om allerlei redenen, zijn dat er bij 100km/h dus veel meer, dan bij 130.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeEs
De weerstand wordt wel groter bij 130. Maar als iedereen 130 rijd en kan rijden (daar gaat het dus steeds fout idd) kunnen er veel sneller meer auto's hetzelfde traject passeren. Weerstand is niet hetzelfde als capaciteit volgens mij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• unezra

unezra

GeeEs schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 15:05:
De weerstand wordt wel groter bij 130. Maar als iedereen 130 rijd en kan rijden (daar gaat het dus steeds fout idd) kunnen er veel sneller meer auto's hetzelfde traject passeren. Weerstand is niet hetzelfde als capaciteit volgens mij.
De grap is nu juist dat als iedereen 130km/h rijd, er *minder* auto's per uur over die snelweg kunnen dan als iedereen 80-100km/h rijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
GeeEs schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 14:42:
[...]

[...]

Haha. Technisch gezien wel misschien, maar een file is bij mijn weten dat alle rijstroken langzaam rijden/stilstaan. Dus
ver beneden de vmax die normaal geldt. Anders zou je een trajectcontrole stukje ook een file kunnen gaan noemen toch?

Samen met/naast elkaar "oprijden" in een file... Daarbij kan het dus zijn dat soms de rechter (lager rijbaan nummer) iets sneller optrekt/rolt. Dan mag je een hoger nummer passeren. Vaak spreekt men hier niet van (actief) inhalen. Maar passeren. Althans, zo is mij geleerd, jaren geleden, en artikel 13 nog eens nalezend is dit nog steeds zo.

@ hierboven .. sorry, je artikel 13 viel weg in de quote, maar zag dat je hem er idd bij had staan.
toon volledige bericht
De definitie van een file is nergens vastgelegd dus moet je jurisprudentie nemen en de rechtbank van Leeuwarden gebruikt een andere omschrijving dan jij.

Maar deze discussie in inderdaad de tijd niet waard met dit mooie weer, dus ik stop er maar weer mee. Lekker doen wat je zelf goed dunkt dan komen we de dag wel door.

[ Voor 6% gewijzigd door Ernemmer op 27-06-2020 15:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
unezra schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 15:03:
[...]

De wegcapaciteit bij 80-100km/h is veel groter dan de wegcapaciteit bij 130km/h.

Dat gaat om het aantal auto's per uur dat een weg kan verstouwen en om allerlei redenen, zijn dat er bij 100km/h dus veel meer, dan bij 130.
Dat is in theorie zo als iedereen netjes 2 seconde afstand houdt. Iedereen weet ook dat in de praktijk niemand bij 130 meer afstand houdt dan bij 100. Dus in de praktijk zal het qua capaciteit elkaar niet zoveel ontlopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:49
Wootism schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 13:25:
Ik zit sinds de 100 invoering wel minder relaxt op de weg.
Cruise-control staat op 107kph (want 100 op gps :p ) Maar het zijn vooral de 130 rijders die voor gevaarlijke situatie zorgen. Als met 107 iemand inhaal die 100 rijdt, dan komen die 130 rijders echt bizar snel dichterbij.

Hierdoor diverse ‘bijna fout’ situaties meegemaakt.
Vooral van die kneuzen die invoegen met een veel te hoge snelheid en meteen achter een vrachtwagen door naar de linkse baan gassen en bijna achterop een 100 rijder knallen.

‘t Is er allemaal niet leuker op geworden.
Ik heb ze vandaag meegemaakt op ring Zwolle, maar dan andersom. vMax 80, ik rijd ruim 90 midden, rechts een vrachtwagen en er komen gewoon mensen van de linker spitsstrook die 3 banen door het drukke verkeer doorraggen om nog snel even een vrachtwagen af te snijden en dan de uitvoegstrook pakken.
Als je vanaf meest links komt en dan in 1 beweging schuin door het verkeer pal voor een vrachtwagen langs uitvoegt kan je onmogelijk zien wat er rechts van die vrachtwagen zit (is nml gedeelde in/uitvoegstrook).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Niet online
Z___Z schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 15:06:
[...]

Dat is in theorie zo als iedereen netjes 2 seconde afstand houdt. Iedereen weet ook dat in de praktijk niemand bij 130 meer afstand houdt dan bij 100. Dus in de praktijk zal het qua capaciteit elkaar niet zoveel ontlopen.
Waardoor in de praktijk er meer remacties zijn en het dus qua capaciteit wel elkaar gaat ontlopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Z___Z schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 15:06:
[...]
Precies dát is dus een misvatting.

Het is voor zover ik weet ook een van de redenen waarom op sommige plekken de snelheid is verlaagd naar 80km/h. Betere doorstroom, meer netto capaciteit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

unezra schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 15:08:
[...]

Het is voor zover ik weet ook een van de redenen waarom op sommige plekken de snelheid is verlaagd naar 80km/h. Betere doorstroom, meer netto capaciteit.
Wat nooit is aangetoond btw. Toen via wetgeving (uitspraak na rechtszaak) de v-max van 80 naar 100 werd verhoogd op de stukken waar jij naar verwijst, gingen de files niet omhoog of omloog. Gewoon nul effect.

Maar wat gaat het hier weer off-topic zeg... Tegen-argumenten worden door bepaalde lui niet meer op gereageerd, en er worden totaal irrelevante nieuwe argumenten ingebracht die nul (0.0) bijgedragen hebben bij het tot stand komen van deze wetgeving. Vooral blijven volhouden jongens, een moving target kun je immers nooit afschieten :z

[ Voor 28% gewijzigd door naitsoezn op 27-06-2020 15:15 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Z___Z schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 14:19:
Als je aan het eind van de invoegstrook moet stilstaan heb je gewoon niet goed gekeken tijdens het oprijden van de invoegstrook. Je moet als je al stil gaat staan op de invoegstrook aan het begin stoppen, niet aan het eind.
Echt dramatisch hoe weinig inzicht sommige mensen hebben bij het invoegen.
Hoe het moet: vaart maken, een gat uitzoeken, naast het gat blijven rijden tot het eind van de invoegstrook, invoegen.
Dus niet aan het begin of in het midden, nee aan het eind. Alleen als het niet druk is, maakt het niet uit wanneer je invoegt.

Lekker kort door de bocht. :)

Ja, je moet in principe aan het begin van de invoegstrook stil gaan staan en niet aan het eind, maar je kunt aan het begin van de invoegstrook de weg lang niet altijd goed overzien, plus dat je dan nog flink aan het accelereren bent. Je bent ruimte aan het zoeken.

Het kan heel goed zijn dat jij 200 meter achter je een gat ziet, dat wil pakken en dat tegen de tijd dat het gat naast je zit, het is dichtgereden door iemand.

Dan kun je óf de vluchtrook op en die als verlengde invoeger gebruiken, óf ergens stil gaan staan.

Take your pick.

Met een gebrek aan verkeersinzicht heeft het iig niet zo veel te maken.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
unezra schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 15:14:
[...]

Lekker kort door de bocht. :)

Ja, je moet in principe aan het begin van de invoegstrook stil gaan staan en niet aan het eind, maar je kunt aan het begin van de invoegstrook de weg lang niet altijd goed overzien, plus dat je dan nog flink aan het accelereren bent. Je bent ruimte aan het zoeken.

Het kan heel goed zijn dat jij 200 meter achter je een gat ziet, dat wil pakken en dat tegen de tijd dat het gat naast je zit, het is dichtgereden door iemand.

Dan kun je óf de vluchtrook op en die als verlengde invoeger gebruiken, óf ergens stil gaan staan.

Take your pick.

Met een gebrek aan verkeersinzicht heeft het iig niet zo veel te maken.
toon volledige bericht
Heeft alles met verkeersinzicht te maken. Als je met de lange invoegstroken in Nederland niet kan invoegen moet je zeker niet naar het buitenland gaan. Niemand rijdt een gat dicht als je daar al naast rijdt op de invoegstrook. Enige plekken waar ik ooit heb meegemaakt dat mensen gaten dichtrijden is bij ritsten bij volledige stilstand. Bij snelheden lager dan 30 is dat sowieso geen probleem, dan voeg je gewoon 1 auto later in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mugenmarco
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 02-05 15:18
unezra schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 15:03:
[...]

Niet mee eens. Bij 130km per uur reden de 130km mensen op de linker baan, de mensen die 100 rijden in het midden en het overige/vrachtverkeer op de rechter baan (als we het over een 3 baans weg hebben).

Nu de maximale snelheid 100km is verplaatsen de 100km rijders zich over de midden en linkerstrook waardoor heel vaak mensen die 130km rijden vol in de rem moeten wat weer zorgt voor hele slechte doorstroming of erger zelfs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeEs
unezra schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 15:06:
[...]

De grap is nu juist dat als iedereen 130km/h rijd, er *minder* auto's per uur over die snelweg kunnen dan als iedereen 80-100km/h rijd.
Dat hangt van de capaciteit van een weg af. Die is eindig per wegtype. Klopt. De weerstand is lager, maar dat is alleen als je de grens van de capaciteit opzoekt of onderling niet dezelfde snelheid gaat rijden (praktijk)
Er kan ook niet meer dan 10 liter water in een emmer als je die niet grote maakt dan 10 liter. Het kan er echter wel sneller in en uit. Tenzij je ergens (bewust) een obstructie gaat maken (en daar is het in de praktijk dus wel ergens een waarheid wat je zegt). De capaciteit is in alle gevallen echter gewoon 10 liter (als voorbeeld). Met een tuinslang is de emmer alleen veel sneller vol dan met een druppelaar. Maar je kan hem ook direct weer leegkieperen en opnieuw vullen toch ? Flow is belangrijk...
Per saldo is een trein van 130 echt veel sneller dan een van 80. Met dezelfde inhoud.
Met jou theorie is 0kmh (onbegrensde capaciteit) het snelst. Klopt, alleen je komt nergens.

[ Voor 9% gewijzigd door GeeEs op 27-06-2020 15:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xh3adshotx
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 28-02-2023
mugenmarco schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 15:25:
[...]

Niet mee eens. Bij 130km per uur reden de 130km mensen op de linker baan, de mensen die 100 rijden in het midden en het overige/vrachtverkeer op de rechter baan (als we het over een 3 baans weg hebben).

Nu de maximale snelheid 100km is verplaatsen de 100km rijders zich over de midden en linkerstrook waardoor heel vaak mensen die 130km rijden vol in de rem moeten wat weer zorgt voor hele slechte doorstroming of erger zelfs.
Dat is een beetje hun eigen probleem dan, of niet?

Ben het ook niet eens met de 100km/h maar die hardrijders die maar excuses blijven zoeken om met hun dikke (meestal leasebak) lekker 130km/h te blijven rijden _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:09
unezra schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 15:06:
[...]

Heb je dat al eens nagerekend? Als ik het snel doe zit er 0.62% verschil tussen 100 en 130 in het nadeel van 130, wat prima in een afrondingsfoutje kan zitten. Dat komt voornamelijk omdat er met twee seconde afstand rekening gehouden wordt, die is lineair met de snelheid terwijl remweg kwadratisch is. 100(of nog lager) wordt pas efficiënt als je het onvermogen tot invoegen en/of afstand houden er bij betrekt, in een rechte lijn zie ik geen wezenlijk verschil.
xh3adshotx schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 15:38:
[...]

Dat is een beetje hun eigen probleem dan, of niet?

Ben het ook niet eens met de 100km/h maar die hardrijders die maar excuses blijven zoeken om met hun dikke (meestal leasebak) lekker 130km/h te blijven rijden _/-\o_
Ik weet niet of je de afgelopen paar jaar nog ergens een leaseauto hebt uitgezocht maar de 'dikke leasebak' is door bijtellingsregels op basis van CO2 uitstoot verleden tijd. :P

[ Voor 26% gewijzigd door jadjong op 27-06-2020 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lothlórien
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22:17
Daarnaast: Ik rijd altijd met 100 km/h over de A12. Nu is dit grotendeels 3 baans en was het altijd al 100 km/h maar ik zag altijd op tegen de A15. Twee baans met 90 km/h vrachtwagens rechts, 130 km/h links en daartussenin rij ik het liefst 100. Alhoewel mijn 108 hier prima voor geschikt is vind ik 130 gewoon onrustig rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiepvoud1
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 12-01-2022
Voor de maatregel ging ik over de snelweg waar je 130 mocht. Nu binnendoor 100/80 omdat het korter is en met de de limiet van 100km/h ook ongeveer even snel.. scheelt 20km. Brandstof besparing is ok maar het valt mij vooral op dat routes over 80 of 100 wegen drukker zijn geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Z___Z schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 15:21:
[...]
Heeft alles met verkeersinzicht te maken. Als je met de lange invoegstroken in Nederland niet kan invoegen moet je zeker niet naar het buitenland gaan. Niemand rijdt een gat dicht als je daar al naast rijdt op de invoegstrook. Enige plekken waar ik ooit heb meegemaakt dat mensen gaten dichtrijden is bij ritsten bij volledige stilstand. Bij snelheden lager dan 30 is dat sowieso geen probleem, dan voeg je gewoon 1 auto later in.
Tuurlijk. :)

Je doet voorkomen of je heel veel rijervaring hebt, maar met dit begin ik daar toch een beetje aan te twijfelen. Dit voelt een beetje aan of je rijervaring vooral in het oosten of noorden van het land is.

Ik woon in de randstad en heb denk ik nu een jaar of 20, 22 mijn rijbewijs.

Wat jij beschrijft, herken ik helaas niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• R20141016
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 02-05 06:26
Playa del C. schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 09:41:
[...]

Oprechte vraag: waar heb je precies last van als een ander meer dan 20 km/h boven de limiet rijdt én constant links? En waarom kies je er voor om die persoon te 'blokkeren' en achter jou te laten remmen om een boodschap af te geven?
Gewoon dat die gasten denken dat ze altijd links mogen en kunnen rijden.
Ik zie ze vaak zat zo van hop op de oprit op en hoppa meteen naar de meest linkse baan terwijl er op de andere 2 banen niemand rijdt.

De regel is nog steeds de meeste rechtse baan. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:24

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Voor mij 120km enkele reis, waarbij ik voor de snelweg aardig om moet rijden. Effectief komt het er op neer dat binnendoor nu sneller gaat zijn, die route had toch al mijn voorkeur overigens.

Verder 1x op en neer naar Breda moeten rijden ( ook ruim 100km ) en mij viel het heel erg mee. Ik vind 100km/u nog zo vervelend nog niet.

En voordeel is dat ik nu vele malen zuiniger rijd :)

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23:33
R20141016 schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 16:06:
[...]

Gewoon dat die gasten denken dat ze altijd links mogen en kunnen rijden.
Ik zie ze vaak zat zo van hop op de oprit op en hoppa meteen naar de meest linkse baan terwijl er op de andere 2 banen niemand rijdt.

De regel is nog steeds de meeste rechtse baan. ;)
Ik vroeg niet naar de verkeersregels. Maar wat vind jij er erg aan dat anderen lang(er) links rijden? En waarom wil je ze dwingend aanleren rechts te gaan rijden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R20141016
Anoniem: 93986 schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 10:54:
[...]

Plaats op de weg is rechts en inhalen dien je zo vlot mogelijk te doen. Inhalen met 2km/ph verschil is dus ook niet de bedoeling.

Dat noemen we ook wel gezond verstand en inzicht. Iedere instructeur zal je vertellen dat een korte overschrijding van max snelheid geen probleem is.
Maar je mag ook niet met 120 km/h op de linkerbaan rijden. Dus het maakt dan toch niet uit als iemand met 2 km/h inhaalt.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R20141016
Playa del C. schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 16:10:
[...]

Ik vroeg niet naar de verkeersregels. Maar wat vind jij er erg aan dat anderen lang(er) links rijden? En waarom wil je ze dwingend aanleren rechts te gaan rijden?
Omdat ze dan denken dat ze daar altijd mogen rijden en de rest maar moet wijken.
Ben jij er ook zo een ? ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

unezra schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 16:02:
[...]

Tuurlijk. :)

Je doet voorkomen of je heel veel rijervaring hebt, maar met dit begin ik daar toch een beetje aan te twijfelen. Dit voelt een beetje aan of je rijervaring vooral in het oosten of noorden van het land is.

Ik woon in de randstad en heb denk ik nu een jaar of 20, 22 mijn rijbewijs.

Wat jij beschrijft, herken ik helaas niet.
Als je net zo risico-mijdend in het verkeer bent als dat je bent in de financiele wereld (blijkend uit dit forum), dan begrijp ik je reactie ;) Maar de meeste mensen in het verkeer zullen zich echt niet herkennen in de situatie die je schets. Die overigens niets te maken heeft met de redenen voor 100 ipv 130 op de snelweg. :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Playa del C.
R20141016 schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 16:12:
[...]

Omdat ze dan denken dat ze daar altijd mogen rijden en de rest maar moet wijken.
Ben jij er ook zo een ? ;)
Wat is jouw probleem met dat andere mensen denken dat ze iets mogen? En waarom heb je het idee dat je voor die types moet wijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R20141016
Playa del C. schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 16:13:
[...]

Wat is jouw probleem met dat andere mensen denken dat ze iets mogen? En waarom heb je het idee dat je voor die types moet wijken?
Vindt ik niet tof. Maar je maakt er nog al een punt van.
Linksplakker. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Playa del C.
R20141016 schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 16:15:
[...]

Vindt ik niet tof. Maar je maakt er nog al een punt van.
Linksplakker. :+
Waarom vind je het niet tof?
En waarom beschuldig je mij twee keer van linksrijder?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R20141016
Playa del C. schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 16:16:
[...]

Waarom vind je het niet tof?
En waarom beschuldig je mij twee keer van linksrijder?
En we gaan maar door....
Omdat hij/zij maar gewoon rechts moet blijven. Regels zijn regels.
Waarom blijf jij hier over doorzagen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ongewoongewoon
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 06-08-2024
Die hele maatregel gaat nergens over. Daar rijd je dan met 100 km/h op een lege A2 zondag morgen 06:00 uur. En nog niet een uur later 299 op de klok over de Duitse grens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gluten Parody
mugenmarco schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 14:36:
Lekker dan, niet op de snelheidsmeter letten maar wel op jou... 8)7

In zo'n geval zou ik wel rechts passeren (en op rechterbaan blijven), als ik het goed heb onthouden heet het dan voorbijgaan en niet inhalen. Of dit correct is weet ik niet maar het voelt wat rustiger voor het verkeersbeeld dan twee banen oversteken en weer terug :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

ongewoongewoon schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 16:19:
Die hele maatregel gaat nergens over. Daar rijd je dan met 100 km/h op een lege A2 zondag morgen 06:00 uur. En nog niet een uur later 299 op de klok over de Duitse grens.
So what? De laatste keer dat ik controleerde was Duitsland nog altijd een eigen land.

Appels en peren enzo.

Waarom gaat de maatregel nergens over? Want ik hoor alleen onderbuikgepraat, een goed argument zie ik je niet aandragen?

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

tattooboy1985

Vind het helemaal nergens op slaan!

Alle overige landen rijden ze harder en kan gewoon ... dit heeft alleen maar geld gekost!

Of laat de vrachtwagen niet harder dan 80 gaan maar die rijdencook al 90 tot 100

Is gewoon de zoveelste blunder van het kabinet wat geld kost en ze met flitsen makkelijker kunnen verdienen.

Net zoals de boeren de schuld kregen wat nu tijdens corona ook blijkt niet aan het te liggen

Hup gewoon net wls in duitsland gas erop en je kop erbij houden.😎🥳

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Laten we dit soort complottheorien even weglaten? Het is hier het Onderbuikforum niet.

Erg inhoudelijke argumenten tegen deze regel zie ik eigenlijk niet. Alleen wat appels-en-peren vergelijkingen, onderbuikgeborrel en populistische kreten.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Anoniem: 310408 schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 10:33:
[...]
Uhhh wellicht omdat dat gevaarlijk een illegaal is? Hoeveel haast heb jij dat je dat soort dingen doet?
Heedft niks met haast te maken. Maar wanneer je gewoon op cruise een stabiele snelheid aanhoud 100 op teller en je moet steeds remmen omdat er zo een "sukkelaar" is die te vroeg naar links gaat met 95 op de teller. Dan wordt je het gewoon zat.
unezra schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 12:43:
[...]
Klopt.
Dat kost jou €240,-

Hooguit kunnen ze die ander ook aanhouden wegens onnodig links rijden en een boete van €140 geven.

Ga ook niet bumperkleven omdat diegene te langzaam rijd, dat is artikel 5.

Je mag overigens gewoon 80 op de snelweg, op alle banen. Er is geen minimum snelheid. Er is enkel een minimum constructiesnelheid. (Die maakt ook dat een brommobiel niet op de snelweg mag.)

Wat wél kan als je 80 rijd op de linkerbaan, is dat je een boete krijgt wegens "gevaar en/of hinder", artikel 5 dus. Of een boete voor onnodig links rijden. Maar an-sich is 80 op de linkerbaan, puur op snelheid, geen overtreding.
Helaas is dit zo, maar 999 van de 1000 gevallen is er geen politie in de buurt. En afgezien van een file inhalen over de vluchtstrook in 1993 ben ik nooit aangehouden voor rechts inhalen, en dat in 30 jaar. Dat was toen wel een dure boete (160 op vluchtstrook rechts file inhalen op A2 tussen Breukelen en Vinkeveen). Maar dat doe ik nooit meer, veels te gevaarlijk.
Gluten Parody schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 12:59:
[...]
Eens, maar dan had ik nu deze reactie niet kunnen schrijven. :-( ik reed al 110... Vito reed met ik schat 120 op de rechterbaan, zo'n 20 meter achter mij. Die moest dus wel even z'n rem aantikken, had ik geen medelijden mee op een stuk waar je 100 mag.
Ik zou mijn baas bellen dat ik ochtendje vrij neem, je achtervolgen tot je uitstapt en dan even het geschil met de hand uitpraten. Want dat is gewoon een poging tot doodslag wat je doet.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ongewoongewoon
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 06-08-2024
wildhagen schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 16:21:
[...]

So what? De laatste keer dat ik controleerde was Duitsland nog altijd een eigen land.

Appels en peren enzo.

Waarom gaat de maatregel nergens over? Want ik hoor alleen onderbuikgepraat, een goed argument zie ik je niet aandragen?
Omdat het een kinderachtig lage snelheid is. Ik ben er een beetje klaar mee om gepamperd te worden.

Wat 10 jaar geleden nog 80 km/h wegen waren is nu allemaal 60 geworden en ramvol met drempels gepropt. De snelwegen van 130 naar 100.....wat een ergernis.

Geef mij maar Duitsland. 100/70 buiten de bebouwde in plaats van 80/60.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

naitsoezn schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 16:13:
[...]
Als je net zo risico-mijdend in het verkeer bent als dat je bent in de financiele wereld (blijkend uit dit forum), dan begrijp ik je reactie ;)
Hahahahahaha!

Ach, ik wérk iig niet meer in de financiële wereld.
(En in mijn werk ben ik dan weer wat minder risico-avers dan privé.)
Maar de meeste mensen in het verkeer zullen zich echt niet herkennen in de situatie die je schets. Die overigens niets te maken heeft met de redenen voor 100 ipv 130 op de snelweg. :X
Dat verbaasd me. Ik kan zo een paar plekken rondom Utrecht, Rotterdam, Breda aanwijzen waar de invoegstroken relatief kort zijn en je echt niet ruim tevoren even zicht hebt op de weg om rustig een plekje te zoeken.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

ongewoongewoon schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 16:25:
[...]

Wat 10 jaar geleden nog 80 km/h wegen waren is nu allemaal 60 geworden en ramvol met drempels gepropt.
Ja, omdat geen hond zich aan de snelheid houdt. Als iedereen gewoon de regels zouden naleven, zou er geen één drempel in Nederland hoeven te liggen.

Maar ja, sommigen wanen zich God, en vinden dat ze de snelheidsregels aan hun laars kunnen lappen.

Eigen schuld, dikke bult noemen we dat.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• unezra

unezra

[...]

Omdat het een kinderachtig lage snelheid is. Ik ben er een beetje klaar mee om gepamperd te worden.

Wat 10 jaar geleden nog 80 km/h wegen waren is nu allemaal 60 geworden en ramvol met drempels gepropt. De snelwegen van 130 naar 100.....wat een ergernis.

In Duitsland is op meer en meer plekken 100 de maximum snelheid en de plekken waar er geen snelheidsbeperking is, nemen af. Maar ook op die plekken is de adviessnelheid gewoon 130, niet 200.

De reden van die snelheidsverlaging, is verkeersveiligheid.

Feit dat jij dat niet snapt en het betutteling vind, is misschien reden dat die maatregelen er zijn...

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• armageddon_2k1
  • Laatst online: 25-04 18:21
[...]

Gokje? Wil je ook de gulden terug? En negerzoenen?

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Louw Post
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 03-05 09:20

Louw Post

Cerenas

tattooboy1985 schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 16:22:
Vind het helemaal nergens op slaan!

Alle overige landen rijden ze harder en kan gewoon ... dit heeft alleen maar geld gekost!

Of laat de vrachtwagen niet harder dan 80 gaan maar die rijdencook al 90 tot 100

Is gewoon de zoveelste blunder van het kabinet wat geld kost en ze met flitsen makkelijker kunnen verdienen.

Net zoals de boeren de schuld kregen wat nu tijdens corona ook blijkt niet aan het te liggen

Hup gewoon net wls in duitsland gas erop en je kop erbij houden.😎🥳
Wij zijn een stuk dichtbevolkter dan de meeste landen om ons heen, dus die vergelijking kun je niet zomaar maken.

Persoonlijk heb ik er niet veel last van. Scheelt misschien een paar minuten nu het rustig is op de weg, maar toen mensen nog op kantoor werkten kon ik al niet harder dan 100 op de A6 (tussen Lelystad en Almere) in de spits. Opstoppingen lijken ook wat minder voor te komen.

Ik heb alleen de eerste en de laatste pagina doorgenomen en zie veel mensen brandstof en tijdverschil aanhalen, maar niet het punt dat je ook wat minder gestrest op het werk of thuis komt. Dit merk ik zelf wel een beetje. Bij 130 was het constant mensen inhalen, irritatie die je krijgt van mensen die langzamer rijden en zich naar de linkerbaan verplaatsen (om in te halen oid).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

wildhagen schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 16:24:
Laten we dit soort complottheorien even weglaten? Het is hier het Onderbuikforum niet.
Eens.
Erg inhoudelijke argumenten tegen deze regel zie ik eigenlijk niet. Alleen wat appels-en-peren vergelijkingen, onderbuikgeborrel en populistische kreten.
Niet goed opgelet in dit topic denk ik? Zijn een paar goede tegenargumenten langsgekomen. Om nog maar te zwijgen over de 'voor'argumenten: Wanneer je een verandering doorvoert, zou je daar een goede reden voor moeten hebben. En juist daar heb ik bijzonder weinig steekhoudens van langs zien komen. :) Je draait het om, wanneer je vraagt om argumenten om terug te gaan naar het oude. Je moet je afvragen wat het nieuwe toevoegt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

naitsoezn schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 16:30:
[quote]wildhagen schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 16:24:

[...]

Niet goed opgelet in dit topic denk ik? Zijn een paar goede tegenargumenten langsgekomen. Om nog maar te zwijgen over de 'voor'argumenten: Wanneer je een verandering doorvoert, zou je daar een goede reden voor moeten hebben. En juist daar heb ik bijzonder weinig steekhoudens van langs zien komen. :) Je draait het om, wanneer je vraagt om argumenten om terug te gaan naar het oude. Je moet je afvragen wat het nieuwe toevoegt.
Ging vooral om de laatste paar posts. Eerder kwamen er prima argumenten langs (o.a. van jou), maar de laatste paginas is het niet meer dan populistische borrelpraat vanuit de onderbuik, en inmiddels zakken we zelfs af naar de complottheorien (door de onzin over dat het is om meer boetes te kunenn innen).

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Basekid
  • Laatst online: 22:26
Minder stikstof zodat we mee kunnen bouwen toch? (niet dat dat de natuur helpt want totale stikstof budget blijft hetzelfde....)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R20141016
armageddon_2k1 schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 16:29:
[...]

Gokje? Wil je ook de gulden terug? En negerzoenen?
Mmmmmmm negerzoenen.....
Afbeeldingslocatie: https://vroegert.nl/wp-content/uploads/2016/11/nergerzoenen.jpg

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• armageddon_2k1
  • Laatst online: 25-04 18:21
Eerlijk is eerlijk, in mijn 7,5 jaar dat ik dagelijks van Nijmegen naar Eindhoven reed over een 130 snelweg heb ik misschien 5% van de tijd de 130 gehaald om 30sec later weer vol op de rem te knallen naar 70.... die lol was er ook snel af. Mijn gemiddelde lag ongeveer rond de 60km/u. Dus daar is niet zoveel veranderd.....

Nu lekker treinen naar Utrecht en zwaaiend langs de A27 files.

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Basekid schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 16:32:
Minder stikstof zodat we mee kunnen bouwen toch? (niet dat dat de natuur helpt want totale stikstof budget blijft hetzelfde....)
Dat is idd de reden voor deze maatregel.

Een leuk bij-effect is de aanzienlijk lagere uitstoot van CO2 (die bij 100 km/h immers fors lager is dan bij 130 km/h), en voor de eigen portemonnee de flink lagere brandstofverbruiken.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Playa del C.
R20141016 schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 16:18:
[...]

En we gaan maar door....
Omdat hij/zij maar gewoon rechts moet blijven. Regels zijn regels.
Waarom blijf jij hier over doorzagen?
Je geeft namelijk geen antwoord op wat ik vraag. De verkeersregels kennen we wel, maar die blijf je maar herhalen.

Om het maar wat duidelijker te maken: zolang jij netjes rijdt, maakt het voor jou niks uit of iemand anders lang links blijft rijden én daarbij sneller dan jou rijdt. Je gaf aan dat je die 'linksrijder' wel een lesje leert door er even voor te gaan op de linker baan. Wat je eigenlijk doet, is voor politie spelen en anderen irriteren door ze te blokkeren.
Lang links blijven rijden is alleen irritant als ze het langzaam doen en je er zelf niet op een normale snelheid langs kan. Sommige mensen gaan dan zelfs rechts inhalen.

Ik rijd trouwens ook veel links, maar dat is meer omdat ik standaard rond de 10 km/h over de limiet rijd en het trage verkeer dan mooi rechts kan rijden. Steeds naar rechts gaan wanneer mogelijk is zeer inefficiënt. Ben je voortdurend aan het aanpassen in snelheid en de spiegels aan het gebruiken.
Rechts rijden doe ik als ik minstens 20 seconden lang ook echt op die baan kan doorrijden. Kwestie van het beschikbare asfalt optimaal benutten. Plus, zolang niemand mij in wil halen en ik zelf ook vlot rijd, maakt het totaal niks uit op welke baan ik zit. Vrachtwagenchauffeurs hebben zelfs liever niet dat de personenauto's steeds voor en achter ze rijden. Omdat een personenauto sneller kan remmen of onverwachte acties kan maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mr.Nobody
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Deze mensen rijden nu 90 waar 100 mag, eerst deden ze 110 waar 130 mocht, dat is het probleem

Opensource delphi componenten (http://www.delphi-jedi.org)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
[...]

Omdat het een kinderachtig lage snelheid is.
Lekker gaan fietsen dus, dan is 100 km/h opeens helemaal niet meer zo kinderachtig. Of lukt het dan niet?
Wat 10 jaar geleden nog 80 km/h wegen waren is nu allemaal 60 geworden en ramvol met drempels gepropt.
Drempels zijn inderdaad heel vervelend, en dan vooral omdat de goeden onder de kwaden moeten lijden. Als je je aan de regels houdt heb je geen last van flitsers, maar wel van drempels.

Okee genoeg gerant :+
Ik vind die 100 km/h helemaal niet zo erg. Het is wel jammer op momenten dat ik maar weinig tijd heb en een eind moet rijden, waardoor mijn tijd "op locatie" hard afneemt. Maar dat komt niet vaak voor. Voor normale ritten maakt het nauwelijks uit.
Ik vond het wel heel opvallend dat bij de invoering van deze snelheidsbeperking werkelijk iedereen er geen zin in had en meteen 3 maanden thuisbleef ;)

Toch nog een rant: kunnen we de boetes voor batterijauto's niet gewoon verdubbelen? Die dingen hebben een voorbeeldfunctie en krijgen daar belastingvoordeel voor. Ze zijn ook veel zwaarder en daarmee gevaarlijker, dus het lijkt me een goede zaak om de boetes voor elektrische snelheidsovertredingen te verdubbelen 8)

[ Voor 13% gewijzigd door RemcoDelft op 27-06-2020 16:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• unezra

unezra

Mr.Nobody schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 16:39:
Deze mensen rijden nu 90 waar 100 mag, eerst deden ze 110 waar 130 mocht, dat is het probleem
Wat maakt dat probleem groter dan eerst?
As in, waarom is 90 waar je 100 mag, een groter probleem dan 110 waar je 130 mag?

Het mág ook gewoon. Je mag langzamer rijden dan vmax. Het is vmax, niet vmoet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gluten Parody
Laatst las ik dat de verhoging van 120 naar 130 destijds niet meer of zwaardere ongevallen heeft opgeleverd. Met de teruggang naar 100 hoop ik wél op een teruggang in het aantal dodelijke verkeersslachtoffers. Dan kan ik dat in gedachten houden als ik me weer eens zit op te vreten achter het stuur. Voor stikstof maakt het imho amper verschil, dan kunnen we beter stoppen met varkentjes eten ;)

Sentimenteel filmpje, omdat het kan:

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
There's no one someone won't miss - Man on the street - Towards Zero

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R20141016
Playa del C. schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 16:36:
[...]

Je geeft namelijk geen antwoord op wat ik vraag. De verkeersregels kennen we wel, maar die blijf je maar herhalen.

Om het maar wat duidelijker te maken: zolang jij netjes rijdt, maakt het voor jou niks uit of iemand anders lang links blijft rijden én daarbij sneller dan jou rijdt. Je gaf aan dat je die 'linksrijder' wel een lesje leert door er even voor te gaan op de linker baan. Wat je eigenlijk doet, is voor politie spelen en anderen irriteren door ze te blokkeren.
Lang links blijven rijden is alleen irritant als ze het langzaam doen en je er zelf niet op een normale snelheid langs kan. Sommige mensen gaan dan zelfs rechts inhalen.

Ik rijd trouwens ook veel links, maar dat is meer omdat ik standaard rond de 10 km/h over de limiet rijd en het trage verkeer dan mooi rechts kan rijden. Steeds naar rechts gaan wanneer mogelijk is zeer inefficiënt. Ben je voortdurend aan het aanpassen in snelheid en de spiegels aan het gebruiken.
Rechts rijden doe ik als ik minstens 20 seconden lang ook echt op die baan kan doorrijden. Kwestie van het beschikbare asfalt optimaal benutten. Plus, zolang niemand mij in wil halen en ik zelf ook vlot rijd, maakt het totaal niks uit op welke baan ik zit. Vrachtwagenchauffeurs hebben zelfs liever niet dat de personenauto's steeds voor en achter ze rijden. Omdat een personenauto sneller kan remmen of onverwachte acties kan maken.
toon volledige bericht
Ok. Nu weten we dus zeker dat je een echte linksplakker bent. Je geeft het zelf toe.
Het heeft even geduurd maar je bent er nu ook echt voor het uitgekomen. _/-\o_
Ga jij ook naar rechts om een snellere auto te laten inhalen maar je weet dan wel dat je wel even iets zachter moet gaan rijden. Of blijf je lekker linksrijden met een treintje achter je?
Zie ik ook regelmatig. Dan veeg ik me er gewoon lekker tussen.
Ik houd wel van een polonaise op zijn tijd. >:)
Pagina: 1 ... 3 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.