Ervaringen met 100 km/uur op de snelweg

Pagina: 1 ... 4 ... 11 Laatste
Acties:
  • 40.539 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 24-04 08:49

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

RemcoDelft schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 16:40:
[...]
Drempels zijn inderdaad heel vervelend, en dan vooral omdat de goeden onder de kwaden moeten lijden. Als je je aan de regels houdt heb je geen last van flitsers, maar wel van drempels.
In principe zouden drempels en chicanes, zo ontworpen moeten zijn dat je er met de geldende vmax, geen noemenswaardige last van hebt.

Nu moet ik zeggen dat ik met onze ecodiesel, wat voorzichtiger met drempels ben dan ik met andere auto's was. Puur omdat 'ie verlaagd is en sportveren heeft. (Want ecodiesel, geen grap.) Maar toch, verkeersdrempels zijn zelden zo ontworpen dat je op vmax, je schokbrekers test.
Okee genoeg gerant :+
Ik vind die 100 km/h helemaal niet zo erg. Het is wel jammer op momenten dat ik maar weinig tijd heb en een eind moet rijden, waardoor mijn tijd "op locatie" hard afneemt. Maar dat komt niet vaak voor. Voor normale ritten maakt het nauwelijks uit.
Ik vond het wel heel opvallend dat bij de invoering van deze snelheidsbeperking werkelijk iedereen er geen zin in had en meteen 3 maanden thuisbleef ;)
Het is nogal een lange discussie, dus wellicht dat je er overheen hebt gelezen.
Maar de tijdwinst blijkt dus volstrekt marginaal te zijn. :)

Er zijn uitzonderingsgevallen, maar door2door, inclusief de last-mile, scheelt het dusdanig weinig dat je dat verschil hoe dan ook al had moeten incalculeren. Als ik een rit van 2 uur ga maken en ik MOET echt om 10:00u daar zijn, ga ik niet om 8:00u pas rijden. Dan rij ik om 7 uur weg. Kwartier meer of minder boeit dan echt niet én ik kom uitgeruster aan, waardoor ik die dag productiever ben.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ongewoongewoon
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 06-08-2024
armageddon_2k1 schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 16:29:
[...]

Gokje? Wil je ook de gulden terug? En negerzoenen?
Nee hoor, wil gewoon een beetje tempo hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

armageddon_2k1 schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 16:33:
Eerlijk is eerlijk, in mijn 7,5 jaar dat ik dagelijks van Nijmegen naar Eindhoven reed over een 130 snelweg heb ik misschien 5% van de tijd de 130 gehaald om 30sec later weer vol op de rem te knallen naar 70.... die lol was er ook snel af. Mijn gemiddelde lag ongeveer rond de 60km/u. Dus daar is niet zoveel veranderd.....

Nu lekker treinen naar Utrecht en zwaaiend langs de A27 files.
Treinen is geen optie. Woon met de auto nog geen 20km van Utrecht centraal, maar openbaar vervoer is altijd een drama:
- Snelbus naar station: 35m, gewoon: 1:05u.
- Kan niet tegen afgesloten ruimtes met veel mensen, vliegtuig, trein, bus voor 2 uur heb ik 1 dag recovery nodig van de stress. Liften ontwijk ik zelfs.

Daarnaast was ik tegen thuiswerken, maar sinds ik nu al 3 maanden thuis werk met 1 dag naar locatie, zweer ik er bij.

En die 100km. Minder moeite mee dan ik verwacht had. Maar kan er niks zinnigs over zeggen, naar werk bijvoorbeeld maakt het niks uit maar dat kan ook door Corona zijn dat nu alles rustiger is op de weg. Ik tank nu ook maar 1 keer per maand.

Op langere afstanden is 100km echter een drama. Pas bijna een ongeluk gehad omdat 100 op cruise slaapverwekkend is en ik inderdaad in slaap viel. Normaal in drukte en met hogere snelheid ben ik toch meer geconcentreerd.

Mijn banden slijten wel sneller, maar dat komt omdat ik nu probeer gewoon iedere bocht op een verkeersplein ook met 100 te nemen en kijk wanneer hij begint te glijden. Je moet toch ergens je adrenaline shot van krijgen.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ongewoongewoon
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 06-08-2024
wildhagen schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 16:26:
[...]

Ja, omdat geen hond zich aan de snelheid houdt. Als iedereen gewoon de regels zouden naleven, zou er geen één drempel in Nederland hoeven te liggen.

Maar ja, sommigen wanen zich God, en vinden dat ze de snelheidsregels aan hun laars kunnen lappen.

Eigen schuld, dikke bult noemen we dat.
Geeft gewoon aan dat de wegen prima geschikt zijn om veel harder te rijden. Stoppen met pamperen. Af en toe gaat er een 18 jarig petje met een vw golf GTI dood, lekker boeiend. natuurlijke selectie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gluten Parody
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:21
R20141016 schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 16:41:
[...]
Ik houd wel van een polonaise op zijn tijd. >:)
offtopic:
Haha, dat heb ik vaak net na het invoegen. Dan hang je met drie auto's achter een vrachtwagen, wachtend tot de middenbaan vrij is om in te halen. Maar de achterste auto kan natuurlijk het eerste naar links, dus die haalt de twee ervoor in, en het treintje belandt uiteindelijk in omgekeerde volgorde op de middenbaan :Y)

Beeldscherm voor MacOS kiezen?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

ongewoongewoon schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 16:47:
[...]

Geeft gewoon aan dat de wegen prima geschikt zijn om veel harder te rijden. Stoppen met pamperen. Af en toe gaat er een 18 jarig petje met een vw golf GTI dood, lekker boeiend. natuurlijke selectie.
Ik kan alleen maar oprecht hopen dat je dit niet écht meent. Of is dit als pure troll bedoeld?

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra

unezra

Wim-Bart schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 16:45:
[...]
Op langere afstanden is 100km echter een drama. Pas bijna een ongeluk gehad omdat 100 op cruise slaapverwekkend is en ik inderdaad in slaap viel. Normaal in drukte en met hogere snelheid ben ik toch meer geconcentreerd.

Mijn banden slijten wel sneller, maar dat komt omdat ik nu probeer gewoon iedere bocht op een verkeersplein ook met 100 te nemen en kijk wanneer hij begint te glijden. Je moet toch ergens je adrenaline shot van krijgen.
Ik mag hopen dat je dit niet serieus meent. :)
[...]

Dat zijn ze niet.

En dat 18 jarige petje, kan je zoon zijn. Of je dochter.

[ Voor 25% gewijzigd door unezra op 27-06-2020 16:50 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
unezra schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 16:02:
[...]

Tuurlijk. :)

Je doet voorkomen of je heel veel rijervaring hebt, maar met dit begin ik daar toch een beetje aan te twijfelen. Dit voelt een beetje aan of je rijervaring vooral in het oosten of noorden van het land is.

Ik woon in de randstad en heb denk ik nu een jaar of 20, 22 mijn rijbewijs.

Wat jij beschrijft, herken ik helaas niet.
Ik woon ook in de Randstad en reed vroeger 50k per jaar. Inmiddels minder, en ook bijna aan m’n derde rijbewijs toe. Maar niet kunnen invoegen in Nederland is of gebrek aan verkeersinzicht, ruimtelijk inzicht, of onzekerheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23:09
R20141016 schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 16:41:
[...]

Ok. Nu weten we dus zeker dat je een echte linksplakker bent. Je geeft het zelf toe.
Het heeft even geduurd maar je bent er nu ook echt voor het uitgekomen. _/-\o_
Ga jij ook naar rechts om een snellere auto te laten inhalen maar je weet dan wel dat je wel even iets zachter moet gaan rijden. Of blijf je lekker linksrijden met een treintje achter je?
Zie ik ook regelmatig. Dan veeg ik me er gewoon lekker tussen.
Ik houd wel van een polonaise op zijn tijd. >:)
De grap is dat jij niet weet wat de irritatie aan een linksplakker is. Je doel is om ze naar rechts te krijgen door er langzamer voor te rijden. Dat is niet wat een linksplakker inhoud.
Ben ik ook niet, ik gaf aan dat het overdreven naar rechts gaan ook niet hoeft en zelfs minder handig is. Ik rijdt vaak net boven de limiet en daardoor ook vaak links. Heel soms kom ik echter ook een gekkie tegen die dan die snelle auto even moet leren om eens wat langzamer te gaan. Schuiven ze net op het laatst vanuit de colonne rechts naar links. En dan denken ze dat ze een held zijn en de weg veiliger hebben gemaakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gluten Parody
Stoppen met pamperen. Af en toe gaat er een 18 jarig petje met een vw golf GTI dood, lekker boeiend. natuurlijke selectie.
offtopic:
Soms sneuvelen die petjes al vóór hun achttiende... jij wordt dus wel blij van zulke berichten? :N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lothlórien
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 20:33
Basekid schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 16:32:
Minder stikstof zodat we mee kunnen bouwen toch? (niet dat dat de natuur helpt want totale stikstof budget blijft hetzelfde....)
Ja en daar zit een bezwaar. Verminderen van NOx uitstoor is goed: puur op basis van luchtweerstand scheelt het 30% in verbruik. Dit is natuurlijk slechts een indicatie dat het aardig scheelt want rolweerstand en motorrendement hebben ook invloed.

Verminderen van uitstoot door boeren uit te kopen helpt ook, maar heeft weinig zin als industrie, vliegverkeer en bouwverkeer vervolgens toenemen.

Maar om bij de 100 maatregel te blijven:
- Minder snelheidsverschil tussen voertuigen maakt dat de reis rustiger wordt. Daar ben ik voorstander van. Vooral ook rustiger met inhalen: waar veel mensen het irritant vinden dat je met 100 inhaalt, vind ik het geruststellend dat het achteropkomend verkeer ook een soortgelijke snelheid zou moeten hebben. (Misschien 5 km/uur verschil tussen automerken en omdat de één op de tachymeter rijdt en de ander op de GPS)
-Hier zit ook een puntje veiligheid: als ik een auto in mijn spiegel zie naderen heb ik niet altijd door deze 30/40 km uur sneller rijdt dan de rest: met tot gevold dat deze bijna in mijn kofferbak zit als ik aan een inhaalactie begin.
- minder remacties -> minder files (lijkt me)
- toegenomen verkeersveiligheid door kortere remweg.
- minder uitstoot en zuiniger.

Grootste nadelen:
- het is zuur voor degene die 120/130 gewend is
- Toegenomen verkeersveiligheid kan ook averechts werken omdat mensen voor hun gevoel minder goed op hoeven te letten.
- marginale toename in reistijd.

Van mij had deze maatregel veel eerder mogen komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Z___Z schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 16:50:
[...]
Ik woon ook in de Randstad en reed vroeger 50k per jaar. Inmiddels minder, en ook bijna aan m’n derde rijbewijs toe. Maar niet kunnen invoegen in Nederland is of gebrek aan verkeersinzicht, ruimtelijk inzicht, of onzekerheid.
Of jij mist het verkeersinzicht en ramt hem er gewoon tussen, ook als dat eigenlijk niet kan. :) 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

unezra schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 16:56:
[...]

Of jij mist het verkeersinzicht en ramt hem er gewoon tussen, ook als dat eigenlijk niet kan. :) 8)
Je gebruik van ":)" maakt het niet beter, maar hoe kom je er bij om deze conclusie te trekken? 8)7

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

naitsoezn schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 16:58:
[...]
Je gebruik van ":)" maakt het niet beter, maar hoe kom je er bij om deze conclusie te trekken? 8)7
Dat ik meer dan genoeg rijervaring heb om te weten dat het "het kan altijd, als je denkt dat het niet kan, mis je het verkeersinzicht" bullshit is.

Ik mag hopen dat jij en @Z___Z niet werkelijk gewoon je auto er tussen rammen, maar zeg alsjeblieft niet dat er altijd wel plek is om netjes in te voegen en iedere invoeg of weefsituatie volstrekt overzichtelijk is. Dat is het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

unezra schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 17:00:
[...]

Dat ik meer dan genoeg rijervaring heb om te weten dat het "het kan altijd, als je denkt dat het niet kan, mis je het verkeersinzicht" bullshit is.
Ah, want dat is wat iedereen doet 8)7 8)7 8)7 .... en moet inderdaad het uitgangspunt zijn van de discussie..... :) ? :) :) :)

[ Voor 9% gewijzigd door naitsoezn op 27-06-2020 17:04 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gluten Parody
Z___Z schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 16:50:
niet kunnen invoegen in Nederland is of gebrek aan verkeersinzicht, ruimtelijk inzicht, of onzekerheid.
Je gaat uit van verkeer op de rechterbaan dat zich aan de vmax houdt, redelijke afstand houdt, geen plotselinge uitvoegers etc. Dat cadeautje krijg je niet altijd.

[ Voor 3% gewijzigd door Gluten Parody op 27-06-2020 17:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart

Wim-Bart

unezra schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 16:49:
[...]
Ik mag hopen dat je dit niet serieus meent. :)
Meen ik serieus. Staat er een bord 100 dan mag je er ook 100 en advies snelheid is maar een advies.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Wim-Bart schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 17:08:
[...]
Meen ik serieus. Staat er een bord 100 dan mag je er ook 100 en advies snelheid is maar een advies.
Dat slippend over de rotonde bedoelde ik, om je adrenaline fix te krijgen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeEs
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 07-05 07:42
Zolang er niks achter je rijd is linksrijden ook helemaal geen probleem. Dat is mijn mening en ik blijf ook gewoon links als ik misschien iets te ver rechts nog iets zie rijden wat ik geheid ga inhalen. Ja, ik kan dan even naar rechts, maar zolang er niks achter (op) me komt rijden.... Wat is dan het nut van baantje wisselen... Ben ik een linksplakker? Soms wel dus, maar heb nog nooit dat verwijt gekregen van een medeweggebruiker en nog nooit een boete voor gehad.
Het is echter niet de plek op de weg die je dient aan te houden volgens de verkeersregels.
Net als door rood rijden ook best kan als er geen ander verkeer is... Dat doe ik alleen echt nooit... Hooguit per ongeluk een enkele keer donkergeel... Gek wel... ;)

[ Voor 5% gewijzigd door GeeEs op 27-06-2020 17:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wim-Bart

Wim-Bart

unezra schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 17:11:
[...]

Dat slippend over de rotonde bedoelde ik, om je adrenaline fix te krijgen. :)
Ja, adrenaline rush is gewoon belangrijk. Had technisch gezien al een paar keer dood moeten zijn en het is verslavend. Daarom ook geen alcohol, roken, medicijnen of drugs, dat verzwakt de zintuigen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mr.Nobody
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
unezra schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 16:41:
[...]

Wat maakt dat probleem groter dan eerst?
As in, waarom is 90 waar je 100 mag, een groter probleem dan 110 waar je 130 mag?

Het mág ook gewoon. Je mag langzamer rijden dan vmax. Het is vmax, niet vmoet.
Je krijgt 'klonten' auto's, lange optochten.

Vooral door de combinatie:
* Veel vrachtauto's
* Snelheidsverschil auto en vrachtwagen kleiner
* Mensen die niet meer naar rechts gaan
* Meer mensen nu meer gelijke snelheid rijden, 105
- 110 schat ik in. (Eerder tussen 110 en 140)

Ik denk dus dat de combinatie van kleiner snelheidsverschil met vrachtwagens en de grotere afwijking van mensen t.o.v. de gemiddelde snelheid leidt tot verstopping.

Dus als nu iemand bv een vrachtwagen inhaalt, hebt dus altijd iemand voor je die voorbij de volgende wil, die gaat er voorbij als de voorste tenminste tussen de vrachtwagens gaat. Daarna kan de volgende, enz. Als een soort ketting om elkaar heen.

Dingen die opvallen:
* Mensen gingen al niet meer naar rechts, maar nu lijkt het nog erger.
* Vrachtwagens halen vaker in
* Soms erg lastig om een afslag te nemen omdat je je ineens in een klont op de linker baan bevindt (geen actie net voor de afslag, ver ervoor)
* Mensen die eerder rustig reden, 120 waar 130 mocht, rijden nu in verhouding nog langzamer t.o v. het gemiddelde
* Sommige mensen blokken bewust mensen die harder willen

Let op, ik rij meestal op 4 baanswegen, 100 km/uur, er is dus maar 1 rijbaan om in te halen.

Opensource delphi componenten (http://www.delphi-jedi.org)

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• unfor
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 03-05 14:44
Als ik zo door de reacties blader dan valt mij wat op:
Er zijn best veel mensen die asociaal rijgedrag blijkbaar normaal vinden, en die zelfde mensen ergeren zich aan mensen die zich netjes aan de regels houden.
Tip: Maak je eens niet zo druk om die kleine "ergernissen", dat scheelt je een hoop stress.

Ik was overigens zelf vroeger ook wel zo, met m'n dikke 230pk saab turbo met 150/160 als een aso iedereen voorbij vliegen en ondertussen druk maken over "fouten" van anderen.
Je realiseert je op den duur vanzelf dat het allemaal niet nodig is en dat je met beide niets op schiet.

[ Voor 31% gewijzigd door unfor op 27-06-2020 17:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Wim-Bart schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 17:33:
[...]

Ja, adrenaline rush is gewoon belangrijk. Had technisch gezien al een paar keer dood moeten zijn en het is verslavend. Daarom ook geen alcohol, roken, medicijnen of drugs, dat verzwakt de zintuigen.
https://www.nuerburgring....-tracks/nordschleife.html

Ik zou daar gaan driften. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart

Wim-Bart

Al gedaan, en ook op Zandvoort :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr.Nobody
  • Niet online
unfor schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 17:42:
Als ik zo door de reacties blader dan valt mij wat op:
Er zijn best veel mensen die asociaal rijgedrag blijkbaar normaal vinden, en die zelfde mensen ergeren zich aan mensen die zich netjes aan de regels houden.
Tip: Maak je eens niet zo druk om die kleine "ergernissen", dat scheelt je een hoop stress.
Ik maak regelmatig mee dat iemand die 90-95 rijdt en gat veroorzaakt van een kilometer, gewoon kilometers vrachtauto's inhalen.
Zodra je voorbij die persoon bent heb je ineens vrij baan, tot ver in de verte.

En dit in de spits. 1 persoon t.o.v. honderden daarachter.

Wat is dan asociaal?

Deze snelheid was bedoeld voor het milieu, denk niet dat je dat haalt met al dat gerem in deze situatie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unfor
Mr.Nobody schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 17:48:
[...]

Ik maak regelmatig mee dat iemand die 90-95 rijdt en gat veroorzaakt van een kilometer, gewoon kilometers vrachtauto's inhalen.
Zodra je voorbij die persoon bent heb je ineens vrij baan, tot ver in de verte.

En dit in de spits. 1 persoon t.o.v. honderden daarachter.

Wat is dan asociaal?

Deze snelheid was bedoeld voor het milieu, denk niet dat je dat haalt met al dat gerem in deze situatie
Ook hier geld dan weer: maak je daar niet druk om, het is het serieus niet waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 93986

R20141016 schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 16:10:
[...]

Maar je mag ook niet met 120 km/h op de linkerbaan rijden. Dus het maakt dan toch niet uit als iemand met 2 km/h inhaalt.....
Wie zegt dat je met 120 moet inhalen. Ik heb het over dat volk wat vrolijk 92/93 km/h rijd op de teller op de linkerbaan. Die kan je prima inhalen met 110km/h op de gps.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr.Nobody
  • Niet online
unfor schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 17:50:
[...]

Ook hier geld dan weer: maak je daar niet druk om, het is het serieus niet waard.
Als je zo redeneert komen we nergens, er zijn gewoon dingen die je doet en die je niet doet.

Dit is als met je karretje in het looppad in de supermarkt gaan staan kletsen, dat doe je niet.

Natuurlijk erger je je aan dit soort dingen, slik je soms standaard bètablokkers ofzo 8)7

:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

tattooboy1985

wildhagen schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 16:24:
Laten we dit soort complottheorien even weglaten? Het is hier het Onderbuikforum niet.

Erg inhoudelijke argumenten tegen deze regel zie ik eigenlijk niet. Alleen wat appels-en-peren vergelijkingen, onderbuikgeborrel en populistische kreten.
Nu lijkt mij meer kans op ongelukken nu we net zo hard als de vrachtwagens gaan, en dan nog die mensen die liever 90 dan 100 rijden waar er helaas teveel van zijn op de weg.. Je rijdt jezelf nu soms gewoon klem en even doortrekken moet je kijken dat je niet geflitst wordt ...Ik vind het een waardeloze regel overal 100 km rijden ... en wat doet Politie , politiecussen etc allemaal zelf als er niks aan de hand is ? die razen met 160 km over de weg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Monkeydancer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-05 20:39
Ik ben inmiddels gewend aan de nieuwe snelheid, maar merk wel dat vrachtauto's vaker andere vrachtauto's inhalen. Dit komt mede door het kleinere snelheidsverschil met auto's, dus is het gemakkelijk om voor vrachtauto's om in te halen. Ik plank gewoon wanneer het echt nodig is, als ik hiermee gevaarlijke situaties kan voorkomen.

Monkey business: pay peanuts, get monkeys

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unfor
Mr.Nobody schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 17:55:
[...]

Als je zo redeneert komen we nergens, er zijn gewoon dingen die je doet en die je niet doet.

Dit is als met je karretje in het looppad in de supermarkt gaan staan kletsen, dat doe je niet.

Natuurlijk erger je je aan dit soort dingen, slik je soms standaard bètablokkers ofzo 8)7

Een lange periode van hevige stress klachten leert je vanzelf om je niet zo druk te maken om alle kleine fuckups van anderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Nobody
  • Niet online
Anoniem: 93986 schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 17:52:
[...]

Wie zegt dat je met 120 moet inhalen. Ik heb het over dat volk wat vrolijk 92/93 km/h rijd op de teller op de linkerbaan. Die kan je prima inhalen met 110km/h op de gps.
Jij rijdt op gps snelheid, dat doen die mensen niet.
Ze rijden 92.

18 km verschil in snelheid.

Voor de wet zit jij het dichtst bij wat mag/normaal is (6 km afwijking in gps), maar beide partijen ervaring dit niet echt.

Netzo als op bepaalde wegen in Amerika minimum snelheid 8) !

Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/e/e7/Philippines_old_road_signs_-_Regulatory_-_Minimum_speed_limit_%2840%29.svg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lothlórien
tattooboy1985 schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 17:58:
[...]

Nu lijkt mij meer kans op ongelukken nu we net zo hard als de vrachtwagens gaan, en dan nog die mensen die liever 90 dan 100 rijden waar er helaas teveel van zijn op de weg.. Je rijdt jezelf nu soms gewoon klem en even doortrekken moet je kijken dat je niet geflitst wordt ...Ik vind het een waardeloze regel overal 100 km rijden ... en wat doet Politie , politiecussen etc allemaal zelf als er niks aan de hand is ? die razen met 160 km over de weg
Politie mag 160 mits zij geluids- en lichtsignalen voeren en als het naar hun oordeel veilig is (vandaar de verplichte coureursopleiding). Politici krijgen ook gewoon boetes, want dit geldt ook voor hen.

Een grotere kans op ongelukken nu we bijna net zo hard als vrachtwagens gaan snap ik even niet.
Ik weet dat de autoweek vroeger standaard testte hoe snel je als automobilist een vrachtwagen in kon halen, maar dat was voornamelijk om te voorkomen dat je langer dan nodig op de rijbaan van je tegenligger zat. Lijkt me dus niet relevant op de snelweg. Een andere reden kan zijn dat het acheropkomt verkeer af moet remmen, maar idealiter is het aantal automobillisten dat in de ankers moet omdat iemand met Vmax inhaalt zo klein dat dit nauwelijks invloed heeft op de verkeersveiligheid.
Voor de wet zit jij het dichtst bij wat mag/normaal is (6 km afwijking in gps), maar beide partijen ervaring dit niet echt.
Het is normaal om op of onder de maximum snelheid te zitten en die grens licht dus bij 100.

Nu ben ik er er wel mee eens dat 8km onder Vmax best fors is en dat een snelheidsoverschrijding bij het inhalen ook geen groot probleem is, maar om nu te zeggen dat inhalen met een snelheidsoverschrijding van 10 km per uur normaal is....

[ Voor 14% gewijzigd door Lothlórien op 27-06-2020 18:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

tattooboy1985

Lothlorien67 schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 18:11:
[...]

Politie mag 160 mits zij geluids- en lichtsignalen voeren en als het naar hun oordeel veilig is (vandaar de verplichte coureursopleiding). Politici krijgen ook gewoon boetes, want dit geldt ook voor hen.

Een grotere kans op ongelukken nu we bijna net zo hard als vrachtwagens gaan snap ik even niet.
Ik weet dat de autoweek vroeger standaard testte hoe snel je als automobilist een vrachtwagen in kon halen, maar dat was voornamelijk om te voorkomen dat je langer dan nodig op de rijbaan van je tegenligger zat. Lijkt me dus niet relevant op de snelweg. Een andere reden kan zijn dat het acheropkomt verkeer af moet remmen, maar idealiter is het aantal automobillisten dat in de ankers moet omdat iemand met Vmax inhaalt zo klein dat dit nauwelijks invloed heeft op de verkeersveiligheid.
sorry hoor maar net zo hard als vrachtwagens kijk eens hoe ze rijden met telefoontjes in hun hand rijd je daar met je auto tussen 2 vrachtwagens in ... nee niks voor mij wil gewoon er snel genoeg langsheen kunnen..

en politie ne politici die boetes krijgen ze hadden geen verlichting aan helemaal niks was bij tiel geven zelf gewoon gas ..

doe mij maar gewoon 120/130 km per uur vind dit niks uithalen en alleen maar gevaarlijker en beter voor de staat inu is het bijna altijd raak met flitsen bij deze snelheid als je 120 mocht en reed 100 kon je nog ruim inhalen nu heb je geen speelruimte meer om iets voorbij te trekken ..of je moet rijden als een ouwe snaak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

[...]
Politie mag ook 300 rijden.
Ze zijn domweg vrijgesteld van de verkeersregels, mits aan bepaalde voorwaarden voldaan word.

https://www.politie.nl/th...egdheden-heeft-de-politie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lothlórien
tattooboy1985 schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 18:15:
[...]

sorry hoor maar net zo hard als vrachtwagens kijk eens hoe ze rijden met telefoontjes in hun hand rijd je daar met je auto tussen 2 vrachtwagens in ... nee niks voor mij wil gewoon er snel genoeg langsheen kunnen..

en politie ne politici die boetes krijgen ze hadden geen verlichting aan helemaal niks was bij tiel geven zelf gewoon gas ..

doe mij maar gewoon 120/130 km per uur vind dit niks uithalen en alleen maar gevaarlijker en beter voor de staat inu is het bijna altijd raak met flitsen bij deze snelheid als je 120 mocht en reed 100 kon je nog ruim inhalen nu heb je geen speelruimte meer om iets voorbij te trekken ..of je moet rijden als een ouwe snaak
ah.... jij vindt dat vrachtwagens gewoon gevaarlijk rijden? Ik denk dat dit voor veel personenwagens ook geldt. Het extra gevaar zit hem in dat vrachtwagens een stuk zwaarder zijn en dat je er niet tussen wilt belanden. Snap ik.

Toch weet ik me nog een sollicitatie in Tiel te herrineren, moest over de A15 vanuit Elst/Nijmegen, voor de verandering toch wat vaker naar 130, maar doordat één baan 90/100 (vrachtwagens en rustig rijdende personenwagens) en de andere baan 120/130/140 rijd, heb ik nog nooit zo onrustig in de auto gezeten.

Maar ik moet eerlijk bekennen: ik heb nog geen ervaring met de 2-baans wegen sinds deze maatregel. Alleen met het forensen over de A12, welke al 100 was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gluten Parody
[...]
Politie mag 160 mits zij geluids- en lichtsignalen voeren en als het naar hun oordeel veilig is (vandaar de verplichte coureursopleiding).
Volgens mij gold dit voor ambulances; die mogen Vmax + 40 en hadden dus gemengde gevoelens bij de verlaging naar 100 km/u.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
[...]

Politie mag 160 mits zij geluids- en lichtsignalen voeren en als het naar hun oordeel veilig is (vandaar de verplichte coureursopleiding).
Nee hoor, ze hebben geen geluid- en lichtsignalen nodig. In sommige situaties wel verstandig maar niet verplicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:42
unezra schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 18:27:
[...]

Politie mag ook 300 rijden.
Ze zijn domweg vrijgesteld van de verkeersregels, mits aan bepaalde voorwaarden voldaan word.

https://www.politie.nl/th...egdheden-heeft-de-politie
Uit jouw link:
Daarnaast zijn er voorwaarden aan de vrijstelling verbonden:

- de verkeersveiligheid mag niet in gevaar komen;
- het gebruik van de vrijstelling is gezien de situatie noodzakelijk.;
- de voorschriften van de Brancherichtlijn Verkeer Politie worden nageleefd.
Die voorschriften zeggen dat ze maximaal 40km/h boven de maximum snelheid mogen rijden. Daar mogen ze volgens mij alleen na toestemming van de meldkamer in uitzonderlijke situaties van afwijken.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:48
Mr.Nobody schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 18:05:
Netzo als op bepaalde wegen in Amerika minimum snelheid 8) !

[Afbeelding]
In theorie zou dat betekenen dat er geen file mag staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra

unezra

Xander schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 18:52:
[...]

Uit jouw link:

[...]

Die voorschriften zeggen dat ze maximaal 40km/h boven de maximum snelheid mogen rijden. Daar mogen ze volgens mij alleen na toestemming van de meldkamer in uitzonderlijke situaties van afwijken.
Dank je wel voor de bevestiging van mijn punt. :)
Dat is *exact* wat ik zeg namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mylan Piron
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 05-11-2024
Ik rijd hier in België quasi altijd 100 km/u met m'n youngtimer (MB W201 190E uit 1990) om het verbruik wat binnen de perken te houden (heeft maar 4 versnellingen). Bij het inhalen van vrachtwagens ga ik uiteraard wel even naar 110 of 120 km/u om het overige verkeer niet te hinderen. Bij deze auto stoort 100 km/u me totaal niet.
Echter, wanneer ik met een nieuwere auto rijd zoals m'n moeder haar MB C sportcoupé uit 2007, voelt 100 km/u echt veel slomer aan waardoor de aandacht verzwakt. De snelheidsbeleving in een oudere auto is helemaal anders dan in een nieuwere.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra

unezra

Gluten Parody schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 18:41:
[...]

Volgens mij gold dit voor ambulances; die mogen Vmax + 40 en hadden dus gemengde gevoelens bij de verlaging naar 100 km/u.
Dat ligt genuanceerder.
Volgens dit artikel kunnen ze niet eens 170:
https://www.gelderlander....en-ze-niet-eens~a715059e/

En volgens dit artikel is het een zelf opgelegde snelheid:
https://www.ad.nl/woerden...voor-ambulances~afa8602c/

Ook leuk, er word dus gezegd dat ze op de snelweg amper winst boeken en dat de grootste winst zit in anticiperend rijden en door rood rijden. Niet door op de snelweg harder te rijden...

[ Voor 13% gewijzigd door unezra op 27-06-2020 18:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lothlórien
Naar aanleiding van het linkje van unezra was ik me inderdaad in de richtlijnen aan het verdiepen.
https://www.ifv.nl/kennis...cherichtlijn-Politie.aspx

Of het verplicht is deze geluid- en lichtsignalen te gebruiken bij een hoge snelheid is niet duidelijk. Wel ben ik de richtlijn van maximaal 40km /uur overschrijding tegengekomen. Ik denk dat je dit vooral als een richtlijn moet lezen, maar voor een forsere overschrijding is speciale toestemming nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mylan Piron
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 05-11-2024
TheBrut3 schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 18:53:
[...]

In theorie zou dat betekenen dat er geen file mag staan.
In België hebben we ook gewoon een minimale snelheid op snelwegen, namelijk 70 km/u (wat eigenlijk naar 80 km/u verhoogd zou mogen worden i.m.o., zulke trage slakken zijn even gevaarlijk als hardrijders omdat je niet verwacht dat je hen zo snel zal naderen). Uiteraard geldt dat alleen wanneer je ook 70 km/u kan halen in gegeven omstandigheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 19:49
In Nederland hebben wij gewoon een artikel 5 voor het onnodig hinder veroorzaken. Maar 93km/h is niet onnodig hinder veroorzaken en inhalen met 110km/h op de GPS kan een boete opleveren.

[ Voor 14% gewijzigd door LordSinclair op 27-06-2020 19:05 ]

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Mylan Piron schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 19:00:
[...]
In België hebben we ook gewoon een minimale snelheid op snelwegen, namelijk 70 km/u (wat eigenlijk naar 80 km/u verhoogd zou mogen worden i.m.o., zulke trage slakken zijn even gevaarlijk als hardrijders omdat je niet verwacht dat je hen zo snel zal naderen). Uiteraard geldt dat alleen wanneer je ook 70 km/u kan halen in gegeven omstandigheden.
Vrachtwagens mogen in België ook maar 90.
LordSinclair schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 19:04:
In Nederland hebben wij gewoon een artikel 5 voor het onnodig hinder veroorzaken. Maar 93km/h is niet onnodig hinder veroorzaken en inhalen met 110km/h op de GPS kan eehttps://gathering.tweakers.net/forum/insert_message/2003210/13n boete opleveren.
Dat dus. Wij hebben die minimumsnelheid niet nodig, omdat we al een artikel 5 hebben. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
Gisteren kwam ik nog wel een situatie tegen waarvan ik dacht, dat moet beter kunnen. Op de A50 van Arnhem naar Apeldoorn was het tussen de afrit en oprit elke keer terug naar 100km/h (de klok klopt niet, ik reed er een uur later, dus na 19:00).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h7hMj0BaSXTdpo9dbhBcLPlDp8M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9Et48AHNKV3ys6XbsX5pgD3y.png?f=fotoalbum_large

Na de oprit moest je ook nog heel even 100km/h waarna je weer 120km/h mocht omdat het na 19:00 was. Dus ook als de spitsstrook open is na 19:00.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1PHLZrksO6d0PbrJRKzbkGvyZXQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/itJOQcO4NrvO1CZ48u1XJfzr.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MaD_co
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:44
Als ik het zo een beetje lees zijn er 2 kampen hier,
De mensen uit de randstad, en die uit de rest van het land.
De mensen uit de randstad zijn er intussen aan gewend nergens dan 80 te kunnen, en de rest van het land waar je wel overal door kon rijden enkele knooppunten daar gelaten.

Zo stoor ik mij ook aan alle electrische autorijders (e-golf categorie) die overal met 90 op de teller rondtuffen omdat de accu anders binnen het uur op is.
Maar ow wat rijd je lekker rond met een lage bijtelling.

ATI X300 std @ 324/195 stable @ 432/283 @ 13202 3dmarks http://service.futuremark.com/compare?2k1=8575346

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:45
Mr.Nobody schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 17:55:
[...]

Niet zo kinderachtig over bètablokkers. Nieuwsflash: Er zijn inderdaad mensen die zich in het verkeer niet zo snel ergeren. Ik hoor er zelf ook bij. Ik zit wel eens bij mensen in de auto die continue zitten te schelden en zeuren op andere weggebruikers. Daar zeg ik ook verder niets over. Maar als iemand 95 rijdt (bijna maximum snelheid) en zo een vrachtwagen inhaalt dan laat ik gas los en wacht rustig totdat ze weer naar rechts gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Xander schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 18:52:
[...]

Uit jouw link:

[...]

In het kader van de uitoefening van de politietaak is hetde individuele politieambtenaar in bijzondere situaties toegestaan om af te wijken van de brancherichtlijn. De politieambtenaar stelt –voorafgaand aan, tijdens of onmiddellijk na de inzet -de meldkamer mondeling of door middel van een statuswijziging van de melding, op de hoogte van zijn of haar beslissing tot afwijking vandebrancherichtlijn. De meldkamer, in zijn rol als professionele ondersteuner, bevraagten adviseert de betrokken politieambtenaar over proportionaliteit en subsidiariteit van zijn of haar beslissing tot afwijken van de Brancherichtlijn
Mededelen en toetsing maar de meldkamer heeft geen toestemming gevende functie.

Aanvulling: een deel van de politie is ook vrijgesteld van de melding:
Van de verplichting tot melding aan de meldkamer zijn vrijgesteld: aanhoudings-en ondersteuningsteams(DSI), observatieteams en eenheden belast met persoonsbeveiliging,eenheden ingezet voor criminaliteitsbestrijding op de infrastructuur met het snel interventievoertuig en eenheden belast met (on)opvallende surveillance t.b.v. de verkeershandhaving.

[ Voor 18% gewijzigd door Napo op 27-06-2020 19:15 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Punkrocker
  • Laatst online: 20:41

Punkrocker

Mostly harmless

MaD_co schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 19:07:
Als ik het zo een beetje lees zijn er 2 kampen hier,
De mensen uit de randstad, en die uit de rest van het land.
De mensen uit de randstad zijn er intussen aan gewend nergens dan 80 te kunnen, en de rest van het land waar je wel overal door kon rijden enkele knooppunten daar gelaten.

Zo stoor ik mij ook aan alle electrische autorijders (e-golf categorie) die overal met 90 op de teller rondtuffen omdat de accu anders binnen het uur op is.
Maar ow wat rijd je lekker rond met een lage bijtelling.
Nee hoor.
Ik woon ook in de periferie van het land maar ik kan me prima vinden in die 100 km/h.
Rijd maandelijks een keer naar de randstad, 100+ km, en doe er ca 5 minuten langer over.

Tijdens die ritjes wordt ik vaak genoeg ingehaald door e-auto's....

"What do you get if you multiply six by nine..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Punkrocker schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 19:16:
[...]

Nee hoor.
Ik woon ook in de periferie van het land maar ik kan me prima vinden in die 100 km/h.
Rijd maandelijks een keer naar de randstad, 100+ km, en doe er ca 5 minuten langer over.

Tijdens die ritjes wordt ik vaak genoeg ingehaald door e-auto's....
Zullen vnl. Tesla's zijn. Dat zijn de enigen met een fatsoenlijke range.

Zelfs de BMW i3 is met 250km wel klaar en dan moet je geen 130 gaan rijden, dan haal je dat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koppie
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 07-05 08:52
Ik vind de reacties interessant om te lezen. Het valt me mee om het te rijden (als net wel/niet randstad-ter), maar na 150 km richting het hoge noorden, ging van de week toch het licht uit. Je ziet de teller van de aankomst maar oplopen en oplopen en je hebt er al 10 minuten bij kunnen tellen, ging het gas er toch wel iets op. Ik vind het op een redelijk lege A32 echt kruipen.

De 100 km/h op de teller doet ik zowieso, want dan komt meestal iedereen mij voorbij, en dat is wel heel ontspannen, vooral in het midden van het land, want dan hoef je alleen af-en-toe een vrachtwagen in te halen.

Ben ik nou zo dom, of is de rest zo slim?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra

unezra

koppie schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 19:24:
Ik vind de reacties interessant om te lezen. Het valt me mee om het te rijden (als net wel/niet randstad-ter), maar na 150 km richting het hoge noorden, ging van de week toch het licht uit. Je ziet de teller van de aankomst maar oplopen en oplopen en je hebt er al 10 minuten bij kunnen tellen, ging het gas er toch wel iets op. Ik vind het op een redelijk lege A32 echt kruipen.

De 100 km/h op de teller doet ik zowieso, want dan komt meestal iedereen mij voorbij, en dat is wel heel ontspannen, vooral in het midden van het land, want dan hoef je alleen af-en-toe een vrachtwagen in te halen.
Ehm. Hoezo zie je de teller van aankomsttijd maar oplopen en oplopen? Stond je in de file?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Nobody
  • Niet online
Kalentum schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 19:11:
[...]

Niet zo kinderachtig over bètablokkers. Nieuwsflash: Er zijn inderdaad mensen die zich in het verkeer niet zo snel ergeren. Ik hoor er zelf ook bij. Ik zit wel eens bij mensen in de auto die continue zitten te schelden en zeuren op andere weggebruikers. Daar zeg ik ook verder niets over. Maar als iemand 95 rijdt (bijna maximum snelheid) en zo een vrachtwagen inhaalt dan laat ik gas los en wacht rustig totdat ze weer naar rechts gaan.
Iedereen ergert zich wel een keer ergens aan, om te zeggen dat je je nergens aan moet ergeren is gek, vandaar ook mijn smiley.

Ik ben groot voorstander van rijden met "de flow" van het verkeer. Ja, dat moet niet te gek afwijken van de regels, maar de als iedereen rond het gemiddelde zou rijden zou erg fijn zijn.

Als je een rij achter je hebt is er gewoon iets mis; hetzij met die persoon, hetzij met de regels.
Ik vind dat zo iemand geen rekening houdt met anderen en dus is het asociaal

Maar zoals onze hele maatschappij zijn er 2 kampen, welke nooit bij elkaar komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koppie
unezra schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 19:26:
[...]
Ehm. Hoezo zie je de teller van aankomsttijd maar oplopen en oplopen? Stond je in de file?
De geplande aankomsttijd is van 10:58 naar 11:10 opgelopen.... Blijkbaar kan de navigatie nog niet omgaan met 100 km/h overdag. Normaal kon ik zonder gek te doen behoorlijk in de buurt van deze geplande tijd uitgaan, zelfs in de randstad tijdens de ochtendspits.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

koppie schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 19:30:
[...]
De geplande aankomsttijd is van 10:58 naar 11:10 opgelopen.... Blijkbaar kan de navigatie nog niet omgaan met 100 km/h overdag. Normaal kon ik zonder gek te doen behoorlijk in de buurt van deze geplande tijd uitgaan, zelfs in de randstad tijdens de ochtendspits.
Precies. Dus je navigatie in de bonen. Gewoon nog niet bekend met die snelheid.
Misschien een keer updaten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
unezra schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 17:00:
[...]

Ik mag hopen dat jij en @Z___Z niet werkelijk gewoon je auto er tussen rammen, maar zeg alsjeblieft niet dat er altijd wel plek is om netjes in te voegen en iedere invoeg of weefsituatie volstrekt overzichtelijk is. Dat is het niet.
Dat is dus m’n hele punt. Als je goed hebt gekeken hoef je hem er nooit “tussen te rammen”. Er zijn altijd wel bumperklevers, ook op de rechter rijbaan, maar echt niet 20 auto’s achter elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Z___Z schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 19:37:
[...]
Dat is dus m’n hele punt. Als je goed hebt gekeken hoef je hem er nooit “tussen te rammen”. Er zijn altijd wel bumperklevers, ook op de rechter rijbaan, maar echt niet 20 auto’s achter elkaar.
Het is soms best lastig op de juiste manier te anticiperen. Invoegers zijn niet altijd zo lang, de aanloop van de invoeger is niet altijd overzichtelijk.

Het leuke is wel, dat mét de invoering van 100km/h, invoegen in de regel een stukje makkelijker is geworden omdat je niet meer met 130 moet invoegen, maar nog maar met 100. Dus in een kleiner gat kan, minder meters nodig hebt om te accelereren, etc.

Kortom, ook voor het invoegen, is die 100Km/h heel erg fijn en beter dan de 120/130 die het tot voor kort was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lasharor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 17:07

lasharor

7 december 2004

Ik kan echt niks met die 100km/h regel. Ik woon in Noord-Limburg en de verkeersdruk wanneer ik de auto gebruik is altijd vrij minimaal. Maar, dan zit ik nog wel met die 100km/h regel.

Voor mij haalt het echt het plezier uit het auto rijden. Ik moet af en toe wat mensen inhalen, soms het gaspedaal in kunnen drukken als ik daar zin in heb. Met de huidige regelgeving mag je niks.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• unezra

unezra

lasharor schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 19:43:
Ik kan echt niks met die 100km/h regel. Ik woon in Noord-Limburg en de verkeersdruk wanneer ik de auto gebruik is altijd vrij minimaal. Maar, dan zit ik nog wel met die 100km/h regel.

Voor mij haalt het echt het plezier uit het auto rijden. Ik moet af en toe wat mensen inhalen, soms het gaspedaal in kunnen drukken als ik daar zin in heb. Met de huidige regelgeving mag je niks.
Steek de grens over, ga 200+ rijden.
Dát is adrenaline, dát is leuk autorijden.

Niet het verschil tussen 100 en 130.

Tijdwinst is minimaal en hoe veel meer lol heb je werkelijk bij 130 als je eenmaal aan 100 gewend bent?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lasharor

lasharor

7 december 2004

unezra schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 19:45:
[...]

Steek de grens over, ga 200+ rijden.
Dát is adrenaline, dát is leuk autorijden.

Niet het verschil tussen 100 en 130.

Tijdwinst is minimaal en hoe veel meer lol heb je werkelijk bij 130 als je eenmaal aan 100 gewend bent?
Tijdwinst boeit mij niet en het aantal kilometers wat ik maak is vrij weinig. Ik heb bij wijze van spreken eventuele boetes al ingecalculeerd zodat ik gewoon kan blijven rijden zoals ik wil.

Edit: En nee, dat betekend niet dat ik nu opeens met 140Km/H over de Nederlandse snelweg knal.

[ Voor 8% gewijzigd door lasharor op 27-06-2020 19:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thof
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 22:33

thof

FP ProMod
Ik heb juist de ervaring dat 100 voor mij veel gevaarlijk is geworden, zeker na een vermoeiende dag werken. Eerder bleef ik beter bij de les doordat je regelmatig iemand inhaalt. Nu is het vooral maar 1.5 uur lang heen, 1.5 uur terug blijven hangen met weinig interactie. Ik vond de snelheidsverschillen juist fijn, omdat je dan actiever aan het rijden bent.

Server 1: Intel N305 | 48GB RAM | 5*4TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 2: Intel N5105 | 64GB RAM | 1TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 3: Intel Xeon E5-2670 | 128GB RAM | 512+750GB SATA SSD | 6x10TB HDD | 6x 1GbE [Buiten gebruik]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• unezra

unezra

lasharor schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 19:47:
[...]
Tijdwinst boeit mij niet en het aantal kilometers wat ik maak is vrij weinig. Ik heb bij wijze van spreken eventuele boetes al ingecalculeerd zodat ik gewoon kan blijven rijden zoals ik wil.
Dus breng je jezelf en anderen in gevaar, zolang jij maar kunt blijven rijden zoals je wil.

Boetes zijn geen hardrijders-belasting, ze zijn een maatregel om te zorgen dat mensen de veiligheid niet in gevaar brengen. Daarom is die wet er. Het gaat om veiligheid en ongelukken.

Waarom hou je je niet gewoon aan de snelheid en leef je je af en toe uit op de kartbaan als je spannende dingen wil doen op 4 wielen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeareX
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
unezra schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 12:21:
[...]

Stiller, da's idd ook nog eens een voordeel die ik vergeten was.
Het windgeraas bij 130 is fors meer dan bij 100.
Ik rijd een Volkswagen Up en luister tegenwoordig luister ik ook graag podcasts in de auto. Stiekem zet ik m'n cruise control zelfs wel eens op 90kmu zodat ik het beter versta :X Overigens is m'n auto niet luidruchtig, maar ik vind die rust wel lekker.

Canon EOS R | Olympus OM-1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

FeareX schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 19:50:
[...]
Ik rijd een Volkswagen Up en luister tegenwoordig luister ik ook graag podcasts in de auto. Stiekem zet ik m'n cruise control zelfs wel eens op 90kmu zodat ik het beter versta :X Overigens is m'n auto niet luidruchtig, maar ik vind die rust wel lekker.
Een Up is geen stille auto.
Ik had laatst een leen-Up mee. (Eigen auto voor een kleine beurt bij de garage.)

Vond de Up vrij stilletjes en goed rijden. Heb zelfs even gedacht mijn eigen auto op termijn in te ruilen voor een Up.

Dag later kreeg ik mijn eigen, 10 jaar oude, Fabia ecodiesel station weer terug. Plan de Fabia ooit in te ruilen voor een Up ging na 5 seconden de prullenbak in. Fabia is factoren stiller. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lasharor

lasharor

7 december 2004

unezra schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 19:49:
[...]

Dus breng je jezelf en anderen in gevaar, zolang jij maar kunt blijven rijden zoals je wil.

Boetes zijn geen hardrijders-belasting, ze zijn een maatregel om te zorgen dat mensen de veiligheid niet in gevaar brengen. Daarom is die wet er. Het gaat om veiligheid en ongelukken.

Waarom hou je je niet gewoon aan de snelheid en leef je je af en toe uit op de kartbaan als je spannende dingen wil doen op 4 wielen?
Je doet alsof een minimaal snelheidsverschil gelijk zorgt voor een torpedo op de weg. Vmax + 10/15 zorgt ervoor dat je wat meer te doen hebt in de auto omdat je af en toe ook nog eens wat mensen mag inhalen. Dat je dan kans hebt op een boete vind ik niet zo erg.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mr.Nobody
  • Niet online
[...]

Ik weet dat je iemand anders quote, maar ik ben het hier niet mee eens.

Deze 100 is een milieu regel.

We mochten al 130 en mensen konden, en reden, ook 100 km/uur, dus het verschil in snelheid maakt ook niet uit.

Veel mensen kunnen gewoon niet rijden, dat is veel gevaarlijker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

lasharor schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 19:53:
[...]
Je doet alsof een minimaal snelheidsverschil gelijk zorgt voor een torpedo op de weg. Vmax + 10/15 zorgt ervoor dat je wat meer te doen hebt in de auto omdat je af en toe ook nog eens wat mensen mag inhalen. Dat je dan kans hebt op een boete vind ik niet zo erg.
Veiligheid op de weg staat of valt met een grote mate van voorspelbaarheid.
Als jij structureel 10-15km/h te hard rijd, neemt de voorspelbaarheid af en de kans op ongelukken toe.

Boetes zijn er niet om de staatskas te spekken, maar om de veiligheid te maximaliseren. Daarom is rechts inhalen of een rood stoplicht bijvoorbeeld zo duur. Het is gevaarlijk.

Maar goed, ik rij zelf ook net binnen de flitsmarges. 105 op GPS waar je 100 mag.
Niet omdat ik dan sneller op de plek van bestemming ben, maar omdat ik dan domweg beter mee kom met het overige verkeer en dus een veel rustiger wegbeeld om me heen heb.
Mr.Nobody schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 19:55:
[...]
Ik weet dat je iemand anders quote, maar ik ben het hier niet mee eens.

Deze 100 is een milieu regel.

We mochten al 130 en mensen konden, en reden, ook 100 km/uur, dus het verschil in snelheid maakt ook niet uit.

Veel mensen kunnen gewoon niet rijden, dat is veel gevaarlijker
Het is OOK een milieumaatregel.

Maar er is een reden dat in Duitsland steeds meer trajecten een snelheidsbeperking kennen en er steeds minder trajecten zonder limiet zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 511810

wildhagen schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 16:24:
Laten we dit soort complottheorien even weglaten? Het is hier het Onderbuikforum niet.

Erg inhoudelijke argumenten tegen deze regel zie ik eigenlijk niet. Alleen wat appels-en-peren vergelijkingen, onderbuikgeborrel en populistische kreten.
Ik had me nog zo voorgenomen om NIET in dit topic te reageren maar jouw woeste kreten hebben me toch overgehaald...
ZOals altijd, als iets niet all-inclusive links is is het onderbuik gerommel...
FF wat feiten:
In D is het gemiddelde woon-werk verkeer langer als in NL
In D hebben we dezelfde mensen/natuur/auto's/lucht,
In NL wordt het merendeel van de voor vervoer verstookte fossiele brandstof door de combinatie(!) vrachtwagens, schepen en vliegtuigen verstookt, waarbij zeker de schepen en vliegtuigen, itt de rollende vaartuigen, zeker niet schoon zijn en dus een groter aandeel in de stikstof problematiek (?) bijdragen.

mijn conclusie: het omwille van stikstof beleid terugdringen van de max snelheid op de snelwegen is een zouthoudertje voor D66 en GL partners die,zoals vaker aangetoond, niet echt in staat zijn 1 + 1 uit te rekenen.
ZO, tot hiertoe de onderbuik.

On topic:
gewoon in het weekend proberen van de weg te blijven, dan valt het met de frustraties allemaal wel mee.
Ik en mijn 10000den collega verkeersdeelnemers in de spits weten normaal gesproken, ook met 100 km/uur, redelijk goed door te stromen en op de 2 baans wegen in het zuiden van het land kom ik gelukkig in de spits niet/nauwelijks types tegen die 'm ervoor goien, met 95 inhalen, en meer van de pest trucjes.
Maar in het weekend, dan moet je gewoon van de weg blijven, dan is de ellende en de truttigheid op 's lands wegen niet om aan te zien, met al die parttime GL wethouders op de weg ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:24
Als GL ben ik opperblij met deze maatregel. Ik zie het dan ook als een begin van strengere maatregelen in additionele sectoren zoals landbouw en vliegtuigen oa. Als we het hierbij laten gebeurt er nationaal inderdaad niet veel...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordSinclair
unezra schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 19:36:
[...]

Een up-to-date tomtom kan wel met de snelheden overweg. Alleen de IQ routes rekent nog met oude gemiddelde :X . Langzaamaan trekt het steeds meer naar elkaar toe. Maar op een rit van 1,5h overdag rekent ie toch nog 5 minuten te kort.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tmtx
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 16:13
Ik rijd nog gewoon de snelheid die voor al dat geneuzel gold. Sommige stukken was 130 en nu 100 rijden?
Dacht het niet. Is ook levensgevaarlijk . De meeste rijden nog gewoon 130 . Dus lekker met het verkeer mee.
Tot nu toe nog geen bekeuring gehad. Maar mijn radardetector werkt dan ook perfect :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koppie
unezra schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 19:36:
[...]
Laatste versie die er is, 2020-2. Wordt ook netjes gepushed, dus daar kan ik weinig aan doen. Het is psychologisch, dat weet ik, maar ook de lege weg helpt niet mee.

on-topic:
Ik snap dat mensen soms wat meer gefrustreerd worden. Ook al scheelt het maar 2 of 3 minuten, doe dat eens dagelijks, 200 x 2 x 2 minuten: 800 minuten (13 uur) op jaarbasis die niet meer terugkrijgt. In de randstad is het gemiddelde al dusdanig dat een eventuele opstopping dat altijd al oplevert. Daar werkt het zelfs positief omdat het snelheidsverschil minder is geworden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 00:14
tmtx schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 20:40:
Ik rijd nog gewoon de snelheid die voor al dat geneuzel gold. Sommige stukken was 130 en nu 100 rijden?
Dacht het niet. Is ook levensgevaarlijk . De meeste rijden nog gewoon 130 . Dus lekker met het verkeer mee.
Tot nu toe nog geen bekeuring gehad. Maar mijn radardetector werkt dan ook perfect :)
Ik hoop dat de anti radardetector ook goed werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra

unezra

@koppie Klinkt leuk. Tot je realiseert dat je voor die 13 uur winst, 400 uur, ofwel, 16.6 dagen in de auto hebt moeten zitten.

Als je echt tijdwinst wil boeken, moet je dichter bij je werk gaan wonen.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• unfor
Levensgevaarlijk nog wel, je moet toch wat bedenken om je eigen illegale gedrag goed te praten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koppie
Yep, maar dat zijn er toch wel wat die dagelijks van Leeuwarden of iets dichterbij naar Zwolle rijden. Dus 2 uur p.d in de auto, en dan kom je inderdaad op 400 uur p.j. En ik was erg conservatief in mijn berekening.

Oh ja, als je lekker rustig rijdt kan je dit soort dingen lekker in je hoofd doorrekenen. Ik weet nog steeds niet of afleiding groter wordt. ;)

[ Voor 25% gewijzigd door koppie op 27-06-2020 20:54 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 00:33

g0tanks

Moderator CSA
Dus niet alleen praat je het overtreden van de verkeersregels goed met een drogreden (anderen doen het ook), ook geef je toe een radardetector te gebruiken wat illegaal is in Nederland.

Ik kan er met mijn hoofd niet bij hoe makkelijk men allerlei regels in het verkeer aan zijn laars lapt.

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:07
Ik vind het fantastisch. Maar voordat de 100km/h limiet inging reed ik soms ook al gewoon 100 als ik geen haast had om thuis te komen. De cruisecontrol op 100 en gewoon relax naar huis kachelen, als ik dan wat wil inhalen even naar 120 en dan weer terug laten zakken. Ik ben veel in Eindhoven voor m'n werk, zo'n 2 uur rijden vanaf mijn huis in de Achterhoek. 100km/h is maximaal 10 minuten langere reistijd (als je het theoretisch bekijkt is het veel meer, maar met 120 of 130 haal je die snelheid eigenlijk nooit vanwege mensen die niet die snelheid rijden, of files).

Toen we nog 130 mochten reed ik meestal Vmax +5 maar het probleem dan is dat je om de haverklap gefrustreerd in de ankers kan voor iemand die langzamer rijd, waarna je weer gas geeft, en weer remmen, en weer gassen, en weer remmen, en weer gassen, en weer remmen etc. je blijft bezig.

100km/h is relaxter, en ook nog eens achterlijk veel zuiniger.

[ Voor 21% gewijzigd door FastFred op 27-06-2020 20:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra

unezra

koppie schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 20:53:
Yep, maar dat zijn er toch wel wat die dagelijks van Leeuwarden of iets dichterbij naar Zwolle rijden. Dus 2 uur p.d in de auto, en dan kom je inderdaad op 400 uur p.j. En ik was erg conservatief in mijn berekening.

Oh ja, als je lekker rustig rijdt kan je dit soort dingen lekker in je hoofd doorrekenen. Ik weet nog steeds niet of afleiding groter wordt. ;)
Ik was ook conservatief met mijn 2 uur per dag, bijna 14 dagen per jaar die je daarvoor in de auto moet zitten. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tmtx
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 16:13
aljooge schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 20:51:
[...]

Ik hoop dat de anti radardetector ook goed werkt.
Deze is niet te detecteren.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:07
Wat wel irritant is, is dat de snelheid in mijn auto 0% afwijking heeft. 100 op de teller is 100 op de gps. Ben toevallig vorige week aangehouden, had 80 op de cruisecontrol staan waar ik 60 mocht. En de lasergun van oom agent gaf netjes 80 aan.

Dus als ik 100 op de teller heb staan, rij ik 5km/h harder dan iedereen die ook 100km/h op de teller heeft staan :P Het irritante is dan, op een provinciale weg rijd er iemand voor me die 80 rijd, dan rij ik 75...

En als we het er hier dan toch over hebben, ik had tot voor kort een vriendin in Zeist, dus ik reed veel over de A12 vanuit het oosten, en daar staan borden die altijd 120 aangeven, maar met een onderbord '6u - 19u' Dus mag je daar nu 120 tussen 6 en 19 of is dat bord een uitzonderings bord en is het 120 tussen 19 en 6? Want de meeste van die onderborden geven aan wanneer het verbod geld, en zijn dus niet een uitzonderingsbord, maar dat is op de A12 in die buurt dus wel, ofzoiets...

[ Voor 44% gewijzigd door FastFred op 27-06-2020 21:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Southern Sun
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18:51
Moet zeggen dat ik toch wel een stukje relaxter in de auto zit. Afgelopen weken bewust 105/110 op de teller aangehouden. Merk dat het gejaagde veel vermoeiender is. Kan nu ook 130km verder op een tank rijden :p wel heb ik moeite met de afwisseling tussen 120 en 130 na 19u. Reed onlangs de A2 af naar het zuiden en ben meerdere keren kwijt geweest wat het nou was. Wat mij betreft kan het na 19u gewoon 120 overal worden en kunnen er weer wat extra dubbele borden weg.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23:55
Ach, zolang de mensen die netjes 100 willen rijden zoveel mogelijk rechts blijven kunnen de mensen die 120/130 gaan ze op normale wijze inhalen. Niet heel anders dan vroeger lijkt me, het is een papieren maatregel die onnodig gepolitiseerd is.

De ene keer ben ik relaxed en rij ik 110 op de CC, dus <108 op de GPS. Nu woon/werkverkeer toeneemt zie ik de gemiddelde snelheid om mee heen weer terug kruipen naar 110/120

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• dreamscape
  • Laatst online: 07-05 15:21
hoevenpe schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 21:09:
Ach, zolang de mensen die netjes 100 willen rijden zoveel mogelijk rechts blijven kunnen de mensen die 120/130 gaan ze op normale wijze inhalen. Niet heel anders dan vroeger lijkt me, ....
Dacht je daar vroeger ook zo over?

"Zolang de mensen die netjes 130 rijden zoveel mogelijk rechts blijven, kunnen de mensen die 150/160 gaan ze op een normale wijze inhalen."

Je ziet hopelijk zelf hoe achterlijk je argumentatie is.

Mensen die "netjes" de maximumsnelheid aanhouden hoeven helemaal niks te doen om rekening te houden met mensen die niet netjes rijden. Goed, niet met 100 naar links komen als daar iemand illegaal met 130 aan komt rijden, maar dat heeft te maken met simpele verkeersregels. Voordat we weer de discussie over baan wisselen versus hardrijden gaan krijgen...

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra

unezra

Southern Sun schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 21:01:
Moet zeggen dat ik toch wel een stukje relaxter in de auto zit. Afgelopen weken bewust 105/110 op de teller aangehouden. Merk dat het gejaagde veel vermoeiender is. Kan nu ook 130km verder op een tank rijden :p wel heb ik moeite met de afwisseling tussen 120 en 130 na 19u. Reed onlangs de A2 af naar het zuiden en ben meerdere keren kwijt geweest wat het nou was. Wat mij betreft kan het na 19u gewoon 120 overal worden en kunnen er weer wat extra dubbele borden weg.
Wat mij betreft trekken ze al die borden weg en is het gewoon overal 100. Klaar.
Dat gejeremiëre van tussen X en Y 100 en tussen A en B 120 vind ik maar verwarrend en irritant.

Helemaal leuk...

Als je ergens een stuk "120 tot 07:00u" in mag, hoe hard mag je dan om 07:00u als je om 06:50 dat weggedeelte in reed?

Ongetwijfeld nog maar 100, maar het word er niet gemakkelijker door zeg maar. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07-05 11:28

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

100 rijdt verschrikkelijk.
Als het aan mij had gelegen was de maximale snelheid allang op 200 km/u gezet.
In duitsland rij ik meestal zo'n 230km/u , heerlijke cruise snelheid als het rustig is.
Alles rijdt nu dezelfde snelheidl. en het inhalen duurt nu echt kilometers voor sommige mensen.
Geef mij de 130 maar. Ik ga nu zelfs later naar werk zodat ik na 19:00 tenminste lekker kan doorrijden.
Ook bij vrienden blijven we in het weekend wat langer hangen, omdat met 130 terug rijden gewoon een stuk sneller is dan met 100.

Wat ik wel merk is dat op snelwegen waar het altijd al 100 was, dat mensen zich daar nu beter aan de snelheid houden. beter dan daarvoor in elk geval...
Tevens zijn een aantal routes voor mij nu binnendoor sneller geworden dan over de snelweg. moet dan wel 80 rijden. maar ben nu via die routes sneller op mijn bestemming. vroeger was het sneller om een beetje om te tijden maar dan wel 130 te kunnen rijden.

Maar dit topic gaat niets opleveren, aan beide kanten heb je voor en tegenstanders. en de kans dat we elkaar op de weg tegen komen is nihiel. laat staan dat we ons gedrag beiden hebben aangepast dat we er ook nog eens profijt van hebben. en al is het zo. dan zel die ene actie, zeker niet herinnert worden door ons.

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• unezra

unezra

Smuggler schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 21:23:
100 rijdt verschrikkelijk.
Als het aan mij had gelegen was de maximale snelheid allang op 200 km/u gezet.
In duitsland rij ik meestal zo'n 230km/u , heerlijke cruise snelheid al het rustig is.
Alles rijdt nu dezelfde snelheidl. en het inhalen duurt nu echt kilometers voor sommige mensen.
Geef mij de 130 maar. Ik ga nu zelfs later naar werk zodat ik na 19:00 tenminste lekker kan doorrijden.
Ook bij vrienden blijven we in het weekend wat langer hangen, omdat met 130 terug rijden gewoon een stuk sneller is dan met 100.
Dit is de reden waarom 230 niet een heel geweldig idee is:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twarp
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-04 17:53

Twarp

just grin...

Playa del C. schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 11:29:
[...]

Nogal overdreven hoor. Er is realistisch gezien geen verschil, alleen het is een beetje langzamer op de snelweg. Mensen zijn niet in de war in ieder geval.
Dat vertellen ze me zelf, ik werk veel met ouderen en ze vinden het nogal lastig.
[...]

Dit is niet anders dan bij een limiet van 120 km/h. Vrachtwagens hebben nog dezelfde limiet en rijden altijd al in zo'n colonne. Ze blijven ook niet links hangen, want dan gaan ze 20 km/h te langzaam.
Gistermiddag een colonne van 23 vrachtwagens, ja ze rijden vaker achter elkaar, groot gelijk, is beter voor brandstofverbruik alleen dan zijn het vaak 3 of maximaal 4. 23 is wel een stuk meer. En hoewel 80 de limiet is, ze rijden vaak iets sneller, op zich geen probleem alleen is het snel voorbijrijden nu voor de auto's wel over en dat houdt in dat er meer voertuigen achter een inhaal manoeuvre blijven hangen en dat vrachtwagens daardoor ook sneller geneigd zijn zelf er ook weer tussen te schuiven.
[...]

Bron graag. Ze gooien indien nodig toch de sirene aan, waarna op de snelweg ze in één streep door kunnen? Hoe dan ook. Chaotischer omdat we allemaal iets langzamer rijden? Dat de dynamiek verandert, dat klopt, maar chaotisch is het niet.
[...]
[...]

Dat speelt wel mee natuurlijk. Overheid kennende doen ze hun huiswerk wel, maar hebben ze gewoon andere belangen.
Kijk eens voor de grap op https://www.windy.com/nl/...amsEu,no2,56.317,14.150,4 een ieder die zijn/haar huiswerk had gedaan zou meteen bij de scheepvaart uitkomen.

Meh ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

unezra schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 21:25:
[...]

Dit is de reden waarom 230 niet een heel geweldig idee is:

[YouTube: 120mph Mega Crash! - Fifth Gear]
Daarom kijk je vooruit, let je op. en zit je niet op je mobiel te spelen tijdens het rijden.
Als je niet verder vooruit kan kijken dan je stop afstand. dan rij je te hard.
mocht er iets aan je auto mis gaan op die snelheid dan heb je natuurlijk nogsteeds een probleem, maar gelukkig in de infrasctructeer goed. en rem je nogsteeds af terwijl je op een manier voorwaards beweegt ;).
via de vangrail bijvoorbeeld.(niet zo'n stop als in het fimpje).
Filmpje slaat dus helemaal nergens op in deze discussie!

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• p.d.akkerman
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 21:32
[...]

Ik weet niet hoor. Maar die 100 heeft echt met een milieu maatregel te maken.

Met jou redenering is het tussen. 19u en 6u levensgevaarlijk op de weg....

Kun je beter maar België Duitsland Frankrijk Luxemburg enz mijden.

Mss dat ik nu heel plat reageer maar ben van mening dat die 100 regel echt niet op iedere snelweg had moeten toegepast. Zoals bv de A58 in Zeeland

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• unezra

unezra

Smuggler schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 21:28:
[...]
Daarom kijk je vooruit, let je op. en zit je niet op je mobiel te spelen tijdens het rijden.
Als je niet verder vooruit kan kijken dan je stop afstand. dan rij je te hard.
mocht er iets aan je auto mis gaan op die snelheid dan heb je natuurlijk nogsteeds een probleem, maar gelukkig in de infrasctructeer goed. en rem je nogsteeds af terwijl je op een manier voorwaards beweegt ;).
via de vangrail bijvoorbeeld.(niet zo'n stop als in het fimpje).
Filmpje slaat dus helemaal nergens op in deze discussie!
Dat filmpje heeft heel veel te maken met deze discussie.
Jij kunt in die auto zitten. De snelweg is niet zo voorspelbaar als jij denkt.

Dus ja, dit kan jou overkomen, als je relaxed op cruise control 200+ rijd.

Kans op overleven: Nul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

unezra schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 21:30:
[...]

Dat filmpje heeft heel veel te maken met deze discussie.
Jij kunt in die auto zitten. De snelweg is niet zo voorspelbaar als jij denkt.

Dus ja, dit kan jou overkomen, als je relaxed op cruise control 200+ rijd.

Kans op overleven: Nul.
Onzin.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• unezra

unezra

Famous last words.

Een halve seconde onoplettendheid en je auto is total-loss. Met een beetje geluk kom je d'r af met wat stof van de airbag in je longen en de schrik. Met wat minder geluk vertel je het niet na.

Zelf heb ik mijn auto een keer met een snelheidsverschil van denk ik 30km/h in een stilstaande auto gezet. Dat leverde 2 auto's op die naar de sloop konden, verder gelukkig geen persoonlijk letsel.

Kennis van me had op een ander moment minder geluk. Uit de bocht gevlogen. Zijn kinderen konden het navertellen, hij niet.

Je bent *achterlijk* kwetsbaar in een auto en er hoeft maar dit te gebeuren en het is klaar. Die 230+ op CC door Duitsland, is maar 30km/h langzamer dan de 160 mijl per uur waar dit filmpje over gaat. Als je je niet realiseert dat 230 een snelheid is waarbij het minste foutje, een halve seconde onoplettendheid, een overstekende vos, olie op de weg, of iets anders, betekend dat je niet meer thuis komt, vraag ik me af of je werkelijk de risico's overziet van zo'n snelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 07-05 10:37
Ik weet niet of het al genoemd is, naar heeft de type auto ook geen invloed hoe je het ervaart?

Ik reed vroeger ook overal met 50 km/h harder dan toegestaan en met 280 km/h over de autobahn, maar tegenwoordig in een kleine auto vind ik 100-110 km/h een prima snelheid.

Edit:
Of de leeftijd natuurlijk... ;)

[ Voor 7% gewijzigd door technorabilia op 27-06-2020 21:37 ]

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Naafkap
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 22:45
Flink hoor! Je overschat jezelf aanzienlijk. Cruisen met 230 km/h is geen cruisen. Langdurig zo hard rijden vergroot de kans op een technisch mankement aanzienlijk. Ook kun jij in bijna alle gevallen niet ver genoeg kijken om van 230 naar tot stilstand te komen. Er kan een obstakel op de weg liggen, die jij niet op tijd ziet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harribo
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 00:19
Wim-Bart schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 02:41:
Waar ik me vooral aan begin te ergeren is dat er weer heel veel mensen zijn die al op 500-1000 meter hun wagen naar links gooien om dan een vrachtwagen met 100 op de teller (95 op GPS) in te halen. En dan boos kijken wanneer je ze met 100 echte KM's (105 op de teller) rechts inhaalt.
Rechts inhalen mag niet. Niet mee gekregen? Dàt is pas aso, je wacht maar even lijkt me. Of ben je heel belangrijk?
Ik snap dat dit soort vroege inhalers irritant zijn maar ja we hebben het er mee te doen.
Nog irritanter vind ik mensen die rechts inhalen en gewoon te hard rijden.
En dan nóg irritanter vind ik mensen die in de auto met iets anders bezig zijn dan auto rijden, vaak appen etc.
Maar das off topic.

Controle ontbreekt vaak, vandaar dat veel patjakkers hun gang kunnen gaan.

Verder rijd ik zelf vrij netjes denk ik en probeer de doorstroming niet te hinderen, ook niet voor snelle Henkies zonder geduld.
Ik heb ook bijna nooit geen haast, lekker tuffen en muziekje luisteren.
Vind de 100km wel een verademing, vond dat gejakker van daarvoor niks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Zou een landelijk dekkend trajectcontrole systeem niet een hele hoop ergernissen wegnemen bij veel bestuurders? Dus gewoon een overal bekeuring als je boven de 100,00 KM/h komt. En ook op de overige wegen 80-30 KM/h een 100% controle.
Pagina: 1 ... 4 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.