Ervaringen met 100 km/uur op de snelweg

Pagina: 1 ... 5 ... 11 Laatste
Acties:
  • 40.673 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17:46

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

unezra schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 21:35:
[...]

Famous last words.

Een halve seconde onoplettendheid en je auto is total-loss. Met een beetje geluk kom je d'r af met wat stof van de airbag in je longen en de schrik. Met wat minder geluk vertel je het niet na.

Zelf heb ik mijn auto een keer met een snelheidsverschil van denk ik 30km/h in een stilstaande auto gezet. Dat leverde 2 auto's op die naar de sloop konden, verder gelukkig geen persoonlijk letsen.

Kennis van me had op een ander moment minder geluk. Uit de bocht gevlogen. Zijn kinderen konden het navertellen, hij niet.

Je bent *achterlijk* kwetsbaar in een auto en er hoeft maar dit te gebeuren en het is klaar. Die 230+ op CC door Duitsland, is maar 30km/h langzamer dan de 160 mijl per uur waar dit filmpje over gaat. Als je je niet realiseert dat 230 een snelheid is waarbij het minste foutje, een halve seconde onoplettendheid, een overstekende vos, olie op de weg, of iets anders, betekend dat je niet meer thuis komt, vraag ik me af of je werkelijk de risico's overziet van zo'n snelheid.
toon volledige bericht
Dus let je gewoon goed op die snelheid en wordt je niet voor een halve seconde afgeleid.
Waarom worden mensen uberhaupt afgeleid in de auto?
Hoe kan je met 30km/u op een andere auto inrijden, je was zeker afgeleid door iets?

Als jij al niet kan opletten als je maar 30km/u rijdt (wat ook een flinke tik is voor beide personen). dan zou ik de snelweg maar niet opgaan. straks rij je nog op een file in.

Ik heb zelf een auto in mijn kont gehad die nog 80km/u reed terwijl ik stil stond (stoplicht aan het einde van een provinciale weg. je hoeft mij niet te vertellen hoeveel schade dat veroorzaakt!.

Hardrijden betekend 100% focus op de weg, en 0 met je passagiers / radio / airco en andere dingen.

maar met die 100km/u gaan we de amerikaanse kant op. Lekker ontbijten in de auto. vergaderen onderweg en gezellig bijpraten met je passagiers. en vergeet dan ook even de watchappjes niet als je toch al sociaal bezig bent... Ik snap het wel. Als iedereen 100 rijdt. heeft niemand iets echts te doen. voor minuten lang.

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Houtenklaas
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 15:43
Dre schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 21:39:
Zou een landelijk dekkend trajectcontrole systeem niet een hele hoop ergernissen wegnemen bij veel bestuurders? Dus gewoon een overal bekeuring als je boven de 100,00 KM/h komt. En ook op de overige wegen 80-30 KM/h een 100% controle.
Ik ben direct voor. Wat je dan helaas nog niet voorkomt zijn de idioten die je met 150 inhalen en vlak voor je bovenop de rem gaan staan omdat een verdrijvingsvlak begint en er nog een auto voor rijdt. Dan daar ook nog wat op verzinnen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Dre schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 21:39:
Zou een landelijk dekkend trajectcontrole systeem niet een hele hoop ergernissen wegnemen bij veel bestuurders? Dus gewoon een overal bekeuring als je boven de 100,00 KM/h komt. En ook op de overige wegen 80-30 KM/h een 100% controle.
Wat mij betreft zou ik inderdaad groot voorstander zijn van overal op elke snelweg volledige trajectcontrole in te voeren.

Zou de naleving van de snelheden en de doorstroming denk ik zeer zeker ten goede komen.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Naafkap schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 21:37:
[...]

Flink hoor! Je overschat jezelf aanzienlijk. Cruisen met 230 km/h is geen cruisen. Langdurig zo hard rijden vergroot de kans op een technisch mankement aanzienlijk. Ook kun jij in bijna alle gevallen niet ver genoeg kijken om van 230 naar tot stilstand te komen. Er kan een obstakel op de weg liggen, die jij niet op tijd ziet.
Dus als je de weg niet goed ziet, Donker / schemer / bochten / heuvels, dan rij je die snelheid niet.
Hoe moeilijk kan dat zijn.
dat maakt 230 op een schone lege weg niet meteen gevaarlijk

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 05-06 15:38

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Smuggler schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 21:41:
[...]
Dus let je gewoon goed op die snelheid en wordt je niet voor een halve seconde afgeleid.
Waarom worden mensen uberhaupt afgeleid in de auto?
Hoe kan je met 30km/u op een andere auto inrijden, je was zeker afgeleid door iets?
De stopstreep was 30 meter dichterbij dan ik dacht, dus het verkeer stond 30 meter eerder stil.

Inschattingsfout? Ja. Schijnt daar vaker te gebeuren. Primaire oorzaak is het wegontwerp daar.
Zoiets kan iedereen gebeuren.

Ik had ook nog eens de pech geen ABS te hebben op mijn auto, waardoor mijn wegsturende beweging maar half hielp.
(Ik heb mijn rem nog los gelaten toen ik begon te glijden dus heb deels weggestuurd, maar uiteindelijk was het alsnog *boem*.)
Als jij al niet kan opletten als je maar 30km/u rijdt (wat ook een flinke tik is voor beide personen). dan zou ik de snelweg maar niet opgaan. straks rij je nog op een file in.
Ik reed met 100-80 de afrit af. Impactsnelheid was, schat ik, rond de 30km/h en dat is een *fikse* tik.
Het lijkt maar 30km/h, maar de klap is enorm.

Wat er gebeurt met je auto bij jouw snelheden, raad ik je aan dat filmpje eens goed te bekijken.
Kijk dan ook hoe snel dat gaat.
Ik heb zelf een auto in mijn kont gehad die nog 80km/u reed terwijl ik stil stond (stoplicht aan het einde van een provinciale weg. je hoeft mij niet te vertellen hoeveel schade dat veroorzaakt!.

Hardrijden betekend 100% focus op de weg, en 0 met je passagiers / radio / airco en andere dingen.
Niemand is altijd 100% gefocust, ook jij niet.
Daarbij zijn er altijd externe factoren waardoor je je focus een halve seconde kwijt raakt.

Plus, er kan troep op de weg liggen die jij met die snelheid nooit op tijd ziet. Rij met 230+ over een autoband heen die een vrachtwagen verloren is, of over een vos, of over een uitlaat en ik vraag me af of je auto er daarna veel beter uit ziet dan de auto in dat filmpje van 5th gear.

Dát is mijn punt.

Jij denkt dat je veilig 230+ kan rijden. Dat kun je niet. Je overschat jezelf.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Houtenklaas
Smuggler schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 21:43:
[...]

Dus als je de weg niet goed ziet, Donker / schemer / bochten / heuvels, dan rij je die snelheid niet.
Ik maak me ook niet zo'n zorgen over een lege weg of de auto in kwestie, maar over de bestuurder die in veel gevallen zichzelf enorm overschat wat een ontstellend goede bestuurder hij wel niet is. Ik hoop van harte dat niemand aan jouw nabestaanden hoeft te melden dat het toch net even misging. Het hoeft niet eens jouw schuld te zijn ... Maar met de snelheden waar jij het over hebt doet dat er ook niet zo toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naafkap
  • Registratie: September 2008
  • Nu online
[...]

Zoals gezegd, je overschat jezelf. Elke snelweg in Europa bestaat vrijwel alleen uit een aaneenschakeling van (ruime) bogen. Als jij in een linksdraaiende boog zit op de linkerbaan, dan heb je vrijwel nooit voldoende zicht op de weg om eventuele obstakels tijdig waar te nemen, te verwerken en tot stilstand te komen. Maar goed. Sommige mensen leren het nooit. Of pas als het te laat is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:39
[...]

Wel gevaarlijker dan 100km/h.

Stel dat je een klapband krijgt, in de slip raakt o.i.d., dan zijn de marges natuurlijk allemaal een stuk kleiner.

Ben het wel met je eens dat de impact van een dergelijke gebeurtenis waarschijnlijk net wat minder erg is dan frontaal op een betonblok rijden. Tenzij er een rotsblok voor je op de weg valt, maar die kans lijkt me op de autobahn klein. Maar dat je auto waarschijnlijk iets minder verfrommelt dan die Focus in het filmpje, wil natuurlijk niet zeggen dat het geen dodelijke afloop kan hebben.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Naafkap schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 21:49:
[...]

Zoals gezegd, je overschat jezelf. Elke snelweg in Europa bestaat vrijwel alleen uit een aaneenschakeling van (ruime) bogen. Als jij in een linksdraaiende boog zit op de linkerbaan, dan heb je vrijwel nooit voldoende zicht op de weg om eventuele obstakels waar te nemen, te verwerken en tot stilstand te komen. Maar goed. Sommige mensen leren het nooit. Of pas als het te laat is.
Waarom neem je dan aan dat ik daar 230 zou gaan rijden:
Dus de A61 net voordat je nederland in rijdt is geen plek om 230 te rijden.
De andere kant zou ik ook niet aanraden terwijl de bocht nog enigzins de goede kant op gaat.
Je kan gewoon niet vergenoeg vooruit kijken met die snelheid, ook door de middenberm die ook nog eens het zicht blokkeerd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JOEfCAkVJp-DXa-I_GXZlZMCdt0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/cIwSq6C1OKtQHBuXH9kUFX3j.png?f=user_large

De A44 is gewoon recht. prima wegdek en goed zicht. Daar kan je dus wel harder rijden zolang het rustig genoeg is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CW05HWgCa-Eu53pEoNNjpICOhLM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/f8jE3333hdmVQkzYMAv133eo.png?f=fotoalbum_large

Ik zeg dat ik regelmatig 230 rijdt. en er wordt meteen ingevuld hier dat ik roekeloos rij zonder rekening te houden met de omgeving waarin ik deze snelheden maak.
Ik wil heel aankomen en dat wilt de rest ook.. en daarmee bedoel ik niet alleen mijn familie en vrienden, maar ook hulpverleners en andere betrokkenen wil ik dat niet aan doen.
Alles staat in verhouding met elkaar. en 100 is gewoon te langzaam op veel plekken. en dat frustreert.

[ Voor 12% gewijzigd door Smuggler op 27-06-2020 22:01 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gluten Parody
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:22
lasharor schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 19:43:
Ik kan echt niks met die 100km/h regel. [..] Voor mij haalt het echt het plezier uit het auto rijden.
Neem de fiets, mag je zo hard als je wil :*)

Beeldscherm voor MacOS kiezen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Smuggler schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 21:57:
[...]

Dus de A61 net voordat je nederland in rijdt is geen plek om 230 te rijden.
De andere kant zou ik ook niet aanraden terwijl de bocht nog enigzins de goede kant op gaat.
Je kan gewoon niet vergenoeg vooruit kijken met die snelheid, ook door de middenberm die ook nog eens het zicht blokkeerd.
Uiteraard kan jij veilig 230 rijden*. Maar de wet geld voor meer mensen. Vertrouw jij serieus dat al je andere weggebruikers ook de juiste inschattingen maken?

* Oké iets sarcasme

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Xander schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 21:52:
[...]

Wel gevaarlijker dan 100km/h.

Stel dat je een klapband krijgt, in de slip raakt o.i.d., dan zijn de marges natuurlijk allemaal een stuk kleiner.

Ben het wel met je eens dat de impact van een dergelijke gebeurtenis waarschijnlijk net wat minder erg is dan frontaal op een betonblok rijden. Tenzij er een rotsblok voor je op de weg valt, maar die kans lijkt me op de autobahn klein. Maar dat je auto waarschijnlijk iets minder verfrommelt dan die Focus in het filmpje, wil natuurlijk niet zeggen dat het geen dodelijke afloop kan hebben.
Voor zover ik weet heeft een ongeluk bij zulke snelheden vrijwel altijd een dodelijke afloop.
Met veel lagere snelheden is het ook al vrij rap klaar met je leven.

Een mens is vrij kwetsbaar.

Een klapband is altijd een mogelijkheid, een vos op de weg of een stuk autoband ook. Paar keer goed rollen met je auto, over de vangrail heen kieperen en de kans dat je het kunt navertellen is heel klein, de kans dat je niet blijvend invalide bent nog veel kleiner.

Wat mij weer terug brengt naar die 100km/h.

Met die snelheid, verwacht ik dat het aantal ongevallen naar beneden gaat, mits mensen zich netjes aan die snelheid houden en niet alsnog 150+ over de snelweg jakkeren zoals ik net iets te vaak zie op mijn stukje van 15 minuten woon-werk snelweg.

Het staat of valt met voorspelbaarheid. Een goede slip bij 130 heeft ook al veel meer gevolgen dan een goede slip bij 100. De overlevingskans neemt flink af bij hogere snelheden, de remweg flink toe.

https://www.berekenen.nl/auto/stopafstand

Stopafstand:
100 km per uur 50 meter
120 km per uur 72 meter

Dat is bij droog wegdek. De impactsnelheid op 50 meter is wanneer je met 120km/h aan kwam rijden nog verrassend hoog. Ik weet niet meer exact hoe hoog, maar ik meen me te herrinneren dat de snelheidsafname de laatste meters het grootste is. Het zou mij niets verbazen als je op 50 meter, alsnog met 30km/h in je voorganger klapt, terwijl je bij 100km/h stil had gestaan.

Bij 130 is dat verschil nog wat groter.

Ik vind die 100km/h echt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Sissors schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 21:59:
[...]

Uiteraard kan jij veilig 230 rijden*. Maar de wet geld voor meer mensen. Vertrouw jij serieus dat al je andere weggebruikers ook de juiste inschattingen maken?

* Oké iets sarcasme
Nee, daarom mogen mensen best een beetje gepoked worden door het rijden iets uitdagender te maken zodat ze zichzelf niet verliezen in hun telefoon tijdens het rijden of 1 van de vele andere afleidingen ;).

meeste telefoon slingers zag ik hiervoor altijd nog opvallend veel op de A2 tussen Amsterdam en Utrecht ;).

Al het denken is al weggenomen in nederland. als er een bordje staat 100. dan weet in in nederland dat ik die bocht kan nemen met 100. en als er 50 staat dat ik dat zeker kan nemen als ik 50 rij...

Als ik in Ierland een bordje 100 zie, dan vraag ik mij af of er uberhaupt mensen zijn die die snelheid daar halen.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Houtenklaas
Smuggler schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 21:57:
[...]
Je doet me oprecht aan iemand denken en dat is degene tussen mijn scherm en de stoel ervoor. Ik was nog een tikkie jonger dan jij en ik was net zo overmoedig. Toen het misging - niet mijn fout - heb ik ruim een jaar in het ziekenhuis gelegen waar ik wonderwel redelijk OK uitkwam zonder al te veel blijvende schade. Het was niet mijn fout, maar dat maakt letterlijk geen fuck uit, met dit soort snelheden ben je gewoon zwaar de lul. Mijn tegenpartij was een vrachtwagen, die geven erg slecht mee kan ik je beloven. Ik herken jouw reacties, ik had ze toen één op één hetzelfde gegeven toen, ik had er een jaar ziekenhuis voor nodig om er behoorlijk wat wijzer uit te komen. Te hard rijden doe ik letterlijk nooit meer, het is het risico simpelweg niet waard.

Ik hoop dat jij meer mazzel hebt dan ik, er is namelijk niets anders dan dat. Verstand en inzicht heeft er zeker mee te maken, dat heeft mij ook zeker geholpen, tot je die ene fuckup tegenkomt.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Houtenklaas
Smuggler schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 22:05:
[...]

Nee, daarom mogen mensen best een beetje gepoked worden door het rijden iets uitdagender te maken ...
Autorijden is geen strippoker hè? Uitdaging zoek je maar in de eigen omgeving, niet in het verkeer. Rijden doe je zo veilig mogelijk, er is geen "uitdaging", alleen de hoop dat we allen veilig thuiskomen met zo min mogelijk brokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Tja. Toen ik jong was deed ik ook domme dingen. :(

Ik ben ook met 120+ door een verlegde A16 geknald omdat ik de chicanes zo mooi vond. Randje rijbewijs invordering, waarschijnlijk er overheen, want wegwerkzaamheden.

Toen vond ik dat verantwoord, achteraf vind ik het oliedom en schaam ik me er voor dat ik toen zo belachelijk onbezonnen was.

Ik rij absoluut niet truttig, heb ook 205+ door Duitsland gereden, maar ken ook mijn beperkingen. Als ik nu door Duitsland rij is dat 150, 160. Veel harder wil ik niet. Vind ik hard zat. Ik heb mijn fair share hard rijden wel gehad zeg maar.

Wat ik leuk vind, is door Ierland rijden, of door de UK. Over die slinger slanger weggetjes. Meekomen met de locals. Daar mag je blij zijn als je de 40 verantwoord kun halen (km/h, niet mijl, ik rij daar met mijn eigen auto) en dát rijd ongelooflijk leuk. Maar ik ben doodmoe na een uur dat soort weggetjes omdat je echt hyper geconcentreerd moet rijden. Iedere bocht kan betekenen dat je alsnog vol de ankers in moet en volgens mij gebeuren er ook best wat ongelukken daar.

Frankrijk rij ik minder graag over dat soort weggetjes. Fransen rijden alsof ze onkwetsbaar zijn. Britten rijden relatief beleefd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gluten Parody
Aanrader: https://decorrespondent.nl/hetrechtvandesnelste

Afbeeldingslocatie: https://cdn.shopify.com/s/files/1/0559/0133/products/corres_tv_mb_snelste_shopify_cover_nieuw_01_1024x1024.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door Gluten Parody op 27-06-2020 22:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houtenklaas
unezra schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 22:13:
Wat ik leuk vind, is door Ierland rijden, of door de UK. Over die slinger slanger weggetjes. Meekomen met de locals. Daar mag je blij zijn als je de 40 verantwoord kun halen (km/h, niet mijl, ik rij daar met mijn eigen auto) en dát rijd ongelooflijk leuk. Maar ik ben doodmoe na een uur dat soort weggetjes omdat je echt hyper geconcentreerd moet rijden. Iedere bocht kan betekenen dat je alsnog vol de ankers in moet en volgens mij gebeuren er ook best wat ongelukken daar.

Frankrijk rij ik minder graag over dat soort weggetjes. Fransen rijden alsof ze onkwetsbaar zijn. Britten rijden relatief beleefd.
Herkenbaar. Daar speelt de "100" discussie ook niet denk ik. Ierland ben ik meermalen geweest, Schotland idem - aanrader! De kans dat je daar inderdaad op wat ze daar een "hoofdweg" noemen gemiddeld de 50km/u haalt is nagenoeg 0. De omgeving zorgt ervoor dat dat ook prima is. Prachtig land, mooi volk :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18:40
dreamscape schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 21:22:
Dacht je daar vroeger ook zo over?

"Zolang de mensen die netjes 130 rijden zoveel mogelijk rechts blijven, kunnen de mensen die 150/160 gaan ze op een normale wijze inhalen."
Wie vroeger 100 wilde rijden kon dat gewoon doen, niemand dwong je om harder te rijden. Mijn ervaring is vooral dat nu meer mensen met 102 op de teller iemand die 98 rijdt langzaam gaan inhalen. Vroeger werd dan meestal wat gas bijgegeven waardoor er sprake was van veel vloeiender inhaalactie en daarmee minder irritatie voor andere weggebruikers. De regel is nog steeds zoveel mogelijk rechts rijden maar helaas denken sommige mensen dat als je tegenwoordig 100 rijdt dat niet meer nodig is.

Volgens mij is de groep die 150/160 wil rijden erg klein, het gaat toch echt om het verschil tussen strikt 100 of 120/130. Vooral op lange rustige trajecten buiten de randstad is de nieuwe limiet slaapverwekkend met als gevolg dat de verleiding om toch dat appje te beantwoorden of je playlist bij te werken erg groot wordt. Het is niet voor niets dat zelfs het SWOV nu toegeeft dat 130 wegen niet onveiliger zijn dan andere wegen, afleiding is in moderne comfortable auto's steeds meer een factor.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 472287

Mijn ervaring met een recente 2 liter diesel is vooral hoe zuinig het is. Laatst Maastr-Utrecht overdag, met een gemiddeld verbruik van 2.9L/100km. Ongekend.

Vandaag soortgelijke trip na 19:00, 4.3L/100km

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WQbuBIqgsKFHbXFN0sZD6Xx7H7I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9fNShPEq47dbafvPdGYjn8dx.png?f=fotoalbum_large
Even ter illustratie voor de mensen die nog nooit in Ierland zijn geweest,
zulke wegen zijn daar 100km/u. En dit stukje is nog best overzichtelijk en breed.
Er staat wel 100, maar je ziet dat dit niet gereden wordt. zou ik trouwens ook niet aanraden, en zal het echt een prestatie vinden als je die snelheden wel haalt. (niet om trots op te zijn).
Maar mensen zijn wel bezig met auto rijden.
Ik heb echt het gevoel dat meer dan de helft tegenwoordig in de auto ligt te slapen. in elk geval niet actief bezig is met auto rijden en de omgeving in de gaten aan het houden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gluten Parody
Wie zou stoppen met varkensvlees eten in ruil voor 130/24 op de Nederlandse snelwegen?

(stikstofreductie moet toch ergens vandaan komen)

[ Voor 23% gewijzigd door Gluten Parody op 27-06-2020 22:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Houtenklaas schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 22:16:
[...]
Herkenbaar. Daar speelt de "100" discussie ook niet denk ik. Ierland ben ik meermalen geweest, Schotland idem - aanrader! De kans dat je daar inderdaad op wat ze daar een "hoofdweg" noemen gemiddeld de 50km/u haalt is nagenoeg 0. De omgeving zorgt ervoor dat dat ook prima is. Prachtig land, mooi volk :)
Ik heb een half jaar in Ierland gewoond en ben er daarna 1 of 2x op vakantie geweest. UK veel vaker, inclusief Schotland. Eigenlijk de hele UK wel.

Daar ben je echt continu bezig met accelereren, afremmen, acceleren, afremmen. Niet zuinig, wel ongelooflijk leuk.

Moet je op de snelweg wel weer heel erg opletten. Zeker in het zuid-westen. Daar is het niet ongewoon dat je traktoren of fietsers op de snelweg ziet...
Smuggler schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 22:27:
[Afbeelding]
zulke wegen zijn daar 100km/u. En dit stukje is nog best overzichtelijk en breed.
Er staat wel 100, maar je ziet dat dit niet gereden wordt. zou ik trouwens ook niet aanraden, en zal het echt een prestatie vinden als je die snelheden wel haalt. (niet om trots op te zijn).
Ik heb echt het gevoel dat meer dan de helft tegenwoordig in de auto ligt te slapen. in elk geval niet actief bezig is met auto rijden en de omgeving in de gaten aan het houden is.
Daar is het evident.

Maar het verrast me een beetje dat je denkt dat in Duitsland, 230 werkelijk een verantwoorde snelheid is die je zinvol kunt overleven en waarbij je alles onder controle hebt.

230 is dodelijk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Houtenklaas
Gluten Parody schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 22:28:
Wie zou stoppen met varkensvlees eten in ruil voor 130/24 op de Nederlandse snelwegen?
Ehhh. ik eet geen varkensvlees ... :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• unezra

unezra

Wij eten een groot deel van de week vegetarisch. Ik weet niet of ik stoppen met varkensvlees werkelijk zou missen. We eten, als we al vlees eten, bijna nooit varken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vuurvliegje111
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 08-07-2020
Wacht maar tot links aan de macht is. Dan mogen we nog alleen 80 en 60 rijden.
En rijden in de stad wordt verboden.

Dus slim stemmen, mensen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 15:20
Vuurvliegje111 schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 22:34:

Dit idee van 100 km/uur kwam van rechts.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• unezra

unezra

FvD zeker.

In geen 100 jaar.

* unezra zoekt de kots-emoticon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Als je de stikstofdiscussie een beetje hebt gevolgd weet je dat we dan 800 mogen... ;)

Dit was een papieren maatregel bedoeld om aan een juridische werkelijkheid te voldoen, het effect op de depositie in Natura2000 gebieden is verwaarloosbaar. Dat is wat mij betreft ook de valkuil, je weet nu al dat het bij de volgende verkiezingen weer een issue wordt. Voor- en tegenstanders elkaar in de haren vliegen over iets wat is de praktijk bijna geen verschil maakt, hooguit voor de schatkist door extra boetes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houtenklaas
hoevenpe schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 22:36:
[...]

Als je de stikstofdiscussie een beetje gevolgd hebt dan weet je dat we dan 800 mogen... ;)

Dit was een papieren maatregel bedoeld om aan een juridische werkelijkheid te voldoen, het effect op de depositie in Natura2000 gebieden is verwaarloosbaar. Dat is wat mij betreft ook de valkuil, je weet nu al dat het bij de volgende verkiezingen weer een issue wordt. Voor- en tegenstanders elkaar in de haren vliegen over iets wat is de praktijk bijna geen verschil maakt, hooguit voor de schatkist door extra boetes.
https://eenvandaag.avrotr...ls-alle-autos-ter-wereld/

Iets met een handvol schepen en alle auto's ter wereld ...

[ Voor 4% gewijzigd door Houtenklaas op 27-06-2020 22:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gluten Parody
Ook door toename aantal EV’s de komende jaren wordt de casus voor 100 rijden ivm stikstof steeds zwakker. Verkeersveiligheid zou ik een beter argument vinden, 110/24 spreekt mij wel aan.

[ Voor 3% gewijzigd door Gluten Parody op 27-06-2020 22:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gluten Parody
Best hard, op je bakfiets _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vuurvliegje111
aljooge schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 22:35:
[...]

Dit idee van 100 km/uur kwam van rechts.
Ja met tegenzin.
Links wil heel erg ver gaan met haar anti auto beleid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheZenMeister
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 01-05-2024
[Afbeelding]
Ik woon in Ierland en dacht voordat ik er woonde dat ik vrij aardig kon auto rijden. Dat viel niet mee.
Op dat soort wegen leer je het wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra

unezra

TheZenMeister schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 22:42:
[...]
Ik woon in Ierland en dacht voordat ik er woonde dat ik vrij aardig kon auto rijden. Dat viel niet mee.
Op dat soort wegen leer je het wel.
Gelukkig rijden de Ieren in mijn beleving net als de Britten:
Voorzichtig en beleefd.

Niemand maakt er een probleem van als 'ie 30 meter achteruit moet op een smalle weg om een tegenligger te laten passeren en ze rijden niet exhorbitant hard. Iedereen wéét dat de weg onoverzichtelijk is, dus rijden ze langzaam.

Frankrijk vind ik niet fijn. Daar rijden ze op vergelijkbare wegen als totale debielen. Ze lijken daar te denken dat ze niet dood kunnen gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aljooge
hoevenpe schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 22:36:
[...]

Als je de stikstofdiscussie een beetje hebt gevolgd weet je dat we dan 800 mogen... ;)

Ik denk dat het verlies in accijns groter is dan de boeteopbrengst. Deze maatregel lijkt me eerder slecht voor de schatkist.

Die wagen van mij gaat echt veel zuiniger lopen en dat gaat al gauw om tientjes per maand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Dit is juist rechts beleid, de VVD en CDA zijn met deze regelgeving gekomen.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

wildhagen schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 22:44:
[...]
Ik vermoed dat @Vuurvliegje111 stiekem in dit topic de FvD wilde promoten. :)
Mislukt. (De PVV is dusdanig op zijn retour dat ik denk dat 'ie dat niet probeerde.)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Houtenklaas
unezra schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 22:44:
[...]
Frankrijk vind ik niet fijn. Daar rijden ze op vergelijkbare wegen als totale debielen. Ze lijken daar te denken dat ze niet dood kunnen gaan.
Vergeleken met Italianen zijn de Fransen natuurlijk weer uiterst coulante personen 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• carpebios
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Allemaal leuk, maar op een rechte baan met 3 banen 100 rijden is wat anders dan op een landweggetje 100 proberen te halen ;)

O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuurvliegje111
wildhagen schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 22:44:
[...]

Ja met tegenzin. Maar het is niet hun doel om de auto zoveel mogelijk te beperken en te verbieden. In tegenstelling tot bepaalde linkse partijen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• unezra

unezra

aljooge schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 22:44:
[...]

Ik denk dat het verlies in accijns groter is dan de boeteopbrengst. Deze maatregel lijkt me eerder slecht voor de schatkist.

Die wagen van mij gaat echt veel zuiniger lopen en dat gaat al gauw om tientjes per maand.
Viel mij ook al op.
Ik reed laatst van Utrecht naar Zoetermeer.

Werkelijk nooit geweten dat mijn auto >1:25 gemiddeld kon rijden. Dat heb ik 'm echt nog niet eerder zien doen. Maar hij bleef steken bij 3.7l/100km. 1:27 dus. Inclusief last-mile.

Daar is die 100km/h zéker debet aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuurvliegje111
unezra schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 22:46:
[...]

Ik vermoed dat @Vuurvliegje111 stiekem in dit topic de FvD wilde promoten. :)
Mislukt. (De PVV is dusdanig op zijn retour dat ik denk dat 'ie dat niet probeerde.)
Nee, er zijn meer partijen die niet op anti-auto kruistocht zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Vuurvliegje111 schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 22:49:
[...]

Ja met tegenzin. Maar het is niet hun doel om de auto zoveel mogelijk te beperken en te verbieden. In tegenstelling tot bepaalde linkse partijen.
Ook jij weet wel dat je hier onzin loopt te verkondigen. Of je loopt glashard te trollen.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vuurvliegje111
wildhagen schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 22:51:
[...]

Ook jij weet wel dat je hier onzin loopt te verkondigen. Of je loopt glashard te trollen.
Onzin? waar woon je?
Het doel van bijvoorbeeld GL is letterlijk om de auto zoveel mogelijk terug te dringen. Kun je gewoon terugvinden.

Hier, nog een radicaal plannetje van D66 en GL: https://www.telegraaf.nl/...-rijden-op-ring-amsterdam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Vuurvliegje111 schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 22:51:
[...]
Nee, er zijn meer partijen die niet op anti-auto kruistocht zijn.
Ik heb zonnepanelen op mijn dak, eet bewust weinig vlees en stem links.

Toevallig rij ik een ecodiesel. Ik weet nog steeds niet of dat een goed idee was.

Als je rechtste id-en wilt slijten, moet je niet bij mij zijn en van de FvD ga ik voorzichtig in een hoekje zitten vomeren. (Om even in voor hen begrijpelijke nep-elitairistische taal te blijven spreken.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuurvliegje111
unezra schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 22:53:
[...]

Ik heb zonnepanelen op mijn dak, eet bewust weinig vlees en stem links.

Toevallig rij ik een ecodiesel. Ik weet nog steeds niet of dat een goed idee was.

Als je rechtste id-en wilt slijten, moet je niet bij mij zijn en van de FvD ga ik voorzichtig in een hoekje zitten vomeren. (Om even in voor hen begrijpelijke nep-elitairistische taal te blijven spreken.)
Wel makkelijk om iedereen die pro-auto is gelijk in de FvD-hoek te duwen.
Parkeren in Amsterdam is nu 7.50 euro per uur en het zal waarschijnlijk nog stijgen. Als er nog parkeerplaatsen overblijven natuurlijk.
Leuk voor mensen die van Amsterdam een park willen maken, maar de ondernemer huilt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• aljooge
unezra schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 22:50:
[...]

Viel mij ook al op.
Ik reed laatst van Utrecht naar Zoetermeer.

Werkelijk nooit geweten dat mijn auto >1:25 gemiddeld kon rijden. Dat heb ik 'm echt nog niet eerder zien doen. Maar hij bleef steken bij 3.7l/100km. 1:27 dus. Inclusief last-mile.

Daar is die 100km/h zéker debet aan.
Ik moest altijd om de 4 dagen tanken. Nu om de 5 dagen. Dat verschil is best fors en die besparing is zeker mooi meegenomen. Een keertje niet tanken, maakt het tijdsverlies met langzamer rijden bijna goed.

[ Voor 7% gewijzigd door aljooge op 27-06-2020 22:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Houtenklaas
Vuurvliegje111 schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 22:52:
[...]

Onzin? waar woon je?
Het doel van bijvoorbeeld GL is letterlijk om de auto zoveel mogelijk terug te dringen. Kun je gewoon terugvinden.

Hier, nog een radicaal plannetje van D66 en GL: https://www.telegraaf.nl/...-rijden-op-ring-amsterdam
Ik vind iets van de Telegraaf, maar daar zet ik me nu even overheen. Fastfoodketens verplichten het aantal verpakkingen te verminderen om zwerfafval te verminderen juich ik van harte toe. Maar je probleem zit blijkbaar dat de A10 een 60 weg wordt. Ik denk dat de gemiddelde snelheid nu daar niet eens boven zit. Waar zit je probleem, kan je iets concreter zijn? Ik ben iets te oud voor raadspelletjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vuurvliegje111
Houtenklaas schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 22:57:
[...]

Ik vind iets van de Telegraaf, maar daar zet ik me nu even overheen. Fastfoodketens verplichten het aantal verpakkingen te verminderen om zwerfafval te verminderen juich ik van harte toe. Maar je probleem zit blijkbaar dat de A10 een 60 weg wordt. Ik denk dat de gemiddelde snelheid nu daar niet eens boven zit. Waar zit je probleem, kan je iets concreter zijn? Ik ben iets te oud voor raadspelletjes.
Het ging er uiteraard om dat ze de maximumsnelheid op de A10 willen verlagen naar 60.
Voorheen was het 100. Dan werd het 80. Wordt wel heel radicaal nu, en het gaat voor gigantische ophoping zorgen aan het begin van dat traject (omdat het stuk ervoor 100 is). Dus meer file, meer uitstoot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Vuurvliegje111 schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 22:56:
[...]
Parkeren in Amsterdam is nu 7.50 euro per uur en het zal waarschijnlijk nog stijgen. Als er nog parkeerplaatsen overblijven natuurlijk.
Leuk voor mensen die van Amsterdam een park willen maken, maar de ondernemer huilt.
Jij haalt out of the blue, er bij dat we "slim moeten stemmen".

Even los van dat het idee van die 100km/h dus van rechts kwam, maak je er nu een politieke discussie van. Prima. Maar dan kun je er op rekenen wat er wat mensen die links stemmen, tegengas (pun intended) gaan geven.

"Slim stemmen" vind ik vrij typisch FvD of PVV. De PVV is al jaren op zijn retour én heefd de nodige linkse standpunten. Blijft de FvD over.

Maar het kan evengoed natuurlijk gewoon de VVD zijn. :) Kan. Zou kunnen. Had gekund.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07-06 22:08
Wat een verademing die max 100 km/u. Ik zit niet vaak op de weg maar als ik op de snelweg rijd dan meestal 110 km/h. Dan kun je met een redelijke snelheid vrachtwagens inhalen en loopt de (prive) auto niet te duur. Bij stukken waar je voorheen 130 mocht was het altijd oppassen geblazen. Dan kon je maar beter gewoon 130 rijden en af en toe flink remmen dan de 110 aanhouden.
Gisteren een lange rit gemaakt met 100 km snelweg kilometers. Nog nooit zo ontspannen gereden. Geen audi/bmw meer in de spiegel. Van mij mag het zo blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

aljooge schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 22:44:
[...]

Dat weet ik wel zeker.
Ik rij altijd te hard alsin: maximale snelheid onder de boete grens: 86, 106, 128, 135.
die 6km/u te hard per jaar koste mij bij 40.000km per jaar minimaal 200 euro.
En aangezien brandstof bijna alleen uit belastingen bestaan, heeft de overheid daar meer aan verdient dan de bekeuringen. (1 van 22 euro).. die bekeuring maakte mij dus eigenlijk ook niets uit, aangezien het harder rijden mij eigenlijk al 200 euro had gekost door dit continue te doen. en samen met alle overige kosten die een auto met zich mee brengt slaan die lage bedragen natuurlijk helemaal nerges op.

Zie nog best een begrotings te kort opdoemen die ze niet kunnen rechtrekken met bekeuringen, >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuurvliegje111
unezra schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 23:01:
[...]

Jij haalt out of the blue, er bij dat we "slim moeten stemmen".

Even los van dat het idee van die 100km/h dus van rechts kwam, maak je er nu een politieke discussie van. Prima. Maar dan kun je er op rekenen wat er wat mensen die links stemmen, tegengas (pun intended) gaan geven.

"Slim stemmen" vind ik vrij typisch FvD of PVV. De PVV is al jaren op zijn retour én heefd de nodige linkse standpunten. Blijft de FvD over.

Maar het kan evengoed natuurlijk gewoon de VVD zijn. :) Kan. Zou kunnen. Had gekund.
PVV en FvD zijn heus niet de enige partijen die niet anti-auto zijn. Jammer dat men denkt dat het alleen om die twee partijen gaat.

Er zijn nog opties die zich meer in het midden bevinden, zoals de VVD. Die probeert ook zoveel mogelijk het anti-auto beleid van anderen te beperken.
Ik zeg maar... veel mensen hier wonen waarschijnlijk niet in Amsterdam en weten misschien niet precies wat daar gaande is. Maar als het beleid in Amsterdam opeens overal in Nederland wordt gevoerd, zijn we echt de pineut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louw Post
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 06-06 16:29

Louw Post

Cerenas

Vuurvliegje111 schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 22:41:
[...]

Ja met tegenzin.
Links wil heel erg ver gaan met haar anti auto beleid.
Die hebben echt een bord voor hun kop. Zie wel vaker anti-auto opmerkingen voor bij komen op social media, voornamelijk natuurlijk van mensen die in de grote steden wonen. Geen idee hebbende dat voor een groot deel van Nederland het OV geen fatsoenlijk alternatief is.

Begrijp me niet verkeerd, zou best met het OV willen reizen, maar ik ga mijn reistijd er echt niet voor verdubbelen..

De 100km/u regeling vind ik wel prima zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houtenklaas
Vuurvliegje111 schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 22:59:
[...]

Het ging er uiteraard om dat ze de maximumsnelheid op de A10 willen verlagen naar 60.
Voorheen was het 100. Dan werd het 80. Wordt wel heel radicaal nu, en het gaat voor gigantische ophoping zorgen aan het begin van dat traject (omdat het stuk ervoor 100 is). Dus meer file, meer uitstoot.
Dat wordt dan ook vast en zeker 80 per uur en is het probleem opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Vuurvliegje111 schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 23:05:
[...]
PVV en FvD zijn heus niet de enige partijen die niet anti-auto zijn. Jammer dat men denkt dat het alleen om die twee partijen gaat.

Er zijn nog opties die zich meer in het midden bevinden, zoals de VVD. Die probeert ook zoveel mogelijk het anti-auto beleid van anderen te beperken.
Ik zeg maar... veel mensen hier wonen waarschijnlijk niet in Amsterdam en weten misschien niet precies wat daar gaande is. Maar als het beleid in Amsterdam opeens overal in Nederland wordt gevoerd, zijn we echt de pineut.
Centrum Amsterdam heb je sowieso niet heel veel aan een auto, maar het OV is daar prima.

Ga nu eens in gedachten naar Londen. Kijk eens hoe nuttig een auto daar in het centrum is. :)

Ik kom niet vaak in Amsterdam en vind het OV in NL in de regel te duur én te traag, maar ik snap heel goed dat ze in binnensteden autogebruik en bezit ontmoedigen. Als wij naar Amsterdam gaan, parkeren we vaak aan de rand in een P&R voor een halve appel, zonder ei, per dag en gaan het laatste stuk met de metro.

Gaat prima.

Als ik in centrum Amsterdam zou wonen zou ik waarschijnlijk alleen een fiets hebben, geen auto.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vuurvliegje111
Louw Post schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 23:05:
[...]

Die hebben echt een bord voor hun kop. Zie wel vaker anti-auto opmerkingen voor bij komen op social media, voornamelijk natuurlijk van mensen die in de grote steden wonen. Geen idee hebbende dat voor een groot deel van Nederland het OV geen fatsoenlijk alternatief is.

Begrijp me niet verkeerd, zou best met het OV willen reizen, maar ik ga mijn reistijd er echt niet voor verdubbelen..

De 100km/u regeling vind ik wel prima zo.
Ik woon in een buitenwijk van Amsterdam. OV betekent voor mij veel vertraging.
Even een paar voorbeelden:

Naar mijn werk in het centrum:
auto: 15 minuten
Ov: 45 minuten
fun fact: door het coronagebeuren hebben ze de vroege trams in het weekend opgeheven, dus kan ik die niet gebruiken. Gelukkig hebben ze net die P+R bij de RAI weer geopend. Ik heb de afgelopen maanden steeds 21 euro betaald.

Naar de stad waar ik een opleiding volg:
auto: 30 minuten
ov: 1.5 uur

Even lekker naar Zandvoort:
auto: 30 minuten
ov: een uur als het echt meezit. Anders 1.5 uur

Zo demotiveer je mensen om ergens heen te gaan. Slecht voor de ondernemer. Slecht voor je vrijheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

En wat heeft al je geklaag nog met de 100 km/h maatregelen uit dit topic te maken?

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Vuurvliegje111 schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 22:56:
[...]

Als auto’s wegpesten echt zo slecht is voor ondernemers, dan merkt de gemeente het vanzelf, want als de ondernemers weg gaan, wil niemand meer in het centrum wonen. Ik denk dat het wel mee zal vallen voor de ondernemers.
[Afbeelding]
Dat is in Duitsland ook zo hoor. 100 op alle buiten bebouwde kom wegen tenzij anders aangegeven. Er zijn daar ook veel wegen waar het niet kan. In Duitsland worden automobilisten minder betutteld. Weet niet of dat beter is.

100 voor het milieu, ik stem voor 130 voor EV, 100 voor benzine, 80 voor diesel :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuurvliegje111
Houtenklaas schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 23:06:
[...]

Dat wordt dan ook vast en zeker 80 per uur en is het probleem opgelost.
A10 west is al 80. Maar dat is dus volgens GL en D66 niet genoeg. Ze willen niet eens dat het een A-weg is. Dus naar 60 of 70, zoals in het artikel staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Vuurvliegje111 schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 23:12:
[...]

A10 west is al 80. Maar dat is dus volgens GL en D66 niet genoeg. Ze willen niet eens dat het een A-weg is. Dus naar 60 of 70, zoals in het artikel staat.
En wat zou daar mis mee zijn? Wat is het grote probleem hiermee?

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Lothlórien
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 18:24
'slim stemmen' betekent, lijkt me, dat je niet alleen kijkt naar wat in jouw specifieke situatie goed is, maar zeker ook wel rekening houdt met je idealen, toekomst en in wat voor een maatschappij je zou willen leven. Als schonere binnensteden (en daarbij een positief effect op de volksgezondheid, prevalentie longkanker e.d) een mogelijkheid zijn, dan valt daar zeker of na te denken. Ook als het betekent dat deze autoluw moeten worden.

[ Voor 0% gewijzigd door Lothlórien op 27-06-2020 23:25 . Reden: Typo´s ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Z___Z schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 23:12:
100 voor het milieu, ik stem voor 130 voor EV, 100 voor benzine, 80 voor diesel :Y)
Je rijdt zelf zeker EV ;).
Van mij mag dit hoor, heb al 2 EV's voor de deur staan :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuurvliegje111
Z___Z schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 23:12:
[...]

Als auto’s wegpesten echt zo slecht is voor ondernemers, dan merkt de gemeente het vanzelf, want als de ondernemers weg gaan, wil niemand meer in het centrum wonen. Ik denk dat het wel mee zal vallen voor de ondernemers.
[...]

Dat is in Duitsland ook zo hoor. 100 op alle buiten bebouwde kom wegen tenzij anders aangegeven. Er zijn daar ook veel wegen waar het niet kan. In Duitsland worden automobilisten minder betutteld. Weet niet of dat beter is.

Dat merkt de gemeente wel, maar het is niet belangrijk genoeg voor ze. Ze zeggen letterlijk dat ze een lokale economie willen.
wildhagen schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 23:11:
En wat heeft al je geklaag nog met de 100 km/h maatregelen uit dit topic te maken?
Nou, ik merk dat nogal veel mensen hier van rijden houden. Dus ik zeg maar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuurvliegje111
wildhagen schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 23:13:
[...]

En wat zou daar mis mee zijn? Wat is het grote probleem hiermee?
Het is de belangrijkste verkeersader van Amsterdam....
Ze willen dat eventjes vernietigen omdat ze een tik tegen auto's hebben.

En remember, de A10 is een ringweg. Mensen die straks naar die "stadsstraat" willen afslaan moeten afremmen, dus A10 zuid zal helemaal volstaan met files.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
offtopic:
De A10 is een RIJKSweg, daar heeft de Amsterdamse gemeenteraad niets over te zeggen. 80 is de minimale snelheid op een autosnelweg, deze discussie is daarmee irrelevant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuurvliegje111
hoevenpe schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 23:22:
offtopic:
De A10 is een RIJKSweg, daar heeft de Amsterdamse gemeenteraad niets over te zeggen. 80 is de minimale snelheid op een autosnelweg, deze discussie is daarmee irrelevant.
Ja, en wat als links straks de landelijke verkiezingen wint? Dan is het misschien geen rijksweg meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15:46
Vuurvliegje111 schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 22:52:

offtopic:
Het doel van GL is natuurlijk niet om auto's te verbieden, het doel is om de leefbaarheid te verhogen. Het verbieden van auto's is daartoe een middel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
Vuurvliegje111 schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 23:23:
Ja, en wat als links straks de landelijke verkiezingen wint?
Dan is dat blijkbaar wat de meerderheid van Nederland wil, zo simpel is het ook weer...
(gezien de peilingen zou ik me daar niet zo druk om maken)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Smuggler schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 23:14:
[...]

Je rijdt zelf zeker EV ;).
Van mij mag dit hoor, heb al 2 EV's voor de deur staan :D
Is een veel goedkopere manier om EV te stimuleren dan bijtellingskorting of EV subsidie en waarschijnlijk net zo effectief. Je krijgt dan vooral mensen die lange afstanden rijden en snel willen rijden die EV kiezen, want daar is de meeste milieuwinst te halen.

Je zou ook kunnen zeggen mensen zonder bijtellingskorting die EV rijden morgen 130 de rest 100 oid. Nieuw kenteken invoeren zoals veel andere landen ook hebben.

Moet je overigens wel goed handhaven op bumperklevers. Als EV harder mogen rijden dan ICE betekent het niet dat EV rijders ICE rijders weg mogen duwen van de linker rijbaan. Gezien automobilisten over het algemeen vrij egoïstisch zijn, gaat dit idee waarschijnlijk nooit gebeuren.

[ Voor 18% gewijzigd door Z___Z op 27-06-2020 23:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
hoevenpe schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 23:32:
[...]

Dan is dat blijkbaar wat de meerderheid van Nederland wil, zo simpel is het ook weer...
(gezien de peilingen zou ik me daar niet zo druk om maken)
Zo simpel is het helaas niet. Door onze structuur in de 2e kamer is het vooral handje klap na de verkiezingen om een regering te vormen. Daarbij krijgt niemand wat die echt wil. Dus als GL het verlagen van de snelheid heel belangrijk vindt, kan dit in het regeerakkoord komen terwijl de meerderheid van Nederland dit misschien niet wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vuurvliegje111
migchiell schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 23:28:
[...]

offtopic:
Het doel van GL is natuurlijk niet om auto's te verbieden, het doel is om de leefbaarheid te verhogen. Het verbieden van auto's is daartoe een middel.
Ok, kan ook
Maar ik ben het niet eens met dat middel. Er zijn andere manieren om ermee om te gaan.

Als dit middel overal in Nederland wordt ingezet, zijn we echt allemaal de pineut.

En wordt de leefbaarheid echt vergroot als de mobiliteit en vrijheid afneemt? En als ondernemers niet meer kunnen verdienen? Maar goed, dit gaat wel erg off-topic nu. Ik laat het voor nu hierbij.

Ik waardeer in ieder geval dat men zijn mening heeft laten horen. Ik wens u allen een fijne avond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Z___Z schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 23:35:
[...]

Zo simpel is het helaas niet. Door onze structuur in de 2e kamer is het vooral handje klap na de verkiezingen om een regering te vormen. Daarbij krijgt niemand wat die echt wil. Dus als GL het verlagen van de snelheid heel belangrijk vindt, kan dit in het regeerakkoord komen terwijl de meerderheid van Nederland dit misschien niet wil.
uiteindelijk toch wel, want de rest van nederland (de partijen die ze gekozen hebben) vond dit punt niet belangrijk genoeg tegenover de andere punten die erwel doorheen zijn gekomen :).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Smuggler schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 23:37:
[...]

uiteindelijk toch wel, want de rest van nederland (de partijen die ze gekozen hebben) vond dit punt niet belangrijk genoeg tegenover de andere punten die erwel doorheen zijn gekomen :).
offtopic:
helaas is een groot deel van de bevolking niet geschikt om beleid te maken. Daarom werken referendums ook niet. Verkiezingen zijn sinds de laatste decennia daarom ook meer een populariteitswedstrijd. Vraag maar aan een willekeurige stemmer of hij 1 partijprogramma heeft gelezen.

En of andere partijen het niet belangrijk genoeg vinden is meer of andere partijen verwachten kiezers te verliezen als ze hiermee instemmen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Blue-eagle
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik vind het wel lekker eigenlijk. Adaptive Cruise Control op 90 en af en toe langzaam een vrachtwagen inhalen. Bespaart gruwelijk veel brandstof en ik heb meer tijd om naar muziek te luisteren :7

Daarom kan ik ook niet wachten op 100% zelfrijdende auto's. Dan kan ik gewoon rustig een tukje doen of rustig wat werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BigSmurf
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Het levert nogal wat discussie op, maar voor mij is er eigenlijk weinig veranderd.

In de spits kan je sowieso nergens harder dan 100, althans, het levert je 0,0 op in termen van minder reistijd. Dus lekker 105 op de cruise, of nu het weer echt druk is soms nog wat langzamer. ‘s Avonds en ‘s nachts is er in principe niks veranderd, dus kan ik nog steeds lekker 150-160 rijden op veel plekken zonder de (echt minimale) kans op excessieve boetebedragen. En in het weekend, ach, dan heb ik meestal toch geen haast. En zo wel, zie weer de minimale pakkans. :)

Wat me wel ergert, en dat is nu alleen nog maar erger geworden, zijn de dodo’s die op 2-strooks wegen nu die 100 borden zien, en ook ‘s avonds en ‘s nachts met 98 op de teller vrachtwagens in gaan halen. Die reden tot voor kort tenminste nog 110-115...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18:17
Blue-eagle schreef op zondag 28 juni 2020 @ 00:11:
Ik vind het wel lekker eigenlijk. Adaptive Cruise Control op 90 en af en toe langzaam een vrachtwagen inhalen. Bespaart gruwelijk veel brandstof en ik heb meer tijd om naar muziek te luisteren :7

Daarom kan ik ook niet wachten op 100% zelfrijdende auto's. Dan kan ik gewoon rustig een tukje doen of rustig wat werken.
Amen....

Dit weekend van Friesland naar Limburg gereden... Was een kwartier langer, op 2 uur..... En dat is enkel op rustige tijden, want tijdens de spits redde je 130 sowieso niet.

Rijd ook een stuk relaxter. Onderling snelheidsverschil is veel kleiner, dus je hoeft niet elke 10 seconden weer van strook te wisselen omdat je een vrachtauto met 40km/u verschil nadert.....

Lekker zo laten. Regel is zo prima. Beter voor het milieu... Beter voor de portemonnee... Prima zo.

Als je nu de USA moet doorkruisen... Dan snap ik het nog. Maar het kleine landje Nederland? Met zijn overvolle wegen waar je 130 sowieso niet constant red? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trichoglossus
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 13:55
Waah schreef op zondag 28 juni 2020 @ 00:29:
[...]

Als je nu de USA moet doorkruisen... Dan snap ik het nog. Maar het kleine landje Nederland? Met zijn overvolle wegen waar je 130 sowieso niet constant red? :+
Ligt er al aan wanneer je rijdt...Ik haal 's morgens makkelijk overal 130, gedurende 80+km.
's Middags is het weer in slaap vallen met 100.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 511810

unezra schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 21:30:
[...]

Dat filmpje heeft heel veel te maken met deze discussie.
Jij kunt in die auto zitten. De snelweg is niet zo voorspelbaar als jij denkt.

Dus ja, dit kan jou overkomen, als je relaxed op cruise control 200+ rijd.

Kans op overleven: Nul.
Dit krijg je dus als je mensen met een vals gevoel van veiligheid de weg op stuurt en door het gebrek aan dynamiel (wat hier vaker genoemd is) alle initiatief om op te letten of te anticiperen ontneemt.
Zie je overal te pas en te onpas waar deze overheid haar plasje doet. zoals eerder gezegd door velen, 100 km grens is knuffelpolitiek voor mensen die niet kunnen rekenen en relativeren en het maakt het er niet altijd beter op.
unezra schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 21:35:
[...]

Famous last words.

.....
Zelf heb ik mijn auto een keer met een snelheidsverschil van denk ik 30km/h in een stilstaande auto gezet. Dat leverde 2 auto's op die naar de sloop konden, verder gelukkig geen persoonlijk letsel.

.....
Had je een zwaardere auto moeten kopen...

[ Voor 33% gewijzigd door Anoniem: 511810 op 28-06-2020 00:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 93050

Als we toch bezig zijn .. wat dankt iedereen van inhalende vrachtauto's. Zo'n stoere trucker die met 81 km een trage trucker met 80 even lekker gaat inhalen. De weg is dan heel wat kilometers geblokkeerd, en 80 .. dat is ECHT langzaam.

De opmerking de linkerbaan te reserveren voor mensen die lekker door willen rijden MOET overigens wel van een BMW rijder komen. Zo eentje die knipperend aan komt scheuren en verwacht dat je meteen ergens tussen de vrachtwagens duikt.

Of deze snelheidsbeperking nu terecht is of niet . .hij geldt voor iedereen. Sowieso wordt er vaak slecht gebruik gemaakt van de rijbanen. Eigenlijk moet je een baan opschuiven, inhalen, en dan weer zoveel mogelijk rechts gaan rijden. Dat levert echter een ontzetten onrustig verkeersbeeld op, omdat iedereen continue van rechts naar links en dan weer naar rechts zou gaan (dat lijkt de Snollebollekes wel). Dus blijven veel mensen in een baan rijden, ook al is er rechts ruimte. En dan gebeurt het wel dat je ze rechts inhaalt, overkomt mij ook.
Er zitten vast nadelen aan, maar ik ben voorstander van het Amerikaanse systeem: keep in lane.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• armageddon_2k1
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 25-04 18:21
@Wim-Bart Je hebt dus een adrenaline shot nodig in je autootje, maar met meerdere mensen in een trein kan je mentaal niet aan en moet je dagje van bijkomen?... ok

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Josvds
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 27-03 20:37
Onlangs hadden bekende ben ons een ongeluk.. ze reden met 100 op de rechterbaan op een auto die op de vluchtstrook stond (de hoek van de auto).

Deels denk ik dat dit ook aan de snelheid 100km/u ligt. Je raakt je aandacht voor de weg vaak kwijt. als je 60km lang , op de rechterbaan achter dezelfde voorganger zit. Ik zelf heb beter beeld van wat er rond mee heen rijd en voel me dus veiliger wanneer ik ieder 2min en keer moet inhalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
Inspired schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 07:08:
Overgang als ik uit Duitsland kom is nu nog groter. Van 170/180 terug naar 100. Dan weet je weer dat je thuis bent in het land van de symboolpolitiek.
Haha, alsof die “Freie Fahrt für freie Bürger” geen symboolpolitiek is? Of de 130 km/h van de ‘vroempartij’? Dat woud van borden, omdat de 130km/h heilig is voor de VVD slaat toch helemaal nergens op 8)7

Even zonder gekheid, ik vind het 100 km/h uur een verademing: rustiger verkeersbeleid, kleinere snelheidsverschillen, gemakkelijker van rijstrook wisselen. Vooral omdat het aandeel mensen die 120-150 rijden is gemarginaliseerd.

[ Voor 10% gewijzigd door Joris748 op 28-06-2020 08:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 93986

Anoniem: 93050 schreef op zondag 28 juni 2020 @ 07:03:
Als we toch bezig zijn .. wat dankt iedereen van inhalende vrachtauto's. Zo'n stoere trucker die met 81 km een trage trucker met 80 even lekker gaat inhalen. De weg is dan heel wat kilometers geblokkeerd, en 80 .. dat is ECHT langzaam.
Dat is wat er nu dus gebeurt met gewone auto's. Lekker elkaar inhalen met 2 km/h verschil. Doorstroming is compleet verdwenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• technorabilia
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 06-06 11:52
Is de 100 km/h ervaring ook niet gekoppeld aan auto en leeftijd?

Ik merk zelf in ieder geval dat minder pk en hogere leeftijd resulteert in lagere snelheid en rustigere gemoedstoestand.

Zelfs rijd ik tegenwoordig in een auto met 60 pk en ben 50 jaar en rijd 100-110 km/h en het zal mij allemaal boeien. Vroeger scheurde ik er op los (en irriteerde ik mij overigens groen en geel aan mijn medeweggebruikers wat ik nu ook veel minder heb).

Dat gezegd hebbende. Ook de situatie zal invloed hebben (woon/werk of pensioen ritje, randstad of buiten de randstad, soort weg etc.).

Eigenlijk zijn de reacties hier niet te vergelijken zonder jouw situatie te schetsen.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thalaron
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14:56
Mijn ervaring met 100 KM/h is dat ik mij nu stoor aan vrachtverkeer dat niet 80 maar 95 doet waardoor inhalen zonder de limieten te doorbreken een drama is/irritatie opwekt.

Dan heb ik ook nog een motor en daarbij was het advies (bij het lessen) om t.a.t. 10 KM boven max te rijden. Dit om te voorkomen dat iedereen je gaan lopen inhalen wat nu eenmaal onveilige situaties kan opleveren. Wanneer ik nu 110 ga rijden haalt men mij aan alle kanten in met 120-140... snelweg rijden was al niet veel aan maar nu blijf ik er ver weg.. aan de andere kant is 90 op een 80 weg nu gevoelsmatig even snel dan 110 op de snelweg..

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Waah
Josvds schreef op zondag 28 juni 2020 @ 07:32:
Onlangs hadden bekende ben ons een ongeluk.. ze reden met 100 op de rechterbaan op een auto die op de vluchtstrook stond (de hoek van de auto).

Deels denk ik dat dit ook aan de snelheid 100km/u ligt. Je raakt je aandacht voor de weg vaak kwijt. als je 60km lang , op de rechterbaan achter dezelfde voorganger zit. Ik zelf heb beter beeld van wat er rond mee heen rijd en voel me dus veiliger wanneer ik ieder 2min en keer moet inhalen.
Weer zo'n heerlijke aanname. "Zal wel aan de 100 km/u liggen". Als je niet op de weg kan letten voor een half uurtje, moet je lekker met de trein/bus gaan. Als je niet 60km achter dezelfde auto wil zitten, ga je 3km/u harder rijden en zit je achter een ander. Of je gaat 3km/u langzamer rijden.

Waarom de meeste mensen op een auto op de vluchtstrook rijden? Omdat ze op een telefoon zitten. Maar dat zal níémand toegeven. Want als je een stilstaand voertuig niet ziet staan ben je niet alleen afgeleid, dan heb je je ogen gewoon niet op de weg.

En nee ben zelf ook niet heiliger dan de paus. Maar dat heeft niets met snelheid te maken. Ik kan sochtends in de auto stappen, luisterboekje aan en naar mijn werk rijden en als ik de stad inrijd kan ik me niets herinneren van de rit. Volledig op de automatische piloot omdat ik in mijn boekje zit. En als er dan onderweg iets vreemd is ben ik er direct weer bij. Dus mij kan je niet wijsmaken dat je een auto op de vluchtstrook mist met 100km/u zeker niet eentje die deels over jouw weghelft staat. Je ziet je voorganger uitwijken, en zo niet kan je het zelf goed zien aankomen...

Maarja, toegeven dat je niet zat op te letten .... Dat kan natuurlijk niet aan jezelf liggen. Dat ligt aan die 100km/u.

Net als die fiets in de stad. Die stond niet op slot, dus ik moest hem meenemen....
Thalaron schreef op zondag 28 juni 2020 @ 08:21:
Mijn ervaring met 100 KM/h is dat ik mij nu stoor aan vrachtverkeer dat niet 80 maar 95 doet waardoor inhalen zonder de limieten te doorbreken een drama is/irritatie opwekt.
Dan haal je toch in met 100? Dat 5km/u verschil. Das 1,4 meter per seconde. Dan ben je er in een paar seconden langs. Niets mis mee.... Dat BMW's en golfjes jouw het gevoel geven dat je sneller moet, gewoon negeren.... en je kan sowieso 103 rijden (correctie)

[ Voor 12% gewijzigd door Waah op 28-06-2020 08:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thalaron
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14:56
@Waah ik zeg ook niet dat er iets mis mee is, echter hebben vrachtwagens nogal een hoog polonaise gehalte. 95 -> 130 ging nog altijd een stuk rapper dan 95 -> 105/110.. En iets met bumperklevers.

[ Voor 18% gewijzigd door Thalaron op 28-06-2020 08:33 ]

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• renegrunn
  • Laatst online: 16:00
Het is zo afhankelijk van waar en wanneer je rijdt. Als ik op de A1 rijdt vanuit Amsterdam, niks mee. Maar als ik familie opzoek en via de A6 ga, dan is die snelweg wel erg lang geworden hoor met 100/u.

Wat ik nu veel vaker tegen kom dan voorheen: ik kom iemand op de linkerbaan achterop, wanneer je een verrekijker nodig bent om daar weer de voorligger van te kunnen ontdekken. Na even gaat diegene naar rechts, ik ga voorbij, en ga ook naar rechts. Op dat moment kijk ik in mijn spiegel, gaat hij/zij weer maar links |:( Hoe dat dan??? Wat gebeurt er in je hoofd? Rechterbaan-vrees? Elke week zie ik het een paar keer gebeuren tegenwoordig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 16:56
BigSmurf schreef op zondag 28 juni 2020 @ 00:24:
In de spits kan je sowieso nergens harder dan 100, althans, het levert je 0,0 op in termen van minder reistijd.
Dat ligt er toch echt aan waar je woont. Hier in het noorden kan/kon je (behalve op de A6) prima 130 rijden in de spits. Nu loont het weer om binnendoor te gaan rijden, want de snelweg is vaak een stuk om. Door de lagere snelheid is dat nu niet meer sneller.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
renegrunn schreef op zondag 28 juni 2020 @ 08:38:
Het is zo afhankelijk van waar en wanneer je rijdt. Als ik op de A1 rijdt vanuit Amsterdam, niks mee. Maar als ik familie opzoek en via de A6 ga, dan is die snelweg wel erg lang geworden hoor met 100/u.
De weg is even lang :Y) O-)
En op een half uur reizen scheelt het mij geen 5 minuten... Vóór de aanpassing deed ik er 31 minuten over, nu 35 minuten. En dat stukje A7 is zéér rustig. Maar ook dan moet je wel eens wachten op inhalende vrachtauto's. Dus continue 130 is een utopie, tenzij je snachts rijd.... Maar dan is de max ook 130.
LordSinclair schreef op zondag 28 juni 2020 @ 08:48:
[...]

Dat ligt er toch echt aan waar je woont. Hier in het noorden kan/kon je (behalve op de A6) prima 130 rijden in de spits. Nu loont het weer om binnendoor te gaan rijden, want de snelweg is vaak een stuk om. Door de lagere snelheid is dat nu niet meer sneller.
Win-win! Minder drukte op de snelweg, minder verbruik en uitstoot. En betere verspreiding van die uitstoot.

[ Voor 27% gewijzigd door Waah op 28-06-2020 09:34 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• daandegoeiste
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Prachtig om te lezen hoe sommige mensen hier allerlei argumenten proberen te bedenken waarom 100 ook wel OK is omdat het voor zichzelf wel positief is in hun eigen situatie. 'Ik rijd relaxter'. 'De auto is zuiniger'. 'Het maakt mij allemaal niet uit'. 'Hier in de randstad kun je toch niet hard'. 'Er halen zo vaak vrachtwagens in, je gemiddelde snelheid is toch niet zo hoog'. 'Het scheelt maar een paar minuten'.

Als de weg er zich voor leent is het wat mij betreft onzin om 100 als limiet te stellen terwijl 130 ook kan. Heb liever de keus om een snelheid te rijden die ik prettig vind op dat moment.

[ Voor 8% gewijzigd door daandegoeiste op 28-06-2020 09:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16:34

-tom-562

Oliesjeik

Ik rij tegenwoordig niet meer zoveel snelweg, en als het zo is, is het voornamelijk A18 en A12. Op de A18 is het eigenlijk altijd rustig, dus daar gaat de CC gewoon op de 130/140. De A12 met flitsmeister aan, gewoon lekker 120

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• renegrunn
daandegoeiste schreef op zondag 28 juni 2020 @ 09:52:

Als de weg er zich voor leent is het wat mij betreft onzin om 100 als limiet te stellen terwijl 130 ook kan. Heb liever de keus om een snelheid te rijden die ik prettig vind op dat moment.
Vreemde redenatie. Je voelt hetzelfde op 80 per uur wegen? Omdat 100 eigenlijk ook wel kan als de weg zich er voor leent?

Stoplicht staat op rood, en verder niemand te bekennen, dan heb je ook liever de keus om door te rijden omdat de situatie zich voor leent?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Anoniem: 93986

renegrunn schreef op zondag 28 juni 2020 @ 10:27:
[...]

Vreemde redenatie. Je voelt hetzelfde op 80 per uur wegen? Omdat 100 eigenlijk ook wel kan als de weg zich er voor leent?

Licht staat op rood, en verder niemand te bekennen, dan heb je ook liever de keus om door te rijden omdat de situatie zich voor leent?
Ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
-tom-562 schreef op zondag 28 juni 2020 @ 10:26:
Ik rij tegenwoordig niet meer zoveel snelweg, en als het zo is, is het voornamelijk A18 en A12. Op de A18 is het eigenlijk altijd rustig, dus daar gaat de CC gewoon op de 130/140. De A12 met flitsmeister aan, gewoon lekker 120
Probleem met Flitsmeister, als niemand die palen doorgeeft, heb je alsnog een dikke boete. Hier heeft zo'n flitspaal bijna 1.5 week gewoon gestaan zonder dat iemand op het idee kwam om deze even te melden in de app.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• renegrunn
Oh, ok. Nou, laten we de verkeersregels afschaffen. Hebben we daar geen discussie meer over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Houtenklaas schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 22:12:
[...]

Autorijden is geen strippoker hè? Uitdaging zoek je maar in de eigen omgeving, niet in het verkeer. Rijden doe je zo veilig mogelijk, er is geen "uitdaging", alleen de hoop dat we allen veilig thuiskomen met zo min mogelijk brokken.
Ik wil wel een uitdaging toevoegen: houd je aan de verkeersregels! Dat is iets wat de meeste weggebruikers niet lukt. Voorrang verlenen aan verkeer van rechts in een 30-zone is vaak al te veel gevraagd.
unezra schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 22:13:

En bij elke bocht staat in Ierland een bord: 100 O-) "We dare you!"
Ik eet nooit schnitzels achter het stuur :+
Maar die hele stikstofeisen hoeven van mij niet zo. De snelheidsverlaging zorgt voor een fractie van een procent minder uitstoot, wat op het totaal onbetekend is. Het lijkt voornamelijk een hobby van natuurbeschermers, en "natuur" is tegenwoordig niet meer alles wat zelf groeit, maar alles waar een hek omheen staat met een bord "natuur" er bij. De mensen die daar geld aan verdienen hebben er belang bij, en dat zijn er nogal wat. Stadsbewoners denken dat een leeg weiland "natuur" is. Na het aanleggen van nieuwe moerassen en de herintroductie van verschillende muggensoorten zijn we nu bij het beschermen van plantjes die alleen groeien op grond zonder meststoffen. De hele intensieve landbouw die ervoor gezorgd heeft dat zoveel mensen van zo weinig grond kunnen eten draait om 1 ding: zoveel mogelijk stikstof vastleggen. En omdat niemand meer honger heeft, zijn we nu op het waanzinnige punt dat goedlopende bedrijven met belastinggeld worden gesloten.
Dus nee, dat schnitzeltje maakt niet uit. Als de uitstoot dan toch omlaag moet zie ik veel liever een beperking van de bevolking, daar wordt ons land op lange termijn veel aangenamer van, ook op de weg.
kraades schreef op zondag 28 juni 2020 @ 08:16:
Is de 100 km/h ervaring ook niet gekoppeld aan auto en leeftijd?

Ik merk zelf in ieder geval dat minder pk en hogere leeftijd resulteert in lagere snelheid en rustigere gemoedstoestand.

Zelfs rijd ik tegenwoordig in een auto met 60 pk en ben 50 jaar en rijd 100-110 km/h en het zal mij allemaal boeien. Vroeger scheurde ik er op los (en irriteerde ik mij overigens groen en geel aan mijn medeweggebruikers wat ik nu ook veel minder heb).
De Boomer Beemers kunnen er anders ook wat van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josvds
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 27-03 20:37
Waah schreef op zondag 28 juni 2020 @ 08:23:
[...]

Weer zo'n heerlijke aanname. "Zal wel aan de 100 km/u liggen". Als je niet op de weg kan letten voor een half uurtje, moet je lekker met de trein/bus gaan. Als je niet 60km achter dezelfde auto wil zitten, ga je 3km/u harder rijden en zit je achter een ander. Of je gaat 3km/u langzamer rijden.

Waarom de meeste mensen op een auto op de vluchtstrook rijden? Omdat ze op een telefoon zitten. Maar dat zal níémand toegeven. Want als je een stilstaand voertuig niet ziet staan ben je niet alleen afgeleid, dan heb je je ogen gewoon niet op de weg.

En nee ben zelf ook niet heiliger dan de paus. Maar dat heeft niets met snelheid te maken. Ik kan sochtends in de auto stappen, luisterboekje aan en naar mijn werk rijden en als ik de stad inrijd kan ik me niets herinneren van de rit. Volledig op de automatische piloot omdat ik in mijn boekje zit. En als er dan onderweg iets vreemd is ben ik er direct weer bij. Dus mij kan je niet wijsmaken dat je een auto op de vluchtstrook mist met 100km/u zeker niet eentje die deels over jouw weghelft staat. Je ziet je voorganger uitwijken, en zo niet kan je het zelf goed zien aankomen...

Maarja, toegeven dat je niet zat op te letten .... Dat kan natuurlijk niet aan jezelf liggen. Dat ligt aan die 100km/u.

Net als die fiets in de stad. Die stond niet op slot, dus ik moest hem meenemen....

[...]

Dan haal je toch in met 100? Dat 5km/u verschil. Das 1,4 meter per seconde. Dan ben je er in een paar seconden langs. Niets mis mee.... Dat BMW's en golfjes jouw het gevoel geven dat je sneller moet, gewoon negeren.... en je kan sowieso 103 rijden (correctie)
toon volledige bericht
Ik zeg ook niet dat het 100% aan de snelheid ligt.. maar wil enkel zeggen dat ik me kan indenken dat 100km hieraan kan bijdragen. Wanneer ik althans regelmatig ingehaald wordt en zelf inhaal ben ik beter op de weg aan het letten en zie ik minder dingen langs de weg.. als ik niet inhaal en niet ingehaald wordt voor enkele kms en zit op een rechte weg dan merk ik dat ik ondertussen kijk naar de landerijen en gebouwen langs de weg. Daarmee zijn de ogen van de weg. En het klopt dat doe je zelf, maar vind dat het snelheid limiet hier niet in helpt.
Pagina: 1 ... 5 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.